NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

نقاش الشكل الجمالى والثقافة

اجمل فراق

نسوانجى بريمو
أستاذ نسوانجي
عضو
توجه جنسي
عدم الإفصاح
معرفش ليه دايما بلاقى البنات المثقفة بيكونوا اقل جمالا والبنات الجمييلة اقل ثقافة ، ودى ملاحظة مركز فيها من فترة كبيرة ومشفتش عكسها الا كشاذ للقاعدة
لكن القاعدة ان اغلب المثقفات متواضعات شكليا والعكس
وهنا بطرح سؤال هل هما بيتجهوا للثقافة كتعويض مناسب لما يظنونه نقص او ضعف فى مظهرهم العام ، بينما تهمل الثقافة جميلات هذا العصر؟
ومن اكثر الامور اللى بتثير استيائى لما اكلم ست جميلة واول ما تفتح بقها وتنطق ابقى عاوز اسده بأى حتة قماشة قديمة من قمة الجهل وسذاجة الافكار والطموحات والتصورات !

• ايه ده
  • عجبني
التفاعلات: لؤلؤة لامعة، الدكتور النسوانجي و Yasmin55
ايه علاقه الجمال بالثقافه

م

مكتوب فوق 👆👆👆
بجد مشوفتش تصدق
انا بسألك ايه وجه المقارنه بين الاتنين
فعليا ملهمش علاقه بي بعض يعني
ثقافه راجعه لي تربيه الشخص اولا و بعدها بترجع لي مدي حبه و رغبته بي انه يرتقي بي دماغه
بتفكرني بي stereotype بتاع زمان
All blondes are stupid

شوف أنا أهم حاجة عندي لا الجسم ولا الشكل المهم ألاخلاق بجد و خلاص

بجد مشوفتش تصدق
انا بسألك ايه وجه المقارنه بين الاتنين
فعليا ملهمش علاقه بي بعض يعني
ثقافه راجعه لي تربيه الشخص اولا و بعدها بترجع لي مدي حبه و رغبته بي انه يرتقي بي دماغه
بتفكرني بي stereotype بتاع زمان
All blondes are stupid
ما انا كاتب فى الموضوع انها تجربة شخصية ورصد شخصي مش لمجرد محيطى ولكن بصفة عامة
الثقافة فى اغلب الاحيانا مش راجعة للتربية ولا للبيئة ، وبديهى ان كل الناس عندها رغبة ترتقى بدماغها وافكارها لكن نادر من يسلك الطريق عموما واكثرهم ندرة من يسلك الطريق الصحيح

واعيد ان تجربتى فى غالبها تقول ان All blondes are stupid

الاخلاق ده فى العموم ؟!
الاخلاق و التوافق ، اولاً لو هارتبط أشوف أخلاقها أيه و بعدين نتقابل ندرس بعض و ممكن تكون مؤدبة و اخلاقها كويسه لكن مافيش توافق بينا يبقى مافيش نصيب

الاخلاق و التوافق ، اولاً لو هارتبط أشوف أخلاقها أيه و بعدين نتقابل ندرس بعض و ممكن تكون مؤدبة و اخلاقها كويسه لكن مافيش توافق بينا يبقى مافيش نصيب
ممكن اسألك سؤال شخصى فى الجزء ده لو معندكش مانع ؟

• عجبني
التفاعلات: شريـف باشا
لا طبعا عامل التربيه بيأثر عليك كلك بي وجه عام اه مش هتخليك مثقف لاكن هتخلي عندك القابليه و mentality الي هتلزمك و تحببك في انك ترتقي بي دماغك
و مش كل ناس حابه انها ترتقي بي دماغها نادر الي بشوفهم و بيكونوا حقيقيين
تجربه حضرتك ديه مش reference

• أتفق
التفاعلات: Life Arch
ملهاش علاقة
الثقافة في الأصل هو اسلوب تربية
يا حد زرع من صغرك جواك حب الكتب يا لاء

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
لا طبعا عامل التربيه بيأثر عليك كلك بي وجه عام اه مش هتخليك مثقف لاكن هتخلي عندك القابليه و mentality الي هتلزمك و تحببك في انك ترتقي بي دماغك
و مش كل ناس حابه انها ترتقي بي دماغها نادر الي بشوفهم و بيكونوا حقيقيين
تجربه حضرتك ديه مش reference
بيأثر بوجه عام مش معناه انه بيوجد القابلية ولا حتى المحفذ ، محدش قال ان تجربة حضرتى reference
اعملى تجربة فى محيطك على عشرة واسأليهم مين فيهم مش عاوز يرتقى بدماغه مش هتلاقى حد يقولك انا عاوز افضل كده لكن ربما حضرتك مخدتيش بالك من الجملة دى ( لكن نادر من يسلك الطريق عموما واكثرهم ندرة من يسلك الطريق الصحيح ) لكن طبعا الكل حابب وعاوز مجرد الرغبة متوفرة فى كل البشر مع الميلاد
وبالمناسبة حشوا الكلمات الانجليزية وسط الكلمات العربية ومع ناطقين باللغة العربية لا يدل على الثقافة ولكن على الانسحاق الفكرى

ملهاش علاقة
الثقافة في الأصل هو اسلوب تربية
يا حد زرع من صغرك جواك حب الكتب يا لاء
اظنها ردود مقولبة لم تختبر بالواقع

هل كلمة اهم حاجة الاخلاق انها تكون بنفس اخلاقك ؟ ولا تقصد اكثر اخلاق منك
شوف الاخلاق بسيطة اوي اولاً تكون متدينة و مش قصدي تدين صعب لا بتصلي و كدا ، و تاني حاجة متكونش بتاعت رجالة يعني تحب تكلم دا و دا و تديلو تليفونها و كلمني على الواتس و كدا ، ثالثاً يكون لبسها محتشم لا ضيق ولا قصير و مش شرط محجبة ، رابعاً اسلوب كلامها ميكونش فيه كلام شتيمة او جرائة و كدا بس دول أهم أربع شروط عندي في موضوع الاخلاق دا

يهو بيأثر بوجه عام مش معناه انه بيوجد القابلية ولا حتى المحفذ ، محدش قال ان تجربة حضرتى reference
اعملى تجربة فى محيطك على عشرة واسأليهم مين فيهم مش عاوز يرتقى بدماغه مش هتلاقى حد يقولك انا عاوز افضل كده لكن ربما الي مخدتيش بالك من الجملة دى ( لكن نادر من يسلك الطريق عموما واكثرهم ندرة من يسلك الطريق الصحيح ) لكن طبعا الكل حابب وعاوز مجرد الرغبة متوفرة فى كل البشر مع الميلاد
وبالمناسبة حشوا الكلمات الانجليزية وسط الكلمات العربية ومع ناطقين باللغة العربية لا يدل على الثقافة ولكن على الانسحاق الفكرى
لا معلش بتوجد عادي القابليه ن الي اتربي و شاف اهله عندهم معلومات كويسه و اتعلم ازاي يبحث عن معلومه المفيده غير الي اتربي عن انه كده كويس و مش محتاج حاجه اكتر من معلومات الي بيستقبلها في محيطه
ثانيا انا قولت ان نادر ما بتشوف حد( حقيقي ) عاوز يرتقي بي دماغه فعلا غير الي بيقول كده و هو مش عارف يعني ايه يرتقي اصلا
اما الانجليزي هو ده اسلوبي كلامي عامه طول الوقت لا محاوله اني اظهر مثقفه او غيره (فعليا انا مبعتبرش نفسي مثقفه لان كلمه كبيره )
ولا هو انسحاق فكري زي ما انت متخيل الكلمه بس جت في دماغي كده مش اكتر

• ماااشي
التفاعلات: الدكتور النسوانجي
شوف الاخلاق بسيطة اوي اولاً تكون متدينة و مش قصدي تدين صعب لا بتصلي و كدا ، و تاني حاجة متكونش بتاعت رجالة يعني تحب تكلم دا و دا و تديلو تليفونها و كلمني على الواتس و كدا ، ثالثاً يكون لبسها محتشم لا ضيق ولا قصير و مش شرط محجبة ، رابعاً اسلوب كلامها ميكونش فيه كلام شتيمة او جرائة و كدا بس دول أهم أربع شروط عندي في موضوع الاخلاق دا
قصدى انت عندك نظير الاخلاق دى ؟

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%