NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة فانتازيا وخيال الحرب والجنس والغموض | السلسلة الثالثة | ـ عشرة أجزاء 14/7/2022

حرفيا انت بتقدم عظمة يصحبي اعتقد انك هترجع مازن للقصة لان انت مش هتخليه ناطق للقصة وهو ميت واعتقد ان موري هو اللي هيرجعه
 
  • عجبني
التفاعلات: ناقد بناء و متهور موت
بص هى القصة تحفة و مفيش اختلاف عليها بس بصراحة الحته بتاعة موت مازن مش لطيفة إلا بقى لو حصلت المفاجأة و ظهر يبقى انت كدة عملت ميكس ابن حرام اتمنى مازن ميكونش دوره خلص عشان يربى ابن الكلب مورى دة 😂😂و استمر يا بطل ♥♥♥
 
  • عجبني
التفاعلات: ناقد بناء
كمل، دا كل اللي هقولهولك علي رأي في القصه لأنها عظمه فشخ
انما بقا موت مازن عايزك تشوف حدث محترم كدا ترجعه بيه لانه اكيد لسه عايش
مع تحياتي ليك
"اللول"
 
  • عجبني
التفاعلات: ناقد بناء و BTI5A
كميه عظمه فى الجزء التالت ده هتخلينى اطلع من هدومى يجددع
 
  • عجبني
التفاعلات: ناقد بناء
من أفضل القصص ال بحب أقرأه
أحسن واحد بيعرف يسرد
وشكلك أصلا دكتور طاقة 🤣
 
  • عجبني
التفاعلات: ناقد بناء
يجماعه اكيد مازن ممتش اومال مين اللى بيجحكى يعنى بس فى تخمين تانى للحصل لماذن غير اللى كتبته و غير اللى اتقال ان مازن اتعلم ازاى يعمل وهم زى جين تجين و احسن و هو عمل زهم لسفيرام ده ولا اسمه و دلوقت هو على كوكب الارض
 
كل عام و انتم جميعا بخير يا أفضل ناس و احسن قراء و اتمنى اشوفكم مستمتعين بالسلسلة دي




قبل ما تتمنى ان يكون عندك سلطة و قوة لازم تسئل نفسك يعني ايه سلطة او قوة اصلا و كمان نوعها ايه، يعني مثلا ممكن تكون غني و دا نوع من انواع السلطة و ممكن تكون عبقري و صاحب منصب كويس و دا برضو نوع من انواع السلطة و ممكن يكون عندك جسم قوي و تستغله و دا برضو نوع من انواع السلطة بس، يعني ايه سلطة اصلا، السلطة هي انك يكون عندك حاجة او ميزة تستغلها لمصلحتك لو حتى الميزة دي ف حد غير لازم تتعلم ازاي تستغل اي حاجة حلوة ف الشخص اللي قدامك زي مثلا الملك غايبان، دايما بستغل قوته علشان يعمل اللي هو عايزه و علشان كدا هو بيعامل اي حد ع اساس القوة و لكن لازم برضو تراعي شعور اللي حواليك علشان لما تستخدم سلطتك يحسوا فعلا انك مهتم بيهم و الا كل اللي حواليك هيبعدوا عنك.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

اهلا و مرحبا بكم ف الجزء الأول من السلسلة الثالثة من الحرب و الجنس و الغموض.

استمر الوضع كما هو عليه، انا مش طايق الملك غايبان و الملك ناحور و برضو اخواتي مش طايقنهم و اخواتي كانوا كل فترة بيزوروني لاني استقريت خلاص ف منطقة التنانين ف القصر بتاعي و كان معايا خالتي أميرة و بنتها ولاء و مراتي مي و مراتي سيلين و الملك نالمورا و كنت كل فترة اخلي مي و سيلين و خالتي و ولاء يتدربوا معايا لحد ما بقوا اقوياء جدا و لكن طبعا مش أقوى من الملكة نالمورا لحد ما مي و سيلين بقوا حامل و جابولي ولد و بنت، الولد اسمه فاسيرون عمره بقى ٣٠٠ مليون سنة ف طولي و قوي جدا بس لسه مش زي النسل القديم حتى و يبقى ابني من مي و بنتي اسمها مايا ٣٠٠ مليون سنة اتولدت قبل اخوها ب الفين سنة و هي جميلة جدا زي سيلين امها و كمان قوي بس مش زي اخوها الصغير فاسيرون لأنها مش مهتمة بالتدريب قوي، كنت انا و بالريون دايما بعد ما نخلص تدريب يقعد يتكلم معايا شوية و بعد كدا انا بروح القصر بتاعي و ف يوم بعد ما خلصنا تدريب.
بالريون بيتوجع : يا مازن، انت دلوقتي أقوى مني و لازم تحاسب بعد كدا لأنك ممكن تموتني.
انا : معلش بقى مكنش قصدي بس انت ليه عايزني اتدرب من غير م الحيوان المختوم يبقى جوايا.
بالريون : بص، الحيوان المختوم بنستخدمه بس ف المعارك لكن ف التدريب لازم تتدرب من غيره علشان تقدر تزود قوتك.
انا : كويس لأني فعلا بقيت أقوى منك من غير ما ابنك رايفار يبقى جوايا و استخدم قوته و دي حاجة عظمة فشخ اني بقيت أقوى واحد ف عالم الجن من غير حتى ما استخدم الحيوان المختوم جوايا.
بالريون : بس خلي بالك ان فيه اشخاص أقوى مني انا و غايبان.
انا : و مين دول بقى ما هو مفيش الا انا و انت و غايبان اللي فعلا قوتنا كبيرة جدا.
بالريون : لا فيه و بعدين غايبان يبقى ابوك و اكيد هو ليه اب.
انا : إنجز و قول مين اللي أقوى مننا.
بالريون : مش هينفع اقول دلوقتي بس اوعدك انك هتعرفهم شخصيا.
انا: براحتك، على فكرة انا بقالي فترة حاسس ان فيه حاجة غلط ف جسمي.
بالريون ساعتها اترعب و انا حسيت بكدا.
بالريون متردد : ه ه ه، كل الحكاية اني ابني رايفار مش جواك بقاله فترة كبيرة بسبب التدريب.
انا ب نبرة حادة : خليك براحتك بس كدا كدا انا هعرف و لو عرفت انك كدبت عليا ساعتها لا اعرفك و لا تعرفني.
بالريون : ليه بس، كل دا هيحصل لو كدبت عليك.
انا : ايوه لأنك كدا مش مختلف عن غايبان.
و احنا بنتكلم ظهر قدامنا رايفار.
رايفار : انا عملت كل حاجة يا مازن زي ما انت طلبت و الأشخاص اللي انت قولت عليهم ف عالم البشر لسه عايشين رغم ان عدي ف عالم البشر حوالي ٥ مليون سنة.
انا متفاجئ : و دا ازاي بقى.
رايفار : اولا، اللواء على بيسلم عليك، ثانيا، اللواء على قالي انهم قدروا يخترعوا مصل يخليهم يعيشوا عمر كبير بس طبعا مش زينا.
انا : كويس ان كل اللي اعرفهم لسه عايشين.
سيبتهم و اختفيت و ظهرت ف القصر بتاعي.
بالريون : يا رايفار، مازن بدأ يحس بالطاقة النقية اللي ف جسمه.
رايفار : طب و العمل ايه دلوقتي، مازن لو قدر يحس بالطاقة النقية و لو مقدرش يتحكم فيها، ممكن يموت.
بالريون : مازن دلوقتي أقوى مني بكتير و طالما بدأ يحس بيها هنسيبه لحد ما يحس بيها كلها و ساعتها لازم اكلم الأشخاص اللي موجودين ف عالم الإلهة و هما هيقدروا يساعدوه.

عندي ف القصر بتاعي ف منطقة التنانين.
الملكة نالمورا و خالتي و ولاء و مي و سيلين قاعدين مع بعض بيتكلموا و انا ظهرت قدامهم.
انا : اخباركم ايه يا جماعة.
الكل : كويسين.
انا : اومال فين ولاد الكلب ولادي.
مي : يعني انت بتشتم نفسك.
سيلين : شكلك كدا لسه مخلص تدريب.
انا : انا فعلا لسه مخلص تدريب و كمان انا اسف لاني مش مهتم بيكم الفترة دي، فين بقى الولاد.
الملكة نالمورا : هتلاقيهم كل واحد ف الجناح بتاعه و دا كان عقاب ليهم لأنهم اتخانقوا مع بعض و مايا ضربت فاسيرون.
انا : و فاسيرون كان ردة فعله ايه.
مي : ولا حاجة و دا اللي مخوفنا لانه طالع زيك كدا لما بيحب يعمل مصيبة مش بيتكلم بيفكر بس ازاي يعملها.
خدت بعضي و رحت ل جناح بنتي مايا و دخلت.
مايا : اهلا يا بابا يا حبيبي.
انا : بطلي كلام فاضي و قوليلي، انتي و اخوكي اتخانقتوا ليه.
مايا : كل اللي حصل انه خلي صوته يعلي على طنط مي و انا ساعتها ضربته لأنها امه و المفروض يحترمها.
انا : انت عملتي الصح بصفتك اخته الكبيرة و لكن لازم تاخدي بالك ان فاسيرون أقوى منك و ممكن لما يحاول يضربك يأذيكي من غير ما ياخد باله.
مايا : و علشان كدا انا هتدرب كل يوم لحد ما ابقى أقوى منه.
سيبت مايا بنتي و رحت ل جناح فاسيرون.
فاسيرون : اهلا يا بابا اتفضل.
انا : انت ليه زعقت مع امك مي.
فاسيرون : لأنها عايزانى اتجوز بس انا مش عايز.
انا : حتى لو انت معترض ليه تعلي صوتك على امك و كمان قدام سيلين و جدتك أميرة و خالتك ولاء و كمان قدام اختك الكبيرة مايا و كمان انت حتى معملتش احترام ل نالمورا.
فاسيرون : متقلقش، كل دول سمعوني كلام ابن حرام و هزقوني جامد.
انا : كويس انهم عملوا كدا و كويس ان اختك ضربتك قدامهم بس لو دا اتكرر تاني انا ساعتها اللي هتدخل و هنا بقى انا مش هرحمك، سمعت ياض انت.
فاسيرون : ايوه سمعت بس هما برضو لازم يبعدوا عن الكلام اللي يخليني اغضب.
انا : ليه، هو انت فعلا مش هتتجوز خالص.
فاسيرون : لا طبعا هتجوز بس هما عايزين يجوزوني الأميرة ميجور بنت الملك شمهروش.
انا : هو الملك شمهروش بقى عنده اولاد غير حورس.
فاسيرون : مفيش غير حورس و ميجور.
انا : طب انت رافض ميجور ليه، هي مش جميلة ولا ايه.
فاسيرون : بالعكس، دي جميلة فشخ.
انا : اومال فيه ايه.
فاسيرون : ما جمالها دا هو المشكلة.
انا : ازاي يعني، بقولك ايه اتكلم بوضوح لاني بدأت احس انك مش راجل اصلا.
فاسيرون : لا حاسب، كل الحكاية ان ميجور مغرورة فشخ.
انا : هو انت تعرفها ولا ايه.
فاسيرون : لا معرفهاش، ما انت اني دايما ببقى موجود هنا ف منطقة التنانين، يأما ببقى موجود مع اعمامي او اخواتك بنتدرب او ببقى موجود عند جدتي يارا و عمتي ميار ف قصر جدي غايبان.
انا : اومال عرفت ازاي ان ميجور مغرورة.
فاسيرون : دي حاجة معروفة ف عالم الجن كله.
انا : بس طالما انت قولت انها جميلة يبقى انت شوفتها قبل كدا.
فاسيرون : انا فعلا شوفتها ف قصر جدي غايبان و كانت مع ابوها الملك شمهروش.
انا : طب بعيد عن أن ميجور جميلة و مغرورة، اكيد عندها صفات تانية.
فاسيرون : هي ذكية جدا و كمان قوية زي الأميرة ميوار كدا.
انا : بص يا ابني، حكاية الغرور دي بتبقى نسبية.
فاسيرون : يعني ايه الغرور حاجة نسبية.
انا : يعني مثلا ممكن تكون هي مغرورة بالنسبة ل أشخاص و بالنسبة ل أشخاص تانيين حاجة عادية.
فاسيرون : يعني انت قصدك اني اتعرف عليها و اقضي شوية وقت معاها و ساعتها انا هقدر احدد اذا كانت فعلا مغرورة او لا.
انا بضحك : مشكلتك انك فاهمني كويس هههه.
فاسيرون : لا انا مش بقدر افهمك معظم الوقت و دا بسبب انك زكي جدا بالنسبة لينا.
انا : لا ذكي و لا حاجة، انتوا بس اللي بتفكروا بطريقة معتادة و دا غلط، لازم يبقى تفكيرك فيه مرونة علشان تقدر تتعامل مع أي حد.
فاسيرون بفرح : اه صحيح، عمي ديرايير بيقول اني قربت ابقى قوي زي عمي جاسوم.
انا : كويس جدا بس برضو لازم تبقى أقوى حتى من عمك ديرايير.
فاسيرون : ما دا اللي انا عايزه و علشان كدا انا بدور على طريقة تخلي قوتي تزيد بسرعة.
انا : لا مينفعش كدا، لأن مفيش طريقة هتخليك تعمل كدا، لازم يا ابني تتعب و تجتهد و تتبهدل و يطلع عينك علشان تقدر تحقق هدفك و لأنك لو حققت هدفك من غير ما تتعب هتحس انك ولا حاجة لأنك مش هتكون حاسس بقيمة الهدف دا فهمت.
فاسيرون : فهمت يا بابا.
انا قلبت وشي : طب و مستني ايه يا خول انت قوم روح ل امك مي اعتذر ليها وبعد كدا تروح تعتذر ل اختك الكبيرة و بعد كدا روح اتدرب مع اعمامك.
فاسيرون اترعب و خد بعضه و راح اعتذر ل كل اللي موجودين و بعد كدا راح ل قصر الملك غايبان علشان يتدرب هناك و انا خدت بعضي و رجعت للقاعة العامة لان كلهم كانوا قاعدين فيها.
انا : ها، فاسيرون اعتذر ولا لسه.
خالتي : اعتذر طبعا بس كان زعلان جدا.
انا : زعلان ليه.
الملكة نالمورا : لانه عمل حاجة هو مش عايز يعملها.
انا : انا لحد دلوقتي مش عايز أشد عليه بالرغم انه عنده دلوقتي حوالي ٣٠٠ مليون سنة.
مي : ما انا دايما بقولك تشد عليه شوية بس انت اللي مش عايز.
انا : يا حبيبتي، الكلام دا مينفعش، لازم هو اللي يشد على نفسه علشان يقدر يتعامل مع كل اللي حواليه و كمان بلاش تضغطوا عليه ف حكاية الجواز دي لانه حاسس ان ميجور مغرورة.
ولاء : ميجور مش مغرورة ولا حاجة بس ابنك بقى هو اللي مش عايز حد يقرر اي حاجة ف حياته.
سيلين : من الاخر كدا ابنك مش عايز حد يتدخل ف حياته.
انا : هههههه، دا عند امه الكلام دا.
مي : انا نفسي مرة تجيب سيرتي ف حاجة حلوة.
أنا : طبعا، دا انتي و سيلين احلى حاجتين ف حياتي كلها.
لما قولت كدا حسيت ان الملكة نالمورا زعلت شوية ف انا قربت منها و مسكت ايدها و بوستها و قولت.
انا : لكن نالمورا بقى هي حياتي كلها.
الملكة نالمورا بفرح : شكرا يا حبيبي دا من ذوقك الحلو.
انا : ذوقي حلو لأن انتي حلوة فشخ.
الملكة نالمورا : انت احلى يا حبيبي.
انا : انتي اجمل واحدة ف حياتي.
مي بتهزر : طب نجيب اتنين لمون للعشاق هنا.
انا قربت منها و بالكف ع قفاها.
انا بهزر : ما تلمي نفسك يا جزمة، اهي نالمورا اتكسفت.
خالتي: ههههه، دا وشها بقى زي الطماطم.
ولاء : على فكرة احسن حاجة ف نالمورا انها بتتكسف فشخ.
الملكة نالمورا مكسوفة : خلاص بقي يا جماعة و الا هقوم امشي.
ولاء : لا خليكي قاعدة، لأن القعدة من غيرك مش بيبقى ليها طعم.
الملكة نالمورا : شكرا يا حبيبتي دا من ذوقك.
انا : هي ايه حكاية الأذواق معاكم النهاردة.
سيلين : هههههه، تصدق عندك حق.
انا ب تناكة : طول عمري عندي حق، على فكرة انا هروح ل شمهروش علشان انا عايز اقابل ميجور دي و اتكلم معاها شوية.
مي : و ليه دا كله.
انا : علشان اقدر اعرف بالضبط فاسيرون معترض عليها ليه.
خدت بعضي و اختفيت و طلعت من منطقة التنانين و ظهرت ف قصر الملك شمهروش.
سيلين : كدا مازن ناوي فعلا يخلي فاسيرون يتجوز.
الملكة نالمورا : طبعا لانه عايز يفرح ب ابنه.
خالتي : عندك حق يا نالمورا، مازن فعلا نفسه يفرح ب ولاده.

ف قصر الملك شمهروش.
الملك شمهروش كان قاعد مع فرعون و حورس و جيرال و لكن الملكة هند كانت قاعدة مع بنتها ميجور بعيد عنهم شوية و انا ظهرت قدام الملك شمهروش و ساعتها كل الموجودين اترعبوا فشخ و دا لأنهم عارفين اني أقوى من غايبان نفسه و دا لأنهم شافوني لما كنت ف المعركة قصاد غايبان.
الملك شمهروش مرعوب : اهلا يا جدي اتفضل.
انا : انا مش جدك انا اسمي مازن و يا ريت تبطل التوتر اللي انت فيه دا.
حورس : اهلا يا مازن اخبارك ايه يا غالي.
فرعون : ايه يا عم الغيبة دي كلها بقالك فترة مش بتظهر.
انا : كل الحكاية اني لما اكون هنا، يبقى السبب اني عايز اشوفكم و اشوف امي و اختي ميار.
جيرال : انت عارف ان هنا برضو بيتك، و كمان انت عارف ان احنا أهل يا غالي.
انا : ما علشان كدا انا دايما بسأل عليكم و بشوفكم.

عند ميجور و الملكة هند.
ميجور : مين يا ماما دا و ليه بابا و اخويا و ابن عمي و عمي خايفين كدا.
الملكة هند متوترة : فاكرة لما حكيت ليكي على اخر حرب حصلت.
ميجور : ايوه طبعا، انت قولتي ان فيه ملك اسمه ايزيس و مشهور ب الملك مازن هو اللي كسب الحرب دي و كمان كسب جدي غايبان ف القتال.
الملكة هند : اهو دا بقي هو اللي بيتكلم مع ابوكي دلوقتي.
ميجور متفاجئة : انتي بتتكلمي جد ولا بتهزري، مش انتي قولتي ان الملك مازن دا اختفى بعد المعركة و مش بيظهر الا قليل جدا.
الملكة هند : ايوه، هو بيظهر كل كام مليون سنة.
بعد شوية لاقيت الملكة هند و ميجور قربوا مننا و بدؤا يتكلموا معانا.
الملكة هند : اهلا يا مازن،. اخبارك ايه، محدش شافك من ساعة ما الحرب خلصت.
انا : انا كويس يا هند و بعدين انا كنت بظهر كل فترة اتطمن على اختي و امي و اشوف جوزك و فرعون و جيرال بس شكلهم محدش فيهم اتكلم قدامك و علشان كدا متعرفيش.
الملكة هند : دي بقي بنتي ميجور.
انا : اهلا يا ميجور، اخبارك ايه.
ميجور : كويسة يا جدي.
انا : انا مش جدك، لما تتكلمي معايا تناديني ب مازن او ايزيس زي ما تحبي.
ميجور : اللي تشوفه يا مازن.
انا : قوليلي بقى، انتي بتعملي ايه ف حياتك دلوقتي.
ميجور : دلوقتي انا بتدرب و نفسي ابقي أقوى المقاتلين ف عالم الجن او العالم بتاعنا، نفسي ابقي زيك انت و جدي غايبان و النسل القديم.
انا : كويس جدا، انت بتفكري زي ابني بالضبط.
الملك شمهروش : فاسيرون دلوقتي، بقى ف قوة اخواتك يا مازن، اكيد انت اللي بتدربه.
انا : لا مش انا،. هو بيتدرب مع اخواتي و خاصة اخويا ديرايير لان ابني بيحبه جدا.
جيرال : فعلا، جدي ديرايير يتحب لانه شخص محترم و كويس جدا دا غير انه متواضع.
انا : عندك حق يا جيرال هو فعلا جدع.
ميجور : ممكن اطلب منك طلب يا مازن.
انا : اتفضلي يا ميجور.
ميجور : ممكن تخلي جدي ديرايير يدربني انا كمان و بالمرة اتعرف على ابنك فاسيرون.
انا ساعتها فرحت شوية لاني كدا قربت بين ميجور و ابني فاسيرون و هما هيقدروا يقضوا وقت اكتر مع بعض و ساعتها ابني هيقدر يتعرف عليها.
انا بكلم واحد من الجنود : روح نادي ل ديرايير.
الجندي بفرح : تحت امر مولاي الملك مازن.
بعد شوية ظهر الجندي و بعد كدا ظهر الملك ديرايير قدامنا.
الملك ديرايير متفاجئ : ايه يا عم انت فين.
انا : انا موجود عادي و بعدين ما انت كنت عندي من يومين انت و عيرادير و فعروم و طارنوخ و جاسوم.
الملك ديرايير : بس برضو احنا بنحب نقضي وقت اكتر معاك بدل ما احنا نتعامل مع بابا و ناحور دا، يا اخي ناحور دا وجع دماغ يا عم انا خلاص هولع ف نفسي بسببه.
انا : طب ما تيجوا تعيشوا معايا و خلاص بلا وجع دماغ.
الملك ديرايير : عندك حق بس لو انا جيت اعيش معاك انا و اخواتي ممكن نتقل عليك.
انا : يا عم تعالوا و ابنوا قصر و عيشوا براحتكم.
الملك ديرايير : هفكر و هرد عليك.
انا : دلوقتي بقي انا عايزك تمسك تدريب ميجور و كمان تدربها هي و ابني فاسيرون مع بعض.
الملك ديرايير : مفيش اي مشكلة يا اخويا،. اللي تشوفه يا مازن.
انا : ابوك عامل ايه ما الزفت ناحور.
الملك ديرايير بزعل : معرفش يا مازن، كل اللي اعرفه ان ابوك شادد عليه جامد من ساعة الحرب و اللي حصل.
انا : براحته.
الملك شمهروش : افرحي يا ميجور، جدي ديرايير هو اللي هيدربك ب نفسه.
الملك ديرايير : يا شيخ اتنيل بلا وكسه.
ميجور : شكرا ي مازن.
الملك ديرايير : يا ميجور، اتكلمي مع جدك مازن ب احترام.
انا : سيبها براحتها، انا اللي قولتلها تناديني عادي، ولا عندك اعتراض.
الملك ديرايير : طالما انت اللي عايز كدا براحتك.
انا : معلش يا ميجور، ممكن تروحي ل قصر غايبان تجيبي امي و اختي اشوفهم و اقعد معاهم شوية.
ميجور : اللي تأمر بيه يا مازن.
اختفت ميجور و راحت ل قصر الملك غايبان.
انا : علي فكرة يا هند، ميجور بنتك محترمة جدا و طيبة جدا.
الملكة هند: دي مطلعة عيني يا مازن.
انا : دي حاجة عادية جدا لأن احنا لازم نتعب ف تربية ولادنا.
الملك شمهروش : عندك حق يا مازن.
انا : ايه يا حورس مش بتتكلم ليه انت و فرعون.
فرعون : هنتكلم نقول ايه يا مازن.
انا : قولوا اي حاجة، انا نفسي فعلا اتكلم معاكم.
حورس بيهزر :هههههه، دا قبل ولا بعد الفطار.
انا : هههههه تصدق انك بضان يا جدع.
جيرال : لا هي بيضة واحدة مش بضان، مثنى مؤنث بقى 😂.

ف قصر الملك غايبان.
الملك غايبان كان قاعد مع الملكة يارا و الأميرة ميار و الملك ناحور و ظهرت قدامهم الأميرة ميجور.
الملك غايبان : ايه يا ميجور، جيتي هنا ليه.
مجور : جدي مازن بعتني هنا علشان عايز يشوف الملكة يارا و الأميرة ميار.
الملكة يارا : يعني مازن موجود عند ابوكي.
ميجور : ايوه و هما دلوقتي بيتكلموا مع بعض.
الملك غايبان : انا هاجي معاكم يا يارا.
اختفي الملك غايبان مع الملكة يارا و الأميرة ميار و ظهروا ف قصر الملك شمهروش.

ف قصر الملك شمهروش.
كنا لسه قاعدين بنتكلم و نضحك مع بعض و ظهر قدامنا ميجور و امي و اختي و ابويا.
انا : ازايك يا ماما، ازايك يا ميار.
الملكة يارا : كويسة يا حبيبي، اخبارك ايه.
انا : كويس يا حبيبتي.
ميار : انا كويسة يا مازن اخبارك انت ايه.
انا : انتي ليه مش ب تزوريني ف منطقة التنانين.
ميار : ما انت كل فترة بتزورنا و انا مش عايزة اتقل عليك.
انا : يا ستي تقلي براحتك متقلقيش و بعدين يعني انا عندي كام اخت.
الملك غايبان : عامل ايه يا ابني.
انا ب بنرة حادة : انت مالك انت، عامل ايه او مش عامل ايه دي حاجة متخصكش.
الملك غايبان : خلاص بقى يا ابني مش كل مرة تفكرني ب اللي حصل.
انا : هههههه، ما انت السبب ف اللي حصل.
الملك غايبان : يا ابني، الموضوع دا عدي عليه حوالي مليار سنة، كفاية كدا، انا نفسي ترجع وسطنا تاني.
انا : مفيش اي مشكلة.
الملك غايبان : بجد يا مازن.
انا : طبعا ب جد بس لازم ناحور يموت الأول و ساعتها هتلاقيني رجعت، لكن طالما هو عايش مش هينفع.
الملك غاببان بزعل : يا مازن دا مهما كان اخوك.
انا : ايوه، اخويا اللي انت كنت عايز تذلني بسببه و كمان بسبب حاجة انا معملتهاش.
الملك غايبان : ما انا ممكن اخليه يمشي من القصر خالص و انت ترجع، يا مازن،. دا حتى اخواتك مش طايقين انهم يدخلوا القصر بسببه و دا غلط يا ابني و بعدين انت برضو مكنش ينفع انك متعملش احترام ليا لما كنا قدام كل جيوش عالم الجن، كان لازم تعمل ليا احترام حتى دلوقتي بالرغم انك أقوى مني انا و بالريون بس برضو انا ف الاخر ابوك و لازم تحترمني.
انا : انا ممكن احترمك فعلا بس لما تتعامل مع اللي حواليك من غير ما تميز مين القوي و مين الضعيف، لأنك دايما بتتعامل ع اساس القوة و دا غلط زي مثلا انك لما لاقيت ناحور قوي زي ديرايير سيبته عايش بالرغم انه كان قتل اخواته اللي انت بنفسك رجعتهم للحياة.
الملك ديرايير : مازن عنده حق يا بابا، كان لازم ناحور يتعاقب.
انا : عرفت بقى اني بتكلم صح.
الملك غايبان : يا مازن، أنا عارف انكم صح، بس انا لاقيت ابني اللي كنت مفكره ميت، عايش، و ساعتها انا كنت فرحان.
انا : خلاص اشبع بيه و خلي بقيت ولادك يكرهوك و يكرهوا اخوكم ناحور.
الملك غايبان : طب ممكن نبعد عن حكاية قتل ناحور دي و انتوا تحددوا ايه العقاب.
انا : اه طبعا ما هو ف الاول و ف الاخر اخونا.
الملك ديرايير : انت بتقول ايه يا مازن.
أنا : اصبر بس يا ديرايير.
انا : بص يا بابا، انت قولت بنفسك ان انا و اخواتي بقالنا اكتر من مليار سنة كارهينك انت و اخويا ناحور بسبب اللي حصل، صح ولا ايه.
الملك غايبان : كل كلامك صح يا ابني.
انا ب مكر : خلاص، العقاب هو انك تقعد تقتل ناحور و ترجعه تاني يعيش لمدة مليار سنة جايين.
لما قولت كدا لاقيت كل اللي موجودين اتخضوا فشخ.
الملك ديرايير : انا موافق ع العقاب دا.
الملك غايبان : يا ابني العقاب دا كبير جدا و كدا حرام.
انا : لو انت مش قادر تعمله انا ممكن اعمله عادي.
الملك غايبان : هو انت تعرف ترجع حد للحياة.
اول ما الملك غايبان خلص كلامه رحت انا قاطع راسه و هو اترمي ع الارض و مات و ساعتها كل اللي موجودين اتخضوا جامد و صرخوا.
الملك ديرايير ب غضب : انت اتجننت يا مازن، ليه قتلت ابوك.
ساعتها انا رجعت الملك غاببان تاني للحياة.
الملك غايبان ب غضب : انت ليه عملت كدا بقى كدا بتقتل ابوك يا مازن.
انا ب غضب : تحب بقى العقاب يتنفذ عليك ولا انت تنفذه على ناحور.
الملك ديرايير : كسم دماغك يا مازن.
انا : انا بتكلم بجد، يأما انا اللي انفذ العقاب دا بس على بابا يأما بابا ينفذه على ناحور، تختار ايه يا بابا.
الملك غايبان ب زعل : نفذ العقاب عليا انا يا مازن.
ساعتها كلهم زعلوا فشخ و انا كدا قدرت اثبت اني كنت صح من الاول.
انا بزعل : انا عمري ما هعمل كدا بس انا حبيت بس اعرف انت بتحبنا ولا بتحب ناحور بس و دلوقتي احنا اتأكدنا انك بتحب ناحور بس.
الملك غايبان بزعل : يا مازن انا بحبكم كلكم بس العقاب دا مينفعش.
ميار : على فكرة العقاب دا كويس ل ناحور مش كفاية انك سامحته لما اغتصبني.
ساعتها انا حسيت اني خلاص هنفجر لما سمعت اختي بتقول كدا.
الملكة يارا مخضوضة : ليه قولتي كدا دلوقتي يا غبية.
ميار : لان محدش فيكم اتصرف بالرغم انه اغتصبني مرتين.
الملك ديرايير مخضوض : يا مازن، اهدي شوية معلش، مازن رد عليا انت كويس.
انا ب نبرة حادة : ها قولت ايه يا بابا، تحب انفذ العقاب عليه ولا عليك بس خلي بالك ان دلوقتي العقاب هو الموت من غير رجوع.
الملكة يارا : لا يا مازن اوعي اعمل كدا يا ابني و بعدين ما غايبان فشخ ناحور لما اغتصب ميار.
انا : ممكن تسكتي يا كسمك ولا تحبي تموتي انتي كمان.
الملك ديرايير : ممكن تهدي يا مازن.
ميار : انا اسفة يا مازن بس فعلا غايبان بهدل ناحور لما عمل كدا.
انا ب غضب : دا بعد اول مرة ولا تاني مرة.
ميار : دا بعد تاني مرة.
انا : تصدق انك خول يا غايبان، ابنك ناحور لازم يموت والا انت اللي هتموت، تختار ايه.
ساعتها الملكة يارا اتكلمت مع واحد من الجنود.
الملكة يارا : روح بسرعة نادي ل النسل القديم كلهم و نادي بالريون و الملكة نالمورا.
الجندي : تحت امر مولاتي الملكة.
اختفى الجندي و انا ساعتها اتكلمت و قولت.
انا : كدا انتي اتطمنتي يا كسمك كل دول مش هيقدروا يغيروا حاجة من اللي هتحصل.
الملكة يارا : انت ازاي اصلا تقولي كسمك.
انا : ايه زعلتي اوي ولا ايه يا هههه كسمك.
بعد شوية ظهر قدامنا بالريون و الملكة نالمورا و اخواتي.
انا : اهلا ب كسم كل واحد فيكم بس اللي هيعمل حاجة مش تمام هنيكه.
الملكة نالمورا : تصدق انا نفسي فعلا اتناك يا حبيبي.
انا : عندك حق يا حبيبتي بس ناحور لازم يموت.
الملك عيرادير : انا موافق.
الملك طارنوخ : انا موافق.
الملك فعروم : انا موافق.
الملك جاسوم : و انا كمان موافق و يا ريت نخلص بقى من الموضوع دا.
الملك غايبان : يا جماعة دا اخوكم.
انا : ممكن تسكت يا كسمك.
بالريون : مازن، ممكن تهدي شوية علشان نعرف نتكلم.
انا حكيت ل بالريون كل اللي عرفته.
بالريون : طب ما كدا ناحور لازم يموت فعلا.
انا : سمعت يا غايبان.
الملك غايبان : انا مش موافق.
انا : حلو اوي، اسمع بقى، ابنك ناحور هيموت و كمان انت هتتسجن لمدة مليار سنة و كمان من النهاردة انا اللي متحكم ف عالم الجن مش انت، يا ديرايير روح هات ناحور هنا.
اختفى ديرايير و رجع و معاه ناحور. و انا ساعتها قربت من ناحور و رحت كسرت ضهره و ناحور اترمي ع الارض و لسه غاببان هيحاول يمنعني اختفيت و ظهرت وراه و كسرت ضهره هو كمان و هو اترمي جنب ابنه ناحور.
انا : ها يا ناحور تحب مين فيكم اللي يموت، انت ولا غايبان.
ناحور بيتوجع و اتكلم بصعوبة جدا و مرعوب : اقتل بابا، اقتل بابا، اقتل بابا.
ساعتها لاقيت الكل اتقرفوا منه جدا و لما الملك غايبان سمع كدا حس انه خد اكبر مقلب ف حياته و لاقيته بيقول.
الملك غايبان ب زعل : للآسف كان عندك حق يا مازن.
انا : هههههه، حق ايه بس، دورك جه هتختار مين فيكم اللي يموت ولا اعمل زي ما قال ناحور و اقتلك ههههه.
الملك غايبان : اقتلني.
للأسف كلنا زعلنا لما الملك غاببان قال كدا لانه المفروض كان يفهم ان ابنه باعه و لكن هو اختار يضحي بنفسه علشان ابنه يعيش.
انا ب زعل : ههههه لا مش هتموت بس انا هذلكم انتوا الاتنين ههههه.
ساعتها ضغطت على رجل غاببان كسرتها و هو بيصرخ من الوجع و سيبته و رحت ل ناحور و حطيت رجلي على صدره و ضغطت جامد و صدره كله بقى مطبق و ناحور بقى يتنفس ب صعوبة.
انا : هههههه، التعذيب حلو برضو، انا كان نفسي تدوق حاجة بسيطة من الذل اللي انت عملته فيا لما كنا ف أرض الحرب.
ساعتها حسيت ان الملك غايبان ندم فعلا هو و الملك ناحور بسبب اللي حصل ف الحرب و بعد شوية من اللي انا بعمله فيهم سيبتهم و قولت.
انا : كدا انا تمام و خدت حقي انا و اخواتي و لكن انا مش هرجع اعيش معاكم تاني.
بعد كدا مررت طاقة مني عندي ل الملك غايبان و الملك ناحور علشان يبقوا كويسين و بعد شوية قولت.
انا : يا ميار، بلاش تكدبي تاني و تقولي أن ناحور اغتصبك.
الملكة يارا متفاجئة : و انت عرفت منين انها بتكدب عليك، مفيش غير انا و غايبان و ناحور اللي عارفين انها بتكدب فعلا لان ناحور فعلا معملش حاجة ف ميار بس انت بقى عرفت ازاي.
انا بتضحك : هههههه، ما انا قادر اسمع ضربات القلب ل كل اللي موجودين هنا معانا.
ميار : هي دي قدرة من قدراتك.
انا : ايوه و بلاش تكدبي عليا تاني، بصوا يا ماما انتي و ميار و بابا، انا عارف انكم اخترعتوا حوار ال****** دا علشان ساعتها انا أفضى غضبي كله على بابا و ناحور و كنتوا مفكرين ساعتها اني كدا هرجع اعيش معاكم تاني و لكن انا مش راجع اعيش مع حد و دا آخر كلام.
الملك ديرايير : عندك حق يا مازن، ناحور لازم يبعد عننا.
الملك ناحور ب زعل : انتوا ليه بتعملوا كدا فيا، انا عارف ان اللي انا عملته دا كان غلط بس انا عملت كدا علشان ارجع اعيش معاكم تاني، انا اصلا مكنتش عايز ارجع و كنت بقول ل نفسي كويس انهم مفكرين اني ميت و كمان انا بعدت لاني كان نفسي ف امي بس هي رفضت و لكن لما عرفت انها بتحب واحد من اخواتي و اللي هو مازن ساعتها حسيت اني مش طايق نفسي و عملت اللي انا عملته دا علشان اعجبها.
الملكة نالمورا : للاسف، انا لما رفضت انك تنام معايا دا كان علشان انت أضعف مني بكتير و لو كنت نمت معايا كنت هتخسر نفسك قدام شهوتك و كان ممكن تموت و لكن لما انت حاولت تنام معايا غصب عني انا كرهتك جامد لأنك مش بتحترم رغبة اي حد ف حياتك و كمان انا دلوقتي ملك ل مازن بس لا ليك و لا حتى ل غايبان ف ياريت تنسى الموضوع دا بقى.
الملك ناحور : انا اصلا نسيته من زمان و اتمنى انكم تسامحوني.
الملك جاسوم : تسامحك ازاي بعد ما قتلتني و قتلت فعروم و طارنوخ و لو لا بابا كنا ميتين دلوقتي.
الملك غايبان : يا جماعة، اخوكم ناحور لما قتلكم كان ساعتها عارف اني هرجعكم للحياة تاني فهمتوا بقى.
انا : يعني اللي حصل دا كان من تخطيطك انت.
الملك ناحور : لا، كل اللي حصل ف الحرب كان بسببي انا و انا فعلا كنت عارف ان بابا هيرجع اخواتي للحياة و ساعتها كنت عارف انه لما يعمل كدا هيظهر ف أرض المعركة و لما يلاقيك بتموتني ساعتها هو هيقف ضدك و دا اللي حصل فعلا بس انا مكنتش متوقع انك تخليك زعلان مننا لمدة مليار سنة، يا ريت يا جماعة تسامحوني بقى و كفاية اللي بيحصل بينا دا.
انا: رأيكم ايه يا جماعة ف الموضوع دا.
الملك جاسوم : بالرغم انه قتلني بس هو ف الاخر يبقى اخويا الكبير ف انا هحاول اسامحه.
الملك طارنوخ : بص يا ناحور، من الاخر كدا انت منيوك اوي ف نفسك بس انا برضو هحاول اسامحك.
الملك فعروم : اللي مازن هيقول عليه انا هوافق عليه.
الملك عيرادير : عندك حق يا فعروم و انا كمان هعمل زيك.
الملك ديرايير : للأسف، بص يا ناحور، انت فعلا اخويا الكبير بس لحد دلوقتي انت مش كبير ف نظر حد، ركز كدا ف الكلام اللي قالوا عيرادير و فعروم، الاتنين دول مستنيين رأي مازن، تفتكر ليه عايزين يعرفوا رأيه.
الملك ناحور : لانه اكتر واحد اتظلم بسببي.
الملك ديرايير : لا، اخواتك منتظرين رأي مازن لانه فعلا كبير ف نظرهم و كبير ف نظري انا كمان و دا لانه طول عمره جدع معانا و لما حاولت تقتلنا هو وقف معانا لدرجة انه وقف قدام ابوه علشان اخواته، انا كمان مستني رأيك يا مازن.
الملكة نالمورا : اخواتك يا ناحور عندهم حق، انت لازم تغير من نفسك علشان تقدر تعيش معانا و بلاش الحركات اللي ملهاش لازمة دي و ياريت تحسن من نفسك لو انت فعلا عايزنا نسامحك.
الملك شمهروش : اخيرا هترجعوا كويسين مع بعض زي الاول.
الملكة هند : نفسي فعلا الدنيا ترجع زي زمان.
الملكة يارا : اصبروا بس لما نشوف رأى مازن ايه.
ميار : لو ليا عندك خاطر يا مازن، سامح اخوك و كفاية لحد كدا، احنا ف الاخر عائلة واحدة.
الملك غايبان : عندك حق يا ميار.
انا : انا موافق اسامحك يا ناحور.
الملك ناحور فرحان : شكر يا اخويا.
انا : بس بشرط.
الملك ناحور : قول يا مازن.
انا : انت لازم فعلا تحسن شخصيتك و تحسن حياتك و تعاملك مع كل اللي حواليك.
الملك ناحور : انا موافق بس اهم حاجة ان كلكم سامحتوني.
أنا : اصبر بس، لما نشوف رأي اخواتنا ايه.
اخواتي كلهم : موافقين يا مازن.
انا : كدا كويس بس خلوا بالكم من حاجة، لو ناحور كرر اللي عمله دا تاني، انا هموته و اللي هيحاول يمنع دا هيموت هو كمان حتى لو كانوا ولادي اللي مفيش أغلى منهم.
الملك ناحور : متقلقش يا اخويا.
كملنا قعدتنا هزار و ضحك بس انا كنت براقب حركات ناحور علشان انا عايز اتأكد هل هو فعلا ندمان و فرح لما احنا اتصالحنا ولا بيخطط ل حاجة ف دماغه، و بعد شوية انا خدت بعضي و معايا بالريون و الملكة نالمورا و اختفينا و رحنا منطقة التنانين و انا رحت القصر بتاعي اقعد مع خالتي و بنتها ولاء و مي و سيلين.
انا : اومال فين مايا.
خالتي : مايا راحت تدرب شوية.
انا : مع مين.
سيلين : راحت تتدرب مع رايفار ابن بالريون.
انا : كويس انها خدت بالها من قوتها.
الملكة نالمورا : لو تحب، انا ممكن ادربها عادي.
انا : هبقي اكلمها و لو هيا وافقت ابقى افشخيها ف التدريب.
مي : و الزفت ابنك دا راح فين.
انا : هو دلوقتي بيتدرب مع ديرايير و معاهم ميجور بنت شمهروش.
ولاء : يعني انت فعلا ناوي تجوزوا.
انا : طبعا لاني اكيد عايز افرح بيه و افرح ب مايا.
خالتي : خلي بالك يا مازن، انت بقالك فترة مش مهتم ب مي و سيلين و نالمورا.
الملكة نالمورا : براحته يا أميرة، مازن بس كان مشغول شوية و انا و مي و سيلين مقدرين اللي هو بيعمله.
ولاء : ابسط يا عم مازن نالمورا بنفسها بتدافع عنك.
مي : طبعا لأنها اكتر واحدة بتحبه.
سيلين : فعلا، نالمورا بتعشق مازن.
انا : افهم من كلامك يا مي انتي وسيلين انكم مش بتحبوني.
مي و سيلين : دا احنا بنموت فيك.
انا بتضحك : هههههه، دا مفيش دماغ عندكم خالص.
بعد شوية كلام و هزار خدت بعضي و رحت الجناح بتاعي قعدت افكر شوية علشان اقدر اقرر، هل انا هقدر اسامح ناحور ولا مش هعرف اعمل كدا و هل ابويا فعلا بيحب ناحور اكتر مننا ولا لا و بعد شوية لقيت فاسيرون ظهر قدامي.
انا : ايه، خلصت تدريب بسرعة ليه.
فاسيرون : احنا لسه مخلصين من شوية و دا بسبب ميجور اللي انت خليت اخوك يجيبها تتدرب معايا دي ضعيفة جدا بالنسبة ليا انا و عمي ديرايير.
انا : طب كدا كويس.
فاسيرون : لا مش كويس.
انا : ليه بتقول كدا.
فاسيرون : يا بابا، انا مش بحب اتعامل مع حد مغرور.
انا : يا ابني، انا اتكلمت مع ميجور لما كنت بزور جدتك يارا و عمتك ميار و هي مش مغرورة ولا حاجة بالعكس دي كويسة جدا.
فاسيرون : بصراحة كدا، انا بحب واحدة.
انا متفاجئ: مين دي بقي.
فاسيرون : مش هينفع اقول يا بابا لأنك مش هتوافق.
انا : أوافق على ايه بالضبط، اتكلم و بلاش لف و دوران.
فاسيرون : سيبها بظروفها يا بابا.
انا بزعق : يا ابني، انطق هي مين و خلصني بقى من الحوار دا.
فاسيرون : انا بحب جدتي اميرة، اللي هي تبقى خالتك أميرة.
انا ساعتها اتفاجئت فشخ و دا لان ابني طلع بيحب خالتي اللي هي أم ولاء و سيلين.
انا : طب هي رأيها ايه.
فاسيرون : هي لسه متعرفش.
انا : ثانية واحدة، هو انت بتحبها ك واحدة ممكن تبقى مراتك ولا واحدة هتبقى معاك ع السرير.
فاسيرون : لسه مش عارف و علشان كدا انا مش مستعجل ف حوار الجواز دا.
انا : حتى لو هي تعرف و موافقة، انا مستحيل أوافق على كدا.
فاسيرون : ليه بقى مش موافق يا بابا، طب ما انت كنت بتنام مع امك يارا او جدتي يارا و كمان كنت بتنام مع عمتي ميار، ايه هي جت عليا انا و المحاارم بقوا غلط دلوقتي.
انا : انا فعلا عملت كدا بس انا مخلفتش من واحدة فيهم، انا يوم بقى عندي ولاد كانوا من مراتاتي مش من واحدة من المحاارم، فهمت.
فاسيرون بزعل : فهمت يا بابا، متقلقش مش هيحصل حاجة بيني و بين جدتي اميرة.
انا : بص يا فاسيرون، لو الموضوع عليا كنت قولتلك روح دور نيك فيها بس ل انت تحب يبقى عندك ولاد من المحاارم ولا من واحدة بتحبها و تحبك.
فاسيرون : اكيد من واحدة بتحبني و احبها.
انا : علشان كدا انا رافض، يا ابني انا لحد دلوقتي بتعذب لاني فعلا كنت عايز اخلف من جدتك يارا و عمتك ميار بس لما راجعت نفسي لاقيت اني غلط و ان اللي تجيبلي ولاد لازم تبقى واحدة احبها و تحبني تبقى مراتي فعلا مش واحدة انا و هي بنريح بعض جنسيا و خلاص.
فاسيرون : خلاص يا بابا انا كدا فهمت و كمان انا بقالي فترة بفكر ف الموضوع دا و فعلا انت عندك حق انا لازم فعلا اتجوز بدل ما اضيع نفسي ع الفاضي.
انا : براحتك يا ابني بس لو انت فعلا مش قادر تبعد عن جدتك أميرة، روح و أعرض عليها الموضوع و شوف رأيها.
فاسيرون اختفى من قدامي.

ف قصر الملك شمهروش.
فرعون : يا جماعة انا بقالي مليار سنة و لكن خلاص انا مش قادر استنى اكتر من كدا.
الملكة هند : خلاص روح قولها و شوف ردها ايه.
الملك شمهروش : لو هي وافقت، انا هكلم مازن و لو وافق اتجوزوا يا فرعون.
فرعون : خلاص يا عمي، انا هروح اقولها و اشوف هوصل ل ايه.
اختفى فرعون و ظهر ف القصر الملك غايبان.

ف قصر الملك غايبان.
الملك غايبان كان قاعد مع الملكة يارا بيتكلموا و ظهر قدامهم فرعون.
الملك غايبان : عايز ايه يا فرعون.
فرعون متوتر : انا كنت جاي ل ميار.
الملكة يارا : و عايز ايه من ميار يا فرعون.
فرعون : كنت عايز اتكلم معاها شوية.
طبعا الملك غايبان و الملكة يارا عارفين هو فرعون عايز ايه بس كان لازم يتصرفوا كدا لان لو فرعون حس انهم عارفين انه بيحب ميار، ساعتها هيفقد ثقته ب نفسه و مش هيعرف يتكلم قدام ميار.
الملك غايبان : ميار ف الجناح بتاعها.
اختفى فرعون و ظهر ف جناح ميار.
ميار مخضوخة : فرعون.
فرعون : اسف اني جيت من غير معاد و لكن انا كنت عايز اقولك حاجة بس بلاش تزعلي.
ميار : و انا هزعل من ايه.
فرعون متوتر فشخ : انا بحبك يا ميار و نفسي تقبلي تتجوزيني.
لما ميار سمعت كلامه عملت نفسها متفاجئة و قالت.
ميار مكسوفة : بجد بتحبني يا فرعون.
فرعون : انا اموت نفسي علشانك يا ميار.
ميار : طب ممكن تديني وقت افكر و انا هبقي ارد عليك.
فرعون : براحتك بس لو مافيهاش رخامة، ممكن اعرف امتى هتردي عليا.
ميار : متقلقش مش هاخد وقت كبير.
فرعون ساعتها اختفى من قدام ميار و ظهر ف قصر الملك شمهروش. و ميار راحت ل الملك غايبان و الملكة يارا.
الملك غايبان : ها، موافقة تتجوزي فرعون ولا ايه.
ميار : انا موافقة بس عايزه اعرف رأي مازن.
الملكة يارا : طبعا لازم تشاوري اخوكي.

ف قصر الملك شمهروش.
ظهر فرعون قدامهم و هو متوتر فشخ.
جيرال : شكلها كدا رفضت.
فرعون : لا، بس هيقالت انها محتاجة وقت تفكر.
الملكة هند : يبقى هي موافقة بس هي لازم تاخد رأي مازن و رأي امها.
فرعون : براحتها بقى ترد وقت ما ترد.
حورس : متقلقش هي هترد بسرعة.
الملك شمهروش : و عرفت منين يا خفيف.
حورس : لأنها لما كانت مع جدي غايبان هنا اخر مرة لما كان مازن موجود كانت بتبص ل فرعون كتير فشخ و لما تابعتها لاقيتها مركزة معاه جامد.
الملكة هند : اصبروا شوية ولا كام يوم و ساعتها هنعرف هي موافقة ولا ايه.
ميجور : بس مازن طلع قوي فشخ لدرجة انه يفشخ جدي غايبان و جدي ناحور مع بعض ف نفس الوقت و كمان من اير حتى ما يتعب.
الملك شمهروش : مازن دلوقتي أقوى من بالريون نفسه و كمان أقوى منه بكتير.
الملكة هند : اه صحيح، انتي عملتي ايه ف التدريب مع جدك ديرايير و فاسيرون ابن مازن.
ميجور : انا حرفيا معملتش حاجة، دول ف مستوى تاني خالص و الاتنين حرفيا مجانين قتال.
الملك شمهروش : عندك حق لان جدي ديرايير قوي جدا و لكن فاسيرون برضو قوي و كمان ممكن يكون بقوة جدي جاسوم يعني مستواها عظمة فشخ.
ميجور : بس فاسيرون دا مز المز يا جماعة و جميل فشخ.
الملكة هند : ما تلمي نفسك شوية يا نحنوحة.

ف عالم البشر.
ف القاعدة اللي ف القطب الجنوبي.
اللواء على كان موجود ف القاعة العامة و كان معاه مصلحي و علاء و عمر و كان معاهم سيادة الرئيس.
سيادة الرئيس : للأسف، احنا خلاص خسرنا قوتنا و سلطتنا ف العالم كله و دا بسبب الاهمال.
اللواء على : عندم حق يا فندم و لكن مش بسبب الإهمال، اللي حصل دا بسبب إهمال الدول التانية مش إهمال مننا احنا.
مصلحي : اللواء على عنده حق، الإرهاب دلوقتي بيحكم العالم كله، كل رؤساء الدول بقوا من الإرهابيين و مفيش غير دولتنا بس اللي لحد دلوقتي موصلش ليها الإرهاب.
عمر : هو فعلا بيحصل ف بلدنا هجمات إرهابية كبيرة و لكن نظام الدولة لحد دلوقتي سليم و بعيد تماما عن الإرهاب.
علاء ب زعل : كان نفسي فعلا احافظ ع اللي مازن سابوا لينا.
اللواء على : انا معايا الخاتم اهو و مازن كان قال اني لو حبيت اشوفه، لازم أقرب الخاتم من بقى و اقول اسمه ٣ مرات.
الرئيس : متعملش كدا دلوقتي مهو مش كل مرة هنعتمد على مازن، لازم الأول نحاول نعتمد على نفسنا و نرجع العالم زي ما كان.

ف إنجلترا ف مدينة لندن.
كان فيه اجتماع لكل دول العالم ماعدا مصر و دا لأن اللي بيحكمها مش إرهابي، كل دول العالم بقت دول إرهابية و ف الاجتماع دا اتفقوا على خطة يوقعوا بيها البلد.

ف عالم الجن
ف منطقة التنانين ف القصر بتاعي.
كنت ساعتها لسه ف الجناح بتاعي بفكر ف الحاجة اللي انا حاسس انها بتغير جوايا و ايه هي اصلا و هل قوتي هتزيد و لا هتقل و انا اصلا هتصرف ازاي لحد ما لقيت مي ظهرت قدامي.
انا : تعالي يا حبيبتي.
مي قربت و قعدت جنبي ع السرير و لزقت جامد فيا.
مي بشهوة و سفاله : انا نفسي فيك دلوقتي يا حبيبي.
انا : اشمعني.
مي : هو كدا اذا كان عاجبك.
انا : طبعا عاجبني.
نطيت عليها و بوستها بوسة رومانسية فشخ و ايدي كانت بتدعك بزازها و بعد شوية نزلت ع رقبتها ابوس و اعض فيها شوية و هي بتتأوه جامد لأنها هايجة جامد و رحت نازل عند كسها قعدت الحس فيه.
مي : ايوه امممم كمان لحس كمان يا دكري قطع كسي و عضه اه اه اه اه كمل كمان الحس احسن يا حبيبي.
و انا مكمل لحس ف كسها لحد ما هي اترعشت جامد
و نزلت عسلها و انا لحسته كله و كملت لحس ف كسها و بعد شوية طلعت بوستها و مسكت زبي و دخلته ف كسها و قعدت أخرجه و ادخله و هي بتموت تحت مني.
مي : اه اه اه اه اه كمان يا حبيبي بتاعك بقى كبير كدا ليه كسي بيحرقني يا حبيبي ريحه و طفيه اكتر اكتر اكتر يا حبيبي اح اااااححححح حاسب يا حبيبي كدا هتعورني يا دكري نيكني بمزاج يا حبيبي اه اح اح كسي بياكلني يا حبيبي كمل زي ما انت احااااااااا انت جامد اوي يا دكري بحبك يا مازن امممم بموت فيك و ف زبك دا اللي مبهدلني و تاعبني كمل بقى آآآآآآه مش كدا خليك براحه.
و انا نازل فشخ ف كسها و هي بتتأوه جامد و بتتلوي تحتي لحد ما هي جابت للمرة التانية و انا برضو مكمل نيك فيها.
مي : ايوه ايوه نيكني و اخبطني اكتر نفسي تسيب ربك جوه كسي خليه يكيفني اه اح احااااااااا بتاعك يجنن يا حبيبي اه اااااااه احيه احيه انا مش حاسة بنفسي انا حاسة اني طايرة يا حبيبي ايوه كدا عشرني و انفخ بطني و اهري كسي.
بعد شوية قومت و خليتها تعمل و ضع الدوجي و رشقت زبي ف كسها و اشتغلت فيها نيك وهي كانت بتدعك بزازها ب ايد و ايدها التانية ساندة بيها ع السرير و انا مكمل نيك فيها و صوت الخبط على جدا و هي عمالة تنزل عسل.
مي بتترعش : اجمد ايوه اجمد نييييك نييييك اااحح امممم زبك مالي كسي من جوه يا دكري نفسي تعشرني بقى يا حبيبي.
بعد شوية أعصاب مي سابت خالص و ساعتها طلعت زبي من كسها و رشقته ف طيزها مرة واحدة و هي صوتت جامد فشخ.
مي بتتوجع : ااااااااااااااااااه طيزي احححححححح طيزي وسعت و بقت نفق يا حبيبي انا مش حاسة بيها يا مازن بس دا احساس جميل كمل نيك و موت طيزي وسعها اكتر يا حبيبي خليها زي النفق كمان و كمان.
ساعتها بقى انا اشتغلت بعنف شوية و رحت ضربت مي على طيزها بس براحة و لكن بسبب قوتي كانت الضربة بالنسبة ليها قوية و هي بدأت تنزل عسل اكتر و اكتر لحد ما خليتها تنام تاني و رشقت زبي ف كسها و لكن بقيت عامل زي مكنة النيك و بقيت ادخل زبي و أخرجه بسرعة اوي و هي بتترج جامد تحت مني و بزازها بقوا يطلعوا و ينزلوا بشكل خلاني اهيج اكتر و بدأت كل شوية ازود سرعتي لحد ما هي جابت عسلها ل اخر مرة و لاقيتها بتقول.
مي : امممم كفاية يا حبيبي كسي اتهري و انا مش قادرة خلاص اح اح اح كسي بيتقطع كدا يا حبيبي براحة شوية خليك رومانسي شوية و انا هحاول استحمل اه احااااا بقولك براحة يا حبيبي مش كدا.
كملت نيك فيها لحد ما لاقيت كسها خلاص مش مستحمل و طلعت زبي منه و قعدت جنبها ع السرير و مي كانت نايمة جنبي و مغمضة عنيها و بتقول.
مي : انت فشختني يا حبيبي، معلش بقى انا ارتحت بس انت لسه، كان نفسي ترتاح يا حبيبي بس انت تعبتني اوي، ممكن متزعلش مني.
انا : لا طبعا مش زعلان و بعدين اهم حاجة انتي اترتاحتي.
مي : دا كنت بموت تحت منك كل ما تنيكني بتبقى جامد اكتر يا حبيبي.
انا : ولا يهمك يا مي.
قعدت شوية مع مي و طول ما احنا قاعدين كنت عمال اقفش بزازها و ابوس فيها و احسس على وراكها و طيزها لأنها جميلة جدا و انا بحبها بس طبعا مش زي نالمورا و انا عمال العب ف جسمها.
مي : هو جسمي عجبك للدرجة دي يا مازن.
انا : طبعا يا حبيبي، انتي متضايقة من اللي بعمله ولا ايه.
مي : لا طبعا، انا بحب اللي انت بتعمله دلوقتي بس انا مش قادرة دلوقتي لأنك بهدلتني جامد يا دكري.
انا : انا لحد دلوقتي اصلا مش حاسس اني هايج.
مي : انت بتتكلم جد، يعني جسمي مش بيهيجك زي زمان.
انا : لا طبعا، جسمك فشيخ الصراحة بس بسبب اني قوتي زادت جامد الفترة اللي فاتت ف صعب جدا اني اهيج بسهولة، فهمتي.
مي بتدمع : انا اسفة يا حبيبي.
انا : ليه بتتأسفي.
مي : لاني مش قادرة ابسطك يا مازن.
انا : بالعكس، انا ببقى مبسوط لما بشوفك انتي و سيلين و نالمورا مبسوطين ليه بقى بتعيطي يا حبيبتي.
مي : لاني حاسة انك مش مبسوط معايا.
انا : اوعي تقولي كدا تاني و الا هزعل منك بجد، انا بحبك يا مي و دا الأهم.
مي : شكرا يا حبيبي، ممكن تقوم بقى و تسيبني ارتاح شوية لاني ممكن اهيج بسبب انك بتقفش فيا.
انا : اعمل ايه بس ما جسمك اللي ابن متناكة فاجر، و بعدين بزازك دي المفروض تتاكل اكل كدا.
مي : معلش يا حبيبي سيبني ارتاح بس.
قعدت انا و مي ف حضن بعض شوية حلوين و بعد كدا خدت بعضي و اختفيت و ظهرت قدام بالريون.
بالريون : ايه هنبدأ تدريب دلوقتي.
انا : لا مش دلوقتي كل الحكاية اني عايز اقعد معاك شوية.
بالريون : هههههههه برضو مش هينفع اقولك حاجة.
انا : هههههه طول عمرك فاهمني بس انا برضو هعرف بس مش منك انت.
بالريون : انا منبه ع الكل ميتكلموش خالص.
انا : طب ليه عملت كدا يا زفت.
بالريون : يا مازن افهم شوية، القوة و التدريب مش كل حاجة ف الحياة.
انا : ما انا عارف، بس انا فعلا نفسي اعرف.
بالريون : بقولك ايه ما تيجي نبدأ تدريب و خلاص و بلاش وجع دماغ.
انا : على رأيك، يا خبر النهاردة ب فلوس بكرة يبقى على زبي هههه.
بعد شوية بدأت انا و بالريون التدريب و قعدت اتدرب معاه لمدة كبيرة جدا و لما خلصنا تدريب.
بالريون بيتوجع : كسمك يا زفت انت.
انا بتضحك : معلش مكنش قصدي خالص.
بالريون : يا مازن لازم تفهم ان قوتك زادت و دلوقتي انت أقوى مني بكتير ف لازم تاخد بالك ان اللي بيتدرب معاك أضعف منك.
هنا بقى انا حبيت ازنقه شوية.
انا : نفسي بقى اعرف ليه قوتي بتزيد بالشكل دا، ما انت اهو بتدرب معايا و قوتك فعلا بتزيد بس مش بتزيد زي قوتي ما بتزيد ليه.
لما قولت كدا لاقيت بالريون بقى متوتر اوي.
انا : برضو مش عايز تتكلم.
بالريون : معلش يا صحبي بس اوعدك انك هتعرف ف الوقت المناسب.
انا : طب انا دلوقتي عايز رايفار ابنك يخش جوايا علشان اعرف قوتي هتبقى قد ايه لما استخدم قوة الحيوان المختوم جوايا.
بعد ما قولت كدا لاقيت بالريون بينادي بصوت عالي و بعد شوية ظهر رايفار.
رايفار : نعم يا بابا.
بالريون : مش انا اللي عايزك.
انا : انا محتاجك تخش جوايا يا رايفار لاني عايز اعرف قوتي هتبقى قد ايه لما استخدم قوتك مع قوتي.
بعد كدا رايفار استخدم الختم اللي بينه و بيني و فعلا دخل جوايا و لكن ساعتها أنا حسيت بوجع كبير جدا.
انا بتوجع : احاااااااااااااااا ااااااااااااااااااه هو ايه اللي بيحصل يا بالريون.
بالريون لما شافني كدا بقى مرعوب و متوتر فشخ و بعد شوية لاقيت الوجع بدأ يزيد اكتر و اكتر و بعد كدا لاقيت رايفار خرج من جوايا و كان شكله مفشوخ و جسمه كله كان مجروح جامد كأنه خارج من حرب و لاقيته بالريون بيقول.
بالريون مرعوب : ايه يا ابني، يارايفار هو ايه اللي بيحصل دا.
رايفار : الختم اتكسر يا بابا.
بالريون : خخخخخخخ ازاي دا، دي اول مرة الاقي ختم انكسر هو ايه اللي حصل لما كنت ف جسم مازن.
ساعتها كنت انا عمال تصرخ جامد و حاسس ان جسمي كله بيتحرق لدرجة اني فقدت الوعي.

بعد مليون سنة.
كنت ع السرير ف الجناح الخاص بيا ف القصر ف منطقة التنانين و كنت لسه فاقد الوعي و كان مي و سيلين و نالمورا و خالتى أميرة و ولاء بنتها و امي يارا و اختي ميار و الملك غايبان و كل اخواتي ملوك النسل القديم موجودين حواليا بقالهم فترة كبيرة وكان موجود معاهم رايفار ابن بالريون زعيم التنانين.
الملك غايبان: هو مازن بقاله كدا قد ايه.
رايفار : حوالي مليون سنة يا عمي.
الملك ديرايير : و كمان عمي بالريون اتأخر يا جماعة.
الملك غايبان : عندك حق يا ديرايير بس لازم نستنى اخويا الكبير لان هو دلوقتي الوحيد اللي يقدر يساعدنا.
الملك ديرايير : هو ايه اللي حصل يخلي مازن يتعب قوي كدا.
رايفار : كل اللي حصل انه من حوالي مليون سنة بعد ما خلص تدريب هو و ابويا بالريون، مازن ساعتها طلب اني ادخل جوا جسمه لانه كان عايز يعرف لما نتحد هتبقى قوته قد ايه و انا فعلا عملت كدا و لكن مفيش كام ثانية و حسيت ان جسم مازن رافض الطاقة بتاعتي تماما لدرجة ان اتصابت جامد و الختم اتكسر و لاقيت نفسي خرجت من جسم مازن.
لما كل اللي موجودين سمعوا كلام رايفار اتخضوا كلهم لان دي اول مرة ف عالم الجن يحصل انكسار ل ختم.
الملك عيرادير : احااااااااا، الختم اتكسر ازاي.
الملك غايبان : دا معناه ان مازن بقى قوي لدرجة ان جسمه رفض اي ختم ل اي حيوان جواه.
الملكة نالمورا: كلامك صح بس برضو الحل ايه دلوقتي.

ف كوكب تاني من كواكب الجن.
ف قصر ملك الكوكب كان موجود بالريون زعيم التنانين و كان قاعد على كرسي جنب شخص غامض فشخ و الشخص دا كان عنده قرون كبيرة جدا و عنده جناحات و كمان شكله كان زي شكل الملك غايبان كدا و الشخص دا يبقى ابو الجن ف الكوكب دا و هو الأخ الأكبر ل الملك غايبان و كان اسمه الملك امنحوتب.

الملك امنحوتب : اخبارك ايه يا غالي و اخبار غايبان و ولاده و نالمورا اختي ايه.
بالريون : بخير يا ابن عمي المهم انت اخبارك ايه و اخبار ولادك و مراتك ايه.
الملك امنحوتب : كلنا كويسين يا حبيبي.
بالريون : انا جايلك علشان تيجي معايا ل كوكب غايبان اخوك ضروري.
الملك امنحوتب : ليه حصل مشكلة ولا ايه، اوعي يكون حد منهم مات.
بالريون : لا هما كلهم كويسين مفيش حاجة بس فيه واحد من ولاد اخوك فقد الوعي من حوالي مليون سنة و لسه زي ما هو.
الملك امنحوتب مخضوض : مين بالضبط فيهم اوعي يكون ديرايير، دا اكتر واحد بحبه ف ولاد اخويا .
الملك بالريون : لا مش هو، انا بتكلم عن مازن.
الملك امنحوتب : هو اخويا بقى عنده مازن كمان.
الملك بالريون : ههههه ايوه بس مش من اختك نالمورا، مازن يبقى ابن اخوك غايبان من يارا و دي واحدة كانت من البشر و لكن غايبان حولها ل جن زينا كدا.
الملك امنحوتب : و ايه اللي حصل يخلي واحد من النسل القديم يفقد الوعي المدة دي كلها، دول مليون سنة برضو.
الملك بالريون : مازن مش من النسل القديم.
الملك امنحوتب : يبقى اكيد ضعيف و اكيد و هو بيتدرب تعب جامد و جسمه مستحملش.
الملك بالريون : لا، مازن فعلا مش من النسل القديم و دا بسبب انه أقوى من اخوك غايبان و كمان أقوى مني.
الملك امنحوتب متفاجئ : انت بتتكلم بجد يا ابن عمي.
الملك بالريون : هو دا فيه هزار يا امنحوتب، مازن أقوى مني انا و اخوك غايبان ب مراحل كبيرة جدا.
الملك امنحوتب : طب ليه بقى فقد الوعي.
ساعتها الملك بالريون حكي ل الملك امنحوتب اللي حصل.
بالريون : و انا لما لاقيت مازن فقد الوعي حاولت امرر طاقة ليه بس لاقيت حاجة كدا.
الملك امنحوتب : لاقيت ايه.
الملك بالريون : جسم مازن كله طاقة نقية.
الملك امنحوتب وقف و هو متفاجئ : انت بتتكلم بجد يا بالريون.
الملك بالريون : ايوه بتكلم بجد اومال انا جاي من كوكب تاني علشان اهزر يا ابن عمي.
الملك امنحوتب : معلش انا عايز افهم حاجة، انت عارف اني أقوى منك انت و غايبان و باقي اخواتي صح.
الملك بالريون : كلامك صح انت أقوى مننا فعلا و كمان انت أقوى من مازن بس بحاجة بسيطة.
الملك امنحوتب : يلا بينا نروح ل مازن.

عندي ف القصر بتاعي ف منطقة التنانين.
كنت لسه فاقد الوعي ع السرير و برضو كل اهلي موجودين حواليا.
الملك غايبان : ابعدوا كدا يا جماعة.
الملكة نالمورا : هتعمل ايه.
الملك غايبان : هحاول امرر طاقة ل مازن.
بالفعل الملك غايبان قرب مني و حط ايده ع راسي و حاول ينقل طاقة ليا و لكن فجأة الملك غايبان اتنطر جامد ل ورا و خبط ف اخواتي و كلهم وقعوا ع الارض. و ظهر ساعتها الملك امنحوتب اخو غايبان الكبير و معاه ابن عمه الملك بالريون زعيم التنانين.
الملك امنحوتب قرب من اخته نالمورا و حضنها جامد و قال.
الملك امنحوتب : يااااااه، أخبارك ايه يا نالمورا.
الملكة نالمورا : كويسة يا اخويا، اخبارك و اخبار ولادك ايه و مراتك عاملة ايه.
الملك امنحوتب : كلهم كويسين يا نالمورا.
و ساعتها الملك امنحوتب لقى الملك غايبان و اخواتي واقعين ع الارض. ف قرب من الملك غايبان و قومه و حضنه جامد و قال.
الملك امنحوتب : ايه يا عم بقى تقعد دا كله متسألش عليا.
الملك غايبان : معلش يا اخويا حقك عليا و زي ما انت شايف.
الملك امنحوتب ساب الملك غايبان و راح ل أخواتي حضنهم و قال.
الملك امنحوتب : بقى يا كلاب تقعدوا السنين دي كلها مفيش لا حس و لا خبر.
اخواتي : احنا اسفين يا عمي مكنش قصدنا.
الملك يارا : معلش ثانية واحدة، هي نالمورا تبقى اختك و انت تبقى اخو غايبان و دا معناه ان نالمورا تبقي اخت غايبان.
الملكة نالمورا : ايوه انا ابقى اخت غايبان بس احنا اتجوزنا، معلش يا امنحوتب دي تبقي يارا مرات غايبان التانية و تبقى ام مازن و كمان دي بنتها ميار و دي تبقي خالة مازن و اسمها أميرة و دي بنتها ولاء و دي مي مرات مازن و دي سيلين برضو مرات مازن و دا يبقى فاسيرون ابن مازن و دي مايا بنت مازن.
الملك امنحوتب : اهلا بيكم ي جماعة، انا سعيد جدا اني اتعرفت عليكم، ممكن بس تخرجوا كلكم من الجناح هنا و تروحوا تقعدوا ف القاعة العامة و انت يا بالريون و انت يا غايبان و انت يا ديرايير خليكم معايا لاني ممكن احتاج ليكم.
و فعلا كل اللي موجودين ف الجناح خرجوا ماعدا ابويا و اخويا ديرايير و بالريون و هنا بقى الملك امنحوتب قرب مني و حط ايده ع دماغي و حاول يمرر ليا طاقة و لكن اترمي زي ما حصل مع غايبان بالضبط و هنا الملك امنحوتب قال.
الملك امنحوتب : مفيش حل غير اني استخدم المعرفة القديمة.
هنا بقى غايبان و ديرايير و بالريون اتخضوا جامد. و ساعتها الملك امنحوتب وقف ف وسط الجناح و عمل أشكال هندسية غريبة و كانت على شكل تعاويز و سحر و بعد كدا شال جسمي و حطه وسط التعاويز و الطلاسم دي و اول ما انا لمست الطلاسم دي، الطلاسم كلها طلعت نور كبير جدا لدرجة ان الملك امنحوتب و ابويا و اخويا ديرايير و بالريون حطوا ايدهم على عينهم و بعد شوية النور راح خالص و ساعتها الملك امنحوتب قال.
الملك امنحوتب مندهش : عندك حق يا بالريون، مازن طاقته فعلا من الطاقة النقية او بمعنى أصح مازن عنده طاقة الإلهة او طاقة ملوك الطاقة.
ساعتها الملك غايبان و الملك ديرايير اترعبوا فشخ لأنهم اول مرة يعرفوا كدا و لكن بالريون ابتسم لانه كان عارف كدا من ساعة لما بدأ يدربني.
الملك غايبان مندهش و مرعوب : يعني يعني يعني، يعني مازن بقى من ملوك الطاقة زي بابا كدا أو زي ابوك يا بالريون.
الملك بالريون : ايوه يا ابن عمي، مازن عنده قوة الإلهة و لكن لازم الأول يتدرب علشان يقدر يستخدمها.
الملك امنحوتب : دلوقتي بقي لازم نفوق مازن.
الملك امنحوتب ساعتها نقل طاقة ل الطلاسم اللي رسمها و فعلا الطلاسم دي بدأت تتحرك بسرعة كبيرة و انا فوقها لحد ما انا بدأت افتح عيني و لكن ساعتها كنت حاسس اني شخص تاني خالص.
انا بتكلم براحة و صوتي واطي : انا فين و انت مين.
الملك بالريون فرحان : متقلقش يا مازن دا يبقى عمك امنخوتب اخو ابوك الكبير.
الملك امنحوتب : اهلا يا مازن، انا عمك امنحوتب، قول بقى حاسس ب ايه دلوقتي.
انا : حاسس اني واحد تاني خالص، هو ايه اللي حصل يا بالريون انا اخر حاجة فاكرها اننا كنا خلصنا تدريب و لما رايفار دخل جوايا جسمي وجعني جامد.
ساعتها بالريون قال كل حاجة حصلت و ان عندي الطاقة النقية.
انا متفاجئ : علشان كدا قوتي كانت بتزيد بسرعة جدا.
الملك امنحوتب : دلوقتي بقي مش فاضل غير انك تتدرب علشان تبقى من ملوك الطاقة.
انا : انا فعلا محتاج اتدرب بس مين اللي هيدربني بقى لان اكيد بالريون متعاملش قبل كدا مع حد عنده طاقة نقية.
الملك امنحوتب : مخبيش عليك يا مازن، انا كمان متعاملتش قبل كدا مع حد عنده طاقة نقية و الوحيد اللي اعرفه عنده طاقة نقية هو بابا او بمعنى أصح جدك.
انا : ايه بقى حوار ملوك الطاقة دول.
الملك امنحوتب : بص يا مازن، انا و اخويا غايبان و باقي اخواتنا نبقى ولاد واحد من ملوك الطاقة او الإلهة بس احنا بنقول عليهم ملوك الطاقة و دول بقى ف مستوى تاني ف القوة و الواحد منهم بيحكم مجرة كاملة.
انا : يعني جدي بيحكم المجرة اللي احنا فيها دي.
الملك امنحوتب : بالضبط و كل واحد من ملوك الطاقة يقدر يدمر اي مجرة بمجرد انه يطرقع صوابعه.
انا : احااااااااا هما اقوياء كدا ازاي.
الملك امنحوتب : قصدك انتوا اقوياء كدا ازاي و دا لأنك خلاص بقيت منهم و مش ناقصك بس غير التدريب علشان تقدر تتحكم ف قوتك دي.
انا : بس انا دلوقتي متحكم ف قوتي كويس و تقدر تسأل بالريون لانه كان بيتدرب معايا دايما.
الملك بالريون : دلوقتي مش هتعرف تتحكم ف قوتك يا مازن لان ف الاول معظم طاقة جسمك كانت عادية و كان فيه نسبة صغيرة و هي الطاقة النقية اما دلوقتي ف كل الطاقة اللي عندك بقت طاقة نقية.
انا بزعل : طب و الحل ايه بقى لان كدا مفيش حد يقدر يفيدني ف الحوار دا.
الملك امنحوتب : متقلقش كله هبقي تمام بس اهم حاجة انك ترتاح دلوقتي لحد ما جسمك يبقى كويس.
انا : خلاص تمام يا عمي اللي تشوفه. يتبع


الجزء الثاني


اهم حاجة انك دايما تحاول تحسن الظن بالناس و لازم تعمل كدا و الا هتحس ان كل اللي حواليك خاينين و دي بقي مشكلة كبيرة جدا لأنك اكيد مش عايش ف الدنيا ل وحدك و لكن لو حسيت ان كل حاجة انت عارفها عن شخص معين تخليك فعلا تسئ الظن بيه برضو مش ينفع تسئ الظن، بس انت ممكن تاخد حذرك و دا افضل بكتير من انك تسئ الظن لان لو اي حد حس انك ب تسئ الظن بيه، اكيد هيحاول يبعد عنك و لو انت بتسئ الظن لكل اللي ف حياتك ساعتها هتلاقي نفسك لوحدك لو حصل معاك اي مشكلة و علشان كدا انت ممكن تحرس من اللي حواليك و لكن حاول مش تسئ الظن بيهم، الاحتياط واجب مش سوء ظن.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
اهلا و مرحبا بكم ف الجزء الثاني من السلسلة الثالثة ل الحرب و الجنس و الغموض.

بعد ما عمي الملك امنحوتب مشي هو و بالريون قعدت انا افكر ازاي هقدر اتعلم استخدام الطاقة النقية و لما خلصت تفكير خدت بعضي و رحت ل المنطقة اللي كنت بتدرب فيها مع بالريون و كانت جنب القصر بتاعي ف منطقة التنانين و حاولت ساعتها استخدم قدراتي و اتحكم ف كل العناصر و لكن مقدرتش و دي كانت حاجة مخيفة جدا بالنسبة ليا لدرجة اني ساعتها تعبت نفسيا و حاولت أسند نفسي ع جبل من اللي موجودين حواليا و لما ايدي قربت من الجبل دا و كنت خلاص هلمسه لاقيت الجبل كله اتهد و دي كانت حاجة غريبة جدا لأن قوتي عمرها ما وصلت للدرجة دي و دا خلاني افرح بس مش اوي طبعا.

ف كوكب الملك امنحوتب.
الملك امنحوتب كان قاعد مع اخواته اللي هما أعمامي.
و اعمامي انا ترتيبهم هيبقى من الكبير ل الصغير كالآتي.
اكبر واحد فيهم هو عمي الملك امنحوتب و دا بقى أقوى واحد فيهم، قوي جدا لدرجة انهم كلهم بيحترموه فشخ.
عمي التاني هو الملك شيدرون، ايوه شيدرون اللي كان موجود ف كوكب الملك غايبان و الملك شيدرون تاني أقوى واحد بعد الملك امنحوتب، و عايش ف كوكب غايبان لان كوكبه اتدمر من زمان جدا و دا هنعرفه مع القصة.
عمي التالت هو الملك نيو و دا تالت أقوى واحد بعد شيدرون و امنحوتب و عنده كوكبه الخاص.
عمي الرابع هو الملك كيو و دا رابع أقوى واحد ف أعمامي و عنده كوكبه الخاص.
و فيه بقى عمتي تايجرا و دي قوية برضو زيهم و ف الاخر بقى فيه الملك غايبان ابويا و دا آخر واحد فيهم و اضعف واحد و عنده كوكبه اللي احنا عايشين فيه.
و طبعا فيه عمتي نالمورا اللي هي تبقى مرات الملك غايبان لأنهم اخوات اصلا و لكن هما اتجوزوا. و الملكة نالمورا أقوى من شيدرون بس مش أقوى من امنحوتب.
الملك امنحوتب : ها هنعمل ايه مع ابن اخوكم.
الملك شيدرون : مازن قوي جدا لدرجة انه ف الحرب كان أقوى من غايبان.
الملك امنحوتب : ههههه، دا أقوى مننا كلنا لانه بقى عنده الطاقة النقية و دي حاجة انا عمري ما حلمت اني اوصل ليها.
الملك نيو : احنا لازم نشوف حد يدربه كويس لانه اكيد محتاج دا و الا هيعيش حياته ب صعوبة جدا لأن مش سهل انك تتعامل مع الطاقة النقية.
الملك كيو : و كمان ابونا هيبقى فرحان فشخ ان حد من احفاده بقى بالقوة دي و كمان مازن شكله كدا هيبقى من ملوك الطاقة.
الملكة تايجرا : اخيرا شوفنا حد من عيالنا قوي بالشكل دا تسلم يا غايبان يا اخويا.
الملك غايبان : على ايه يا اختي.
الملكة تايجرا : تسلم لأنك خلفت ابن قوي كدا و يا ريت مازن يشرفنا. كدا و يرفع راسنا.
الملك امنحوتب ب غضب : انتوا بتغيروا الموضوع ليه يا غبي منك ليه، مشكلتنا دلوقتي اننا لازم نلاقي حد اتعامل قبل كدا مع الطاقة النقية علشان يقدر يدرب مازن.
الملك شيدرون مبتسم : مفيش غيره.
الملك نيو : كدا انت اتجننت يا شيدرون.
الملك كيو : عندك حق يا نيو، الشخص اللي انت قصدك عليه دا شخص شرير جدا و مجنون كمان دا غير انه قوي جدا.
الملك شيدرون : قصدك انه كان قوي جدا.
الملكة تايجرا : بس برضو الشخص دا ممكن مش يرضى يدرب مازن.
الملك غايبان : عندكم حق فعلا الشخص دا أفعاله غير متوقعة.

ف عالم الشياطين.
و دا عالم خاص بالشياطين و دول مختلفين تماما عن الجن لأنهم أقوى بكتير لدرجة ان اقل الواحد فيهم قوي زي الملك امنحوتب كدا و الشياطين بقالهم زمن كبير فشخ بيحاولوا يسيطروا ع الكون كله و لكن اللي بيقف ليهم زي العقلة ف الزور هما الالهة او بمعنى أصح ملوك الطاقة. الشياطين عندهم رتب و نظام برضو زي الجن كدا و كان فيه كام شيطان قاعدين مع بعض بيتكلموا.
الشيطان كينوخ : انا من فترة حسيت ان فيه ملك من ملوك الطاقة اتولد.
الشيطان عتنوف: انا حسيت بكدا فعلا و لكن دا شخص غير ملوك الطاقة اللي احنا نعرفهم.
الشيطان هيبون : على حسب المعلومات اللي معايا، الشخص دا اسمه مازن و عايش ف كوكب غايبان و غايبان دا يبقى ابن ملك من ملوك الطاقة بس غايبان مش قوي اوي.
الشيطان كينوخ : احنا لازم نستنى بابا لما يصحى و ساعتها هنقدر نسيطر ع الكون.
الشيطان عنتوف : انا بدأت ازهق يا جماعة، بابا بقاله ٩٠٠ مليار سنة نايم ولا ف دماغه حاجة اصلا.
الشيطان هيبون : بابا نايم دا كله بسبب اخر معركة بينه و بين واحد من ملوك الطاقة و المعركة دي بابا استخدم فيها كل طاقته و علشان كدا احنا لازم نستنى لما يصحى لانه ساعتها هيتدرب و هيبقي أقوى بكتير من الاول.
الشيطان كينوخ : و احنا كمان لازم نكمل تدريب علشان نقدر نساعد بابا والا نبقى مش نستحق انه يبقى ابونا اصلا.

عندي انا ف كوكب الملك غايبان.
لما لاقيت الجبل كله اتهد بالشكل دا كنت خلاص هتجنن لاني كدا قوي و مش قوي و دي مشكلة كبيرة جدا. المهم، خدت بعضي و رحت القصر بتاعي و قعدت مع نالمورا شوية ف الجناح بتاعها.
الملكة نالمورا : ايه يا حبيبي انت زعلان ليه كدا.
حكيت ل نالمورا اللي حصل معايا و ان الجبل اتهد لما سندت عليه.
الملكة نالمورا : هي حاجة غريبة فعلا و لكن انت لازم تصبر يا حبيبي لأنك داخل على مستوى تاني من القوة و خلي بالك انك لما تبقى من ملوك الطاقة دا معناه ان هيبقى عندك مسؤوليات و مهمات كتير جدا و كمان انت هتبقى قوي جدا و علشان كدا انت هتبقى مسؤول عن كذا حاجة دا غير بقى ان فيه اشخاص هيحاولوا يضعفوك و يقتلوك.
انا : و مين دول بقى.
الملكة نالمورا : ممكن تصبر و هتعرف مع الوقت يا حبيبي.
انا زعلان : حتى انتي بقيتي تخبي عني يا نالمورا.
الملكة نالمورا : مستحيل اخبي حاجة عليك يا حبيبي و لكن انت لازم تصبر علشان متتصدمش، فهمت يا حبيبي.
انا : الظاهر كدا اني اتولدت علشان اتعذب.
الملكة نالمورا : ليه بتقول كدا يا حبيبي، بص كدا حواليك و بص انت وصلت ل ايه و ساعتها هتعرف ان حياتك كويسة جدا بس خلي بالك، لما تبقى من ملوك الطاقة هيبقى عندك قوة كبيرة جدا و بالرغم من القوة دي، حياتك هتتقلب جحيم لدرجة ان ساعتها انت هتتمني انك ترجع جني عادي و تعيش زي ما انت عايش دلوقتي.
انا : يااااه، هو ايه اللي هيحصل بالضبط لما ابقى من ملوك القوة دول.
الملكة نالمورا : يا حبيبي انت خلاص بقيت منهم بس لازم الأول تتقن التحكم ف الطاقة النقية.
انا : لما نشوف عمي امنحوتب هيلاقي حد يدربني ولا ايه.

بعد كام يوم
عدي كذا يوم لاقيت عمي الملك امنحوتب جالي و ساعتها كنت قاعد مع الملكة نالمورا و سيلين و مي و خالتي و اختي و ولاء بنت خالتي.
انا : اهلا يا عمي اخبارك ايه.
الملك امنحوتب : انا كويس يا رايق، اخباركم ايه يا جماعة.
الكل : بخير.
الملك امنحوتب : ركز معايا يا مازن، انا لاقيت الشخص اللي هيدربك.
انا فرحان جدآ : اخيرا هبدأ التدريب.
الملك امنحوتب : اصبر بس و اسمع، الشخص اللي انا لاقيته دا غريب جدا و تصرفاته أغرب منه و كمان اي فعل ليه غير متوقع.
انا : يعني ايه مش فاهم، يا عمي انت كدا بتوصف لغز مش شخص.
الملك امنحوتب : الشخص دا كان من ملوك الطاقة و لما بقى منهم بعد حوالي ٢ مليار سنة حصل مشكلة بينه و بين مخلوق كدا بس المهم ان حصل بينهم قتال و معركة كبيرة جدا و بسبب المعركة دي كذا مجرة اتدمروا و ساعتها الحاكم حكم عليه بالنفي.
انا : معلش بس، هو مين الحاكم دا.
الملك امنحوتب : دا انت ميح خالص، الحاكم هو أقوى ملك في ملوك الطاقة.
انا : طب مين بقى المخلوق دا.
الملك امنحوتب : قصدك ع المخلوق اللي الشخص الغريب دا عمل معركة معاه.
انا : ايوه.
الملك امنحوتب : دي بقي مش هقدر اقولها، قوم بقى تعالي معايا علشان نروح ل الشخص اللي هيدربك ع الطاقة النقية.

قومت سلمت على كل اللي قاعدين و خدت بعضي و رحت مع عمي و اختفينا و ظهرنا ف مكان غريب جدا عبارة عن صحراء بس.
انا : هو احنا فين يا عمي.
الملك امنحوتب : دا كوكب الشخص اللي هيدربك و اسمه الكوكب الكوكب الأصفر لانه عبارة عن صحراء و جبال بس.
انا : اومال فين الشخص دا.
الملك امنحوتب : تعالي ورايا.

مشيت انا و الملك امنحوتب و الكوكب كله فعلا عبارة عن صحراء و جبال كبيرة جدا بس و بعد حوالي كام يوم من المشي و الطيران لاقينا قدامنا كهف كبير فشخ و هنا بقى لاقيت عمي بيتكلم.
الملك امنحوتب : بص بقى يا مازن، عاوزك تبقى مركز اول ما تشوف الشخص دا و حاول لو ضربك تصد ضربته.
انا : من اولها رزع كدا ولا ايه.
الملك امنحوتب : يا مازن افهم، الشخص دا لو حاول يضربك و انت صديت الضربة ساعتها هتقدر تتكلم معاه اما لو انت اخدت الضربة ف انت هتموت و كمان متنساش ان الشخص دا بيستخدم الطاقة النقية يعني أقوى مني و منك يا مازن.
انا ببلع ريقي : بص يا عمي، من الاخر كدا كسمها ف طيزها و بعدين هي موته و لا اكتر و كمان متقلقش انا قوي برضو و الدنيا هتبقى تمام.
الملك امنحوتب قلقان : طالما قولت كدا يبقى احنا هنتفشخ يا ابن الغبي.
انا : ع فكرة انت كدا بتشتم اخوك.
الملك امنحوتب : زعلان يعني اني بشتم ابوك.
انا : اولع انت و هو.
اتحركنا ناحية الكهف و لما قربنا منه جدا و كنا خلاص هندخل لاقينا رياح جامدة جدا خارجة من الكهف بس الرياح دي كانت سخنة زي حمم البركان كدا لدرجة ان الملك امنحوتب بدأ يوحوح ههههه، لكن انا مكنتش حاسس بحاجة و دا بسبب اني متعود و كمان انا بسبب اني جسمي صلب جدا لاني شبه التنين.
بعد كدا قعدنا نبعد عن الكهف دا لحد ما بعدنا مسافة كويسة جدا و انا ساعتها بدأت اتكلم.
انا : ايه اللي حصل بالضبط يا عمي.
الملك امنحوتب بينهج : الرياح دي كان سببها انه حس بوحودنا ف قام من النوم يعني صحي من النوم.
انا اتفزعت : انت فاهم انت بتقول ايه، الرياح دي ممكن تمسح كوكب غايبان بحاله.
الملك امنحوتب : يا مازن دا بس صحي من النوم، الشخص دا ممكن يدمر نص الكون.
انا : ازاي بس هل دي بقي قوة ملوك الطاقة.
الملك امنحوتب : لا طبعا، قوة ملوك الطاقة تخليهم يدمروا مجرة او اتنين بالكتير لكن الشخص دا كان مساعد الملك الحاكم.

انا ساعتها اتفزعت فشخ لان الكلام دا معناه ان مفيش اي فرصة قدامنا لو حبينا حتى نختفي او ع الاقل نستخبي منه و كمان علشان حتى نقدر نعمل حاجة من دول هنضطر نستخدم تقريبا كل الطاقة اللي معانا و هنا بقى الاحا الكبير و الشخرة المنيرة و الفشخة الخطيرة و دا لانه الشخص اللي لحد دلوقتي معرفش اسمه دا عنده طاقة كبيرة اوي.
انا : يا عمي، هو انت جايبني هنا تموتني ولا ايه، هو مين الشخص دا بالضبط.
الملك امنحوتب : الشخص دا يبقى اسمه (جين تيجين) اللي كان مساعد الملك الحاكم ف ملوك الطاقة.

و احنا بنتكلم ظهر ورا الملك امنحوتب شخص و كان جسمه رفيع و صغير و وشه شبه القرد بالضبط و لكن انا حاسس ان عنده قوة كبيرة فشخ و اول ما ظهر ورا الملك امنحوتب لاقيته بيقول.
الملك امنحوتب دايخ : يا مازن انا حاسس اني داييييخ.

و فجأة الملك امنحوتب فقد الوعي و هنا بقى اتكلم جين تيجين.
جين تيجين : مش دا الزفت اللي اسمه امنحوتب.
انا متوتر فشخ : اي اي ايوه هو دا.
جين تيجين : و ايه اللي جاب الغبي دا هنا اديني صحيت من النوم بسببه، الواحد بقاله ١٥ مليار سنة بس نايم كان نفسي اكمل العشرين مليار بس مشكلة.
انا : انا مش فاهم انت عايز تقول ايه.
جين تيجين : الواد امنحوتب دا ضعيف لكن انت عندك الطاقة النقية، هو انت مين بالضبط.
انا : انا اسمي مازن او ايزيس و انا ابن غايبان اخ امنحوتب الصغير.
جين تيجين : و عايز ايه يا ابني.
انا : المفروض ان عمي امنحوتب جايبني هنا علشان يطلب منك انك تدربني ع الطاقة النقية.
جين تيجين : ليه هو انت عايز تبقى من ملوك الطاقة.
انا : مش بالضبط بس ايه المشكلة ف اني اكون من ملوك الطاقة.
جين تيجين : لا مفيش مشكلة غير انك هيطلع عين اللي خلفوك.
انا قلقان : اشمعني.
جين تيجين : بقولك ايه انا مش هقدر افيدك ف حاجة يلا بقى خد عمك و امشوا من هنا بدل ما اقتلكم و اخلص.

ساعتها انا حسيت اني هخسر ف الحوار دا ف قولت استفزه.

انا : و لما انت مش هتقدر تساعدني ايه اللي خلاك عملت كدا ف عمي و لا انت بتدور على اي حد تضرب فيه لأنك معرفتش تعمل حاجة مع المخلوق اللي انت عملت قتال معاه و لحد دلوقتي انت مش كسبان.
هنا بقى انا لاقيت ملامحه كلها اتغيرت و ساعتها انا خوفت جدا و لاقيته فجأة اختفى و ظهر ورايا و ضربني ف رقبتي من ورايا علشان افقد الوعي بس انا مش فقدت الرعي و لكن الضربة كانت قوية فشخ لدرجة اني اترميت ع الارض و لاقيته بيقول.

جين تيجين : اممم، جسمك صلب و دا لأنك شبه التنانين و دا معناه ان جسمك ممكن ينتج طاقة اكبر من اي حد و دي حاجة فشيخة الصراحة بس المشكلة عندك ف ردة فعلك البطيئة جدا دا انت حتى مش حسيت بيا لما ظهرت وراك بالرغم اني حتى مش استخدمت سرعتي اصلا.
انا : احااااااااا، يعني انت كنت بتتحرك طبيعي من غير ما تستخدم اي قوة او سرعة.
جين تيجين : ايه يا ابني دي حاجة عادية انت متفاجئ ليه.
انا : اومال لو استخدمت سرعتك و قوتك ايه اللي هيحصل و بعدين انا كنت بحاول استفزك بس الظاهر اني فشلت.
جين تيجين بيضحك : انت تستفزني هههههه كسم الضحك يا جدع حرفيا انت مضحك فشخ ياض يا مازن، يا بخت ابوك بيك عنده ابن مضحك.
انا مستغرب : انت بتضحك ليه.
جين تيجين : يا مازن، احنا ملوك الطاقة معندناش مشاعر اصلا.
انا : ازاي يعني، المفروض ان اي شخص بيبقى عنده مشاعر.
جين تيجين : لان علشان تستخدم الطاقة النقية لازم تتجرد من كل المشاعر اللي جواك، لازم تنسى حاجة اسمها خزن او فرح او سعادة او حب او ألم لازم يكون مفيش عندك اي احساس و دي اول خطوة علشان تستخدم الطاقة النقية.
انا : مش انت قولت انك مش هتعرف تفيدني ليه بقى بتقول كل الكلام دا.
جين تيجين : لان تدريبك هيبدأ من بكرة بس خلي بالك من حاجة، لما نخلص التدريب انت مش هيبقى عندك مشاعر لأي حد تعرفه ف حياتك و هيبقوا بالنسبة ليك مجرد أشخاص تعرفهم بس طبعا ماعدا اهلك دول اللي هتحس بمشاعر ناحيتهم لكن اي حد تاني لا و كمان اعمل حسابك ان حياتك هتتغير بعد التدريب دا.
انا : تمام و دلوقتي بقي هنعمل ايه.
جين تيجين : انت عايز تبدأ تدريب من دلوقتي.
انا : ايوه.
جين تيجين : تعالي معايا ندخل الكهف و شيل عمك و دخله معانا يلا.
رفعت عمي علي كتفي و مشيت ورا جين تيجين و دخلنا الكهف و لكن انا بقيت مذهول فشخ من اللي انا شايفه، لأن لما دخلت لاقيت المكان عبارة عن قصر كبير جدا مبنى جوا الكهف و شكل القصر زي القصر اللي موجودة ف الصين و اليابان كدا، دخلت القصر مع جين تيجين و هو امر واحد من الحراس ياخد عمي يوديه القسم الطبي و انا و هو رجعنا خرجنا من القصر و من الكهف و لاقيت جين تيجين طار و انا طرت معاه لحد ما وصلنا لأقصى ارتفاع ف الكوكب و بعد كدا خطينا الغلاف الجوي للكوكب و بقينا ف الفضاء و الغريب اني قادر اعيش عادي و مش حاسس اني مخنوق و بصيت ليه و سئلته بس طبعا بالاشارات لان الصوت مش بيتنقل ف الفضاء و الإشارة كانت اننا نرجع الكوكب تاني لحد ما اعرف احنا ايه اللي جابنا هنا و بعد ما عملت الإشارة اتفاجئت جدا لما لاقيته بيتكلم
جين تيجين : مستغرب ليه و بعدين اتكلم عادي انت ناسي انك من الجن.
انا بحاول اتكلم : هو ازاي الصوت بينتقل عادي مش المفروض احنا ف الفضاء برضو.
جين تيجين : كلامك صح بس بالنسبة لكل المخلوقات ماعدا مخلوقات الجن و مخلوقات تانية هتعرفها مع الوقت و دول عكس البشر، صوت البشر بيبقى موجات اما صوت بتاعنا بيبقى عبارة عن طاقة و الطاقة بتتنقل ف اي وسط، فهمت يا ابو مخ طخين.
انا : فهمت، بس هو احنا طلعنا القضاء ليه ما احنا ممكن نتدرب ف الكوكب عادي.
جين تيجين : علشان تقدر تستخدم الطاقة النقية لازم تفصل نفسك عن أي حاجة حواليك و علشان كدا الحل الوحيد هو الفضاء.
انا : تمام بس ليه ابعد عن أي حاجة حواليا.
جين تيجين : لأنك مش هتعرف تتدرب لوقت كبير غير لما تبعد اي بيئة حواليك لان ساعتها جسمك هيبدأ بيفهم انه لازم يعتمد على الطاقة اللي جواه و ساعتها هيبدأ يستعمل الطاقة النقية اللي جواك.
انا : كلامك منطقي بس فيه حاجة انا مش فاهمها.
جين تيجين : ايه هي و إنجز لان مفيش وقت.
انا : هو جسمي ممكن يكون بيعتمد على طاقة تانية.
جين تيجين : ايوه، جسمنا ممكن يمتص طاقة من الطبيعة اللي حواليه بس طبعا مش طاقة كبيرة زي اللي بينتجها جسمك و لكن لازم ناخد الطاقة دي ف حساباتنا و علشان كدا احنا هنا ف الفضاء لان هنا جسمك مش هيدور على طاقة غير الطاقة اللي جواه.
انا : كدا الدنيا بقيت تمام هنعمل ايه بقى دلوقتي.
جين تيجين : هنفضل هنا و خلاص.
انا : مش فاهمك.
جين تيجين : كل الحكاية اننا هنقضي اكبر وقت ممكن هنا علشان نقدر نخلي جسمك يستخدم الطاقة النقية و يتعود عليها.
انا : و دا بقى هياخد وقت قد ايه.
جين تيجين : مش كتير يعني هما كام مليار سنة و الدنيا هتبقى تمام.
انا متفاجئ : لا كدا كتير اوي الصراحة انا كنت مفكر الموضوع هياخد كام سنة بس لكن كدا كتير فشخ.
جين تيجين ب مكر و مبتسم : هو انت وراك حاجة تعملها ولا ايه.
انا : لا انا فاضي فشخ، بتسئل ليه.
جين تيجين ب مكر : لأنك مستعجل جدا و دا اكيد وراه حاجة.
انا : طبعا، ورايا حالي و حال اهلي و عيلتي.
جين تيجين : بص هو فيه حل بس مش عارف هيعجبك ولا ايه.
انا بلهفة : ايه هو.
جين تيجين : الحل اننا نتدرب ع القتال بس هنا ف الفضاء برضو و دا هايخلي جسمك يتعود ع الطاقة النقية و يستخدمها و ف نفس الوقت هتعرف ازاي تستخدم الطاقة النقية و لكن الموضوع دا صعب جدا لأن ساعتها هتحس ان جسمك بيتفك عن بعضه و هتحس ان كل جزء ف جسمك بقى حاجة تانية غير ما انت حاسس دلوقتي.
انا : مفيش اي مشكلة بس نخلص دا ف اسرع وقت علشان الحق ارجع ل عيلتي.
جين تيجين : بس خلي بالك انك لما تخلص التدريب دا مش هيكون عندك مشاعر قوية زي ما قولتلك قبل كدا.
انا : تمام ما انا عامل حسابي على كدا.
جين تيجين : بي لازم تفهم اني مش هينفع ابقى متساهل معاك ف التدريب.
انا : يعني هتفشخني بالطريقة.
جين تيجين : يا ابني افهم، لازم اعمل كدا علشان اقدر احفز جسمك بشكل كبير و ساعتها هيبدأ يعتمد ع الطاقة النقية اللي جواك فهمت يا زفت انت.
انا : تمام يا رايق.
اول ما خلصت كلامي لاقيت جين تيجين اختفي و ظهر ورايا و رزعني بايده ف ضهري و انا ساعتها صرخت من الوجع و دي كانت حاجة غريبة لانه قبل كدا ضربني لما كنت مع الملك امنحوتب بس مكنش الوجع بالشكل دا و لاقيته ظهر تاني قدامي و لما جه يضربني انا صديت ضربته و رحت رازعه ف بطنه بكل قوتي و هو رجع جامد ل ورا و لكن الظاهر كدا انه مش حاسس ب حاجة خالص و لاقيته بيقول.
جين تيجين : اوعي تكون دي أقوى حاجة عندك دي انا مش حاسس بيها اصلا و شكلنا كدا قدامنا شغل كتير علشانك.
و لاقيته قرب مني بسرعة و ضربني ف بطني و ف وشي و لاقيته بيمسك دراعي الشمال و راح ضاغط عليه و كسره و عمل نفس الحاجة مع دراعي اليمين و انا عمال اصرخ من الوجع الرهيب اللي انا حاسس بيه.
و بعد كدا لاقيته نزل و مسك رجلي و كسرها من عند الركبة و عمل كدا مع رجلي التانية و انا خلاص هموت من الألم و بعد كدا سابني و رجع ل ورا و بعد عني كام متر و قعد ع الحال دا حوالي ١٠ ساعات كدا و بعد كدا لاقيته بيقول.
جين تيجين : ايه يا زفت انت مش حاسس ب حاجة و لا ايه.
انا بزعق : ايوه، حاسس ب جسمي اللي اتكسر كله دا.
جين تيجين ب هدوء : ركز يا مازن و بص كويس على جسمك.
انا فعلا بدأت اركز و لما ركزت اندهشت فشخ و دا لان جسمي رجع زي الاول و كمان انا حاسس اني أقوى شوية من الاول.
انا متفاجئ : دا دا دا دا جسمي رجع زي ما الأول.
جين تيجين : لا كلامك غلط، جسمك بقى احسن من الاول و كمان قوتك زادت يا اهبل.
انا : بس كل الكسور دي محاجة اكتر من سنة ع الاقل علشان تخف ايه بقى اللى حصل دلوقتي.
جين تيجين : كل الحاجة اني كسرت جسمك و خليته يستخدم الطاقة النقية علشان يعالج الكسور دي و دا اللي حصل و كمان جسمك بيستجيب للطاقة النقية بسرعة و دي حاجة كويسة جدا.
انا: طب يلا نكمل بقى احنا مش بنتدرب بقالنا نص يوم ع الاقل.
رجعنا انا و جين تيجين للتدريب و لاقيته نازل فيا رزع و ضرب و كل شوية جسمي يتكسر فيه حاجة او احسن بألم بس من غير كسر و استمر الحال كدا.

عند الملك امنحوتب ف قصر جين تيجين.
القسم الطبي قدر يصحى الملك امنحوتب و كان معاه حكماء او معالجين و هو أول ما فاق قال.
الملك امنحوتب : انا فين، و فين مازن و فين الملك جين تيجين.
واحد من الحكماء : هو و مازن راحوا يتدربوا و بقالهم تقريبا نص يوم او اكتر دلوقتي.
الملك امنحوتب : طب انت تعرف مكانهم طيب.
واحد من الحكماء : ايوه هما راحوا الفضاء و بيتدربوا هناك.
الملك امنحوتب مفزوع : هو الملك جين تيجين بيدرب مازن ازاي.
واحد من الحكماء : اكيد احنا مش عارفين بلاش اسئلة غبية.
الملك امنحوتب : طب انا هقوم انا امشي.
خرج الملك امنحوتب من القصر و طلع من الكهف و اختفى و ظهر ف الكوكب بتاعه.

ف قصر الملك امنحوتب.

ظهر الملك امنحوتب ف القصر بتاعه و نادي ع المستشار الخاص بتاعه. و بعد شوية المستشار الخاص ظهر قدام الملك امنحوتب.
الملك امنحوتب : بكرة عايزك تعمل اجتماع لكل اخواتي و دلوقتي ابعت رسالة ليهم و هما دلوقتي كل واحد ف الكوكب بتاعه.
المستشار الخاص : تحت امر مولاي الملك.

ف كوكب الملك غايبان.
الملك غايبان كان قاعد ف القصر بتاعه و كان معاه كل اخواتي
ديرايير و عيرادير و فعروم و طارنوخ و جاسوم و معاهم ناحور.
الملك غايبان : يا ابني انت و هو، انا جمعتكم دلوقتي علشان نخلص اللي بيننا و نصفي الجو بيننا شوية مهو مش معقول تكرهوا اخوكم ناحور بالشكل دا.
الملك ناحور : يا جماعة انا لما قتلتكم ف الحرب كنت عارف ان بابا يقدر يرجعكم للحياة، انا لو عارف انكم ممكن تموتوا من غير رجوع اكيد مكنتش هعمل كدا.
الملك جاسوم ب غضب : و انت ايه اللي يخليك تفكر تضرنا اصلا دا حتى مازن اخوك بالرغم انه أقوى مننا بكتير مفكرش و لو مرة واحدة انه يأذي حد فينا.
الملك طارنوخ : كلام اخوك صح يا ناحور، و بسبب اللي انت عملته دا، خليت مازن اخونا الصغير عايز ينتقم منك و لما قعد يضرب فيك، بابا ساعتها ذله قدام جيوش الكوكب كله و دا خلي مازن مش طايقك و لا طايق بابا.
الملك غايبان : طب اعمل ايه يعني ما انا حاولت اكلم مازن بس انتوا شوفتوا اللي حصل.
الملك فعروم : متنساش انك لسه هتطبق العقاب علي ناحور و هو انك تقتله و ترجعه للحياة.
الملك عيرادير : و كمان خلي بالك ان لو دا محصلش، مازن هي لع فيكم انتوا الاتنين.
الملك ناحور : بصوا يا جماعة، انا عارف ان مازن قوي فشخ بس ليه عاملين ليه الاعتبار دا كله.
الملك ديرايير ب هدوء : بص يا هههه ههه اخويا هههه الكبير ها، لو ذكرت مازن بكلام مش كويس بعد كدا، انا هقوم اقتلك و بابا اللي قاعد هنا دا مش هيعرف يرجعك للحياة تاني لان ساعتها هقف قصاده انا و اخواتي و كمان ماما نالمورا ف صفنا.
الملك جاسوم : و دا معناه ان اللي هيقف معاك و يساعدك هيبقى ميت زيه زيك بالضبط.

و هما بيتكلمه ظهر قدامهم حامل رسالة الملك امنحوتب.
المرسال : مولاي الملك غايبان.
الملك غايبان : اهلا، ايهت اخبار الملك امنحوتب.
المرسال : بخير يا مولاي و انا هنا علشان أبلغ حضرتك أن الملك امنحوتب طالب اجتماع مع اخواته كلهم بكرة و الاجتماع هيبقى ف كوكب مولاي الملك امنحوتب.
الملك غايبان : خلاص تمام، بلغ الملك امنحوتب اني هبقي موجود بكرة ف الاجتماع.
المرسال : بعد اذن مولاي الملك.
اختفى المرسال و رجع الملك غايبان اتكلم مع اخواتي.
الملك غايبان : بص يا ابني انت و هو، انتوا لازم تبقوا كويسين مع بعض بدل ماتبقوا أعداء و لو على اخوكم مازن، انا هبقي اخلي نالمورا تكلموا و تقنعه انه يبقى كويس مع ناحور.
الملك ديرايير بيضحك : انت عارف ان دا مستحيل، لأن مازن مش بيعمل غير اللي ف دماغه و بس.
الملك ناحور : ممكن بقى تبطلوا لف و دوران و تقولوا انتوا بجد عايزين ايه.
الملك عيرادير : احنا عايزينك ترجع للمنفي بتاعك تاني أو تبعد عن الكوكب دا خالص و مش عايزين نشوف وشك تاني.
الملك غايبان : بس دا مش رأيكم، دا رأي مازن.
الملك جاسوم بيضحك : هههههه، مازن اصلا مش بيجيب سيرة ناحور و تقريبا كدا مش شايفه اصلا.
الملك غايبان : و لما هو مش شايفه، ليه بقى بيكرهه.
الملك ديرايير : بص يا بابا، مش انت بتحبني مش انا ابنك برضو.
الملك غايبان : طبعا يا ابني.
ساعتها راح الملك ديرايير رامي كورة من النار ع الملك غايبان و لكن الملك غايبان قدر يصدها و بعد زعق جامد و قال.
الملك غايبان ب غضب : انت عملت كدا ليه يا زفت.
الملك ديرايير بيضحك : عرفت بقى مازن حاسس ب ايه، بالرغم اني عايش معاك عمري كله بس لما عملت حاجة انا مش موافق عليها، انت بقيت تزعق ما بالك بقى ب واحد يظهر فجأة ف وسط حرب و بعد كدا يقتل تلاتة من اخواته و كمان يخلي ابوه يذله، تفتكر بقى بعد اللي حصل دا مازن هيحب ناحور ولا هيكرهه، اذا كنت انا كرهته ما بالك ببي ب مازن.
الملك غايبان ب حزن : كدا يبقى الحل الوحيد هما أقرب الناس ل مازن.

ف القصر بتاعي ف كوكب الملك غايبان.
الملكة نالمورا كانت قاعدة مع مراتي مي و مراتي سيلين و قاعد معاهم خالتي أميرة و بنتها ولاء و معاهم ابني فاسيرون و بنتي مايا.
مايا : هو بابا هيرجع امتى يا ماما.
سيلين : معرفش يا مايا بس اصبري و بعدين انتي عايزه ابوكي ف ايه.
مايا : كل الحكاية اني بتطمن عليه.
فاسيرون : يا ابو قلب رقيق و صغير ههههههههه.
خالتي أميرة : تصدق انك بضان.
ولاء : عندك حق يا ماما، الواد دا طالع ل مين بالضبط.
مي : اكيد ل ابوه دا ابني و انا عارفاه.
الملكة نالمورا : ما تلم نفسك يا فاسيرون بدل ما اقوم افشخك.
فاسيرون : هي الحفلة عليا ولا ايه.
مايا بتضحك : ممكن اقولك حاجة يا اخويا.
فاسيرون : قولي يا زفته انتي.
مايا بتضحك : كسك احمر هههههههه.
الكل قعدوا يضحكوا عليه و هو خلاص مش طايق نفسه و بعد شوية خد بعضه و قام علشان يروح يتدرب.
الملكة نالمورا : كدا هو اخد جزاءه بس بلاش بقى كل شوية نعمل معاه كدا علشان يفضل يحبنا و كمان انا عايزه اقول خبر حلو جدا.
الكل : قولي.
الملكة نالمورا : انا حامل من مازن.
الكل : الف مبروك يا نالمورا.
خالتي : دا مازن هيفرح كتير.
مي : اخيرا بقى هنشوف حاجة بينك و بين مازن، الف مبروك يا غالية.
سيلين : انتي من النهاردة ترتاحي بقى علشان النونو يبقى صحته كويسه.
مايا : الف مبروك يا طنط نالمورا.
كل اللي قاعدين بقوا فرحانين جدا جدا و خصوصا مايا لان كدا بقى عندها اتنين اخوات مش واحد بس و كمان نالمورا كانت فرحانه فشخ لأنها اخيرا هتجيب ليا ابن او بنت و كمان خالتي و بنتها ولاء كلهم فرحانين على فرحة نالمورا و عدي اليوم ع كدا.

تاني يوم ف كوكب الملك امنحوتب.
ف قصر الملك امنحوتب.
كان فيه اجتماع ل كل أعمامي و هما ك الاتي، الملك امنحوتب و بعده الملك شيدرون و بعده الملك نيو و بعده الملك كيو و بعده الملكة تايجرا عمتي و اخيرا الملك غايبان ابويا و لما كل اتجمعوا، عمي الملك كيو قال.
الملك كيو : اخباركم ايه يا جماعة.
الملك نيو : ممكن نبطل هبل بقى و ندخل ف الجد.
الملكة تايجرا : انت جمعتنا ليه يا امنحوتب.
الملك امنحوتب : و احنا بنتكلم دلوقتي، مازن ف نفس الوقت بيتدرب مع الملك جين تيجين.
الملك غايبان : تمام و المفروض يخلصه التدريب امتى.
الملك شيدرون : اهدي يا عم انت، يخلص ايه و امتى، لاحظ انك بتتكلم ع الطاقة النقية يا غايبان يعني مش اقل من كام مليار سنة الا بقى اذا كان فيه طريقة تانية و بصراحة انا متوقع ان جين تيجين بيدرب مازن بطرق تانية لان الشخص دا مش ممكن يعمل حاجة مألوفة ابدا.
الملك نيو : ايوه، بس ايه هي الطرق دي برضو، ما احنا كمان لازم نعرف ايه هي الطرق دي لان ممكن يكون جين تيجين بيعمل حاجة غلط ل مازن و احنا طبعا هنبقى مش فاهمين.
الملك امنحوتب : لا متقلقش، جين تيجين مش هيعمل حاجة غلط ل مازن و دا لانه اول ما حس بيا انا و مازن لاقيته ظهر ورايا و بعدها انا فقدت الوعي و لما صحيت عرفت ان هو و مازن بيتدربوا.
الملك شيدرون : و دي بقي حاجة عظيمة فشخ.
الملك كيو : و ايه العظمة ف كدا.
الملك شيدرون : تخيل كدا انك بتتدرب تحت إشراف المساعد الخاص ب حاكم ملوك الطاقة، شوف بقى مازن هيبقى عارف ايه و قوته ازاي بعد ما يخلص التدريب.
الملك غايبان : عندك حق يا شيدرون، مازن دايما لما بيتدرب قوته بتزيد بشكل خرافي بس انا مش عارف ايه السبب.
الملك نيو : صحيح يا جماعة احنا عمالين نتكلم على مازن و لحد دلوقتي معظمنا مش شافه.
الملك امنحوتب : اصبر بس سنة ولا اتنين و انا هروح ابص عليه ف كوكب جين تيجين و لو كدا ممكن اجيبه معايا.
الملك غايبان : مش هينفع سنة أو اتنين، انت لازم بعد شهر أو اتنين تروح تجيبه إجباري.
الملك امنحوتب : اشمعني يعني.
الملك غايبان : لان فيه خير عرفته امبارح.
الملك شيدرون : ايه هو.
الملك غايبان : نالمورا تبقى حامل من مازن و علشان كدا لازم مازن يبقى موجود الفترة الجاية هنا.
الملك امنحوتب : كدا تمام، انا هبقي اروح اجيبه الفترة الجاية متقلقش.
الملك نيو : خلاص اول ما تجيبه ابقى خلينا نشوفه و نتعرف عليه.
الملك امنحوتب : تمام، كل واحد يغور ع الزفت الكوكب بتاعه.
الكل : تمام.
كل واحد من اخوات ابويا خد بعضه و راح ع الكوكب الخاص بيه.

ف عالم البشر
ف القاعدة العسكرية ف القطب الجنوبي.
اللواء على و معاه سيادة الرئيس و معاهم مصلحي و عمر و علاء قاعدين بيتكلموا ف موضوع مهم فشخ .
االواء على متوتر جامد : ايوه يا فندم احنا كدا هنروح ف داهية.
الرئيس : يعني انت عايز تقول ان كل دول العالم اتحدوا ضد دول الشرق الأوسط و كمان بيخططوا يستخدموا أسلحة الدمار الشامل.
مصلحي : بالضبط.
الرئيس : متقلقوش، احنا عندنا أسلحة اوسخ من كدا بكتير و كمان احنا دلوقتي الدول المتقدمة مش هما و دا حصل لما مازن دمر جماعة زيوس و ساعتها بقينا احنا المسيطرين ع العالم بس من ساعة ما الإرهابيين دول مسكوا مناصب كبيرة ف معظم دول العالم و العالم كله بياكل ف بعضه.
عمر : كلامك صح جدا يا فندم و خصوصا انهم خلاص هيتحدوا ضدنا.
علاء : و علشان كدا لازم نمسحهم كلهم و لو احنا عملنا كدا هنقلل عدد السكان و كمان هيبقى عندنا موارد طبيعية عظيمة فشخ.
اللواء على : يا جدعان احنا مش بنتاجر ف حياة البشر و بعدين لو هما أعلنوا الحرب احنا ف ايدينا نفشخهم ف أفكارهم من اير ما نحرك جندي واحد أو نضرب طلقة واحدة.
مصلحي : و دا ازاي بقى.
الرئيس : عندنا خيارين، اول واحد هو أن جماعة ايزيس ترجع تاني و ساعتها الكل هيقفل بقه و يسكت و تاني خيار هو اننا ندعك الخاتم اللي مازن أعطاه ل علي و ساعتها مازن هيظهر و هيساعدنا و انتوا اكيد فاهمين يعني ايه مساعدة مازن.
عمر : انا ضد الخيار الأول يا فندم.
اللواء على : ليه يا عمر، دا احسن حل للسلام.
عمر : لا يا فندم، لأن لو جماعة ايزيس ظهرت تاني، فعلا العالم كله هيخاف و كله هيسكت و لكن لحد امتى هيفضلوا ساكتين.
مصلحي : عمر عنده حق يا فندم احنا لازم نقضي على المناصب الكبيرة ف الدول المعادية لينا و ساعتها الدنيا هتبقى كويسة.
الرئيس : او نقدر نحتل العالم كله بعد ما نقتلهم و كدا ضمنا كل حاجة.
اللواء على : بالضبط كدا يا فندم.
علاء : اهم حاجة احنا جاهزين لكل دا و نقدر نحقق الكلام دا فعلا ولا احنا بنعيش اللحظة و خلاص.
الرئيس : نقدر نحققه لما مارن يبقى معانا.
و هما بيتكلموا دخل واحد من الجنود عليهم و هو هيعملها على نفسه.
الجندي مفزوع : يا فندم.
اللواء على : ايوه.
الجندي : يا فندم.
اللواء على : ايوه اتكلم يا ابني.
الجندي : يا فندم.
اللواء على بيكلم الكل : هو انا رديت عليه ولا لسه.
مصلحي : ما تنطق يا ابن المتناكة.
الجندي : يا فندم، الدفاع الجوي بلغ ان فيه ١٨ صاروخ نووي متجهين ناحية القاعدة هنا يا فندم من اتجاه الشمال و الغرب.
اللواء على : و خايف ليه يا ابن العرص، ما احنا عندنا منظومات دفاع جوي ليهم، مش حصل قبل كدا هجوم زي دا و قدرنا نصده.
الجندي : تصدق يا فندم، حضرتك عندك حق.
اللواء على : امشي هنا انت كدا حبس لمدة ٤ شهور يا غبي.
اللواء على : احنا هنحاول اننا نكسب الحرب دي بس لو حسيت ان احنا هنخسر هضطر اكلم مازن.
الكل : موافقين.

عندي ف الفضاء عند كوكب جين تيجين.

و كنا ساعتها مستمرين ف التدريب و كان عبارة عن قتال و هو مطلع عين امي حرفيا، الشخص دا قوي ل درجة غريبة فشخ اومال بقى قوة الملك الحاكم ل ملوك القوة بتبقى عاملة ازاي بقى و احنا بنقاتل لاقيته قرب مني بسرعة فشخ لدرجة اني حتى مشفتوش و لاقيته بعدها رجع بعيد عني بس ساعتها انا حسيت بوجع ابن حرام و لما بصيت على جسمي لاقيت ايدي اليمين و ايدي الشمال و رجلي اليمين و رجلي الشمال مكسورين كلهم بالرغم انه حتى مش لمسني و بعد كدا استنينا ربع ساعة و لاقيت جسمي كله بقى كويس و الكسر اختفى خالص و هنا بقى انا سئلته.
انا :هو انت ازاي كسرت كل جسمي بالرغم انك حتى مش لمستني.
جين تيجين : بالعكس، انا لمستك و مسكت كل جزء كسرته و لكن بسرعة بشوية.
انا متفاجئ : احااا، هو انت ممكن تبقى اسرع من كدا ولا ايه.
جين تيجين : بص، لو انا استخدمت اقل جزء سرعتي بجد، هبقي اسرع من كدا شوية.
انا : ليه يا عم، دا انا حتى مكنتش شايفك خالص و انت بتكسر اربع أجزاء من جسمي.
جين تيجين : بس دلوقتي جسمك بقى معتمد كليا ع الطاقة النقية و دي حاجة كويسة بقى، بس ناقص انك تستخدمها بقى ف القتال.
انا : و دا ازاي بقى يا رايق.
جين تيجين : بص يا مازن و ركز شوية بقى لان اللي هقوله محتاج تركيز فشخ.
انا :يا عم انا مركز ع طول بس انت قول.
جين تيجين : انت لما كنت بتستخدم الطاقة العادية ف القتال كان جسمك بينتج الطاقة دي و بعد كدا بيخزنها او ساعات بينتجها وقت القتال نفسه، لكن الموضوع دا مش ف الطاقة النقية و دا لأنها موجودة ف كل جزء من جسمك و دا حصل لاني جرحتك و عملتلك إصابات ف كل جزء ف جسمك و علشان كدا الطاقة النقية دلوقتي موجودة ف كل خلية من خلايا جسمك و لكن علشان تستخدمها ف القتال لازم تخلي خلايا جسمك تستخدمها بشكل طبيعي يعني مش لازم يحصل ليك إصابة او كسر علشان جسمك يستخدم الطاقة النقية فهمت.
انا : تمام كدا، يعني بدل ما اخلي جسمي يستخدم الطاقة النقية ف الشفاء بس، المفروض اخليه يستخدمها ف حياتي كلها بشكل عام كأنه بيستخدم الطاقة العادية بالضبط.
جين تيجين : بالضبط كدا.
انا : و علشان كدا لازم اعمل تأمل ولا ايه.
جين تيجين : طب ما انت طلعت فاهم اهو،. بس الفكرة بقى انك مش هتعمل التأمل الطبيعي.
انا : اومال ايه.
جين تيجين : انت هتعمل تأمل بس مع حاجة تحفز جسمك علشان يستخدم الطاقة النقية بشكل رسمي بقى.
انا : زي ايه.
جين تيجين : زي إنك و انت ب تتأمل هتبقى رافع حاجة تقيلة و ف نفس الوقت بتعمل التأمل و دا هيخلي جسمك يقول يقول ل الطاقة العادية كسمك و يبدأ يستخدم الطاقة النقية.
انا : هي الطاقة النقية المفروض ليها حدود.
جين تيجين : ايوه طبعا كل حاجة ليها حدود و خليك فاكر الجملة دي كويس اوي لأنها مهمة جدا.
انا : طب و ايه حدود الطاقة النقية، اكيد طبعا زيها زي الطاقة العادية، كل ما الواحد بيقاتل اكتر و يعمل ضربات قوية كل ما تخلص اسرع و علشان كدا لازم نعمل تأمل و نخلي جسمنا ينتج طاقة اكبر.
جين تيجين : كلامك كله صح بس دا مع الطاقة العادية لكن الوضع كله يختلف مع الطاقة النقية لأنها تقريبا مش بتخلص اصلا و دا لأنها بتعتمد على اللي بيستخدمها.
انا : مش فاهم حاجة كدا.
جين تيجين : يعني الطاقة النقية مش بتخلص الا اذا الشخص اللي بيستخدمها بيقدر ينتج منها كميات كبيرة جدا جدا عكس الطاقة العادية اللي لما حد بينتجها بيطلع عين اللي جابوه و اكيد انت عارف كدا ما انت برضو كنت استاذ ف إنتاج الطاقة العادية يس خلاص بقى انت مش هينفع تستخدمها لان دلوقتي انت جسمك كله و خلايا جسمك كله عبارة عن طاقة نقية.
انا : و ايه بقى اللى يميز الطاقة النقية عن الطاقة العادية..
جين تيجين : زي ما انت ما شوفت كدا من مميزات الطاقة النقية هي سرعة الشفاء و كمان القوة الجسدية او البدنية الضخمة جدا و كمان كل هجمات الطاقة النقية بتبقى قوتها كبيرة فشخ عكس هجمات الطاقة العادية اللي تعتبر ضعيفة جدا جدا. يعني مثلا لو انت استخدمت الطاقة العادية علشان تعمل كورة من النار بحجم معين و حصل انفجار للكورة دي و دمرت كوكب مثلا، لكن لو استخدمت الطاقة النقية و عملت كورة من النار بنفس الحجم و حصل انفجار، الانفجار بتاع كورة النار اللي من الطاقة النقية ممكن يدمر مجرة كاملة ف لمح البصر و كأنها مكنتش موجودة اصلا.
انا : دا فرق كبير جدا بين الطاقة العادية و الطاقة النقية.
جين تيجين : بص بقى يا معلم، احنا دلوقتي ف الفضاء صح ولا ايه.
انا : صح.
جين تيجين : شايف بقى القمر بتاع الكوكب بتاعي اللي هناك دا.
انا : ايوه بس دا بعيد شوية.
جين تيجين : يا روح امك ما احنا هنختفي و نظهر هناك.
انا : معلش نسيت.
حين تيجين : اول ما نوصل هناك انا هحرك القمر دا ناحية الشمس اللي هناك دي و طبعا لان جاذبية الشمس كبيرة جدا هتسحب القمر كله ناحيتها صح ولا ايه.
انا : ما انا عارف دا.
جين تيجين : حلو اوي، عايزك بقى تقف بين القمر و الشمس و تحاول تمنع القمر انه يقرب للشمس.
انا : بس انا لسه مش قوي بالشكل دا.
جين تيجين : لا انت هتقدر تعمل كدا بس طبعا و انت بتتأمل و انا هكون جنبك علشان لما تستريح و لما تستريح و ترجع للتأمل هسيب القمر و برضو انت هتحاول تمنعه يقرب من الشمس و انت ف التأمل تمام يا زفت ولا ايه.
انا : تمام.
بعد كدا اختفيت انا و جين تيجين و ظهرنا جنب القمر و لاقيته لمس سطح القمر ب رجله مجرد لمسه بس و لاقيت القمر بيتحرك بسرعة ناحية الشمس لحد مسافة معينه و لاقيت جين تيجين بيقول.
جين تيجين : دلوقتي بقي روح بين الشمس و القمر و حاول تمنع القمر انه يقرب من الشمس و خلي بالك ان القمر بقى قريب جدا من الشمس حاول بقى تستحمل حرارة الشمس و انت بتعمل التأمل و ف نفس الوقت تحاول تبعد القمر عنها هههههههه دا انت هتتفشخ يا مازن.
اول ما خلص كلامه اختفيت و ظهرت بين الشمس و القمر و حطيت ايديا الاتنين على سطح القمر و بالمناسبة القمر دا كان كبير جدا دا يعتبر كوكب اصلا و لما حطيت ايدي على سطح القمر حاول ازق القمر و امنعه انه يقرب من الشمس بس انا مش قادر خالص لحد ما بدأت ف التأمل و ساعتها حسيت ان الموضوع بدأ يبقي أسهل شوية و دا لان جسمي بدأ يستخدم الطاقة النقية و كمان بينتجها ف نفس الوقت و استمريت على كدا لمدة شهر و ف خلال الشهر دا بدأت احس ان الموضوع أسهل بكتير من الاول لحد ما حبيت اريح لاني حسيت ان جسمي كله بيتحرق و هنا بقى انا خرجت من التأمل و لكن انا لسه قادر فعلا امنع القمر انه يقرب من الشمس و دا بسبب ان جسمي بدأ فعلا يستخدم الطاقة النقية من غير تأمل و انا بعمل كدا كنت ببص على جين تيجين اللي حسيت انه متفاجي.
جين تيجين بيكلم نفسه : هو الشخص دا ايه بالضبط، ف الاول لما كسرت أجزاء جسمه، مفيش كام دقيقة و جسمه بقى كويس و لما كسرت جسمه كله، جسمه اتعالج ف نفس الوقت و دا معناه ان جسمه عنده استجابة رهيبة و كبيرة جدا للطاقة النقية و دلوقتي مفيش شهر و قدر يستخدم الطاقة النقية من غير تأمل، الشخص دا بيفكرني ب الملك الحاكم ل ملوك الطاقة لان جسم الملك الحاكم عنده استجابة كبيرة برضو للطاقة النقية و كمان انه يقعد شهر ينتج و يستخدم الطاقة النقية ف نفس الوقت دي بقي حاجة انا اول مرة اشوفها.

و انا بقى لما لاقيته باصص ليا بالشكل دا بدأت اتكلم معاه و قولت.
انا : يا جين ما تيجي مكاني شوية، نفسي استريح شوية.
جين تيجين : تمام شيل ايدك من على سطح القمر.
انا : ازاي بس انت لازم تيجي مكاني.
جين تيجين بيضحك : متقلقش.
فعلا شيلت ايدي من على سطح القمر و الغريب ان القمر ثابت ف مكانه مش بيتهز حتى، دا حتى لما قدرت استخدم الطاقة النقية من غير تأمل كان القمر بيتهز و لكن انا كنت قادر امنعه و لكن جين تيجين مش لامس القمر اصلا و رغم كدا القمر مش بيتهز حتى هو الشخص دا قوي قد ايه بالضبط.
انا : هو انت عملت كدا ازاي.
جين تيجين : عادي يا مازن، انت هتبقى تتعود على كل دا بس واحدة واحدة كدا متقلقش، اه صحيح هو انت طلبت تستريح ليه.
انا : انا حاسس ان جسمي كله بيحرقني بس دا اكيد بسبب حرارة الشمس.
جين تيجين : لا مش بسبب حرارة الشمس لان انت بقالك شهر قريب من الشمس ليه بقى حسيت بحرارة الشمس دلوقتي.
انا :طب انا جسمي بيحرقني ليه.
جين تيجين : دا بسبب انك بقالك شهر ف تأمل و دا معناه ان جسمك بقاله شهر بينتج طاقة نقية و فوق كل دا انت بتستخدمها علشان تمنع القمر انه يقرب من الشمس ف طبعا جسمك هيولع و هي دي بقي حدود الطاقة النقية.
انا : اااااه، يعني هي ك طاقة نقية ملهاش حدود و لكن الحدود هي حدود الشخص الذي بيستخدمها.
جين تيجين : بالضبط كدا.
انا : بس دا انا بقالي شهر بس و دي مدة قصيرة جدا.
جين تيجين : مش هتصدق لو قولتلك.
انا : ايه اللي انا مش هصدقه دا.
جين تيجين : مش انت بقالك شهر بتنتج و تستخدم الطاقة النقية يا مازن.
انا : ايوه.
جين تيجين : اهو انا بقى أخرى هما ٢٠ يوم بس و بعد كدا بحس ان جسمي بيحرقني زي ما انت حاسس دلوقتي، ايوه يا مازن، حدودك اكبر من حدودي بكتير فشخ.
انا : كتير ليه دا الفرق بيننا ١٠ ايام بس.
جين تيجين : ركز يا مازن، الفرق بيننا عشر ايام بس و انت لسه ف بداية استخدامك للطاقة النقية، ما بالك بقى لما تتمكن و تتقن الطاقة النقية كلها زي ما انا متمكن منها كدا، شوف بقى ساعتها الفرق بيننا هيبقى قد ايه.
انا: خخخخخ احححااااااااااااا، يعني انا ممكن ابقى أقوى منك.
جين تيجين : دا شئ انا متأكد انه هيحصل بس ساعتها بلاش تبقى مغرور يا مازن.
انا : متقلقش، ساعتها هطلع عينك زي ما انت مطلع عيني دلوقتي.
جين تيجين: طب تعالي كمل تدريب يا خول.
رجعت تاني اكمل التدريب و استمريت ع الموضوع دا شهرين كاملين لحد ما قدرت ابعد ايدي عن القمر و ف نفس الوقت امنعه انه يقرب من الشمس زي ما جين تيجين عمل بالضبط و هنا بقى ظهر عمي الملك امنحوتب قريب مننا بس طبعا هو خايف يقرب اكتر من كدا بسبب الشمس لانه ممكن يتفشخ ساعتها، و بعد كدا قربت منه انا و جين تيجين و بدأ نتكلم.
انا : اخبارك ايه يا عمي.
الملك امنحوتب : كويس يا مازن، المهم انت عامل ايه ف التدريب دلوقتي.
انا : انا تمام و التدريب ماشي كويس.
جين تيجين : ايه اللي جابك هنا.
الملك امنحوتب : كل الحكاية ان عندي خبر كويس ل مازن، هما الحقيقة خبرين مهمين و كويسين.
انا : ايه هما بقي.
الملك امنحوتب : اول خبر، أن اعمامك و عمتك اللي همر اخواتي و اخوات ابوك، عايزين يقابلوك و يتعرفوا عليك.
انا فرحان : بجد يا عمي.
الملك امنحوتب : بجد يا مازن، و الخبر التاني هو أن نالمورا بقت حامل و هي دلوقتي حامل ف الشهر التالت و داخله ع الرابع اهو.
اول ما سمعت الخبر دا بقيت طاير من الفرحة لدرجة اني بعدت عنهم و قربت من القمر و رحت مرجعه ل المكان الاصلي بتاعه و هو أنه يدور حوالين الكوكب عادي زي اي قمر ف الكون و بعد كدا رجعت ل عمي و جين تيجين تاني و ساعتها حسيت بالاندهاش اللي طالع من عمي الملك امنحوتب لانه كان فاتح بقه على آخره ههه.
الملك امنحوتب مرعوب: هو هو هو انت ازاي حركت القمر دا يا مازن.
جين تيجين : انت ناسي انه متهبب عنده الطاقة النقية يا زفت انت.
الملك امنحوتب : معلش كنت ناسي يا عمي.
انا : هو انت تبقى عم امنحوتب يا جين.
جين تيجين : ايوه يا مازن، يعني انا ابقى جدك يا حيوان، أومال انا بتهبب بدربك ليه.
انا : هههههه، كنت مفكر انك بتخطط ل حاجة.
جين تيجين : ما فاهمك يا مازن، و عارف انك عندك شكوك كتير ناحيتي.
انا : و ايه اللي خلاك تفكر كدا.
جين تيجين : لان انت عمرك ما سئلت انا ابقى مين و كان كلامنا كله عن التدريب.
انا : عندك حق، انا كنت خايف اسئلك انت تبقى مين و ازاي عمي يعرفك و دا بسبب اني كنت خايف اتصدم.
الملك امنحوتب : هترجع معايا امتى يا مازن.
انا : دلوقتي بس بعد اذن جدي جين تيجين الأول.
جين تيجين : انا كمان هاجي معاكم لاني زهقت من القعدة ف الكوكب بتاعي ف هاجي اعيش معاكم شوية و بالمرة نبقى نتدريب ف الفضاء يا مازن بس عند كوكب الزفت اللي اسمه غايبان.
انا : كدا احنا ف السليم يا جدعان.
بعد كدا اختفينا كلنا و ظهرنا ف كوكب الملك غايبان و تحديدا ف القصر بتاعي ف القاعة العامة و كان قاعد فيها الملكة نالمورا و مي و سيلين و خالتي أميرة و بنتها ولاء و معاهم ابني فاسيرون و بنتي مايا و هما اول ما شافوني فرحوا جدا و اوا كمان فرحت اني شوفتهم.
انا : ازيكم يا جماعة.
الكل : كويسين يا مازن.
انا : اخبارك يا مي انتي و سيلين و نالمورا.
الملكة نالمورا : كويسة يا حبيبي.
مي : كويسة يا حبي.
سيلين : كويسة يا حبيبي.
انا : احب اعرفكم، دا عمي، الملك امنحوتب. و دا يبقى جين تيجين و هو يبقى عم الملك امنحوتب و يبقى من ملوك الطاقة.
الكل : اهلا بيكم يا جماعة.
الملك امنحوتب : اومال فين اخويا غايبان يا جماعة
فاسيرون : موجود بس ف القصر بتاعه.
الملك امنحوتب : ممكن تناديه يا فاسيرون.
فاسيرون : طبعا.
اختفى فاسيرون و ظهر بعد شوية و معاه ابويا الملك غايبان و معاه امي الملكة يارا و اختي الأميرة ميار و انا سلمت عليهم كلهم ماعدا ابويا.
انا : انا مش قولت قبل كدا يا ميار انك تيجي تعيشي هنا ف القصر بتاعي.
ميار : انا كنت هعمل كدا بس اصبر لما نبقى لوحدنا كدا و انا هبقي اقولك.
انا : خلاص تمام.
جين تيجين : اومال فين الزفت ابني يا غايبان.
الملك غايبان : موجود يا عمي و انا خليت حد يناديه.
بعد شوية ظهر الملك بالريون زعيم التنانين و معاه ابنه رايفار. و اول ما شافه جين تيجين اتخضوا هما الاتنين و بعدها بالريون قرب من حين تيجين و حضنه جامد و لكن جين تيجين كان زعلان منه.
رايفار : يااااااه. اخبارك ايه يا جدي.
بالريون : عامل ايه يا بابا.
جيت تيجين : كويس انك فاكر اني ابقى ابوك يا كلب، انت ليه بتقول اني ميت يا بالريون.
بالريون بص ف الارض : لأنك دايما مش عايز تقرب مني خالص.
جين تيجين : اهو دلوقتي انا هبقي هنا الفترة دي.
بالريون : بجد يا بابا.
انا : ايوه، جين هيبقى هنا علشان اكمل تدريبي.
الملك غايبان : خلاص يا مازن بقيت من ملوك الطاقة ولا ايه.
جين تيجين : ايوه خلاص، مازن فاضل ليه حاجة بسيطة و يبقى مننا.
اول ما قال كدا لاقيت الكل فرحانين جدا جدا و دي حاجة شجعتني فشخ و بعد شوية لاقيت الملك غايبان بيقول.
الملك غايبان : انا بعت رسالة ل اخواتنا علشان يحضروا هنا لأنهم عايزين يتقابلوا مع مازن و يتعرفوا عليه.
الملك امنحوتب : كويس انك عملت كدا.
انا : طب هما هيبقوا هنا امتى.
الملك امنحوتب : بكرة يا مازن هيبقوا موجودين ف قصر ابوك.
انا : لا، انا مش هدخل القصر دا تاني و كل اللي هنا عارفين كدا.
جين تيجين : ليه مش عايز تدخل قصر ابوك، ايه اللي حصل يا غايبان.
انا حكيت كل حاجة ف موضوع اخويا الكبير ناحور ل الملك امنحوتب و جدي جين تيجين و هما بيسمعوني كانوا كل شوية يبصوا على ابويا بطريقة استحقار.
الملك امنحوتب : انا كنت مفكرك ذكي يا غايبان بس انت طلعت غبي فشخ.
جين تيجين : ابوك لو عرف انك ذليت حد من ولادك قدام جيوش الكوكب كله، هيولع فيك يا غايبان، انت فعلا غبي فشخ.
الملك غايبان : يا جماعة انا اعتذرت ل مازن قبل كدا و المفروض مازن يقفل بقى ع الموضوع دا..
انا : الموضوع دا مش ف دماغي اصلا بس اني اعرفك انت و اخويا ناحور دا فعلا اللي انا مش عايزه.
الملك غايبان : ليه كدا.
انا : لاني مستحيل اعرف اتنين مش بيفكروا غير ف نفسهم و بس.
الكل : عندك حق.
الملكة يارا : يا مازن، علشان خاطري انسى بقي الموضوع دا.
جين تيجين : اسمع كلام امك يا مازن مش دي تبقي امك برضو ولا ايه.
الملكة نالمورا : ايوه، يارا تبقى ام مازن.
جين تيجين : اسمع كلامها يا مازن و كفاية اللي حصل لحد كدا بينك و بين اخوك و حاول تسامحه لان مش ينفع يبقى فيه شر بين الأخوات.
انا : هحاول بس مش هقدر اوعدكم.
بعد شوية و احنا بنتكلم لاقيت اخواتي كلهم ظهروا و انا فرحت جدا اني شوفتهم.
انا : اخباركم ايه يا جدعان.
الملك جاسوم : احنا تمام يا مازن.
الملك طارنوخ : ايه يا عم انت اختفيت ليه.
انا : مفيش بس كنت بتدرب مع جيو تيجين جدنا.
الملك فعروم : اهلا يا جدي اخبارك ايه.
حثن تيجين : انا تمام يا زفت منك ليه و بعدين انتوا قوتكم مش بتزيد ليه.
الملك عيرادير : معلش بقى يا جدي غصب عننا لان مفيش حد فينا فاضي.
جين تيجين : اومال اخوكم الصغير مازن فاضي ازاي و ملتزم بالتدريب اهو، ليه بقى بتتحجج منَ ليه.
الملك ديرايير : معلش بقى يا جدي.
انا : كل الحكاية ان اخواتي مش مهتمين زيي.

بعد شوية كل واحد من اللي موجودين راح ل حاله اخواتي رجعوا ل الممالك بتاعتهم و الملك غايبان و الملك امنحوتب راحوا قصر الملك غايبان و معاهم ميار و امي و جين تيجين مشي مع بالريون و ابنه و اللي بقوا موجودين ف القاعة العامة هما الملكة نالمورا و مي و سيلين و خالتي اميرة و بنتها ولاء و و فاسيرون و مايا.
انا : معلش يا جماعة هنروح انا و نالمورا الجناح بتاعها.
خدت بعضي انا و نالمورا و رحنا الجناح بتاعها و اول ما دخلنا الجناح شيلها و قعدت الف بيها من الفرحة لأنها حامل و اخيرا نشوف ابن او بنت منها و بعد كدا نزلتها و قعدت ع السرير و هي قعدت لازقة فيا و انا قولت.
انا : الف مبروك يا حبيبتي.
الملكة نالمورا : انا فرحانة كدا يا مازن يا حبيبي.
انا : اخيرا بقيتي حامل اهو، انا بموت فيكي يا نالمورا.
الملكة نالمورا : انا اللي بعشقك يا حبيبي بس خلي بالك اني اول ما اولد مش هرحمك و هحتاح منك انك تبقى تركبني كتير و تنيكني كتير يا عمري.
انا : متلقيش، انا هركبك كتير و هعشرك تاني و هفضل انزل لبني ف كسك لحد ما يبق كل حاجة فيكي لبن يا ملبن انتي يا قمر.
بعد ما خلصت كلامي رحت واخدها ف بوسة طويلة جدا و بعد كدا قعدنا نتكلم لحد ما اليوم عدي على كدا.

تاني يوم.
كنت قاعد ف القصر بتاعي بعمل تأمل علشان اخلي جسمي يتعود اكتر ع الطاقة النقية و بعد شوية لاقيت ابني فاسيرون دخل الجناح و لما حسيت بيه طلعت من التأمل.
انا : تعالي يا حبيبي.
فاسيرون : معلش اني قاطعتك، بس الملك امنحوتب هنا و عايز يقابلك.
انا : خلاص، خليه يجي هنا.
فاسيرون بيكلم واحد من الحراس : خلي الملك امنحوتب يتفضل هنا يا رايق.
بعد شوية كان الحارس نده ع الملك امنحوتب و الملك دخل الجناح بتاعي.
انا : انت ليه مدخلتش ع طول.
الملك امنحوتب : عادي يعني يا مازن، لأن من الأدب اني استأذن لما احب ادخل اي بيت.
انا : تسلم يا عمي.
الملك امنحوتب : دلوقتي بقي اخواتي كلهم جهم و هما دلوقتي موجودين ف قصر ابوك غايبان.
انا متعصب : يا عمي خليهم يجوا هنا، معلش اعذرني بس انا مش هدخل قصر ابويا دا تاني.
الملك امنحوتب : انا عارف ان احنا نعرف بعض من فترة قصيرة بس لو ليا عندك خاطر، تعالي معايا و بلاش بقى تكسفني او تحرجني.
انا بصيت ف الارض : خلاص يا عمي اللي تشوفه بس انا مش هقدر اوعدك اني امسك نفسي لاني ممكن اتعصب جامد.
الملك امنحوتب : بصراحة دا حقك لاني لو مكانك انا كنت هعمل زيك بالضبط بس دا ف الاول و ف الاخر ابوك و اخوك ف لازم تريح الدنيا شوية.
انا : متقلقش، تعالي معانا يا فاسيرون.
خدنا بعضنا و اختفينا و ظهرنا قدام بوابة القاعة العامة ف قصر الملك غايبان و الملك امنحوتب هو اللي دخل الأول.
حارس البوابة : يدخل الان، مولاي الملك امنحوتب.
دخل الملك امنحوتب و سلم على كل اخواته اللي هما اخوات ابويا الملك غايبان و بعد كدا قعد ف وسطهم بالضبط و دا لانه الكبير .
و بعد كدا دخل ابني فاسيرون.
حارس البوابة : يدخل الان، مولاي الأمير فاسيرون.
دخل ابني فاسيرون القاعة العامة و بدأ يسلم على كل اللي موجودين.
الملك امنحوتب : دا يبقى فاسيرون ابن مازن.
الملك شيدرون : طبعا انت عارفني يا غالي.
فاسيرون : طبعا بس انت بقالك فترة مش بتتدرب معانا ليه يا شيدرون ولا اقول يا جدي.
شيدرون : نادي زي ما تحب انت عارف اننا أصحاب.
الملك نيو : اهلا يا فاسيرون يا ابني أنا ابقى نيو اخو جدك غايبان. و دا يبقى جدك كيو و دي جدتك تايجرا.
فاسيرون : اهلا يا جماعة، سعيد جدا اني اتعرفت عليكم.
حارس البوابة : يدخل الان، المنتصر ف الحرب مولاي الملك مازن.
دخلت القاعة العامة و لما قربت من الموجودين قاموا كلهم وقفوا علشان يسلموا عليا و فعلا سلمت عليهم واحد واحد.
الملك شيدرون : اهلا يا مازن يا حبيبي.
انا : ايه يا عم مش ظاهر بقالك فترة ليه.
الملك شيدرون : معلش بقى انت عارف اني مشغول دايما.
انا : عادي ولا يهمك بس ابقى خلينا نشوفك.
الملك نيو : اهلا يا ابن اخويا، انا عمك نيو.
انا : اهلا وسهلا يا عمي.
الملك كيو : و انا بقى ابقى عمك كيو.
انا : اسمكم شبه بعضه.
الملكة تايجرا : و انا بقى ابقى عمتك تايجرا و كان نفسي فعلا اتعرف عليك من ساعة ما سمعت عنك.
الملك امنحوتب : دول بقى اخواتي يا مازن و اعمامك و دول يبقوا جدودك يا فاسيرون.
انا : سعيد جدا اني شوفتكم و اتعرفت عليكم.
الملكة تايجرا : معلش يا مازن بس انا عندي طلب كدا.
انا : اتفضلي.
الملكة تايجرا عمتي : ممكن نعمل قتال بيننا و بينك.
الملك امنحوتب : انتي لسه متعرفه عليه من كام ثانية، اصبروا طيب لما يتعود عليكم.
انا : عادي يا عمي معنديش اي مشكلة بس احنا هنعمل القتال ف الفضاء.
الكل : موافقين.
فعلا كل اللي ف القاعة خدوا بعضهم و انا و ابني معاهم و اختفينا و ظهرنا ف الفضاء قريب من كوكب الملك غايبان و بعد كدا وقفت قصادهم و اللي أتقدم الأول هو ابويا الملك غايبان.
و فعلا بدأ بيننا القتال و لاقيت غايبان قرب مني بسرعة و لكن انا لمسته و هو اتجرح جامد و بعدها فقد الوعي و ساعتها ابني فاسيرون خده و اختفوا هما الاتنين و ابني رجع الملك غايبان القصر بتاعه علشان يتعالج و بعد كدا ظهر عندنا ف الفضاء تاني و بعد كدا اتقدم الملك كيو و حصل ليه زي اللي حصل مع غايبان و بعد كدا أتقدم الملك نيو و بدأ يحاول يقرب مني بحذر و لكن بعد شوية فقد الوعي هو كمان من غير حتى ما المسه و برضو فاسيرون خده و رجعه قصر الملك غايبان و بعد كدا الملك تايجرا اتقدمت و حاولت تضربني بس هي مش عارفة تلمسني حتى و لكنها انسحبت من القتال لأنها خافت تتفشخ و بعد كدا أتقدم الملك امنحوتب اللي اختفى و ظهر ورايا بس جه يضربني لاقاني وراه و من غير ما المسه فقد الوعي هو كمان و لاقيت الملكة تايجرا بتقول.
الملكة تايجرا : كسم الفجر يا جدع دا انت فشيخ.
انا : لا فشيخ ولا حاجة كل الحكاية اني مهتم بالتدريب.
الملكة تايجرا : هي دي بقي قوة ملوك الطاقة.
انا :لا طبعا، انا حتى محاولتش استخدم قوتي اصلا.
فاسيرون : بسانت بقيت ف مستوى تاني خالص عن الاول يا بابا.
اختفينا كلنا و رجعنا قصر الملك غايبان و كل اللي فقدوا الوعي بدؤا يفوقوا و انا استنيت لحد ما فاقوا كلهم.
الملك امنحوتب : كويس انك بقيت قوي و احسن حاجة انك قدرت تستخدم الطاقة النقية.
انا: اه صحيح يا عمي شيدرون انت ليه محاولتش تعمل قتال معايا.
الملك شيدرون بيضحك : لاني عارف النتيجة يا مازن هههههه.
انا : طول عمرك دماغك عاجباني.
الملك نيو : دا بابا هيبقى فخور بيك اوي.
انا : هو انا عارف ان جين تيجين يبقى عمكم يعني يبقى جدي بس انا لسه معرفش جدي اللي انا من نسله.
و احنا بنتكلم ظهر قدامنا الملك جين تيجين و معاه بالريون و معاهم رايفار ابن بالريون.
انا: ايه يا عم انا كنت مفكر انك نسيت ان ورانا تدريب.
جين تيجين : ههههه متقلقش انا مش هسيبك الا و انت أقوى مني.
انا : طب يلا ولا ايه.
جين تيجين : تعالي نروح الفضاء يلا.
اختفيت انا و ابني و أعمامي و ابويا و جين تيجين و بالريون و رايفار و ظهرنا ف الفضاء و لاقيت جين تيجين بيقول.
جين تيجين : بص بقى يا مازن دلوقتي بقي احنا هنعمل قتال بيني و بينك.
انا : تمام يا رايق.
وقفت انا و جين تيجين قصاد بعض و الرزع اشتغل و هو بيحاول يضربني و انا اصد الضربات و انا بحاول اضربه و هو بيصد ضرباتي و لاقيته اختفى و ظهر ورايا و رجع تاني ظهر قدامي و راح ضربني ف بطني و انا ف نفس الوقت رزعته ف وشه و بعدنا احنا الاتنين عن بعض بسبب تأثير الضربة بتاعتي و بتاعته و بعد كدا قربت منه بسرعة و ضربته ف بطنه و هو صد الضربة و لاقيته عمل كورة صغيرة جدا من النار و رماها عليا و لكن انا صديتها بس لاقيته ظهر ورايا و راح خبطني ف دماغي ب رجليه و انا ساعتها ظهرت وراه و رزعته ف ضهره.

عند أعمامي و ابني و ابويا و بالريون و ابنه.
الملك امنحوتب : حد فيكم شايف حاجة يا جدعان.
الملك نيو : كل اللي انا شايفه تأثير الضربات اللي ممكن يقتلنا.
الملك كيو : انا اول مرة اشوف قتال بين ملوك الطاقة.
بالريون : مازن بقى مستواه فوق الخيال يا جماعة.
رايفار : عندك حق، دا مستحيل يكون مازن اللي كان بيتدرب معاك من كام شهر.
الملكة تايجرا : انا عمري ما شوفت معركة بالشكل دا بس خلو بالكم ان عمنا جين تيجين لسه برضو بيلعب مع مازن.
الملك امنحوتب : عندك حق، دا كان مساعد حاكم ملوك الطاقة يعني قوته فوق ما اي حد يتخيل بس اهو احنا بتتفرج و هنشوف ايه اللي هيحصل.

عندي انا و جين تيجين.

كنا لسه مكملين رزع ف بعض و انا كنت بحاول اضربه بشكل أقوى و لكن فجأة لاقيته بعد عني و قال.
جين تيجين : بقولك ايه يا مازن، كفاية لعب بقى و نفسي كل واحد فينا يبدأ يستخدم الطاقة النقية.
انا : هههههه كنت عارف ان متساهل معايا بس دلوقتي بقي بسبب التدريب بتاعك هقدر استخدم الطاقة النقية.
جين تيجين : طب استحمل بقى بس تعالي نبعد لان الكوكب كدا هيتدمر.
بعدت انا و هو و بدأنا القتال و رحت عامل كورة كبيرة من النار و رميتها عليه و هو قعد يحاول يصد فيها لحد ما قدر بس انا ساعتها كنت بقيت وراه و رحت مناوله ب رجلي ف نص ضهره و هو بدأ يصرخ جامد و لكن لاقيته رزعني ف وشي و انا ساعتها بدأت اعيط و بعد كدا لاقيته عمل سيف من الظلام و دي كانت أول مرة أشوف حاجة زي دي و لاقيته قرب مني جامد و راح ضربني بيه ف بطني و دي كانت أول مرة بطني تتقطع و لكن الجرح اتعالج بسرعة بسبب الطاقة النقية و انا ساعتها عملت سيف من النار و رحت رزعه ف ضهره و هو صرخ جامد و قعدنا نختفي و نظهر ف كل حته و احنا بنضرب بعض لدرجة ان ابويا و أعمامي و فاسيرون و بالريون و رايفار اتجرحوا جامد بسبب تأثير المعركة بيني و بين جين تيجين و بعدها لاقيت جين تيجين بيقول.
جين تيجين : انت ازاي بقيت متحكم كدا ف الطاقة النقية دا جسمك بقى معتمد اعتماد كلي ع الطاقة النقية.
انا : البركة فيك ببي دا انت اللي معلمني.
جين تيجين : كدا بقى انا لازم اشتغل بجد.
و فجأة لاقيته بعد عني و لكن ساعتها انا حسيت زي ما يكون جيش بيضرب فيا و انا حاسس اني بتعذب و بصرخ جامد دا كله من غير ما يلمسني و بعد فترة كل الجروح اتعالجت و انا ساعتها كنت بقرب منه و بحاول تضربه بس مش عارف حتى المسه لحد ما قدرت أقرب منه بشكل جامد و رحت ضربته ف وشه و لكن اللي ضربته دا كان سراب و لما قعدت ادور ع الحقيقي لاقيته واقف بيتفرج جنب عمي الملك امنحوتب و ساعتها انا هديت و قربت منهم و قولت.
انا : هو انا كل دا بحارب سراب.
جين تيجين بيضحك : ايوه يا اهبل و انت المفروض كنت تحس و تاخد بالك.
انا : انا اول مرة احس اني مش حاجة.
جين تيجين : كدا انت فعلا اهبل و غبي كمان.
انا : ليه بقى.
جين تيجين : لانك قدرت تهزم السراب و دا معناه انك تقدر تصد قصادي ف معركة حقيقية.
و احنا بنتكلم ظهر قدامنا شخص بس جسمه كله مجروح فشخ و ساعتها الشخص دا قرب مننا و قال.
الشخص : يا مولاي الملك كيو.
الملك كيو عمي : متقلقوش يا جماعة دا يبقى المستشار الخاص بيا.
الشخص بيتوجع و بيعيط : انا اسف جدا يا مولاي.
الملك كيو : ليه هو ايه اللي حصل بالضبط و بعدين انت مفشوخ كدا ليه.
الشخص بيعيط : الكوكب بتاعك كله اتدمر.
ساعتها كلنا اتخضينا. يتبع.
انا عارف ان فيه شخصيات كتير ظهرت ف القصة و الموضوع بقى رخم شوية بس دا هيعمل تنوع كويس ف القصة و الف شكر على دعمكم ليا يا جماعة.



المشكلة انك لما تيجي تحارب عدو مجهول مش بتبقى عارف الضربة هتيجي منين و ساعتها هتحس انك تايه و لكن لو قدرت تركز و تربط كل حاجة و تربط كل الخيوط ب بعضها ساعتها بس هتقدر تفهم عدوك دا بيفكر ازاي مش شرط انك تكون عارف عدوك و لكن انك تعرف انه بيفكر ازاي دي حاجة كافية جدا علشان تقدر تهزمه.

🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

اهلا و سهلا بكم ف الحرب و الجنس و الغموض الجزء الثالث السلسلة الثالثة.

( يا ريت تقولوا رأيكم ف التعليقات)
و احنا بنتكلم ظهر قدامنا شخص بس جسمه كله مجروح فشخ و ساعتها الشخص دا قرب مننا و قال.
الشخص : يا مولاي الملك كيو.
الملك كيو عمي : متقلقوش يا جماعة دا يبقى المستشار الخاص بيا.
الشخص بيتوجع و بيعيط : انا اسف جدا يا مولاي.
الملك كيو : ليه هو ايه اللي حصل بالضبط و بعدين انت مفشوخ كدا ليه.
الشخص بيعيط : الكوكب بتاعك كله اتدمر.
ساعتها كلنا اتخضينا.
انا : يعني ايه الكوكب اختفى.
بعد شوية لاقينا الشخص دا مات.
الملك امنحوتب : الراجل مات يا جماعة.
انا : هو ايه اللي حصل بالضبط.
الملك شيدرون : دا زي اللي حصل للكوكب بتاعي من زمان.
انا : و ايه بقى اللى حصل.
الملك شيدرون : لما كان عمي جين تيجين هو المساعد بتاع حاكم ملوك الطاقة حصلت حرب بيننا و بين الشياطين.
انا : شياطين، و دول مين بالضبط.
الملك شيدرون : دول مخلوقات أقوى من الجن، اقل واحد فيهم قوته زي قوة اخونا امنحوتب كدا و أقوى واحد فيهم هو ملك الشياطين بس جدك اللي هو ابونا قدر يهزمه ف الحرب و الحرب خلصت بعد ما حصل تدمير ل اكتر من مجرة ف الكون كله بما فيهم الكوكب بتاعي و ساعتها انا خسرت مراتي و ولادي و دا نفس اللي حصل ل كوكب اخونا كيو من شوية.
انا : يعني الحرب بدأت من جديد.
جين تيجين : لا بس اللي حصل دا تحضير للحرب و دا لأنهم دمورا كوكب كيو علشان عايزين يعرفوا الجن هيردوا ع الهجوم دا ازاي.
انا : يا فاسيرون، روح نادي ل ا اخواتي كلهم بسرعة.
عدي حوالي كام ثانية و لاقيت فاسيرون ظهر قدامنا و معاه ديرايير و عيرادير و فعروم و طارنوخ و جاسوم و اخويا الكبير ناحور. و ساعتها فهمتهم اللي حصل.
جين تيجين : كويس انكم موجودين، تعالوا معايا ل كوكب كيو اللي اتدمر علشان اقدر افهم بالضبط ايه اللي حصل.
اختفينا كلنا و ظهرنا قدام كوكب عي الملك كيو و هنا بقى انا بقيت مخضوض فشخ لان الكوكب كله زي بقى عبارة عن شوية رمل ف الفضاء و ساعتها الملك كيو قعد يعيط لانه خسر كل نسله بما فيهم مراته و ولاده و الباقي ساعتها بقوا ف حالة غضب و كلنا بقينا بنضرب كف على كف لحد ما لاقينا سواد كبير ظهر قدامنا و طلع من السواد جيش كبير فشخ و قائد الجيش دا من الشياطين و شكله عبارة عن اسود ف اسود و عينه مطلعه نور احمر و عنده مخالب كبيرة فشخ و لابس تاج من العظام على دماغه و معاه سيف اسود و طالع منه نور احمر من النص و هنا بقى لاقيت الملك جين تيجين بيقول.
جين تيجين بيزعق : استعدوا للمعركة.
قائد جيش الشياطين : هجوم يا خول منك ليه.
و فجأة بدأ الجيش دا بالهجوم علينا و بدأ جيش الشياطين يقرب مننا بسرعة و كنا خلاص هناخد وضعية القتال و لكن فجأة ظهر جيش كبير فشخ من الجن و بدأ الجيش دا يحارب جيش الشياطين و هنا بقى انا اتكلمت.
انا متفاجئ : هو جيش مين دا.
الملك جين تيجين : متقلقوش دا الجيش بتاعي يا جماعة و انا كلمتهم عن طريق التخاطر لما جالنا خبر تدمير كوكب كيو وقولتلهم يتحركوا على هنا.
انا : انت دماغك ألماظ يا جدي ههههههه.
قعدنا نتابع المعركة بين جيش الجن و جيش الشياطين و لكن فجأة جيش الشياطين اختفى و بعد شوية لاقينا قائد جيش الجن بتاع جين تيجين قرب منا و قال.
قائد الجيش : مولاي الملك، انا اسف اني اتأخرت.
جين تيجين : كويس انك جيت اصلا لاني مش عندي استعداد ادمر جيش من الشياطين الضعفاء، و دلوقتي بقي عاوزك تشكل فرقة تعمل تتبع للجيش دا و التقارير تبقى عندي يوم ب يوم.
قائد الجيش : تحت امر مولاي الملك، بعد اذنكم.
بعد شوية اختفى الجيش بتاع الملك جين تيجين.
انا ب غضب : هو ايت اللي بيحصل بقى لاني مش فاهم حاجة.
جين تيجين : بص يا مازن، مش وقته دلوقتي تفهم حاجة، دلوقتي احنا لازم نروح ل كوكب غايبان علشان نعمل عليه تأمين كويس.
الملك نيو : مش انت قولت ان دي مش حرب.
جين تيجين : ايوه احنا لحد دلوقتى مش ف حرب و الهجوم اللي حصل دا كاو غرضهم انهم يختبروا قوتنا و علشان كدا انا خليت الجيش بتاعي يتحرك على هنا.
اختفينا كلنا و رجعنا كوكب الملك غايبان و ساعتها خليت اخواتي يعملوا استدعاء لكل جيوش كوكب غايبان و بعد يوم بالضبط كانت كل الجيوش اتجمعت ف الفضاء و بعد ما الجيوش اتجمعت وقفت قدامهم و قولت.
انا بكلم الجيش العام لكوكب غايبان : يا رجالة.
الجيش كله : اهلا يا مازن.
انا : امبارح حصل هجوم من الشياطين على كوكب عمي الملك كيو و الكوكب كله اتدمر و لما رحنا عند مكان الكوكب حصل علينا هجوم من جيش الشياطين بس احنا قدرنا نخيلهم ينسحبوا و دلوقتي احنا لازم تحمي الكوكب بتاعنا ولا انتوا رأيكم ايه.
الجيش كله : طبعا يا مازن هنحمي الكوكب و نموت علشانه و علشان أهلنا.
انا : كويس اوي، عايزكم بقى تبقوا دايما على استعداد للمعركة و من النهاردة كلكم هتتدربوا مع بعض و مفيش فرق بين واحد من مملكة الماء او واحد من ممكلة النار او واحد من المملكة السفلية او المملكة العليا، كلنا هنا زي بعض و تنسوا كل الخلافات اللي بينكم والا هتخسروا كل حاجة.
الجيش كله : تحت امرك يا مازن.
انا : و من النهاردة قائد الجيش هيبقى اخويا الكبير ناحور.
الجيش كله : تحت امرك يا مازن، اهلا ب القائد ناحور ابن ابونا غايبان.
انا : يلا بقى تبدؤا تدريب و شدوا حيلكم شوية.

بعد شوية لماالتدريب بدأ رجعت تاني ل ابويا و اخواتي و أعمامي و جين تيجين و بالريون و رايفار.
الملك جاسوم : ليه خليت ناحور هو قائد الجيش يا مازن، خلي بالك ان دا جيش الكوكب كله.
الملك ناحور : انا اصلا مستغرب.
انا : بص يا ناحور، انت شخص ذكي جدا و دا بقى اللى احنا محتاجينه و دي اخر فرصة ليك انك تعمل حاجة صح.
الملك ديرايير : انا موافق على كلام مازن.
اخواتي كلهم : موافقين.
انا بكلم أعمامي : يا جماعة يا ريت كل واحد فيكم يروح يعمل تأمين و يحمي الكوكب بتاعه بسرعة، مفيش وقت و يا ريت عمي كيو يفضل معانا هنا لأني اكيد هحتاجوا.
أعمامي : موافقين يا مازن.
اختفى أعمامي و كل واحد راح يعمل تأمين ع الكوكب بتاعه ماعدا شيدرون و كيو لان كواكبهم اتدمرت زي ما انتوا عرفتوا.
الملك شيدرون : احسن حاجة فيك يا مازن انك بتعرف تتصرف تحت ضغط و دي حاجة فشيخة الصراحة.
الملك كيو : شكرا ليك يا مازن.
انا : على اي يا عمي.
الملك كيو : لأنك هتخليني اعيش معاكم هنا.
انا : و ايه المشكلة دا ف الاول و ف الاخر كوكب اخوك يعني بيتك.
جين تيجين : كان عندي حق لما خليتك تتدرب معايا، دلوقتي بقي انا هروح أبلغ ملوك الطاقة باللي حصل هنا، خليكم انتوا.

عند حاكم او ملك ملوك الطاقة.
ملك ملوك الطاقة كان قاعد ف القصر بتاعه ف الكوكب بتاعه و دخلت عليه واحدة اسمها العرافة و دي بسبب قدرتها ف انها بتعرف تراقب كل حاجة بتحصل ف كل المجرات.
العرافة : مولاي ملك ملوك الطاقة.
ملك ملوك الطاقة : اهلا.
العرافة : الشياطين اتحركوا زي ما حضرتك توقعت و قدروا يدمروا كوكب ابنك، الملك كيو.
ملك الملوك الطاقة بيضحك : هما الشياطين عايزين ينتقموا للدرجة دي.
العرافة : الوحيد اللي عاش من الكوكب هو ابنك الملك كيو و دا لانه كان ف الفضاء عند كوكب ابنك الملك غايبان و كان موجود مع ولادك كلهم ماعدا نالمورا لأنها حامل دلوقتي و موجودة ف منطقة التنانين و كان معاهم الملك بالريون ابن اخوك و معاهم رايفار ابن الملك بالريون و معاهم أصغر حفيد ليك و اخواته اللي هما ولاد الملك غايبان.
ملك ملوك الطاقة : انت ليه بتعيدي نفس الكلام، ما اضغر حفيد ليا هو الزفت اللي اسمه جاسوم و دا يبقى من ولاد غايبان.
العرافة : كلامك غلط يا مولاي، لأن أصغر حفيد ليك اسمه الملك ايزيس و مشهور ب اسم الملك مازن.
ملك ملوك الطاقة : يااااااه، هو غايبان خلف كمان عيل من نالمورا.
العرافة : لا، مازن يبقى ابن الملك غايبان بس من الملكة يارا.
ملك ملوك الطاقة : يارا، بس دا اسم من اسماء البشر.
العرافة : ايوه بس هي دلوقتي من الجن بعد ما الملك غايبان حولها.
ملك ملوك الطاقة : يعني نالمورا مش مكفياه ف راح اتجوز بشرية، الكلب دا انا هفشخه لما اشوفه.
العرافة : و نالمورا دلوقتي حامل من مازن مش غايبان لأنها سابت غايبان و هي دلوقري بتحب مازن جدا.
العرافة : و لما كل دول عرفوا ان كوكب الملك كيو اتمسح، راحوا ل مكان الكوكب و ساعتها حصل هجوم عليهم من الجيش الشياطين و لكن جين تيجين حرك الجيش بتاعه و خلي جيش الشياطين ينسحب.
ملك ملوك الطاقة : يااااااه، اخويا جين تيجين طلع متابع تحركات الشياطين.
العرافة : لا هما كانوا هناك من غير ما يعرفوا انهم ف فخ و لكن جيش جين تيجين عمل الواجب الصراحة و كمان نالمورا بنتك حامل بس مش من غايبان، هي حامل من مازن.
ملك ملوك الطاقة :طبعا ما اكيد، ما هي ما صدقت لقت حد ضعيف لأنها بتحب تكون هي اللي مسيطرة.
العرافة : بالعكس يا مولاي، أصغر احفادك، الملك مازن أقوى حتى من الملك امنحوتب ابنك الكبير و أقوى كمان من بالريون ابن جين تيجين و كمان هو بيستخدم الطاقة النقية.
اول ما ملك او حاكم ملوك الطاقة سمع اني بستخدم الطاقة النقية اتفاجئ فشخ و قام من مكانه من الذهول و الصدمه و بعدها قال.
حاكم او ملك ملوك الطاقة : ههههههههه، اخيرا شوفت حد من النسل بتاعي قوي لدرجة انه بقى واحد من ملوك الطاقة.
العرافة : دلوقتي الملك مازن حشد جيش كوكب الملك غايبان كله و خلاهم يتدربوا ف الفضاء حوالين كوكب الملك غايبان علشان يقدروا يصدوا اي هجوم ممكن يحصل ع الكوكب و كمان الملك مازن خلي كل واحد من ولادك يروح الكوكب بتاعه علشان يحميه.
ملك الملوك الطاقة : مازن غير انه قوي جدا، كمان بيعرف يتصرف تحت ضغط، مازن لازم يبقى من ملوك الطاقة رسميا.
العرافة : تحب اعمل ليه استدعاء يا مولاي.
ملك ملوك الطاقة : لا، انا اللي هروح كوكب غايبان ب نفسي و اهو بالمرة اشوف ولاد ابني غايبان و ولادي.

عندي ف قصر الملك غايبان ف كوكب الملك غايبان.

كنا نزلنا كلنا ف الكوكب و خليت فاسيرون يروح يجيب الملكة نالمورا و مي و سيلين و خالتي أميرة و بنتها و بنتي مايا من القصر بتاعي ف منطقة التنانين علشان يعيشوا ف قصر الملك غايبان من النهاردة علشان انا مش هبقي موجود دايما و لما وصلوا دخلوا القاعة العامة و كنت انا و بابا و اخواتي و بالريون و ابنه رايفار و الملك شيدرون و الملك كيو قاعدين مع بعض و هما دخلوا علينا و انا قولت.
انا : فاسيرون اكيد قالكم ع اللي حصل و علشان كدا من النهاردة
هتعيشوا هنا لاني مش هبقي موجود دايما فهمتوا.
الكل : فاهمين.
انا نديت ع واحد من الحراس و خليته ياخدهم يوريهم الجناح بتاع كل شخص فيهم و بعد كدا هما مشيوا و انا بدأت اتكلم مع اخواتي و اللي قاعدين.
انا : يا ديرايير، عايزك تجمعلي أقوى الملوك ف الكوكب بسرعة.
فعلا ديرايير راح جمع كل ملوك الكوكب و بعد ساعة لاقيته ظهر و هما معاه و كانوا، الملك تارول ملك مملكة المياه و الملك داجير ملك المملكة السفلية و الملك بركاع ملك مملكة النار و الملك شمهروش ملك المملكة العليا و الملك حاروش من المملكة العليا و الملك عيفار من المملكة السفلية و الملك نيقوش من مملكة المياه و دول أقوى سبع ملوك ف ممالك الجن و لما شوفتهم بدأت اتكلم.
انا : اتفضلوا يا جدعان.
قربوا مننا و قعدوا كلهم مع اخواتي و ابويا و بالريون و ابنه.
الملك شمهروش : انا زعلت جدآ لما سمعت عن هجوم الشياطين.
الملك تارول : شكلها حرب ولا ايه.
انا : بالضبط و علشانكدا كل اللي موجودين هنا من النهاردة هتبدؤا تدريب تحت إشراف عمي الملك شيدرون و عمي كيو و هيبقي معاكم الأمير حورس و الأمير فرعون و الأمير جيرال و الأمير تابوغ و الأمير ماثور و التدريب هيبدأ من النهاردة.
الملك كيو : انت بتحشد كل دا ليه يا مازن.
انا : قصدك ايه يا عمي.
الملك شيدرون : قصد عمك او ام يا انك مكبر الموضوع ع الفاضي لاو خلاص الشياطين حبوا يختبروا قوتنا و احنا كمان ردينا عليهم.
انا : ههههه و لما يحبوا يختبروا قوتنا تاني، نسيب بقى كمان كوكب بالسكان اللي فيه يموتوا ولا ايه و كمان اللي حصل دا عبارة عن مناوشات لبداية الحرب فهمتوا.
الكل : تمام.
بعد شوية لاقيت كل اللي موجودين و انا معاهم و اتحركنا ع الفضاء و بعد ما وصلنا لاقيت جيرال و فرعون و حورس وصلوا هما كمان و الموجودين كلهم عبارة عن الملك شمهروش و الملك تارول و الملك حاروش و الملك داجير و الملك بركاع و الملك عيفار و الملك نيقوش و الأمير حورس و الأمير فرعون و الأمير جيرال و بعد شوية وصل الأمير ماثور و الأمير تابوغ و موجود برضو ابويا و اخواتي و ابني و بالريون و ابنه رايفار و كنا ف منطقة ف الفضاء غير اللي الجيش بتاع الكوكب بيتدرب فيها و بعدت عنهم شوية و هما بدؤا يتدربوا و عمي شيدرون و عمي كيو و ابويا غايبان مش راحمينهم و الرزع شغال بينهم و انا لما اتطمن انهم بيتدربوا بجد خدت بعضي و رحت دخلت الكوكب و رحت قصر الملك غايبان. و قعدت اعمل تأمل علشان انتج الطاقة النقية و ابقى مستعد ل اي حاجة ممكن تحصل.
قعدت اعمل تأمل لمدة سنة كاملة و دا معناه ان حدود الطاقة النقية عندي بتزيد بشكل رهيب و كنت فرحان بالموضوع دا فشخ و اللي فرحني اكتر ان نالمورا ولدت و المولود كان ذكر و انا سميته موري و الكل كان فرحان بالاسم دا و بعد كدا سيبت نالمورا ترتاح لما ولدت و خدت بعضي علشان اشوف الجيش بتاع الكوكب بتاع الملك غايبان وصلوا ل ايه ف التدريب و لما طلعت الفضاء و رحت على مكان التدريب بتاع الجيش لاقيت جين تيجين بنفسه هو اللي بيدربهم و فعلا لاقيت مستواهم اتحسن بكشل رهيب و دي حاجة كنت فخور بيها جدا ف خدت بعضي و رحت ل جين تيجين و قولت.
انا : ايه يا عم بقالك سنة مش ظاهر ليه.
جين تيجين : انت ناسي اني كنت ببلغ عن آخر هجوم حصل و كمان كنت بتأمل علشان استعد ل اي معركة ممكن تحصل و كمان انا هنا بقالي ٣ شهور و لما وصلت و عرفت انك ف قصر غايبان لاقيتك بتعمل تأمل ف سيبتك براحتك و كمان انا فرحان ان حدود الطاقة النقية لسه بتزيد عندك، ف سيبتك و قولت امسك تدريب الكوكب كله حتى التدريب بتاع ابوك و اخواتك و الملوك اللي معاهم، دا انا حتى كنت هناك من يومين و مستواهم بقى كويس الي حد ما.
انا : ايه الشغل العالي دا يا برنس.
جين تيجين : لازم اعمل كدا يا مازن علشان الحرب مع الشياطين هتحتاج أشخاص اقوياء جدا، فهمت يا ابو مخ تخين.
انا : ما علشان كدا هخليت الكل يتدربوا، اسيبك انا بقى و هروح عند ابويا و اللي معاه اشوف الدنيا ماشية معاهم ازاي.
خدت بعضي و اختفيت و بعد كدا ظهرت عند اخواتي و ابويا و الملوك اللي معاهم و بالريون و ابنه رايفار و فعلا كان مستواهم بقى فشيخ جدا.
انا : لا لا لا، شغل عالي الصراحة.
الكل بينهجوا بسبب التدريب : اهلا يا مازن.
انا : من النهاردة انتوا ف فرقة واحدة و الفرقة دي بقي اسمها فرقة القوة.
الأمير فرعون : طب ما نخليها فرقة ايزيس يا مازن.
انا : شكلك عايز ترجع ايام زمان يا فرعون.
حورس : ايزيس اسم حلو برضو.
انا : خلاص من النهاردة احنا اسمنا فرقة ايزيس، قولتوا ايه.
الكل : موافقين يا مازن و قائد الفرقة هو انت.
انا : كدا كدا انا قائد الفرقة منك ليه هههههههه، كمل تدريب منك ليه ولا افشخكم دلوقتي.
اول ما خلصت كلامي هما رجعوا تاني للتدريب و بعد كام ساعة قولت.
انا بزعق : خلاص أوقف التدريب منك ليه، يلا علشان تريحوا شوية ف قصر بابا.
خدنا بعضنا و اختفينا و ظهرنا ف قصر الملك غايبان و كلنا قعدنا مع بعض ك الاتي، الموجودين هما الملك غايبان و الملك ناحور و الملك ديرايير و الملك عيرادير و الملك فعروم و الملك طارنوخ و الملك جاسوم و الملك شمهروش و الملك داجير والملك تارول و الملك بركاع و الملك حاروش و الملك عيفار و الملك نيقوش و الأمير حورس و الأمير فرعون و الأمير جيرال و الأمير ماثور و الأمير تابوغ و الملك بالريون و ابنه رايفار و دول هما أعضاء فرقة ايزيس.
قعدنا نتكلم و عرفتهم خبر ان الملكة نالمورا ولدت و كلهم فرحوا ليا و باركولي و قعدنا نهزر و نضحك لحد ما حسيت ان فيه طاقة لا نهائية بتقرب مننا بسرعة و فجأة جين تيجين ظهر قدامنا و لاقيت الملك غايبان بيقول.
الملك غايبان : الشعور دا انا عارفه كويس جدا.
انا : هو فيه ايه انر مش فاهم.
جين تيجين : يا مازن ركز دي طاقة لا نهائية بتقرب مننا.
الملك ديرايير : يا بابا لا انا و لا حد من أخواتي نقدر نحس ب طاقة ملوك القوة.
انا : انت ناسي يا ديرايير اني منهم دلوقتي و بستخدم دلوقتي الطاقة النقية.
الملك ديرايير : انا نسيت فعلا.
و احنا بنتكلم كنت حاسس ان الملك غايبان هيعملها على نفسه من الخوف. فجأة ظهر قدامنا ٣ أشخاص و انا حاسس ان طاقتهم انهم اقوياء فشخ و كمان دول من ملوك الطاقة و مجرد انك تحس بالطاقة بتاعتهم كفيلة تخلي جسمك يترعش و فجأة لاقيت الملك غايبان بيقول.
الملك غايبان باصص ف الارض : اهلا يا بابا.
ساعتها انا و كل اللي موجودين اتصدمنا لان دا معناه ان حاكم ملوك الطاقة واقف قدامنا دلوقتي، يعني واقف قدامنا شخص لو نفخ فينا ممكن يدمر كام مجرة ع الاقل.
حاكم ملوك الطاقة : اهلا يا زفت بقى متسألش عليا الوقت دا كله انت و اخواتك يا حيوان انت.
جين تيجين : معلش بقى يا اخويا وا انت شايف هما مشغولين ازاي.
ملك ملوك الطاقة : انا اسمي سيرافيم ملك او حاكم ملوك الطاقة.
كلنا : اهلا و سهلا يا مولاي.
سيرافيم : كسمكم واحد واحد، اومال فين مازن يا جين.
انا : اهلا يا جدي، انا مازن.
الملك سيرافيم : اخيرا شوفتك يا ابن الكلب، انت مش بتسأل عليا ليه انت و اخواتك يا عرص انت.
انا : انا لسه عارف انك عايش لما شوفتك دلوقتي، بس مش عارف بقى اخواتي يعرفوا انك كنت عايش ولا لا.
لما قولت كدا لاقيت الملك ناحور بيقول.
الملك ناحور متوتر : انا اسف يا جدي معلش كنت مشغول شوية.
الملك سيرافيم ب غضب : انت ازاي بتتكلم من غير اذن.
الملك ديرايير : معلش يا جدي سامحنا.
الملك سيرافيم : حتى انت يا ديرايير بقيت بتتكلم من غير اذن.
لاقيت جدي قرب منهم و لسه هيعمل حاجة رحت واقف قدامه و قلت.
انا مش طايق نفسي : لاحظ انك بتتكلم مع اخواتي ف يا ريت تتكلم كويس و بعدين محدش فيهم غلط ف حاجة علشان تعاقبه.
اول ما قولت كدا لاقيت جدي بيقول
الملك سيرافيم : كدا بقى يبقى نعمل قتال بيننا و نشوف كلامك دا طالع من شخص قوي ولا من شخص غبي.
جين تيجين متوتر : يا اخويا اهدي شوية و بعدين خلي بالك ان مازن مش لسه قوي زينا دا ممكن يموت.
جدي ساعتها قرب ل جين تيجين و راح رازعه بالكف على وشه و قال.
الملك سيرافيم : انا من ساعة ما ظهرت هنا و كل شوية واحد بيتكلم بدون إذن، انا شكلي كدا هقتلكم و اخلص من وجع الدماغ دا.
انا : نفسي افهم انت ليه متكبر بالشكل دا، دا حتى ولادك مش متكبرين كدا، بص من الاخر كدا، كسم شخصيتك دي، انا موافق نعمل قتال بيني و بينك.
طلعنا كلنا الفضاء و بعدنا جامد عن كوكب الملك غايبان و كل اللي معانا بعدوا عني انا و جدي الملك سيرافيم و انا و هو وقفنا قصاد بعض.
الملك سيرافيم بخبث : مستعد يا مازن.
انا : مستعد.
بدأنا نقرب من بعض براحة و لكن فجأة جدي اختفى بس مش ظهر و انا ساعتها قعدت ادور عليه و لكن مش لاقيه و بعد شوية لاقيت جسمي كله ب ينجرح جامد و انا بقيت اصرخ جامد و بعد شوية جسمي كله بقى كويس بسبب الطاقة النقية و لكن برضو جدي لسه مختفي و انا عمال الدور عليه لحد ما لاقيت شمس كبيرة جاية ناحيتي بسرعة كبيرة و انا ساعتها رحت عامل رمح كبير جدا و كان حجمه قد كوكب و رحت ضارب بيه الشمس دي و لكن مفيش فايدة و برضو الشمس بتقرب مني بسرعة لحد ما قربت مني و انا بحاول ادمرها لحد ما انفجرت جامد و انا تقريبا جسمي كله اتحرق بالرغم من اني عندي خصائص التنانين الا ان حرارة الشمس دي و الانفجار حرقوا جسمي كله و انا مبقتش قادر اتحرك و بعد شوية جسمي برضو اتعالج و لكن حاسس ان انا استخدمت كل الطاقة النقية اللي عندي تقريبا لحد ما لاقيت سهم كبير من البرق ضربني ف دراعي و ساعتها دراعي اتقطع و ساعتها سمعت صوت ضخم بيقول.
الملك سيرافيم : ايه يا مازن، مش قادر تصد الضربات ليه، دا الضربة من دول يا دوب تقرب من جسمي و تختفي، ايه يا جين تيجين، هو دا بقى تدريبك ل مازن اومال لو مكنتش دربته كان بقى ميت ههههههههه، بقى هي دي قوة حفيدي اللي الكل بيسمع كلامه.
الصوت دا كان حوالينا ف كل مكان ف الفضاء و انا ساعتها زعقت و قولت.
انا ب صوت عالي : انت فين طيب طالما انت جامد كدا ولا خايف تكشف نفسك و تظهر.
صوت جدي رجع تاني و بيقول.
الملك سيرافيم : ههههههه، أسأل كدا اللي حواليك و لو حد فيهم قالك اني خايف هتلاقيني ظهرت قدامك فوراَ.
بعد شوية حسيت ان الزمن وقف و كل الأشخاص اللي كانوا معانا بقوا ثابتين ف مكانهم و فجأة لاقيت كورة صغيرة جدا من النور بس النور دا مش قوي و فجأة الكورة دي اتحولت ل جدي الملك سيرافيم و لكن كان شكله مختلف خالص و ساعتها انا حسيت اني مرعوب و حاسس ان كدا خلاص نهايتي قربت و فجأة لاقيته بيقول.
الملك سيرافيم باصص ف الارض و زعلان : شخص عنده الطاقة النقية و لكن مش عارف يستخدمها يبقى مسخ مش اكتر، انت متستحقش تكون من ملوك الطاقة يا مازن، كان نفسي فعلا اشوف حد من نسلي و يكون من ملوك الطاقة كان نفسي اخلي حد غيري يبقى ف منصبي اللي هو ملك ملوك الطاقة كان نفسي الحمل دا يتزاح من عليا بقى كان نفسي حد يرحمني من السلطة و القوة و الحرب اللي ملهاش اخر دي بس شكلها كدا مش هتحصل، اوعدك يا مازن اني هاخد بالي من أهلك كلهم و من ولادك كلهم و كل اللي انت متجوزهم دول، مع السلامة يا مازن.

فجأة لاقيت جدي رفع ايده ناحيتي و بقى حوالين ايده دواير من النور و كان لون النور دا احمر و الدواير دي عليها رموز غريبة اول مرة اشوفها و تقريبا كدا محدش شافها قبل كدا أو حتى يعرف ايه دا و فجأة ظهر حواليا دايرة كبيرة و طالع منها نور اسمر و بتدور حواليا بسرعة فسخ و برضو عليها رموز بس مش قادر اشوفها لأنها بتلف بسرعة فشخ و لاقيت جدي بيقول.
الملك سيرافيم : الفن الاعظم؛ دائرة الموت النهائي.
و هنا بقى لاقيت الدايرة اللي حواليا وقفت و بطلت تلف و لكن حاسس ان جسمي بيدوب و بعد شوية انا اختفيت نهائي.
و بعد كدا حدي قال.
الملك سيرافيم بيعيط : معلش يا مازن يا ابني بس بعد تدريبات جين تيجين ليك و برضو لسه مش عارف تستخدم الطاقة النقية كانت حياتك هتبقى صعبة و كنت ممكن تتحول ل مسخ و الكل هيكرهك و علشان كدا انا قتلتك.
بعد شوية الزمن رجع يمشي تاني و ساعتها فرقة ايزيس كلها شافت الملك سيرافيم واقف لوحده و هما قربوا منه و ساعتها جين تيجين قال.
جين تيجين متوتر و خايف : اومال فين مازن يا اخويا.
ساعتها الملك سيرافيم قرب من جين تيجين و راح لامس بطنه و جين تيجين بقى يفرفر و يصرخ جامد و بعد كدا الملك سيرافيم قال.
الملك سيرافيم بيزعق : ليه عملت كدا ليه ليه، لما انت دربته و برضو مفيش نتيجة و لمر لاقيته مش قادر يستخدم الطاقة النقية، سيبته يعيش ليه، افرض كان اتحول ل مسخ ليه يا غبي انت عملت كدا.
جين تيجين بينهج ب غضب : انت اللي غبي و طول عمرك متسرع ف الحكم على كل حاجة.
الملك سيرافيم : قصدك ايه ما تنطق.
جين تيجين ماسك الملك سيرافيم من رقبته : يا غبي، مازن كان بدأ تدريب ع الطاقة النقية من سنة و نص بس مش زي ما انت فاكر يا غبي، كنت مفكرك عارف و كان مفكر أن العرافة قالتلك ان مازن كان لسه بقاله سنة و نص بس بيتدرب ع الطاقة النقية.
ساعتها جدي الملك سيرافيم اتخض جامد و بقى متوتر و قال.
الملك سيرافيم بيعيط : انا كنت مفكر انه بقاله ع الاقل مليار سنة بيتدرب ع الطاقة النقية، يعني يعني يعني انا قتلت مازن من غير سبب يعني انا بقيت قاتل خلاص.
الملك امنحوتب : يا بابا، ما انت ممكن ترجع مازن للحياة تاني.
الملك سيرافيم ب ندم : مش هينفع.
جين تيجين بيعيط : ليه انت قتلته ازاي بالضبط.
الملك سيرافيم ب ندم : انا قتلته باستخدام السحر و استخدمت الفن الاعظم.
جين تيجين ساعتها بعد عن جدي و قال و هو بيعيط.
جين تيجين بيعيط : يعني يوم ما تستخدم السحر و بالأخص الفن الاعظم اللي هو أقوى نوع من انواع السحر تستخدمه على حفيد ليك يا غبي، اهو بسبب شخصيتك دي بعدت عنك و سيبت منصب مساعد ملك الملوك بس انا مش هسكت بعد كدا لو عملت اي غلط حتى لو على موتي.
بعد شوية كل فرقة ايزيس و معاهم جين تيجين سابوا الملك سيرافيم لوحده و نزلوا كوكب غايبان تاني و راحوا قصر الملك غايبان و ساعتها الملك غايبان بعت رسالة ل كل أعمامي يبلغهم ب موتى و فاسيرون و هو بيعيط راح ل نالمورا و مي وسيلين و مايا و خالتي و ولاء و يارا و ميار علشان يبلغهم اني ببيت ميت خلاص و نالمورا و مي و سيلين اول ما سمعوا الخبر اغمى عليهم و فاسيرون شالهم و حط ع كل واحدة فيهم ع السرير و خالتي و ولاء بقوا يعيطوا جامد و يارا امي اعدت تخبط نفسها بالكف و قالت.
امي الملكة يارا : يا ريتني ما عرفتك يا غايبان يا ريتني ما دخلت نفسي انا و ابني العالم دا، اخوكي مات يا ميار، مازن مات مازن مش هنشوفه تاني.
ميار بتعيط جامد : يعين ايه مات، مازن مش ممكن يموت يا ماما، مازن عمره ما يقبل انه يموت لانه عايش علشان يحمينا حتى لو هو زعلان مننا برضو كان هيرفض يموت يا ماما.
ميا بتعيط : ازاي، دا كان أقوى واحد ف الكوكب، انطق يا فاسيرون بابا مات ازاي و ازاي انت سيبته يموت كدا، ازاي سيبت ابوك يموت يا اخويا، اومال انت قوي ليه.

عند الملك غايبان و فرقة ايزيس.
كان فاسيرون رجع ليهم و هو مهموم و باين علي وشه انه عايز ينتحر و بعد كدا قرب من جين تيجين و قال.
فاسيرون زعلان و غضبان : ايه بقى حكاية ان ابويا مات بالسحر دي.
الملك جاسوم بيزعق : هو دا وقت أسئلة يا زفت يا فاسيرون.
ساعتها فاسيرون عمل سيف من البرق و رماه ع الملك جاسوم و السيف رشق ف كتفه اليمين و فاسيرون قال.
فاسيرون : من شوية، اختي مايا سئلتني ابوك مات ازاي و انا معرفتش اقول حاجة، معرفتش ارد يا عمي، انا ليا الحق افهم ايه اللي حصل بالضبط.
جين تيجين باصص ف الارض : فيه ٣ انواع من السحر، اول نوع هو المعرفة القديمة و دا النوع اللي بيستخدمه ولادنا الكبار زي امنحوتب كدا و تاني نوع هو الفن الكبير و دا اللي بيستخدمه ملوك الطاقة كلهم اما بقى تالت نوع اسمه الفن الاعظم و دا اللي بيستخدمه ملك ملوك الطاقة و مفيش حد بيعرف يستخدم الفن الاعظم غير اتنين اول واحد هو اخويا سيرافيم و تاني واحد هو ملك الشياطين دول بس اللي بيستخدموا النوع التالت اللي هو الفن الاعظم و دا أقوى انواع السحر و فيه بقى نوع رابع أقوى منهم كلهم و اسمه الفن الأسود و دا مفيش حد بيقدر يستخدمه غير مخلوق واحد بس و مش هينفع اقول مين (لان الكاتب غايز كدا ههههه) و ابوك يا فاسيرون مات ب الفن الاعظم.
فاسيرون متعصب : كان نفسي انتقم ل ابويا بس دا مستحيل لان كدا المفروض اقتل ملك ملوك الطاقة و طبعا محدش فينا بالقوة دي دا حتى ابويا مخدش ف ايده حاجة.
الملك غايبان : المهم دلوقتي اننا نكمل دي ما كان مازن عايز علشان نكسب الحرب دي و الا زي ما خسرنا مازن هنخسر كل اللي بنحبهم.
الكل : موافقين.
جين تيجين : من النهاردة انا قائد فرقة ايزيس او فرقة مازن.
الكل : موافقين.
جين تيجين : يا ناحور، روح بلغ الجيش بالخبر دا بس حاول تشجعهم شوية لأنهم اكيد هيزعلوا بالخبر دا.
الملك ناحور اختفى و ظهر ف الفضاء ف المنطقة اللي بيتدرب فيها جيش الكوكب بتاع الملك غايبان و قالهم اني اتقتلت و لكن قعد يشجعهم علشان نكسب الحرب و قالهم ان دا اللي مازن كان عايزه و ساعتها الجيش كله رجع تاني للتدريب بس بقوا جد اكتر من الاول. و بعد شوية الملك ناحور رجع تاني قعد مع فرقة ايزيس و جين تيجين و بعد شوية ظهر أعمامي و كان باين عليهم الحزن و بعد شوية ظهرت الأميرة ميوار و قالت.
الأميرة ميوار : يا جدي غايبان، لما كنا بنتدرب ظهر قدامنا جيش الشياطين.
جين تيجين : تعالوا كلكم معايا يلا و استعدوا.
اختفوا كلهم و ظهروا ف المنطقة اللي فيها جيش كوكب الملك غايبان ف الفضاء و هنا بقى الملك ناحور قال.
الملك ناحور بيكلم الجيش : استعداد للمعركة، استعدوا للمعركة.
الملك ناحور بيكلم الأمير فرعون : يا فرعون، انت هتبقى ف الصفوف الأولى و خد معاك حورس و جيرال.
الملك ناحور بيكلم الملك شمهروش : يا شمهروش، انت عليك توفر الدعم ل فرعون و اللي معاه لو حصل مشكلة و خد معاك تارول و بركاع و داجير .
الملك ناحور : يا عيفار ، انت هتبقى ف قلب الجيش و عليك تعمل توازن بين كل الجبهات لو حصل خلل ف اي جبهة و خد معاك حاروش.
الملك ناحور : يا عمي شيدرون، انت و عمي كيو هتلفوا حوالين جيش الشياطين و تحاربوا قصادهم من الخلف و كدا يبقى عملنا عليهم حصار و كدا مش هيعرفوا يختفوا زي ما حصل قبل كدا.
الملك ناحور : يا ماثور، انت و تابوغ هتبقوا معايا نراقب المعركة علشان لو الموضوع خرج عن السيطرة، نقدر نلاقي حل.
الملك ناحور : اما بقى اخواتي هيبقوا معاك يا جدي جين تيجين و عليكم انكم تقتلوا اي ملك ممكن يظهر من ملوك الشياطين.
الكل ساعتها كانوا منتظرين رد جين تيجين و دا لانه هو دلوقتي بقي قائد فرقة ايزيس و بعد شوية.
جين تيجين : كسم دماغك يا ناحور، انتوا مستنيين ايه، فرقة ايزيس، هجوم.
الملك ناحور بيكلم الجيش : هجوم.
و فعلا بدأت المعركة بين جيش الجن بتاع كوكب الملك غايبان و عدده حوالي ٥٠٠ مليار قصاد جيش الشياطين اللي عدده حوالي الف و نص مليار و فعلا كل جيش بدأ يقرب من الجيش التاني لحد ما حصل الصدام بين الجيشين. و صوت القتل و الموت انتشر ف كل حته.

ف الصفوف الامامية عند فرعون و حورس و جيرال.
بدأت المعركة و حصل رزع ف الصفوف الامامية و الأمير فرعون راح عامل رمح كبير من الهواء و رماه على الشياطين و قدر يقتل منهم حوالي خمسة مليون شيطان و لكن بعد ما ماتوا، فرعون لقى ٣ امراء من الشياطين حواليه و بدؤا يضربوه و لكن فرعون كان بقي قوي بسبب التدريبات مع فرقة ايزيس و قدر يصد ضربتهم و راح عامل كورة كبيرة من النار و راح راميها ع الأمراء دول و حصل بعدها انفجار كبير و هما اتجرحوا جامد و ساعتها فرعون عمل سيف من الحديد و بقى يقطع راس كل واحد فيهم و لما خلص عليهم لقى أمير من الشياطين بقرب منه بسرعة و راح ضارب فرعون ف وشه و فرعون ساعتها اترمي جامد و لكنه اختفى و ظهر قدام الأمير دا و راح ضاربه ف بطنه و بعدها لف وراه و راح كاسر دراعه و بعدها راح فاصل راسه عن جسمه.

و حورس قعد يقتل ف جنود جيش الشياطين بسرعة جدا لدرجة انه قتل حوالي ٥٠ مليون منهم و بعد شوية ظهر امير من الشياطين و راح عامل كورة من البرق و رماها على حورس اللي قدر يصدها و عمل كورة كبيرة من الحديد و رماها ع الأمير دا و لكن الأمير صدها و ساعتها حورس راح عامل سيف كبير من البرق و قرب جامد من الأمير دا و راح قاطع راسه و بعد كدا حورس راح مكمل تقتيل ف جنود الشياطين.

جيرال بقى كان بيقتل الشياطين بس بكميات كبيرة و راح عامل سيوف كتير من الهواء و رماهم على جيش الشياطين و قتل منهم حوالي ٢٠٠ مليون واحد و ساعتها جيرال لقى اكتر من ١٠٠ أمير بيعملوا هجوم عليه و لكن جيرال قد يصد الهجوم و راح عامل رماح كتير من البرق و رماهم ع ال ١٠٠ أمير دول و قدر يوقع ٩٠ واحد منهم و العشرة الباقيين انسحبوا فورا.

عند الملك ناحور و تابوع و ماثور.
الأمير تابوغ : دا جيرال مش راحم حد يا جدعان.
الأمير ماثور : هههههه، جيرال مش مديهم حتي فرصة انهم يعملوا هجمات، دا نازل فيهم زي الجزار.
الملك ناحور : انا مكنتش اعرف ان جيرال ع الرايق كدا.

ف كوكب ملك ملوك الطاقة.
ظهر جدي الملك سيرافيم ف القاعة العامة ف القصر بتاعه و قعد ع كرسي العرش و هو مش طايق نفسه و باين عليه الندم و بعد شوية نده ع العرافة و هي ظهرت قدامه.
الملك سيرافيم ب غضب : انتي ليه مقولتيش ان مازن لسه بادئ تدريب ف الطاقة النقية.
العرافة متوترة : انا مكنتش اعرف انك هتعمل قتال معاه، لو كنت اعرف كنت نبهتك من الاول.
الملك سيرافيم بيزعق : بعد كدا تقولي كل حاجة تعرفيها و الا هتموتي و هجيب حد مكانك سمعتي.
العرافة : انا اسفة جدا، و من هنا و رايح هقول كل حاجة اعرفها.
الملك سيرافيم : امشي من هنا دلوقتي.
العرافة : ثانية بس، دلوقتي حصل هجوم من الشياطين على كوكب الملك غايبان و دلوقتي جيش كوكب غايبان بيحارب جيش الشياطين.
الملك سيرافيم : و انا مالي، انا مش هقدر أتدخل الا لما يظهر ملك الشياطين و لو حصل و اتدخلت دلوقتي ممكن اقتل الجيشين كلهم بسبب اني مش طايق نفسي، امشي من هنا يلا..
العرافة اختفت فوراََ و الملك سيرافيم بقى قاعد يفكر و يكلم نفسه.
الملك سيرافيم : اهو وصل بيا الحال اني اقتل حفيد من احفادي و دا كله بسبب التسرع ف الحكَم ع الأشخاص.
نفسه : ما اللي حصل دا غصب عنك لأنك كنت فاهم غلط، انت عملت كدا لأنك كنت مفكر أن مازن بقاله كتير جدا بيتدرب ع الطاقة النقية و لسه مش عارف يسيطر عليها.
الملك سيرافيم : المفروض كنت افهم الأول و اخد بالي لما اخويا جين تيجين قال ان مازن لسه مش قوي زينا.
نفسه : ما خلاص بقى، لازم تفوق من اللي انت فيه دا، انت ناسي انك عندك مسؤوليات كتير.
الملك سيرافيم : مبقتش حاسس اني اقدر، انا حاسس اني مش زي زمان.
نفسه : انت ناسي انك خالد يعني مش بتموت.
الملك سيرافيم : اومال انا حاسس كدا ليه..
نفسه : لأنك حاسس بالذنب بسبب انك قتلت مازن.

ف عالم الشياطين.
الشيطان عتنوف كان قاعد مع كينوخ و هيبون.
الشيطان كينوخ : احنا دلوقتي حركنا جزء من الجيش علشان نهاجم كوكب غايبان.
الشيطان عتنوف : و اول ما نخلص من غايبان و كوكبه، هنحرك جزء تاني من الجيش و هكذا لحد ما نقضي على نسل سيرافيم كله.
الشيطان هيبون : اهم حاجة ان بابا يصحى بقى علشان نقدر نغلب ملك ملوك الطاقة سيرافيم و الا ممكن نخسر الحرب دي تاني و ساعتها مش هنقدر نقوم تاني و ساعتها الجن هيبقوا أقوى مننا بكتير.
و هما بيتكلموا ظهرت قدامهم العرافة.
العرافة فرحانه : يا اخواتي، الخطة نجحت خلاص.
الشيطان كينوخ : بجد يا اختي.
العرافة : ايوه، و سيرافيم قتل اللي اسمه مازن دا و بسبب كدا هو دلوقتي حزين جدا و دي بقي فرصة.
الشيطان عتنوف : دي فرصة بنت حرام، لأن كدا ملك ملوك الطاقة مش هيدخل الحرب الا لو ظهر بابا اللي هو ملك الشياطين.
الشيطان هيبون : كلامك صح، لأنه لو دخل الحرب دلوقتي ممكن يدمر الجن كمان مش جيش الشياطين بس ههههههه.
العرافة : بس انا خلاص قرفت، دا كان هيموتني من شوية بسبب انه زعلان جدا و كمان دا غاضب جدا.
الشيطان كينوخ : متقلقيش، سيرافيم مش هيعمل كدا لانه حاسس دلوقتي انه بقى قاتل ههههههههه كسم العظمة، اخيرا هنقدر نكسب الحرب دي خلاص.
الشيطان هيبون : روحي انتي دلوقتي بقي علشان لو اتأخرتي سيرافيم ممكن يشك فيكي.
العرافة اختفت فوراََ و رجعت قصر الملك سيرافيم.

بعد حوالي مليار سنة.

كانت نالمورا و مي و سيلين فاقوا من زمان و نالمورا قدرت تربى ابني موري و تعبت جدا ف تربيته لانه طالع ليا بالضبط و كمان وشه شبه وش التنانين و كمان عنده خصائص التنانين و موري ابني كان عارف انا اتقتلت ازاي و علشان كدا كان عنده نفس وجهة نظري ف انه لازم يبقى قوي علشان يقدر يحمي اللي بيحبهم و هو دلوقتي عندن مليار سنة بس هو أكبر من كدا بسبب انه كان بيتدرب ف غرف الزمن اللي موجودة ف قصر الملك غايبان و بس مرضيش يتجوز لحد دلوقتي لأنه كان مهووس اكتر مني بموضوع القوة و الطاقة و دلوقتي هو عنده الطاقة النقية و قوته زي قوة جين تيجين و لكن جين تيجين أقوى منه ب حاجة بسيطة و جين تيجين كان كل فترة يسيب منطقة الحرب و يروح يدرب موري ابني و بعد كام شهر يرجع تاني منطقك الحرب اللي لسه مستمرة لحد دلوقتي بقالها حوالي مليار و حصل خساير كتير ف كل جيش و بعد ما كان جيش الجن بتاع كوكب الملك غايبان حوالي ٥٠٠ مليار بقى عدده حوالي ١٠٠ مليار بس و جيش الشياطين بعد ما كان عدده حوالي ١٥٠٠ مليار بقى حوالي ١٠٠٠ مليار بس و دا معناه ان اللي هيخسر المعركة هو جيش الجن بتاع كوكب الملك غايبان.

ف الصفوف الامامية عند حورس و جيرال و فرعون.
فرعون بدأ يتعب بسبب انه لسه بيحارب من مليار سنة و لسه المعركة مستمرة و فرعون كان بيحارب قصاد ٨ أمراء من امراء الشياطين، فرعون راح عامل رماح كتير من النار و رماهم على ال ٨ أمراء دول و لكن بسبب انه تقريبا مبقاش عنده طاقة ف الرماح دي كانت ضعيفة و الأمراء دول قصد يصدوها بسهولة و راح كل واحد فيهم عامل كورة من الحديد و رماها على فرعون اللي مقدرش يصدهم و جسمه اتفشخ.

حورس بقى كان طلعان ديك امه بسبب انه كان بيقتل عدد كبير من الشياطين بسرعة و دا خلي جسمه يستهلك طاقة بشكل كبير و بسبب كدا جسمه اتفشخ برضو زي فرعون.

جيرال بقى كان استهلك معظم الطاقة اللي عنده و هو كان بيحارب ٢٠٠ مليون جندي من الشياطين لوحده بس كان قادر يصد قصادهم و لسه ماسك نفسه و قدر يعمل أسهم كتير من المياه و رماهم على جيش الشياطين و قدر يقتل ٤٠ مليون منهم.
لازم تلاحظو حاجة، انا عارف ان فيه هتقول لما هو قادر يقتل العدد دا كله بهجوم واحد ليه بقى الحرب متسمرة لمدة مليار سنة، و علشان كدا لازم تعرفوا حاجة، الضربات الكبيرة اللي زي دي اللي ممكن تقتل عدد كبير بتتعمل كل فترة و التانية و علشان كدا لسه الحرب مستمرة.

عند الملك ناحور و تابوغ و ماثور.
الأمير تابوغ : يا ناحور، احنا لازم ندعم حورس و فرعون و جيرال و الا هيموتوا.
الأمير ماثور : فرعون لازم يتعالج هو و حورس و جيرال.
الملك ناحور : يا ماثور، روح ل الملك شمهروش و خليه هو و اللي معاه ياخدوا مكان فرعون و جيرال و حورس لان خلاص شغل الهزار اللي بقاله مليار سنة دا خلص خلاص، دلوقتي اهم وقت ف المعركة دي.
اختفى الأمير ماثور.

عند الملك شمهروش و الملك داجير و الملك بركاع و الملك تارول.
الملك تارول : يا جماعة احنا لازم نهجم دلوقتي و الا هنخسر حورس و فرعون و جيرال.
الملك داجير : مينفعش،. لازم الأمر يجي من قائد الجيش الملك ناحور.
الملك بركاع : بس برضو مينفعش نسيب حورس و جيرال و فرعون يضيعوا بالشكل دا.
الملك شمهروش : ما تسكتوا بقى و اصبروا، اكيد جدنا ناحور هيعمل حاجة.
بعد شوية ظهر قدامهم الأمير ماثور.
الأمير ماثور بيكلم الملك شمهروش : الملك ناحور بيقولك بدلوا اماكنكم مع جيرال و حورس و فرعون.
و بعد كدا اختفى الأمير ماثور و راح عند الأمير حورس و فرعون و جيرال و قالهم ينسحبوا و فعلا كلهم انسحبوا و ظهر مكانهم الملك شمهروش و الملك تارول و الملك داجير و الملك بركاع و بعد كدا حورس و فرعون و جيرال اختفوا و ظهروا قَف قصر الملك غايبان و كان موجود فيه كل أطباء او حكماء الكوكب كله و معاهم الملك غايبان علشان يعالجوا جروح اي حد يظهر ليهم. و بعد شوية بدأ الملك شمهروش و المالك تارول و الملك بركاع و الملك داجير المعركة.

الملك شمهروش اول ما دخل المعركة راح عامل سحابه كبيرة جدا و نزل منها أسهم برق كتير فشخ و قدر يوقع من جيش الشياطين حوالي مليار و دي كانت حاجة عظيمة فشخ و لكن ظهر ليه ملك من ملوك الشياطين و راح ضارب الملك شمهروش ف بطنه و لكن الملك شمهروش اختفى و ظهر بعيد عنه و راح عامل رمح كبير من البرق و ضرب بيه الملك دا و قدر فعلا يقتله ( بس خلو بالكم ان دا ملك عادي من ملوك الشياطين، طبعا هو مش زي قوة ولاد ملك الشياطين اللي هما كينوخ و عتنوف و هيبون و دول بقى اللى كان مستنيهم جين تيجين و معاه اموات مازن علشان لو حد ظهر فيهم ممكن يقتل الجيش كله.)

الملك تارول كان نازل رزع ف اي حد يقابله لدرجة ان كل الشياطين بقت تهرب منه و لكنه مش مديهم فرصة و قعد يقتل منهم شوية حلوين حوالي نص مليار و بعد شوية ظهر قدامه كام ملك من الملوك الموجودين ف جيش الشياطين و دول برضو ملوك عاديين و راحوا عاملين كذا هجمة ع الملك تارول و لكن تارول مسكهم فشخهم واحد واحد.

الملك داجير كان متخصص ف هجمات النار و راح عامل كرات كتير من النار وبدأ ينزل بيهم على عدد حلو من جيش الشياطين و قدر يقتل منهم حوالي ٣٠٠ مليون.
و الملك بركاع دا بقى الرايق ابن الرايق لانه كان واقف مكانه و اللي يقرب منه يقتله و لو محدش قرب يقعد يطير و اللي يقابله يقتله كان برنس كدا ف نفسه شخصيته رايقة فشخ.

عند قائد جيش الشياطين.
قاعد الجيش كان واقف مع المساعد بتاعه.
المساعد : احنا لازم نتدخل بقى لأننا كدا هنخسر، الاربع ملوكَ اللي ظهروا فجأة دول عاملين زي التيران و نازلين قتل ف جنودنا ( قصدت على شمهروش و داجير و بركاع و تارول.).
قائد جيش الشياطين : هههههههه، متقلقش احنا لسه اكبر منهم ف العدد و بعدين انا لو تدخلت دلوقتي المعركة هتخلص و دا مينفعش لاني بحب اسمع صوت القتل و الحرب بيبقى صوت جميل فشخ.
المساعد : هههههههه، بصراحة عندك حق، احنا نستنى لما يتعبوا و نروح نقتلهم و خلاص.

ف قصر الملك غايبان.
الملك غايبان و كل الحكماء اللي معاه مانوا بيعالجوا اي حد يظهر ليهم من جيش كوكب الملك غايبان و ف غرفة الزمن كان موجود ابني موري و كان بيتدرب و كان موجود ف قاعة من قاعات القصر امي الملكة يارا وا اختي ميار و مي و سيلين و الملك نالمورا و خالتي أميرة و بنتها ولاء و معاهم مايا بنتي اللي بقت ف قوة عمها ديرايير.
الملكة يارا : ايه نالمورا، مش قولنا بلاش الزعل دا بقى يا حبيبتي.
الأمير ميار : يا نالمورا، من الاخر كدا انت لو خليتك زعلانه مازن مش هيرجع تاني لازم تكملي حياتك يا حبيبتي لان اكيد مازن عايز كدا.
مايا : عندك حق يا عمتي ميار، بابا مازن كان دايما بيتدرب علشان يقدر يحمينا كلنا و كمان علشان نقدر نكمل حياتنا مش علشان نقعد نزعل.
الملكة نالمورا ب حزن : يا جماعة دا الوحيد اللي حبيتوا ف حياتي، انا مكنتش بحب غايبان بس وافقت اني اتجوز غايبان لان بابا سيرافيم كان عايزني اتجوز واحد تاني بس انا مكنتش راضية و علشان كدا انا اتجوزت غايبان لكن الوحيد اللي حبيته ف حياتي هو مازن و بس و صعب جدا اني اكمل حياتي من غير و الحاجة الوحيدة اللي مستحملة علشانها هي ابني موري بحس دايما ان مازن قدامي.

عند الملك غايبان.
ظهر الملك حاروش قدامه ف القاعة العامة.
الملك غايبان : سيبت المعركة ليه يا حاروش.
الملك حاروش : معلش يا جدي بس جين تيجين بيقولك تعالي ليه بسرعة.
بعد كدا اختفى الملك غايبان و معاه الملك حاروش و ظهر الملك حاروش ف المكان بتاعه اللي محدده ناحور و ظهر الملك غايبان قدام الملك جين تيجين.
الملك غايبان : ايه يا عمي.
جين تيجين : بص يا غايبان، انت هتاخد فاسيرون ابن مازن و تروحوا تطمنوا على كل اخواتك، امنحوتب و نيو و تايجرا و خليهم دايما مستعدين لان ممكن يحصل هجوم ع الكواكب بتاعتهم، فاهم ولا ايه.
الملك غايبان : مفيش اي مشكلة، بس مين اللي هيمسك القسم الطبي.
جين تيجين : متقلقش روح انت و سيب الحكماء يشوفوا شغلهم.
بعد شوية اختفى فاسيرون و معاه الملك غايبان.

ف كوكب الملك امنحوتب.
الملك امنحوتب كان قاعد ف القاعة العامة مع كل ملوك الكوكب و ساعتها ظهر قدامهم فاسيرون و معاه الملك غايبان.
الملك امنحوتب : اهلا يا اخويا ايه اخبار المعركة.
الملك غايبان : انا مش عارف لاني ماسك القسم الطبي.
فاسيرون : وقع مننا جنود كتير بس وقع من جيش الشياطين جنود اكتر.
الملك امنحوتب : كويس جدا كدا يبقى الواحد مطمن.
الملك غايبان : لا، خد بالك، بيقولك عمنا جين تيجين، خد حذرك و جهز نفسك لأي هجوم مفاجئ من جيوش الشياطين.
الملك امنحوتب بيكلم ملوك الكوكب بتاعه : سمعتوا، كل واحد يروح يجهز الجيش زي ما اتفقنا.
مفيش كام ثانية و كل ملوك كوكب الملم امنحوتب اختفوا و راحوا يجهزوا نفسهم علشان لو حصل اي هجوم مفاجئ.
الملك غايبان : اهم حاجة انت جيشك كبير يا اخويا.
الملك امنحوتب : بتسأل ليه.
الملك غايبان : لان جيش الشياطين اللي بيهاجم الكوكب بتاعي كان حوالي ١٥٠٠ مليار جندي و فيهم كمان أمراء و ملوك.
الملم امنحوتب مخضوض : احااااااااااااا، ايه الاعداد دي كلها يا غايبان و ازاي قدرتوا تمسكوا نفسكم ف المعركة دي دا جيشك كله حوالي ٥٠٠ مليار.
فاسيرون : قصدك كان ٥٠٠ مليار.
الملك امنحوتب : ليه هما بقوا كام دلوقتي.
فاسيرون : بقي حوالي ١٠٠ مليار بس و المعركة كدا بقالها حوالي مليار سنة شغالة و جيش الشياطين بقى حوالي ١٠٠٠ مليار.
الملك امنحوتب بلع ريقه : دا أعدادهم مرعبة فشخ يا جماعة.
فاسيرون : هو انت جيشك قد ايه.
الملك امنحوتب : جيشي حوالي ٣٠٠ مليار بس.
الملك غايبان : دا قليل يا امنحوتب، حاول تعمل تجنيد عام فوراََ و لازم تلحق تدرب الجنود الجداد دول بأسرع وقت و تبقى تستخدم غرف الزمن علشان تسرع العملية شوية.
الملك امنحوتب : شكلي هعمل كدا فعلا، بس انت كمان لازم تعمل كدا لان انت جيشك بقى قليل فشخ.
فاسيرون : متقلقش، هو فعلا الجيش بقى حوالي ١٠٠ مليار و لكن دول عبارة عن أمراء و ملوك و دا غير أن معانا اخوات ابويا مازن و جين تيجين بنفسه موجود معانا.
الملك امنحوتب : كدا انتوا ف السليم.
الملك غايبان : اسيبك انا بقى و اروح أبلغ اخوك نيو و اختك تايجرا.

بعد كام يوم رجع غايبان و فاسيرون عند كوكب الملك غايبان و راحوا عند جين تيجين.
الملك غايبان : كله تمام يا عمي.
جين تيجين : ارجع انت يا غايبان علشان تمسك القسم الطبي و يا ريت تشتغل مع الحكماء انت كمان و اللي تعالجه تخليه يرجع تاني للمعركة فهمت.
الملك غايبان : تمام يا عمي بعد إذنك.
اختفى الملك غايبان و راح القصر بتاعه.
فاسيرون : انا هروح اشوف اخويا موري يا جين.
جين تيجين : ماشي يا فاسيرون بس بسرعة لأننا ممكن نحتاجك بعد شوية.
اختفي فاسيرون و ظهر ف قصر الملك غايبان و دخل غرفة الزمن و قعد يدور على موري و بعد شوية شافه و قرب منه.
فاسيرون : اخبارك ايه يا اخويا.
موري : انا تمام، اهم حاجة ايه اخبار المعركة.
فاسيرون حكي ل موري عن كل حاجة وصلت ليها المعركة.
موري : هو عدد الجرحى عندنا و اللي جدي غايبان بيعالجهم دلوقتي قد ايه.
فاسيرون : عددهم حوالي ٢٠٠ مليار.
موري : يعني لو عالجناهم هيقدروا يرجعوا للمعركة و كدا يبقى عدد جيشنا ف المعركة حوالي ٣٠٠ مليار صح كدا.
فاسيرون : مضبوط.
موري : طبعا انت عارف اني بستخدم الطاقة النقية.
فاسيرون بيضحك : عارف يا فشيخ.
موري : انا ممكن اعالج كل دول ف وقت واحد و هستخدم السحر.
فاسيرون مخضوض : هو انت خلاص خدت طريق ملوك الطاقة و بقيت تستخدم السحر.
موري : ايوه يا فاسيرون، و كمان مش اي نوع.
فاسيرون : اني نوع بقى.
موري : النوع اللي بيستخدمه ملوك الطاقة، سحر الفن الكبير.
فاسيرون : دا انت فاجر يا جدع، بس انا عندي سؤال.
موري : إنجز و اسأل مش كفاية انك معطلني عن التدريب.
فاسيرون : هو ازاي الواحد بيكتسب الطاقة النقية.
موري : زي ما انت عارف، الطاقة النقية الواحد بيتولد بيها و بتكبر جواه لحد مرحلة معينه و ساعتها مش هتعرف تعمل حاجة الا لما تعرف ازاي تستخدمها.
فاسيرون : ايه الجديد ما انا عارف كل دا.
موري : كل دا صح بس فيه طريقة تانية.
فاسيرون فرحان : ايه هي يا برنس.
موري : نفسي تبطل تعريص شوية و تركز.
فاسيرون : يا عم اهدي شوية دا انا حتى ابقى اخوك الكبير.
موري : يا شيخ اتنيل بلا خيبة.
فاسيرون : قول بقى و إنجز، ايه بقى الطريقة التانية اللي تخليك يبقي عندك طاقة نقية.
موري بقي يتكلم جد : الطريقة دي هي انك تحاول تتعلم سحر الفن الكبير اللي بيستخدمه ملوك الطاقة.
فاسيرون : دا مستحيل لأنك لازم الأول تبقى من ملوك الطاقة علشان تع ف تستخدم سحر الفن الكبير، و علشان تبقى من ملوك الطاقة لازم يبقى عندك الأول الطاقة النقية.
موري : ما انا كنت فاكر زيك كدا بس انا لما اتولدت مكنش عندي اي طاقة نقية كان جسمي كله عبارة عن طاقة عادية و لكن حبيت ف يوم اتعلم السحر علشان يبقى معايا سلاح زيادة غير قدراتي و فعلا اتعلمت سحر المعرفة القديمة و دا اول نوع من انواع السحر و دا اللي الملك امنحوتب بيستخدمه و لكن لما اتعلمته حبيت اتعلم السحر اكتر و اكتر و حاولت اجرب سحر الفن الكبير و بعد فترة من محاولات كتير انتهت بالفشل قدرت اعمل اول تعويذه باستخدام سحر الفن الكبير و ساعتها لاقيت جسمي كله بيحرقني جامد و فقدت الوعي و لما فوقت لاقيت جين تيجين قدامي و قالي كويس انك قدرت توصل ل الطاقة النقية يا موري و ساعتها هو اللي بدأ يدربني.
فاسيرون : طب انا عايز اجرب الموضوع دا او الطريقة دي.
موري : طب اصبر شوية، هروح المكتبة اللي انا عملتها هنا و هجيب منها كتاب سحر المعرفة القديمة و لما تتعلم سخر المعرفة القديمة ساعتها هتحاول تتعلم سحر الفن الكبير و لو قدرت تعمل تعويذه واحد بس ساعتها هتحس ان جسمك بيتحرق و هتفقد الوعي و لما تفوق هتلاقي جسمك كله بقى عبارة عن طاقة نقية.
فاسيرون: خلاص تمام.
اختفى موري و ظهر عند مكتبة كبيرة جدا و المكتبة دي موري ابني قعد يجمع كل الكتب اللي فيها دي من ايام ما كان صغير لانه كان حابب يبقى عنده قوة كبيرة و لما موري وصل المكتبة راح عند رف معين و طلع منه كتاب سحر المعرفة القديمة و خد الكتاب و اختفى و ظهر قدام فاسيرون.
موري : امسك دا كتاب سحر المعرفة القديمة عايزك بقى تقعد تتعلم كل حاجة فيه و تطبقها اول ب اول و لما تخلص ابقى قولي.
فاسيرون : تمام يا اخويا بس انا عندي سؤال.
موري : قول يا صداع انت.
فاسيرون : هو حد عارف الطريقة دي غيرنا..
موري اتكلم جد : لا، محدش يع ف غيري انا و انت حتى جين تيجين مش عارف بالرغم انه من ملوك الطاقة بس لو حسيت انك قولت الطريقة دي لحد اقسم اني هقتلك سمعت.
فاسيرون اتكلم جد :متقلقش مفيش حد هيعرف.
موري : انا رايح دلوقتي.
فاسيرون : يا عم ما تصبر انا لسه مخلصتش.
موري : ايه يا زفت إنجز شوية.
فاسيرون : هو انت ليه بتستخدم السحر و ايه الفرق بين السحر و الطاقة لما تيجي تستخدمهم.
موري : لما تعمل هجمات بالطاقة اللي عندك، بعد فترة ف القتال الطاقة دي بتخلص لكن السحر مش بيحتاج منك اي طاقة دا غير انك ممكن تستخدم السحر ف انك تكبر طاقتك من غير تدريب بس طبعا لحد حدود معينه و كمان حاجات كتير بس المشكلة ف السحر عامةََ هي انك تتعلمه.
بعد شوية موري اختفى من قدام فاسيرون و ظهر عند باب غرفة الزمن و خرج من غرفة الزمن و راح القاعة العامة عند الملك غايبان .
الملك غايبان : ايه يا موري خلصت تدريب اخيرا.
موري : ايوه يا جدي و عايز اقولك حاجة.
الملك غايبان : اتفضل.
موري : انا عايزك تجمع كل المصابين اللي هنا علشان اعالجهم كلهم و يرجعوا المعركة تاني.
الملك غايبان مخضوض : بص انا عارف انك بتستخدم الطاقة النقية لكن مكنتش اعرف ان ملوك الطاقة ممكن يعملوا حاجة زي دي.
موري : متقلقش يا جدي، اهم حاجة تجمعهم كلهم ف مكان واحد.
الملك غايبان : تمام يا موري.
بعد شوية نده الملك غايبان ع المستشار الخاص بيه و مفيش كام ثانية و المستشار ظهر قدامه.
الملك غايبان : مش احنا عندنا ٢٠٠ مليار جندي مصاب.
المستشار : كلامك صح يا مولاي.
الملك غايبان : عايزك بقى تجمعهم كلهم ف ساحة التدريب فوراََ.
المستشار : تحت امر مولاي.
اختفى المستشار الخاص و بعد ساعتين ظهر تاني و قال.
المستشار الخاص : مولاي الملك، انا جمعت المصابين ف مكان واحد زي ما أمرت يا مولاي و هما دلوقتي ف ساحة التدريب.
اختفى الملك غايبان و ابني موري و ظهروا ف ساحة التدريب.
الملك غايبان : اهو كلهم ف مكان واحد زي ما انت عايز.
موري : ممكن تبعد عني شوية يا جدي.
الملك غايبان بعد جامد عن موري و بعد كدا موري طار ف الجو و وقف و رفع ايده اليمين و خلاها قصاد بمستوى كتفه و بعد كدا ظهر مثلثات كتير جدا حوالين دراع موري و برضو طالع منهم نور ازرق و بعد كدا موري ظهر مربع و موري دخل المثلثات جوا المربع دا و بعد قال.
موري : الفن الكبير ، المعالجة الأخيرة.
و هنا بقى ظهر مربع كبير جدا حوالين كل المصابين اللي عددهم ٢٠٠ مليار و المربع دا فجأة بقى يطلع نور ابيض و كان فيه رموز كتير فشخ و المربع دا بدأ يدور بسرعة فشخ و بعد شوية رجع يلف براحة و فجأة ظهر حوالين كل مصاب مربع صغير و بعد شوية اللي كان مجروح ف جسمه اتعالج و اللي كان فيه حاجة ف جسمه مقطوعة رجعتله من جديد و اللي طاقته كانت قليلة و ضعيف رجعت قوية تاني و بقوا كلهم ولا كأنهم دخلوا حرب اصلا و بعد كدا المربعات دي اختفت و التعويذة انتهت و كل المصابين بقوا زي الفل و موري رجع تاني عند الملك غايبان اللي كان فاتح بقه من الذهول لانه مكنش متوقع ان سحر الفن الكبير يعمل دا كله.
موري بيضحك : مالك يا جدي، فاتح بقك كدا ليه.
الملك غايبان مذهول : كسم العظمة يا جدع دا انت طلعت فاجر ياض يا موري.
موري : هههههه، انت طلعت نكتة يا جدي.
الملك غايبان : ههههه، عندك حق دا انا بالنسبة ليك ولا حاجة.
موري : طب اروح انا اشوف امي و اختي مايا و باقي القطيع هههه.
اختفى موري من قدام الملك غايبان و بعد كدا ظهر عند نالمورا و اللي معاها.
الملك غايبان بيكلم ٢٠٠ مليار جندي بصوت عالي : دلوقتي انتوا بقيتوا تمام يلا بقى نرجع المعركة.
اختفى الملك غايبان و معاه ٢٠٠ مليار جندي.

عند الملكة نالمورا و اللي معاها.
ظهر قدامهم ابني موري و راح قعد جنب نالمورا.
موري بيضحك : اخباركم ايه يا عالم يا وسخة.
الملكة نالمورا بتضربه على دماغه : مش قولنا بلاش قلة الأدب دي ياض انت.
موري : بس يا شاطرة و ابعدي ايدك، دي ولا ايد التنانين.
الملكة يارا : ما تحترم نفسك يا زفت انت.
موري : اتفرجوا بقى، العجوزة بتتكلم و كمان بتعرف تزعق.
ميار : اسمع كلامي انا مش انا عمتك حبيبتك يا موري.
موري : و دلوقتي الصداع اشتغل و مش هنخلص.
مايا : يا موري لم نفسك شوية مش كل شوية قلة أدب.
موري : يااااه ازايك يا مايا، صحيح هو انتي بزازك صغرت ليه هههههه.
مي : موري، قوم من هنا حالا بدل ما اقوم ازعلك.
سيلين : على فكرة يا موري، انت لما تبقى قليل الادب دا مش معناه انك كدا فشيخ و مفيش منك اتنين، بالعكس انت كدا بتخلي الكل يحتقرك.
موري : ههههه كويس انك عارفة نفسك يا سيلين.
مي : و كمان من غير ما تقول يا طنط سيلين.
موري : بلا نيلة، طنط ايه وبتاع ايه، دا نفسي انام معاها هههههههه.
الملكة نالمورا اول ما سمعت كدا وقفت من مكانها و قالت.
الملكة نالمورا ب غضب : انت كدا زودتها جامد يا خول انت.
ساعتها بقى موري بدأ يزهق شوية و قلب شخص تاني خالص و ملامح وشه اتغيرت خالص.
موري ب نبرة حادة : انا مش قولت قبل كدا اوعي ف يوم تتعصبي عليا، حصل ولا محصلش.
الملكة نالمورا لما لقت موري كدا خافت فشخ و جسمها اتحرك لوحده و قعدت مكانها و هي مرعوبة و قالت ب صوت ضعيف.
الملكة نالمورا مرعوبة : ح ح حصل فعلا.
موري : مش سامع كويس.
الملكة نالمورا : حصل فعلا.
موري اول ما سمع كدا رجع زي ما كان ف الاول و بقى هادي و قال.
موري و هو بيضحك : متعمليش كدا تاني بقي هههههههه كسم الضحك يا جدعان.
و بعد شوية لقى امه نالمورا بتعيط جامد لانها حساسة فشخ و ساعتها هو زعل لان هو السبب و ساعتها راح مقرب منها و مسك ايدها و راح بايسها و قال.
موري : مش انا برضو قولتلك قبل كدا اوعي تخافي مني لان عمري ما هأذيكي.
الملكة نالمورا : حصل فعلا.
موري : طب ليه بقى خوفتي مني من شوية.
الملكة نالمورا : مش عارفة.
موري : خلاص بقى بطلي عياط يا رخمة.
بعد شوية موري راح مقرب من سيلين و قال.
موري : يا طنط سيلين، انا اسف.
سيلين : يا عم عارفة انك كنت بتهزر ما انت طالع ل ابوك.
موري : انا مش بتأسف ع اللي قولتوا من شوية.
سيلين : اومال على ايه.
موري : على دا.
ساعتها موري راح ماسك خدود سيلين و قعد يشدهم جامد و هي بتصرخ و كل اللي قاعدين بيضحكوا جامد و بعد شوية ساب خدودها.
سيلين : انت زي مازن بس زيادة حبتين تلاتة و هزارك غشيم اوي.
بعد كدا موري راح ل مايا و قال.
موري : يا اختي الكبيرة، اوعي تزعلي مني يا مايا انتي عارفة انتي غالية عندي قد ايه.
مايا بتضحك : ولا يهمك يا رايق.
موري : بس انا برضو حاسس ان بزازك بقوا صغيرين، دول كانوا منفوخين من اسبوع بس.
مايا : امشي يا ابن المفضوحة.
بعد كدا موري راح مقرب من ميار و قال.
موري : ايه يا صداع، مش هتتجوزي الواد فرعون ولا ايه دا الواد هيموت و ينيكك و كمان بيحبك فشخ و متنسيش انك كنت قايله ليه انك هتردي عليه بس الكلام دا من قبل حتى ما ابويا يموت، ناوية على ايه يا صداع.
ميار : و انت مال اللي خلوفك يا رخم، نفسي ف مرة اشوفك بتتكلم كلام محترم.
موري : ليه هو انا زي الواد الخايب اللي اسمه غايبان.
الملكة يارا : ما تحترم نفسك بقى هو انت شوية تبقى كويس و شوية تقلب.
موري : اسكتي انتي يا ام بزاز كبيرة، يا ستي، انتي عليكي بزاز و طياز، من الاخر كدا انتي مهلبية يا رايقة.
خالتي أميرة : يا زفت مش قولنا كفاية خلاص.
موري : نفسي افهم حاجة واحدة بس، يا يارا، انتي جميلة كدا ازاي.
ولاء : دا مش ناوي يسكت.
موري : يا رخمة، انا و ستي بنهزر مع بعض ايه بقى اللى دنلت ف الموضوع يا ام كس كبير محتاج زبير.
مي : ما تسكت يا زبن الزنيوكة.
موري : يعوي انتي يا مي، زانية ولا منيوكة.
الملكة نالمورا : يا موري ممكن تبطل بقى قلة أدب.
موري : حاضر يا ماما، علشانك انتي بس يا كيوت يا قمر و النعمة قمر يا جدعان.
مايا : انا نفسي افهم انت رايق كدا ازاي و الحرب شغالة ف الفضاء يعني مش بعيد عننا.
موري ب نبرة حادة : مايا، اوعي تفكري ف يوم من الايام تفهميني لأنك هتتعبي جامد و خلي بالك اني متساهل معاكي لحد دلوقتي، انتي بقالك فترة غايبة عن التدريب و دا شئ مش كويس خالص، سمعتي و لا أقول تاني.
بعد شوية من الرخامة بتاعة موري ( موري مش رخم بالعكس هو بيحبهم كلهم جدا و علشان كدا بقى قوي و لكن مشكلته انه مش بيقدر يعبر عن اللي جواه) بعد كدا موري اختفى و رجع دخل غرفة الزمن راني و راح عند فاسيرون.
موري : ها وصلت ل ايه يا برنس.
فاسيرون : انا اتعلمت نص اللي ف الكتاب.
موري : كويس، كمل بقي يا اخويا و لما تخلص الكتاب و تبطق كل اللي فيه ابقى قولي.

ف مكان المعركة عند الملك ناحور.
الأمير تابوغ: كدا كويس يا ناحور.
الأمير ماثور : اصبر شوية و ابقى احكم.
الملك ناحور : مفيش وقت ل الصبر، يا تابوغ، روح ل عمي، الملك شيدرون هو و عمي الملك كيو و قول ليهم يهجموا على جيش الشياطين من الخلف علشان نبدأ نحاصرهم بقى.
اختفى الأمير تابوغ.
عند الملك شيدرون و الملك كيو.
الملك كيو : هو ناحور ابن غايبان مستني ايه لحد دلوقتي، احنا لازم نهجم دلوقتي من الخلف علشان نطوق الجيش النجس بتاع الشياطين دا.
الملك شيدرون : بص يا كيو، انا عارف انك عايز تنتقم بسبب الكوكب بتاعك اللي اتدمر و انا كمان عايز انتقم لان كوكبي ضاع زي كوكب من زمان و لكن لازم نحكم عقلنا شوية.
و هما بيتكلموا ظهر قدامهم الأمير تابوغ.
الأمير تابوغ : الملك ناححور بيقولكم ابدؤوا الهجوم من الخلف يلا.
اختفي الامير تابوغ و ظهر عند الملك ناحور.
الملك شيدرون : يلا يا اخويا.
الملك كيو : يلا بقى نوريهم يعني قوة ولاد ابن ملك ملوك الطاقة.

ف اخر جيش الشياطين او عند الصفوف الخلفية ف جيش الشياطين.
جندي شيطان ١ : المعركة سخنت اوي، انا نفسي ادخل احارب يا عم.
جندي شيطان ٢ : عندك حق، انا متحمس جدا و نفسي اقتل جن كتير.
و هما بيتكلموا ظهر قدامهم الملك شيدرون و الملك كيو.
الملك شيدرون : مفاجأة يا ولاد الخول.
الملك كيو : fuck you mother fuckers.

الملك كيو راح مجمع طاقة و راح عامل سحابة كبيرة جدا و نزل من السحابة دي هجمات من البرق. و الرعد و المياه و النار و الأرض يعني كل عناصر الطبيعة و قدر حرفيا يفشخ جيش الشياطين و قتل منهم حوالي ٢٠٠ مليار و كدا بقى عدد جيش الشياطين حوالي ٨٠٠ مليار و بعد كدا الملك كيو بقى بيدور ع الملوك و الأمراء الشياطين و يقعد يقتل فيهم.

الملك شيدرون بقى كان فشيخ لانه كان أقوى من الملك كيو و كمان شيدرون بيعرف هجمات كتير و متخصص ف الهجمات ع المدى الواسع. راح مجمع طاقة و راح عامل رماح كتير من النار و أسهم كتير من البرق و سيوف من الحديد و المياه و عمل جبلين كبار من الأرض و رماهم على الشياطين و قتل منهم ٤٠٠ مليار و حصل هزة كبيرة ف أرض المعركة بسبب الهجوم دا و غير ٤٠٠ مليار اللي ماتوا كان فيه حوالي ١٠٠ مليار مصابين بس إصابات تقيلة جدا و كدا بقى جيش الشياطين عدده حوالي ٣٠٠ مليار و بعد شوية بدأ الملك شيدرون يعمل هجمات كبيرة و يرميها ع الأماكن القوية ف جيش الشياطين لدرجة انه قتل يقتل و يصيب حوالي ٥٠ مليار باستخدام هجمات متوسطة مش قوية جدا و مش ضعيفة.

عند الملك ناحور.
الأمير تابوغ و الأمير ماثور واقفين بيترعشوا من الذهول لأنهم اول مرة يشوفوا هجمات بالطريقة الكبيرة دي.
الملك ناحور : ما تركز بقى يا عم انت و هو.
الأمير تابوغ : اركز ايه بس دا الملك شيدرون و الملك كيو مسحوا نص جيش الشياطين ف كام ثانية.
الأمير ماثور : بقي دول الملك شيدرون و الملك كيو اللي بيدربوا فرقة ايزيس.
الملك ناحور : انا عارف ان أعمامي اقوياء جدا ركزوا بقى و راقبوا المعركة و الا هفشخكم انتوا الاتنين.
تابوغ و ماثور : ههههه متقلقش.

بعد فترة قصيرة ظهر الملك غايبان و معاه ٢٠٠ مليار جندي اللي كانوا مصابين و موري ابني عالجهم بالفن الكبير و ظهروا كلهم عند جين تيجين اللي كان معاه اخواتي اللي هما ديرايير و اخواته و بالريون و ابنه رايفار.
جين تيجين مخضوض : ايه دا يا غايبان، هو مين اللي عالج الجنود دول كلهم، و اوعي تقول ان انت اللي عملت كدا.
الملك غايبان بيضحك : لا طبعا مش انا، اللي عالجهم هو موري ابن مازن و عالجهم مرة واحد باستخدام سحر الفن الكبير.
اول ما غايبان قال كدا، كل اللي واقفين بقوا مذهولين من اللي سمعوه.
جين تيجين : الخول، و انا اللي كنت مفكره بيتدرب ع الطاقة النقية بس، دا طلع كمان متعلم السحر وكمان الفن الكبير.
الملك ديرايير : طبعا مش ابن اخويا مازن، طالع ل ابوه بقى هنعمل ايه.
الملك عيرادير : هههههه كسم دماغك يا موري دا طلع فشيخ يا جدعان.
الملك فعروم : انا كل ما اشوف موري لحس ان مازن هو اللي قدامي.
الملك طارنوخ : عندك حق يا فعروم، فعلا انا بحس ب كدا بس موري زي مازن بس زيادة حبتين.
الملك جاسوم بيضحك : ههههههه، لسانه عايز القطع.
جين تيجين : روح يا غايبان بال ٢٠٠ مليار دول و ادخل المعركة، اخوك شيدرون و اخوك كيو لسه فاشخين جيش الشياطين من شوية و دلوقتي عددهم حوالي ٣٠٠ مليار و احنا دلوقتي بقي جيشنا جوالي ٣٠٠ يعني احنا اللي ممكن نكسب.

راح الملك غايبان و معاه الجنود دول و دخل بيهم الحرب او المعركة و غايبان اول ما وصل راح مستخدم قوة الفهود المختومين جواه و عامل كورة كبيرة من التلج و رماها ع جيش الشياطين و فعلا طلع عين امهم و قتل منهم ٢٠٠ مليار و المصابين حوالي ٢٠ مليار و ساعتها الملك غايبان رجع ل ورا و خلي الجنود اللي معاه يهجموا و لما الجنود هجموا جيش الشياطين بدأ يتراجع و فعلا بدأ الجن يكسبوا المعركة.

عند قائد جيش الشياطين.
مساعد القائد : احنا لازم ندخل المعركة دلوقتي والا هنخسر و الجيش هيتمسح كله.
قائد الجيش : عندك حق.
اختفي قائد جيش الشياطين و معاه المساعد بتاعه و ظهروا عند الملك شمهروش و الملك داجير و الملك تارول و الملك بركاع و بدأت المعركة بينهم، مساعد قائد جيش الشياطين قرب بسرعة من الملك بركاع و راح كاسر دراعه و بعد كدا راح فاصل راسه عن جسمه و بعد كدا اختفى و ظهر قدام الملك تارول و فعلا راح ضربه ف بطنه و قدر يطلع ايده من الناحية التانية و راح كاسر رقبة الملك تارول و الملك تارول مات.

قائد جيش الشياطين قرب بسرعة من الملك داجير و راح عامل كورة من النار حجمها متوسط و راح مقربنا من دماغ الملك داجير ودماغه بقت زي التراب المحروق و مات و بعد كدا قائد جيش الشياطين قرب اختفى و ظهر ورا الملك شمهروش و راح ضربه ف ضهره و الملك شمهروش اترمي جامد و فقد الوعي و هنا بقى ظهر الأمير تابوغ و خد كل الملك دول و نزل بيهم كوكب الملك غايبان و راح ع القصر بتاع الملك غايبان علشان يعالج الملك شمهروش و يدفن جثث الملك تارول و داجير و بركاع و بعد كدا ظهر الأمير تابوغ عند الملك ناحور، و بعد كدا مساعد قائد جيش الشياطين راح عند الملك حاروش و الملك عيفار و عمل هجمات من النار و المياه و لكن حاروش و عيفار قدروا يصدوا الهجمات دي و راح الملك حاروش عامل سلسلة كبيرة من النار و راح مكتف بيها المساعد و بعد كدا الملك عيفار راح مقرب من المساعد و هو متكتف و راح قاطع رقابته بالمخالب بتاعته.
قائد جيش الشياطين اختفي و ظهر عند الملك شيدرون و الملك كيو و راح عامل كورة كبيرة و رماها عليهم و هما قدروا يصدوا الهجمة ي و لكن حصل ليهم حروق ف دراعتهم بس يقدروا يتحركوا عادي و فعلا الملك شيدرون راح مقرب من قائد الجيش و راح عامل سيف من البرق و قطع بيه دراع قائد الجيش و الملك كيو راح مقرب من قائد الجيش الشياطين اللي كان بيصرخ جامد و راح قطع رقبته و لما جنود جيش الشياطين و الأمراء و الملوك الشياطين شافوا كدا اتخضوا و خافوا فشخ و هنا بقى راح الملك غايبان طار فوق جيش الشياطين و ظهر حوالين ايده دواير كتير الرياح و كان لونهم ازرق فاتح و بعد شوية ظهرت دايرة كبيرة جدا حوالين كل جيش الشياطين و الدايرة دي برضو من الرياح و لونها ازرق فاتح و بعد كدا غايبان قال.
الملك غايبان : سحر المعرفة القديمة، ضربة الطبيعة.
و بعد كدا الدايرة بدأت تلف بسرعة لحد ما جيش الشياطين اللي بقوا حوالي ١٥٠ مليار شيطان و بعد شوية النار مسكت فيهم كلهم و اتحرقوا و المعركة كلها خلصت. و بعد كدا رجع الملك غايبان للجيش و راح قايل.
الملك غايبان بيكلم الجيش كله. : كل واحد يرجع بيته و يستريح، بعد شهر واحد بس هنتجمع هنا تاني.
الملك ناحور : يلا منتظرين ايه احنا بقالك كتير جدا ف المعركة دي و حوالي ٢٠٠ مليار اتقتلوا و دا شئ مش مقبول و بعد شهر لما ترجعوا هنا هنبدأ نتدرب تاني و انتوا لازم تبقوا أقوى.
الجيش كله : تمام يا قائد.
بعد شوية كل الجنود سابوا الفضاء و رجعوا تاني ل كوكب الملك غايبان و كل جندي راح يرتاح ف بيته و الجنود المصابين كانوا بيتعالجوا ف قصر غايبان. و كان الملك غايبان و باقي فرقة ايزيس لسه مع بعض ف الفضاء.
جين تيجين: كويس يا غايبان انك بقيت تستخدم سحر المعرفة القديمة.
الملك غايبان : ما انا كان لازم اتعلمه علشان اقدر ادافع عن الكوكب بتاعي.
الملك ناحور : و كمان قوتك زادت شوية عن الاول.
حين تيجين : دلوقتي بقي يلا نرجع القصر بتاعك علشان تريحوا شوية ولا ايه يا شيدرون.
الملك شيدرون : و بالمرة نتعالج انا و اخويا كيو من ضربة قائد جيش الشياطين.
الملك ديرايير : بس انتوا فشختوه بعدها.
بعد شوية كلام بينهم رجع رجعوا كلهم ل قصر الملك غايبان و خبر الانتصار ف المعركة اتبلغ ل كل سكان الكوكب بتاع غايبان و لكن مكنش فيه اي فرح او سعادة لان هما فعلا كسبوا المعركة بس لسه الحرب هتكمل و كمان ال ٢٠٠ مليار اللي ماتوا دول مزعلين السكان كلهم.

ف عالم الشياطين.
العرافة ظهرت قدام الشيطان كينوخ و الشيطان عتنوف و الشيطان هيبون و العرافة كانت متوترة جامد و مفزوعة جدا.
الشيطان كينوخ : انتي متوترة كدا ليه.
العرافة ب حزن : عندي خبر مش كويس خالص.
الشيطان عتنوف : قولي فيه ايه.
العرافة : جيشنا اللي بيحارب كوكب غايبان اتهزم ف المعركة على ايد جيش الجن بتاع كوكب غايبان و مفيش منهم حد عايش.
اول ما قالت كدا كلهم اتخضوا فشخ و دا لأنهم كانوا مفكرين ان الجن أضعف من الشياطين.
الشيطان هيبون : ازاي الجن بقي عندهم القوة دي كلها.
الشيطان عتنوف : مش المفروض ان أضعف جندي ف الجيش عندنا يبقى ب نفس قوة امنحوتب ابن سيرافيم.
الشيطان كينوخ : الظاهر كدا انهم كانوا فاشخين نفسهم تدريب و بالذات جيش كوكب غايبان.
العرافة : طب ما كدا الجيش دا هيبقى عقبة قدامنا.
الشيطان عتنوف : لا مش هيحصل، الوحيد اللي كان ممكن يبقى عقبة قدامنا كان مازن بس احنا خدعنا سيرافيم و خليناه يقتل حفيده مازن.
الشيطان هيبون : اما بقى جيش كوكب غايبان، الجيش دا مش هيتحرك من الكوكب اصلا لأنهم اكيد خايفين و عاملين حسابهم على هجوم كمان مننا.
الشيطان كينوخ بيضحك :و كدا يبقى احنا حققنا اللي اخنا عايزينه و قدرنا ترعب الجن كلهم و لكن احنا لازم نرد ع الهزيمة دي و الا الجن هيتشجعوا و هما اللي هيهاجمونا.
العرافة : انا هرجع عند سيرافيم بدل ما يشك فيا.

عند الملك سيرافيم ف القصر بتاعه ف الكوكب بتاعه.
الملك سيرافيم نده ع العرافة و هي ظهرت ليه.
العرافة : تحت امر مولاي الملك.
الملك سيرافيم : ايه اخر اخبار المعركة عند كوكب ابني غايبان.
العرافة حكت ل الملك سيرافيم ان كوكب غايبان كسب المعركة و لما الملك سيرافيم سمع الخبر بقى فرحان جدا و قال.
الملك سيرافيم : انا خليت غايبان يتعلم السحر من الوقت اللي بدأت فيه المعركة و خليت اخويا جين تيجين يخليه يمسك القسم الطبي او الحكماء علشان يبقى عنده وقت يتعلم فيه السحر و كويس اصلا انه قدر على سحر المعرفة القديمة.
العرافة : بس ازاي واحد قتل حوالي ١٥٠ مليار باستخدام سحر المعرفة القديمة، الأشخاص اللي يقدروا يعملوا كدا هما ملوك الطاقة بس.
الملك سيرافيم بيضحك : غايبان قدر يعمل كدا لانه استخدم الفين تعويذه من سحر المعرفة القديمة ف نفس الوقت، فهمتي يا غبية.
و هما بيتكلموا ظهر قدام الملك سيرافيم كل ملوك الطاقة. يتبع
جميله جدا وزي ماقلت قبل كده كل ماكان الجنس قليل ف القصه كل ماكانت اروع والأحداث بتكون اجمل بس انا زعلان ازاي بطل القصه يموت مع ان في شخصيات جديده حلوه ظهرت بس مازن لازم يرجع انا متابع من البداية خالص ومتزعلش من كلامي يالا استمر خلينا نشوف الأحداث هتودينا فين
 
يجماعه اكيد مازن ممتش اومال مين اللى بيجحكى يعنى بس فى تخمين تانى للحصل لماذن غير اللى كتبته و غير اللى اتقال ان مازن اتعلم ازاى يعمل وهم زى جين تجين و احسن و هو عمل زهم لسفيرام ده ولا اسمه و دلوقت هو على كوكب الارض
اتفق معك بس في تخمين تاني ممكن موري يرجع مازن عن طريق السحر الأقوى ال هو اتعلمه يعني موري بقا اقوي في السحر من جده ملك سيرافيم
 
  • عجبني
التفاعلات: ناقد بناء
جميله جدا وزي ماقلت قبل كده كل ماكان الجنس قليل ف القصه كل ماكانت اروع والأحداث بتكون اجمل بس انا زعلان ازاي بطل القصه يموت مع ان في شخصيات جديده حلوه ظهرت بس مازن لازم يرجع انا متابع من البداية خالص ومتزعلش من كلامي يالا استمر خلينا نشوف الأحداث هتودينا فين
هو اصلا الاجزاء مكتوبه كده كده فكل الهرى بتاع الناس ده ملوش لزمه
 
  • عجبني
التفاعلات: ThePassive و Cesar
القصه لسه حلوه مع تعدود الاجزء بس موت مازن ده بيض يسطا المهم ابقا رجعو تاني
 
كل عام و انتم جميعا بخير يا أفضل ناس و احسن قراء و اتمنى اشوفكم مستمتعين بالسلسلة دي




قبل ما تتمنى ان يكون عندك سلطة و قوة لازم تسئل نفسك يعني ايه سلطة او قوة اصلا و كمان نوعها ايه، يعني مثلا ممكن تكون غني و دا نوع من انواع السلطة و ممكن تكون عبقري و صاحب منصب كويس و دا برضو نوع من انواع السلطة و ممكن يكون عندك جسم قوي و تستغله و دا برضو نوع من انواع السلطة بس، يعني ايه سلطة اصلا، السلطة هي انك يكون عندك حاجة او ميزة تستغلها لمصلحتك لو حتى الميزة دي ف حد غير لازم تتعلم ازاي تستغل اي حاجة حلوة ف الشخص اللي قدامك زي مثلا الملك غايبان، دايما بستغل قوته علشان يعمل اللي هو عايزه و علشان كدا هو بيعامل اي حد ع اساس القوة و لكن لازم برضو تراعي شعور اللي حواليك علشان لما تستخدم سلطتك يحسوا فعلا انك مهتم بيهم و الا كل اللي حواليك هيبعدوا عنك.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

اهلا و مرحبا بكم ف الجزء الأول من السلسلة الثالثة من الحرب و الجنس و الغموض.

استمر الوضع كما هو عليه، انا مش طايق الملك غايبان و الملك ناحور و برضو اخواتي مش طايقنهم و اخواتي كانوا كل فترة بيزوروني لاني استقريت خلاص ف منطقة التنانين ف القصر بتاعي و كان معايا خالتي أميرة و بنتها ولاء و مراتي مي و مراتي سيلين و الملك نالمورا و كنت كل فترة اخلي مي و سيلين و خالتي و ولاء يتدربوا معايا لحد ما بقوا اقوياء جدا و لكن طبعا مش أقوى من الملكة نالمورا لحد ما مي و سيلين بقوا حامل و جابولي ولد و بنت، الولد اسمه فاسيرون عمره بقى ٣٠٠ مليون سنة ف طولي و قوي جدا بس لسه مش زي النسل القديم حتى و يبقى ابني من مي و بنتي اسمها مايا ٣٠٠ مليون سنة اتولدت قبل اخوها ب الفين سنة و هي جميلة جدا زي سيلين امها و كمان قوي بس مش زي اخوها الصغير فاسيرون لأنها مش مهتمة بالتدريب قوي، كنت انا و بالريون دايما بعد ما نخلص تدريب يقعد يتكلم معايا شوية و بعد كدا انا بروح القصر بتاعي و ف يوم بعد ما خلصنا تدريب.
بالريون بيتوجع : يا مازن، انت دلوقتي أقوى مني و لازم تحاسب بعد كدا لأنك ممكن تموتني.
انا : معلش بقى مكنش قصدي بس انت ليه عايزني اتدرب من غير م الحيوان المختوم يبقى جوايا.
بالريون : بص، الحيوان المختوم بنستخدمه بس ف المعارك لكن ف التدريب لازم تتدرب من غيره علشان تقدر تزود قوتك.
انا : كويس لأني فعلا بقيت أقوى منك من غير ما ابنك رايفار يبقى جوايا و استخدم قوته و دي حاجة عظمة فشخ اني بقيت أقوى واحد ف عالم الجن من غير حتى ما استخدم الحيوان المختوم جوايا.
بالريون : بس خلي بالك ان فيه اشخاص أقوى مني انا و غايبان.
انا : و مين دول بقى ما هو مفيش الا انا و انت و غايبان اللي فعلا قوتنا كبيرة جدا.
بالريون : لا فيه و بعدين غايبان يبقى ابوك و اكيد هو ليه اب.
انا : إنجز و قول مين اللي أقوى مننا.
بالريون : مش هينفع اقول دلوقتي بس اوعدك انك هتعرفهم شخصيا.
انا: براحتك، على فكرة انا بقالي فترة حاسس ان فيه حاجة غلط ف جسمي.
بالريون ساعتها اترعب و انا حسيت بكدا.
بالريون متردد : ه ه ه، كل الحكاية اني ابني رايفار مش جواك بقاله فترة كبيرة بسبب التدريب.
انا ب نبرة حادة : خليك براحتك بس كدا كدا انا هعرف و لو عرفت انك كدبت عليا ساعتها لا اعرفك و لا تعرفني.
بالريون : ليه بس، كل دا هيحصل لو كدبت عليك.
انا : ايوه لأنك كدا مش مختلف عن غايبان.
و احنا بنتكلم ظهر قدامنا رايفار.
رايفار : انا عملت كل حاجة يا مازن زي ما انت طلبت و الأشخاص اللي انت قولت عليهم ف عالم البشر لسه عايشين رغم ان عدي ف عالم البشر حوالي ٥ مليون سنة.
انا متفاجئ : و دا ازاي بقى.
رايفار : اولا، اللواء على بيسلم عليك، ثانيا، اللواء على قالي انهم قدروا يخترعوا مصل يخليهم يعيشوا عمر كبير بس طبعا مش زينا.
انا : كويس ان كل اللي اعرفهم لسه عايشين.
سيبتهم و اختفيت و ظهرت ف القصر بتاعي.
بالريون : يا رايفار، مازن بدأ يحس بالطاقة النقية اللي ف جسمه.
رايفار : طب و العمل ايه دلوقتي، مازن لو قدر يحس بالطاقة النقية و لو مقدرش يتحكم فيها، ممكن يموت.
بالريون : مازن دلوقتي أقوى مني بكتير و طالما بدأ يحس بيها هنسيبه لحد ما يحس بيها كلها و ساعتها لازم اكلم الأشخاص اللي موجودين ف عالم الإلهة و هما هيقدروا يساعدوه.

عندي ف القصر بتاعي ف منطقة التنانين.
الملكة نالمورا و خالتي و ولاء و مي و سيلين قاعدين مع بعض بيتكلموا و انا ظهرت قدامهم.
انا : اخباركم ايه يا جماعة.
الكل : كويسين.
انا : اومال فين ولاد الكلب ولادي.
مي : يعني انت بتشتم نفسك.
سيلين : شكلك كدا لسه مخلص تدريب.
انا : انا فعلا لسه مخلص تدريب و كمان انا اسف لاني مش مهتم بيكم الفترة دي، فين بقى الولاد.
الملكة نالمورا : هتلاقيهم كل واحد ف الجناح بتاعه و دا كان عقاب ليهم لأنهم اتخانقوا مع بعض و مايا ضربت فاسيرون.
انا : و فاسيرون كان ردة فعله ايه.
مي : ولا حاجة و دا اللي مخوفنا لانه طالع زيك كدا لما بيحب يعمل مصيبة مش بيتكلم بيفكر بس ازاي يعملها.
خدت بعضي و رحت ل جناح بنتي مايا و دخلت.
مايا : اهلا يا بابا يا حبيبي.
انا : بطلي كلام فاضي و قوليلي، انتي و اخوكي اتخانقتوا ليه.
مايا : كل اللي حصل انه خلي صوته يعلي على طنط مي و انا ساعتها ضربته لأنها امه و المفروض يحترمها.
انا : انت عملتي الصح بصفتك اخته الكبيرة و لكن لازم تاخدي بالك ان فاسيرون أقوى منك و ممكن لما يحاول يضربك يأذيكي من غير ما ياخد باله.
مايا : و علشان كدا انا هتدرب كل يوم لحد ما ابقى أقوى منه.
سيبت مايا بنتي و رحت ل جناح فاسيرون.
فاسيرون : اهلا يا بابا اتفضل.
انا : انت ليه زعقت مع امك مي.
فاسيرون : لأنها عايزانى اتجوز بس انا مش عايز.
انا : حتى لو انت معترض ليه تعلي صوتك على امك و كمان قدام سيلين و جدتك أميرة و خالتك ولاء و كمان قدام اختك الكبيرة مايا و كمان انت حتى معملتش احترام ل نالمورا.
فاسيرون : متقلقش، كل دول سمعوني كلام ابن حرام و هزقوني جامد.
انا : كويس انهم عملوا كدا و كويس ان اختك ضربتك قدامهم بس لو دا اتكرر تاني انا ساعتها اللي هتدخل و هنا بقى انا مش هرحمك، سمعت ياض انت.
فاسيرون : ايوه سمعت بس هما برضو لازم يبعدوا عن الكلام اللي يخليني اغضب.
انا : ليه، هو انت فعلا مش هتتجوز خالص.
فاسيرون : لا طبعا هتجوز بس هما عايزين يجوزوني الأميرة ميجور بنت الملك شمهروش.
انا : هو الملك شمهروش بقى عنده اولاد غير حورس.
فاسيرون : مفيش غير حورس و ميجور.
انا : طب انت رافض ميجور ليه، هي مش جميلة ولا ايه.
فاسيرون : بالعكس، دي جميلة فشخ.
انا : اومال فيه ايه.
فاسيرون : ما جمالها دا هو المشكلة.
انا : ازاي يعني، بقولك ايه اتكلم بوضوح لاني بدأت احس انك مش راجل اصلا.
فاسيرون : لا حاسب، كل الحكاية ان ميجور مغرورة فشخ.
انا : هو انت تعرفها ولا ايه.
فاسيرون : لا معرفهاش، ما انت اني دايما ببقى موجود هنا ف منطقة التنانين، يأما ببقى موجود مع اعمامي او اخواتك بنتدرب او ببقى موجود عند جدتي يارا و عمتي ميار ف قصر جدي غايبان.
انا : اومال عرفت ازاي ان ميجور مغرورة.
فاسيرون : دي حاجة معروفة ف عالم الجن كله.
انا : بس طالما انت قولت انها جميلة يبقى انت شوفتها قبل كدا.
فاسيرون : انا فعلا شوفتها ف قصر جدي غايبان و كانت مع ابوها الملك شمهروش.
انا : طب بعيد عن أن ميجور جميلة و مغرورة، اكيد عندها صفات تانية.
فاسيرون : هي ذكية جدا و كمان قوية زي الأميرة ميوار كدا.
انا : بص يا ابني، حكاية الغرور دي بتبقى نسبية.
فاسيرون : يعني ايه الغرور حاجة نسبية.
انا : يعني مثلا ممكن تكون هي مغرورة بالنسبة ل أشخاص و بالنسبة ل أشخاص تانيين حاجة عادية.
فاسيرون : يعني انت قصدك اني اتعرف عليها و اقضي شوية وقت معاها و ساعتها انا هقدر احدد اذا كانت فعلا مغرورة او لا.
انا بضحك : مشكلتك انك فاهمني كويس هههه.
فاسيرون : لا انا مش بقدر افهمك معظم الوقت و دا بسبب انك زكي جدا بالنسبة لينا.
انا : لا ذكي و لا حاجة، انتوا بس اللي بتفكروا بطريقة معتادة و دا غلط، لازم يبقى تفكيرك فيه مرونة علشان تقدر تتعامل مع أي حد.
فاسيرون بفرح : اه صحيح، عمي ديرايير بيقول اني قربت ابقى قوي زي عمي جاسوم.
انا : كويس جدا بس برضو لازم تبقى أقوى حتى من عمك ديرايير.
فاسيرون : ما دا اللي انا عايزه و علشان كدا انا بدور على طريقة تخلي قوتي تزيد بسرعة.
انا : لا مينفعش كدا، لأن مفيش طريقة هتخليك تعمل كدا، لازم يا ابني تتعب و تجتهد و تتبهدل و يطلع عينك علشان تقدر تحقق هدفك و لأنك لو حققت هدفك من غير ما تتعب هتحس انك ولا حاجة لأنك مش هتكون حاسس بقيمة الهدف دا فهمت.
فاسيرون : فهمت يا بابا.
انا قلبت وشي : طب و مستني ايه يا خول انت قوم روح ل امك مي اعتذر ليها وبعد كدا تروح تعتذر ل اختك الكبيرة و بعد كدا روح اتدرب مع اعمامك.
فاسيرون اترعب و خد بعضه و راح اعتذر ل كل اللي موجودين و بعد كدا راح ل قصر الملك غايبان علشان يتدرب هناك و انا خدت بعضي و رجعت للقاعة العامة لان كلهم كانوا قاعدين فيها.
انا : ها، فاسيرون اعتذر ولا لسه.
خالتي : اعتذر طبعا بس كان زعلان جدا.
انا : زعلان ليه.
الملكة نالمورا : لانه عمل حاجة هو مش عايز يعملها.
انا : انا لحد دلوقتي مش عايز أشد عليه بالرغم انه عنده دلوقتي حوالي ٣٠٠ مليون سنة.
مي : ما انا دايما بقولك تشد عليه شوية بس انت اللي مش عايز.
انا : يا حبيبتي، الكلام دا مينفعش، لازم هو اللي يشد على نفسه علشان يقدر يتعامل مع كل اللي حواليه و كمان بلاش تضغطوا عليه ف حكاية الجواز دي لانه حاسس ان ميجور مغرورة.
ولاء : ميجور مش مغرورة ولا حاجة بس ابنك بقى هو اللي مش عايز حد يقرر اي حاجة ف حياته.
سيلين : من الاخر كدا ابنك مش عايز حد يتدخل ف حياته.
انا : هههههه، دا عند امه الكلام دا.
مي : انا نفسي مرة تجيب سيرتي ف حاجة حلوة.
أنا : طبعا، دا انتي و سيلين احلى حاجتين ف حياتي كلها.
لما قولت كدا حسيت ان الملكة نالمورا زعلت شوية ف انا قربت منها و مسكت ايدها و بوستها و قولت.
انا : لكن نالمورا بقى هي حياتي كلها.
الملكة نالمورا بفرح : شكرا يا حبيبي دا من ذوقك الحلو.
انا : ذوقي حلو لأن انتي حلوة فشخ.
الملكة نالمورا : انت احلى يا حبيبي.
انا : انتي اجمل واحدة ف حياتي.
مي بتهزر : طب نجيب اتنين لمون للعشاق هنا.
انا قربت منها و بالكف ع قفاها.
انا بهزر : ما تلمي نفسك يا جزمة، اهي نالمورا اتكسفت.
خالتي: ههههه، دا وشها بقى زي الطماطم.
ولاء : على فكرة احسن حاجة ف نالمورا انها بتتكسف فشخ.
الملكة نالمورا مكسوفة : خلاص بقي يا جماعة و الا هقوم امشي.
ولاء : لا خليكي قاعدة، لأن القعدة من غيرك مش بيبقى ليها طعم.
الملكة نالمورا : شكرا يا حبيبتي دا من ذوقك.
انا : هي ايه حكاية الأذواق معاكم النهاردة.
سيلين : هههههه، تصدق عندك حق.
انا ب تناكة : طول عمري عندي حق، على فكرة انا هروح ل شمهروش علشان انا عايز اقابل ميجور دي و اتكلم معاها شوية.
مي : و ليه دا كله.
انا : علشان اقدر اعرف بالضبط فاسيرون معترض عليها ليه.
خدت بعضي و اختفيت و طلعت من منطقة التنانين و ظهرت ف قصر الملك شمهروش.
سيلين : كدا مازن ناوي فعلا يخلي فاسيرون يتجوز.
الملكة نالمورا : طبعا لانه عايز يفرح ب ابنه.
خالتي : عندك حق يا نالمورا، مازن فعلا نفسه يفرح ب ولاده.

ف قصر الملك شمهروش.
الملك شمهروش كان قاعد مع فرعون و حورس و جيرال و لكن الملكة هند كانت قاعدة مع بنتها ميجور بعيد عنهم شوية و انا ظهرت قدام الملك شمهروش و ساعتها كل الموجودين اترعبوا فشخ و دا لأنهم عارفين اني أقوى من غايبان نفسه و دا لأنهم شافوني لما كنت ف المعركة قصاد غايبان.
الملك شمهروش مرعوب : اهلا يا جدي اتفضل.
انا : انا مش جدك انا اسمي مازن و يا ريت تبطل التوتر اللي انت فيه دا.
حورس : اهلا يا مازن اخبارك ايه يا غالي.
فرعون : ايه يا عم الغيبة دي كلها بقالك فترة مش بتظهر.
انا : كل الحكاية اني لما اكون هنا، يبقى السبب اني عايز اشوفكم و اشوف امي و اختي ميار.
جيرال : انت عارف ان هنا برضو بيتك، و كمان انت عارف ان احنا أهل يا غالي.
انا : ما علشان كدا انا دايما بسأل عليكم و بشوفكم.

عند ميجور و الملكة هند.
ميجور : مين يا ماما دا و ليه بابا و اخويا و ابن عمي و عمي خايفين كدا.
الملكة هند متوترة : فاكرة لما حكيت ليكي على اخر حرب حصلت.
ميجور : ايوه طبعا، انت قولتي ان فيه ملك اسمه ايزيس و مشهور ب الملك مازن هو اللي كسب الحرب دي و كمان كسب جدي غايبان ف القتال.
الملكة هند : اهو دا بقي هو اللي بيتكلم مع ابوكي دلوقتي.
ميجور متفاجئة : انتي بتتكلمي جد ولا بتهزري، مش انتي قولتي ان الملك مازن دا اختفى بعد المعركة و مش بيظهر الا قليل جدا.
الملكة هند : ايوه، هو بيظهر كل كام مليون سنة.
بعد شوية لاقيت الملكة هند و ميجور قربوا مننا و بدؤا يتكلموا معانا.
الملكة هند : اهلا يا مازن،. اخبارك ايه، محدش شافك من ساعة ما الحرب خلصت.
انا : انا كويس يا هند و بعدين انا كنت بظهر كل فترة اتطمن على اختي و امي و اشوف جوزك و فرعون و جيرال بس شكلهم محدش فيهم اتكلم قدامك و علشان كدا متعرفيش.
الملكة هند : دي بقي بنتي ميجور.
انا : اهلا يا ميجور، اخبارك ايه.
ميجور : كويسة يا جدي.
انا : انا مش جدك، لما تتكلمي معايا تناديني ب مازن او ايزيس زي ما تحبي.
ميجور : اللي تشوفه يا مازن.
انا : قوليلي بقى، انتي بتعملي ايه ف حياتك دلوقتي.
ميجور : دلوقتي انا بتدرب و نفسي ابقي أقوى المقاتلين ف عالم الجن او العالم بتاعنا، نفسي ابقي زيك انت و جدي غايبان و النسل القديم.
انا : كويس جدا، انت بتفكري زي ابني بالضبط.
الملك شمهروش : فاسيرون دلوقتي، بقى ف قوة اخواتك يا مازن، اكيد انت اللي بتدربه.
انا : لا مش انا،. هو بيتدرب مع اخواتي و خاصة اخويا ديرايير لان ابني بيحبه جدا.
جيرال : فعلا، جدي ديرايير يتحب لانه شخص محترم و كويس جدا دا غير انه متواضع.
انا : عندك حق يا جيرال هو فعلا جدع.
ميجور : ممكن اطلب منك طلب يا مازن.
انا : اتفضلي يا ميجور.
ميجور : ممكن تخلي جدي ديرايير يدربني انا كمان و بالمرة اتعرف على ابنك فاسيرون.
انا ساعتها فرحت شوية لاني كدا قربت بين ميجور و ابني فاسيرون و هما هيقدروا يقضوا وقت اكتر مع بعض و ساعتها ابني هيقدر يتعرف عليها.
انا بكلم واحد من الجنود : روح نادي ل ديرايير.
الجندي بفرح : تحت امر مولاي الملك مازن.
بعد شوية ظهر الجندي و بعد كدا ظهر الملك ديرايير قدامنا.
الملك ديرايير متفاجئ : ايه يا عم انت فين.
انا : انا موجود عادي و بعدين ما انت كنت عندي من يومين انت و عيرادير و فعروم و طارنوخ و جاسوم.
الملك ديرايير : بس برضو احنا بنحب نقضي وقت اكتر معاك بدل ما احنا نتعامل مع بابا و ناحور دا، يا اخي ناحور دا وجع دماغ يا عم انا خلاص هولع ف نفسي بسببه.
انا : طب ما تيجوا تعيشوا معايا و خلاص بلا وجع دماغ.
الملك ديرايير : عندك حق بس لو انا جيت اعيش معاك انا و اخواتي ممكن نتقل عليك.
انا : يا عم تعالوا و ابنوا قصر و عيشوا براحتكم.
الملك ديرايير : هفكر و هرد عليك.
انا : دلوقتي بقي انا عايزك تمسك تدريب ميجور و كمان تدربها هي و ابني فاسيرون مع بعض.
الملك ديرايير : مفيش اي مشكلة يا اخويا،. اللي تشوفه يا مازن.
انا : ابوك عامل ايه ما الزفت ناحور.
الملك ديرايير بزعل : معرفش يا مازن، كل اللي اعرفه ان ابوك شادد عليه جامد من ساعة الحرب و اللي حصل.
انا : براحته.
الملك شمهروش : افرحي يا ميجور، جدي ديرايير هو اللي هيدربك ب نفسه.
الملك ديرايير : يا شيخ اتنيل بلا وكسه.
ميجور : شكرا ي مازن.
الملك ديرايير : يا ميجور، اتكلمي مع جدك مازن ب احترام.
انا : سيبها براحتها، انا اللي قولتلها تناديني عادي، ولا عندك اعتراض.
الملك ديرايير : طالما انت اللي عايز كدا براحتك.
انا : معلش يا ميجور، ممكن تروحي ل قصر غايبان تجيبي امي و اختي اشوفهم و اقعد معاهم شوية.
ميجور : اللي تأمر بيه يا مازن.
اختفت ميجور و راحت ل قصر الملك غايبان.
انا : علي فكرة يا هند، ميجور بنتك محترمة جدا و طيبة جدا.
الملكة هند: دي مطلعة عيني يا مازن.
انا : دي حاجة عادية جدا لأن احنا لازم نتعب ف تربية ولادنا.
الملك شمهروش : عندك حق يا مازن.
انا : ايه يا حورس مش بتتكلم ليه انت و فرعون.
فرعون : هنتكلم نقول ايه يا مازن.
انا : قولوا اي حاجة، انا نفسي فعلا اتكلم معاكم.
حورس بيهزر :هههههه، دا قبل ولا بعد الفطار.
انا : هههههه تصدق انك بضان يا جدع.
جيرال : لا هي بيضة واحدة مش بضان، مثنى مؤنث بقى 😂.

ف قصر الملك غايبان.
الملك غايبان كان قاعد مع الملكة يارا و الأميرة ميار و الملك ناحور و ظهرت قدامهم الأميرة ميجور.
الملك غايبان : ايه يا ميجور، جيتي هنا ليه.
مجور : جدي مازن بعتني هنا علشان عايز يشوف الملكة يارا و الأميرة ميار.
الملكة يارا : يعني مازن موجود عند ابوكي.
ميجور : ايوه و هما دلوقتي بيتكلموا مع بعض.
الملك غايبان : انا هاجي معاكم يا يارا.
اختفي الملك غايبان مع الملكة يارا و الأميرة ميار و ظهروا ف قصر الملك شمهروش.

ف قصر الملك شمهروش.
كنا لسه قاعدين بنتكلم و نضحك مع بعض و ظهر قدامنا ميجور و امي و اختي و ابويا.
انا : ازايك يا ماما، ازايك يا ميار.
الملكة يارا : كويسة يا حبيبي، اخبارك ايه.
انا : كويس يا حبيبتي.
ميار : انا كويسة يا مازن اخبارك انت ايه.
انا : انتي ليه مش ب تزوريني ف منطقة التنانين.
ميار : ما انت كل فترة بتزورنا و انا مش عايزة اتقل عليك.
انا : يا ستي تقلي براحتك متقلقيش و بعدين يعني انا عندي كام اخت.
الملك غايبان : عامل ايه يا ابني.
انا ب بنرة حادة : انت مالك انت، عامل ايه او مش عامل ايه دي حاجة متخصكش.
الملك غايبان : خلاص بقى يا ابني مش كل مرة تفكرني ب اللي حصل.
انا : هههههه، ما انت السبب ف اللي حصل.
الملك غايبان : يا ابني، الموضوع دا عدي عليه حوالي مليار سنة، كفاية كدا، انا نفسي ترجع وسطنا تاني.
انا : مفيش اي مشكلة.
الملك غايبان : بجد يا مازن.
انا : طبعا ب جد بس لازم ناحور يموت الأول و ساعتها هتلاقيني رجعت، لكن طالما هو عايش مش هينفع.
الملك غاببان بزعل : يا مازن دا مهما كان اخوك.
انا : ايوه، اخويا اللي انت كنت عايز تذلني بسببه و كمان بسبب حاجة انا معملتهاش.
الملك غايبان : ما انا ممكن اخليه يمشي من القصر خالص و انت ترجع، يا مازن،. دا حتى اخواتك مش طايقين انهم يدخلوا القصر بسببه و دا غلط يا ابني و بعدين انت برضو مكنش ينفع انك متعملش احترام ليا لما كنا قدام كل جيوش عالم الجن، كان لازم تعمل ليا احترام حتى دلوقتي بالرغم انك أقوى مني انا و بالريون بس برضو انا ف الاخر ابوك و لازم تحترمني.
انا : انا ممكن احترمك فعلا بس لما تتعامل مع اللي حواليك من غير ما تميز مين القوي و مين الضعيف، لأنك دايما بتتعامل ع اساس القوة و دا غلط زي مثلا انك لما لاقيت ناحور قوي زي ديرايير سيبته عايش بالرغم انه كان قتل اخواته اللي انت بنفسك رجعتهم للحياة.
الملك ديرايير : مازن عنده حق يا بابا، كان لازم ناحور يتعاقب.
انا : عرفت بقى اني بتكلم صح.
الملك غايبان : يا مازن، أنا عارف انكم صح، بس انا لاقيت ابني اللي كنت مفكره ميت، عايش، و ساعتها انا كنت فرحان.
انا : خلاص اشبع بيه و خلي بقيت ولادك يكرهوك و يكرهوا اخوكم ناحور.
الملك غايبان : طب ممكن نبعد عن حكاية قتل ناحور دي و انتوا تحددوا ايه العقاب.
انا : اه طبعا ما هو ف الاول و ف الاخر اخونا.
الملك ديرايير : انت بتقول ايه يا مازن.
أنا : اصبر بس يا ديرايير.
انا : بص يا بابا، انت قولت بنفسك ان انا و اخواتي بقالنا اكتر من مليار سنة كارهينك انت و اخويا ناحور بسبب اللي حصل، صح ولا ايه.
الملك غايبان : كل كلامك صح يا ابني.
انا ب مكر : خلاص، العقاب هو انك تقعد تقتل ناحور و ترجعه تاني يعيش لمدة مليار سنة جايين.
لما قولت كدا لاقيت كل اللي موجودين اتخضوا فشخ.
الملك ديرايير : انا موافق ع العقاب دا.
الملك غايبان : يا ابني العقاب دا كبير جدا و كدا حرام.
انا : لو انت مش قادر تعمله انا ممكن اعمله عادي.
الملك غايبان : هو انت تعرف ترجع حد للحياة.
اول ما الملك غايبان خلص كلامه رحت انا قاطع راسه و هو اترمي ع الارض و مات و ساعتها كل اللي موجودين اتخضوا جامد و صرخوا.
الملك ديرايير ب غضب : انت اتجننت يا مازن، ليه قتلت ابوك.
ساعتها انا رجعت الملك غاببان تاني للحياة.
الملك غايبان ب غضب : انت ليه عملت كدا بقى كدا بتقتل ابوك يا مازن.
انا ب غضب : تحب بقى العقاب يتنفذ عليك ولا انت تنفذه على ناحور.
الملك ديرايير : كسم دماغك يا مازن.
انا : انا بتكلم بجد، يأما انا اللي انفذ العقاب دا بس على بابا يأما بابا ينفذه على ناحور، تختار ايه يا بابا.
الملك غايبان ب زعل : نفذ العقاب عليا انا يا مازن.
ساعتها كلهم زعلوا فشخ و انا كدا قدرت اثبت اني كنت صح من الاول.
انا بزعل : انا عمري ما هعمل كدا بس انا حبيت بس اعرف انت بتحبنا ولا بتحب ناحور بس و دلوقتي احنا اتأكدنا انك بتحب ناحور بس.
الملك غايبان بزعل : يا مازن انا بحبكم كلكم بس العقاب دا مينفعش.
ميار : على فكرة العقاب دا كويس ل ناحور مش كفاية انك سامحته لما اغتصبني.
ساعتها انا حسيت اني خلاص هنفجر لما سمعت اختي بتقول كدا.
الملكة يارا مخضوضة : ليه قولتي كدا دلوقتي يا غبية.
ميار : لان محدش فيكم اتصرف بالرغم انه اغتصبني مرتين.
الملك ديرايير مخضوض : يا مازن، اهدي شوية معلش، مازن رد عليا انت كويس.
انا ب نبرة حادة : ها قولت ايه يا بابا، تحب انفذ العقاب عليه ولا عليك بس خلي بالك ان دلوقتي العقاب هو الموت من غير رجوع.
الملكة يارا : لا يا مازن اوعي اعمل كدا يا ابني و بعدين ما غايبان فشخ ناحور لما اغتصب ميار.
انا : ممكن تسكتي يا كسمك ولا تحبي تموتي انتي كمان.
الملك ديرايير : ممكن تهدي يا مازن.
ميار : انا اسفة يا مازن بس فعلا غايبان بهدل ناحور لما عمل كدا.
انا ب غضب : دا بعد اول مرة ولا تاني مرة.
ميار : دا بعد تاني مرة.
انا : تصدق انك خول يا غايبان، ابنك ناحور لازم يموت والا انت اللي هتموت، تختار ايه.
ساعتها الملكة يارا اتكلمت مع واحد من الجنود.
الملكة يارا : روح بسرعة نادي ل النسل القديم كلهم و نادي بالريون و الملكة نالمورا.
الجندي : تحت امر مولاتي الملكة.
اختفى الجندي و انا ساعتها اتكلمت و قولت.
انا : كدا انتي اتطمنتي يا كسمك كل دول مش هيقدروا يغيروا حاجة من اللي هتحصل.
الملكة يارا : انت ازاي اصلا تقولي كسمك.
انا : ايه زعلتي اوي ولا ايه يا هههه كسمك.
بعد شوية ظهر قدامنا بالريون و الملكة نالمورا و اخواتي.
انا : اهلا ب كسم كل واحد فيكم بس اللي هيعمل حاجة مش تمام هنيكه.
الملكة نالمورا : تصدق انا نفسي فعلا اتناك يا حبيبي.
انا : عندك حق يا حبيبتي بس ناحور لازم يموت.
الملك عيرادير : انا موافق.
الملك طارنوخ : انا موافق.
الملك فعروم : انا موافق.
الملك جاسوم : و انا كمان موافق و يا ريت نخلص بقى من الموضوع دا.
الملك غايبان : يا جماعة دا اخوكم.
انا : ممكن تسكت يا كسمك.
بالريون : مازن، ممكن تهدي شوية علشان نعرف نتكلم.
انا حكيت ل بالريون كل اللي عرفته.
بالريون : طب ما كدا ناحور لازم يموت فعلا.
انا : سمعت يا غايبان.
الملك غايبان : انا مش موافق.
انا : حلو اوي، اسمع بقى، ابنك ناحور هيموت و كمان انت هتتسجن لمدة مليار سنة و كمان من النهاردة انا اللي متحكم ف عالم الجن مش انت، يا ديرايير روح هات ناحور هنا.
اختفى ديرايير و رجع و معاه ناحور. و انا ساعتها قربت من ناحور و رحت كسرت ضهره و ناحور اترمي ع الارض و لسه غاببان هيحاول يمنعني اختفيت و ظهرت وراه و كسرت ضهره هو كمان و هو اترمي جنب ابنه ناحور.
انا : ها يا ناحور تحب مين فيكم اللي يموت، انت ولا غايبان.
ناحور بيتوجع و اتكلم بصعوبة جدا و مرعوب : اقتل بابا، اقتل بابا، اقتل بابا.
ساعتها لاقيت الكل اتقرفوا منه جدا و لما الملك غايبان سمع كدا حس انه خد اكبر مقلب ف حياته و لاقيته بيقول.
الملك غايبان ب زعل : للآسف كان عندك حق يا مازن.
انا : هههههه، حق ايه بس، دورك جه هتختار مين فيكم اللي يموت ولا اعمل زي ما قال ناحور و اقتلك ههههه.
الملك غايبان : اقتلني.
للأسف كلنا زعلنا لما الملك غاببان قال كدا لانه المفروض كان يفهم ان ابنه باعه و لكن هو اختار يضحي بنفسه علشان ابنه يعيش.
انا ب زعل : ههههه لا مش هتموت بس انا هذلكم انتوا الاتنين ههههه.
ساعتها ضغطت على رجل غاببان كسرتها و هو بيصرخ من الوجع و سيبته و رحت ل ناحور و حطيت رجلي على صدره و ضغطت جامد و صدره كله بقى مطبق و ناحور بقى يتنفس ب صعوبة.
انا : هههههه، التعذيب حلو برضو، انا كان نفسي تدوق حاجة بسيطة من الذل اللي انت عملته فيا لما كنا ف أرض الحرب.
ساعتها حسيت ان الملك غايبان ندم فعلا هو و الملك ناحور بسبب اللي حصل ف الحرب و بعد شوية من اللي انا بعمله فيهم سيبتهم و قولت.
انا : كدا انا تمام و خدت حقي انا و اخواتي و لكن انا مش هرجع اعيش معاكم تاني.
بعد كدا مررت طاقة مني عندي ل الملك غايبان و الملك ناحور علشان يبقوا كويسين و بعد شوية قولت.
انا : يا ميار، بلاش تكدبي تاني و تقولي أن ناحور اغتصبك.
الملكة يارا متفاجئة : و انت عرفت منين انها بتكدب عليك، مفيش غير انا و غايبان و ناحور اللي عارفين انها بتكدب فعلا لان ناحور فعلا معملش حاجة ف ميار بس انت بقى عرفت ازاي.
انا بتضحك : هههههه، ما انا قادر اسمع ضربات القلب ل كل اللي موجودين هنا معانا.
ميار : هي دي قدرة من قدراتك.
انا : ايوه و بلاش تكدبي عليا تاني، بصوا يا ماما انتي و ميار و بابا، انا عارف انكم اخترعتوا حوار ال****** دا علشان ساعتها انا أفضى غضبي كله على بابا و ناحور و كنتوا مفكرين ساعتها اني كدا هرجع اعيش معاكم تاني و لكن انا مش راجع اعيش مع حد و دا آخر كلام.
الملك ديرايير : عندك حق يا مازن، ناحور لازم يبعد عننا.
الملك ناحور ب زعل : انتوا ليه بتعملوا كدا فيا، انا عارف ان اللي انا عملته دا كان غلط بس انا عملت كدا علشان ارجع اعيش معاكم تاني، انا اصلا مكنتش عايز ارجع و كنت بقول ل نفسي كويس انهم مفكرين اني ميت و كمان انا بعدت لاني كان نفسي ف امي بس هي رفضت و لكن لما عرفت انها بتحب واحد من اخواتي و اللي هو مازن ساعتها حسيت اني مش طايق نفسي و عملت اللي انا عملته دا علشان اعجبها.
الملكة نالمورا : للاسف، انا لما رفضت انك تنام معايا دا كان علشان انت أضعف مني بكتير و لو كنت نمت معايا كنت هتخسر نفسك قدام شهوتك و كان ممكن تموت و لكن لما انت حاولت تنام معايا غصب عني انا كرهتك جامد لأنك مش بتحترم رغبة اي حد ف حياتك و كمان انا دلوقتي ملك ل مازن بس لا ليك و لا حتى ل غايبان ف ياريت تنسى الموضوع دا بقى.
الملك ناحور : انا اصلا نسيته من زمان و اتمنى انكم تسامحوني.
الملك جاسوم : تسامحك ازاي بعد ما قتلتني و قتلت فعروم و طارنوخ و لو لا بابا كنا ميتين دلوقتي.
الملك غايبان : يا جماعة، اخوكم ناحور لما قتلكم كان ساعتها عارف اني هرجعكم للحياة تاني فهمتوا بقى.
انا : يعني اللي حصل دا كان من تخطيطك انت.
الملك ناحور : لا، كل اللي حصل ف الحرب كان بسببي انا و انا فعلا كنت عارف ان بابا هيرجع اخواتي للحياة و ساعتها كنت عارف انه لما يعمل كدا هيظهر ف أرض المعركة و لما يلاقيك بتموتني ساعتها هو هيقف ضدك و دا اللي حصل فعلا بس انا مكنتش متوقع انك تخليك زعلان مننا لمدة مليار سنة، يا ريت يا جماعة تسامحوني بقى و كفاية اللي بيحصل بينا دا.
انا: رأيكم ايه يا جماعة ف الموضوع دا.
الملك جاسوم : بالرغم انه قتلني بس هو ف الاخر يبقى اخويا الكبير ف انا هحاول اسامحه.
الملك طارنوخ : بص يا ناحور، من الاخر كدا انت منيوك اوي ف نفسك بس انا برضو هحاول اسامحك.
الملك فعروم : اللي مازن هيقول عليه انا هوافق عليه.
الملك عيرادير : عندك حق يا فعروم و انا كمان هعمل زيك.
الملك ديرايير : للأسف، بص يا ناحور، انت فعلا اخويا الكبير بس لحد دلوقتي انت مش كبير ف نظر حد، ركز كدا ف الكلام اللي قالوا عيرادير و فعروم، الاتنين دول مستنيين رأي مازن، تفتكر ليه عايزين يعرفوا رأيه.
الملك ناحور : لانه اكتر واحد اتظلم بسببي.
الملك ديرايير : لا، اخواتك منتظرين رأي مازن لانه فعلا كبير ف نظرهم و كبير ف نظري انا كمان و دا لانه طول عمره جدع معانا و لما حاولت تقتلنا هو وقف معانا لدرجة انه وقف قدام ابوه علشان اخواته، انا كمان مستني رأيك يا مازن.
الملكة نالمورا : اخواتك يا ناحور عندهم حق، انت لازم تغير من نفسك علشان تقدر تعيش معانا و بلاش الحركات اللي ملهاش لازمة دي و ياريت تحسن من نفسك لو انت فعلا عايزنا نسامحك.
الملك شمهروش : اخيرا هترجعوا كويسين مع بعض زي الاول.
الملكة هند : نفسي فعلا الدنيا ترجع زي زمان.
الملكة يارا : اصبروا بس لما نشوف رأى مازن ايه.
ميار : لو ليا عندك خاطر يا مازن، سامح اخوك و كفاية لحد كدا، احنا ف الاخر عائلة واحدة.
الملك غايبان : عندك حق يا ميار.
انا : انا موافق اسامحك يا ناحور.
الملك ناحور فرحان : شكر يا اخويا.
انا : بس بشرط.
الملك ناحور : قول يا مازن.
انا : انت لازم فعلا تحسن شخصيتك و تحسن حياتك و تعاملك مع كل اللي حواليك.
الملك ناحور : انا موافق بس اهم حاجة ان كلكم سامحتوني.
أنا : اصبر بس، لما نشوف رأي اخواتنا ايه.
اخواتي كلهم : موافقين يا مازن.
انا : كدا كويس بس خلوا بالكم من حاجة، لو ناحور كرر اللي عمله دا تاني، انا هموته و اللي هيحاول يمنع دا هيموت هو كمان حتى لو كانوا ولادي اللي مفيش أغلى منهم.
الملك ناحور : متقلقش يا اخويا.
كملنا قعدتنا هزار و ضحك بس انا كنت براقب حركات ناحور علشان انا عايز اتأكد هل هو فعلا ندمان و فرح لما احنا اتصالحنا ولا بيخطط ل حاجة ف دماغه، و بعد شوية انا خدت بعضي و معايا بالريون و الملكة نالمورا و اختفينا و رحنا منطقة التنانين و انا رحت القصر بتاعي اقعد مع خالتي و بنتها ولاء و مي و سيلين.
انا : اومال فين مايا.
خالتي : مايا راحت تدرب شوية.
انا : مع مين.
سيلين : راحت تتدرب مع رايفار ابن بالريون.
انا : كويس انها خدت بالها من قوتها.
الملكة نالمورا : لو تحب، انا ممكن ادربها عادي.
انا : هبقي اكلمها و لو هيا وافقت ابقى افشخيها ف التدريب.
مي : و الزفت ابنك دا راح فين.
انا : هو دلوقتي بيتدرب مع ديرايير و معاهم ميجور بنت شمهروش.
ولاء : يعني انت فعلا ناوي تجوزوا.
انا : طبعا لاني اكيد عايز افرح بيه و افرح ب مايا.
خالتي : خلي بالك يا مازن، انت بقالك فترة مش مهتم ب مي و سيلين و نالمورا.
الملكة نالمورا : براحته يا أميرة، مازن بس كان مشغول شوية و انا و مي و سيلين مقدرين اللي هو بيعمله.
ولاء : ابسط يا عم مازن نالمورا بنفسها بتدافع عنك.
مي : طبعا لأنها اكتر واحدة بتحبه.
سيلين : فعلا، نالمورا بتعشق مازن.
انا : افهم من كلامك يا مي انتي وسيلين انكم مش بتحبوني.
مي و سيلين : دا احنا بنموت فيك.
انا بتضحك : هههههه، دا مفيش دماغ عندكم خالص.
بعد شوية كلام و هزار خدت بعضي و رحت الجناح بتاعي قعدت افكر شوية علشان اقدر اقرر، هل انا هقدر اسامح ناحور ولا مش هعرف اعمل كدا و هل ابويا فعلا بيحب ناحور اكتر مننا ولا لا و بعد شوية لقيت فاسيرون ظهر قدامي.
انا : ايه، خلصت تدريب بسرعة ليه.
فاسيرون : احنا لسه مخلصين من شوية و دا بسبب ميجور اللي انت خليت اخوك يجيبها تتدرب معايا دي ضعيفة جدا بالنسبة ليا انا و عمي ديرايير.
انا : طب كدا كويس.
فاسيرون : لا مش كويس.
انا : ليه بتقول كدا.
فاسيرون : يا بابا، انا مش بحب اتعامل مع حد مغرور.
انا : يا ابني، انا اتكلمت مع ميجور لما كنت بزور جدتك يارا و عمتك ميار و هي مش مغرورة ولا حاجة بالعكس دي كويسة جدا.
فاسيرون : بصراحة كدا، انا بحب واحدة.
انا متفاجئ: مين دي بقي.
فاسيرون : مش هينفع اقول يا بابا لأنك مش هتوافق.
انا : أوافق على ايه بالضبط، اتكلم و بلاش لف و دوران.
فاسيرون : سيبها بظروفها يا بابا.
انا بزعق : يا ابني، انطق هي مين و خلصني بقى من الحوار دا.
فاسيرون : انا بحب جدتي اميرة، اللي هي تبقى خالتك أميرة.
انا ساعتها اتفاجئت فشخ و دا لان ابني طلع بيحب خالتي اللي هي أم ولاء و سيلين.
انا : طب هي رأيها ايه.
فاسيرون : هي لسه متعرفش.
انا : ثانية واحدة، هو انت بتحبها ك واحدة ممكن تبقى مراتك ولا واحدة هتبقى معاك ع السرير.
فاسيرون : لسه مش عارف و علشان كدا انا مش مستعجل ف حوار الجواز دا.
انا : حتى لو هي تعرف و موافقة، انا مستحيل أوافق على كدا.
فاسيرون : ليه بقى مش موافق يا بابا، طب ما انت كنت بتنام مع امك يارا او جدتي يارا و كمان كنت بتنام مع عمتي ميار، ايه هي جت عليا انا و المحاارم بقوا غلط دلوقتي.
انا : انا فعلا عملت كدا بس انا مخلفتش من واحدة فيهم، انا يوم بقى عندي ولاد كانوا من مراتاتي مش من واحدة من المحاارم، فهمت.
فاسيرون بزعل : فهمت يا بابا، متقلقش مش هيحصل حاجة بيني و بين جدتي اميرة.
انا : بص يا فاسيرون، لو الموضوع عليا كنت قولتلك روح دور نيك فيها بس ل انت تحب يبقى عندك ولاد من المحاارم ولا من واحدة بتحبها و تحبك.
فاسيرون : اكيد من واحدة بتحبني و احبها.
انا : علشان كدا انا رافض، يا ابني انا لحد دلوقتي بتعذب لاني فعلا كنت عايز اخلف من جدتك يارا و عمتك ميار بس لما راجعت نفسي لاقيت اني غلط و ان اللي تجيبلي ولاد لازم تبقى واحدة احبها و تحبني تبقى مراتي فعلا مش واحدة انا و هي بنريح بعض جنسيا و خلاص.
فاسيرون : خلاص يا بابا انا كدا فهمت و كمان انا بقالي فترة بفكر ف الموضوع دا و فعلا انت عندك حق انا لازم فعلا اتجوز بدل ما اضيع نفسي ع الفاضي.
انا : براحتك يا ابني بس لو انت فعلا مش قادر تبعد عن جدتك أميرة، روح و أعرض عليها الموضوع و شوف رأيها.
فاسيرون اختفى من قدامي.

ف قصر الملك شمهروش.
فرعون : يا جماعة انا بقالي مليار سنة و لكن خلاص انا مش قادر استنى اكتر من كدا.
الملكة هند : خلاص روح قولها و شوف ردها ايه.
الملك شمهروش : لو هي وافقت، انا هكلم مازن و لو وافق اتجوزوا يا فرعون.
فرعون : خلاص يا عمي، انا هروح اقولها و اشوف هوصل ل ايه.
اختفى فرعون و ظهر ف القصر الملك غايبان.

ف قصر الملك غايبان.
الملك غايبان كان قاعد مع الملكة يارا بيتكلموا و ظهر قدامهم فرعون.
الملك غايبان : عايز ايه يا فرعون.
فرعون متوتر : انا كنت جاي ل ميار.
الملكة يارا : و عايز ايه من ميار يا فرعون.
فرعون : كنت عايز اتكلم معاها شوية.
طبعا الملك غايبان و الملكة يارا عارفين هو فرعون عايز ايه بس كان لازم يتصرفوا كدا لان لو فرعون حس انهم عارفين انه بيحب ميار، ساعتها هيفقد ثقته ب نفسه و مش هيعرف يتكلم قدام ميار.
الملك غايبان : ميار ف الجناح بتاعها.
اختفى فرعون و ظهر ف جناح ميار.
ميار مخضوخة : فرعون.
فرعون : اسف اني جيت من غير معاد و لكن انا كنت عايز اقولك حاجة بس بلاش تزعلي.
ميار : و انا هزعل من ايه.
فرعون متوتر فشخ : انا بحبك يا ميار و نفسي تقبلي تتجوزيني.
لما ميار سمعت كلامه عملت نفسها متفاجئة و قالت.
ميار مكسوفة : بجد بتحبني يا فرعون.
فرعون : انا اموت نفسي علشانك يا ميار.
ميار : طب ممكن تديني وقت افكر و انا هبقي ارد عليك.
فرعون : براحتك بس لو مافيهاش رخامة، ممكن اعرف امتى هتردي عليا.
ميار : متقلقش مش هاخد وقت كبير.
فرعون ساعتها اختفى من قدام ميار و ظهر ف قصر الملك شمهروش. و ميار راحت ل الملك غايبان و الملكة يارا.
الملك غايبان : ها، موافقة تتجوزي فرعون ولا ايه.
ميار : انا موافقة بس عايزه اعرف رأي مازن.
الملكة يارا : طبعا لازم تشاوري اخوكي.

ف قصر الملك شمهروش.
ظهر فرعون قدامهم و هو متوتر فشخ.
جيرال : شكلها كدا رفضت.
فرعون : لا، بس هيقالت انها محتاجة وقت تفكر.
الملكة هند : يبقى هي موافقة بس هي لازم تاخد رأي مازن و رأي امها.
فرعون : براحتها بقى ترد وقت ما ترد.
حورس : متقلقش هي هترد بسرعة.
الملك شمهروش : و عرفت منين يا خفيف.
حورس : لأنها لما كانت مع جدي غايبان هنا اخر مرة لما كان مازن موجود كانت بتبص ل فرعون كتير فشخ و لما تابعتها لاقيتها مركزة معاه جامد.
الملكة هند : اصبروا شوية ولا كام يوم و ساعتها هنعرف هي موافقة ولا ايه.
ميجور : بس مازن طلع قوي فشخ لدرجة انه يفشخ جدي غايبان و جدي ناحور مع بعض ف نفس الوقت و كمان من اير حتى ما يتعب.
الملك شمهروش : مازن دلوقتي أقوى من بالريون نفسه و كمان أقوى منه بكتير.
الملكة هند : اه صحيح، انتي عملتي ايه ف التدريب مع جدك ديرايير و فاسيرون ابن مازن.
ميجور : انا حرفيا معملتش حاجة، دول ف مستوى تاني خالص و الاتنين حرفيا مجانين قتال.
الملك شمهروش : عندك حق لان جدي ديرايير قوي جدا و لكن فاسيرون برضو قوي و كمان ممكن يكون بقوة جدي جاسوم يعني مستواها عظمة فشخ.
ميجور : بس فاسيرون دا مز المز يا جماعة و جميل فشخ.
الملكة هند : ما تلمي نفسك شوية يا نحنوحة.

ف عالم البشر.
ف القاعدة اللي ف القطب الجنوبي.
اللواء على كان موجود ف القاعة العامة و كان معاه مصلحي و علاء و عمر و كان معاهم سيادة الرئيس.
سيادة الرئيس : للأسف، احنا خلاص خسرنا قوتنا و سلطتنا ف العالم كله و دا بسبب الاهمال.
اللواء على : عندم حق يا فندم و لكن مش بسبب الإهمال، اللي حصل دا بسبب إهمال الدول التانية مش إهمال مننا احنا.
مصلحي : اللواء على عنده حق، الإرهاب دلوقتي بيحكم العالم كله، كل رؤساء الدول بقوا من الإرهابيين و مفيش غير دولتنا بس اللي لحد دلوقتي موصلش ليها الإرهاب.
عمر : هو فعلا بيحصل ف بلدنا هجمات إرهابية كبيرة و لكن نظام الدولة لحد دلوقتي سليم و بعيد تماما عن الإرهاب.
علاء ب زعل : كان نفسي فعلا احافظ ع اللي مازن سابوا لينا.
اللواء على : انا معايا الخاتم اهو و مازن كان قال اني لو حبيت اشوفه، لازم أقرب الخاتم من بقى و اقول اسمه ٣ مرات.
الرئيس : متعملش كدا دلوقتي مهو مش كل مرة هنعتمد على مازن، لازم الأول نحاول نعتمد على نفسنا و نرجع العالم زي ما كان.

ف إنجلترا ف مدينة لندن.
كان فيه اجتماع لكل دول العالم ماعدا مصر و دا لأن اللي بيحكمها مش إرهابي، كل دول العالم بقت دول إرهابية و ف الاجتماع دا اتفقوا على خطة يوقعوا بيها البلد.

ف عالم الجن
ف منطقة التنانين ف القصر بتاعي.
كنت ساعتها لسه ف الجناح بتاعي بفكر ف الحاجة اللي انا حاسس انها بتغير جوايا و ايه هي اصلا و هل قوتي هتزيد و لا هتقل و انا اصلا هتصرف ازاي لحد ما لقيت مي ظهرت قدامي.
انا : تعالي يا حبيبتي.
مي قربت و قعدت جنبي ع السرير و لزقت جامد فيا.
مي بشهوة و سفاله : انا نفسي فيك دلوقتي يا حبيبي.
انا : اشمعني.
مي : هو كدا اذا كان عاجبك.
انا : طبعا عاجبني.
نطيت عليها و بوستها بوسة رومانسية فشخ و ايدي كانت بتدعك بزازها و بعد شوية نزلت ع رقبتها ابوس و اعض فيها شوية و هي بتتأوه جامد لأنها هايجة جامد و رحت نازل عند كسها قعدت الحس فيه.
مي : ايوه امممم كمان لحس كمان يا دكري قطع كسي و عضه اه اه اه اه كمل كمان الحس احسن يا حبيبي.
و انا مكمل لحس ف كسها لحد ما هي اترعشت جامد
و نزلت عسلها و انا لحسته كله و كملت لحس ف كسها و بعد شوية طلعت بوستها و مسكت زبي و دخلته ف كسها و قعدت أخرجه و ادخله و هي بتموت تحت مني.
مي : اه اه اه اه اه كمان يا حبيبي بتاعك بقى كبير كدا ليه كسي بيحرقني يا حبيبي ريحه و طفيه اكتر اكتر اكتر يا حبيبي اح اااااححححح حاسب يا حبيبي كدا هتعورني يا دكري نيكني بمزاج يا حبيبي اه اح اح كسي بياكلني يا حبيبي كمل زي ما انت احااااااااا انت جامد اوي يا دكري بحبك يا مازن امممم بموت فيك و ف زبك دا اللي مبهدلني و تاعبني كمل بقى آآآآآآه مش كدا خليك براحه.
و انا نازل فشخ ف كسها و هي بتتأوه جامد و بتتلوي تحتي لحد ما هي جابت للمرة التانية و انا برضو مكمل نيك فيها.
مي : ايوه ايوه نيكني و اخبطني اكتر نفسي تسيب ربك جوه كسي خليه يكيفني اه اح احااااااااا بتاعك يجنن يا حبيبي اه اااااااه احيه احيه انا مش حاسة بنفسي انا حاسة اني طايرة يا حبيبي ايوه كدا عشرني و انفخ بطني و اهري كسي.
بعد شوية قومت و خليتها تعمل و ضع الدوجي و رشقت زبي ف كسها و اشتغلت فيها نيك وهي كانت بتدعك بزازها ب ايد و ايدها التانية ساندة بيها ع السرير و انا مكمل نيك فيها و صوت الخبط على جدا و هي عمالة تنزل عسل.
مي بتترعش : اجمد ايوه اجمد نييييك نييييك اااحح امممم زبك مالي كسي من جوه يا دكري نفسي تعشرني بقى يا حبيبي.
بعد شوية أعصاب مي سابت خالص و ساعتها طلعت زبي من كسها و رشقته ف طيزها مرة واحدة و هي صوتت جامد فشخ.
مي بتتوجع : ااااااااااااااااااه طيزي احححححححح طيزي وسعت و بقت نفق يا حبيبي انا مش حاسة بيها يا مازن بس دا احساس جميل كمل نيك و موت طيزي وسعها اكتر يا حبيبي خليها زي النفق كمان و كمان.
ساعتها بقى انا اشتغلت بعنف شوية و رحت ضربت مي على طيزها بس براحة و لكن بسبب قوتي كانت الضربة بالنسبة ليها قوية و هي بدأت تنزل عسل اكتر و اكتر لحد ما خليتها تنام تاني و رشقت زبي ف كسها و لكن بقيت عامل زي مكنة النيك و بقيت ادخل زبي و أخرجه بسرعة اوي و هي بتترج جامد تحت مني و بزازها بقوا يطلعوا و ينزلوا بشكل خلاني اهيج اكتر و بدأت كل شوية ازود سرعتي لحد ما هي جابت عسلها ل اخر مرة و لاقيتها بتقول.
مي : امممم كفاية يا حبيبي كسي اتهري و انا مش قادرة خلاص اح اح اح كسي بيتقطع كدا يا حبيبي براحة شوية خليك رومانسي شوية و انا هحاول استحمل اه احااااا بقولك براحة يا حبيبي مش كدا.
كملت نيك فيها لحد ما لاقيت كسها خلاص مش مستحمل و طلعت زبي منه و قعدت جنبها ع السرير و مي كانت نايمة جنبي و مغمضة عنيها و بتقول.
مي : انت فشختني يا حبيبي، معلش بقى انا ارتحت بس انت لسه، كان نفسي ترتاح يا حبيبي بس انت تعبتني اوي، ممكن متزعلش مني.
انا : لا طبعا مش زعلان و بعدين اهم حاجة انتي اترتاحتي.
مي : دا كنت بموت تحت منك كل ما تنيكني بتبقى جامد اكتر يا حبيبي.
انا : ولا يهمك يا مي.
قعدت شوية مع مي و طول ما احنا قاعدين كنت عمال اقفش بزازها و ابوس فيها و احسس على وراكها و طيزها لأنها جميلة جدا و انا بحبها بس طبعا مش زي نالمورا و انا عمال العب ف جسمها.
مي : هو جسمي عجبك للدرجة دي يا مازن.
انا : طبعا يا حبيبي، انتي متضايقة من اللي بعمله ولا ايه.
مي : لا طبعا، انا بحب اللي انت بتعمله دلوقتي بس انا مش قادرة دلوقتي لأنك بهدلتني جامد يا دكري.
انا : انا لحد دلوقتي اصلا مش حاسس اني هايج.
مي : انت بتتكلم جد، يعني جسمي مش بيهيجك زي زمان.
انا : لا طبعا، جسمك فشيخ الصراحة بس بسبب اني قوتي زادت جامد الفترة اللي فاتت ف صعب جدا اني اهيج بسهولة، فهمتي.
مي بتدمع : انا اسفة يا حبيبي.
انا : ليه بتتأسفي.
مي : لاني مش قادرة ابسطك يا مازن.
انا : بالعكس، انا ببقى مبسوط لما بشوفك انتي و سيلين و نالمورا مبسوطين ليه بقى بتعيطي يا حبيبتي.
مي : لاني حاسة انك مش مبسوط معايا.
انا : اوعي تقولي كدا تاني و الا هزعل منك بجد، انا بحبك يا مي و دا الأهم.
مي : شكرا يا حبيبي، ممكن تقوم بقى و تسيبني ارتاح شوية لاني ممكن اهيج بسبب انك بتقفش فيا.
انا : اعمل ايه بس ما جسمك اللي ابن متناكة فاجر، و بعدين بزازك دي المفروض تتاكل اكل كدا.
مي : معلش يا حبيبي سيبني ارتاح بس.
قعدت انا و مي ف حضن بعض شوية حلوين و بعد كدا خدت بعضي و اختفيت و ظهرت قدام بالريون.
بالريون : ايه هنبدأ تدريب دلوقتي.
انا : لا مش دلوقتي كل الحكاية اني عايز اقعد معاك شوية.
بالريون : هههههههه برضو مش هينفع اقولك حاجة.
انا : هههههه طول عمرك فاهمني بس انا برضو هعرف بس مش منك انت.
بالريون : انا منبه ع الكل ميتكلموش خالص.
انا : طب ليه عملت كدا يا زفت.
بالريون : يا مازن افهم شوية، القوة و التدريب مش كل حاجة ف الحياة.
انا : ما انا عارف، بس انا فعلا نفسي اعرف.
بالريون : بقولك ايه ما تيجي نبدأ تدريب و خلاص و بلاش وجع دماغ.
انا : على رأيك، يا خبر النهاردة ب فلوس بكرة يبقى على زبي هههه.
بعد شوية بدأت انا و بالريون التدريب و قعدت اتدرب معاه لمدة كبيرة جدا و لما خلصنا تدريب.
بالريون بيتوجع : كسمك يا زفت انت.
انا بتضحك : معلش مكنش قصدي خالص.
بالريون : يا مازن لازم تفهم ان قوتك زادت و دلوقتي انت أقوى مني بكتير ف لازم تاخد بالك ان اللي بيتدرب معاك أضعف منك.
هنا بقى انا حبيت ازنقه شوية.
انا : نفسي بقى اعرف ليه قوتي بتزيد بالشكل دا، ما انت اهو بتدرب معايا و قوتك فعلا بتزيد بس مش بتزيد زي قوتي ما بتزيد ليه.
لما قولت كدا لاقيت بالريون بقى متوتر اوي.
انا : برضو مش عايز تتكلم.
بالريون : معلش يا صحبي بس اوعدك انك هتعرف ف الوقت المناسب.
انا : طب انا دلوقتي عايز رايفار ابنك يخش جوايا علشان اعرف قوتي هتبقى قد ايه لما استخدم قوة الحيوان المختوم جوايا.
بعد ما قولت كدا لاقيت بالريون بينادي بصوت عالي و بعد شوية ظهر رايفار.
رايفار : نعم يا بابا.
بالريون : مش انا اللي عايزك.
انا : انا محتاجك تخش جوايا يا رايفار لاني عايز اعرف قوتي هتبقى قد ايه لما استخدم قوتك مع قوتي.
بعد كدا رايفار استخدم الختم اللي بينه و بيني و فعلا دخل جوايا و لكن ساعتها أنا حسيت بوجع كبير جدا.
انا بتوجع : احاااااااااااااااا ااااااااااااااااااه هو ايه اللي بيحصل يا بالريون.
بالريون لما شافني كدا بقى مرعوب و متوتر فشخ و بعد شوية لاقيت الوجع بدأ يزيد اكتر و اكتر و بعد كدا لاقيت رايفار خرج من جوايا و كان شكله مفشوخ و جسمه كله كان مجروح جامد كأنه خارج من حرب و لاقيته بالريون بيقول.
بالريون مرعوب : ايه يا ابني، يارايفار هو ايه اللي بيحصل دا.
رايفار : الختم اتكسر يا بابا.
بالريون : خخخخخخخ ازاي دا، دي اول مرة الاقي ختم انكسر هو ايه اللي حصل لما كنت ف جسم مازن.
ساعتها كنت انا عمال تصرخ جامد و حاسس ان جسمي كله بيتحرق لدرجة اني فقدت الوعي.

بعد مليون سنة.
كنت ع السرير ف الجناح الخاص بيا ف القصر ف منطقة التنانين و كنت لسه فاقد الوعي و كان مي و سيلين و نالمورا و خالتى أميرة و ولاء بنتها و امي يارا و اختي ميار و الملك غايبان و كل اخواتي ملوك النسل القديم موجودين حواليا بقالهم فترة كبيرة وكان موجود معاهم رايفار ابن بالريون زعيم التنانين.
الملك غايبان: هو مازن بقاله كدا قد ايه.
رايفار : حوالي مليون سنة يا عمي.
الملك ديرايير : و كمان عمي بالريون اتأخر يا جماعة.
الملك غايبان : عندك حق يا ديرايير بس لازم نستنى اخويا الكبير لان هو دلوقتي الوحيد اللي يقدر يساعدنا.
الملك ديرايير : هو ايه اللي حصل يخلي مازن يتعب قوي كدا.
رايفار : كل اللي حصل انه من حوالي مليون سنة بعد ما خلص تدريب هو و ابويا بالريون، مازن ساعتها طلب اني ادخل جوا جسمه لانه كان عايز يعرف لما نتحد هتبقى قوته قد ايه و انا فعلا عملت كدا و لكن مفيش كام ثانية و حسيت ان جسم مازن رافض الطاقة بتاعتي تماما لدرجة ان اتصابت جامد و الختم اتكسر و لاقيت نفسي خرجت من جسم مازن.
لما كل اللي موجودين سمعوا كلام رايفار اتخضوا كلهم لان دي اول مرة ف عالم الجن يحصل انكسار ل ختم.
الملك عيرادير : احااااااااا، الختم اتكسر ازاي.
الملك غايبان : دا معناه ان مازن بقى قوي لدرجة ان جسمه رفض اي ختم ل اي حيوان جواه.
الملكة نالمورا: كلامك صح بس برضو الحل ايه دلوقتي.

ف كوكب تاني من كواكب الجن.
ف قصر ملك الكوكب كان موجود بالريون زعيم التنانين و كان قاعد على كرسي جنب شخص غامض فشخ و الشخص دا كان عنده قرون كبيرة جدا و عنده جناحات و كمان شكله كان زي شكل الملك غايبان كدا و الشخص دا يبقى ابو الجن ف الكوكب دا و هو الأخ الأكبر ل الملك غايبان و كان اسمه الملك امنحوتب.

الملك امنحوتب : اخبارك ايه يا غالي و اخبار غايبان و ولاده و نالمورا اختي ايه.
بالريون : بخير يا ابن عمي المهم انت اخبارك ايه و اخبار ولادك و مراتك ايه.
الملك امنحوتب : كلنا كويسين يا حبيبي.
بالريون : انا جايلك علشان تيجي معايا ل كوكب غايبان اخوك ضروري.
الملك امنحوتب : ليه حصل مشكلة ولا ايه، اوعي يكون حد منهم مات.
بالريون : لا هما كلهم كويسين مفيش حاجة بس فيه واحد من ولاد اخوك فقد الوعي من حوالي مليون سنة و لسه زي ما هو.
الملك امنحوتب مخضوض : مين بالضبط فيهم اوعي يكون ديرايير، دا اكتر واحد بحبه ف ولاد اخويا .
الملك بالريون : لا مش هو، انا بتكلم عن مازن.
الملك امنحوتب : هو اخويا بقى عنده مازن كمان.
الملك بالريون : ههههه ايوه بس مش من اختك نالمورا، مازن يبقى ابن اخوك غايبان من يارا و دي واحدة كانت من البشر و لكن غايبان حولها ل جن زينا كدا.
الملك امنحوتب : و ايه اللي حصل يخلي واحد من النسل القديم يفقد الوعي المدة دي كلها، دول مليون سنة برضو.
الملك بالريون : مازن مش من النسل القديم.
الملك امنحوتب : يبقى اكيد ضعيف و اكيد و هو بيتدرب تعب جامد و جسمه مستحملش.
الملك بالريون : لا، مازن فعلا مش من النسل القديم و دا بسبب انه أقوى من اخوك غايبان و كمان أقوى مني.
الملك امنحوتب متفاجئ : انت بتتكلم بجد يا ابن عمي.
الملك بالريون : هو دا فيه هزار يا امنحوتب، مازن أقوى مني انا و اخوك غايبان ب مراحل كبيرة جدا.
الملك امنحوتب : طب ليه بقى فقد الوعي.
ساعتها الملك بالريون حكي ل الملك امنحوتب اللي حصل.
بالريون : و انا لما لاقيت مازن فقد الوعي حاولت امرر طاقة ليه بس لاقيت حاجة كدا.
الملك امنحوتب : لاقيت ايه.
الملك بالريون : جسم مازن كله طاقة نقية.
الملك امنحوتب وقف و هو متفاجئ : انت بتتكلم بجد يا بالريون.
الملك بالريون : ايوه بتكلم بجد اومال انا جاي من كوكب تاني علشان اهزر يا ابن عمي.
الملك امنحوتب : معلش انا عايز افهم حاجة، انت عارف اني أقوى منك انت و غايبان و باقي اخواتي صح.
الملك بالريون : كلامك صح انت أقوى مننا فعلا و كمان انت أقوى من مازن بس بحاجة بسيطة.
الملك امنحوتب : يلا بينا نروح ل مازن.

عندي ف القصر بتاعي ف منطقة التنانين.
كنت لسه فاقد الوعي ع السرير و برضو كل اهلي موجودين حواليا.
الملك غايبان : ابعدوا كدا يا جماعة.
الملكة نالمورا : هتعمل ايه.
الملك غايبان : هحاول امرر طاقة ل مازن.
بالفعل الملك غايبان قرب مني و حط ايده ع راسي و حاول ينقل طاقة ليا و لكن فجأة الملك غايبان اتنطر جامد ل ورا و خبط ف اخواتي و كلهم وقعوا ع الارض. و ظهر ساعتها الملك امنحوتب اخو غايبان الكبير و معاه ابن عمه الملك بالريون زعيم التنانين.
الملك امنحوتب قرب من اخته نالمورا و حضنها جامد و قال.
الملك امنحوتب : يااااااه، أخبارك ايه يا نالمورا.
الملكة نالمورا : كويسة يا اخويا، اخبارك و اخبار ولادك ايه و مراتك عاملة ايه.
الملك امنحوتب : كلهم كويسين يا نالمورا.
و ساعتها الملك امنحوتب لقى الملك غايبان و اخواتي واقعين ع الارض. ف قرب من الملك غايبان و قومه و حضنه جامد و قال.
الملك امنحوتب : ايه يا عم بقى تقعد دا كله متسألش عليا.
الملك غايبان : معلش يا اخويا حقك عليا و زي ما انت شايف.
الملك امنحوتب ساب الملك غايبان و راح ل أخواتي حضنهم و قال.
الملك امنحوتب : بقى يا كلاب تقعدوا السنين دي كلها مفيش لا حس و لا خبر.
اخواتي : احنا اسفين يا عمي مكنش قصدنا.
الملك يارا : معلش ثانية واحدة، هي نالمورا تبقى اختك و انت تبقى اخو غايبان و دا معناه ان نالمورا تبقي اخت غايبان.
الملكة نالمورا : ايوه انا ابقى اخت غايبان بس احنا اتجوزنا، معلش يا امنحوتب دي تبقي يارا مرات غايبان التانية و تبقى ام مازن و كمان دي بنتها ميار و دي تبقي خالة مازن و اسمها أميرة و دي بنتها ولاء و دي مي مرات مازن و دي سيلين برضو مرات مازن و دا يبقى فاسيرون ابن مازن و دي مايا بنت مازن.
الملك امنحوتب : اهلا بيكم ي جماعة، انا سعيد جدا اني اتعرفت عليكم، ممكن بس تخرجوا كلكم من الجناح هنا و تروحوا تقعدوا ف القاعة العامة و انت يا بالريون و انت يا غايبان و انت يا ديرايير خليكم معايا لاني ممكن احتاج ليكم.
و فعلا كل اللي موجودين ف الجناح خرجوا ماعدا ابويا و اخويا ديرايير و بالريون و هنا بقى الملك امنحوتب قرب مني و حط ايده ع دماغي و حاول يمرر ليا طاقة و لكن اترمي زي ما حصل مع غايبان بالضبط و هنا الملك امنحوتب قال.
الملك امنحوتب : مفيش حل غير اني استخدم المعرفة القديمة.
هنا بقى غايبان و ديرايير و بالريون اتخضوا جامد. و ساعتها الملك امنحوتب وقف ف وسط الجناح و عمل أشكال هندسية غريبة و كانت على شكل تعاويز و سحر و بعد كدا شال جسمي و حطه وسط التعاويز و الطلاسم دي و اول ما انا لمست الطلاسم دي، الطلاسم كلها طلعت نور كبير جدا لدرجة ان الملك امنحوتب و ابويا و اخويا ديرايير و بالريون حطوا ايدهم على عينهم و بعد شوية النور راح خالص و ساعتها الملك امنحوتب قال.
الملك امنحوتب مندهش : عندك حق يا بالريون، مازن طاقته فعلا من الطاقة النقية او بمعنى أصح مازن عنده طاقة الإلهة او طاقة ملوك الطاقة.
ساعتها الملك غايبان و الملك ديرايير اترعبوا فشخ لأنهم اول مرة يعرفوا كدا و لكن بالريون ابتسم لانه كان عارف كدا من ساعة لما بدأ يدربني.
الملك غايبان مندهش و مرعوب : يعني يعني يعني، يعني مازن بقى من ملوك الطاقة زي بابا كدا أو زي ابوك يا بالريون.
الملك بالريون : ايوه يا ابن عمي، مازن عنده قوة الإلهة و لكن لازم الأول يتدرب علشان يقدر يستخدمها.
الملك امنحوتب : دلوقتي بقي لازم نفوق مازن.
الملك امنحوتب ساعتها نقل طاقة ل الطلاسم اللي رسمها و فعلا الطلاسم دي بدأت تتحرك بسرعة كبيرة و انا فوقها لحد ما انا بدأت افتح عيني و لكن ساعتها كنت حاسس اني شخص تاني خالص.
انا بتكلم براحة و صوتي واطي : انا فين و انت مين.
الملك بالريون فرحان : متقلقش يا مازن دا يبقى عمك امنخوتب اخو ابوك الكبير.
الملك امنحوتب : اهلا يا مازن، انا عمك امنحوتب، قول بقى حاسس ب ايه دلوقتي.
انا : حاسس اني واحد تاني خالص، هو ايه اللي حصل يا بالريون انا اخر حاجة فاكرها اننا كنا خلصنا تدريب و لما رايفار دخل جوايا جسمي وجعني جامد.
ساعتها بالريون قال كل حاجة حصلت و ان عندي الطاقة النقية.
انا متفاجئ : علشان كدا قوتي كانت بتزيد بسرعة جدا.
الملك امنحوتب : دلوقتي بقي مش فاضل غير انك تتدرب علشان تبقى من ملوك الطاقة.
انا : انا فعلا محتاج اتدرب بس مين اللي هيدربني بقى لان اكيد بالريون متعاملش قبل كدا مع حد عنده طاقة نقية.
الملك امنحوتب : مخبيش عليك يا مازن، انا كمان متعاملتش قبل كدا مع حد عنده طاقة نقية و الوحيد اللي اعرفه عنده طاقة نقية هو بابا او بمعنى أصح جدك.
انا : ايه بقى حوار ملوك الطاقة دول.
الملك امنحوتب : بص يا مازن، انا و اخويا غايبان و باقي اخواتنا نبقى ولاد واحد من ملوك الطاقة او الإلهة بس احنا بنقول عليهم ملوك الطاقة و دول بقى ف مستوى تاني ف القوة و الواحد منهم بيحكم مجرة كاملة.
انا : يعني جدي بيحكم المجرة اللي احنا فيها دي.
الملك امنحوتب : بالضبط و كل واحد من ملوك الطاقة يقدر يدمر اي مجرة بمجرد انه يطرقع صوابعه.
انا : احااااااااا هما اقوياء كدا ازاي.
الملك امنحوتب : قصدك انتوا اقوياء كدا ازاي و دا لأنك خلاص بقيت منهم و مش ناقصك بس غير التدريب علشان تقدر تتحكم ف قوتك دي.
انا : بس انا دلوقتي متحكم ف قوتي كويس و تقدر تسأل بالريون لانه كان بيتدرب معايا دايما.
الملك بالريون : دلوقتي مش هتعرف تتحكم ف قوتك يا مازن لان ف الاول معظم طاقة جسمك كانت عادية و كان فيه نسبة صغيرة و هي الطاقة النقية اما دلوقتي ف كل الطاقة اللي عندك بقت طاقة نقية.
انا بزعل : طب و الحل ايه بقى لان كدا مفيش حد يقدر يفيدني ف الحوار دا.
الملك امنحوتب : متقلقش كله هبقي تمام بس اهم حاجة انك ترتاح دلوقتي لحد ما جسمك يبقى كويس.
انا : خلاص تمام يا عمي اللي تشوفه. يتبع


الجزء الثاني


اهم حاجة انك دايما تحاول تحسن الظن بالناس و لازم تعمل كدا و الا هتحس ان كل اللي حواليك خاينين و دي بقي مشكلة كبيرة جدا لأنك اكيد مش عايش ف الدنيا ل وحدك و لكن لو حسيت ان كل حاجة انت عارفها عن شخص معين تخليك فعلا تسئ الظن بيه برضو مش ينفع تسئ الظن، بس انت ممكن تاخد حذرك و دا افضل بكتير من انك تسئ الظن لان لو اي حد حس انك ب تسئ الظن بيه، اكيد هيحاول يبعد عنك و لو انت بتسئ الظن لكل اللي ف حياتك ساعتها هتلاقي نفسك لوحدك لو حصل معاك اي مشكلة و علشان كدا انت ممكن تحرس من اللي حواليك و لكن حاول مش تسئ الظن بيهم، الاحتياط واجب مش سوء ظن.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
اهلا و مرحبا بكم ف الجزء الثاني من السلسلة الثالثة ل الحرب و الجنس و الغموض.

بعد ما عمي الملك امنحوتب مشي هو و بالريون قعدت انا افكر ازاي هقدر اتعلم استخدام الطاقة النقية و لما خلصت تفكير خدت بعضي و رحت ل المنطقة اللي كنت بتدرب فيها مع بالريون و كانت جنب القصر بتاعي ف منطقة التنانين و حاولت ساعتها استخدم قدراتي و اتحكم ف كل العناصر و لكن مقدرتش و دي كانت حاجة مخيفة جدا بالنسبة ليا لدرجة اني ساعتها تعبت نفسيا و حاولت أسند نفسي ع جبل من اللي موجودين حواليا و لما ايدي قربت من الجبل دا و كنت خلاص هلمسه لاقيت الجبل كله اتهد و دي كانت حاجة غريبة جدا لأن قوتي عمرها ما وصلت للدرجة دي و دا خلاني افرح بس مش اوي طبعا.

ف كوكب الملك امنحوتب.
الملك امنحوتب كان قاعد مع اخواته اللي هما أعمامي.
و اعمامي انا ترتيبهم هيبقى من الكبير ل الصغير كالآتي.
اكبر واحد فيهم هو عمي الملك امنحوتب و دا بقى أقوى واحد فيهم، قوي جدا لدرجة انهم كلهم بيحترموه فشخ.
عمي التاني هو الملك شيدرون، ايوه شيدرون اللي كان موجود ف كوكب الملك غايبان و الملك شيدرون تاني أقوى واحد بعد الملك امنحوتب، و عايش ف كوكب غايبان لان كوكبه اتدمر من زمان جدا و دا هنعرفه مع القصة.
عمي التالت هو الملك نيو و دا تالت أقوى واحد بعد شيدرون و امنحوتب و عنده كوكبه الخاص.
عمي الرابع هو الملك كيو و دا رابع أقوى واحد ف أعمامي و عنده كوكبه الخاص.
و فيه بقى عمتي تايجرا و دي قوية برضو زيهم و ف الاخر بقى فيه الملك غايبان ابويا و دا آخر واحد فيهم و اضعف واحد و عنده كوكبه اللي احنا عايشين فيه.
و طبعا فيه عمتي نالمورا اللي هي تبقى مرات الملك غايبان لأنهم اخوات اصلا و لكن هما اتجوزوا. و الملكة نالمورا أقوى من شيدرون بس مش أقوى من امنحوتب.
الملك امنحوتب : ها هنعمل ايه مع ابن اخوكم.
الملك شيدرون : مازن قوي جدا لدرجة انه ف الحرب كان أقوى من غايبان.
الملك امنحوتب : ههههه، دا أقوى مننا كلنا لانه بقى عنده الطاقة النقية و دي حاجة انا عمري ما حلمت اني اوصل ليها.
الملك نيو : احنا لازم نشوف حد يدربه كويس لانه اكيد محتاج دا و الا هيعيش حياته ب صعوبة جدا لأن مش سهل انك تتعامل مع الطاقة النقية.
الملك كيو : و كمان ابونا هيبقى فرحان فشخ ان حد من احفاده بقى بالقوة دي و كمان مازن شكله كدا هيبقى من ملوك الطاقة.
الملكة تايجرا : اخيرا شوفنا حد من عيالنا قوي بالشكل دا تسلم يا غايبان يا اخويا.
الملك غايبان : على ايه يا اختي.
الملكة تايجرا : تسلم لأنك خلفت ابن قوي كدا و يا ريت مازن يشرفنا. كدا و يرفع راسنا.
الملك امنحوتب ب غضب : انتوا بتغيروا الموضوع ليه يا غبي منك ليه، مشكلتنا دلوقتي اننا لازم نلاقي حد اتعامل قبل كدا مع الطاقة النقية علشان يقدر يدرب مازن.
الملك شيدرون مبتسم : مفيش غيره.
الملك نيو : كدا انت اتجننت يا شيدرون.
الملك كيو : عندك حق يا نيو، الشخص اللي انت قصدك عليه دا شخص شرير جدا و مجنون كمان دا غير انه قوي جدا.
الملك شيدرون : قصدك انه كان قوي جدا.
الملكة تايجرا : بس برضو الشخص دا ممكن مش يرضى يدرب مازن.
الملك غايبان : عندكم حق فعلا الشخص دا أفعاله غير متوقعة.

ف عالم الشياطين.
و دا عالم خاص بالشياطين و دول مختلفين تماما عن الجن لأنهم أقوى بكتير لدرجة ان اقل الواحد فيهم قوي زي الملك امنحوتب كدا و الشياطين بقالهم زمن كبير فشخ بيحاولوا يسيطروا ع الكون كله و لكن اللي بيقف ليهم زي العقلة ف الزور هما الالهة او بمعنى أصح ملوك الطاقة. الشياطين عندهم رتب و نظام برضو زي الجن كدا و كان فيه كام شيطان قاعدين مع بعض بيتكلموا.
الشيطان كينوخ : انا من فترة حسيت ان فيه ملك من ملوك الطاقة اتولد.
الشيطان عتنوف: انا حسيت بكدا فعلا و لكن دا شخص غير ملوك الطاقة اللي احنا نعرفهم.
الشيطان هيبون : على حسب المعلومات اللي معايا، الشخص دا اسمه مازن و عايش ف كوكب غايبان و غايبان دا يبقى ابن ملك من ملوك الطاقة بس غايبان مش قوي اوي.
الشيطان كينوخ : احنا لازم نستنى بابا لما يصحى و ساعتها هنقدر نسيطر ع الكون.
الشيطان عنتوف : انا بدأت ازهق يا جماعة، بابا بقاله ٩٠٠ مليار سنة نايم ولا ف دماغه حاجة اصلا.
الشيطان هيبون : بابا نايم دا كله بسبب اخر معركة بينه و بين واحد من ملوك الطاقة و المعركة دي بابا استخدم فيها كل طاقته و علشان كدا احنا لازم نستنى لما يصحى لانه ساعتها هيتدرب و هيبقي أقوى بكتير من الاول.
الشيطان كينوخ : و احنا كمان لازم نكمل تدريب علشان نقدر نساعد بابا والا نبقى مش نستحق انه يبقى ابونا اصلا.

عندي انا ف كوكب الملك غايبان.
لما لاقيت الجبل كله اتهد بالشكل دا كنت خلاص هتجنن لاني كدا قوي و مش قوي و دي مشكلة كبيرة جدا. المهم، خدت بعضي و رحت القصر بتاعي و قعدت مع نالمورا شوية ف الجناح بتاعها.
الملكة نالمورا : ايه يا حبيبي انت زعلان ليه كدا.
حكيت ل نالمورا اللي حصل معايا و ان الجبل اتهد لما سندت عليه.
الملكة نالمورا : هي حاجة غريبة فعلا و لكن انت لازم تصبر يا حبيبي لأنك داخل على مستوى تاني من القوة و خلي بالك انك لما تبقى من ملوك الطاقة دا معناه ان هيبقى عندك مسؤوليات و مهمات كتير جدا و كمان انت هتبقى قوي جدا و علشان كدا انت هتبقى مسؤول عن كذا حاجة دا غير بقى ان فيه اشخاص هيحاولوا يضعفوك و يقتلوك.
انا : و مين دول بقى.
الملكة نالمورا : ممكن تصبر و هتعرف مع الوقت يا حبيبي.
انا زعلان : حتى انتي بقيتي تخبي عني يا نالمورا.
الملكة نالمورا : مستحيل اخبي حاجة عليك يا حبيبي و لكن انت لازم تصبر علشان متتصدمش، فهمت يا حبيبي.
انا : الظاهر كدا اني اتولدت علشان اتعذب.
الملكة نالمورا : ليه بتقول كدا يا حبيبي، بص كدا حواليك و بص انت وصلت ل ايه و ساعتها هتعرف ان حياتك كويسة جدا بس خلي بالك، لما تبقى من ملوك الطاقة هيبقى عندك قوة كبيرة جدا و بالرغم من القوة دي، حياتك هتتقلب جحيم لدرجة ان ساعتها انت هتتمني انك ترجع جني عادي و تعيش زي ما انت عايش دلوقتي.
انا : يااااه، هو ايه اللي هيحصل بالضبط لما ابقى من ملوك القوة دول.
الملكة نالمورا : يا حبيبي انت خلاص بقيت منهم بس لازم الأول تتقن التحكم ف الطاقة النقية.
انا : لما نشوف عمي امنحوتب هيلاقي حد يدربني ولا ايه.

بعد كام يوم
عدي كذا يوم لاقيت عمي الملك امنحوتب جالي و ساعتها كنت قاعد مع الملكة نالمورا و سيلين و مي و خالتي و اختي و ولاء بنت خالتي.
انا : اهلا يا عمي اخبارك ايه.
الملك امنحوتب : انا كويس يا رايق، اخباركم ايه يا جماعة.
الكل : بخير.
الملك امنحوتب : ركز معايا يا مازن، انا لاقيت الشخص اللي هيدربك.
انا فرحان جدآ : اخيرا هبدأ التدريب.
الملك امنحوتب : اصبر بس و اسمع، الشخص اللي انا لاقيته دا غريب جدا و تصرفاته أغرب منه و كمان اي فعل ليه غير متوقع.
انا : يعني ايه مش فاهم، يا عمي انت كدا بتوصف لغز مش شخص.
الملك امنحوتب : الشخص دا كان من ملوك الطاقة و لما بقى منهم بعد حوالي ٢ مليار سنة حصل مشكلة بينه و بين مخلوق كدا بس المهم ان حصل بينهم قتال و معركة كبيرة جدا و بسبب المعركة دي كذا مجرة اتدمروا و ساعتها الحاكم حكم عليه بالنفي.
انا : معلش بس، هو مين الحاكم دا.
الملك امنحوتب : دا انت ميح خالص، الحاكم هو أقوى ملك في ملوك الطاقة.
انا : طب مين بقى المخلوق دا.
الملك امنحوتب : قصدك ع المخلوق اللي الشخص الغريب دا عمل معركة معاه.
انا : ايوه.
الملك امنحوتب : دي بقي مش هقدر اقولها، قوم بقى تعالي معايا علشان نروح ل الشخص اللي هيدربك ع الطاقة النقية.

قومت سلمت على كل اللي قاعدين و خدت بعضي و رحت مع عمي و اختفينا و ظهرنا ف مكان غريب جدا عبارة عن صحراء بس.
انا : هو احنا فين يا عمي.
الملك امنحوتب : دا كوكب الشخص اللي هيدربك و اسمه الكوكب الكوكب الأصفر لانه عبارة عن صحراء و جبال بس.
انا : اومال فين الشخص دا.
الملك امنحوتب : تعالي ورايا.

مشيت انا و الملك امنحوتب و الكوكب كله فعلا عبارة عن صحراء و جبال كبيرة جدا بس و بعد حوالي كام يوم من المشي و الطيران لاقينا قدامنا كهف كبير فشخ و هنا بقى لاقيت عمي بيتكلم.
الملك امنحوتب : بص بقى يا مازن، عاوزك تبقى مركز اول ما تشوف الشخص دا و حاول لو ضربك تصد ضربته.
انا : من اولها رزع كدا ولا ايه.
الملك امنحوتب : يا مازن افهم، الشخص دا لو حاول يضربك و انت صديت الضربة ساعتها هتقدر تتكلم معاه اما لو انت اخدت الضربة ف انت هتموت و كمان متنساش ان الشخص دا بيستخدم الطاقة النقية يعني أقوى مني و منك يا مازن.
انا ببلع ريقي : بص يا عمي، من الاخر كدا كسمها ف طيزها و بعدين هي موته و لا اكتر و كمان متقلقش انا قوي برضو و الدنيا هتبقى تمام.
الملك امنحوتب قلقان : طالما قولت كدا يبقى احنا هنتفشخ يا ابن الغبي.
انا : ع فكرة انت كدا بتشتم اخوك.
الملك امنحوتب : زعلان يعني اني بشتم ابوك.
انا : اولع انت و هو.
اتحركنا ناحية الكهف و لما قربنا منه جدا و كنا خلاص هندخل لاقينا رياح جامدة جدا خارجة من الكهف بس الرياح دي كانت سخنة زي حمم البركان كدا لدرجة ان الملك امنحوتب بدأ يوحوح ههههه، لكن انا مكنتش حاسس بحاجة و دا بسبب اني متعود و كمان انا بسبب اني جسمي صلب جدا لاني شبه التنين.
بعد كدا قعدنا نبعد عن الكهف دا لحد ما بعدنا مسافة كويسة جدا و انا ساعتها بدأت اتكلم.
انا : ايه اللي حصل بالضبط يا عمي.
الملك امنحوتب بينهج : الرياح دي كان سببها انه حس بوحودنا ف قام من النوم يعني صحي من النوم.
انا اتفزعت : انت فاهم انت بتقول ايه، الرياح دي ممكن تمسح كوكب غايبان بحاله.
الملك امنحوتب : يا مازن دا بس صحي من النوم، الشخص دا ممكن يدمر نص الكون.
انا : ازاي بس هل دي بقي قوة ملوك الطاقة.
الملك امنحوتب : لا طبعا، قوة ملوك الطاقة تخليهم يدمروا مجرة او اتنين بالكتير لكن الشخص دا كان مساعد الملك الحاكم.

انا ساعتها اتفزعت فشخ لان الكلام دا معناه ان مفيش اي فرصة قدامنا لو حبينا حتى نختفي او ع الاقل نستخبي منه و كمان علشان حتى نقدر نعمل حاجة من دول هنضطر نستخدم تقريبا كل الطاقة اللي معانا و هنا بقى الاحا الكبير و الشخرة المنيرة و الفشخة الخطيرة و دا لانه الشخص اللي لحد دلوقتي معرفش اسمه دا عنده طاقة كبيرة اوي.
انا : يا عمي، هو انت جايبني هنا تموتني ولا ايه، هو مين الشخص دا بالضبط.
الملك امنحوتب : الشخص دا يبقى اسمه (جين تيجين) اللي كان مساعد الملك الحاكم ف ملوك الطاقة.

و احنا بنتكلم ظهر ورا الملك امنحوتب شخص و كان جسمه رفيع و صغير و وشه شبه القرد بالضبط و لكن انا حاسس ان عنده قوة كبيرة فشخ و اول ما ظهر ورا الملك امنحوتب لاقيته بيقول.
الملك امنحوتب دايخ : يا مازن انا حاسس اني داييييخ.

و فجأة الملك امنحوتب فقد الوعي و هنا بقى اتكلم جين تيجين.
جين تيجين : مش دا الزفت اللي اسمه امنحوتب.
انا متوتر فشخ : اي اي ايوه هو دا.
جين تيجين : و ايه اللي جاب الغبي دا هنا اديني صحيت من النوم بسببه، الواحد بقاله ١٥ مليار سنة بس نايم كان نفسي اكمل العشرين مليار بس مشكلة.
انا : انا مش فاهم انت عايز تقول ايه.
جين تيجين : الواد امنحوتب دا ضعيف لكن انت عندك الطاقة النقية، هو انت مين بالضبط.
انا : انا اسمي مازن او ايزيس و انا ابن غايبان اخ امنحوتب الصغير.
جين تيجين : و عايز ايه يا ابني.
انا : المفروض ان عمي امنحوتب جايبني هنا علشان يطلب منك انك تدربني ع الطاقة النقية.
جين تيجين : ليه هو انت عايز تبقى من ملوك الطاقة.
انا : مش بالضبط بس ايه المشكلة ف اني اكون من ملوك الطاقة.
جين تيجين : لا مفيش مشكلة غير انك هيطلع عين اللي خلفوك.
انا قلقان : اشمعني.
جين تيجين : بقولك ايه انا مش هقدر افيدك ف حاجة يلا بقى خد عمك و امشوا من هنا بدل ما اقتلكم و اخلص.

ساعتها انا حسيت اني هخسر ف الحوار دا ف قولت استفزه.

انا : و لما انت مش هتقدر تساعدني ايه اللي خلاك عملت كدا ف عمي و لا انت بتدور على اي حد تضرب فيه لأنك معرفتش تعمل حاجة مع المخلوق اللي انت عملت قتال معاه و لحد دلوقتي انت مش كسبان.
هنا بقى انا لاقيت ملامحه كلها اتغيرت و ساعتها انا خوفت جدا و لاقيته فجأة اختفى و ظهر ورايا و ضربني ف رقبتي من ورايا علشان افقد الوعي بس انا مش فقدت الرعي و لكن الضربة كانت قوية فشخ لدرجة اني اترميت ع الارض و لاقيته بيقول.

جين تيجين : اممم، جسمك صلب و دا لأنك شبه التنانين و دا معناه ان جسمك ممكن ينتج طاقة اكبر من اي حد و دي حاجة فشيخة الصراحة بس المشكلة عندك ف ردة فعلك البطيئة جدا دا انت حتى مش حسيت بيا لما ظهرت وراك بالرغم اني حتى مش استخدمت سرعتي اصلا.
انا : احااااااااا، يعني انت كنت بتتحرك طبيعي من غير ما تستخدم اي قوة او سرعة.
جين تيجين : ايه يا ابني دي حاجة عادية انت متفاجئ ليه.
انا : اومال لو استخدمت سرعتك و قوتك ايه اللي هيحصل و بعدين انا كنت بحاول استفزك بس الظاهر اني فشلت.
جين تيجين بيضحك : انت تستفزني هههههه كسم الضحك يا جدع حرفيا انت مضحك فشخ ياض يا مازن، يا بخت ابوك بيك عنده ابن مضحك.
انا مستغرب : انت بتضحك ليه.
جين تيجين : يا مازن، احنا ملوك الطاقة معندناش مشاعر اصلا.
انا : ازاي يعني، المفروض ان اي شخص بيبقى عنده مشاعر.
جين تيجين : لان علشان تستخدم الطاقة النقية لازم تتجرد من كل المشاعر اللي جواك، لازم تنسى حاجة اسمها خزن او فرح او سعادة او حب او ألم لازم يكون مفيش عندك اي احساس و دي اول خطوة علشان تستخدم الطاقة النقية.
انا : مش انت قولت انك مش هتعرف تفيدني ليه بقى بتقول كل الكلام دا.
جين تيجين : لان تدريبك هيبدأ من بكرة بس خلي بالك من حاجة، لما نخلص التدريب انت مش هيبقى عندك مشاعر لأي حد تعرفه ف حياتك و هيبقوا بالنسبة ليك مجرد أشخاص تعرفهم بس طبعا ماعدا اهلك دول اللي هتحس بمشاعر ناحيتهم لكن اي حد تاني لا و كمان اعمل حسابك ان حياتك هتتغير بعد التدريب دا.
انا : تمام و دلوقتي بقي هنعمل ايه.
جين تيجين : انت عايز تبدأ تدريب من دلوقتي.
انا : ايوه.
جين تيجين : تعالي معايا ندخل الكهف و شيل عمك و دخله معانا يلا.
رفعت عمي علي كتفي و مشيت ورا جين تيجين و دخلنا الكهف و لكن انا بقيت مذهول فشخ من اللي انا شايفه، لأن لما دخلت لاقيت المكان عبارة عن قصر كبير جدا مبنى جوا الكهف و شكل القصر زي القصر اللي موجودة ف الصين و اليابان كدا، دخلت القصر مع جين تيجين و هو امر واحد من الحراس ياخد عمي يوديه القسم الطبي و انا و هو رجعنا خرجنا من القصر و من الكهف و لاقيت جين تيجين طار و انا طرت معاه لحد ما وصلنا لأقصى ارتفاع ف الكوكب و بعد كدا خطينا الغلاف الجوي للكوكب و بقينا ف الفضاء و الغريب اني قادر اعيش عادي و مش حاسس اني مخنوق و بصيت ليه و سئلته بس طبعا بالاشارات لان الصوت مش بيتنقل ف الفضاء و الإشارة كانت اننا نرجع الكوكب تاني لحد ما اعرف احنا ايه اللي جابنا هنا و بعد ما عملت الإشارة اتفاجئت جدا لما لاقيته بيتكلم
جين تيجين : مستغرب ليه و بعدين اتكلم عادي انت ناسي انك من الجن.
انا بحاول اتكلم : هو ازاي الصوت بينتقل عادي مش المفروض احنا ف الفضاء برضو.
جين تيجين : كلامك صح بس بالنسبة لكل المخلوقات ماعدا مخلوقات الجن و مخلوقات تانية هتعرفها مع الوقت و دول عكس البشر، صوت البشر بيبقى موجات اما صوت بتاعنا بيبقى عبارة عن طاقة و الطاقة بتتنقل ف اي وسط، فهمت يا ابو مخ طخين.
انا : فهمت، بس هو احنا طلعنا القضاء ليه ما احنا ممكن نتدرب ف الكوكب عادي.
جين تيجين : علشان تقدر تستخدم الطاقة النقية لازم تفصل نفسك عن أي حاجة حواليك و علشان كدا الحل الوحيد هو الفضاء.
انا : تمام بس ليه ابعد عن أي حاجة حواليا.
جين تيجين : لأنك مش هتعرف تتدرب لوقت كبير غير لما تبعد اي بيئة حواليك لان ساعتها جسمك هيبدأ بيفهم انه لازم يعتمد على الطاقة اللي جواه و ساعتها هيبدأ يستعمل الطاقة النقية اللي جواك.
انا : كلامك منطقي بس فيه حاجة انا مش فاهمها.
جين تيجين : ايه هي و إنجز لان مفيش وقت.
انا : هو جسمي ممكن يكون بيعتمد على طاقة تانية.
جين تيجين : ايوه، جسمنا ممكن يمتص طاقة من الطبيعة اللي حواليه بس طبعا مش طاقة كبيرة زي اللي بينتجها جسمك و لكن لازم ناخد الطاقة دي ف حساباتنا و علشان كدا احنا هنا ف الفضاء لان هنا جسمك مش هيدور على طاقة غير الطاقة اللي جواه.
انا : كدا الدنيا بقيت تمام هنعمل ايه بقى دلوقتي.
جين تيجين : هنفضل هنا و خلاص.
انا : مش فاهمك.
جين تيجين : كل الحكاية اننا هنقضي اكبر وقت ممكن هنا علشان نقدر نخلي جسمك يستخدم الطاقة النقية و يتعود عليها.
انا : و دا بقى هياخد وقت قد ايه.
جين تيجين : مش كتير يعني هما كام مليار سنة و الدنيا هتبقى تمام.
انا متفاجئ : لا كدا كتير اوي الصراحة انا كنت مفكر الموضوع هياخد كام سنة بس لكن كدا كتير فشخ.
جين تيجين ب مكر و مبتسم : هو انت وراك حاجة تعملها ولا ايه.
انا : لا انا فاضي فشخ، بتسئل ليه.
جين تيجين ب مكر : لأنك مستعجل جدا و دا اكيد وراه حاجة.
انا : طبعا، ورايا حالي و حال اهلي و عيلتي.
جين تيجين : بص هو فيه حل بس مش عارف هيعجبك ولا ايه.
انا بلهفة : ايه هو.
جين تيجين : الحل اننا نتدرب ع القتال بس هنا ف الفضاء برضو و دا هايخلي جسمك يتعود ع الطاقة النقية و يستخدمها و ف نفس الوقت هتعرف ازاي تستخدم الطاقة النقية و لكن الموضوع دا صعب جدا لأن ساعتها هتحس ان جسمك بيتفك عن بعضه و هتحس ان كل جزء ف جسمك بقى حاجة تانية غير ما انت حاسس دلوقتي.
انا : مفيش اي مشكلة بس نخلص دا ف اسرع وقت علشان الحق ارجع ل عيلتي.
جين تيجين : بس خلي بالك انك لما تخلص التدريب دا مش هيكون عندك مشاعر قوية زي ما قولتلك قبل كدا.
انا : تمام ما انا عامل حسابي على كدا.
جين تيجين : بي لازم تفهم اني مش هينفع ابقى متساهل معاك ف التدريب.
انا : يعني هتفشخني بالطريقة.
جين تيجين : يا ابني افهم، لازم اعمل كدا علشان اقدر احفز جسمك بشكل كبير و ساعتها هيبدأ يعتمد ع الطاقة النقية اللي جواك فهمت يا زفت انت.
انا : تمام يا رايق.
اول ما خلصت كلامي لاقيت جين تيجين اختفي و ظهر ورايا و رزعني بايده ف ضهري و انا ساعتها صرخت من الوجع و دي كانت حاجة غريبة لانه قبل كدا ضربني لما كنت مع الملك امنحوتب بس مكنش الوجع بالشكل دا و لاقيته ظهر تاني قدامي و لما جه يضربني انا صديت ضربته و رحت رازعه ف بطنه بكل قوتي و هو رجع جامد ل ورا و لكن الظاهر كدا انه مش حاسس ب حاجة خالص و لاقيته بيقول.
جين تيجين : اوعي تكون دي أقوى حاجة عندك دي انا مش حاسس بيها اصلا و شكلنا كدا قدامنا شغل كتير علشانك.
و لاقيته قرب مني بسرعة و ضربني ف بطني و ف وشي و لاقيته بيمسك دراعي الشمال و راح ضاغط عليه و كسره و عمل نفس الحاجة مع دراعي اليمين و انا عمال اصرخ من الوجع الرهيب اللي انا حاسس بيه.
و بعد كدا لاقيته نزل و مسك رجلي و كسرها من عند الركبة و عمل كدا مع رجلي التانية و انا خلاص هموت من الألم و بعد كدا سابني و رجع ل ورا و بعد عني كام متر و قعد ع الحال دا حوالي ١٠ ساعات كدا و بعد كدا لاقيته بيقول.
جين تيجين : ايه يا زفت انت مش حاسس ب حاجة و لا ايه.
انا بزعق : ايوه، حاسس ب جسمي اللي اتكسر كله دا.
جين تيجين ب هدوء : ركز يا مازن و بص كويس على جسمك.
انا فعلا بدأت اركز و لما ركزت اندهشت فشخ و دا لان جسمي رجع زي الاول و كمان انا حاسس اني أقوى شوية من الاول.
انا متفاجئ : دا دا دا دا جسمي رجع زي ما الأول.
جين تيجين : لا كلامك غلط، جسمك بقى احسن من الاول و كمان قوتك زادت يا اهبل.
انا : بس كل الكسور دي محاجة اكتر من سنة ع الاقل علشان تخف ايه بقى اللى حصل دلوقتي.
جين تيجين : كل الحاجة اني كسرت جسمك و خليته يستخدم الطاقة النقية علشان يعالج الكسور دي و دا اللي حصل و كمان جسمك بيستجيب للطاقة النقية بسرعة و دي حاجة كويسة جدا.
انا: طب يلا نكمل بقى احنا مش بنتدرب بقالنا نص يوم ع الاقل.
رجعنا انا و جين تيجين للتدريب و لاقيته نازل فيا رزع و ضرب و كل شوية جسمي يتكسر فيه حاجة او احسن بألم بس من غير كسر و استمر الحال كدا.

عند الملك امنحوتب ف قصر جين تيجين.
القسم الطبي قدر يصحى الملك امنحوتب و كان معاه حكماء او معالجين و هو أول ما فاق قال.
الملك امنحوتب : انا فين، و فين مازن و فين الملك جين تيجين.
واحد من الحكماء : هو و مازن راحوا يتدربوا و بقالهم تقريبا نص يوم او اكتر دلوقتي.
الملك امنحوتب : طب انت تعرف مكانهم طيب.
واحد من الحكماء : ايوه هما راحوا الفضاء و بيتدربوا هناك.
الملك امنحوتب مفزوع : هو الملك جين تيجين بيدرب مازن ازاي.
واحد من الحكماء : اكيد احنا مش عارفين بلاش اسئلة غبية.
الملك امنحوتب : طب انا هقوم انا امشي.
خرج الملك امنحوتب من القصر و طلع من الكهف و اختفى و ظهر ف الكوكب بتاعه.

ف قصر الملك امنحوتب.

ظهر الملك امنحوتب ف القصر بتاعه و نادي ع المستشار الخاص بتاعه. و بعد شوية المستشار الخاص ظهر قدام الملك امنحوتب.
الملك امنحوتب : بكرة عايزك تعمل اجتماع لكل اخواتي و دلوقتي ابعت رسالة ليهم و هما دلوقتي كل واحد ف الكوكب بتاعه.
المستشار الخاص : تحت امر مولاي الملك.

ف كوكب الملك غايبان.
الملك غايبان كان قاعد ف القصر بتاعه و كان معاه كل اخواتي
ديرايير و عيرادير و فعروم و طارنوخ و جاسوم و معاهم ناحور.
الملك غايبان : يا ابني انت و هو، انا جمعتكم دلوقتي علشان نخلص اللي بيننا و نصفي الجو بيننا شوية مهو مش معقول تكرهوا اخوكم ناحور بالشكل دا.
الملك ناحور : يا جماعة انا لما قتلتكم ف الحرب كنت عارف ان بابا يقدر يرجعكم للحياة، انا لو عارف انكم ممكن تموتوا من غير رجوع اكيد مكنتش هعمل كدا.
الملك جاسوم ب غضب : و انت ايه اللي يخليك تفكر تضرنا اصلا دا حتى مازن اخوك بالرغم انه أقوى مننا بكتير مفكرش و لو مرة واحدة انه يأذي حد فينا.
الملك طارنوخ : كلام اخوك صح يا ناحور، و بسبب اللي انت عملته دا، خليت مازن اخونا الصغير عايز ينتقم منك و لما قعد يضرب فيك، بابا ساعتها ذله قدام جيوش الكوكب كله و دا خلي مازن مش طايقك و لا طايق بابا.
الملك غايبان : طب اعمل ايه يعني ما انا حاولت اكلم مازن بس انتوا شوفتوا اللي حصل.
الملك فعروم : متنساش انك لسه هتطبق العقاب علي ناحور و هو انك تقتله و ترجعه للحياة.
الملك عيرادير : و كمان خلي بالك ان لو دا محصلش، مازن هي لع فيكم انتوا الاتنين.
الملك ناحور : بصوا يا جماعة، انا عارف ان مازن قوي فشخ بس ليه عاملين ليه الاعتبار دا كله.
الملك ديرايير ب هدوء : بص يا هههه ههه اخويا هههه الكبير ها، لو ذكرت مازن بكلام مش كويس بعد كدا، انا هقوم اقتلك و بابا اللي قاعد هنا دا مش هيعرف يرجعك للحياة تاني لان ساعتها هقف قصاده انا و اخواتي و كمان ماما نالمورا ف صفنا.
الملك جاسوم : و دا معناه ان اللي هيقف معاك و يساعدك هيبقى ميت زيه زيك بالضبط.

و هما بيتكلمه ظهر قدامهم حامل رسالة الملك امنحوتب.
المرسال : مولاي الملك غايبان.
الملك غايبان : اهلا، ايهت اخبار الملك امنحوتب.
المرسال : بخير يا مولاي و انا هنا علشان أبلغ حضرتك أن الملك امنحوتب طالب اجتماع مع اخواته كلهم بكرة و الاجتماع هيبقى ف كوكب مولاي الملك امنحوتب.
الملك غايبان : خلاص تمام، بلغ الملك امنحوتب اني هبقي موجود بكرة ف الاجتماع.
المرسال : بعد اذن مولاي الملك.
اختفى المرسال و رجع الملك غايبان اتكلم مع اخواتي.
الملك غايبان : بص يا ابني انت و هو، انتوا لازم تبقوا كويسين مع بعض بدل ماتبقوا أعداء و لو على اخوكم مازن، انا هبقي اخلي نالمورا تكلموا و تقنعه انه يبقى كويس مع ناحور.
الملك ديرايير بيضحك : انت عارف ان دا مستحيل، لأن مازن مش بيعمل غير اللي ف دماغه و بس.
الملك ناحور : ممكن بقى تبطلوا لف و دوران و تقولوا انتوا بجد عايزين ايه.
الملك عيرادير : احنا عايزينك ترجع للمنفي بتاعك تاني أو تبعد عن الكوكب دا خالص و مش عايزين نشوف وشك تاني.
الملك غايبان : بس دا مش رأيكم، دا رأي مازن.
الملك جاسوم بيضحك : هههههه، مازن اصلا مش بيجيب سيرة ناحور و تقريبا كدا مش شايفه اصلا.
الملك غايبان : و لما هو مش شايفه، ليه بقى بيكرهه.
الملك ديرايير : بص يا بابا، مش انت بتحبني مش انا ابنك برضو.
الملك غايبان : طبعا يا ابني.
ساعتها راح الملك ديرايير رامي كورة من النار ع الملك غايبان و لكن الملك غايبان قدر يصدها و بعد زعق جامد و قال.
الملك غايبان ب غضب : انت عملت كدا ليه يا زفت.
الملك ديرايير بيضحك : عرفت بقى مازن حاسس ب ايه، بالرغم اني عايش معاك عمري كله بس لما عملت حاجة انا مش موافق عليها، انت بقيت تزعق ما بالك بقى ب واحد يظهر فجأة ف وسط حرب و بعد كدا يقتل تلاتة من اخواته و كمان يخلي ابوه يذله، تفتكر بقى بعد اللي حصل دا مازن هيحب ناحور ولا هيكرهه، اذا كنت انا كرهته ما بالك ببي ب مازن.
الملك غايبان ب حزن : كدا يبقى الحل الوحيد هما أقرب الناس ل مازن.

ف القصر بتاعي ف كوكب الملك غايبان.
الملكة نالمورا كانت قاعدة مع مراتي مي و مراتي سيلين و قاعد معاهم خالتي أميرة و بنتها ولاء و معاهم ابني فاسيرون و بنتي مايا.
مايا : هو بابا هيرجع امتى يا ماما.
سيلين : معرفش يا مايا بس اصبري و بعدين انتي عايزه ابوكي ف ايه.
مايا : كل الحكاية اني بتطمن عليه.
فاسيرون : يا ابو قلب رقيق و صغير ههههههههه.
خالتي أميرة : تصدق انك بضان.
ولاء : عندك حق يا ماما، الواد دا طالع ل مين بالضبط.
مي : اكيد ل ابوه دا ابني و انا عارفاه.
الملكة نالمورا : ما تلم نفسك يا فاسيرون بدل ما اقوم افشخك.
فاسيرون : هي الحفلة عليا ولا ايه.
مايا بتضحك : ممكن اقولك حاجة يا اخويا.
فاسيرون : قولي يا زفته انتي.
مايا بتضحك : كسك احمر هههههههه.
الكل قعدوا يضحكوا عليه و هو خلاص مش طايق نفسه و بعد شوية خد بعضه و قام علشان يروح يتدرب.
الملكة نالمورا : كدا هو اخد جزاءه بس بلاش بقى كل شوية نعمل معاه كدا علشان يفضل يحبنا و كمان انا عايزه اقول خبر حلو جدا.
الكل : قولي.
الملكة نالمورا : انا حامل من مازن.
الكل : الف مبروك يا نالمورا.
خالتي : دا مازن هيفرح كتير.
مي : اخيرا بقى هنشوف حاجة بينك و بين مازن، الف مبروك يا غالية.
سيلين : انتي من النهاردة ترتاحي بقى علشان النونو يبقى صحته كويسه.
مايا : الف مبروك يا طنط نالمورا.
كل اللي قاعدين بقوا فرحانين جدا جدا و خصوصا مايا لان كدا بقى عندها اتنين اخوات مش واحد بس و كمان نالمورا كانت فرحانه فشخ لأنها اخيرا هتجيب ليا ابن او بنت و كمان خالتي و بنتها ولاء كلهم فرحانين على فرحة نالمورا و عدي اليوم ع كدا.

تاني يوم ف كوكب الملك امنحوتب.
ف قصر الملك امنحوتب.
كان فيه اجتماع ل كل أعمامي و هما ك الاتي، الملك امنحوتب و بعده الملك شيدرون و بعده الملك نيو و بعده الملك كيو و بعده الملكة تايجرا عمتي و اخيرا الملك غايبان ابويا و لما كل اتجمعوا، عمي الملك كيو قال.
الملك كيو : اخباركم ايه يا جماعة.
الملك نيو : ممكن نبطل هبل بقى و ندخل ف الجد.
الملكة تايجرا : انت جمعتنا ليه يا امنحوتب.
الملك امنحوتب : و احنا بنتكلم دلوقتي، مازن ف نفس الوقت بيتدرب مع الملك جين تيجين.
الملك غايبان : تمام و المفروض يخلصه التدريب امتى.
الملك شيدرون : اهدي يا عم انت، يخلص ايه و امتى، لاحظ انك بتتكلم ع الطاقة النقية يا غايبان يعني مش اقل من كام مليار سنة الا بقى اذا كان فيه طريقة تانية و بصراحة انا متوقع ان جين تيجين بيدرب مازن بطرق تانية لان الشخص دا مش ممكن يعمل حاجة مألوفة ابدا.
الملك نيو : ايوه، بس ايه هي الطرق دي برضو، ما احنا كمان لازم نعرف ايه هي الطرق دي لان ممكن يكون جين تيجين بيعمل حاجة غلط ل مازن و احنا طبعا هنبقى مش فاهمين.
الملك امنحوتب : لا متقلقش، جين تيجين مش هيعمل حاجة غلط ل مازن و دا لانه اول ما حس بيا انا و مازن لاقيته ظهر ورايا و بعدها انا فقدت الوعي و لما صحيت عرفت ان هو و مازن بيتدربوا.
الملك شيدرون : و دي بقي حاجة عظيمة فشخ.
الملك كيو : و ايه العظمة ف كدا.
الملك شيدرون : تخيل كدا انك بتتدرب تحت إشراف المساعد الخاص ب حاكم ملوك الطاقة، شوف بقى مازن هيبقى عارف ايه و قوته ازاي بعد ما يخلص التدريب.
الملك غايبان : عندك حق يا شيدرون، مازن دايما لما بيتدرب قوته بتزيد بشكل خرافي بس انا مش عارف ايه السبب.
الملك نيو : صحيح يا جماعة احنا عمالين نتكلم على مازن و لحد دلوقتي معظمنا مش شافه.
الملك امنحوتب : اصبر بس سنة ولا اتنين و انا هروح ابص عليه ف كوكب جين تيجين و لو كدا ممكن اجيبه معايا.
الملك غايبان : مش هينفع سنة أو اتنين، انت لازم بعد شهر أو اتنين تروح تجيبه إجباري.
الملك امنحوتب : اشمعني يعني.
الملك غايبان : لان فيه خير عرفته امبارح.
الملك شيدرون : ايه هو.
الملك غايبان : نالمورا تبقى حامل من مازن و علشان كدا لازم مازن يبقى موجود الفترة الجاية هنا.
الملك امنحوتب : كدا تمام، انا هبقي اروح اجيبه الفترة الجاية متقلقش.
الملك نيو : خلاص اول ما تجيبه ابقى خلينا نشوفه و نتعرف عليه.
الملك امنحوتب : تمام، كل واحد يغور ع الزفت الكوكب بتاعه.
الكل : تمام.
كل واحد من اخوات ابويا خد بعضه و راح ع الكوكب الخاص بيه.

ف عالم البشر
ف القاعدة العسكرية ف القطب الجنوبي.
اللواء على و معاه سيادة الرئيس و معاهم مصلحي و عمر و علاء قاعدين بيتكلموا ف موضوع مهم فشخ .
االواء على متوتر جامد : ايوه يا فندم احنا كدا هنروح ف داهية.
الرئيس : يعني انت عايز تقول ان كل دول العالم اتحدوا ضد دول الشرق الأوسط و كمان بيخططوا يستخدموا أسلحة الدمار الشامل.
مصلحي : بالضبط.
الرئيس : متقلقوش، احنا عندنا أسلحة اوسخ من كدا بكتير و كمان احنا دلوقتي الدول المتقدمة مش هما و دا حصل لما مازن دمر جماعة زيوس و ساعتها بقينا احنا المسيطرين ع العالم بس من ساعة ما الإرهابيين دول مسكوا مناصب كبيرة ف معظم دول العالم و العالم كله بياكل ف بعضه.
عمر : كلامك صح جدا يا فندم و خصوصا انهم خلاص هيتحدوا ضدنا.
علاء : و علشان كدا لازم نمسحهم كلهم و لو احنا عملنا كدا هنقلل عدد السكان و كمان هيبقى عندنا موارد طبيعية عظيمة فشخ.
اللواء على : يا جدعان احنا مش بنتاجر ف حياة البشر و بعدين لو هما أعلنوا الحرب احنا ف ايدينا نفشخهم ف أفكارهم من اير ما نحرك جندي واحد أو نضرب طلقة واحدة.
مصلحي : و دا ازاي بقى.
الرئيس : عندنا خيارين، اول واحد هو أن جماعة ايزيس ترجع تاني و ساعتها الكل هيقفل بقه و يسكت و تاني خيار هو اننا ندعك الخاتم اللي مازن أعطاه ل علي و ساعتها مازن هيظهر و هيساعدنا و انتوا اكيد فاهمين يعني ايه مساعدة مازن.
عمر : انا ضد الخيار الأول يا فندم.
اللواء على : ليه يا عمر، دا احسن حل للسلام.
عمر : لا يا فندم، لأن لو جماعة ايزيس ظهرت تاني، فعلا العالم كله هيخاف و كله هيسكت و لكن لحد امتى هيفضلوا ساكتين.
مصلحي : عمر عنده حق يا فندم احنا لازم نقضي على المناصب الكبيرة ف الدول المعادية لينا و ساعتها الدنيا هتبقى كويسة.
الرئيس : او نقدر نحتل العالم كله بعد ما نقتلهم و كدا ضمنا كل حاجة.
اللواء على : بالضبط كدا يا فندم.
علاء : اهم حاجة احنا جاهزين لكل دا و نقدر نحقق الكلام دا فعلا ولا احنا بنعيش اللحظة و خلاص.
الرئيس : نقدر نحققه لما مارن يبقى معانا.
و هما بيتكلموا دخل واحد من الجنود عليهم و هو هيعملها على نفسه.
الجندي مفزوع : يا فندم.
اللواء على : ايوه.
الجندي : يا فندم.
اللواء على : ايوه اتكلم يا ابني.
الجندي : يا فندم.
اللواء على بيكلم الكل : هو انا رديت عليه ولا لسه.
مصلحي : ما تنطق يا ابن المتناكة.
الجندي : يا فندم، الدفاع الجوي بلغ ان فيه ١٨ صاروخ نووي متجهين ناحية القاعدة هنا يا فندم من اتجاه الشمال و الغرب.
اللواء على : و خايف ليه يا ابن العرص، ما احنا عندنا منظومات دفاع جوي ليهم، مش حصل قبل كدا هجوم زي دا و قدرنا نصده.
الجندي : تصدق يا فندم، حضرتك عندك حق.
اللواء على : امشي هنا انت كدا حبس لمدة ٤ شهور يا غبي.
اللواء على : احنا هنحاول اننا نكسب الحرب دي بس لو حسيت ان احنا هنخسر هضطر اكلم مازن.
الكل : موافقين.

عندي ف الفضاء عند كوكب جين تيجين.

و كنا ساعتها مستمرين ف التدريب و كان عبارة عن قتال و هو مطلع عين امي حرفيا، الشخص دا قوي ل درجة غريبة فشخ اومال بقى قوة الملك الحاكم ل ملوك القوة بتبقى عاملة ازاي بقى و احنا بنقاتل لاقيته قرب مني بسرعة فشخ لدرجة اني حتى مشفتوش و لاقيته بعدها رجع بعيد عني بس ساعتها انا حسيت بوجع ابن حرام و لما بصيت على جسمي لاقيت ايدي اليمين و ايدي الشمال و رجلي اليمين و رجلي الشمال مكسورين كلهم بالرغم انه حتى مش لمسني و بعد كدا استنينا ربع ساعة و لاقيت جسمي كله بقى كويس و الكسر اختفى خالص و هنا بقى انا سئلته.
انا :هو انت ازاي كسرت كل جسمي بالرغم انك حتى مش لمستني.
جين تيجين : بالعكس، انا لمستك و مسكت كل جزء كسرته و لكن بسرعة بشوية.
انا متفاجئ : احااا، هو انت ممكن تبقى اسرع من كدا ولا ايه.
جين تيجين : بص، لو انا استخدمت اقل جزء سرعتي بجد، هبقي اسرع من كدا شوية.
انا : ليه يا عم، دا انا حتى مكنتش شايفك خالص و انت بتكسر اربع أجزاء من جسمي.
جين تيجين : بس دلوقتي جسمك بقى معتمد كليا ع الطاقة النقية و دي حاجة كويسة بقى، بس ناقص انك تستخدمها بقى ف القتال.
انا : و دا ازاي بقى يا رايق.
جين تيجين : بص يا مازن و ركز شوية بقى لان اللي هقوله محتاج تركيز فشخ.
انا :يا عم انا مركز ع طول بس انت قول.
جين تيجين : انت لما كنت بتستخدم الطاقة العادية ف القتال كان جسمك بينتج الطاقة دي و بعد كدا بيخزنها او ساعات بينتجها وقت القتال نفسه، لكن الموضوع دا مش ف الطاقة النقية و دا لأنها موجودة ف كل جزء من جسمك و دا حصل لاني جرحتك و عملتلك إصابات ف كل جزء ف جسمك و علشان كدا الطاقة النقية دلوقتي موجودة ف كل خلية من خلايا جسمك و لكن علشان تستخدمها ف القتال لازم تخلي خلايا جسمك تستخدمها بشكل طبيعي يعني مش لازم يحصل ليك إصابة او كسر علشان جسمك يستخدم الطاقة النقية فهمت.
انا : تمام كدا، يعني بدل ما اخلي جسمي يستخدم الطاقة النقية ف الشفاء بس، المفروض اخليه يستخدمها ف حياتي كلها بشكل عام كأنه بيستخدم الطاقة العادية بالضبط.
جين تيجين : بالضبط كدا.
انا : و علشان كدا لازم اعمل تأمل ولا ايه.
جين تيجين : طب ما انت طلعت فاهم اهو،. بس الفكرة بقى انك مش هتعمل التأمل الطبيعي.
انا : اومال ايه.
جين تيجين : انت هتعمل تأمل بس مع حاجة تحفز جسمك علشان يستخدم الطاقة النقية بشكل رسمي بقى.
انا : زي ايه.
جين تيجين : زي إنك و انت ب تتأمل هتبقى رافع حاجة تقيلة و ف نفس الوقت بتعمل التأمل و دا هيخلي جسمك يقول يقول ل الطاقة العادية كسمك و يبدأ يستخدم الطاقة النقية.
انا : هي الطاقة النقية المفروض ليها حدود.
جين تيجين : ايوه طبعا كل حاجة ليها حدود و خليك فاكر الجملة دي كويس اوي لأنها مهمة جدا.
انا : طب و ايه حدود الطاقة النقية، اكيد طبعا زيها زي الطاقة العادية، كل ما الواحد بيقاتل اكتر و يعمل ضربات قوية كل ما تخلص اسرع و علشان كدا لازم نعمل تأمل و نخلي جسمنا ينتج طاقة اكبر.
جين تيجين : كلامك كله صح بس دا مع الطاقة العادية لكن الوضع كله يختلف مع الطاقة النقية لأنها تقريبا مش بتخلص اصلا و دا لأنها بتعتمد على اللي بيستخدمها.
انا : مش فاهم حاجة كدا.
جين تيجين : يعني الطاقة النقية مش بتخلص الا اذا الشخص اللي بيستخدمها بيقدر ينتج منها كميات كبيرة جدا جدا عكس الطاقة العادية اللي لما حد بينتجها بيطلع عين اللي جابوه و اكيد انت عارف كدا ما انت برضو كنت استاذ ف إنتاج الطاقة العادية يس خلاص بقى انت مش هينفع تستخدمها لان دلوقتي انت جسمك كله و خلايا جسمك كله عبارة عن طاقة نقية.
انا : و ايه بقى اللى يميز الطاقة النقية عن الطاقة العادية..
جين تيجين : زي ما انت ما شوفت كدا من مميزات الطاقة النقية هي سرعة الشفاء و كمان القوة الجسدية او البدنية الضخمة جدا و كمان كل هجمات الطاقة النقية بتبقى قوتها كبيرة فشخ عكس هجمات الطاقة العادية اللي تعتبر ضعيفة جدا جدا. يعني مثلا لو انت استخدمت الطاقة العادية علشان تعمل كورة من النار بحجم معين و حصل انفجار للكورة دي و دمرت كوكب مثلا، لكن لو استخدمت الطاقة النقية و عملت كورة من النار بنفس الحجم و حصل انفجار، الانفجار بتاع كورة النار اللي من الطاقة النقية ممكن يدمر مجرة كاملة ف لمح البصر و كأنها مكنتش موجودة اصلا.
انا : دا فرق كبير جدا بين الطاقة العادية و الطاقة النقية.
جين تيجين : بص بقى يا معلم، احنا دلوقتي ف الفضاء صح ولا ايه.
انا : صح.
جين تيجين : شايف بقى القمر بتاع الكوكب بتاعي اللي هناك دا.
انا : ايوه بس دا بعيد شوية.
جين تيجين : يا روح امك ما احنا هنختفي و نظهر هناك.
انا : معلش نسيت.
حين تيجين : اول ما نوصل هناك انا هحرك القمر دا ناحية الشمس اللي هناك دي و طبعا لان جاذبية الشمس كبيرة جدا هتسحب القمر كله ناحيتها صح ولا ايه.
انا : ما انا عارف دا.
جين تيجين : حلو اوي، عايزك بقى تقف بين القمر و الشمس و تحاول تمنع القمر انه يقرب للشمس.
انا : بس انا لسه مش قوي بالشكل دا.
جين تيجين : لا انت هتقدر تعمل كدا بس طبعا و انت بتتأمل و انا هكون جنبك علشان لما تستريح و لما تستريح و ترجع للتأمل هسيب القمر و برضو انت هتحاول تمنعه يقرب من الشمس و انت ف التأمل تمام يا زفت ولا ايه.
انا : تمام.
بعد كدا اختفيت انا و جين تيجين و ظهرنا جنب القمر و لاقيته لمس سطح القمر ب رجله مجرد لمسه بس و لاقيت القمر بيتحرك بسرعة ناحية الشمس لحد مسافة معينه و لاقيت جين تيجين بيقول.
جين تيجين : دلوقتي بقي روح بين الشمس و القمر و حاول تمنع القمر انه يقرب من الشمس و خلي بالك ان القمر بقى قريب جدا من الشمس حاول بقى تستحمل حرارة الشمس و انت بتعمل التأمل و ف نفس الوقت تحاول تبعد القمر عنها هههههههه دا انت هتتفشخ يا مازن.
اول ما خلص كلامه اختفيت و ظهرت بين الشمس و القمر و حطيت ايديا الاتنين على سطح القمر و بالمناسبة القمر دا كان كبير جدا دا يعتبر كوكب اصلا و لما حطيت ايدي على سطح القمر حاول ازق القمر و امنعه انه يقرب من الشمس بس انا مش قادر خالص لحد ما بدأت ف التأمل و ساعتها حسيت ان الموضوع بدأ يبقي أسهل شوية و دا لان جسمي بدأ يستخدم الطاقة النقية و كمان بينتجها ف نفس الوقت و استمريت على كدا لمدة شهر و ف خلال الشهر دا بدأت احس ان الموضوع أسهل بكتير من الاول لحد ما حبيت اريح لاني حسيت ان جسمي كله بيتحرق و هنا بقى انا خرجت من التأمل و لكن انا لسه قادر فعلا امنع القمر انه يقرب من الشمس و دا بسبب ان جسمي بدأ فعلا يستخدم الطاقة النقية من غير تأمل و انا بعمل كدا كنت ببص على جين تيجين اللي حسيت انه متفاجي.
جين تيجين بيكلم نفسه : هو الشخص دا ايه بالضبط، ف الاول لما كسرت أجزاء جسمه، مفيش كام دقيقة و جسمه بقى كويس و لما كسرت جسمه كله، جسمه اتعالج ف نفس الوقت و دا معناه ان جسمه عنده استجابة رهيبة و كبيرة جدا للطاقة النقية و دلوقتي مفيش شهر و قدر يستخدم الطاقة النقية من غير تأمل، الشخص دا بيفكرني ب الملك الحاكم ل ملوك الطاقة لان جسم الملك الحاكم عنده استجابة كبيرة برضو للطاقة النقية و كمان انه يقعد شهر ينتج و يستخدم الطاقة النقية ف نفس الوقت دي بقي حاجة انا اول مرة اشوفها.

و انا بقى لما لاقيته باصص ليا بالشكل دا بدأت اتكلم معاه و قولت.
انا : يا جين ما تيجي مكاني شوية، نفسي استريح شوية.
جين تيجين : تمام شيل ايدك من على سطح القمر.
انا : ازاي بس انت لازم تيجي مكاني.
جين تيجين بيضحك : متقلقش.
فعلا شيلت ايدي من على سطح القمر و الغريب ان القمر ثابت ف مكانه مش بيتهز حتى، دا حتى لما قدرت استخدم الطاقة النقية من غير تأمل كان القمر بيتهز و لكن انا كنت قادر امنعه و لكن جين تيجين مش لامس القمر اصلا و رغم كدا القمر مش بيتهز حتى هو الشخص دا قوي قد ايه بالضبط.
انا : هو انت عملت كدا ازاي.
جين تيجين : عادي يا مازن، انت هتبقى تتعود على كل دا بس واحدة واحدة كدا متقلقش، اه صحيح هو انت طلبت تستريح ليه.
انا : انا حاسس ان جسمي كله بيحرقني بس دا اكيد بسبب حرارة الشمس.
جين تيجين : لا مش بسبب حرارة الشمس لان انت بقالك شهر قريب من الشمس ليه بقى حسيت بحرارة الشمس دلوقتي.
انا :طب انا جسمي بيحرقني ليه.
جين تيجين : دا بسبب انك بقالك شهر ف تأمل و دا معناه ان جسمك بقاله شهر بينتج طاقة نقية و فوق كل دا انت بتستخدمها علشان تمنع القمر انه يقرب من الشمس ف طبعا جسمك هيولع و هي دي بقي حدود الطاقة النقية.
انا : اااااه، يعني هي ك طاقة نقية ملهاش حدود و لكن الحدود هي حدود الشخص الذي بيستخدمها.
جين تيجين : بالضبط كدا.
انا : بس دا انا بقالي شهر بس و دي مدة قصيرة جدا.
جين تيجين : مش هتصدق لو قولتلك.
انا : ايه اللي انا مش هصدقه دا.
جين تيجين : مش انت بقالك شهر بتنتج و تستخدم الطاقة النقية يا مازن.
انا : ايوه.
جين تيجين : اهو انا بقى أخرى هما ٢٠ يوم بس و بعد كدا بحس ان جسمي بيحرقني زي ما انت حاسس دلوقتي، ايوه يا مازن، حدودك اكبر من حدودي بكتير فشخ.
انا : كتير ليه دا الفرق بيننا ١٠ ايام بس.
جين تيجين : ركز يا مازن، الفرق بيننا عشر ايام بس و انت لسه ف بداية استخدامك للطاقة النقية، ما بالك بقى لما تتمكن و تتقن الطاقة النقية كلها زي ما انا متمكن منها كدا، شوف بقى ساعتها الفرق بيننا هيبقى قد ايه.
انا: خخخخخ احححااااااااااااا، يعني انا ممكن ابقى أقوى منك.
جين تيجين : دا شئ انا متأكد انه هيحصل بس ساعتها بلاش تبقى مغرور يا مازن.
انا : متقلقش، ساعتها هطلع عينك زي ما انت مطلع عيني دلوقتي.
جين تيجين: طب تعالي كمل تدريب يا خول.
رجعت تاني اكمل التدريب و استمريت ع الموضوع دا شهرين كاملين لحد ما قدرت ابعد ايدي عن القمر و ف نفس الوقت امنعه انه يقرب من الشمس زي ما جين تيجين عمل بالضبط و هنا بقى ظهر عمي الملك امنحوتب قريب مننا بس طبعا هو خايف يقرب اكتر من كدا بسبب الشمس لانه ممكن يتفشخ ساعتها، و بعد كدا قربت منه انا و جين تيجين و بدأ نتكلم.
انا : اخبارك ايه يا عمي.
الملك امنحوتب : كويس يا مازن، المهم انت عامل ايه ف التدريب دلوقتي.
انا : انا تمام و التدريب ماشي كويس.
جين تيجين : ايه اللي جابك هنا.
الملك امنحوتب : كل الحكاية ان عندي خبر كويس ل مازن، هما الحقيقة خبرين مهمين و كويسين.
انا : ايه هما بقي.
الملك امنحوتب : اول خبر، أن اعمامك و عمتك اللي همر اخواتي و اخوات ابوك، عايزين يقابلوك و يتعرفوا عليك.
انا فرحان : بجد يا عمي.
الملك امنحوتب : بجد يا مازن، و الخبر التاني هو أن نالمورا بقت حامل و هي دلوقتي حامل ف الشهر التالت و داخله ع الرابع اهو.
اول ما سمعت الخبر دا بقيت طاير من الفرحة لدرجة اني بعدت عنهم و قربت من القمر و رحت مرجعه ل المكان الاصلي بتاعه و هو أنه يدور حوالين الكوكب عادي زي اي قمر ف الكون و بعد كدا رجعت ل عمي و جين تيجين تاني و ساعتها حسيت بالاندهاش اللي طالع من عمي الملك امنحوتب لانه كان فاتح بقه على آخره ههه.
الملك امنحوتب مرعوب: هو هو هو انت ازاي حركت القمر دا يا مازن.
جين تيجين : انت ناسي انه متهبب عنده الطاقة النقية يا زفت انت.
الملك امنحوتب : معلش كنت ناسي يا عمي.
انا : هو انت تبقى عم امنحوتب يا جين.
جين تيجين : ايوه يا مازن، يعني انا ابقى جدك يا حيوان، أومال انا بتهبب بدربك ليه.
انا : هههههه، كنت مفكر انك بتخطط ل حاجة.
جين تيجين : ما فاهمك يا مازن، و عارف انك عندك شكوك كتير ناحيتي.
انا : و ايه اللي خلاك تفكر كدا.
جين تيجين : لان انت عمرك ما سئلت انا ابقى مين و كان كلامنا كله عن التدريب.
انا : عندك حق، انا كنت خايف اسئلك انت تبقى مين و ازاي عمي يعرفك و دا بسبب اني كنت خايف اتصدم.
الملك امنحوتب : هترجع معايا امتى يا مازن.
انا : دلوقتي بس بعد اذن جدي جين تيجين الأول.
جين تيجين : انا كمان هاجي معاكم لاني زهقت من القعدة ف الكوكب بتاعي ف هاجي اعيش معاكم شوية و بالمرة نبقى نتدريب ف الفضاء يا مازن بس عند كوكب الزفت اللي اسمه غايبان.
انا : كدا احنا ف السليم يا جدعان.
بعد كدا اختفينا كلنا و ظهرنا ف كوكب الملك غايبان و تحديدا ف القصر بتاعي ف القاعة العامة و كان قاعد فيها الملكة نالمورا و مي و سيلين و خالتي أميرة و بنتها ولاء و معاهم ابني فاسيرون و بنتي مايا و هما اول ما شافوني فرحوا جدا و اوا كمان فرحت اني شوفتهم.
انا : ازيكم يا جماعة.
الكل : كويسين يا مازن.
انا : اخبارك يا مي انتي و سيلين و نالمورا.
الملكة نالمورا : كويسة يا حبيبي.
مي : كويسة يا حبي.
سيلين : كويسة يا حبيبي.
انا : احب اعرفكم، دا عمي، الملك امنحوتب. و دا يبقى جين تيجين و هو يبقى عم الملك امنحوتب و يبقى من ملوك الطاقة.
الكل : اهلا بيكم يا جماعة.
الملك امنحوتب : اومال فين اخويا غايبان يا جماعة
فاسيرون : موجود بس ف القصر بتاعه.
الملك امنحوتب : ممكن تناديه يا فاسيرون.
فاسيرون : طبعا.
اختفى فاسيرون و ظهر بعد شوية و معاه ابويا الملك غايبان و معاه امي الملكة يارا و اختي الأميرة ميار و انا سلمت عليهم كلهم ماعدا ابويا.
انا : انا مش قولت قبل كدا يا ميار انك تيجي تعيشي هنا ف القصر بتاعي.
ميار : انا كنت هعمل كدا بس اصبر لما نبقى لوحدنا كدا و انا هبقي اقولك.
انا : خلاص تمام.
جين تيجين : اومال فين الزفت ابني يا غايبان.
الملك غايبان : موجود يا عمي و انا خليت حد يناديه.
بعد شوية ظهر الملك بالريون زعيم التنانين و معاه ابنه رايفار. و اول ما شافه جين تيجين اتخضوا هما الاتنين و بعدها بالريون قرب من حين تيجين و حضنه جامد و لكن جين تيجين كان زعلان منه.
رايفار : يااااااه. اخبارك ايه يا جدي.
بالريون : عامل ايه يا بابا.
جيت تيجين : كويس انك فاكر اني ابقى ابوك يا كلب، انت ليه بتقول اني ميت يا بالريون.
بالريون بص ف الارض : لأنك دايما مش عايز تقرب مني خالص.
جين تيجين : اهو دلوقتي انا هبقي هنا الفترة دي.
بالريون : بجد يا بابا.
انا : ايوه، جين هيبقى هنا علشان اكمل تدريبي.
الملك غايبان : خلاص يا مازن بقيت من ملوك الطاقة ولا ايه.
جين تيجين : ايوه خلاص، مازن فاضل ليه حاجة بسيطة و يبقى مننا.
اول ما قال كدا لاقيت الكل فرحانين جدا جدا و دي حاجة شجعتني فشخ و بعد شوية لاقيت الملك غايبان بيقول.
الملك غايبان : انا بعت رسالة ل اخواتنا علشان يحضروا هنا لأنهم عايزين يتقابلوا مع مازن و يتعرفوا عليه.
الملك امنحوتب : كويس انك عملت كدا.
انا : طب هما هيبقوا هنا امتى.
الملك امنحوتب : بكرة يا مازن هيبقوا موجودين ف قصر ابوك.
انا : لا، انا مش هدخل القصر دا تاني و كل اللي هنا عارفين كدا.
جين تيجين : ليه مش عايز تدخل قصر ابوك، ايه اللي حصل يا غايبان.
انا حكيت كل حاجة ف موضوع اخويا الكبير ناحور ل الملك امنحوتب و جدي جين تيجين و هما بيسمعوني كانوا كل شوية يبصوا على ابويا بطريقة استحقار.
الملك امنحوتب : انا كنت مفكرك ذكي يا غايبان بس انت طلعت غبي فشخ.
جين تيجين : ابوك لو عرف انك ذليت حد من ولادك قدام جيوش الكوكب كله، هيولع فيك يا غايبان، انت فعلا غبي فشخ.
الملك غايبان : يا جماعة انا اعتذرت ل مازن قبل كدا و المفروض مازن يقفل بقى ع الموضوع دا..
انا : الموضوع دا مش ف دماغي اصلا بس اني اعرفك انت و اخويا ناحور دا فعلا اللي انا مش عايزه.
الملك غايبان : ليه كدا.
انا : لاني مستحيل اعرف اتنين مش بيفكروا غير ف نفسهم و بس.
الكل : عندك حق.
الملكة يارا : يا مازن، علشان خاطري انسى بقي الموضوع دا.
جين تيجين : اسمع كلام امك يا مازن مش دي تبقي امك برضو ولا ايه.
الملكة نالمورا : ايوه، يارا تبقى ام مازن.
جين تيجين : اسمع كلامها يا مازن و كفاية اللي حصل لحد كدا بينك و بين اخوك و حاول تسامحه لان مش ينفع يبقى فيه شر بين الأخوات.
انا : هحاول بس مش هقدر اوعدكم.
بعد شوية و احنا بنتكلم لاقيت اخواتي كلهم ظهروا و انا فرحت جدا اني شوفتهم.
انا : اخباركم ايه يا جدعان.
الملك جاسوم : احنا تمام يا مازن.
الملك طارنوخ : ايه يا عم انت اختفيت ليه.
انا : مفيش بس كنت بتدرب مع جيو تيجين جدنا.
الملك فعروم : اهلا يا جدي اخبارك ايه.
حثن تيجين : انا تمام يا زفت منك ليه و بعدين انتوا قوتكم مش بتزيد ليه.
الملك عيرادير : معلش بقى يا جدي غصب عننا لان مفيش حد فينا فاضي.
جين تيجين : اومال اخوكم الصغير مازن فاضي ازاي و ملتزم بالتدريب اهو، ليه بقى بتتحجج منَ ليه.
الملك ديرايير : معلش بقى يا جدي.
انا : كل الحكاية ان اخواتي مش مهتمين زيي.

بعد شوية كل واحد من اللي موجودين راح ل حاله اخواتي رجعوا ل الممالك بتاعتهم و الملك غايبان و الملك امنحوتب راحوا قصر الملك غايبان و معاهم ميار و امي و جين تيجين مشي مع بالريون و ابنه و اللي بقوا موجودين ف القاعة العامة هما الملكة نالمورا و مي و سيلين و خالتي اميرة و بنتها ولاء و و فاسيرون و مايا.
انا : معلش يا جماعة هنروح انا و نالمورا الجناح بتاعها.
خدت بعضي انا و نالمورا و رحنا الجناح بتاعها و اول ما دخلنا الجناح شيلها و قعدت الف بيها من الفرحة لأنها حامل و اخيرا نشوف ابن او بنت منها و بعد كدا نزلتها و قعدت ع السرير و هي قعدت لازقة فيا و انا قولت.
انا : الف مبروك يا حبيبتي.
الملكة نالمورا : انا فرحانة كدا يا مازن يا حبيبي.
انا : اخيرا بقيتي حامل اهو، انا بموت فيكي يا نالمورا.
الملكة نالمورا : انا اللي بعشقك يا حبيبي بس خلي بالك اني اول ما اولد مش هرحمك و هحتاح منك انك تبقى تركبني كتير و تنيكني كتير يا عمري.
انا : متلقيش، انا هركبك كتير و هعشرك تاني و هفضل انزل لبني ف كسك لحد ما يبق كل حاجة فيكي لبن يا ملبن انتي يا قمر.
بعد ما خلصت كلامي رحت واخدها ف بوسة طويلة جدا و بعد كدا قعدنا نتكلم لحد ما اليوم عدي على كدا.

تاني يوم.
كنت قاعد ف القصر بتاعي بعمل تأمل علشان اخلي جسمي يتعود اكتر ع الطاقة النقية و بعد شوية لاقيت ابني فاسيرون دخل الجناح و لما حسيت بيه طلعت من التأمل.
انا : تعالي يا حبيبي.
فاسيرون : معلش اني قاطعتك، بس الملك امنحوتب هنا و عايز يقابلك.
انا : خلاص، خليه يجي هنا.
فاسيرون بيكلم واحد من الحراس : خلي الملك امنحوتب يتفضل هنا يا رايق.
بعد شوية كان الحارس نده ع الملك امنحوتب و الملك دخل الجناح بتاعي.
انا : انت ليه مدخلتش ع طول.
الملك امنحوتب : عادي يعني يا مازن، لأن من الأدب اني استأذن لما احب ادخل اي بيت.
انا : تسلم يا عمي.
الملك امنحوتب : دلوقتي بقي اخواتي كلهم جهم و هما دلوقتي موجودين ف قصر ابوك غايبان.
انا متعصب : يا عمي خليهم يجوا هنا، معلش اعذرني بس انا مش هدخل قصر ابويا دا تاني.
الملك امنحوتب : انا عارف ان احنا نعرف بعض من فترة قصيرة بس لو ليا عندك خاطر، تعالي معايا و بلاش بقى تكسفني او تحرجني.
انا بصيت ف الارض : خلاص يا عمي اللي تشوفه بس انا مش هقدر اوعدك اني امسك نفسي لاني ممكن اتعصب جامد.
الملك امنحوتب : بصراحة دا حقك لاني لو مكانك انا كنت هعمل زيك بالضبط بس دا ف الاول و ف الاخر ابوك و اخوك ف لازم تريح الدنيا شوية.
انا : متقلقش، تعالي معانا يا فاسيرون.
خدنا بعضنا و اختفينا و ظهرنا قدام بوابة القاعة العامة ف قصر الملك غايبان و الملك امنحوتب هو اللي دخل الأول.
حارس البوابة : يدخل الان، مولاي الملك امنحوتب.
دخل الملك امنحوتب و سلم على كل اخواته اللي هما اخوات ابويا الملك غايبان و بعد كدا قعد ف وسطهم بالضبط و دا لانه الكبير .
و بعد كدا دخل ابني فاسيرون.
حارس البوابة : يدخل الان، مولاي الأمير فاسيرون.
دخل ابني فاسيرون القاعة العامة و بدأ يسلم على كل اللي موجودين.
الملك امنحوتب : دا يبقى فاسيرون ابن مازن.
الملك شيدرون : طبعا انت عارفني يا غالي.
فاسيرون : طبعا بس انت بقالك فترة مش بتتدرب معانا ليه يا شيدرون ولا اقول يا جدي.
شيدرون : نادي زي ما تحب انت عارف اننا أصحاب.
الملك نيو : اهلا يا فاسيرون يا ابني أنا ابقى نيو اخو جدك غايبان. و دا يبقى جدك كيو و دي جدتك تايجرا.
فاسيرون : اهلا يا جماعة، سعيد جدا اني اتعرفت عليكم.
حارس البوابة : يدخل الان، المنتصر ف الحرب مولاي الملك مازن.
دخلت القاعة العامة و لما قربت من الموجودين قاموا كلهم وقفوا علشان يسلموا عليا و فعلا سلمت عليهم واحد واحد.
الملك شيدرون : اهلا يا مازن يا حبيبي.
انا : ايه يا عم مش ظاهر بقالك فترة ليه.
الملك شيدرون : معلش بقى انت عارف اني مشغول دايما.
انا : عادي ولا يهمك بس ابقى خلينا نشوفك.
الملك نيو : اهلا يا ابن اخويا، انا عمك نيو.
انا : اهلا وسهلا يا عمي.
الملك كيو : و انا بقى ابقى عمك كيو.
انا : اسمكم شبه بعضه.
الملكة تايجرا : و انا بقى ابقى عمتك تايجرا و كان نفسي فعلا اتعرف عليك من ساعة ما سمعت عنك.
الملك امنحوتب : دول بقى اخواتي يا مازن و اعمامك و دول يبقوا جدودك يا فاسيرون.
انا : سعيد جدا اني شوفتكم و اتعرفت عليكم.
الملكة تايجرا : معلش يا مازن بس انا عندي طلب كدا.
انا : اتفضلي.
الملكة تايجرا عمتي : ممكن نعمل قتال بيننا و بينك.
الملك امنحوتب : انتي لسه متعرفه عليه من كام ثانية، اصبروا طيب لما يتعود عليكم.
انا : عادي يا عمي معنديش اي مشكلة بس احنا هنعمل القتال ف الفضاء.
الكل : موافقين.
فعلا كل اللي ف القاعة خدوا بعضهم و انا و ابني معاهم و اختفينا و ظهرنا ف الفضاء قريب من كوكب الملك غايبان و بعد كدا وقفت قصادهم و اللي أتقدم الأول هو ابويا الملك غايبان.
و فعلا بدأ بيننا القتال و لاقيت غايبان قرب مني بسرعة و لكن انا لمسته و هو اتجرح جامد و بعدها فقد الوعي و ساعتها ابني فاسيرون خده و اختفوا هما الاتنين و ابني رجع الملك غايبان القصر بتاعه علشان يتعالج و بعد كدا ظهر عندنا ف الفضاء تاني و بعد كدا اتقدم الملك كيو و حصل ليه زي اللي حصل مع غايبان و بعد كدا أتقدم الملك نيو و بدأ يحاول يقرب مني بحذر و لكن بعد شوية فقد الوعي هو كمان من غير حتى ما المسه و برضو فاسيرون خده و رجعه قصر الملك غايبان و بعد كدا الملك تايجرا اتقدمت و حاولت تضربني بس هي مش عارفة تلمسني حتى و لكنها انسحبت من القتال لأنها خافت تتفشخ و بعد كدا أتقدم الملك امنحوتب اللي اختفى و ظهر ورايا بس جه يضربني لاقاني وراه و من غير ما المسه فقد الوعي هو كمان و لاقيت الملكة تايجرا بتقول.
الملكة تايجرا : كسم الفجر يا جدع دا انت فشيخ.
انا : لا فشيخ ولا حاجة كل الحكاية اني مهتم بالتدريب.
الملكة تايجرا : هي دي بقي قوة ملوك الطاقة.
انا :لا طبعا، انا حتى محاولتش استخدم قوتي اصلا.
فاسيرون : بسانت بقيت ف مستوى تاني خالص عن الاول يا بابا.
اختفينا كلنا و رجعنا قصر الملك غايبان و كل اللي فقدوا الوعي بدؤا يفوقوا و انا استنيت لحد ما فاقوا كلهم.
الملك امنحوتب : كويس انك بقيت قوي و احسن حاجة انك قدرت تستخدم الطاقة النقية.
انا: اه صحيح يا عمي شيدرون انت ليه محاولتش تعمل قتال معايا.
الملك شيدرون بيضحك : لاني عارف النتيجة يا مازن هههههه.
انا : طول عمرك دماغك عاجباني.
الملك نيو : دا بابا هيبقى فخور بيك اوي.
انا : هو انا عارف ان جين تيجين يبقى عمكم يعني يبقى جدي بس انا لسه معرفش جدي اللي انا من نسله.
و احنا بنتكلم ظهر قدامنا الملك جين تيجين و معاه بالريون و معاهم رايفار ابن بالريون.
انا: ايه يا عم انا كنت مفكر انك نسيت ان ورانا تدريب.
جين تيجين : ههههه متقلقش انا مش هسيبك الا و انت أقوى مني.
انا : طب يلا ولا ايه.
جين تيجين : تعالي نروح الفضاء يلا.
اختفيت انا و ابني و أعمامي و ابويا و جين تيجين و بالريون و رايفار و ظهرنا ف الفضاء و لاقيت جين تيجين بيقول.
جين تيجين : بص بقى يا مازن دلوقتي بقي احنا هنعمل قتال بيني و بينك.
انا : تمام يا رايق.
وقفت انا و جين تيجين قصاد بعض و الرزع اشتغل و هو بيحاول يضربني و انا اصد الضربات و انا بحاول اضربه و هو بيصد ضرباتي و لاقيته اختفى و ظهر ورايا و رجع تاني ظهر قدامي و راح ضربني ف بطني و انا ف نفس الوقت رزعته ف وشه و بعدنا احنا الاتنين عن بعض بسبب تأثير الضربة بتاعتي و بتاعته و بعد كدا قربت منه بسرعة و ضربته ف بطنه و هو صد الضربة و لاقيته عمل كورة صغيرة جدا من النار و رماها عليا و لكن انا صديتها بس لاقيته ظهر ورايا و راح خبطني ف دماغي ب رجليه و انا ساعتها ظهرت وراه و رزعته ف ضهره.

عند أعمامي و ابني و ابويا و بالريون و ابنه.
الملك امنحوتب : حد فيكم شايف حاجة يا جدعان.
الملك نيو : كل اللي انا شايفه تأثير الضربات اللي ممكن يقتلنا.
الملك كيو : انا اول مرة اشوف قتال بين ملوك الطاقة.
بالريون : مازن بقى مستواه فوق الخيال يا جماعة.
رايفار : عندك حق، دا مستحيل يكون مازن اللي كان بيتدرب معاك من كام شهر.
الملكة تايجرا : انا عمري ما شوفت معركة بالشكل دا بس خلو بالكم ان عمنا جين تيجين لسه برضو بيلعب مع مازن.
الملك امنحوتب : عندك حق، دا كان مساعد حاكم ملوك الطاقة يعني قوته فوق ما اي حد يتخيل بس اهو احنا بتتفرج و هنشوف ايه اللي هيحصل.

عندي انا و جين تيجين.

كنا لسه مكملين رزع ف بعض و انا كنت بحاول اضربه بشكل أقوى و لكن فجأة لاقيته بعد عني و قال.
جين تيجين : بقولك ايه يا مازن، كفاية لعب بقى و نفسي كل واحد فينا يبدأ يستخدم الطاقة النقية.
انا : هههههه كنت عارف ان متساهل معايا بس دلوقتي بقي بسبب التدريب بتاعك هقدر استخدم الطاقة النقية.
جين تيجين : طب استحمل بقى بس تعالي نبعد لان الكوكب كدا هيتدمر.
بعدت انا و هو و بدأنا القتال و رحت عامل كورة كبيرة من النار و رميتها عليه و هو قعد يحاول يصد فيها لحد ما قدر بس انا ساعتها كنت بقيت وراه و رحت مناوله ب رجلي ف نص ضهره و هو بدأ يصرخ جامد و لكن لاقيته رزعني ف وشي و انا ساعتها بدأت اعيط و بعد كدا لاقيته عمل سيف من الظلام و دي كانت أول مرة أشوف حاجة زي دي و لاقيته قرب مني جامد و راح ضربني بيه ف بطني و دي كانت أول مرة بطني تتقطع و لكن الجرح اتعالج بسرعة بسبب الطاقة النقية و انا ساعتها عملت سيف من النار و رحت رزعه ف ضهره و هو صرخ جامد و قعدنا نختفي و نظهر ف كل حته و احنا بنضرب بعض لدرجة ان ابويا و أعمامي و فاسيرون و بالريون و رايفار اتجرحوا جامد بسبب تأثير المعركة بيني و بين جين تيجين و بعدها لاقيت جين تيجين بيقول.
جين تيجين : انت ازاي بقيت متحكم كدا ف الطاقة النقية دا جسمك بقى معتمد اعتماد كلي ع الطاقة النقية.
انا : البركة فيك ببي دا انت اللي معلمني.
جين تيجين : كدا بقى انا لازم اشتغل بجد.
و فجأة لاقيته بعد عني و لكن ساعتها انا حسيت زي ما يكون جيش بيضرب فيا و انا حاسس اني بتعذب و بصرخ جامد دا كله من غير ما يلمسني و بعد فترة كل الجروح اتعالجت و انا ساعتها كنت بقرب منه و بحاول تضربه بس مش عارف حتى المسه لحد ما قدرت أقرب منه بشكل جامد و رحت ضربته ف وشه و لكن اللي ضربته دا كان سراب و لما قعدت ادور ع الحقيقي لاقيته واقف بيتفرج جنب عمي الملك امنحوتب و ساعتها انا هديت و قربت منهم و قولت.
انا : هو انا كل دا بحارب سراب.
جين تيجين بيضحك : ايوه يا اهبل و انت المفروض كنت تحس و تاخد بالك.
انا : انا اول مرة احس اني مش حاجة.
جين تيجين : كدا انت فعلا اهبل و غبي كمان.
انا : ليه بقى.
جين تيجين : لانك قدرت تهزم السراب و دا معناه انك تقدر تصد قصادي ف معركة حقيقية.
و احنا بنتكلم ظهر قدامنا شخص بس جسمه كله مجروح فشخ و ساعتها الشخص دا قرب مننا و قال.
الشخص : يا مولاي الملك كيو.
الملك كيو عمي : متقلقوش يا جماعة دا يبقى المستشار الخاص بيا.
الشخص بيتوجع و بيعيط : انا اسف جدا يا مولاي.
الملك كيو : ليه هو ايه اللي حصل بالضبط و بعدين انت مفشوخ كدا ليه.
الشخص بيعيط : الكوكب بتاعك كله اتدمر.
ساعتها كلنا اتخضينا. يتبع.
انا عارف ان فيه شخصيات كتير ظهرت ف القصة و الموضوع بقى رخم شوية بس دا هيعمل تنوع كويس ف القصة و الف شكر على دعمكم ليا يا جماعة.



المشكلة انك لما تيجي تحارب عدو مجهول مش بتبقى عارف الضربة هتيجي منين و ساعتها هتحس انك تايه و لكن لو قدرت تركز و تربط كل حاجة و تربط كل الخيوط ب بعضها ساعتها بس هتقدر تفهم عدوك دا بيفكر ازاي مش شرط انك تكون عارف عدوك و لكن انك تعرف انه بيفكر ازاي دي حاجة كافية جدا علشان تقدر تهزمه.

🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

اهلا و سهلا بكم ف الحرب و الجنس و الغموض الجزء الثالث السلسلة الثالثة.

( يا ريت تقولوا رأيكم ف التعليقات)
و احنا بنتكلم ظهر قدامنا شخص بس جسمه كله مجروح فشخ و ساعتها الشخص دا قرب مننا و قال.
الشخص : يا مولاي الملك كيو.
الملك كيو عمي : متقلقوش يا جماعة دا يبقى المستشار الخاص بيا.
الشخص بيتوجع و بيعيط : انا اسف جدا يا مولاي.
الملك كيو : ليه هو ايه اللي حصل بالضبط و بعدين انت مفشوخ كدا ليه.
الشخص بيعيط : الكوكب بتاعك كله اتدمر.
ساعتها كلنا اتخضينا.
انا : يعني ايه الكوكب اختفى.
بعد شوية لاقينا الشخص دا مات.
الملك امنحوتب : الراجل مات يا جماعة.
انا : هو ايه اللي حصل بالضبط.
الملك شيدرون : دا زي اللي حصل للكوكب بتاعي من زمان.
انا : و ايه بقى اللى حصل.
الملك شيدرون : لما كان عمي جين تيجين هو المساعد بتاع حاكم ملوك الطاقة حصلت حرب بيننا و بين الشياطين.
انا : شياطين، و دول مين بالضبط.
الملك شيدرون : دول مخلوقات أقوى من الجن، اقل واحد فيهم قوته زي قوة اخونا امنحوتب كدا و أقوى واحد فيهم هو ملك الشياطين بس جدك اللي هو ابونا قدر يهزمه ف الحرب و الحرب خلصت بعد ما حصل تدمير ل اكتر من مجرة ف الكون كله بما فيهم الكوكب بتاعي و ساعتها انا خسرت مراتي و ولادي و دا نفس اللي حصل ل كوكب اخونا كيو من شوية.
انا : يعني الحرب بدأت من جديد.
جين تيجين : لا بس اللي حصل دا تحضير للحرب و دا لأنهم دمورا كوكب كيو علشان عايزين يعرفوا الجن هيردوا ع الهجوم دا ازاي.
انا : يا فاسيرون، روح نادي ل ا اخواتي كلهم بسرعة.
عدي حوالي كام ثانية و لاقيت فاسيرون ظهر قدامنا و معاه ديرايير و عيرادير و فعروم و طارنوخ و جاسوم و اخويا الكبير ناحور. و ساعتها فهمتهم اللي حصل.
جين تيجين : كويس انكم موجودين، تعالوا معايا ل كوكب كيو اللي اتدمر علشان اقدر افهم بالضبط ايه اللي حصل.
اختفينا كلنا و ظهرنا قدام كوكب عي الملك كيو و هنا بقى انا بقيت مخضوض فشخ لان الكوكب كله زي بقى عبارة عن شوية رمل ف الفضاء و ساعتها الملك كيو قعد يعيط لانه خسر كل نسله بما فيهم مراته و ولاده و الباقي ساعتها بقوا ف حالة غضب و كلنا بقينا بنضرب كف على كف لحد ما لاقينا سواد كبير ظهر قدامنا و طلع من السواد جيش كبير فشخ و قائد الجيش دا من الشياطين و شكله عبارة عن اسود ف اسود و عينه مطلعه نور احمر و عنده مخالب كبيرة فشخ و لابس تاج من العظام على دماغه و معاه سيف اسود و طالع منه نور احمر من النص و هنا بقى لاقيت الملك جين تيجين بيقول.
جين تيجين بيزعق : استعدوا للمعركة.
قائد جيش الشياطين : هجوم يا خول منك ليه.
و فجأة بدأ الجيش دا بالهجوم علينا و بدأ جيش الشياطين يقرب مننا بسرعة و كنا خلاص هناخد وضعية القتال و لكن فجأة ظهر جيش كبير فشخ من الجن و بدأ الجيش دا يحارب جيش الشياطين و هنا بقى انا اتكلمت.
انا متفاجئ : هو جيش مين دا.
الملك جين تيجين : متقلقوش دا الجيش بتاعي يا جماعة و انا كلمتهم عن طريق التخاطر لما جالنا خبر تدمير كوكب كيو وقولتلهم يتحركوا على هنا.
انا : انت دماغك ألماظ يا جدي ههههههه.
قعدنا نتابع المعركة بين جيش الجن و جيش الشياطين و لكن فجأة جيش الشياطين اختفى و بعد شوية لاقينا قائد جيش الجن بتاع جين تيجين قرب منا و قال.
قائد الجيش : مولاي الملك، انا اسف اني اتأخرت.
جين تيجين : كويس انك جيت اصلا لاني مش عندي استعداد ادمر جيش من الشياطين الضعفاء، و دلوقتي بقي عاوزك تشكل فرقة تعمل تتبع للجيش دا و التقارير تبقى عندي يوم ب يوم.
قائد الجيش : تحت امر مولاي الملك، بعد اذنكم.
بعد شوية اختفى الجيش بتاع الملك جين تيجين.
انا ب غضب : هو ايت اللي بيحصل بقى لاني مش فاهم حاجة.
جين تيجين : بص يا مازن، مش وقته دلوقتي تفهم حاجة، دلوقتي احنا لازم نروح ل كوكب غايبان علشان نعمل عليه تأمين كويس.
الملك نيو : مش انت قولت ان دي مش حرب.
جين تيجين : ايوه احنا لحد دلوقتى مش ف حرب و الهجوم اللي حصل دا كاو غرضهم انهم يختبروا قوتنا و علشان كدا انا خليت الجيش بتاعي يتحرك على هنا.
اختفينا كلنا و رجعنا كوكب الملك غايبان و ساعتها خليت اخواتي يعملوا استدعاء لكل جيوش كوكب غايبان و بعد يوم بالضبط كانت كل الجيوش اتجمعت ف الفضاء و بعد ما الجيوش اتجمعت وقفت قدامهم و قولت.
انا بكلم الجيش العام لكوكب غايبان : يا رجالة.
الجيش كله : اهلا يا مازن.
انا : امبارح حصل هجوم من الشياطين على كوكب عمي الملك كيو و الكوكب كله اتدمر و لما رحنا عند مكان الكوكب حصل علينا هجوم من جيش الشياطين بس احنا قدرنا نخيلهم ينسحبوا و دلوقتي احنا لازم تحمي الكوكب بتاعنا ولا انتوا رأيكم ايه.
الجيش كله : طبعا يا مازن هنحمي الكوكب و نموت علشانه و علشان أهلنا.
انا : كويس اوي، عايزكم بقى تبقوا دايما على استعداد للمعركة و من النهاردة كلكم هتتدربوا مع بعض و مفيش فرق بين واحد من مملكة الماء او واحد من ممكلة النار او واحد من المملكة السفلية او المملكة العليا، كلنا هنا زي بعض و تنسوا كل الخلافات اللي بينكم والا هتخسروا كل حاجة.
الجيش كله : تحت امرك يا مازن.
انا : و من النهاردة قائد الجيش هيبقى اخويا الكبير ناحور.
الجيش كله : تحت امرك يا مازن، اهلا ب القائد ناحور ابن ابونا غايبان.
انا : يلا بقى تبدؤا تدريب و شدوا حيلكم شوية.

بعد شوية لماالتدريب بدأ رجعت تاني ل ابويا و اخواتي و أعمامي و جين تيجين و بالريون و رايفار.
الملك جاسوم : ليه خليت ناحور هو قائد الجيش يا مازن، خلي بالك ان دا جيش الكوكب كله.
الملك ناحور : انا اصلا مستغرب.
انا : بص يا ناحور، انت شخص ذكي جدا و دا بقى اللى احنا محتاجينه و دي اخر فرصة ليك انك تعمل حاجة صح.
الملك ديرايير : انا موافق على كلام مازن.
اخواتي كلهم : موافقين.
انا بكلم أعمامي : يا جماعة يا ريت كل واحد فيكم يروح يعمل تأمين و يحمي الكوكب بتاعه بسرعة، مفيش وقت و يا ريت عمي كيو يفضل معانا هنا لأني اكيد هحتاجوا.
أعمامي : موافقين يا مازن.
اختفى أعمامي و كل واحد راح يعمل تأمين ع الكوكب بتاعه ماعدا شيدرون و كيو لان كواكبهم اتدمرت زي ما انتوا عرفتوا.
الملك شيدرون : احسن حاجة فيك يا مازن انك بتعرف تتصرف تحت ضغط و دي حاجة فشيخة الصراحة.
الملك كيو : شكرا ليك يا مازن.
انا : على اي يا عمي.
الملك كيو : لأنك هتخليني اعيش معاكم هنا.
انا : و ايه المشكلة دا ف الاول و ف الاخر كوكب اخوك يعني بيتك.
جين تيجين : كان عندي حق لما خليتك تتدرب معايا، دلوقتي بقي انا هروح أبلغ ملوك الطاقة باللي حصل هنا، خليكم انتوا.

عند حاكم او ملك ملوك الطاقة.
ملك ملوك الطاقة كان قاعد ف القصر بتاعه ف الكوكب بتاعه و دخلت عليه واحدة اسمها العرافة و دي بسبب قدرتها ف انها بتعرف تراقب كل حاجة بتحصل ف كل المجرات.
العرافة : مولاي ملك ملوك الطاقة.
ملك ملوك الطاقة : اهلا.
العرافة : الشياطين اتحركوا زي ما حضرتك توقعت و قدروا يدمروا كوكب ابنك، الملك كيو.
ملك الملوك الطاقة بيضحك : هما الشياطين عايزين ينتقموا للدرجة دي.
العرافة : الوحيد اللي عاش من الكوكب هو ابنك الملك كيو و دا لانه كان ف الفضاء عند كوكب ابنك الملك غايبان و كان موجود مع ولادك كلهم ماعدا نالمورا لأنها حامل دلوقتي و موجودة ف منطقة التنانين و كان معاهم الملك بالريون ابن اخوك و معاهم رايفار ابن الملك بالريون و معاهم أصغر حفيد ليك و اخواته اللي هما ولاد الملك غايبان.
ملك ملوك الطاقة : انت ليه بتعيدي نفس الكلام، ما اضغر حفيد ليا هو الزفت اللي اسمه جاسوم و دا يبقى من ولاد غايبان.
العرافة : كلامك غلط يا مولاي، لأن أصغر حفيد ليك اسمه الملك ايزيس و مشهور ب اسم الملك مازن.
ملك ملوك الطاقة : يااااااه، هو غايبان خلف كمان عيل من نالمورا.
العرافة : لا، مازن يبقى ابن الملك غايبان بس من الملكة يارا.
ملك ملوك الطاقة : يارا، بس دا اسم من اسماء البشر.
العرافة : ايوه بس هي دلوقتي من الجن بعد ما الملك غايبان حولها.
ملك ملوك الطاقة : يعني نالمورا مش مكفياه ف راح اتجوز بشرية، الكلب دا انا هفشخه لما اشوفه.
العرافة : و نالمورا دلوقتي حامل من مازن مش غايبان لأنها سابت غايبان و هي دلوقري بتحب مازن جدا.
العرافة : و لما كل دول عرفوا ان كوكب الملك كيو اتمسح، راحوا ل مكان الكوكب و ساعتها حصل هجوم عليهم من الجيش الشياطين و لكن جين تيجين حرك الجيش بتاعه و خلي جيش الشياطين ينسحب.
ملك ملوك الطاقة : يااااااه، اخويا جين تيجين طلع متابع تحركات الشياطين.
العرافة : لا هما كانوا هناك من غير ما يعرفوا انهم ف فخ و لكن جيش جين تيجين عمل الواجب الصراحة و كمان نالمورا بنتك حامل بس مش من غايبان، هي حامل من مازن.
ملك ملوك الطاقة :طبعا ما اكيد، ما هي ما صدقت لقت حد ضعيف لأنها بتحب تكون هي اللي مسيطرة.
العرافة : بالعكس يا مولاي، أصغر احفادك، الملك مازن أقوى حتى من الملك امنحوتب ابنك الكبير و أقوى كمان من بالريون ابن جين تيجين و كمان هو بيستخدم الطاقة النقية.
اول ما ملك او حاكم ملوك الطاقة سمع اني بستخدم الطاقة النقية اتفاجئ فشخ و قام من مكانه من الذهول و الصدمه و بعدها قال.
حاكم او ملك ملوك الطاقة : ههههههههه، اخيرا شوفت حد من النسل بتاعي قوي لدرجة انه بقى واحد من ملوك الطاقة.
العرافة : دلوقتي الملك مازن حشد جيش كوكب الملك غايبان كله و خلاهم يتدربوا ف الفضاء حوالين كوكب الملك غايبان علشان يقدروا يصدوا اي هجوم ممكن يحصل ع الكوكب و كمان الملك مازن خلي كل واحد من ولادك يروح الكوكب بتاعه علشان يحميه.
ملك الملوك الطاقة : مازن غير انه قوي جدا، كمان بيعرف يتصرف تحت ضغط، مازن لازم يبقى من ملوك الطاقة رسميا.
العرافة : تحب اعمل ليه استدعاء يا مولاي.
ملك ملوك الطاقة : لا، انا اللي هروح كوكب غايبان ب نفسي و اهو بالمرة اشوف ولاد ابني غايبان و ولادي.

عندي ف قصر الملك غايبان ف كوكب الملك غايبان.

كنا نزلنا كلنا ف الكوكب و خليت فاسيرون يروح يجيب الملكة نالمورا و مي و سيلين و خالتي أميرة و بنتها و بنتي مايا من القصر بتاعي ف منطقة التنانين علشان يعيشوا ف قصر الملك غايبان من النهاردة علشان انا مش هبقي موجود دايما و لما وصلوا دخلوا القاعة العامة و كنت انا و بابا و اخواتي و بالريون و ابنه رايفار و الملك شيدرون و الملك كيو قاعدين مع بعض و هما دخلوا علينا و انا قولت.
انا : فاسيرون اكيد قالكم ع اللي حصل و علشان كدا من النهاردة
هتعيشوا هنا لاني مش هبقي موجود دايما فهمتوا.
الكل : فاهمين.
انا نديت ع واحد من الحراس و خليته ياخدهم يوريهم الجناح بتاع كل شخص فيهم و بعد كدا هما مشيوا و انا بدأت اتكلم مع اخواتي و اللي قاعدين.
انا : يا ديرايير، عايزك تجمعلي أقوى الملوك ف الكوكب بسرعة.
فعلا ديرايير راح جمع كل ملوك الكوكب و بعد ساعة لاقيته ظهر و هما معاه و كانوا، الملك تارول ملك مملكة المياه و الملك داجير ملك المملكة السفلية و الملك بركاع ملك مملكة النار و الملك شمهروش ملك المملكة العليا و الملك حاروش من المملكة العليا و الملك عيفار من المملكة السفلية و الملك نيقوش من مملكة المياه و دول أقوى سبع ملوك ف ممالك الجن و لما شوفتهم بدأت اتكلم.
انا : اتفضلوا يا جدعان.
قربوا مننا و قعدوا كلهم مع اخواتي و ابويا و بالريون و ابنه.
الملك شمهروش : انا زعلت جدآ لما سمعت عن هجوم الشياطين.
الملك تارول : شكلها حرب ولا ايه.
انا : بالضبط و علشانكدا كل اللي موجودين هنا من النهاردة هتبدؤا تدريب تحت إشراف عمي الملك شيدرون و عمي كيو و هيبقي معاكم الأمير حورس و الأمير فرعون و الأمير جيرال و الأمير تابوغ و الأمير ماثور و التدريب هيبدأ من النهاردة.
الملك كيو : انت بتحشد كل دا ليه يا مازن.
انا : قصدك ايه يا عمي.
الملك شيدرون : قصد عمك او ام يا انك مكبر الموضوع ع الفاضي لاو خلاص الشياطين حبوا يختبروا قوتنا و احنا كمان ردينا عليهم.
انا : ههههه و لما يحبوا يختبروا قوتنا تاني، نسيب بقى كمان كوكب بالسكان اللي فيه يموتوا ولا ايه و كمان اللي حصل دا عبارة عن مناوشات لبداية الحرب فهمتوا.
الكل : تمام.
بعد شوية لاقيت كل اللي موجودين و انا معاهم و اتحركنا ع الفضاء و بعد ما وصلنا لاقيت جيرال و فرعون و حورس وصلوا هما كمان و الموجودين كلهم عبارة عن الملك شمهروش و الملك تارول و الملك حاروش و الملك داجير و الملك بركاع و الملك عيفار و الملك نيقوش و الأمير حورس و الأمير فرعون و الأمير جيرال و بعد شوية وصل الأمير ماثور و الأمير تابوغ و موجود برضو ابويا و اخواتي و ابني و بالريون و ابنه رايفار و كنا ف منطقة ف الفضاء غير اللي الجيش بتاع الكوكب بيتدرب فيها و بعدت عنهم شوية و هما بدؤا يتدربوا و عمي شيدرون و عمي كيو و ابويا غايبان مش راحمينهم و الرزع شغال بينهم و انا لما اتطمن انهم بيتدربوا بجد خدت بعضي و رحت دخلت الكوكب و رحت قصر الملك غايبان. و قعدت اعمل تأمل علشان انتج الطاقة النقية و ابقى مستعد ل اي حاجة ممكن تحصل.
قعدت اعمل تأمل لمدة سنة كاملة و دا معناه ان حدود الطاقة النقية عندي بتزيد بشكل رهيب و كنت فرحان بالموضوع دا فشخ و اللي فرحني اكتر ان نالمورا ولدت و المولود كان ذكر و انا سميته موري و الكل كان فرحان بالاسم دا و بعد كدا سيبت نالمورا ترتاح لما ولدت و خدت بعضي علشان اشوف الجيش بتاع الكوكب بتاع الملك غايبان وصلوا ل ايه ف التدريب و لما طلعت الفضاء و رحت على مكان التدريب بتاع الجيش لاقيت جين تيجين بنفسه هو اللي بيدربهم و فعلا لاقيت مستواهم اتحسن بكشل رهيب و دي حاجة كنت فخور بيها جدا ف خدت بعضي و رحت ل جين تيجين و قولت.
انا : ايه يا عم بقالك سنة مش ظاهر ليه.
جين تيجين : انت ناسي اني كنت ببلغ عن آخر هجوم حصل و كمان كنت بتأمل علشان استعد ل اي معركة ممكن تحصل و كمان انا هنا بقالي ٣ شهور و لما وصلت و عرفت انك ف قصر غايبان لاقيتك بتعمل تأمل ف سيبتك براحتك و كمان انا فرحان ان حدود الطاقة النقية لسه بتزيد عندك، ف سيبتك و قولت امسك تدريب الكوكب كله حتى التدريب بتاع ابوك و اخواتك و الملوك اللي معاهم، دا انا حتى كنت هناك من يومين و مستواهم بقى كويس الي حد ما.
انا : ايه الشغل العالي دا يا برنس.
جين تيجين : لازم اعمل كدا يا مازن علشان الحرب مع الشياطين هتحتاج أشخاص اقوياء جدا، فهمت يا ابو مخ تخين.
انا : ما علشان كدا هخليت الكل يتدربوا، اسيبك انا بقى و هروح عند ابويا و اللي معاه اشوف الدنيا ماشية معاهم ازاي.
خدت بعضي و اختفيت و بعد كدا ظهرت عند اخواتي و ابويا و الملوك اللي معاهم و بالريون و ابنه رايفار و فعلا كان مستواهم بقى فشيخ جدا.
انا : لا لا لا، شغل عالي الصراحة.
الكل بينهجوا بسبب التدريب : اهلا يا مازن.
انا : من النهاردة انتوا ف فرقة واحدة و الفرقة دي بقي اسمها فرقة القوة.
الأمير فرعون : طب ما نخليها فرقة ايزيس يا مازن.
انا : شكلك عايز ترجع ايام زمان يا فرعون.
حورس : ايزيس اسم حلو برضو.
انا : خلاص من النهاردة احنا اسمنا فرقة ايزيس، قولتوا ايه.
الكل : موافقين يا مازن و قائد الفرقة هو انت.
انا : كدا كدا انا قائد الفرقة منك ليه هههههههه، كمل تدريب منك ليه ولا افشخكم دلوقتي.
اول ما خلصت كلامي هما رجعوا تاني للتدريب و بعد كام ساعة قولت.
انا بزعق : خلاص أوقف التدريب منك ليه، يلا علشان تريحوا شوية ف قصر بابا.
خدنا بعضنا و اختفينا و ظهرنا ف قصر الملك غايبان و كلنا قعدنا مع بعض ك الاتي، الموجودين هما الملك غايبان و الملك ناحور و الملك ديرايير و الملك عيرادير و الملك فعروم و الملك طارنوخ و الملك جاسوم و الملك شمهروش و الملك داجير والملك تارول و الملك بركاع و الملك حاروش و الملك عيفار و الملك نيقوش و الأمير حورس و الأمير فرعون و الأمير جيرال و الأمير ماثور و الأمير تابوغ و الملك بالريون و ابنه رايفار و دول هما أعضاء فرقة ايزيس.
قعدنا نتكلم و عرفتهم خبر ان الملكة نالمورا ولدت و كلهم فرحوا ليا و باركولي و قعدنا نهزر و نضحك لحد ما حسيت ان فيه طاقة لا نهائية بتقرب مننا بسرعة و فجأة جين تيجين ظهر قدامنا و لاقيت الملك غايبان بيقول.
الملك غايبان : الشعور دا انا عارفه كويس جدا.
انا : هو فيه ايه انر مش فاهم.
جين تيجين : يا مازن ركز دي طاقة لا نهائية بتقرب مننا.
الملك ديرايير : يا بابا لا انا و لا حد من أخواتي نقدر نحس ب طاقة ملوك القوة.
انا : انت ناسي يا ديرايير اني منهم دلوقتي و بستخدم دلوقتي الطاقة النقية.
الملك ديرايير : انا نسيت فعلا.
و احنا بنتكلم كنت حاسس ان الملك غايبان هيعملها على نفسه من الخوف. فجأة ظهر قدامنا ٣ أشخاص و انا حاسس ان طاقتهم انهم اقوياء فشخ و كمان دول من ملوك الطاقة و مجرد انك تحس بالطاقة بتاعتهم كفيلة تخلي جسمك يترعش و فجأة لاقيت الملك غايبان بيقول.
الملك غايبان باصص ف الارض : اهلا يا بابا.
ساعتها انا و كل اللي موجودين اتصدمنا لان دا معناه ان حاكم ملوك الطاقة واقف قدامنا دلوقتي، يعني واقف قدامنا شخص لو نفخ فينا ممكن يدمر كام مجرة ع الاقل.
حاكم ملوك الطاقة : اهلا يا زفت بقى متسألش عليا الوقت دا كله انت و اخواتك يا حيوان انت.
جين تيجين : معلش بقى يا اخويا وا انت شايف هما مشغولين ازاي.
ملك ملوك الطاقة : انا اسمي سيرافيم ملك او حاكم ملوك الطاقة.
كلنا : اهلا و سهلا يا مولاي.
سيرافيم : كسمكم واحد واحد، اومال فين مازن يا جين.
انا : اهلا يا جدي، انا مازن.
الملك سيرافيم : اخيرا شوفتك يا ابن الكلب، انت مش بتسأل عليا ليه انت و اخواتك يا عرص انت.
انا : انا لسه عارف انك عايش لما شوفتك دلوقتي، بس مش عارف بقى اخواتي يعرفوا انك كنت عايش ولا لا.
لما قولت كدا لاقيت الملك ناحور بيقول.
الملك ناحور متوتر : انا اسف يا جدي معلش كنت مشغول شوية.
الملك سيرافيم ب غضب : انت ازاي بتتكلم من غير اذن.
الملك ديرايير : معلش يا جدي سامحنا.
الملك سيرافيم : حتى انت يا ديرايير بقيت بتتكلم من غير اذن.
لاقيت جدي قرب منهم و لسه هيعمل حاجة رحت واقف قدامه و قلت.
انا مش طايق نفسي : لاحظ انك بتتكلم مع اخواتي ف يا ريت تتكلم كويس و بعدين محدش فيهم غلط ف حاجة علشان تعاقبه.
اول ما قولت كدا لاقيت جدي بيقول
الملك سيرافيم : كدا بقى يبقى نعمل قتال بيننا و نشوف كلامك دا طالع من شخص قوي ولا من شخص غبي.
جين تيجين متوتر : يا اخويا اهدي شوية و بعدين خلي بالك ان مازن مش لسه قوي زينا دا ممكن يموت.
جدي ساعتها قرب ل جين تيجين و راح رازعه بالكف على وشه و قال.
الملك سيرافيم : انا من ساعة ما ظهرت هنا و كل شوية واحد بيتكلم بدون إذن، انا شكلي كدا هقتلكم و اخلص من وجع الدماغ دا.
انا : نفسي افهم انت ليه متكبر بالشكل دا، دا حتى ولادك مش متكبرين كدا، بص من الاخر كدا، كسم شخصيتك دي، انا موافق نعمل قتال بيني و بينك.
طلعنا كلنا الفضاء و بعدنا جامد عن كوكب الملك غايبان و كل اللي معانا بعدوا عني انا و جدي الملك سيرافيم و انا و هو وقفنا قصاد بعض.
الملك سيرافيم بخبث : مستعد يا مازن.
انا : مستعد.
بدأنا نقرب من بعض براحة و لكن فجأة جدي اختفى بس مش ظهر و انا ساعتها قعدت ادور عليه و لكن مش لاقيه و بعد شوية لاقيت جسمي كله ب ينجرح جامد و انا بقيت اصرخ جامد و بعد شوية جسمي كله بقى كويس بسبب الطاقة النقية و لكن برضو جدي لسه مختفي و انا عمال الدور عليه لحد ما لاقيت شمس كبيرة جاية ناحيتي بسرعة كبيرة و انا ساعتها رحت عامل رمح كبير جدا و كان حجمه قد كوكب و رحت ضارب بيه الشمس دي و لكن مفيش فايدة و برضو الشمس بتقرب مني بسرعة لحد ما قربت مني و انا بحاول ادمرها لحد ما انفجرت جامد و انا تقريبا جسمي كله اتحرق بالرغم من اني عندي خصائص التنانين الا ان حرارة الشمس دي و الانفجار حرقوا جسمي كله و انا مبقتش قادر اتحرك و بعد شوية جسمي برضو اتعالج و لكن حاسس ان انا استخدمت كل الطاقة النقية اللي عندي تقريبا لحد ما لاقيت سهم كبير من البرق ضربني ف دراعي و ساعتها دراعي اتقطع و ساعتها سمعت صوت ضخم بيقول.
الملك سيرافيم : ايه يا مازن، مش قادر تصد الضربات ليه، دا الضربة من دول يا دوب تقرب من جسمي و تختفي، ايه يا جين تيجين، هو دا بقى تدريبك ل مازن اومال لو مكنتش دربته كان بقى ميت ههههههههه، بقى هي دي قوة حفيدي اللي الكل بيسمع كلامه.
الصوت دا كان حوالينا ف كل مكان ف الفضاء و انا ساعتها زعقت و قولت.
انا ب صوت عالي : انت فين طيب طالما انت جامد كدا ولا خايف تكشف نفسك و تظهر.
صوت جدي رجع تاني و بيقول.
الملك سيرافيم : ههههههه، أسأل كدا اللي حواليك و لو حد فيهم قالك اني خايف هتلاقيني ظهرت قدامك فوراَ.
بعد شوية حسيت ان الزمن وقف و كل الأشخاص اللي كانوا معانا بقوا ثابتين ف مكانهم و فجأة لاقيت كورة صغيرة جدا من النور بس النور دا مش قوي و فجأة الكورة دي اتحولت ل جدي الملك سيرافيم و لكن كان شكله مختلف خالص و ساعتها انا حسيت اني مرعوب و حاسس ان كدا خلاص نهايتي قربت و فجأة لاقيته بيقول.
الملك سيرافيم باصص ف الارض و زعلان : شخص عنده الطاقة النقية و لكن مش عارف يستخدمها يبقى مسخ مش اكتر، انت متستحقش تكون من ملوك الطاقة يا مازن، كان نفسي فعلا اشوف حد من نسلي و يكون من ملوك الطاقة كان نفسي اخلي حد غيري يبقى ف منصبي اللي هو ملك ملوك الطاقة كان نفسي الحمل دا يتزاح من عليا بقى كان نفسي حد يرحمني من السلطة و القوة و الحرب اللي ملهاش اخر دي بس شكلها كدا مش هتحصل، اوعدك يا مازن اني هاخد بالي من أهلك كلهم و من ولادك كلهم و كل اللي انت متجوزهم دول، مع السلامة يا مازن.

فجأة لاقيت جدي رفع ايده ناحيتي و بقى حوالين ايده دواير من النور و كان لون النور دا احمر و الدواير دي عليها رموز غريبة اول مرة اشوفها و تقريبا كدا محدش شافها قبل كدا أو حتى يعرف ايه دا و فجأة ظهر حواليا دايرة كبيرة و طالع منها نور اسمر و بتدور حواليا بسرعة فسخ و برضو عليها رموز بس مش قادر اشوفها لأنها بتلف بسرعة فشخ و لاقيت جدي بيقول.
الملك سيرافيم : الفن الاعظم؛ دائرة الموت النهائي.
و هنا بقى لاقيت الدايرة اللي حواليا وقفت و بطلت تلف و لكن حاسس ان جسمي بيدوب و بعد شوية انا اختفيت نهائي.
و بعد كدا حدي قال.
الملك سيرافيم بيعيط : معلش يا مازن يا ابني بس بعد تدريبات جين تيجين ليك و برضو لسه مش عارف تستخدم الطاقة النقية كانت حياتك هتبقى صعبة و كنت ممكن تتحول ل مسخ و الكل هيكرهك و علشان كدا انا قتلتك.
بعد شوية الزمن رجع يمشي تاني و ساعتها فرقة ايزيس كلها شافت الملك سيرافيم واقف لوحده و هما قربوا منه و ساعتها جين تيجين قال.
جين تيجين متوتر و خايف : اومال فين مازن يا اخويا.
ساعتها الملك سيرافيم قرب من جين تيجين و راح لامس بطنه و جين تيجين بقى يفرفر و يصرخ جامد و بعد كدا الملك سيرافيم قال.
الملك سيرافيم بيزعق : ليه عملت كدا ليه ليه، لما انت دربته و برضو مفيش نتيجة و لمر لاقيته مش قادر يستخدم الطاقة النقية، سيبته يعيش ليه، افرض كان اتحول ل مسخ ليه يا غبي انت عملت كدا.
جين تيجين بينهج ب غضب : انت اللي غبي و طول عمرك متسرع ف الحكم على كل حاجة.
الملك سيرافيم : قصدك ايه ما تنطق.
جين تيجين ماسك الملك سيرافيم من رقبته : يا غبي، مازن كان بدأ تدريب ع الطاقة النقية من سنة و نص بس مش زي ما انت فاكر يا غبي، كنت مفكرك عارف و كان مفكر أن العرافة قالتلك ان مازن كان لسه بقاله سنة و نص بس بيتدرب ع الطاقة النقية.
ساعتها جدي الملك سيرافيم اتخض جامد و بقى متوتر و قال.
الملك سيرافيم بيعيط : انا كنت مفكر انه بقاله ع الاقل مليار سنة بيتدرب ع الطاقة النقية، يعني يعني يعني انا قتلت مازن من غير سبب يعني انا بقيت قاتل خلاص.
الملك امنحوتب : يا بابا، ما انت ممكن ترجع مازن للحياة تاني.
الملك سيرافيم ب ندم : مش هينفع.
جين تيجين بيعيط : ليه انت قتلته ازاي بالضبط.
الملك سيرافيم ب ندم : انا قتلته باستخدام السحر و استخدمت الفن الاعظم.
جين تيجين ساعتها بعد عن جدي و قال و هو بيعيط.
جين تيجين بيعيط : يعني يوم ما تستخدم السحر و بالأخص الفن الاعظم اللي هو أقوى نوع من انواع السحر تستخدمه على حفيد ليك يا غبي، اهو بسبب شخصيتك دي بعدت عنك و سيبت منصب مساعد ملك الملوك بس انا مش هسكت بعد كدا لو عملت اي غلط حتى لو على موتي.
بعد شوية كل فرقة ايزيس و معاهم جين تيجين سابوا الملك سيرافيم لوحده و نزلوا كوكب غايبان تاني و راحوا قصر الملك غايبان و ساعتها الملك غايبان بعت رسالة ل كل أعمامي يبلغهم ب موتى و فاسيرون و هو بيعيط راح ل نالمورا و مي وسيلين و مايا و خالتي و ولاء و يارا و ميار علشان يبلغهم اني ببيت ميت خلاص و نالمورا و مي و سيلين اول ما سمعوا الخبر اغمى عليهم و فاسيرون شالهم و حط ع كل واحدة فيهم ع السرير و خالتي و ولاء بقوا يعيطوا جامد و يارا امي اعدت تخبط نفسها بالكف و قالت.
امي الملكة يارا : يا ريتني ما عرفتك يا غايبان يا ريتني ما دخلت نفسي انا و ابني العالم دا، اخوكي مات يا ميار، مازن مات مازن مش هنشوفه تاني.
ميار بتعيط جامد : يعين ايه مات، مازن مش ممكن يموت يا ماما، مازن عمره ما يقبل انه يموت لانه عايش علشان يحمينا حتى لو هو زعلان مننا برضو كان هيرفض يموت يا ماما.
ميا بتعيط : ازاي، دا كان أقوى واحد ف الكوكب، انطق يا فاسيرون بابا مات ازاي و ازاي انت سيبته يموت كدا، ازاي سيبت ابوك يموت يا اخويا، اومال انت قوي ليه.

عند الملك غايبان و فرقة ايزيس.
كان فاسيرون رجع ليهم و هو مهموم و باين علي وشه انه عايز ينتحر و بعد كدا قرب من جين تيجين و قال.
فاسيرون زعلان و غضبان : ايه بقى حكاية ان ابويا مات بالسحر دي.
الملك جاسوم بيزعق : هو دا وقت أسئلة يا زفت يا فاسيرون.
ساعتها فاسيرون عمل سيف من البرق و رماه ع الملك جاسوم و السيف رشق ف كتفه اليمين و فاسيرون قال.
فاسيرون : من شوية، اختي مايا سئلتني ابوك مات ازاي و انا معرفتش اقول حاجة، معرفتش ارد يا عمي، انا ليا الحق افهم ايه اللي حصل بالضبط.
جين تيجين باصص ف الارض : فيه ٣ انواع من السحر، اول نوع هو المعرفة القديمة و دا النوع اللي بيستخدمه ولادنا الكبار زي امنحوتب كدا و تاني نوع هو الفن الكبير و دا اللي بيستخدمه ملوك الطاقة كلهم اما بقى تالت نوع اسمه الفن الاعظم و دا اللي بيستخدمه ملك ملوك الطاقة و مفيش حد بيعرف يستخدم الفن الاعظم غير اتنين اول واحد هو اخويا سيرافيم و تاني واحد هو ملك الشياطين دول بس اللي بيستخدموا النوع التالت اللي هو الفن الاعظم و دا أقوى انواع السحر و فيه بقى نوع رابع أقوى منهم كلهم و اسمه الفن الأسود و دا مفيش حد بيقدر يستخدمه غير مخلوق واحد بس و مش هينفع اقول مين (لان الكاتب غايز كدا ههههه) و ابوك يا فاسيرون مات ب الفن الاعظم.
فاسيرون متعصب : كان نفسي انتقم ل ابويا بس دا مستحيل لان كدا المفروض اقتل ملك ملوك الطاقة و طبعا محدش فينا بالقوة دي دا حتى ابويا مخدش ف ايده حاجة.
الملك غايبان : المهم دلوقتي اننا نكمل دي ما كان مازن عايز علشان نكسب الحرب دي و الا زي ما خسرنا مازن هنخسر كل اللي بنحبهم.
الكل : موافقين.
جين تيجين : من النهاردة انا قائد فرقة ايزيس او فرقة مازن.
الكل : موافقين.
جين تيجين : يا ناحور، روح بلغ الجيش بالخبر دا بس حاول تشجعهم شوية لأنهم اكيد هيزعلوا بالخبر دا.
الملك ناحور اختفى و ظهر ف الفضاء ف المنطقة اللي بيتدرب فيها جيش الكوكب بتاع الملك غايبان و قالهم اني اتقتلت و لكن قعد يشجعهم علشان نكسب الحرب و قالهم ان دا اللي مازن كان عايزه و ساعتها الجيش كله رجع تاني للتدريب بس بقوا جد اكتر من الاول. و بعد شوية الملك ناحور رجع تاني قعد مع فرقة ايزيس و جين تيجين و بعد شوية ظهر أعمامي و كان باين عليهم الحزن و بعد شوية ظهرت الأميرة ميوار و قالت.
الأميرة ميوار : يا جدي غايبان، لما كنا بنتدرب ظهر قدامنا جيش الشياطين.
جين تيجين : تعالوا كلكم معايا يلا و استعدوا.
اختفوا كلهم و ظهروا ف المنطقة اللي فيها جيش كوكب الملك غايبان ف الفضاء و هنا بقى الملك ناحور قال.
الملك ناحور بيكلم الجيش : استعداد للمعركة، استعدوا للمعركة.
الملك ناحور بيكلم الأمير فرعون : يا فرعون، انت هتبقى ف الصفوف الأولى و خد معاك حورس و جيرال.
الملك ناحور بيكلم الملك شمهروش : يا شمهروش، انت عليك توفر الدعم ل فرعون و اللي معاه لو حصل مشكلة و خد معاك تارول و بركاع و داجير .
الملك ناحور : يا عيفار ، انت هتبقى ف قلب الجيش و عليك تعمل توازن بين كل الجبهات لو حصل خلل ف اي جبهة و خد معاك حاروش.
الملك ناحور : يا عمي شيدرون، انت و عمي كيو هتلفوا حوالين جيش الشياطين و تحاربوا قصادهم من الخلف و كدا يبقى عملنا عليهم حصار و كدا مش هيعرفوا يختفوا زي ما حصل قبل كدا.
الملك ناحور : يا ماثور، انت و تابوغ هتبقوا معايا نراقب المعركة علشان لو الموضوع خرج عن السيطرة، نقدر نلاقي حل.
الملك ناحور : اما بقى اخواتي هيبقوا معاك يا جدي جين تيجين و عليكم انكم تقتلوا اي ملك ممكن يظهر من ملوك الشياطين.
الكل ساعتها كانوا منتظرين رد جين تيجين و دا لانه هو دلوقتي بقي قائد فرقة ايزيس و بعد شوية.
جين تيجين : كسم دماغك يا ناحور، انتوا مستنيين ايه، فرقة ايزيس، هجوم.
الملك ناحور بيكلم الجيش : هجوم.
و فعلا بدأت المعركة بين جيش الجن بتاع كوكب الملك غايبان و عدده حوالي ٥٠٠ مليار قصاد جيش الشياطين اللي عدده حوالي الف و نص مليار و فعلا كل جيش بدأ يقرب من الجيش التاني لحد ما حصل الصدام بين الجيشين. و صوت القتل و الموت انتشر ف كل حته.

ف الصفوف الامامية عند فرعون و حورس و جيرال.
بدأت المعركة و حصل رزع ف الصفوف الامامية و الأمير فرعون راح عامل رمح كبير من الهواء و رماه على الشياطين و قدر يقتل منهم حوالي خمسة مليون شيطان و لكن بعد ما ماتوا، فرعون لقى ٣ امراء من الشياطين حواليه و بدؤا يضربوه و لكن فرعون كان بقي قوي بسبب التدريبات مع فرقة ايزيس و قدر يصد ضربتهم و راح عامل كورة كبيرة من النار و راح راميها ع الأمراء دول و حصل بعدها انفجار كبير و هما اتجرحوا جامد و ساعتها فرعون عمل سيف من الحديد و بقى يقطع راس كل واحد فيهم و لما خلص عليهم لقى أمير من الشياطين بقرب منه بسرعة و راح ضارب فرعون ف وشه و فرعون ساعتها اترمي جامد و لكنه اختفى و ظهر قدام الأمير دا و راح ضاربه ف بطنه و بعدها لف وراه و راح كاسر دراعه و بعدها راح فاصل راسه عن جسمه.

و حورس قعد يقتل ف جنود جيش الشياطين بسرعة جدا لدرجة انه قتل حوالي ٥٠ مليون منهم و بعد شوية ظهر امير من الشياطين و راح عامل كورة من البرق و رماها على حورس اللي قدر يصدها و عمل كورة كبيرة من الحديد و رماها ع الأمير دا و لكن الأمير صدها و ساعتها حورس راح عامل سيف كبير من البرق و قرب جامد من الأمير دا و راح قاطع راسه و بعد كدا حورس راح مكمل تقتيل ف جنود الشياطين.

جيرال بقى كان بيقتل الشياطين بس بكميات كبيرة و راح عامل سيوف كتير من الهواء و رماهم على جيش الشياطين و قتل منهم حوالي ٢٠٠ مليون واحد و ساعتها جيرال لقى اكتر من ١٠٠ أمير بيعملوا هجوم عليه و لكن جيرال قد يصد الهجوم و راح عامل رماح كتير من البرق و رماهم ع ال ١٠٠ أمير دول و قدر يوقع ٩٠ واحد منهم و العشرة الباقيين انسحبوا فورا.

عند الملك ناحور و تابوع و ماثور.
الأمير تابوغ : دا جيرال مش راحم حد يا جدعان.
الأمير ماثور : هههههه، جيرال مش مديهم حتي فرصة انهم يعملوا هجمات، دا نازل فيهم زي الجزار.
الملك ناحور : انا مكنتش اعرف ان جيرال ع الرايق كدا.

ف كوكب ملك ملوك الطاقة.
ظهر جدي الملك سيرافيم ف القاعة العامة ف القصر بتاعه و قعد ع كرسي العرش و هو مش طايق نفسه و باين عليه الندم و بعد شوية نده ع العرافة و هي ظهرت قدامه.
الملك سيرافيم ب غضب : انتي ليه مقولتيش ان مازن لسه بادئ تدريب ف الطاقة النقية.
العرافة متوترة : انا مكنتش اعرف انك هتعمل قتال معاه، لو كنت اعرف كنت نبهتك من الاول.
الملك سيرافيم بيزعق : بعد كدا تقولي كل حاجة تعرفيها و الا هتموتي و هجيب حد مكانك سمعتي.
العرافة : انا اسفة جدا، و من هنا و رايح هقول كل حاجة اعرفها.
الملك سيرافيم : امشي من هنا دلوقتي.
العرافة : ثانية بس، دلوقتي حصل هجوم من الشياطين على كوكب الملك غايبان و دلوقتي جيش كوكب غايبان بيحارب جيش الشياطين.
الملك سيرافيم : و انا مالي، انا مش هقدر أتدخل الا لما يظهر ملك الشياطين و لو حصل و اتدخلت دلوقتي ممكن اقتل الجيشين كلهم بسبب اني مش طايق نفسي، امشي من هنا يلا..
العرافة اختفت فوراََ و الملك سيرافيم بقى قاعد يفكر و يكلم نفسه.
الملك سيرافيم : اهو وصل بيا الحال اني اقتل حفيد من احفادي و دا كله بسبب التسرع ف الحكَم ع الأشخاص.
نفسه : ما اللي حصل دا غصب عنك لأنك كنت فاهم غلط، انت عملت كدا لأنك كنت مفكر أن مازن بقاله كتير جدا بيتدرب ع الطاقة النقية و لسه مش عارف يسيطر عليها.
الملك سيرافيم : المفروض كنت افهم الأول و اخد بالي لما اخويا جين تيجين قال ان مازن لسه مش قوي زينا.
نفسه : ما خلاص بقى، لازم تفوق من اللي انت فيه دا، انت ناسي انك عندك مسؤوليات كتير.
الملك سيرافيم : مبقتش حاسس اني اقدر، انا حاسس اني مش زي زمان.
نفسه : انت ناسي انك خالد يعني مش بتموت.
الملك سيرافيم : اومال انا حاسس كدا ليه..
نفسه : لأنك حاسس بالذنب بسبب انك قتلت مازن.

ف عالم الشياطين.
الشيطان عتنوف كان قاعد مع كينوخ و هيبون.
الشيطان كينوخ : احنا دلوقتي حركنا جزء من الجيش علشان نهاجم كوكب غايبان.
الشيطان عتنوف : و اول ما نخلص من غايبان و كوكبه، هنحرك جزء تاني من الجيش و هكذا لحد ما نقضي على نسل سيرافيم كله.
الشيطان هيبون : اهم حاجة ان بابا يصحى بقى علشان نقدر نغلب ملك ملوك الطاقة سيرافيم و الا ممكن نخسر الحرب دي تاني و ساعتها مش هنقدر نقوم تاني و ساعتها الجن هيبقوا أقوى مننا بكتير.
و هما بيتكلموا ظهرت قدامهم العرافة.
العرافة فرحانه : يا اخواتي، الخطة نجحت خلاص.
الشيطان كينوخ : بجد يا اختي.
العرافة : ايوه، و سيرافيم قتل اللي اسمه مازن دا و بسبب كدا هو دلوقتي حزين جدا و دي بقي فرصة.
الشيطان عتنوف : دي فرصة بنت حرام، لأن كدا ملك ملوك الطاقة مش هيدخل الحرب الا لو ظهر بابا اللي هو ملك الشياطين.
الشيطان هيبون : كلامك صح، لأنه لو دخل الحرب دلوقتي ممكن يدمر الجن كمان مش جيش الشياطين بس ههههههه.
العرافة : بس انا خلاص قرفت، دا كان هيموتني من شوية بسبب انه زعلان جدا و كمان دا غاضب جدا.
الشيطان كينوخ : متقلقيش، سيرافيم مش هيعمل كدا لانه حاسس دلوقتي انه بقى قاتل ههههههههه كسم العظمة، اخيرا هنقدر نكسب الحرب دي خلاص.
الشيطان هيبون : روحي انتي دلوقتي بقي علشان لو اتأخرتي سيرافيم ممكن يشك فيكي.
العرافة اختفت فوراََ و رجعت قصر الملك سيرافيم.

بعد حوالي مليار سنة.

كانت نالمورا و مي و سيلين فاقوا من زمان و نالمورا قدرت تربى ابني موري و تعبت جدا ف تربيته لانه طالع ليا بالضبط و كمان وشه شبه وش التنانين و كمان عنده خصائص التنانين و موري ابني كان عارف انا اتقتلت ازاي و علشان كدا كان عنده نفس وجهة نظري ف انه لازم يبقى قوي علشان يقدر يحمي اللي بيحبهم و هو دلوقتي عندن مليار سنة بس هو أكبر من كدا بسبب انه كان بيتدرب ف غرف الزمن اللي موجودة ف قصر الملك غايبان و بس مرضيش يتجوز لحد دلوقتي لأنه كان مهووس اكتر مني بموضوع القوة و الطاقة و دلوقتي هو عنده الطاقة النقية و قوته زي قوة جين تيجين و لكن جين تيجين أقوى منه ب حاجة بسيطة و جين تيجين كان كل فترة يسيب منطقة الحرب و يروح يدرب موري ابني و بعد كام شهر يرجع تاني منطقك الحرب اللي لسه مستمرة لحد دلوقتي بقالها حوالي مليار و حصل خساير كتير ف كل جيش و بعد ما كان جيش الجن بتاع كوكب الملك غايبان حوالي ٥٠٠ مليار بقى عدده حوالي ١٠٠ مليار بس و جيش الشياطين بعد ما كان عدده حوالي ١٥٠٠ مليار بقى حوالي ١٠٠٠ مليار بس و دا معناه ان اللي هيخسر المعركة هو جيش الجن بتاع كوكب الملك غايبان.

ف الصفوف الامامية عند حورس و جيرال و فرعون.
فرعون بدأ يتعب بسبب انه لسه بيحارب من مليار سنة و لسه المعركة مستمرة و فرعون كان بيحارب قصاد ٨ أمراء من امراء الشياطين، فرعون راح عامل رماح كتير من النار و رماهم على ال ٨ أمراء دول و لكن بسبب انه تقريبا مبقاش عنده طاقة ف الرماح دي كانت ضعيفة و الأمراء دول قصد يصدوها بسهولة و راح كل واحد فيهم عامل كورة من الحديد و رماها على فرعون اللي مقدرش يصدهم و جسمه اتفشخ.

حورس بقى كان طلعان ديك امه بسبب انه كان بيقتل عدد كبير من الشياطين بسرعة و دا خلي جسمه يستهلك طاقة بشكل كبير و بسبب كدا جسمه اتفشخ برضو زي فرعون.

جيرال بقى كان استهلك معظم الطاقة اللي عنده و هو كان بيحارب ٢٠٠ مليون جندي من الشياطين لوحده بس كان قادر يصد قصادهم و لسه ماسك نفسه و قدر يعمل أسهم كتير من المياه و رماهم على جيش الشياطين و قدر يقتل ٤٠ مليون منهم.
لازم تلاحظو حاجة، انا عارف ان فيه هتقول لما هو قادر يقتل العدد دا كله بهجوم واحد ليه بقى الحرب متسمرة لمدة مليار سنة، و علشان كدا لازم تعرفوا حاجة، الضربات الكبيرة اللي زي دي اللي ممكن تقتل عدد كبير بتتعمل كل فترة و التانية و علشان كدا لسه الحرب مستمرة.

عند الملك ناحور و تابوغ و ماثور.
الأمير تابوغ : يا ناحور، احنا لازم ندعم حورس و فرعون و جيرال و الا هيموتوا.
الأمير ماثور : فرعون لازم يتعالج هو و حورس و جيرال.
الملك ناحور : يا ماثور، روح ل الملك شمهروش و خليه هو و اللي معاه ياخدوا مكان فرعون و جيرال و حورس لان خلاص شغل الهزار اللي بقاله مليار سنة دا خلص خلاص، دلوقتي اهم وقت ف المعركة دي.
اختفى الأمير ماثور.

عند الملك شمهروش و الملك داجير و الملك بركاع و الملك تارول.
الملك تارول : يا جماعة احنا لازم نهجم دلوقتي و الا هنخسر حورس و فرعون و جيرال.
الملك داجير : مينفعش،. لازم الأمر يجي من قائد الجيش الملك ناحور.
الملك بركاع : بس برضو مينفعش نسيب حورس و جيرال و فرعون يضيعوا بالشكل دا.
الملك شمهروش : ما تسكتوا بقى و اصبروا، اكيد جدنا ناحور هيعمل حاجة.
بعد شوية ظهر قدامهم الأمير ماثور.
الأمير ماثور بيكلم الملك شمهروش : الملك ناحور بيقولك بدلوا اماكنكم مع جيرال و حورس و فرعون.
و بعد كدا اختفى الأمير ماثور و راح عند الأمير حورس و فرعون و جيرال و قالهم ينسحبوا و فعلا كلهم انسحبوا و ظهر مكانهم الملك شمهروش و الملك تارول و الملك داجير و الملك بركاع و بعد كدا حورس و فرعون و جيرال اختفوا و ظهروا قَف قصر الملك غايبان و كان موجود فيه كل أطباء او حكماء الكوكب كله و معاهم الملك غايبان علشان يعالجوا جروح اي حد يظهر ليهم. و بعد شوية بدأ الملك شمهروش و المالك تارول و الملك بركاع و الملك داجير المعركة.

الملك شمهروش اول ما دخل المعركة راح عامل سحابه كبيرة جدا و نزل منها أسهم برق كتير فشخ و قدر يوقع من جيش الشياطين حوالي مليار و دي كانت حاجة عظيمة فشخ و لكن ظهر ليه ملك من ملوك الشياطين و راح ضارب الملك شمهروش ف بطنه و لكن الملك شمهروش اختفى و ظهر بعيد عنه و راح عامل رمح كبير من البرق و ضرب بيه الملك دا و قدر فعلا يقتله ( بس خلو بالكم ان دا ملك عادي من ملوك الشياطين، طبعا هو مش زي قوة ولاد ملك الشياطين اللي هما كينوخ و عتنوف و هيبون و دول بقى اللى كان مستنيهم جين تيجين و معاه اموات مازن علشان لو حد ظهر فيهم ممكن يقتل الجيش كله.)

الملك تارول كان نازل رزع ف اي حد يقابله لدرجة ان كل الشياطين بقت تهرب منه و لكنه مش مديهم فرصة و قعد يقتل منهم شوية حلوين حوالي نص مليار و بعد شوية ظهر قدامه كام ملك من الملوك الموجودين ف جيش الشياطين و دول برضو ملوك عاديين و راحوا عاملين كذا هجمة ع الملك تارول و لكن تارول مسكهم فشخهم واحد واحد.

الملك داجير كان متخصص ف هجمات النار و راح عامل كرات كتير من النار وبدأ ينزل بيهم على عدد حلو من جيش الشياطين و قدر يقتل منهم حوالي ٣٠٠ مليون.
و الملك بركاع دا بقى الرايق ابن الرايق لانه كان واقف مكانه و اللي يقرب منه يقتله و لو محدش قرب يقعد يطير و اللي يقابله يقتله كان برنس كدا ف نفسه شخصيته رايقة فشخ.

عند قائد جيش الشياطين.
قاعد الجيش كان واقف مع المساعد بتاعه.
المساعد : احنا لازم نتدخل بقى لأننا كدا هنخسر، الاربع ملوكَ اللي ظهروا فجأة دول عاملين زي التيران و نازلين قتل ف جنودنا ( قصدت على شمهروش و داجير و بركاع و تارول.).
قائد جيش الشياطين : هههههههه، متقلقش احنا لسه اكبر منهم ف العدد و بعدين انا لو تدخلت دلوقتي المعركة هتخلص و دا مينفعش لاني بحب اسمع صوت القتل و الحرب بيبقى صوت جميل فشخ.
المساعد : هههههههه، بصراحة عندك حق، احنا نستنى لما يتعبوا و نروح نقتلهم و خلاص.

ف قصر الملك غايبان.
الملك غايبان و كل الحكماء اللي معاه مانوا بيعالجوا اي حد يظهر ليهم من جيش كوكب الملك غايبان و ف غرفة الزمن كان موجود ابني موري و كان بيتدرب و كان موجود ف قاعة من قاعات القصر امي الملكة يارا وا اختي ميار و مي و سيلين و الملك نالمورا و خالتي أميرة و بنتها ولاء و معاهم مايا بنتي اللي بقت ف قوة عمها ديرايير.
الملكة يارا : ايه نالمورا، مش قولنا بلاش الزعل دا بقى يا حبيبتي.
الأمير ميار : يا نالمورا، من الاخر كدا انت لو خليتك زعلانه مازن مش هيرجع تاني لازم تكملي حياتك يا حبيبتي لان اكيد مازن عايز كدا.
مايا : عندك حق يا عمتي ميار، بابا مازن كان دايما بيتدرب علشان يقدر يحمينا كلنا و كمان علشان نقدر نكمل حياتنا مش علشان نقعد نزعل.
الملكة نالمورا ب حزن : يا جماعة دا الوحيد اللي حبيتوا ف حياتي، انا مكنتش بحب غايبان بس وافقت اني اتجوز غايبان لان بابا سيرافيم كان عايزني اتجوز واحد تاني بس انا مكنتش راضية و علشان كدا انا اتجوزت غايبان لكن الوحيد اللي حبيته ف حياتي هو مازن و بس و صعب جدا اني اكمل حياتي من غير و الحاجة الوحيدة اللي مستحملة علشانها هي ابني موري بحس دايما ان مازن قدامي.

عند الملك غايبان.
ظهر الملك حاروش قدامه ف القاعة العامة.
الملك غايبان : سيبت المعركة ليه يا حاروش.
الملك حاروش : معلش يا جدي بس جين تيجين بيقولك تعالي ليه بسرعة.
بعد كدا اختفى الملك غايبان و معاه الملك حاروش و ظهر الملك حاروش ف المكان بتاعه اللي محدده ناحور و ظهر الملك غايبان قدام الملك جين تيجين.
الملك غايبان : ايه يا عمي.
جين تيجين : بص يا غايبان، انت هتاخد فاسيرون ابن مازن و تروحوا تطمنوا على كل اخواتك، امنحوتب و نيو و تايجرا و خليهم دايما مستعدين لان ممكن يحصل هجوم ع الكواكب بتاعتهم، فاهم ولا ايه.
الملك غايبان : مفيش اي مشكلة، بس مين اللي هيمسك القسم الطبي.
جين تيجين : متقلقش روح انت و سيب الحكماء يشوفوا شغلهم.
بعد شوية اختفى فاسيرون و معاه الملك غايبان.

ف كوكب الملك امنحوتب.
الملك امنحوتب كان قاعد ف القاعة العامة مع كل ملوك الكوكب و ساعتها ظهر قدامهم فاسيرون و معاه الملك غايبان.
الملك امنحوتب : اهلا يا اخويا ايه اخبار المعركة.
الملك غايبان : انا مش عارف لاني ماسك القسم الطبي.
فاسيرون : وقع مننا جنود كتير بس وقع من جيش الشياطين جنود اكتر.
الملك امنحوتب : كويس جدا كدا يبقى الواحد مطمن.
الملك غايبان : لا، خد بالك، بيقولك عمنا جين تيجين، خد حذرك و جهز نفسك لأي هجوم مفاجئ من جيوش الشياطين.
الملك امنحوتب بيكلم ملوك الكوكب بتاعه : سمعتوا، كل واحد يروح يجهز الجيش زي ما اتفقنا.
مفيش كام ثانية و كل ملوك كوكب الملم امنحوتب اختفوا و راحوا يجهزوا نفسهم علشان لو حصل اي هجوم مفاجئ.
الملك غايبان : اهم حاجة انت جيشك كبير يا اخويا.
الملك امنحوتب : بتسأل ليه.
الملك غايبان : لان جيش الشياطين اللي بيهاجم الكوكب بتاعي كان حوالي ١٥٠٠ مليار جندي و فيهم كمان أمراء و ملوك.
الملم امنحوتب مخضوض : احااااااااااااا، ايه الاعداد دي كلها يا غايبان و ازاي قدرتوا تمسكوا نفسكم ف المعركة دي دا جيشك كله حوالي ٥٠٠ مليار.
فاسيرون : قصدك كان ٥٠٠ مليار.
الملك امنحوتب : ليه هما بقوا كام دلوقتي.
فاسيرون : بقي حوالي ١٠٠ مليار بس و المعركة كدا بقالها حوالي مليار سنة شغالة و جيش الشياطين بقى حوالي ١٠٠٠ مليار.
الملك امنحوتب بلع ريقه : دا أعدادهم مرعبة فشخ يا جماعة.
فاسيرون : هو انت جيشك قد ايه.
الملك امنحوتب : جيشي حوالي ٣٠٠ مليار بس.
الملك غايبان : دا قليل يا امنحوتب، حاول تعمل تجنيد عام فوراََ و لازم تلحق تدرب الجنود الجداد دول بأسرع وقت و تبقى تستخدم غرف الزمن علشان تسرع العملية شوية.
الملك امنحوتب : شكلي هعمل كدا فعلا، بس انت كمان لازم تعمل كدا لان انت جيشك بقى قليل فشخ.
فاسيرون : متقلقش، هو فعلا الجيش بقى حوالي ١٠٠ مليار و لكن دول عبارة عن أمراء و ملوك و دا غير أن معانا اخوات ابويا مازن و جين تيجين بنفسه موجود معانا.
الملك امنحوتب : كدا انتوا ف السليم.
الملك غايبان : اسيبك انا بقى و اروح أبلغ اخوك نيو و اختك تايجرا.

بعد كام يوم رجع غايبان و فاسيرون عند كوكب الملك غايبان و راحوا عند جين تيجين.
الملك غايبان : كله تمام يا عمي.
جين تيجين : ارجع انت يا غايبان علشان تمسك القسم الطبي و يا ريت تشتغل مع الحكماء انت كمان و اللي تعالجه تخليه يرجع تاني للمعركة فهمت.
الملك غايبان : تمام يا عمي بعد إذنك.
اختفى الملك غايبان و راح القصر بتاعه.
فاسيرون : انا هروح اشوف اخويا موري يا جين.
جين تيجين : ماشي يا فاسيرون بس بسرعة لأننا ممكن نحتاجك بعد شوية.
اختفي فاسيرون و ظهر ف قصر الملك غايبان و دخل غرفة الزمن و قعد يدور على موري و بعد شوية شافه و قرب منه.
فاسيرون : اخبارك ايه يا اخويا.
موري : انا تمام، اهم حاجة ايه اخبار المعركة.
فاسيرون حكي ل موري عن كل حاجة وصلت ليها المعركة.
موري : هو عدد الجرحى عندنا و اللي جدي غايبان بيعالجهم دلوقتي قد ايه.
فاسيرون : عددهم حوالي ٢٠٠ مليار.
موري : يعني لو عالجناهم هيقدروا يرجعوا للمعركة و كدا يبقى عدد جيشنا ف المعركة حوالي ٣٠٠ مليار صح كدا.
فاسيرون : مضبوط.
موري : طبعا انت عارف اني بستخدم الطاقة النقية.
فاسيرون بيضحك : عارف يا فشيخ.
موري : انا ممكن اعالج كل دول ف وقت واحد و هستخدم السحر.
فاسيرون مخضوض : هو انت خلاص خدت طريق ملوك الطاقة و بقيت تستخدم السحر.
موري : ايوه يا فاسيرون، و كمان مش اي نوع.
فاسيرون : اني نوع بقى.
موري : النوع اللي بيستخدمه ملوك الطاقة، سحر الفن الكبير.
فاسيرون : دا انت فاجر يا جدع، بس انا عندي سؤال.
موري : إنجز و اسأل مش كفاية انك معطلني عن التدريب.
فاسيرون : هو ازاي الواحد بيكتسب الطاقة النقية.
موري : زي ما انت عارف، الطاقة النقية الواحد بيتولد بيها و بتكبر جواه لحد مرحلة معينه و ساعتها مش هتعرف تعمل حاجة الا لما تعرف ازاي تستخدمها.
فاسيرون : ايه الجديد ما انا عارف كل دا.
موري : كل دا صح بس فيه طريقة تانية.
فاسيرون فرحان : ايه هي يا برنس.
موري : نفسي تبطل تعريص شوية و تركز.
فاسيرون : يا عم اهدي شوية دا انا حتى ابقى اخوك الكبير.
موري : يا شيخ اتنيل بلا خيبة.
فاسيرون : قول بقى و إنجز، ايه بقى الطريقة التانية اللي تخليك يبقي عندك طاقة نقية.
موري بقي يتكلم جد : الطريقة دي هي انك تحاول تتعلم سحر الفن الكبير اللي بيستخدمه ملوك الطاقة.
فاسيرون : دا مستحيل لأنك لازم الأول تبقى من ملوك الطاقة علشان تع ف تستخدم سحر الفن الكبير، و علشان تبقى من ملوك الطاقة لازم يبقى عندك الأول الطاقة النقية.
موري : ما انا كنت فاكر زيك كدا بس انا لما اتولدت مكنش عندي اي طاقة نقية كان جسمي كله عبارة عن طاقة عادية و لكن حبيت ف يوم اتعلم السحر علشان يبقى معايا سلاح زيادة غير قدراتي و فعلا اتعلمت سحر المعرفة القديمة و دا اول نوع من انواع السحر و دا اللي الملك امنحوتب بيستخدمه و لكن لما اتعلمته حبيت اتعلم السحر اكتر و اكتر و حاولت اجرب سحر الفن الكبير و بعد فترة من محاولات كتير انتهت بالفشل قدرت اعمل اول تعويذه باستخدام سحر الفن الكبير و ساعتها لاقيت جسمي كله بيحرقني جامد و فقدت الوعي و لما فوقت لاقيت جين تيجين قدامي و قالي كويس انك قدرت توصل ل الطاقة النقية يا موري و ساعتها هو اللي بدأ يدربني.
فاسيرون : طب انا عايز اجرب الموضوع دا او الطريقة دي.
موري : طب اصبر شوية، هروح المكتبة اللي انا عملتها هنا و هجيب منها كتاب سحر المعرفة القديمة و لما تتعلم سخر المعرفة القديمة ساعتها هتحاول تتعلم سحر الفن الكبير و لو قدرت تعمل تعويذه واحد بس ساعتها هتحس ان جسمك بيتحرق و هتفقد الوعي و لما تفوق هتلاقي جسمك كله بقى عبارة عن طاقة نقية.
فاسيرون: خلاص تمام.
اختفى موري و ظهر عند مكتبة كبيرة جدا و المكتبة دي موري ابني قعد يجمع كل الكتب اللي فيها دي من ايام ما كان صغير لانه كان حابب يبقى عنده قوة كبيرة و لما موري وصل المكتبة راح عند رف معين و طلع منه كتاب سحر المعرفة القديمة و خد الكتاب و اختفى و ظهر قدام فاسيرون.
موري : امسك دا كتاب سحر المعرفة القديمة عايزك بقى تقعد تتعلم كل حاجة فيه و تطبقها اول ب اول و لما تخلص ابقى قولي.
فاسيرون : تمام يا اخويا بس انا عندي سؤال.
موري : قول يا صداع انت.
فاسيرون : هو حد عارف الطريقة دي غيرنا..
موري اتكلم جد : لا، محدش يع ف غيري انا و انت حتى جين تيجين مش عارف بالرغم انه من ملوك الطاقة بس لو حسيت انك قولت الطريقة دي لحد اقسم اني هقتلك سمعت.
فاسيرون اتكلم جد :متقلقش مفيش حد هيعرف.
موري : انا رايح دلوقتي.
فاسيرون : يا عم ما تصبر انا لسه مخلصتش.
موري : ايه يا زفت إنجز شوية.
فاسيرون : هو انت ليه بتستخدم السحر و ايه الفرق بين السحر و الطاقة لما تيجي تستخدمهم.
موري : لما تعمل هجمات بالطاقة اللي عندك، بعد فترة ف القتال الطاقة دي بتخلص لكن السحر مش بيحتاج منك اي طاقة دا غير انك ممكن تستخدم السحر ف انك تكبر طاقتك من غير تدريب بس طبعا لحد حدود معينه و كمان حاجات كتير بس المشكلة ف السحر عامةََ هي انك تتعلمه.
بعد شوية موري اختفى من قدام فاسيرون و ظهر عند باب غرفة الزمن و خرج من غرفة الزمن و راح القاعة العامة عند الملك غايبان .
الملك غايبان : ايه يا موري خلصت تدريب اخيرا.
موري : ايوه يا جدي و عايز اقولك حاجة.
الملك غايبان : اتفضل.
موري : انا عايزك تجمع كل المصابين اللي هنا علشان اعالجهم كلهم و يرجعوا المعركة تاني.
الملك غايبان مخضوض : بص انا عارف انك بتستخدم الطاقة النقية لكن مكنتش اعرف ان ملوك الطاقة ممكن يعملوا حاجة زي دي.
موري : متقلقش يا جدي، اهم حاجة تجمعهم كلهم ف مكان واحد.
الملك غايبان : تمام يا موري.
بعد شوية نده الملك غايبان ع المستشار الخاص بيه و مفيش كام ثانية و المستشار ظهر قدامه.
الملك غايبان : مش احنا عندنا ٢٠٠ مليار جندي مصاب.
المستشار : كلامك صح يا مولاي.
الملك غايبان : عايزك بقى تجمعهم كلهم ف ساحة التدريب فوراََ.
المستشار : تحت امر مولاي.
اختفى المستشار الخاص و بعد ساعتين ظهر تاني و قال.
المستشار الخاص : مولاي الملك، انا جمعت المصابين ف مكان واحد زي ما أمرت يا مولاي و هما دلوقتي ف ساحة التدريب.
اختفى الملك غايبان و ابني موري و ظهروا ف ساحة التدريب.
الملك غايبان : اهو كلهم ف مكان واحد زي ما انت عايز.
موري : ممكن تبعد عني شوية يا جدي.
الملك غايبان بعد جامد عن موري و بعد كدا موري طار ف الجو و وقف و رفع ايده اليمين و خلاها قصاد بمستوى كتفه و بعد كدا ظهر مثلثات كتير جدا حوالين دراع موري و برضو طالع منهم نور ازرق و بعد كدا موري ظهر مربع و موري دخل المثلثات جوا المربع دا و بعد قال.
موري : الفن الكبير ، المعالجة الأخيرة.
و هنا بقى ظهر مربع كبير جدا حوالين كل المصابين اللي عددهم ٢٠٠ مليار و المربع دا فجأة بقى يطلع نور ابيض و كان فيه رموز كتير فشخ و المربع دا بدأ يدور بسرعة فشخ و بعد شوية رجع يلف براحة و فجأة ظهر حوالين كل مصاب مربع صغير و بعد شوية اللي كان مجروح ف جسمه اتعالج و اللي كان فيه حاجة ف جسمه مقطوعة رجعتله من جديد و اللي طاقته كانت قليلة و ضعيف رجعت قوية تاني و بقوا كلهم ولا كأنهم دخلوا حرب اصلا و بعد كدا المربعات دي اختفت و التعويذة انتهت و كل المصابين بقوا زي الفل و موري رجع تاني عند الملك غايبان اللي كان فاتح بقه من الذهول لانه مكنش متوقع ان سحر الفن الكبير يعمل دا كله.
موري بيضحك : مالك يا جدي، فاتح بقك كدا ليه.
الملك غايبان مذهول : كسم العظمة يا جدع دا انت طلعت فاجر ياض يا موري.
موري : هههههه، انت طلعت نكتة يا جدي.
الملك غايبان : ههههه، عندك حق دا انا بالنسبة ليك ولا حاجة.
موري : طب اروح انا اشوف امي و اختي مايا و باقي القطيع هههه.
اختفى موري من قدام الملك غايبان و بعد كدا ظهر عند نالمورا و اللي معاها.
الملك غايبان بيكلم ٢٠٠ مليار جندي بصوت عالي : دلوقتي انتوا بقيتوا تمام يلا بقى نرجع المعركة.
اختفى الملك غايبان و معاه ٢٠٠ مليار جندي.

عند الملكة نالمورا و اللي معاها.
ظهر قدامهم ابني موري و راح قعد جنب نالمورا.
موري بيضحك : اخباركم ايه يا عالم يا وسخة.
الملكة نالمورا بتضربه على دماغه : مش قولنا بلاش قلة الأدب دي ياض انت.
موري : بس يا شاطرة و ابعدي ايدك، دي ولا ايد التنانين.
الملكة يارا : ما تحترم نفسك يا زفت انت.
موري : اتفرجوا بقى، العجوزة بتتكلم و كمان بتعرف تزعق.
ميار : اسمع كلامي انا مش انا عمتك حبيبتك يا موري.
موري : و دلوقتي الصداع اشتغل و مش هنخلص.
مايا : يا موري لم نفسك شوية مش كل شوية قلة أدب.
موري : يااااه ازايك يا مايا، صحيح هو انتي بزازك صغرت ليه هههههه.
مي : موري، قوم من هنا حالا بدل ما اقوم ازعلك.
سيلين : على فكرة يا موري، انت لما تبقى قليل الادب دا مش معناه انك كدا فشيخ و مفيش منك اتنين، بالعكس انت كدا بتخلي الكل يحتقرك.
موري : ههههه كويس انك عارفة نفسك يا سيلين.
مي : و كمان من غير ما تقول يا طنط سيلين.
موري : بلا نيلة، طنط ايه وبتاع ايه، دا نفسي انام معاها هههههههه.
الملكة نالمورا اول ما سمعت كدا وقفت من مكانها و قالت.
الملكة نالمورا ب غضب : انت كدا زودتها جامد يا خول انت.
ساعتها بقى موري بدأ يزهق شوية و قلب شخص تاني خالص و ملامح وشه اتغيرت خالص.
موري ب نبرة حادة : انا مش قولت قبل كدا اوعي ف يوم تتعصبي عليا، حصل ولا محصلش.
الملكة نالمورا لما لقت موري كدا خافت فشخ و جسمها اتحرك لوحده و قعدت مكانها و هي مرعوبة و قالت ب صوت ضعيف.
الملكة نالمورا مرعوبة : ح ح حصل فعلا.
موري : مش سامع كويس.
الملكة نالمورا : حصل فعلا.
موري اول ما سمع كدا رجع زي ما كان ف الاول و بقى هادي و قال.
موري و هو بيضحك : متعمليش كدا تاني بقي هههههههه كسم الضحك يا جدعان.
و بعد شوية لقى امه نالمورا بتعيط جامد لانها حساسة فشخ و ساعتها هو زعل لان هو السبب و ساعتها راح مقرب منها و مسك ايدها و راح بايسها و قال.
موري : مش انا برضو قولتلك قبل كدا اوعي تخافي مني لان عمري ما هأذيكي.
الملكة نالمورا : حصل فعلا.
موري : طب ليه بقى خوفتي مني من شوية.
الملكة نالمورا : مش عارفة.
موري : خلاص بقى بطلي عياط يا رخمة.
بعد شوية موري راح مقرب من سيلين و قال.
موري : يا طنط سيلين، انا اسف.
سيلين : يا عم عارفة انك كنت بتهزر ما انت طالع ل ابوك.
موري : انا مش بتأسف ع اللي قولتوا من شوية.
سيلين : اومال على ايه.
موري : على دا.
ساعتها موري راح ماسك خدود سيلين و قعد يشدهم جامد و هي بتصرخ و كل اللي قاعدين بيضحكوا جامد و بعد شوية ساب خدودها.
سيلين : انت زي مازن بس زيادة حبتين تلاتة و هزارك غشيم اوي.
بعد كدا موري راح ل مايا و قال.
موري : يا اختي الكبيرة، اوعي تزعلي مني يا مايا انتي عارفة انتي غالية عندي قد ايه.
مايا بتضحك : ولا يهمك يا رايق.
موري : بس انا برضو حاسس ان بزازك بقوا صغيرين، دول كانوا منفوخين من اسبوع بس.
مايا : امشي يا ابن المفضوحة.
بعد كدا موري راح مقرب من ميار و قال.
موري : ايه يا صداع، مش هتتجوزي الواد فرعون ولا ايه دا الواد هيموت و ينيكك و كمان بيحبك فشخ و متنسيش انك كنت قايله ليه انك هتردي عليه بس الكلام دا من قبل حتى ما ابويا يموت، ناوية على ايه يا صداع.
ميار : و انت مال اللي خلوفك يا رخم، نفسي ف مرة اشوفك بتتكلم كلام محترم.
موري : ليه هو انا زي الواد الخايب اللي اسمه غايبان.
الملكة يارا : ما تحترم نفسك بقى هو انت شوية تبقى كويس و شوية تقلب.
موري : اسكتي انتي يا ام بزاز كبيرة، يا ستي، انتي عليكي بزاز و طياز، من الاخر كدا انتي مهلبية يا رايقة.
خالتي أميرة : يا زفت مش قولنا كفاية خلاص.
موري : نفسي افهم حاجة واحدة بس، يا يارا، انتي جميلة كدا ازاي.
ولاء : دا مش ناوي يسكت.
موري : يا رخمة، انا و ستي بنهزر مع بعض ايه بقى اللى دنلت ف الموضوع يا ام كس كبير محتاج زبير.
مي : ما تسكت يا زبن الزنيوكة.
موري : يعوي انتي يا مي، زانية ولا منيوكة.
الملكة نالمورا : يا موري ممكن تبطل بقى قلة أدب.
موري : حاضر يا ماما، علشانك انتي بس يا كيوت يا قمر و النعمة قمر يا جدعان.
مايا : انا نفسي افهم انت رايق كدا ازاي و الحرب شغالة ف الفضاء يعني مش بعيد عننا.
موري ب نبرة حادة : مايا، اوعي تفكري ف يوم من الايام تفهميني لأنك هتتعبي جامد و خلي بالك اني متساهل معاكي لحد دلوقتي، انتي بقالك فترة غايبة عن التدريب و دا شئ مش كويس خالص، سمعتي و لا أقول تاني.
بعد شوية من الرخامة بتاعة موري ( موري مش رخم بالعكس هو بيحبهم كلهم جدا و علشان كدا بقى قوي و لكن مشكلته انه مش بيقدر يعبر عن اللي جواه) بعد كدا موري اختفى و رجع دخل غرفة الزمن راني و راح عند فاسيرون.
موري : ها وصلت ل ايه يا برنس.
فاسيرون : انا اتعلمت نص اللي ف الكتاب.
موري : كويس، كمل بقي يا اخويا و لما تخلص الكتاب و تبطق كل اللي فيه ابقى قولي.

ف مكان المعركة عند الملك ناحور.
الأمير تابوغ: كدا كويس يا ناحور.
الأمير ماثور : اصبر شوية و ابقى احكم.
الملك ناحور : مفيش وقت ل الصبر، يا تابوغ، روح ل عمي، الملك شيدرون هو و عمي الملك كيو و قول ليهم يهجموا على جيش الشياطين من الخلف علشان نبدأ نحاصرهم بقى.
اختفى الأمير تابوغ.
عند الملك شيدرون و الملك كيو.
الملك كيو : هو ناحور ابن غايبان مستني ايه لحد دلوقتي، احنا لازم نهجم دلوقتي من الخلف علشان نطوق الجيش النجس بتاع الشياطين دا.
الملك شيدرون : بص يا كيو، انا عارف انك عايز تنتقم بسبب الكوكب بتاعك اللي اتدمر و انا كمان عايز انتقم لان كوكبي ضاع زي كوكب من زمان و لكن لازم نحكم عقلنا شوية.
و هما بيتكلموا ظهر قدامهم الأمير تابوغ.
الأمير تابوغ : الملك ناححور بيقولكم ابدؤوا الهجوم من الخلف يلا.
اختفي الامير تابوغ و ظهر عند الملك ناحور.
الملك شيدرون : يلا يا اخويا.
الملك كيو : يلا بقى نوريهم يعني قوة ولاد ابن ملك ملوك الطاقة.

ف اخر جيش الشياطين او عند الصفوف الخلفية ف جيش الشياطين.
جندي شيطان ١ : المعركة سخنت اوي، انا نفسي ادخل احارب يا عم.
جندي شيطان ٢ : عندك حق، انا متحمس جدا و نفسي اقتل جن كتير.
و هما بيتكلموا ظهر قدامهم الملك شيدرون و الملك كيو.
الملك شيدرون : مفاجأة يا ولاد الخول.
الملك كيو : fuck you mother fuckers.

الملك كيو راح مجمع طاقة و راح عامل سحابة كبيرة جدا و نزل من السحابة دي هجمات من البرق. و الرعد و المياه و النار و الأرض يعني كل عناصر الطبيعة و قدر حرفيا يفشخ جيش الشياطين و قتل منهم حوالي ٢٠٠ مليار و كدا بقى عدد جيش الشياطين حوالي ٨٠٠ مليار و بعد كدا الملك كيو بقى بيدور ع الملوك و الأمراء الشياطين و يقعد يقتل فيهم.

الملك شيدرون بقى كان فشيخ لانه كان أقوى من الملك كيو و كمان شيدرون بيعرف هجمات كتير و متخصص ف الهجمات ع المدى الواسع. راح مجمع طاقة و راح عامل رماح كتير من النار و أسهم كتير من البرق و سيوف من الحديد و المياه و عمل جبلين كبار من الأرض و رماهم على الشياطين و قتل منهم ٤٠٠ مليار و حصل هزة كبيرة ف أرض المعركة بسبب الهجوم دا و غير ٤٠٠ مليار اللي ماتوا كان فيه حوالي ١٠٠ مليار مصابين بس إصابات تقيلة جدا و كدا بقى جيش الشياطين عدده حوالي ٣٠٠ مليار و بعد شوية بدأ الملك شيدرون يعمل هجمات كبيرة و يرميها ع الأماكن القوية ف جيش الشياطين لدرجة انه قتل يقتل و يصيب حوالي ٥٠ مليار باستخدام هجمات متوسطة مش قوية جدا و مش ضعيفة.

عند الملك ناحور.
الأمير تابوغ و الأمير ماثور واقفين بيترعشوا من الذهول لأنهم اول مرة يشوفوا هجمات بالطريقة الكبيرة دي.
الملك ناحور : ما تركز بقى يا عم انت و هو.
الأمير تابوغ : اركز ايه بس دا الملك شيدرون و الملك كيو مسحوا نص جيش الشياطين ف كام ثانية.
الأمير ماثور : بقي دول الملك شيدرون و الملك كيو اللي بيدربوا فرقة ايزيس.
الملك ناحور : انا عارف ان أعمامي اقوياء جدا ركزوا بقى و راقبوا المعركة و الا هفشخكم انتوا الاتنين.
تابوغ و ماثور : ههههه متقلقش.

بعد فترة قصيرة ظهر الملك غايبان و معاه ٢٠٠ مليار جندي اللي كانوا مصابين و موري ابني عالجهم بالفن الكبير و ظهروا كلهم عند جين تيجين اللي كان معاه اخواتي اللي هما ديرايير و اخواته و بالريون و ابنه رايفار.
جين تيجين مخضوض : ايه دا يا غايبان، هو مين اللي عالج الجنود دول كلهم، و اوعي تقول ان انت اللي عملت كدا.
الملك غايبان بيضحك : لا طبعا مش انا، اللي عالجهم هو موري ابن مازن و عالجهم مرة واحد باستخدام سحر الفن الكبير.
اول ما غايبان قال كدا، كل اللي واقفين بقوا مذهولين من اللي سمعوه.
جين تيجين : الخول، و انا اللي كنت مفكره بيتدرب ع الطاقة النقية بس، دا طلع كمان متعلم السحر وكمان الفن الكبير.
الملك ديرايير : طبعا مش ابن اخويا مازن، طالع ل ابوه بقى هنعمل ايه.
الملك عيرادير : هههههه كسم دماغك يا موري دا طلع فشيخ يا جدعان.
الملك فعروم : انا كل ما اشوف موري لحس ان مازن هو اللي قدامي.
الملك طارنوخ : عندك حق يا فعروم، فعلا انا بحس ب كدا بس موري زي مازن بس زيادة حبتين.
الملك جاسوم بيضحك : ههههههه، لسانه عايز القطع.
جين تيجين : روح يا غايبان بال ٢٠٠ مليار دول و ادخل المعركة، اخوك شيدرون و اخوك كيو لسه فاشخين جيش الشياطين من شوية و دلوقتي عددهم حوالي ٣٠٠ مليار و احنا دلوقتي بقي جيشنا جوالي ٣٠٠ يعني احنا اللي ممكن نكسب.

راح الملك غايبان و معاه الجنود دول و دخل بيهم الحرب او المعركة و غايبان اول ما وصل راح مستخدم قوة الفهود المختومين جواه و عامل كورة كبيرة من التلج و رماها ع جيش الشياطين و فعلا طلع عين امهم و قتل منهم ٢٠٠ مليار و المصابين حوالي ٢٠ مليار و ساعتها الملك غايبان رجع ل ورا و خلي الجنود اللي معاه يهجموا و لما الجنود هجموا جيش الشياطين بدأ يتراجع و فعلا بدأ الجن يكسبوا المعركة.

عند قائد جيش الشياطين.
مساعد القائد : احنا لازم ندخل المعركة دلوقتي والا هنخسر و الجيش هيتمسح كله.
قائد الجيش : عندك حق.
اختفي قائد جيش الشياطين و معاه المساعد بتاعه و ظهروا عند الملك شمهروش و الملك داجير و الملك تارول و الملك بركاع و بدأت المعركة بينهم، مساعد قائد جيش الشياطين قرب بسرعة من الملك بركاع و راح كاسر دراعه و بعد كدا راح فاصل راسه عن جسمه و بعد كدا اختفى و ظهر قدام الملك تارول و فعلا راح ضربه ف بطنه و قدر يطلع ايده من الناحية التانية و راح كاسر رقبة الملك تارول و الملك تارول مات.

قائد جيش الشياطين قرب بسرعة من الملك داجير و راح عامل كورة من النار حجمها متوسط و راح مقربنا من دماغ الملك داجير ودماغه بقت زي التراب المحروق و مات و بعد كدا قائد جيش الشياطين قرب اختفى و ظهر ورا الملك شمهروش و راح ضربه ف ضهره و الملك شمهروش اترمي جامد و فقد الوعي و هنا بقى ظهر الأمير تابوغ و خد كل الملك دول و نزل بيهم كوكب الملك غايبان و راح ع القصر بتاع الملك غايبان علشان يعالج الملك شمهروش و يدفن جثث الملك تارول و داجير و بركاع و بعد كدا ظهر الأمير تابوغ عند الملك ناحور، و بعد كدا مساعد قائد جيش الشياطين راح عند الملك حاروش و الملك عيفار و عمل هجمات من النار و المياه و لكن حاروش و عيفار قدروا يصدوا الهجمات دي و راح الملك حاروش عامل سلسلة كبيرة من النار و راح مكتف بيها المساعد و بعد كدا الملك عيفار راح مقرب من المساعد و هو متكتف و راح قاطع رقابته بالمخالب بتاعته.
قائد جيش الشياطين اختفي و ظهر عند الملك شيدرون و الملك كيو و راح عامل كورة كبيرة و رماها عليهم و هما قدروا يصدوا الهجمة ي و لكن حصل ليهم حروق ف دراعتهم بس يقدروا يتحركوا عادي و فعلا الملك شيدرون راح مقرب من قائد الجيش و راح عامل سيف من البرق و قطع بيه دراع قائد الجيش و الملك كيو راح مقرب من قائد الجيش الشياطين اللي كان بيصرخ جامد و راح قطع رقبته و لما جنود جيش الشياطين و الأمراء و الملوك الشياطين شافوا كدا اتخضوا و خافوا فشخ و هنا بقى راح الملك غايبان طار فوق جيش الشياطين و ظهر حوالين ايده دواير كتير الرياح و كان لونهم ازرق فاتح و بعد شوية ظهرت دايرة كبيرة جدا حوالين كل جيش الشياطين و الدايرة دي برضو من الرياح و لونها ازرق فاتح و بعد كدا غايبان قال.
الملك غايبان : سحر المعرفة القديمة، ضربة الطبيعة.
و بعد كدا الدايرة بدأت تلف بسرعة لحد ما جيش الشياطين اللي بقوا حوالي ١٥٠ مليار شيطان و بعد شوية النار مسكت فيهم كلهم و اتحرقوا و المعركة كلها خلصت. و بعد كدا رجع الملك غايبان للجيش و راح قايل.
الملك غايبان بيكلم الجيش كله. : كل واحد يرجع بيته و يستريح، بعد شهر واحد بس هنتجمع هنا تاني.
الملك ناحور : يلا منتظرين ايه احنا بقالك كتير جدا ف المعركة دي و حوالي ٢٠٠ مليار اتقتلوا و دا شئ مش مقبول و بعد شهر لما ترجعوا هنا هنبدأ نتدرب تاني و انتوا لازم تبقوا أقوى.
الجيش كله : تمام يا قائد.
بعد شوية كل الجنود سابوا الفضاء و رجعوا تاني ل كوكب الملك غايبان و كل جندي راح يرتاح ف بيته و الجنود المصابين كانوا بيتعالجوا ف قصر غايبان. و كان الملك غايبان و باقي فرقة ايزيس لسه مع بعض ف الفضاء.
جين تيجين: كويس يا غايبان انك بقيت تستخدم سحر المعرفة القديمة.
الملك غايبان : ما انا كان لازم اتعلمه علشان اقدر ادافع عن الكوكب بتاعي.
الملك ناحور : و كمان قوتك زادت شوية عن الاول.
حين تيجين : دلوقتي بقي يلا نرجع القصر بتاعك علشان تريحوا شوية ولا ايه يا شيدرون.
الملك شيدرون : و بالمرة نتعالج انا و اخويا كيو من ضربة قائد جيش الشياطين.
الملك ديرايير : بس انتوا فشختوه بعدها.
بعد شوية كلام بينهم رجع رجعوا كلهم ل قصر الملك غايبان و خبر الانتصار ف المعركة اتبلغ ل كل سكان الكوكب بتاع غايبان و لكن مكنش فيه اي فرح او سعادة لان هما فعلا كسبوا المعركة بس لسه الحرب هتكمل و كمان ال ٢٠٠ مليار اللي ماتوا دول مزعلين السكان كلهم.

ف عالم الشياطين.
العرافة ظهرت قدام الشيطان كينوخ و الشيطان عتنوف و الشيطان هيبون و العرافة كانت متوترة جامد و مفزوعة جدا.
الشيطان كينوخ : انتي متوترة كدا ليه.
العرافة ب حزن : عندي خبر مش كويس خالص.
الشيطان عتنوف : قولي فيه ايه.
العرافة : جيشنا اللي بيحارب كوكب غايبان اتهزم ف المعركة على ايد جيش الجن بتاع كوكب غايبان و مفيش منهم حد عايش.
اول ما قالت كدا كلهم اتخضوا فشخ و دا لأنهم كانوا مفكرين ان الجن أضعف من الشياطين.
الشيطان هيبون : ازاي الجن بقي عندهم القوة دي كلها.
الشيطان عتنوف : مش المفروض ان أضعف جندي ف الجيش عندنا يبقى ب نفس قوة امنحوتب ابن سيرافيم.
الشيطان كينوخ : الظاهر كدا انهم كانوا فاشخين نفسهم تدريب و بالذات جيش كوكب غايبان.
العرافة : طب ما كدا الجيش دا هيبقى عقبة قدامنا.
الشيطان عتنوف : لا مش هيحصل، الوحيد اللي كان ممكن يبقى عقبة قدامنا كان مازن بس احنا خدعنا سيرافيم و خليناه يقتل حفيده مازن.
الشيطان هيبون : اما بقى جيش كوكب غايبان، الجيش دا مش هيتحرك من الكوكب اصلا لأنهم اكيد خايفين و عاملين حسابهم على هجوم كمان مننا.
الشيطان كينوخ بيضحك :و كدا يبقى احنا حققنا اللي اخنا عايزينه و قدرنا ترعب الجن كلهم و لكن احنا لازم نرد ع الهزيمة دي و الا الجن هيتشجعوا و هما اللي هيهاجمونا.
العرافة : انا هرجع عند سيرافيم بدل ما يشك فيا.

عند الملك سيرافيم ف القصر بتاعه ف الكوكب بتاعه.
الملك سيرافيم نده ع العرافة و هي ظهرت ليه.
العرافة : تحت امر مولاي الملك.
الملك سيرافيم : ايه اخر اخبار المعركة عند كوكب ابني غايبان.
العرافة حكت ل الملك سيرافيم ان كوكب غايبان كسب المعركة و لما الملك سيرافيم سمع الخبر بقى فرحان جدا و قال.
الملك سيرافيم : انا خليت غايبان يتعلم السحر من الوقت اللي بدأت فيه المعركة و خليت اخويا جين تيجين يخليه يمسك القسم الطبي او الحكماء علشان يبقى عنده وقت يتعلم فيه السحر و كويس اصلا انه قدر على سحر المعرفة القديمة.
العرافة : بس ازاي واحد قتل حوالي ١٥٠ مليار باستخدام سحر المعرفة القديمة، الأشخاص اللي يقدروا يعملوا كدا هما ملوك الطاقة بس.
الملك سيرافيم بيضحك : غايبان قدر يعمل كدا لانه استخدم الفين تعويذه من سحر المعرفة القديمة ف نفس الوقت، فهمتي يا غبية.
و هما بيتكلموا ظهر قدام الملك سيرافيم كل ملوك الطاقة. يتبع
تسلم ايدك يا رايق بس زعلان ان مازن مات
 
هو اصلا الاجزاء مكتوبه كده كده فكل الهرى بتاع الناس ده ملوش لزمه
لا ماهو قال قبل ما ينزل الجزئ الثالث انه اتأخر علشان يعدل فيه حاجات وفي الغالب هو استعجل موت مازن لحبكه دراميه
 
  • حبيته
التفاعلات: XX_FUCKER girl_XX
هو اصلا الاجزاء مكتوبه كده كده فكل الهرى بتاع الناس ده ملوش لزمه
وبعدين ده بيقرأ كل الردود يعني ممكن يشوف حاجه تنفع فيغير في بعض الاحداث بس مش بيرد على حد ماشي بمبدأ شوق ولا تدوق ومش هيحرق القصه
 
  • حبيته
التفاعلات: XX_FUCKER girl_XX
هو اصلا الاجزاء مكتوبه كده كده فكل الهرى بتاع الناس ده ملوش لزمه
بعدين اسلوبه في الكتابه ممتع كد ولو هو فعلا بيبقى مركز في كل حرف يبقى مازن مش مات لان سرد الاحداث بعد موته بطريقه ان واحد بيحكي حاجه هو شايفها وعايشها او اتحكت ليه وهو اللي بيحكيها
 
  • حبيته
التفاعلات: XX_FUCKER girl_XX
انا اكاد من فرط الجمال اذوب بامانه انا متابع القصه من ساعه المنتدى التاني وفرحت فششخ لما لقيتها هنا تانى بس بامانه كسم العظمه يعم القصه جامدة نييييك وفعلا هنا ينطبق جمله هنا اقف احتراما وتقديرا لهذا العمل الفشيييييخ وجماله والحداث المتناسقه والكلام اللى بيكمل بعضه فعاااااش فشششششخ كمان مرة ومتاخرش علينا فبقيه الاجزاء يا حبيب اخوك❤️❤️❤️❤️❤️❤️
 
خيال ابن متناكه بس عاجبني فشخ. كمل وانجز شوية يا فشيخ 😂😂
 
حلوه الأحداث الجديده دى وموت مازن مستمر الجديد عشان اعرف هترجعه ازاى وهيرجع بأى قوه وهل هيعمل فى جده اللى عمله في أبوه ولا إيه
 
بوص انا محبتش موت مازن و غازني بس قبل الموت انت مبدع لكن من وجهات نظري موت البطل غلط
 
كل عام و انتم جميعا بخير يا أفضل ناس و احسن قراء و اتمنى اشوفكم مستمتعين بالسلسلة دي




قبل ما تتمنى ان يكون عندك سلطة و قوة لازم تسئل نفسك يعني ايه سلطة او قوة اصلا و كمان نوعها ايه، يعني مثلا ممكن تكون غني و دا نوع من انواع السلطة و ممكن تكون عبقري و صاحب منصب كويس و دا برضو نوع من انواع السلطة و ممكن يكون عندك جسم قوي و تستغله و دا برضو نوع من انواع السلطة بس، يعني ايه سلطة اصلا، السلطة هي انك يكون عندك حاجة او ميزة تستغلها لمصلحتك لو حتى الميزة دي ف حد غير لازم تتعلم ازاي تستغل اي حاجة حلوة ف الشخص اللي قدامك زي مثلا الملك غايبان، دايما بستغل قوته علشان يعمل اللي هو عايزه و علشان كدا هو بيعامل اي حد ع اساس القوة و لكن لازم برضو تراعي شعور اللي حواليك علشان لما تستخدم سلطتك يحسوا فعلا انك مهتم بيهم و الا كل اللي حواليك هيبعدوا عنك.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

اهلا و مرحبا بكم ف الجزء الأول من السلسلة الثالثة من الحرب و الجنس و الغموض.

استمر الوضع كما هو عليه، انا مش طايق الملك غايبان و الملك ناحور و برضو اخواتي مش طايقنهم و اخواتي كانوا كل فترة بيزوروني لاني استقريت خلاص ف منطقة التنانين ف القصر بتاعي و كان معايا خالتي أميرة و بنتها ولاء و مراتي مي و مراتي سيلين و الملك نالمورا و كنت كل فترة اخلي مي و سيلين و خالتي و ولاء يتدربوا معايا لحد ما بقوا اقوياء جدا و لكن طبعا مش أقوى من الملكة نالمورا لحد ما مي و سيلين بقوا حامل و جابولي ولد و بنت، الولد اسمه فاسيرون عمره بقى ٣٠٠ مليون سنة ف طولي و قوي جدا بس لسه مش زي النسل القديم حتى و يبقى ابني من مي و بنتي اسمها مايا ٣٠٠ مليون سنة اتولدت قبل اخوها ب الفين سنة و هي جميلة جدا زي سيلين امها و كمان قوي بس مش زي اخوها الصغير فاسيرون لأنها مش مهتمة بالتدريب قوي، كنت انا و بالريون دايما بعد ما نخلص تدريب يقعد يتكلم معايا شوية و بعد كدا انا بروح القصر بتاعي و ف يوم بعد ما خلصنا تدريب.
بالريون بيتوجع : يا مازن، انت دلوقتي أقوى مني و لازم تحاسب بعد كدا لأنك ممكن تموتني.
انا : معلش بقى مكنش قصدي بس انت ليه عايزني اتدرب من غير م الحيوان المختوم يبقى جوايا.
بالريون : بص، الحيوان المختوم بنستخدمه بس ف المعارك لكن ف التدريب لازم تتدرب من غيره علشان تقدر تزود قوتك.
انا : كويس لأني فعلا بقيت أقوى منك من غير ما ابنك رايفار يبقى جوايا و استخدم قوته و دي حاجة عظمة فشخ اني بقيت أقوى واحد ف عالم الجن من غير حتى ما استخدم الحيوان المختوم جوايا.
بالريون : بس خلي بالك ان فيه اشخاص أقوى مني انا و غايبان.
انا : و مين دول بقى ما هو مفيش الا انا و انت و غايبان اللي فعلا قوتنا كبيرة جدا.
بالريون : لا فيه و بعدين غايبان يبقى ابوك و اكيد هو ليه اب.
انا : إنجز و قول مين اللي أقوى مننا.
بالريون : مش هينفع اقول دلوقتي بس اوعدك انك هتعرفهم شخصيا.
انا: براحتك، على فكرة انا بقالي فترة حاسس ان فيه حاجة غلط ف جسمي.
بالريون ساعتها اترعب و انا حسيت بكدا.
بالريون متردد : ه ه ه، كل الحكاية اني ابني رايفار مش جواك بقاله فترة كبيرة بسبب التدريب.
انا ب نبرة حادة : خليك براحتك بس كدا كدا انا هعرف و لو عرفت انك كدبت عليا ساعتها لا اعرفك و لا تعرفني.
بالريون : ليه بس، كل دا هيحصل لو كدبت عليك.
انا : ايوه لأنك كدا مش مختلف عن غايبان.
و احنا بنتكلم ظهر قدامنا رايفار.
رايفار : انا عملت كل حاجة يا مازن زي ما انت طلبت و الأشخاص اللي انت قولت عليهم ف عالم البشر لسه عايشين رغم ان عدي ف عالم البشر حوالي ٥ مليون سنة.
انا متفاجئ : و دا ازاي بقى.
رايفار : اولا، اللواء على بيسلم عليك، ثانيا، اللواء على قالي انهم قدروا يخترعوا مصل يخليهم يعيشوا عمر كبير بس طبعا مش زينا.
انا : كويس ان كل اللي اعرفهم لسه عايشين.
سيبتهم و اختفيت و ظهرت ف القصر بتاعي.
بالريون : يا رايفار، مازن بدأ يحس بالطاقة النقية اللي ف جسمه.
رايفار : طب و العمل ايه دلوقتي، مازن لو قدر يحس بالطاقة النقية و لو مقدرش يتحكم فيها، ممكن يموت.
بالريون : مازن دلوقتي أقوى مني بكتير و طالما بدأ يحس بيها هنسيبه لحد ما يحس بيها كلها و ساعتها لازم اكلم الأشخاص اللي موجودين ف عالم الإلهة و هما هيقدروا يساعدوه.

عندي ف القصر بتاعي ف منطقة التنانين.
الملكة نالمورا و خالتي و ولاء و مي و سيلين قاعدين مع بعض بيتكلموا و انا ظهرت قدامهم.
انا : اخباركم ايه يا جماعة.
الكل : كويسين.
انا : اومال فين ولاد الكلب ولادي.
مي : يعني انت بتشتم نفسك.
سيلين : شكلك كدا لسه مخلص تدريب.
انا : انا فعلا لسه مخلص تدريب و كمان انا اسف لاني مش مهتم بيكم الفترة دي، فين بقى الولاد.
الملكة نالمورا : هتلاقيهم كل واحد ف الجناح بتاعه و دا كان عقاب ليهم لأنهم اتخانقوا مع بعض و مايا ضربت فاسيرون.
انا : و فاسيرون كان ردة فعله ايه.
مي : ولا حاجة و دا اللي مخوفنا لانه طالع زيك كدا لما بيحب يعمل مصيبة مش بيتكلم بيفكر بس ازاي يعملها.
خدت بعضي و رحت ل جناح بنتي مايا و دخلت.
مايا : اهلا يا بابا يا حبيبي.
انا : بطلي كلام فاضي و قوليلي، انتي و اخوكي اتخانقتوا ليه.
مايا : كل اللي حصل انه خلي صوته يعلي على طنط مي و انا ساعتها ضربته لأنها امه و المفروض يحترمها.
انا : انت عملتي الصح بصفتك اخته الكبيرة و لكن لازم تاخدي بالك ان فاسيرون أقوى منك و ممكن لما يحاول يضربك يأذيكي من غير ما ياخد باله.
مايا : و علشان كدا انا هتدرب كل يوم لحد ما ابقى أقوى منه.
سيبت مايا بنتي و رحت ل جناح فاسيرون.
فاسيرون : اهلا يا بابا اتفضل.
انا : انت ليه زعقت مع امك مي.
فاسيرون : لأنها عايزانى اتجوز بس انا مش عايز.
انا : حتى لو انت معترض ليه تعلي صوتك على امك و كمان قدام سيلين و جدتك أميرة و خالتك ولاء و كمان قدام اختك الكبيرة مايا و كمان انت حتى معملتش احترام ل نالمورا.
فاسيرون : متقلقش، كل دول سمعوني كلام ابن حرام و هزقوني جامد.
انا : كويس انهم عملوا كدا و كويس ان اختك ضربتك قدامهم بس لو دا اتكرر تاني انا ساعتها اللي هتدخل و هنا بقى انا مش هرحمك، سمعت ياض انت.
فاسيرون : ايوه سمعت بس هما برضو لازم يبعدوا عن الكلام اللي يخليني اغضب.
انا : ليه، هو انت فعلا مش هتتجوز خالص.
فاسيرون : لا طبعا هتجوز بس هما عايزين يجوزوني الأميرة ميجور بنت الملك شمهروش.
انا : هو الملك شمهروش بقى عنده اولاد غير حورس.
فاسيرون : مفيش غير حورس و ميجور.
انا : طب انت رافض ميجور ليه، هي مش جميلة ولا ايه.
فاسيرون : بالعكس، دي جميلة فشخ.
انا : اومال فيه ايه.
فاسيرون : ما جمالها دا هو المشكلة.
انا : ازاي يعني، بقولك ايه اتكلم بوضوح لاني بدأت احس انك مش راجل اصلا.
فاسيرون : لا حاسب، كل الحكاية ان ميجور مغرورة فشخ.
انا : هو انت تعرفها ولا ايه.
فاسيرون : لا معرفهاش، ما انت اني دايما ببقى موجود هنا ف منطقة التنانين، يأما ببقى موجود مع اعمامي او اخواتك بنتدرب او ببقى موجود عند جدتي يارا و عمتي ميار ف قصر جدي غايبان.
انا : اومال عرفت ازاي ان ميجور مغرورة.
فاسيرون : دي حاجة معروفة ف عالم الجن كله.
انا : بس طالما انت قولت انها جميلة يبقى انت شوفتها قبل كدا.
فاسيرون : انا فعلا شوفتها ف قصر جدي غايبان و كانت مع ابوها الملك شمهروش.
انا : طب بعيد عن أن ميجور جميلة و مغرورة، اكيد عندها صفات تانية.
فاسيرون : هي ذكية جدا و كمان قوية زي الأميرة ميوار كدا.
انا : بص يا ابني، حكاية الغرور دي بتبقى نسبية.
فاسيرون : يعني ايه الغرور حاجة نسبية.
انا : يعني مثلا ممكن تكون هي مغرورة بالنسبة ل أشخاص و بالنسبة ل أشخاص تانيين حاجة عادية.
فاسيرون : يعني انت قصدك اني اتعرف عليها و اقضي شوية وقت معاها و ساعتها انا هقدر احدد اذا كانت فعلا مغرورة او لا.
انا بضحك : مشكلتك انك فاهمني كويس هههه.
فاسيرون : لا انا مش بقدر افهمك معظم الوقت و دا بسبب انك زكي جدا بالنسبة لينا.
انا : لا ذكي و لا حاجة، انتوا بس اللي بتفكروا بطريقة معتادة و دا غلط، لازم يبقى تفكيرك فيه مرونة علشان تقدر تتعامل مع أي حد.
فاسيرون بفرح : اه صحيح، عمي ديرايير بيقول اني قربت ابقى قوي زي عمي جاسوم.
انا : كويس جدا بس برضو لازم تبقى أقوى حتى من عمك ديرايير.
فاسيرون : ما دا اللي انا عايزه و علشان كدا انا بدور على طريقة تخلي قوتي تزيد بسرعة.
انا : لا مينفعش كدا، لأن مفيش طريقة هتخليك تعمل كدا، لازم يا ابني تتعب و تجتهد و تتبهدل و يطلع عينك علشان تقدر تحقق هدفك و لأنك لو حققت هدفك من غير ما تتعب هتحس انك ولا حاجة لأنك مش هتكون حاسس بقيمة الهدف دا فهمت.
فاسيرون : فهمت يا بابا.
انا قلبت وشي : طب و مستني ايه يا خول انت قوم روح ل امك مي اعتذر ليها وبعد كدا تروح تعتذر ل اختك الكبيرة و بعد كدا روح اتدرب مع اعمامك.
فاسيرون اترعب و خد بعضه و راح اعتذر ل كل اللي موجودين و بعد كدا راح ل قصر الملك غايبان علشان يتدرب هناك و انا خدت بعضي و رجعت للقاعة العامة لان كلهم كانوا قاعدين فيها.
انا : ها، فاسيرون اعتذر ولا لسه.
خالتي : اعتذر طبعا بس كان زعلان جدا.
انا : زعلان ليه.
الملكة نالمورا : لانه عمل حاجة هو مش عايز يعملها.
انا : انا لحد دلوقتي مش عايز أشد عليه بالرغم انه عنده دلوقتي حوالي ٣٠٠ مليون سنة.
مي : ما انا دايما بقولك تشد عليه شوية بس انت اللي مش عايز.
انا : يا حبيبتي، الكلام دا مينفعش، لازم هو اللي يشد على نفسه علشان يقدر يتعامل مع كل اللي حواليه و كمان بلاش تضغطوا عليه ف حكاية الجواز دي لانه حاسس ان ميجور مغرورة.
ولاء : ميجور مش مغرورة ولا حاجة بس ابنك بقى هو اللي مش عايز حد يقرر اي حاجة ف حياته.
سيلين : من الاخر كدا ابنك مش عايز حد يتدخل ف حياته.
انا : هههههه، دا عند امه الكلام دا.
مي : انا نفسي مرة تجيب سيرتي ف حاجة حلوة.
أنا : طبعا، دا انتي و سيلين احلى حاجتين ف حياتي كلها.
لما قولت كدا حسيت ان الملكة نالمورا زعلت شوية ف انا قربت منها و مسكت ايدها و بوستها و قولت.
انا : لكن نالمورا بقى هي حياتي كلها.
الملكة نالمورا بفرح : شكرا يا حبيبي دا من ذوقك الحلو.
انا : ذوقي حلو لأن انتي حلوة فشخ.
الملكة نالمورا : انت احلى يا حبيبي.
انا : انتي اجمل واحدة ف حياتي.
مي بتهزر : طب نجيب اتنين لمون للعشاق هنا.
انا قربت منها و بالكف ع قفاها.
انا بهزر : ما تلمي نفسك يا جزمة، اهي نالمورا اتكسفت.
خالتي: ههههه، دا وشها بقى زي الطماطم.
ولاء : على فكرة احسن حاجة ف نالمورا انها بتتكسف فشخ.
الملكة نالمورا مكسوفة : خلاص بقي يا جماعة و الا هقوم امشي.
ولاء : لا خليكي قاعدة، لأن القعدة من غيرك مش بيبقى ليها طعم.
الملكة نالمورا : شكرا يا حبيبتي دا من ذوقك.
انا : هي ايه حكاية الأذواق معاكم النهاردة.
سيلين : هههههه، تصدق عندك حق.
انا ب تناكة : طول عمري عندي حق، على فكرة انا هروح ل شمهروش علشان انا عايز اقابل ميجور دي و اتكلم معاها شوية.
مي : و ليه دا كله.
انا : علشان اقدر اعرف بالضبط فاسيرون معترض عليها ليه.
خدت بعضي و اختفيت و طلعت من منطقة التنانين و ظهرت ف قصر الملك شمهروش.
سيلين : كدا مازن ناوي فعلا يخلي فاسيرون يتجوز.
الملكة نالمورا : طبعا لانه عايز يفرح ب ابنه.
خالتي : عندك حق يا نالمورا، مازن فعلا نفسه يفرح ب ولاده.

ف قصر الملك شمهروش.
الملك شمهروش كان قاعد مع فرعون و حورس و جيرال و لكن الملكة هند كانت قاعدة مع بنتها ميجور بعيد عنهم شوية و انا ظهرت قدام الملك شمهروش و ساعتها كل الموجودين اترعبوا فشخ و دا لأنهم عارفين اني أقوى من غايبان نفسه و دا لأنهم شافوني لما كنت ف المعركة قصاد غايبان.
الملك شمهروش مرعوب : اهلا يا جدي اتفضل.
انا : انا مش جدك انا اسمي مازن و يا ريت تبطل التوتر اللي انت فيه دا.
حورس : اهلا يا مازن اخبارك ايه يا غالي.
فرعون : ايه يا عم الغيبة دي كلها بقالك فترة مش بتظهر.
انا : كل الحكاية اني لما اكون هنا، يبقى السبب اني عايز اشوفكم و اشوف امي و اختي ميار.
جيرال : انت عارف ان هنا برضو بيتك، و كمان انت عارف ان احنا أهل يا غالي.
انا : ما علشان كدا انا دايما بسأل عليكم و بشوفكم.

عند ميجور و الملكة هند.
ميجور : مين يا ماما دا و ليه بابا و اخويا و ابن عمي و عمي خايفين كدا.
الملكة هند متوترة : فاكرة لما حكيت ليكي على اخر حرب حصلت.
ميجور : ايوه طبعا، انت قولتي ان فيه ملك اسمه ايزيس و مشهور ب الملك مازن هو اللي كسب الحرب دي و كمان كسب جدي غايبان ف القتال.
الملكة هند : اهو دا بقي هو اللي بيتكلم مع ابوكي دلوقتي.
ميجور متفاجئة : انتي بتتكلمي جد ولا بتهزري، مش انتي قولتي ان الملك مازن دا اختفى بعد المعركة و مش بيظهر الا قليل جدا.
الملكة هند : ايوه، هو بيظهر كل كام مليون سنة.
بعد شوية لاقيت الملكة هند و ميجور قربوا مننا و بدؤا يتكلموا معانا.
الملكة هند : اهلا يا مازن،. اخبارك ايه، محدش شافك من ساعة ما الحرب خلصت.
انا : انا كويس يا هند و بعدين انا كنت بظهر كل فترة اتطمن على اختي و امي و اشوف جوزك و فرعون و جيرال بس شكلهم محدش فيهم اتكلم قدامك و علشان كدا متعرفيش.
الملكة هند : دي بقي بنتي ميجور.
انا : اهلا يا ميجور، اخبارك ايه.
ميجور : كويسة يا جدي.
انا : انا مش جدك، لما تتكلمي معايا تناديني ب مازن او ايزيس زي ما تحبي.
ميجور : اللي تشوفه يا مازن.
انا : قوليلي بقى، انتي بتعملي ايه ف حياتك دلوقتي.
ميجور : دلوقتي انا بتدرب و نفسي ابقي أقوى المقاتلين ف عالم الجن او العالم بتاعنا، نفسي ابقي زيك انت و جدي غايبان و النسل القديم.
انا : كويس جدا، انت بتفكري زي ابني بالضبط.
الملك شمهروش : فاسيرون دلوقتي، بقى ف قوة اخواتك يا مازن، اكيد انت اللي بتدربه.
انا : لا مش انا،. هو بيتدرب مع اخواتي و خاصة اخويا ديرايير لان ابني بيحبه جدا.
جيرال : فعلا، جدي ديرايير يتحب لانه شخص محترم و كويس جدا دا غير انه متواضع.
انا : عندك حق يا جيرال هو فعلا جدع.
ميجور : ممكن اطلب منك طلب يا مازن.
انا : اتفضلي يا ميجور.
ميجور : ممكن تخلي جدي ديرايير يدربني انا كمان و بالمرة اتعرف على ابنك فاسيرون.
انا ساعتها فرحت شوية لاني كدا قربت بين ميجور و ابني فاسيرون و هما هيقدروا يقضوا وقت اكتر مع بعض و ساعتها ابني هيقدر يتعرف عليها.
انا بكلم واحد من الجنود : روح نادي ل ديرايير.
الجندي بفرح : تحت امر مولاي الملك مازن.
بعد شوية ظهر الجندي و بعد كدا ظهر الملك ديرايير قدامنا.
الملك ديرايير متفاجئ : ايه يا عم انت فين.
انا : انا موجود عادي و بعدين ما انت كنت عندي من يومين انت و عيرادير و فعروم و طارنوخ و جاسوم.
الملك ديرايير : بس برضو احنا بنحب نقضي وقت اكتر معاك بدل ما احنا نتعامل مع بابا و ناحور دا، يا اخي ناحور دا وجع دماغ يا عم انا خلاص هولع ف نفسي بسببه.
انا : طب ما تيجوا تعيشوا معايا و خلاص بلا وجع دماغ.
الملك ديرايير : عندك حق بس لو انا جيت اعيش معاك انا و اخواتي ممكن نتقل عليك.
انا : يا عم تعالوا و ابنوا قصر و عيشوا براحتكم.
الملك ديرايير : هفكر و هرد عليك.
انا : دلوقتي بقي انا عايزك تمسك تدريب ميجور و كمان تدربها هي و ابني فاسيرون مع بعض.
الملك ديرايير : مفيش اي مشكلة يا اخويا،. اللي تشوفه يا مازن.
انا : ابوك عامل ايه ما الزفت ناحور.
الملك ديرايير بزعل : معرفش يا مازن، كل اللي اعرفه ان ابوك شادد عليه جامد من ساعة الحرب و اللي حصل.
انا : براحته.
الملك شمهروش : افرحي يا ميجور، جدي ديرايير هو اللي هيدربك ب نفسه.
الملك ديرايير : يا شيخ اتنيل بلا وكسه.
ميجور : شكرا ي مازن.
الملك ديرايير : يا ميجور، اتكلمي مع جدك مازن ب احترام.
انا : سيبها براحتها، انا اللي قولتلها تناديني عادي، ولا عندك اعتراض.
الملك ديرايير : طالما انت اللي عايز كدا براحتك.
انا : معلش يا ميجور، ممكن تروحي ل قصر غايبان تجيبي امي و اختي اشوفهم و اقعد معاهم شوية.
ميجور : اللي تأمر بيه يا مازن.
اختفت ميجور و راحت ل قصر الملك غايبان.
انا : علي فكرة يا هند، ميجور بنتك محترمة جدا و طيبة جدا.
الملكة هند: دي مطلعة عيني يا مازن.
انا : دي حاجة عادية جدا لأن احنا لازم نتعب ف تربية ولادنا.
الملك شمهروش : عندك حق يا مازن.
انا : ايه يا حورس مش بتتكلم ليه انت و فرعون.
فرعون : هنتكلم نقول ايه يا مازن.
انا : قولوا اي حاجة، انا نفسي فعلا اتكلم معاكم.
حورس بيهزر :هههههه، دا قبل ولا بعد الفطار.
انا : هههههه تصدق انك بضان يا جدع.
جيرال : لا هي بيضة واحدة مش بضان، مثنى مؤنث بقى 😂.

ف قصر الملك غايبان.
الملك غايبان كان قاعد مع الملكة يارا و الأميرة ميار و الملك ناحور و ظهرت قدامهم الأميرة ميجور.
الملك غايبان : ايه يا ميجور، جيتي هنا ليه.
مجور : جدي مازن بعتني هنا علشان عايز يشوف الملكة يارا و الأميرة ميار.
الملكة يارا : يعني مازن موجود عند ابوكي.
ميجور : ايوه و هما دلوقتي بيتكلموا مع بعض.
الملك غايبان : انا هاجي معاكم يا يارا.
اختفي الملك غايبان مع الملكة يارا و الأميرة ميار و ظهروا ف قصر الملك شمهروش.

ف قصر الملك شمهروش.
كنا لسه قاعدين بنتكلم و نضحك مع بعض و ظهر قدامنا ميجور و امي و اختي و ابويا.
انا : ازايك يا ماما، ازايك يا ميار.
الملكة يارا : كويسة يا حبيبي، اخبارك ايه.
انا : كويس يا حبيبتي.
ميار : انا كويسة يا مازن اخبارك انت ايه.
انا : انتي ليه مش ب تزوريني ف منطقة التنانين.
ميار : ما انت كل فترة بتزورنا و انا مش عايزة اتقل عليك.
انا : يا ستي تقلي براحتك متقلقيش و بعدين يعني انا عندي كام اخت.
الملك غايبان : عامل ايه يا ابني.
انا ب بنرة حادة : انت مالك انت، عامل ايه او مش عامل ايه دي حاجة متخصكش.
الملك غايبان : خلاص بقى يا ابني مش كل مرة تفكرني ب اللي حصل.
انا : هههههه، ما انت السبب ف اللي حصل.
الملك غايبان : يا ابني، الموضوع دا عدي عليه حوالي مليار سنة، كفاية كدا، انا نفسي ترجع وسطنا تاني.
انا : مفيش اي مشكلة.
الملك غايبان : بجد يا مازن.
انا : طبعا ب جد بس لازم ناحور يموت الأول و ساعتها هتلاقيني رجعت، لكن طالما هو عايش مش هينفع.
الملك غاببان بزعل : يا مازن دا مهما كان اخوك.
انا : ايوه، اخويا اللي انت كنت عايز تذلني بسببه و كمان بسبب حاجة انا معملتهاش.
الملك غايبان : ما انا ممكن اخليه يمشي من القصر خالص و انت ترجع، يا مازن،. دا حتى اخواتك مش طايقين انهم يدخلوا القصر بسببه و دا غلط يا ابني و بعدين انت برضو مكنش ينفع انك متعملش احترام ليا لما كنا قدام كل جيوش عالم الجن، كان لازم تعمل ليا احترام حتى دلوقتي بالرغم انك أقوى مني انا و بالريون بس برضو انا ف الاخر ابوك و لازم تحترمني.
انا : انا ممكن احترمك فعلا بس لما تتعامل مع اللي حواليك من غير ما تميز مين القوي و مين الضعيف، لأنك دايما بتتعامل ع اساس القوة و دا غلط زي مثلا انك لما لاقيت ناحور قوي زي ديرايير سيبته عايش بالرغم انه كان قتل اخواته اللي انت بنفسك رجعتهم للحياة.
الملك ديرايير : مازن عنده حق يا بابا، كان لازم ناحور يتعاقب.
انا : عرفت بقى اني بتكلم صح.
الملك غايبان : يا مازن، أنا عارف انكم صح، بس انا لاقيت ابني اللي كنت مفكره ميت، عايش، و ساعتها انا كنت فرحان.
انا : خلاص اشبع بيه و خلي بقيت ولادك يكرهوك و يكرهوا اخوكم ناحور.
الملك غايبان : طب ممكن نبعد عن حكاية قتل ناحور دي و انتوا تحددوا ايه العقاب.
انا : اه طبعا ما هو ف الاول و ف الاخر اخونا.
الملك ديرايير : انت بتقول ايه يا مازن.
أنا : اصبر بس يا ديرايير.
انا : بص يا بابا، انت قولت بنفسك ان انا و اخواتي بقالنا اكتر من مليار سنة كارهينك انت و اخويا ناحور بسبب اللي حصل، صح ولا ايه.
الملك غايبان : كل كلامك صح يا ابني.
انا ب مكر : خلاص، العقاب هو انك تقعد تقتل ناحور و ترجعه تاني يعيش لمدة مليار سنة جايين.
لما قولت كدا لاقيت كل اللي موجودين اتخضوا فشخ.
الملك ديرايير : انا موافق ع العقاب دا.
الملك غايبان : يا ابني العقاب دا كبير جدا و كدا حرام.
انا : لو انت مش قادر تعمله انا ممكن اعمله عادي.
الملك غايبان : هو انت تعرف ترجع حد للحياة.
اول ما الملك غايبان خلص كلامه رحت انا قاطع راسه و هو اترمي ع الارض و مات و ساعتها كل اللي موجودين اتخضوا جامد و صرخوا.
الملك ديرايير ب غضب : انت اتجننت يا مازن، ليه قتلت ابوك.
ساعتها انا رجعت الملك غاببان تاني للحياة.
الملك غايبان ب غضب : انت ليه عملت كدا بقى كدا بتقتل ابوك يا مازن.
انا ب غضب : تحب بقى العقاب يتنفذ عليك ولا انت تنفذه على ناحور.
الملك ديرايير : كسم دماغك يا مازن.
انا : انا بتكلم بجد، يأما انا اللي انفذ العقاب دا بس على بابا يأما بابا ينفذه على ناحور، تختار ايه يا بابا.
الملك غايبان ب زعل : نفذ العقاب عليا انا يا مازن.
ساعتها كلهم زعلوا فشخ و انا كدا قدرت اثبت اني كنت صح من الاول.
انا بزعل : انا عمري ما هعمل كدا بس انا حبيت بس اعرف انت بتحبنا ولا بتحب ناحور بس و دلوقتي احنا اتأكدنا انك بتحب ناحور بس.
الملك غايبان بزعل : يا مازن انا بحبكم كلكم بس العقاب دا مينفعش.
ميار : على فكرة العقاب دا كويس ل ناحور مش كفاية انك سامحته لما اغتصبني.
ساعتها انا حسيت اني خلاص هنفجر لما سمعت اختي بتقول كدا.
الملكة يارا مخضوضة : ليه قولتي كدا دلوقتي يا غبية.
ميار : لان محدش فيكم اتصرف بالرغم انه اغتصبني مرتين.
الملك ديرايير مخضوض : يا مازن، اهدي شوية معلش، مازن رد عليا انت كويس.
انا ب نبرة حادة : ها قولت ايه يا بابا، تحب انفذ العقاب عليه ولا عليك بس خلي بالك ان دلوقتي العقاب هو الموت من غير رجوع.
الملكة يارا : لا يا مازن اوعي اعمل كدا يا ابني و بعدين ما غايبان فشخ ناحور لما اغتصب ميار.
انا : ممكن تسكتي يا كسمك ولا تحبي تموتي انتي كمان.
الملك ديرايير : ممكن تهدي يا مازن.
ميار : انا اسفة يا مازن بس فعلا غايبان بهدل ناحور لما عمل كدا.
انا ب غضب : دا بعد اول مرة ولا تاني مرة.
ميار : دا بعد تاني مرة.
انا : تصدق انك خول يا غايبان، ابنك ناحور لازم يموت والا انت اللي هتموت، تختار ايه.
ساعتها الملكة يارا اتكلمت مع واحد من الجنود.
الملكة يارا : روح بسرعة نادي ل النسل القديم كلهم و نادي بالريون و الملكة نالمورا.
الجندي : تحت امر مولاتي الملكة.
اختفى الجندي و انا ساعتها اتكلمت و قولت.
انا : كدا انتي اتطمنتي يا كسمك كل دول مش هيقدروا يغيروا حاجة من اللي هتحصل.
الملكة يارا : انت ازاي اصلا تقولي كسمك.
انا : ايه زعلتي اوي ولا ايه يا هههه كسمك.
بعد شوية ظهر قدامنا بالريون و الملكة نالمورا و اخواتي.
انا : اهلا ب كسم كل واحد فيكم بس اللي هيعمل حاجة مش تمام هنيكه.
الملكة نالمورا : تصدق انا نفسي فعلا اتناك يا حبيبي.
انا : عندك حق يا حبيبتي بس ناحور لازم يموت.
الملك عيرادير : انا موافق.
الملك طارنوخ : انا موافق.
الملك فعروم : انا موافق.
الملك جاسوم : و انا كمان موافق و يا ريت نخلص بقى من الموضوع دا.
الملك غايبان : يا جماعة دا اخوكم.
انا : ممكن تسكت يا كسمك.
بالريون : مازن، ممكن تهدي شوية علشان نعرف نتكلم.
انا حكيت ل بالريون كل اللي عرفته.
بالريون : طب ما كدا ناحور لازم يموت فعلا.
انا : سمعت يا غايبان.
الملك غايبان : انا مش موافق.
انا : حلو اوي، اسمع بقى، ابنك ناحور هيموت و كمان انت هتتسجن لمدة مليار سنة و كمان من النهاردة انا اللي متحكم ف عالم الجن مش انت، يا ديرايير روح هات ناحور هنا.
اختفى ديرايير و رجع و معاه ناحور. و انا ساعتها قربت من ناحور و رحت كسرت ضهره و ناحور اترمي ع الارض و لسه غاببان هيحاول يمنعني اختفيت و ظهرت وراه و كسرت ضهره هو كمان و هو اترمي جنب ابنه ناحور.
انا : ها يا ناحور تحب مين فيكم اللي يموت، انت ولا غايبان.
ناحور بيتوجع و اتكلم بصعوبة جدا و مرعوب : اقتل بابا، اقتل بابا، اقتل بابا.
ساعتها لاقيت الكل اتقرفوا منه جدا و لما الملك غايبان سمع كدا حس انه خد اكبر مقلب ف حياته و لاقيته بيقول.
الملك غايبان ب زعل : للآسف كان عندك حق يا مازن.
انا : هههههه، حق ايه بس، دورك جه هتختار مين فيكم اللي يموت ولا اعمل زي ما قال ناحور و اقتلك ههههه.
الملك غايبان : اقتلني.
للأسف كلنا زعلنا لما الملك غاببان قال كدا لانه المفروض كان يفهم ان ابنه باعه و لكن هو اختار يضحي بنفسه علشان ابنه يعيش.
انا ب زعل : ههههه لا مش هتموت بس انا هذلكم انتوا الاتنين ههههه.
ساعتها ضغطت على رجل غاببان كسرتها و هو بيصرخ من الوجع و سيبته و رحت ل ناحور و حطيت رجلي على صدره و ضغطت جامد و صدره كله بقى مطبق و ناحور بقى يتنفس ب صعوبة.
انا : هههههه، التعذيب حلو برضو، انا كان نفسي تدوق حاجة بسيطة من الذل اللي انت عملته فيا لما كنا ف أرض الحرب.
ساعتها حسيت ان الملك غايبان ندم فعلا هو و الملك ناحور بسبب اللي حصل ف الحرب و بعد شوية من اللي انا بعمله فيهم سيبتهم و قولت.
انا : كدا انا تمام و خدت حقي انا و اخواتي و لكن انا مش هرجع اعيش معاكم تاني.
بعد كدا مررت طاقة مني عندي ل الملك غايبان و الملك ناحور علشان يبقوا كويسين و بعد شوية قولت.
انا : يا ميار، بلاش تكدبي تاني و تقولي أن ناحور اغتصبك.
الملكة يارا متفاجئة : و انت عرفت منين انها بتكدب عليك، مفيش غير انا و غايبان و ناحور اللي عارفين انها بتكدب فعلا لان ناحور فعلا معملش حاجة ف ميار بس انت بقى عرفت ازاي.
انا بتضحك : هههههه، ما انا قادر اسمع ضربات القلب ل كل اللي موجودين هنا معانا.
ميار : هي دي قدرة من قدراتك.
انا : ايوه و بلاش تكدبي عليا تاني، بصوا يا ماما انتي و ميار و بابا، انا عارف انكم اخترعتوا حوار ال****** دا علشان ساعتها انا أفضى غضبي كله على بابا و ناحور و كنتوا مفكرين ساعتها اني كدا هرجع اعيش معاكم تاني و لكن انا مش راجع اعيش مع حد و دا آخر كلام.
الملك ديرايير : عندك حق يا مازن، ناحور لازم يبعد عننا.
الملك ناحور ب زعل : انتوا ليه بتعملوا كدا فيا، انا عارف ان اللي انا عملته دا كان غلط بس انا عملت كدا علشان ارجع اعيش معاكم تاني، انا اصلا مكنتش عايز ارجع و كنت بقول ل نفسي كويس انهم مفكرين اني ميت و كمان انا بعدت لاني كان نفسي ف امي بس هي رفضت و لكن لما عرفت انها بتحب واحد من اخواتي و اللي هو مازن ساعتها حسيت اني مش طايق نفسي و عملت اللي انا عملته دا علشان اعجبها.
الملكة نالمورا : للاسف، انا لما رفضت انك تنام معايا دا كان علشان انت أضعف مني بكتير و لو كنت نمت معايا كنت هتخسر نفسك قدام شهوتك و كان ممكن تموت و لكن لما انت حاولت تنام معايا غصب عني انا كرهتك جامد لأنك مش بتحترم رغبة اي حد ف حياتك و كمان انا دلوقتي ملك ل مازن بس لا ليك و لا حتى ل غايبان ف ياريت تنسى الموضوع دا بقى.
الملك ناحور : انا اصلا نسيته من زمان و اتمنى انكم تسامحوني.
الملك جاسوم : تسامحك ازاي بعد ما قتلتني و قتلت فعروم و طارنوخ و لو لا بابا كنا ميتين دلوقتي.
الملك غايبان : يا جماعة، اخوكم ناحور لما قتلكم كان ساعتها عارف اني هرجعكم للحياة تاني فهمتوا بقى.
انا : يعني اللي حصل دا كان من تخطيطك انت.
الملك ناحور : لا، كل اللي حصل ف الحرب كان بسببي انا و انا فعلا كنت عارف ان بابا هيرجع اخواتي للحياة و ساعتها كنت عارف انه لما يعمل كدا هيظهر ف أرض المعركة و لما يلاقيك بتموتني ساعتها هو هيقف ضدك و دا اللي حصل فعلا بس انا مكنتش متوقع انك تخليك زعلان مننا لمدة مليار سنة، يا ريت يا جماعة تسامحوني بقى و كفاية اللي بيحصل بينا دا.
انا: رأيكم ايه يا جماعة ف الموضوع دا.
الملك جاسوم : بالرغم انه قتلني بس هو ف الاخر يبقى اخويا الكبير ف انا هحاول اسامحه.
الملك طارنوخ : بص يا ناحور، من الاخر كدا انت منيوك اوي ف نفسك بس انا برضو هحاول اسامحك.
الملك فعروم : اللي مازن هيقول عليه انا هوافق عليه.
الملك عيرادير : عندك حق يا فعروم و انا كمان هعمل زيك.
الملك ديرايير : للأسف، بص يا ناحور، انت فعلا اخويا الكبير بس لحد دلوقتي انت مش كبير ف نظر حد، ركز كدا ف الكلام اللي قالوا عيرادير و فعروم، الاتنين دول مستنيين رأي مازن، تفتكر ليه عايزين يعرفوا رأيه.
الملك ناحور : لانه اكتر واحد اتظلم بسببي.
الملك ديرايير : لا، اخواتك منتظرين رأي مازن لانه فعلا كبير ف نظرهم و كبير ف نظري انا كمان و دا لانه طول عمره جدع معانا و لما حاولت تقتلنا هو وقف معانا لدرجة انه وقف قدام ابوه علشان اخواته، انا كمان مستني رأيك يا مازن.
الملكة نالمورا : اخواتك يا ناحور عندهم حق، انت لازم تغير من نفسك علشان تقدر تعيش معانا و بلاش الحركات اللي ملهاش لازمة دي و ياريت تحسن من نفسك لو انت فعلا عايزنا نسامحك.
الملك شمهروش : اخيرا هترجعوا كويسين مع بعض زي الاول.
الملكة هند : نفسي فعلا الدنيا ترجع زي زمان.
الملكة يارا : اصبروا بس لما نشوف رأى مازن ايه.
ميار : لو ليا عندك خاطر يا مازن، سامح اخوك و كفاية لحد كدا، احنا ف الاخر عائلة واحدة.
الملك غايبان : عندك حق يا ميار.
انا : انا موافق اسامحك يا ناحور.
الملك ناحور فرحان : شكر يا اخويا.
انا : بس بشرط.
الملك ناحور : قول يا مازن.
انا : انت لازم فعلا تحسن شخصيتك و تحسن حياتك و تعاملك مع كل اللي حواليك.
الملك ناحور : انا موافق بس اهم حاجة ان كلكم سامحتوني.
أنا : اصبر بس، لما نشوف رأي اخواتنا ايه.
اخواتي كلهم : موافقين يا مازن.
انا : كدا كويس بس خلوا بالكم من حاجة، لو ناحور كرر اللي عمله دا تاني، انا هموته و اللي هيحاول يمنع دا هيموت هو كمان حتى لو كانوا ولادي اللي مفيش أغلى منهم.
الملك ناحور : متقلقش يا اخويا.
كملنا قعدتنا هزار و ضحك بس انا كنت براقب حركات ناحور علشان انا عايز اتأكد هل هو فعلا ندمان و فرح لما احنا اتصالحنا ولا بيخطط ل حاجة ف دماغه، و بعد شوية انا خدت بعضي و معايا بالريون و الملكة نالمورا و اختفينا و رحنا منطقة التنانين و انا رحت القصر بتاعي اقعد مع خالتي و بنتها ولاء و مي و سيلين.
انا : اومال فين مايا.
خالتي : مايا راحت تدرب شوية.
انا : مع مين.
سيلين : راحت تتدرب مع رايفار ابن بالريون.
انا : كويس انها خدت بالها من قوتها.
الملكة نالمورا : لو تحب، انا ممكن ادربها عادي.
انا : هبقي اكلمها و لو هيا وافقت ابقى افشخيها ف التدريب.
مي : و الزفت ابنك دا راح فين.
انا : هو دلوقتي بيتدرب مع ديرايير و معاهم ميجور بنت شمهروش.
ولاء : يعني انت فعلا ناوي تجوزوا.
انا : طبعا لاني اكيد عايز افرح بيه و افرح ب مايا.
خالتي : خلي بالك يا مازن، انت بقالك فترة مش مهتم ب مي و سيلين و نالمورا.
الملكة نالمورا : براحته يا أميرة، مازن بس كان مشغول شوية و انا و مي و سيلين مقدرين اللي هو بيعمله.
ولاء : ابسط يا عم مازن نالمورا بنفسها بتدافع عنك.
مي : طبعا لأنها اكتر واحدة بتحبه.
سيلين : فعلا، نالمورا بتعشق مازن.
انا : افهم من كلامك يا مي انتي وسيلين انكم مش بتحبوني.
مي و سيلين : دا احنا بنموت فيك.
انا بتضحك : هههههه، دا مفيش دماغ عندكم خالص.
بعد شوية كلام و هزار خدت بعضي و رحت الجناح بتاعي قعدت افكر شوية علشان اقدر اقرر، هل انا هقدر اسامح ناحور ولا مش هعرف اعمل كدا و هل ابويا فعلا بيحب ناحور اكتر مننا ولا لا و بعد شوية لقيت فاسيرون ظهر قدامي.
انا : ايه، خلصت تدريب بسرعة ليه.
فاسيرون : احنا لسه مخلصين من شوية و دا بسبب ميجور اللي انت خليت اخوك يجيبها تتدرب معايا دي ضعيفة جدا بالنسبة ليا انا و عمي ديرايير.
انا : طب كدا كويس.
فاسيرون : لا مش كويس.
انا : ليه بتقول كدا.
فاسيرون : يا بابا، انا مش بحب اتعامل مع حد مغرور.
انا : يا ابني، انا اتكلمت مع ميجور لما كنت بزور جدتك يارا و عمتك ميار و هي مش مغرورة ولا حاجة بالعكس دي كويسة جدا.
فاسيرون : بصراحة كدا، انا بحب واحدة.
انا متفاجئ: مين دي بقي.
فاسيرون : مش هينفع اقول يا بابا لأنك مش هتوافق.
انا : أوافق على ايه بالضبط، اتكلم و بلاش لف و دوران.
فاسيرون : سيبها بظروفها يا بابا.
انا بزعق : يا ابني، انطق هي مين و خلصني بقى من الحوار دا.
فاسيرون : انا بحب جدتي اميرة، اللي هي تبقى خالتك أميرة.
انا ساعتها اتفاجئت فشخ و دا لان ابني طلع بيحب خالتي اللي هي أم ولاء و سيلين.
انا : طب هي رأيها ايه.
فاسيرون : هي لسه متعرفش.
انا : ثانية واحدة، هو انت بتحبها ك واحدة ممكن تبقى مراتك ولا واحدة هتبقى معاك ع السرير.
فاسيرون : لسه مش عارف و علشان كدا انا مش مستعجل ف حوار الجواز دا.
انا : حتى لو هي تعرف و موافقة، انا مستحيل أوافق على كدا.
فاسيرون : ليه بقى مش موافق يا بابا، طب ما انت كنت بتنام مع امك يارا او جدتي يارا و كمان كنت بتنام مع عمتي ميار، ايه هي جت عليا انا و المحاارم بقوا غلط دلوقتي.
انا : انا فعلا عملت كدا بس انا مخلفتش من واحدة فيهم، انا يوم بقى عندي ولاد كانوا من مراتاتي مش من واحدة من المحاارم، فهمت.
فاسيرون بزعل : فهمت يا بابا، متقلقش مش هيحصل حاجة بيني و بين جدتي اميرة.
انا : بص يا فاسيرون، لو الموضوع عليا كنت قولتلك روح دور نيك فيها بس ل انت تحب يبقى عندك ولاد من المحاارم ولا من واحدة بتحبها و تحبك.
فاسيرون : اكيد من واحدة بتحبني و احبها.
انا : علشان كدا انا رافض، يا ابني انا لحد دلوقتي بتعذب لاني فعلا كنت عايز اخلف من جدتك يارا و عمتك ميار بس لما راجعت نفسي لاقيت اني غلط و ان اللي تجيبلي ولاد لازم تبقى واحدة احبها و تحبني تبقى مراتي فعلا مش واحدة انا و هي بنريح بعض جنسيا و خلاص.
فاسيرون : خلاص يا بابا انا كدا فهمت و كمان انا بقالي فترة بفكر ف الموضوع دا و فعلا انت عندك حق انا لازم فعلا اتجوز بدل ما اضيع نفسي ع الفاضي.
انا : براحتك يا ابني بس لو انت فعلا مش قادر تبعد عن جدتك أميرة، روح و أعرض عليها الموضوع و شوف رأيها.
فاسيرون اختفى من قدامي.

ف قصر الملك شمهروش.
فرعون : يا جماعة انا بقالي مليار سنة و لكن خلاص انا مش قادر استنى اكتر من كدا.
الملكة هند : خلاص روح قولها و شوف ردها ايه.
الملك شمهروش : لو هي وافقت، انا هكلم مازن و لو وافق اتجوزوا يا فرعون.
فرعون : خلاص يا عمي، انا هروح اقولها و اشوف هوصل ل ايه.
اختفى فرعون و ظهر ف القصر الملك غايبان.

ف قصر الملك غايبان.
الملك غايبان كان قاعد مع الملكة يارا بيتكلموا و ظهر قدامهم فرعون.
الملك غايبان : عايز ايه يا فرعون.
فرعون متوتر : انا كنت جاي ل ميار.
الملكة يارا : و عايز ايه من ميار يا فرعون.
فرعون : كنت عايز اتكلم معاها شوية.
طبعا الملك غايبان و الملكة يارا عارفين هو فرعون عايز ايه بس كان لازم يتصرفوا كدا لان لو فرعون حس انهم عارفين انه بيحب ميار، ساعتها هيفقد ثقته ب نفسه و مش هيعرف يتكلم قدام ميار.
الملك غايبان : ميار ف الجناح بتاعها.
اختفى فرعون و ظهر ف جناح ميار.
ميار مخضوخة : فرعون.
فرعون : اسف اني جيت من غير معاد و لكن انا كنت عايز اقولك حاجة بس بلاش تزعلي.
ميار : و انا هزعل من ايه.
فرعون متوتر فشخ : انا بحبك يا ميار و نفسي تقبلي تتجوزيني.
لما ميار سمعت كلامه عملت نفسها متفاجئة و قالت.
ميار مكسوفة : بجد بتحبني يا فرعون.
فرعون : انا اموت نفسي علشانك يا ميار.
ميار : طب ممكن تديني وقت افكر و انا هبقي ارد عليك.
فرعون : براحتك بس لو مافيهاش رخامة، ممكن اعرف امتى هتردي عليا.
ميار : متقلقش مش هاخد وقت كبير.
فرعون ساعتها اختفى من قدام ميار و ظهر ف قصر الملك شمهروش. و ميار راحت ل الملك غايبان و الملكة يارا.
الملك غايبان : ها، موافقة تتجوزي فرعون ولا ايه.
ميار : انا موافقة بس عايزه اعرف رأي مازن.
الملكة يارا : طبعا لازم تشاوري اخوكي.

ف قصر الملك شمهروش.
ظهر فرعون قدامهم و هو متوتر فشخ.
جيرال : شكلها كدا رفضت.
فرعون : لا، بس هيقالت انها محتاجة وقت تفكر.
الملكة هند : يبقى هي موافقة بس هي لازم تاخد رأي مازن و رأي امها.
فرعون : براحتها بقى ترد وقت ما ترد.
حورس : متقلقش هي هترد بسرعة.
الملك شمهروش : و عرفت منين يا خفيف.
حورس : لأنها لما كانت مع جدي غايبان هنا اخر مرة لما كان مازن موجود كانت بتبص ل فرعون كتير فشخ و لما تابعتها لاقيتها مركزة معاه جامد.
الملكة هند : اصبروا شوية ولا كام يوم و ساعتها هنعرف هي موافقة ولا ايه.
ميجور : بس مازن طلع قوي فشخ لدرجة انه يفشخ جدي غايبان و جدي ناحور مع بعض ف نفس الوقت و كمان من اير حتى ما يتعب.
الملك شمهروش : مازن دلوقتي أقوى من بالريون نفسه و كمان أقوى منه بكتير.
الملكة هند : اه صحيح، انتي عملتي ايه ف التدريب مع جدك ديرايير و فاسيرون ابن مازن.
ميجور : انا حرفيا معملتش حاجة، دول ف مستوى تاني خالص و الاتنين حرفيا مجانين قتال.
الملك شمهروش : عندك حق لان جدي ديرايير قوي جدا و لكن فاسيرون برضو قوي و كمان ممكن يكون بقوة جدي جاسوم يعني مستواها عظمة فشخ.
ميجور : بس فاسيرون دا مز المز يا جماعة و جميل فشخ.
الملكة هند : ما تلمي نفسك شوية يا نحنوحة.

ف عالم البشر.
ف القاعدة اللي ف القطب الجنوبي.
اللواء على كان موجود ف القاعة العامة و كان معاه مصلحي و علاء و عمر و كان معاهم سيادة الرئيس.
سيادة الرئيس : للأسف، احنا خلاص خسرنا قوتنا و سلطتنا ف العالم كله و دا بسبب الاهمال.
اللواء على : عندم حق يا فندم و لكن مش بسبب الإهمال، اللي حصل دا بسبب إهمال الدول التانية مش إهمال مننا احنا.
مصلحي : اللواء على عنده حق، الإرهاب دلوقتي بيحكم العالم كله، كل رؤساء الدول بقوا من الإرهابيين و مفيش غير دولتنا بس اللي لحد دلوقتي موصلش ليها الإرهاب.
عمر : هو فعلا بيحصل ف بلدنا هجمات إرهابية كبيرة و لكن نظام الدولة لحد دلوقتي سليم و بعيد تماما عن الإرهاب.
علاء ب زعل : كان نفسي فعلا احافظ ع اللي مازن سابوا لينا.
اللواء على : انا معايا الخاتم اهو و مازن كان قال اني لو حبيت اشوفه، لازم أقرب الخاتم من بقى و اقول اسمه ٣ مرات.
الرئيس : متعملش كدا دلوقتي مهو مش كل مرة هنعتمد على مازن، لازم الأول نحاول نعتمد على نفسنا و نرجع العالم زي ما كان.

ف إنجلترا ف مدينة لندن.
كان فيه اجتماع لكل دول العالم ماعدا مصر و دا لأن اللي بيحكمها مش إرهابي، كل دول العالم بقت دول إرهابية و ف الاجتماع دا اتفقوا على خطة يوقعوا بيها البلد.

ف عالم الجن
ف منطقة التنانين ف القصر بتاعي.
كنت ساعتها لسه ف الجناح بتاعي بفكر ف الحاجة اللي انا حاسس انها بتغير جوايا و ايه هي اصلا و هل قوتي هتزيد و لا هتقل و انا اصلا هتصرف ازاي لحد ما لقيت مي ظهرت قدامي.
انا : تعالي يا حبيبتي.
مي قربت و قعدت جنبي ع السرير و لزقت جامد فيا.
مي بشهوة و سفاله : انا نفسي فيك دلوقتي يا حبيبي.
انا : اشمعني.
مي : هو كدا اذا كان عاجبك.
انا : طبعا عاجبني.
نطيت عليها و بوستها بوسة رومانسية فشخ و ايدي كانت بتدعك بزازها و بعد شوية نزلت ع رقبتها ابوس و اعض فيها شوية و هي بتتأوه جامد لأنها هايجة جامد و رحت نازل عند كسها قعدت الحس فيه.
مي : ايوه امممم كمان لحس كمان يا دكري قطع كسي و عضه اه اه اه اه كمل كمان الحس احسن يا حبيبي.
و انا مكمل لحس ف كسها لحد ما هي اترعشت جامد
و نزلت عسلها و انا لحسته كله و كملت لحس ف كسها و بعد شوية طلعت بوستها و مسكت زبي و دخلته ف كسها و قعدت أخرجه و ادخله و هي بتموت تحت مني.
مي : اه اه اه اه اه كمان يا حبيبي بتاعك بقى كبير كدا ليه كسي بيحرقني يا حبيبي ريحه و طفيه اكتر اكتر اكتر يا حبيبي اح اااااححححح حاسب يا حبيبي كدا هتعورني يا دكري نيكني بمزاج يا حبيبي اه اح اح كسي بياكلني يا حبيبي كمل زي ما انت احااااااااا انت جامد اوي يا دكري بحبك يا مازن امممم بموت فيك و ف زبك دا اللي مبهدلني و تاعبني كمل بقى آآآآآآه مش كدا خليك براحه.
و انا نازل فشخ ف كسها و هي بتتأوه جامد و بتتلوي تحتي لحد ما هي جابت للمرة التانية و انا برضو مكمل نيك فيها.
مي : ايوه ايوه نيكني و اخبطني اكتر نفسي تسيب ربك جوه كسي خليه يكيفني اه اح احااااااااا بتاعك يجنن يا حبيبي اه اااااااه احيه احيه انا مش حاسة بنفسي انا حاسة اني طايرة يا حبيبي ايوه كدا عشرني و انفخ بطني و اهري كسي.
بعد شوية قومت و خليتها تعمل و ضع الدوجي و رشقت زبي ف كسها و اشتغلت فيها نيك وهي كانت بتدعك بزازها ب ايد و ايدها التانية ساندة بيها ع السرير و انا مكمل نيك فيها و صوت الخبط على جدا و هي عمالة تنزل عسل.
مي بتترعش : اجمد ايوه اجمد نييييك نييييك اااحح امممم زبك مالي كسي من جوه يا دكري نفسي تعشرني بقى يا حبيبي.
بعد شوية أعصاب مي سابت خالص و ساعتها طلعت زبي من كسها و رشقته ف طيزها مرة واحدة و هي صوتت جامد فشخ.
مي بتتوجع : ااااااااااااااااااه طيزي احححححححح طيزي وسعت و بقت نفق يا حبيبي انا مش حاسة بيها يا مازن بس دا احساس جميل كمل نيك و موت طيزي وسعها اكتر يا حبيبي خليها زي النفق كمان و كمان.
ساعتها بقى انا اشتغلت بعنف شوية و رحت ضربت مي على طيزها بس براحة و لكن بسبب قوتي كانت الضربة بالنسبة ليها قوية و هي بدأت تنزل عسل اكتر و اكتر لحد ما خليتها تنام تاني و رشقت زبي ف كسها و لكن بقيت عامل زي مكنة النيك و بقيت ادخل زبي و أخرجه بسرعة اوي و هي بتترج جامد تحت مني و بزازها بقوا يطلعوا و ينزلوا بشكل خلاني اهيج اكتر و بدأت كل شوية ازود سرعتي لحد ما هي جابت عسلها ل اخر مرة و لاقيتها بتقول.
مي : امممم كفاية يا حبيبي كسي اتهري و انا مش قادرة خلاص اح اح اح كسي بيتقطع كدا يا حبيبي براحة شوية خليك رومانسي شوية و انا هحاول استحمل اه احااااا بقولك براحة يا حبيبي مش كدا.
كملت نيك فيها لحد ما لاقيت كسها خلاص مش مستحمل و طلعت زبي منه و قعدت جنبها ع السرير و مي كانت نايمة جنبي و مغمضة عنيها و بتقول.
مي : انت فشختني يا حبيبي، معلش بقى انا ارتحت بس انت لسه، كان نفسي ترتاح يا حبيبي بس انت تعبتني اوي، ممكن متزعلش مني.
انا : لا طبعا مش زعلان و بعدين اهم حاجة انتي اترتاحتي.
مي : دا كنت بموت تحت منك كل ما تنيكني بتبقى جامد اكتر يا حبيبي.
انا : ولا يهمك يا مي.
قعدت شوية مع مي و طول ما احنا قاعدين كنت عمال اقفش بزازها و ابوس فيها و احسس على وراكها و طيزها لأنها جميلة جدا و انا بحبها بس طبعا مش زي نالمورا و انا عمال العب ف جسمها.
مي : هو جسمي عجبك للدرجة دي يا مازن.
انا : طبعا يا حبيبي، انتي متضايقة من اللي بعمله ولا ايه.
مي : لا طبعا، انا بحب اللي انت بتعمله دلوقتي بس انا مش قادرة دلوقتي لأنك بهدلتني جامد يا دكري.
انا : انا لحد دلوقتي اصلا مش حاسس اني هايج.
مي : انت بتتكلم جد، يعني جسمي مش بيهيجك زي زمان.
انا : لا طبعا، جسمك فشيخ الصراحة بس بسبب اني قوتي زادت جامد الفترة اللي فاتت ف صعب جدا اني اهيج بسهولة، فهمتي.
مي بتدمع : انا اسفة يا حبيبي.
انا : ليه بتتأسفي.
مي : لاني مش قادرة ابسطك يا مازن.
انا : بالعكس، انا ببقى مبسوط لما بشوفك انتي و سيلين و نالمورا مبسوطين ليه بقى بتعيطي يا حبيبتي.
مي : لاني حاسة انك مش مبسوط معايا.
انا : اوعي تقولي كدا تاني و الا هزعل منك بجد، انا بحبك يا مي و دا الأهم.
مي : شكرا يا حبيبي، ممكن تقوم بقى و تسيبني ارتاح شوية لاني ممكن اهيج بسبب انك بتقفش فيا.
انا : اعمل ايه بس ما جسمك اللي ابن متناكة فاجر، و بعدين بزازك دي المفروض تتاكل اكل كدا.
مي : معلش يا حبيبي سيبني ارتاح بس.
قعدت انا و مي ف حضن بعض شوية حلوين و بعد كدا خدت بعضي و اختفيت و ظهرت قدام بالريون.
بالريون : ايه هنبدأ تدريب دلوقتي.
انا : لا مش دلوقتي كل الحكاية اني عايز اقعد معاك شوية.
بالريون : هههههههه برضو مش هينفع اقولك حاجة.
انا : هههههه طول عمرك فاهمني بس انا برضو هعرف بس مش منك انت.
بالريون : انا منبه ع الكل ميتكلموش خالص.
انا : طب ليه عملت كدا يا زفت.
بالريون : يا مازن افهم شوية، القوة و التدريب مش كل حاجة ف الحياة.
انا : ما انا عارف، بس انا فعلا نفسي اعرف.
بالريون : بقولك ايه ما تيجي نبدأ تدريب و خلاص و بلاش وجع دماغ.
انا : على رأيك، يا خبر النهاردة ب فلوس بكرة يبقى على زبي هههه.
بعد شوية بدأت انا و بالريون التدريب و قعدت اتدرب معاه لمدة كبيرة جدا و لما خلصنا تدريب.
بالريون بيتوجع : كسمك يا زفت انت.
انا بتضحك : معلش مكنش قصدي خالص.
بالريون : يا مازن لازم تفهم ان قوتك زادت و دلوقتي انت أقوى مني بكتير ف لازم تاخد بالك ان اللي بيتدرب معاك أضعف منك.
هنا بقى انا حبيت ازنقه شوية.
انا : نفسي بقى اعرف ليه قوتي بتزيد بالشكل دا، ما انت اهو بتدرب معايا و قوتك فعلا بتزيد بس مش بتزيد زي قوتي ما بتزيد ليه.
لما قولت كدا لاقيت بالريون بقى متوتر اوي.
انا : برضو مش عايز تتكلم.
بالريون : معلش يا صحبي بس اوعدك انك هتعرف ف الوقت المناسب.
انا : طب انا دلوقتي عايز رايفار ابنك يخش جوايا علشان اعرف قوتي هتبقى قد ايه لما استخدم قوة الحيوان المختوم جوايا.
بعد ما قولت كدا لاقيت بالريون بينادي بصوت عالي و بعد شوية ظهر رايفار.
رايفار : نعم يا بابا.
بالريون : مش انا اللي عايزك.
انا : انا محتاجك تخش جوايا يا رايفار لاني عايز اعرف قوتي هتبقى قد ايه لما استخدم قوتك مع قوتي.
بعد كدا رايفار استخدم الختم اللي بينه و بيني و فعلا دخل جوايا و لكن ساعتها أنا حسيت بوجع كبير جدا.
انا بتوجع : احاااااااااااااااا ااااااااااااااااااه هو ايه اللي بيحصل يا بالريون.
بالريون لما شافني كدا بقى مرعوب و متوتر فشخ و بعد شوية لاقيت الوجع بدأ يزيد اكتر و اكتر و بعد كدا لاقيت رايفار خرج من جوايا و كان شكله مفشوخ و جسمه كله كان مجروح جامد كأنه خارج من حرب و لاقيته بالريون بيقول.
بالريون مرعوب : ايه يا ابني، يارايفار هو ايه اللي بيحصل دا.
رايفار : الختم اتكسر يا بابا.
بالريون : خخخخخخخ ازاي دا، دي اول مرة الاقي ختم انكسر هو ايه اللي حصل لما كنت ف جسم مازن.
ساعتها كنت انا عمال تصرخ جامد و حاسس ان جسمي كله بيتحرق لدرجة اني فقدت الوعي.

بعد مليون سنة.
كنت ع السرير ف الجناح الخاص بيا ف القصر ف منطقة التنانين و كنت لسه فاقد الوعي و كان مي و سيلين و نالمورا و خالتى أميرة و ولاء بنتها و امي يارا و اختي ميار و الملك غايبان و كل اخواتي ملوك النسل القديم موجودين حواليا بقالهم فترة كبيرة وكان موجود معاهم رايفار ابن بالريون زعيم التنانين.
الملك غايبان: هو مازن بقاله كدا قد ايه.
رايفار : حوالي مليون سنة يا عمي.
الملك ديرايير : و كمان عمي بالريون اتأخر يا جماعة.
الملك غايبان : عندك حق يا ديرايير بس لازم نستنى اخويا الكبير لان هو دلوقتي الوحيد اللي يقدر يساعدنا.
الملك ديرايير : هو ايه اللي حصل يخلي مازن يتعب قوي كدا.
رايفار : كل اللي حصل انه من حوالي مليون سنة بعد ما خلص تدريب هو و ابويا بالريون، مازن ساعتها طلب اني ادخل جوا جسمه لانه كان عايز يعرف لما نتحد هتبقى قوته قد ايه و انا فعلا عملت كدا و لكن مفيش كام ثانية و حسيت ان جسم مازن رافض الطاقة بتاعتي تماما لدرجة ان اتصابت جامد و الختم اتكسر و لاقيت نفسي خرجت من جسم مازن.
لما كل اللي موجودين سمعوا كلام رايفار اتخضوا كلهم لان دي اول مرة ف عالم الجن يحصل انكسار ل ختم.
الملك عيرادير : احااااااااا، الختم اتكسر ازاي.
الملك غايبان : دا معناه ان مازن بقى قوي لدرجة ان جسمه رفض اي ختم ل اي حيوان جواه.
الملكة نالمورا: كلامك صح بس برضو الحل ايه دلوقتي.

ف كوكب تاني من كواكب الجن.
ف قصر ملك الكوكب كان موجود بالريون زعيم التنانين و كان قاعد على كرسي جنب شخص غامض فشخ و الشخص دا كان عنده قرون كبيرة جدا و عنده جناحات و كمان شكله كان زي شكل الملك غايبان كدا و الشخص دا يبقى ابو الجن ف الكوكب دا و هو الأخ الأكبر ل الملك غايبان و كان اسمه الملك امنحوتب.

الملك امنحوتب : اخبارك ايه يا غالي و اخبار غايبان و ولاده و نالمورا اختي ايه.
بالريون : بخير يا ابن عمي المهم انت اخبارك ايه و اخبار ولادك و مراتك ايه.
الملك امنحوتب : كلنا كويسين يا حبيبي.
بالريون : انا جايلك علشان تيجي معايا ل كوكب غايبان اخوك ضروري.
الملك امنحوتب : ليه حصل مشكلة ولا ايه، اوعي يكون حد منهم مات.
بالريون : لا هما كلهم كويسين مفيش حاجة بس فيه واحد من ولاد اخوك فقد الوعي من حوالي مليون سنة و لسه زي ما هو.
الملك امنحوتب مخضوض : مين بالضبط فيهم اوعي يكون ديرايير، دا اكتر واحد بحبه ف ولاد اخويا .
الملك بالريون : لا مش هو، انا بتكلم عن مازن.
الملك امنحوتب : هو اخويا بقى عنده مازن كمان.
الملك بالريون : ههههه ايوه بس مش من اختك نالمورا، مازن يبقى ابن اخوك غايبان من يارا و دي واحدة كانت من البشر و لكن غايبان حولها ل جن زينا كدا.
الملك امنحوتب : و ايه اللي حصل يخلي واحد من النسل القديم يفقد الوعي المدة دي كلها، دول مليون سنة برضو.
الملك بالريون : مازن مش من النسل القديم.
الملك امنحوتب : يبقى اكيد ضعيف و اكيد و هو بيتدرب تعب جامد و جسمه مستحملش.
الملك بالريون : لا، مازن فعلا مش من النسل القديم و دا بسبب انه أقوى من اخوك غايبان و كمان أقوى مني.
الملك امنحوتب متفاجئ : انت بتتكلم بجد يا ابن عمي.
الملك بالريون : هو دا فيه هزار يا امنحوتب، مازن أقوى مني انا و اخوك غايبان ب مراحل كبيرة جدا.
الملك امنحوتب : طب ليه بقى فقد الوعي.
ساعتها الملك بالريون حكي ل الملك امنحوتب اللي حصل.
بالريون : و انا لما لاقيت مازن فقد الوعي حاولت امرر طاقة ليه بس لاقيت حاجة كدا.
الملك امنحوتب : لاقيت ايه.
الملك بالريون : جسم مازن كله طاقة نقية.
الملك امنحوتب وقف و هو متفاجئ : انت بتتكلم بجد يا بالريون.
الملك بالريون : ايوه بتكلم بجد اومال انا جاي من كوكب تاني علشان اهزر يا ابن عمي.
الملك امنحوتب : معلش انا عايز افهم حاجة، انت عارف اني أقوى منك انت و غايبان و باقي اخواتي صح.
الملك بالريون : كلامك صح انت أقوى مننا فعلا و كمان انت أقوى من مازن بس بحاجة بسيطة.
الملك امنحوتب : يلا بينا نروح ل مازن.

عندي ف القصر بتاعي ف منطقة التنانين.
كنت لسه فاقد الوعي ع السرير و برضو كل اهلي موجودين حواليا.
الملك غايبان : ابعدوا كدا يا جماعة.
الملكة نالمورا : هتعمل ايه.
الملك غايبان : هحاول امرر طاقة ل مازن.
بالفعل الملك غايبان قرب مني و حط ايده ع راسي و حاول ينقل طاقة ليا و لكن فجأة الملك غايبان اتنطر جامد ل ورا و خبط ف اخواتي و كلهم وقعوا ع الارض. و ظهر ساعتها الملك امنحوتب اخو غايبان الكبير و معاه ابن عمه الملك بالريون زعيم التنانين.
الملك امنحوتب قرب من اخته نالمورا و حضنها جامد و قال.
الملك امنحوتب : يااااااه، أخبارك ايه يا نالمورا.
الملكة نالمورا : كويسة يا اخويا، اخبارك و اخبار ولادك ايه و مراتك عاملة ايه.
الملك امنحوتب : كلهم كويسين يا نالمورا.
و ساعتها الملك امنحوتب لقى الملك غايبان و اخواتي واقعين ع الارض. ف قرب من الملك غايبان و قومه و حضنه جامد و قال.
الملك امنحوتب : ايه يا عم بقى تقعد دا كله متسألش عليا.
الملك غايبان : معلش يا اخويا حقك عليا و زي ما انت شايف.
الملك امنحوتب ساب الملك غايبان و راح ل أخواتي حضنهم و قال.
الملك امنحوتب : بقى يا كلاب تقعدوا السنين دي كلها مفيش لا حس و لا خبر.
اخواتي : احنا اسفين يا عمي مكنش قصدنا.
الملك يارا : معلش ثانية واحدة، هي نالمورا تبقى اختك و انت تبقى اخو غايبان و دا معناه ان نالمورا تبقي اخت غايبان.
الملكة نالمورا : ايوه انا ابقى اخت غايبان بس احنا اتجوزنا، معلش يا امنحوتب دي تبقي يارا مرات غايبان التانية و تبقى ام مازن و كمان دي بنتها ميار و دي تبقي خالة مازن و اسمها أميرة و دي بنتها ولاء و دي مي مرات مازن و دي سيلين برضو مرات مازن و دا يبقى فاسيرون ابن مازن و دي مايا بنت مازن.
الملك امنحوتب : اهلا بيكم ي جماعة، انا سعيد جدا اني اتعرفت عليكم، ممكن بس تخرجوا كلكم من الجناح هنا و تروحوا تقعدوا ف القاعة العامة و انت يا بالريون و انت يا غايبان و انت يا ديرايير خليكم معايا لاني ممكن احتاج ليكم.
و فعلا كل اللي موجودين ف الجناح خرجوا ماعدا ابويا و اخويا ديرايير و بالريون و هنا بقى الملك امنحوتب قرب مني و حط ايده ع دماغي و حاول يمرر ليا طاقة و لكن اترمي زي ما حصل مع غايبان بالضبط و هنا الملك امنحوتب قال.
الملك امنحوتب : مفيش حل غير اني استخدم المعرفة القديمة.
هنا بقى غايبان و ديرايير و بالريون اتخضوا جامد. و ساعتها الملك امنحوتب وقف ف وسط الجناح و عمل أشكال هندسية غريبة و كانت على شكل تعاويز و سحر و بعد كدا شال جسمي و حطه وسط التعاويز و الطلاسم دي و اول ما انا لمست الطلاسم دي، الطلاسم كلها طلعت نور كبير جدا لدرجة ان الملك امنحوتب و ابويا و اخويا ديرايير و بالريون حطوا ايدهم على عينهم و بعد شوية النور راح خالص و ساعتها الملك امنحوتب قال.
الملك امنحوتب مندهش : عندك حق يا بالريون، مازن طاقته فعلا من الطاقة النقية او بمعنى أصح مازن عنده طاقة الإلهة او طاقة ملوك الطاقة.
ساعتها الملك غايبان و الملك ديرايير اترعبوا فشخ لأنهم اول مرة يعرفوا كدا و لكن بالريون ابتسم لانه كان عارف كدا من ساعة لما بدأ يدربني.
الملك غايبان مندهش و مرعوب : يعني يعني يعني، يعني مازن بقى من ملوك الطاقة زي بابا كدا أو زي ابوك يا بالريون.
الملك بالريون : ايوه يا ابن عمي، مازن عنده قوة الإلهة و لكن لازم الأول يتدرب علشان يقدر يستخدمها.
الملك امنحوتب : دلوقتي بقي لازم نفوق مازن.
الملك امنحوتب ساعتها نقل طاقة ل الطلاسم اللي رسمها و فعلا الطلاسم دي بدأت تتحرك بسرعة كبيرة و انا فوقها لحد ما انا بدأت افتح عيني و لكن ساعتها كنت حاسس اني شخص تاني خالص.
انا بتكلم براحة و صوتي واطي : انا فين و انت مين.
الملك بالريون فرحان : متقلقش يا مازن دا يبقى عمك امنخوتب اخو ابوك الكبير.
الملك امنحوتب : اهلا يا مازن، انا عمك امنحوتب، قول بقى حاسس ب ايه دلوقتي.
انا : حاسس اني واحد تاني خالص، هو ايه اللي حصل يا بالريون انا اخر حاجة فاكرها اننا كنا خلصنا تدريب و لما رايفار دخل جوايا جسمي وجعني جامد.
ساعتها بالريون قال كل حاجة حصلت و ان عندي الطاقة النقية.
انا متفاجئ : علشان كدا قوتي كانت بتزيد بسرعة جدا.
الملك امنحوتب : دلوقتي بقي مش فاضل غير انك تتدرب علشان تبقى من ملوك الطاقة.
انا : انا فعلا محتاج اتدرب بس مين اللي هيدربني بقى لان اكيد بالريون متعاملش قبل كدا مع حد عنده طاقة نقية.
الملك امنحوتب : مخبيش عليك يا مازن، انا كمان متعاملتش قبل كدا مع حد عنده طاقة نقية و الوحيد اللي اعرفه عنده طاقة نقية هو بابا او بمعنى أصح جدك.
انا : ايه بقى حوار ملوك الطاقة دول.
الملك امنحوتب : بص يا مازن، انا و اخويا غايبان و باقي اخواتنا نبقى ولاد واحد من ملوك الطاقة او الإلهة بس احنا بنقول عليهم ملوك الطاقة و دول بقى ف مستوى تاني ف القوة و الواحد منهم بيحكم مجرة كاملة.
انا : يعني جدي بيحكم المجرة اللي احنا فيها دي.
الملك امنحوتب : بالضبط و كل واحد من ملوك الطاقة يقدر يدمر اي مجرة بمجرد انه يطرقع صوابعه.
انا : احااااااااا هما اقوياء كدا ازاي.
الملك امنحوتب : قصدك انتوا اقوياء كدا ازاي و دا لأنك خلاص بقيت منهم و مش ناقصك بس غير التدريب علشان تقدر تتحكم ف قوتك دي.
انا : بس انا دلوقتي متحكم ف قوتي كويس و تقدر تسأل بالريون لانه كان بيتدرب معايا دايما.
الملك بالريون : دلوقتي مش هتعرف تتحكم ف قوتك يا مازن لان ف الاول معظم طاقة جسمك كانت عادية و كان فيه نسبة صغيرة و هي الطاقة النقية اما دلوقتي ف كل الطاقة اللي عندك بقت طاقة نقية.
انا بزعل : طب و الحل ايه بقى لان كدا مفيش حد يقدر يفيدني ف الحوار دا.
الملك امنحوتب : متقلقش كله هبقي تمام بس اهم حاجة انك ترتاح دلوقتي لحد ما جسمك يبقى كويس.
انا : خلاص تمام يا عمي اللي تشوفه. يتبع


الجزء الثاني


اهم حاجة انك دايما تحاول تحسن الظن بالناس و لازم تعمل كدا و الا هتحس ان كل اللي حواليك خاينين و دي بقي مشكلة كبيرة جدا لأنك اكيد مش عايش ف الدنيا ل وحدك و لكن لو حسيت ان كل حاجة انت عارفها عن شخص معين تخليك فعلا تسئ الظن بيه برضو مش ينفع تسئ الظن، بس انت ممكن تاخد حذرك و دا افضل بكتير من انك تسئ الظن لان لو اي حد حس انك ب تسئ الظن بيه، اكيد هيحاول يبعد عنك و لو انت بتسئ الظن لكل اللي ف حياتك ساعتها هتلاقي نفسك لوحدك لو حصل معاك اي مشكلة و علشان كدا انت ممكن تحرس من اللي حواليك و لكن حاول مش تسئ الظن بيهم، الاحتياط واجب مش سوء ظن.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
اهلا و مرحبا بكم ف الجزء الثاني من السلسلة الثالثة ل الحرب و الجنس و الغموض.

بعد ما عمي الملك امنحوتب مشي هو و بالريون قعدت انا افكر ازاي هقدر اتعلم استخدام الطاقة النقية و لما خلصت تفكير خدت بعضي و رحت ل المنطقة اللي كنت بتدرب فيها مع بالريون و كانت جنب القصر بتاعي ف منطقة التنانين و حاولت ساعتها استخدم قدراتي و اتحكم ف كل العناصر و لكن مقدرتش و دي كانت حاجة مخيفة جدا بالنسبة ليا لدرجة اني ساعتها تعبت نفسيا و حاولت أسند نفسي ع جبل من اللي موجودين حواليا و لما ايدي قربت من الجبل دا و كنت خلاص هلمسه لاقيت الجبل كله اتهد و دي كانت حاجة غريبة جدا لأن قوتي عمرها ما وصلت للدرجة دي و دا خلاني افرح بس مش اوي طبعا.

ف كوكب الملك امنحوتب.
الملك امنحوتب كان قاعد مع اخواته اللي هما أعمامي.
و اعمامي انا ترتيبهم هيبقى من الكبير ل الصغير كالآتي.
اكبر واحد فيهم هو عمي الملك امنحوتب و دا بقى أقوى واحد فيهم، قوي جدا لدرجة انهم كلهم بيحترموه فشخ.
عمي التاني هو الملك شيدرون، ايوه شيدرون اللي كان موجود ف كوكب الملك غايبان و الملك شيدرون تاني أقوى واحد بعد الملك امنحوتب، و عايش ف كوكب غايبان لان كوكبه اتدمر من زمان جدا و دا هنعرفه مع القصة.
عمي التالت هو الملك نيو و دا تالت أقوى واحد بعد شيدرون و امنحوتب و عنده كوكبه الخاص.
عمي الرابع هو الملك كيو و دا رابع أقوى واحد ف أعمامي و عنده كوكبه الخاص.
و فيه بقى عمتي تايجرا و دي قوية برضو زيهم و ف الاخر بقى فيه الملك غايبان ابويا و دا آخر واحد فيهم و اضعف واحد و عنده كوكبه اللي احنا عايشين فيه.
و طبعا فيه عمتي نالمورا اللي هي تبقى مرات الملك غايبان لأنهم اخوات اصلا و لكن هما اتجوزوا. و الملكة نالمورا أقوى من شيدرون بس مش أقوى من امنحوتب.
الملك امنحوتب : ها هنعمل ايه مع ابن اخوكم.
الملك شيدرون : مازن قوي جدا لدرجة انه ف الحرب كان أقوى من غايبان.
الملك امنحوتب : ههههه، دا أقوى مننا كلنا لانه بقى عنده الطاقة النقية و دي حاجة انا عمري ما حلمت اني اوصل ليها.
الملك نيو : احنا لازم نشوف حد يدربه كويس لانه اكيد محتاج دا و الا هيعيش حياته ب صعوبة جدا لأن مش سهل انك تتعامل مع الطاقة النقية.
الملك كيو : و كمان ابونا هيبقى فرحان فشخ ان حد من احفاده بقى بالقوة دي و كمان مازن شكله كدا هيبقى من ملوك الطاقة.
الملكة تايجرا : اخيرا شوفنا حد من عيالنا قوي بالشكل دا تسلم يا غايبان يا اخويا.
الملك غايبان : على ايه يا اختي.
الملكة تايجرا : تسلم لأنك خلفت ابن قوي كدا و يا ريت مازن يشرفنا. كدا و يرفع راسنا.
الملك امنحوتب ب غضب : انتوا بتغيروا الموضوع ليه يا غبي منك ليه، مشكلتنا دلوقتي اننا لازم نلاقي حد اتعامل قبل كدا مع الطاقة النقية علشان يقدر يدرب مازن.
الملك شيدرون مبتسم : مفيش غيره.
الملك نيو : كدا انت اتجننت يا شيدرون.
الملك كيو : عندك حق يا نيو، الشخص اللي انت قصدك عليه دا شخص شرير جدا و مجنون كمان دا غير انه قوي جدا.
الملك شيدرون : قصدك انه كان قوي جدا.
الملكة تايجرا : بس برضو الشخص دا ممكن مش يرضى يدرب مازن.
الملك غايبان : عندكم حق فعلا الشخص دا أفعاله غير متوقعة.

ف عالم الشياطين.
و دا عالم خاص بالشياطين و دول مختلفين تماما عن الجن لأنهم أقوى بكتير لدرجة ان اقل الواحد فيهم قوي زي الملك امنحوتب كدا و الشياطين بقالهم زمن كبير فشخ بيحاولوا يسيطروا ع الكون كله و لكن اللي بيقف ليهم زي العقلة ف الزور هما الالهة او بمعنى أصح ملوك الطاقة. الشياطين عندهم رتب و نظام برضو زي الجن كدا و كان فيه كام شيطان قاعدين مع بعض بيتكلموا.
الشيطان كينوخ : انا من فترة حسيت ان فيه ملك من ملوك الطاقة اتولد.
الشيطان عتنوف: انا حسيت بكدا فعلا و لكن دا شخص غير ملوك الطاقة اللي احنا نعرفهم.
الشيطان هيبون : على حسب المعلومات اللي معايا، الشخص دا اسمه مازن و عايش ف كوكب غايبان و غايبان دا يبقى ابن ملك من ملوك الطاقة بس غايبان مش قوي اوي.
الشيطان كينوخ : احنا لازم نستنى بابا لما يصحى و ساعتها هنقدر نسيطر ع الكون.
الشيطان عنتوف : انا بدأت ازهق يا جماعة، بابا بقاله ٩٠٠ مليار سنة نايم ولا ف دماغه حاجة اصلا.
الشيطان هيبون : بابا نايم دا كله بسبب اخر معركة بينه و بين واحد من ملوك الطاقة و المعركة دي بابا استخدم فيها كل طاقته و علشان كدا احنا لازم نستنى لما يصحى لانه ساعتها هيتدرب و هيبقي أقوى بكتير من الاول.
الشيطان كينوخ : و احنا كمان لازم نكمل تدريب علشان نقدر نساعد بابا والا نبقى مش نستحق انه يبقى ابونا اصلا.

عندي انا ف كوكب الملك غايبان.
لما لاقيت الجبل كله اتهد بالشكل دا كنت خلاص هتجنن لاني كدا قوي و مش قوي و دي مشكلة كبيرة جدا. المهم، خدت بعضي و رحت القصر بتاعي و قعدت مع نالمورا شوية ف الجناح بتاعها.
الملكة نالمورا : ايه يا حبيبي انت زعلان ليه كدا.
حكيت ل نالمورا اللي حصل معايا و ان الجبل اتهد لما سندت عليه.
الملكة نالمورا : هي حاجة غريبة فعلا و لكن انت لازم تصبر يا حبيبي لأنك داخل على مستوى تاني من القوة و خلي بالك انك لما تبقى من ملوك الطاقة دا معناه ان هيبقى عندك مسؤوليات و مهمات كتير جدا و كمان انت هتبقى قوي جدا و علشان كدا انت هتبقى مسؤول عن كذا حاجة دا غير بقى ان فيه اشخاص هيحاولوا يضعفوك و يقتلوك.
انا : و مين دول بقى.
الملكة نالمورا : ممكن تصبر و هتعرف مع الوقت يا حبيبي.
انا زعلان : حتى انتي بقيتي تخبي عني يا نالمورا.
الملكة نالمورا : مستحيل اخبي حاجة عليك يا حبيبي و لكن انت لازم تصبر علشان متتصدمش، فهمت يا حبيبي.
انا : الظاهر كدا اني اتولدت علشان اتعذب.
الملكة نالمورا : ليه بتقول كدا يا حبيبي، بص كدا حواليك و بص انت وصلت ل ايه و ساعتها هتعرف ان حياتك كويسة جدا بس خلي بالك، لما تبقى من ملوك الطاقة هيبقى عندك قوة كبيرة جدا و بالرغم من القوة دي، حياتك هتتقلب جحيم لدرجة ان ساعتها انت هتتمني انك ترجع جني عادي و تعيش زي ما انت عايش دلوقتي.
انا : يااااه، هو ايه اللي هيحصل بالضبط لما ابقى من ملوك القوة دول.
الملكة نالمورا : يا حبيبي انت خلاص بقيت منهم بس لازم الأول تتقن التحكم ف الطاقة النقية.
انا : لما نشوف عمي امنحوتب هيلاقي حد يدربني ولا ايه.

بعد كام يوم
عدي كذا يوم لاقيت عمي الملك امنحوتب جالي و ساعتها كنت قاعد مع الملكة نالمورا و سيلين و مي و خالتي و اختي و ولاء بنت خالتي.
انا : اهلا يا عمي اخبارك ايه.
الملك امنحوتب : انا كويس يا رايق، اخباركم ايه يا جماعة.
الكل : بخير.
الملك امنحوتب : ركز معايا يا مازن، انا لاقيت الشخص اللي هيدربك.
انا فرحان جدآ : اخيرا هبدأ التدريب.
الملك امنحوتب : اصبر بس و اسمع، الشخص اللي انا لاقيته دا غريب جدا و تصرفاته أغرب منه و كمان اي فعل ليه غير متوقع.
انا : يعني ايه مش فاهم، يا عمي انت كدا بتوصف لغز مش شخص.
الملك امنحوتب : الشخص دا كان من ملوك الطاقة و لما بقى منهم بعد حوالي ٢ مليار سنة حصل مشكلة بينه و بين مخلوق كدا بس المهم ان حصل بينهم قتال و معركة كبيرة جدا و بسبب المعركة دي كذا مجرة اتدمروا و ساعتها الحاكم حكم عليه بالنفي.
انا : معلش بس، هو مين الحاكم دا.
الملك امنحوتب : دا انت ميح خالص، الحاكم هو أقوى ملك في ملوك الطاقة.
انا : طب مين بقى المخلوق دا.
الملك امنحوتب : قصدك ع المخلوق اللي الشخص الغريب دا عمل معركة معاه.
انا : ايوه.
الملك امنحوتب : دي بقي مش هقدر اقولها، قوم بقى تعالي معايا علشان نروح ل الشخص اللي هيدربك ع الطاقة النقية.

قومت سلمت على كل اللي قاعدين و خدت بعضي و رحت مع عمي و اختفينا و ظهرنا ف مكان غريب جدا عبارة عن صحراء بس.
انا : هو احنا فين يا عمي.
الملك امنحوتب : دا كوكب الشخص اللي هيدربك و اسمه الكوكب الكوكب الأصفر لانه عبارة عن صحراء و جبال بس.
انا : اومال فين الشخص دا.
الملك امنحوتب : تعالي ورايا.

مشيت انا و الملك امنحوتب و الكوكب كله فعلا عبارة عن صحراء و جبال كبيرة جدا بس و بعد حوالي كام يوم من المشي و الطيران لاقينا قدامنا كهف كبير فشخ و هنا بقى لاقيت عمي بيتكلم.
الملك امنحوتب : بص بقى يا مازن، عاوزك تبقى مركز اول ما تشوف الشخص دا و حاول لو ضربك تصد ضربته.
انا : من اولها رزع كدا ولا ايه.
الملك امنحوتب : يا مازن افهم، الشخص دا لو حاول يضربك و انت صديت الضربة ساعتها هتقدر تتكلم معاه اما لو انت اخدت الضربة ف انت هتموت و كمان متنساش ان الشخص دا بيستخدم الطاقة النقية يعني أقوى مني و منك يا مازن.
انا ببلع ريقي : بص يا عمي، من الاخر كدا كسمها ف طيزها و بعدين هي موته و لا اكتر و كمان متقلقش انا قوي برضو و الدنيا هتبقى تمام.
الملك امنحوتب قلقان : طالما قولت كدا يبقى احنا هنتفشخ يا ابن الغبي.
انا : ع فكرة انت كدا بتشتم اخوك.
الملك امنحوتب : زعلان يعني اني بشتم ابوك.
انا : اولع انت و هو.
اتحركنا ناحية الكهف و لما قربنا منه جدا و كنا خلاص هندخل لاقينا رياح جامدة جدا خارجة من الكهف بس الرياح دي كانت سخنة زي حمم البركان كدا لدرجة ان الملك امنحوتب بدأ يوحوح ههههه، لكن انا مكنتش حاسس بحاجة و دا بسبب اني متعود و كمان انا بسبب اني جسمي صلب جدا لاني شبه التنين.
بعد كدا قعدنا نبعد عن الكهف دا لحد ما بعدنا مسافة كويسة جدا و انا ساعتها بدأت اتكلم.
انا : ايه اللي حصل بالضبط يا عمي.
الملك امنحوتب بينهج : الرياح دي كان سببها انه حس بوحودنا ف قام من النوم يعني صحي من النوم.
انا اتفزعت : انت فاهم انت بتقول ايه، الرياح دي ممكن تمسح كوكب غايبان بحاله.
الملك امنحوتب : يا مازن دا بس صحي من النوم، الشخص دا ممكن يدمر نص الكون.
انا : ازاي بس هل دي بقي قوة ملوك الطاقة.
الملك امنحوتب : لا طبعا، قوة ملوك الطاقة تخليهم يدمروا مجرة او اتنين بالكتير لكن الشخص دا كان مساعد الملك الحاكم.

انا ساعتها اتفزعت فشخ لان الكلام دا معناه ان مفيش اي فرصة قدامنا لو حبينا حتى نختفي او ع الاقل نستخبي منه و كمان علشان حتى نقدر نعمل حاجة من دول هنضطر نستخدم تقريبا كل الطاقة اللي معانا و هنا بقى الاحا الكبير و الشخرة المنيرة و الفشخة الخطيرة و دا لانه الشخص اللي لحد دلوقتي معرفش اسمه دا عنده طاقة كبيرة اوي.
انا : يا عمي، هو انت جايبني هنا تموتني ولا ايه، هو مين الشخص دا بالضبط.
الملك امنحوتب : الشخص دا يبقى اسمه (جين تيجين) اللي كان مساعد الملك الحاكم ف ملوك الطاقة.

و احنا بنتكلم ظهر ورا الملك امنحوتب شخص و كان جسمه رفيع و صغير و وشه شبه القرد بالضبط و لكن انا حاسس ان عنده قوة كبيرة فشخ و اول ما ظهر ورا الملك امنحوتب لاقيته بيقول.
الملك امنحوتب دايخ : يا مازن انا حاسس اني داييييخ.

و فجأة الملك امنحوتب فقد الوعي و هنا بقى اتكلم جين تيجين.
جين تيجين : مش دا الزفت اللي اسمه امنحوتب.
انا متوتر فشخ : اي اي ايوه هو دا.
جين تيجين : و ايه اللي جاب الغبي دا هنا اديني صحيت من النوم بسببه، الواحد بقاله ١٥ مليار سنة بس نايم كان نفسي اكمل العشرين مليار بس مشكلة.
انا : انا مش فاهم انت عايز تقول ايه.
جين تيجين : الواد امنحوتب دا ضعيف لكن انت عندك الطاقة النقية، هو انت مين بالضبط.
انا : انا اسمي مازن او ايزيس و انا ابن غايبان اخ امنحوتب الصغير.
جين تيجين : و عايز ايه يا ابني.
انا : المفروض ان عمي امنحوتب جايبني هنا علشان يطلب منك انك تدربني ع الطاقة النقية.
جين تيجين : ليه هو انت عايز تبقى من ملوك الطاقة.
انا : مش بالضبط بس ايه المشكلة ف اني اكون من ملوك الطاقة.
جين تيجين : لا مفيش مشكلة غير انك هيطلع عين اللي خلفوك.
انا قلقان : اشمعني.
جين تيجين : بقولك ايه انا مش هقدر افيدك ف حاجة يلا بقى خد عمك و امشوا من هنا بدل ما اقتلكم و اخلص.

ساعتها انا حسيت اني هخسر ف الحوار دا ف قولت استفزه.

انا : و لما انت مش هتقدر تساعدني ايه اللي خلاك عملت كدا ف عمي و لا انت بتدور على اي حد تضرب فيه لأنك معرفتش تعمل حاجة مع المخلوق اللي انت عملت قتال معاه و لحد دلوقتي انت مش كسبان.
هنا بقى انا لاقيت ملامحه كلها اتغيرت و ساعتها انا خوفت جدا و لاقيته فجأة اختفى و ظهر ورايا و ضربني ف رقبتي من ورايا علشان افقد الوعي بس انا مش فقدت الرعي و لكن الضربة كانت قوية فشخ لدرجة اني اترميت ع الارض و لاقيته بيقول.

جين تيجين : اممم، جسمك صلب و دا لأنك شبه التنانين و دا معناه ان جسمك ممكن ينتج طاقة اكبر من اي حد و دي حاجة فشيخة الصراحة بس المشكلة عندك ف ردة فعلك البطيئة جدا دا انت حتى مش حسيت بيا لما ظهرت وراك بالرغم اني حتى مش استخدمت سرعتي اصلا.
انا : احااااااااا، يعني انت كنت بتتحرك طبيعي من غير ما تستخدم اي قوة او سرعة.
جين تيجين : ايه يا ابني دي حاجة عادية انت متفاجئ ليه.
انا : اومال لو استخدمت سرعتك و قوتك ايه اللي هيحصل و بعدين انا كنت بحاول استفزك بس الظاهر اني فشلت.
جين تيجين بيضحك : انت تستفزني هههههه كسم الضحك يا جدع حرفيا انت مضحك فشخ ياض يا مازن، يا بخت ابوك بيك عنده ابن مضحك.
انا مستغرب : انت بتضحك ليه.
جين تيجين : يا مازن، احنا ملوك الطاقة معندناش مشاعر اصلا.
انا : ازاي يعني، المفروض ان اي شخص بيبقى عنده مشاعر.
جين تيجين : لان علشان تستخدم الطاقة النقية لازم تتجرد من كل المشاعر اللي جواك، لازم تنسى حاجة اسمها خزن او فرح او سعادة او حب او ألم لازم يكون مفيش عندك اي احساس و دي اول خطوة علشان تستخدم الطاقة النقية.
انا : مش انت قولت انك مش هتعرف تفيدني ليه بقى بتقول كل الكلام دا.
جين تيجين : لان تدريبك هيبدأ من بكرة بس خلي بالك من حاجة، لما نخلص التدريب انت مش هيبقى عندك مشاعر لأي حد تعرفه ف حياتك و هيبقوا بالنسبة ليك مجرد أشخاص تعرفهم بس طبعا ماعدا اهلك دول اللي هتحس بمشاعر ناحيتهم لكن اي حد تاني لا و كمان اعمل حسابك ان حياتك هتتغير بعد التدريب دا.
انا : تمام و دلوقتي بقي هنعمل ايه.
جين تيجين : انت عايز تبدأ تدريب من دلوقتي.
انا : ايوه.
جين تيجين : تعالي معايا ندخل الكهف و شيل عمك و دخله معانا يلا.
رفعت عمي علي كتفي و مشيت ورا جين تيجين و دخلنا الكهف و لكن انا بقيت مذهول فشخ من اللي انا شايفه، لأن لما دخلت لاقيت المكان عبارة عن قصر كبير جدا مبنى جوا الكهف و شكل القصر زي القصر اللي موجودة ف الصين و اليابان كدا، دخلت القصر مع جين تيجين و هو امر واحد من الحراس ياخد عمي يوديه القسم الطبي و انا و هو رجعنا خرجنا من القصر و من الكهف و لاقيت جين تيجين طار و انا طرت معاه لحد ما وصلنا لأقصى ارتفاع ف الكوكب و بعد كدا خطينا الغلاف الجوي للكوكب و بقينا ف الفضاء و الغريب اني قادر اعيش عادي و مش حاسس اني مخنوق و بصيت ليه و سئلته بس طبعا بالاشارات لان الصوت مش بيتنقل ف الفضاء و الإشارة كانت اننا نرجع الكوكب تاني لحد ما اعرف احنا ايه اللي جابنا هنا و بعد ما عملت الإشارة اتفاجئت جدا لما لاقيته بيتكلم
جين تيجين : مستغرب ليه و بعدين اتكلم عادي انت ناسي انك من الجن.
انا بحاول اتكلم : هو ازاي الصوت بينتقل عادي مش المفروض احنا ف الفضاء برضو.
جين تيجين : كلامك صح بس بالنسبة لكل المخلوقات ماعدا مخلوقات الجن و مخلوقات تانية هتعرفها مع الوقت و دول عكس البشر، صوت البشر بيبقى موجات اما صوت بتاعنا بيبقى عبارة عن طاقة و الطاقة بتتنقل ف اي وسط، فهمت يا ابو مخ طخين.
انا : فهمت، بس هو احنا طلعنا القضاء ليه ما احنا ممكن نتدرب ف الكوكب عادي.
جين تيجين : علشان تقدر تستخدم الطاقة النقية لازم تفصل نفسك عن أي حاجة حواليك و علشان كدا الحل الوحيد هو الفضاء.
انا : تمام بس ليه ابعد عن أي حاجة حواليا.
جين تيجين : لأنك مش هتعرف تتدرب لوقت كبير غير لما تبعد اي بيئة حواليك لان ساعتها جسمك هيبدأ بيفهم انه لازم يعتمد على الطاقة اللي جواه و ساعتها هيبدأ يستعمل الطاقة النقية اللي جواك.
انا : كلامك منطقي بس فيه حاجة انا مش فاهمها.
جين تيجين : ايه هي و إنجز لان مفيش وقت.
انا : هو جسمي ممكن يكون بيعتمد على طاقة تانية.
جين تيجين : ايوه، جسمنا ممكن يمتص طاقة من الطبيعة اللي حواليه بس طبعا مش طاقة كبيرة زي اللي بينتجها جسمك و لكن لازم ناخد الطاقة دي ف حساباتنا و علشان كدا احنا هنا ف الفضاء لان هنا جسمك مش هيدور على طاقة غير الطاقة اللي جواه.
انا : كدا الدنيا بقيت تمام هنعمل ايه بقى دلوقتي.
جين تيجين : هنفضل هنا و خلاص.
انا : مش فاهمك.
جين تيجين : كل الحكاية اننا هنقضي اكبر وقت ممكن هنا علشان نقدر نخلي جسمك يستخدم الطاقة النقية و يتعود عليها.
انا : و دا بقى هياخد وقت قد ايه.
جين تيجين : مش كتير يعني هما كام مليار سنة و الدنيا هتبقى تمام.
انا متفاجئ : لا كدا كتير اوي الصراحة انا كنت مفكر الموضوع هياخد كام سنة بس لكن كدا كتير فشخ.
جين تيجين ب مكر و مبتسم : هو انت وراك حاجة تعملها ولا ايه.
انا : لا انا فاضي فشخ، بتسئل ليه.
جين تيجين ب مكر : لأنك مستعجل جدا و دا اكيد وراه حاجة.
انا : طبعا، ورايا حالي و حال اهلي و عيلتي.
جين تيجين : بص هو فيه حل بس مش عارف هيعجبك ولا ايه.
انا بلهفة : ايه هو.
جين تيجين : الحل اننا نتدرب ع القتال بس هنا ف الفضاء برضو و دا هايخلي جسمك يتعود ع الطاقة النقية و يستخدمها و ف نفس الوقت هتعرف ازاي تستخدم الطاقة النقية و لكن الموضوع دا صعب جدا لأن ساعتها هتحس ان جسمك بيتفك عن بعضه و هتحس ان كل جزء ف جسمك بقى حاجة تانية غير ما انت حاسس دلوقتي.
انا : مفيش اي مشكلة بس نخلص دا ف اسرع وقت علشان الحق ارجع ل عيلتي.
جين تيجين : بس خلي بالك انك لما تخلص التدريب دا مش هيكون عندك مشاعر قوية زي ما قولتلك قبل كدا.
انا : تمام ما انا عامل حسابي على كدا.
جين تيجين : بي لازم تفهم اني مش هينفع ابقى متساهل معاك ف التدريب.
انا : يعني هتفشخني بالطريقة.
جين تيجين : يا ابني افهم، لازم اعمل كدا علشان اقدر احفز جسمك بشكل كبير و ساعتها هيبدأ يعتمد ع الطاقة النقية اللي جواك فهمت يا زفت انت.
انا : تمام يا رايق.
اول ما خلصت كلامي لاقيت جين تيجين اختفي و ظهر ورايا و رزعني بايده ف ضهري و انا ساعتها صرخت من الوجع و دي كانت حاجة غريبة لانه قبل كدا ضربني لما كنت مع الملك امنحوتب بس مكنش الوجع بالشكل دا و لاقيته ظهر تاني قدامي و لما جه يضربني انا صديت ضربته و رحت رازعه ف بطنه بكل قوتي و هو رجع جامد ل ورا و لكن الظاهر كدا انه مش حاسس ب حاجة خالص و لاقيته بيقول.
جين تيجين : اوعي تكون دي أقوى حاجة عندك دي انا مش حاسس بيها اصلا و شكلنا كدا قدامنا شغل كتير علشانك.
و لاقيته قرب مني بسرعة و ضربني ف بطني و ف وشي و لاقيته بيمسك دراعي الشمال و راح ضاغط عليه و كسره و عمل نفس الحاجة مع دراعي اليمين و انا عمال اصرخ من الوجع الرهيب اللي انا حاسس بيه.
و بعد كدا لاقيته نزل و مسك رجلي و كسرها من عند الركبة و عمل كدا مع رجلي التانية و انا خلاص هموت من الألم و بعد كدا سابني و رجع ل ورا و بعد عني كام متر و قعد ع الحال دا حوالي ١٠ ساعات كدا و بعد كدا لاقيته بيقول.
جين تيجين : ايه يا زفت انت مش حاسس ب حاجة و لا ايه.
انا بزعق : ايوه، حاسس ب جسمي اللي اتكسر كله دا.
جين تيجين ب هدوء : ركز يا مازن و بص كويس على جسمك.
انا فعلا بدأت اركز و لما ركزت اندهشت فشخ و دا لان جسمي رجع زي الاول و كمان انا حاسس اني أقوى شوية من الاول.
انا متفاجئ : دا دا دا دا جسمي رجع زي ما الأول.
جين تيجين : لا كلامك غلط، جسمك بقى احسن من الاول و كمان قوتك زادت يا اهبل.
انا : بس كل الكسور دي محاجة اكتر من سنة ع الاقل علشان تخف ايه بقى اللى حصل دلوقتي.
جين تيجين : كل الحاجة اني كسرت جسمك و خليته يستخدم الطاقة النقية علشان يعالج الكسور دي و دا اللي حصل و كمان جسمك بيستجيب للطاقة النقية بسرعة و دي حاجة كويسة جدا.
انا: طب يلا نكمل بقى احنا مش بنتدرب بقالنا نص يوم ع الاقل.
رجعنا انا و جين تيجين للتدريب و لاقيته نازل فيا رزع و ضرب و كل شوية جسمي يتكسر فيه حاجة او احسن بألم بس من غير كسر و استمر الحال كدا.

عند الملك امنحوتب ف قصر جين تيجين.
القسم الطبي قدر يصحى الملك امنحوتب و كان معاه حكماء او معالجين و هو أول ما فاق قال.
الملك امنحوتب : انا فين، و فين مازن و فين الملك جين تيجين.
واحد من الحكماء : هو و مازن راحوا يتدربوا و بقالهم تقريبا نص يوم او اكتر دلوقتي.
الملك امنحوتب : طب انت تعرف مكانهم طيب.
واحد من الحكماء : ايوه هما راحوا الفضاء و بيتدربوا هناك.
الملك امنحوتب مفزوع : هو الملك جين تيجين بيدرب مازن ازاي.
واحد من الحكماء : اكيد احنا مش عارفين بلاش اسئلة غبية.
الملك امنحوتب : طب انا هقوم انا امشي.
خرج الملك امنحوتب من القصر و طلع من الكهف و اختفى و ظهر ف الكوكب بتاعه.

ف قصر الملك امنحوتب.

ظهر الملك امنحوتب ف القصر بتاعه و نادي ع المستشار الخاص بتاعه. و بعد شوية المستشار الخاص ظهر قدام الملك امنحوتب.
الملك امنحوتب : بكرة عايزك تعمل اجتماع لكل اخواتي و دلوقتي ابعت رسالة ليهم و هما دلوقتي كل واحد ف الكوكب بتاعه.
المستشار الخاص : تحت امر مولاي الملك.

ف كوكب الملك غايبان.
الملك غايبان كان قاعد ف القصر بتاعه و كان معاه كل اخواتي
ديرايير و عيرادير و فعروم و طارنوخ و جاسوم و معاهم ناحور.
الملك غايبان : يا ابني انت و هو، انا جمعتكم دلوقتي علشان نخلص اللي بيننا و نصفي الجو بيننا شوية مهو مش معقول تكرهوا اخوكم ناحور بالشكل دا.
الملك ناحور : يا جماعة انا لما قتلتكم ف الحرب كنت عارف ان بابا يقدر يرجعكم للحياة، انا لو عارف انكم ممكن تموتوا من غير رجوع اكيد مكنتش هعمل كدا.
الملك جاسوم ب غضب : و انت ايه اللي يخليك تفكر تضرنا اصلا دا حتى مازن اخوك بالرغم انه أقوى مننا بكتير مفكرش و لو مرة واحدة انه يأذي حد فينا.
الملك طارنوخ : كلام اخوك صح يا ناحور، و بسبب اللي انت عملته دا، خليت مازن اخونا الصغير عايز ينتقم منك و لما قعد يضرب فيك، بابا ساعتها ذله قدام جيوش الكوكب كله و دا خلي مازن مش طايقك و لا طايق بابا.
الملك غايبان : طب اعمل ايه يعني ما انا حاولت اكلم مازن بس انتوا شوفتوا اللي حصل.
الملك فعروم : متنساش انك لسه هتطبق العقاب علي ناحور و هو انك تقتله و ترجعه للحياة.
الملك عيرادير : و كمان خلي بالك ان لو دا محصلش، مازن هي لع فيكم انتوا الاتنين.
الملك ناحور : بصوا يا جماعة، انا عارف ان مازن قوي فشخ بس ليه عاملين ليه الاعتبار دا كله.
الملك ديرايير ب هدوء : بص يا هههه ههه اخويا هههه الكبير ها، لو ذكرت مازن بكلام مش كويس بعد كدا، انا هقوم اقتلك و بابا اللي قاعد هنا دا مش هيعرف يرجعك للحياة تاني لان ساعتها هقف قصاده انا و اخواتي و كمان ماما نالمورا ف صفنا.
الملك جاسوم : و دا معناه ان اللي هيقف معاك و يساعدك هيبقى ميت زيه زيك بالضبط.

و هما بيتكلمه ظهر قدامهم حامل رسالة الملك امنحوتب.
المرسال : مولاي الملك غايبان.
الملك غايبان : اهلا، ايهت اخبار الملك امنحوتب.
المرسال : بخير يا مولاي و انا هنا علشان أبلغ حضرتك أن الملك امنحوتب طالب اجتماع مع اخواته كلهم بكرة و الاجتماع هيبقى ف كوكب مولاي الملك امنحوتب.
الملك غايبان : خلاص تمام، بلغ الملك امنحوتب اني هبقي موجود بكرة ف الاجتماع.
المرسال : بعد اذن مولاي الملك.
اختفى المرسال و رجع الملك غايبان اتكلم مع اخواتي.
الملك غايبان : بص يا ابني انت و هو، انتوا لازم تبقوا كويسين مع بعض بدل ماتبقوا أعداء و لو على اخوكم مازن، انا هبقي اخلي نالمورا تكلموا و تقنعه انه يبقى كويس مع ناحور.
الملك ديرايير بيضحك : انت عارف ان دا مستحيل، لأن مازن مش بيعمل غير اللي ف دماغه و بس.
الملك ناحور : ممكن بقى تبطلوا لف و دوران و تقولوا انتوا بجد عايزين ايه.
الملك عيرادير : احنا عايزينك ترجع للمنفي بتاعك تاني أو تبعد عن الكوكب دا خالص و مش عايزين نشوف وشك تاني.
الملك غايبان : بس دا مش رأيكم، دا رأي مازن.
الملك جاسوم بيضحك : هههههه، مازن اصلا مش بيجيب سيرة ناحور و تقريبا كدا مش شايفه اصلا.
الملك غايبان : و لما هو مش شايفه، ليه بقى بيكرهه.
الملك ديرايير : بص يا بابا، مش انت بتحبني مش انا ابنك برضو.
الملك غايبان : طبعا يا ابني.
ساعتها راح الملك ديرايير رامي كورة من النار ع الملك غايبان و لكن الملك غايبان قدر يصدها و بعد زعق جامد و قال.
الملك غايبان ب غضب : انت عملت كدا ليه يا زفت.
الملك ديرايير بيضحك : عرفت بقى مازن حاسس ب ايه، بالرغم اني عايش معاك عمري كله بس لما عملت حاجة انا مش موافق عليها، انت بقيت تزعق ما بالك بقى ب واحد يظهر فجأة ف وسط حرب و بعد كدا يقتل تلاتة من اخواته و كمان يخلي ابوه يذله، تفتكر بقى بعد اللي حصل دا مازن هيحب ناحور ولا هيكرهه، اذا كنت انا كرهته ما بالك ببي ب مازن.
الملك غايبان ب حزن : كدا يبقى الحل الوحيد هما أقرب الناس ل مازن.

ف القصر بتاعي ف كوكب الملك غايبان.
الملكة نالمورا كانت قاعدة مع مراتي مي و مراتي سيلين و قاعد معاهم خالتي أميرة و بنتها ولاء و معاهم ابني فاسيرون و بنتي مايا.
مايا : هو بابا هيرجع امتى يا ماما.
سيلين : معرفش يا مايا بس اصبري و بعدين انتي عايزه ابوكي ف ايه.
مايا : كل الحكاية اني بتطمن عليه.
فاسيرون : يا ابو قلب رقيق و صغير ههههههههه.
خالتي أميرة : تصدق انك بضان.
ولاء : عندك حق يا ماما، الواد دا طالع ل مين بالضبط.
مي : اكيد ل ابوه دا ابني و انا عارفاه.
الملكة نالمورا : ما تلم نفسك يا فاسيرون بدل ما اقوم افشخك.
فاسيرون : هي الحفلة عليا ولا ايه.
مايا بتضحك : ممكن اقولك حاجة يا اخويا.
فاسيرون : قولي يا زفته انتي.
مايا بتضحك : كسك احمر هههههههه.
الكل قعدوا يضحكوا عليه و هو خلاص مش طايق نفسه و بعد شوية خد بعضه و قام علشان يروح يتدرب.
الملكة نالمورا : كدا هو اخد جزاءه بس بلاش بقى كل شوية نعمل معاه كدا علشان يفضل يحبنا و كمان انا عايزه اقول خبر حلو جدا.
الكل : قولي.
الملكة نالمورا : انا حامل من مازن.
الكل : الف مبروك يا نالمورا.
خالتي : دا مازن هيفرح كتير.
مي : اخيرا بقى هنشوف حاجة بينك و بين مازن، الف مبروك يا غالية.
سيلين : انتي من النهاردة ترتاحي بقى علشان النونو يبقى صحته كويسه.
مايا : الف مبروك يا طنط نالمورا.
كل اللي قاعدين بقوا فرحانين جدا جدا و خصوصا مايا لان كدا بقى عندها اتنين اخوات مش واحد بس و كمان نالمورا كانت فرحانه فشخ لأنها اخيرا هتجيب ليا ابن او بنت و كمان خالتي و بنتها ولاء كلهم فرحانين على فرحة نالمورا و عدي اليوم ع كدا.

تاني يوم ف كوكب الملك امنحوتب.
ف قصر الملك امنحوتب.
كان فيه اجتماع ل كل أعمامي و هما ك الاتي، الملك امنحوتب و بعده الملك شيدرون و بعده الملك نيو و بعده الملك كيو و بعده الملكة تايجرا عمتي و اخيرا الملك غايبان ابويا و لما كل اتجمعوا، عمي الملك كيو قال.
الملك كيو : اخباركم ايه يا جماعة.
الملك نيو : ممكن نبطل هبل بقى و ندخل ف الجد.
الملكة تايجرا : انت جمعتنا ليه يا امنحوتب.
الملك امنحوتب : و احنا بنتكلم دلوقتي، مازن ف نفس الوقت بيتدرب مع الملك جين تيجين.
الملك غايبان : تمام و المفروض يخلصه التدريب امتى.
الملك شيدرون : اهدي يا عم انت، يخلص ايه و امتى، لاحظ انك بتتكلم ع الطاقة النقية يا غايبان يعني مش اقل من كام مليار سنة الا بقى اذا كان فيه طريقة تانية و بصراحة انا متوقع ان جين تيجين بيدرب مازن بطرق تانية لان الشخص دا مش ممكن يعمل حاجة مألوفة ابدا.
الملك نيو : ايوه، بس ايه هي الطرق دي برضو، ما احنا كمان لازم نعرف ايه هي الطرق دي لان ممكن يكون جين تيجين بيعمل حاجة غلط ل مازن و احنا طبعا هنبقى مش فاهمين.
الملك امنحوتب : لا متقلقش، جين تيجين مش هيعمل حاجة غلط ل مازن و دا لانه اول ما حس بيا انا و مازن لاقيته ظهر ورايا و بعدها انا فقدت الوعي و لما صحيت عرفت ان هو و مازن بيتدربوا.
الملك شيدرون : و دي بقي حاجة عظيمة فشخ.
الملك كيو : و ايه العظمة ف كدا.
الملك شيدرون : تخيل كدا انك بتتدرب تحت إشراف المساعد الخاص ب حاكم ملوك الطاقة، شوف بقى مازن هيبقى عارف ايه و قوته ازاي بعد ما يخلص التدريب.
الملك غايبان : عندك حق يا شيدرون، مازن دايما لما بيتدرب قوته بتزيد بشكل خرافي بس انا مش عارف ايه السبب.
الملك نيو : صحيح يا جماعة احنا عمالين نتكلم على مازن و لحد دلوقتي معظمنا مش شافه.
الملك امنحوتب : اصبر بس سنة ولا اتنين و انا هروح ابص عليه ف كوكب جين تيجين و لو كدا ممكن اجيبه معايا.
الملك غايبان : مش هينفع سنة أو اتنين، انت لازم بعد شهر أو اتنين تروح تجيبه إجباري.
الملك امنحوتب : اشمعني يعني.
الملك غايبان : لان فيه خير عرفته امبارح.
الملك شيدرون : ايه هو.
الملك غايبان : نالمورا تبقى حامل من مازن و علشان كدا لازم مازن يبقى موجود الفترة الجاية هنا.
الملك امنحوتب : كدا تمام، انا هبقي اروح اجيبه الفترة الجاية متقلقش.
الملك نيو : خلاص اول ما تجيبه ابقى خلينا نشوفه و نتعرف عليه.
الملك امنحوتب : تمام، كل واحد يغور ع الزفت الكوكب بتاعه.
الكل : تمام.
كل واحد من اخوات ابويا خد بعضه و راح ع الكوكب الخاص بيه.

ف عالم البشر
ف القاعدة العسكرية ف القطب الجنوبي.
اللواء على و معاه سيادة الرئيس و معاهم مصلحي و عمر و علاء قاعدين بيتكلموا ف موضوع مهم فشخ .
االواء على متوتر جامد : ايوه يا فندم احنا كدا هنروح ف داهية.
الرئيس : يعني انت عايز تقول ان كل دول العالم اتحدوا ضد دول الشرق الأوسط و كمان بيخططوا يستخدموا أسلحة الدمار الشامل.
مصلحي : بالضبط.
الرئيس : متقلقوش، احنا عندنا أسلحة اوسخ من كدا بكتير و كمان احنا دلوقتي الدول المتقدمة مش هما و دا حصل لما مازن دمر جماعة زيوس و ساعتها بقينا احنا المسيطرين ع العالم بس من ساعة ما الإرهابيين دول مسكوا مناصب كبيرة ف معظم دول العالم و العالم كله بياكل ف بعضه.
عمر : كلامك صح جدا يا فندم و خصوصا انهم خلاص هيتحدوا ضدنا.
علاء : و علشان كدا لازم نمسحهم كلهم و لو احنا عملنا كدا هنقلل عدد السكان و كمان هيبقى عندنا موارد طبيعية عظيمة فشخ.
اللواء على : يا جدعان احنا مش بنتاجر ف حياة البشر و بعدين لو هما أعلنوا الحرب احنا ف ايدينا نفشخهم ف أفكارهم من اير ما نحرك جندي واحد أو نضرب طلقة واحدة.
مصلحي : و دا ازاي بقى.
الرئيس : عندنا خيارين، اول واحد هو أن جماعة ايزيس ترجع تاني و ساعتها الكل هيقفل بقه و يسكت و تاني خيار هو اننا ندعك الخاتم اللي مازن أعطاه ل علي و ساعتها مازن هيظهر و هيساعدنا و انتوا اكيد فاهمين يعني ايه مساعدة مازن.
عمر : انا ضد الخيار الأول يا فندم.
اللواء على : ليه يا عمر، دا احسن حل للسلام.
عمر : لا يا فندم، لأن لو جماعة ايزيس ظهرت تاني، فعلا العالم كله هيخاف و كله هيسكت و لكن لحد امتى هيفضلوا ساكتين.
مصلحي : عمر عنده حق يا فندم احنا لازم نقضي على المناصب الكبيرة ف الدول المعادية لينا و ساعتها الدنيا هتبقى كويسة.
الرئيس : او نقدر نحتل العالم كله بعد ما نقتلهم و كدا ضمنا كل حاجة.
اللواء على : بالضبط كدا يا فندم.
علاء : اهم حاجة احنا جاهزين لكل دا و نقدر نحقق الكلام دا فعلا ولا احنا بنعيش اللحظة و خلاص.
الرئيس : نقدر نحققه لما مارن يبقى معانا.
و هما بيتكلموا دخل واحد من الجنود عليهم و هو هيعملها على نفسه.
الجندي مفزوع : يا فندم.
اللواء على : ايوه.
الجندي : يا فندم.
اللواء على : ايوه اتكلم يا ابني.
الجندي : يا فندم.
اللواء على بيكلم الكل : هو انا رديت عليه ولا لسه.
مصلحي : ما تنطق يا ابن المتناكة.
الجندي : يا فندم، الدفاع الجوي بلغ ان فيه ١٨ صاروخ نووي متجهين ناحية القاعدة هنا يا فندم من اتجاه الشمال و الغرب.
اللواء على : و خايف ليه يا ابن العرص، ما احنا عندنا منظومات دفاع جوي ليهم، مش حصل قبل كدا هجوم زي دا و قدرنا نصده.
الجندي : تصدق يا فندم، حضرتك عندك حق.
اللواء على : امشي هنا انت كدا حبس لمدة ٤ شهور يا غبي.
اللواء على : احنا هنحاول اننا نكسب الحرب دي بس لو حسيت ان احنا هنخسر هضطر اكلم مازن.
الكل : موافقين.

عندي ف الفضاء عند كوكب جين تيجين.

و كنا ساعتها مستمرين ف التدريب و كان عبارة عن قتال و هو مطلع عين امي حرفيا، الشخص دا قوي ل درجة غريبة فشخ اومال بقى قوة الملك الحاكم ل ملوك القوة بتبقى عاملة ازاي بقى و احنا بنقاتل لاقيته قرب مني بسرعة فشخ لدرجة اني حتى مشفتوش و لاقيته بعدها رجع بعيد عني بس ساعتها انا حسيت بوجع ابن حرام و لما بصيت على جسمي لاقيت ايدي اليمين و ايدي الشمال و رجلي اليمين و رجلي الشمال مكسورين كلهم بالرغم انه حتى مش لمسني و بعد كدا استنينا ربع ساعة و لاقيت جسمي كله بقى كويس و الكسر اختفى خالص و هنا بقى انا سئلته.
انا :هو انت ازاي كسرت كل جسمي بالرغم انك حتى مش لمستني.
جين تيجين : بالعكس، انا لمستك و مسكت كل جزء كسرته و لكن بسرعة بشوية.
انا متفاجئ : احااا، هو انت ممكن تبقى اسرع من كدا ولا ايه.
جين تيجين : بص، لو انا استخدمت اقل جزء سرعتي بجد، هبقي اسرع من كدا شوية.
انا : ليه يا عم، دا انا حتى مكنتش شايفك خالص و انت بتكسر اربع أجزاء من جسمي.
جين تيجين : بس دلوقتي جسمك بقى معتمد كليا ع الطاقة النقية و دي حاجة كويسة بقى، بس ناقص انك تستخدمها بقى ف القتال.
انا : و دا ازاي بقى يا رايق.
جين تيجين : بص يا مازن و ركز شوية بقى لان اللي هقوله محتاج تركيز فشخ.
انا :يا عم انا مركز ع طول بس انت قول.
جين تيجين : انت لما كنت بتستخدم الطاقة العادية ف القتال كان جسمك بينتج الطاقة دي و بعد كدا بيخزنها او ساعات بينتجها وقت القتال نفسه، لكن الموضوع دا مش ف الطاقة النقية و دا لأنها موجودة ف كل جزء من جسمك و دا حصل لاني جرحتك و عملتلك إصابات ف كل جزء ف جسمك و علشان كدا الطاقة النقية دلوقتي موجودة ف كل خلية من خلايا جسمك و لكن علشان تستخدمها ف القتال لازم تخلي خلايا جسمك تستخدمها بشكل طبيعي يعني مش لازم يحصل ليك إصابة او كسر علشان جسمك يستخدم الطاقة النقية فهمت.
انا : تمام كدا، يعني بدل ما اخلي جسمي يستخدم الطاقة النقية ف الشفاء بس، المفروض اخليه يستخدمها ف حياتي كلها بشكل عام كأنه بيستخدم الطاقة العادية بالضبط.
جين تيجين : بالضبط كدا.
انا : و علشان كدا لازم اعمل تأمل ولا ايه.
جين تيجين : طب ما انت طلعت فاهم اهو،. بس الفكرة بقى انك مش هتعمل التأمل الطبيعي.
انا : اومال ايه.
جين تيجين : انت هتعمل تأمل بس مع حاجة تحفز جسمك علشان يستخدم الطاقة النقية بشكل رسمي بقى.
انا : زي ايه.
جين تيجين : زي إنك و انت ب تتأمل هتبقى رافع حاجة تقيلة و ف نفس الوقت بتعمل التأمل و دا هيخلي جسمك يقول يقول ل الطاقة العادية كسمك و يبدأ يستخدم الطاقة النقية.
انا : هي الطاقة النقية المفروض ليها حدود.
جين تيجين : ايوه طبعا كل حاجة ليها حدود و خليك فاكر الجملة دي كويس اوي لأنها مهمة جدا.
انا : طب و ايه حدود الطاقة النقية، اكيد طبعا زيها زي الطاقة العادية، كل ما الواحد بيقاتل اكتر و يعمل ضربات قوية كل ما تخلص اسرع و علشان كدا لازم نعمل تأمل و نخلي جسمنا ينتج طاقة اكبر.
جين تيجين : كلامك كله صح بس دا مع الطاقة العادية لكن الوضع كله يختلف مع الطاقة النقية لأنها تقريبا مش بتخلص اصلا و دا لأنها بتعتمد على اللي بيستخدمها.
انا : مش فاهم حاجة كدا.
جين تيجين : يعني الطاقة النقية مش بتخلص الا اذا الشخص اللي بيستخدمها بيقدر ينتج منها كميات كبيرة جدا جدا عكس الطاقة العادية اللي لما حد بينتجها بيطلع عين اللي جابوه و اكيد انت عارف كدا ما انت برضو كنت استاذ ف إنتاج الطاقة العادية يس خلاص بقى انت مش هينفع تستخدمها لان دلوقتي انت جسمك كله و خلايا جسمك كله عبارة عن طاقة نقية.
انا : و ايه بقى اللى يميز الطاقة النقية عن الطاقة العادية..
جين تيجين : زي ما انت ما شوفت كدا من مميزات الطاقة النقية هي سرعة الشفاء و كمان القوة الجسدية او البدنية الضخمة جدا و كمان كل هجمات الطاقة النقية بتبقى قوتها كبيرة فشخ عكس هجمات الطاقة العادية اللي تعتبر ضعيفة جدا جدا. يعني مثلا لو انت استخدمت الطاقة العادية علشان تعمل كورة من النار بحجم معين و حصل انفجار للكورة دي و دمرت كوكب مثلا، لكن لو استخدمت الطاقة النقية و عملت كورة من النار بنفس الحجم و حصل انفجار، الانفجار بتاع كورة النار اللي من الطاقة النقية ممكن يدمر مجرة كاملة ف لمح البصر و كأنها مكنتش موجودة اصلا.
انا : دا فرق كبير جدا بين الطاقة العادية و الطاقة النقية.
جين تيجين : بص بقى يا معلم، احنا دلوقتي ف الفضاء صح ولا ايه.
انا : صح.
جين تيجين : شايف بقى القمر بتاع الكوكب بتاعي اللي هناك دا.
انا : ايوه بس دا بعيد شوية.
جين تيجين : يا روح امك ما احنا هنختفي و نظهر هناك.
انا : معلش نسيت.
حين تيجين : اول ما نوصل هناك انا هحرك القمر دا ناحية الشمس اللي هناك دي و طبعا لان جاذبية الشمس كبيرة جدا هتسحب القمر كله ناحيتها صح ولا ايه.
انا : ما انا عارف دا.
جين تيجين : حلو اوي، عايزك بقى تقف بين القمر و الشمس و تحاول تمنع القمر انه يقرب للشمس.
انا : بس انا لسه مش قوي بالشكل دا.
جين تيجين : لا انت هتقدر تعمل كدا بس طبعا و انت بتتأمل و انا هكون جنبك علشان لما تستريح و لما تستريح و ترجع للتأمل هسيب القمر و برضو انت هتحاول تمنعه يقرب من الشمس و انت ف التأمل تمام يا زفت ولا ايه.
انا : تمام.
بعد كدا اختفيت انا و جين تيجين و ظهرنا جنب القمر و لاقيته لمس سطح القمر ب رجله مجرد لمسه بس و لاقيت القمر بيتحرك بسرعة ناحية الشمس لحد مسافة معينه و لاقيت جين تيجين بيقول.
جين تيجين : دلوقتي بقي روح بين الشمس و القمر و حاول تمنع القمر انه يقرب من الشمس و خلي بالك ان القمر بقى قريب جدا من الشمس حاول بقى تستحمل حرارة الشمس و انت بتعمل التأمل و ف نفس الوقت تحاول تبعد القمر عنها هههههههه دا انت هتتفشخ يا مازن.
اول ما خلص كلامه اختفيت و ظهرت بين الشمس و القمر و حطيت ايديا الاتنين على سطح القمر و بالمناسبة القمر دا كان كبير جدا دا يعتبر كوكب اصلا و لما حطيت ايدي على سطح القمر حاول ازق القمر و امنعه انه يقرب من الشمس بس انا مش قادر خالص لحد ما بدأت ف التأمل و ساعتها حسيت ان الموضوع بدأ يبقي أسهل شوية و دا لان جسمي بدأ يستخدم الطاقة النقية و كمان بينتجها ف نفس الوقت و استمريت على كدا لمدة شهر و ف خلال الشهر دا بدأت احس ان الموضوع أسهل بكتير من الاول لحد ما حبيت اريح لاني حسيت ان جسمي كله بيتحرق و هنا بقى انا خرجت من التأمل و لكن انا لسه قادر فعلا امنع القمر انه يقرب من الشمس و دا بسبب ان جسمي بدأ فعلا يستخدم الطاقة النقية من غير تأمل و انا بعمل كدا كنت ببص على جين تيجين اللي حسيت انه متفاجي.
جين تيجين بيكلم نفسه : هو الشخص دا ايه بالضبط، ف الاول لما كسرت أجزاء جسمه، مفيش كام دقيقة و جسمه بقى كويس و لما كسرت جسمه كله، جسمه اتعالج ف نفس الوقت و دا معناه ان جسمه عنده استجابة رهيبة و كبيرة جدا للطاقة النقية و دلوقتي مفيش شهر و قدر يستخدم الطاقة النقية من غير تأمل، الشخص دا بيفكرني ب الملك الحاكم ل ملوك الطاقة لان جسم الملك الحاكم عنده استجابة كبيرة برضو للطاقة النقية و كمان انه يقعد شهر ينتج و يستخدم الطاقة النقية ف نفس الوقت دي بقي حاجة انا اول مرة اشوفها.

و انا بقى لما لاقيته باصص ليا بالشكل دا بدأت اتكلم معاه و قولت.
انا : يا جين ما تيجي مكاني شوية، نفسي استريح شوية.
جين تيجين : تمام شيل ايدك من على سطح القمر.
انا : ازاي بس انت لازم تيجي مكاني.
جين تيجين بيضحك : متقلقش.
فعلا شيلت ايدي من على سطح القمر و الغريب ان القمر ثابت ف مكانه مش بيتهز حتى، دا حتى لما قدرت استخدم الطاقة النقية من غير تأمل كان القمر بيتهز و لكن انا كنت قادر امنعه و لكن جين تيجين مش لامس القمر اصلا و رغم كدا القمر مش بيتهز حتى هو الشخص دا قوي قد ايه بالضبط.
انا : هو انت عملت كدا ازاي.
جين تيجين : عادي يا مازن، انت هتبقى تتعود على كل دا بس واحدة واحدة كدا متقلقش، اه صحيح هو انت طلبت تستريح ليه.
انا : انا حاسس ان جسمي كله بيحرقني بس دا اكيد بسبب حرارة الشمس.
جين تيجين : لا مش بسبب حرارة الشمس لان انت بقالك شهر قريب من الشمس ليه بقى حسيت بحرارة الشمس دلوقتي.
انا :طب انا جسمي بيحرقني ليه.
جين تيجين : دا بسبب انك بقالك شهر ف تأمل و دا معناه ان جسمك بقاله شهر بينتج طاقة نقية و فوق كل دا انت بتستخدمها علشان تمنع القمر انه يقرب من الشمس ف طبعا جسمك هيولع و هي دي بقي حدود الطاقة النقية.
انا : اااااه، يعني هي ك طاقة نقية ملهاش حدود و لكن الحدود هي حدود الشخص الذي بيستخدمها.
جين تيجين : بالضبط كدا.
انا : بس دا انا بقالي شهر بس و دي مدة قصيرة جدا.
جين تيجين : مش هتصدق لو قولتلك.
انا : ايه اللي انا مش هصدقه دا.
جين تيجين : مش انت بقالك شهر بتنتج و تستخدم الطاقة النقية يا مازن.
انا : ايوه.
جين تيجين : اهو انا بقى أخرى هما ٢٠ يوم بس و بعد كدا بحس ان جسمي بيحرقني زي ما انت حاسس دلوقتي، ايوه يا مازن، حدودك اكبر من حدودي بكتير فشخ.
انا : كتير ليه دا الفرق بيننا ١٠ ايام بس.
جين تيجين : ركز يا مازن، الفرق بيننا عشر ايام بس و انت لسه ف بداية استخدامك للطاقة النقية، ما بالك بقى لما تتمكن و تتقن الطاقة النقية كلها زي ما انا متمكن منها كدا، شوف بقى ساعتها الفرق بيننا هيبقى قد ايه.
انا: خخخخخ احححااااااااااااا، يعني انا ممكن ابقى أقوى منك.
جين تيجين : دا شئ انا متأكد انه هيحصل بس ساعتها بلاش تبقى مغرور يا مازن.
انا : متقلقش، ساعتها هطلع عينك زي ما انت مطلع عيني دلوقتي.
جين تيجين: طب تعالي كمل تدريب يا خول.
رجعت تاني اكمل التدريب و استمريت ع الموضوع دا شهرين كاملين لحد ما قدرت ابعد ايدي عن القمر و ف نفس الوقت امنعه انه يقرب من الشمس زي ما جين تيجين عمل بالضبط و هنا بقى ظهر عمي الملك امنحوتب قريب مننا بس طبعا هو خايف يقرب اكتر من كدا بسبب الشمس لانه ممكن يتفشخ ساعتها، و بعد كدا قربت منه انا و جين تيجين و بدأ نتكلم.
انا : اخبارك ايه يا عمي.
الملك امنحوتب : كويس يا مازن، المهم انت عامل ايه ف التدريب دلوقتي.
انا : انا تمام و التدريب ماشي كويس.
جين تيجين : ايه اللي جابك هنا.
الملك امنحوتب : كل الحكاية ان عندي خبر كويس ل مازن، هما الحقيقة خبرين مهمين و كويسين.
انا : ايه هما بقي.
الملك امنحوتب : اول خبر، أن اعمامك و عمتك اللي همر اخواتي و اخوات ابوك، عايزين يقابلوك و يتعرفوا عليك.
انا فرحان : بجد يا عمي.
الملك امنحوتب : بجد يا مازن، و الخبر التاني هو أن نالمورا بقت حامل و هي دلوقتي حامل ف الشهر التالت و داخله ع الرابع اهو.
اول ما سمعت الخبر دا بقيت طاير من الفرحة لدرجة اني بعدت عنهم و قربت من القمر و رحت مرجعه ل المكان الاصلي بتاعه و هو أنه يدور حوالين الكوكب عادي زي اي قمر ف الكون و بعد كدا رجعت ل عمي و جين تيجين تاني و ساعتها حسيت بالاندهاش اللي طالع من عمي الملك امنحوتب لانه كان فاتح بقه على آخره ههه.
الملك امنحوتب مرعوب: هو هو هو انت ازاي حركت القمر دا يا مازن.
جين تيجين : انت ناسي انه متهبب عنده الطاقة النقية يا زفت انت.
الملك امنحوتب : معلش كنت ناسي يا عمي.
انا : هو انت تبقى عم امنحوتب يا جين.
جين تيجين : ايوه يا مازن، يعني انا ابقى جدك يا حيوان، أومال انا بتهبب بدربك ليه.
انا : هههههه، كنت مفكر انك بتخطط ل حاجة.
جين تيجين : ما فاهمك يا مازن، و عارف انك عندك شكوك كتير ناحيتي.
انا : و ايه اللي خلاك تفكر كدا.
جين تيجين : لان انت عمرك ما سئلت انا ابقى مين و كان كلامنا كله عن التدريب.
انا : عندك حق، انا كنت خايف اسئلك انت تبقى مين و ازاي عمي يعرفك و دا بسبب اني كنت خايف اتصدم.
الملك امنحوتب : هترجع معايا امتى يا مازن.
انا : دلوقتي بس بعد اذن جدي جين تيجين الأول.
جين تيجين : انا كمان هاجي معاكم لاني زهقت من القعدة ف الكوكب بتاعي ف هاجي اعيش معاكم شوية و بالمرة نبقى نتدريب ف الفضاء يا مازن بس عند كوكب الزفت اللي اسمه غايبان.
انا : كدا احنا ف السليم يا جدعان.
بعد كدا اختفينا كلنا و ظهرنا ف كوكب الملك غايبان و تحديدا ف القصر بتاعي ف القاعة العامة و كان قاعد فيها الملكة نالمورا و مي و سيلين و خالتي أميرة و بنتها ولاء و معاهم ابني فاسيرون و بنتي مايا و هما اول ما شافوني فرحوا جدا و اوا كمان فرحت اني شوفتهم.
انا : ازيكم يا جماعة.
الكل : كويسين يا مازن.
انا : اخبارك يا مي انتي و سيلين و نالمورا.
الملكة نالمورا : كويسة يا حبيبي.
مي : كويسة يا حبي.
سيلين : كويسة يا حبيبي.
انا : احب اعرفكم، دا عمي، الملك امنحوتب. و دا يبقى جين تيجين و هو يبقى عم الملك امنحوتب و يبقى من ملوك الطاقة.
الكل : اهلا بيكم يا جماعة.
الملك امنحوتب : اومال فين اخويا غايبان يا جماعة
فاسيرون : موجود بس ف القصر بتاعه.
الملك امنحوتب : ممكن تناديه يا فاسيرون.
فاسيرون : طبعا.
اختفى فاسيرون و ظهر بعد شوية و معاه ابويا الملك غايبان و معاه امي الملكة يارا و اختي الأميرة ميار و انا سلمت عليهم كلهم ماعدا ابويا.
انا : انا مش قولت قبل كدا يا ميار انك تيجي تعيشي هنا ف القصر بتاعي.
ميار : انا كنت هعمل كدا بس اصبر لما نبقى لوحدنا كدا و انا هبقي اقولك.
انا : خلاص تمام.
جين تيجين : اومال فين الزفت ابني يا غايبان.
الملك غايبان : موجود يا عمي و انا خليت حد يناديه.
بعد شوية ظهر الملك بالريون زعيم التنانين و معاه ابنه رايفار. و اول ما شافه جين تيجين اتخضوا هما الاتنين و بعدها بالريون قرب من حين تيجين و حضنه جامد و لكن جين تيجين كان زعلان منه.
رايفار : يااااااه. اخبارك ايه يا جدي.
بالريون : عامل ايه يا بابا.
جيت تيجين : كويس انك فاكر اني ابقى ابوك يا كلب، انت ليه بتقول اني ميت يا بالريون.
بالريون بص ف الارض : لأنك دايما مش عايز تقرب مني خالص.
جين تيجين : اهو دلوقتي انا هبقي هنا الفترة دي.
بالريون : بجد يا بابا.
انا : ايوه، جين هيبقى هنا علشان اكمل تدريبي.
الملك غايبان : خلاص يا مازن بقيت من ملوك الطاقة ولا ايه.
جين تيجين : ايوه خلاص، مازن فاضل ليه حاجة بسيطة و يبقى مننا.
اول ما قال كدا لاقيت الكل فرحانين جدا جدا و دي حاجة شجعتني فشخ و بعد شوية لاقيت الملك غايبان بيقول.
الملك غايبان : انا بعت رسالة ل اخواتنا علشان يحضروا هنا لأنهم عايزين يتقابلوا مع مازن و يتعرفوا عليه.
الملك امنحوتب : كويس انك عملت كدا.
انا : طب هما هيبقوا هنا امتى.
الملك امنحوتب : بكرة يا مازن هيبقوا موجودين ف قصر ابوك.
انا : لا، انا مش هدخل القصر دا تاني و كل اللي هنا عارفين كدا.
جين تيجين : ليه مش عايز تدخل قصر ابوك، ايه اللي حصل يا غايبان.
انا حكيت كل حاجة ف موضوع اخويا الكبير ناحور ل الملك امنحوتب و جدي جين تيجين و هما بيسمعوني كانوا كل شوية يبصوا على ابويا بطريقة استحقار.
الملك امنحوتب : انا كنت مفكرك ذكي يا غايبان بس انت طلعت غبي فشخ.
جين تيجين : ابوك لو عرف انك ذليت حد من ولادك قدام جيوش الكوكب كله، هيولع فيك يا غايبان، انت فعلا غبي فشخ.
الملك غايبان : يا جماعة انا اعتذرت ل مازن قبل كدا و المفروض مازن يقفل بقى ع الموضوع دا..
انا : الموضوع دا مش ف دماغي اصلا بس اني اعرفك انت و اخويا ناحور دا فعلا اللي انا مش عايزه.
الملك غايبان : ليه كدا.
انا : لاني مستحيل اعرف اتنين مش بيفكروا غير ف نفسهم و بس.
الكل : عندك حق.
الملكة يارا : يا مازن، علشان خاطري انسى بقي الموضوع دا.
جين تيجين : اسمع كلام امك يا مازن مش دي تبقي امك برضو ولا ايه.
الملكة نالمورا : ايوه، يارا تبقى ام مازن.
جين تيجين : اسمع كلامها يا مازن و كفاية اللي حصل لحد كدا بينك و بين اخوك و حاول تسامحه لان مش ينفع يبقى فيه شر بين الأخوات.
انا : هحاول بس مش هقدر اوعدكم.
بعد شوية و احنا بنتكلم لاقيت اخواتي كلهم ظهروا و انا فرحت جدا اني شوفتهم.
انا : اخباركم ايه يا جدعان.
الملك جاسوم : احنا تمام يا مازن.
الملك طارنوخ : ايه يا عم انت اختفيت ليه.
انا : مفيش بس كنت بتدرب مع جيو تيجين جدنا.
الملك فعروم : اهلا يا جدي اخبارك ايه.
حثن تيجين : انا تمام يا زفت منك ليه و بعدين انتوا قوتكم مش بتزيد ليه.
الملك عيرادير : معلش بقى يا جدي غصب عننا لان مفيش حد فينا فاضي.
جين تيجين : اومال اخوكم الصغير مازن فاضي ازاي و ملتزم بالتدريب اهو، ليه بقى بتتحجج منَ ليه.
الملك ديرايير : معلش بقى يا جدي.
انا : كل الحكاية ان اخواتي مش مهتمين زيي.

بعد شوية كل واحد من اللي موجودين راح ل حاله اخواتي رجعوا ل الممالك بتاعتهم و الملك غايبان و الملك امنحوتب راحوا قصر الملك غايبان و معاهم ميار و امي و جين تيجين مشي مع بالريون و ابنه و اللي بقوا موجودين ف القاعة العامة هما الملكة نالمورا و مي و سيلين و خالتي اميرة و بنتها ولاء و و فاسيرون و مايا.
انا : معلش يا جماعة هنروح انا و نالمورا الجناح بتاعها.
خدت بعضي انا و نالمورا و رحنا الجناح بتاعها و اول ما دخلنا الجناح شيلها و قعدت الف بيها من الفرحة لأنها حامل و اخيرا نشوف ابن او بنت منها و بعد كدا نزلتها و قعدت ع السرير و هي قعدت لازقة فيا و انا قولت.
انا : الف مبروك يا حبيبتي.
الملكة نالمورا : انا فرحانة كدا يا مازن يا حبيبي.
انا : اخيرا بقيتي حامل اهو، انا بموت فيكي يا نالمورا.
الملكة نالمورا : انا اللي بعشقك يا حبيبي بس خلي بالك اني اول ما اولد مش هرحمك و هحتاح منك انك تبقى تركبني كتير و تنيكني كتير يا عمري.
انا : متلقيش، انا هركبك كتير و هعشرك تاني و هفضل انزل لبني ف كسك لحد ما يبق كل حاجة فيكي لبن يا ملبن انتي يا قمر.
بعد ما خلصت كلامي رحت واخدها ف بوسة طويلة جدا و بعد كدا قعدنا نتكلم لحد ما اليوم عدي على كدا.

تاني يوم.
كنت قاعد ف القصر بتاعي بعمل تأمل علشان اخلي جسمي يتعود اكتر ع الطاقة النقية و بعد شوية لاقيت ابني فاسيرون دخل الجناح و لما حسيت بيه طلعت من التأمل.
انا : تعالي يا حبيبي.
فاسيرون : معلش اني قاطعتك، بس الملك امنحوتب هنا و عايز يقابلك.
انا : خلاص، خليه يجي هنا.
فاسيرون بيكلم واحد من الحراس : خلي الملك امنحوتب يتفضل هنا يا رايق.
بعد شوية كان الحارس نده ع الملك امنحوتب و الملك دخل الجناح بتاعي.
انا : انت ليه مدخلتش ع طول.
الملك امنحوتب : عادي يعني يا مازن، لأن من الأدب اني استأذن لما احب ادخل اي بيت.
انا : تسلم يا عمي.
الملك امنحوتب : دلوقتي بقي اخواتي كلهم جهم و هما دلوقتي موجودين ف قصر ابوك غايبان.
انا متعصب : يا عمي خليهم يجوا هنا، معلش اعذرني بس انا مش هدخل قصر ابويا دا تاني.
الملك امنحوتب : انا عارف ان احنا نعرف بعض من فترة قصيرة بس لو ليا عندك خاطر، تعالي معايا و بلاش بقى تكسفني او تحرجني.
انا بصيت ف الارض : خلاص يا عمي اللي تشوفه بس انا مش هقدر اوعدك اني امسك نفسي لاني ممكن اتعصب جامد.
الملك امنحوتب : بصراحة دا حقك لاني لو مكانك انا كنت هعمل زيك بالضبط بس دا ف الاول و ف الاخر ابوك و اخوك ف لازم تريح الدنيا شوية.
انا : متقلقش، تعالي معانا يا فاسيرون.
خدنا بعضنا و اختفينا و ظهرنا قدام بوابة القاعة العامة ف قصر الملك غايبان و الملك امنحوتب هو اللي دخل الأول.
حارس البوابة : يدخل الان، مولاي الملك امنحوتب.
دخل الملك امنحوتب و سلم على كل اخواته اللي هما اخوات ابويا الملك غايبان و بعد كدا قعد ف وسطهم بالضبط و دا لانه الكبير .
و بعد كدا دخل ابني فاسيرون.
حارس البوابة : يدخل الان، مولاي الأمير فاسيرون.
دخل ابني فاسيرون القاعة العامة و بدأ يسلم على كل اللي موجودين.
الملك امنحوتب : دا يبقى فاسيرون ابن مازن.
الملك شيدرون : طبعا انت عارفني يا غالي.
فاسيرون : طبعا بس انت بقالك فترة مش بتتدرب معانا ليه يا شيدرون ولا اقول يا جدي.
شيدرون : نادي زي ما تحب انت عارف اننا أصحاب.
الملك نيو : اهلا يا فاسيرون يا ابني أنا ابقى نيو اخو جدك غايبان. و دا يبقى جدك كيو و دي جدتك تايجرا.
فاسيرون : اهلا يا جماعة، سعيد جدا اني اتعرفت عليكم.
حارس البوابة : يدخل الان، المنتصر ف الحرب مولاي الملك مازن.
دخلت القاعة العامة و لما قربت من الموجودين قاموا كلهم وقفوا علشان يسلموا عليا و فعلا سلمت عليهم واحد واحد.
الملك شيدرون : اهلا يا مازن يا حبيبي.
انا : ايه يا عم مش ظاهر بقالك فترة ليه.
الملك شيدرون : معلش بقى انت عارف اني مشغول دايما.
انا : عادي ولا يهمك بس ابقى خلينا نشوفك.
الملك نيو : اهلا يا ابن اخويا، انا عمك نيو.
انا : اهلا وسهلا يا عمي.
الملك كيو : و انا بقى ابقى عمك كيو.
انا : اسمكم شبه بعضه.
الملكة تايجرا : و انا بقى ابقى عمتك تايجرا و كان نفسي فعلا اتعرف عليك من ساعة ما سمعت عنك.
الملك امنحوتب : دول بقى اخواتي يا مازن و اعمامك و دول يبقوا جدودك يا فاسيرون.
انا : سعيد جدا اني شوفتكم و اتعرفت عليكم.
الملكة تايجرا : معلش يا مازن بس انا عندي طلب كدا.
انا : اتفضلي.
الملكة تايجرا عمتي : ممكن نعمل قتال بيننا و بينك.
الملك امنحوتب : انتي لسه متعرفه عليه من كام ثانية، اصبروا طيب لما يتعود عليكم.
انا : عادي يا عمي معنديش اي مشكلة بس احنا هنعمل القتال ف الفضاء.
الكل : موافقين.
فعلا كل اللي ف القاعة خدوا بعضهم و انا و ابني معاهم و اختفينا و ظهرنا ف الفضاء قريب من كوكب الملك غايبان و بعد كدا وقفت قصادهم و اللي أتقدم الأول هو ابويا الملك غايبان.
و فعلا بدأ بيننا القتال و لاقيت غايبان قرب مني بسرعة و لكن انا لمسته و هو اتجرح جامد و بعدها فقد الوعي و ساعتها ابني فاسيرون خده و اختفوا هما الاتنين و ابني رجع الملك غايبان القصر بتاعه علشان يتعالج و بعد كدا ظهر عندنا ف الفضاء تاني و بعد كدا اتقدم الملك كيو و حصل ليه زي اللي حصل مع غايبان و بعد كدا أتقدم الملك نيو و بدأ يحاول يقرب مني بحذر و لكن بعد شوية فقد الوعي هو كمان من غير حتى ما المسه و برضو فاسيرون خده و رجعه قصر الملك غايبان و بعد كدا الملك تايجرا اتقدمت و حاولت تضربني بس هي مش عارفة تلمسني حتى و لكنها انسحبت من القتال لأنها خافت تتفشخ و بعد كدا أتقدم الملك امنحوتب اللي اختفى و ظهر ورايا بس جه يضربني لاقاني وراه و من غير ما المسه فقد الوعي هو كمان و لاقيت الملكة تايجرا بتقول.
الملكة تايجرا : كسم الفجر يا جدع دا انت فشيخ.
انا : لا فشيخ ولا حاجة كل الحكاية اني مهتم بالتدريب.
الملكة تايجرا : هي دي بقي قوة ملوك الطاقة.
انا :لا طبعا، انا حتى محاولتش استخدم قوتي اصلا.
فاسيرون : بسانت بقيت ف مستوى تاني خالص عن الاول يا بابا.
اختفينا كلنا و رجعنا قصر الملك غايبان و كل اللي فقدوا الوعي بدؤا يفوقوا و انا استنيت لحد ما فاقوا كلهم.
الملك امنحوتب : كويس انك بقيت قوي و احسن حاجة انك قدرت تستخدم الطاقة النقية.
انا: اه صحيح يا عمي شيدرون انت ليه محاولتش تعمل قتال معايا.
الملك شيدرون بيضحك : لاني عارف النتيجة يا مازن هههههه.
انا : طول عمرك دماغك عاجباني.
الملك نيو : دا بابا هيبقى فخور بيك اوي.
انا : هو انا عارف ان جين تيجين يبقى عمكم يعني يبقى جدي بس انا لسه معرفش جدي اللي انا من نسله.
و احنا بنتكلم ظهر قدامنا الملك جين تيجين و معاه بالريون و معاهم رايفار ابن بالريون.
انا: ايه يا عم انا كنت مفكر انك نسيت ان ورانا تدريب.
جين تيجين : ههههه متقلقش انا مش هسيبك الا و انت أقوى مني.
انا : طب يلا ولا ايه.
جين تيجين : تعالي نروح الفضاء يلا.
اختفيت انا و ابني و أعمامي و ابويا و جين تيجين و بالريون و رايفار و ظهرنا ف الفضاء و لاقيت جين تيجين بيقول.
جين تيجين : بص بقى يا مازن دلوقتي بقي احنا هنعمل قتال بيني و بينك.
انا : تمام يا رايق.
وقفت انا و جين تيجين قصاد بعض و الرزع اشتغل و هو بيحاول يضربني و انا اصد الضربات و انا بحاول اضربه و هو بيصد ضرباتي و لاقيته اختفى و ظهر ورايا و رجع تاني ظهر قدامي و راح ضربني ف بطني و انا ف نفس الوقت رزعته ف وشه و بعدنا احنا الاتنين عن بعض بسبب تأثير الضربة بتاعتي و بتاعته و بعد كدا قربت منه بسرعة و ضربته ف بطنه و هو صد الضربة و لاقيته عمل كورة صغيرة جدا من النار و رماها عليا و لكن انا صديتها بس لاقيته ظهر ورايا و راح خبطني ف دماغي ب رجليه و انا ساعتها ظهرت وراه و رزعته ف ضهره.

عند أعمامي و ابني و ابويا و بالريون و ابنه.
الملك امنحوتب : حد فيكم شايف حاجة يا جدعان.
الملك نيو : كل اللي انا شايفه تأثير الضربات اللي ممكن يقتلنا.
الملك كيو : انا اول مرة اشوف قتال بين ملوك الطاقة.
بالريون : مازن بقى مستواه فوق الخيال يا جماعة.
رايفار : عندك حق، دا مستحيل يكون مازن اللي كان بيتدرب معاك من كام شهر.
الملكة تايجرا : انا عمري ما شوفت معركة بالشكل دا بس خلو بالكم ان عمنا جين تيجين لسه برضو بيلعب مع مازن.
الملك امنحوتب : عندك حق، دا كان مساعد حاكم ملوك الطاقة يعني قوته فوق ما اي حد يتخيل بس اهو احنا بتتفرج و هنشوف ايه اللي هيحصل.

عندي انا و جين تيجين.

كنا لسه مكملين رزع ف بعض و انا كنت بحاول اضربه بشكل أقوى و لكن فجأة لاقيته بعد عني و قال.
جين تيجين : بقولك ايه يا مازن، كفاية لعب بقى و نفسي كل واحد فينا يبدأ يستخدم الطاقة النقية.
انا : هههههه كنت عارف ان متساهل معايا بس دلوقتي بقي بسبب التدريب بتاعك هقدر استخدم الطاقة النقية.
جين تيجين : طب استحمل بقى بس تعالي نبعد لان الكوكب كدا هيتدمر.
بعدت انا و هو و بدأنا القتال و رحت عامل كورة كبيرة من النار و رميتها عليه و هو قعد يحاول يصد فيها لحد ما قدر بس انا ساعتها كنت بقيت وراه و رحت مناوله ب رجلي ف نص ضهره و هو بدأ يصرخ جامد و لكن لاقيته رزعني ف وشي و انا ساعتها بدأت اعيط و بعد كدا لاقيته عمل سيف من الظلام و دي كانت أول مرة أشوف حاجة زي دي و لاقيته قرب مني جامد و راح ضربني بيه ف بطني و دي كانت أول مرة بطني تتقطع و لكن الجرح اتعالج بسرعة بسبب الطاقة النقية و انا ساعتها عملت سيف من النار و رحت رزعه ف ضهره و هو صرخ جامد و قعدنا نختفي و نظهر ف كل حته و احنا بنضرب بعض لدرجة ان ابويا و أعمامي و فاسيرون و بالريون و رايفار اتجرحوا جامد بسبب تأثير المعركة بيني و بين جين تيجين و بعدها لاقيت جين تيجين بيقول.
جين تيجين : انت ازاي بقيت متحكم كدا ف الطاقة النقية دا جسمك بقى معتمد اعتماد كلي ع الطاقة النقية.
انا : البركة فيك ببي دا انت اللي معلمني.
جين تيجين : كدا بقى انا لازم اشتغل بجد.
و فجأة لاقيته بعد عني و لكن ساعتها انا حسيت زي ما يكون جيش بيضرب فيا و انا حاسس اني بتعذب و بصرخ جامد دا كله من غير ما يلمسني و بعد فترة كل الجروح اتعالجت و انا ساعتها كنت بقرب منه و بحاول تضربه بس مش عارف حتى المسه لحد ما قدرت أقرب منه بشكل جامد و رحت ضربته ف وشه و لكن اللي ضربته دا كان سراب و لما قعدت ادور ع الحقيقي لاقيته واقف بيتفرج جنب عمي الملك امنحوتب و ساعتها انا هديت و قربت منهم و قولت.
انا : هو انا كل دا بحارب سراب.
جين تيجين بيضحك : ايوه يا اهبل و انت المفروض كنت تحس و تاخد بالك.
انا : انا اول مرة احس اني مش حاجة.
جين تيجين : كدا انت فعلا اهبل و غبي كمان.
انا : ليه بقى.
جين تيجين : لانك قدرت تهزم السراب و دا معناه انك تقدر تصد قصادي ف معركة حقيقية.
و احنا بنتكلم ظهر قدامنا شخص بس جسمه كله مجروح فشخ و ساعتها الشخص دا قرب مننا و قال.
الشخص : يا مولاي الملك كيو.
الملك كيو عمي : متقلقوش يا جماعة دا يبقى المستشار الخاص بيا.
الشخص بيتوجع و بيعيط : انا اسف جدا يا مولاي.
الملك كيو : ليه هو ايه اللي حصل بالضبط و بعدين انت مفشوخ كدا ليه.
الشخص بيعيط : الكوكب بتاعك كله اتدمر.
ساعتها كلنا اتخضينا. يتبع.
انا عارف ان فيه شخصيات كتير ظهرت ف القصة و الموضوع بقى رخم شوية بس دا هيعمل تنوع كويس ف القصة و الف شكر على دعمكم ليا يا جماعة.



المشكلة انك لما تيجي تحارب عدو مجهول مش بتبقى عارف الضربة هتيجي منين و ساعتها هتحس انك تايه و لكن لو قدرت تركز و تربط كل حاجة و تربط كل الخيوط ب بعضها ساعتها بس هتقدر تفهم عدوك دا بيفكر ازاي مش شرط انك تكون عارف عدوك و لكن انك تعرف انه بيفكر ازاي دي حاجة كافية جدا علشان تقدر تهزمه.

🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

اهلا و سهلا بكم ف الحرب و الجنس و الغموض الجزء الثالث السلسلة الثالثة.

( يا ريت تقولوا رأيكم ف التعليقات)
و احنا بنتكلم ظهر قدامنا شخص بس جسمه كله مجروح فشخ و ساعتها الشخص دا قرب مننا و قال.
الشخص : يا مولاي الملك كيو.
الملك كيو عمي : متقلقوش يا جماعة دا يبقى المستشار الخاص بيا.
الشخص بيتوجع و بيعيط : انا اسف جدا يا مولاي.
الملك كيو : ليه هو ايه اللي حصل بالضبط و بعدين انت مفشوخ كدا ليه.
الشخص بيعيط : الكوكب بتاعك كله اتدمر.
ساعتها كلنا اتخضينا.
انا : يعني ايه الكوكب اختفى.
بعد شوية لاقينا الشخص دا مات.
الملك امنحوتب : الراجل مات يا جماعة.
انا : هو ايه اللي حصل بالضبط.
الملك شيدرون : دا زي اللي حصل للكوكب بتاعي من زمان.
انا : و ايه بقى اللى حصل.
الملك شيدرون : لما كان عمي جين تيجين هو المساعد بتاع حاكم ملوك الطاقة حصلت حرب بيننا و بين الشياطين.
انا : شياطين، و دول مين بالضبط.
الملك شيدرون : دول مخلوقات أقوى من الجن، اقل واحد فيهم قوته زي قوة اخونا امنحوتب كدا و أقوى واحد فيهم هو ملك الشياطين بس جدك اللي هو ابونا قدر يهزمه ف الحرب و الحرب خلصت بعد ما حصل تدمير ل اكتر من مجرة ف الكون كله بما فيهم الكوكب بتاعي و ساعتها انا خسرت مراتي و ولادي و دا نفس اللي حصل ل كوكب اخونا كيو من شوية.
انا : يعني الحرب بدأت من جديد.
جين تيجين : لا بس اللي حصل دا تحضير للحرب و دا لأنهم دمورا كوكب كيو علشان عايزين يعرفوا الجن هيردوا ع الهجوم دا ازاي.
انا : يا فاسيرون، روح نادي ل ا اخواتي كلهم بسرعة.
عدي حوالي كام ثانية و لاقيت فاسيرون ظهر قدامنا و معاه ديرايير و عيرادير و فعروم و طارنوخ و جاسوم و اخويا الكبير ناحور. و ساعتها فهمتهم اللي حصل.
جين تيجين : كويس انكم موجودين، تعالوا معايا ل كوكب كيو اللي اتدمر علشان اقدر افهم بالضبط ايه اللي حصل.
اختفينا كلنا و ظهرنا قدام كوكب عي الملك كيو و هنا بقى انا بقيت مخضوض فشخ لان الكوكب كله زي بقى عبارة عن شوية رمل ف الفضاء و ساعتها الملك كيو قعد يعيط لانه خسر كل نسله بما فيهم مراته و ولاده و الباقي ساعتها بقوا ف حالة غضب و كلنا بقينا بنضرب كف على كف لحد ما لاقينا سواد كبير ظهر قدامنا و طلع من السواد جيش كبير فشخ و قائد الجيش دا من الشياطين و شكله عبارة عن اسود ف اسود و عينه مطلعه نور احمر و عنده مخالب كبيرة فشخ و لابس تاج من العظام على دماغه و معاه سيف اسود و طالع منه نور احمر من النص و هنا بقى لاقيت الملك جين تيجين بيقول.
جين تيجين بيزعق : استعدوا للمعركة.
قائد جيش الشياطين : هجوم يا خول منك ليه.
و فجأة بدأ الجيش دا بالهجوم علينا و بدأ جيش الشياطين يقرب مننا بسرعة و كنا خلاص هناخد وضعية القتال و لكن فجأة ظهر جيش كبير فشخ من الجن و بدأ الجيش دا يحارب جيش الشياطين و هنا بقى انا اتكلمت.
انا متفاجئ : هو جيش مين دا.
الملك جين تيجين : متقلقوش دا الجيش بتاعي يا جماعة و انا كلمتهم عن طريق التخاطر لما جالنا خبر تدمير كوكب كيو وقولتلهم يتحركوا على هنا.
انا : انت دماغك ألماظ يا جدي ههههههه.
قعدنا نتابع المعركة بين جيش الجن و جيش الشياطين و لكن فجأة جيش الشياطين اختفى و بعد شوية لاقينا قائد جيش الجن بتاع جين تيجين قرب منا و قال.
قائد الجيش : مولاي الملك، انا اسف اني اتأخرت.
جين تيجين : كويس انك جيت اصلا لاني مش عندي استعداد ادمر جيش من الشياطين الضعفاء، و دلوقتي بقي عاوزك تشكل فرقة تعمل تتبع للجيش دا و التقارير تبقى عندي يوم ب يوم.
قائد الجيش : تحت امر مولاي الملك، بعد اذنكم.
بعد شوية اختفى الجيش بتاع الملك جين تيجين.
انا ب غضب : هو ايت اللي بيحصل بقى لاني مش فاهم حاجة.
جين تيجين : بص يا مازن، مش وقته دلوقتي تفهم حاجة، دلوقتي احنا لازم نروح ل كوكب غايبان علشان نعمل عليه تأمين كويس.
الملك نيو : مش انت قولت ان دي مش حرب.
جين تيجين : ايوه احنا لحد دلوقتى مش ف حرب و الهجوم اللي حصل دا كاو غرضهم انهم يختبروا قوتنا و علشان كدا انا خليت الجيش بتاعي يتحرك على هنا.
اختفينا كلنا و رجعنا كوكب الملك غايبان و ساعتها خليت اخواتي يعملوا استدعاء لكل جيوش كوكب غايبان و بعد يوم بالضبط كانت كل الجيوش اتجمعت ف الفضاء و بعد ما الجيوش اتجمعت وقفت قدامهم و قولت.
انا بكلم الجيش العام لكوكب غايبان : يا رجالة.
الجيش كله : اهلا يا مازن.
انا : امبارح حصل هجوم من الشياطين على كوكب عمي الملك كيو و الكوكب كله اتدمر و لما رحنا عند مكان الكوكب حصل علينا هجوم من جيش الشياطين بس احنا قدرنا نخيلهم ينسحبوا و دلوقتي احنا لازم تحمي الكوكب بتاعنا ولا انتوا رأيكم ايه.
الجيش كله : طبعا يا مازن هنحمي الكوكب و نموت علشانه و علشان أهلنا.
انا : كويس اوي، عايزكم بقى تبقوا دايما على استعداد للمعركة و من النهاردة كلكم هتتدربوا مع بعض و مفيش فرق بين واحد من مملكة الماء او واحد من ممكلة النار او واحد من المملكة السفلية او المملكة العليا، كلنا هنا زي بعض و تنسوا كل الخلافات اللي بينكم والا هتخسروا كل حاجة.
الجيش كله : تحت امرك يا مازن.
انا : و من النهاردة قائد الجيش هيبقى اخويا الكبير ناحور.
الجيش كله : تحت امرك يا مازن، اهلا ب القائد ناحور ابن ابونا غايبان.
انا : يلا بقى تبدؤا تدريب و شدوا حيلكم شوية.

بعد شوية لماالتدريب بدأ رجعت تاني ل ابويا و اخواتي و أعمامي و جين تيجين و بالريون و رايفار.
الملك جاسوم : ليه خليت ناحور هو قائد الجيش يا مازن، خلي بالك ان دا جيش الكوكب كله.
الملك ناحور : انا اصلا مستغرب.
انا : بص يا ناحور، انت شخص ذكي جدا و دا بقى اللى احنا محتاجينه و دي اخر فرصة ليك انك تعمل حاجة صح.
الملك ديرايير : انا موافق على كلام مازن.
اخواتي كلهم : موافقين.
انا بكلم أعمامي : يا جماعة يا ريت كل واحد فيكم يروح يعمل تأمين و يحمي الكوكب بتاعه بسرعة، مفيش وقت و يا ريت عمي كيو يفضل معانا هنا لأني اكيد هحتاجوا.
أعمامي : موافقين يا مازن.
اختفى أعمامي و كل واحد راح يعمل تأمين ع الكوكب بتاعه ماعدا شيدرون و كيو لان كواكبهم اتدمرت زي ما انتوا عرفتوا.
الملك شيدرون : احسن حاجة فيك يا مازن انك بتعرف تتصرف تحت ضغط و دي حاجة فشيخة الصراحة.
الملك كيو : شكرا ليك يا مازن.
انا : على اي يا عمي.
الملك كيو : لأنك هتخليني اعيش معاكم هنا.
انا : و ايه المشكلة دا ف الاول و ف الاخر كوكب اخوك يعني بيتك.
جين تيجين : كان عندي حق لما خليتك تتدرب معايا، دلوقتي بقي انا هروح أبلغ ملوك الطاقة باللي حصل هنا، خليكم انتوا.

عند حاكم او ملك ملوك الطاقة.
ملك ملوك الطاقة كان قاعد ف القصر بتاعه ف الكوكب بتاعه و دخلت عليه واحدة اسمها العرافة و دي بسبب قدرتها ف انها بتعرف تراقب كل حاجة بتحصل ف كل المجرات.
العرافة : مولاي ملك ملوك الطاقة.
ملك ملوك الطاقة : اهلا.
العرافة : الشياطين اتحركوا زي ما حضرتك توقعت و قدروا يدمروا كوكب ابنك، الملك كيو.
ملك الملوك الطاقة بيضحك : هما الشياطين عايزين ينتقموا للدرجة دي.
العرافة : الوحيد اللي عاش من الكوكب هو ابنك الملك كيو و دا لانه كان ف الفضاء عند كوكب ابنك الملك غايبان و كان موجود مع ولادك كلهم ماعدا نالمورا لأنها حامل دلوقتي و موجودة ف منطقة التنانين و كان معاهم الملك بالريون ابن اخوك و معاهم رايفار ابن الملك بالريون و معاهم أصغر حفيد ليك و اخواته اللي هما ولاد الملك غايبان.
ملك ملوك الطاقة : انت ليه بتعيدي نفس الكلام، ما اضغر حفيد ليا هو الزفت اللي اسمه جاسوم و دا يبقى من ولاد غايبان.
العرافة : كلامك غلط يا مولاي، لأن أصغر حفيد ليك اسمه الملك ايزيس و مشهور ب اسم الملك مازن.
ملك ملوك الطاقة : يااااااه، هو غايبان خلف كمان عيل من نالمورا.
العرافة : لا، مازن يبقى ابن الملك غايبان بس من الملكة يارا.
ملك ملوك الطاقة : يارا، بس دا اسم من اسماء البشر.
العرافة : ايوه بس هي دلوقتي من الجن بعد ما الملك غايبان حولها.
ملك ملوك الطاقة : يعني نالمورا مش مكفياه ف راح اتجوز بشرية، الكلب دا انا هفشخه لما اشوفه.
العرافة : و نالمورا دلوقتي حامل من مازن مش غايبان لأنها سابت غايبان و هي دلوقري بتحب مازن جدا.
العرافة : و لما كل دول عرفوا ان كوكب الملك كيو اتمسح، راحوا ل مكان الكوكب و ساعتها حصل هجوم عليهم من الجيش الشياطين و لكن جين تيجين حرك الجيش بتاعه و خلي جيش الشياطين ينسحب.
ملك ملوك الطاقة : يااااااه، اخويا جين تيجين طلع متابع تحركات الشياطين.
العرافة : لا هما كانوا هناك من غير ما يعرفوا انهم ف فخ و لكن جيش جين تيجين عمل الواجب الصراحة و كمان نالمورا بنتك حامل بس مش من غايبان، هي حامل من مازن.
ملك ملوك الطاقة :طبعا ما اكيد، ما هي ما صدقت لقت حد ضعيف لأنها بتحب تكون هي اللي مسيطرة.
العرافة : بالعكس يا مولاي، أصغر احفادك، الملك مازن أقوى حتى من الملك امنحوتب ابنك الكبير و أقوى كمان من بالريون ابن جين تيجين و كمان هو بيستخدم الطاقة النقية.
اول ما ملك او حاكم ملوك الطاقة سمع اني بستخدم الطاقة النقية اتفاجئ فشخ و قام من مكانه من الذهول و الصدمه و بعدها قال.
حاكم او ملك ملوك الطاقة : ههههههههه، اخيرا شوفت حد من النسل بتاعي قوي لدرجة انه بقى واحد من ملوك الطاقة.
العرافة : دلوقتي الملك مازن حشد جيش كوكب الملك غايبان كله و خلاهم يتدربوا ف الفضاء حوالين كوكب الملك غايبان علشان يقدروا يصدوا اي هجوم ممكن يحصل ع الكوكب و كمان الملك مازن خلي كل واحد من ولادك يروح الكوكب بتاعه علشان يحميه.
ملك الملوك الطاقة : مازن غير انه قوي جدا، كمان بيعرف يتصرف تحت ضغط، مازن لازم يبقى من ملوك الطاقة رسميا.
العرافة : تحب اعمل ليه استدعاء يا مولاي.
ملك ملوك الطاقة : لا، انا اللي هروح كوكب غايبان ب نفسي و اهو بالمرة اشوف ولاد ابني غايبان و ولادي.

عندي ف قصر الملك غايبان ف كوكب الملك غايبان.

كنا نزلنا كلنا ف الكوكب و خليت فاسيرون يروح يجيب الملكة نالمورا و مي و سيلين و خالتي أميرة و بنتها و بنتي مايا من القصر بتاعي ف منطقة التنانين علشان يعيشوا ف قصر الملك غايبان من النهاردة علشان انا مش هبقي موجود دايما و لما وصلوا دخلوا القاعة العامة و كنت انا و بابا و اخواتي و بالريون و ابنه رايفار و الملك شيدرون و الملك كيو قاعدين مع بعض و هما دخلوا علينا و انا قولت.
انا : فاسيرون اكيد قالكم ع اللي حصل و علشان كدا من النهاردة
هتعيشوا هنا لاني مش هبقي موجود دايما فهمتوا.
الكل : فاهمين.
انا نديت ع واحد من الحراس و خليته ياخدهم يوريهم الجناح بتاع كل شخص فيهم و بعد كدا هما مشيوا و انا بدأت اتكلم مع اخواتي و اللي قاعدين.
انا : يا ديرايير، عايزك تجمعلي أقوى الملوك ف الكوكب بسرعة.
فعلا ديرايير راح جمع كل ملوك الكوكب و بعد ساعة لاقيته ظهر و هما معاه و كانوا، الملك تارول ملك مملكة المياه و الملك داجير ملك المملكة السفلية و الملك بركاع ملك مملكة النار و الملك شمهروش ملك المملكة العليا و الملك حاروش من المملكة العليا و الملك عيفار من المملكة السفلية و الملك نيقوش من مملكة المياه و دول أقوى سبع ملوك ف ممالك الجن و لما شوفتهم بدأت اتكلم.
انا : اتفضلوا يا جدعان.
قربوا مننا و قعدوا كلهم مع اخواتي و ابويا و بالريون و ابنه.
الملك شمهروش : انا زعلت جدآ لما سمعت عن هجوم الشياطين.
الملك تارول : شكلها حرب ولا ايه.
انا : بالضبط و علشانكدا كل اللي موجودين هنا من النهاردة هتبدؤا تدريب تحت إشراف عمي الملك شيدرون و عمي كيو و هيبقي معاكم الأمير حورس و الأمير فرعون و الأمير جيرال و الأمير تابوغ و الأمير ماثور و التدريب هيبدأ من النهاردة.
الملك كيو : انت بتحشد كل دا ليه يا مازن.
انا : قصدك ايه يا عمي.
الملك شيدرون : قصد عمك او ام يا انك مكبر الموضوع ع الفاضي لاو خلاص الشياطين حبوا يختبروا قوتنا و احنا كمان ردينا عليهم.
انا : ههههه و لما يحبوا يختبروا قوتنا تاني، نسيب بقى كمان كوكب بالسكان اللي فيه يموتوا ولا ايه و كمان اللي حصل دا عبارة عن مناوشات لبداية الحرب فهمتوا.
الكل : تمام.
بعد شوية لاقيت كل اللي موجودين و انا معاهم و اتحركنا ع الفضاء و بعد ما وصلنا لاقيت جيرال و فرعون و حورس وصلوا هما كمان و الموجودين كلهم عبارة عن الملك شمهروش و الملك تارول و الملك حاروش و الملك داجير و الملك بركاع و الملك عيفار و الملك نيقوش و الأمير حورس و الأمير فرعون و الأمير جيرال و بعد شوية وصل الأمير ماثور و الأمير تابوغ و موجود برضو ابويا و اخواتي و ابني و بالريون و ابنه رايفار و كنا ف منطقة ف الفضاء غير اللي الجيش بتاع الكوكب بيتدرب فيها و بعدت عنهم شوية و هما بدؤا يتدربوا و عمي شيدرون و عمي كيو و ابويا غايبان مش راحمينهم و الرزع شغال بينهم و انا لما اتطمن انهم بيتدربوا بجد خدت بعضي و رحت دخلت الكوكب و رحت قصر الملك غايبان. و قعدت اعمل تأمل علشان انتج الطاقة النقية و ابقى مستعد ل اي حاجة ممكن تحصل.
قعدت اعمل تأمل لمدة سنة كاملة و دا معناه ان حدود الطاقة النقية عندي بتزيد بشكل رهيب و كنت فرحان بالموضوع دا فشخ و اللي فرحني اكتر ان نالمورا ولدت و المولود كان ذكر و انا سميته موري و الكل كان فرحان بالاسم دا و بعد كدا سيبت نالمورا ترتاح لما ولدت و خدت بعضي علشان اشوف الجيش بتاع الكوكب بتاع الملك غايبان وصلوا ل ايه ف التدريب و لما طلعت الفضاء و رحت على مكان التدريب بتاع الجيش لاقيت جين تيجين بنفسه هو اللي بيدربهم و فعلا لاقيت مستواهم اتحسن بكشل رهيب و دي حاجة كنت فخور بيها جدا ف خدت بعضي و رحت ل جين تيجين و قولت.
انا : ايه يا عم بقالك سنة مش ظاهر ليه.
جين تيجين : انت ناسي اني كنت ببلغ عن آخر هجوم حصل و كمان كنت بتأمل علشان استعد ل اي معركة ممكن تحصل و كمان انا هنا بقالي ٣ شهور و لما وصلت و عرفت انك ف قصر غايبان لاقيتك بتعمل تأمل ف سيبتك براحتك و كمان انا فرحان ان حدود الطاقة النقية لسه بتزيد عندك، ف سيبتك و قولت امسك تدريب الكوكب كله حتى التدريب بتاع ابوك و اخواتك و الملوك اللي معاهم، دا انا حتى كنت هناك من يومين و مستواهم بقى كويس الي حد ما.
انا : ايه الشغل العالي دا يا برنس.
جين تيجين : لازم اعمل كدا يا مازن علشان الحرب مع الشياطين هتحتاج أشخاص اقوياء جدا، فهمت يا ابو مخ تخين.
انا : ما علشان كدا هخليت الكل يتدربوا، اسيبك انا بقى و هروح عند ابويا و اللي معاه اشوف الدنيا ماشية معاهم ازاي.
خدت بعضي و اختفيت و بعد كدا ظهرت عند اخواتي و ابويا و الملوك اللي معاهم و بالريون و ابنه رايفار و فعلا كان مستواهم بقى فشيخ جدا.
انا : لا لا لا، شغل عالي الصراحة.
الكل بينهجوا بسبب التدريب : اهلا يا مازن.
انا : من النهاردة انتوا ف فرقة واحدة و الفرقة دي بقي اسمها فرقة القوة.
الأمير فرعون : طب ما نخليها فرقة ايزيس يا مازن.
انا : شكلك عايز ترجع ايام زمان يا فرعون.
حورس : ايزيس اسم حلو برضو.
انا : خلاص من النهاردة احنا اسمنا فرقة ايزيس، قولتوا ايه.
الكل : موافقين يا مازن و قائد الفرقة هو انت.
انا : كدا كدا انا قائد الفرقة منك ليه هههههههه، كمل تدريب منك ليه ولا افشخكم دلوقتي.
اول ما خلصت كلامي هما رجعوا تاني للتدريب و بعد كام ساعة قولت.
انا بزعق : خلاص أوقف التدريب منك ليه، يلا علشان تريحوا شوية ف قصر بابا.
خدنا بعضنا و اختفينا و ظهرنا ف قصر الملك غايبان و كلنا قعدنا مع بعض ك الاتي، الموجودين هما الملك غايبان و الملك ناحور و الملك ديرايير و الملك عيرادير و الملك فعروم و الملك طارنوخ و الملك جاسوم و الملك شمهروش و الملك داجير والملك تارول و الملك بركاع و الملك حاروش و الملك عيفار و الملك نيقوش و الأمير حورس و الأمير فرعون و الأمير جيرال و الأمير ماثور و الأمير تابوغ و الملك بالريون و ابنه رايفار و دول هما أعضاء فرقة ايزيس.
قعدنا نتكلم و عرفتهم خبر ان الملكة نالمورا ولدت و كلهم فرحوا ليا و باركولي و قعدنا نهزر و نضحك لحد ما حسيت ان فيه طاقة لا نهائية بتقرب مننا بسرعة و فجأة جين تيجين ظهر قدامنا و لاقيت الملك غايبان بيقول.
الملك غايبان : الشعور دا انا عارفه كويس جدا.
انا : هو فيه ايه انر مش فاهم.
جين تيجين : يا مازن ركز دي طاقة لا نهائية بتقرب مننا.
الملك ديرايير : يا بابا لا انا و لا حد من أخواتي نقدر نحس ب طاقة ملوك القوة.
انا : انت ناسي يا ديرايير اني منهم دلوقتي و بستخدم دلوقتي الطاقة النقية.
الملك ديرايير : انا نسيت فعلا.
و احنا بنتكلم كنت حاسس ان الملك غايبان هيعملها على نفسه من الخوف. فجأة ظهر قدامنا ٣ أشخاص و انا حاسس ان طاقتهم انهم اقوياء فشخ و كمان دول من ملوك الطاقة و مجرد انك تحس بالطاقة بتاعتهم كفيلة تخلي جسمك يترعش و فجأة لاقيت الملك غايبان بيقول.
الملك غايبان باصص ف الارض : اهلا يا بابا.
ساعتها انا و كل اللي موجودين اتصدمنا لان دا معناه ان حاكم ملوك الطاقة واقف قدامنا دلوقتي، يعني واقف قدامنا شخص لو نفخ فينا ممكن يدمر كام مجرة ع الاقل.
حاكم ملوك الطاقة : اهلا يا زفت بقى متسألش عليا الوقت دا كله انت و اخواتك يا حيوان انت.
جين تيجين : معلش بقى يا اخويا وا انت شايف هما مشغولين ازاي.
ملك ملوك الطاقة : انا اسمي سيرافيم ملك او حاكم ملوك الطاقة.
كلنا : اهلا و سهلا يا مولاي.
سيرافيم : كسمكم واحد واحد، اومال فين مازن يا جين.
انا : اهلا يا جدي، انا مازن.
الملك سيرافيم : اخيرا شوفتك يا ابن الكلب، انت مش بتسأل عليا ليه انت و اخواتك يا عرص انت.
انا : انا لسه عارف انك عايش لما شوفتك دلوقتي، بس مش عارف بقى اخواتي يعرفوا انك كنت عايش ولا لا.
لما قولت كدا لاقيت الملك ناحور بيقول.
الملك ناحور متوتر : انا اسف يا جدي معلش كنت مشغول شوية.
الملك سيرافيم ب غضب : انت ازاي بتتكلم من غير اذن.
الملك ديرايير : معلش يا جدي سامحنا.
الملك سيرافيم : حتى انت يا ديرايير بقيت بتتكلم من غير اذن.
لاقيت جدي قرب منهم و لسه هيعمل حاجة رحت واقف قدامه و قلت.
انا مش طايق نفسي : لاحظ انك بتتكلم مع اخواتي ف يا ريت تتكلم كويس و بعدين محدش فيهم غلط ف حاجة علشان تعاقبه.
اول ما قولت كدا لاقيت جدي بيقول
الملك سيرافيم : كدا بقى يبقى نعمل قتال بيننا و نشوف كلامك دا طالع من شخص قوي ولا من شخص غبي.
جين تيجين متوتر : يا اخويا اهدي شوية و بعدين خلي بالك ان مازن مش لسه قوي زينا دا ممكن يموت.
جدي ساعتها قرب ل جين تيجين و راح رازعه بالكف على وشه و قال.
الملك سيرافيم : انا من ساعة ما ظهرت هنا و كل شوية واحد بيتكلم بدون إذن، انا شكلي كدا هقتلكم و اخلص من وجع الدماغ دا.
انا : نفسي افهم انت ليه متكبر بالشكل دا، دا حتى ولادك مش متكبرين كدا، بص من الاخر كدا، كسم شخصيتك دي، انا موافق نعمل قتال بيني و بينك.
طلعنا كلنا الفضاء و بعدنا جامد عن كوكب الملك غايبان و كل اللي معانا بعدوا عني انا و جدي الملك سيرافيم و انا و هو وقفنا قصاد بعض.
الملك سيرافيم بخبث : مستعد يا مازن.
انا : مستعد.
بدأنا نقرب من بعض براحة و لكن فجأة جدي اختفى بس مش ظهر و انا ساعتها قعدت ادور عليه و لكن مش لاقيه و بعد شوية لاقيت جسمي كله ب ينجرح جامد و انا بقيت اصرخ جامد و بعد شوية جسمي كله بقى كويس بسبب الطاقة النقية و لكن برضو جدي لسه مختفي و انا عمال الدور عليه لحد ما لاقيت شمس كبيرة جاية ناحيتي بسرعة كبيرة و انا ساعتها رحت عامل رمح كبير جدا و كان حجمه قد كوكب و رحت ضارب بيه الشمس دي و لكن مفيش فايدة و برضو الشمس بتقرب مني بسرعة لحد ما قربت مني و انا بحاول ادمرها لحد ما انفجرت جامد و انا تقريبا جسمي كله اتحرق بالرغم من اني عندي خصائص التنانين الا ان حرارة الشمس دي و الانفجار حرقوا جسمي كله و انا مبقتش قادر اتحرك و بعد شوية جسمي برضو اتعالج و لكن حاسس ان انا استخدمت كل الطاقة النقية اللي عندي تقريبا لحد ما لاقيت سهم كبير من البرق ضربني ف دراعي و ساعتها دراعي اتقطع و ساعتها سمعت صوت ضخم بيقول.
الملك سيرافيم : ايه يا مازن، مش قادر تصد الضربات ليه، دا الضربة من دول يا دوب تقرب من جسمي و تختفي، ايه يا جين تيجين، هو دا بقى تدريبك ل مازن اومال لو مكنتش دربته كان بقى ميت ههههههههه، بقى هي دي قوة حفيدي اللي الكل بيسمع كلامه.
الصوت دا كان حوالينا ف كل مكان ف الفضاء و انا ساعتها زعقت و قولت.
انا ب صوت عالي : انت فين طيب طالما انت جامد كدا ولا خايف تكشف نفسك و تظهر.
صوت جدي رجع تاني و بيقول.
الملك سيرافيم : ههههههه، أسأل كدا اللي حواليك و لو حد فيهم قالك اني خايف هتلاقيني ظهرت قدامك فوراَ.
بعد شوية حسيت ان الزمن وقف و كل الأشخاص اللي كانوا معانا بقوا ثابتين ف مكانهم و فجأة لاقيت كورة صغيرة جدا من النور بس النور دا مش قوي و فجأة الكورة دي اتحولت ل جدي الملك سيرافيم و لكن كان شكله مختلف خالص و ساعتها انا حسيت اني مرعوب و حاسس ان كدا خلاص نهايتي قربت و فجأة لاقيته بيقول.
الملك سيرافيم باصص ف الارض و زعلان : شخص عنده الطاقة النقية و لكن مش عارف يستخدمها يبقى مسخ مش اكتر، انت متستحقش تكون من ملوك الطاقة يا مازن، كان نفسي فعلا اشوف حد من نسلي و يكون من ملوك الطاقة كان نفسي اخلي حد غيري يبقى ف منصبي اللي هو ملك ملوك الطاقة كان نفسي الحمل دا يتزاح من عليا بقى كان نفسي حد يرحمني من السلطة و القوة و الحرب اللي ملهاش اخر دي بس شكلها كدا مش هتحصل، اوعدك يا مازن اني هاخد بالي من أهلك كلهم و من ولادك كلهم و كل اللي انت متجوزهم دول، مع السلامة يا مازن.

فجأة لاقيت جدي رفع ايده ناحيتي و بقى حوالين ايده دواير من النور و كان لون النور دا احمر و الدواير دي عليها رموز غريبة اول مرة اشوفها و تقريبا كدا محدش شافها قبل كدا أو حتى يعرف ايه دا و فجأة ظهر حواليا دايرة كبيرة و طالع منها نور اسمر و بتدور حواليا بسرعة فسخ و برضو عليها رموز بس مش قادر اشوفها لأنها بتلف بسرعة فشخ و لاقيت جدي بيقول.
الملك سيرافيم : الفن الاعظم؛ دائرة الموت النهائي.
و هنا بقى لاقيت الدايرة اللي حواليا وقفت و بطلت تلف و لكن حاسس ان جسمي بيدوب و بعد شوية انا اختفيت نهائي.
و بعد كدا حدي قال.
الملك سيرافيم بيعيط : معلش يا مازن يا ابني بس بعد تدريبات جين تيجين ليك و برضو لسه مش عارف تستخدم الطاقة النقية كانت حياتك هتبقى صعبة و كنت ممكن تتحول ل مسخ و الكل هيكرهك و علشان كدا انا قتلتك.
بعد شوية الزمن رجع يمشي تاني و ساعتها فرقة ايزيس كلها شافت الملك سيرافيم واقف لوحده و هما قربوا منه و ساعتها جين تيجين قال.
جين تيجين متوتر و خايف : اومال فين مازن يا اخويا.
ساعتها الملك سيرافيم قرب من جين تيجين و راح لامس بطنه و جين تيجين بقى يفرفر و يصرخ جامد و بعد كدا الملك سيرافيم قال.
الملك سيرافيم بيزعق : ليه عملت كدا ليه ليه، لما انت دربته و برضو مفيش نتيجة و لمر لاقيته مش قادر يستخدم الطاقة النقية، سيبته يعيش ليه، افرض كان اتحول ل مسخ ليه يا غبي انت عملت كدا.
جين تيجين بينهج ب غضب : انت اللي غبي و طول عمرك متسرع ف الحكم على كل حاجة.
الملك سيرافيم : قصدك ايه ما تنطق.
جين تيجين ماسك الملك سيرافيم من رقبته : يا غبي، مازن كان بدأ تدريب ع الطاقة النقية من سنة و نص بس مش زي ما انت فاكر يا غبي، كنت مفكرك عارف و كان مفكر أن العرافة قالتلك ان مازن كان لسه بقاله سنة و نص بس بيتدرب ع الطاقة النقية.
ساعتها جدي الملك سيرافيم اتخض جامد و بقى متوتر و قال.
الملك سيرافيم بيعيط : انا كنت مفكر انه بقاله ع الاقل مليار سنة بيتدرب ع الطاقة النقية، يعني يعني يعني انا قتلت مازن من غير سبب يعني انا بقيت قاتل خلاص.
الملك امنحوتب : يا بابا، ما انت ممكن ترجع مازن للحياة تاني.
الملك سيرافيم ب ندم : مش هينفع.
جين تيجين بيعيط : ليه انت قتلته ازاي بالضبط.
الملك سيرافيم ب ندم : انا قتلته باستخدام السحر و استخدمت الفن الاعظم.
جين تيجين ساعتها بعد عن جدي و قال و هو بيعيط.
جين تيجين بيعيط : يعني يوم ما تستخدم السحر و بالأخص الفن الاعظم اللي هو أقوى نوع من انواع السحر تستخدمه على حفيد ليك يا غبي، اهو بسبب شخصيتك دي بعدت عنك و سيبت منصب مساعد ملك الملوك بس انا مش هسكت بعد كدا لو عملت اي غلط حتى لو على موتي.
بعد شوية كل فرقة ايزيس و معاهم جين تيجين سابوا الملك سيرافيم لوحده و نزلوا كوكب غايبان تاني و راحوا قصر الملك غايبان و ساعتها الملك غايبان بعت رسالة ل كل أعمامي يبلغهم ب موتى و فاسيرون و هو بيعيط راح ل نالمورا و مي وسيلين و مايا و خالتي و ولاء و يارا و ميار علشان يبلغهم اني ببيت ميت خلاص و نالمورا و مي و سيلين اول ما سمعوا الخبر اغمى عليهم و فاسيرون شالهم و حط ع كل واحدة فيهم ع السرير و خالتي و ولاء بقوا يعيطوا جامد و يارا امي اعدت تخبط نفسها بالكف و قالت.
امي الملكة يارا : يا ريتني ما عرفتك يا غايبان يا ريتني ما دخلت نفسي انا و ابني العالم دا، اخوكي مات يا ميار، مازن مات مازن مش هنشوفه تاني.
ميار بتعيط جامد : يعين ايه مات، مازن مش ممكن يموت يا ماما، مازن عمره ما يقبل انه يموت لانه عايش علشان يحمينا حتى لو هو زعلان مننا برضو كان هيرفض يموت يا ماما.
ميا بتعيط : ازاي، دا كان أقوى واحد ف الكوكب، انطق يا فاسيرون بابا مات ازاي و ازاي انت سيبته يموت كدا، ازاي سيبت ابوك يموت يا اخويا، اومال انت قوي ليه.

عند الملك غايبان و فرقة ايزيس.
كان فاسيرون رجع ليهم و هو مهموم و باين علي وشه انه عايز ينتحر و بعد كدا قرب من جين تيجين و قال.
فاسيرون زعلان و غضبان : ايه بقى حكاية ان ابويا مات بالسحر دي.
الملك جاسوم بيزعق : هو دا وقت أسئلة يا زفت يا فاسيرون.
ساعتها فاسيرون عمل سيف من البرق و رماه ع الملك جاسوم و السيف رشق ف كتفه اليمين و فاسيرون قال.
فاسيرون : من شوية، اختي مايا سئلتني ابوك مات ازاي و انا معرفتش اقول حاجة، معرفتش ارد يا عمي، انا ليا الحق افهم ايه اللي حصل بالضبط.
جين تيجين باصص ف الارض : فيه ٣ انواع من السحر، اول نوع هو المعرفة القديمة و دا النوع اللي بيستخدمه ولادنا الكبار زي امنحوتب كدا و تاني نوع هو الفن الكبير و دا اللي بيستخدمه ملوك الطاقة كلهم اما بقى تالت نوع اسمه الفن الاعظم و دا اللي بيستخدمه ملك ملوك الطاقة و مفيش حد بيعرف يستخدم الفن الاعظم غير اتنين اول واحد هو اخويا سيرافيم و تاني واحد هو ملك الشياطين دول بس اللي بيستخدموا النوع التالت اللي هو الفن الاعظم و دا أقوى انواع السحر و فيه بقى نوع رابع أقوى منهم كلهم و اسمه الفن الأسود و دا مفيش حد بيقدر يستخدمه غير مخلوق واحد بس و مش هينفع اقول مين (لان الكاتب غايز كدا ههههه) و ابوك يا فاسيرون مات ب الفن الاعظم.
فاسيرون متعصب : كان نفسي انتقم ل ابويا بس دا مستحيل لان كدا المفروض اقتل ملك ملوك الطاقة و طبعا محدش فينا بالقوة دي دا حتى ابويا مخدش ف ايده حاجة.
الملك غايبان : المهم دلوقتي اننا نكمل دي ما كان مازن عايز علشان نكسب الحرب دي و الا زي ما خسرنا مازن هنخسر كل اللي بنحبهم.
الكل : موافقين.
جين تيجين : من النهاردة انا قائد فرقة ايزيس او فرقة مازن.
الكل : موافقين.
جين تيجين : يا ناحور، روح بلغ الجيش بالخبر دا بس حاول تشجعهم شوية لأنهم اكيد هيزعلوا بالخبر دا.
الملك ناحور اختفى و ظهر ف الفضاء ف المنطقة اللي بيتدرب فيها جيش الكوكب بتاع الملك غايبان و قالهم اني اتقتلت و لكن قعد يشجعهم علشان نكسب الحرب و قالهم ان دا اللي مازن كان عايزه و ساعتها الجيش كله رجع تاني للتدريب بس بقوا جد اكتر من الاول. و بعد شوية الملك ناحور رجع تاني قعد مع فرقة ايزيس و جين تيجين و بعد شوية ظهر أعمامي و كان باين عليهم الحزن و بعد شوية ظهرت الأميرة ميوار و قالت.
الأميرة ميوار : يا جدي غايبان، لما كنا بنتدرب ظهر قدامنا جيش الشياطين.
جين تيجين : تعالوا كلكم معايا يلا و استعدوا.
اختفوا كلهم و ظهروا ف المنطقة اللي فيها جيش كوكب الملك غايبان ف الفضاء و هنا بقى الملك ناحور قال.
الملك ناحور بيكلم الجيش : استعداد للمعركة، استعدوا للمعركة.
الملك ناحور بيكلم الأمير فرعون : يا فرعون، انت هتبقى ف الصفوف الأولى و خد معاك حورس و جيرال.
الملك ناحور بيكلم الملك شمهروش : يا شمهروش، انت عليك توفر الدعم ل فرعون و اللي معاه لو حصل مشكلة و خد معاك تارول و بركاع و داجير .
الملك ناحور : يا عيفار ، انت هتبقى ف قلب الجيش و عليك تعمل توازن بين كل الجبهات لو حصل خلل ف اي جبهة و خد معاك حاروش.
الملك ناحور : يا عمي شيدرون، انت و عمي كيو هتلفوا حوالين جيش الشياطين و تحاربوا قصادهم من الخلف و كدا يبقى عملنا عليهم حصار و كدا مش هيعرفوا يختفوا زي ما حصل قبل كدا.
الملك ناحور : يا ماثور، انت و تابوغ هتبقوا معايا نراقب المعركة علشان لو الموضوع خرج عن السيطرة، نقدر نلاقي حل.
الملك ناحور : اما بقى اخواتي هيبقوا معاك يا جدي جين تيجين و عليكم انكم تقتلوا اي ملك ممكن يظهر من ملوك الشياطين.
الكل ساعتها كانوا منتظرين رد جين تيجين و دا لانه هو دلوقتي بقي قائد فرقة ايزيس و بعد شوية.
جين تيجين : كسم دماغك يا ناحور، انتوا مستنيين ايه، فرقة ايزيس، هجوم.
الملك ناحور بيكلم الجيش : هجوم.
و فعلا بدأت المعركة بين جيش الجن بتاع كوكب الملك غايبان و عدده حوالي ٥٠٠ مليار قصاد جيش الشياطين اللي عدده حوالي الف و نص مليار و فعلا كل جيش بدأ يقرب من الجيش التاني لحد ما حصل الصدام بين الجيشين. و صوت القتل و الموت انتشر ف كل حته.

ف الصفوف الامامية عند فرعون و حورس و جيرال.
بدأت المعركة و حصل رزع ف الصفوف الامامية و الأمير فرعون راح عامل رمح كبير من الهواء و رماه على الشياطين و قدر يقتل منهم حوالي خمسة مليون شيطان و لكن بعد ما ماتوا، فرعون لقى ٣ امراء من الشياطين حواليه و بدؤا يضربوه و لكن فرعون كان بقي قوي بسبب التدريبات مع فرقة ايزيس و قدر يصد ضربتهم و راح عامل كورة كبيرة من النار و راح راميها ع الأمراء دول و حصل بعدها انفجار كبير و هما اتجرحوا جامد و ساعتها فرعون عمل سيف من الحديد و بقى يقطع راس كل واحد فيهم و لما خلص عليهم لقى أمير من الشياطين بقرب منه بسرعة و راح ضارب فرعون ف وشه و فرعون ساعتها اترمي جامد و لكنه اختفى و ظهر قدام الأمير دا و راح ضاربه ف بطنه و بعدها لف وراه و راح كاسر دراعه و بعدها راح فاصل راسه عن جسمه.

و حورس قعد يقتل ف جنود جيش الشياطين بسرعة جدا لدرجة انه قتل حوالي ٥٠ مليون منهم و بعد شوية ظهر امير من الشياطين و راح عامل كورة من البرق و رماها على حورس اللي قدر يصدها و عمل كورة كبيرة من الحديد و رماها ع الأمير دا و لكن الأمير صدها و ساعتها حورس راح عامل سيف كبير من البرق و قرب جامد من الأمير دا و راح قاطع راسه و بعد كدا حورس راح مكمل تقتيل ف جنود الشياطين.

جيرال بقى كان بيقتل الشياطين بس بكميات كبيرة و راح عامل سيوف كتير من الهواء و رماهم على جيش الشياطين و قتل منهم حوالي ٢٠٠ مليون واحد و ساعتها جيرال لقى اكتر من ١٠٠ أمير بيعملوا هجوم عليه و لكن جيرال قد يصد الهجوم و راح عامل رماح كتير من البرق و رماهم ع ال ١٠٠ أمير دول و قدر يوقع ٩٠ واحد منهم و العشرة الباقيين انسحبوا فورا.

عند الملك ناحور و تابوع و ماثور.
الأمير تابوغ : دا جيرال مش راحم حد يا جدعان.
الأمير ماثور : هههههه، جيرال مش مديهم حتي فرصة انهم يعملوا هجمات، دا نازل فيهم زي الجزار.
الملك ناحور : انا مكنتش اعرف ان جيرال ع الرايق كدا.

ف كوكب ملك ملوك الطاقة.
ظهر جدي الملك سيرافيم ف القاعة العامة ف القصر بتاعه و قعد ع كرسي العرش و هو مش طايق نفسه و باين عليه الندم و بعد شوية نده ع العرافة و هي ظهرت قدامه.
الملك سيرافيم ب غضب : انتي ليه مقولتيش ان مازن لسه بادئ تدريب ف الطاقة النقية.
العرافة متوترة : انا مكنتش اعرف انك هتعمل قتال معاه، لو كنت اعرف كنت نبهتك من الاول.
الملك سيرافيم بيزعق : بعد كدا تقولي كل حاجة تعرفيها و الا هتموتي و هجيب حد مكانك سمعتي.
العرافة : انا اسفة جدا، و من هنا و رايح هقول كل حاجة اعرفها.
الملك سيرافيم : امشي من هنا دلوقتي.
العرافة : ثانية بس، دلوقتي حصل هجوم من الشياطين على كوكب الملك غايبان و دلوقتي جيش كوكب غايبان بيحارب جيش الشياطين.
الملك سيرافيم : و انا مالي، انا مش هقدر أتدخل الا لما يظهر ملك الشياطين و لو حصل و اتدخلت دلوقتي ممكن اقتل الجيشين كلهم بسبب اني مش طايق نفسي، امشي من هنا يلا..
العرافة اختفت فوراََ و الملك سيرافيم بقى قاعد يفكر و يكلم نفسه.
الملك سيرافيم : اهو وصل بيا الحال اني اقتل حفيد من احفادي و دا كله بسبب التسرع ف الحكَم ع الأشخاص.
نفسه : ما اللي حصل دا غصب عنك لأنك كنت فاهم غلط، انت عملت كدا لأنك كنت مفكر أن مازن بقاله كتير جدا بيتدرب ع الطاقة النقية و لسه مش عارف يسيطر عليها.
الملك سيرافيم : المفروض كنت افهم الأول و اخد بالي لما اخويا جين تيجين قال ان مازن لسه مش قوي زينا.
نفسه : ما خلاص بقى، لازم تفوق من اللي انت فيه دا، انت ناسي انك عندك مسؤوليات كتير.
الملك سيرافيم : مبقتش حاسس اني اقدر، انا حاسس اني مش زي زمان.
نفسه : انت ناسي انك خالد يعني مش بتموت.
الملك سيرافيم : اومال انا حاسس كدا ليه..
نفسه : لأنك حاسس بالذنب بسبب انك قتلت مازن.

ف عالم الشياطين.
الشيطان عتنوف كان قاعد مع كينوخ و هيبون.
الشيطان كينوخ : احنا دلوقتي حركنا جزء من الجيش علشان نهاجم كوكب غايبان.
الشيطان عتنوف : و اول ما نخلص من غايبان و كوكبه، هنحرك جزء تاني من الجيش و هكذا لحد ما نقضي على نسل سيرافيم كله.
الشيطان هيبون : اهم حاجة ان بابا يصحى بقى علشان نقدر نغلب ملك ملوك الطاقة سيرافيم و الا ممكن نخسر الحرب دي تاني و ساعتها مش هنقدر نقوم تاني و ساعتها الجن هيبقوا أقوى مننا بكتير.
و هما بيتكلموا ظهرت قدامهم العرافة.
العرافة فرحانه : يا اخواتي، الخطة نجحت خلاص.
الشيطان كينوخ : بجد يا اختي.
العرافة : ايوه، و سيرافيم قتل اللي اسمه مازن دا و بسبب كدا هو دلوقتي حزين جدا و دي بقي فرصة.
الشيطان عتنوف : دي فرصة بنت حرام، لأن كدا ملك ملوك الطاقة مش هيدخل الحرب الا لو ظهر بابا اللي هو ملك الشياطين.
الشيطان هيبون : كلامك صح، لأنه لو دخل الحرب دلوقتي ممكن يدمر الجن كمان مش جيش الشياطين بس ههههههه.
العرافة : بس انا خلاص قرفت، دا كان هيموتني من شوية بسبب انه زعلان جدا و كمان دا غاضب جدا.
الشيطان كينوخ : متقلقيش، سيرافيم مش هيعمل كدا لانه حاسس دلوقتي انه بقى قاتل ههههههههه كسم العظمة، اخيرا هنقدر نكسب الحرب دي خلاص.
الشيطان هيبون : روحي انتي دلوقتي بقي علشان لو اتأخرتي سيرافيم ممكن يشك فيكي.
العرافة اختفت فوراََ و رجعت قصر الملك سيرافيم.

بعد حوالي مليار سنة.

كانت نالمورا و مي و سيلين فاقوا من زمان و نالمورا قدرت تربى ابني موري و تعبت جدا ف تربيته لانه طالع ليا بالضبط و كمان وشه شبه وش التنانين و كمان عنده خصائص التنانين و موري ابني كان عارف انا اتقتلت ازاي و علشان كدا كان عنده نفس وجهة نظري ف انه لازم يبقى قوي علشان يقدر يحمي اللي بيحبهم و هو دلوقتي عندن مليار سنة بس هو أكبر من كدا بسبب انه كان بيتدرب ف غرف الزمن اللي موجودة ف قصر الملك غايبان و بس مرضيش يتجوز لحد دلوقتي لأنه كان مهووس اكتر مني بموضوع القوة و الطاقة و دلوقتي هو عنده الطاقة النقية و قوته زي قوة جين تيجين و لكن جين تيجين أقوى منه ب حاجة بسيطة و جين تيجين كان كل فترة يسيب منطقة الحرب و يروح يدرب موري ابني و بعد كام شهر يرجع تاني منطقك الحرب اللي لسه مستمرة لحد دلوقتي بقالها حوالي مليار و حصل خساير كتير ف كل جيش و بعد ما كان جيش الجن بتاع كوكب الملك غايبان حوالي ٥٠٠ مليار بقى عدده حوالي ١٠٠ مليار بس و جيش الشياطين بعد ما كان عدده حوالي ١٥٠٠ مليار بقى حوالي ١٠٠٠ مليار بس و دا معناه ان اللي هيخسر المعركة هو جيش الجن بتاع كوكب الملك غايبان.

ف الصفوف الامامية عند حورس و جيرال و فرعون.
فرعون بدأ يتعب بسبب انه لسه بيحارب من مليار سنة و لسه المعركة مستمرة و فرعون كان بيحارب قصاد ٨ أمراء من امراء الشياطين، فرعون راح عامل رماح كتير من النار و رماهم على ال ٨ أمراء دول و لكن بسبب انه تقريبا مبقاش عنده طاقة ف الرماح دي كانت ضعيفة و الأمراء دول قصد يصدوها بسهولة و راح كل واحد فيهم عامل كورة من الحديد و رماها على فرعون اللي مقدرش يصدهم و جسمه اتفشخ.

حورس بقى كان طلعان ديك امه بسبب انه كان بيقتل عدد كبير من الشياطين بسرعة و دا خلي جسمه يستهلك طاقة بشكل كبير و بسبب كدا جسمه اتفشخ برضو زي فرعون.

جيرال بقى كان استهلك معظم الطاقة اللي عنده و هو كان بيحارب ٢٠٠ مليون جندي من الشياطين لوحده بس كان قادر يصد قصادهم و لسه ماسك نفسه و قدر يعمل أسهم كتير من المياه و رماهم على جيش الشياطين و قدر يقتل ٤٠ مليون منهم.
لازم تلاحظو حاجة، انا عارف ان فيه هتقول لما هو قادر يقتل العدد دا كله بهجوم واحد ليه بقى الحرب متسمرة لمدة مليار سنة، و علشان كدا لازم تعرفوا حاجة، الضربات الكبيرة اللي زي دي اللي ممكن تقتل عدد كبير بتتعمل كل فترة و التانية و علشان كدا لسه الحرب مستمرة.

عند الملك ناحور و تابوغ و ماثور.
الأمير تابوغ : يا ناحور، احنا لازم ندعم حورس و فرعون و جيرال و الا هيموتوا.
الأمير ماثور : فرعون لازم يتعالج هو و حورس و جيرال.
الملك ناحور : يا ماثور، روح ل الملك شمهروش و خليه هو و اللي معاه ياخدوا مكان فرعون و جيرال و حورس لان خلاص شغل الهزار اللي بقاله مليار سنة دا خلص خلاص، دلوقتي اهم وقت ف المعركة دي.
اختفى الأمير ماثور.

عند الملك شمهروش و الملك داجير و الملك بركاع و الملك تارول.
الملك تارول : يا جماعة احنا لازم نهجم دلوقتي و الا هنخسر حورس و فرعون و جيرال.
الملك داجير : مينفعش،. لازم الأمر يجي من قائد الجيش الملك ناحور.
الملك بركاع : بس برضو مينفعش نسيب حورس و جيرال و فرعون يضيعوا بالشكل دا.
الملك شمهروش : ما تسكتوا بقى و اصبروا، اكيد جدنا ناحور هيعمل حاجة.
بعد شوية ظهر قدامهم الأمير ماثور.
الأمير ماثور بيكلم الملك شمهروش : الملك ناحور بيقولك بدلوا اماكنكم مع جيرال و حورس و فرعون.
و بعد كدا اختفى الأمير ماثور و راح عند الأمير حورس و فرعون و جيرال و قالهم ينسحبوا و فعلا كلهم انسحبوا و ظهر مكانهم الملك شمهروش و الملك تارول و الملك داجير و الملك بركاع و بعد كدا حورس و فرعون و جيرال اختفوا و ظهروا قَف قصر الملك غايبان و كان موجود فيه كل أطباء او حكماء الكوكب كله و معاهم الملك غايبان علشان يعالجوا جروح اي حد يظهر ليهم. و بعد شوية بدأ الملك شمهروش و المالك تارول و الملك بركاع و الملك داجير المعركة.

الملك شمهروش اول ما دخل المعركة راح عامل سحابه كبيرة جدا و نزل منها أسهم برق كتير فشخ و قدر يوقع من جيش الشياطين حوالي مليار و دي كانت حاجة عظيمة فشخ و لكن ظهر ليه ملك من ملوك الشياطين و راح ضارب الملك شمهروش ف بطنه و لكن الملك شمهروش اختفى و ظهر بعيد عنه و راح عامل رمح كبير من البرق و ضرب بيه الملك دا و قدر فعلا يقتله ( بس خلو بالكم ان دا ملك عادي من ملوك الشياطين، طبعا هو مش زي قوة ولاد ملك الشياطين اللي هما كينوخ و عتنوف و هيبون و دول بقى اللى كان مستنيهم جين تيجين و معاه اموات مازن علشان لو حد ظهر فيهم ممكن يقتل الجيش كله.)

الملك تارول كان نازل رزع ف اي حد يقابله لدرجة ان كل الشياطين بقت تهرب منه و لكنه مش مديهم فرصة و قعد يقتل منهم شوية حلوين حوالي نص مليار و بعد شوية ظهر قدامه كام ملك من الملوك الموجودين ف جيش الشياطين و دول برضو ملوك عاديين و راحوا عاملين كذا هجمة ع الملك تارول و لكن تارول مسكهم فشخهم واحد واحد.

الملك داجير كان متخصص ف هجمات النار و راح عامل كرات كتير من النار وبدأ ينزل بيهم على عدد حلو من جيش الشياطين و قدر يقتل منهم حوالي ٣٠٠ مليون.
و الملك بركاع دا بقى الرايق ابن الرايق لانه كان واقف مكانه و اللي يقرب منه يقتله و لو محدش قرب يقعد يطير و اللي يقابله يقتله كان برنس كدا ف نفسه شخصيته رايقة فشخ.

عند قائد جيش الشياطين.
قاعد الجيش كان واقف مع المساعد بتاعه.
المساعد : احنا لازم نتدخل بقى لأننا كدا هنخسر، الاربع ملوكَ اللي ظهروا فجأة دول عاملين زي التيران و نازلين قتل ف جنودنا ( قصدت على شمهروش و داجير و بركاع و تارول.).
قائد جيش الشياطين : هههههههه، متقلقش احنا لسه اكبر منهم ف العدد و بعدين انا لو تدخلت دلوقتي المعركة هتخلص و دا مينفعش لاني بحب اسمع صوت القتل و الحرب بيبقى صوت جميل فشخ.
المساعد : هههههههه، بصراحة عندك حق، احنا نستنى لما يتعبوا و نروح نقتلهم و خلاص.

ف قصر الملك غايبان.
الملك غايبان و كل الحكماء اللي معاه مانوا بيعالجوا اي حد يظهر ليهم من جيش كوكب الملك غايبان و ف غرفة الزمن كان موجود ابني موري و كان بيتدرب و كان موجود ف قاعة من قاعات القصر امي الملكة يارا وا اختي ميار و مي و سيلين و الملك نالمورا و خالتي أميرة و بنتها ولاء و معاهم مايا بنتي اللي بقت ف قوة عمها ديرايير.
الملكة يارا : ايه نالمورا، مش قولنا بلاش الزعل دا بقى يا حبيبتي.
الأمير ميار : يا نالمورا، من الاخر كدا انت لو خليتك زعلانه مازن مش هيرجع تاني لازم تكملي حياتك يا حبيبتي لان اكيد مازن عايز كدا.
مايا : عندك حق يا عمتي ميار، بابا مازن كان دايما بيتدرب علشان يقدر يحمينا كلنا و كمان علشان نقدر نكمل حياتنا مش علشان نقعد نزعل.
الملكة نالمورا ب حزن : يا جماعة دا الوحيد اللي حبيتوا ف حياتي، انا مكنتش بحب غايبان بس وافقت اني اتجوز غايبان لان بابا سيرافيم كان عايزني اتجوز واحد تاني بس انا مكنتش راضية و علشان كدا انا اتجوزت غايبان لكن الوحيد اللي حبيته ف حياتي هو مازن و بس و صعب جدا اني اكمل حياتي من غير و الحاجة الوحيدة اللي مستحملة علشانها هي ابني موري بحس دايما ان مازن قدامي.

عند الملك غايبان.
ظهر الملك حاروش قدامه ف القاعة العامة.
الملك غايبان : سيبت المعركة ليه يا حاروش.
الملك حاروش : معلش يا جدي بس جين تيجين بيقولك تعالي ليه بسرعة.
بعد كدا اختفى الملك غايبان و معاه الملك حاروش و ظهر الملك حاروش ف المكان بتاعه اللي محدده ناحور و ظهر الملك غايبان قدام الملك جين تيجين.
الملك غايبان : ايه يا عمي.
جين تيجين : بص يا غايبان، انت هتاخد فاسيرون ابن مازن و تروحوا تطمنوا على كل اخواتك، امنحوتب و نيو و تايجرا و خليهم دايما مستعدين لان ممكن يحصل هجوم ع الكواكب بتاعتهم، فاهم ولا ايه.
الملك غايبان : مفيش اي مشكلة، بس مين اللي هيمسك القسم الطبي.
جين تيجين : متقلقش روح انت و سيب الحكماء يشوفوا شغلهم.
بعد شوية اختفى فاسيرون و معاه الملك غايبان.

ف كوكب الملك امنحوتب.
الملك امنحوتب كان قاعد ف القاعة العامة مع كل ملوك الكوكب و ساعتها ظهر قدامهم فاسيرون و معاه الملك غايبان.
الملك امنحوتب : اهلا يا اخويا ايه اخبار المعركة.
الملك غايبان : انا مش عارف لاني ماسك القسم الطبي.
فاسيرون : وقع مننا جنود كتير بس وقع من جيش الشياطين جنود اكتر.
الملك امنحوتب : كويس جدا كدا يبقى الواحد مطمن.
الملك غايبان : لا، خد بالك، بيقولك عمنا جين تيجين، خد حذرك و جهز نفسك لأي هجوم مفاجئ من جيوش الشياطين.
الملك امنحوتب بيكلم ملوك الكوكب بتاعه : سمعتوا، كل واحد يروح يجهز الجيش زي ما اتفقنا.
مفيش كام ثانية و كل ملوك كوكب الملم امنحوتب اختفوا و راحوا يجهزوا نفسهم علشان لو حصل اي هجوم مفاجئ.
الملك غايبان : اهم حاجة انت جيشك كبير يا اخويا.
الملك امنحوتب : بتسأل ليه.
الملك غايبان : لان جيش الشياطين اللي بيهاجم الكوكب بتاعي كان حوالي ١٥٠٠ مليار جندي و فيهم كمان أمراء و ملوك.
الملم امنحوتب مخضوض : احااااااااااااا، ايه الاعداد دي كلها يا غايبان و ازاي قدرتوا تمسكوا نفسكم ف المعركة دي دا جيشك كله حوالي ٥٠٠ مليار.
فاسيرون : قصدك كان ٥٠٠ مليار.
الملك امنحوتب : ليه هما بقوا كام دلوقتي.
فاسيرون : بقي حوالي ١٠٠ مليار بس و المعركة كدا بقالها حوالي مليار سنة شغالة و جيش الشياطين بقى حوالي ١٠٠٠ مليار.
الملك امنحوتب بلع ريقه : دا أعدادهم مرعبة فشخ يا جماعة.
فاسيرون : هو انت جيشك قد ايه.
الملك امنحوتب : جيشي حوالي ٣٠٠ مليار بس.
الملك غايبان : دا قليل يا امنحوتب، حاول تعمل تجنيد عام فوراََ و لازم تلحق تدرب الجنود الجداد دول بأسرع وقت و تبقى تستخدم غرف الزمن علشان تسرع العملية شوية.
الملك امنحوتب : شكلي هعمل كدا فعلا، بس انت كمان لازم تعمل كدا لان انت جيشك بقى قليل فشخ.
فاسيرون : متقلقش، هو فعلا الجيش بقى حوالي ١٠٠ مليار و لكن دول عبارة عن أمراء و ملوك و دا غير أن معانا اخوات ابويا مازن و جين تيجين بنفسه موجود معانا.
الملك امنحوتب : كدا انتوا ف السليم.
الملك غايبان : اسيبك انا بقى و اروح أبلغ اخوك نيو و اختك تايجرا.

بعد كام يوم رجع غايبان و فاسيرون عند كوكب الملك غايبان و راحوا عند جين تيجين.
الملك غايبان : كله تمام يا عمي.
جين تيجين : ارجع انت يا غايبان علشان تمسك القسم الطبي و يا ريت تشتغل مع الحكماء انت كمان و اللي تعالجه تخليه يرجع تاني للمعركة فهمت.
الملك غايبان : تمام يا عمي بعد إذنك.
اختفى الملك غايبان و راح القصر بتاعه.
فاسيرون : انا هروح اشوف اخويا موري يا جين.
جين تيجين : ماشي يا فاسيرون بس بسرعة لأننا ممكن نحتاجك بعد شوية.
اختفي فاسيرون و ظهر ف قصر الملك غايبان و دخل غرفة الزمن و قعد يدور على موري و بعد شوية شافه و قرب منه.
فاسيرون : اخبارك ايه يا اخويا.
موري : انا تمام، اهم حاجة ايه اخبار المعركة.
فاسيرون حكي ل موري عن كل حاجة وصلت ليها المعركة.
موري : هو عدد الجرحى عندنا و اللي جدي غايبان بيعالجهم دلوقتي قد ايه.
فاسيرون : عددهم حوالي ٢٠٠ مليار.
موري : يعني لو عالجناهم هيقدروا يرجعوا للمعركة و كدا يبقى عدد جيشنا ف المعركة حوالي ٣٠٠ مليار صح كدا.
فاسيرون : مضبوط.
موري : طبعا انت عارف اني بستخدم الطاقة النقية.
فاسيرون بيضحك : عارف يا فشيخ.
موري : انا ممكن اعالج كل دول ف وقت واحد و هستخدم السحر.
فاسيرون مخضوض : هو انت خلاص خدت طريق ملوك الطاقة و بقيت تستخدم السحر.
موري : ايوه يا فاسيرون، و كمان مش اي نوع.
فاسيرون : اني نوع بقى.
موري : النوع اللي بيستخدمه ملوك الطاقة، سحر الفن الكبير.
فاسيرون : دا انت فاجر يا جدع، بس انا عندي سؤال.
موري : إنجز و اسأل مش كفاية انك معطلني عن التدريب.
فاسيرون : هو ازاي الواحد بيكتسب الطاقة النقية.
موري : زي ما انت عارف، الطاقة النقية الواحد بيتولد بيها و بتكبر جواه لحد مرحلة معينه و ساعتها مش هتعرف تعمل حاجة الا لما تعرف ازاي تستخدمها.
فاسيرون : ايه الجديد ما انا عارف كل دا.
موري : كل دا صح بس فيه طريقة تانية.
فاسيرون فرحان : ايه هي يا برنس.
موري : نفسي تبطل تعريص شوية و تركز.
فاسيرون : يا عم اهدي شوية دا انا حتى ابقى اخوك الكبير.
موري : يا شيخ اتنيل بلا خيبة.
فاسيرون : قول بقى و إنجز، ايه بقى الطريقة التانية اللي تخليك يبقي عندك طاقة نقية.
موري بقي يتكلم جد : الطريقة دي هي انك تحاول تتعلم سحر الفن الكبير اللي بيستخدمه ملوك الطاقة.
فاسيرون : دا مستحيل لأنك لازم الأول تبقى من ملوك الطاقة علشان تع ف تستخدم سحر الفن الكبير، و علشان تبقى من ملوك الطاقة لازم يبقى عندك الأول الطاقة النقية.
موري : ما انا كنت فاكر زيك كدا بس انا لما اتولدت مكنش عندي اي طاقة نقية كان جسمي كله عبارة عن طاقة عادية و لكن حبيت ف يوم اتعلم السحر علشان يبقى معايا سلاح زيادة غير قدراتي و فعلا اتعلمت سحر المعرفة القديمة و دا اول نوع من انواع السحر و دا اللي الملك امنحوتب بيستخدمه و لكن لما اتعلمته حبيت اتعلم السحر اكتر و اكتر و حاولت اجرب سحر الفن الكبير و بعد فترة من محاولات كتير انتهت بالفشل قدرت اعمل اول تعويذه باستخدام سحر الفن الكبير و ساعتها لاقيت جسمي كله بيحرقني جامد و فقدت الوعي و لما فوقت لاقيت جين تيجين قدامي و قالي كويس انك قدرت توصل ل الطاقة النقية يا موري و ساعتها هو اللي بدأ يدربني.
فاسيرون : طب انا عايز اجرب الموضوع دا او الطريقة دي.
موري : طب اصبر شوية، هروح المكتبة اللي انا عملتها هنا و هجيب منها كتاب سحر المعرفة القديمة و لما تتعلم سخر المعرفة القديمة ساعتها هتحاول تتعلم سحر الفن الكبير و لو قدرت تعمل تعويذه واحد بس ساعتها هتحس ان جسمك بيتحرق و هتفقد الوعي و لما تفوق هتلاقي جسمك كله بقى عبارة عن طاقة نقية.
فاسيرون: خلاص تمام.
اختفى موري و ظهر عند مكتبة كبيرة جدا و المكتبة دي موري ابني قعد يجمع كل الكتب اللي فيها دي من ايام ما كان صغير لانه كان حابب يبقى عنده قوة كبيرة و لما موري وصل المكتبة راح عند رف معين و طلع منه كتاب سحر المعرفة القديمة و خد الكتاب و اختفى و ظهر قدام فاسيرون.
موري : امسك دا كتاب سحر المعرفة القديمة عايزك بقى تقعد تتعلم كل حاجة فيه و تطبقها اول ب اول و لما تخلص ابقى قولي.
فاسيرون : تمام يا اخويا بس انا عندي سؤال.
موري : قول يا صداع انت.
فاسيرون : هو حد عارف الطريقة دي غيرنا..
موري اتكلم جد : لا، محدش يع ف غيري انا و انت حتى جين تيجين مش عارف بالرغم انه من ملوك الطاقة بس لو حسيت انك قولت الطريقة دي لحد اقسم اني هقتلك سمعت.
فاسيرون اتكلم جد :متقلقش مفيش حد هيعرف.
موري : انا رايح دلوقتي.
فاسيرون : يا عم ما تصبر انا لسه مخلصتش.
موري : ايه يا زفت إنجز شوية.
فاسيرون : هو انت ليه بتستخدم السحر و ايه الفرق بين السحر و الطاقة لما تيجي تستخدمهم.
موري : لما تعمل هجمات بالطاقة اللي عندك، بعد فترة ف القتال الطاقة دي بتخلص لكن السحر مش بيحتاج منك اي طاقة دا غير انك ممكن تستخدم السحر ف انك تكبر طاقتك من غير تدريب بس طبعا لحد حدود معينه و كمان حاجات كتير بس المشكلة ف السحر عامةََ هي انك تتعلمه.
بعد شوية موري اختفى من قدام فاسيرون و ظهر عند باب غرفة الزمن و خرج من غرفة الزمن و راح القاعة العامة عند الملك غايبان .
الملك غايبان : ايه يا موري خلصت تدريب اخيرا.
موري : ايوه يا جدي و عايز اقولك حاجة.
الملك غايبان : اتفضل.
موري : انا عايزك تجمع كل المصابين اللي هنا علشان اعالجهم كلهم و يرجعوا المعركة تاني.
الملك غايبان مخضوض : بص انا عارف انك بتستخدم الطاقة النقية لكن مكنتش اعرف ان ملوك الطاقة ممكن يعملوا حاجة زي دي.
موري : متقلقش يا جدي، اهم حاجة تجمعهم كلهم ف مكان واحد.
الملك غايبان : تمام يا موري.
بعد شوية نده الملك غايبان ع المستشار الخاص بيه و مفيش كام ثانية و المستشار ظهر قدامه.
الملك غايبان : مش احنا عندنا ٢٠٠ مليار جندي مصاب.
المستشار : كلامك صح يا مولاي.
الملك غايبان : عايزك بقى تجمعهم كلهم ف ساحة التدريب فوراََ.
المستشار : تحت امر مولاي.
اختفى المستشار الخاص و بعد ساعتين ظهر تاني و قال.
المستشار الخاص : مولاي الملك، انا جمعت المصابين ف مكان واحد زي ما أمرت يا مولاي و هما دلوقتي ف ساحة التدريب.
اختفى الملك غايبان و ابني موري و ظهروا ف ساحة التدريب.
الملك غايبان : اهو كلهم ف مكان واحد زي ما انت عايز.
موري : ممكن تبعد عني شوية يا جدي.
الملك غايبان بعد جامد عن موري و بعد كدا موري طار ف الجو و وقف و رفع ايده اليمين و خلاها قصاد بمستوى كتفه و بعد كدا ظهر مثلثات كتير جدا حوالين دراع موري و برضو طالع منهم نور ازرق و بعد كدا موري ظهر مربع و موري دخل المثلثات جوا المربع دا و بعد قال.
موري : الفن الكبير ، المعالجة الأخيرة.
و هنا بقى ظهر مربع كبير جدا حوالين كل المصابين اللي عددهم ٢٠٠ مليار و المربع دا فجأة بقى يطلع نور ابيض و كان فيه رموز كتير فشخ و المربع دا بدأ يدور بسرعة فشخ و بعد شوية رجع يلف براحة و فجأة ظهر حوالين كل مصاب مربع صغير و بعد شوية اللي كان مجروح ف جسمه اتعالج و اللي كان فيه حاجة ف جسمه مقطوعة رجعتله من جديد و اللي طاقته كانت قليلة و ضعيف رجعت قوية تاني و بقوا كلهم ولا كأنهم دخلوا حرب اصلا و بعد كدا المربعات دي اختفت و التعويذة انتهت و كل المصابين بقوا زي الفل و موري رجع تاني عند الملك غايبان اللي كان فاتح بقه من الذهول لانه مكنش متوقع ان سحر الفن الكبير يعمل دا كله.
موري بيضحك : مالك يا جدي، فاتح بقك كدا ليه.
الملك غايبان مذهول : كسم العظمة يا جدع دا انت طلعت فاجر ياض يا موري.
موري : هههههه، انت طلعت نكتة يا جدي.
الملك غايبان : ههههه، عندك حق دا انا بالنسبة ليك ولا حاجة.
موري : طب اروح انا اشوف امي و اختي مايا و باقي القطيع هههه.
اختفى موري من قدام الملك غايبان و بعد كدا ظهر عند نالمورا و اللي معاها.
الملك غايبان بيكلم ٢٠٠ مليار جندي بصوت عالي : دلوقتي انتوا بقيتوا تمام يلا بقى نرجع المعركة.
اختفى الملك غايبان و معاه ٢٠٠ مليار جندي.

عند الملكة نالمورا و اللي معاها.
ظهر قدامهم ابني موري و راح قعد جنب نالمورا.
موري بيضحك : اخباركم ايه يا عالم يا وسخة.
الملكة نالمورا بتضربه على دماغه : مش قولنا بلاش قلة الأدب دي ياض انت.
موري : بس يا شاطرة و ابعدي ايدك، دي ولا ايد التنانين.
الملكة يارا : ما تحترم نفسك يا زفت انت.
موري : اتفرجوا بقى، العجوزة بتتكلم و كمان بتعرف تزعق.
ميار : اسمع كلامي انا مش انا عمتك حبيبتك يا موري.
موري : و دلوقتي الصداع اشتغل و مش هنخلص.
مايا : يا موري لم نفسك شوية مش كل شوية قلة أدب.
موري : يااااه ازايك يا مايا، صحيح هو انتي بزازك صغرت ليه هههههه.
مي : موري، قوم من هنا حالا بدل ما اقوم ازعلك.
سيلين : على فكرة يا موري، انت لما تبقى قليل الادب دا مش معناه انك كدا فشيخ و مفيش منك اتنين، بالعكس انت كدا بتخلي الكل يحتقرك.
موري : ههههه كويس انك عارفة نفسك يا سيلين.
مي : و كمان من غير ما تقول يا طنط سيلين.
موري : بلا نيلة، طنط ايه وبتاع ايه، دا نفسي انام معاها هههههههه.
الملكة نالمورا اول ما سمعت كدا وقفت من مكانها و قالت.
الملكة نالمورا ب غضب : انت كدا زودتها جامد يا خول انت.
ساعتها بقى موري بدأ يزهق شوية و قلب شخص تاني خالص و ملامح وشه اتغيرت خالص.
موري ب نبرة حادة : انا مش قولت قبل كدا اوعي ف يوم تتعصبي عليا، حصل ولا محصلش.
الملكة نالمورا لما لقت موري كدا خافت فشخ و جسمها اتحرك لوحده و قعدت مكانها و هي مرعوبة و قالت ب صوت ضعيف.
الملكة نالمورا مرعوبة : ح ح حصل فعلا.
موري : مش سامع كويس.
الملكة نالمورا : حصل فعلا.
موري اول ما سمع كدا رجع زي ما كان ف الاول و بقى هادي و قال.
موري و هو بيضحك : متعمليش كدا تاني بقي هههههههه كسم الضحك يا جدعان.
و بعد شوية لقى امه نالمورا بتعيط جامد لانها حساسة فشخ و ساعتها هو زعل لان هو السبب و ساعتها راح مقرب منها و مسك ايدها و راح بايسها و قال.
موري : مش انا برضو قولتلك قبل كدا اوعي تخافي مني لان عمري ما هأذيكي.
الملكة نالمورا : حصل فعلا.
موري : طب ليه بقى خوفتي مني من شوية.
الملكة نالمورا : مش عارفة.
موري : خلاص بقى بطلي عياط يا رخمة.
بعد شوية موري راح مقرب من سيلين و قال.
موري : يا طنط سيلين، انا اسف.
سيلين : يا عم عارفة انك كنت بتهزر ما انت طالع ل ابوك.
موري : انا مش بتأسف ع اللي قولتوا من شوية.
سيلين : اومال على ايه.
موري : على دا.
ساعتها موري راح ماسك خدود سيلين و قعد يشدهم جامد و هي بتصرخ و كل اللي قاعدين بيضحكوا جامد و بعد شوية ساب خدودها.
سيلين : انت زي مازن بس زيادة حبتين تلاتة و هزارك غشيم اوي.
بعد كدا موري راح ل مايا و قال.
موري : يا اختي الكبيرة، اوعي تزعلي مني يا مايا انتي عارفة انتي غالية عندي قد ايه.
مايا بتضحك : ولا يهمك يا رايق.
موري : بس انا برضو حاسس ان بزازك بقوا صغيرين، دول كانوا منفوخين من اسبوع بس.
مايا : امشي يا ابن المفضوحة.
بعد كدا موري راح مقرب من ميار و قال.
موري : ايه يا صداع، مش هتتجوزي الواد فرعون ولا ايه دا الواد هيموت و ينيكك و كمان بيحبك فشخ و متنسيش انك كنت قايله ليه انك هتردي عليه بس الكلام دا من قبل حتى ما ابويا يموت، ناوية على ايه يا صداع.
ميار : و انت مال اللي خلوفك يا رخم، نفسي ف مرة اشوفك بتتكلم كلام محترم.
موري : ليه هو انا زي الواد الخايب اللي اسمه غايبان.
الملكة يارا : ما تحترم نفسك بقى هو انت شوية تبقى كويس و شوية تقلب.
موري : اسكتي انتي يا ام بزاز كبيرة، يا ستي، انتي عليكي بزاز و طياز، من الاخر كدا انتي مهلبية يا رايقة.
خالتي أميرة : يا زفت مش قولنا كفاية خلاص.
موري : نفسي افهم حاجة واحدة بس، يا يارا، انتي جميلة كدا ازاي.
ولاء : دا مش ناوي يسكت.
موري : يا رخمة، انا و ستي بنهزر مع بعض ايه بقى اللى دنلت ف الموضوع يا ام كس كبير محتاج زبير.
مي : ما تسكت يا زبن الزنيوكة.
موري : يعوي انتي يا مي، زانية ولا منيوكة.
الملكة نالمورا : يا موري ممكن تبطل بقى قلة أدب.
موري : حاضر يا ماما، علشانك انتي بس يا كيوت يا قمر و النعمة قمر يا جدعان.
مايا : انا نفسي افهم انت رايق كدا ازاي و الحرب شغالة ف الفضاء يعني مش بعيد عننا.
موري ب نبرة حادة : مايا، اوعي تفكري ف يوم من الايام تفهميني لأنك هتتعبي جامد و خلي بالك اني متساهل معاكي لحد دلوقتي، انتي بقالك فترة غايبة عن التدريب و دا شئ مش كويس خالص، سمعتي و لا أقول تاني.
بعد شوية من الرخامة بتاعة موري ( موري مش رخم بالعكس هو بيحبهم كلهم جدا و علشان كدا بقى قوي و لكن مشكلته انه مش بيقدر يعبر عن اللي جواه) بعد كدا موري اختفى و رجع دخل غرفة الزمن راني و راح عند فاسيرون.
موري : ها وصلت ل ايه يا برنس.
فاسيرون : انا اتعلمت نص اللي ف الكتاب.
موري : كويس، كمل بقي يا اخويا و لما تخلص الكتاب و تبطق كل اللي فيه ابقى قولي.

ف مكان المعركة عند الملك ناحور.
الأمير تابوغ: كدا كويس يا ناحور.
الأمير ماثور : اصبر شوية و ابقى احكم.
الملك ناحور : مفيش وقت ل الصبر، يا تابوغ، روح ل عمي، الملك شيدرون هو و عمي الملك كيو و قول ليهم يهجموا على جيش الشياطين من الخلف علشان نبدأ نحاصرهم بقى.
اختفى الأمير تابوغ.
عند الملك شيدرون و الملك كيو.
الملك كيو : هو ناحور ابن غايبان مستني ايه لحد دلوقتي، احنا لازم نهجم دلوقتي من الخلف علشان نطوق الجيش النجس بتاع الشياطين دا.
الملك شيدرون : بص يا كيو، انا عارف انك عايز تنتقم بسبب الكوكب بتاعك اللي اتدمر و انا كمان عايز انتقم لان كوكبي ضاع زي كوكب من زمان و لكن لازم نحكم عقلنا شوية.
و هما بيتكلموا ظهر قدامهم الأمير تابوغ.
الأمير تابوغ : الملك ناححور بيقولكم ابدؤوا الهجوم من الخلف يلا.
اختفي الامير تابوغ و ظهر عند الملك ناحور.
الملك شيدرون : يلا يا اخويا.
الملك كيو : يلا بقى نوريهم يعني قوة ولاد ابن ملك ملوك الطاقة.

ف اخر جيش الشياطين او عند الصفوف الخلفية ف جيش الشياطين.
جندي شيطان ١ : المعركة سخنت اوي، انا نفسي ادخل احارب يا عم.
جندي شيطان ٢ : عندك حق، انا متحمس جدا و نفسي اقتل جن كتير.
و هما بيتكلموا ظهر قدامهم الملك شيدرون و الملك كيو.
الملك شيدرون : مفاجأة يا ولاد الخول.
الملك كيو : fuck you mother fuckers.

الملك كيو راح مجمع طاقة و راح عامل سحابة كبيرة جدا و نزل من السحابة دي هجمات من البرق. و الرعد و المياه و النار و الأرض يعني كل عناصر الطبيعة و قدر حرفيا يفشخ جيش الشياطين و قتل منهم حوالي ٢٠٠ مليار و كدا بقى عدد جيش الشياطين حوالي ٨٠٠ مليار و بعد كدا الملك كيو بقى بيدور ع الملوك و الأمراء الشياطين و يقعد يقتل فيهم.

الملك شيدرون بقى كان فشيخ لانه كان أقوى من الملك كيو و كمان شيدرون بيعرف هجمات كتير و متخصص ف الهجمات ع المدى الواسع. راح مجمع طاقة و راح عامل رماح كتير من النار و أسهم كتير من البرق و سيوف من الحديد و المياه و عمل جبلين كبار من الأرض و رماهم على الشياطين و قتل منهم ٤٠٠ مليار و حصل هزة كبيرة ف أرض المعركة بسبب الهجوم دا و غير ٤٠٠ مليار اللي ماتوا كان فيه حوالي ١٠٠ مليار مصابين بس إصابات تقيلة جدا و كدا بقى جيش الشياطين عدده حوالي ٣٠٠ مليار و بعد شوية بدأ الملك شيدرون يعمل هجمات كبيرة و يرميها ع الأماكن القوية ف جيش الشياطين لدرجة انه قتل يقتل و يصيب حوالي ٥٠ مليار باستخدام هجمات متوسطة مش قوية جدا و مش ضعيفة.

عند الملك ناحور.
الأمير تابوغ و الأمير ماثور واقفين بيترعشوا من الذهول لأنهم اول مرة يشوفوا هجمات بالطريقة الكبيرة دي.
الملك ناحور : ما تركز بقى يا عم انت و هو.
الأمير تابوغ : اركز ايه بس دا الملك شيدرون و الملك كيو مسحوا نص جيش الشياطين ف كام ثانية.
الأمير ماثور : بقي دول الملك شيدرون و الملك كيو اللي بيدربوا فرقة ايزيس.
الملك ناحور : انا عارف ان أعمامي اقوياء جدا ركزوا بقى و راقبوا المعركة و الا هفشخكم انتوا الاتنين.
تابوغ و ماثور : ههههه متقلقش.

بعد فترة قصيرة ظهر الملك غايبان و معاه ٢٠٠ مليار جندي اللي كانوا مصابين و موري ابني عالجهم بالفن الكبير و ظهروا كلهم عند جين تيجين اللي كان معاه اخواتي اللي هما ديرايير و اخواته و بالريون و ابنه رايفار.
جين تيجين مخضوض : ايه دا يا غايبان، هو مين اللي عالج الجنود دول كلهم، و اوعي تقول ان انت اللي عملت كدا.
الملك غايبان بيضحك : لا طبعا مش انا، اللي عالجهم هو موري ابن مازن و عالجهم مرة واحد باستخدام سحر الفن الكبير.
اول ما غايبان قال كدا، كل اللي واقفين بقوا مذهولين من اللي سمعوه.
جين تيجين : الخول، و انا اللي كنت مفكره بيتدرب ع الطاقة النقية بس، دا طلع كمان متعلم السحر وكمان الفن الكبير.
الملك ديرايير : طبعا مش ابن اخويا مازن، طالع ل ابوه بقى هنعمل ايه.
الملك عيرادير : هههههه كسم دماغك يا موري دا طلع فشيخ يا جدعان.
الملك فعروم : انا كل ما اشوف موري لحس ان مازن هو اللي قدامي.
الملك طارنوخ : عندك حق يا فعروم، فعلا انا بحس ب كدا بس موري زي مازن بس زيادة حبتين.
الملك جاسوم بيضحك : ههههههه، لسانه عايز القطع.
جين تيجين : روح يا غايبان بال ٢٠٠ مليار دول و ادخل المعركة، اخوك شيدرون و اخوك كيو لسه فاشخين جيش الشياطين من شوية و دلوقتي عددهم حوالي ٣٠٠ مليار و احنا دلوقتي بقي جيشنا جوالي ٣٠٠ يعني احنا اللي ممكن نكسب.

راح الملك غايبان و معاه الجنود دول و دخل بيهم الحرب او المعركة و غايبان اول ما وصل راح مستخدم قوة الفهود المختومين جواه و عامل كورة كبيرة من التلج و رماها ع جيش الشياطين و فعلا طلع عين امهم و قتل منهم ٢٠٠ مليار و المصابين حوالي ٢٠ مليار و ساعتها الملك غايبان رجع ل ورا و خلي الجنود اللي معاه يهجموا و لما الجنود هجموا جيش الشياطين بدأ يتراجع و فعلا بدأ الجن يكسبوا المعركة.

عند قائد جيش الشياطين.
مساعد القائد : احنا لازم ندخل المعركة دلوقتي والا هنخسر و الجيش هيتمسح كله.
قائد الجيش : عندك حق.
اختفي قائد جيش الشياطين و معاه المساعد بتاعه و ظهروا عند الملك شمهروش و الملك داجير و الملك تارول و الملك بركاع و بدأت المعركة بينهم، مساعد قائد جيش الشياطين قرب بسرعة من الملك بركاع و راح كاسر دراعه و بعد كدا راح فاصل راسه عن جسمه و بعد كدا اختفى و ظهر قدام الملك تارول و فعلا راح ضربه ف بطنه و قدر يطلع ايده من الناحية التانية و راح كاسر رقبة الملك تارول و الملك تارول مات.

قائد جيش الشياطين قرب بسرعة من الملك داجير و راح عامل كورة من النار حجمها متوسط و راح مقربنا من دماغ الملك داجير ودماغه بقت زي التراب المحروق و مات و بعد كدا قائد جيش الشياطين قرب اختفى و ظهر ورا الملك شمهروش و راح ضربه ف ضهره و الملك شمهروش اترمي جامد و فقد الوعي و هنا بقى ظهر الأمير تابوغ و خد كل الملك دول و نزل بيهم كوكب الملك غايبان و راح ع القصر بتاع الملك غايبان علشان يعالج الملك شمهروش و يدفن جثث الملك تارول و داجير و بركاع و بعد كدا ظهر الأمير تابوغ عند الملك ناحور، و بعد كدا مساعد قائد جيش الشياطين راح عند الملك حاروش و الملك عيفار و عمل هجمات من النار و المياه و لكن حاروش و عيفار قدروا يصدوا الهجمات دي و راح الملك حاروش عامل سلسلة كبيرة من النار و راح مكتف بيها المساعد و بعد كدا الملك عيفار راح مقرب من المساعد و هو متكتف و راح قاطع رقابته بالمخالب بتاعته.
قائد جيش الشياطين اختفي و ظهر عند الملك شيدرون و الملك كيو و راح عامل كورة كبيرة و رماها عليهم و هما قدروا يصدوا الهجمة ي و لكن حصل ليهم حروق ف دراعتهم بس يقدروا يتحركوا عادي و فعلا الملك شيدرون راح مقرب من قائد الجيش و راح عامل سيف من البرق و قطع بيه دراع قائد الجيش و الملك كيو راح مقرب من قائد الجيش الشياطين اللي كان بيصرخ جامد و راح قطع رقبته و لما جنود جيش الشياطين و الأمراء و الملوك الشياطين شافوا كدا اتخضوا و خافوا فشخ و هنا بقى راح الملك غايبان طار فوق جيش الشياطين و ظهر حوالين ايده دواير كتير الرياح و كان لونهم ازرق فاتح و بعد شوية ظهرت دايرة كبيرة جدا حوالين كل جيش الشياطين و الدايرة دي برضو من الرياح و لونها ازرق فاتح و بعد كدا غايبان قال.
الملك غايبان : سحر المعرفة القديمة، ضربة الطبيعة.
و بعد كدا الدايرة بدأت تلف بسرعة لحد ما جيش الشياطين اللي بقوا حوالي ١٥٠ مليار شيطان و بعد شوية النار مسكت فيهم كلهم و اتحرقوا و المعركة كلها خلصت. و بعد كدا رجع الملك غايبان للجيش و راح قايل.
الملك غايبان بيكلم الجيش كله. : كل واحد يرجع بيته و يستريح، بعد شهر واحد بس هنتجمع هنا تاني.
الملك ناحور : يلا منتظرين ايه احنا بقالك كتير جدا ف المعركة دي و حوالي ٢٠٠ مليار اتقتلوا و دا شئ مش مقبول و بعد شهر لما ترجعوا هنا هنبدأ نتدرب تاني و انتوا لازم تبقوا أقوى.
الجيش كله : تمام يا قائد.
بعد شوية كل الجنود سابوا الفضاء و رجعوا تاني ل كوكب الملك غايبان و كل جندي راح يرتاح ف بيته و الجنود المصابين كانوا بيتعالجوا ف قصر غايبان. و كان الملك غايبان و باقي فرقة ايزيس لسه مع بعض ف الفضاء.
جين تيجين: كويس يا غايبان انك بقيت تستخدم سحر المعرفة القديمة.
الملك غايبان : ما انا كان لازم اتعلمه علشان اقدر ادافع عن الكوكب بتاعي.
الملك ناحور : و كمان قوتك زادت شوية عن الاول.
حين تيجين : دلوقتي بقي يلا نرجع القصر بتاعك علشان تريحوا شوية ولا ايه يا شيدرون.
الملك شيدرون : و بالمرة نتعالج انا و اخويا كيو من ضربة قائد جيش الشياطين.
الملك ديرايير : بس انتوا فشختوه بعدها.
بعد شوية كلام بينهم رجع رجعوا كلهم ل قصر الملك غايبان و خبر الانتصار ف المعركة اتبلغ ل كل سكان الكوكب بتاع غايبان و لكن مكنش فيه اي فرح او سعادة لان هما فعلا كسبوا المعركة بس لسه الحرب هتكمل و كمان ال ٢٠٠ مليار اللي ماتوا دول مزعلين السكان كلهم.

ف عالم الشياطين.
العرافة ظهرت قدام الشيطان كينوخ و الشيطان عتنوف و الشيطان هيبون و العرافة كانت متوترة جامد و مفزوعة جدا.
الشيطان كينوخ : انتي متوترة كدا ليه.
العرافة ب حزن : عندي خبر مش كويس خالص.
الشيطان عتنوف : قولي فيه ايه.
العرافة : جيشنا اللي بيحارب كوكب غايبان اتهزم ف المعركة على ايد جيش الجن بتاع كوكب غايبان و مفيش منهم حد عايش.
اول ما قالت كدا كلهم اتخضوا فشخ و دا لأنهم كانوا مفكرين ان الجن أضعف من الشياطين.
الشيطان هيبون : ازاي الجن بقي عندهم القوة دي كلها.
الشيطان عتنوف : مش المفروض ان أضعف جندي ف الجيش عندنا يبقى ب نفس قوة امنحوتب ابن سيرافيم.
الشيطان كينوخ : الظاهر كدا انهم كانوا فاشخين نفسهم تدريب و بالذات جيش كوكب غايبان.
العرافة : طب ما كدا الجيش دا هيبقى عقبة قدامنا.
الشيطان عتنوف : لا مش هيحصل، الوحيد اللي كان ممكن يبقى عقبة قدامنا كان مازن بس احنا خدعنا سيرافيم و خليناه يقتل حفيده مازن.
الشيطان هيبون : اما بقى جيش كوكب غايبان، الجيش دا مش هيتحرك من الكوكب اصلا لأنهم اكيد خايفين و عاملين حسابهم على هجوم كمان مننا.
الشيطان كينوخ بيضحك :و كدا يبقى احنا حققنا اللي اخنا عايزينه و قدرنا ترعب الجن كلهم و لكن احنا لازم نرد ع الهزيمة دي و الا الجن هيتشجعوا و هما اللي هيهاجمونا.
العرافة : انا هرجع عند سيرافيم بدل ما يشك فيا.

عند الملك سيرافيم ف القصر بتاعه ف الكوكب بتاعه.
الملك سيرافيم نده ع العرافة و هي ظهرت ليه.
العرافة : تحت امر مولاي الملك.
الملك سيرافيم : ايه اخر اخبار المعركة عند كوكب ابني غايبان.
العرافة حكت ل الملك سيرافيم ان كوكب غايبان كسب المعركة و لما الملك سيرافيم سمع الخبر بقى فرحان جدا و قال.
الملك سيرافيم : انا خليت غايبان يتعلم السحر من الوقت اللي بدأت فيه المعركة و خليت اخويا جين تيجين يخليه يمسك القسم الطبي او الحكماء علشان يبقى عنده وقت يتعلم فيه السحر و كويس اصلا انه قدر على سحر المعرفة القديمة.
العرافة : بس ازاي واحد قتل حوالي ١٥٠ مليار باستخدام سحر المعرفة القديمة، الأشخاص اللي يقدروا يعملوا كدا هما ملوك الطاقة بس.
الملك سيرافيم بيضحك : غايبان قدر يعمل كدا لانه استخدم الفين تعويذه من سحر المعرفة القديمة ف نفس الوقت، فهمتي يا غبية.
و هما بيتكلموا ظهر قدام الملك سيرافيم كل ملوك الطاقة. يتبع
حرام عليك ي سط….تحببنا في مازن وتشيله بالسهولة دي😢😢
 
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%