NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

يعني نمشي في حته مقطوعه مفيهاش امان ونقول اصل اللي هناك ناس وحشيين
ماهم لو كويسين مكنوش قعدو هناك
والتانيين لو كانت نيتهم سليمه وغرضهم شريف مكنوش دخلو مكان زي دا
المحترم عارف يخرج امته وفين وازاي ولو مكان ممكن يحصل فيه لبش مش هيروح ناحيته او هيتجنبه حفاظا علي شرفه وكرامته
انت بقي ممكن تروح مكان مقطوع ليه وتحط نفسك في اختيارات صعبه زي دي ؟

معلش .. واضح انك متعرفش طبيعة الطرق في مصر !

الطرق السريعة اللي محزمة القاهرة والمحافظات في مصر كلها طرق صحراوية وبدون إضاءة ومقطوعة من البشر إلا من السيارات اللي بتمر عليها في الظلام !

يعني علي سبيل المثال لو انك تسكن في مدينة العبور وإضطريت تروح مشوار في مدينة الشروق وترجع فهتستقل الطريق الدائرى الأوسطي ، وهو طريق سريع مظلم إلا في المنطقة أمام العاصمة الإدارية ، لكن المسافة مابين العبور والشروق مظلمة ومقطوعة ، وعند نزلة العبور بتضطر تهدي سرعتك ، ولولا الأمن اللي في البلد كانت حصلت حوادث من دى كتير !

القصص لحست دماغك..

اولا محبش هزار في الحجات دي
ثانيا اموت راجل بكرامتي احسن من اعيش طول عمري مذلول ( ودي حاجه مش كل الناس عرفاها )

ده مش هزار ...

ممكن واحد يكون رأيه كده ! هيقول بينه وبين نفسه وأنا ذنبي إيه ؟ أنا كده مضطر والدين أباح للمضطر يعمل اي حاجة لينجو بنفسه ، وهو مش قادر يقاومهم ، فيضطر أنه يسلم لهم نفسه أو مراته !

أنت نسيت راي الشيخ ياسر برهامي في الموضوع ده لما قال انك لو ماشي في طريق أنت ومراتك وطلعوا عليك جماعة علشان ياخدوا منك مراتك .. سيبهالهم ! 🤣

• عجبني
التفاعلات: UnIdEnTItY
بالعكس .. أنا ماليش في القصص أوى ..

لكن ده واقع حصل بالفعل في مصر !
موقف لا يحسد عليه طبعا.
محدش يتمنى انه يتحط ف موقف زى دا ابدا

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
ده مش هزار ...

ممكن واحد يكون رأيه كده ! هيقول بينه وبين نفسه وأنا ذنبي إيه ؟ أنا كده مضطر والدين أباح للمضطر يعمل اي حاجة لينجو بنفسه ، وهو مش قادر يقاومهم ، فيضطر أنه يسلم لهم نفسه أو مراته !

أنت نسيت راي الشيخ ياسر برهامي في الموضوع ده لما قال انك لو ماشي في طريق أنت ومراتك وطلعوا عليك جماعة علشان ياخدوا منك مراتك .. سيبهالهم ! 🤣

وليه اسيب شرفي أنا احسن ليا اموت عشر مرات ولا اتذل يوم واحد

• عجبني
التفاعلات: حنفي الونش
وليه اسيب شرفي أنا احسن ليا اموت عشر مرات ولا اتذل يوم واحد

ده رأيك وطبعا بأحيبك عليه ..

لكن أنت مش لوحدك في المنتدي ولا انت عايش لوحدك في العالم ! فخلينا نشوف أراء باقي الزملاء وهيتصرفوا إزاي في موقف زى ده .. يمكن نلاقي حد تلمع في دماغه فكرة أو راب جديد يكون هو الحل !

معلش .. واضح انك متعرفش طبيعة الطرق في مصر !

الطرق السريعة اللي محزمة القاهرة والمحافظات في مصر كلها طرق صحراوية وبدون إضاءة ومقطوعة من البشر إلا من السيارات اللي بتمر عليها في الظلام !

يعني علي سبيل المثال لو انك تسكن في مدينة العبور وإضطريت تروح مشوار في مدينة الشروق وترجع فهتستقل الطريق الدائرى الأوسطي ، وهو طريق سريع مظلم إلا في المنطقة أمام العاصمة الإدارية ، لكن المسافة مابين العبور والشروق مظلمة ومقطوعة ، وعند نزلة العبور بتضطر تهدي سرعتك ، ولولا الأمن اللي في البلد كانت حصلت حوادث من دى كتير !
انا شغلي في التجمع والمدن الجديده وساكن في العاشر من رمضان 😁
ومبشوفش الكلام دا

صباح الخير 🌹

جاء علي بالي سؤال إفتراضي أو خيالي من واقع القصص اللي بنقراها هنا ، وحبيت أستطلع رأي الشباب والسيدات ..

لو أنت ومراتك راكبين سيارتك بالليل وجايين من مشوار ودخلتم في منطقة مقطوعة ، وفجأة الطريق أتقطع عليكم وإضطريت تقف بالسيارة ولقيت عصابة مكونة من 4 أفراد هاجمتكم بالسلاح ونزلتكم من السيارة وأخدتكم في مكان مهجور ، وأفراد العصابة طلبوا أنهم ينبكوا حد منكم إنتوا الأتنين ، وتركوا لكم حرية الإختيار ، إما انهم ينيكوا مراتك أدامك أو ينيكوك أدام مراتك ، والعكس بالنسبة للسيدات ، إما ينيكوكي أدام جوزك أو ينيكوا جوزك أدامك !

ياترى إنت كرجُل هتختار وقتها أنك تتناك أدام مراتك ولا هي تتناك أدامك؟! وأنتي كزوجة هتختارى تتناكي أدام جوزك ولا هو اللي يتناك أدامك ؟
وبعدها .. هتبصوا في وش بعض إزاي ؟ 🤣🤣
ابعتهالى

موقف لا يحسد عليه طبعا.
محدش يتمنى انه يتحط ف موقف زى دا ابدا

طبعا .. موقف صعب جدا ، وربنا ما يكتبه علي حد !

إحنا هنا بنتكلم في الوسع وبنقول هعمل وأسوى وأموت علشان كرامتي .. إلخ ... لكن ساعة الجد محدش عارف هل فعلا هتجيله الجرأة يموت دفاعا عن شرفه وكرامته ولا هيعمل زى صاحبنا ده !

• بيضحكني
التفاعلات: UnIdEnTItY
انا شغلي في التجمع والمدن الجديده وساكن في العاشر من رمضان 😁
ومبشوفش الكلام دا

جربت تمشي علي الدائرى الأوسطي والدائرى الإقليمي بالليل ؟

وبعدين أنتوا متخيلين مصر دى إيه ؟ أوضة وصالة مثلا ؟ لو مفيش عندك في القاهرة طرق مظلمة ومقطوعة هتلاقيها في الأقاليم بين الزراعات أو في الأماكن المهجورة ، واللي متلاقيهوش في الغربية والدقهلية والمنوفية هتلاقيه في اسيوط وسوهاج والمنيا ! واللي متلاقبهوش في مصر هتلاقيه في بلد من البلدان العربية !

وسعوا صدوركم وعقولكم شوية وفكروا في النتائج وليس التفاصيل !

جربت تمشي علي الدائرى الأوسطي والدائرى الإقليمي بالليل ؟

وبعدين أنتوا متخيلين مصر دى إيه ؟ أوضة وصالة مثلا ؟ لو مفيش عندك في القاهرة طرق مظلمة ومقطوعة هتلاقيها في الأقاليم بين الزراعات أو في الأماكن المهجورة ، واللي متلاقيهوش في الغربية والدقهلية والمنوفية هتلاقيه في اسيوط وسوهاج والمنيا ! واللي متلاقبهوش في مصر هتلاقيه في بلد من البلدان العربية !

وسعوا صدوركم وعقولكم شوية وفكروا في النتائج وليس التفاصيل !
ارجع واقولك بلاش تفرض فرضيات منطقيتها صعبه
لان انا لو ماشي علي طريق زي مانت بتقول وطلع عليا ٤ ولا ٥ يوقفو العربيه نهايتهم محتومه بالنسبه لي
هشيلهم كلهم وهرجع ادوس عليهم تاني عشان اتاكد انهم ماتو عشان يبعثو علي ماهو عليه
انما انا ايه يدخلني في مدقات وطرق مش ممهده وفرضا لو هعمل كده هخش بعربيه مجهزه دفع رباعي وبردو نهايتهم محتومه وهيا اني اخليهم والاسفلت سوا واحد بلا رحمه

• بيضحكني
ارجع واقولك بلاش تفرض فرضيات منطقيتها صعبه
لان انا لو ماشي علي طريق زي مانت بتقول وطلع عليا ٤ ولا ٥ يوقفو العربيه نهايتهم محتومه بالنسبه لي
هشيلهم كلهم وهرجع ادوس عليهم تاني عشان اتاكد انهم ماتو عشان يبعثو علي ماهو عليه
انما انا ايه يدخلني في مدقات وطرق مش ممهده وفرضا لو هعمل كده هخش بعربيه مجهزه دفع رباعي وبردو نهايتهم محتومه وهيا اني اخليهم والاسفلت سوا واحد بلا رحمه

طيب والنبي بس بلاش فتحة صدر 😀

شكلك معاصرتش الفترة من 2011 وحتي 2013 بعد الثورة وإنهيار جهاز الشرطة في مصر ومتعرفش حاجة عن الحوادث اللي كانت بتحصل في الفترة دى !

شُفت بعيني طريق الإسماعيلية الزراعي مقطوع بالعرض من عند مدخل منطقة ( مشتول السوق ) بالشرقية ، والسيارات واقفة واللصوص بيقلبوا الركاب ! ومحدش من الركاب قادر يفتح بوقه !
ولو كان هدفهم نسوان مش فلوس محدش كان هيفتح بوقه برضو !
إحمد **** علي نعمة الأمن والأمان اللي مخلياك فاتح صدرك علينا كده ! 😀

أنا اخد اتنين وهيه تاخد اتنين ونتناك قدام بعض

• بيضحكني
هو سؤال صعب الرد عليه بصراحة
لكن ممكن اقول انا اتناك بدل ما حد فينا يجرالو حاجة و خلاص
لكن ساعتها بقي نظرتو ليا هتبقي ايه
و هل ممكن يستمر معايا حتي بعد اللي حصل
هو سؤالك اصلا يحمل العديد من ردود الفعل و اغلبيتها ملهاش حتي تخمين صحيح
فاقدر انه اكيد لو بيحبني هنفضل مع بعض و يبقي سر و خلاص و منفتحش الحوار دا تاني و لو حتة صدفة
و ممكن برضو نرفع قضية و كده يعني لو جوزي مش قادر يسامح

تعرفي أنه في قضية فتاة المعادي اللي حصلت في الثمانينات وبعد ما أغتصبوا البنت أمام خطيبها ( وكان لسة خطيبها وليس زوجها ) تعرفي أنه أتم الزواج بها وقال إن هو المسؤول وأن هو اللي مقدرش يحميها بصرف النظر عن قدرته علي حمايتها من عدمها ، لكن هو شاف أنها لما كانت معاه فهو المسؤول عن حمايتها ومقدرش يحميها !

والبنت لم تحمل من الأغتصاب رغم أنه أغتصبها 4 والأطباء عادوا بالسبب الي أنه كان دون رغبتها وأنها لم تستسلم وكان الرحم منقبض فلم يحدث حمل !

• أتفق
التفاعلات: ريم رامي
تعرفي أنه في قضية فتاة المعادي اللي حصلت في الثمانينات وبعد ما أغتصبوا البنت أمام خطيبها ( وكان لسة خطيبها وليس زوجها ) تعرفي أنه أتم الزواج بها وقال إن هو المسؤول وأن هو اللي مقدرش يحميها بصرف النظر عن قدرته علي حمايتها من عدمها ، لكن هو شاف أنها لما كانت معاه فهو المسؤول عن حمايتها ومقدرش يحميها !

والبنت لم تحمل من الأغتصاب رغم أنه أغتصبها 4 والأطباء عادوا بالسبب الي أنه كان دون رغبتها وأنها لم تستسلم وكان الرحم منقبض فلم يحدث حمل !
طب حلو دا اوي بجد
بس الفكرة اني ممكن ابقي زيها لو مش حابة اصلا ان دا يحصل نهائي

• عجبني
التفاعلات: asaad2024 و حنفي الونش
طب حلو دا اوي بجد
بس الفكرة اني ممكن ابقي زيها لو مش حابة اصلا ان دا يحصل نهائي

معلش .. مفهمتش السطر الاخير ...

ممكن توضحي أكتر ؟

معلش .. مفهمتش السطر الاخير ...

ممكن توضحي أكتر ؟
معني كلامي لو انا حصلي عملية الاغتصاب دي
و اكيد هتكون طبعا غصب عني
و انا بجد مش هبقي حابة الحوار دا يحصل نهائي
فهل انا ممكن مبقاش حامل شبها ؟؟

• عجبني
التفاعلات: حنفي الونش و asaad2024

ممكن ..

لو قدرتي أنك تحافظ علي مقاومتك لتقصي درجة ولم تنهار مقاومتك وتستمتعي !

• عجبني
  • بيضحكني
التفاعلات: asaad2024 و Yara Ali
لا مش شرط ممكن بحصل الاغتصاب وممكن تكوني في وقت التبويض وومكن تكون حالة المهبل كويسة ويحصل حمل من ابسط حاجة

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%