NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

• عجبني
التفاعلات: الـ مجتاو
ينفع تشاركنا التجربه
انا اول ما اشتغلت في المساج كنت متزوج ومع كثر العلاقات مبقتش برضي باللي بلاقيه فبيتي لحد ما اتقفشت.انا جايب وآحده البيت بعملها جلسة وكان ده سبب انفصالي

• محزن
التفاعلات: الـ مجتاو
انا اول ما اشتغلت في المساج كنت متزوج ومع كثر العلاقات مبقتش برضي باللي بلاقيه فبيتي لحد ما اتقفشت.انا جايب وآحده البيت بعملها جلسة وكان ده سبب انفصالي
اسف لو قلبت مواجع 🤦‍♂️

• أتفق
التفاعلات: doctor_massage
الزوج كبير في السن يتزوج فتاة قاصرة وصغيرة في العمر حيث تختلف الأفكار
زواج الاقارب
الجهل في كيفيه التعامل مع المراه
جهل المراه عن الزواج أساسا وكيفية المسؤولية

عدم التفاهم وكل واحد بيتمسك برأيه.. احيانا
واحيانا بسبب الزوج
واحيانا نشوذ الزوجه..
الموضوع نسبي حسب كل علاقه

ايه سبب زياده نسبه الطلاق
السبب الرئيسي هو اهمال احد الطرفين لمشاعر ورغبات الطرف الاخر او عدم استمتاع احد الزوجين اثناء العلاقة الجنسية

• عجبني
التفاعلات: samerdena
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
عدم تحمل المسئولية
ببساطة معظم اللي بيتجوزوا بيتجوزوا بمساعدة أهلهم المادية و بتكون مساعدة كبيرة مش حاجة صغيرة يمكن الاستغناء عنها
معظمهم مجروش انهم يعيشوا لوحدهم قبل كدا و يبقوا مسئولين عن بيت قبل كدا ولا طبخ ولا نضافة ولا إيجار و فجأة بيلاقو نفسهم في مسئولية كبيرة سواء مادية او معنوية و لو معرفوش يفصلوا عن أهلهم و فضلو أهلهم متحكمين فيهم برضه بتعمل مشاكل

قلة الوعي بطبيعة العلاقة الزوجية و قلة الفهم عند الجيل الحالي في تحمل المسؤولية

• عجبني
عدم التفاهم وعدم التحمل عدم الثقه دخول الاهل فى حياتهم وفى مشاكلهم حاجات كتير حضرتك

• عجبني
  • عجبني
حاجات كتير
أولهم وبدون منازع الحاله الماديه للغالبيه العظمى من الناس
مثال
واحد مرتبه 5 آلاف جنيه بيدفع نصهم ايجار ومرافق ( مياه / نور / غاز/ نت) وعلى اقل تقدير بيحتاج 500 جنيه مصروف شخصي و مواصلات اتبقى معاه 2000 جنيه بمعدل 65 جنيه يوميا يعيش ازاي؟؟؟ ده على افتراض أنهم شخصين أما لو اكتر ف الموضوع مهلك
بيتهم ماشي ازاي و علاقاتهم ماشيه ازاي ؟
ليهم نفس يفكروا ف علاقه ؟
طايقين بعض اصلا وتلاجتهم فاضيه والبيت محتاج و الزوجه بتطلب والزوج لا حول ولا قوه!!

2/ العيوب الشخصيه ف كل شخص من الاتنين
هما شافوا عيوب بعض عرفوا بعض كويس قبل الجواز ؟
حتى لو عرفوا بعض قبل الجواز بتفضل في جوانب مستخبيه مش بتبان الا بالعشره
لذلك
لما قال فيما معناه أنه خلق الأزواج ك سكنه لبعض وجعل بينهم مودة ورحمة لما جيه يقارنها بحاجه تساويها ف المقدار ف الايه اللي بعدها قارنها بخلق السموات والأرض

3/ المواقع الاباحيه
مفيش داعي للمزايدات بس غالبا معظم الناس بتتفرج من الطرفين ف بقى عندهم تشبع جوه دماغهم باللي ببشوفوه بالتالي كل واحد فيهم عنده خيالات ( بتتجاوز ف حاله الإدمان كل ما هو طبيعي ) بالتالي مش بيحصل إشباع لطرف من الاتنين أو الاتنين مع بعض ف ممكن يكونوا متجوزين ولسه بيتفرجوا على سكس أو بيعملوا العاده السريه

4/ المقارنات
مينفعش تقارن شريكك باللي قبله أو بفلان اللي عمل لفلانه كذا وكذا وكذا أو بيقولها كذا وكذا وكذا
والعكس صحيح

5/ المفاهيم مختلفه
بمعنى أن بقى في اكتر من نغمه بتتردد عن جهل و بقت هي كمان العرف السائد اللي لازم الكل يمشي عليها ..
جزء منها مش الكل ك مثال يعني
فكره أنه اللي يحب حد يحبه زي ما هو
او شبيهتها أنه مفيش حد بيتغير عشان التاني
و الاتنين ملهمش اي اساس من الصحه .. لانه الأصل انك النهارده مش زي امبارح مش زي من سنه فاتت ف انت لوحدك بتتغير كل ما تنضج وتكبر وتفهم ف انت كده مش عاوز حد يقبلك زي ما انت .. انت بس عاوز حد ياخدك بعبلك ويطبلك لحد ما تكبر وتفهم
** حد يقبلك زي ما انت دي ف حاله عيوبك الاساسيه ( شكلك / عندك اعاقه مثلا أو حاجه ف جسمك أو وزنك أو مشكله متقدرش تغييرها مش صفه مش لبس معين مش أنها أو أنه ميراعيش مشاعر الطرف التاني ويقوله صاحبي أو صاحبتي
6/ و اخيرا
لازم يكون في ركن ف العلاقه اسمه احنا صحاب دلوقتي ف منتعاملش ف الوقت ده ك اتنين متجوزين
بمعنى اسمعك وتسمعني من غير ما تنتقدني أو تنتقديني ك متجوزين
احكيلك كل حاجه و تحكيلي كل حاجه مضطرش اخبي ومتضطريش تخبي عني .. لازم الناس تسمع بعض و تعرف تتكلم مع بعض ..
لانه الغالبيه بتلجا لناس تانيه تكلمها و من هنا بتبدء المشاكل
** في عوامل تانيه زي مثلا راجل بخيل / راجل شتام / خاين / هي أو هو بيرمي ودانه لناس تانيه ( ام / اخ / اخت / صاحب وصاحبه ) بس دول من ضمن العيوب الشخصيه اللي اتكلمت عنها

الست مش فرى مع جوزها
هو لو صاحب اتنين تلاته عليكى
زعلانه ليه؟ 😂😂😂😂

• أتفق
  • عجبني
التفاعلات: كريم الأربعيني, $.KHA LED.$, samerdena و شخص آخر
مش كله زى بعضه فيه عدم التفاهم بين الزوجين فيه التقصير فى العلاقه الجنسيه فيه عدم المسؤولية

الدنياا بقت وحشه اوى وخصوصاً هنا الأجواء مش زى زمان والنفسيه بقت زفت والمعيشة بقت صعبه الناس هتستحمل ازاى بس بقت اقل كلمه دلوقتى تعصبك تخليق تتطلق فى ثوانى

• محزن

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%