NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة الفرعون المصري | السلسة الخامسة | ـ ثمانية اجزاء 5/12/2023

  • بيضحكني
التفاعلات: ⭐ الفرعون ⭐
  • حبيته
التفاعلات: ⭐ الفرعون ⭐
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • بيضحكني
التفاعلات: ⭐ الفرعون ⭐
  • حبيته
التفاعلات: ⭐ الفرعون ⭐
  • بيضحكني
التفاعلات: ⭐ الفرعون ⭐
عودة من جديد
مستنين كل جديد ي فرعون
 
  • حبيته
التفاعلات: ⭐ الفرعون ⭐
حبيبي يا كبير تسلم ❤️❤️

وانت كده بتدخل مرحله خطر في التوقعات بس معلش هسيبك المرادي 😂😂
طب الحق اطير انا بقا بدل ما احصل الفرعون 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
 
  • بيضحكني
التفاعلات: ⭐ الفرعون ⭐
➤السابقة


اهلا بكم في الفرعون المصري السلسله الخامسة


ملحوظة ، لازم تقرأ الشخصيات والعوالم قبل ما تقرأ الاحداث

====================================================================================================
عوالم وشخصيات الرواية

عالم ٦٠٨ ... هو عالم الفرعون واللي احداث السلاسل اللي فاتت بتقع فيه

شخصيات العالم ده

وليد الشاذلي .. الملقب بالفرعون ووريث اراغون ملك البشر الاول

مي .. ام وليد والملقبه بالساحرة القرمزيه

نور .. اخت وليد الكبيره وحائكة تعويذات

سلمى .. اخت وليد التانيه والملقبة بالعنقاء الناريه

سمر .. مرات خال وليد واللي ربته وبتمتلك قوة ريفين بسبب الخاتم اللي الفرعون إداه ليها

شروق .. اخت مي وكانت جاسوسه تبع قسم ألفا في الماضي .. وهي ام غاده ويمنى

غاده .. حبيبة الفرعون التانيه وبتمتلك قوة سكاي بسبب الخاتم اللي الفرعون إداه ليها




فرقة الفرعون

مونيكا .. حبيبة الفرعون الاولى واقوى محاربة في حصن ڤيلن

تشارلي .. من اقوى المحاربين في العالم وبيمتلك قوة التحول للشبح

تيريون .. من اذكى الاشخاص في العالم وبيمتلك قوة المسافرين الاوائل وهي التنقل من غير بوابات

كيرا .. كانت في مدرسة النقطة السودا وانضمت لفرقة الفرعون ومن اقوى الهاكرز في العالم

احمد .. صديق الفرعون وبيمتلك مهارة تصلب الجسد

مستر بنجامين سنو .. قائد حصن ڤيلن

فاير .. قائد ثاني في الحصن وقائد الفرق العسكرية بحصن ڤيلن

الفهد .. المنافس الرئيسي للفرعون ومن اقوى المحاربين في العالم

الساحر يو .. من السحره الزرق

الساحر ايرين .. من السحره الزرق




قسم المخابرات ألفا

اللواء خيري مشهور .. قائد قسم ألفا للمخابرات المصرية

مياده .. من اهم الظباط في القسم وانضمت لفرقة الفرعون

سيد .. قائد تاني في قسم ألفا




مملكة ڤالينور

عزيز .. حاكم المملكة في غياب الفرعون

استيلا .. اميرة المملكه وانضمت لفرقة الفرعون

بياتريكس ..من اقوى المحاربين في المملكه وانضمت لفرقة الفرعون

ناريس .. مديرة مدرسة ألفيا للسحر

سيلفا .. مدرب القتالات في المدرسه وابو سكاي اللي مات

سكاي .. من اقوى المحاربين في المملكه وقتل في مهمة مفاتيح سجن الوحوش ... وروحه في خاتم غاده

ريفين .. من اقوى المحاربين في المملكه وقتل في مهمة مفاتيح سجن الوحوش ... وروحه في خاتم سمر




.. شخصيات مهمه في القصه ..

أراغون .. ملك البشر الاول ومن اقوى الملوك في كل العوالم

رع .. اللي اعاد بناء مصر بعد حرب الدمار الاولى

انوبيس .. ملك العالم السفلي اللي عمله الملك اراغون

فارازون .. ملك العالم رقم ٦٠٧ واللي عرف الفرعون على مجلس حكم العوالم





...شخصيات جديدة في القصة ...

عالم السحر والمعروف بإسم هيرا

الملك روي .. حاكم عالم السحر

كاي .. صانع العوالم وملك العالم رقم صفر

ميرفولك .. قائد المسافرين الاوائل

سولي .. حفيد ميرفولك ، واللي كان بيظهر لتيريون

ليلي .. قائدة فرقة ذا ويند

..عالم القوة والمعروف باسم أديري..

ذا بلاك ون .. ملك عالم القوة وسيد الكون

بوسايدن .. قائد العالم المائي وقائد اسطول الحرب

ليشي .. سيدة الغزوات وقاتلة العوالم

هايدس .. ملك عالم الجحيم


==================================================================================================


ملخص الاجزاء اللي فاتت



وقفنا في السلسلة الرابعة لما فارازون ظهر للفرعون في عالم الاحلام وعرفه كل حاجه هو يعرفها عن عالم الظلام والملك بيغاسوس .. وده كان من اسباب انتصار الفرعون على بيغاسوس وطرده من مملكة ڤالينور .. وبعدها الفرعون راح لفارازون علشان يعرفه بمجلس حكم العوالم .. وعرف بعد كده ان بيغاسوس كان عاوز يحتل العالم بتاع الفرعون علشان العالم ده موجود فيه سر مكان سجن الوحوش .. والسر ده كان محفوظ بداخل كتب اراغون ملك البشر الاول .. وهنا الفرعون خد فرقته الاصليه ورجع في الزمن وجاب الكتب دي .. وعرف من الكتب ان كاي او الملقب بصانع العوالم .. بنى سجن للوحوش وعمل ليه ٧ مفاتيح ، وخفى المفاتيح دي في عوالم مختلفه .. وهنا الفرعون عمل خطة كبيرة وقسم فرقته علشان يجيبوا المفاتيح دي قبل بيغاسوس .. وفعلا وصلوا للمفاتيح ولكن بيغاسوس كان ليه جاسوس في وسطهم ، واثناء الرحلة بتعتهم قتل فيها يارين الساحر الازرق وكذلك سكاي وريفين .. وبعد رجوعهم بالمفاتيح عملوا خطة للحرب العظمى ، وعملوا اجتماع حرب موسع للعوالم الموازيه كلها ، وفعلا حرب النهاية قامت ومات فيها ملوك وجيوش كتيره ، واتبقى الفرعون وفرقته وبعض الملوك وقصادهم بيغاسوس ومساعده فولدمورت ، ولكن الفرعون استعمل مفتاح التحكم في العقول وقدر يحرر بيغاسوس من الديمنتور اللي كان متحكم في جسمه ، ولكن الديمنتور قدر يخدع الفرعون وعمل تعويذة موت على مونيكا وخد المفاتيح كلها وراح لسجن الوحوش ، وهنا الفرعون فقد السيطره على نفسه وظهر كيان تاني متحكم فيه ، واثناء الكلام ده ظهرت روح الفرعون داخل عالم الاحلام وظهر ليه الملك اراغون وعرفه ازاي يرجع لجسمه ولكن من خلال تضحيه لازم يعملها المختار بنفسه ، وهنا الفرعون رجع لجسمه وشاف الديمنتور بيفتح سجن الوحوش ، والوحوش اتحررت وهتدمر العوالم كلها ، وهنا الفرعون عمل ختم اوريكالكوس واختفى هو وكل الوحوش من العالم كله



==================================================================================================



الجزء الاول / الاجنحة المكسورة



في مكان غريب يشبه السفن الحربية ، يعم الهدوء والتوتر الاجواء ، وتعلو اصوات الانفاس في اضطراب ، ويقطع الصمت شخص ملثم يقذف حجر من احجار القوة في الهواء ويكرر الحركة مره اخرى ومره اخرى وهكذا ، ويجلس امامه في قلق شخص يعتقد انه قائد اسطول السفن

شخص ( بتوتر ) : انت بتلعب بالحجر كده ليه ، انت مش عارف الحجر ده بيعمل ايه

الملثم بهدوء : يعني لو انا مش عارف القيمة بتعته ، كنت جيت هنا برجلي ، وعرضت نفسي للموت .. فكر في اللي بتقوله يا بوسي

الشخص بانفعال : ايه بوسي دي ، شوف انت بتكلم مين
( ولسه هيقف ، ولكن الملثم مسك الحجر وده ادالة قدرة انه يتحكم في الشخص اللي قدامه ورزعه على الكرسي بتاعه )

الملثم : ايه مش عجباك بوسي دي ، خلاص متزعلش

الشخص بغضب : انت عايز ايه تاني ، مش خدت اللي انت عاوزه

الملثم بطمع : قصدك على الحجر ده

الشخص : اه قصدي على الحجر ده ، انت مش عارف فيه كام مليون واحد مات قبلك بسببه

الملثم : لا طبعا عارف ، وعارف كمان انه السبب في تحديد شكل العالم كله دلوقتي ، ولا ايه يا بوسايدن

بوسايدن بصدمه : انت عرفت منين الكلام ده

الملثم : مش مهم انا عرفت منين ، المهم انا هعمل ايه بالحجر ده

بوسايدن بلهفه : هتعمل ايه

الملثم بشر : هوحد العالم من تاني

بوسايدن بضحكه عاليه : كان غيرك اشطر ، هو محدش حكالك وانت صغير كام واحد فكر في كده

الملثم : كتير ، كتير اوي كمان

بوسايدن : اومال عايز تعمل كده ليه وانت عارف اخرتها

الملثم بشر : علشان انا مش هعمل كده لوحدي

بوسايدن بقلق : اومال هتعمل كده مع مين

الملثم : لازم اسطورة المحارب الاعظم تتكرر تاني

بوسايدن برعب : ااانت ، ااانت عرفت الكلام ده منين

الملثم بشر : مش مهم منين ، بس المهم انك الاول فيهم ، ( وبيظهر عليه هالة نار وظلام مرعبة )

بوسايدن برعب : انت ميييين

... واثناء الحوار اللي بينهم كانت فيه واحده بتتصنت عليهم ، واول ماشافت الملثم بيتحول للهيئة المرعبه دي خافت ورجعت لورا خطوه ، ولكن وهي بترجع وقعت رمح كان متعلق وعمل صوت ، وهنا بوسايدن والملثم بصوا عليها ، والملثم اول ماشافها رجع لطبيعته تاني ، وبوسايدن خد الفرصه واختفى من قدامه ...

البنت برعب : اااانت ، اانت ازاي كنت قاعد قدامه كده

الملثم : مش وقت كلام هنا ، يلا بينا قبل مايرجع ومعاه الهيلهاوند ، انت جيتي ازاي هنا صحيح

البنت : سولي اللي جابني هنا

الملثم : والزفت ده راح فين

البنت : بيراقب المكان بره

الملثم : طب تعالي معايا بسرعه ، يلا يا ليلي بسرعه ( ليلي يا عزيزي مش ليلى فيه فرق في النطق )

.. وفعلا الملثم خد ليلي وراح يدور على سولي ، واتفاجئ ان فيه جنود بيحاولوا يقتلوا سولي ولكن مش عارفين علشان سولي عنده قدرة الانتقال من مكان لتاني بسرعه رهيبة ، وسولي اكنه كان بيلعب معاهم ، يعني بيختفي ويظهر ورا جندي منهم والجنود التانيه بيفتحوا النار عليه ودى بيأدي لموت الجندي ده ...

الملثم ( من بعيد ) : هو بيلعب معاهم ، انتو مش عارفين احنا فين

ليلي : لا عارفين ، انت بقى ايه اللي جابك هنا

الملثم : قولتلك مش وقته
... وها الملثم بيمسك حجر دارتز كان معاه قبل كده ( احجار دارتز عباره عن احجار سحرية ، بتساعد اللي ماسكها في صنع تعويذات جبارة ، والاحجار دي نادرة جدا )

الملثم بلغة السحر : ڤيجا

.. واول ماقال كده طلع من الارض سلاسل نار سحبت كل جنود بوسايدن وفعصتهم ، وفي اللحظة دي سولي اختفى وظهر عندهم ..

سولي : انت عملت كده ازاي

ليلي : انت جبت الحجر ده منين ، ده مفيش غير ملوك العالم بتعنا اللي معاهم احجار الدارتز بس

الملثم : هعرفكم بعدين ، يلا بينا بس قبل ما بوسايدن يرجع

ليلي : رجعنا يا سولي بسرعه

.. وهنا سولي مسك ايديهم وبيحاول ينقلهم بس معرفش ..

سولي بخوف : انا مش عارف اتنقل

ليلي بصدمه : ازاي

الملثم بقلق : كده بوسايدن رجع

ليلي وسولي برعب : وهنعمل ايه
.. وهما بيتكلموا ظهر في ساحة السفينة بوسايدن ومعاه الهيلهاوند ( عبارة عن كلب الجحيم ، مانع السحر ، صائد المسافرين الاوائل ، قائد الوايلد هانت )

بوسايدن : قولتلك الحجر اللي اخدته هيرجع بس بموتك

الملثم بهدوء : انت فاكر الكلب اللي معاك ده هيوقفنا ، تبقى عبيط

بوسايدن : انت اللي مغفل ، الهيلهاوند وظيفته الوحيده اللي معمول علشانها هي حماية الملوك التلاتة ، وانت هددت واحد فيهم ، يبقى كده لعبت في عمرك

ليلي : هنعمل ايه ، ( وسولي مسك ايديها وخايف جدا )

الملثم : هنحارب طبعا
.. وهنا الملثم مسك ليلي وسولي وجري على بوسايدن ، والناحية التانية الهيلهاوند جري عليهم والارض بتولع من تحته ،وهنا سولي وليلي صوتوا جامد

ليلي : انت بتعمل اييييييييه
.. ولكن مره واحده الملثم بيفتح بوابة انتقال من العدم وبيدخل فيها هو وليلي وسولي وبيقفلها بسرعه ، وبوسايدن واقف مزهول من اللي حصل ..









في فيلا مي .. بعد مرور سنتين من احداث معركة سجن الوحوش

داخل غرفة سمر ، كان السكوت بيعم الجو ولكن سمر كانت قاعدة بتعيط ، ولكن قطع الصمت ده ظهور الفرعون ليها من تاني

سمر بلهفة : ولييد ، انت رجعت ياحبيبي ( وخدته بالحضن )

وليد : انا اسف يا سمورتي ، انا اسف علشان بقالي فترة مجتش ليك

سمر : متتأسف ياحبيبي ، محدش بيتأسف لأمه ، وحشتني ياروحي قوي

وليد : وانتي اكتر ياسمر ، بس انتي قاعدة بتعيطي ليه

سمر : علشان انت وحشتني وكنت عاوزة اشوفك ، وبعدين تعبت خالص من اللعبة اللي عاملينها عليهم دي

وليد : معلش يا حبيبتي هي فترة وهتعدي

سمر : يعني هترجع لحياتك تاني ياحبيبي

وليد : مقدرش اوعدك يا أمي ، مقدرش اعرضكم للموت من تاني

سمر : يابني ماتقولي ايه اللي انت بتحاربه ، ماممكن نقف معاك ونخلصك منه

وليد : متشليش همي ياسمر ، هي فترة وهتعدي ، وذي مقولتلك لو عايزة تشوفيني قولي لتيريون بس وهو هيوصلي بسهوله

سمر : يعني انا مش عارفه انت مش عاوز تقولهم ليه انك لسه عايش ، ما انت معرفني انا وتيريون اهو

وليد : انا عرفتك علشان انتي امي وكل حاجه ليا ومكنش ينفع اخبي عليكي ، ولكن تيريون عرف بالصدفة

سمر : بالصدفة ازاي

وليد : كان بيحاول يوصلي في مره لما بوابات العوالم الموازية اتفتحت تاني ، وعلشان انا وهو مربوطين بالرباط المقدس قدر يوصلي

سمر : ماشي يا وليد ، اديني ماشيه وراك لحد مشوف اخرتها معاك

وليد : اخرتها اني هرجعلكوا من تاني ، استأذنك انا بقى علشان محدش يحس بحاجه ، واه بقولك بصحيح

سمر : ايه يا حبيبي

وليد : ابقى انزلي اتدربي معاهم شوية ، انا مش عايزك تكوني ضعيفة او لوحدك ابدا

سمر : حاضر ياحبيبي

وليد : اشوف وشك بخير ، سلام








في حصن الفرعون

بيظهر الفرعون في ساحة التدريب وبيلاقي الكل موجود في الساحة

نور : ها عملت ايه

تيريون : طب استني لما مي ترجعني لشكلي من تاني

مي باللغة الرونية القديمة : تا روندا روووم
..وهنا تيريون بيرجع لشكله الطبيعي تاني ..


تيريون : انت اللي هتعمل كده المره الجاية ، انا مكنتش هستحمل العياط بتعها وكنت هعترف بكل حاجه

تشارلي : خلاص ياد ميبقاش قلبك ضعيف كده

تيريون : يعم انا قلبي كان هيقف وهي بتقولي مش هترجع تاني ياوليد

نور : معلش يا تيريون هي فترة وتعدي

تيريون : ياستي اسكتي ، ام الكلمه بتعتك دي لزقت في لساني وكل شوية اقولها

سلمى بضحك : تصدق كلمة بتنرفز فعلا

نور : بقى كده يا سلمى ، طب ايه رأيك ان هيكون ما بينا قتال النهارده

سلمى : وليه النهارده ، دلوقتي لو تحبي

مي : بس انتي وهي ، معلش ياتيريون

تيريون : لا متتأسفيش ، احنا كلنا وفقنا على كده ، حد فاكر وفقنا ليه

غاده : علشان سمر كانت هتنتحر لو مشفتش وليد قدامها

تيريون ( بيهمس لتشارلي ): هي مونيكا فين

تشارلي : هتكون فين يعني ، في الدور x

تيريون بقلق : هي لسه هناك ، ده الفرعون بنفسه مقدرش يقعد فيه اكتر من ساعتين

تشارلي : اهي بقالها كام ساعه ومش عاوزه تطلع








في قبو احد البنوك في الصين

احمد : بسرعة يازفته ، بسرعه

كيرا : يعم اهدى شوية ، محدش يعرف اللي احنا هنا

احمد : بقى على اخر الزمن اسمع كلامك واسرق

كيرا : ماتنشف شوية يلا ، مش انت اللي قولت عايز اعمل مغامرة جديدة

احمد : وهي دي المغامرة في تفكيرك ، يرحمك يافرعون ، ده لو عرف باللي احنا بنعمله ده هيصحى من الموت

كيرا بحزن : ياريت يا احمد ، ياريت اشوفه تاني

احمد : يادي المصيبة ، انا كان لازم افكرك بيه يعني ، انا اسف يستي ، اخلصي بقى علشان هنتمسك

.. وفي الناحية التانية من الطرقة كانت فيه دورية بتمر على الخزنة ، وكانوا في طريقهم لاحمد وكيرا ..

احمد : يخربيتك يا احمد ، وقعت ومحدش سما عليك

كيرا : ايه فيه ايه

احمد : الحكومة كبست علينا ، يلا نهرب بسرعه

كيرا : طب ايه رأيك بقى انا مش متحركة من هنا غير وانا فاتحة الخزنة دي ( وقعدت تكتب اكواد على اللاب بتاعها قدام باب الخزنة )

.. وهنا الدورية قربت منهم جامد ، ومن خوف احمد ، مسك باب الخزنة وهبد برجلة جامد فكسر القفل الكبير ، وهنا الدورية سمعت الصوت وجريت عليهم ، واحمد شال كيرا على ضهره وجري هو كمان ، وفضل يعدي من الجدران لحد مطلع من البنك ..

احمد : يخربيتك كنتي هتودينا في داهية و ادينا طلعنا من غير ولا حاجه

كيرا : ومين اللي قال كده ( وبتمسك الماسة كوهينور )

احمد بصدمة : ختيها امتى دي

كيرا : عيب عليك ، هو انت طالع مع لص مبتدأ ولا ايه

.. ولكن وهما بيتكلموا سمعوا صفرات الانذار ، وشافوا طيارة هيلكوبتر بتنور عليهم ، وعربيات الشرطة محصراهم من كل حته ..

احمد : عجبك كدا ادينا اتمسكنا

كيرا بابتسامه : مين اللي قال كده

ومره واحده بترمي قنبلة دخان ، بتغطى المنطقة كلها ، وبتفتح بوابة انتقال وبيدخلوا فيها بسرعة










قسم ألفا .. المخابرات العامة

خيري : بس الكلام ده مينفعش نسكت عليه

شروق : ياخيري اسمعنا ، طالما حصن ڤيلن شال ايده من الموضوع ده يبقى مستحيل بإمكانياتنا دي نقدر نسيطر على الوضع

ميادة : شروق عندها حق يا مستر خيري

خيري بغضب : طب انا عايز افهم ازاي بنجامين سنو يسكت على الموضوع ده

مياده : وتفتكر انهم ليهم نفس يعملوا اي حاجه من بعد موت الفرعون ، ده كان القائد والملك اللي الحصن كله اتعمل علشان يعمل واحد زيه

خيري : بس الفرعون مكنش يحب ان الحصن الكبير يقف يتفرج على العالم كده والرؤساء بيعلنو الحرب على بعض

شروق : بقولك ايه خلينا نفكر في بديل احسن

ميادة : وتفتكري مين هيكون بديل حصن ڤيلن

شروق : حصن الفرعون طبعا

خيري : ويعني هما مش تبع ڤيلن برضه ولا انا غلطان

شروق : على حسب علمي ، الفرقة مرجعتش حصن ڤيلن من ساعة اللي حصل

خيري : ومين المسؤول عليهم

شروق : اعتقد الفهد

خيري : خلاص حضريلي معاد معاهم وانا هكلمهم بنفسي










حصن ڤيلن

بيظهر الحصن الكبير ، وبيعم الاكتئاب الاجواء ، والكل عنده حالة لا مبالاة

فاير : هي دي اخر المستجدات يا مستر سنو

سنو : طب اتفضل انت يافاير

فاير : طب وهنعمل ايه في الدول اللي اعلنت الحرب على بعضها دي

سنو بيتعصب : قولتلك روح انت يافاير ، اطلع برررررره

.. وفعلا فاير بيخرج وراسه في الارض ، وبيقابل الفهد وهو خارج ..

فاير : ايه اللي جابك هنا ، مش انتو اتخليتوا عنا في اصعب وقت كنا محتاجينكوا فيه

الفهد : للأسف هتفضل طول عمرك بتفكر غلط

فاير : بفكر غلط في ايه ، غلطت في ايه انا يعني علشان تتخلوا عننا ، غلطنا في ايه احنا علشان تدونا ضهركم ، قولي يا فهد ، قولي ياقائد

الفهد ( بدموع مستتره ): وانت كنت مفكر اننا هنقدر نرجع تاني والفرعون مش معانا ( وهنا الدموع ملت عينه ) كنت مفكر اننا هنرفع راسنا ونبص في عنيكو ، لا يافاير ، انت غلطان ، زي ما حنا كلنا غلطانين ، ودم الفرعون لحد النهارده مش عارفين ناخده

فاير : هناخده من مين ، الفرعون هو اللي ضحى بنفسه ، فوقوا من اوهامكوا بقى ، ادخل للقائد جوه على أمل انك تفوقه ، العالم بيولع واحنا ولا في دماغنا ( وبيسيبه ويمشي ، والفهد بيدخل لسنو )

سنو : عايز ايه يافهد

الفهد : عاوزين نرجع لعقلنا تاني ، عاوزين نلحق الدنيا قبل ما الحرب تقوم

سنو (بيتجاهل كلامه ): انت شوفت البلورة دي قبل كده

الفهد بيجاريه : انت بتقول ايه

سنو : البلورة دي كانت في مقبرة الملك اراغون

الفهد باندهاش : ولقتها ازاي

سنو : مش مهم ازاي ، المهم انها لسه وصلالي من كام يوم

الفهد : وبتعمل بيها ايه

سنو : بالبلورة دي ممكن نلاقي الفرعون من تاني

الفهد : ازاي

سنو : انت فاكر لما ربطت الفرعون بمونيكا وتيريون وتشارلي عن طريق الرباط المقدس

الفهد : ودي حاجه تتنسي ، طبعا فاكر

سنو : هنا بقى انا عايز تيريون او تشارلي علشان اخد ددمم منه ونضيفه للبلورة ونقدر نحدد مكان الفرعون

.. الفهد مستناش وعمل بوابه ودخل فيها وجاب تيريون وتشارلي من قفاهم ، وجرح تيريون من دراعه وخد الدم واداه لسنو ، و سنو خد الدم وعمل سحر عليه وضافه للبلورة ..

الفهد : ها وبعدين

سنو : هنستنى لحد ما الدم يتجمع في نقطة ويحددلنا مكانه في العالم

تشارلي : بس الفرعون لما اختفى مكنش في نطاق العالم ده

سنو : وعلشان كده البلورة دي كان بيستخدمها الملك اراغون

تيريون باندهاش : الملك اراغون

سنو : ايوا ، الملك اراغون كان بيستعملها علشان يحدد مكان الملوك والوحوش في كل العوالم الموازية

تيريون : طب والتعويذة بطيئة كده ليه

تشارلي : عليا الطلاق لو هتقعد سنه منا متحرك من مكاني ، اخيرا هنلاقيك ياخويا








مملكة ڤالينور

.. بيظهر حاكم المملكة اللورد عزيز ، ومعاه الملكة استيلا ، وهما بيلفوا حوالين المملكة بعد ما اعادوا بناءها بعد حرب الدمار اللي حصلت فيها ..

استيلا : تفتكر ياعزيز الناس ممكن تنسى اللي حصلهم

عزيز : احب اقولك بخبرتي اللي اكتسبتها خلال القرون الطويلة اللي عشتها ، ان الناس مش بتنسى ابدا الظلم او القتل اللي اتعرضوله ، وده احسن حاجه ممكن تحصلهم

استيلا : ازاي يعني ، ده المفروض ان النسيان شئ مفيد وبيريح العقل والبال

عزيز : لو الواحد نسي سبب موت حد قريب منه وعزيز عليه قوي ، تفتكري انه ممكن يعمل حسابه ان اللي عمل كده ممكن يرجع تاني ويقتله هو شخصيا

استيلا : لا ، طالما نسي فأكيد مش هيعمل حسابه

عزيز : وعلشان كده النسيان مش حاجه حلوه في الموضوع ده بالاخص ، شايفه بياتريكس لسه بتدرب ازاي بعد كل الوقت ده ( وبيشاور على بياتريكس وهي بتدرب في ساحة المدينة )

استيلا : تصدق انا متدربتش من زمان ، انا هروح اتدرب معاها شوية

.. وهنا استيلا بتتحول لهيئة ملكة النور وبتطير لساحة التدريب ، واول ما بياتريكس بتشوفها بتعمل برق زي الرصاص وبتفضل تضربها ، ولكن استيلا عملت درع من النور ، وزودت النور جامد لدرجة ان بيا غمضت عنيها ، وهنا استيلا عملت كور نار ورمتها على بيا ، ولكن بيا فتحت عنيها بسرعه واتشقلبت لورا والكور نزلت على الارض فحمتها ..


استيلا : ماشية كويس في التدريبات

بيا : انتي شايفه اي

استيلا : لا انا شايفة تطور كبير

بيا : انا بس محبتش اعورك يا ملكه










عند ليلي وسولي والشخص الملثم

..بيظهروا داخل احد الغرف من بعد هروبهم من بوسايدن ، وهنا ليلي وسولي بيطلبوا منه يفهمهم عمل كده ازاي ..

ليلي : ما انا مش همشي من هنا غير لما اعرف عملت كده ازاي

سولي : اذا كنت انا اللي هو حفيد قائد المسافرين معرفتش انقلنا ، تقوم انت فاتح بوابه وتنقلنا بالسهولة دي ، اعترف عملت كده ازاي بدل ما اقول لجدي حالا

الملثم : عايز تبلغ عني يا سولي ، مش انت اللي عمال تقول طول الوقت انك صاحبي

سولي : لا دي حاجه ودي حاجه تاني

الملثم : خلاص انا مش متكلم غير لما تقولي انا مين ، وازاي انت كنت تعرفني قبل كده

سولي بتوتر : ما انا قولتلك مينفعش حد مننا يقولك انت مين ، لازم تعرف بنفسك علشان قوتك الحقيقية تظهر

الملثم : خلاص شوف بقى مين اللي هيقولك انا فتحت بوابة ازاي

ليلي ( بتحط سكينة على صدره ) : اعترف ياد بدل ما اوديك بنفسي للملك روي

الملثم : كده يا ليلي ، كده يا حبيبتي تعملي فيا كده

ليلي بيصعب عليها : خلاص ، بس هتحكي كل حاجه

الملثم : حاضر ، روح انت بقى يا سولي علشان الليل دخل علينا وعايزين ننام

سولي : انت مفكرني عيل علشان تضحك عليا ، فوق يابا وشوف انت بتكلم مين

الملثم : انت عندك كام سنه ياد علشان تتكلم كده

سولي : ١٢ سنه يا صاحبي

الملثم : وكمان ١٢ ، طب بقولك ايه روح هات لنا شاي ام حسن وابقى تعالى

سولي : خلاص ماشي ، هات فلوس

الملثم : بقى حفيد قائد المسافرين بيقول ليا انا هات فلوس

سولي : متكترش في الكلام ، هات فلوس اخلص ( فابيديله وبيمشي )

ليلي : انا مش عارفه انتو ايه قط وفار

الملثم : تعالي معايا يا ليلي وانا هحكيلك كل حاجه انا عارفها

.. وبياخدها وبيطلع على سطح المبنى ، وبنشوف العالم اللي هما عايشين فيه ، عباره عن مدينة كبيره جدا ، والمباني فيها شبه ناطحات السحاب بتاعت المستقبل ، والعربيات بتطير فيها ، وفيه شمسين منورين العالم كله ، ولكن بيشوه المنظر ده جدار كبير معمول من الظلام في وسط الفضاء ، فاصل عالمين عن بعض ..


ليلي : احكي بقى يا سيدي

الملثم : اولا اللي اعرفه ان اسمي .....









حصن ڤيلن

بعد مرور ساعات على التعويذة ، الدم بيتجمع في نقطة واحده وبينور باللون الاحمر ، الكل كان نايم وقتها ، ولكن تيريون بيصحى بكابوس ، وبيشوف النقطة الحمرا داخل البلورة

تيريون بفزع : اصحووووووا ، الفرعون عايش

تشارلي بفرحه : الفرعون عايش ، الفرعون عايش

سنو : استنوا بس ، فيه حاجه غلط

تشارلي : ايه الغلط بالظبط

سنو : النقطة دي المفروض متكونش هنا

تيريون : هو هنا ايه اصلا .....










حصن الفرعون

.. بيظهر تيريون داخل الدور x ، وبيجري على مونيكا اللي الدم كان بينزل من كل حته في جسمها ..

مونيكا بنظرة شر : امشي من هنا يا تيريون

تيريون بتوتر : احنا حددنا مكان الفرعون

.. وهنا مونيكا بتدخل في حالة هياج وبتعمل سهم ناري عملاق وبتضربه وبتدمر الدور كله ..

مونيكا بعصبية : قولي مكانه حالا

تيريون : ما هو ده الحاجه الغلط ، المفروض المكان اللي هو فيه ده مش موجود اصلا

مونيكا بصدمه : ليه ، هو فين

تيريون : في العالم رقم .......





====================================================================================================

وحشتوني اوووووووي ، وعارف ان السلسله اتأخرت بس مش بأيدي ، ادعو للجيش بقى 😅

توقعاتكم كالعاده

مين هو الشخص الملثم 😅😅

وايه هو المكان اللي فيه الفرعون

وهل هيكون فيه حروب تاني ولا خلاص

... ملحوظة ، معلش الاجزاء هتتأخر في التنزيل يعني كل جزء ممكن يكون كل ٣ اسابيع وده مش بأيدي تاني ...

سلاااااااااااااااام من الفرعون

===================================================================================================
كمل باقي الاجزاء بالتوفيق جميلة جدا وممتعة
 
  • حبيته
التفاعلات: ⭐ الفرعون ⭐
برافو بجد هتتفوق علي نفسك ف مره
اخوك الملاك التائه
 
  • حبيته
التفاعلات: ⭐ الفرعون ⭐
واو تحفة
وليد وليد الملثم طبعا
عالم الاوئل الاسطورة
 
  • حبيته
التفاعلات: ⭐ الفرعون ⭐
اخيرا وحشتيني يا راجل 😂🥰
 
  • حبيته
التفاعلات: ⭐ الفرعون ⭐
➤السابقة


اهلا بكم في الفرعون المصري السلسله الخامسة


ملحوظة ، لازم تقرأ الشخصيات والعوالم قبل ما تقرأ الاحداث

====================================================================================================
عوالم وشخصيات الرواية

عالم ٦٠٨ ... هو عالم الفرعون واللي احداث السلاسل اللي فاتت بتقع فيه

شخصيات العالم ده

وليد الشاذلي .. الملقب بالفرعون ووريث اراغون ملك البشر الاول

مي .. ام وليد والملقبه بالساحرة القرمزيه

نور .. اخت وليد الكبيره وحائكة تعويذات

سلمى .. اخت وليد التانيه والملقبة بالعنقاء الناريه

سمر .. مرات خال وليد واللي ربته وبتمتلك قوة ريفين بسبب الخاتم اللي الفرعون إداه ليها

شروق .. اخت مي وكانت جاسوسه تبع قسم ألفا في الماضي .. وهي ام غاده ويمنى

غاده .. حبيبة الفرعون التانيه وبتمتلك قوة سكاي بسبب الخاتم اللي الفرعون إداه ليها




فرقة الفرعون

مونيكا .. حبيبة الفرعون الاولى واقوى محاربة في حصن ڤيلن

تشارلي .. من اقوى المحاربين في العالم وبيمتلك قوة التحول للشبح

تيريون .. من اذكى الاشخاص في العالم وبيمتلك قوة المسافرين الاوائل وهي التنقل من غير بوابات

كيرا .. كانت في مدرسة النقطة السودا وانضمت لفرقة الفرعون ومن اقوى الهاكرز في العالم

احمد .. صديق الفرعون وبيمتلك مهارة تصلب الجسد

مستر بنجامين سنو .. قائد حصن ڤيلن

فاير .. قائد ثاني في الحصن وقائد الفرق العسكرية بحصن ڤيلن

الفهد .. المنافس الرئيسي للفرعون ومن اقوى المحاربين في العالم

الساحر يو .. من السحره الزرق

الساحر ايرين .. من السحره الزرق




قسم المخابرات ألفا

اللواء خيري مشهور .. قائد قسم ألفا للمخابرات المصرية

مياده .. من اهم الظباط في القسم وانضمت لفرقة الفرعون

سيد .. قائد تاني في قسم ألفا




مملكة ڤالينور

عزيز .. حاكم المملكة في غياب الفرعون

استيلا .. اميرة المملكه وانضمت لفرقة الفرعون

بياتريكس ..من اقوى المحاربين في المملكه وانضمت لفرقة الفرعون

ناريس .. مديرة مدرسة ألفيا للسحر

سيلفا .. مدرب القتالات في المدرسه وابو سكاي اللي مات

سكاي .. من اقوى المحاربين في المملكه وقتل في مهمة مفاتيح سجن الوحوش ... وروحه في خاتم غاده

ريفين .. من اقوى المحاربين في المملكه وقتل في مهمة مفاتيح سجن الوحوش ... وروحه في خاتم سمر




.. شخصيات مهمه في القصه ..

أراغون .. ملك البشر الاول ومن اقوى الملوك في كل العوالم

رع .. اللي اعاد بناء مصر بعد حرب الدمار الاولى

انوبيس .. ملك العالم السفلي اللي عمله الملك اراغون

فارازون .. ملك العالم رقم ٦٠٧ واللي عرف الفرعون على مجلس حكم العوالم





...شخصيات جديدة في القصة ...

عالم السحر والمعروف بإسم هيرا

الملك روي .. حاكم عالم السحر

كاي .. صانع العوالم وملك العالم رقم صفر

ميرفولك .. قائد المسافرين الاوائل

سولي .. حفيد ميرفولك ، واللي كان بيظهر لتيريون

ليلي .. قائدة فرقة ذا ويند

..عالم القوة والمعروف باسم أديري..

ذا بلاك ون .. ملك عالم القوة وسيد الكون

بوسايدن .. قائد العالم المائي وقائد اسطول الحرب

ليشي .. سيدة الغزوات وقاتلة العوالم

هايدس .. ملك عالم الجحيم


==================================================================================================


ملخص الاجزاء اللي فاتت



وقفنا في السلسلة الرابعة لما فارازون ظهر للفرعون في عالم الاحلام وعرفه كل حاجه هو يعرفها عن عالم الظلام والملك بيغاسوس .. وده كان من اسباب انتصار الفرعون على بيغاسوس وطرده من مملكة ڤالينور .. وبعدها الفرعون راح لفارازون علشان يعرفه بمجلس حكم العوالم .. وعرف بعد كده ان بيغاسوس كان عاوز يحتل العالم بتاع الفرعون علشان العالم ده موجود فيه سر مكان سجن الوحوش .. والسر ده كان محفوظ بداخل كتب اراغون ملك البشر الاول .. وهنا الفرعون خد فرقته الاصليه ورجع في الزمن وجاب الكتب دي .. وعرف من الكتب ان كاي او الملقب بصانع العوالم .. بنى سجن للوحوش وعمل ليه ٧ مفاتيح ، وخفى المفاتيح دي في عوالم مختلفه .. وهنا الفرعون عمل خطة كبيرة وقسم فرقته علشان يجيبوا المفاتيح دي قبل بيغاسوس .. وفعلا وصلوا للمفاتيح ولكن بيغاسوس كان ليه جاسوس في وسطهم ، واثناء الرحلة بتعتهم قتل فيها يارين الساحر الازرق وكذلك سكاي وريفين .. وبعد رجوعهم بالمفاتيح عملوا خطة للحرب العظمى ، وعملوا اجتماع حرب موسع للعوالم الموازيه كلها ، وفعلا حرب النهاية قامت ومات فيها ملوك وجيوش كتيره ، واتبقى الفرعون وفرقته وبعض الملوك وقصادهم بيغاسوس ومساعده فولدمورت ، ولكن الفرعون استعمل مفتاح التحكم في العقول وقدر يحرر بيغاسوس من الديمنتور اللي كان متحكم في جسمه ، ولكن الديمنتور قدر يخدع الفرعون وعمل تعويذة موت على مونيكا وخد المفاتيح كلها وراح لسجن الوحوش ، وهنا الفرعون فقد السيطره على نفسه وظهر كيان تاني متحكم فيه ، واثناء الكلام ده ظهرت روح الفرعون داخل عالم الاحلام وظهر ليه الملك اراغون وعرفه ازاي يرجع لجسمه ولكن من خلال تضحيه لازم يعملها المختار بنفسه ، وهنا الفرعون رجع لجسمه وشاف الديمنتور بيفتح سجن الوحوش ، والوحوش اتحررت وهتدمر العوالم كلها ، وهنا الفرعون عمل ختم اوريكالكوس واختفى هو وكل الوحوش من العالم كله



==================================================================================================



الجزء الاول / الاجنحة المكسورة



في مكان غريب يشبه السفن الحربية ، يعم الهدوء والتوتر الاجواء ، وتعلو اصوات الانفاس في اضطراب ، ويقطع الصمت شخص ملثم يقذف حجر من احجار القوة في الهواء ويكرر الحركة مره اخرى ومره اخرى وهكذا ، ويجلس امامه في قلق شخص يعتقد انه قائد اسطول السفن

شخص ( بتوتر ) : انت بتلعب بالحجر كده ليه ، انت مش عارف الحجر ده بيعمل ايه

الملثم بهدوء : يعني لو انا مش عارف القيمة بتعته ، كنت جيت هنا برجلي ، وعرضت نفسي للموت .. فكر في اللي بتقوله يا بوسي

الشخص بانفعال : ايه بوسي دي ، شوف انت بتكلم مين
( ولسه هيقف ، ولكن الملثم مسك الحجر وده ادالة قدرة انه يتحكم في الشخص اللي قدامه ورزعه على الكرسي بتاعه )

الملثم : ايه مش عجباك بوسي دي ، خلاص متزعلش

الشخص بغضب : انت عايز ايه تاني ، مش خدت اللي انت عاوزه

الملثم بطمع : قصدك على الحجر ده

الشخص : اه قصدي على الحجر ده ، انت مش عارف فيه كام مليون واحد مات قبلك بسببه

الملثم : لا طبعا عارف ، وعارف كمان انه السبب في تحديد شكل العالم كله دلوقتي ، ولا ايه يا بوسايدن

بوسايدن بصدمه : انت عرفت منين الكلام ده

الملثم : مش مهم انا عرفت منين ، المهم انا هعمل ايه بالحجر ده

بوسايدن بلهفه : هتعمل ايه

الملثم بشر : هوحد العالم من تاني

بوسايدن بضحكه عاليه : كان غيرك اشطر ، هو محدش حكالك وانت صغير كام واحد فكر في كده

الملثم : كتير ، كتير اوي كمان

بوسايدن : اومال عايز تعمل كده ليه وانت عارف اخرتها

الملثم بشر : علشان انا مش هعمل كده لوحدي

بوسايدن بقلق : اومال هتعمل كده مع مين

الملثم : لازم اسطورة المحارب الاعظم تتكرر تاني

بوسايدن برعب : ااانت ، ااانت عرفت الكلام ده منين

الملثم بشر : مش مهم منين ، بس المهم انك الاول فيهم ، ( وبيظهر عليه هالة نار وظلام مرعبة )

بوسايدن برعب : انت ميييين

... واثناء الحوار اللي بينهم كانت فيه واحده بتتصنت عليهم ، واول ماشافت الملثم بيتحول للهيئة المرعبه دي خافت ورجعت لورا خطوه ، ولكن وهي بترجع وقعت رمح كان متعلق وعمل صوت ، وهنا بوسايدن والملثم بصوا عليها ، والملثم اول ماشافها رجع لطبيعته تاني ، وبوسايدن خد الفرصه واختفى من قدامه ...

البنت برعب : اااانت ، اانت ازاي كنت قاعد قدامه كده

الملثم : مش وقت كلام هنا ، يلا بينا قبل مايرجع ومعاه الهيلهاوند ، انت جيتي ازاي هنا صحيح

البنت : سولي اللي جابني هنا

الملثم : والزفت ده راح فين

البنت : بيراقب المكان بره

الملثم : طب تعالي معايا بسرعه ، يلا يا ليلي بسرعه ( ليلي يا عزيزي مش ليلى فيه فرق في النطق )

.. وفعلا الملثم خد ليلي وراح يدور على سولي ، واتفاجئ ان فيه جنود بيحاولوا يقتلوا سولي ولكن مش عارفين علشان سولي عنده قدرة الانتقال من مكان لتاني بسرعه رهيبة ، وسولي اكنه كان بيلعب معاهم ، يعني بيختفي ويظهر ورا جندي منهم والجنود التانيه بيفتحوا النار عليه ودى بيأدي لموت الجندي ده ...

الملثم ( من بعيد ) : هو بيلعب معاهم ، انتو مش عارفين احنا فين

ليلي : لا عارفين ، انت بقى ايه اللي جابك هنا

الملثم : قولتلك مش وقته
... وها الملثم بيمسك حجر دارتز كان معاه قبل كده ( احجار دارتز عباره عن احجار سحرية ، بتساعد اللي ماسكها في صنع تعويذات جبارة ، والاحجار دي نادرة جدا )

الملثم بلغة السحر : ڤيجا

.. واول ماقال كده طلع من الارض سلاسل نار سحبت كل جنود بوسايدن وفعصتهم ، وفي اللحظة دي سولي اختفى وظهر عندهم ..

سولي : انت عملت كده ازاي

ليلي : انت جبت الحجر ده منين ، ده مفيش غير ملوك العالم بتعنا اللي معاهم احجار الدارتز بس

الملثم : هعرفكم بعدين ، يلا بينا بس قبل ما بوسايدن يرجع

ليلي : رجعنا يا سولي بسرعه

.. وهنا سولي مسك ايديهم وبيحاول ينقلهم بس معرفش ..

سولي بخوف : انا مش عارف اتنقل

ليلي بصدمه : ازاي

الملثم بقلق : كده بوسايدن رجع

ليلي وسولي برعب : وهنعمل ايه
.. وهما بيتكلموا ظهر في ساحة السفينة بوسايدن ومعاه الهيلهاوند ( عبارة عن كلب الجحيم ، مانع السحر ، صائد المسافرين الاوائل ، قائد الوايلد هانت )

بوسايدن : قولتلك الحجر اللي اخدته هيرجع بس بموتك

الملثم بهدوء : انت فاكر الكلب اللي معاك ده هيوقفنا ، تبقى عبيط

بوسايدن : انت اللي مغفل ، الهيلهاوند وظيفته الوحيده اللي معمول علشانها هي حماية الملوك التلاتة ، وانت هددت واحد فيهم ، يبقى كده لعبت في عمرك

ليلي : هنعمل ايه ، ( وسولي مسك ايديها وخايف جدا )

الملثم : هنحارب طبعا
.. وهنا الملثم مسك ليلي وسولي وجري على بوسايدن ، والناحية التانية الهيلهاوند جري عليهم والارض بتولع من تحته ،وهنا سولي وليلي صوتوا جامد

ليلي : انت بتعمل اييييييييه
.. ولكن مره واحده الملثم بيفتح بوابة انتقال من العدم وبيدخل فيها هو وليلي وسولي وبيقفلها بسرعه ، وبوسايدن واقف مزهول من اللي حصل ..









في فيلا مي .. بعد مرور سنتين من احداث معركة سجن الوحوش

داخل غرفة سمر ، كان السكوت بيعم الجو ولكن سمر كانت قاعدة بتعيط ، ولكن قطع الصمت ده ظهور الفرعون ليها من تاني

سمر بلهفة : ولييد ، انت رجعت ياحبيبي ( وخدته بالحضن )

وليد : انا اسف يا سمورتي ، انا اسف علشان بقالي فترة مجتش ليك

سمر : متتأسف ياحبيبي ، محدش بيتأسف لأمه ، وحشتني ياروحي قوي

وليد : وانتي اكتر ياسمر ، بس انتي قاعدة بتعيطي ليه

سمر : علشان انت وحشتني وكنت عاوزة اشوفك ، وبعدين تعبت خالص من اللعبة اللي عاملينها عليهم دي

وليد : معلش يا حبيبتي هي فترة وهتعدي

سمر : يعني هترجع لحياتك تاني ياحبيبي

وليد : مقدرش اوعدك يا أمي ، مقدرش اعرضكم للموت من تاني

سمر : يابني ماتقولي ايه اللي انت بتحاربه ، ماممكن نقف معاك ونخلصك منه

وليد : متشليش همي ياسمر ، هي فترة وهتعدي ، وذي مقولتلك لو عايزة تشوفيني قولي لتيريون بس وهو هيوصلي بسهوله

سمر : يعني انا مش عارفه انت مش عاوز تقولهم ليه انك لسه عايش ، ما انت معرفني انا وتيريون اهو

وليد : انا عرفتك علشان انتي امي وكل حاجه ليا ومكنش ينفع اخبي عليكي ، ولكن تيريون عرف بالصدفة

سمر : بالصدفة ازاي

وليد : كان بيحاول يوصلي في مره لما بوابات العوالم الموازية اتفتحت تاني ، وعلشان انا وهو مربوطين بالرباط المقدس قدر يوصلي

سمر : ماشي يا وليد ، اديني ماشيه وراك لحد مشوف اخرتها معاك

وليد : اخرتها اني هرجعلكوا من تاني ، استأذنك انا بقى علشان محدش يحس بحاجه ، واه بقولك بصحيح

سمر : ايه يا حبيبي

وليد : ابقى انزلي اتدربي معاهم شوية ، انا مش عايزك تكوني ضعيفة او لوحدك ابدا

سمر : حاضر ياحبيبي

وليد : اشوف وشك بخير ، سلام








في حصن الفرعون

بيظهر الفرعون في ساحة التدريب وبيلاقي الكل موجود في الساحة

نور : ها عملت ايه

تيريون : طب استني لما مي ترجعني لشكلي من تاني

مي باللغة الرونية القديمة : تا روندا روووم
..وهنا تيريون بيرجع لشكله الطبيعي تاني ..


تيريون : انت اللي هتعمل كده المره الجاية ، انا مكنتش هستحمل العياط بتعها وكنت هعترف بكل حاجه

تشارلي : خلاص ياد ميبقاش قلبك ضعيف كده

تيريون : يعم انا قلبي كان هيقف وهي بتقولي مش هترجع تاني ياوليد

نور : معلش يا تيريون هي فترة وتعدي

تيريون : ياستي اسكتي ، ام الكلمه بتعتك دي لزقت في لساني وكل شوية اقولها

سلمى بضحك : تصدق كلمة بتنرفز فعلا

نور : بقى كده يا سلمى ، طب ايه رأيك ان هيكون ما بينا قتال النهارده

سلمى : وليه النهارده ، دلوقتي لو تحبي

مي : بس انتي وهي ، معلش ياتيريون

تيريون : لا متتأسفيش ، احنا كلنا وفقنا على كده ، حد فاكر وفقنا ليه

غاده : علشان سمر كانت هتنتحر لو مشفتش وليد قدامها

تيريون ( بيهمس لتشارلي ): هي مونيكا فين

تشارلي : هتكون فين يعني ، في الدور x

تيريون بقلق : هي لسه هناك ، ده الفرعون بنفسه مقدرش يقعد فيه اكتر من ساعتين

تشارلي : اهي بقالها كام ساعه ومش عاوزه تطلع








في قبو احد البنوك في الصين

احمد : بسرعة يازفته ، بسرعه

كيرا : يعم اهدى شوية ، محدش يعرف اللي احنا هنا

احمد : بقى على اخر الزمن اسمع كلامك واسرق

كيرا : ماتنشف شوية يلا ، مش انت اللي قولت عايز اعمل مغامرة جديدة

احمد : وهي دي المغامرة في تفكيرك ، يرحمك يافرعون ، ده لو عرف باللي احنا بنعمله ده هيصحى من الموت

كيرا بحزن : ياريت يا احمد ، ياريت اشوفه تاني

احمد : يادي المصيبة ، انا كان لازم افكرك بيه يعني ، انا اسف يستي ، اخلصي بقى علشان هنتمسك

.. وفي الناحية التانية من الطرقة كانت فيه دورية بتمر على الخزنة ، وكانوا في طريقهم لاحمد وكيرا ..

احمد : يخربيتك يا احمد ، وقعت ومحدش سما عليك

كيرا : ايه فيه ايه

احمد : الحكومة كبست علينا ، يلا نهرب بسرعه

كيرا : طب ايه رأيك بقى انا مش متحركة من هنا غير وانا فاتحة الخزنة دي ( وقعدت تكتب اكواد على اللاب بتاعها قدام باب الخزنة )

.. وهنا الدورية قربت منهم جامد ، ومن خوف احمد ، مسك باب الخزنة وهبد برجلة جامد فكسر القفل الكبير ، وهنا الدورية سمعت الصوت وجريت عليهم ، واحمد شال كيرا على ضهره وجري هو كمان ، وفضل يعدي من الجدران لحد مطلع من البنك ..

احمد : يخربيتك كنتي هتودينا في داهية و ادينا طلعنا من غير ولا حاجه

كيرا : ومين اللي قال كده ( وبتمسك الماسة كوهينور )

احمد بصدمة : ختيها امتى دي

كيرا : عيب عليك ، هو انت طالع مع لص مبتدأ ولا ايه

.. ولكن وهما بيتكلموا سمعوا صفرات الانذار ، وشافوا طيارة هيلكوبتر بتنور عليهم ، وعربيات الشرطة محصراهم من كل حته ..

احمد : عجبك كدا ادينا اتمسكنا

كيرا بابتسامه : مين اللي قال كده

ومره واحده بترمي قنبلة دخان ، بتغطى المنطقة كلها ، وبتفتح بوابة انتقال وبيدخلوا فيها بسرعة










قسم ألفا .. المخابرات العامة

خيري : بس الكلام ده مينفعش نسكت عليه

شروق : ياخيري اسمعنا ، طالما حصن ڤيلن شال ايده من الموضوع ده يبقى مستحيل بإمكانياتنا دي نقدر نسيطر على الوضع

ميادة : شروق عندها حق يا مستر خيري

خيري بغضب : طب انا عايز افهم ازاي بنجامين سنو يسكت على الموضوع ده

مياده : وتفتكر انهم ليهم نفس يعملوا اي حاجه من بعد موت الفرعون ، ده كان القائد والملك اللي الحصن كله اتعمل علشان يعمل واحد زيه

خيري : بس الفرعون مكنش يحب ان الحصن الكبير يقف يتفرج على العالم كده والرؤساء بيعلنو الحرب على بعض

شروق : بقولك ايه خلينا نفكر في بديل احسن

ميادة : وتفتكري مين هيكون بديل حصن ڤيلن

شروق : حصن الفرعون طبعا

خيري : ويعني هما مش تبع ڤيلن برضه ولا انا غلطان

شروق : على حسب علمي ، الفرقة مرجعتش حصن ڤيلن من ساعة اللي حصل

خيري : ومين المسؤول عليهم

شروق : اعتقد الفهد

خيري : خلاص حضريلي معاد معاهم وانا هكلمهم بنفسي










حصن ڤيلن

بيظهر الحصن الكبير ، وبيعم الاكتئاب الاجواء ، والكل عنده حالة لا مبالاة

فاير : هي دي اخر المستجدات يا مستر سنو

سنو : طب اتفضل انت يافاير

فاير : طب وهنعمل ايه في الدول اللي اعلنت الحرب على بعضها دي

سنو بيتعصب : قولتلك روح انت يافاير ، اطلع برررررره

.. وفعلا فاير بيخرج وراسه في الارض ، وبيقابل الفهد وهو خارج ..

فاير : ايه اللي جابك هنا ، مش انتو اتخليتوا عنا في اصعب وقت كنا محتاجينكوا فيه

الفهد : للأسف هتفضل طول عمرك بتفكر غلط

فاير : بفكر غلط في ايه ، غلطت في ايه انا يعني علشان تتخلوا عننا ، غلطنا في ايه احنا علشان تدونا ضهركم ، قولي يا فهد ، قولي ياقائد

الفهد ( بدموع مستتره ): وانت كنت مفكر اننا هنقدر نرجع تاني والفرعون مش معانا ( وهنا الدموع ملت عينه ) كنت مفكر اننا هنرفع راسنا ونبص في عنيكو ، لا يافاير ، انت غلطان ، زي ما حنا كلنا غلطانين ، ودم الفرعون لحد النهارده مش عارفين ناخده

فاير : هناخده من مين ، الفرعون هو اللي ضحى بنفسه ، فوقوا من اوهامكوا بقى ، ادخل للقائد جوه على أمل انك تفوقه ، العالم بيولع واحنا ولا في دماغنا ( وبيسيبه ويمشي ، والفهد بيدخل لسنو )

سنو : عايز ايه يافهد

الفهد : عاوزين نرجع لعقلنا تاني ، عاوزين نلحق الدنيا قبل ما الحرب تقوم

سنو (بيتجاهل كلامه ): انت شوفت البلورة دي قبل كده

الفهد بيجاريه : انت بتقول ايه

سنو : البلورة دي كانت في مقبرة الملك اراغون

الفهد باندهاش : ولقتها ازاي

سنو : مش مهم ازاي ، المهم انها لسه وصلالي من كام يوم

الفهد : وبتعمل بيها ايه

سنو : بالبلورة دي ممكن نلاقي الفرعون من تاني

الفهد : ازاي

سنو : انت فاكر لما ربطت الفرعون بمونيكا وتيريون وتشارلي عن طريق الرباط المقدس

الفهد : ودي حاجه تتنسي ، طبعا فاكر

سنو : هنا بقى انا عايز تيريون او تشارلي علشان اخد ددمم منه ونضيفه للبلورة ونقدر نحدد مكان الفرعون

.. الفهد مستناش وعمل بوابه ودخل فيها وجاب تيريون وتشارلي من قفاهم ، وجرح تيريون من دراعه وخد الدم واداه لسنو ، و سنو خد الدم وعمل سحر عليه وضافه للبلورة ..

الفهد : ها وبعدين

سنو : هنستنى لحد ما الدم يتجمع في نقطة ويحددلنا مكانه في العالم

تشارلي : بس الفرعون لما اختفى مكنش في نطاق العالم ده

سنو : وعلشان كده البلورة دي كان بيستخدمها الملك اراغون

تيريون باندهاش : الملك اراغون

سنو : ايوا ، الملك اراغون كان بيستعملها علشان يحدد مكان الملوك والوحوش في كل العوالم الموازية

تيريون : طب والتعويذة بطيئة كده ليه

تشارلي : عليا الطلاق لو هتقعد سنه منا متحرك من مكاني ، اخيرا هنلاقيك ياخويا








مملكة ڤالينور

.. بيظهر حاكم المملكة اللورد عزيز ، ومعاه الملكة استيلا ، وهما بيلفوا حوالين المملكة بعد ما اعادوا بناءها بعد حرب الدمار اللي حصلت فيها ..

استيلا : تفتكر ياعزيز الناس ممكن تنسى اللي حصلهم

عزيز : احب اقولك بخبرتي اللي اكتسبتها خلال القرون الطويلة اللي عشتها ، ان الناس مش بتنسى ابدا الظلم او القتل اللي اتعرضوله ، وده احسن حاجه ممكن تحصلهم

استيلا : ازاي يعني ، ده المفروض ان النسيان شئ مفيد وبيريح العقل والبال

عزيز : لو الواحد نسي سبب موت حد قريب منه وعزيز عليه قوي ، تفتكري انه ممكن يعمل حسابه ان اللي عمل كده ممكن يرجع تاني ويقتله هو شخصيا

استيلا : لا ، طالما نسي فأكيد مش هيعمل حسابه

عزيز : وعلشان كده النسيان مش حاجه حلوه في الموضوع ده بالاخص ، شايفه بياتريكس لسه بتدرب ازاي بعد كل الوقت ده ( وبيشاور على بياتريكس وهي بتدرب في ساحة المدينة )

استيلا : تصدق انا متدربتش من زمان ، انا هروح اتدرب معاها شوية

.. وهنا استيلا بتتحول لهيئة ملكة النور وبتطير لساحة التدريب ، واول ما بياتريكس بتشوفها بتعمل برق زي الرصاص وبتفضل تضربها ، ولكن استيلا عملت درع من النور ، وزودت النور جامد لدرجة ان بيا غمضت عنيها ، وهنا استيلا عملت كور نار ورمتها على بيا ، ولكن بيا فتحت عنيها بسرعه واتشقلبت لورا والكور نزلت على الارض فحمتها ..


استيلا : ماشية كويس في التدريبات

بيا : انتي شايفه اي

استيلا : لا انا شايفة تطور كبير

بيا : انا بس محبتش اعورك يا ملكه










عند ليلي وسولي والشخص الملثم

..بيظهروا داخل احد الغرف من بعد هروبهم من بوسايدن ، وهنا ليلي وسولي بيطلبوا منه يفهمهم عمل كده ازاي ..

ليلي : ما انا مش همشي من هنا غير لما اعرف عملت كده ازاي

سولي : اذا كنت انا اللي هو حفيد قائد المسافرين معرفتش انقلنا ، تقوم انت فاتح بوابه وتنقلنا بالسهولة دي ، اعترف عملت كده ازاي بدل ما اقول لجدي حالا

الملثم : عايز تبلغ عني يا سولي ، مش انت اللي عمال تقول طول الوقت انك صاحبي

سولي : لا دي حاجه ودي حاجه تاني

الملثم : خلاص انا مش متكلم غير لما تقولي انا مين ، وازاي انت كنت تعرفني قبل كده

سولي بتوتر : ما انا قولتلك مينفعش حد مننا يقولك انت مين ، لازم تعرف بنفسك علشان قوتك الحقيقية تظهر

الملثم : خلاص شوف بقى مين اللي هيقولك انا فتحت بوابة ازاي

ليلي ( بتحط سكينة على صدره ) : اعترف ياد بدل ما اوديك بنفسي للملك روي

الملثم : كده يا ليلي ، كده يا حبيبتي تعملي فيا كده

ليلي بيصعب عليها : خلاص ، بس هتحكي كل حاجه

الملثم : حاضر ، روح انت بقى يا سولي علشان الليل دخل علينا وعايزين ننام

سولي : انت مفكرني عيل علشان تضحك عليا ، فوق يابا وشوف انت بتكلم مين

الملثم : انت عندك كام سنه ياد علشان تتكلم كده

سولي : ١٢ سنه يا صاحبي

الملثم : وكمان ١٢ ، طب بقولك ايه روح هات لنا شاي ام حسن وابقى تعالى

سولي : خلاص ماشي ، هات فلوس

الملثم : بقى حفيد قائد المسافرين بيقول ليا انا هات فلوس

سولي : متكترش في الكلام ، هات فلوس اخلص ( فابيديله وبيمشي )

ليلي : انا مش عارفه انتو ايه قط وفار

الملثم : تعالي معايا يا ليلي وانا هحكيلك كل حاجه انا عارفها

.. وبياخدها وبيطلع على سطح المبنى ، وبنشوف العالم اللي هما عايشين فيه ، عباره عن مدينة كبيره جدا ، والمباني فيها شبه ناطحات السحاب بتاعت المستقبل ، والعربيات بتطير فيها ، وفيه شمسين منورين العالم كله ، ولكن بيشوه المنظر ده جدار كبير معمول من الظلام في وسط الفضاء ، فاصل عالمين عن بعض ..


ليلي : احكي بقى يا سيدي

الملثم : اولا اللي اعرفه ان اسمي .....









حصن ڤيلن

بعد مرور ساعات على التعويذة ، الدم بيتجمع في نقطة واحده وبينور باللون الاحمر ، الكل كان نايم وقتها ، ولكن تيريون بيصحى بكابوس ، وبيشوف النقطة الحمرا داخل البلورة

تيريون بفزع : اصحووووووا ، الفرعون عايش

تشارلي بفرحه : الفرعون عايش ، الفرعون عايش

سنو : استنوا بس ، فيه حاجه غلط

تشارلي : ايه الغلط بالظبط

سنو : النقطة دي المفروض متكونش هنا

تيريون : هو هنا ايه اصلا .....










حصن الفرعون

.. بيظهر تيريون داخل الدور x ، وبيجري على مونيكا اللي الدم كان بينزل من كل حته في جسمها ..

مونيكا بنظرة شر : امشي من هنا يا تيريون

تيريون بتوتر : احنا حددنا مكان الفرعون

.. وهنا مونيكا بتدخل في حالة هياج وبتعمل سهم ناري عملاق وبتضربه وبتدمر الدور كله ..

مونيكا بعصبية : قولي مكانه حالا

تيريون : ما هو ده الحاجه الغلط ، المفروض المكان اللي هو فيه ده مش موجود اصلا

مونيكا بصدمه : ليه ، هو فين

تيريون : في العالم رقم .......





====================================================================================================

وحشتوني اوووووووي ، وعارف ان السلسله اتأخرت بس مش بأيدي ، ادعو للجيش بقى 😅

توقعاتكم كالعاده

مين هو الشخص الملثم 😅😅

وايه هو المكان اللي فيه الفرعون

وهل هيكون فيه حروب تاني ولا خلاص

... ملحوظة ، معلش الاجزاء هتتأخر في التنزيل يعني كل جزء ممكن يكون كل ٣ اسابيع وده مش بأيدي تاني ...

سلاااااااااااااااام من الفرعون

===================================================================================================
يااااااه اخيرا نزلت بسلسلة الخامسه
بس جامده جدا بس معرفش ليه شاكك ان الملثم هو فرعون وبنسبه ل ليلي تقصد بتطنق لي لي ولا ليله
 
  • حبيته
التفاعلات: ⭐ الفرعون ⭐
يااااااه اخيرا نزلت بسلسلة الخامسه
بس جامده جدا بس معرفش ليه شاكك ان الملثم هو فرعون وبنسبه ل ليلي تقصد بتطنق لي لي ولا ليله
حبيبي يا كبير تسلم ❤️❤️

واه اقصد لي لي 😂😂
 
  • بيضحكني
التفاعلات: امير العاشق
  • عجبني
التفاعلات: rafefq
عوده حميده
جزء فاجر كمعتادك عاش ي فرعون
واعتقد ان الملثم هو الفرعون
 
حمد لله عالسلامه
انا اكتر واحد مستني ع شوق.
شاكك ان الملثم هو الفرعون زي مافي ناس كتير برضو قولوا كده
 
إيه يا فرعن فين الجديد يا عمهم
 

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%