الحاأآكم
☆( 𝗠𝗢𝗛𝗔𝗠𝗘𝗗 )☆
👑ŤĤẸ ЌĮŇĞ👑
العضوية الذهبيه
نسوانجى جنتل مان
افضل عضو
العضو الخلوق
نسوانجى مثقف
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
نسوانجي خفيف الظل
نسوانجي معلم
قناص صور
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
نسوانجي كروي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
فضفضاوي برنس
شاعر نسوانجى
نائب برلمان
⌨️قصة يا ابيض يا اسود⌨️
اسمي سيف بدءت حكاتي من ١٠ سنين كنت في قريه فقيره جدا كل اهتمامتها الزارعه وبيع المحصول وبس كده وكنا. بنعيش بفلوس المحصول بصراحه حياه هاااديه جدا وعائليه كنا عيله مترابطه وناا الواد الوحيد وكمان مليش اخوات بنات امي ست طيبه. فوق الوصف محدش بيكرهاا في. القريه وابويا الحج درويش راجل حرفيا سكره وكان كبير العيله كان طيب. جدااا كمان كنا في البيت الحدا ما حياتنه روتينيه جدا دايما في حالنا ..... معلش طولت عاليكوا .. حكايتي بدءت لما ابويا تعب جدا وصرفنا كل فلوس المحصول خلاص كده مبقناش معانا فلوس وكمان مسبناش بيت الا لما استلفنه منه وصبرت لحد ما ابويا الحج درويش بقا كويس ووقف علي رجليه ورحتله وقولت يابا العيشه دي مش هتنفع انا واحد صحبي جايبلي شغل في القاهره براتب حلو فا استاذنك اني اسافر لقيت ابويا ضحك وقال ولله وكبرت يا سيف انت مش معني انك تميت ٢٠ سنه وتصرف علي ابوك ومك
لا يابا العفو مقصدش و**** بس اللي مش بيشوف من الغربال يبقا اعمي وقالي اعمل اللي انت عاوزه يا سيف وسبني وقام تاني يوم وسفرت واشتغلت بصراحه حياه دوشه وكنت بعاني منها اوووي بس اعمل ايه مقدميش حل لاحظت اني زميلي كلها معاهم تلفونات سمارت يعني بلبالدي طاطش انا كنت بشوف ناس قليله اوي عنده في القريه معاهم ده بس الفضول زاد عندي وحوشت وشتريت واحد بس كنت عبيط اووي ولا فاهم عاليه. اي حاجه خليت واحد يعلمني وواحده واحده لحد ما عرفت يعني اي واتس ويعني اي فيس ويعني اي انستا ويعني اي يوتيوب
اكتر حاجه شدتني اليوتيوب لحد ونا بقلب لقيت عنوان مكتوب عاليه
حمزه بن دلاج بطل الجزائر وعرفت هو عمل اي وحبيته جدا لحد ماعرفت كل حاجه وقولت يااااااا يا سيف لو بقيت زي حمزه ومعاك سلاح قوي وتقدر ترجع الحقوق ل اصحابه بس مكنتش اعرف يعني ايه اتاااااك او يعني ايه هاك او حتي حرامي انترنت او حتي اني اسرق واحد وانا قاعد ورا شاشه بصراحه الموضوع حبيته وحولت اتعلم علي اليوتيوب بس كلها معلومات بسيطه جدا اصلا فا مش عارف اعمل ايه عرفت اني في كورسات لتعلم الاتاك والاخترقات بصراحه رحت وحبيت الموضوع جدا وبدء رحله جديده في حياتي
مرحله تعليم الاتاك
رحت فعلا السنتر وبدءت وحوشت شهور كتير عشان اقدر اجيب لاب توب وبدء كل يوم عن يوم بشتدد قوه وكنت حابب المجال جدا وكنت اشطر واحد انا وبنت كانت معايا بنافس بعض وزميلي في السنتر كانوا دايما لو حاجه وقفت معاهم بيجولنا .
لحد ما تميت الكورس واخدة كورس ورا كورس تقدروا تقولوا اني خلاص بقيت تمام
لحد ما في يوم لقيت واحد صحبي قاعد وواخد ركن ومنعزل عننا رحتله وسالته في اي مالك قالي ولله ياسيف مخنوق قولت بعد الشغل تعالي البيت ونشوف مالك قالي ماشي وخلصنه وجالي وقال ولله يا سيف مخنوق ابويا كان شغال في شركة والشركه دي صفتله
يعني اي قالي يعني اترفد ايوه ايوه
كمل وكمان مخدش مستحقاته قلتله ملكش دعوه هات اسم الشركه وقلتله متشلش هم هتصرف قالي هتعمل ايه قولتله ملكش فيه بقي قالي اوك
وهزرنا شويه وفكيته لحد ما الوقت اتاخر ومشي وبدات اعمل اتاك علي الشركه بس مهندس ال it كان بيصد كل الهجمات بطريقه احترافيه حولت اخترق جدار الحمايه مقدرتش لحد ما عرفت مين مدير الشركه وبقيت ارقبه وعرفت انه راجل بتاع ستات من الاخر وفعلا جبت رقمه وبعتله رابط علي اساس انه رابط اكاونت واحده علي الفيس بوك بصراحه تعبت اوي علي ما خليته شبه الروابط بتاعت الفيس كل ال خليته مختلف خليت حرهo بتدلته بي 0. وهو مخدش باله
وعدي ساعتين وفعلا فتح الرابط وعرفت اعمل عاليه اتاك في ثانيه وتليفونه ظهر عندي وقلبت فيه لحد ما لقيت باسورد وبريد بتوع حسابه في البنك وفعلا دخلت عاليه وسحبت ١٠٠الف جنيه ٧٠ ل صاحبي ٣٠ ليا ما هو مش هعمل كل ده ببلاش بس جت عاليه لحظه وقولت دي مش اخلاء حمزه بن دلاج او بمعني اصح دي مش اخلاق الهاك الابيض وخت ٣٠ الف وتبرعت لدار ايتام وحاسس اني عملت حاجه صح في حياتي وبدءت رحله جديده اني اخش علي اي بنك واكتشف فيه اي صغره وفعلا لقيت بنك فاتح جديد قولت اكيد جدار الحمايه بتاعه قوي لانه اكيد شاري احدث حاجه بس احتمال يكون مهندس الاي. it مش قوي وعملت محولات كتير واللي حسبته لقيته ونجحت في اكتشاف الصغره الصغره كانت عباره عن جهاز الموظف اللي بتاع الصرافه ورحت البنك وطلبت اقابل المدير وفعلا قابلته وطلبت منه اني قابل مهندس ال it وفعلا جه وقعد معايا واتكلمت وقولت انا عاوز 10000 جنيه والا هصفي البنك قالي ازاي
قولته في صغره انا اكتشفتها وقولت شويه معلومات زي بيانات العملاء و الموظفين وقال هنديك اللي انت عاوزه بس فين الصغره وفعلا قولتله وخت منه اللي طلبته
ومع مرور الوقت بقيت اختار البنوك الكبيره و الجديده و المواقع لحد ما كونت مبلغ كويس لحد ما فيوم كنت قاعد في كافتريا وشغال علي الاب توب وسمعت صوت كبيات وقعت علي الارض ببص حسيت اني شفت القمر بعينه عماله تعتزر وتقول انا اسفه ولله اسفه كل ده انا هدفعوا وقمت بكل شياكه سعد الويتر وقولت حسبي القزاز تعالي اقعدي في مكاني علي ما يلموا القزاز وقالت عشان مزعكش قولت لا ولا يهمك اتفضلي وكنت باخد حاجتي قالت لا خليك هينضف القزاز وانا هقوم قولتها تمام وفعلا قعدت ولسه هتكلم قولت خليك تقيل وفتحت الاب توب ومكنتش مركز خالص كنت مركز معاها في فتحت تلفونها وسرحت عاليه ورجعت بصيت ل الاب توب لقيت الموقع ال انا شغال عاليه بيكلمني وبيحظرني اني احاول تاني اعمل اتاك قولت انا اكتشفت. صغره في الموقع قالولي طلباتك قولت المبلغ وهما وافقوا وفعلا الفلوس دخلت حسابي ونا قولت علي الصغره وكنت مندمج اووي لقيت صوت بيكلمني وبيقول انت انت يلي سرحان علي الاب توب انتبهت كده وتفزعت قالت انا اسفه ولله معرفش انك مندمج كده وبصت علي الاب شافت اكواد كتير وحجات كتير غريبه قالت ممكن اسال سؤال قولت اتفضلي هو اي الحجات دي قولت ده شغلي قالت انت بتشتغل ايه قلتها بشتغل نفسي قالت يعني ايه قلتلها يعني انا مش بشتغل عند حد انا شغلي حر
وقالت انت غريب اوي قولت ليه يعني قالت شكلك غامض مش بتتكلم كتير وشكلك غريب قلتها انا ده انا رغاي اصلا بس كان في ايدي شغل قالتلي اه طيب انا هقوم بقا انا بقالي ساعتين قاعده قلتلها نعم ساعتين ازاي قالت اه ولله شوف الساعه وفعلا عدي ساعتين قلتلها انا اسف كان ورايا حاجات مهمه ولله قالت ولا يهمك وكنت عاوز رقمها بصراحه قولت مش هشوفك تأني قالتلي انا كل يوم باجي هنا من الساعه 9 الصبح 4 العصر باجي في الاوقات دي وقالتلي ونتا بتيجي كل امتي قلتها مليش اوقات انا علي حسب دماغي ممكن اجي هنا بكره الساعه ٢ بعد الضهر قالت ماشي قالت فرصه سعيده قلتلها انا اسعد ولسه هتدفع قولتها هتعملي ايه انت قاعده مع واحد يبقي انا اللي هدفع احرجتني وقالت انت مين اصلا عشان تدفعلي قولت انت قاعده مع راجل يبقا انا اللي هدفع وطلعت الفلوس من جيبي وحطتها علي الطربيزه وشلت حجتي ومشيت وبعد مده رحت تاني الكافيه ولقتها قاعده تجهلتها وقعد وفتحت الاب. توب وبدءت شغلي شويه ولقيت ال بيخبط علي الطربيزه افتكرته الويتر قولت قهوه زياده قالت انت ل الدرجه دي مشغول اجيلك وقت تاني بصتلها قولت انت تاني قالتلي انا اسفه قولت غريبه قالت ايه اللي غريب كل ما اشوفك بتعتزري بس قالت انا بس كنت متعصبه من الموقف قولت بتحصل عادي و انتي لسه واقفه اتفضلي قالت عشان انت لو مشغول ولا حاجه قلتلها لا ولا يهمك اتفضلي وقعدتت ورغينه كتير اووي
وخت رقمها وبقينا نتكلم كتير وبعد 6 شهور كلام ومقبلات قررت اتجوزها سالت عاليها وليقتها من عيله محترمه ابوها متوفي وامها دكتوره وعمها لواء شرطه نسب يشرف وبصراحه اتصلت بيها وقلتلها انا عاوزك ضروري قبليني دلوقتي قالت مالك في حاجة
قلتلها اه عاوز اشوفك قبليني في المكان ال بنتقابل فيه ورحت وهي جت وكانت متوتره وقلقانه واول ما شفتها قولت بصي يا رقيه اه صح نسيت اقولكم علي اسمها قلبت كياني بصراحه هي اسمها رقيه عندها 24 سنه بشرتها بيضه سعرها طويل واسود وناعم جسمها مظبوط بتلعب رياضه
قلتلها بصي يا رقيه انا بحبك اتكسفت كده وكملت وعاوز اتجوزك لقتها بصت بفرح وقالت سبني افكر وضحكت وقولت لا ردي دلوقتي والا همشي قالت خلاص فكرت انا. موافقه وطلعت الدبله ولبستهالها ولقيت الكافيه كله بيسقف وكنت طالب تورته جت وفرقتها علي المكان كله ورحت اتقدمتلها ووافقوا بصراحه عيله طيبه وولاد ناس وامي وابويا كانوا فرحانين اووي وعملنا الفرح وبعد ما جينا من شهر العسل واحنا داخلين العماره اللي ساكنين فيها ببص لقيت لمه كبيره اوووي ودخلت لقيت اهل محمد
بيصرخوا محمد ده عيل صغير عنده 15 سنه ولقيناه مقتول اتصدمت من المنظره كان واد محترم وعسل بصراحه ودخلت عاليه الاوضه كان منظره بشع ميت بطلقه في صدره وطلقه في دماغه وشفت الاب توب بتاعه مفتوح شلته وخته معايا البيت وقعد فتحته و اللي شكيت فيه لقيته لقيته كان فاتح الدارك ويب الخونه ال معندهمش قلب الفضول موته ومن هنا قررت انتقم ليه وخرجت واشتريت جدار حمايه قوي وبدءت وحولت اعمل هجمات قويه علي الموقع وكلها بتفشل ويوميا كنت بستقبل اكتر من 20 هجمه لحد ما فيوم لقيت رقيه بتقولي يا سيف اخويا جه من الكويت امبارح قولت كويس قالتلي جاي بكره يشفونا هو ومراته وعياله قولت ماشي يشرفوا يا حبيبتي وفعلا جه وكان معاهم *** صغير اسمه مصطفي كان وااااااد رزل اوووووي كل ما يشوف حاجه يكسرها لحد ما كنا قاعدين مع بعض في الصاله سمعنا صوت حجات بتتكسر
جرينا ودخلنا الاوضه بتاعت شغلي ايوه الزفت وقع السرفرات وقع جهاز اللاب توب. وبعدين اتصدمت حرفيا كنت حاسس اني عاوز اضربه بجد مسكت نفسي ومردش اتكلم وابوه خده ودخل الصاله ونا قولت هظبط الحاجه دي واجي شويه ورقيه جت بتقولي عيب يا سيف سايب الناس كده بره قولت
قسما ب**** لو ممشتيش من وشي لهزعلك الحاجه اللي اتكسرت دي تمنها فوق 20 الاف دولار وحاولت اظبط الدنيا بس كنت متعصب ومش طايق نفسي حرفيا وخرجت رحت قعد معاهم واخو مراتي عمال بيتأسف كتير ويقولي احنا اسفين ولله معلش قولت عادي مفيش مشاكل انا هظبط الدنيا وشويه وهديد ورحت ل رقيه المطبخ لقتها بتعيط
قلت مالك يا هكر قلبي بتعيطي ليه
قالت انت اول مره بتزعقلي علي فكره
قلت معلش ما انت شايفه شغلي كله يعتبر باظ انت عارفه انا تعبت قد ايه علشان الحاجات دي جتلي من بره مصر
قالت هنعاقب عيل صغير يعني
قلت خلاص حقق عاليا بقا قالت خلاص حصل خير
اتكلمت وقولت وربي ما همشي غير لما اشوف ضحكتك فرفشتها شويه وانا خارج قلت ده انت عيل رزل زي امك قالت بتقول حاجه يا حبيبي قلت بحبك بس في سري بصتلي كده وقالت طيب وخرجت وقعدنا شويه ولقيته بيستاذن وبيقول احنا هنمشي بقا عشان الوقت اتاخر قلت في بالي عندك ددمم اوي ياخويا بقالك 8 ساعات قاعد والشقه نصها اتكسر ده انت رزل زي ابنك ومشيوا ودخلت الاوضه وفعلا بدءت تنضيف وتصليح الحمد**** الحجات مش متكسره اوي بس بدءت تصلح وترتيب 3 سعات والحمدلله خلصت فتحت اللاب توب ولقيت رساله غريبه مكتوبه يا تبقا معانا يا هنقتلك انت واهلك بس كانت متشفره في الاول بس فهمتها اتصدمت وببص علي سرفر الحمايه لقيت سلك الانترنت مقطوع اتصدمت و جريت علي رقيه وقولت يله من هنا بسرعه وقلعي الساعه ال سمارت ال في ايدك دي بسرعه وفعلا مشينا وركبنا العربيه وهي عماله بتقول في ايه في ايه يا سيف وفجاه واحنا في الطريق سمعت صوت تلفون بيرن قولت تلفون اي ده قالت ده تلفوني اتعصبت عاليها مش قايلك متجييش اي حاجه جبتي الزفت ده ليه وفجاه ببص لقيت رقم برايفت وببص لقيت عربيه jeep سوده ماشي ورانا رديد علي الفون سمعت الصوت بيقول لو عاوز تعيش انت واللي معاك اقف ب العربيه قفلت الفون وجريت علي اقصي سرعه العرييه وللاسف ضربوا رصاصه علي الكوتش بتاع العربيه والعربيه كانت هتتقلب بس الحمد**** قدرت اسيطر عاليها ولقيت العربيه وقفت جمبنا وطلعت رشاشات من الشباك في اللحظه دي لقيت الفوت بيرن تاني وبيقول اخر فرصه انزل من العربيه والا انت عارف وفعلا ودعت رقيه وهي عماله بتصرخ وركبت فعلا العربيه. وفي اللحظه دي لقيت ضرب نار علي العربيه قتلو رقيه هي زمبها ايه وقعدت اصرخ كتير اووي لحد ما اتخبط علي دماغي وعدي وقت مش عارف قد ايه وفقت لقيت نفسي متعلق في غرفه قزاز في السما وكلها ستاير. وفجاه لقيت مكرفون بيقول ادامك خمس مواقع ان قدرت تعمل اتاك عاليهم وتقدر تهكرهم هتنجي حياتك من حراره الشمس في نفس اللحظه لقيت الستاير كلها اتشالت واشاعه الشمس فوقي ب الظبط عموديه عاليه وشفت جهاز لاب توب جريت عاليه وبدء اعمل اتاك درجه الحراره قويه جدا حرفيا حسيت اني جلدي بيسيح وفعلا قدرت اعمل اتاك علي موقعين وفجاه لقيت حته من المكتب ال عاليه اللاب توب فتحه اتفتحت وطلعت ازازه مايه ختها وشربت شويه ودلقت شويه علي دماغي وبدءت اعمل اتاك علي المواقع التانيه وعملت اتاك علي الموقع التالت ومستني الفتحه تتفتح بتاعت المكتب ويخرج منها حاجه محصلش شديت حيلي اللي ساعدني شويه اني كل البرامج ال شغال بيها قويه جدااا وفعلا قدرت اعمل اتاك علي الموقع الرابع وفتحت المكتب اتفتحت ولقيت مايه وجمبها قطع تلج حطيت المايه علي التلج وشربت وحطيت مايه علي جسمي برضه وبعد ربع ساعه قدرت اعمل اتاك علي الموقع الخامس
وفي لحظتها لقيت التكييف اشتغل والستاير نزلت واغمي عليا وبعد مده فقت لقيت حد قاعد جمبي وبيتكلم انجليزي قولت انا مش بتكلم انجليزي قالي مرحب بيك في عالمنا قولت ما انت بتتكلم عربي اهو ولا هي مظرطه علي الفاضي رد وقال تادب معايا احسلك قولت انت مين وانا فين ورقيه رقيه ماتت صح قلي والنبي انها عايشه رد عليا وبكل بروووود اه ماتت. ولو مبقتش معانا هناذيك قولت خلاص مهي ماتت انا مستحيل اكون زيكوا ضحك وطلع من الشنطه تابلت وفتح شفت بيتنا اللي في البلد وفجاه البيت بينفجر مش مصدق اللي شفته حاولت اقوم اضربه بس متكتف في السرير وقام ومسكني في رقبتي وقال يا تبقا معانا ولا اهل زوجتك واصحابك هيموتوا وسبني ومشي قعدت اشتم واشتم ومحدش بيسال فيا وقعدت افكر اهلي ورقيه بصراحه كنت منهار ومكنتش بعمل حاجه غير اني بعيط وبس لحد ما نمت وصحيت لقيت حد بيحط اكل وبيفكني وسبني ومشي وقعدت افكر اعمل ايه وده موقف لا احسد عليه لحد ما قررت اني هشتغل معاهم مؤقت لحد ما اشوف هعمل ايه وبعد مده لقيت نفس الراجل اللي وراني بيتنا وهو بينفجر قالي فكرت قولت موافق وفي لحظتها لقيت واحد دخل
الغرفه ال كنت فيها وقال ده جورج هيعلمك كل حاجه ليها علاقه ب الهكر و الشبكات ويد الحمايه وسابنا وخرج وبدء جورج كان مش بيتكلم غير في الشغل بس لا اكتر ولا اقل وحتي في مره حولت اهزر معاه مردش عاليه وحولت اساله هو انت ايه اللي جابك هنا اتعصب عليا وقالي سيف احنا بنتكلم في الشغل ومتسالنيش علي اي حاجه تمام قلت ياااااااه ل الدرجه دي
طيب كده طريقه فاشله وقلت انا لازم احسسه اني عاوز اتعلم وفعلا اي حاجه بيقلها بنفذها زي ما هو عاوز وفعلا حسيته انه عاوز يعلمني اكتر وكل يوم بيعملني حاجه وبكون شاطر جدا وكل يوم بيجيلي الاوضه وبعد ٥ شهور لقيته داخل الاوضه وهو ونفس الراجل اللي عرفت اسمه مارك وبيقول مارك مبروك انت اثبت نفسك ومن النهارده انت معانا قلت ثانيه بس هو انا كل ده مكنتش معاكوا. قالي لا انت لو مكنتش اثبت نفسك وحسناك انك بتتعلم وبتطنش كنت هتموت قلت في بالي كويس كده انا ماشي صح و الحاجه اللي عاوزها حصلت ورجع وقال كل ده بسبب جورج هو اللي كان بيشكر فيك قلت كويس
بس انا فين انا لحد دلوقتي معرفش انا فين قالي انت في تل ابيب اتصدمت تل ابيب ايه انا ايه اللي جابني هنا قالي انت كنت لازم تيجي هنا عشان تدرب وهتنزل مصر كمان سنتين عشان هتشتغل في السرفر اللي في مصر
قلت انا مش فاهم حاجه قالي سيف
هو انت فاكر اني موقع الدارك ويب ده موقع وخلاص الدارك ويب منتشر في كل الكره الارضيه كل بلد فيها مكان سري بيكون حمايه ل الموقع يعني سرفر مصر موجود هنا في تل ابيب بس في مكان في مصر اللي بيكون فيه الغرفه الحمراء وبتالي لازم يكون في سرفرات حمايه كتير في مصر عشان تقدر نشوف الطلبات ال زي تجاره الاعضاء و البدره .....الخ قلته اه طيب
وقلت في بالي انا كده هأجل كل اللي بفكر فيه لحد ما اروح المقر اللي في مصر وفعلا جورج خدني القاعه اللي كلها اجهزه وكل جهاز قاعد قدامه واحد وفي امن في كل حته ومسلحين كمان وهنا وراني جورج جهازي وقالي بص ياسيف انت هنا هتصد اي هجمات وهتابع الاكونتات اللي بتخش جديد وفي اوردرات بتجيلك زي انك هتتبع اكونت وتعرف مكانه وتساعد القتله المأجروين في تتبع الضحيه بتاعتهم ده شغلك هنا وفعلا بدءت وقلت خليني ماشي زي ما انا لازما يطمنلي واعرفهم اني كلب فلوس لحد ما شفت مارك وسالته انا هاخد كام بقا
قالي انت عاوز كام قلت عاوز مبلغ كبير اووووي قلي ال انت عاوزه ضربت مبلغ من دماغي اتصدمت لما قالي موافق وفعلا بعد شهر لقيت بيديني كردت كارت وبيقولي ده عاليها فلوسك قولت كويس وانقذت الموقع من الاخترقات كتير اووي لحد ما لقيت مارك بيكلمني وبيقولي تعالي المكتب
ورحت فعلا وقالي خلاص انت فترة تدريبك انتهت انت هتنزل المقر اللي في مصر
وفعلا نزلت المقر اللي في مصر وطلبت من مارك اني انزل شويه البلد وطلبت منه فلوس قالي بخصوص النزول هرد عاليك بعد اسبوع
وبخصوص. الفلوس معاك كردت كارت
قلت دي مش هتشتغل في مصر قالي هتلاقي واحده جديده علي مكتبك في الاوضه بتاعتك قلت تمم وفعلا بدءت اتمشي في المكان اللي اكتشفت انو تحت الارض زي المترو كده وبدل القضبان بتاعت القطر لا في طرق بصراحه كنت حرفيا محتار ازاي عملوا كل ده وكمان ازاي محدش يعرف عنه اي حاجه
وقعد ادور علي غرفه الحمايه ال موجود فيها سرفرات الحمايه وفعلا لقتها وبكده عرفت اعمل اي استنيت لحد ما مارك رد عليا بس بعد شهرين مش اسبوع قالي تمام تقدر تنزل وفعلا شويه ولقيت اتنين ممرضين داخلين الاوضه واحد اتكلم اتفضل ارتاح علي الكرسي ده قلت في ايه واحد رد وقال ده مش شغلك وخليك متعاون لو سمحت واتفضل ارتاح وفعلا قعد علي الكرسي ولقيته جايب حقنه وقال ده بينج مش هيخليك تحس ب اي حاجه وفعلا اداني الحقنه وطلع مشرط وقلعني التيشرت وقال متقلقش مش هتحس بي اي حاجه قلت انتوا بتعملوا ايه قالي ده جهاز تتبع ومايك هنحطهم جمب رقبتك وفعلا فتح جرح صغير جمب رقيتي. بشويه صغيرين وحط المايك. وخيط وجمبه فتح فتحه صغيره بردو وحط جهاز التتبع وكنت حاسس ب الم بسيط
وبعدها كمان بعد اربع ايام هنيجي ونشيل الخياطه وتقدر تنزل بصراحه انا محستش بنفسي ونمت صحيت تاني يوم و الروتين اليومي اصحي اروح صاله الطعام وبعدين اروح القاعه وبعدين اروح صاله الطعام وبعدين اروح الاوضه بتاعتي وخلصت فعلا الاربع ايام ونزلت وجت عربيه jeep وغطت عيني ومشينا وسعتين ونزلت قدام بيتي ولما نزلت افتكرت كل حاجه رقيه واهلي وكل اللي حصل ونا منستش اي حاجه انا فاكر بس حق رقيه واهلي وفعلا رحت عند بيت اهل مراتي وخبط وتفتح الباب اللي فتح اخو رقيه اول ما شافني خدني بي الحضن وعيط قال اخيرا جيت احنا قالبين الدينا عليك ودخلت وسالت علي ام رقيه بس للاسف توفت وقبل ما تموت سبتلي ورقه محتوي الورقه بص ياسيف انت لما جيت تتقدم ل رقيه وشفنا حب رقيه ليك وفقنا وقولنا مدام بتحبك وانت بتحبها اكيد هتحافظ عاليها بس للاسف انت معرفتش تحميها انا معرفش ايه اللي حصل بس المهم انك تجيب حقها عشان ترتاح وانا كمان ارتاح في تربتي
وعلي فكره انا متاكده انك هترجع تاني مهما حصلك المهم انك تاخد حق رقيه وفي حاجه كمان عاوزك فيها امك ياسيف عايشه وده عنونها
وقت الانفجار يسيف ابوك كان بس هو اللي في البيت لكن امك لا امك خرجت راحت تجيب حجات
بعد الانفجار جت هنا وكانت خيفه اوي وزعلانه علي الحج درويش وخلتها تروح تعيش عند واحده صحبتي. عايشه لوحدها واحنا بعنا بيتك عشان امك تقدر تعيش بفلوسه
كنت فرحان اني امي عايشه وكلام حماتي حفزني اكتر
دخلت اوضه رقيه قعد فيها شفت صورها وصورنا مع بعض اول مره اخش اوضه رقيه وشفت تلفونها القديم وكانت محتفظه ب كل حاجه لينا
ومن هنا قررت وبدءت التنفيد قولت ال هيساعدني اتنين خالد وابن عم رقيه العميد محسن ورحت ل خالد البيت اول ما شفني مكنش مصدق نفسه وقعد يسال ويسال وانا اتهرب مش عارف اتكلم بجد عشان المايك ال في رقبتي ده وكتبتله في ورقه اخرج حالا وهتلي جاهز تشويش وبسرعه ومتتكلمش وقولي انك هخرج تجيب اكل وفعلا حصل هو كان محتار. بس انا كتبت متسالش ولما جهاز التشويش ييجي هقولك علي كل حاجه وفعلا جه وجاب اكل فعلا وعملنا نفسنا بناكل وشغلت جهاز التشويش وبدء كلام وقولت بص ياخالد مفيش اي وقت انت تخرج حالا وتروح ل اخو رقيه وتجيب منه عنوان العميد محسن وتيجي بسرعه وفعلا حصل وتحركت نحيته في الوقت ده لقيت رقم برايفت بيرن وبيقول هو انتا فين جهاز المايك ولا حتي الجي gbs شغلين قو
لت و المفروض اعمل ايه يعني قالي معاك تلفونك قولت اه
قالي طيب انت في البيت قلت اه وقلت انا هنام اصلا وقفل السكه وتصلت علي خالد من تلفون رقيه الاقديم وقلت اوعي تتكلم خش الاوضه عندي ومعاك التلفون بتاعي وحطه جمب راسك. ونتا نايم حسسهم انك نايم ماشي واقفل تلفونك وهو فعلا متكلمش وقفل السكه وقفل الفون
وكملت طريقي ورحت خبطت علي العميد محسن وفتح ودخلنا وحكتله علي كل حاجه واتقفنا هنعمل اي قال روح بيتك ملكش دعوه ب اي حاجه
وفعلا حصل ووصلت البيت وقفلت جهاز التشويش وخليت يومي عادي
وجه المكالمه المنتظره مارك اتصل وقال خلاص كده العربيه هتيجي تاخدك
وفعلا بعد ساعه العربيه جت ووصلنا عند المقر وبعد ساعه سمعنا ضرب نار من كل حته وجريت عند مكان السرفرات وحطيت فلاشه والشرطه و الامن المركزي ومباحث الانترنت دخلوا المكان وكانت فيه معركه قويه وفتحت اللاب توب وبدءت اعمل اختراق عن طريقه الفلاشه ال حتطها في السرفرات واخدت كل الملفات الموجوده علي الموقع وكل البيانات وحولتها وحولت فلوس لحسابي في البنك
ودخل العميد محسن ومعاه رجالته وقال خلصت اللي اتفقنا عاليه قلت اه قالي اكتشفت مكانه قلت اه طيب يلا قبل ما يهرب بس الأمن بتاع الموقع بيضربوا نار في كل حته. واتصاب رجلين من رجاله العميد محسن وخت سلاح وحولت اضرب نار معاهم بس خت رصاصه وقبل ما افقد الوعي قلت لي العميد محسن علي العنوان واغمي عليا ب الفعل وبعد مده انتشر خبر موتي في كل حته وبعد مده فقت وانا في المستشفي في بيروت ولقيت العميد محسن جمبي وبيقول عاش يبطل قال كل حاجه خلصت خلاص واداني مرايه ولما بصيت فيها لقيت واحد تاني غيرت شكلي ايوه غيرت شكلي وتكلم وقال مكنوش هيسبوك احنا لما رحنا ل العنوان اللي قلت عليه لقينا مارك وكان منتحر وحاطت صورتك علي الحيطه وعاليها علامهX مكنوش هيسبوك
طبعا انتوا مش فاهمين اي حاجه طيب نرجع ب الزمن اسبوع لما كنت عند العميد محسن
ولما حكتله علي كل حاجه
قالي انت تعرف مكان المقر ده قلت لا قالي ازاي وانت كنت هناك قلت كانوا بيغموني قالي محلوله احنا نستني لحد ما العربيه تيجي تاخدك ونراقبق قلت لا لو لاحظوا هيقتلوكم كلكم وانا معاكم قال الحل gbs قال ثانيه واحده ودخل اوضه عنده وجاب حاجه زي البرشام وقالي خد دي قولت هي اي دي قالي ده جهاز gbs بيلزق في جدار المعده ومتقلقش
اسمع بقا هتعمل ايه انت هتحاول تاخد كل الملفات اللي علي الموقع وتحولها في فلاشه وتسحب كل الفلوس. وتحطها في حساب هبعتلك رقمه وتحاول تعمل تتبع ل مسؤال الموقع وسعتها هنخفيك من الوجود لاني محدش هيسيبك منهم وفعلا اتصلت عليه وقلت هما طلعين دلوقتي قالي متقلقش احنا معاك ونرجع تاني وخلصت فتره العلاج وجه العميد محسن عشان نرجع مصر بس قلت انا مش هرجع مصر خلاص انا مسافر باريس وهستقر هناك وسبته ومشيت ولقيته بينادي وبيقول سيف اه صح انت مبعتش حاجه ل الحساب اللي قلتلك عاليه قلت حساب ايه انا نسيته اصلا ومبعتش حاجه وضحك العميد محسن وضحكت قلت يعني كل ال حصلي ده وفي الآخر اطلع من غير حاجه انت اترقيت لكن انا ولا حاجه سلام
وقعدة 6 شهور في باريس ورجعت مصر وبعت كل الفلوس اللي اخدتها من الدراك ويب وبعتها ل كل دار الايتام والجمعيات الخيريه في فلسطين زي حمزه بن دلاج
وبعد مده رحت لامي شفتها من بعيد وحشتني اوووي بس خلاص مينفعش اجي نحيتها او اكلمها عشان الشكوك وشفت زعل خالد عليا لما انتشر خبر موتي
وكل ما اخش الموقع اللقي Erorr ومستنيهم يفتحوا الموقع تاني
هتقولوا عليا مجنون اني محرمتش بس خلاص هخاف من ايه كل الناس ال بحبهم ماتوا ونسيت اقلكم الشرطه فجرت المقر بالكامل ..
دايما **** بيميز ناس ممكن تلاقي واحد قوي زياده عن اللزوم ممكن يستخدم قوته في الخير وممكن يستخدمها في الشر زيي مثلا اني اختار طريق الخير
بس دخلت الشر وانا مش واخد بالي كنت فاكر اني ماشي في النص بس للاسف كنت في الاسود
مش الابيض
ẵℓћẵҝг ẵℓẵḇịẵđ
🌹النهاية🌹
اسمي سيف بدءت حكاتي من ١٠ سنين كنت في قريه فقيره جدا كل اهتمامتها الزارعه وبيع المحصول وبس كده وكنا. بنعيش بفلوس المحصول بصراحه حياه هاااديه جدا وعائليه كنا عيله مترابطه وناا الواد الوحيد وكمان مليش اخوات بنات امي ست طيبه. فوق الوصف محدش بيكرهاا في. القريه وابويا الحج درويش راجل حرفيا سكره وكان كبير العيله كان طيب. جدااا كمان كنا في البيت الحدا ما حياتنه روتينيه جدا دايما في حالنا ..... معلش طولت عاليكوا .. حكايتي بدءت لما ابويا تعب جدا وصرفنا كل فلوس المحصول خلاص كده مبقناش معانا فلوس وكمان مسبناش بيت الا لما استلفنه منه وصبرت لحد ما ابويا الحج درويش بقا كويس ووقف علي رجليه ورحتله وقولت يابا العيشه دي مش هتنفع انا واحد صحبي جايبلي شغل في القاهره براتب حلو فا استاذنك اني اسافر لقيت ابويا ضحك وقال ولله وكبرت يا سيف انت مش معني انك تميت ٢٠ سنه وتصرف علي ابوك ومك
لا يابا العفو مقصدش و**** بس اللي مش بيشوف من الغربال يبقا اعمي وقالي اعمل اللي انت عاوزه يا سيف وسبني وقام تاني يوم وسفرت واشتغلت بصراحه حياه دوشه وكنت بعاني منها اوووي بس اعمل ايه مقدميش حل لاحظت اني زميلي كلها معاهم تلفونات سمارت يعني بلبالدي طاطش انا كنت بشوف ناس قليله اوي عنده في القريه معاهم ده بس الفضول زاد عندي وحوشت وشتريت واحد بس كنت عبيط اووي ولا فاهم عاليه. اي حاجه خليت واحد يعلمني وواحده واحده لحد ما عرفت يعني اي واتس ويعني اي فيس ويعني اي انستا ويعني اي يوتيوب
اكتر حاجه شدتني اليوتيوب لحد ونا بقلب لقيت عنوان مكتوب عاليه
حمزه بن دلاج بطل الجزائر وعرفت هو عمل اي وحبيته جدا لحد ماعرفت كل حاجه وقولت يااااااا يا سيف لو بقيت زي حمزه ومعاك سلاح قوي وتقدر ترجع الحقوق ل اصحابه بس مكنتش اعرف يعني ايه اتاااااك او يعني ايه هاك او حتي حرامي انترنت او حتي اني اسرق واحد وانا قاعد ورا شاشه بصراحه الموضوع حبيته وحولت اتعلم علي اليوتيوب بس كلها معلومات بسيطه جدا اصلا فا مش عارف اعمل ايه عرفت اني في كورسات لتعلم الاتاك والاخترقات بصراحه رحت وحبيت الموضوع جدا وبدء رحله جديده في حياتي
مرحله تعليم الاتاك
رحت فعلا السنتر وبدءت وحوشت شهور كتير عشان اقدر اجيب لاب توب وبدء كل يوم عن يوم بشتدد قوه وكنت حابب المجال جدا وكنت اشطر واحد انا وبنت كانت معايا بنافس بعض وزميلي في السنتر كانوا دايما لو حاجه وقفت معاهم بيجولنا .
لحد ما تميت الكورس واخدة كورس ورا كورس تقدروا تقولوا اني خلاص بقيت تمام
لحد ما في يوم لقيت واحد صحبي قاعد وواخد ركن ومنعزل عننا رحتله وسالته في اي مالك قالي ولله ياسيف مخنوق قولت بعد الشغل تعالي البيت ونشوف مالك قالي ماشي وخلصنه وجالي وقال ولله يا سيف مخنوق ابويا كان شغال في شركة والشركه دي صفتله
يعني اي قالي يعني اترفد ايوه ايوه
كمل وكمان مخدش مستحقاته قلتله ملكش دعوه هات اسم الشركه وقلتله متشلش هم هتصرف قالي هتعمل ايه قولتله ملكش فيه بقي قالي اوك
وهزرنا شويه وفكيته لحد ما الوقت اتاخر ومشي وبدات اعمل اتاك علي الشركه بس مهندس ال it كان بيصد كل الهجمات بطريقه احترافيه حولت اخترق جدار الحمايه مقدرتش لحد ما عرفت مين مدير الشركه وبقيت ارقبه وعرفت انه راجل بتاع ستات من الاخر وفعلا جبت رقمه وبعتله رابط علي اساس انه رابط اكاونت واحده علي الفيس بوك بصراحه تعبت اوي علي ما خليته شبه الروابط بتاعت الفيس كل ال خليته مختلف خليت حرهo بتدلته بي 0. وهو مخدش باله
وعدي ساعتين وفعلا فتح الرابط وعرفت اعمل عاليه اتاك في ثانيه وتليفونه ظهر عندي وقلبت فيه لحد ما لقيت باسورد وبريد بتوع حسابه في البنك وفعلا دخلت عاليه وسحبت ١٠٠الف جنيه ٧٠ ل صاحبي ٣٠ ليا ما هو مش هعمل كل ده ببلاش بس جت عاليه لحظه وقولت دي مش اخلاء حمزه بن دلاج او بمعني اصح دي مش اخلاق الهاك الابيض وخت ٣٠ الف وتبرعت لدار ايتام وحاسس اني عملت حاجه صح في حياتي وبدءت رحله جديده اني اخش علي اي بنك واكتشف فيه اي صغره وفعلا لقيت بنك فاتح جديد قولت اكيد جدار الحمايه بتاعه قوي لانه اكيد شاري احدث حاجه بس احتمال يكون مهندس الاي. it مش قوي وعملت محولات كتير واللي حسبته لقيته ونجحت في اكتشاف الصغره الصغره كانت عباره عن جهاز الموظف اللي بتاع الصرافه ورحت البنك وطلبت اقابل المدير وفعلا قابلته وطلبت منه اني قابل مهندس ال it وفعلا جه وقعد معايا واتكلمت وقولت انا عاوز 10000 جنيه والا هصفي البنك قالي ازاي
قولته في صغره انا اكتشفتها وقولت شويه معلومات زي بيانات العملاء و الموظفين وقال هنديك اللي انت عاوزه بس فين الصغره وفعلا قولتله وخت منه اللي طلبته
ومع مرور الوقت بقيت اختار البنوك الكبيره و الجديده و المواقع لحد ما كونت مبلغ كويس لحد ما فيوم كنت قاعد في كافتريا وشغال علي الاب توب وسمعت صوت كبيات وقعت علي الارض ببص حسيت اني شفت القمر بعينه عماله تعتزر وتقول انا اسفه ولله اسفه كل ده انا هدفعوا وقمت بكل شياكه سعد الويتر وقولت حسبي القزاز تعالي اقعدي في مكاني علي ما يلموا القزاز وقالت عشان مزعكش قولت لا ولا يهمك اتفضلي وكنت باخد حاجتي قالت لا خليك هينضف القزاز وانا هقوم قولتها تمام وفعلا قعدت ولسه هتكلم قولت خليك تقيل وفتحت الاب توب ومكنتش مركز خالص كنت مركز معاها في فتحت تلفونها وسرحت عاليه ورجعت بصيت ل الاب توب لقيت الموقع ال انا شغال عاليه بيكلمني وبيحظرني اني احاول تاني اعمل اتاك قولت انا اكتشفت. صغره في الموقع قالولي طلباتك قولت المبلغ وهما وافقوا وفعلا الفلوس دخلت حسابي ونا قولت علي الصغره وكنت مندمج اووي لقيت صوت بيكلمني وبيقول انت انت يلي سرحان علي الاب توب انتبهت كده وتفزعت قالت انا اسفه ولله معرفش انك مندمج كده وبصت علي الاب شافت اكواد كتير وحجات كتير غريبه قالت ممكن اسال سؤال قولت اتفضلي هو اي الحجات دي قولت ده شغلي قالت انت بتشتغل ايه قلتها بشتغل نفسي قالت يعني ايه قلتلها يعني انا مش بشتغل عند حد انا شغلي حر
وقالت انت غريب اوي قولت ليه يعني قالت شكلك غامض مش بتتكلم كتير وشكلك غريب قلتها انا ده انا رغاي اصلا بس كان في ايدي شغل قالتلي اه طيب انا هقوم بقا انا بقالي ساعتين قاعده قلتلها نعم ساعتين ازاي قالت اه ولله شوف الساعه وفعلا عدي ساعتين قلتلها انا اسف كان ورايا حاجات مهمه ولله قالت ولا يهمك وكنت عاوز رقمها بصراحه قولت مش هشوفك تأني قالتلي انا كل يوم باجي هنا من الساعه 9 الصبح 4 العصر باجي في الاوقات دي وقالتلي ونتا بتيجي كل امتي قلتها مليش اوقات انا علي حسب دماغي ممكن اجي هنا بكره الساعه ٢ بعد الضهر قالت ماشي قالت فرصه سعيده قلتلها انا اسعد ولسه هتدفع قولتها هتعملي ايه انت قاعده مع واحد يبقي انا اللي هدفع احرجتني وقالت انت مين اصلا عشان تدفعلي قولت انت قاعده مع راجل يبقا انا اللي هدفع وطلعت الفلوس من جيبي وحطتها علي الطربيزه وشلت حجتي ومشيت وبعد مده رحت تاني الكافيه ولقتها قاعده تجهلتها وقعد وفتحت الاب. توب وبدءت شغلي شويه ولقيت ال بيخبط علي الطربيزه افتكرته الويتر قولت قهوه زياده قالت انت ل الدرجه دي مشغول اجيلك وقت تاني بصتلها قولت انت تاني قالتلي انا اسفه قولت غريبه قالت ايه اللي غريب كل ما اشوفك بتعتزري بس قالت انا بس كنت متعصبه من الموقف قولت بتحصل عادي و انتي لسه واقفه اتفضلي قالت عشان انت لو مشغول ولا حاجه قلتلها لا ولا يهمك اتفضلي وقعدتت ورغينه كتير اووي
وخت رقمها وبقينا نتكلم كتير وبعد 6 شهور كلام ومقبلات قررت اتجوزها سالت عاليها وليقتها من عيله محترمه ابوها متوفي وامها دكتوره وعمها لواء شرطه نسب يشرف وبصراحه اتصلت بيها وقلتلها انا عاوزك ضروري قبليني دلوقتي قالت مالك في حاجة
قلتلها اه عاوز اشوفك قبليني في المكان ال بنتقابل فيه ورحت وهي جت وكانت متوتره وقلقانه واول ما شفتها قولت بصي يا رقيه اه صح نسيت اقولكم علي اسمها قلبت كياني بصراحه هي اسمها رقيه عندها 24 سنه بشرتها بيضه سعرها طويل واسود وناعم جسمها مظبوط بتلعب رياضه
قلتلها بصي يا رقيه انا بحبك اتكسفت كده وكملت وعاوز اتجوزك لقتها بصت بفرح وقالت سبني افكر وضحكت وقولت لا ردي دلوقتي والا همشي قالت خلاص فكرت انا. موافقه وطلعت الدبله ولبستهالها ولقيت الكافيه كله بيسقف وكنت طالب تورته جت وفرقتها علي المكان كله ورحت اتقدمتلها ووافقوا بصراحه عيله طيبه وولاد ناس وامي وابويا كانوا فرحانين اووي وعملنا الفرح وبعد ما جينا من شهر العسل واحنا داخلين العماره اللي ساكنين فيها ببص لقيت لمه كبيره اوووي ودخلت لقيت اهل محمد
بيصرخوا محمد ده عيل صغير عنده 15 سنه ولقيناه مقتول اتصدمت من المنظره كان واد محترم وعسل بصراحه ودخلت عاليه الاوضه كان منظره بشع ميت بطلقه في صدره وطلقه في دماغه وشفت الاب توب بتاعه مفتوح شلته وخته معايا البيت وقعد فتحته و اللي شكيت فيه لقيته لقيته كان فاتح الدارك ويب الخونه ال معندهمش قلب الفضول موته ومن هنا قررت انتقم ليه وخرجت واشتريت جدار حمايه قوي وبدءت وحولت اعمل هجمات قويه علي الموقع وكلها بتفشل ويوميا كنت بستقبل اكتر من 20 هجمه لحد ما فيوم لقيت رقيه بتقولي يا سيف اخويا جه من الكويت امبارح قولت كويس قالتلي جاي بكره يشفونا هو ومراته وعياله قولت ماشي يشرفوا يا حبيبتي وفعلا جه وكان معاهم *** صغير اسمه مصطفي كان وااااااد رزل اوووووي كل ما يشوف حاجه يكسرها لحد ما كنا قاعدين مع بعض في الصاله سمعنا صوت حجات بتتكسر
جرينا ودخلنا الاوضه بتاعت شغلي ايوه الزفت وقع السرفرات وقع جهاز اللاب توب. وبعدين اتصدمت حرفيا كنت حاسس اني عاوز اضربه بجد مسكت نفسي ومردش اتكلم وابوه خده ودخل الصاله ونا قولت هظبط الحاجه دي واجي شويه ورقيه جت بتقولي عيب يا سيف سايب الناس كده بره قولت
قسما ب**** لو ممشتيش من وشي لهزعلك الحاجه اللي اتكسرت دي تمنها فوق 20 الاف دولار وحاولت اظبط الدنيا بس كنت متعصب ومش طايق نفسي حرفيا وخرجت رحت قعد معاهم واخو مراتي عمال بيتأسف كتير ويقولي احنا اسفين ولله معلش قولت عادي مفيش مشاكل انا هظبط الدنيا وشويه وهديد ورحت ل رقيه المطبخ لقتها بتعيط
قلت مالك يا هكر قلبي بتعيطي ليه
قالت انت اول مره بتزعقلي علي فكره
قلت معلش ما انت شايفه شغلي كله يعتبر باظ انت عارفه انا تعبت قد ايه علشان الحاجات دي جتلي من بره مصر
قالت هنعاقب عيل صغير يعني
قلت خلاص حقق عاليا بقا قالت خلاص حصل خير
اتكلمت وقولت وربي ما همشي غير لما اشوف ضحكتك فرفشتها شويه وانا خارج قلت ده انت عيل رزل زي امك قالت بتقول حاجه يا حبيبي قلت بحبك بس في سري بصتلي كده وقالت طيب وخرجت وقعدنا شويه ولقيته بيستاذن وبيقول احنا هنمشي بقا عشان الوقت اتاخر قلت في بالي عندك ددمم اوي ياخويا بقالك 8 ساعات قاعد والشقه نصها اتكسر ده انت رزل زي ابنك ومشيوا ودخلت الاوضه وفعلا بدءت تنضيف وتصليح الحمد**** الحجات مش متكسره اوي بس بدءت تصلح وترتيب 3 سعات والحمدلله خلصت فتحت اللاب توب ولقيت رساله غريبه مكتوبه يا تبقا معانا يا هنقتلك انت واهلك بس كانت متشفره في الاول بس فهمتها اتصدمت وببص علي سرفر الحمايه لقيت سلك الانترنت مقطوع اتصدمت و جريت علي رقيه وقولت يله من هنا بسرعه وقلعي الساعه ال سمارت ال في ايدك دي بسرعه وفعلا مشينا وركبنا العربيه وهي عماله بتقول في ايه في ايه يا سيف وفجاه واحنا في الطريق سمعت صوت تلفون بيرن قولت تلفون اي ده قالت ده تلفوني اتعصبت عاليها مش قايلك متجييش اي حاجه جبتي الزفت ده ليه وفجاه ببص لقيت رقم برايفت وببص لقيت عربيه jeep سوده ماشي ورانا رديد علي الفون سمعت الصوت بيقول لو عاوز تعيش انت واللي معاك اقف ب العربيه قفلت الفون وجريت علي اقصي سرعه العرييه وللاسف ضربوا رصاصه علي الكوتش بتاع العربيه والعربيه كانت هتتقلب بس الحمد**** قدرت اسيطر عاليها ولقيت العربيه وقفت جمبنا وطلعت رشاشات من الشباك في اللحظه دي لقيت الفوت بيرن تاني وبيقول اخر فرصه انزل من العربيه والا انت عارف وفعلا ودعت رقيه وهي عماله بتصرخ وركبت فعلا العربيه. وفي اللحظه دي لقيت ضرب نار علي العربيه قتلو رقيه هي زمبها ايه وقعدت اصرخ كتير اووي لحد ما اتخبط علي دماغي وعدي وقت مش عارف قد ايه وفقت لقيت نفسي متعلق في غرفه قزاز في السما وكلها ستاير. وفجاه لقيت مكرفون بيقول ادامك خمس مواقع ان قدرت تعمل اتاك عاليهم وتقدر تهكرهم هتنجي حياتك من حراره الشمس في نفس اللحظه لقيت الستاير كلها اتشالت واشاعه الشمس فوقي ب الظبط عموديه عاليه وشفت جهاز لاب توب جريت عاليه وبدء اعمل اتاك درجه الحراره قويه جدا حرفيا حسيت اني جلدي بيسيح وفعلا قدرت اعمل اتاك علي موقعين وفجاه لقيت حته من المكتب ال عاليه اللاب توب فتحه اتفتحت وطلعت ازازه مايه ختها وشربت شويه ودلقت شويه علي دماغي وبدءت اعمل اتاك علي المواقع التانيه وعملت اتاك علي الموقع التالت ومستني الفتحه تتفتح بتاعت المكتب ويخرج منها حاجه محصلش شديت حيلي اللي ساعدني شويه اني كل البرامج ال شغال بيها قويه جدااا وفعلا قدرت اعمل اتاك علي الموقع الرابع وفتحت المكتب اتفتحت ولقيت مايه وجمبها قطع تلج حطيت المايه علي التلج وشربت وحطيت مايه علي جسمي برضه وبعد ربع ساعه قدرت اعمل اتاك علي الموقع الخامس
وفي لحظتها لقيت التكييف اشتغل والستاير نزلت واغمي عليا وبعد مده فقت لقيت حد قاعد جمبي وبيتكلم انجليزي قولت انا مش بتكلم انجليزي قالي مرحب بيك في عالمنا قولت ما انت بتتكلم عربي اهو ولا هي مظرطه علي الفاضي رد وقال تادب معايا احسلك قولت انت مين وانا فين ورقيه رقيه ماتت صح قلي والنبي انها عايشه رد عليا وبكل بروووود اه ماتت. ولو مبقتش معانا هناذيك قولت خلاص مهي ماتت انا مستحيل اكون زيكوا ضحك وطلع من الشنطه تابلت وفتح شفت بيتنا اللي في البلد وفجاه البيت بينفجر مش مصدق اللي شفته حاولت اقوم اضربه بس متكتف في السرير وقام ومسكني في رقبتي وقال يا تبقا معانا ولا اهل زوجتك واصحابك هيموتوا وسبني ومشي قعدت اشتم واشتم ومحدش بيسال فيا وقعدت افكر اهلي ورقيه بصراحه كنت منهار ومكنتش بعمل حاجه غير اني بعيط وبس لحد ما نمت وصحيت لقيت حد بيحط اكل وبيفكني وسبني ومشي وقعدت افكر اعمل ايه وده موقف لا احسد عليه لحد ما قررت اني هشتغل معاهم مؤقت لحد ما اشوف هعمل ايه وبعد مده لقيت نفس الراجل اللي وراني بيتنا وهو بينفجر قالي فكرت قولت موافق وفي لحظتها لقيت واحد دخل
الغرفه ال كنت فيها وقال ده جورج هيعلمك كل حاجه ليها علاقه ب الهكر و الشبكات ويد الحمايه وسابنا وخرج وبدء جورج كان مش بيتكلم غير في الشغل بس لا اكتر ولا اقل وحتي في مره حولت اهزر معاه مردش عاليه وحولت اساله هو انت ايه اللي جابك هنا اتعصب عليا وقالي سيف احنا بنتكلم في الشغل ومتسالنيش علي اي حاجه تمام قلت ياااااااه ل الدرجه دي
طيب كده طريقه فاشله وقلت انا لازم احسسه اني عاوز اتعلم وفعلا اي حاجه بيقلها بنفذها زي ما هو عاوز وفعلا حسيته انه عاوز يعلمني اكتر وكل يوم بيعملني حاجه وبكون شاطر جدا وكل يوم بيجيلي الاوضه وبعد ٥ شهور لقيته داخل الاوضه وهو ونفس الراجل اللي عرفت اسمه مارك وبيقول مارك مبروك انت اثبت نفسك ومن النهارده انت معانا قلت ثانيه بس هو انا كل ده مكنتش معاكوا. قالي لا انت لو مكنتش اثبت نفسك وحسناك انك بتتعلم وبتطنش كنت هتموت قلت في بالي كويس كده انا ماشي صح و الحاجه اللي عاوزها حصلت ورجع وقال كل ده بسبب جورج هو اللي كان بيشكر فيك قلت كويس
بس انا فين انا لحد دلوقتي معرفش انا فين قالي انت في تل ابيب اتصدمت تل ابيب ايه انا ايه اللي جابني هنا قالي انت كنت لازم تيجي هنا عشان تدرب وهتنزل مصر كمان سنتين عشان هتشتغل في السرفر اللي في مصر
قلت انا مش فاهم حاجه قالي سيف
هو انت فاكر اني موقع الدارك ويب ده موقع وخلاص الدارك ويب منتشر في كل الكره الارضيه كل بلد فيها مكان سري بيكون حمايه ل الموقع يعني سرفر مصر موجود هنا في تل ابيب بس في مكان في مصر اللي بيكون فيه الغرفه الحمراء وبتالي لازم يكون في سرفرات حمايه كتير في مصر عشان تقدر نشوف الطلبات ال زي تجاره الاعضاء و البدره .....الخ قلته اه طيب
وقلت في بالي انا كده هأجل كل اللي بفكر فيه لحد ما اروح المقر اللي في مصر وفعلا جورج خدني القاعه اللي كلها اجهزه وكل جهاز قاعد قدامه واحد وفي امن في كل حته ومسلحين كمان وهنا وراني جورج جهازي وقالي بص ياسيف انت هنا هتصد اي هجمات وهتابع الاكونتات اللي بتخش جديد وفي اوردرات بتجيلك زي انك هتتبع اكونت وتعرف مكانه وتساعد القتله المأجروين في تتبع الضحيه بتاعتهم ده شغلك هنا وفعلا بدءت وقلت خليني ماشي زي ما انا لازما يطمنلي واعرفهم اني كلب فلوس لحد ما شفت مارك وسالته انا هاخد كام بقا
قالي انت عاوز كام قلت عاوز مبلغ كبير اووووي قلي ال انت عاوزه ضربت مبلغ من دماغي اتصدمت لما قالي موافق وفعلا بعد شهر لقيت بيديني كردت كارت وبيقولي ده عاليها فلوسك قولت كويس وانقذت الموقع من الاخترقات كتير اووي لحد ما لقيت مارك بيكلمني وبيقولي تعالي المكتب
ورحت فعلا وقالي خلاص انت فترة تدريبك انتهت انت هتنزل المقر اللي في مصر
وفعلا نزلت المقر اللي في مصر وطلبت من مارك اني انزل شويه البلد وطلبت منه فلوس قالي بخصوص النزول هرد عاليك بعد اسبوع
وبخصوص. الفلوس معاك كردت كارت
قلت دي مش هتشتغل في مصر قالي هتلاقي واحده جديده علي مكتبك في الاوضه بتاعتك قلت تمم وفعلا بدءت اتمشي في المكان اللي اكتشفت انو تحت الارض زي المترو كده وبدل القضبان بتاعت القطر لا في طرق بصراحه كنت حرفيا محتار ازاي عملوا كل ده وكمان ازاي محدش يعرف عنه اي حاجه
وقعد ادور علي غرفه الحمايه ال موجود فيها سرفرات الحمايه وفعلا لقتها وبكده عرفت اعمل اي استنيت لحد ما مارك رد عليا بس بعد شهرين مش اسبوع قالي تمام تقدر تنزل وفعلا شويه ولقيت اتنين ممرضين داخلين الاوضه واحد اتكلم اتفضل ارتاح علي الكرسي ده قلت في ايه واحد رد وقال ده مش شغلك وخليك متعاون لو سمحت واتفضل ارتاح وفعلا قعد علي الكرسي ولقيته جايب حقنه وقال ده بينج مش هيخليك تحس ب اي حاجه وفعلا اداني الحقنه وطلع مشرط وقلعني التيشرت وقال متقلقش مش هتحس بي اي حاجه قلت انتوا بتعملوا ايه قالي ده جهاز تتبع ومايك هنحطهم جمب رقبتك وفعلا فتح جرح صغير جمب رقيتي. بشويه صغيرين وحط المايك. وخيط وجمبه فتح فتحه صغيره بردو وحط جهاز التتبع وكنت حاسس ب الم بسيط
وبعدها كمان بعد اربع ايام هنيجي ونشيل الخياطه وتقدر تنزل بصراحه انا محستش بنفسي ونمت صحيت تاني يوم و الروتين اليومي اصحي اروح صاله الطعام وبعدين اروح القاعه وبعدين اروح صاله الطعام وبعدين اروح الاوضه بتاعتي وخلصت فعلا الاربع ايام ونزلت وجت عربيه jeep وغطت عيني ومشينا وسعتين ونزلت قدام بيتي ولما نزلت افتكرت كل حاجه رقيه واهلي وكل اللي حصل ونا منستش اي حاجه انا فاكر بس حق رقيه واهلي وفعلا رحت عند بيت اهل مراتي وخبط وتفتح الباب اللي فتح اخو رقيه اول ما شافني خدني بي الحضن وعيط قال اخيرا جيت احنا قالبين الدينا عليك ودخلت وسالت علي ام رقيه بس للاسف توفت وقبل ما تموت سبتلي ورقه محتوي الورقه بص ياسيف انت لما جيت تتقدم ل رقيه وشفنا حب رقيه ليك وفقنا وقولنا مدام بتحبك وانت بتحبها اكيد هتحافظ عاليها بس للاسف انت معرفتش تحميها انا معرفش ايه اللي حصل بس المهم انك تجيب حقها عشان ترتاح وانا كمان ارتاح في تربتي
وعلي فكره انا متاكده انك هترجع تاني مهما حصلك المهم انك تاخد حق رقيه وفي حاجه كمان عاوزك فيها امك ياسيف عايشه وده عنونها
وقت الانفجار يسيف ابوك كان بس هو اللي في البيت لكن امك لا امك خرجت راحت تجيب حجات
بعد الانفجار جت هنا وكانت خيفه اوي وزعلانه علي الحج درويش وخلتها تروح تعيش عند واحده صحبتي. عايشه لوحدها واحنا بعنا بيتك عشان امك تقدر تعيش بفلوسه
كنت فرحان اني امي عايشه وكلام حماتي حفزني اكتر
دخلت اوضه رقيه قعد فيها شفت صورها وصورنا مع بعض اول مره اخش اوضه رقيه وشفت تلفونها القديم وكانت محتفظه ب كل حاجه لينا
ومن هنا قررت وبدءت التنفيد قولت ال هيساعدني اتنين خالد وابن عم رقيه العميد محسن ورحت ل خالد البيت اول ما شفني مكنش مصدق نفسه وقعد يسال ويسال وانا اتهرب مش عارف اتكلم بجد عشان المايك ال في رقبتي ده وكتبتله في ورقه اخرج حالا وهتلي جاهز تشويش وبسرعه ومتتكلمش وقولي انك هخرج تجيب اكل وفعلا حصل هو كان محتار. بس انا كتبت متسالش ولما جهاز التشويش ييجي هقولك علي كل حاجه وفعلا جه وجاب اكل فعلا وعملنا نفسنا بناكل وشغلت جهاز التشويش وبدء كلام وقولت بص ياخالد مفيش اي وقت انت تخرج حالا وتروح ل اخو رقيه وتجيب منه عنوان العميد محسن وتيجي بسرعه وفعلا حصل وتحركت نحيته في الوقت ده لقيت رقم برايفت بيرن وبيقول هو انتا فين جهاز المايك ولا حتي الجي gbs شغلين قو
لت و المفروض اعمل ايه يعني قالي معاك تلفونك قولت اه
قالي طيب انت في البيت قلت اه وقلت انا هنام اصلا وقفل السكه وتصلت علي خالد من تلفون رقيه الاقديم وقلت اوعي تتكلم خش الاوضه عندي ومعاك التلفون بتاعي وحطه جمب راسك. ونتا نايم حسسهم انك نايم ماشي واقفل تلفونك وهو فعلا متكلمش وقفل السكه وقفل الفون
وكملت طريقي ورحت خبطت علي العميد محسن وفتح ودخلنا وحكتله علي كل حاجه واتقفنا هنعمل اي قال روح بيتك ملكش دعوه ب اي حاجه
وفعلا حصل ووصلت البيت وقفلت جهاز التشويش وخليت يومي عادي
وجه المكالمه المنتظره مارك اتصل وقال خلاص كده العربيه هتيجي تاخدك
وفعلا بعد ساعه العربيه جت ووصلنا عند المقر وبعد ساعه سمعنا ضرب نار من كل حته وجريت عند مكان السرفرات وحطيت فلاشه والشرطه و الامن المركزي ومباحث الانترنت دخلوا المكان وكانت فيه معركه قويه وفتحت اللاب توب وبدءت اعمل اختراق عن طريقه الفلاشه ال حتطها في السرفرات واخدت كل الملفات الموجوده علي الموقع وكل البيانات وحولتها وحولت فلوس لحسابي في البنك
ودخل العميد محسن ومعاه رجالته وقال خلصت اللي اتفقنا عاليه قلت اه قالي اكتشفت مكانه قلت اه طيب يلا قبل ما يهرب بس الأمن بتاع الموقع بيضربوا نار في كل حته. واتصاب رجلين من رجاله العميد محسن وخت سلاح وحولت اضرب نار معاهم بس خت رصاصه وقبل ما افقد الوعي قلت لي العميد محسن علي العنوان واغمي عليا ب الفعل وبعد مده انتشر خبر موتي في كل حته وبعد مده فقت وانا في المستشفي في بيروت ولقيت العميد محسن جمبي وبيقول عاش يبطل قال كل حاجه خلصت خلاص واداني مرايه ولما بصيت فيها لقيت واحد تاني غيرت شكلي ايوه غيرت شكلي وتكلم وقال مكنوش هيسبوك احنا لما رحنا ل العنوان اللي قلت عليه لقينا مارك وكان منتحر وحاطت صورتك علي الحيطه وعاليها علامهX مكنوش هيسبوك
طبعا انتوا مش فاهمين اي حاجه طيب نرجع ب الزمن اسبوع لما كنت عند العميد محسن
ولما حكتله علي كل حاجه
قالي انت تعرف مكان المقر ده قلت لا قالي ازاي وانت كنت هناك قلت كانوا بيغموني قالي محلوله احنا نستني لحد ما العربيه تيجي تاخدك ونراقبق قلت لا لو لاحظوا هيقتلوكم كلكم وانا معاكم قال الحل gbs قال ثانيه واحده ودخل اوضه عنده وجاب حاجه زي البرشام وقالي خد دي قولت هي اي دي قالي ده جهاز gbs بيلزق في جدار المعده ومتقلقش
اسمع بقا هتعمل ايه انت هتحاول تاخد كل الملفات اللي علي الموقع وتحولها في فلاشه وتسحب كل الفلوس. وتحطها في حساب هبعتلك رقمه وتحاول تعمل تتبع ل مسؤال الموقع وسعتها هنخفيك من الوجود لاني محدش هيسيبك منهم وفعلا اتصلت عليه وقلت هما طلعين دلوقتي قالي متقلقش احنا معاك ونرجع تاني وخلصت فتره العلاج وجه العميد محسن عشان نرجع مصر بس قلت انا مش هرجع مصر خلاص انا مسافر باريس وهستقر هناك وسبته ومشيت ولقيته بينادي وبيقول سيف اه صح انت مبعتش حاجه ل الحساب اللي قلتلك عاليه قلت حساب ايه انا نسيته اصلا ومبعتش حاجه وضحك العميد محسن وضحكت قلت يعني كل ال حصلي ده وفي الآخر اطلع من غير حاجه انت اترقيت لكن انا ولا حاجه سلام
وقعدة 6 شهور في باريس ورجعت مصر وبعت كل الفلوس اللي اخدتها من الدراك ويب وبعتها ل كل دار الايتام والجمعيات الخيريه في فلسطين زي حمزه بن دلاج
وبعد مده رحت لامي شفتها من بعيد وحشتني اوووي بس خلاص مينفعش اجي نحيتها او اكلمها عشان الشكوك وشفت زعل خالد عليا لما انتشر خبر موتي
وكل ما اخش الموقع اللقي Erorr ومستنيهم يفتحوا الموقع تاني
هتقولوا عليا مجنون اني محرمتش بس خلاص هخاف من ايه كل الناس ال بحبهم ماتوا ونسيت اقلكم الشرطه فجرت المقر بالكامل ..
دايما **** بيميز ناس ممكن تلاقي واحد قوي زياده عن اللزوم ممكن يستخدم قوته في الخير وممكن يستخدمها في الشر زيي مثلا اني اختار طريق الخير
بس دخلت الشر وانا مش واخد بالي كنت فاكر اني ماشي في النص بس للاسف كنت في الاسود
مش الابيض
ẵℓћẵҝг ẵℓẵḇịẵđ
🌹النهاية🌹