NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

متسلسلة واقعية الـمـــتـبـرعــــــة (خطة الأُم البديلة) ـ حتي الجزء الخامس

شكرا لك .. يوسف كاتب عظيم يستحق كل الخير ..وانا كاتب هاو .. بحاول اتعلم .. و النقد ممكن يفيدني 🌹
يا صديقي هي أختارت قصتك من تعليقها

لكن التعليق الأخير مجرد دعابة هي أصلاً مش عاجبها قصتي لكن أنا متفهم وجهة نظرها

• حبيته
  • عجبني
  • جامد
التفاعلات: سامى سامى، MadamVanDerSexXx و الباحـــث
أنا شخصيا مع الاختصار
رغم إن حواراتك كلها في مكانها
واستطراداتك كلها في السياق
بس كانت بتوقع رتم القصة بالنسبة لي 😅

I hope بصراحة
مش عايزاك تكسب 😅
من حقك .. انت حرة في منتدى حر .. كما اني لأول مرة أشارك في مسابقة وانا من العرب القلائل في المنتدى لا أحظى الا بعدد محدد من الاصدقاء الافتراضيين .. والف مبروك لأي كاتب يفوز في هذه المسابقة أو غيرها 🌹

• بيضحكني
التفاعلات: MadamVanDerSexXx

لا فرق بيني و بينك يا يوسف.. انت من أعظم الكتاب ..لأنك تحب الخير للآخرين و تفضلهم على نفسك .. وتلك صفة نادرة انت تميزت بها 🌹

• حبيته
التفاعلات: Dr Yousef

مش معنى إني نقدت إنه مش عاجبني 😅
في الواقع
العكس تماما
I'm sure انك قادر تطلع حاجة حلوة
المنافسة من وجهة نظري بينك وبين الباحث لسبب
إن قصتك خارجة عن قواعد "مدرسة ال god father"
وواضح إن فيها تجربة إنسانية خالية من طرش التستستيرون
وكونك بتطور من نفسك وبتجرب وتغلط
ده بالنسبة لي مجهود يحترم
أتمنى إن الباحث هو كمان يعمل كدة

الباقيين لطاف على فكرة
بس totally immature

• الكلام ده مش عجبني
التفاعلات: Dr Yousef
من حقك .. انت حرة في منتدى حر .. كما اني لأول مرة أشارك في مسابقة وانا من العرب القلائل في المنتدى لا أحظى الا بعدد محدد من الاصدقاء الافتراضيين .. والف مبروك لأي كاتب يفوز في هذه المسابقة أو غيرها 🌹
ما تحاولش تستعطفني لأ 🤣

لأول مرة أعمل منشن لأكل من علق لي سابقا و اعجب لقصصي .. واتمنى منهم دعمي والتصويت لي

@العاشق
@معز١٤
@قاتل الأساطير
@جي ركس
@العمدة فارس
@مصعب القيصر
@يوليوس قيصر
@الساحر الرومانسي
@كرم الحلو
@كهربجي
@فحم مشوي
@القلب الشجاع جدا
@البلعوطي
@حاتم المصري
@الخبير الزائر
@البلبل الصباح
@بعد بكرة
@عوز موجب يفشخني
@د. مها
@علي السكندري
@الخديوي
@المدمرعبدة
@شعور مضطرب
@حنفي الأبهة
@رغده٤٥
@فرعون

• عجبني
  • حبيته
  • جامد
التفاعلات: جي ركس, يوليوس قيصر, العمده فارس و 5 آخرين
لأول مرة أعمل منشن لأكل من علق لي سابقا و اعجب لقصصي .. واتمنى منهم دعمي والتصويت لي

@العاشق
@معز١٤
@قاتل الأساطير
@جي ركس
@العمدة فارس
@مصعب القيصر
@يوليوس قيصر
@الساحر الرومانسي
@كرم الحلو
@كهربجي
@فحم مشوي
@القلب الشجاع جدا
@البلعوطي
@حاتم المصري
@الخبير الزائر
@البلبل الصباح
@بعد بكرة
@عوز موجب يفشخني
@د. مها
@علي السكندري
@الخديوي
@المدمرعبدة
@شعور مضطرب
@حنفي الأبهة
@رغده٤٥
@فرعون
دا إنت متحمس جدا 😅

• عجبني
التفاعلات: الباحـــث
  • حبيته
  • عجبني
التفاعلات: Hus9 و Mando 22
مش معنى إني نقدت إنه مش عاجبني 😅
في الواقع
العكس تماما
I'm sure انك قادر تطلع حاجة حلوة
المنافسة من وجهة نظري بينك وبين الباحث لسبب
إن قصتك خارجة عن قواعد "مدرسة ال god father"
وواضح إن فيها تجربة إنسانية خالية من طرش التستستيرون
وكونك بتطور من نفسك وبتجرب وتغلط
ده بالنسبة لي مجهود يحترم
أتمنى إن الباحث هو كمان يعمل كدة

الباقيين لطاف على فكرة
بس totally immature
رأيك الأولاني عبر عن وجهة نظرك واللي أنا بحترمها حتي وإن إختلفت معها ..

لكن كلامك ده بالنسبة ليا أنطباعه غير جيد لأن واضح السبب اللي خلاكي تكتبيه ..

• عجبني
شكرا لك .. يوسف كاتب عظيم يستحق كل الخير ..وانا كاتب هاو .. بحاول اتعلم .. و النقد ممكن يفيدني 🌹
يا صديقي أنا دائماً أرددها "مازلت أحبو في الكتابة" ..

وهما محاولتين كتابة فقط ما أمتلكهم ولسه لم ينتهوا ..

• عجبني

@العاشق
@معز١٤
@قاتل الأساطير
@جي ركس
@العمدة فارس
@مصعب القيصر
@يوليوس قيصر
@الساحر الرومانسي
@كرم الحلو
@كهربجي
@فحم مشوي
@القلب الشجاع جدا
@البلعوطي
@حاتم المصري
@الخبير الزائر
@البلبل الصباح
@بعد بكرة
@عوز موجب يفشخني
@د. مها
@علي السكندري
@الخديوي
@المدمرعبدة
@شعور مضطرب
@حنفي الأبهة
@رغده٤٥
@فرعون
معاك يا أخي الباحث
اتشرف أن اصوت لكاتب مخضرم والاقرب إلى قلبي
بالتوفيق لك أخي وصديقي 🎩🌹

• حبيته
مبدع كعادتك أخي الباحث 🎩
بادئة رائعة وجميلة ومتاكد أنها ستروق لكل قارئ ذواق
بالتوفيق صديقي 🌹 🎩

• عجبني

لأول مرة أشارك في مسابقة واتمنى من جميع محبيني و متابعيني التصويت لي ..
المتبرعة ( خطة الأُم البديلة)

هذه القصة من وحي خيال الكاتب .. ولا تمت للواقع ولا المنطق بأي صلة ..
أنها مجرد قصة الغرض منها إمتاع القارئ ..
( كل الشخصيات في القصة بلغت السن القانونية+١٨)

بقـلم البـاحــــث

الجزء الاول

سعيد / يعني ايه يا دكتور .. مراتي مش هتخلف تاني؟

د . عاصم/ للأسف .. هي دي الحقيقة ..

سعيد/ طب والحل يا دكتور .. مش ممكن الطب الحديث ما عندوش ولا حل واحد للحالة ديه ؟

د . عاصم/ ..هو فيه حل نوعا ما .. بس مكلف جدا بصراحة !

سعيد/ مكلف؟ يعني قد ايه .. ارجوك تقولي عشان اعرف اذا كنت هاقدر ادبر المبلغ ولا لا ؟

د . عاصم / طيب مش تسأل بالأول ايه هو الحل ده.. مش يمكن مايعجبكش ؟ وبعدين ابقى أسأل عن التكلفة؟

سعيد مستغربا/ مايعجبنيش؟ و مش هيعجبني ليه يا دكتور؟

د . عاصم / انا هقولك .. تسمعني .. وانت تقرر بعدين

سعيد / و انا سامعك يا دكتور

د . عاصم / الحل عن طريق وحدة متبرعة .. !!

سعيد/ متبرعة؟ مش فاهم يا دكتور!

د . عاصم / اظن حالة الست مرات حضرتك مانفعش معاها ولا طريقة من الطرق التقليدية القديمة والمعروفة.. واذا كنت حضرتك لسه بتحبها و متمسك بيها و رافض انك تتجوز عليها لأنك تخاف تجرحها .. فمافيش قدامك غير الحل الي هقوله ده..

سعيد بحماس/ بسرعة الحقني بيه يا دكتور .. **** يخليك !

د . عاصم / احنا لازم نلاقي متبرعة ! او أم بديلة زي ما بيحب بعض العلماء يسموها ! المتبرعة ديه تتبرع ببيوضها .. ويتم التلقيح الصناعي في المختبر .. وبعد كده لما الحمل الخارجي ينجح .. ناخذ البيضة الي لسه حالا بقت بويضة مخصبة و تقسمت لعدد بسيط من الخلايا .. و نزرعها في بطانة الرحم بتاعة المدام حضرتك .. وبعد كده نستنى .. ونراقب تطور الحمل عندها

سعيد/ أيه ؟ بس كده مش هيبقى ابننا بالضبط !

د.عاصم/ كل واحد هايشوفها من الزاوية الي بتعجبه .. ممكن يبقى نصه ابنك والنص الثاني مشترك بين مراتك والست المتبرعة !

سعيد/ ازاي يعني مشترك بين مراتي و الست المتبرعة؟ مش المفروض النص الثاني يبقى البيضة الي خدناها من المتبرعة .. يعني النُص ده هيكون منها بس !

د.عاصم / عمليا آه .. بس ما تنساش .. الأم الحاضنة هتكون مراتك .. وهي الي هاتغذيه في جسمها طول مدة الحمل و هايبني كل عظامة من الكالسيوم المنحل من عظامها .. وبكده مانقدرش نقول انها مش أمه أو مالهاش حاجة فيه ؟

سعيد / كلامك معقول يا دكتور..
أنا موافق !

سعيد شاب عمره ٢٤ سنة و متزوج من سمر بعد قصة حب سريعة و جميلة .. والتي هي بنفس عمره

سعيد متوسط القامة و ممتلئ قليلا لكنه ليس سمينا.. فاتح البشرة و وسيم أيضا.. و هو شخص منعزل اجتماعيا .. لا يحب أن يعدد في علاقاته .. وحتى اصدقاءه قلائل و لا يحتك بهم بقوة ..

سمر فتاة شابة بطول سعيد تقريبا.. بيضاء البشرة و ناعمة البنية .. و شكلها حلو مع انها لم تكن اجمل فتيات جيلها في المنطقة ولا في المعهد الذي تخرجت منه ..

و سمر كانت زميلته منذ ايام المعهد .. وتعرفا على بعضهما هناك .. واحبا بعضهما .. ثم قررا الزواج من قبل ان يتخرجا حتى بمجرد ان اتما الثامنة عشر .. وبمباركة من اهل الطرفين ..

خصوصا ان بيت سعيد كبير و يمكنه ان يسعهما ببساطة .. وهذا وفر عليهما الكثير من المصاريف واختصر عليهما ايضا الكثير من الوقت الذي قد يضيعه الانسان في توفير اموال لشراء شقة !

تخرج سعيد حديثا من المعهد و تعين براتب متواضع في احدى دوائر الدولة .. ولكن سمر فضلت المكوث في البيت بسبب كثرة مراجعاتها الطبية التي تخص مسألة الحمل

فبعد سنوات من الزواج معا وعيشهما في بيت والد سعيد المتوفى مع امه لبنى .. كانت زوجته لا تحمل .. لقد تأخروا كثيرا في موضوع الخلفة

فاضطروا لزيارة الأطباء المتخصصين للبحث عن السبب ..

وبعد عدة فحوصات ..ثبت وجود مشكلة في بيوض سمر و لايمكن نجاح الحمل الا في حالة واحدة وهو ان يتم التلقيح الصناعي في المستشفى ..

ورغم حالة سعيد المادية المتواضعة .. لكن امه ساعدته بقوة و وقفت معه في موضوع المصاريف .. وهي تبيع جزء كبير من تركة والدها التي ورثتها .. وهي بضعة اراض زراعية ليست ذات قيمة عالية في السوق

أمه السيدة لبنى .. امرأة في الاربعين من عمرها .. لكنها لا تزال تبدو بأحسن احوالها و صحتها ممتازة وهي سيدة جميلة و بيضاء وقصيرة قليلا و ذات وجه مستدير و بشوش و تبتسم اغلب الاوقات لروحها المرحة و طيبة قلبها ..

تتميز لبنى بصدرها الكبير جدا و النازل قليلا على قفصها الصدري .. ولكنها لو ارتدت ملابس مناسبة تجعله يبرز منتصبا أمامها فسيكون جذابا جدا و يضيف لها مظهرا مثيرا جدا خصوصا للرجال الذين بعمرها .. بل وحتى الشباب..

بالإضافة إلى خلفيتها البارزة والكبيرة أيضا.. جسدها مازال يعتبر من أكثر الأجساد رغبة عند الرجال الناضحين

لبنى كانت تحب زوجة ابنها سمر و تعاملها بأفضل طريقة .. ولم يكن هناك اي مشاكل بينهما وهم يعيشون جميعا تحت سقف بيت واحد ..

الآن بعد مرور ستة سنوات على الزواج .. بدأ الجميع يقلق لعدم حصول حمل .. فلقد تأخر الامر كثيرا ..

لقد زار سعيد و سمر الاطباء مبكرا .. بعد مرور سنة واحدة فقط دون حدوث حمل .. لكن معظمهم كان يصف بعض المقويات والمحفزات الهرمونية لهما لزيادة فرصة الحمل ..

وكان الجميع يتفق على عبارة واحدة ..وهي انهما لازالا شابين و مازال الوقت مبكرا .. والفرصة متوفرة أمامهما

لكن .. لم تفلح كل تلك الادوية بإيجاد حل ناجع لمشكلتهما ..

وبدء الزوجين بعد ذلك يزوران المراكز المتخصصة قبل عامين فقط .. وتلك المراكز حاولت تجريب طريقة التلقيح الصناعي التي كلفتهما مالا لم يكونا مستعدين لتحمله ..

لكن للأسف فشل التلقيح الصناعي ايضا .. إصابهما بإحباط شديد ناهيك عن الخسائر المادية

وبعد معاناة .. و افلاس ايضا .. يتسرب اليأس لقلبيهما..

لولا فكرة الدكتور عاصم الحديثة .. بأن يتم تلقيح بيضة من متبرعة ..

وبعد ان تتلقح .. يتم سحبها و زرعها في رحم زوجته .. تلك الفكرة كانت هي الامل الاخير بالنسبة لهما

عودة لمشهد البداية ..

المشكلة ان التكاليف الآن صارت محدودة و على سعيد ان يتحكم في مصاريفه بعقل و منطق ولا يجب اهدار كل شيء دون تخطيط

سعيد مكملا حديثه / مافيش مشكلة يا دكتور .. دي فكرة كويسه ..انا مش معترض عليها .. بس لسه عايز اعرف التكاليف من بعد اذن حضرتك ؟

د . عاصم / هو موضوع مكلف بصراحة .. بشكل مضاعف .. تقدر تقول حوالي٣٠ الف دولار !!
لان الكلفة المرادي هاتشمل اجور المتبرع او بمعنى أدق المتبرعة الي هترضى تعرض نفسها لإجراءات حساسة زي ديه .. وتديكم شيء مهم من جسمها بيحمل جينات سلالتها .. فالموضوع مش سهل زي ما انت فاكر ..

سعيد/ .. عندك حق يا دكتور. يعني قصدك ..اني لازم اعمل حساب تكاليف دوبل ! مش بس اجور عملية اللقاح الصناعي لمراتي ! مش كده؟

د . عاصم/ بالضبط .. هو ده الي انا اقصده .. عشان كده انت لازم تعمل حسابك في المصاريف كويس قوي قبل ما تخطي أي خطوة

سعيد/ طب ممكن سؤال يا دكتور ؟

د.عاصم/ اتفضل يا سعيد أسأل

سعيد/ الموضوع ده لو اتعمل .. فيه حفاظ على سرية و خصوصية المريض و المتبرع كمان ؟ لأنك عارف كويس حساسية المواضيع الي زي دي

د.عاصم/ بالتأكيد يا سعيد .. احنا عندنا مختبر علمي متخصص على أعلا مستوى .. و هو يضمن للطرفين السرية التامة و الحفاظ على المعلومات وكتم شخصية المريض و المتبرع بردو

سعيد/ شكرا يا دكتور.. انا كده اتطمنت .

يغادر سعيد العيادة مهموما حائرا كيف سيدبر هذا المبلغ الكبير المطلوب منه لتغطية جميع نفقات المحاولة الجديدة للحصول على حمل ناجح

في طريقه للبيت ..
رآه جاره سالم .. رجل خمسيني ارمل يسكن في البيت المجاور لهم .. وكان يعرف والد سعيد قبل وفاته .. وعلاقتهم كجيران ببعضهم طيبة جدا

توفيت زوجة سالم قبل وقت طويل تاركة له ابنته نور .. التي أعطاها كل اهتمامه و حياته و حرص على تربيتها وتعليمها بشكل جيد ..

وكان سالم يزور بيت سعيد بشكل روتيني .. يسلم عليهم ويسالهم عن آخر التطورات بصفته الصديق الأقرب للعائلة ..

سالم / ها يابني .. طمني ؟ فيه اخبار حلوة ؟

سعيد بحزن/ و**** يا عمي ماعرفش اقولك ايه .. إذا كانت حلوة ولا لا؟

سالم / فيه ايه يابني؟ ماتخلي املك بربنا كبير .. ما تبقاش سلبي كده ..

سعيد/ ونعم ب** .. انشاء ** كله هيبقى تمام ..
انا نسيت اقولك ..تفضل اشرب الشاي عندنا !

سالم/ يجعله عامر يابني ..انا كنت رايح في مشوار مهم ..بس قلت لازم أعدي عليك واعرف ايه آخر الاخبار .. دا احنا أهل

سعيد/ عداك العيب يا عمي ..

سالم / استأذن انا بقى.. و ماتنساش تسلملي ع الست الوالدة ..

سعيد/ تمام يا عمي .. خلي بالك من نفسك ..

بعد ذلك يدخل سعيد البيت وتلاحظ أمه لبنى سحنة وجهه و تعابيره الحزينة ..

فتسأله بعيدا عن أسماع سمر .. عن سبب همومه الواضحة جداً عليه ..

يختصر سعيد على أمه القصة التي حدثت عند الدكتور كلها ..
تتعاطف أمه معه بعد أن تتوضح لها الصورة ..

لبنى / ما تشيلش هم الفلوس ياحبيبي.. انا هاتصرف

سعيد/ هاتتصرفي تعملي ايه ؟ .. دا انتي بعتي كل الي حيلتك .. و مافاضلش حاجة تانية تبيعها

لبنى/ طب انت عندك كام تحت ايدك دلوقتي ؟

سعيد/ كل الي حيلتي هو فلوس العملية.. اما بقى الحوار بتاع المتبرعة فده هو الي مش عارف أتصرف فيه ازاي

ظلت لبنى تتناقش مع ابنها بشكل مفصل عن كل مايملكاه .. لكي يروا كيف سيدبرون المبلغ المتبقي

تحاول لبنى في البداية بيع كل شيء تملكه .. ذهب و غيرها ..لكن حتى لو باعت كل شيء فهم بذلك وفروا فقط تكاليف عملية اخصاب سمر

اما اجور المتبرعين فلم يجدوا للآن متبرعا يناسب امكانيتهم ..كلهم كانوا يريدون مبلغا ضخما لا يقل عن ٢٠ ألف دولار.. وهو مبلغ لا يقدر سعيد ولا امه تدبير حتى نصفه ابدا !!

شعر سعيد باليأس مرة اخرى.. وكاد يتخلى عن آماله في الأنجاب..

وفي يوم .. عند منتصف الليل ..

تخرج لبنى من غرفتها للحمام .. لكنها تمر بالمطبخ في طريقها و تسمع صوت بكاء ..

أنها تعرف هذا الصوت .. أنه صوت ابنها سعيد ! وعندما تنظر داخل المطبخ ترى لبنى ابنها متقوقع على نفسه في زاوية يبكي بحرقة ..

هذا المنظر فطر قلبها و جعلها تشعر بالحزن الشديد عليه .. ولم يعجبها ابدا ان ترى ابنها في هذه الحالة

لم تشأ لبنى أن تقاطع ابنها لكي لا يشعر بالحرج منها .. و عادت لغرفتها بهدوء .. وهناك حين استلقت على سريرها .. فارقها النوم .. بسبب التفكير الزائد حول هذا الموضوع و كيفية إيجاد حل له ..

ساعات طويلة من الأرق والتفكير.. حتى خطرت في بال لبنى فكرة جهنمية !! فكرة قد تكون فعلا خارجة عن المألوف .. و سوف تطرحها على ابنها غدا .. وترى ردة فعله ..

فالفكرة غريبة جدا و جريئة و قد يعترض عليها سعيد و يرفضها .. لكنها لن تيأس من المحاولة

انتظرت لبنى الوقت المناسب لكي تطرح الموضوع على ابنها سعيد ..

لاحقاً بعد طرح الفكرة !

سعيد / انت بتقولي ايه يا ماما ؟ لا طبعا مستحيل اني اوافق ع كده .. مستحيل!!

لبنى/ اسمعني يابني بس .. احنا هنا هنوفر فلوس كثيرة قوي ينفعوك في حياتك أو لما مراتك تولد بالسلامة .. دا انت لسه قدامك ياما مصاريف وفلوس بالهبل

سعيد مصدوم/ انت ازاي قدرتي تفكري بكده .. انا لسه مش مصدق يا امي .. ؟ معقول الكلام ده يطلع منك ؟

لبنى / انا عاذراك يا ضنايا .. قلب الأم يا سعيد ! لما يجيلك عيل انشاء **** ساعتها هتفهم شعوري و تعرف ليه انا بقولك تعمل كده

سعيد/ بس .. بس ازاي ؟ .. لا لا . . دي فكرة مجنونة .. دا انتي أمي .. مش ممكن اعمل كده !

لبنى/ ماهو عشان انا امك انت لازم تعمل كده .. عارف ليه ..؟ لأني ست متعلمة واعرف ان نسبة النجاح تكون أكبر بين المتبرعين الأقارب !!

سعيد / تقومي انت تتبرعي بحتة منك !!!

لبنى/ وماله يابني .. ما انت نفسك حته مني .. و مش هيضرني اني اديك حتة تانية من لحمي و دمي .. و اخليها تعيش وسطيكو كمان .. دا انا هبقى اسعد جدة في الكون كمان ..

سبب تعجب سعيد و اعتراضه هو ان أمه لبنى تخبره بانها مستعدة للتبرع ببيوضها فهي لا تزال تحيض وهي امرأة خصبه جدا .. ولن تطلب اجور من ابنها بالطبع ..

وبذلك تكون حلت معضلة اجور المتبرع ! ووفرت عليه همّ تدبير مبلغ كبير لا يمكن له أن يوفره بأي حال من الأحوال!

لكن .. سعيد اعترض بقوة على فكرتها رافضا لها .. بالإضافة لذلك فهو خاف من رد فعل زوجته لو وافق على اقتراح أمه .. و خاف أيضا من رد فعل المجتمع في حال لو أن الخبر انتشر ولم يتم التكتم عليه .. كما أنه متأكد تماما ان زوجته ستعارض هذه الخطوة و لن تنجح القصة ابدا ..

سعيد / ها .. عرفت انا معترض ليه ؟ اظن انا عندي حق في الي قلته ده !

لبنى/ بس ما تستعجلش علي قوي يا ابني ..خليني اشرحلك ،
احنا مش هانقول حاجة لسمر .. مش ضروري تعرف ! احنا هنعمل ده من غير علمها .. واظن أن مركز التلقيح بيحافظ على سرية المريض .. مش كده ؟ ولا انا غلطانه ؟

سعيد / هي فكرة مجنونة قوي .. و مش عارف انا بطاوعك ليه يا امي؟

لبنى/ عشان انا امك وأكثر وحدة بتحبك و تخاف ع مصلحتك .. والي هاعمله ده هيوفر فلوس كثير يا حبيبي انت مش حملها !

يفكر سعيد في كلام أمه .. ثم يوافق على رأيها مع أنه لم يكن مقتنع تماما ..

نهاية الجزء الاول.. القصير .. اتمنى ان تعجبكم القصة و لا تنسوا التصويت لي و سأكون شاكراً للجميع
أين يتم التصويت!!؟؟؟
هل يكون التصويت بمجرد الاعجاب والتعليق هنا!!!؟

• عجبني
بدايه قوي جدا بجد تسلم ايدك يااخو ومنتظر الجديد 🖤✨

• حبيته
الصديق العزيز والكاتب المتألق الباحث.. سعيد جدا بك وبالقصه الجديده في قسم المسابقات القصصيه وانا متأكد قصتك ستكتسح بقية القصص وبدون منازع.. القصة جميلة وسرديتها بسيطه ومقننه ومختصره ويمكن اي قارئ يخمن احداثها مسبقا بدون تكملتها.. صديقي انت عودتنا بأسلوب متقن وفيه الغاز وتنبؤات يحتار القارئ بخيالك الواسع وكيف يفك العقد المتداخله بالاحداث.. وانت تتلاعب بعقل القارئ وتدخله في دهاليز ومتاهات حتى تتضح له الصوره اخيرا وتفك القطع المفقوده للاحجيه.. انت فنان ولابد للكاتب ان يكون فنان ويحتال على عقول القراء.. لم اقل ان القصه لم تعجبني بل العكس فكرتها جميله ومتأكد القادم اجمل. لكن اطلب منك ياصديقي ( ادخلنا في مفاجئاتك. خذ عقولنا. اجعلنا نخمن شئ ويحدث شئ منافي. خذ لب عقولنا واجعلنا مجانين كما جعلتنا فعلا مجانين في قصصك السابقه.. سلامي وتحياتي واخلاصي ووفائي وامتناني لكم صديقنا العزيز الباحث ♥️

• أتفق
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: الباحـــث و aahmedegypt
  • عجبني
  • عجبني
التفاعلات: الباحـــث و aahmedegypt
تواصعك مثير للضحك 😅
أو يمكن غرورك هو المثير للضحك .. لأنك مش مصدقة أن في ناس متواضعة .. عادي يعني لو تواضعت ..من الغباء جدا ان ينغر الشخص بنفسه لأنه بتلك الحالة لن يقبل النقد وبالتالي يفشل في التنويع

• طب!
التفاعلات: MadamVanDerSexXx

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%