NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة فانتازيا وخيال الفرعون المصري | السلسلة الثالثة | ـ عشرة أجزاء 5/11/2022

  • حبيته
التفاعلات: ⭐ الفرعون ⭐
  • حبيته
التفاعلات: ⭐ الفرعون ⭐
  • بيضحكني
التفاعلات: ⭐ الفرعون ⭐
  • بيضحكني
التفاعلات: مصطفى بشندى
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • حبيته
التفاعلات: your body
  • حبيته
  • عجبني
التفاعلات: your body و رجل من هذا الزمن
  • بيضحكني
التفاعلات: ⭐ الفرعون ⭐
  • بيضحكني
  • عجبني
التفاعلات: your body و رجل من هذا الزمن
تسلم ايدك يا غالي على المجهود الرائع
 
  • حبيته
التفاعلات: ⭐ الفرعون ⭐
عظمه كالعاده يا فرعون تحفه ❤️ الجديد و بسرعه ياريت 😂😂
 
  • حبيته
التفاعلات: ⭐ الفرعون ⭐
  • عجبني
التفاعلات: your body
  • عجبني
التفاعلات: your body
  • عجبني
التفاعلات: your body



////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
تعريف كل الشخصيات المهمه في القصه ( متخفش من الاسماء ... كل الاسماء الجديده هتضاف دايما في اول تعليق في القصه ... علشان الناس اللي بتنسى الاسامي )


عائلة الفرعون المصري
وليد الشاذلي .... بطل القصه ... ١٨ سنه
سمر .... مرات خاله اللي ربته ... ٣٢ سنه
نور الشاذلي .... اخت وليد الكبيره .. ٢٣ سنه
سلمى الشاذلي ... اخت وليد اللي في النص ... ٢٠ سنه
مي منصور ... أم وليد .... ٤٩ سنه
الشاذلي ... ابو وليد ...مات ****
خالد منصور .... خال وليد وهو اللي رباه ..مات ***

غاده ... بتحب وليد وهو بيحبها ... ١٨ سنه
يمنى ... اخت غاده ... ١٥ سنه
شروق ... ام غاده وليها علاقه مع خيري بتاع المخابرات



فرقة الفرعون
مستر سنو ... قائد حصن ڤيلن .... ٦٧ سنه
فاير ...داخل حصن ڤيلن .... ٣٥ سنه
مونيكا .... ١٨ سنه
تيريون .... ١٨ سنه
تشارلي ... ١٨ سنه
كيرا ...انضمت للفرقه بعد مدرسة النقطه السودا .... ١٨ سنه
احمد ....صحبي وانضم للفرقه ... ١٨ سنه



قسم المخابرات ألفا
خيري ... رئيس القسم ... ٥٥ سنه
مياده ... الدراع اليمين لخيري ... ٣٧ سنه
سيد ... من اهم الظباط في القسم ... ٣٢ سنه


مدينة ڤالينور
عزيز ... حاكم المدينه




مواقع بعض الحصون والمدن والعوالم
حصن الفرعون .... على بعد دقائق من القاهره ... تحت الارض
حصن ڤيلن .... اسمه الحصن الكبير داخل جبال الألب في فرنسا
حصن كون لان .... الحصن القديم في الصين
مبنى المخابرات المصرية .... في القاهره
قصر مي .... في القاهره
سنتر سمر .... في القاهره
ڤيلا خالد وسمر القديمه ... في القاهره
مدينة ڤالينور ... مخفيه في وسط الصحراء
عالم الاحلام ... داخل العقل الباطن للفرعون
العالم السفلي .... عالم نفي الاشباح ... وحاكمه انوبيس




//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

ملخص الاجزاء اللي فاتت

الفرعون وفرقته دخلوا جماعة العنقاء عن طريق الاستنساخ وقدروا يوصلوا للوزراء بتوع الجماعه ... ورع ظهر للفرعون وخده لبين العوالم واداله ادوات سحريه ... الفرعون استخدم الادوات دي ونفى المحاربين و والوزراء بتوع الجماعه للعالم السفلي بعد معارك وحرب كبيره بينهم ... وهربت روح مورغوث خادم الشر من العالم السفلي عن طريق بوابة الفرعون ... وساعد مورغوث رئيسة الجماعه لوسي اثناء اخر معركه وهربها ... ولكن لوسي قتلت تشارلي وروحه ارسلت للعالم السفلي ... فذهب الفرعون للعالم السفلي وعقد اتفاق مع حاكمه انوبيس ورجع تشارلي ... ومورغوث خطف سلمى وذهبوا لمعبد الشمس علشان بست تندمج في جسد سلمى ... ومي ام الفرعون اخذته للمنطقه المحرمه مدينة ڤالينور ... وتدرب الفرعون على السحر الابيض في المدينه ... ورجع الى الحصن وجهز للمعركه الاخيره ... وكانت معركه ملحميه بين مورغوث وخدامه من النازغول وبين الفرعون وفرقته ... وقضى الفرعون وفرقته على كل خدام مورغوث ... ولكن تفاجؤوا ان مورغوث رجع كل خدامه مره اخرى ... ولهذا استخدمت مي سحر محظور وهنا سنعرف ماذا حدث

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

الجزء الاول / مابعد النهايه



انا بحزن : اعمل حاااااجه .... مش هنسيبها تموت كدا

عزيز بحزن : انت عارف ان مفيش حاجه ممكن اعملها

انا بانكسار : يعني كدا خلاص .... بعد كل السنين دي وتنتهي كدا .. انا هخدها من المكان النجس دا ... وشيلت مي على كتفي وفتحت بوابه واختفيت

عزيز : ياتيريون .. حات سلمى ويلا بينا من هنا

تيريون : هو ايه اللي حصل ... ومي استخدمت ايه بالظبط ... والفرعون خدها على فين

عزيز : هنعرف بعدين ... يلا بينا من هنا

راح تيريون وشال سلمى على كتفه ... وعزيز فتح بوابه ودخلوا كلهم





مدينة فالينور

ظهر عزيز وتشارلي وتيريون‏ شايل سلمى قدام مبنى في المدينه

عزيز : خدها للحكماء فوق ياتيريون

تيريون : تمام .... وخدها تيريون واختفى

تشارلي : هتفهمني بقى ايه اللي حصل

عزيز : مش دلوقتي ...لما الفرقه كلها تجمع

تشارلي : طيب انا رايح ليهم .... سلام



في مبنى الحكماء

ظهر تيريون وهو شايل سلمى في وسط المبنى وقعد يدور على الحكماء علشان يعالجوا سلمى ..... لحد مواحد من الحكماء طلعله

حكيم راين : عايز ايه يامحارب

تيريون : اللورد عزيز بعتني علشان تعالجوا سلمى

راح الحكيم عنده وفضل يقول شوية كلمات باللغه الرونيه .... لحد ما سلمى فاقت بشرقه

الحكيم راين : خدها ترتاح شويه ... الروح اللي كانت مسيطره على جسمها كانت روح شريره

تيريون : امرك يا حكيم .... بعد اذنك





عند تشارلي

لما تشارلي ساب عزيز ..راح على باقي الفرقه في مبنى التدريبات في المدينه ... ووصل وكل الفرقه جريت عليه

مونيكا : عملتوا ايه ... والباقي فين

تشارلي بحزن : مش عارف ايه اللي حصل

نور : طب وليد وماما وسلمى فين

تشارلي : سلمى هنا في مبنى الحكماء بيعالجوها ... ومعرفش الفرعون راح فين

نور بخضه : مالها سلمى .... انطق يا تشارلي

تشارلي : كان فيه روح شريره مسيطره على جسمها ... ولما الروح سبتها فقدت الوعي ... واكيد الحكماء صحوها دلوقتي

مياده : طب والفرعون ومي راحوا فين

تشارلي بحزن ونرفزه : قولتلكم معرفش ..معرفش ... وسابهم ومشي




بعد مرور ساعات

عزيز جمع كل الفرقه في مبنى التدريبات وقعد يتكلم معاهم

مونيكا : الفرعون راح فين يا عزيز

عزيز بص ليها : الحقيقة انا معرفش

تيريون : طب ايه اللي حصل لمي ... وايه السحر اللي استخدمته ده .... وليه الفرعون قالها بلاش تستخدمه

عزيز بنظرة ضعف : مش عارف اقولكم ايه ... مي لما شافت مورغوث والخدام بتوعه مامتوش بعد كل اللي عملناه معاهم ... قررت تستخدم سحر محظور


نور : يعني ايه سحر محظور

عزيز بحزن : يعني سحر النفي

الكل مصدوم : يعني ايييييييه

وهنا انا ظهرت عندهم في وسط المجلس .... وظهرت وانا قاعد على ركبي وكلي رماد ومتحطم نفسيا

انا بانكسار : يعني مي ماتت .... أمي ماتت

نور بكسره : لااااا .... امي لااااااااااا

عزيز : اهدوا يجماعه

سلمى ببكاء هستيري : انا السبب في كل دا .... انا السبب

مونيكا بدموع : لو كنا معاكوا مكنش دا حصل

عزيز : يجماعه اهدوا ... المعركه كانت تحت سيطرتنا ... ومي اتسرعت واستخدمت السحر المحظور على طول

نور بتبصلي بدموع : وليه مامنعتهاش ... ليييييييه

انا بكسره : ملحقتش ... ملحقتش

سلمى ببكاء : طب وهي فين دلوقتي

انا : دفنتها جنب ابويا

نور وسلمى : خدنا على هناك

انا : يلا بينا .... وفتحت بوابه ودخلنا احنا التلاته بس




بعد مرور يومين في قصر مي

نور : اصحى ياوليد يلا

انا : في ايه يانور على الصبح سبيني انام

نور : النهارده المعاد

انا صحيت وقعدت على السرير : وهنقولها ازاي

نور : معرفش ... بس انت اكتر واحد عرفها

انا : انا عندي فكره حلوه ممكن تبلعها

نور : ايه هي

انا : هنقولها .....

نور : تصدق ممكن تنفع ...طب يلا روح عرفها

ونزلت تحت لسمر وكانت بتعمل فطار لينا

انا : صباح الخير يحبيبتي

سمر : صباح الروقان عليك ... ايه اللي مصحيك بدري كدا

انا : ااااا .. اه انا رايح المدرسه علشان الامتحانات قربت

سمر : مدرسة ايه ... انت لسه فاكرها ... بعد سفرك المده دي كلها

انا : هو حد ينسى مدرسته برضه .... انا همشي دلوقتي بقى وهرجع على الساعه ٢ تكون طيارة مي وصلت

سمر : انا مش عارفه مي ازاي تسافر ومتقولش ليا ... دي لما تيجي هموتها


اول مقالت كدا حسيت بزعل جامد وقلبي اكنه وقف

انا بحزن متستر : لما تيجي بقى اعملي اللي عاوزاه ... سلام

سمر : مش هتفطر الاول

انا : لا مليش نفس ..... سلام






عند المدرسه القديمه بتعتي

وصلت المدرسه ولقيت احمد صحبي واقف مستنيني

احمد : جاهز يفرعون

انا ببص ليها بجمود : جاهز يصحبي

دخلت انا واحمد المدرسه وكل شويه حد يجي يرحب بعودتي تاني بعد غياب شهور لحد موصلنا الفصل

طالب : ايه وليد رجع ... ياه اخبارك ايه ياويدو

انا : انا تمام ... اخبارك ايه واخبار المدرسه ايه

طالب : كلنا تمام ... قولي بقى علقت كام بنت هناك

انا بضحك : عايزني اظبطلك واحده ولا ايه

طالب : وليد الكلام دا مفهوش هزار .... انا ممكن اكتبلك شيك على بياض وتجبلي واحده من انجلترا

انا بجديه : على دسكك يلا

الطالب : ماشي يعم وليد ... مرحب برجوعك

احمد : الواد دا مش هيتغير ابدا

انا : طول عمره حيحان على الشهر الاصفر 😂



واحنا بنتكلم لقيت كتاب نازل على دماغي ... ولولا قدرات الفرعون واني اتفاديت الكتاب كان زمان راسي بقت بطاطس


غاده بغضب : بقى يحيوان بقالك اسبوعين في مصر ومتكلمنيش

انا : ايه يحبيبتي كنت هتعملي راسي شاورما

غاده بغضب : مكلمتنيش ليه يوليد

انا : انا أسف يغاده .... وهقولك الحكايه على الغداء النهارده

غاده : ومين قال اني هخرج معاك يعني

انا بغمزه : علشان انت الحب يبت 😉😙

غاده : حبك برص

انا : اوبا ليه القلبه دي .... طب حيث كدا بقى اكلم اي بنت من بتوع انجلترا واخرج معاهم

غاده مسكت هدومي وبصتلي بنظرة شر : فكر بس تعملها

انا : احنا اسفين يصلاح ... اهدى كدا وهجبلك سوشي

غاده : ايوا كدا ناس متجيش غير بالعين الحمرا




بعد المدرسه في مطعم سوشي

غاده : احكي يخويا بقى 😒

انا : معلش تعالي على نفسك شويه

غاده : طب اخلص واحكي

انا : لما رجعت من انجلترا كان معايا ورق مهم من راجل وصاني اني ارجعه بنفسي قبل مايموت

غاده : ورق ايه وراجل مين وترجعه فين

انا : يستي كان واحد مصري قاعد معايا في السكن ووصاني اني ارجع اوراق الورث بتاعه لولاده وعيلته هنا

غاده : وليه قعدت اسبوعين

انا : لحد موصلت ليهم

غاده : ماشي .. وليه مكلمتنيش ولا مره

انا : انا اسف يستي ... بس انا عارف نفسي ... لو كنت كلمتك مكنتش هعرف اسافر واسيبك تاني بعد فترة الغياب دي كلها

غاده بتوهان : يعني بتحبني اوي كدا

انا مسكت ايدها وبستها : واكتر من كدا

قعدنا نتكلم وناكل وبعدها روحتها الفيلا ومشيت



وانا في الطريق رنيت على تيريون

انا : نفذ دلوقتي

تيريون : انت متأكد ... مش لازم تكون معاهم

انا : انا على وصول ... نفذ انت بس

تيريون : تمام يفرعون




بعد خمس دقايق وصلت قصر مي

دخلت القصر وسمعت صوت صراخ وبكاء ... جريت على جوه لقيت سلمى ونور بيعيطوا وسمر بتسكت فيهم

انا : ايه اللي حصل

سمر جريت وخدتني في حضنها : اهدى يحبيبي ... كلنا هنموت في الاخر

انا : ايه اللي حصل حد يفهمني

نور بعياط : طيارة ماما وقعت وكل اللي فيها مات

انا : ايه ... ازاي دا حصل

سلمى بعياط : محدش يعرف ... بيقولوا فيه صاروخ ضرب الطياره ووقعها ... وواحد كلمنا من المطار بنفسه ( تيريون )

انا : يعني امي ماتت .... مي ماتت

سمر : اهدى يحبيبي كلنا هنموت

انا : انا ملحقتش اشبع منها .... وجريت على فوق

سمر : انا هروح وراه

نور : لا خليكي وانا ههديه .... وجت نور لعندي

انا : بلعتها ولا ايه

نور بحزم : طبعا بلعتها .... يلا خير وحلو اوي لحد كدا

انا : اديني بعمل بوصية خالي وببعدها عن كل الحياه دي على قد ماقدر

نور : وهنرجع المدينه امتى

انا : معرفش .... بس انتي عايزه ترجعي ليه

نور : اولا علشان اعرف اتحكم بالسحر اللي عندي ... وكمان سلمى متعرفش ايه سحرها والقدرات بتعتها

انا : انا عندي اقتراح تاني

نور بتقاطعني : وانا رفضاه تماما .... ماما فضلت طول عمرها باعدانا عن السحر والعالم بتعكوا دا ... وشوفت نتيجت اللي حصل .... لازم نكون مستعدين للي هيحصل بعد كدا

انا : كان نفسي ابعد عن العالم دا كله بس شكله مكتوب عليا




قعدنا ايام كتير بنتدرب في المدينه بس الفريق بتعنا لوحده من غير محد يدربنا .... وكل يوم بنبات في القصر علشان سمر .... وجت فترة الامتحانات بتاعت المدرسه ودخلنا انا وغاده واحمد صحبي ونجحنا كلنا .... وكل دا خلال شهر بس




اول يوم اجازه في القصر

نور طلعت ليا الاوضه بتعتي وفضلت تصحي فيا

انا : عايزه ايه .... احنا في اجازه حرام عليكي

نور : احنا لازم نطلع فكره او اي حجه علشان نقعد في المدينه شويه حلوين

انا : وايه هي الفكره ... وبعدين انا هبعد عن المدينه شويه

نور : تبعد ولا متبعدش انا مليش دعوه ... هنروح انا وسلمى

انا : ماشي ... شوفي اي حجه علشان سمر

نور : منا بصحيك ليه .... شوف هي هتفكر ازاي وطلعلي فكره يلا

انا : هعيط منك ... سبيني انام حرام عليكي ... وانا هجبلك فكره حلوه ...تمام

نور بتضربني بالمخده : نام ... اتخمد



على الظهر كدا صحيت ونزلت تحت لقتهم قاعدين في الجنينه

انا : صباح الخير على القمرات

الكل : صباح الخير ياوليد

سمر : ها قررت تدخل ايه

انا : يستي اصبري اقعد طيب .... وبعدين لسه مش عارف

نور : ممكن تدخل حاسبات وتجيلي بقى

انا : اجيلك ازاي يعني

سلمى : انت متعرفش صحيح ... دي اتعينت معيده وقرفتني في عيشتي

انا : وعيزاني اجيلك برجلي

نور : متقلقش هظبطك هناك

انا : ماشي يستي انا موافق

سمر بنظرة فرح : اخيرا شوفتك وانت داخل الجامعه ... نفسي اشوفك بقى وانت في الكوشه

انا بهرب منهم : لا كدا كتير ... سلام

سمر : خد ياض خلاص انا بهزر 😆

انا : ايوه كدا ارجعي عن اللي في دماغك

نور : ها ملقتش فكره في دماغك !!

سمر : فكرت ايه !؟؟

انا : ها ... اه عايزين نسافر كدا نغير جو شويه

سمر : تصدق عندك حق ... بس للأسف مش هعرف اسافر واسيب السنتر ... سافروا انتوا وغيروا جو

انا بحزن متصنع : لا .. كدا يسمر مش هتسافري معانا

نور بتحاول تكتم ضحكتها : خلاص بقى يوليد متزودش عليها ... احنا هنسافر شويه نغير جو ونرجعلها

انا : خلاص وعد مني اني اخدك لوحدك يا سمورتي وألففك العالم

سمر : ميحرمنيش منك يقلبي ... اموه 😙

سلمى : دا ايه المحن ... بنات اخر زمن

انا بضربها على قفاها : ملكيش دعوه يبت انتي بحبيبتي




بليل في القصر

جهزت الشنط في العربيه وسلمى ونور ركبوا وسمر فضلت واقفه على الباب ... فارحت ليها

انا : انتي عارفه انا بعمل كدا ليه

سمر حضنتي قوي : عارفه يحبيبي ... خالي بالك منهم وحاول تطلعهم من الزعل

انا : هحاول ... خلي بالك من نفسك وكلميني كل ساعه ... ولو احتجتي اي حاجه قوليلي وهتلاقيني عندك في لحظه


سمر شدتني اكتر لحضنها لدرجه دقات قلبها وصلت لقلبي ودمعت شويه

سمر : يلا روح بقى

انا : سلام يقلبي

سمر : سلام يروحي





ركبت العربيه وطلعت بيها من القصر وفضلت ماشي شويه لحد مطلعنا على الطريق الصحراوي .... فتحت بوابه كبيره ودخلت فيها بالعربيه وقفلتها ... وظهرت في مدينة ڤالينور




بعد يومين من التدريبات الغير مجديه في المدينه بالنسبه للفرقه ..... رحت عند قصر عزيز ... ودخلت ليه


عزيز : اهلا بالفرعون الغالي

انا : اهلا ياعزيز ... عايز اتكلم معاك شويه

عزيز : طبعا ... تعالى معايا ... وطلعنا في الجنيه

انا : احنا عايزين نغير التدريبات بتعتنا

عزيز مستغرب : ليه بس

انا : يعم التدريبات دي ولا حاجه بالنسبه لينا

عزيز : ازاي ... دي تدريبات حراس المدينه

انا متفاجئ : ينهار اسود .... دا لو قوتهم نفس قوة التدريبات دي تبقى كارثه

عزيز : خلاص انا عندي فكره احسن بس لازم موافقة ناس تانيه

انا مستغرب : ناس مين

عزيز : حكام المدن الباقيه

انا بصدمه : مدن تانيه ....ازاي !!!؟

عزيز : ايوه فيه مدن تانيه موجوده في المملكه هنا

انا : لا انت تفهمني واحده واحده

عزيز : طب تعالى معايا ..... وخدني عزيز وقالي اتحول لهيئة الفرعون وخلاني اطير فوق المدينه لحد موصلنا للسحاب

اول موصلت لنقطه معينه في السماء شوفت المملكه كامله ... والمملكه عباره عن المدينه الرئيسيه ڤالينور موجوده في نص المملكه بالظبط .... وفيه مدينه كبيره في كل اتجاه ... من الشمال والجنوب والشرق والغرب


انا : ايه المدن الكبيره دي كلها

عزيز : دول اكبر ٥ مدن في المملكه ... وانا حاكم اكبر مدينه اللي هي ڤالينور ... فيه بقى المدينه الشماليه والحاكمه هناك روزيلا .... وحاكم المدينه الغربيه هو لارين .... وحاكم المدينه الجنوبيه هو لوران ... وحاكم المدينه الشرقيه هو ايلين

انا : ومقولتليش عنهم ليه قبل كدا

عزيز : مكنوش مستعدين لمقابلتك لسه ... ودلوقتي معاد المقابله بكره

انا : تمام





بعد شوية وقت في مبنى التدريبات

انا : لو عرفت هعملك اللي انت عاوزه

تشارلي : تمام يلا بينا

تشارلي جري عليا وطار في الجو ... اتشقلبت انا لورا ... تشارلي جري تاني عليا ... وفضل يحاول يضربني بالبوكسات وانا بتفاداه ...

تشارلي تعب شويه ... وخرج من جسمه على هيئة شبح وطار عليا ... وقتها ظهرت سلاح الفرعون ... وخليت السلسله تلف على جسمه كله ... وسحبته عليا بسرعه كبيره ... وقبل ميوصل ليا عملت تعويذه على ايدي اليمين بالسحر الابيض ... وضربته بوكس خليته يفقد الوعي


انا : ها مين اللي بعده ... يلا ياحمد

احمد : لا انا كويس ... حد تاني عايز يجرب

تيريون : طب ايه رأيك كلنا عليك

انا : معنديش مشكله و ..

وقبل مكمل كلامي لقيت مونيكا ضربت سهم ناري عليا من اليمين ... ومياده رمت كورة نار من الشمال ... ركزت بسرعه ونطيت في الجو واتفاديت الضربات بتعتهم ...

اول منزلت على الارض لقيت تيريون ظهر ورايا ولسه هيضربني بالرجل ... نزلت على الارض وضربت رجله الثابته ووقعته ... وانا لسه على الارض لقيت احمد طاير في الجو ونازل بجسمه عليا زي النيزك

استخدمت سرعة الفرعون وجريت بسرعه .. واحمد نزل على الارض وحصل انفجار عمل حفره كبيره تحته

ساعتها عملت تعويذه بالسحر الابيض على السلسله ورميتها على احمد وكتفته بيها ... وخليت السلسله ترفعه في الجو وتنزل بيه على الارض مره واتنين وتلاته لحد ما اغمى عليه

في الوقت دا لقيت نور بتسحب مايه كتير وبتعمل كورة كبيره ... وسلمى وافقه مش عارفه تستخدم سحرها لسه ... نور ركزت شويه ورمت عليا كورة المايه ... قمت انا استخدمت السلاح بتاعي وفضلت ألف السلسله في الهوا ونزلت بالمنجل الناري على كورة المايه وبخرتها


لقتهم كلهم وقفوا مع بعض ضدي في ناحيه واحد ... ساعته قولت تعويذه

انا باللغه الرونيه القديمه : ميناث ارشيم

وطلع مني نور ابيض جامد وخبط فيهم خلاهم يغمى عليهم كلهم




بعد شويه لقتهم فاقوا وقعدنا نتكلم

انا : اعتقد كدا انا اللي كسبت

تشارلي : كسبت بس .. دا محدش قدر يلمسك

انا : وخلتكم تفقدوا الوعي كمان

مونيكا : بس التدريبات بتعتنا مش هتنفع كدا ... احنا بنستخدم السحر بالعافيه

انا : خلاص كلها يوم ونشوف حل

مياده : انا مش فاهمه ازاي مش عارفين ندخل البرج زيك

انا : فعلا حاجه غريبه .. مفيش غيري انا وتيريون اللي دخلناه .. ومن يوم اللي حصل محدش عارف يدخله غيري

نور : كان زمانا اتعلمنا السحر في دقيقه زيك






تاني يوم ساعة المقابله

خدت بعضي ورحت عند قصر عزيز قبل المقابله بشويه ... ولقيت عزيز مجهز صالة الاستقبال بورد وزينه وكان شكلها تحفه

انا : ايه كل دا

عزيز : دا الطبيعي بتعنا ... دلوقتي بقى عايزين نتفق هنقول ايه بالظبط

انا : الاول انا عايز اعرف .. هو فيه مدارس للسحر هنا ولا فيه مدرسه واحده ... ولا الحكايه بتمشي ازاي

عزيز : فيه مدرسه واحده كبيره ... كل السحره الكبار متخرجين منها ... اسمها ألفيا

انا : طب انا عندي اقتراح ولازم نعمله

عزيز : ايه هو

انا : مش هنعرف حد من الحكام بقوتي او قدراتي على استخدام السحر ... انا عاوز ادخل المدرسه مع فرقتي

عزيز مستغرب : ليه ... انت كدا كدا هتكون حاكم المملكه كلها

انا : علشان كدا ... انا مش عاوزهم يخافوا او يقلقوا مني ... عايزهم طبيعيين .. علشان اعرف مين اللي هيرفضني ومين اللي هيرحب بيا

عزيز : خلاص فهمتك .... يلا بينا بقى علشان زمانهم حضروا







طلعنا انا وعزيز بره القصر ولقيت فيه عربيه ملكيه وشددها حصانين ونزل منها اجمل ست شوفتها في حياتي

عزيز : خلي بالك من الكلام معاها ... دي الملكه روزيلا

انا : تمام

عزيز : اهلا اهلا بالملكه .... كدا تغيبي عننا المده دي كلها

روز : اهلا ياعزيز ... وحشتني اوي ....






بعد شويه في غرفة الاجتماعات

عزيز : مره تانيه برحب بالحكام ... احب اعرفكم بوريث الملك رع .. وملك البشر من قبله .... الفرعون وليد الشاذلي

الكل : مرحب بعودتك يافرعون

عزيز : دلوقتي الفرعون كان في ضيافتي بقاله كام شهر ... وللأسف تدريبات السحر بتعتنا مجبتش معاه او مع فرقته اي نتيجه ... وعلشان كدا انا بقترح انهم يدخلوا مدرسة السحر ... مدرسة ألفيا

روز ( حاكمة المدينة الشمالية ) : دي خطوه كبيره جدا ... حد من خارج المملكه يدخل مدرسة السحر ... وانت بتقترح ان فيه محاربين تانيين كمان ... دي خطوه خطيرة

لارين ( حاكم المدينه الغربيه ) : فعلا خطوه كبيره بس ده وريث الملك ... ولازم نساعده

لوران ( حاكم المدينة الجنوبية ) : ونتأكد منين انه الوريث زي مابيقول

ايلين ( حاكم المدينه الشرقيه ) : فعلا احنا لازم نتأكد بنفسنا


انا قاعد سامعهم بيتكلموا كتير وبصراحه اتبضنت منهم فعملت تخاطر مع حد وبعدها قطعت كلامهم

انا : بعد اذنكم انا عايز اتكلم ... مهو الاجتماع معمول علشاني ولا ايه

عزيز : اتفضل يافرعون

انا : اول حاجه .. انا مش مجبر اثبتلكوا حاجه ... بس لو هقول ان دا عربون نيتي في الخير يبقى هعمله

روز : هتقدم ايه

انا : هو هيقولكم بنفسه ... وخليت رع يظهرلهم بهيئة شبح

رع : مرحب بالحكام

الحكام اول مشافوه رع انحنوا ليه على طول

رع : دلوقتي بعد ما اتأكدتوا ان الفرعون هو وريثي ... هو وفرقته لازم يدخلوا المدرسه من بكرا

لارين : طبعا يامولاي وانا اول واحد موافق

روز : وانا كمان موافقه

عزيز : وانا كمان ... كدا بقينا ٣ ضد ٢ والاغلبيه لينا

ايلين من تحت ضرسه : وانا كمان موافق

لوران : يعني جت عليا .. انا كمان موافق ... بس افتكروا اني مش متفائل خير بالموضوع ده






تاني يوم عزيز خدنا ورحت انا والفرقه على المدرسه ... والمدرسه بعيده عن كل المدن وموجوده لوحدها في ارض واسعه ...


دخلنا انا والفرقه مع عزيز من ابواب المدرسه ... ولقيت عزيز بيشيل حاجز سحري محاوط المدرسه من كل ناحيه ومفيش حد بيعرف يعدي منه

بعدها دخلنا لساحة المدرسه الاماميه وكان فيه طلاب كتير قاعدين بيستخدموا السحر .. وفيه اللي بيعمل قتال وهكذا

واحنا ماشيين لاقيت كل الطلاب وقفوا اللي بيعملوا وركذوا معانا ... لحد مدخلنا مكتب المديره

ناريس ( مديرة المدرسه ) : اهلا بالحاكم عزيز وبالكل

عزيز : اهلا ناريس ... اعتقد انك عارفه الحكايه كلها

ناريس : طبعا عارفه ... متقلقش ممكن تسيبهم وانا هعرفهم كل حاجه هنا

عزيز : ماشي ... انا همشي انا تعالى معايا يافرعون

نزلت مع عزيز .... وناريس خدت باقي الفرقه تعرفهم على اوضهم وعلى المدرسه



عزيز : عايزك تاخد بالك من كل تصرفاتك .. مش عايز حد ياخد باله انت مين او بتعمل ايه هنا

انا مستغرب : على فكره ..دا كان اقتراحي انا

عزيز : لا غير كدا .. انت متعرفش حاجه لسه عن المدن التانيه

انا : ومين السبب في كدا انا ولا انت

عزيز : بص انا هحكيلك علشان متوقعش نفسك في الغلط ... المدن دي زمان مكنتش جنب بعض او حتى كانت مملكه واحده ... ملك البشر زمان كان معاه المدينه الشماليه والغربيه ومدينة ڤالينور ... بس المدن التانيه كانت تحت حكم خادم الشر

انا : ينهار اسود ... طب ورجعوا تاني ازي

عزيز : المدن الجنوبيه والشرقيه دخلت معانا حرب واحنا كسبناها ... وقضينا على كل سحرة الدم اللي فيها

انا : وايه سحرة الدم دول

عزيز : سحرة الدم دول مش عندهم سحر طبيعي زينا ..وعلشان كدا كانوا بيقتلوا السحره ويخدوا السحر بتعهم

انا : والسحره دول لسه موجودين

عزيز : ملهمش اثر من زمان ... بس كان لازم احذرك واعرفك اصلهم كويس

انا : ماشي ... لسه فيه مفاجأت تانيه

عزيز : بص طالما عايز تعرف يبقى تعرف كل حاجه .... انت كل مره بتسمع ان مورغوث هو خادم الشر ... مسئلتش نفسك مين هو الشر ده

انا : لا .. هو الشر ده شخص .. انا مفكره شر ..يعني شئ مطلق


عزيز : لا الشر ده شخص وموجود في عالم الظلام

انا : موجود فييييييين !!!!

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

برحب بيكم في السلسله التالته ... واوعدكم هتكون نااااار على الكل

عاوزكوا تتوقعوا احداث السلسله هتمشي ازاي وعلى فين ... بس اوعدكم محدش هيعرف يجبها صح 😆


سلاااام من الفرعون



//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
ملخص الجزء اللي فات

الفرعون خد جسم مي ودفنه مع ابوه ... وعزيز خد باقي الفرقه ورجعوا على مدينة فالينور ... تيريون خد سلمى على المستشفى وواحد من الحكماء عالجها ... الفرعون رجع تاني للمدينه وعرفهم بموت مي ... رجع الفرعون هو وخواته للقصر وقعدوا كام يوم لحد ماعملوا خطه علشان يعرفوا سمر بموت مي ... وعدت فترة الامتحانات عليهم ... وفي الاجازه رجعوا تاني لمدينة ڤالينور ... والفرعون مكنش عاجبه التدريب بتاعهم ... فعزيز اقترح عليه انه يدخل مدرسة السحر هو وفرقته ... وعمل اجتماع مع حكام المدن التانيه ... وقرروا انهم يدخلوا المدرسه


//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

الجزء الثاني / مدرسة ألفيا السحر



عزيز : لا الشر ده شخص وموجود في عالم الظلام

انا : موجود فييين

عزيز : عالم الظلام

انا : هو لسه فيه عوالم تانيه !!

عزيز : طبعا فيه عوالم تانيه كتير .. وكتير جدا لدرجه ان محدش يعرف عددهم بالظبط

انا : لا المعلومات دي محتاجه قعده علشان استوعب الكلام ده

عزيز : متقلقش ..هنقعد قريب بس لما تنسجم في المدرسه

انا : تمام روح انتى بقى شوف اشغالك ولو احتجت حاجه هعملها بنفسي

عزيز : ماشي يفرعون ... سلام





عند مديرة المدرسه

ناريس : هنا بيكون الاجتماع الصباحي لكل الطلاب

كل الفرقه : تمام

ناريس : ودا جناح النوم بتاع الولاد ... والناحيه التانيه الجناح بتاع البنات

مونيكا : احنا مش عندنا مشكله اننا ننام مع بعض ... طول عمرنا بناكل ونشرب وننام مع بعض في الحصن عادي

ناريس بتكبر : احنا هنا مش في اي مكان ... هنا في نظام .. واللي بيخالف النظام بيتعاقب ... يلا كل واحد يروح على مكانه

الكل مشي على جناحه وانا رحت للمديره

انا : عرفوا اماكنهم

ناريس بتكبر : طبعا عرفوا .. هو اللي عرفهم اي حد

انا : لا طبعا ... دا المديره بنفسها هي اللي عرفتهم

ناريس : اممم .. واضح انك شخص ذكي ... على العموم انا كنت عاوزه اعرف شويه معلومات كدا

انا : وانا تحت امرك ... تحبي تعرفي ايه

ناريس : اللورد عزيز قالي ان كل الحكام وافقوا انكو تدخلوا المدرسه ودي حاجه مستحيل تحصل في المملكة هنا ... احب اعرف وافقوا ازاي

انا : طب اعرف الاول مستحيل ليه

ناريس : علشان ممنوع حد من خارج المملكه يدخل ألفيا

انا : الصراحه انا معرفش هما وافقوا ليه ... ممكن يكون الملك الجديد هو اللي خلاهم يوفقوا

ناريس : مين الملك الجديد ده ؟؟؟!

انا : هو انتي متعرفيش ... اصل فيه اشاعه في كل المملكه بتقول .. ان فيه واحد دخل مدينة ڤالينور من كام شهر ومعاه ألماسة الخلود ... وكمان بيقولوا انه وريث الملك رع

ناريس : ازاي الكلام ده ... انا مسمعتش الحكايه دي قبل كدا

انا : ازاي بس .. دي كل المملكه بتقول كدا

ناريس : طب وانتوا ايه علاقتكوا بالملك الجديد اللي بتقول عليه

انا : لا احنا ملناش علاقه بيه ... عزيز هو اللي جابنا هنا بنفسه

ناريس : وعمل كدا ليه بقى

انا : الصراحه معرفش برضه ... ممكن تسأليه بنفسك ... بعد اذنك بقى علشان محتاج ارتاح شويه







سبتها ومشيت على الجناح ولقيت رجالة الفرقه قاعدين مع بعض

انا : متجمعين ليه كدا

تشارلي : عايزين نتكلم معاك شويه

انا : طب لحظه واحده .... وناديت على البنات وكلهم حضروا

انا : عايزين ايه بقى

تيريون : عايزين نعرف هنعمل ايه هنا .. وليه انت مصر اننا ندخل المدرسه دي بالاخص

انا : اول حاجه انا مصر اننا ندخل احسن مدرسه في المملكه هنا ... تاني حاجه عايز اعرف الناس هنا بتفكر ازي

مونيكا : بيفكروا ازاي ... يعني ايه

انا : عرفت من عزيز ان المدن الجنوبيه والشرقيه كانت تبع خدام الشر ... ومورغوث كان متحكم فيها زمان ... وكان فيهم ناس اسمهم سحرة الدم

نور : مين دول

انا : كانوا بيقتلوا السحره التانيين ويخدوا السحر بتعهم

مياده : يلهوي ... ايه الحقاره دي

احمد : طب وانت بتفكر في ايه ... عايزنا نراقبهم يعني

انا : بالظبط ... بس بشكل مش ملاحظ ... يعني عايزكوا تعملوا صحاب من كل مدينه في المملكه

تشارلي : وطبعا مش هنعرفهم احنا مين

انا : ايوه بالظبط كدا ... ومش عايز مخلوق يعرف ان انا الفرعون

الكل : تمام يا وليد

انا : ايوه كدا .... انا هنا اسمي وليد الشاذلي بس

تشارلي : خلاص عرفنا يعم خلينا ننام بقى

انا : خلاص كل واحد يشوف وراه ايه ... هنتجمع هنا بكره الصبح قبل ماننزل تحت

الكل : تمام






سبتهم ونزلت تحت اشوف المدرسه .... رحت الساحه الخلفيه ولقيتها كبيره جدا وممتده لحد الحاجز السحري ... وشوفت طلاب بيقاتلوا بعض بالعصيان الخشبيه ...رحت عندهم وقعدت اتفرج عليهم

بنت : انت جديد هنا

انا بصيت عليها وشوفت ملاك نازل من السما بيكلمني ... بنت شعرها اصفر زي الذهب وعيون زرقاء زي السما وبشرتها بيضه زي التلج وجسمها مظبوط بالجرام

انا متنح : اه

البنت : مالك انت تعبان ولا ايه

انا فوقت ومسكت نفسي : لا انا تمام ... انا فعلا جديد هنا وبتفرج عليهم

البنت : هو انت اللي اللورد عزيز جابه ومعاه ناس تانيه من شويه

انا : ايوا احنا الناس دي

البنت : يعني انتو من خارج المملكه

انا : ايوا صح

البنت : واو ... والحياه شكلها ايه برا

انا : جميله جدا ... بس هنا الحياه هاديه تمام ... ( باخد نفس عميييق ) والهوا هنا نقي جدا

البنت : ماشي اشوفك بقى بعدين

انا : اه صحيح اسمك ايه

البنت : انا اسمي استيلا وانت

انا : وليد الشاذلي

بتمشي البنت وانا رجعت اركز مع اللي بيقاتلوا بعض





طالب ١ : انت هتفضل ضعيف طول عمرك

طالب ٢ : يعني انت اللي اسد ... طب تعالى

وجري عليه ونزل بالعصايا على دراعه ... فالتاني صدها بسهوله ونزل تحت وشد رجله وقعه على الارض

طالب ١ : قولتلك هتفضل ضعيف

طالب ٢ : هنعمل ايه يعني ... مفيش حد بيعرف يقاتل من غير السحر هنا ... وكلنا مستوانا زي بعض

طالب ١ : بس انا احسن منك برضه







بعد ماشوفت الهبل اللي بيعملوه ده خدت بعضي ومشيت في حته متداريه وفتحت بوابه وخرجت منها

حصن ڤيلن

ظهرت في حصن ڤيلن ورحت على مستر سنو

سنو : ياااه يفرعون ... اخبارك ايه

انا : ايه ياسنو انا لسه سايبك من يومين

سنو : تصدق ان عيل خول ... طب رد السلام طيب

انا : ماشي يعم .... ياااه يمستر سنو ... مشوفتكش بقالي زمن

سنو : طيب .. خش في الموضوع على طول

انا : انا جاي اخد كيرا والفهد علشان يتدربوا كويس على السحر في مدينة ڤالينور

سنو : تصدق فكره كويسه اوي ... طب تمام خدهم ... ماهما كدا كدا في فرقتك

انا : تمام بعد اذنك ...سلام







نزلت وقعدت ادور على الفهد ولقيته فعلا

انا : اخووووي عامل ايه

الفهد : واحشني يفرعن ... فينك من زمان

انا : انا اللي فين .. ولا انت اللي اختفيت بعد اخر معركه

الفهد : معلش ياخوي كان لازم ابعد وارجع اتدرب لوحدي ... انا مش متعود اني اخسر معركه

انا : ومين قال انك خسرت ... انت اتراجعت علشان الاعصار كان هيموتكوا

الفهد : خلاص بقا ده مش موضوعنا ...

انا : عندك حق ... انا جاي اخدك على المدينه المحظوره

الفهد : ليه ... وانت دخلت ازاي هناك

انا : ( عرفته كل الحكايه )

الفهد : معاك يخويا ... واهو ابعد شويه عن فرقتي ولو عرفت تدخلهم المدرسه يبقى عملت معايا الصح

انا : دلوقتي هيكون صعب جدا ... احنا دخلنا هناك بالعافيه زي ماعرفت

الفهد : خلاص .. لما نخلص ابقى اعلمهم انا

انا : هنعلمهم ... هنعلم كل الناس اللي هنا

الفهد : جدع ياخوي

انا : هروح انا بقى اشوف حد واجيلك تاني ... سلام








سبته وقعدت ادور على كيرا لحد ملقتها

كيرا اول مشفتني جريت ودخلت في حضني

انا : وحشتيني موووووت

كيرا بدموع : وانت اكتر ... انا فكرت انك نستني

انا : انا وعدتك قبل كدا انك بقيت اختي ... وانا جاي اخدك ومش هسيبك تاني ابدا

كيرا بفرح : بجد هتخدني معاك

انا : وهعرفك كمان على خواتك البنات نور وسلمى خواتي

كيرا : يعني انت بجد حاسبني اختك التالته

انا : طبعا ... هو انا اطول يكون عندي اخت زيك

كيرا بتحضني جامد : انا عمري مكان ليا حد بيسأل عليا ... ودلوقتي هيكون ليا اهل

انا : واكتر كمان ... يلا بينا بقى

خدتها عند الفهد .... وخدتهم ورجعت على المدرسه ... وعرفت باقي الفرقه بانضمامهم لينا








تاني يوم الصبح

صحيت بدري عن المعتاد ونزلت تحت في المدرسه وقعدت اتمشى وملقتش حد صاحي ... فطلعت تاني وصحيت الشباب اللي في الجناح بتاعي ... ورحت صحيت البنات علشان نجهز ... وبعدها اجتمعنا تاني

انا : قبل اي حاجه احنا هنا عددنا ١٠ ... يعني ٥ شباب و ٥ بنات .... فاهمني ولا ايه

تيريون : طبعا فاهمين ... يعني لما نمشي من هنا نكون ١٠ مش اقل ولا اكتر

انا : احبك وانت فاهمني .... يعني كلام الحب والرومانسيه مش هياكل معانا ... انتو هنا علشان تتعلموا السحر وبس ... فاهمين

الكل : فاهمين ياوليد

انا : دلوقتي مين اللي هيكون مسؤول عن البنات

مياده : انا طبعا ... انا اكبر واحده هنا وهكون مسؤوله عنهم

انا : تمام ... يعني دلوقتي مونيكا وسلمى ونور وكيرا في عهدتك

مياده : ماشي

انا : والشباب في عهدتي انا ... يعني تيريون وتشارلي واحمد والفهد ... لو عملوا حاجه غلط هتكون عندي انا

تيريون : يعني انت اللي هتشيل الليله .. طب كويس يبقى اغلط براحتي

انا : علشان اعلقك لو عملت حاجه ..... دلوقتي اخر حاجه .. مش عايزين نظهر القدرات الجسديه بتعتنا خالص

مونيكا : ليه بقى

انا : علشان كل الطلاب اللي هنا ضعاف جدا .. ومش عايزين نخوفهم مننا

الكل : تمام

انا : يبقى يلا بقى كل واحد على مكانه ... الاجتماع بتاع الطلاب دلوقتي .. يلا بينا










نزلنا تحت في ساحة الطابور الصباحي وكان الطلاب بيتجمعوا لسه ... وبعدها بشويه حضرت كمان المديره

ناريس : اعزائي الطلاب ... برحب بيكم مره تانيه في ألفيا ... السنه اللي فاتت كانت سنه سيئه بالنسبه للمدرسه هنا ... احنا خسرنا كل المسابقات القتاليه اللي دخلناها ... بس السنه دي هتكون مختلفه ... السنه دي هنتدرب بجد ... السنه دي لازم نرد شرف المدرسه تاني ... ( وبعد شوية كلام )


ناريس : واحب اعرفكم على مجموعة شباب وبنات انضموا لينا امبارح ( وبتشاور علينا ) ... اللورد عزيز بنفسه اللي دخلهم المملكه من العالم الخارجي

كل الطلاب بغضب : يييييييييييييييييييي

ناريس : سكوووووت .... انا عارفه انه ممنوع دخول حد من العالم الخارجي للمملكه هنا ... بس دول جايين هنا من طرف الملك الجديد للملكه

طالب : احنا معنداش ملك للملكه ... احنا عندنا حكام لكل مدينه

ناريس : انا عارفه الكلام ده كويس ... والملك هيظهر مع الوقت ... دلوقتي عايزاكم ترحبوا بضيوفنا كويس ... يلا كل واحد على حصته








بعد شويه في مكان اسمه الدائره الحجريه

ناريس : السحر بيعيش في الطبيعة ذات نفسها ... وهنا في الدائره الحجريه بيكبر ...الحاويه اللي قدامكم دي بتختبر قدراتكم على توجيه السحر ... بعدين هتتعلموا ازاي تتواصلوا مع العناصر التانيه للسحر ... بس دلوقتي هتتعلموا العناصر اللي اتدولتوا بيها ... ابدأو

طالب دخل على الحاويه ( الحاويه على شكل دايره صغيره وفيها مايه وحجاره سوده صغيره ) ... ولمس الحاويه وطلع منها نباتات

ناريس : قدرتك الموروثه هي الارض

طالبه تانيه دخلت وشكلت كور مايه

ناريس : قدرتك هي الماء ... دلوقتي دورك يا بياتركس

بياتركس دخلت وشكلت برق واعصار صغيرين على الحاويه

ناريس : كالعاده متميزه يا بياتريكس .... دلوقتي دورك يا أميره

اول مقالت يا اميره لقيت استيلا وقفت وراحت عند الحاويه وانا مصدوم ان دي البنت اللي كلمتها امبارح

استيلا اول ما لمست الحاويه ظهر نور ابيض شديد طالع من ايدها

ناريس : طبعا يا أميره مشرقه كالعاده ... دلوقتي دورك يا سكاي

سكاي كان الطالب ١ في قتال امبارح ... مشي سكاي لحد الحاويه ولمسها وطلع منها سيف


ناريس : كالعاده قوتك هي الاسلحه ... بس ياريت تعرف تستخدمها

سكاي اتحرج شويه ورجع مكانه ... وطلع وراه الطالب رقم ٢ في قتال امبارح واسمه ريفين ( كل الاسماء الجديده هتلاقيها في اول تعليق علشان متهوش معايا )


ريفين راح ولمس الحاويه وخرج منها رمح ناري

ناريس : زي سكاي بالظبط قدراتك الاسلحه ... دلوقتي دور المجموعه الجديده


وقفت انا اول واحد والكل مركز معايا

ناريس : افتح نفسك لسحر العالم من حوليك

اول مقالت كدا رحت لمست الحاويه ( وحاولت على قد ماقدر اني احجب معظم قوتي ) وطلع من الحاويه نور ابيض شديد لدرجه اني سبت الحاويه


ناريس : اممم .. واضح ان قوتك السحريه كبيره ... اللي بعده

تشارلي دخل بعدي ولمس الحاويه فطلع منها نور اخضر وخرج كمان سيف اخضر

ناريس : امم انا مشوفتش القوه دي من زمان ... قوتك انك تشوف الاشباح ... وممكن تقتلها باستخدام السيف دا كمان .. وكدا يكون عندك قدرتين ... اللي بعده


دخل تيريون واول مالمس الحاويه اختفى وظهر في اخر الدايره الحجريه

ناريس : قدرتك هي الانتقال .. كويس جدا ... اللي بعده

دخل احمد ولما لمس الحاويه طلع منها رمح فولاذي

ناريس : قدرتك هي القتالات ...اللي بعده

دخل الفهد ولمس الحاويه وخرج منها مخالب ناريه

ناريس : قدراتك قتاليه برضه .... اللي بعده

جه دور البنات ...


ودخلت مونيكا اول واحده .. واول مالمست الحاويه طلع منها قوس وسهم من نار

ناريس : هو ايه الموضوع كلكوا قدراتكوا قتاليه ... اللي بعده

دخلت مياده وطلع معاها كور نار

ناريس : قدرات النار ... اللي بعده

دخلت كيرا وطلع معاها كور مايه

ناريس : قدرات مائيه ... اللي بعده

جه الدور على نور ... دخلت ولمست الحاويه وطلع منها برق وصل للحاجز في السما

ناريس : اوف ... انت هتحتاجي تتعلمي كتير لحد ماتتحكمي في قوتك ... بياتريكس هتساعدك .. مش كدا ولا ايه

بياتريكس من تحت درسها : طبعا يامديره

جه الدور على سلمى ولما لمست الحاويه طلع منها شرارة نار صغيره جدا

ناريس : قدراتك السحريه ضعيفه جدا ... كدا هتدخلي مع المحاربين


ناريس : دلوقتي بعد ما كل واحد عرف قدراته السحريه ... هتروحه على اماكنكم علشان تتعلموا ازاي تسيطروا عليها






عند التوزيع المحاربين

كان سكاي وريفين ( الطلاب اللي كانوا بيقاتلوا بعض ) ومعاهم تشارلي واحمد والفهد ومونيكا وسلمى بيجهزوا نفسهم للتدريبات

انا : خلي بالك كويس من الاتنين دول

تشارلي : طبعا .. انا مش مرتحلهم من ساعة ماشوفتهم

انا : اتدربوا كويس ... وانا بعدين هدربكوا على التعويذات

تشارلي : ماشي روح انت شوف وراك ايه





سيلفا ( مدرب القتالات ) : برحب بالاعضاء الجداد ... بس احب اعرفكم ان التدريبات مش سهله اطلاقا ... فيه منكم اللي هيعيط ... وفيه اللي هيترجاني ... وفيه اللي هيعملها على نفسه .... بس احب اقولكم انكوا هتعملوا كل دا ... يلا نبدأ


سيلفا بدأ يعمل تمرينات اطاله وشد والحجات الهايفه دي ... وكل الطلاب اللي كانوا معاه بيشدوا على اخرهم ( التدريبات شديده عليهم )

مونيكا : حضرتك ممكن ندخل في الجد على طول

سيلفا : لا لازم نشد العضلات الاول ... انتي مش شيفاهم تعبانين ازاي

مونيكا : هي دي تدريبات ... انا وباقي المجموعه هنبدأ تدريب لحد متخلصوا

سيلفا بتكبر : وايه هي التدريبات التافه بتعتكوا دي

مونيكا : هتشوف دلوقتي ... يلا بينا يولاد



وخدتهم على حلبات المصارعه ( عامل زي مسرح الخشب ومرتفع عن الارض بمتر تقريبا ومفيش حواجز عليه )


وكل اتنين طلعوا مع بعض وطلعوا الاسلحه بتعتهم ونزلوا رزع في بعض ... وكل الطلاب هيموتوا من اللي شايفينه 😮😮😵


احمد كان بيقاتل تشارلي ... واحمد جري عليه وطار في الجو ونزل بجسمه على تشارلي ... بس تشارلي نط لورا واتفاداه ... واحمد نزل على الحلبه سواها بالارض


عند مونيكا والفهد .... الفهد سحب مخالبه الناريه وجري على مونيكا بسرعه ... بس مونيكا طلعت السهام الناريه وفضلت تضرب عليه لحد ما ٣ سهام رشقوا في رجله ... الفهد قطعهم بالمخالب وجري على مونيكا بسرعه ... وضربها بالمخلب اليمين .. فمونيكا صدت بالقوس ونزلت برجلها على الارض ووقعت الفهد


الفهد نط بسرعه في الهوا ونزل على مونيكا بالرجل ... وفضلوا يرزعوا في بعض



سلمى مكنش فيه حد معاها ... فبعد شويه دخل عليها سيلفا وقالها نعمل قتال مع بعض وطلعوا على الحلبه

سيلفا مسك رمح وجري على سلمى ... سلمى اتشقلبت في السما ونزلت زي الحجر على ضهر سيلفا وكتفته ... وضربته كام ضربه على كتفه خلته ينزل على الارض

وقفت سلمى تاني قدامه ولسه سيلفا هيقوم ... سلمى اتشعلقت فيه من قدام وكتفته من درعاته واتشقلبت بيه في الجو ونزلت على ظهره خليته يستسلم



كل الطلاب كانوا اتلموا وقاعدين مبهورين من اللي شايفينه ... وانا لاحظت اللمه بتعتهم وجريت على هناك ... لقيت الجماعه نازلين رزع في بعض


جريت عليهم ووقفت المهذله دي ... والكل مستغرب انا بعمل ايه ... وخليتهم ييجوا ورايا في مكان فاضي

انا : انتوا بتهببوا ايه ... انا مش قولت محدش يعرف القوه بتعتنا

مونيكا : ينهار اسود احنا محسناش بنفسنا غير واحنا بنرزع في بعض

انا : يعني ايه

الفهد : منعرفش .. كل اللي حصل ان الدم غلي في عروقنا وكنا عايزين نعمل قتال بأي شكل

انا : لحظه واحده كدا .... وعملت تعويذه عليهم

انا باللغه الرونيه القديمه : براكادوم

لما قولت كدا طلع منهم دخان احمر ولقتهم رجعوا لطبيعتهم تاني

تشارلي : هو ايه اللي حصل

انا بقلق : انتوا كان معمول عليكم تعويذه من سحرة الدم

الكل : اييييه

انا : وشكلهم موجودين كمان في المدرسه بكتره ... احنا لازم ناخد بالنا من كل خطوه ... احنا كدا اتكشفنا قدامهم .... يلا روحوا على هناك وخدوا بالكم





سبتهم ورجعت وكان معاد حصة السحر

رحت على المكان ولقيت الكل متجمع .. استأذنت ودخلت قعدت جنب نور

المدرسه : التحكم ... اهم شئ بيمتلكوا الساحر هو التحكم ... مش مهم مدى القوه بتعته ... مش مهم المدى اللي بيوصل ليه السحر ... الاهم هو التحكم


وفضلت ترغي شويه حلوين وبعدها خلصنا وطلعنا .. ولقيت الاميره استيلا بتنادي عليا

انا : ايوا محتاجه حاجه يا اميره

استيلا : انا اسفه اني مقولتش ليك امبارح اني الاميره

انا : لا دي حاجه تخصك ومتعتذريش عنها ابدا

استيلا : انا عارفه ان المكان هنا صعب ومرهق ... وعلشان كدا بعذمك تيجي معانا الحانه هنشرب ونفرفش شويه

انا : ومين اللي هيجي هناك وفين الحانه دي

استيلا : مقدرش اقول غير ما اتأكد انك هتصون السر

انا : خلاص مش عايز اعرف ... لما تيجي تمشي ابقي عرفيني وانا هاجي معاكي

استيلا : تمام ومشيت .... ولقيت نور جت عندي





نور : انت لحقت تعلق بنات

انا : اعلق ايه بس ... انا بشتغل وبدور مش زيكوا

نور : بتدور على ايه بقى

انا : على اي حاجه ... انا محتاج طرف خيط بس وكل الاسرار هتيجي مره واحده







بعد شويه ناريس عملت اجتماع للمدرسه كلها

ناريس : احب اعرفكم ان الحكام اعلنوا ان المنافسات هتبدتي بدري السنادي ... عايزاكم تدربوا جامد .. وبالاخص المحاربين

الكل بصوت عالي : النصر لألفيا ... النصر لألفيا




بعد شويه لقيت استيلا بتنادي عليا

انا : المعاد دلوقتي ولا ايه

استيلا : اه يلا بينا قبل ماحد ياخد باله





نزلت معاها في السر ... وفضلنا ماشيين لحد موصلنا لأخر المدرسه من الناحيه الجنوبية ... ولقيت كام شاب وبنت واقفين هناك ومعاهم سكاي


سكاي بيكلم استيلا بالهمس : ايه اللي جابه ده

استيلا : ملكش دعوه وقولتلك ابعد عني

سكاي : ماشي يا استيلا ... ماشي



استيلا طلعت خاتم ولبسته ويدوب لمست الحاجز فاعمل فتحه على طول ... وخرجنا من الفتحه على الغابه

انا : هو ايه الخاتم ده

استيلا : ده الخاتم بتاع ماما ... خاتم ملكي بيفتح الحاجز

انا : طب وهنروح على فين بقى

استيلا : فيه قاريه في وسط الغابه وفيها حانه صغيره بنشرب فيها وبنرقص ... يعني بنطلع الكبت اللي جوانا

انا في سري : ايه الناس دي ... انا وقعت فين بس





بعد شوية مشي وصلنا القريه ورحنا على الحانه ودخلنا

استيلا : مساء الخير يا لوكي

لوكي ( صاحب الحانه ) : مساء الفل على الطلاب بتوعنا ... طلابتكم المعتاده ؟؟

استيلا : طبعا وزود طلب مخصوص كمان للضيف الجديد



بعد شوية وقت كانوا شربوا ورقصوا لحد ما اتسطلوا وانا فايق زي ما انا ... رحت اتكلم مع لوكي

انا : مساء الخير عليك

لوكي : مساء الفل ياصحبي ... انت الجديد بقى

انا : بالظبط كدا .... هما الجماعه عرفوا مكانك ده ازاي

لوكي : وهي دي حاجه تختفي عن سكاي ... ده متربي في قريه جنبنا هنا ... وغير ان ابوه بيجيبه كل اسبوع ويقعدوا يشربوا سوا


انا : ومين ابوه ده

لوكي : ابوه ده اللي اسمه سيلفا ... المدرب اللي في المدرسه ياراجل

انا : اه اه افتكرته .... بس غريبه يعني ان سكاي مش معرف حد هناك

لوكي : هوسسسس ده سر .. مفيش حد يعرفه غير استيلا

انا : ليه بقى

لوكي : علشان هو بيحبها موووت .. وهي مش بتيقه خالص

انا : مش بتيقه ليه

لوكي : علشان بيخونها كتير

انا : هي دي شكل واحده تتخان ... دي لو معايا كنت كلتها

لوكي : تصدق عندك حق دي تتاكل وميتسبش فيها حته

انا : اسيبك انا بقى وارحلهم





قعدت ارقص مع استيلا شويه وهي كل شويه تدخل في حضني وكانت سكرانه جدا ... لحد ما مره واحده مسكت زبي

انا : انت بتعملي ايه

استيلا بسكر : ششششششه ... انا من ساعة مشوفتك وانا هموت عليك

انا : بصراحه انا اللي هموت عليكي .. بس مينفعش انتي الاميره برضه

استيلا بسكر : شوششش .. محدش يعرف ان انا الاميره هنا ... تعالى بقى معايا علشان انا نفسي فيك جدا

انا : يخربيتك هتوديني في داهيه ... تعالي معايا انت بس ... وشيلتها على كتفي ودخلتها غرفه فاضيه ونيمتها على كنبه

انا : اقعدي هنا لما اجبلك قهوه تفوقك ...... يخربيتك ياقرمط هتروح في داهيه 😂


طلعت جبتلها قهوه ورجعت تاني ملقتهاش ... قعدت ادور عليها ملقتهاش في أي مكان








في مكان ما في المخابرات الامريكيه

ظابط تقني : يافندم زي مقولتلك ... حصل اختراق كبير جدا للقواعد الشرقيه كلها وفي نفس اللحظه

الجنرال : وازاي مكافحة الهاكر معملوش حاجه

الظابط : مش عارف بس اللي اخترق القواعد مش شخص سهل ... اكيد دي شركات او ناس كتير جدا ... انا مشوفتش كدا قبل كدا






في مكان ما في المخابرات البريطانيه

الظابط : زي ماسعتك سمعت كدا ... كل القواعد الحربيه اخترقت بس قدرنا نرجع السرفرات بتعتها تاني

الجنرال : وازاي ده حصل

الظابط : اللي اعرفه انه حصل كدا معانا ومع امريكا





في المخابرات المصريه

سيد : زي مقولتلك ياسيد خيري القواعد الشماليه اخترقت وقدرنا نصد شويه منهم

خيري : والباقي عملتوا معاه ايه

سيد : اتلفنا معظم السرفرات ورجعنا السيستم لنقطة الصفر

خيري : مين اللي يقدر يعمل كدا ... طب وحصل حاجه في الدول التانيه

سيد : اللي اعرفه ان معظم القواعد العسكريه في العالم تم اختراقها .. بس اللي عمل كدا ساب رساله مش اكتر

خيري : وايه الرساله دي

سيد : الحرب قادمه

خيري : اييييييييه .. يتبع

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

احب اعرف توقعاتكم مين اللي اخترق القواعد العسكريه للعالم كله .... واستيلا اختفت وراحت فين

سلام من الفرعون


//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

تلخيص الاجزاء اللي فاتت

دخل الفرعون وفرقته مدرسة ألفيا للسحر ... واكتشف بمرور الوقت ضعف الطلاب في القتالات الجسديه ... وقرر انهم ميظهروش قوتهم قدام اي حد في المدرسه ... والفرقه اتقسمت منها للمحاربين ومنها للسحره ... وبدأ تمرين المحاربين وكان ضعيف جدا ... فافرقة الفرعون بدأت تدرب لوحدها واظهرت قوتها قدام الكل ... والفرعون اكتشف انهم كان عليهم تعويذه من سحرة الدم ... وهنا بدأ الفرعون يدور على اي معلومات ... واستيلا اقترحت عليه انه يروح معاهم لحانه جنب المدرسه ... وهناك اكتشف معلومات كتير من لوكي صاحب الحانه ... وفي اخر السهره اختفت استيلا والفرعون قعد يدور عليها ... وفي العالم الواقعي حصل اكبر اختراق امني في التاريخ للعالم كله

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

الجزء الثالث / المسابقات القتاليه


لما رجعت تاني لمكان استيلا ملقتهاش وقعدت ادور عليها وخرجت اسأل سكاي عنها

سكاي بسكر : هأ معرفش .. ممكن تكون ه‍أ .. رجعت

انا : طيب يلا نرجع ( وبمسك الخمره منه ) وكفايه شرب

سكاي بسكر : ملكش دعوه بيا .. سبني وامشي

....المهم بعد معافره كتير عرفت اخرجهم وارجعهم على المدرسه ... واول موصلنا للمدرسه لقيت المديره واقفه






ناريس بجديه : كنتوا فين لحد دلوقتي

سكاي بسكر : كنا ... كنا ... كنا بنصطاد عصافير هههه ( ضحك السكرانين )

ناريس بجديه : بقولكوا كنتوا فين ... وازاي سكرانين كدا

انا ( عملت نفسي سكران ) : قالك كنا بنصطاد عصافير .. هأ

ناريس : انت كمان سكران ... طب اطلعوا غرفكم .. كلامي معاكوا لما تفقوا

سكاي بسكر : كل الزعيق ده ولسه فيه بكره ..هأ ... اومال مكلمتيش استيلا ليه

ناريس : مالها استيلا ... انطق

انا : هي استيلا فين

ناريس : هي استيلا كانت معاكوا

انا : هي لسه مرجعتش ... انا سبتها دقيقه في غرفه جوه الحانه ... ولما رجعت كانت اختفت

ناريس : ينهار اسود ... استيلا اكيد اتخطفت

انا : انتي متأكده كدا ليه

ناريس : علشان الحانه دي صاحبها القديم كان من سحرة الدم

انا : وازاي سيبينه حر كده

ناريس : بقولك صاحبها القديم .... واكيد حد من السحره دول رجع تاني

انا : زي اللي موجودين في المدرسه كده

ناريس بصدمه : اييييه ... في مدرسة ايه

انا : المجموعه اللي جت معايا اتعمل عليهم تعويذه النهارده اثناء التدريبات ... وانا اللي شلتها من عليهم

ناريس : طيب مش وقته الكلام ده ... لازم نشوف مكان استيلا حالا

انا : طيب انا ممكن اساعدك

ناريس : ملكش دعوه بالموضوع ده ... ساعد بس الشباب يطلعوا غرفهم







.. ساعدت الشاب السكران لحد مطلعتهم الغرف بتعتهم ... ورحت الجناح بتعنا وصحيت تيريون وتشارلي ...

انا : اصحوا .. معانا مهمه

تيريون : مهمة ايه احنا بليل ... وبعدين انت كنت فين دا كله

انا : اصحى يلا منك ليه فورا







... خدتهم ونزلت تحت .. وفضلت اتصنت على ناريس وكان معاها سيلفا ومحاربين تانيين ..

ناريس : زي مقولتلك كدا ... وبالشكل ده ممكن سحرة الدم يقتحموا المدرسه

سيلفا : ده شئ مقرف .. كل ما نخلص عليهم يرجعوا تاني

ناريس : المهم انا حدت مكان استيلا وهي موجوده في بيت جنب الحانه القديمه

سيلفا : تمام .. انا هاخد فرقة محاربين ونروح ندور فورا






عندي انا

تشارلي : هي حددت مكانها ازاي

انا : بالسحر اكيد ... هي مش محتاجه غير نقطة من دمها بس

تيريون : وهي بتعمل ايه بدمها

انا : مش عارف

تشارلي : طب ماتستخدم القدرات العقلية بتعتك

انا : انا خلاص عرفت المكان اللي قالت عليه ... يلا بينا ... وفتحت بوابه واختفينا






عند الحانه

خرجت انا وتيريون وتشارلي في مكان قريب من الحانه ...

انا : احنا هنتفرق .. كل واحد يدور في بيت

تشارلي : طب طالما كدا هتحول لشبح

انا : انت عارف التعويذه كويس ...تشارلي بص ليا وضحك

تشارلي باللغه الرونيه القديمه : براكادوم

اول مقال كدا جسمه اتحول لشبح فورا .. وظهر معاه اسلحه متعلقه على ضهره

تيريون بصدمه : جسمك راح فين

انا : متخفش جسمه موجود ... يلا بينا





.. كل واحد راح على بيت يدور على استيلا ..... فضلنا كام دقيقه ودورنا في كل البيوت اللي جنب الحانه .... وملقناش حاجه



عند تيريون

تيريون كان على سطح بيت .. ولمح نور جاي من بيت تاني واطفى بسرعه ... نط تيريون على سطح البيت ده وفضل يتسحب لحد مدخله ونزل تحت ملقاش حد ... فضل يدور على سلم او باب مخفي لحد ملقاه ... فتحه ونزل تحت وشاف الكارثه

استيلا مربوطه على كرسي .. وحواليها مجموعه من السحره ولسه هيبدأو يعملوا تعاويذ عليها

تيريون اختفى وظهر عندها ومسك ايدها ولسه هيختفي معرفش ... واحد من السحره شاف تيريون ... الساحر رفع ايده لفوق ... وتيريون اترفع معاه .. الساحر لف ايده وعصرها ... وكذلك تيريون الدم ظهر في عروقه وكان بيتعصر معاه


تيريون باللغه الرونيه القديمه : ايمهاك اتاما

اول مقال كدا طلع نور ابيض شديد .. وكل السحره غمضوا عينهم بسرعه


تيريون ظهر سيف معاه وقطع الحبال وحرر استيلا .. وحاول يخدها ويختفي معرفش برضه

ومره واحده واحد جه من وراء وعوره بالمخالب بتعته في رجله وقعه على الارض ...تيريون حاول يقوم تاني معرفش ... ولقى كل السحره وقفت تاني قدامه ... اختفى تيريون بسرعه وظهر قدامي


تيريون : الحقني يافرعون

..جريت عليه وشوفت رجله المتعوره .. أكن ذيب هو اللي ضربه بالمخالب .. عملت عليه تعويذه والجرح لم شويه

انا : هما فين .... شاور تيريون على البيت واغمى عليه




فتحت بوابه وظهرت جوه البيت ... ولقيت حوالي ٧ اشخاص واقفين حوالين استيلا ... ولما استخدمت قدرات الفرعون اكتشفت ان فيه ٨ تانيين تحت الارض


انا بهدوء : انتو تبع مين

ساحر : هما بيعرفوا مكانا ازاي ... كدا خطر علينا لازم نتحرك من هنا

انا : بس مجوبتش عليا برضه

الساحر : دا بيتكلم كمان ... طيب يلا نخلص عليه قبل ما يبعتوا معاتيه تانيين .... وحاول يستخدم السحر عليا زي تيريون ومعرفش

الساحر : ايه ده ... السحر مش شغال عليه ياريس

القائد بتعهم ( لابس شال على وشه ) : انت مين وعايز ايه

انا بهدوء : انا قولتها قبل شويه ... انتو تبع مين

القائد : انت مفكر انك هتطلع حي من هنا ... دا اللي قابلك قدامه دقايق ويموت

انا : ازاي يعني

القائد : انت متعرفش ( ضحكه شريره ) .. اصل اللي جرحه كان مصاص دماء

انا ( بحاول اكون هادي ) : قصدك التمانيه اللي موجودين تحت ... طب اللي جرحه اي واحد فيهم ...استنى متجوبش ... هو اللي لابس احمر ده .. مش كدا

القائد بصدمه : انت مين بالظبط

انا : انا نهايتكوا السودا


وقبل ما أخلص كلامي .. طلعت السلاح بسرعه ولفيته في الجو وقطعت روس كل السحره إلا القائد

اول معملت كدا لقيت مصاصين الدماء ٨ جريوا عليا

انا باللغه الرونيه القديمه : رونين ماسكا

اول مقولت كدا اتبخروا كلهم

انا بهدوء : ها هتقولي مين هو اللي مشغلكم

القائد : اقتلني ومش هقولك حاجه ..بصيت ليه بنظرة شر عمها السكووووت

انا : خلاص عرفت اللي انا عاوزه .. روح بقى ليهم وقولهم ان الفرعون مش هيرحم حد ... اول مقولت كدا القائد طلع يجري




رحت عند استيلا وشيلتها وهيا كانت بتفوق وبيغمى عليها وشيلتها ورحت عند تيريون .. وكان تشارلي واقف عنده

تشارلي : هو ايه اللي حصل

انا : اللي عوره مصاص دماء ... لازم اعمل عليه تعويذه بسرعه قبل شروق الشمس ... شيله وتعالى معايا




فتحت بوابه ودخل معايا تشارلي وهو شايل تيريون .. وانا شايل استيلا ... ظهرنا في الدائره الصخريه

انا : حطه داخل الحاويه بسرعه

تشارلي حطته داخل الحاويه الصخريه ... وانا وقفت قدامه وقعدت اعمل تعاويذ بالسحر الابيض وختمتها بتعويذه

انا باللغه الرونيه القديمه : اشمايل كرباخ

لما قولت كدا طلع دخان اسود من جرح تيريون ... والجرح كله اتشفى ولقيته فاق من الاغماء .. واتكلمنا شويه




واحنا بنتكلم لقيت استيلا صاحيه ومركزه معانا ... فرحت ليها

انا : اخيرا فوقتي .. دا انتي شربتي وسكرتي لما قولتي بس

استيلا : هو انت مفكر ان انا سكرانه ... ان كنت واعيه لكل حاجه بتحصل

انا : يعني انت عارفه مين اللي خطفك

استيلا بحزن : اه ... لوكي صاحب الحانه

انا : متزعليش اوي كده ... ده من سحرة الدم

استيلا : احنا كنا مفكرينهم ماتوا من زمان .... محدش في الطلاب ممكن يقف قدامهم

انا : اومال بتتعلموا السحر ليه ... وليه التدريبات بتاعت سيلفا ضعيفه كده

استيلا : معرفش ... احنا بقالنا كام سنه في انحدار رهيب في المدرسه

انا : اوعدك اني هعرف ايه الحكايه ... وهحلها

استيلا : هو انت مين صحيح ... وازي بتستخدم السحر بالسهوله دي

انا : مش مهم تعرفي انا مين او احنا مين ... بس احنا هنا علشان نساعدكوا .... يلا بينا







رجعنا على المدرسه تاني وكان سيلفا والمحاربين اللي معاه واقفين مع المديره

ناريس : انتو ازاي تروحوا هناك من غير اذني

انا : بعد اذنك يامديره انا عايز اتكلم معاكي انتي و سيلفا لوحدنا شويه

ناريس : طيب تعالى معايا ... وانت يا اميره كويسه ولا جرالك حاجه

استيلا : انا تمام ... وكله بفضل وليد





في مكتب المديره

ناريس : ها عايز ايه بالظبط

انا : انا عارف انكو بتعملوا كدا علشان اهاليكم في خطر

ناريس بقلق : اهل مين اللي في خطر ... وبنعمل ايه

انا : بقولك انا عارف كل حاجه ... فا مفيش داعي نخبي على بعض اكتر

سيلفا : وعرفت ايه بقى يعم الهلفوس

انا : مفيش داعي للإهانه ... وانا عرفت ان سحرة الدم واخدين مراتك وابن المديره عندهم

ناريس بصدمه : عرفت منين

انا : ملكيش دعوه ... كل اللي عايز اعرفه .. موقفتوش في وشهم ليه

سيلفا : علشان ميقتلوش اهلا ... بسيطه خالص

انا : خلاص انا خدت اللي عاوزه منكم ... ممكن اسيبكم لحظات وارجع تاني


وقبل ماسمع كلامهم فتحت بوابه وخرجت منها وقفلتها ... ومفيش لحظات رجعت تاني واول ما البوابه اتفتحت طلع منها بحر ددمم ... وخرجت منها انا ومعايا مجموعة اشخاص



ناريس مرعوبه : انت عملت ايه

انا : رجعتلكوا اهلكوا ( ورحت ناحية الباب ) ... خلي بالك منهم كويس بعد كدا ... احنا خلاص اعلنا الحرب عليهم ... وبمشي







عند حاكم سحرة الدم

بيدخل عليه لوكي صاحب الحانه ... وبيكون شكله مرعوب

لوكي : إلحقنا ياحاكم ... حصل علينا هجوم وكل اللي كانوا معايا ماتوا

الحاكم : ومين اللي عنده القوه دي علشان يتحدانا

لوكي : انا معرفوش .. بس هو جه عندي الحانه قبل الهجوم بساعات ... وهو طالب في مدرسة ألفيا لسه

الحاكم بصدمه : طالب لسه .. ازاي طالب عنده القوه دي ... شكل كدا ناريس اتجننت وعايزه تموت ابنها ....ياحارس ابعت على السجون وهات ابن ناريس حالا

الحارس وشه مخطوف : إلحقنا يامولاي ... حصل هجوم على السجن وكل الحراس اتقتلوا ... والسجن بقى فاضي

الحاكم : ايييييييه









تاني يوم الصبح

ناريس : المسابقات خلال اسبوع واحد من دلوقتي ... وعلشان كدا كل التدريبات بتعتكو هتتغير ... استعدوا يا ابطال ...كل واحد يروح على مكانه



عند المحاربين

سيلفا : التدريبات من دلوقتي هتختلف ... عايزكوا تستخدموا كل سحر المحاربين اللي جواكم ... يلا ابدأو

بدأ الفهد ومونيكا قتال مع بعض ... وكذلك سلمى و احمد نزلوا رزع في بعض .. وسكاي وريفين وتشارلي مع طالب تاني


بعد شويه سيلفا جمعهم كلهم وبدأ يعلم فيهم ازاي يدمجوا السحر مع القدرات بتعتهم





عند السحره

ناريس : انا اللي هبدأ معاكوا المرحله الجديده من السحر .... السحر هو شئ بنوجهه من خلال الطبيعه ... السحر هو موجات وتفاعل بين الطبيعه ونفسها



وفضلنت التدريبات تزيد اكتر واكتر خلال الاسبوع ده ... وانا بالليل كنت بجمع الفرقه واعلمهم السحر الابيض ... وقوتهم زادت بشكل واضح جدا ... وخصوصا سلمى اللي بدأت تتحكم في قدراتها بشكل قوي جدا وبقت من اقوى السحره اللي في سننا





اجتماع الحكام

روزيلا ( حاكمة المدينه الشماليه ) : الأكاديمية السحريه الشماليه جاهزه للمسابقات القتاليه

لارين ( حاكم المدينه الغربيه ) : والأكاديمية عندنا هتكون هنا خلال ساعات

لوران ( حاكم المدينه الجنوبيه ) : وزي العاده النهائيات هتكون بينا وبين المدينه الشرقيه

ايلين ( حاكم المدينه الشرقيه ) : طبعا يالوران ... انا مش عارف الطلاب عندكوا بقوا ضعاف كدا ليه .... هههههه

روزيلا بغضب : هنشوف مين اللي هيكسب الدوره دي

لوران بتكبر : انتي جايبه الثقه دي منين ... اخر عقد من الزمن مدرستي هي اللي محتكره البطولات كلها

ايلين : بس احنا كسبانين بطولتين منهم

لوران : بطولتين من اصل ١٠ .... متخلنيش اتكلم


عزيز بيقاطعه : يعني بعد كل الكلام ده ومش عايز تتكلم ... تصدق ضحكتني ... المهم دلوقتي اللي هيحصل بعد المسابقات دي

روزيلا : ايه اللي هيحصل

عزيز : الفرعون هيطلب الحكم

لوران بغضب : انا مش هتنازل عن الحكم لعيل صغير

ايلين : وانا كمان

في اللحظه دي دخلت وقاطعت كلامهم

انا : هي دي المره الكام ياعزيز انهم يهينوا الملك بتعهم

عزيز : الصراحه كتير

انا : وبيتعمل فيه ايه اللي بيهين الملك بتاعه

عزيز : الاعدام

لوران : ومعدتش غيرك اللي هيعدمني

انا بقاطعه : بس انا مش هعدمك ... انا هديك فرصه انك تبقى الملك للمملكة كلها

لوران عينه لمعت : ازاي

انا : بعد المسابقات بتاعت السحر ... هعمل قتال بيني وبين كل حاكم فيكوا ... واللي هيكسبني هيفضل الحاكم زي مهو ... ولو قدرت تقتلني هتكون الملك الجديد للمملكه .... موافق ولا تتعدم دلوقتي

لوران : طبعا موافق

انا بصيت لعزيز وهو ابتسم ليا








يوم المسابقات بين مدارس السحر

التجمع كان في ساحه كبيره ( شبه الساحات الرومانيه واليونانيه القديمه ) ... وكان فيه جمهور كتير من معظم المدن ... وفيه معسكر لكل مدرسه في ركن من الساحه ... ولحظه بدأ المسابقه طلع عزيز على المنصه

عزيز : اليوم اتجمعنا تاني وللمره ٥٥٠ في تاريخنا كله ... اليوم هو يوم الشرف .. يوم العزه ... فلتبدأ المسابقات الأن


... بدأت كل مدرسه بكام طالب للسحر في البدايه .. وكان باين تفوق مدارس المدن الجنوبيه والشرقيه عن الكل







عندي انا ومديرة المدرسة

انا : احنا لازم نتدخل وإلا كدا هنخسر من بدري

ناريس : فعلا عندك حق ... ياروكي ( مدرس للسحر ) جهز الدفعه الاساسيه

روكي : هي فعلا جاهزه يامديره ... هبعتهم على الساحه فورا

روكي : يلا يابطال على القتال ...وكان في الدفعه الاساسيه ( مياده .. نور .. سلمى .. كيرا .. استيلا .. بياتركس )

ناريس : مرحتش معاهم ليه

انا : وقتي لسه مجاش





لما دخلت الفرقه الاساسيه عملت انقلاب وتغيير كبير في القتالات ... وكان واضح جدا الفرق بينهم وبين المدن الشماليه والغربيه


وفضل القتال محتدم بينهم لحد ما اتبقى مدرسة ألفيا والمدرسه الجنوبيه ... وهنا عزيز وقف القتال لساعه كامله





رحت عندهم وكان الكل متجمع هناك

انا : عاش يوحوش هما دول سحرة ألفيا بجد

استيلا : كل ده مكنش هيحصل لو المديره مغيرتش التدريبات بتعتنا

سلمى : فعلا انا قوتي زادت بشكل رهيب

نور : وانا كمان ... انا دخلت في قتال مع ٤ وكسبتهم مره واحده

انا : متتغروش اوي كده ... احنا لسه قدامنا النهائي مع المدرسه الجنوبية

مياده : احنا هنحط عليهم ... انت مشوفتهمش كانوا مصدومين من قوتنا ازاي

انا : طيب استريحوا شويه لحد ما قتالات المحاربين تخلص ... وانتي يا مياده تعالي عايز اتكلم معاكي




خدت مياده على جنب

انا : انتي بتهببي ايه ... انتي المفروض تكوني الخبره في المجموعة دي

مياده : طب اعمل ايه يعني ... من بعد موت مي وانا مبقتش قادره احافظ على غضبي

انا بحزن : لازم تسيطري عليه وإلا هنخسر كلنا ... افتكري انك عمود الفرقه دلوقتي من بعد ( بسكت للحظات ) .. من بعد مي







بعدها بدأت قتالات المحاربين ... وفضلوا حوالي نص ساعه بيرزعوا في بعض وكان برضه التفوق للمدارس الجنوبيه والشرقيه


رحت عند باقي فرقة الفرعون وخليتهم يدخلوا القتالات ويخلصوها فورا ..والفرقه كانت ( تشارلي .. تيريون .. احمد .. الفهد ..مونيكا )


واول مدخلت الفرقه اتجمع عليهم كام محارب من المدارس التانيه ... وهنا مونيكا طلعت ٥ اسهم ناريه وضربتهم ورا بعض ... والفهد استخدم سرعته وجري عليهم وطلع مخالبه وجرح رجليهم خلتهم يقعدوا على الارض .... وسهام مونيكا رشقت فيهم


هنا كل المحاربين التانيين اتحالفوا سوا ضدهم ... وتشارلي ساعتها طلع سيف الاشباح بتاعه وتيريون طلع الرمح الناري ... ونزلوا رزع في المحاربين

وبعد حوالي ٥ دقايق كانت فرقة الفرعون واقفه في نص الساحه .. وكل المحاربين واقعين على الارض







عند المنصه

عزيز : تهانيا لأول الفائزين في مسابقه المحاربين ... مدرسة ألفيا

الجمهور : اووووووو ... اوووووووووو


عزيز : دلوقتي معاد النزال الاخير للسحر ... بين مدرسة ألفيا والمدرسه الجنوبيه







وهنا اتوجهت الفرقه الاساسيه للسحر لنص الساحه وكذلك سحرة المدرسه الجنوبيه


السحره الجنوبية عملوا دايره باجسامهم .. وطلع منهم نور احمر رابطهم ببعض ... واترفعوا في السما ... وضربوا شعاع نور على سحرة ألفيا

هنا بقى استيلا استعملت النور بتعها وعملت درع قوي صد الشعاع ... وبياتركس جريت من ناحية اليمين ونور من الناحيه الشمال وضربوا برق عملاق على السحره من الناحيتين خلتهم يتفككو


وهنا كيرا وسلمى دمجوا قوتهم مع بعض وعملوا كورة نار عملاقه ... وجت من وراهم مياده وقالت تعويذه


مياده باللغه الرونيه الحديثه : العاصفه المتفجره


وضربت كورة النار على السحره ... وهنا السحره اتلموا حوالين بعض وعملوا درع كبير من التيتانيوم .... واول ما كورة النار وصلت للدرع سيحته والسحره اتبخروا




وهنا كل اللي في الساحه اتصدموا من المنظر المهيب جدا ... وعزيز طلع على المنصه

عزيز : واااو ... مدرسة ألفيا انتزعت البطوله من فم الاسد ... وهكذا اعزائي مواطنو المملكه اعلن عن انتهاء المسابقات بفوز ساحق لمدرسة ألفيا

الجمهور : اووووووووووو ... اوووووووووووو

عزيز : ولكن لسه فيه منافسات هتبدأ دلوقتي ... انتو طبعا سمعتو عن اشاعة عودة الملك تاني ... واحب اعرفكم ان دا حقيقه فعلا ... وريث الملك رع ظهر في المملكة

الجمهور : اوووووووووووووو

عزيز : والوريث محبش ياخد الحكم عادي كده ..... هو عايز ياخد الحكم عن طريق المنافسه الشريفه ... فليبدأ القتاااااال







لما قال كدا نزل حكام المدن في الساحه وانتظروا ظهوري ... وعزيز واقف على المنصه وبص ليا وبعدها انا اختفيت

وعملت بوابه وظهرت في وسط الساحه بهيئة الفرعون ... وطاير في الجو بالاجنحه والسلاح لافف على جسمي .. وشكلي مرعب

عزيز : ها هو الفرعون يظهر من جديد ... فاليحيا الفرعون

الجمهور : يحيا الفرعون .... اوووووووووووووو








انا بكلم الحكام

انا : عايزكوا تستخدموا كل قوتكم

روزيلا لنفسها : دي فرصتي ان المدينه الشماليه تحكم الكل

ايلين ولوران : دي فرصتنا علشان مملكة انغمار تصعد من تاني

لارين لنفسه : لازم احمي الفرعون مهما ايه اللي هيحصل







وهنا روزيلا طلعت شعاع نار شديد في اتجاهي ... وانا بكل بساطه عملت بوابه والشعاع دخل فيها ... وفتحت البوابه عليهم تاني


روزيلا حاولت انها تبعد وعملت درع عليها .... ولوران استخدم قدراته وطار في الجو .... ولارين اختفى وظهر بعيد .... وايلين فضل واقف في اتجاه النار


ومره واحده لقيت ايلين بيسحب كل النار اللي راحت عليه ... وجسمه بقى عامل زي الحمم ... وطلع سلسله نار من جسمه ... وحدفها عليا ...

هنا طلعت السلاح بتاعي ... وخليت المنجل يعمل تلج كتير ... وهبدته على السلسله الناريه .. وحصل انفجار كبير سبب ضباب ودخانه في الساحه كلها


ومره واحده لقيت لوران طاير عليا من السما وبيحدف كور نار كتير جدا ومعاهم سهام فولاذيه ... هنا خليت السلسله تلف بشكل سريع جدا وصدت كل الهجمات بتعته ... وحدفتها عليه وهو طار بعيد عنها والسلسله فضلت تطارده ...


وروزيلا بدأت تلغي الدرع اللي عملته ولسه هتهاجم .. ظهر عندها لارين واقنعها بالاستسلام وخدها بعيد عن القتال ...


وعند الجمهور كان شايف نار وانفجارات من وسط الدخانه ... وسامع صوت السلاسل بتهبد والدروع بتتكسر .. بس الدخان حاجب الرؤيه عنهم


لما الدخانه بدأت تختفي وظهرت انا ولورن وايلين في وسط الساحه ... بنحارب بالسيوف .. وانا واقف في النص بصد الضربه من اليمين والشمال ... وهما محاصريني في النص




لورن : استسلم بدل ماتموت ...

ايلين : احسنلك تمشي من المملكه .. انت لسه عيل متعرفش تحكم نفسك .... استسلم وهنسيبك تمشي


انا بدأت اضحك : هو انتو مفكرين انكو هتكسبوا ... انتو بتهزرو ولا ايه ... انا كل ده بحارب بقوتي انا ... قوة وليد الطالب بتاع مدرسة السحر ... بس لو عايزين تشوفوا قوة الفرعون ... هتموتوا

لوران : قولتك استسلم يأما هقتلك

ايلين : مش بعد كل اللي عملناه ده تبوظ الخطط بتعتنا

انا : يعني عايزين تموتوا ... طيب





وهنا حصل انفجار طالع مني بعد الحكام عني لأخر الساحه .... والانفجار كان شعاع ذهبي طالع للسما ... وهنا جسمي اترفع في الجو ... وبدأ يتشكل على جسمي درع ذهبي ... وفي نص الدرع عند القلب .. ماسة الخلود

وظهر على ضهري منجل الموت ( ذي منجل حاصد الارواح )
وسلاح الكوساري جاما متعلق حوالين وسطي ( السلسله ونصلين )
وظهر تاج ملك البشر الأول على راسي
وحوالين ايدي السوار الابدي ( بتاع بوابة العالم السفلي )
وعلى عيني اليمين ( عين حورس )


اول مظهرت كدا قدام الجمهور فضل يحيي ملك البشر الاول ... وفيه اللي انحنى .. وفيه اللي مصدوم




والحكام التانيين واقفين في أخر الساحه مرعوبين

انا : القتال لسه مخلصش ... حات اللي عندك انتو وهو




وهنا اتحول لوران وايلين لهيئة المحارب القصوى بتعتهم ... ودمجوا قوتهم مع بعض ... واترفعوا في الجو .. وحاولوا يتحكموا في الدم بتاعي

هنا انا فضلت اضحك بشده .. وهما اتنرفزوا جامد .. وعملوا برق عملاقي في اتجاهي

وانا فضلت واقف مكاني لحد ما البرق خبطني .. وكل الجمهور اتصدم

والحكام فكروا انهم قتلوني ... بس انا فضلت اسحب الطاقه منهم ... وهما حاولوا يوقفوا ومعرفوش


انا : القوه بتعتنا هي قوة الحياه ... قوة السحر لجميع السحره ... هبه كانت مشتركه بينا كلنا ... احنا كنا ممكن نكون اعظم حليفين في العالم ... كان ممكن تشوفوا العصر الجديد للبشر ... بس انتو اخترتوا استعمال القوه في التدمير ... وعلشان كدا ... انا وريث الفرعون والحاكم الجديد لعالم البشر ... اقيدكم من السحر


انا باللغه الرونيه القديمه : ساتو جارفنين

وهنا طلع مني اشعه نور ذهبيه سحبت السحر كله منهم ورمتهم على الارض ... وكل الجمهور واقف مرعوب من المنظر




رحت ناحية المنصه ووقفت قدام الكل

انا : بعد كل السنين دي ولسه فيه ناس بتأمن للشر ... فيه ناس لسه في المملكه خدام لمورغوث ...اللي هو خادم الشر بعينه ... بس من النهارده هنحاربهم ... معتش فيه ثقه من ناحيتهم ...

( ولسه هكمل كلامي حصل انفجار قرمزي عملاااااااق في الساحه قطع كلامي )



وهنا عزيز بصلي برعب ..... يتبع

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

متأخرتش عليكم اهو .... وهحاول انزل الجزء الجاي في اسرع وقت


توقعتكم كالعاده 🤣🤣

سلام من الفرعووووووون


/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 
  • حبيته
التفاعلات: ⭐ الفرعون ⭐



////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
تعريف كل الشخصيات المهمه في القصه ( متخفش من الاسماء ... كل الاسماء الجديده هتضاف دايما في اول تعليق في القصه ... علشان الناس اللي بتنسى الاسامي )


عائلة الفرعون المصري
وليد الشاذلي .... بطل القصه ... ١٨ سنه
سمر .... مرات خاله اللي ربته ... ٣٢ سنه
نور الشاذلي .... اخت وليد الكبيره .. ٢٣ سنه
سلمى الشاذلي ... اخت وليد اللي في النص ... ٢٠ سنه
مي منصور ... أم وليد .... ٤٩ سنه
الشاذلي ... ابو وليد ...مات ****
خالد منصور .... خال وليد وهو اللي رباه ..مات ***

غاده ... بتحب وليد وهو بيحبها ... ١٨ سنه
يمنى ... اخت غاده ... ١٥ سنه
شروق ... ام غاده وليها علاقه مع خيري بتاع المخابرات



فرقة الفرعون
مستر سنو ... قائد حصن ڤيلن .... ٦٧ سنه
فاير ...داخل حصن ڤيلن .... ٣٥ سنه
مونيكا .... ١٨ سنه
تيريون .... ١٨ سنه
تشارلي ... ١٨ سنه
كيرا ...انضمت للفرقه بعد مدرسة النقطه السودا .... ١٨ سنه
احمد ....صحبي وانضم للفرقه ... ١٨ سنه



قسم المخابرات ألفا
خيري ... رئيس القسم ... ٥٥ سنه
مياده ... الدراع اليمين لخيري ... ٣٧ سنه
سيد ... من اهم الظباط في القسم ... ٣٢ سنه


مدينة ڤالينور
عزيز ... حاكم المدينه




مواقع بعض الحصون والمدن والعوالم
حصن الفرعون .... على بعد دقائق من القاهره ... تحت الارض
حصن ڤيلن .... اسمه الحصن الكبير داخل جبال الألب في فرنسا
حصن كون لان .... الحصن القديم في الصين
مبنى المخابرات المصرية .... في القاهره
قصر مي .... في القاهره
سنتر سمر .... في القاهره
ڤيلا خالد وسمر القديمه ... في القاهره
مدينة ڤالينور ... مخفيه في وسط الصحراء
عالم الاحلام ... داخل العقل الباطن للفرعون
العالم السفلي .... عالم نفي الاشباح ... وحاكمه انوبيس




//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

ملخص الاجزاء اللي فاتت

الفرعون وفرقته دخلوا جماعة العنقاء عن طريق الاستنساخ وقدروا يوصلوا للوزراء بتوع الجماعه ... ورع ظهر للفرعون وخده لبين العوالم واداله ادوات سحريه ... الفرعون استخدم الادوات دي ونفى المحاربين و والوزراء بتوع الجماعه للعالم السفلي بعد معارك وحرب كبيره بينهم ... وهربت روح مورغوث خادم الشر من العالم السفلي عن طريق بوابة الفرعون ... وساعد مورغوث رئيسة الجماعه لوسي اثناء اخر معركه وهربها ... ولكن لوسي قتلت تشارلي وروحه ارسلت للعالم السفلي ... فذهب الفرعون للعالم السفلي وعقد اتفاق مع حاكمه انوبيس ورجع تشارلي ... ومورغوث خطف سلمى وذهبوا لمعبد الشمس علشان بست تندمج في جسد سلمى ... ومي ام الفرعون اخذته للمنطقه المحرمه مدينة ڤالينور ... وتدرب الفرعون على السحر الابيض في المدينه ... ورجع الى الحصن وجهز للمعركه الاخيره ... وكانت معركه ملحميه بين مورغوث وخدامه من النازغول وبين الفرعون وفرقته ... وقضى الفرعون وفرقته على كل خدام مورغوث ... ولكن تفاجؤوا ان مورغوث رجع كل خدامه مره اخرى ... ولهذا استخدمت مي سحر محظور وهنا سنعرف ماذا حدث

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

الجزء الاول / مابعد النهايه



انا بحزن : اعمل حاااااجه .... مش هنسيبها تموت كدا

عزيز بحزن : انت عارف ان مفيش حاجه ممكن اعملها

انا بانكسار : يعني كدا خلاص .... بعد كل السنين دي وتنتهي كدا .. انا هخدها من المكان النجس دا ... وشيلت مي على كتفي وفتحت بوابه واختفيت

عزيز : ياتيريون .. حات سلمى ويلا بينا من هنا

تيريون : هو ايه اللي حصل ... ومي استخدمت ايه بالظبط ... والفرعون خدها على فين

عزيز : هنعرف بعدين ... يلا بينا من هنا

راح تيريون وشال سلمى على كتفه ... وعزيز فتح بوابه ودخلوا كلهم





مدينة فالينور

ظهر عزيز وتشارلي وتيريون‏ شايل سلمى قدام مبنى في المدينه

عزيز : خدها للحكماء فوق ياتيريون

تيريون : تمام .... وخدها تيريون واختفى

تشارلي : هتفهمني بقى ايه اللي حصل

عزيز : مش دلوقتي ...لما الفرقه كلها تجمع

تشارلي : طيب انا رايح ليهم .... سلام



في مبنى الحكماء

ظهر تيريون وهو شايل سلمى في وسط المبنى وقعد يدور على الحكماء علشان يعالجوا سلمى ..... لحد مواحد من الحكماء طلعله

حكيم راين : عايز ايه يامحارب

تيريون : اللورد عزيز بعتني علشان تعالجوا سلمى

راح الحكيم عنده وفضل يقول شوية كلمات باللغه الرونيه .... لحد ما سلمى فاقت بشرقه

الحكيم راين : خدها ترتاح شويه ... الروح اللي كانت مسيطره على جسمها كانت روح شريره

تيريون : امرك يا حكيم .... بعد اذنك





عند تشارلي

لما تشارلي ساب عزيز ..راح على باقي الفرقه في مبنى التدريبات في المدينه ... ووصل وكل الفرقه جريت عليه

مونيكا : عملتوا ايه ... والباقي فين

تشارلي بحزن : مش عارف ايه اللي حصل

نور : طب وليد وماما وسلمى فين

تشارلي : سلمى هنا في مبنى الحكماء بيعالجوها ... ومعرفش الفرعون راح فين

نور بخضه : مالها سلمى .... انطق يا تشارلي

تشارلي : كان فيه روح شريره مسيطره على جسمها ... ولما الروح سبتها فقدت الوعي ... واكيد الحكماء صحوها دلوقتي

مياده : طب والفرعون ومي راحوا فين

تشارلي بحزن ونرفزه : قولتلكم معرفش ..معرفش ... وسابهم ومشي




بعد مرور ساعات

عزيز جمع كل الفرقه في مبنى التدريبات وقعد يتكلم معاهم

مونيكا : الفرعون راح فين يا عزيز

عزيز بص ليها : الحقيقة انا معرفش

تيريون : طب ايه اللي حصل لمي ... وايه السحر اللي استخدمته ده .... وليه الفرعون قالها بلاش تستخدمه

عزيز بنظرة ضعف : مش عارف اقولكم ايه ... مي لما شافت مورغوث والخدام بتوعه مامتوش بعد كل اللي عملناه معاهم ... قررت تستخدم سحر محظور


نور : يعني ايه سحر محظور

عزيز بحزن : يعني سحر النفي

الكل مصدوم : يعني ايييييييه

وهنا انا ظهرت عندهم في وسط المجلس .... وظهرت وانا قاعد على ركبي وكلي رماد ومتحطم نفسيا

انا بانكسار : يعني مي ماتت .... أمي ماتت

نور بكسره : لااااا .... امي لااااااااااا

عزيز : اهدوا يجماعه

سلمى ببكاء هستيري : انا السبب في كل دا .... انا السبب

مونيكا بدموع : لو كنا معاكوا مكنش دا حصل

عزيز : يجماعه اهدوا ... المعركه كانت تحت سيطرتنا ... ومي اتسرعت واستخدمت السحر المحظور على طول

نور بتبصلي بدموع : وليه مامنعتهاش ... ليييييييه

انا بكسره : ملحقتش ... ملحقتش

سلمى ببكاء : طب وهي فين دلوقتي

انا : دفنتها جنب ابويا

نور وسلمى : خدنا على هناك

انا : يلا بينا .... وفتحت بوابه ودخلنا احنا التلاته بس




بعد مرور يومين في قصر مي

نور : اصحى ياوليد يلا

انا : في ايه يانور على الصبح سبيني انام

نور : النهارده المعاد

انا صحيت وقعدت على السرير : وهنقولها ازاي

نور : معرفش ... بس انت اكتر واحد عرفها

انا : انا عندي فكره حلوه ممكن تبلعها

نور : ايه هي

انا : هنقولها .....

نور : تصدق ممكن تنفع ...طب يلا روح عرفها

ونزلت تحت لسمر وكانت بتعمل فطار لينا

انا : صباح الخير يحبيبتي

سمر : صباح الروقان عليك ... ايه اللي مصحيك بدري كدا

انا : ااااا .. اه انا رايح المدرسه علشان الامتحانات قربت

سمر : مدرسة ايه ... انت لسه فاكرها ... بعد سفرك المده دي كلها

انا : هو حد ينسى مدرسته برضه .... انا همشي دلوقتي بقى وهرجع على الساعه ٢ تكون طيارة مي وصلت

سمر : انا مش عارفه مي ازاي تسافر ومتقولش ليا ... دي لما تيجي هموتها


اول مقالت كدا حسيت بزعل جامد وقلبي اكنه وقف

انا بحزن متستر : لما تيجي بقى اعملي اللي عاوزاه ... سلام

سمر : مش هتفطر الاول

انا : لا مليش نفس ..... سلام






عند المدرسه القديمه بتعتي

وصلت المدرسه ولقيت احمد صحبي واقف مستنيني

احمد : جاهز يفرعون

انا ببص ليها بجمود : جاهز يصحبي

دخلت انا واحمد المدرسه وكل شويه حد يجي يرحب بعودتي تاني بعد غياب شهور لحد موصلنا الفصل

طالب : ايه وليد رجع ... ياه اخبارك ايه ياويدو

انا : انا تمام ... اخبارك ايه واخبار المدرسه ايه

طالب : كلنا تمام ... قولي بقى علقت كام بنت هناك

انا بضحك : عايزني اظبطلك واحده ولا ايه

طالب : وليد الكلام دا مفهوش هزار .... انا ممكن اكتبلك شيك على بياض وتجبلي واحده من انجلترا

انا بجديه : على دسكك يلا

الطالب : ماشي يعم وليد ... مرحب برجوعك

احمد : الواد دا مش هيتغير ابدا

انا : طول عمره حيحان على الشهر الاصفر 😂



واحنا بنتكلم لقيت كتاب نازل على دماغي ... ولولا قدرات الفرعون واني اتفاديت الكتاب كان زمان راسي بقت بطاطس


غاده بغضب : بقى يحيوان بقالك اسبوعين في مصر ومتكلمنيش

انا : ايه يحبيبتي كنت هتعملي راسي شاورما

غاده بغضب : مكلمتنيش ليه يوليد

انا : انا أسف يغاده .... وهقولك الحكايه على الغداء النهارده

غاده : ومين قال اني هخرج معاك يعني

انا بغمزه : علشان انت الحب يبت 😉😙

غاده : حبك برص

انا : اوبا ليه القلبه دي .... طب حيث كدا بقى اكلم اي بنت من بتوع انجلترا واخرج معاهم

غاده مسكت هدومي وبصتلي بنظرة شر : فكر بس تعملها

انا : احنا اسفين يصلاح ... اهدى كدا وهجبلك سوشي

غاده : ايوا كدا ناس متجيش غير بالعين الحمرا




بعد المدرسه في مطعم سوشي

غاده : احكي يخويا بقى 😒

انا : معلش تعالي على نفسك شويه

غاده : طب اخلص واحكي

انا : لما رجعت من انجلترا كان معايا ورق مهم من راجل وصاني اني ارجعه بنفسي قبل مايموت

غاده : ورق ايه وراجل مين وترجعه فين

انا : يستي كان واحد مصري قاعد معايا في السكن ووصاني اني ارجع اوراق الورث بتاعه لولاده وعيلته هنا

غاده : وليه قعدت اسبوعين

انا : لحد موصلت ليهم

غاده : ماشي .. وليه مكلمتنيش ولا مره

انا : انا اسف يستي ... بس انا عارف نفسي ... لو كنت كلمتك مكنتش هعرف اسافر واسيبك تاني بعد فترة الغياب دي كلها

غاده بتوهان : يعني بتحبني اوي كدا

انا مسكت ايدها وبستها : واكتر من كدا

قعدنا نتكلم وناكل وبعدها روحتها الفيلا ومشيت



وانا في الطريق رنيت على تيريون

انا : نفذ دلوقتي

تيريون : انت متأكد ... مش لازم تكون معاهم

انا : انا على وصول ... نفذ انت بس

تيريون : تمام يفرعون




بعد خمس دقايق وصلت قصر مي

دخلت القصر وسمعت صوت صراخ وبكاء ... جريت على جوه لقيت سلمى ونور بيعيطوا وسمر بتسكت فيهم

انا : ايه اللي حصل

سمر جريت وخدتني في حضنها : اهدى يحبيبي ... كلنا هنموت في الاخر

انا : ايه اللي حصل حد يفهمني

نور بعياط : طيارة ماما وقعت وكل اللي فيها مات

انا : ايه ... ازاي دا حصل

سلمى بعياط : محدش يعرف ... بيقولوا فيه صاروخ ضرب الطياره ووقعها ... وواحد كلمنا من المطار بنفسه ( تيريون )

انا : يعني امي ماتت .... مي ماتت

سمر : اهدى يحبيبي كلنا هنموت

انا : انا ملحقتش اشبع منها .... وجريت على فوق

سمر : انا هروح وراه

نور : لا خليكي وانا ههديه .... وجت نور لعندي

انا : بلعتها ولا ايه

نور بحزم : طبعا بلعتها .... يلا خير وحلو اوي لحد كدا

انا : اديني بعمل بوصية خالي وببعدها عن كل الحياه دي على قد ماقدر

نور : وهنرجع المدينه امتى

انا : معرفش .... بس انتي عايزه ترجعي ليه

نور : اولا علشان اعرف اتحكم بالسحر اللي عندي ... وكمان سلمى متعرفش ايه سحرها والقدرات بتعتها

انا : انا عندي اقتراح تاني

نور بتقاطعني : وانا رفضاه تماما .... ماما فضلت طول عمرها باعدانا عن السحر والعالم بتعكوا دا ... وشوفت نتيجت اللي حصل .... لازم نكون مستعدين للي هيحصل بعد كدا

انا : كان نفسي ابعد عن العالم دا كله بس شكله مكتوب عليا




قعدنا ايام كتير بنتدرب في المدينه بس الفريق بتعنا لوحده من غير محد يدربنا .... وكل يوم بنبات في القصر علشان سمر .... وجت فترة الامتحانات بتاعت المدرسه ودخلنا انا وغاده واحمد صحبي ونجحنا كلنا .... وكل دا خلال شهر بس




اول يوم اجازه في القصر

نور طلعت ليا الاوضه بتعتي وفضلت تصحي فيا

انا : عايزه ايه .... احنا في اجازه حرام عليكي

نور : احنا لازم نطلع فكره او اي حجه علشان نقعد في المدينه شويه حلوين

انا : وايه هي الفكره ... وبعدين انا هبعد عن المدينه شويه

نور : تبعد ولا متبعدش انا مليش دعوه ... هنروح انا وسلمى

انا : ماشي ... شوفي اي حجه علشان سمر

نور : منا بصحيك ليه .... شوف هي هتفكر ازاي وطلعلي فكره يلا

انا : هعيط منك ... سبيني انام حرام عليكي ... وانا هجبلك فكره حلوه ...تمام

نور بتضربني بالمخده : نام ... اتخمد



على الظهر كدا صحيت ونزلت تحت لقتهم قاعدين في الجنينه

انا : صباح الخير على القمرات

الكل : صباح الخير ياوليد

سمر : ها قررت تدخل ايه

انا : يستي اصبري اقعد طيب .... وبعدين لسه مش عارف

نور : ممكن تدخل حاسبات وتجيلي بقى

انا : اجيلك ازاي يعني

سلمى : انت متعرفش صحيح ... دي اتعينت معيده وقرفتني في عيشتي

انا : وعيزاني اجيلك برجلي

نور : متقلقش هظبطك هناك

انا : ماشي يستي انا موافق

سمر بنظرة فرح : اخيرا شوفتك وانت داخل الجامعه ... نفسي اشوفك بقى وانت في الكوشه

انا بهرب منهم : لا كدا كتير ... سلام

سمر : خد ياض خلاص انا بهزر 😆

انا : ايوه كدا ارجعي عن اللي في دماغك

نور : ها ملقتش فكره في دماغك !!

سمر : فكرت ايه !؟؟

انا : ها ... اه عايزين نسافر كدا نغير جو شويه

سمر : تصدق عندك حق ... بس للأسف مش هعرف اسافر واسيب السنتر ... سافروا انتوا وغيروا جو

انا بحزن متصنع : لا .. كدا يسمر مش هتسافري معانا

نور بتحاول تكتم ضحكتها : خلاص بقى يوليد متزودش عليها ... احنا هنسافر شويه نغير جو ونرجعلها

انا : خلاص وعد مني اني اخدك لوحدك يا سمورتي وألففك العالم

سمر : ميحرمنيش منك يقلبي ... اموه 😙

سلمى : دا ايه المحن ... بنات اخر زمن

انا بضربها على قفاها : ملكيش دعوه يبت انتي بحبيبتي




بليل في القصر

جهزت الشنط في العربيه وسلمى ونور ركبوا وسمر فضلت واقفه على الباب ... فارحت ليها

انا : انتي عارفه انا بعمل كدا ليه

سمر حضنتي قوي : عارفه يحبيبي ... خالي بالك منهم وحاول تطلعهم من الزعل

انا : هحاول ... خلي بالك من نفسك وكلميني كل ساعه ... ولو احتجتي اي حاجه قوليلي وهتلاقيني عندك في لحظه


سمر شدتني اكتر لحضنها لدرجه دقات قلبها وصلت لقلبي ودمعت شويه

سمر : يلا روح بقى

انا : سلام يقلبي

سمر : سلام يروحي





ركبت العربيه وطلعت بيها من القصر وفضلت ماشي شويه لحد مطلعنا على الطريق الصحراوي .... فتحت بوابه كبيره ودخلت فيها بالعربيه وقفلتها ... وظهرت في مدينة ڤالينور




بعد يومين من التدريبات الغير مجديه في المدينه بالنسبه للفرقه ..... رحت عند قصر عزيز ... ودخلت ليه


عزيز : اهلا بالفرعون الغالي

انا : اهلا ياعزيز ... عايز اتكلم معاك شويه

عزيز : طبعا ... تعالى معايا ... وطلعنا في الجنيه

انا : احنا عايزين نغير التدريبات بتعتنا

عزيز مستغرب : ليه بس

انا : يعم التدريبات دي ولا حاجه بالنسبه لينا

عزيز : ازاي ... دي تدريبات حراس المدينه

انا متفاجئ : ينهار اسود .... دا لو قوتهم نفس قوة التدريبات دي تبقى كارثه

عزيز : خلاص انا عندي فكره احسن بس لازم موافقة ناس تانيه

انا مستغرب : ناس مين

عزيز : حكام المدن الباقيه

انا بصدمه : مدن تانيه ....ازاي !!!؟

عزيز : ايوه فيه مدن تانيه موجوده في المملكه هنا

انا : لا انت تفهمني واحده واحده

عزيز : طب تعالى معايا ..... وخدني عزيز وقالي اتحول لهيئة الفرعون وخلاني اطير فوق المدينه لحد موصلنا للسحاب

اول موصلت لنقطه معينه في السماء شوفت المملكه كامله ... والمملكه عباره عن المدينه الرئيسيه ڤالينور موجوده في نص المملكه بالظبط .... وفيه مدينه كبيره في كل اتجاه ... من الشمال والجنوب والشرق والغرب


انا : ايه المدن الكبيره دي كلها

عزيز : دول اكبر ٥ مدن في المملكه ... وانا حاكم اكبر مدينه اللي هي ڤالينور ... فيه بقى المدينه الشماليه والحاكمه هناك روزيلا .... وحاكم المدينه الغربيه هو لارين .... وحاكم المدينه الجنوبيه هو لوران ... وحاكم المدينه الشرقيه هو ايلين

انا : ومقولتليش عنهم ليه قبل كدا

عزيز : مكنوش مستعدين لمقابلتك لسه ... ودلوقتي معاد المقابله بكره

انا : تمام





بعد شوية وقت في مبنى التدريبات

انا : لو عرفت هعملك اللي انت عاوزه

تشارلي : تمام يلا بينا

تشارلي جري عليا وطار في الجو ... اتشقلبت انا لورا ... تشارلي جري تاني عليا ... وفضل يحاول يضربني بالبوكسات وانا بتفاداه ...

تشارلي تعب شويه ... وخرج من جسمه على هيئة شبح وطار عليا ... وقتها ظهرت سلاح الفرعون ... وخليت السلسله تلف على جسمه كله ... وسحبته عليا بسرعه كبيره ... وقبل ميوصل ليا عملت تعويذه على ايدي اليمين بالسحر الابيض ... وضربته بوكس خليته يفقد الوعي


انا : ها مين اللي بعده ... يلا ياحمد

احمد : لا انا كويس ... حد تاني عايز يجرب

تيريون : طب ايه رأيك كلنا عليك

انا : معنديش مشكله و ..

وقبل مكمل كلامي لقيت مونيكا ضربت سهم ناري عليا من اليمين ... ومياده رمت كورة نار من الشمال ... ركزت بسرعه ونطيت في الجو واتفاديت الضربات بتعتهم ...

اول منزلت على الارض لقيت تيريون ظهر ورايا ولسه هيضربني بالرجل ... نزلت على الارض وضربت رجله الثابته ووقعته ... وانا لسه على الارض لقيت احمد طاير في الجو ونازل بجسمه عليا زي النيزك

استخدمت سرعة الفرعون وجريت بسرعه .. واحمد نزل على الارض وحصل انفجار عمل حفره كبيره تحته

ساعتها عملت تعويذه بالسحر الابيض على السلسله ورميتها على احمد وكتفته بيها ... وخليت السلسله ترفعه في الجو وتنزل بيه على الارض مره واتنين وتلاته لحد ما اغمى عليه

في الوقت دا لقيت نور بتسحب مايه كتير وبتعمل كورة كبيره ... وسلمى وافقه مش عارفه تستخدم سحرها لسه ... نور ركزت شويه ورمت عليا كورة المايه ... قمت انا استخدمت السلاح بتاعي وفضلت ألف السلسله في الهوا ونزلت بالمنجل الناري على كورة المايه وبخرتها


لقتهم كلهم وقفوا مع بعض ضدي في ناحيه واحد ... ساعته قولت تعويذه

انا باللغه الرونيه القديمه : ميناث ارشيم

وطلع مني نور ابيض جامد وخبط فيهم خلاهم يغمى عليهم كلهم




بعد شويه لقتهم فاقوا وقعدنا نتكلم

انا : اعتقد كدا انا اللي كسبت

تشارلي : كسبت بس .. دا محدش قدر يلمسك

انا : وخلتكم تفقدوا الوعي كمان

مونيكا : بس التدريبات بتعتنا مش هتنفع كدا ... احنا بنستخدم السحر بالعافيه

انا : خلاص كلها يوم ونشوف حل

مياده : انا مش فاهمه ازاي مش عارفين ندخل البرج زيك

انا : فعلا حاجه غريبه .. مفيش غيري انا وتيريون اللي دخلناه .. ومن يوم اللي حصل محدش عارف يدخله غيري

نور : كان زمانا اتعلمنا السحر في دقيقه زيك






تاني يوم ساعة المقابله

خدت بعضي ورحت عند قصر عزيز قبل المقابله بشويه ... ولقيت عزيز مجهز صالة الاستقبال بورد وزينه وكان شكلها تحفه

انا : ايه كل دا

عزيز : دا الطبيعي بتعنا ... دلوقتي بقى عايزين نتفق هنقول ايه بالظبط

انا : الاول انا عايز اعرف .. هو فيه مدارس للسحر هنا ولا فيه مدرسه واحده ... ولا الحكايه بتمشي ازاي

عزيز : فيه مدرسه واحده كبيره ... كل السحره الكبار متخرجين منها ... اسمها ألفيا

انا : طب انا عندي اقتراح ولازم نعمله

عزيز : ايه هو

انا : مش هنعرف حد من الحكام بقوتي او قدراتي على استخدام السحر ... انا عاوز ادخل المدرسه مع فرقتي

عزيز مستغرب : ليه ... انت كدا كدا هتكون حاكم المملكه كلها

انا : علشان كدا ... انا مش عاوزهم يخافوا او يقلقوا مني ... عايزهم طبيعيين .. علشان اعرف مين اللي هيرفضني ومين اللي هيرحب بيا

عزيز : خلاص فهمتك .... يلا بينا بقى علشان زمانهم حضروا







طلعنا انا وعزيز بره القصر ولقيت فيه عربيه ملكيه وشددها حصانين ونزل منها اجمل ست شوفتها في حياتي

عزيز : خلي بالك من الكلام معاها ... دي الملكه روزيلا

انا : تمام

عزيز : اهلا اهلا بالملكه .... كدا تغيبي عننا المده دي كلها

روز : اهلا ياعزيز ... وحشتني اوي ....






بعد شويه في غرفة الاجتماعات

عزيز : مره تانيه برحب بالحكام ... احب اعرفكم بوريث الملك رع .. وملك البشر من قبله .... الفرعون وليد الشاذلي

الكل : مرحب بعودتك يافرعون

عزيز : دلوقتي الفرعون كان في ضيافتي بقاله كام شهر ... وللأسف تدريبات السحر بتعتنا مجبتش معاه او مع فرقته اي نتيجه ... وعلشان كدا انا بقترح انهم يدخلوا مدرسة السحر ... مدرسة ألفيا

روز ( حاكمة المدينة الشمالية ) : دي خطوه كبيره جدا ... حد من خارج المملكه يدخل مدرسة السحر ... وانت بتقترح ان فيه محاربين تانيين كمان ... دي خطوه خطيرة

لارين ( حاكم المدينه الغربيه ) : فعلا خطوه كبيره بس ده وريث الملك ... ولازم نساعده

لوران ( حاكم المدينة الجنوبية ) : ونتأكد منين انه الوريث زي مابيقول

ايلين ( حاكم المدينه الشرقيه ) : فعلا احنا لازم نتأكد بنفسنا


انا قاعد سامعهم بيتكلموا كتير وبصراحه اتبضنت منهم فعملت تخاطر مع حد وبعدها قطعت كلامهم

انا : بعد اذنكم انا عايز اتكلم ... مهو الاجتماع معمول علشاني ولا ايه

عزيز : اتفضل يافرعون

انا : اول حاجه .. انا مش مجبر اثبتلكوا حاجه ... بس لو هقول ان دا عربون نيتي في الخير يبقى هعمله

روز : هتقدم ايه

انا : هو هيقولكم بنفسه ... وخليت رع يظهرلهم بهيئة شبح

رع : مرحب بالحكام

الحكام اول مشافوه رع انحنوا ليه على طول

رع : دلوقتي بعد ما اتأكدتوا ان الفرعون هو وريثي ... هو وفرقته لازم يدخلوا المدرسه من بكرا

لارين : طبعا يامولاي وانا اول واحد موافق

روز : وانا كمان موافقه

عزيز : وانا كمان ... كدا بقينا ٣ ضد ٢ والاغلبيه لينا

ايلين من تحت ضرسه : وانا كمان موافق

لوران : يعني جت عليا .. انا كمان موافق ... بس افتكروا اني مش متفائل خير بالموضوع ده






تاني يوم عزيز خدنا ورحت انا والفرقه على المدرسه ... والمدرسه بعيده عن كل المدن وموجوده لوحدها في ارض واسعه ...


دخلنا انا والفرقه مع عزيز من ابواب المدرسه ... ولقيت عزيز بيشيل حاجز سحري محاوط المدرسه من كل ناحيه ومفيش حد بيعرف يعدي منه

بعدها دخلنا لساحة المدرسه الاماميه وكان فيه طلاب كتير قاعدين بيستخدموا السحر .. وفيه اللي بيعمل قتال وهكذا

واحنا ماشيين لاقيت كل الطلاب وقفوا اللي بيعملوا وركذوا معانا ... لحد مدخلنا مكتب المديره

ناريس ( مديرة المدرسه ) : اهلا بالحاكم عزيز وبالكل

عزيز : اهلا ناريس ... اعتقد انك عارفه الحكايه كلها

ناريس : طبعا عارفه ... متقلقش ممكن تسيبهم وانا هعرفهم كل حاجه هنا

عزيز : ماشي ... انا همشي انا تعالى معايا يافرعون

نزلت مع عزيز .... وناريس خدت باقي الفرقه تعرفهم على اوضهم وعلى المدرسه



عزيز : عايزك تاخد بالك من كل تصرفاتك .. مش عايز حد ياخد باله انت مين او بتعمل ايه هنا

انا مستغرب : على فكره ..دا كان اقتراحي انا

عزيز : لا غير كدا .. انت متعرفش حاجه لسه عن المدن التانيه

انا : ومين السبب في كدا انا ولا انت

عزيز : بص انا هحكيلك علشان متوقعش نفسك في الغلط ... المدن دي زمان مكنتش جنب بعض او حتى كانت مملكه واحده ... ملك البشر زمان كان معاه المدينه الشماليه والغربيه ومدينة ڤالينور ... بس المدن التانيه كانت تحت حكم خادم الشر

انا : ينهار اسود ... طب ورجعوا تاني ازي

عزيز : المدن الجنوبيه والشرقيه دخلت معانا حرب واحنا كسبناها ... وقضينا على كل سحرة الدم اللي فيها

انا : وايه سحرة الدم دول

عزيز : سحرة الدم دول مش عندهم سحر طبيعي زينا ..وعلشان كدا كانوا بيقتلوا السحره ويخدوا السحر بتعهم

انا : والسحره دول لسه موجودين

عزيز : ملهمش اثر من زمان ... بس كان لازم احذرك واعرفك اصلهم كويس

انا : ماشي ... لسه فيه مفاجأت تانيه

عزيز : بص طالما عايز تعرف يبقى تعرف كل حاجه .... انت كل مره بتسمع ان مورغوث هو خادم الشر ... مسئلتش نفسك مين هو الشر ده

انا : لا .. هو الشر ده شخص .. انا مفكره شر ..يعني شئ مطلق


عزيز : لا الشر ده شخص وموجود في عالم الظلام

انا : موجود فييييييين !!!!

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

برحب بيكم في السلسله التالته ... واوعدكم هتكون نااااار على الكل

عاوزكوا تتوقعوا احداث السلسله هتمشي ازاي وعلى فين ... بس اوعدكم محدش هيعرف يجبها صح 😆


سلاااام من الفرعون



//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
ملخص الجزء اللي فات

الفرعون خد جسم مي ودفنه مع ابوه ... وعزيز خد باقي الفرقه ورجعوا على مدينة فالينور ... تيريون خد سلمى على المستشفى وواحد من الحكماء عالجها ... الفرعون رجع تاني للمدينه وعرفهم بموت مي ... رجع الفرعون هو وخواته للقصر وقعدوا كام يوم لحد ماعملوا خطه علشان يعرفوا سمر بموت مي ... وعدت فترة الامتحانات عليهم ... وفي الاجازه رجعوا تاني لمدينة ڤالينور ... والفرعون مكنش عاجبه التدريب بتاعهم ... فعزيز اقترح عليه انه يدخل مدرسة السحر هو وفرقته ... وعمل اجتماع مع حكام المدن التانيه ... وقرروا انهم يدخلوا المدرسه


//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

الجزء الثاني / مدرسة ألفيا السحر



عزيز : لا الشر ده شخص وموجود في عالم الظلام

انا : موجود فييين

عزيز : عالم الظلام

انا : هو لسه فيه عوالم تانيه !!

عزيز : طبعا فيه عوالم تانيه كتير .. وكتير جدا لدرجه ان محدش يعرف عددهم بالظبط

انا : لا المعلومات دي محتاجه قعده علشان استوعب الكلام ده

عزيز : متقلقش ..هنقعد قريب بس لما تنسجم في المدرسه

انا : تمام روح انتى بقى شوف اشغالك ولو احتجت حاجه هعملها بنفسي

عزيز : ماشي يفرعون ... سلام





عند مديرة المدرسه

ناريس : هنا بيكون الاجتماع الصباحي لكل الطلاب

كل الفرقه : تمام

ناريس : ودا جناح النوم بتاع الولاد ... والناحيه التانيه الجناح بتاع البنات

مونيكا : احنا مش عندنا مشكله اننا ننام مع بعض ... طول عمرنا بناكل ونشرب وننام مع بعض في الحصن عادي

ناريس بتكبر : احنا هنا مش في اي مكان ... هنا في نظام .. واللي بيخالف النظام بيتعاقب ... يلا كل واحد يروح على مكانه

الكل مشي على جناحه وانا رحت للمديره

انا : عرفوا اماكنهم

ناريس بتكبر : طبعا عرفوا .. هو اللي عرفهم اي حد

انا : لا طبعا ... دا المديره بنفسها هي اللي عرفتهم

ناريس : اممم .. واضح انك شخص ذكي ... على العموم انا كنت عاوزه اعرف شويه معلومات كدا

انا : وانا تحت امرك ... تحبي تعرفي ايه

ناريس : اللورد عزيز قالي ان كل الحكام وافقوا انكو تدخلوا المدرسه ودي حاجه مستحيل تحصل في المملكة هنا ... احب اعرف وافقوا ازاي

انا : طب اعرف الاول مستحيل ليه

ناريس : علشان ممنوع حد من خارج المملكه يدخل ألفيا

انا : الصراحه انا معرفش هما وافقوا ليه ... ممكن يكون الملك الجديد هو اللي خلاهم يوفقوا

ناريس : مين الملك الجديد ده ؟؟؟!

انا : هو انتي متعرفيش ... اصل فيه اشاعه في كل المملكه بتقول .. ان فيه واحد دخل مدينة ڤالينور من كام شهر ومعاه ألماسة الخلود ... وكمان بيقولوا انه وريث الملك رع

ناريس : ازاي الكلام ده ... انا مسمعتش الحكايه دي قبل كدا

انا : ازاي بس .. دي كل المملكه بتقول كدا

ناريس : طب وانتوا ايه علاقتكوا بالملك الجديد اللي بتقول عليه

انا : لا احنا ملناش علاقه بيه ... عزيز هو اللي جابنا هنا بنفسه

ناريس : وعمل كدا ليه بقى

انا : الصراحه معرفش برضه ... ممكن تسأليه بنفسك ... بعد اذنك بقى علشان محتاج ارتاح شويه







سبتها ومشيت على الجناح ولقيت رجالة الفرقه قاعدين مع بعض

انا : متجمعين ليه كدا

تشارلي : عايزين نتكلم معاك شويه

انا : طب لحظه واحده .... وناديت على البنات وكلهم حضروا

انا : عايزين ايه بقى

تيريون : عايزين نعرف هنعمل ايه هنا .. وليه انت مصر اننا ندخل المدرسه دي بالاخص

انا : اول حاجه انا مصر اننا ندخل احسن مدرسه في المملكه هنا ... تاني حاجه عايز اعرف الناس هنا بتفكر ازي

مونيكا : بيفكروا ازاي ... يعني ايه

انا : عرفت من عزيز ان المدن الجنوبيه والشرقيه كانت تبع خدام الشر ... ومورغوث كان متحكم فيها زمان ... وكان فيهم ناس اسمهم سحرة الدم

نور : مين دول

انا : كانوا بيقتلوا السحره التانيين ويخدوا السحر بتعهم

مياده : يلهوي ... ايه الحقاره دي

احمد : طب وانت بتفكر في ايه ... عايزنا نراقبهم يعني

انا : بالظبط ... بس بشكل مش ملاحظ ... يعني عايزكوا تعملوا صحاب من كل مدينه في المملكه

تشارلي : وطبعا مش هنعرفهم احنا مين

انا : ايوه بالظبط كدا ... ومش عايز مخلوق يعرف ان انا الفرعون

الكل : تمام يا وليد

انا : ايوه كدا .... انا هنا اسمي وليد الشاذلي بس

تشارلي : خلاص عرفنا يعم خلينا ننام بقى

انا : خلاص كل واحد يشوف وراه ايه ... هنتجمع هنا بكره الصبح قبل ماننزل تحت

الكل : تمام






سبتهم ونزلت تحت اشوف المدرسه .... رحت الساحه الخلفيه ولقيتها كبيره جدا وممتده لحد الحاجز السحري ... وشوفت طلاب بيقاتلوا بعض بالعصيان الخشبيه ...رحت عندهم وقعدت اتفرج عليهم

بنت : انت جديد هنا

انا بصيت عليها وشوفت ملاك نازل من السما بيكلمني ... بنت شعرها اصفر زي الذهب وعيون زرقاء زي السما وبشرتها بيضه زي التلج وجسمها مظبوط بالجرام

انا متنح : اه

البنت : مالك انت تعبان ولا ايه

انا فوقت ومسكت نفسي : لا انا تمام ... انا فعلا جديد هنا وبتفرج عليهم

البنت : هو انت اللي اللورد عزيز جابه ومعاه ناس تانيه من شويه

انا : ايوا احنا الناس دي

البنت : يعني انتو من خارج المملكه

انا : ايوا صح

البنت : واو ... والحياه شكلها ايه برا

انا : جميله جدا ... بس هنا الحياه هاديه تمام ... ( باخد نفس عميييق ) والهوا هنا نقي جدا

البنت : ماشي اشوفك بقى بعدين

انا : اه صحيح اسمك ايه

البنت : انا اسمي استيلا وانت

انا : وليد الشاذلي

بتمشي البنت وانا رجعت اركز مع اللي بيقاتلوا بعض





طالب ١ : انت هتفضل ضعيف طول عمرك

طالب ٢ : يعني انت اللي اسد ... طب تعالى

وجري عليه ونزل بالعصايا على دراعه ... فالتاني صدها بسهوله ونزل تحت وشد رجله وقعه على الارض

طالب ١ : قولتلك هتفضل ضعيف

طالب ٢ : هنعمل ايه يعني ... مفيش حد بيعرف يقاتل من غير السحر هنا ... وكلنا مستوانا زي بعض

طالب ١ : بس انا احسن منك برضه







بعد ماشوفت الهبل اللي بيعملوه ده خدت بعضي ومشيت في حته متداريه وفتحت بوابه وخرجت منها

حصن ڤيلن

ظهرت في حصن ڤيلن ورحت على مستر سنو

سنو : ياااه يفرعون ... اخبارك ايه

انا : ايه ياسنو انا لسه سايبك من يومين

سنو : تصدق ان عيل خول ... طب رد السلام طيب

انا : ماشي يعم .... ياااه يمستر سنو ... مشوفتكش بقالي زمن

سنو : طيب .. خش في الموضوع على طول

انا : انا جاي اخد كيرا والفهد علشان يتدربوا كويس على السحر في مدينة ڤالينور

سنو : تصدق فكره كويسه اوي ... طب تمام خدهم ... ماهما كدا كدا في فرقتك

انا : تمام بعد اذنك ...سلام







نزلت وقعدت ادور على الفهد ولقيته فعلا

انا : اخووووي عامل ايه

الفهد : واحشني يفرعن ... فينك من زمان

انا : انا اللي فين .. ولا انت اللي اختفيت بعد اخر معركه

الفهد : معلش ياخوي كان لازم ابعد وارجع اتدرب لوحدي ... انا مش متعود اني اخسر معركه

انا : ومين قال انك خسرت ... انت اتراجعت علشان الاعصار كان هيموتكوا

الفهد : خلاص بقا ده مش موضوعنا ...

انا : عندك حق ... انا جاي اخدك على المدينه المحظوره

الفهد : ليه ... وانت دخلت ازاي هناك

انا : ( عرفته كل الحكايه )

الفهد : معاك يخويا ... واهو ابعد شويه عن فرقتي ولو عرفت تدخلهم المدرسه يبقى عملت معايا الصح

انا : دلوقتي هيكون صعب جدا ... احنا دخلنا هناك بالعافيه زي ماعرفت

الفهد : خلاص .. لما نخلص ابقى اعلمهم انا

انا : هنعلمهم ... هنعلم كل الناس اللي هنا

الفهد : جدع ياخوي

انا : هروح انا بقى اشوف حد واجيلك تاني ... سلام








سبته وقعدت ادور على كيرا لحد ملقتها

كيرا اول مشفتني جريت ودخلت في حضني

انا : وحشتيني موووووت

كيرا بدموع : وانت اكتر ... انا فكرت انك نستني

انا : انا وعدتك قبل كدا انك بقيت اختي ... وانا جاي اخدك ومش هسيبك تاني ابدا

كيرا بفرح : بجد هتخدني معاك

انا : وهعرفك كمان على خواتك البنات نور وسلمى خواتي

كيرا : يعني انت بجد حاسبني اختك التالته

انا : طبعا ... هو انا اطول يكون عندي اخت زيك

كيرا بتحضني جامد : انا عمري مكان ليا حد بيسأل عليا ... ودلوقتي هيكون ليا اهل

انا : واكتر كمان ... يلا بينا بقى

خدتها عند الفهد .... وخدتهم ورجعت على المدرسه ... وعرفت باقي الفرقه بانضمامهم لينا








تاني يوم الصبح

صحيت بدري عن المعتاد ونزلت تحت في المدرسه وقعدت اتمشى وملقتش حد صاحي ... فطلعت تاني وصحيت الشباب اللي في الجناح بتاعي ... ورحت صحيت البنات علشان نجهز ... وبعدها اجتمعنا تاني

انا : قبل اي حاجه احنا هنا عددنا ١٠ ... يعني ٥ شباب و ٥ بنات .... فاهمني ولا ايه

تيريون : طبعا فاهمين ... يعني لما نمشي من هنا نكون ١٠ مش اقل ولا اكتر

انا : احبك وانت فاهمني .... يعني كلام الحب والرومانسيه مش هياكل معانا ... انتو هنا علشان تتعلموا السحر وبس ... فاهمين

الكل : فاهمين ياوليد

انا : دلوقتي مين اللي هيكون مسؤول عن البنات

مياده : انا طبعا ... انا اكبر واحده هنا وهكون مسؤوله عنهم

انا : تمام ... يعني دلوقتي مونيكا وسلمى ونور وكيرا في عهدتك

مياده : ماشي

انا : والشباب في عهدتي انا ... يعني تيريون وتشارلي واحمد والفهد ... لو عملوا حاجه غلط هتكون عندي انا

تيريون : يعني انت اللي هتشيل الليله .. طب كويس يبقى اغلط براحتي

انا : علشان اعلقك لو عملت حاجه ..... دلوقتي اخر حاجه .. مش عايزين نظهر القدرات الجسديه بتعتنا خالص

مونيكا : ليه بقى

انا : علشان كل الطلاب اللي هنا ضعاف جدا .. ومش عايزين نخوفهم مننا

الكل : تمام

انا : يبقى يلا بقى كل واحد على مكانه ... الاجتماع بتاع الطلاب دلوقتي .. يلا بينا










نزلنا تحت في ساحة الطابور الصباحي وكان الطلاب بيتجمعوا لسه ... وبعدها بشويه حضرت كمان المديره

ناريس : اعزائي الطلاب ... برحب بيكم مره تانيه في ألفيا ... السنه اللي فاتت كانت سنه سيئه بالنسبه للمدرسه هنا ... احنا خسرنا كل المسابقات القتاليه اللي دخلناها ... بس السنه دي هتكون مختلفه ... السنه دي هنتدرب بجد ... السنه دي لازم نرد شرف المدرسه تاني ... ( وبعد شوية كلام )


ناريس : واحب اعرفكم على مجموعة شباب وبنات انضموا لينا امبارح ( وبتشاور علينا ) ... اللورد عزيز بنفسه اللي دخلهم المملكه من العالم الخارجي

كل الطلاب بغضب : يييييييييييييييييييي

ناريس : سكوووووت .... انا عارفه انه ممنوع دخول حد من العالم الخارجي للمملكه هنا ... بس دول جايين هنا من طرف الملك الجديد للملكه

طالب : احنا معنداش ملك للملكه ... احنا عندنا حكام لكل مدينه

ناريس : انا عارفه الكلام ده كويس ... والملك هيظهر مع الوقت ... دلوقتي عايزاكم ترحبوا بضيوفنا كويس ... يلا كل واحد على حصته








بعد شويه في مكان اسمه الدائره الحجريه

ناريس : السحر بيعيش في الطبيعة ذات نفسها ... وهنا في الدائره الحجريه بيكبر ...الحاويه اللي قدامكم دي بتختبر قدراتكم على توجيه السحر ... بعدين هتتعلموا ازاي تتواصلوا مع العناصر التانيه للسحر ... بس دلوقتي هتتعلموا العناصر اللي اتدولتوا بيها ... ابدأو

طالب دخل على الحاويه ( الحاويه على شكل دايره صغيره وفيها مايه وحجاره سوده صغيره ) ... ولمس الحاويه وطلع منها نباتات

ناريس : قدرتك الموروثه هي الارض

طالبه تانيه دخلت وشكلت كور مايه

ناريس : قدرتك هي الماء ... دلوقتي دورك يا بياتركس

بياتركس دخلت وشكلت برق واعصار صغيرين على الحاويه

ناريس : كالعاده متميزه يا بياتريكس .... دلوقتي دورك يا أميره

اول مقالت يا اميره لقيت استيلا وقفت وراحت عند الحاويه وانا مصدوم ان دي البنت اللي كلمتها امبارح

استيلا اول ما لمست الحاويه ظهر نور ابيض شديد طالع من ايدها

ناريس : طبعا يا أميره مشرقه كالعاده ... دلوقتي دورك يا سكاي

سكاي كان الطالب ١ في قتال امبارح ... مشي سكاي لحد الحاويه ولمسها وطلع منها سيف


ناريس : كالعاده قوتك هي الاسلحه ... بس ياريت تعرف تستخدمها

سكاي اتحرج شويه ورجع مكانه ... وطلع وراه الطالب رقم ٢ في قتال امبارح واسمه ريفين ( كل الاسماء الجديده هتلاقيها في اول تعليق علشان متهوش معايا )


ريفين راح ولمس الحاويه وخرج منها رمح ناري

ناريس : زي سكاي بالظبط قدراتك الاسلحه ... دلوقتي دور المجموعه الجديده


وقفت انا اول واحد والكل مركز معايا

ناريس : افتح نفسك لسحر العالم من حوليك

اول مقالت كدا رحت لمست الحاويه ( وحاولت على قد ماقدر اني احجب معظم قوتي ) وطلع من الحاويه نور ابيض شديد لدرجه اني سبت الحاويه


ناريس : اممم .. واضح ان قوتك السحريه كبيره ... اللي بعده

تشارلي دخل بعدي ولمس الحاويه فطلع منها نور اخضر وخرج كمان سيف اخضر

ناريس : امم انا مشوفتش القوه دي من زمان ... قوتك انك تشوف الاشباح ... وممكن تقتلها باستخدام السيف دا كمان .. وكدا يكون عندك قدرتين ... اللي بعده


دخل تيريون واول مالمس الحاويه اختفى وظهر في اخر الدايره الحجريه

ناريس : قدرتك هي الانتقال .. كويس جدا ... اللي بعده

دخل احمد ولما لمس الحاويه طلع منها رمح فولاذي

ناريس : قدرتك هي القتالات ...اللي بعده

دخل الفهد ولمس الحاويه وخرج منها مخالب ناريه

ناريس : قدراتك قتاليه برضه .... اللي بعده

جه دور البنات ...


ودخلت مونيكا اول واحده .. واول مالمست الحاويه طلع منها قوس وسهم من نار

ناريس : هو ايه الموضوع كلكوا قدراتكوا قتاليه ... اللي بعده

دخلت مياده وطلع معاها كور نار

ناريس : قدرات النار ... اللي بعده

دخلت كيرا وطلع معاها كور مايه

ناريس : قدرات مائيه ... اللي بعده

جه الدور على نور ... دخلت ولمست الحاويه وطلع منها برق وصل للحاجز في السما

ناريس : اوف ... انت هتحتاجي تتعلمي كتير لحد ماتتحكمي في قوتك ... بياتريكس هتساعدك .. مش كدا ولا ايه

بياتريكس من تحت درسها : طبعا يامديره

جه الدور على سلمى ولما لمست الحاويه طلع منها شرارة نار صغيره جدا

ناريس : قدراتك السحريه ضعيفه جدا ... كدا هتدخلي مع المحاربين


ناريس : دلوقتي بعد ما كل واحد عرف قدراته السحريه ... هتروحه على اماكنكم علشان تتعلموا ازاي تسيطروا عليها






عند التوزيع المحاربين

كان سكاي وريفين ( الطلاب اللي كانوا بيقاتلوا بعض ) ومعاهم تشارلي واحمد والفهد ومونيكا وسلمى بيجهزوا نفسهم للتدريبات

انا : خلي بالك كويس من الاتنين دول

تشارلي : طبعا .. انا مش مرتحلهم من ساعة ماشوفتهم

انا : اتدربوا كويس ... وانا بعدين هدربكوا على التعويذات

تشارلي : ماشي روح انت شوف وراك ايه





سيلفا ( مدرب القتالات ) : برحب بالاعضاء الجداد ... بس احب اعرفكم ان التدريبات مش سهله اطلاقا ... فيه منكم اللي هيعيط ... وفيه اللي هيترجاني ... وفيه اللي هيعملها على نفسه .... بس احب اقولكم انكوا هتعملوا كل دا ... يلا نبدأ


سيلفا بدأ يعمل تمرينات اطاله وشد والحجات الهايفه دي ... وكل الطلاب اللي كانوا معاه بيشدوا على اخرهم ( التدريبات شديده عليهم )

مونيكا : حضرتك ممكن ندخل في الجد على طول

سيلفا : لا لازم نشد العضلات الاول ... انتي مش شيفاهم تعبانين ازاي

مونيكا : هي دي تدريبات ... انا وباقي المجموعه هنبدأ تدريب لحد متخلصوا

سيلفا بتكبر : وايه هي التدريبات التافه بتعتكوا دي

مونيكا : هتشوف دلوقتي ... يلا بينا يولاد



وخدتهم على حلبات المصارعه ( عامل زي مسرح الخشب ومرتفع عن الارض بمتر تقريبا ومفيش حواجز عليه )


وكل اتنين طلعوا مع بعض وطلعوا الاسلحه بتعتهم ونزلوا رزع في بعض ... وكل الطلاب هيموتوا من اللي شايفينه 😮😮😵


احمد كان بيقاتل تشارلي ... واحمد جري عليه وطار في الجو ونزل بجسمه على تشارلي ... بس تشارلي نط لورا واتفاداه ... واحمد نزل على الحلبه سواها بالارض


عند مونيكا والفهد .... الفهد سحب مخالبه الناريه وجري على مونيكا بسرعه ... بس مونيكا طلعت السهام الناريه وفضلت تضرب عليه لحد ما ٣ سهام رشقوا في رجله ... الفهد قطعهم بالمخالب وجري على مونيكا بسرعه ... وضربها بالمخلب اليمين .. فمونيكا صدت بالقوس ونزلت برجلها على الارض ووقعت الفهد


الفهد نط بسرعه في الهوا ونزل على مونيكا بالرجل ... وفضلوا يرزعوا في بعض



سلمى مكنش فيه حد معاها ... فبعد شويه دخل عليها سيلفا وقالها نعمل قتال مع بعض وطلعوا على الحلبه

سيلفا مسك رمح وجري على سلمى ... سلمى اتشقلبت في السما ونزلت زي الحجر على ضهر سيلفا وكتفته ... وضربته كام ضربه على كتفه خلته ينزل على الارض

وقفت سلمى تاني قدامه ولسه سيلفا هيقوم ... سلمى اتشعلقت فيه من قدام وكتفته من درعاته واتشقلبت بيه في الجو ونزلت على ظهره خليته يستسلم



كل الطلاب كانوا اتلموا وقاعدين مبهورين من اللي شايفينه ... وانا لاحظت اللمه بتعتهم وجريت على هناك ... لقيت الجماعه نازلين رزع في بعض


جريت عليهم ووقفت المهذله دي ... والكل مستغرب انا بعمل ايه ... وخليتهم ييجوا ورايا في مكان فاضي

انا : انتوا بتهببوا ايه ... انا مش قولت محدش يعرف القوه بتعتنا

مونيكا : ينهار اسود احنا محسناش بنفسنا غير واحنا بنرزع في بعض

انا : يعني ايه

الفهد : منعرفش .. كل اللي حصل ان الدم غلي في عروقنا وكنا عايزين نعمل قتال بأي شكل

انا : لحظه واحده كدا .... وعملت تعويذه عليهم

انا باللغه الرونيه القديمه : براكادوم

لما قولت كدا طلع منهم دخان احمر ولقتهم رجعوا لطبيعتهم تاني

تشارلي : هو ايه اللي حصل

انا بقلق : انتوا كان معمول عليكم تعويذه من سحرة الدم

الكل : اييييه

انا : وشكلهم موجودين كمان في المدرسه بكتره ... احنا لازم ناخد بالنا من كل خطوه ... احنا كدا اتكشفنا قدامهم .... يلا روحوا على هناك وخدوا بالكم





سبتهم ورجعت وكان معاد حصة السحر

رحت على المكان ولقيت الكل متجمع .. استأذنت ودخلت قعدت جنب نور

المدرسه : التحكم ... اهم شئ بيمتلكوا الساحر هو التحكم ... مش مهم مدى القوه بتعته ... مش مهم المدى اللي بيوصل ليه السحر ... الاهم هو التحكم


وفضلت ترغي شويه حلوين وبعدها خلصنا وطلعنا .. ولقيت الاميره استيلا بتنادي عليا

انا : ايوا محتاجه حاجه يا اميره

استيلا : انا اسفه اني مقولتش ليك امبارح اني الاميره

انا : لا دي حاجه تخصك ومتعتذريش عنها ابدا

استيلا : انا عارفه ان المكان هنا صعب ومرهق ... وعلشان كدا بعذمك تيجي معانا الحانه هنشرب ونفرفش شويه

انا : ومين اللي هيجي هناك وفين الحانه دي

استيلا : مقدرش اقول غير ما اتأكد انك هتصون السر

انا : خلاص مش عايز اعرف ... لما تيجي تمشي ابقي عرفيني وانا هاجي معاكي

استيلا : تمام ومشيت .... ولقيت نور جت عندي





نور : انت لحقت تعلق بنات

انا : اعلق ايه بس ... انا بشتغل وبدور مش زيكوا

نور : بتدور على ايه بقى

انا : على اي حاجه ... انا محتاج طرف خيط بس وكل الاسرار هتيجي مره واحده







بعد شويه ناريس عملت اجتماع للمدرسه كلها

ناريس : احب اعرفكم ان الحكام اعلنوا ان المنافسات هتبدتي بدري السنادي ... عايزاكم تدربوا جامد .. وبالاخص المحاربين

الكل بصوت عالي : النصر لألفيا ... النصر لألفيا




بعد شويه لقيت استيلا بتنادي عليا

انا : المعاد دلوقتي ولا ايه

استيلا : اه يلا بينا قبل ماحد ياخد باله





نزلت معاها في السر ... وفضلنا ماشيين لحد موصلنا لأخر المدرسه من الناحيه الجنوبية ... ولقيت كام شاب وبنت واقفين هناك ومعاهم سكاي


سكاي بيكلم استيلا بالهمس : ايه اللي جابه ده

استيلا : ملكش دعوه وقولتلك ابعد عني

سكاي : ماشي يا استيلا ... ماشي



استيلا طلعت خاتم ولبسته ويدوب لمست الحاجز فاعمل فتحه على طول ... وخرجنا من الفتحه على الغابه

انا : هو ايه الخاتم ده

استيلا : ده الخاتم بتاع ماما ... خاتم ملكي بيفتح الحاجز

انا : طب وهنروح على فين بقى

استيلا : فيه قاريه في وسط الغابه وفيها حانه صغيره بنشرب فيها وبنرقص ... يعني بنطلع الكبت اللي جوانا

انا في سري : ايه الناس دي ... انا وقعت فين بس





بعد شوية مشي وصلنا القريه ورحنا على الحانه ودخلنا

استيلا : مساء الخير يا لوكي

لوكي ( صاحب الحانه ) : مساء الفل على الطلاب بتوعنا ... طلابتكم المعتاده ؟؟

استيلا : طبعا وزود طلب مخصوص كمان للضيف الجديد



بعد شوية وقت كانوا شربوا ورقصوا لحد ما اتسطلوا وانا فايق زي ما انا ... رحت اتكلم مع لوكي

انا : مساء الخير عليك

لوكي : مساء الفل ياصحبي ... انت الجديد بقى

انا : بالظبط كدا .... هما الجماعه عرفوا مكانك ده ازاي

لوكي : وهي دي حاجه تختفي عن سكاي ... ده متربي في قريه جنبنا هنا ... وغير ان ابوه بيجيبه كل اسبوع ويقعدوا يشربوا سوا


انا : ومين ابوه ده

لوكي : ابوه ده اللي اسمه سيلفا ... المدرب اللي في المدرسه ياراجل

انا : اه اه افتكرته .... بس غريبه يعني ان سكاي مش معرف حد هناك

لوكي : هوسسسس ده سر .. مفيش حد يعرفه غير استيلا

انا : ليه بقى

لوكي : علشان هو بيحبها موووت .. وهي مش بتيقه خالص

انا : مش بتيقه ليه

لوكي : علشان بيخونها كتير

انا : هي دي شكل واحده تتخان ... دي لو معايا كنت كلتها

لوكي : تصدق عندك حق دي تتاكل وميتسبش فيها حته

انا : اسيبك انا بقى وارحلهم





قعدت ارقص مع استيلا شويه وهي كل شويه تدخل في حضني وكانت سكرانه جدا ... لحد ما مره واحده مسكت زبي

انا : انت بتعملي ايه

استيلا بسكر : ششششششه ... انا من ساعة مشوفتك وانا هموت عليك

انا : بصراحه انا اللي هموت عليكي .. بس مينفعش انتي الاميره برضه

استيلا بسكر : شوششش .. محدش يعرف ان انا الاميره هنا ... تعالى بقى معايا علشان انا نفسي فيك جدا

انا : يخربيتك هتوديني في داهيه ... تعالي معايا انت بس ... وشيلتها على كتفي ودخلتها غرفه فاضيه ونيمتها على كنبه

انا : اقعدي هنا لما اجبلك قهوه تفوقك ...... يخربيتك ياقرمط هتروح في داهيه 😂


طلعت جبتلها قهوه ورجعت تاني ملقتهاش ... قعدت ادور عليها ملقتهاش في أي مكان








في مكان ما في المخابرات الامريكيه

ظابط تقني : يافندم زي مقولتلك ... حصل اختراق كبير جدا للقواعد الشرقيه كلها وفي نفس اللحظه

الجنرال : وازاي مكافحة الهاكر معملوش حاجه

الظابط : مش عارف بس اللي اخترق القواعد مش شخص سهل ... اكيد دي شركات او ناس كتير جدا ... انا مشوفتش كدا قبل كدا






في مكان ما في المخابرات البريطانيه

الظابط : زي ماسعتك سمعت كدا ... كل القواعد الحربيه اخترقت بس قدرنا نرجع السرفرات بتعتها تاني

الجنرال : وازاي ده حصل

الظابط : اللي اعرفه انه حصل كدا معانا ومع امريكا





في المخابرات المصريه

سيد : زي مقولتلك ياسيد خيري القواعد الشماليه اخترقت وقدرنا نصد شويه منهم

خيري : والباقي عملتوا معاه ايه

سيد : اتلفنا معظم السرفرات ورجعنا السيستم لنقطة الصفر

خيري : مين اللي يقدر يعمل كدا ... طب وحصل حاجه في الدول التانيه

سيد : اللي اعرفه ان معظم القواعد العسكريه في العالم تم اختراقها .. بس اللي عمل كدا ساب رساله مش اكتر

خيري : وايه الرساله دي

سيد : الحرب قادمه

خيري : اييييييييه .. يتبع

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

احب اعرف توقعاتكم مين اللي اخترق القواعد العسكريه للعالم كله .... واستيلا اختفت وراحت فين

سلام من الفرعون


//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

تلخيص الاجزاء اللي فاتت

دخل الفرعون وفرقته مدرسة ألفيا للسحر ... واكتشف بمرور الوقت ضعف الطلاب في القتالات الجسديه ... وقرر انهم ميظهروش قوتهم قدام اي حد في المدرسه ... والفرقه اتقسمت منها للمحاربين ومنها للسحره ... وبدأ تمرين المحاربين وكان ضعيف جدا ... فافرقة الفرعون بدأت تدرب لوحدها واظهرت قوتها قدام الكل ... والفرعون اكتشف انهم كان عليهم تعويذه من سحرة الدم ... وهنا بدأ الفرعون يدور على اي معلومات ... واستيلا اقترحت عليه انه يروح معاهم لحانه جنب المدرسه ... وهناك اكتشف معلومات كتير من لوكي صاحب الحانه ... وفي اخر السهره اختفت استيلا والفرعون قعد يدور عليها ... وفي العالم الواقعي حصل اكبر اختراق امني في التاريخ للعالم كله

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

الجزء الثالث / المسابقات القتاليه


لما رجعت تاني لمكان استيلا ملقتهاش وقعدت ادور عليها وخرجت اسأل سكاي عنها

سكاي بسكر : هأ معرفش .. ممكن تكون ه‍أ .. رجعت

انا : طيب يلا نرجع ( وبمسك الخمره منه ) وكفايه شرب

سكاي بسكر : ملكش دعوه بيا .. سبني وامشي

....المهم بعد معافره كتير عرفت اخرجهم وارجعهم على المدرسه ... واول موصلنا للمدرسه لقيت المديره واقفه






ناريس بجديه : كنتوا فين لحد دلوقتي

سكاي بسكر : كنا ... كنا ... كنا بنصطاد عصافير هههه ( ضحك السكرانين )

ناريس بجديه : بقولكوا كنتوا فين ... وازاي سكرانين كدا

انا ( عملت نفسي سكران ) : قالك كنا بنصطاد عصافير .. هأ

ناريس : انت كمان سكران ... طب اطلعوا غرفكم .. كلامي معاكوا لما تفقوا

سكاي بسكر : كل الزعيق ده ولسه فيه بكره ..هأ ... اومال مكلمتيش استيلا ليه

ناريس : مالها استيلا ... انطق

انا : هي استيلا فين

ناريس : هي استيلا كانت معاكوا

انا : هي لسه مرجعتش ... انا سبتها دقيقه في غرفه جوه الحانه ... ولما رجعت كانت اختفت

ناريس : ينهار اسود ... استيلا اكيد اتخطفت

انا : انتي متأكده كدا ليه

ناريس : علشان الحانه دي صاحبها القديم كان من سحرة الدم

انا : وازاي سيبينه حر كده

ناريس : بقولك صاحبها القديم .... واكيد حد من السحره دول رجع تاني

انا : زي اللي موجودين في المدرسه كده

ناريس بصدمه : اييييه ... في مدرسة ايه

انا : المجموعه اللي جت معايا اتعمل عليهم تعويذه النهارده اثناء التدريبات ... وانا اللي شلتها من عليهم

ناريس : طيب مش وقته الكلام ده ... لازم نشوف مكان استيلا حالا

انا : طيب انا ممكن اساعدك

ناريس : ملكش دعوه بالموضوع ده ... ساعد بس الشباب يطلعوا غرفهم







.. ساعدت الشاب السكران لحد مطلعتهم الغرف بتعتهم ... ورحت الجناح بتعنا وصحيت تيريون وتشارلي ...

انا : اصحوا .. معانا مهمه

تيريون : مهمة ايه احنا بليل ... وبعدين انت كنت فين دا كله

انا : اصحى يلا منك ليه فورا







... خدتهم ونزلت تحت .. وفضلت اتصنت على ناريس وكان معاها سيلفا ومحاربين تانيين ..

ناريس : زي مقولتلك كدا ... وبالشكل ده ممكن سحرة الدم يقتحموا المدرسه

سيلفا : ده شئ مقرف .. كل ما نخلص عليهم يرجعوا تاني

ناريس : المهم انا حدت مكان استيلا وهي موجوده في بيت جنب الحانه القديمه

سيلفا : تمام .. انا هاخد فرقة محاربين ونروح ندور فورا






عندي انا

تشارلي : هي حددت مكانها ازاي

انا : بالسحر اكيد ... هي مش محتاجه غير نقطة من دمها بس

تيريون : وهي بتعمل ايه بدمها

انا : مش عارف

تشارلي : طب ماتستخدم القدرات العقلية بتعتك

انا : انا خلاص عرفت المكان اللي قالت عليه ... يلا بينا ... وفتحت بوابه واختفينا






عند الحانه

خرجت انا وتيريون وتشارلي في مكان قريب من الحانه ...

انا : احنا هنتفرق .. كل واحد يدور في بيت

تشارلي : طب طالما كدا هتحول لشبح

انا : انت عارف التعويذه كويس ...تشارلي بص ليا وضحك

تشارلي باللغه الرونيه القديمه : براكادوم

اول مقال كدا جسمه اتحول لشبح فورا .. وظهر معاه اسلحه متعلقه على ضهره

تيريون بصدمه : جسمك راح فين

انا : متخفش جسمه موجود ... يلا بينا





.. كل واحد راح على بيت يدور على استيلا ..... فضلنا كام دقيقه ودورنا في كل البيوت اللي جنب الحانه .... وملقناش حاجه



عند تيريون

تيريون كان على سطح بيت .. ولمح نور جاي من بيت تاني واطفى بسرعه ... نط تيريون على سطح البيت ده وفضل يتسحب لحد مدخله ونزل تحت ملقاش حد ... فضل يدور على سلم او باب مخفي لحد ملقاه ... فتحه ونزل تحت وشاف الكارثه

استيلا مربوطه على كرسي .. وحواليها مجموعه من السحره ولسه هيبدأو يعملوا تعاويذ عليها

تيريون اختفى وظهر عندها ومسك ايدها ولسه هيختفي معرفش ... واحد من السحره شاف تيريون ... الساحر رفع ايده لفوق ... وتيريون اترفع معاه .. الساحر لف ايده وعصرها ... وكذلك تيريون الدم ظهر في عروقه وكان بيتعصر معاه


تيريون باللغه الرونيه القديمه : ايمهاك اتاما

اول مقال كدا طلع نور ابيض شديد .. وكل السحره غمضوا عينهم بسرعه


تيريون ظهر سيف معاه وقطع الحبال وحرر استيلا .. وحاول يخدها ويختفي معرفش برضه

ومره واحده واحد جه من وراء وعوره بالمخالب بتعته في رجله وقعه على الارض ...تيريون حاول يقوم تاني معرفش ... ولقى كل السحره وقفت تاني قدامه ... اختفى تيريون بسرعه وظهر قدامي


تيريون : الحقني يافرعون

..جريت عليه وشوفت رجله المتعوره .. أكن ذيب هو اللي ضربه بالمخالب .. عملت عليه تعويذه والجرح لم شويه

انا : هما فين .... شاور تيريون على البيت واغمى عليه




فتحت بوابه وظهرت جوه البيت ... ولقيت حوالي ٧ اشخاص واقفين حوالين استيلا ... ولما استخدمت قدرات الفرعون اكتشفت ان فيه ٨ تانيين تحت الارض


انا بهدوء : انتو تبع مين

ساحر : هما بيعرفوا مكانا ازاي ... كدا خطر علينا لازم نتحرك من هنا

انا : بس مجوبتش عليا برضه

الساحر : دا بيتكلم كمان ... طيب يلا نخلص عليه قبل ما يبعتوا معاتيه تانيين .... وحاول يستخدم السحر عليا زي تيريون ومعرفش

الساحر : ايه ده ... السحر مش شغال عليه ياريس

القائد بتعهم ( لابس شال على وشه ) : انت مين وعايز ايه

انا بهدوء : انا قولتها قبل شويه ... انتو تبع مين

القائد : انت مفكر انك هتطلع حي من هنا ... دا اللي قابلك قدامه دقايق ويموت

انا : ازاي يعني

القائد : انت متعرفش ( ضحكه شريره ) .. اصل اللي جرحه كان مصاص دماء

انا ( بحاول اكون هادي ) : قصدك التمانيه اللي موجودين تحت ... طب اللي جرحه اي واحد فيهم ...استنى متجوبش ... هو اللي لابس احمر ده .. مش كدا

القائد بصدمه : انت مين بالظبط

انا : انا نهايتكوا السودا


وقبل ما أخلص كلامي .. طلعت السلاح بسرعه ولفيته في الجو وقطعت روس كل السحره إلا القائد

اول معملت كدا لقيت مصاصين الدماء ٨ جريوا عليا

انا باللغه الرونيه القديمه : رونين ماسكا

اول مقولت كدا اتبخروا كلهم

انا بهدوء : ها هتقولي مين هو اللي مشغلكم

القائد : اقتلني ومش هقولك حاجه ..بصيت ليه بنظرة شر عمها السكووووت

انا : خلاص عرفت اللي انا عاوزه .. روح بقى ليهم وقولهم ان الفرعون مش هيرحم حد ... اول مقولت كدا القائد طلع يجري




رحت عند استيلا وشيلتها وهيا كانت بتفوق وبيغمى عليها وشيلتها ورحت عند تيريون .. وكان تشارلي واقف عنده

تشارلي : هو ايه اللي حصل

انا : اللي عوره مصاص دماء ... لازم اعمل عليه تعويذه بسرعه قبل شروق الشمس ... شيله وتعالى معايا




فتحت بوابه ودخل معايا تشارلي وهو شايل تيريون .. وانا شايل استيلا ... ظهرنا في الدائره الصخريه

انا : حطه داخل الحاويه بسرعه

تشارلي حطته داخل الحاويه الصخريه ... وانا وقفت قدامه وقعدت اعمل تعاويذ بالسحر الابيض وختمتها بتعويذه

انا باللغه الرونيه القديمه : اشمايل كرباخ

لما قولت كدا طلع دخان اسود من جرح تيريون ... والجرح كله اتشفى ولقيته فاق من الاغماء .. واتكلمنا شويه




واحنا بنتكلم لقيت استيلا صاحيه ومركزه معانا ... فرحت ليها

انا : اخيرا فوقتي .. دا انتي شربتي وسكرتي لما قولتي بس

استيلا : هو انت مفكر ان انا سكرانه ... ان كنت واعيه لكل حاجه بتحصل

انا : يعني انت عارفه مين اللي خطفك

استيلا بحزن : اه ... لوكي صاحب الحانه

انا : متزعليش اوي كده ... ده من سحرة الدم

استيلا : احنا كنا مفكرينهم ماتوا من زمان .... محدش في الطلاب ممكن يقف قدامهم

انا : اومال بتتعلموا السحر ليه ... وليه التدريبات بتاعت سيلفا ضعيفه كده

استيلا : معرفش ... احنا بقالنا كام سنه في انحدار رهيب في المدرسه

انا : اوعدك اني هعرف ايه الحكايه ... وهحلها

استيلا : هو انت مين صحيح ... وازي بتستخدم السحر بالسهوله دي

انا : مش مهم تعرفي انا مين او احنا مين ... بس احنا هنا علشان نساعدكوا .... يلا بينا







رجعنا على المدرسه تاني وكان سيلفا والمحاربين اللي معاه واقفين مع المديره

ناريس : انتو ازاي تروحوا هناك من غير اذني

انا : بعد اذنك يامديره انا عايز اتكلم معاكي انتي و سيلفا لوحدنا شويه

ناريس : طيب تعالى معايا ... وانت يا اميره كويسه ولا جرالك حاجه

استيلا : انا تمام ... وكله بفضل وليد





في مكتب المديره

ناريس : ها عايز ايه بالظبط

انا : انا عارف انكو بتعملوا كدا علشان اهاليكم في خطر

ناريس بقلق : اهل مين اللي في خطر ... وبنعمل ايه

انا : بقولك انا عارف كل حاجه ... فا مفيش داعي نخبي على بعض اكتر

سيلفا : وعرفت ايه بقى يعم الهلفوس

انا : مفيش داعي للإهانه ... وانا عرفت ان سحرة الدم واخدين مراتك وابن المديره عندهم

ناريس بصدمه : عرفت منين

انا : ملكيش دعوه ... كل اللي عايز اعرفه .. موقفتوش في وشهم ليه

سيلفا : علشان ميقتلوش اهلا ... بسيطه خالص

انا : خلاص انا خدت اللي عاوزه منكم ... ممكن اسيبكم لحظات وارجع تاني


وقبل ماسمع كلامهم فتحت بوابه وخرجت منها وقفلتها ... ومفيش لحظات رجعت تاني واول ما البوابه اتفتحت طلع منها بحر ددمم ... وخرجت منها انا ومعايا مجموعة اشخاص



ناريس مرعوبه : انت عملت ايه

انا : رجعتلكوا اهلكوا ( ورحت ناحية الباب ) ... خلي بالك منهم كويس بعد كدا ... احنا خلاص اعلنا الحرب عليهم ... وبمشي







عند حاكم سحرة الدم

بيدخل عليه لوكي صاحب الحانه ... وبيكون شكله مرعوب

لوكي : إلحقنا ياحاكم ... حصل علينا هجوم وكل اللي كانوا معايا ماتوا

الحاكم : ومين اللي عنده القوه دي علشان يتحدانا

لوكي : انا معرفوش .. بس هو جه عندي الحانه قبل الهجوم بساعات ... وهو طالب في مدرسة ألفيا لسه

الحاكم بصدمه : طالب لسه .. ازاي طالب عنده القوه دي ... شكل كدا ناريس اتجننت وعايزه تموت ابنها ....ياحارس ابعت على السجون وهات ابن ناريس حالا

الحارس وشه مخطوف : إلحقنا يامولاي ... حصل هجوم على السجن وكل الحراس اتقتلوا ... والسجن بقى فاضي

الحاكم : ايييييييه









تاني يوم الصبح

ناريس : المسابقات خلال اسبوع واحد من دلوقتي ... وعلشان كدا كل التدريبات بتعتكو هتتغير ... استعدوا يا ابطال ...كل واحد يروح على مكانه



عند المحاربين

سيلفا : التدريبات من دلوقتي هتختلف ... عايزكوا تستخدموا كل سحر المحاربين اللي جواكم ... يلا ابدأو

بدأ الفهد ومونيكا قتال مع بعض ... وكذلك سلمى و احمد نزلوا رزع في بعض .. وسكاي وريفين وتشارلي مع طالب تاني


بعد شويه سيلفا جمعهم كلهم وبدأ يعلم فيهم ازاي يدمجوا السحر مع القدرات بتعتهم





عند السحره

ناريس : انا اللي هبدأ معاكوا المرحله الجديده من السحر .... السحر هو شئ بنوجهه من خلال الطبيعه ... السحر هو موجات وتفاعل بين الطبيعه ونفسها



وفضلنت التدريبات تزيد اكتر واكتر خلال الاسبوع ده ... وانا بالليل كنت بجمع الفرقه واعلمهم السحر الابيض ... وقوتهم زادت بشكل واضح جدا ... وخصوصا سلمى اللي بدأت تتحكم في قدراتها بشكل قوي جدا وبقت من اقوى السحره اللي في سننا





اجتماع الحكام

روزيلا ( حاكمة المدينه الشماليه ) : الأكاديمية السحريه الشماليه جاهزه للمسابقات القتاليه

لارين ( حاكم المدينه الغربيه ) : والأكاديمية عندنا هتكون هنا خلال ساعات

لوران ( حاكم المدينه الجنوبيه ) : وزي العاده النهائيات هتكون بينا وبين المدينه الشرقيه

ايلين ( حاكم المدينه الشرقيه ) : طبعا يالوران ... انا مش عارف الطلاب عندكوا بقوا ضعاف كدا ليه .... هههههه

روزيلا بغضب : هنشوف مين اللي هيكسب الدوره دي

لوران بتكبر : انتي جايبه الثقه دي منين ... اخر عقد من الزمن مدرستي هي اللي محتكره البطولات كلها

ايلين : بس احنا كسبانين بطولتين منهم

لوران : بطولتين من اصل ١٠ .... متخلنيش اتكلم


عزيز بيقاطعه : يعني بعد كل الكلام ده ومش عايز تتكلم ... تصدق ضحكتني ... المهم دلوقتي اللي هيحصل بعد المسابقات دي

روزيلا : ايه اللي هيحصل

عزيز : الفرعون هيطلب الحكم

لوران بغضب : انا مش هتنازل عن الحكم لعيل صغير

ايلين : وانا كمان

في اللحظه دي دخلت وقاطعت كلامهم

انا : هي دي المره الكام ياعزيز انهم يهينوا الملك بتعهم

عزيز : الصراحه كتير

انا : وبيتعمل فيه ايه اللي بيهين الملك بتاعه

عزيز : الاعدام

لوران : ومعدتش غيرك اللي هيعدمني

انا بقاطعه : بس انا مش هعدمك ... انا هديك فرصه انك تبقى الملك للمملكة كلها

لوران عينه لمعت : ازاي

انا : بعد المسابقات بتاعت السحر ... هعمل قتال بيني وبين كل حاكم فيكوا ... واللي هيكسبني هيفضل الحاكم زي مهو ... ولو قدرت تقتلني هتكون الملك الجديد للمملكه .... موافق ولا تتعدم دلوقتي

لوران : طبعا موافق

انا بصيت لعزيز وهو ابتسم ليا








يوم المسابقات بين مدارس السحر

التجمع كان في ساحه كبيره ( شبه الساحات الرومانيه واليونانيه القديمه ) ... وكان فيه جمهور كتير من معظم المدن ... وفيه معسكر لكل مدرسه في ركن من الساحه ... ولحظه بدأ المسابقه طلع عزيز على المنصه

عزيز : اليوم اتجمعنا تاني وللمره ٥٥٠ في تاريخنا كله ... اليوم هو يوم الشرف .. يوم العزه ... فلتبدأ المسابقات الأن


... بدأت كل مدرسه بكام طالب للسحر في البدايه .. وكان باين تفوق مدارس المدن الجنوبيه والشرقيه عن الكل







عندي انا ومديرة المدرسة

انا : احنا لازم نتدخل وإلا كدا هنخسر من بدري

ناريس : فعلا عندك حق ... ياروكي ( مدرس للسحر ) جهز الدفعه الاساسيه

روكي : هي فعلا جاهزه يامديره ... هبعتهم على الساحه فورا

روكي : يلا يابطال على القتال ...وكان في الدفعه الاساسيه ( مياده .. نور .. سلمى .. كيرا .. استيلا .. بياتركس )

ناريس : مرحتش معاهم ليه

انا : وقتي لسه مجاش





لما دخلت الفرقه الاساسيه عملت انقلاب وتغيير كبير في القتالات ... وكان واضح جدا الفرق بينهم وبين المدن الشماليه والغربيه


وفضل القتال محتدم بينهم لحد ما اتبقى مدرسة ألفيا والمدرسه الجنوبيه ... وهنا عزيز وقف القتال لساعه كامله





رحت عندهم وكان الكل متجمع هناك

انا : عاش يوحوش هما دول سحرة ألفيا بجد

استيلا : كل ده مكنش هيحصل لو المديره مغيرتش التدريبات بتعتنا

سلمى : فعلا انا قوتي زادت بشكل رهيب

نور : وانا كمان ... انا دخلت في قتال مع ٤ وكسبتهم مره واحده

انا : متتغروش اوي كده ... احنا لسه قدامنا النهائي مع المدرسه الجنوبية

مياده : احنا هنحط عليهم ... انت مشوفتهمش كانوا مصدومين من قوتنا ازاي

انا : طيب استريحوا شويه لحد ما قتالات المحاربين تخلص ... وانتي يا مياده تعالي عايز اتكلم معاكي




خدت مياده على جنب

انا : انتي بتهببي ايه ... انتي المفروض تكوني الخبره في المجموعة دي

مياده : طب اعمل ايه يعني ... من بعد موت مي وانا مبقتش قادره احافظ على غضبي

انا بحزن : لازم تسيطري عليه وإلا هنخسر كلنا ... افتكري انك عمود الفرقه دلوقتي من بعد ( بسكت للحظات ) .. من بعد مي







بعدها بدأت قتالات المحاربين ... وفضلوا حوالي نص ساعه بيرزعوا في بعض وكان برضه التفوق للمدارس الجنوبيه والشرقيه


رحت عند باقي فرقة الفرعون وخليتهم يدخلوا القتالات ويخلصوها فورا ..والفرقه كانت ( تشارلي .. تيريون .. احمد .. الفهد ..مونيكا )


واول مدخلت الفرقه اتجمع عليهم كام محارب من المدارس التانيه ... وهنا مونيكا طلعت ٥ اسهم ناريه وضربتهم ورا بعض ... والفهد استخدم سرعته وجري عليهم وطلع مخالبه وجرح رجليهم خلتهم يقعدوا على الارض .... وسهام مونيكا رشقت فيهم


هنا كل المحاربين التانيين اتحالفوا سوا ضدهم ... وتشارلي ساعتها طلع سيف الاشباح بتاعه وتيريون طلع الرمح الناري ... ونزلوا رزع في المحاربين

وبعد حوالي ٥ دقايق كانت فرقة الفرعون واقفه في نص الساحه .. وكل المحاربين واقعين على الارض







عند المنصه

عزيز : تهانيا لأول الفائزين في مسابقه المحاربين ... مدرسة ألفيا

الجمهور : اووووووو ... اوووووووووو


عزيز : دلوقتي معاد النزال الاخير للسحر ... بين مدرسة ألفيا والمدرسه الجنوبيه







وهنا اتوجهت الفرقه الاساسيه للسحر لنص الساحه وكذلك سحرة المدرسه الجنوبيه


السحره الجنوبية عملوا دايره باجسامهم .. وطلع منهم نور احمر رابطهم ببعض ... واترفعوا في السما ... وضربوا شعاع نور على سحرة ألفيا

هنا بقى استيلا استعملت النور بتعها وعملت درع قوي صد الشعاع ... وبياتركس جريت من ناحية اليمين ونور من الناحيه الشمال وضربوا برق عملاق على السحره من الناحيتين خلتهم يتفككو


وهنا كيرا وسلمى دمجوا قوتهم مع بعض وعملوا كورة نار عملاقه ... وجت من وراهم مياده وقالت تعويذه


مياده باللغه الرونيه الحديثه : العاصفه المتفجره


وضربت كورة النار على السحره ... وهنا السحره اتلموا حوالين بعض وعملوا درع كبير من التيتانيوم .... واول ما كورة النار وصلت للدرع سيحته والسحره اتبخروا




وهنا كل اللي في الساحه اتصدموا من المنظر المهيب جدا ... وعزيز طلع على المنصه

عزيز : واااو ... مدرسة ألفيا انتزعت البطوله من فم الاسد ... وهكذا اعزائي مواطنو المملكه اعلن عن انتهاء المسابقات بفوز ساحق لمدرسة ألفيا

الجمهور : اووووووووووو ... اوووووووووووو

عزيز : ولكن لسه فيه منافسات هتبدأ دلوقتي ... انتو طبعا سمعتو عن اشاعة عودة الملك تاني ... واحب اعرفكم ان دا حقيقه فعلا ... وريث الملك رع ظهر في المملكة

الجمهور : اوووووووووووووو

عزيز : والوريث محبش ياخد الحكم عادي كده ..... هو عايز ياخد الحكم عن طريق المنافسه الشريفه ... فليبدأ القتاااااال







لما قال كدا نزل حكام المدن في الساحه وانتظروا ظهوري ... وعزيز واقف على المنصه وبص ليا وبعدها انا اختفيت

وعملت بوابه وظهرت في وسط الساحه بهيئة الفرعون ... وطاير في الجو بالاجنحه والسلاح لافف على جسمي .. وشكلي مرعب

عزيز : ها هو الفرعون يظهر من جديد ... فاليحيا الفرعون

الجمهور : يحيا الفرعون .... اوووووووووووووو








انا بكلم الحكام

انا : عايزكوا تستخدموا كل قوتكم

روزيلا لنفسها : دي فرصتي ان المدينه الشماليه تحكم الكل

ايلين ولوران : دي فرصتنا علشان مملكة انغمار تصعد من تاني

لارين لنفسه : لازم احمي الفرعون مهما ايه اللي هيحصل







وهنا روزيلا طلعت شعاع نار شديد في اتجاهي ... وانا بكل بساطه عملت بوابه والشعاع دخل فيها ... وفتحت البوابه عليهم تاني


روزيلا حاولت انها تبعد وعملت درع عليها .... ولوران استخدم قدراته وطار في الجو .... ولارين اختفى وظهر بعيد .... وايلين فضل واقف في اتجاه النار


ومره واحده لقيت ايلين بيسحب كل النار اللي راحت عليه ... وجسمه بقى عامل زي الحمم ... وطلع سلسله نار من جسمه ... وحدفها عليا ...

هنا طلعت السلاح بتاعي ... وخليت المنجل يعمل تلج كتير ... وهبدته على السلسله الناريه .. وحصل انفجار كبير سبب ضباب ودخانه في الساحه كلها


ومره واحده لقيت لوران طاير عليا من السما وبيحدف كور نار كتير جدا ومعاهم سهام فولاذيه ... هنا خليت السلسله تلف بشكل سريع جدا وصدت كل الهجمات بتعته ... وحدفتها عليه وهو طار بعيد عنها والسلسله فضلت تطارده ...


وروزيلا بدأت تلغي الدرع اللي عملته ولسه هتهاجم .. ظهر عندها لارين واقنعها بالاستسلام وخدها بعيد عن القتال ...


وعند الجمهور كان شايف نار وانفجارات من وسط الدخانه ... وسامع صوت السلاسل بتهبد والدروع بتتكسر .. بس الدخان حاجب الرؤيه عنهم


لما الدخانه بدأت تختفي وظهرت انا ولورن وايلين في وسط الساحه ... بنحارب بالسيوف .. وانا واقف في النص بصد الضربه من اليمين والشمال ... وهما محاصريني في النص




لورن : استسلم بدل ماتموت ...

ايلين : احسنلك تمشي من المملكه .. انت لسه عيل متعرفش تحكم نفسك .... استسلم وهنسيبك تمشي


انا بدأت اضحك : هو انتو مفكرين انكو هتكسبوا ... انتو بتهزرو ولا ايه ... انا كل ده بحارب بقوتي انا ... قوة وليد الطالب بتاع مدرسة السحر ... بس لو عايزين تشوفوا قوة الفرعون ... هتموتوا

لوران : قولتك استسلم يأما هقتلك

ايلين : مش بعد كل اللي عملناه ده تبوظ الخطط بتعتنا

انا : يعني عايزين تموتوا ... طيب





وهنا حصل انفجار طالع مني بعد الحكام عني لأخر الساحه .... والانفجار كان شعاع ذهبي طالع للسما ... وهنا جسمي اترفع في الجو ... وبدأ يتشكل على جسمي درع ذهبي ... وفي نص الدرع عند القلب .. ماسة الخلود

وظهر على ضهري منجل الموت ( ذي منجل حاصد الارواح )
وسلاح الكوساري جاما متعلق حوالين وسطي ( السلسله ونصلين )
وظهر تاج ملك البشر الأول على راسي
وحوالين ايدي السوار الابدي ( بتاع بوابة العالم السفلي )
وعلى عيني اليمين ( عين حورس )


اول مظهرت كدا قدام الجمهور فضل يحيي ملك البشر الاول ... وفيه اللي انحنى .. وفيه اللي مصدوم




والحكام التانيين واقفين في أخر الساحه مرعوبين

انا : القتال لسه مخلصش ... حات اللي عندك انتو وهو




وهنا اتحول لوران وايلين لهيئة المحارب القصوى بتعتهم ... ودمجوا قوتهم مع بعض ... واترفعوا في الجو .. وحاولوا يتحكموا في الدم بتاعي

هنا انا فضلت اضحك بشده .. وهما اتنرفزوا جامد .. وعملوا برق عملاقي في اتجاهي

وانا فضلت واقف مكاني لحد ما البرق خبطني .. وكل الجمهور اتصدم

والحكام فكروا انهم قتلوني ... بس انا فضلت اسحب الطاقه منهم ... وهما حاولوا يوقفوا ومعرفوش


انا : القوه بتعتنا هي قوة الحياه ... قوة السحر لجميع السحره ... هبه كانت مشتركه بينا كلنا ... احنا كنا ممكن نكون اعظم حليفين في العالم ... كان ممكن تشوفوا العصر الجديد للبشر ... بس انتو اخترتوا استعمال القوه في التدمير ... وعلشان كدا ... انا وريث الفرعون والحاكم الجديد لعالم البشر ... اقيدكم من السحر


انا باللغه الرونيه القديمه : ساتو جارفنين

وهنا طلع مني اشعه نور ذهبيه سحبت السحر كله منهم ورمتهم على الارض ... وكل الجمهور واقف مرعوب من المنظر




رحت ناحية المنصه ووقفت قدام الكل

انا : بعد كل السنين دي ولسه فيه ناس بتأمن للشر ... فيه ناس لسه في المملكه خدام لمورغوث ...اللي هو خادم الشر بعينه ... بس من النهارده هنحاربهم ... معتش فيه ثقه من ناحيتهم ...

( ولسه هكمل كلامي حصل انفجار قرمزي عملاااااااق في الساحه قطع كلامي )



وهنا عزيز بصلي برعب ..... يتبع

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

متأخرتش عليكم اهو .... وهحاول انزل الجزء الجاي في اسرع وقت


توقعتكم كالعاده 🤣🤣

سلام من الفرعووووووون


//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

واللهى انت برنس استمر عاش بجد
 
  • حبيته
التفاعلات: ⭐ الفرعون ⭐

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%