- إنضم
- 27 يناير 2023
- المشاركات
- 2,599
- مستوى التفاعل
- 1,819
- نقاط
- 2,965
- الجنس
- ذكر
- الدولة
- Egypt
- توجه جنسي
- أنجذب للإناث
والاشهار بيبدأ من اتنين شهود على فكرة الموضوع ليه تفاصيل كتير أغلب الناس متعرفهاششروط الجواز الشرعي هي الإشهار و لو متهمش ميبقاش شرعي
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
ملاحظة: This feature may not be available in some browsers.
سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات
والاشهار بيبدأ من اتنين شهود على فكرة الموضوع ليه تفاصيل كتير أغلب الناس متعرفهاششروط الجواز الشرعي هي الإشهار و لو متهمش ميبقاش شرعي
يا حبيبي الإشهار ان الناس تعرف ان فلان و فلانة متجوزينوالاشهار بيبدأ من اتنين شهود على فكرة الموضوع ليه تفاصيل كتير أغلب الناس متعرفهاش
حبيبي يا غالي تسلم💖🌹حبيبي يا جزيري و انا بحيك انك احسنت النشر و اختيار موضوع مهم زي كدا لان بجد ظاهرة الجواز العرفي بقي بيتم بشكل كبير
تقصد ليه؟الفكرة مش غلط لكن الطريقة و التفكير هم الممكن يكونوا غلط
يعني انت محصلكش مشاكل قبل كدا من ورا الجواز العرفيفى نوعين من العرفى العرفى الىل مش شرعى ودا زنا زىيه زى اى ارتباط بدون زواج
وفى عرفى شرعى الىل هو بشهود ومهر واشهار وولى لو البنت بكر واتعشت
ولو الست ثيب يعنى سبق ليها الزواج عادى ممكن تجوز نفسها فبيبقى باتنين شهود والصيغة بتاع الزواج والمهر حتى لو رمزى ويبقى جواز شرعى وزى الفل
رأى ببقى الانتشار بسبب التعن فى الطلبات والمغالات بتاع الاهالى الفارغة وكمان القوانين بنت القحبة الىل بتنيك الرجل حرفيا لصالح الست
كتجربى شخصية انا فى اوخر العشرينات متجوزتش رسمى ولا مرة بس اتجوزت عرفى فوق التلاتين والاربعين كمان واحلى دماغ ومتعة ولا نكد ولا قضايا ومحاكم وحقوقى وبتنجانى وبتاخد مهرها مقدما بتبقى حاجة رمزية جدا بمزاجاها كمان ومبتبتقاش عاوزه تاخد اى مهر بس انا الىل بصر حتى لو هدية تافهة واتنين شهود والصيغة واتعشت وكدا كدا هى ثيب يا مطلقة يا ارملة واعيش ملك زمانى
بس منخليش الألتزامات والتعقيدات أوڤر فشخكله عاوز يمشى على مبداء
انيك و أجرى
من غير أى التزامات
ملهاش حل عاوز تحلها حل مشاكل البلد الاقتصادية الأول وبالمرة المشاكل الاجتماعية بتاعت رفض الجواز عشان اسباب تافه والقايمة والمؤخر والنيلة والشقة والنيش وفرح بنت خالتها الي كان فيه حماقي وعايزين زيه عشان الناس متكولش وشنافي الفتره الأخيره قابلت ناس كتير بدأت تتجه للجواز العرفي .. يعني يجي واحد و واحده يتفقو انهم يتجوزو عرفي
(وخصوصآ لو مغتربين وبيشتغلو بره محافظتهم)
وهنا بقي يجي السؤال اللي بيطرح نفسه
{سبب انتشار الجواز العرفي بالطريقه دي}
كلنا عارفين ضغوط الحياه حاليآ وصعوبه الجواز بسبب الحاله الأقصتاديه والطلبات الأعجازيه من الأهل .. وفي المقابل الأنسان بيكون محتاج للجنس
(معظم الشباب بيتجوز عشان النيك والآوففف والآححح مش هنحور علي بعض )
ومش الراجل بس لا .. ده حتي الست كمان بتكون محتاجه للجنس وده يفسر سبب المناظر اللي بنشوفها علي السوشيال ميديا
ف من وجهه نظرك
• ما سبب انتشار تلك الظاهر
• وهل هي صح ولا غلط في ظل الظروف الحاليه
• ولو صح صح ليه؟ ولو غلط يبقي ازاي نتلاشي المشكله دي ونحلها
دي حقيقه🤝في مقولة انا مقتنع بيها جدا
اذا اردت أن تبني وطنا ، فابن المواطن أولا
الحالات اللي ذكرتها كل أسباب استخدامهم الزواج العرفي مبني على فكرهم الشخصي
يبقى عشان اقضي على هذه الظاهرة لازم اغير فكرهم
ومين قال إن ده حلالالجزء الحلال الي بيكون بمعرفة الأهل والاشهار
وبيكون عرفي لأسباب مثلاً عدم قطع معاش الزوجه من ابوها
أو عدم معرفه الزوج القديم فيضم الأطفـال لحضانته وهكذا
قبل ما تفكر في مشاكل البلدملهاش حل عاوز تحلها حل مشاكل البلد الاقتصادية الأول وبالمرة المشاكل الاجتماعية بتاعت رفض الجواز عشان اسباب تافه والقايمة والمؤخر والنيلة والشقة والنيش وفرح بنت خالتها الي كان فيه حماقي وعايزين زيه عشان الناس متكولش وشنا
الجواز العرفي مينفعش يمشي صح تقدر تبول اهلك أو أهلها انك متجوزها عرفي؟؟ولو متجوز مثلا تقدر تقول لمراتك انك حتتجوز عرفي عليها؟؟قبل ما تفكر في مشاكل البلد
لازم تغير تفكير الناس الاول ، عشان تقدر تمشي صح
يا سيدي أنا بتكلم علي نوع الزواج أنه اشهار والناس تعرفومين قال إن ده حلال
هو معنى انها تاخد معاش أبوها وهي غير مستحقة ، يبقى حلال
والمطلقة لو حبت تتجوز بيتضم ضم الأبناء للجدة من الأم
يبقى حلال ازاى
مش مختلف معاك ماهو كلمة الناس دى مطاطة ممكن اتنين ممكن عشرة ممكن الف ممكن مليون ماان قولتلك المسأل فيها تفريعات وتفاصيل مش كل الناس تعرفها وفى حالات تختلف الثيب غير البكريا حبيبي الإشهار ان الناس تعرف ان فلان و فلانة متجوزين
اتفق دا حرامومين قال إن ده حلال
هو معنى انها تاخد معاش أبوها وهي غير مستحقة ، يبقى حلال
والمطلقة لو حبت تتجوز بيتضم ضم الأبناء للجدة من الأم
يبقى حلال ازاى
يا غالي الإشهار علي الاقل ان العيلتين يعرفوهمش مختلف معاك ماهو كلمة الناس دى مطاطة ممكن اتنين ممكن عشرة ممكن الف ممكن مليون ماان قولتلك المسأل فيها تفريعات وتفاصيل مش كل الناس تعرفها وفى حالات تختلف الثيب غير البكر
محدش يقدر يعمل اعلان شرعي عن جواز عرفي وهو متجوز والا يبقي بيخرب بيتهاحنا بنتكلم علي الجواز اذا كان شرعي ولا لا
لكن الفلوس مخالفه تانيه غير الجواز
Understand or not...?
حصلملهاش حل عاوز تحلها حل مشاكل البلد الاقتصادية الأول وبالمرة المشاكل الاجتماعية بتاعت رفض الجواز عشان اسباب تافه والقايمة والمؤخر والنيلة والشقة والنيش وفرح بنت خالتها الي كان فيه حماقي وعايزين زيه عشان الناس متكولش وشنا
ناس كتير بتقول ان الجزء الأول ده حلال فعلا لأن فيه إشهارالجواز العرفي بينقسم لجزئين
جزء حلال وجزء حرام
الجزء الحلال الي بيكون بمعرفة الأهل والاشهار
وبيكون عرفي لأسباب مثلاً عدم قطع معاش الزوجه من ابوها
أو عدم معرفه الزوج القديم فيضم ******* لحضانته وهكذا
الجزء الحرام معروف الي هو نيك بس بورقة بين الطرفين محدش يعرف عنها حاجه وده اسمه زنا بورقه
وانتشاره بقي كنير عشان فكر الست أنها كده بتحمي نفسها لو حصل في الأمور مشاكل وحد عرف وقتها تطلع الورقة وتقول ده جوزي لكن هو بلح أصلا