NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

كاتب_أكواد

نسوانجى متقحرط
عضو
نسوانجي قديم
توجه جنسي
أنجذب للإناث
إزيكم
أنا أحمد أنا شغال مبرمج و تحديدا لتطبيقات الموبايل
لقيت بوست عن حد عاوز يتعلم البرمجة فقولت هنزل موضوع علشان يكون موجود للناس بعد كدا

مقدمة

البرمجة من أمتع الحاجات اللي ممكن تشتغلها, أنا بعتبرها المبرمج دا ساحر و العصاية السحرية بتاعته هي الأكواد اللي بيكتبها و ممكن يعمل بيها أي حاجة
من أول آلة حاسبة لبرامج بتشغل صواريخ و تساعد في تشخيص امراض السرطان
البرمجة كشغل حلو و فلوسه حلوة و بتسهل ليك السفر برة اكتر من اي مجال تاني و مطلوبة جداً في مصر و بره مصر
بس الطريق صعب و مش سهل و محتاج صبر مش كورس هتشوفه و هتكون مبرمج
المجال دا معدل التطور فيه سريع جداً حتى احنا اللي شغالين لازم طول الوقت نذاكر الجديد و نتابع وإلا هيجي حد أشطر مننا و ياخد مكانا و هكذا

إزاي تبدأ

- أول حاجة محتاج تعملها انك تفهم يعني ايه برمجة و ازاي من شوية سطورر صغيرة تعرف تعمل حاجة كبيرة
  • محتاج تحدد ميولك في البرمجة ايه عاوز تشتغل موبايل, ويب ولا ذكاء اصطناعي ولا ايه بالظبط
  • بعد ما تحدد المجال تبدأ تعمل لنفسك خطة او خريطة و تذاكر

طيب هبندأ مع بعض في الموضوع دا بأول خطوة تعرف يعني ايه برمجة
أول حاجة محتاج تشوفها هي ال playlist دي

بعد كدا
لو انت شاطر في الأنجليزي ممكن تبدأ بالكورس دا من جامعة هارفرد
لو الدنيا صعبة ليك و مش هتقدر تتابع بالإنجليزي
-------------------------------------------------------------------------------------------------
لما تخلص الحاجات دي و تبدأ الدنيا توضح شوية ليك و تفهم يعني ايه برمجة و الأساسيات
نصيحتي بعد كدا تاخد كورسات مقدمة للمجالات المختلفة
يعني مثلا تشوف كام فيديو عن برمجة الموبايل و كام فيديو عن الويب و هكذا لحد لما تحدد انت هتكون مبسوط في ايه اكتر و بعدها تبدأ تتخصص

أنا هكون معاكم في الحاجة اللي تحتاجوها ولو في حد واقفة معاه حاجة يبعتلي
و لو الموضوع عجبكم و الناس استفادت منه ممكن انزل أجزاء تانية ليه

• عجبني
  • أتفق
التفاعلات: 7mada_sexy_sexy, كينج ادهم, ♠𝙎𝘼𝙇𝙀𝙃 و 3 آخرين
انا مهتم بلغه البايثون وعاوز ابرمج العاب علي محرك الرينبي لو تعرفه

إزيكم
أنا أحمد أنا شغال مبرمج و تحديدا لتطبيقات الموبايل
لقيت بوست عن حد عاوز يتعلم البرمجة فقولت هنزل موضوع علشان يكون موجود للناس بعد كدا

مقدمة

البرمجة من أمتع الحاجات اللي ممكن تشتغلها, أنا بعتبرها المبرمج دا ساحر و العصاية السحرية بتاعته هي الأكواد اللي بيكتبها و ممكن يعمل بيها أي حاجة
من أول آلة حاسبة لبرامج بتشغل صواريخ و تساعد في تشخيص امراض السرطان
البرمجة كشغل حلو و فلوسه حلوة و بتسهل ليك السفر برة اكتر من اي مجال تاني و مطلوبة جداً في مصر و بره مصر
بس الطريق صعب و مش سهل و محتاج صبر مش كورس هتشوفه و هتكون مبرمج
المجال دا معدل التطور فيه سريع جداً حتى احنا اللي شغالين لازم طول الوقت نذاكر الجديد و نتابع وإلا هيجي حد أشطر مننا و ياخد مكانا و هكذا

إزاي تبدأ

- أول حاجة محتاج تعملها انك تفهم يعني ايه برمجة و ازاي من شوية سطورر صغيرة تعرف تعمل حاجة كبيرة

• محتاج تحدد ميولك في البرمجة ايه عاوز تشتغل موبايل, ويب ولا ذكاء اصطناعي ولا ايه بالظبط
  • بعد ما تحدد المجال تبدأ تعمل لنفسك خطة او خريطة و تذاكر

طيب هبندأ مع بعض في الموضوع دا بأول خطوة تعرف يعني ايه برمجة
أول حاجة محتاج تشوفها هي ال playlist دي

بعد كدا
لو انت شاطر في الأنجليزي ممكن تبدأ بالكورس دا من جامعة هارفرد
لو الدنيا صعبة ليك و مش هتقدر تتابع بالإنجليزي
-------------------------------------------------------------------------------------------------
لما تخلص الحاجات دي و تبدأ الدنيا توضح شوية ليك و تفهم يعني ايه برمجة و الأساسيات
نصيحتي بعد كدا تاخد كورسات مقدمة للمجالات المختلفة
يعني مثلا تشوف كام فيديو عن برمجة الموبايل و كام فيديو عن الويب و هكذا لحد لما تحدد انت هتكون مبسوط في ايه اكتر و بعدها تبدأ تتخصص

أنا هكون معاكم في الحاجة اللي تحتاجوها ولو في حد واقفة معاه حاجة يبعتلي
و لو الموضوع عجبكم و الناس استفادت منه ممكن انزل أجزاء تانية ليه

تمام بس انت نصحتك ناقصة يعني ممكن حد يشوف قناة الزيرو و ياخد كورسات الي فيها و هو مش عارف فرق في المسمي دا اولا و ثانيا مش عارف يبدأ منين و ثالثا ازاي يذاكر و اي مراجع الي يرجعها + عارف هتقولي الزيرو مغطي كل حاجة بس الزيرو مش مخطي كل حاجة ف خلي نصيحتك عن تخصصات احسن و هتكون افيد عن بوست دا

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%