NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

لالا هي مبقتش تقول لا وانت مالك

هي بتقول حاضر وتعمل اللي هي مقتنعه بيه
بتاخد على قد العقل يعنى شغل استغفال .. ده اسوأ بكتير

• أتفق
التفاعلات: االرايق
مشكلة كبيرة وصدقني مفيش حل فيها لأننا بنسوء يوم عن يوم
الحل عند كل واحد و واحدة مفيش حد حيغير حد او يجيب حل مثالى

• عجبني
التفاعلات: pirata caribeño
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
#الظاهرة التي تتزايد نسب الطلاق بسببها ..

#كثير من الزوجات الان غير مقتنعات بموضوع طاعة الزوج.

#مثل هذه الزوجة #تري ان أي منظومة في الدنيا لابد ان يكون لها قائد والقائد مسموع كلامه (طبعا في ظل أي مؤسسية عمل او خدمات او ماشابه) ،
ومعترفة أن أي مركب لابد ان يكون لها #ريس
ما عدا #البيت !!

هي مقتتعة انها #لا تسمع كلام اي احد وانها لا تفعل أي شيء من غير لما تكون مقتنعة ،#رغم انها تسمع كلام #مديرها في العمل حتي لو هي غير مقتنعة لانه من طبيعي العمل المؤسسي هكذا ، لكن #زوجها لا لا.

#أسباب نشأة هذه الطريقة أو الاسلوب لبناتنا الكرام
1 تربيتها في بيت #الام هي التي تسيطر علي البيت
2 تأثرها بالافكار الدخيلة #مثل رابطة الاسترونج اندبندنت وومن ..
3شعورها بالاستقلال المادي الذي جعلها #تشعر مثلها مثل الزوج وانه ليس له حق #الطاعة عليها .
كل هذه الاسباب جعلت شخصية الرجل ضعيفة والذي جعلها تأخذ مكانه

#ماهي الكلمات التي بقاموس اللغة لتلك البنت
( لأ ... انت #مالك ... مش #مقتنعة ... أنا مش #جاموسة بتسحبها ... انا #حرة ... انا كده واذا كان عاجبك ... اشمعنى انت .. الخ)

#الطاعة ليست مفهوم مطلق ولكن لها #ضوابط ،طبعا ، ولا انكر أن هناك رجال في قمة #الاستبداد.،ويسيئون استخدام حق الطاعة ،لكن هذا ليس معناه اننا نهدم #المبدأ في الاصل .

في الحياة الزوجية .. #الزوجة واجب عليها الطاعة بالمنطق المؤسسي #وبالادلة الشرعية و الزوج واجب عليه #الرفق والرحمة بمن هي ترافقه الحياة ، أي طرف يتنازل عن واجباته سوف يحدث بالبيت #خلل رهيب ..

الشاب المقبل علي الزواج أذا وجدت البنت التي تفكر أن ترتبط بها تنكر #طاعة الزوج ومش معترفة بها عليه ان #يقنعها بالمبدأ فإذا اقتنعت كان بها اما غير ذلك فعليك ان تهرب ولاتعود قولا واحدا .

منقووووول ولكن اعجبنى

تعقيب ... فعلا من الظواهر المنتشرة و الى لها دور كبير فى انهاء علاقات سواء خطوبة او الطلاق
👏🏼👏🏼👏🏼

• حبيته
التفاعلات: ابو اسكندر السندباد
**** يسلمك

الحياة مشاركة قبل اي حاجة و راحة الطرفين مهمين علشان إستمرارية الزواج

قبل ما تستني طاعة شوفوا نفسكم الاول اذا كنتم تستحقوها!

وحتي ولو احنا عندنا عقل و لينا رأي
و الاستقلال المادي مش حاجة وحشة( ده شيء ضروري) ولا محاولة الزوجة لي ابداء رأيها و المشاركة في الحياة ( الي هي اصلا جزء منها وبتأثر عليها !!) هو سبب الخراب زي ما بتقول
الطاعة مش مجرد استحقاق من عدمه بل هى واجبة طالما فى معروف و لا تتكلف المرأة فوق ما تطيق

الكلام مش معناه ان سبب الخراب هى مشاركة المراة لكن التعنت و العند و الندية فقط

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%