NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة فانتازيا وخيال الحرب و الجنس و الغموض | السلسلة الثانية | ـ عشرة أجزاء 26/1/2022

طيب لما بدأت تكتب السلسلة التالتة ليه هتنزلها بعد رمضان
الحوار كله انك تعيش صح و تعمل اللي نفسك فيه و دا طبعا مش هيحصل غير بعد تعب و مجهود كبير منك، و طبعا هتلاقي ف حياتك اللي بيشجعك و بيقولك كمل و اتعب علشان تطور من نفسك و تقدر تعمل كل اللي نفسك فيه، و برضو هتلاقي ف حياتك اللي بيتنمر عليك و بيحاول يحبطك و يخلي معنوياتك صفر و النوع دا لازم تبعد عنه والا هتزعل جامد و بعدين لو انت فعلا شخصيتك قوية و مؤمن و واثق من نفسك اكيد مش هتحتاج حد يقولك اعمل ايه و متعملش ايه لان ساعتها انت هتكون عارف طريقك كويس ف ياريت تطور من نفسك و شخصيتك علشان محدش يأثر فيك و هتلاقي دايما اللي عنده شخصية قوية و واثق من نفسه عنده كاريزما عالية فشخ و لما بيكون ف اي مكان هتلاقي معظم اللي ف المكان دا عايزين يعرفه عليه و يتعلموا منه ازاي هو بالفجر دا نفسي تكون واخد من اللي ناس حطاهم ف مكانة عالية.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
اهلا و مرحباََََ بكم ف الجزء التاسع من الحرب و الجنس و الغموض السلسلة الثانية.

ف قصر الملك شمهروش.
مان ف القصر الملك شمهروش و حورس و فرعون و الأمير تابوغ و الأميرة ميوار و أمراء و ملوك تانيين هنعرفهم مع الاحداث.

الملك شمهروش : النهاردة هنبدأ الحرب يا جماعة، قول الخطة يا جيرال.
جيرال قائد الجيوش : احنا قسمنا أرض المعركة ل خمس أجزاء، خامس جزء هيكون فيه الجيش الخامس بقيادة الأمير تابوغ و عدد الجيش حوالي ١٠٠ مليون جندي،، و الجزء الرابع هيكون فيه الجيش الرابع بقيادة الأميرة ميوار و عدد الجيش حوالي ٥٠ مليون جندي،، و الجزء الثالث هيكون فيه الجيش الثالث بقيادة الأمير فرعون و عدد الجيش حوالي ٢٠٠ مليون جندي،، و الجزء الثاني هيكون فيه الجيش الثاني بقيادة الأمير حورس و عدده حوالي ٢٥٠ مليون جندي،، و الجزء الأول هيكون فيه الجيش الأول بقيادة الملك حاروش و عدده حوالي ٦٠٠ مليون جندي.
الأمير حورس : تحت امر قائد الجيوش.
الأمير فرعون : تحت امر قائد الجيوش.
الأميرة ميوار : تحت امر قائد الجيوش.
الأمير تابوغ : تحت اخر قائد الجيوش.
الملك حاروش : تحت امرك يا جيرال.
الملك شمهروش: طب ليه مش هندخل الحرب بالجيوش كلها.
جيرال قائد الجيوش : انا سايب باقي الجيوش لان الحرب هتاخد وقت طويل و ساعتها باقي الجيوش هتكون دعم للجيوش اللي دخلت الحرب من الاول.
الملك شمهروش: حد عارف جيوش المملكة السفلية بتخطط ل ايه.
كان قدامهم خريطة كبيرة ل أرض الحرب او أرض المعركة.
جيرال قائد الجيوش : لسه منعرفش بس انا هحرك الجيش الخامس و الجيش الرابع ف المناطق دي بحيث انهم يجسوا نبض جيوش المملكة السفلية و لما جيوش المملكة السفلية تتحرك ساعتها هنعرف هما بيفكروا ف ايه.
الملك حاروش : صحيح يا جماعة، انا سمعت ان جدنا مازن هيشارك ف الحرب دي، الكلام دا صح ولا إشاعة.
الملك شمهروش : جدنا مازن هيشارك ف الحرب لانه قال كدا ف المحلس الأعلى، بس المشكلة بقى اننا مش عارفين هيشارك امتى.
الملك حاروش : اهم حاجة انه معانا.
الملك شمهروش وقف ف مكانه : بصفتي الملك الحاكم للمملكة العليا، من الملك الحاكم ل قائد الجيوش، ابدأ الهجوم.
اول ما الملك شمهروش ادي امر الهجوم، كل الملوك و الأمراء اختفوا و ظهروا ف ساحة تجمع الجيش الاول و التاني و التالت و الرابع و الخامس تخيل كدا قدامك جنود عددهم حوالي مليار جندي و ساعتها جيرال اتكلم و وجه كلامه لكل الجنود و المحاربين و المحاربات.
جيرال قائد الجيوش : بأمر من الملك شمهروش، احنا هنبدأ الهجوم دلوقتي و لازم تعرفوا ان دا حقنا و كل واحد فيكم لازم ياخد باله من اخوه اللي جنبه و يساعدوا لو لاقاه ف موقف صعب.
كل الجنود : يعيش الملك شمهروش يعيش القائد جيرال.
كل أمير و أميرة و ملك راحوا أماكن القيادة بتاعتهم ف الجيوش الخمسة و اختفوا كل واحد مع الجيش اللي بيخدم فيه و ظهروا ف أرض المعركة و ساعتها كل الجيوش ثبتت ف مكانها و الجيش الخامس بقيادة الأمير تابوغ و الجيش الرابع بقيادة الأميرة ميوار اتحركوا ل المنطقة اللي جيرال كان شاور عليها ف الخريطة.

عند تابوغ و الجيش بتاعه.
لما وصل الأمير تابوغ بالجيش اللي معاه ل المنطقة، ظهر قدامهم الجيش الخامس للمملكة السفلية و عدده حوالي ٨٠ مليون جندي و لما الأمير تابوغ حس ان جيشه أقوى من الجيش الخامس ل المملكة السفلية.
الأمير تابوغ : الجيش الخامس، تنظيم الصفوف.
ساعتها كل الجنود راحوا على أماكنهم المتفق عليها.
الأمير تابوغ : الجيش الخامس، استعدوا.
كل الجنود بدؤا ياخدوا وضع القتال و الهجوم.
الأمير تابوغ : الجيش الخامس، ابدؤا الهجوم.
ساعتها كل الجنود و معاهم الأمير تابوغ اتحركوا ناحية الجيش الخامس بتاع المملكة السفلية و الحرب بدأت و القتال بدأ.

عند الأميرة ميوار و معاها الجيش الرابع عدده حوالي ٥٠ مليون جندي.
وصلوا ل المنطقة بس من اتجاه تاني و لكن مفيش حد قدامهم من جيوش المملكة السفلية، و بعد كام ساعة ظهر قدامهم ١٠ ملوك من ملوك المملكة السفلية و هنا بقى ميوار قالت.
الأميرة ميوار مرعوبة و بتزعق : دا فخ، الجيش الرابع، انسحاب فورا.
بس للأسف ملحقوش ينسحبوا لان ١٠ ملوك من ملوك المملكة السفلية بدؤا القتال معاهم.

ف قصر الملك شمهروش.
ظهر جيرال قائد الجيوش.
جيرال : دلوقتي الحرب بدأت و التقارير هتجيلي بعد كام ساعة.
الملك شمهروش : كويس، خلي بالك ان أضعف جبهة عندنا هي الجيش الرابع بقيادة ميوار و كمان عددهم قليل.
جيرال وجه كلامه ل واحد من الحراس : انده بسرعة ع الأمير الماثور.
اختفى الحارس و بعد شوية ظهر الأمير ماثور.
جيرال : يا ماثور، انت هتبقى قائد الجيش السادس و خلي الجيش دايما مستعد علشان يدعم اي جبهة من جبهات الحرب.
الأمير ماثور : تحت امر قائد الجيوش.
اختفى الماثور و راح يستعد بالجيش السادس.
الملك شمهروش : نفسي اعرف مازن بيفكر ف ايه.
جيرال : سيب مازن براحته يا اخويا.
الملك شمهروش : علي رأيك يا جيرال.

عندي كنت ف القصر بتاعي.
كنت فارد جسمى ع السرير و نايم جنبي مي و سيلين و كنا قاعدين نتكلم.
مي : انت سافل اوي يا مازن.
انا : ليه بس هو انا قولت حاجة غلط، بزازك فعلا بتهيجني.
سيلين : انا مكنتش اعرف انك قليل الادب كدا.
انا : بس يا ام طياز كبيرة، نفسي افشخ طيزك دي كل ثانية.
مي: مش بقولك سافل جدآ.
انا : على فكرة يا مي انتي لما بتتناكي بتقلبي شرموطة فشخ و بحس اني بنيك واحدة تانية غيرك.
سيلين : يا مازن، اهدي شوية، كلامك بيخلينا نولع و نهيج.
انا : هو انا قولت حاجة بسه، دا انا محترم معاكم لحد دلوقتي، بالمناسبة اعملوا حسابكم ان الملكة نالمورا هتيجي تعيش معانا ف القصر هنا بعد فترة، يا ريت تبقوا كويسين معاها و الا هتزعلوا مني جامد.
سيبتهم و اختفيت و ظهرت ف قصر الملك غايبان و كان قاعد مع ديرايير و الملكة يارا امي و اختي الأميرة ميار و الملكة نالمورا.
الملك ديرايير : تعالي احضرنا يا مازن.
انا : اتنوا صوتكم عالي ليه.
الملك غايبان متوتر : لااااا مفيش حاجة يا ابني، اسكت يا زفت يا ديرايير والا هفشخك.
انا ب نبرة حادة : اللي يحاول حتى يمس شعرة من اخويا الكبير هولع فيه، ممكن تكون أقوى مني يا بابا بس انا بلاش تحاول ترخم مع حد من اخواتي و الا هتشوف مني وش يزعلك.
الملكة نالمورا : خلاص اهدي يا مازن احنا كنا بنهزر مع بعض مش اكتر.
انا : ههههه، و لما انتوا كنتوا بتهزروا، بابا غايبان متوتر ليه.
الكل ساكت طبعا و اللي خلاني اتعصب على غايبان و اعمل الشويتين دول لاني حسيت انه مخبي حاجة عليا و مش عايزني اعرف ايه هي.
انا : كدا انا عندي حق فعلا، لأنكم ساكتين و مش عارفين تردوا تقولوا ايه بس ع العموم كسم اللي يوجع دماغه معاكم بعد كدا.
الملك ديرايير : اهدي بس يا مازن احنا فعلا كنا بنهزر بس حصل شد ف الكلام بيني و بين بابا و الموضوع مش مستاهل.
انا : ههههه شد ايه بس اللي حصل، هو انت مفكر اني مختوم على قفايا يا ديرايير و بعدين حتى لو كلامك صح، بابا متوتر ليه بقى.
حسيت انهم فعلا مخبيين حاجة عليا بس انا طنشت و سيبتهم براحتهم لاني عارف اني كدا كدا هعرف بس لازم الأول أفكرهم بالوش التاني.
الملك غايبان : انا مش متوتر و لا حاجة كنت بس بدأت ازهق من رخامة اخوك ديرايير.
انا : دا على اساس اني مش عارفة يعني و لو تحب اقولك انت كنت متوتر ليه، ممكن اقول عادي.
الملكة يارا : ههههه، انت مفكر نفسك زكي، قول كدا طيب يا ابو دماغ رايقة.
انا : ههههه، بابا غايبان خايف او متوتر بسبب ان اكيد فيه حد أقوى منه بس مين مش عارف و كمان انا حاسس ان الشخص دا أقوى حتى من بالريون زعيم التنانين.
لاقيتهم كلهم مبلمين و مندهشين من كلامي و استنتاجي.
انا : ههههه عرفتوا بقى ان كلامي صح و بعدين يا ماما الوحيد هنا اللي دماغه رايقة هو انتي و اكيد انتي عارفة ليه.
سيبتهم و اختفيت و ظهرت عند بالريون زعيم التنانين.
الملك غايبان : انا مكنتش اعرف ان مازن ذكي قوي كدا، دا قال كل حاجة صح.
الملكة نالمورا بتضحك : خلوا بالكم بقى لان مازن هيعرف يعني هيعرف و كمان ممكن يزعل منكم لأنكم خبيتوا عليه.
الملك ديرايير : سيبيها بظروفها يا ماما و بعدين الاشخاص اللي احنا خايفين منهم دول، اقل واحد فيهم ممكن يمحي ابويا و بالريون و كمان العالم بتاعنا ف لمح البصر و احنا مش قدهم خالص.
الملكة يارا : اهم حاجة ان مازن ميزعلش منكم و بعدين انا حاسه انه بدأ يقلب ع الوش التاني.
الملكة نالمورا : ايه الوش تاني دا هو مازن ممكن يبقى مش كويس ولا ايه.
الأميرة ميار : مازن لما يقلب ع الوش التاني بيكون شيطان بالضبط و ساعتها مفيش حد هيقدر حتى يفهم هو ناوي على ايه.
الملك غايبان : خلاص، انا هحاول اتكلم معاها.

ف منطقة التنانين.
ظهرت قدام بالريون و هو كان ب هيئة التنين و بعد اتحول ل جني و انا قربت منه.
أنا : اي يا عم اخبارك ايه و عامل ايه.
بالريون قرب مني و لمس دماغي و ساعتها جسمي كله اترزع ف الارض و بعد كدا قومت.
انا : ايه الغباء دا يا بالريون دا ضيف عندك يا عم.
بالريون زعيم التنانين : بقى كدا يا واطي مشفتش وشك من ساعة ما خلصت تدريب هنا، احنا بقالنا كام مليون سنة مشفناش بعض و احنا كنا متفقين انك هتيجي تزورني هنا.
انا : يا ابو دماغ طخينة احنا بقالنا كام يوم بس و بعد انت عارف ان الوقت هنا مختلف عن الوقت لما نخرج من منطقة التنانين.
بالريون بيهرش ف دماغه : تصدق عندك حق بس معلش بقى نصيبك كدا.
انا : نخش ف المهم على طول.
بالريون : اوسخ حاجة فيك أن انت مش متوقع، قول عايز ايه.
انا حكيت ليه اللي حصل مع بابا غايبان و انه متوتر و كدا و لما خلصت كلامي لاقيت بالريون هو كمان متوتر و مش عارف يقول كلمتين على بعض.
انا : انت متوتر انت كمان، يبقى انا كان عندي حق.
بالريون متوتر : حححح حق ايه.
انا : بص، انت و بابا غايبان اقوياء جدا و الحاجة الوحيدة اللي تخليكم خايفين هو ان فيه شخص أقوى منكم.
بالريون : كسم دماغك يا جدع دا انت ذكي فشخ.
انا : كسم غبائك يا عم انت، و بعدين اي حد مكاني كان هيعرف بس مين دا اللي أقوى منك انت و الملك غايبان.
ساعتها بالريون مرضيش يتكلم.
بالريون : مش لازم تعرف دلوقتي يا مازن، خلي كل حاجة ف وقتها.
انا : طب انا كنت جاي علشان التدريب اصلا.
بالريون : بص يا مازن، قوتك البدنية و قوة قدراتك كبروا جدا بس مش هيزيدوا عن كدا الا لما تكون الطاقة اللي عندك كبيرة جدا.
انا : ما انا فاهم كل دا و عارف ان طاقتي محصلش فيها زيادة و اللي زاد بس هي قوة قدراتي و قوة جسمي.
بالريون : يا مازن مش وقت رخامة و بطل تقعد تكرر ف كلامي.
انا بضحك : انت واخد بالك.
بالريون : ايوه.
انا : طب خليه ينيكك.
بالريون : سيبك من النجاسة و ركز شوية.
انا : اتفضل.
بالريون : علشان كمية الطاقة اللي عندك تزيد، لازم تجبر جسمك انه يبني طاقة اكتر و اكتر و التدريب الوحيد للموضوع دا هو التأمل يا مازن.
انا : كدا تمام.
بالريون : اصبر بس، و انت بتعمل التأمل هتحاول توصل و تحس بكل حاجة ف جسمك و لما توصل للمرحلة دي ابقى قول.
بدأت فعلا اعمل تأمل و صفيت دماغي خالص من كل الحوارات و بدأت اركز اني احس بكل خلية من خلايا جسمي.

عند الأمير تابوغ و الجيش الخامس.
بدأت المعركة و كل الجنود من الجيشين اشتبكوا مع بعض و اللي بيقتل و اللي بيموت و اللي راسه بتترمي ف الهواء و اللي جسمه يتقسم نصين بسبب الضربات العنيفة و الأمير تابوغ كان بيقاتل قائد الجيش الخامس بتاع المملكة السفلية و كان اسمه غاكير . و فعلا قربوا من بعض و غاكير اختفى و ظهر ورا تابوغ بس تابوغ حس بيه و صد ضربته و مسك ايده و لف جامد و رماه ف الارض و بعد كدا قام غاكير و قرب بسرعة من تابوغ و ضربه ف صدره و تابوغ اترمي كام متر ل ورا و بعد اتجه ناحية غاكير و رزعه ف بضانه و غاكير زهق و ضرب تابوغ ف بطنه بس تابوغ صد الضربة و قام ضارب غاكير ف دماغه وكان حواليهم الجنود بيفشخوا بعض.

عند الأميرة ميوار و الجيش الرابع.
بدأ عشرة من ملوك المملكة السفلية يقربوا من جيش الأميرة ميوار و كل واحد منهم استخدم قدراته و كل واحد منهم اللي عمل كورة من الماء و اللي عمل رمح من الرياح و اللي عمل جبل من الأرض و اللي عمل سيف من التلج و بعد كدا وجهوا الضربات دي كلها علي جيش الأميرة ميوار و ميوار لما لقت كل دا جاي ع الجيش.
الأميرة ميوار : مفيش انسحاب، يلا حاربوا يا ولاد العرص.
و بعد كدا الأميرة ميوار استخدمت كل قوتها و عملت سلسلة كبيرة من الحديد و حاولت تصد هجمات الملوك دول بس للأسف مقدرتش و بعدت عنهم و خلت جنود الجيش يبعدوا عن الهجمات دي و حصل انفجار ضخم جدا و لكن مات منهم حوالي ١٠ مليون واحد و ساعتها ميوار اتكملت مع واحد من الجنود.
الأميرة ميوار : تروح بسرعة ل الملك حاروش و تقوله على الوضع هنا و هو هيتصرف.
اختفى الجندي من قدامها.
ميوار بدأت تقرب من ملك منهم و بدأت القتال معاه و الملك دا قرب منها بسرعة و ضربها ف بطنها و شالها و نزل بيها ع الارض و ساعتها ميوار رزعته ف دماغه بالرجل و قامت ضربته ف بطنه جامد و الملك قام اختفى و ظهر وراها وراح مدخل زبره ف كس ميوار و ساعتها هي اتوجعت جامد و حست انها هاجت بس هي كانت عارفة انها ف حرب و لازم تحارب مش تتناك و ساعتها قامت بعد شوية عن الملك دا و راحت عملت إعصار عند زبره و زبره اتقطع و قعد يتوجع جامد و ميوار راحت مقربة منه و طلعت السيف بتاعها و طيرت رقبته.

عند الملك حاروش و الجيش الأول.
ظهر جندي قدام الملك حاروش و قال.
جندي : مولاي الملك، ظهر قدامنا عشر ملوك من المملكة السفلية و وقعوا مننا جنود كتير و اللي بعتني هنا الأميرة ميوار بنفسها.
و هما بيتكلموا الملك حاروش بص ناحية جيش الأميرة ميوار و لقى فعلا انفجار كبير و ساعتها قال.
الملك حاروش : روح بسرعة للامير فرعون و خليه ياخد كل الجيش بتاعه و يروح عند ميوار و قول ليه انه يركز هو و الأمراء اللي معاه على الملوك دول و ف نفس الوقت يساعد جيش ميوار انه ينسحب.
اختفى الجندي و ظهر عند الأمير فرعون و الجيش التالت.
الجندي : مولاي الامير، الملك حاروش امر ان حضرتك تروح تساعد جيش الأميرة ميوار علشان يقدر ينسحب و كمان تركز انت و باقي الأمراء اللي معاك ف الجيش التالت و تهاجموا الملوك دول.
اول ما فرعون سمع كدا اختفى بالجيش بتاعه و ظهروا عند جيش الأميرة ميوار.
بعد 500 الف سنة لسه الحرب كان شغالة و الأمير فرعون و الأمراء اللي معاه و كمان معاهم الأميرة ميوار كانوا لسه بيحاروبوا قصاد ٨ ملوك من ملوك المملكة السفلية، كما كانوا ١٠ ملوك بس ميوار قتلت واحد وفرعون قتل واحد و لسه فاضل ٨ ملوك
ملك ١ : ازاي شوية الأمراء دول يقدروا يقتلوا مننا ٢.
ملك٢ : عندك حق و كمان دول عشرين أمير بس بعد ما قتلنا منهم ٢٨٠ و دلوقتي بقي احنا لازم نوزع نفسنا علشان نقدر نقتلهم.
ملك ٣ : انا مش ازاي أمراء المملكة العليا بقوا بالقوة دي ازاي.
بعد شوية كانوا اتفقوا انهم يقتلوا الضعفاء الاول و بعد كدا يفشخوا الباقي.
بدؤا فعلا ينفذوا خططهم و بعد كدا قتلوا كل الأمراء ما عدا فرعون و ميوار.
فرعون : احااااا احنا كدا لازم نمسك نفسنا شوية.
ميوار : اهم حاجة ان الجيش التالت و الرابع انسحبوا و الجنود كلهم زمانهم وصلوا للمملكة بتاعتنا.
فرعون : بس خلي بالك ان الملك من دول أقوى مننا بكتير و الحل الوحيد هو اننا نركز على ملك واحد منهم و نقتلهو بعد كدا نشتغل على باقي الملوك و خلي بالك ان احنا استخدمنا طاقتنا كلها و دلوقتي فاضل حاجة بسيطة من طاقة كل واحد فينا.
بعد شوية بدأ القتال بين فوعون و ميوار قصاد ٨ ملوك من المملكة السفلية.

ف قصر الملك شمهروش.
الملك شمهروش كان قاعد مع جيرال و الملكة هند و المستشار الخاص.
الملك شمهروش : ايه اخر التطورات ف الحرب يا جيرال.
جيرال : من ساعة ما بدأنا الحرب من حوالي نص مليون سنة قدرنا نحقق خساير كتير ف جيوش المملكة السفلية و امبارح الأمير تابوغ و معاه الجيش الخامس قدروا ينتصروا على الجيش الخامس للمملكة السفلية و قدروا يقتلوا كل الجنود و الأمراء الموجودين ف الجيش دا و دلوقتي الجيش الخامس بقيادة تابوغ رجع عند الجيش الاول يقيادة الملك حاروش.
المستشار الخاص : و ايه اخبار الجيش الرابع و التالت.
جيرال : بسبب الفخ اللي وقعوا فيه، الجيش الرابع و التالت زمانهم انسحبوا من المعركة و دلوقتي أمراء الجيشين دول بيحاروبوا قصاد ٨ ملوك من ملوك المملكة السفلية.
و هما بيتكلموا ظهر قدامهم الأمير ماثور.
الأمير ماثور : جنود الجيش الرابع و التالت وصلوا ل أرض المملكة و فيهم مصابين كتير جدا و جندي منهم بيقول ان كل الأمراء اتقتلوا و دلوقتي فاضل فرعون و ميوار بس و هما دلوقتي بيحاربوا ٨ ملوك من ملوك المملكة السفلية.
ساعتها كلهم اتخضوا و الأمير ماثور اختفى من قدامهم.
جيرال : انا لازم اروح انقذ ميوار و فرعون.
الملك شمهروش :................
المستشار الخاص : مولاي الملك،. بتفكر ف ايه.
قعدوا كلهم مستنيين كلام الملك شمهروش و بعد شوية قال.
الملك شمهروش : مفيش اي اخبار عن مازن.
جيرال : لا مازن مش ظاهر خالص.
الملك شمهروش : كدا مفيش غير حل واحد، يا جيرال، اسحب كل جيوشنا اللي ف أرض المعركة و اعمل استدعاء لكل أمراء و أميرات و ملوك المملكة العليا لأننا هندخل الحرب خلاص و لازم دا اللي يحصل و الا مش هنطبع ب نتيجة ف الحرب دي، احنا فعلا حققنا نتايج كويسة بس دلوقتي احنا لازم نتدخل.
جيرال : اخيراا هنشتغل صح.
الملك شمهروش : احنا لازم نعمل كدا دلوقتي لان داجير ملك المملكة السفلية عارف ان جيوشنا أقوى من جيوشه و علشان كدا استخدم الملوك اللي موجودين دلوقتي و بيحاربوا قصاد فرعون و ميوار و خطة داجير هي أن الملوك دول يدمروا الجيوش بتاعتنا و ساعتها هو هيحرك الجيوش بتاعته.
المستشار الخاص : تسلم دماغك يا مولاي.
اختفى جيرال و بدأ يروح ل كل أمراء و أميرات و ملوك المملكة العليا.

عندي انا ف منطقة التنانين
من ساعة ما بدأت تأمل و انا ليه ف التأمل لحد م قدرت احس فعلا بكل خلية من خلايا جسمي و ساعتها فتحت عنيا و قومت رحت ل بالريون.
انا : انا فعلا قدرت احس بكل خلية ف جسمي.
بالريون ابتسم و متفاجئ : انت بتتكلم جد ولا دا هزار.
انا : ليه بتقول كدا.
بالريون : لأنك اخدت وقت قصير جدا ف التأمل.
انا : صحيح هو عدي وقت قد ايه.
بالريون : عدي هنا حوالي ١٥٠ مليار سنة و ف الوقت الطبيعي ل عالم الجن عدي حوالي نص مليون سنة.
انا : خخخخخخخخخ احااااااااااااا.
بالريون : مالك ف ايه هو انت كان وراك حاجة تعملها ولا ايه.
انا زعلان : ايوه، انا كان ليا صحاب ف عالم البشر و زمانهم ماتوا كلهم.
بالريون بيضحك : كلامك غلط.
أنا : ازاي يعني.
بالريون : لان الوقت ف عالم البشر بيعدي ب بطئ جامد.
انا : يعني ممكن يكون عدي قد ايه ف عالم البشر.
بالريون : حوالي ٨ سنين بس أو من ٨ سنين ل ١٠ سنين بس.
انا فرحان : انا كدا اتطمنت.
بالريون : دلوقتي بقي هترجع تاني ل التأمل بس المرادي بما انك حاسس ب كل الخلايا اللي ف جسمك، عاوزك بقى تخلي كل خلية تنتج طاقة اكتر و اكتر.
انا : بس كدا ممكن خلايا جسمي تتدمر و انا اموت.
بالريون : علشان كدا هتلاقي نفسك تعبان جدا بعد ما تخلي خلايا جسمك تنتج طاقة اكبر و كمان خلايا جسمك اصلا بتنتج طاقة و لكن الطاقة دي يدوب تشغل جسمك بس لما تخليها تنتج طاقة اكبر ساعتها هتقدر تعمل كدا و لكن و انت بتعمل كدا و انت بتتأمل بعد فترة هتلاقي جسمك اترعش مرة واحدة و هنا بقى توقف الخلايا و تخليها تنتج الطاقة اللي جسمك محتاجها بس بس طبعا جسمك هيكون مخزن الطاقة اللي انت خليت الخلايا تنتجها و ساعتها هتحس ان طاقتك زادت فعلا.
رجعت تاني اتأمل و بحاول اعمل كل اللي بالريون قال عليه و مفيش خمس ساعات و لاقيت نفسي بترعش و بدوخ شوية و ساعتها خرجت من التأمل.
انا : كسم كدا دي حاجة صعبة جدا.
بالريون : انا عمري ما قولت انها حاجة سهلة يا مازن شد حيلك شوية و كل مرة حاول تقاوم الرعشة دي و ساعتها خلايا جسمك هتقدر تنتج طاقة اكتر و اكتر لحد ما توصل ان خلايا جسمك تنتج طاقة زي ما انت عايز.
رجعت تاني اتزفت و اتأمل و أحاول اخلي خلايا جسمي تنتج طاقة.

ف قصر الملك غايبان.
الملك غايبان كان قاعد مع اخواتي و الملك نالمورا و الملكة يارا و اختي الأميرة ميوار.
الملك غايبان : نفسي اعرف مازن فين و بعدين هو ليه اختفى اصلا.
الملك عيرادير : اخويا ديرايير بيقول ان مازن عارف ان فيه اشخاص أقوى منك بس طبعا مش عارف هما مين بالضبط.
الملك جاسوم : طب حد فيكم يقدر يخمن مازن ممكن يبقى موجود فين.
الملكة يارا :اكيد راح عالم البشر زي المرة اللي فاتت لما زعل مننا.
الملكة نالمورا بتضحك : ههههه، لسه برضو مش عارفة ابنك يا يارا.
الملكة يارا : قصدك ايه يا نالمورا.
الملكة نالمورا : بما ان مازن عرف ان فيه اشخاص أقوى منك انت و بالريون يبقى اكيد راح ل بالريون علشان يتدرب و قوته تزيد.
الملك غايبان : ما دا اللي كنت خايف منه، لأن بالريون شكله بيفشخه ف التدريب و كمان شخصيتهم واحدة و بالذات مازن مش متوقع خالص.
الملك طارنوخ : المشكلة ان ملوك القوة مينفعش حد يلعب معاهم و كل كلامهم و أفعالهم جد ف جد دا غير قوتهم بنت الحرام، انا لحد دلوقتي معرفش ازاي وصلوا للقوة دي.
الملك فعروم : دا الواحد فيهم ممكن يدمر المجموعة الشمسية كلها ب ضربة واحدة منه.
الملك غايبان : اهو دا بقى اكتر حاجة انا خايف منها لان زيارتهم قربت و خايف مازن يعند معاعم و احنا نروح ف داهية.

عند فرعون و ميوار ف أرض المعركة.
القتال مستمر و فرعون و ميوار قدروا يقتلوا اتنين كمان من ٨ ملوك و اتبقي ٦ ملوك من ملوك المملكة السفلية و لكن فرعون و ميوار مش قادرين يتحركوا خلاص و لما ال ٦ ملوك الباقيين حسوا ب كدا كل واحد فيهم عمل ضربة و وجهوا الضربات دي على فرعون و ميوار.
فرعون : كدا خلاص احنا هنموت، اهربي انتي يا ميوار و ياريت تقولي ل ميار اني بحبها.
ميوار : كسم دماغك يا عم انت، و بعدين اهرب فين هو انا قادرة اتحرك اصلا.
فرعون : كان شرف ليا اني عرفت أميرة قوية زيك كدا و كان نفسي نكسب المعركة دي بس كدا خلاص.
و فعلا الضربات قربت جدا من فرعون و ميوار و لما وصلت ليهم بدؤا يتوجعوا جامد و حسوا ب ألم فظيع و ساعتها ظهر الملك شمهروش و معاه اخوه جيرال و معاهم المستشار الخاص و وراهم كل أمراء و ملوك و أميرات المملكة العليا و ساعتها شمهروش قرب من فرعون و ميوار و صد ضربات ال ٦ ملوك و بعد كدا قال.
الملك شمهروش : خدوهم و انقلوهم ف المملكة عندنا و تبعتوا الحكماء يعالجوهم.
ساعتها اتنين من الأمراء شالوا فرعون و ميوار اللي كانوا فقدوا وعيهم و راح بيهم ل المملكة العليا علشان يتعالجوا من الاصابات اللي عندهم بسبب هجمات ال ٦ ملوك و بعد كدا الملك شمهروش اتحرك ناحية ال ٦ ملوك و عمل سيف من البرق و قتلهم كلهم ب ضربة واحدة و بعد كدا قال.
الملك شمهروش : بصوا بقى دلوقتي الملك داجير هيظهر و معاه كل ملوك و أمراء و اميرات المملكة السفلية و يا ريت كل واحد يمسك نفسه لان المعركة دي ممكن تستمر ل وقت كبير.
لما الملك شمهروش خلص كلامه، ظهر الملك داجير و معاه الأمير ناقل ابنه و معاهم المستشار الخاص ب الملك داجير و وراهم كل ملوك و أمراء و أميرات المملكة السفلية.
الملك شمهروش : كنت متأكد انك هتيجي يا داجير بس للأسف انت جاي علشان تموت.
الملك داجير : لا، انا من ساعة ما الحرب بدأت و انا ف تدريب و دلوقتي انا قوي جدا و شكلك انت اللي هتموت هههه.
الملك شمهروش بيكلم اللي معاه : المملكة العليا أسياد السماء، ابدؤا الهجوم.
الملك داجير : المملكة السفلية أسياد الأرض، ابدؤا الهجوم.
هنا بقى المدعكة بدأت.

عندي ف منطقة التنانين.
كنت لسه ف التأمل و فعلا قدرت اخلي خلايا جسمي تنتج طاقة اكبر و لكن برضو بعد خمس ساعات مقدرتش استحمل و حسيت ب رعشة و طلعت من التأمل.
انا : كسم كدا يا جدع انا حاسس اني بموت.
بالريون : بس لما تتعود على كدا هتكون عندك قوة كبيرة جدا.
انا : بص انا همشي دلوقتي اعمل كام حاجة و هرجع تاني.
خرجت من منطقة التنانين و رحت ع القصر بتاعي خدت مي و سيلين و رحنا عالم البشر و طبعا كنا بالهيئة البشرية و رحنا زورنا خالتي أميرة و ولاء بنتها و عرفت ان اللواء ماهر مات و سيبت مي و سيلين ف بيت خالتي و خدت بعضي و رحت القصر الرئاسي.
دخلت القصر و رحت على مكتب سيادة الرئيس.
انا : اخبارك ايه يا فندم.
الرئيس : يااااااه بقالي عشر سنين مشفتكش يا مازن، اخبارك ايه و عالم الجن عامل ايه.
انا : كلنا كويسين انا جاي اعزيك ف اللواء ماهر، انا زعلت جدا لما عرفت انه مات.
الرئيس : كدا كل حبايبي ماتوا و مش باقي الا انا و شكلها كدا قربت يا مازن.
انا : متقولش كدا و بعدين انا اسف اني اتأخرت ف الزيارة دي.
الرئيس : عادي يا مازن محصلش حاجة و بعدين انت عارف معزتك عندي بالرغم اني مش عارفك اوي بس طالما اخواتي ماتوا و هما بيشكروا فيك ف انا دايما واثق فيك..
انا : هو اللواء سامح مات هو كمان ولا ايه.
الرئيس بيدمع : ايوه يا مازن.
انا ساعتها زعلت جدا بسبب خبر وفاة اللواء سامح لانه كان زى اللواء عثمان بالضبط بالنسبة ليا و برضو انا زعلت علشان اللواء ماهر بس مش زي ما زعلت علشان اللواء سامح و انتوا طبعا عارفين ان احنا عشرة عمر.
مشيت من القصر الرئاسي و اختفيت و ظهرت ف القاعدة العسكرية ف القطب الجنوبي و دخلت ل مكتب المقدم علي.
انا : اخبارك ايه يا علوه.
المقدم على متفاجئ : اهلا يا مازن يا اخويا اخبارك ايه يا معلم.
انا : تمام يا غالي كله كويس و الدنيا تمام.
المقدم على : يااااه يا جدع انت كنت فين الفترة دي كلها، طبعا هتلاقيك كنت خاربها ف عالم الجن.
انا : كل الفترة دي كنت بتدرب يا علي لحد ما طلع عيني و اتبهدلت بس قوتي زادت بشكل كبير.
المقدم على : انا خلاص بقيت اللواء على.
انا : الف مبروك يا حبيبي و عقبال كدا م تبقى قائد الجيش.
اللواء على : اهو الواحد بيشتغل و خلاص اه صحيح اللواء سامح و اللواء ماهر ماتوا يا مازن.
انا : عارف يا علي، دا لسه كنت مع سيادة الرئيس كنت بعزيه و بعد كدا جيت عليك.
طلعت خاتم و اديته ل اللواء على.
انا : خد دا خليه معاك و لو حبيت انك تشوفني قرب الخاتم من بقك و قول اسمي تلت مرات و انا هظهر ليك ع طول.
اللواء على : شغل جن بقى يا سيدي.
انا :يا شيخ اتنيل دا مفشوخ هناك ف عالم الجن.
اللواء على : معلش، هي الدنيا كدا مفيش حد مرتاح خالص.
انا : يلا، اسيبك انا بقى و لو احتجت مني اي حاجة استخدم الخاتم ع طول.
سيبته و اختفيت و ظهرت ف بيت خالتي و كانت سيلين زعلانه جدا بسبب موت ابوها و مي زعلانه علشان سيلين زعلانة و ولاء و خالتي برضو زعلانين بس مش اوي و دا بسبب ان عدي على وفاة اللواء ماهر كام سنة.
انا : يا سيلين بطلي عياط بقى ما انتي عارفة الدنيا و اللي فيها.
سيلين:..............
عماله برضو تعيط و لما حسيت بزعلها قررت اني أحول خالتي أميرة و ولاء ل جن و ساعتها هيعيشوا فترة كبيرة جدا.
انا : بقولك ايه يا خالتي انتي و ولاء.
خالتي : قول يا مازن.
انا : ايه رأيكم تبقوا من الجن و تعيشوا معانا ف عالم الجن.
خالتي فرحانة : بجد يا مازن.
ولاء : انا كان نفسي ف كدا من ساعة ما بابا مات.
سيلين اتكلمت : يا ريت يا مازن تعمل كدا انا مقدرش اعيش من غير امي و اختي.
انا مسكت ايد خالتي و ايد ولاء و عملت معاهم زي ما حصل ل امي و اختي ميار و مي و سيلين بس انا اللي حولتهم ل جن و ساعتها خدتهم و رحنا عالم الجن و رحنا القصر بتاعي و هما كانوا مبهورين جدا بالمكان. سيبتهم مع بعض كسمهم واحدة واحدة و خدت بعضي و رحت ع قصر الملك غايبان ظهرت قدامه و الملك غايبان كان قاعد مع اخواتي و الملكة نالمورا و الملكة يارا
انا : منورين يا جماعة.
كلهم طبعا اتفاجؤا لاني بقالي نص مليون سنة مش ظاهر ليهم خالص و لاقيت الملك غايبان ضربني ع دماغي و قال.
الملك غايبان : بقى كدا يا زفت تختفي كدا.
انا : ممكن تسكت لاني عندي سؤال مهم جدا.
الملك ديرايير : ايه هو يا مازن.
انا : هو ليه فيه حروب ف عالم الجن بالرغم ان كل الجن اغنياء و كمان العالم بتاعنا كبير جدا.
الملك غايبان : الحرب موجودة لان اللي بيكسب الحرب بيقدر ياخد نسبة من موارد المملكة اللي خسرت الحرب و كمان المملكة اللي كسبت الحرب بتبقى كلمتها مسموعة.
انا : ما انا عارف كل دا بس ايه اللي يخلي الملك داجير يحارب الملك شمهروش بالرغم ان المملكة السفلية معظم سكانها مبسوطين.
الملك ديرايير : عندك حق و كمان لما بدأ الحرب بدأ يستخدم الملوك و دي حاجة غريبة فعلا.
انا : الاغرب بقى، فاكرين لما كنا ف اجتماع المجلس الأعلى اللي انا حضرته معاكم.
الملك عيرادير : ايوه فاكرين يا مازن.
انا : فاكرين لما شمهروش أعلن الحرب على داجير.
الملك فعروم : ايوه فاكرين.
انا : طب ليه بقى باقي الملوك اللي كانوا موجودين قطعوا العلاقات مع المملكة السفلية.
الملك طارنوخ : دي حاجة غريبة جدا، لأن مفيش مملكة قطعت علاقتها ب مملكة تانية.
الملك جاسوم : عندكم حق، الحوار كله فيه حاجة غلط.
انا : كدا يبقى فيه اتفاق بين كل الملوك لان لما شمهروش أعلن الحرب ساعتها الملك تارول قال ان مملكة المياه قطعت كل علاقتها مع المملكة السفلية، و الملك بركاع قال ان مملكة النار قطعت كل علاقتها مع المملكة السفلية و الملك نوام قال ان مملكة الظلام قطعت كل علاقتها مع المملكة السفلية، لو فكرتوا فيها شوية هتلاقوا بركاع وتارول و نوام متفقين على حاجة.
لما خلصت كلامي لاقيت الكل قاعدين يفكروا و بعدها الملك غايبان قال.
الملك غايبان مبتسم : انا كنت عارف انك الوحيد اللي هتقدر تفهم اللي بيحصل.
الملكة يارا : انت بتتكلم عن ايه.
انا : هههههه شكلهم لسه مش فاهمين.
الملك ديرايير : ممكن اقول حاجة يا بابا.
الملك غايبان : انطق يا زفت.
الملك ديرايير بيشخر : خخخخخخخخ ما تقولوا في ايه.
الملك غايبان : تصدق انك خول، ما تعمل احترام ليا يا زفت.
انا : اهدي بس يا بابا انا هخليه يفهم.
انا بتكلم جد : بص يا ديرايير، اللي خلي تارول و بركاع و نوام يعملوا نفس الحاجة و هي انهم يقطعوا كل العلاقات مع المملكة، كل دا اتفقوا عليه علشان يضعفوا أقوى مملكتين ف عالم الجن و خصوصا المملكة العليا لأنها أقوى مملكة و اللي بعدها هي المملكة السفلية و بعد كدا هيحاولوا يوقعوا بيننا احنا، النسل القديم لو ضعف هما اللي هيركبوا و علشان كدا هما قطعوا العلاقات مع المملكة السفلية.
الملك فعروم : طب ليه مقطعوش العلاقات مع المملكة العليا.
انا : لأنهم لو عملوا كدا يبقى رسميا هما هيبقى أعداء ل بابا او ف نظرهم ابو الجن و الأقوى ف التاريخ الملك غايبان و هما اكيد عارفين انهم لو عملوا كدا بابا هيفشخهم كلهم.
الملك جاسوم : طب هما ناويين يعملوا ايه دلوقتي.
انا : تارول و بركاع و نوام هيدخلوا الحرب و هيتحدوا ضد شمهروش و داجير.
الملك جاسوم : طب ليه داجير دخل الحرب اصلا.
انا : لانه غبي و كان مفكر انه هيكسب و كمان تارول و بركاع و نوام منتظرين الحرب دي من زمان.
الملك نالمورا : كل دا، غايبان كان عارفه بس كان ساكت علشان يشوف انتوا هتعملوا ايه.
الملك غايبان : و للأسف مفيش حد فيكم فهم حاجة و الوحيد اللي فهم اللي بيدور هو مازن بس مازن لسه عارف من فترة قصيرة و الا كان ظهر من زمان.
انا : انا عرفت فعلا بس لما كنت ف عالم البشر.
الملكة نالمورا : هو مش انت كنت عند بالريون زعيم التنانين.
انا : مش هقول كنت فين و خلي بالك يا ماما ان اختك و بنتها ولاء هنا ف عالم الجن.
الملكة يارا : هنا ازاي يعني.
انا : ما اصل انا كنت الأول عند بالريون من ساعة ما بدأت الحرب و من شوية خلصت تدريب و رحت عالم البشر و جبت خالتي و بنتها ولاء هنا ف عالم الجن و هما دلوقتي ف القصر بتاعي.
الملك غايبان يزعق : انت غبي يا زفت انت، انت ازاي تجيبهم هنا و هما لسه بشر.
انا : متقلقش انا حولتهم ل جن.
لما قولت كدا لاقيت الكل اتفاجؤا و لاقيت الملك غايبان اتخض.
الملك ديرايير : هو انت قدرت تحولهم ل جن.
انا : ايوه يا عم مش حاجة مستحيلة يعني.
الملك عيرادير : هي مش مستحيلة، بس اللي يقدر يعمل كدا شخص ف قوة بابا او ماما.

( عرفتوا بقى ليه انا ف القصة خليت غايبان هو اللي يحول يارا و ميار و سيلين و مي، كل دا علشان لما مازن يتدرب يقدر هو كمان يعمل زي غايبان و ساعتها انا ك كاتب اكون وضحت القوة اللي وصل ليها بطل القصة مازن، هههه عرفتوا بقى ان التفاصيل مهمة😂).
انا : حاليا بابا أقوى مني بحاجة بسيطة بس.
الملك ديرايير : علشان كدا من ساعة ما انت ظهرت مكنتش قادر احس بأي قوة منك.
الملك طارنوخ : دلوقتي بقي هنعمل ايه ف بركاع و تارول و نوام.
انا : ولا حاجة، هنقلهم بس و ساعتها كل حاجة هترجع طبيعية زي الاول.

في أرض المعركة عند الملك شمهروش و الملك داجير.
كان ساعتها الهجوم خلاص هيبدأ و لكن ظهر ف أرض المعركة الملك تارول و معاه كل ملوك و أمراء و أميرات مملكة المياه و ظهر الملك بركاع و معاه كل ملوك و أمراء و أميرات مملكة النار و ظهر الملك نوام و معاه كل ملوك و أمراء و أميرات مملكة الظلام و لكن كل دول متحدين ف جبهة واحدة ضد المملكة السفلية و المملكة العليا.

بعيد بقى عن كل دا، تعالوا افشخ دماغكم و تفكيركم شوية 😂

مشهد من السلسة الثالثة.
كنت قاعد انا و الملك غايبان ف القصر بتاعه و كنا قاعدين بنضحك و نهزر و فجأة لاقيت الملك غايبان وشه اتقلب و مرعوب و لاقيت اخواتي ظهروا و هما مرعوبين و لاقيت الملكة نالمورا ظهرت و برضو خايفة جدا،. انا ساعتها افتكرت ان الحاجة الوحيدة اللي هما بيخافوا منها هي التنانين و لكن لما لاقيت بالريون زعيم التنانين ظهر و كان مرعوب هو كمان، حسيت ان فيه حاجة غلط.
انا : ايه يا جماعة كلكم جيتوا هنا ليه و خايفين كدا ليه.
الملك غايبان : ركز كدا و انت تعرف.
انا : اركز في ايه و اعرف ايه ما تتكلموا يا جماعة.
الملك ديرايير : يا بابا، لا مازن و لا انا و لا حتى اخواتي، محدش فينا بقدر يحس ب قوة ملوك القوة او ملوك الطاقة.
و احنا بنتكلم لاقيت شخص غريب جدا ظهر قدامنا و تحس ان عنده هيبة كبيرة جدا و مقامه كبير و ظهر ورا الشخص دا اتنين كمان و برضو شكلهم يخليك اول ما تشوفهم تبوس ايدهم من الخوف و لاقيت الملك غايبان قرب منهم و باس ايد الشخص اللي ظهر ف الاول و قال.
الملك غايبان متوتر و مرعوب : اهلا يا بابا. يتبع

طبعا انا بعتذر جدا علشان الجزء دا قصير بس زي ما انتوا شايفين انا بدأت اكتب ف السلسة التالتة

• عجبني
التفاعلات: ABDO toxic, Kamz120, Ghosts only و شخص آخر
طيب لما بدأت تكتب السلسلة التالتة ليه هتنزلها بعد رمضان
اولا انا لسه بادئ اكتب فيها النهاردة و كمان لان فيها أحداث كتير و كمان انا هحاول اختم بيها قصة الحرب و الجنس و الغموض كلها

• عجبني
  • الكلام ده مش عجبني
  • حبيته
التفاعلات: ABDO toxic, Kamz120, AhmesdSimo و 3 آخرين
اولا انا لسه بادئ اكتب فيها النهاردة و كمان لان فيها أحداث كتير و كمان انا هحاول اختم بيها قصة الحرب و الجنس و الغموض كلها
طيب ما تنزل الجزء العاشر النهاردة

• عجبني
التفاعلات: ABDO toxic و AhmesdSimo
ارجوك بلاش تختم القصه دي نهائي دي حرفيا احسن قصه في المنتدي الجديد

• عجبني
التفاعلات: ABDO toxic، Kamz120 و AhmesdSimo
يعني مفيش جزء عاشر ولا ايه 🤔

• عجبني
الجزء العاشر بكرة انشاء ****

• عجبني
الحوار كله انك تعيش صح و تعمل اللي نفسك فيه و دا طبعا مش هيحصل غير بعد تعب و مجهود كبير منك، و طبعا هتلاقي ف حياتك اللي بيشجعك و بيقولك كمل و اتعب علشان تطور من نفسك و تقدر تعمل كل اللي نفسك فيه، و برضو هتلاقي ف حياتك اللي بيتنمر عليك و بيحاول يحبطك و يخلي معنوياتك صفر و النوع دا لازم تبعد عنه والا هتزعل جامد و بعدين لو انت فعلا شخصيتك قوية و مؤمن و واثق من نفسك اكيد مش هتحتاج حد يقولك اعمل ايه و متعملش ايه لان ساعتها انت هتكون عارف طريقك كويس ف ياريت تطور من نفسك و شخصيتك علشان محدش يأثر فيك و هتلاقي دايما اللي عنده شخصية قوية و واثق من نفسه عنده كاريزما عالية فشخ و لما بيكون ف اي مكان هتلاقي معظم اللي ف المكان دا عايزين يعرفه عليه و يتعلموا منه ازاي هو بالفجر دا نفسي تكون واخد من اللي ناس حطاهم ف مكانة عالية.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
اهلا و مرحباََََ بكم ف الجزء التاسع من الحرب و الجنس و الغموض السلسلة الثانية.

ف قصر الملك شمهروش.
مان ف القصر الملك شمهروش و حورس و فرعون و الأمير تابوغ و الأميرة ميوار و أمراء و ملوك تانيين هنعرفهم مع الاحداث.

الملك شمهروش : النهاردة هنبدأ الحرب يا جماعة، قول الخطة يا جيرال.
جيرال قائد الجيوش : احنا قسمنا أرض المعركة ل خمس أجزاء، خامس جزء هيكون فيه الجيش الخامس بقيادة الأمير تابوغ و عدد الجيش حوالي ١٠٠ مليون جندي،، و الجزء الرابع هيكون فيه الجيش الرابع بقيادة الأميرة ميوار و عدد الجيش حوالي ٥٠ مليون جندي،، و الجزء الثالث هيكون فيه الجيش الثالث بقيادة الأمير فرعون و عدد الجيش حوالي ٢٠٠ مليون جندي،، و الجزء الثاني هيكون فيه الجيش الثاني بقيادة الأمير حورس و عدده حوالي ٢٥٠ مليون جندي،، و الجزء الأول هيكون فيه الجيش الأول بقيادة الملك حاروش و عدده حوالي ٦٠٠ مليون جندي.
الأمير حورس : تحت امر قائد الجيوش.
الأمير فرعون : تحت امر قائد الجيوش.
الأميرة ميوار : تحت امر قائد الجيوش.
الأمير تابوغ : تحت اخر قائد الجيوش.
الملك حاروش : تحت امرك يا جيرال.
الملك شمهروش: طب ليه مش هندخل الحرب بالجيوش كلها.
جيرال قائد الجيوش : انا سايب باقي الجيوش لان الحرب هتاخد وقت طويل و ساعتها باقي الجيوش هتكون دعم للجيوش اللي دخلت الحرب من الاول.
الملك شمهروش: حد عارف جيوش المملكة السفلية بتخطط ل ايه.
كان قدامهم خريطة كبيرة ل أرض الحرب او أرض المعركة.
جيرال قائد الجيوش : لسه منعرفش بس انا هحرك الجيش الخامس و الجيش الرابع ف المناطق دي بحيث انهم يجسوا نبض جيوش المملكة السفلية و لما جيوش المملكة السفلية تتحرك ساعتها هنعرف هما بيفكروا ف ايه.
الملك حاروش : صحيح يا جماعة، انا سمعت ان جدنا مازن هيشارك ف الحرب دي، الكلام دا صح ولا إشاعة.
الملك شمهروش : جدنا مازن هيشارك ف الحرب لانه قال كدا ف المحلس الأعلى، بس المشكلة بقى اننا مش عارفين هيشارك امتى.
الملك حاروش : اهم حاجة انه معانا.
الملك شمهروش وقف ف مكانه : بصفتي الملك الحاكم للمملكة العليا، من الملك الحاكم ل قائد الجيوش، ابدأ الهجوم.
اول ما الملك شمهروش ادي امر الهجوم، كل الملوك و الأمراء اختفوا و ظهروا ف ساحة تجمع الجيش الاول و التاني و التالت و الرابع و الخامس تخيل كدا قدامك جنود عددهم حوالي مليار جندي و ساعتها جيرال اتكلم و وجه كلامه لكل الجنود و المحاربين و المحاربات.
جيرال قائد الجيوش : بأمر من الملك شمهروش، احنا هنبدأ الهجوم دلوقتي و لازم تعرفوا ان دا حقنا و كل واحد فيكم لازم ياخد باله من اخوه اللي جنبه و يساعدوا لو لاقاه ف موقف صعب.
كل الجنود : يعيش الملك شمهروش يعيش القائد جيرال.
كل أمير و أميرة و ملك راحوا أماكن القيادة بتاعتهم ف الجيوش الخمسة و اختفوا كل واحد مع الجيش اللي بيخدم فيه و ظهروا ف أرض المعركة و ساعتها كل الجيوش ثبتت ف مكانها و الجيش الخامس بقيادة الأمير تابوغ و الجيش الرابع بقيادة الأميرة ميوار اتحركوا ل المنطقة اللي جيرال كان شاور عليها ف الخريطة.

عند تابوغ و الجيش بتاعه.
لما وصل الأمير تابوغ بالجيش اللي معاه ل المنطقة، ظهر قدامهم الجيش الخامس للمملكة السفلية و عدده حوالي ٨٠ مليون جندي و لما الأمير تابوغ حس ان جيشه أقوى من الجيش الخامس ل المملكة السفلية.
الأمير تابوغ : الجيش الخامس، تنظيم الصفوف.
ساعتها كل الجنود راحوا على أماكنهم المتفق عليها.
الأمير تابوغ : الجيش الخامس، استعدوا.
كل الجنود بدؤا ياخدوا وضع القتال و الهجوم.
الأمير تابوغ : الجيش الخامس، ابدؤا الهجوم.
ساعتها كل الجنود و معاهم الأمير تابوغ اتحركوا ناحية الجيش الخامس بتاع المملكة السفلية و الحرب بدأت و القتال بدأ.

عند الأميرة ميوار و معاها الجيش الرابع عدده حوالي ٥٠ مليون جندي.
وصلوا ل المنطقة بس من اتجاه تاني و لكن مفيش حد قدامهم من جيوش المملكة السفلية، و بعد كام ساعة ظهر قدامهم ١٠ ملوك من ملوك المملكة السفلية و هنا بقى ميوار قالت.
الأميرة ميوار مرعوبة و بتزعق : دا فخ، الجيش الرابع، انسحاب فورا.
بس للأسف ملحقوش ينسحبوا لان ١٠ ملوك من ملوك المملكة السفلية بدؤا القتال معاهم.

ف قصر الملك شمهروش.
ظهر جيرال قائد الجيوش.
جيرال : دلوقتي الحرب بدأت و التقارير هتجيلي بعد كام ساعة.
الملك شمهروش : كويس، خلي بالك ان أضعف جبهة عندنا هي الجيش الرابع بقيادة ميوار و كمان عددهم قليل.
جيرال وجه كلامه ل واحد من الحراس : انده بسرعة ع الأمير الماثور.
اختفى الحارس و بعد شوية ظهر الأمير ماثور.
جيرال : يا ماثور، انت هتبقى قائد الجيش السادس و خلي الجيش دايما مستعد علشان يدعم اي جبهة من جبهات الحرب.
الأمير ماثور : تحت امر قائد الجيوش.
اختفى الماثور و راح يستعد بالجيش السادس.
الملك شمهروش : نفسي اعرف مازن بيفكر ف ايه.
جيرال : سيب مازن براحته يا اخويا.
الملك شمهروش : علي رأيك يا جيرال.

عندي كنت ف القصر بتاعي.
كنت فارد جسمى ع السرير و نايم جنبي مي و سيلين و كنا قاعدين نتكلم.
مي : انت سافل اوي يا مازن.
انا : ليه بس هو انا قولت حاجة غلط، بزازك فعلا بتهيجني.
سيلين : انا مكنتش اعرف انك قليل الادب كدا.
انا : بس يا ام طياز كبيرة، نفسي افشخ طيزك دي كل ثانية.
مي: مش بقولك سافل جدآ.
انا : على فكرة يا مي انتي لما بتتناكي بتقلبي شرموطة فشخ و بحس اني بنيك واحدة تانية غيرك.
سيلين : يا مازن، اهدي شوية، كلامك بيخلينا نولع و نهيج.
انا : هو انا قولت حاجة بسه، دا انا محترم معاكم لحد دلوقتي، بالمناسبة اعملوا حسابكم ان الملكة نالمورا هتيجي تعيش معانا ف القصر هنا بعد فترة، يا ريت تبقوا كويسين معاها و الا هتزعلوا مني جامد.
سيبتهم و اختفيت و ظهرت ف قصر الملك غايبان و كان قاعد مع ديرايير و الملكة يارا امي و اختي الأميرة ميار و الملكة نالمورا.
الملك ديرايير : تعالي احضرنا يا مازن.
انا : اتنوا صوتكم عالي ليه.
الملك غايبان متوتر : لااااا مفيش حاجة يا ابني، اسكت يا زفت يا ديرايير والا هفشخك.
انا ب نبرة حادة : اللي يحاول حتى يمس شعرة من اخويا الكبير هولع فيه، ممكن تكون أقوى مني يا بابا بس انا بلاش تحاول ترخم مع حد من اخواتي و الا هتشوف مني وش يزعلك.
الملكة نالمورا : خلاص اهدي يا مازن احنا كنا بنهزر مع بعض مش اكتر.
انا : ههههه، و لما انتوا كنتوا بتهزروا، بابا غايبان متوتر ليه.
الكل ساكت طبعا و اللي خلاني اتعصب على غايبان و اعمل الشويتين دول لاني حسيت انه مخبي حاجة عليا و مش عايزني اعرف ايه هي.
انا : كدا انا عندي حق فعلا، لأنكم ساكتين و مش عارفين تردوا تقولوا ايه بس ع العموم كسم اللي يوجع دماغه معاكم بعد كدا.
الملك ديرايير : اهدي بس يا مازن احنا فعلا كنا بنهزر بس حصل شد ف الكلام بيني و بين بابا و الموضوع مش مستاهل.
انا : ههههه شد ايه بس اللي حصل، هو انت مفكر اني مختوم على قفايا يا ديرايير و بعدين حتى لو كلامك صح، بابا متوتر ليه بقى.
حسيت انهم فعلا مخبيين حاجة عليا بس انا طنشت و سيبتهم براحتهم لاني عارف اني كدا كدا هعرف بس لازم الأول أفكرهم بالوش التاني.
الملك غايبان : انا مش متوتر و لا حاجة كنت بس بدأت ازهق من رخامة اخوك ديرايير.
انا : دا على اساس اني مش عارفة يعني و لو تحب اقولك انت كنت متوتر ليه، ممكن اقول عادي.
الملكة يارا : ههههه، انت مفكر نفسك زكي، قول كدا طيب يا ابو دماغ رايقة.
انا : ههههه، بابا غايبان خايف او متوتر بسبب ان اكيد فيه حد أقوى منه بس مين مش عارف و كمان انا حاسس ان الشخص دا أقوى حتى من بالريون زعيم التنانين.
لاقيتهم كلهم مبلمين و مندهشين من كلامي و استنتاجي.
انا : ههههه عرفتوا بقى ان كلامي صح و بعدين يا ماما الوحيد هنا اللي دماغه رايقة هو انتي و اكيد انتي عارفة ليه.
سيبتهم و اختفيت و ظهرت عند بالريون زعيم التنانين.
الملك غايبان : انا مكنتش اعرف ان مازن ذكي قوي كدا، دا قال كل حاجة صح.
الملكة نالمورا بتضحك : خلوا بالكم بقى لان مازن هيعرف يعني هيعرف و كمان ممكن يزعل منكم لأنكم خبيتوا عليه.
الملك ديرايير : سيبيها بظروفها يا ماما و بعدين الاشخاص اللي احنا خايفين منهم دول، اقل واحد فيهم ممكن يمحي ابويا و بالريون و كمان العالم بتاعنا ف لمح البصر و احنا مش قدهم خالص.
الملكة يارا : اهم حاجة ان مازن ميزعلش منكم و بعدين انا حاسه انه بدأ يقلب ع الوش التاني.
الملكة نالمورا : ايه الوش تاني دا هو مازن ممكن يبقى مش كويس ولا ايه.
الأميرة ميار : مازن لما يقلب ع الوش التاني بيكون شيطان بالضبط و ساعتها مفيش حد هيقدر حتى يفهم هو ناوي على ايه.
الملك غايبان : خلاص، انا هحاول اتكلم معاها.

ف منطقة التنانين.
ظهرت قدام بالريون و هو كان ب هيئة التنين و بعد اتحول ل جني و انا قربت منه.
أنا : اي يا عم اخبارك ايه و عامل ايه.
بالريون قرب مني و لمس دماغي و ساعتها جسمي كله اترزع ف الارض و بعد كدا قومت.
انا : ايه الغباء دا يا بالريون دا ضيف عندك يا عم.
بالريون زعيم التنانين : بقى كدا يا واطي مشفتش وشك من ساعة ما خلصت تدريب هنا، احنا بقالنا كام مليون سنة مشفناش بعض و احنا كنا متفقين انك هتيجي تزورني هنا.
انا : يا ابو دماغ طخينة احنا بقالنا كام يوم بس و بعد انت عارف ان الوقت هنا مختلف عن الوقت لما نخرج من منطقة التنانين.
بالريون بيهرش ف دماغه : تصدق عندك حق بس معلش بقى نصيبك كدا.
انا : نخش ف المهم على طول.
بالريون : اوسخ حاجة فيك أن انت مش متوقع، قول عايز ايه.
انا حكيت ليه اللي حصل مع بابا غايبان و انه متوتر و كدا و لما خلصت كلامي لاقيت بالريون هو كمان متوتر و مش عارف يقول كلمتين على بعض.
انا : انت متوتر انت كمان، يبقى انا كان عندي حق.
بالريون متوتر : حححح حق ايه.
انا : بص، انت و بابا غايبان اقوياء جدا و الحاجة الوحيدة اللي تخليكم خايفين هو ان فيه شخص أقوى منكم.
بالريون : كسم دماغك يا جدع دا انت ذكي فشخ.
انا : كسم غبائك يا عم انت، و بعدين اي حد مكاني كان هيعرف بس مين دا اللي أقوى منك انت و الملك غايبان.
ساعتها بالريون مرضيش يتكلم.
بالريون : مش لازم تعرف دلوقتي يا مازن، خلي كل حاجة ف وقتها.
انا : طب انا كنت جاي علشان التدريب اصلا.
بالريون : بص يا مازن، قوتك البدنية و قوة قدراتك كبروا جدا بس مش هيزيدوا عن كدا الا لما تكون الطاقة اللي عندك كبيرة جدا.
انا : ما انا فاهم كل دا و عارف ان طاقتي محصلش فيها زيادة و اللي زاد بس هي قوة قدراتي و قوة جسمي.
بالريون : يا مازن مش وقت رخامة و بطل تقعد تكرر ف كلامي.
انا بضحك : انت واخد بالك.
بالريون : ايوه.
انا : طب خليه ينيكك.
بالريون : سيبك من النجاسة و ركز شوية.
انا : اتفضل.
بالريون : علشان كمية الطاقة اللي عندك تزيد، لازم تجبر جسمك انه يبني طاقة اكتر و اكتر و التدريب الوحيد للموضوع دا هو التأمل يا مازن.
انا : كدا تمام.
بالريون : اصبر بس، و انت بتعمل التأمل هتحاول توصل و تحس بكل حاجة ف جسمك و لما توصل للمرحلة دي ابقى قول.
بدأت فعلا اعمل تأمل و صفيت دماغي خالص من كل الحوارات و بدأت اركز اني احس بكل خلية من خلايا جسمي.

عند الأمير تابوغ و الجيش الخامس.
بدأت المعركة و كل الجنود من الجيشين اشتبكوا مع بعض و اللي بيقتل و اللي بيموت و اللي راسه بتترمي ف الهواء و اللي جسمه يتقسم نصين بسبب الضربات العنيفة و الأمير تابوغ كان بيقاتل قائد الجيش الخامس بتاع المملكة السفلية و كان اسمه غاكير . و فعلا قربوا من بعض و غاكير اختفى و ظهر ورا تابوغ بس تابوغ حس بيه و صد ضربته و مسك ايده و لف جامد و رماه ف الارض و بعد كدا قام غاكير و قرب بسرعة من تابوغ و ضربه ف صدره و تابوغ اترمي كام متر ل ورا و بعد اتجه ناحية غاكير و رزعه ف بضانه و غاكير زهق و ضرب تابوغ ف بطنه بس تابوغ صد الضربة و قام ضارب غاكير ف دماغه وكان حواليهم الجنود بيفشخوا بعض.

عند الأميرة ميوار و الجيش الرابع.
بدأ عشرة من ملوك المملكة السفلية يقربوا من جيش الأميرة ميوار و كل واحد منهم استخدم قدراته و كل واحد منهم اللي عمل كورة من الماء و اللي عمل رمح من الرياح و اللي عمل جبل من الأرض و اللي عمل سيف من التلج و بعد كدا وجهوا الضربات دي كلها علي جيش الأميرة ميوار و ميوار لما لقت كل دا جاي ع الجيش.
الأميرة ميوار : مفيش انسحاب، يلا حاربوا يا ولاد العرص.
و بعد كدا الأميرة ميوار استخدمت كل قوتها و عملت سلسلة كبيرة من الحديد و حاولت تصد هجمات الملوك دول بس للأسف مقدرتش و بعدت عنهم و خلت جنود الجيش يبعدوا عن الهجمات دي و حصل انفجار ضخم جدا و لكن مات منهم حوالي ١٠ مليون واحد و ساعتها ميوار اتكملت مع واحد من الجنود.
الأميرة ميوار : تروح بسرعة ل الملك حاروش و تقوله على الوضع هنا و هو هيتصرف.
اختفى الجندي من قدامها.
ميوار بدأت تقرب من ملك منهم و بدأت القتال معاه و الملك دا قرب منها بسرعة و ضربها ف بطنها و شالها و نزل بيها ع الارض و ساعتها ميوار رزعته ف دماغه بالرجل و قامت ضربته ف بطنه جامد و الملك قام اختفى و ظهر وراها وراح مدخل زبره ف كس ميوار و ساعتها هي اتوجعت جامد و حست انها هاجت بس هي كانت عارفة انها ف حرب و لازم تحارب مش تتناك و ساعتها قامت بعد شوية عن الملك دا و راحت عملت إعصار عند زبره و زبره اتقطع و قعد يتوجع جامد و ميوار راحت مقربة منه و طلعت السيف بتاعها و طيرت رقبته.

عند الملك حاروش و الجيش الأول.
ظهر جندي قدام الملك حاروش و قال.
جندي : مولاي الملك، ظهر قدامنا عشر ملوك من المملكة السفلية و وقعوا مننا جنود كتير و اللي بعتني هنا الأميرة ميوار بنفسها.
و هما بيتكلموا الملك حاروش بص ناحية جيش الأميرة ميوار و لقى فعلا انفجار كبير و ساعتها قال.
الملك حاروش : روح بسرعة للامير فرعون و خليه ياخد كل الجيش بتاعه و يروح عند ميوار و قول ليه انه يركز هو و الأمراء اللي معاه على الملوك دول و ف نفس الوقت يساعد جيش ميوار انه ينسحب.
اختفى الجندي و ظهر عند الأمير فرعون و الجيش التالت.
الجندي : مولاي الامير، الملك حاروش امر ان حضرتك تروح تساعد جيش الأميرة ميوار علشان يقدر ينسحب و كمان تركز انت و باقي الأمراء اللي معاك ف الجيش التالت و تهاجموا الملوك دول.
اول ما فرعون سمع كدا اختفى بالجيش بتاعه و ظهروا عند جيش الأميرة ميوار.
بعد 500 الف سنة لسه الحرب كان شغالة و الأمير فرعون و الأمراء اللي معاه و كمان معاهم الأميرة ميوار كانوا لسه بيحاروبوا قصاد ٨ ملوك من ملوك المملكة السفلية، كما كانوا ١٠ ملوك بس ميوار قتلت واحد وفرعون قتل واحد و لسه فاضل ٨ ملوك
ملك ١ : ازاي شوية الأمراء دول يقدروا يقتلوا مننا ٢.
ملك٢ : عندك حق و كمان دول عشرين أمير بس بعد ما قتلنا منهم ٢٨٠ و دلوقتي بقي احنا لازم نوزع نفسنا علشان نقدر نقتلهم.
ملك ٣ : انا مش ازاي أمراء المملكة العليا بقوا بالقوة دي ازاي.
بعد شوية كانوا اتفقوا انهم يقتلوا الضعفاء الاول و بعد كدا يفشخوا الباقي.
بدؤا فعلا ينفذوا خططهم و بعد كدا قتلوا كل الأمراء ما عدا فرعون و ميوار.
فرعون : احااااا احنا كدا لازم نمسك نفسنا شوية.
ميوار : اهم حاجة ان الجيش التالت و الرابع انسحبوا و الجنود كلهم زمانهم وصلوا للمملكة بتاعتنا.
فرعون : بس خلي بالك ان الملك من دول أقوى مننا بكتير و الحل الوحيد هو اننا نركز على ملك واحد منهم و نقتلهو بعد كدا نشتغل على باقي الملوك و خلي بالك ان احنا استخدمنا طاقتنا كلها و دلوقتي فاضل حاجة بسيطة من طاقة كل واحد فينا.
بعد شوية بدأ القتال بين فوعون و ميوار قصاد ٨ ملوك من المملكة السفلية.

ف قصر الملك شمهروش.
الملك شمهروش كان قاعد مع جيرال و الملكة هند و المستشار الخاص.
الملك شمهروش : ايه اخر التطورات ف الحرب يا جيرال.
جيرال : من ساعة ما بدأنا الحرب من حوالي نص مليون سنة قدرنا نحقق خساير كتير ف جيوش المملكة السفلية و امبارح الأمير تابوغ و معاه الجيش الخامس قدروا ينتصروا على الجيش الخامس للمملكة السفلية و قدروا يقتلوا كل الجنود و الأمراء الموجودين ف الجيش دا و دلوقتي الجيش الخامس بقيادة تابوغ رجع عند الجيش الاول يقيادة الملك حاروش.
المستشار الخاص : و ايه اخبار الجيش الرابع و التالت.
جيرال : بسبب الفخ اللي وقعوا فيه، الجيش الرابع و التالت زمانهم انسحبوا من المعركة و دلوقتي أمراء الجيشين دول بيحاروبوا قصاد ٨ ملوك من ملوك المملكة السفلية.
و هما بيتكلموا ظهر قدامهم الأمير ماثور.
الأمير ماثور : جنود الجيش الرابع و التالت وصلوا ل أرض المملكة و فيهم مصابين كتير جدا و جندي منهم بيقول ان كل الأمراء اتقتلوا و دلوقتي فاضل فرعون و ميوار بس و هما دلوقتي بيحاربوا ٨ ملوك من ملوك المملكة السفلية.
ساعتها كلهم اتخضوا و الأمير ماثور اختفى من قدامهم.
جيرال : انا لازم اروح انقذ ميوار و فرعون.
الملك شمهروش :................
المستشار الخاص : مولاي الملك،. بتفكر ف ايه.
قعدوا كلهم مستنيين كلام الملك شمهروش و بعد شوية قال.
الملك شمهروش : مفيش اي اخبار عن مازن.
جيرال : لا مازن مش ظاهر خالص.
الملك شمهروش : كدا مفيش غير حل واحد، يا جيرال، اسحب كل جيوشنا اللي ف أرض المعركة و اعمل استدعاء لكل أمراء و أميرات و ملوك المملكة العليا لأننا هندخل الحرب خلاص و لازم دا اللي يحصل و الا مش هنطبع ب نتيجة ف الحرب دي، احنا فعلا حققنا نتايج كويسة بس دلوقتي احنا لازم نتدخل.
جيرال : اخيراا هنشتغل صح.
الملك شمهروش : احنا لازم نعمل كدا دلوقتي لان داجير ملك المملكة السفلية عارف ان جيوشنا أقوى من جيوشه و علشان كدا استخدم الملوك اللي موجودين دلوقتي و بيحاربوا قصاد فرعون و ميوار و خطة داجير هي أن الملوك دول يدمروا الجيوش بتاعتنا و ساعتها هو هيحرك الجيوش بتاعته.
المستشار الخاص : تسلم دماغك يا مولاي.
اختفى جيرال و بدأ يروح ل كل أمراء و أميرات و ملوك المملكة العليا.

عندي انا ف منطقة التنانين
من ساعة ما بدأت تأمل و انا ليه ف التأمل لحد م قدرت احس فعلا بكل خلية من خلايا جسمي و ساعتها فتحت عنيا و قومت رحت ل بالريون.
انا : انا فعلا قدرت احس بكل خلية ف جسمي.
بالريون ابتسم و متفاجئ : انت بتتكلم جد ولا دا هزار.
انا : ليه بتقول كدا.
بالريون : لأنك اخدت وقت قصير جدا ف التأمل.
انا : صحيح هو عدي وقت قد ايه.
بالريون : عدي هنا حوالي ١٥٠ مليار سنة و ف الوقت الطبيعي ل عالم الجن عدي حوالي نص مليون سنة.
انا : خخخخخخخخخ احااااااااااااا.
بالريون : مالك ف ايه هو انت كان وراك حاجة تعملها ولا ايه.
انا زعلان : ايوه، انا كان ليا صحاب ف عالم البشر و زمانهم ماتوا كلهم.
بالريون بيضحك : كلامك غلط.
أنا : ازاي يعني.
بالريون : لان الوقت ف عالم البشر بيعدي ب بطئ جامد.
انا : يعني ممكن يكون عدي قد ايه ف عالم البشر.
بالريون : حوالي ٨ سنين بس أو من ٨ سنين ل ١٠ سنين بس.
انا فرحان : انا كدا اتطمنت.
بالريون : دلوقتي بقي هترجع تاني ل التأمل بس المرادي بما انك حاسس ب كل الخلايا اللي ف جسمك، عاوزك بقى تخلي كل خلية تنتج طاقة اكتر و اكتر.
انا : بس كدا ممكن خلايا جسمي تتدمر و انا اموت.
بالريون : علشان كدا هتلاقي نفسك تعبان جدا بعد ما تخلي خلايا جسمك تنتج طاقة اكبر و كمان خلايا جسمك اصلا بتنتج طاقة و لكن الطاقة دي يدوب تشغل جسمك بس لما تخليها تنتج طاقة اكبر ساعتها هتقدر تعمل كدا و لكن و انت بتعمل كدا و انت بتتأمل بعد فترة هتلاقي جسمك اترعش مرة واحدة و هنا بقى توقف الخلايا و تخليها تنتج الطاقة اللي جسمك محتاجها بس بس طبعا جسمك هيكون مخزن الطاقة اللي انت خليت الخلايا تنتجها و ساعتها هتحس ان طاقتك زادت فعلا.
رجعت تاني اتأمل و بحاول اعمل كل اللي بالريون قال عليه و مفيش خمس ساعات و لاقيت نفسي بترعش و بدوخ شوية و ساعتها خرجت من التأمل.
انا : كسم كدا دي حاجة صعبة جدا.
بالريون : انا عمري ما قولت انها حاجة سهلة يا مازن شد حيلك شوية و كل مرة حاول تقاوم الرعشة دي و ساعتها خلايا جسمك هتقدر تنتج طاقة اكتر و اكتر لحد ما توصل ان خلايا جسمك تنتج طاقة زي ما انت عايز.
رجعت تاني اتزفت و اتأمل و أحاول اخلي خلايا جسمي تنتج طاقة.

ف قصر الملك غايبان.
الملك غايبان كان قاعد مع اخواتي و الملك نالمورا و الملكة يارا و اختي الأميرة ميوار.
الملك غايبان : نفسي اعرف مازن فين و بعدين هو ليه اختفى اصلا.
الملك عيرادير : اخويا ديرايير بيقول ان مازن عارف ان فيه اشخاص أقوى منك بس طبعا مش عارف هما مين بالضبط.
الملك جاسوم : طب حد فيكم يقدر يخمن مازن ممكن يبقى موجود فين.
الملكة يارا :اكيد راح عالم البشر زي المرة اللي فاتت لما زعل مننا.
الملكة نالمورا بتضحك : ههههه، لسه برضو مش عارفة ابنك يا يارا.
الملكة يارا : قصدك ايه يا نالمورا.
الملكة نالمورا : بما ان مازن عرف ان فيه اشخاص أقوى منك انت و بالريون يبقى اكيد راح ل بالريون علشان يتدرب و قوته تزيد.
الملك غايبان : ما دا اللي كنت خايف منه، لأن بالريون شكله بيفشخه ف التدريب و كمان شخصيتهم واحدة و بالذات مازن مش متوقع خالص.
الملك طارنوخ : المشكلة ان ملوك القوة مينفعش حد يلعب معاهم و كل كلامهم و أفعالهم جد ف جد دا غير قوتهم بنت الحرام، انا لحد دلوقتي معرفش ازاي وصلوا للقوة دي.
الملك فعروم : دا الواحد فيهم ممكن يدمر المجموعة الشمسية كلها ب ضربة واحدة منه.
الملك غايبان : اهو دا بقى اكتر حاجة انا خايف منها لان زيارتهم قربت و خايف مازن يعند معاعم و احنا نروح ف داهية.

عند فرعون و ميوار ف أرض المعركة.
القتال مستمر و فرعون و ميوار قدروا يقتلوا اتنين كمان من ٨ ملوك و اتبقي ٦ ملوك من ملوك المملكة السفلية و لكن فرعون و ميوار مش قادرين يتحركوا خلاص و لما ال ٦ ملوك الباقيين حسوا ب كدا كل واحد فيهم عمل ضربة و وجهوا الضربات دي على فرعون و ميوار.
فرعون : كدا خلاص احنا هنموت، اهربي انتي يا ميوار و ياريت تقولي ل ميار اني بحبها.
ميوار : كسم دماغك يا عم انت، و بعدين اهرب فين هو انا قادرة اتحرك اصلا.
فرعون : كان شرف ليا اني عرفت أميرة قوية زيك كدا و كان نفسي نكسب المعركة دي بس كدا خلاص.
و فعلا الضربات قربت جدا من فرعون و ميوار و لما وصلت ليهم بدؤا يتوجعوا جامد و حسوا ب ألم فظيع و ساعتها ظهر الملك شمهروش و معاه اخوه جيرال و معاهم المستشار الخاص و وراهم كل أمراء و ملوك و أميرات المملكة العليا و ساعتها شمهروش قرب من فرعون و ميوار و صد ضربات ال ٦ ملوك و بعد كدا قال.
الملك شمهروش : خدوهم و انقلوهم ف المملكة عندنا و تبعتوا الحكماء يعالجوهم.
ساعتها اتنين من الأمراء شالوا فرعون و ميوار اللي كانوا فقدوا وعيهم و راح بيهم ل المملكة العليا علشان يتعالجوا من الاصابات اللي عندهم بسبب هجمات ال ٦ ملوك و بعد كدا الملك شمهروش اتحرك ناحية ال ٦ ملوك و عمل سيف من البرق و قتلهم كلهم ب ضربة واحدة و بعد كدا قال.
الملك شمهروش : بصوا بقى دلوقتي الملك داجير هيظهر و معاه كل ملوك و أمراء و اميرات المملكة السفلية و يا ريت كل واحد يمسك نفسه لان المعركة دي ممكن تستمر ل وقت كبير.
لما الملك شمهروش خلص كلامه، ظهر الملك داجير و معاه الأمير ناقل ابنه و معاهم المستشار الخاص ب الملك داجير و وراهم كل ملوك و أمراء و أميرات المملكة السفلية.
الملك شمهروش : كنت متأكد انك هتيجي يا داجير بس للأسف انت جاي علشان تموت.
الملك داجير : لا، انا من ساعة ما الحرب بدأت و انا ف تدريب و دلوقتي انا قوي جدا و شكلك انت اللي هتموت هههه.
الملك شمهروش بيكلم اللي معاه : المملكة العليا أسياد السماء، ابدؤا الهجوم.
الملك داجير : المملكة السفلية أسياد الأرض، ابدؤا الهجوم.
هنا بقى المدعكة بدأت.

عندي ف منطقة التنانين.
كنت لسه ف التأمل و فعلا قدرت اخلي خلايا جسمي تنتج طاقة اكبر و لكن برضو بعد خمس ساعات مقدرتش استحمل و حسيت ب رعشة و طلعت من التأمل.
انا : كسم كدا يا جدع انا حاسس اني بموت.
بالريون : بس لما تتعود على كدا هتكون عندك قوة كبيرة جدا.
انا : بص انا همشي دلوقتي اعمل كام حاجة و هرجع تاني.
خرجت من منطقة التنانين و رحت ع القصر بتاعي خدت مي و سيلين و رحنا عالم البشر و طبعا كنا بالهيئة البشرية و رحنا زورنا خالتي أميرة و ولاء بنتها و عرفت ان اللواء ماهر مات و سيبت مي و سيلين ف بيت خالتي و خدت بعضي و رحت القصر الرئاسي.
دخلت القصر و رحت على مكتب سيادة الرئيس.
انا : اخبارك ايه يا فندم.
الرئيس : يااااااه بقالي عشر سنين مشفتكش يا مازن، اخبارك ايه و عالم الجن عامل ايه.
انا : كلنا كويسين انا جاي اعزيك ف اللواء ماهر، انا زعلت جدا لما عرفت انه مات.
الرئيس : كدا كل حبايبي ماتوا و مش باقي الا انا و شكلها كدا قربت يا مازن.
انا : متقولش كدا و بعدين انا اسف اني اتأخرت ف الزيارة دي.
الرئيس : عادي يا مازن محصلش حاجة و بعدين انت عارف معزتك عندي بالرغم اني مش عارفك اوي بس طالما اخواتي ماتوا و هما بيشكروا فيك ف انا دايما واثق فيك..
انا : هو اللواء سامح مات هو كمان ولا ايه.
الرئيس بيدمع : ايوه يا مازن.
انا ساعتها زعلت جدا بسبب خبر وفاة اللواء سامح لانه كان زى اللواء عثمان بالضبط بالنسبة ليا و برضو انا زعلت علشان اللواء ماهر بس مش زي ما زعلت علشان اللواء سامح و انتوا طبعا عارفين ان احنا عشرة عمر.
مشيت من القصر الرئاسي و اختفيت و ظهرت ف القاعدة العسكرية ف القطب الجنوبي و دخلت ل مكتب المقدم علي.
انا : اخبارك ايه يا علوه.
المقدم على متفاجئ : اهلا يا مازن يا اخويا اخبارك ايه يا معلم.
انا : تمام يا غالي كله كويس و الدنيا تمام.
المقدم على : يااااه يا جدع انت كنت فين الفترة دي كلها، طبعا هتلاقيك كنت خاربها ف عالم الجن.
انا : كل الفترة دي كنت بتدرب يا علي لحد ما طلع عيني و اتبهدلت بس قوتي زادت بشكل كبير.
المقدم على : انا خلاص بقيت اللواء على.
انا : الف مبروك يا حبيبي و عقبال كدا م تبقى قائد الجيش.
اللواء على : اهو الواحد بيشتغل و خلاص اه صحيح اللواء سامح و اللواء ماهر ماتوا يا مازن.
انا : عارف يا علي، دا لسه كنت مع سيادة الرئيس كنت بعزيه و بعد كدا جيت عليك.
طلعت خاتم و اديته ل اللواء على.
انا : خد دا خليه معاك و لو حبيت انك تشوفني قرب الخاتم من بقك و قول اسمي تلت مرات و انا هظهر ليك ع طول.
اللواء على : شغل جن بقى يا سيدي.
انا :يا شيخ اتنيل دا مفشوخ هناك ف عالم الجن.
اللواء على : معلش، هي الدنيا كدا مفيش حد مرتاح خالص.
انا : يلا، اسيبك انا بقى و لو احتجت مني اي حاجة استخدم الخاتم ع طول.
سيبته و اختفيت و ظهرت ف بيت خالتي و كانت سيلين زعلانه جدا بسبب موت ابوها و مي زعلانه علشان سيلين زعلانة و ولاء و خالتي برضو زعلانين بس مش اوي و دا بسبب ان عدي على وفاة اللواء ماهر كام سنة.
انا : يا سيلين بطلي عياط بقى ما انتي عارفة الدنيا و اللي فيها.
سيلين:..............
عماله برضو تعيط و لما حسيت بزعلها قررت اني أحول خالتي أميرة و ولاء ل جن و ساعتها هيعيشوا فترة كبيرة جدا.
انا : بقولك ايه يا خالتي انتي و ولاء.
خالتي : قول يا مازن.
انا : ايه رأيكم تبقوا من الجن و تعيشوا معانا ف عالم الجن.
خالتي فرحانة : بجد يا مازن.
ولاء : انا كان نفسي ف كدا من ساعة ما بابا مات.
سيلين اتكلمت : يا ريت يا مازن تعمل كدا انا مقدرش اعيش من غير امي و اختي.
انا مسكت ايد خالتي و ايد ولاء و عملت معاهم زي ما حصل ل امي و اختي ميار و مي و سيلين بس انا اللي حولتهم ل جن و ساعتها خدتهم و رحنا عالم الجن و رحنا القصر بتاعي و هما كانوا مبهورين جدا بالمكان. سيبتهم مع بعض كسمهم واحدة واحدة و خدت بعضي و رحت ع قصر الملك غايبان ظهرت قدامه و الملك غايبان كان قاعد مع اخواتي و الملكة نالمورا و الملكة يارا
انا : منورين يا جماعة.
كلهم طبعا اتفاجؤا لاني بقالي نص مليون سنة مش ظاهر ليهم خالص و لاقيت الملك غايبان ضربني ع دماغي و قال.
الملك غايبان : بقى كدا يا زفت تختفي كدا.
انا : ممكن تسكت لاني عندي سؤال مهم جدا.
الملك ديرايير : ايه هو يا مازن.
انا : هو ليه فيه حروب ف عالم الجن بالرغم ان كل الجن اغنياء و كمان العالم بتاعنا كبير جدا.
الملك غايبان : الحرب موجودة لان اللي بيكسب الحرب بيقدر ياخد نسبة من موارد المملكة اللي خسرت الحرب و كمان المملكة اللي كسبت الحرب بتبقى كلمتها مسموعة.
انا : ما انا عارف كل دا بس ايه اللي يخلي الملك داجير يحارب الملك شمهروش بالرغم ان المملكة السفلية معظم سكانها مبسوطين.
الملك ديرايير : عندك حق و كمان لما بدأ الحرب بدأ يستخدم الملوك و دي حاجة غريبة فعلا.
انا : الاغرب بقى، فاكرين لما كنا ف اجتماع المجلس الأعلى اللي انا حضرته معاكم.
الملك عيرادير : ايوه فاكرين يا مازن.
انا : فاكرين لما شمهروش أعلن الحرب على داجير.
الملك فعروم : ايوه فاكرين.
انا : طب ليه بقى باقي الملوك اللي كانوا موجودين قطعوا العلاقات مع المملكة السفلية.
الملك طارنوخ : دي حاجة غريبة جدا، لأن مفيش مملكة قطعت علاقتها ب مملكة تانية.
الملك جاسوم : عندكم حق، الحوار كله فيه حاجة غلط.
انا : كدا يبقى فيه اتفاق بين كل الملوك لان لما شمهروش أعلن الحرب ساعتها الملك تارول قال ان مملكة المياه قطعت كل علاقتها مع المملكة السفلية، و الملك بركاع قال ان مملكة النار قطعت كل علاقتها مع المملكة السفلية و الملك نوام قال ان مملكة الظلام قطعت كل علاقتها مع المملكة السفلية، لو فكرتوا فيها شوية هتلاقوا بركاع وتارول و نوام متفقين على حاجة.
لما خلصت كلامي لاقيت الكل قاعدين يفكروا و بعدها الملك غايبان قال.
الملك غايبان مبتسم : انا كنت عارف انك الوحيد اللي هتقدر تفهم اللي بيحصل.
الملكة يارا : انت بتتكلم عن ايه.
انا : هههههه شكلهم لسه مش فاهمين.
الملك ديرايير : ممكن اقول حاجة يا بابا.
الملك غايبان : انطق يا زفت.
الملك ديرايير بيشخر : خخخخخخخخ ما تقولوا في ايه.
الملك غايبان : تصدق انك خول، ما تعمل احترام ليا يا زفت.
انا : اهدي بس يا بابا انا هخليه يفهم.
انا بتكلم جد : بص يا ديرايير، اللي خلي تارول و بركاع و نوام يعملوا نفس الحاجة و هي انهم يقطعوا كل العلاقات مع المملكة، كل دا اتفقوا عليه علشان يضعفوا أقوى مملكتين ف عالم الجن و خصوصا المملكة العليا لأنها أقوى مملكة و اللي بعدها هي المملكة السفلية و بعد كدا هيحاولوا يوقعوا بيننا احنا، النسل القديم لو ضعف هما اللي هيركبوا و علشان كدا هما قطعوا العلاقات مع المملكة السفلية.
الملك فعروم : طب ليه مقطعوش العلاقات مع المملكة العليا.
انا : لأنهم لو عملوا كدا يبقى رسميا هما هيبقى أعداء ل بابا او ف نظرهم ابو الجن و الأقوى ف التاريخ الملك غايبان و هما اكيد عارفين انهم لو عملوا كدا بابا هيفشخهم كلهم.
الملك جاسوم : طب هما ناويين يعملوا ايه دلوقتي.
انا : تارول و بركاع و نوام هيدخلوا الحرب و هيتحدوا ضد شمهروش و داجير.
الملك جاسوم : طب ليه داجير دخل الحرب اصلا.
انا : لانه غبي و كان مفكر انه هيكسب و كمان تارول و بركاع و نوام منتظرين الحرب دي من زمان.
الملك نالمورا : كل دا، غايبان كان عارفه بس كان ساكت علشان يشوف انتوا هتعملوا ايه.
الملك غايبان : و للأسف مفيش حد فيكم فهم حاجة و الوحيد اللي فهم اللي بيدور هو مازن بس مازن لسه عارف من فترة قصيرة و الا كان ظهر من زمان.
انا : انا عرفت فعلا بس لما كنت ف عالم البشر.
الملكة نالمورا : هو مش انت كنت عند بالريون زعيم التنانين.
انا : مش هقول كنت فين و خلي بالك يا ماما ان اختك و بنتها ولاء هنا ف عالم الجن.
الملكة يارا : هنا ازاي يعني.
انا : ما اصل انا كنت الأول عند بالريون من ساعة ما بدأت الحرب و من شوية خلصت تدريب و رحت عالم البشر و جبت خالتي و بنتها ولاء هنا ف عالم الجن و هما دلوقتي ف القصر بتاعي.
الملك غايبان يزعق : انت غبي يا زفت انت، انت ازاي تجيبهم هنا و هما لسه بشر.
انا : متقلقش انا حولتهم ل جن.
لما قولت كدا لاقيت الكل اتفاجؤا و لاقيت الملك غايبان اتخض.
الملك ديرايير : هو انت قدرت تحولهم ل جن.
انا : ايوه يا عم مش حاجة مستحيلة يعني.
الملك عيرادير : هي مش مستحيلة، بس اللي يقدر يعمل كدا شخص ف قوة بابا او ماما.

( عرفتوا بقى ليه انا ف القصة خليت غايبان هو اللي يحول يارا و ميار و سيلين و مي، كل دا علشان لما مازن يتدرب يقدر هو كمان يعمل زي غايبان و ساعتها انا ك كاتب اكون وضحت القوة اللي وصل ليها بطل القصة مازن، هههه عرفتوا بقى ان التفاصيل مهمة😂).
انا : حاليا بابا أقوى مني بحاجة بسيطة بس.
الملك ديرايير : علشان كدا من ساعة ما انت ظهرت مكنتش قادر احس بأي قوة منك.
الملك طارنوخ : دلوقتي بقي هنعمل ايه ف بركاع و تارول و نوام.
انا : ولا حاجة، هنقلهم بس و ساعتها كل حاجة هترجع طبيعية زي الاول.

في أرض المعركة عند الملك شمهروش و الملك داجير.
كان ساعتها الهجوم خلاص هيبدأ و لكن ظهر ف أرض المعركة الملك تارول و معاه كل ملوك و أمراء و أميرات مملكة المياه و ظهر الملك بركاع و معاه كل ملوك و أمراء و أميرات مملكة النار و ظهر الملك نوام و معاه كل ملوك و أمراء و أميرات مملكة الظلام و لكن كل دول متحدين ف جبهة واحدة ضد المملكة السفلية و المملكة العليا.

بعيد بقى عن كل دا، تعالوا افشخ دماغكم و تفكيركم شوية 😂

مشهد من السلسة الثالثة.
كنت قاعد انا و الملك غايبان ف القصر بتاعه و كنا قاعدين بنضحك و نهزر و فجأة لاقيت الملك غايبان وشه اتقلب و مرعوب و لاقيت اخواتي ظهروا و هما مرعوبين و لاقيت الملكة نالمورا ظهرت و برضو خايفة جدا،. انا ساعتها افتكرت ان الحاجة الوحيدة اللي هما بيخافوا منها هي التنانين و لكن لما لاقيت بالريون زعيم التنانين ظهر و كان مرعوب هو كمان، حسيت ان فيه حاجة غلط.
انا : ايه يا جماعة كلكم جيتوا هنا ليه و خايفين كدا ليه.
الملك غايبان : ركز كدا و انت تعرف.
انا : اركز في ايه و اعرف ايه ما تتكلموا يا جماعة.
الملك ديرايير : يا بابا، لا مازن و لا انا و لا حتى اخواتي، محدش فينا بقدر يحس ب قوة ملوك القوة او ملوك الطاقة.
و احنا بنتكلم لاقيت شخص غريب جدا ظهر قدامنا و تحس ان عنده هيبة كبيرة جدا و مقامه كبير و ظهر ورا الشخص دا اتنين كمان و برضو شكلهم يخليك اول ما تشوفهم تبوس ايدهم من الخوف و لاقيت الملك غايبان قرب منهم و باس ايد الشخص اللي ظهر ف الاول و قال.
الملك غايبان متوتر و مرعوب : اهلا يا بابا. يتبع

طبعا انا بعتذر جدا علشان الجزء دا قصير بس زي ما انتوا شايفين انا بدأت اكتب ف السلسة التالتة
عاش بجد قصه جمدان
متتأخرش فى الجزء العاشر

• عجبني
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
لا يسطاا مش تختمهاا يسطاا

• عجبني
طب والنهارده هتعمل اى المفروض تنزل التاسع ولا مش ناوى

• عجبني
التفاعلات: ABDO toxic
بلاش تختمها

• عجبني
التفاعلات: ABDO toxic
استمر

• عجبني
يبقه تتعوض وتنزل السلسله التالته

• عجبني
يعني هتنزل جزء أو جوزاين

• عجبني
قبل رمضان

• عجبني
يا جماعة الجزء العاشر هينزل السبت و لو اتأخرت هينزل الأحد لكن مش هيتأخر اكتر من كدا

• عجبني
التفاعلات: ABDO toxic, AhmesdSimo, الجمد و شخص آخر
يا جماعة الجزء العاشر هينزل السبت و لو اتأخرت هينزل الأحد لكن مش هيتأخر اكتر من كدا
مستنينو علي احر من الجمر ☠

• عجبني
لو بدأت في السلسله الثالث نزل اول جزء بعد ما تخلص كتبه

• عجبني
التفاعلات: ABDO toxic، AhmesdSimo و متهور موت
لو بدأت في السلسله الثالث نزل اول جزء بعد ما تخلص كتبه
ازاى يسطاا لازم يختم السلسله التانيه الاول

• عجبني
  • بيضحكني
التفاعلات: ABDO toxic، AhmesdSimo و الجمد
هتتختم يوم السبت او الاحد
قصدي بعدها

• عجبني
التفاعلات: ABDO toxic، AhmesdSimo و متهور موت