NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

𝐄.𝐋.𝐁.𝐑.𝐎.𝐅.𝐄.𝐒.𝐒.𝐎.𝐑

الـطـنـطــــــــاوي
كاتب متميز
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
نسوانجي كروي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
توجه جنسي
أنجذب للإناث
اهلا بكم في عالم الفنتازيه والخيال العلمي والعصور الوسطي

ملحوظه(القصه الجنس فيها خفيف او مش موجود اصلا)

(Franco_اهلا بكم في قاره (فرانكو

1651832320556

الجزء الاول

انا اسمي لويس عندي 23 سنه عايش في منطقه من قاره فرانكو وهيا جزر الحديد ابويا يبقي ملك العرش وحاكم قاره فرانكو اسمه جروستا قاره فرانكو كانت بتنقسم ل خمس مناطق او دول وكانت اولهم جزر الحديد ودي اللي كانت عيلتي فيها وجزيره الجليد الملتهب وكان فيها الملك هيكتور وتالت مكان كان فلوينزا وكانت ملكته سانسا اللي مسكت الحكم بعد ابوها م مات وكانت هيا الوريثه الشرعيه
رابع مكان كان جزيره جبال النار وكان الملك بتعها هوه الملك دوناما خامس منطقه كانت مهجوره بعد م الدينصورات دمرتها ثم انقرضت مع التنانين

انا عندي 4 اخوات شارلون الكبير وبعده انا وشيفان اختي تاوامي وبعدنا سكاربا والصغير خالص 12 سنه هالدور
وامي كانت الملكه ساليوره
القصه من وحي خيالي تعتمد علي الخيال العلمي والفنتازيه القصه ف العالم القديم او زي م بنقول العصور الوسطي اتمني تعجبكم اول مره اكتب كده كده

في جزر الحديد

ابويا الملك جروستا قاعد علي كرسي الملك اللي كان من دهب والاحجار الكريمه وانا واخواتي وامي قاعدين كل 3 في جنب بس علي كراسي مش جامده زي كرسي الملك او كرسي العرش واقف قدامنا راجل وواحده ست وكان في عمليه غصب وتعدي وكان الراجل ده من جيش الملك والمفروض هوه اللي بيلم الدهب اللي الناس بتدفعه كل 5 ايام للمملكه وفي المقابل بيتوفرلهم الحمايه

الحارس:سموك الست دي مش عايزه تدفع الدهب
ابويا:لي مش عايزه تدفعي يا ستونيا
ستونيا:سياده الملك انا قلتله بعد قليل هعطيك الذهب لان زوجي خارج البيت وانا مش عارفه بيشيل الدهب فين بس هوه تعدي عليا في الضرب وقطع كل هدومي زي م انته شايف وكسر البيت اللي قاعده فيه انا وولادي وزوجي والشتاء قادم
ابويا:اي رايك يا شارلون.؟؟
شارلون:سموك قانون اللمملكه بيقول اللي ميدفعش ينقتل لان المملكه مش هتحمي شخص مش بيوفر للمملكه تمن حمايته
انا:سياده الملك..؟
ابويا:اخوك الكبير حكم انته مينفعش تتكلم
انا:سموك انا بستاذن اخويا الكبير معاون الملك شارلون ان يسمحلي ان انا اتكلم
شارلون:تمام اتكلم يا لويس
انا:سياده الملك ستونيا لا تستحق الاعدام لان قانون حاكم فرانكو يقول ان الحارس ياتي اليك بالشخص لو مدفعش لاكن ميقطعلوش هدومه ولا يكسرله بيته ويهدمه ولا يدخل البيت من الاساس لو زوجها مش موجود وكده يبقا الحارس الخاص بتاعك هو اللي لازم يتعدم
شارلون(بيبصلي ببصه شر )
ابويا:تمام نفذو الاعدام على الحارس واذهبي لبيتك يا
ستونيا

هنا كنت حاسس اني جامد فشخ وانا بصدر انا الحكم خلص المجلس ومات الحارس بعد مقطعولو راسو وطبعا اتعلقت علي باب اللمملكه مع الاف الروس وبعدها روحت ل ستونيا بيتها اللي كان علي الارض وعطيتلها عملات من الدهب وعمال يرفعولها البيت تاني والدنيا بقت تمام بس اخويا كان بيحاول يقتل ابويا الملك عشان يمسك هوه قاره فرانكو ويبقا حاكم اللممالك الخمسه

في غرفه شارلون

امي:منفعل لي اخوك قال قانون صادق انته اتسرعت ومفكرتش في الحكم
شارلون:هقتله بس بعد مبقا الملك كلها ايام واقعد علي الكرسي
امي:لازم تاخد بالك نا عمري محبيت ابوك ولا لويس ولا اختك شيفان بس حبيتك نته واخوك الصغير ف خود بالك مننا
شارلون:متخافيش يومين وروسهم هتتعلق علي بوابه جزر الحديد

عندي انا وشيفان

انا:مالك بقا وشك قالب لي
شيفان:فرحانه ان بقا ليا ضهر اتسند عليه ي حبيبي
انا:انا توامك وعمري مهحب حد زيك بس انا نا اكبر منك ب شويه تقريبا هههههه
شيفان:انا خايفه عليك..م تيجي نهرب
انا:نهرب؟؟نهرب نروح فين
شيفان:المكان المهجور
انا:وهنعيش فيه ازاي
شيفان:مه انا خايفه عليك من اخويا وامي
انا:وخايفه من امك لي.؟؟
شيفان:لويس امك عمرها محبتنا

في جزيره الجليد الملتهب حاكمها الملك هيكتور

هيكتور قاعد بياكل ودالسين زوجته قاعده معاه وداخل عليهم واحد من الحرس الملكي وفي ايده رساله ملفوفه
الحرس:سمو الملك رساله من جبال النار
دالسين(بتاخد الرساله)اخرج انته
هيكتور:الرساله فيها اي
دالسين فتحت الرساله:الملك دوناما يدعيك لحفل زفاف ابنته بعد تلت ليالي
هيكتور:هتكون فين الحفله
دالسين:في فلوينزا في قصر الملكه سانسا اروع قصر في فرانكو
هيكتور:هتبقي ملكه فرانكو الاولي قريب

في الغابه قدام شجره واقف اخويا سكاربا ومعاه اخويا هالدور الصغير وكان هالدور ماسك سيف وسكاربا بيعلمه فنون القتال بالسيف

هالدور:لسه مش عارف اتعود علي مسكته
سكاربا:لازم تتعود عندك 12 سنه بقيت راجل دلوقت(بيمسكه من وشه وبيقرب منه) الحرب جايه والضعيف بيموت وانته ضعيف يلااااا

هالدور بيخبك في الشجره مره واتنين الخبط بتوجع في ايده سكاربا بيشده من صدره

سكاربا:عايز تكبر مثل البنات لا في بنات بتدافع عن امهاتها في الحرب وانته لسه مش عارف تمسك السيف في ايدك

هالدور بيقف قدام الشجره ويبدا يخبط جامد ويتحامل علي الوجع
سكاربا:اقف بجنب وقاتل الشجره بلاش وشك في وشه

هالدور بدا يتعامل مع الوضع وجات عاصفه تلجيه سكاربا ركب الحصان بتاعو واخد هالدور قدامو وراحو علي اللمملكه وقابل امي علي باب المملكه

ساليوره:ابني المقاتل راجع من الحرب هههه
سكاربا:عامله اي يا امي
ساليوره:بخير ي ابني ادخلو كلو اي حاجه وابقي تعلالي يا سكاربا
سكاربا وهالدور سابوها ومشيو

انا قاعد مع شيفان في جنينه القصر الملكي

شيفان:تخيل كنا اتولدنا وموجودين في حرب الدينصورات والتنانين
انا:كنا هنموت لانهم كلك كانو سحرا وقدرات واحنا يدوب بنمسك السيف
شيفان:بس انته عندك قدره الحس ورده الفعل السريعه
انا:ودي كانت هتفيدني ب اي
شيفان:علي الاقل كنت هتصد كل الضربات
انا:طب ونار التنين هصدها ازاي
شيفان:مش عارفه هههههه
انا:فين السيف اللي عملتهولك
شيفان:سميته ستولا
انا:هو مين ده اللي استولا
شيفان:السيف بتاعي ههههه
انا:انا مش عارف الحرب اتاخرت لي ههه
شيفان:ابونا جاي
ابويا:اي اللي عملته في المجلس ده
انا:اللي كان لازم انته تعمله
ابويا:ازاي توقع كلمه اخوك قدام مئات من الناس
انا:والست اللي هتموت دي مش فارقه معاكم
ابويا:لا
انا:كان لازم انقذ حياتها

شخص راكب علي حصان ولابس خوذه مش معروف ولبسه غريب عن لبس الحرس الملكي جاي جري وفاتح القوس علينا وبيضرب السهم ولاكن بفضل رده فعلي القويه قدرت امسك السهم وهو يدوب علي رقبه ابويا وخرج الشخص ده بالحصان بره المملكه جري والغريبه ان حرس البوابه واقف معملش حاجه

ابويا:مين ده وازاي دخل هناا(متعصب جامد)
انا بقرب من ودن ابويا:من شويه انقذت الست واتعصبت عليا ودلوقت انقذتك ابقا خود بالك من نفسك...سياده الملك

باخد شيفان من ايديها وبمشي عند الحرس عشان اشوف ازاي سابوه يخرج

انا:انته ازاي تسيبو يخرج
(الحرس مبيردش)

قربت منو وبشدو من صدرو وقع عليا ف بعدت عنو وقع علي وشو في الارض والخوذه اتسيبت من دماغه كان مسنود بخشبه ودماغه جوه الخوذه ووقع منغير دماغ والتاني نفس الكلام خادوهم ولعو فيهم ووقفو حرس تانيين مكانهم

عند شارلون وامي
شارلون:الكلب ابنك عرف يمسك السهم
امي:اهده بس لسه الجيات كتير
شارلون:لو كان السهم قتله كنت عدمت الكلب واخته علي اساس انهم قتلوه
امي:الملكه سانسا معانا والحفله بعد تلت ليالي

في الجزيره المهجوره

تحت صخور بس مش كتير 2 من بيض الديناصورات بيتكسرو وبيخرج منهم اتنين دينصورات صغيرين

في منطقه فلوينزا

الملكه سانسا واقفه قدام زنزانه فيها المعوان بتعها

سانسا:كان اي لازمه الخيانه شايف بقيت فين دلوقت
كاساني:كانت غلطه سموك اعتزر واقسملك ب الليل والنهار واللممالك الخمسه انها مش هتحصل تاني
سانسا:تاني ههه..انته كنت عايز تقتلني مع جروستا وانا كنت المفروض اقتلك عشان عملتك دي ولاكن انا رحمتك
كاساني:سموك اطلبي اي حاجه انا تحت امرك وشاكرا عشان سيباني اتنفس
سانسا:انا جدي كان حاكم الممالك الخمسه وكان حاكم فرانكو انا الوريثه الشرعيه ل فرانكو مش جروستا جدي جدي ولع اكبر نار شهدتها التاريخ كانت نار التنانين ف انا هاخد الكرسي وابقا ملكه فرانكو الاوحد وساعتها هبقا اجي اخرجك من الا اذااااا
كاساني:اذااا اي..؟
سانسا:هخرجك من هنا زفاف بنت دوناما هيتعمل هنا بعد ثلاث ليالي دماغ جروستا هيا هديتي
كاساني:اخرجيني وهجبهالك
سانسا:وابنه لويس عيزاه حي

في منطقه جبال النار
عند الملك دوناما كان قاعد مع بنته شارلي

دوناما:جاهزه للعرس ولا اي
شارلي:جاهزه بس نا كده بتجوز غصب عني
دوناما:انا كنت اقسمت ل جيمي انك هتكوني زوجته
شارلي:بس ده عنده اكتر من 30 سنه
دوناما:وانتي دلوقت اكبرتي
شارلي:عندي 16 سنه
دوناما:لازم جيمي يبقي ف صفي
شارلي:علاقات كلها دوبلماسيه انا مليش علاقه بيها
دوناما:لو جيمي اتجوز شيفان بنت جروستا هنموت كلنا هيحتلو العالم

غزاله بتجري في قلب الغابه بيقوم سناكس قاتلها بالقوس وبيشيلها كانت صغيره وبيحطها علي الحصان وبيتحرك وبيقف قدام بيت كبير يشبه القصور وبياخد الغزاله وبيدخل بيها البيت ده والحرس بيعديه

سناكس:غزاله صغيره بس فيها لحم كتير
جيمي:ااه انته اخويا وفيك الشجاعه بس بلاش تطلع تصطاد لوحدك تاني لسه انته صغير
سناكس:مش صغير عندي 15 سنه
جيمي:انته داخل عليا ب ارنب وكنت بتصطاد
سناكس:دي غزاله بس صغيره
جيمي:طب روح اصطاد حاجه لما تموت عشانها نقول انقتل وهوا بيصطاد ذئب مثلا تنين حاجه نفتكرك بيها
سناكس:متكولش منها هههه..ثم ان التنانين انقرضت ومبقتش راجعه
جيمي:هترجع قريب(بيبتسم ابتسامه خفيفه)

في المنطقه المهجوره

بعد م الدينصورات طلعت من البيض في غرفه عليها حديد زنزانه والمسافات مبين الحديد ضيقه وفي جوه الغرفه دي تنين واحد وصغير مش هيعرف يطلع نار ويعدي من الحديد ولا هيعرف يخرج لان الحديد المسافات مبينهم ضيقه جدا

في جزر الحديد

امي ساليوره ماشيه في قلب قصر الملك وبعدها سكاربا اخويا ظهر قدامها

ساليوره:اهلا اهلا بقالك كتير بتاكل
سكاربا:لا بقالي كتير بدور عليكي
ساليوره:وده لي عايز حاجه
سكاربا:لا نتي اللي كنتي عيزاني
ساليوره:اه نسيت..انا سمعت انك بتحب دره وعايز تتجوزها
سكاربا:اسف عشان سمعتي من بره
ساليوره:انا معنديش مانع انكو تتجوزو
سكاربا:بجد طب متكلمي بابا
ساليوره:قصدك اكلم شارلون عشان يوافق
سكاربا:لا اقصد كلمي الملك اللي هوه جروستا ابويا
ساليوره:مه جروستا خلاص حكايته خلصت
سكاربا:ازاي مش فاهم
ساليوره:شارلون هيبقا الملك تتجوز انته ودره
سكاربا:ده اي الشرط الرخم ده لسه بدري لحد م شارلون يبقا الملك
ساليوره:ممكن في حل يخليك تتجوزها كمان يومين
سكاربا:حل ايه ده
ساليوره:تقتل جروستا وساعتها شارلون هيبقا الملك وانته هتبقا في حضن دره
سكاربا:انتي ازاي تقولي حاجه زي كده استحاله اعمل كده ده ابويا وجوزك ازاي تفكري في كده اصلا
ساليوره:لو موافق هتعدي عليا تاخد الخنجر اللي شارلون كان جايبه من معركه الجليد الملتهب عشان اسلحه جزر الحديد معروفه ف الخنجر هيثبت للناس ان القاتل شخص من بره اللمملكه ولو مش موافق هتروح للنحيت هتنحت غطه مقبره دره علي شكلها..لا ثواني احنا الملوك بس اللي بننحتلهم مقابر لاكن دره وامثالها بنولع فيهم بالنار.

(قبل الجريمه ب 15 ساعه)

دوناما وبنته شارلي واخدين نص بلدهم ورايحين عند الملكه سانسا عشان فرح شارلي

دوناما:افردي وشك ده خلينا كلنا نفرح
شارلي:افرح عشان انا متباعه
دوناما:لو فكرتي شويه هتلاقي ان جيمي من احسن الرجال ف القاره كلها مع انه ملهوش منصب بس دماغه دهب وكمان عنده جيش كبير بيحميه واحنا محتاجين جيشه
شارلي:وانته بقا محتاج جيشه في اي الحرب خلاص خلصت والبلد استقرت وكل واحد راضي بحكمه
دوناما:بيمثلو ان هما راضيين بس مفيش حد راضي
شارلي:هما مين اللي بيمثلو
دوناما:متشغليش بالك اضحكي قدام الناس
شارلي:محتاج جيش جيمي ف اي يابابا
دوناما:جيش جيمي اللي هيطلعنا من قصر سانسا عايشين ولسه فينا الروح
شارلي:وهو اي الخطر اللي هيخلينا نطلع بجيش
دوناما بيقرب من شارلي:مهرك رقبه سانسا والحمايه من جيش جيمي
شارلي:مين اللي هيقتلها(بخوف)
دوناما:حبيبك...جاندي
شارلي:وهو جاندي اي علاقتو بالبيحصل بس
دوناما:الوقت هيعرفك كل حاجه
في فلوينزا عند الملكه سانسا اللي كانت قعده علي كرسي الملك وقدامها كاساني واقف
سانسا:طب انا عملت الجزء بتاعي وطلعتك من الزنزانه
كاساني:سموك كل اللي قولتي عليه هيتم فسريه تامه
سانسا:خليك عارف لو طلع من فلوينزا عايش وعرف اننا بنخطط لموته انا هقتلك وهو هيقتلني
كاساني:طب واي اللي هيخليه لو عرف مياذكيش
سانسا:علشان كده قولتلك عايزه ابنه لويس حي ومفيهوش ولا حاجه
كاساني:ليه لويس مش شارلون او هالدور الصغير حتي او شيفان اختهم
سانسا:لان العصافير اللي ف جزر الحديد قالولي انه بيخاف عليه وبيحبه اكتر من اخواته التانيين
كاساني:اعزريني سموك عصافيرك اللي ف جزر الحديد مين اللي بيوكلهم
سانسا:شارلون
كاساني:ومين بيشربهم
كاساني:مين اللي ملبسهم
كاساني:الكلام اللي وصلك من العصافير بتوعك ده اللي شارلون عايز يوصلهولك
سانسا:مش فاهمه قصدك اي.؟؟
كاساني:لو هو بيحب لويس ف شارلون في عداوه بينه وبين اخوه لويس ف احنا خلينا ف المضمون احنا ناخد هالدور اخوهم الصغير
سانسا:طب واي يضمنلي ان الهجوم ميحصلش علينا لو اكتشفو
كاساني:سموك ده لسه ولد صغير يعني معملش حاجه تخلي اخواته يبقو عايزين يخلصو منه او ابوه كارهو
سانسا:قبل م فلوينزا تولع هولع فيك لو حصل اي حاجه
كاساني: هجهز الحطب بتاع ولعتي بنفسي لو حصل حاجه

في المنطقه المهجوره

جيمي ماشي مبين البيوت الخشب والقصور المتكسره والقصور المهدوده لحد ما يوصل لمنطقه كلها نجيله وزرع اخضر وبيجي فوق حته وبيرفع النجيله علي شكل دايره بيلاقي باب مدور حديد بيرفعه وينزل علي سلم وماسك في ايده شعله ولعها قبل ما ينزل بيفضل ماشي في طرقه تحت لحد مبيلاقي قدامه باب خشب بيفتحو بيلاقي لحمه كتير متعلقه وفي منها عفنت بيطلع سيفو من جنبه وبيمسك حته كبيره وبيقطعها نصين وبياخدها وبيطلع وبيقفل الباب وراه بيمشي خطوتين لحد مبيوصل عند باب تاني خشب برده بيفتحو وبيخش عند زنزانه التنين الصغير بيفتح الباب وبيخش بيقفل وراه وبيحط اللحمه علي الارض وبيقطع منها مكعب متوسط وبيرميه للتنين وبيبدا ياكل فيه حته حته

عائله جروستا

عندي انا وامي واخواتي بعد ما انا ركب ت حصان وسكاربا برده وشارلون نفس الكلام وامي والملك جروستا ابويا ركبو زي غرفه متنقله علي حصان ومعاهم اخويا هالدور الصغير

انا:فين حصانك
شيفان:لسه متعودتش امشي بيه مسافات طويله كده
انا:طب متركبي مع ماما والملك
شيفان:مينفعش طبعا
انا:طب هاتي حصانك وهمشي جمبك
شارلون:تعالي اركبي ورايا يلا عشان نمشي
شيفان:لا مه لويس هيركبني وراه خلاص
شارلون:طب يلاا

بعدها رفعت شيفان وركبت ورايا
انا:لي عملتي كده
شيفان:عملت اي انتي عايزني اركب مع شارلون
انا:مش القصد بس انا كده همشي براحه
شيفان:ماشي مش لازم توصل قبلهم يعني
انا:تمام لما نشوف اخرتهااا

عند شارلون وسكاربا
شارلون:عرفت انك هتتجوز دره
سكاربا:لا كانت مجرد واحده بقضي معاها وقتي
شارلون:ايوه انا قلت كده برضه حتي لما كانت معايا امبارح استغربت ازاي اخويا يتجوز وحده زي دي
سكاربا مصدوم:زي منتا قولت انا كلمت الملك اني اتجوز سوليا وهو وافق
شارلون متعصب:لو فكرت تلعب اللعبه دي هتحصل ابوك
سكاربا بيبص علي حصان الملك:ياريت احصله ده انته شايف حتي هو وصل لايه
شارلون:تماام

في جزيره الجليد الملتهب الملك هيكتور سايب البلد للمعاون بتاعه وواخد مراته دالسين وابنه هاربينو

هيكتورواقف بحصان قدام 50 جندي من الجيش بتاعه
هيكتور:مع غروب الشمس هندخل فلوينزا عشان فرح شارلي بنت دوناما لو حصل اي مشاكل جوه وغالبا ده اللي هيحصل مش عايز حد يجي جمب مراتي وابني مفهوم
هاربينو:هو في اي
دالسين:مجرد تعليمات مفيش حاجه هتحصل
هاربينو:مكنش لازم نروح الفرح ده
دالسين:مينفعش ابوك لو مراحش الملك هيزعل منه واللي الملك بيزعل منه بتبقا فرانكو كلها ضدو

عندنا انا واختي
كنا مشينا بقالنا شويه وجينا عدال طريق القلعه المهجوره اللي المفروض ممنوع حد يروحلها ولو حد عرف ان في حد راح وقال للملك ينحكم عليه بالاعدام فورا كنا بنتحرك بالحصان مش بسرعه عشان شيفان قاعده ورايا سمعت صوت زعيق ف وسط الجيش ورايا نزلت وروحت عندهم لاقيت واحد من الحرس داخ ووقع من علي الحصان وكان سكران شويه خليت واحد زميله يخدو وراه ويعتني بيه ومسكتو الحصان ف ايدو ومشيتهم ورا عربيه الملك وروحت اركب مع شيفان شوفت ف الارض زي نقط ددمم بس كبيره شويه ببص ع علي اتجاه الدم لقيت رجل حصان معلمه ف الارض ومع كل نطه للحصان في حته من الدم وكان الحصان راجع من القلعه المهجوره ببص عليها وعلي الدخان اللي طالع للسما منها ورجعت ركبت الحصان ومشينا وشويه وكنا وصلنا فلوينزا عند الملكه سانسا وكانت الملكه سانسا والمعاون بتعها كاساني وشويه من الجيش والحرس الخاص بتعها وراها وكل واحد ايده علي سيفه
سانسا:جلاله الملك
جروستا/ابويا:اهلا سانسا
شارلون:سمو الملكه
سكاربا:سمو الملكه
هالدور:سمو الملكه
شيفان:سمو الملكه
انا:اهلا ب سمو الملكه
سانسا:اهلا بيك المفروض انا اقلك كده انته اللي جاي عندي
انا:لا مينفعش تقوليلي اهلا ف مكان موجود ف قاره بتاعت ابويا
(بتحرك بالحصان)

مشيت بلحصان انا واختي وشارلون واقف هيشيط من كلامي وابويا مستغرب كلامي وسانسا بتبص ل كاساني بقرف وبعدها وصل دوناما وجيشه وبنته شارلي ووصل هيكتور وجيشه وعيلته برده ولاكن الكل قاعد مستني العريس اللي هوا جيمي وجيمي لسه موصلش

دوناما:سنااكس
سناكس:نعم سموك
دوناما:فين جيمي
سناكس:بعتني مع الجيش وقال هيجي بعدي
دوناما:وراح فين

(جيمي بيخش)
جيمي:كنت بلبس وبجهز
سانسا:لازم تحترم قوانين ومواعيد الكبار
جيمي:اسف سموك
هيكتور:وهو انته كنت بتجهز في خناقه ولا اي
جيمي:لي يعني بتقول كده
هيكتور:كتفك من وره كلو ددمم
(انا برقت عيني وافتكرت موضوع الدم بتاع القلته المهجوره)
جيمي:جرح بسيط مفيهوش مشكله
دوناما:طب يلا نبدا
سانسا:في انتظار حاكم الممالك الملك جروستا
واحد من الحرس:سموك في غرفه بتولع ومنعرفش حد جواها ولا لا
سانسا:وانته جاي تتكلم م تتصرف
(انا قومت اشوف اي اللي بيحصل يمكن في ***** او حاجه واستغربو اني قومت وشيفان جات ورايا وصلت ف وسط الحرس اللي بعدولي من السكه لحد موصلت لحد الباب وكانت النار عاليه جدا ولقيت ابويا جروستا في خنجر في قلبه ومتعلق بحبل مشنوق في السقف والنار ماسكه فيه وبدا العضم يظهر ويبان من الحروق)

الجزء الثاني

قبل الحادثه وبعد وصولنا الي قاره فلوينزا
وصلنا فلوينزا عند الملكه سانسا وكانت الملكه سانسا والمعاون بتعها كاساني وشويه من الجيش والحرس الخاص بتعها وراها وكل واحد ايده علي سيفه
سانسا:جلاله الملك
جروستا/ابويا:اهلا سانسا
سكاربا:سمو الملكه
هالدور:سمو الملكه
شيفان:سمو الملكه
انا:اهلا ب سمو الملكه
سانسا:اهلا بيك المفروض انا اقلك كده انته اللي جاي عندي
انا:لا مينفعش تقوليلي اهلا ف مكان موجود ف قاره بتاعت ابويا
(بتحرك بالحصان)
مشيت بلحصان انا واختي وشارلون واقف هيشيط من كلامي وابويا مستغرب كلامي وسانسا بتبص ل كاساني بقرف بعد م الكل دخل جوا وقفت سانسا مع كاساني
سانسا:كان عندك حق لما حزرتني من شارلون وقولت منخدش لويس راهينه
كاساني:ليه بتقولي كده..؟
سانسا:عشان متكبر ومبيحترمش حد من كباره اللي هما ملوك القاره بدليل انه سابهم ومشي منغير ميطلب الاذن
كاساني:واللي المفروض يتعمل دلوقت ايه..؟
سانسا:امسك الخنجر ده(بتديلو خنجر)مستنيه هديتي؛؛؛؛؛؛

عند دوناما واقف مع جاندي
دوناما:لازم تعمل اللي بقولك عليه علشان علاقتك مع شارلي تكمل
جاندي:ازاي هنكمل معايا وهيا فرحها اليوم
دوناما:خلص انته وهات رقبه سانسا وانته شارلي هتبقا بتعتك انته
جاندي:وايه اللي يضمن انك مش عايز تلبسني
دوناما:مش عشان سامحلك انك تتكلم مع الملك بتاعك ف تكلمو بالطريقه اللي ع كيفك لا نا ملك واللي بقولهولك ده امر ولازم يتنفز حالا
جاندي:هقتلها ازاي
دوناما:انته مجرد جندي مش هينفح تخش المنطقه الخاصه بيها ف مفيش قدامك غير القوووس
جاندي:اعتبره حصل سموك

ابويا واقف في غرفه بيبص من شباكها علي جمال فلوينزا سكاربا بيخش عليه ف ابويا جروستا بيحس بيه ف بيلفلو براحه بيلاقي سكاربا رشق الخنجر في قلبه ابويا بيقع علي ايد سكاربا اللي الدموع كانت مش مبينه عيونه من كترها فبيسحب الخنجر وبيرشقه مره تانيه في قلب جروستا اللي كان خلاص ماات بيقوم ويسيب جروستا علي الارض وبيجيب ملايه سرير وبيقطعها بالطول زي الحبل وبيربطهم في بعض وبيلفها حوالين رقبه جروستا اللي كان مات خلاص وبيجيب تربيزه صغيره وبيربطو ويعلقو في حديده كانت في السقف وبيمسك الشعله وبيمسك النار في جروستا وبيرمي الشعله علي السرير اللي بيشعلل الاوضه وبيسيب الاوضه وبيطلع وهنا كانت الصدمه اخويا هالدور واقف مستخبي وشايف كل اللي حصل

الوقت الحالي

قومت وشيفان جات ورايا وصلت ف وسط الحرس اللي بعدولي من السكه لحد موصلت لحد الباب وكانت النار عاليه جدا ولقيت ابويا جروستا في خنجر في قلبه ومتعلق بحبل مشنوق في السقف والنار ماسكه فيه وبدا العضم يظهر ويبان من الحروق ...شيفان وقعت انهارت من العياط واسكاربا بيقطع غي نفسه من كتر العياط وشارلون وامي واقفين منتصرين ولاكن لازم يبينو ولو دقيقه حزن وهالدور جه ومسك ايدي بس مش بيعيط بدانا نطفي لحد م النار اختفت وشيلنا ابويا جروستا من علي الارض بعد م النار قطعت القماش اللي كان مريوط بيه وكان قرب يبقا هيكل عظمي خدناه وبعد كده كان التابوت بتاعه اتنحت واتحط فيه وكانه غرفه توابيت الملوك كانت في فلوينزا لانها كانت اجمل مملكه في الممالك الخمسه ومكناش لسه رجعنا مملكتنا جزر الحديد

امي ساليوره واقفه مع شارلون
شارلون:مين اللي قتله..؟
ساليوره:سكاربا
شارلون:وعرفتي منين الكلام ده
ساليوره:انا اللي عطيته الخنجر اللي جروستا اتقتل بيه منا كنت قيلالك في اي
شارلون:متلغبط شويه اصل من شويه مكنش طايقني ف مش عارف جاب الولاء ده منين
ساليوره:السر ف دررره

واقف وفوشي شجر وورا الشجر شلال كبير والملكه سانسا جايه عليا من ضهري
سانسا:انا اسفه
انا:علي اي بتتاسفي
سانسا:علي انو اتقتل هنا عندي وفوسط رجالتي
انا:مهو علشان كده اللي قتلو يا حد قريب منو يا حد من رجالتك لان الاوضه اللي كان فيها محدش بيخشها غير الحرس بتاعو وبتاعك والامراء والملوك بتوع فرانكو وانا واثق ف اللي انا جايبهم معايا من جزر الحديد
سانسا:انته تقصد ايه باتهامك ده
انا:انتي جدك كان الحاكم الشرعي لفرانكو وانتي الوريثه الشرعيه للعرش ف انتي اكتر واحده ليكي مصلحه ف قتلو بس انا بوعدك انتي جدك اه ولع اكبر نار شهدتها التاريخ بس كان مولعها في قلب شجر انا بقلهالك وقدامك لو عرفت انك ليكي يد ورا قتل ابويا او ازيه امي واخواتي هولع في مملكتك وهعلقك في قلب نارها
سانسا:مستعده اشوف النار اللي هتولع بس مش ف مملكتي لا ف فرانكو كلها وفي عيله عيله ونسل نسل ساعتها هخليهالكم رماااااااااد
انا:الرماد مملكتك هتعيش فييه ل سنين

جاندي واقف مع شارلي بنت دوناما

شارلي:متقتلهاش
جاندي:لو معملتش كده هموت
شارلي:محدش هيقدر يلمسك وبعدين استحاله هبقا بتعتك انا خلاص متجوزه جيمي
جاندي:انا عارف انك مش ليا وان عمرك مكنتي ليا بس نا لو معملتش كده ابوكي هيقتلني
شارلي:اسمع كلامي وهخلي جيمي يوقف ابويا
جاندي:جيمي عنده جيش لاكن ابوكي حاكم مملكه يعني كل اللي مع جيمي تحت ايد ابوكي يعني لو فاكره ان ابوكي جوزك لجيمي عشان الجيش فيبقا انتي مش فاهمه حاجه
شارلي:طب قول انته يلي فاهم جوزني لجيمي ليه
جاندي:في سر في الموضوع والحرب جايه وكل حاجه هتنكشف

جيمي قاعد وفي وحده قاعده وراه ماسكه قماشه بيضه وبتمسح الجرح اللي في دراعو من فوق دوناما بيخش عليه

دوناما:سيبينا لوحدنا دلوقت
(البنت بتخرج)
دوناما:انته اللي قتلته...؟؟؟؟
جيمي:لا مقتلتوش
دوناما:الدم ده جه عليك منين
جيمي:كنت عند التنين وده جرح من الحجاره اللي بتقع من القصر هناك وقع حته علي كتفي
دوناما:وانته روحت للتنين ليه
جيمي:كان لازم ياكل
دوناما:احنا التنين ده الوسيله الوحيده اللي تخلينا نكسب حرب العرش واقعد عليه
جيمي:مين اللي قتل جروستا
دوناما:لو مش انته ف اكيد حد تبع سانسا

سكاربا واقف مع شيفان اختي
شيفان:هو انته كنت فين ساعه م بابا مات
سكاربا:مش عارف انا دماغي ضايعههه(بيعيط)
شيفان:كان لازم ناخد بالنا كان فين الحرس بتعنا
سكاربا:كانو في الوليمه بامر من ابوكي
شيفان:هيا سانسا ودوناما اتفقو مع بعض وجابونا هنا علشان يخلصو مننا
سكاربا:متخافيش احنا كلنا هنا محدش هيعرف يلمسنا
شيفان:مه كلنا كنا هنا وبابا اتقتل انا لازم اروح ل لويس

سانسا واقفه مع كاساني
كاساني:سموك ناخد حد من عيال جروستا
سانسا:لا خلاص ناخد ليه انته عملت اللي عليك وخلصتنا منه وقتلته
كاساني:بس مش انا اللي قتلته سموك
سانسا:انته خايف مني لاقول لحد ايوه قدامهم نته مقتلتوش
كاساني:لا انا اقصد ان انا روحت اقتله لقيته مقتول ووالع فقولت للحرس والحرس جالك
سانسا:ازاي يعني مين اللي قتله

ساعتها بيخش 3 جنود بخوذ مش باين وشوشهم بس لابسين لبس الحرس بتاع سانسا اظاهر انهم قتلو 3 من الحرس واخدو لبسهم داخلين علي سانسا وشادين سيوفهم بيقوم كاساني شادد سيفه بيجري علي واحد من التلاته بيصد ضربته وبيعدي السيف من بطنه بيعدل كاساني سيفه وبيقف في وش الاتنين وبيبدائو دق في بعض كاساني بيصد والجود بتصد كاساني بيذق واحد بيقع علي الارض وبيوقع واحد فيهم بالسيف ميت ف بيجيلو التالت وبيرزع كاساني بالسيف في رقبته بتقوم راقبته سايبه جسمه وواقعه تحت رجل سانسا اللي واقف خلاص علي حرف الموت التالت بيقلع الخوذه وبيكون جاندي ورايح بكل قوته يضرب سانسا بالسيف بيلاقي سهم راشق فرقبته بيوقعو مكانه بتبص سانسا علي مكان اللي جاي منه السهم بتلاقيني واقف وماسك في ايدي القوس
انا:كان لازم اتدخل
بقرب منها لقيتها واقفه مرعوبه ومبرقه روحت عند جاندي ببص علي وشه بس خت بالي ان في رساله ملفوفه في حزام الوسط بتاعه خدتها ويانسا شيفاني وكانت مرهقه وتعبانه روحت مسكتها من ايدها ونزلنا من السلم الخارجي ومشينا لحد النهر قعدتها علي طرف المايه علي جبل صغير من الرمل وبقيت بجيب مايه وبغسلها وشها وهيا مستغرباني غسلتلها وشهالحد مهديت خالص
انا:مين دول
سانسا:انته لي مدخلتش من الاول ونقذت كاساني
انا:انا جيت علي صوت موت كاساني ملحقتوش
سانسا:دول جيشك صح
انا:لو عايز اقتلك مش هحتاج لمساعدين
سانسا:افتح الوقه اللي انته خبتها
انا:اتفضليها اهي
بديهالها ف ايديها وبقوم اسيبها وامشي

هيكتور قاعد في غرفه مع دالسين وابنه هاربينو
دالسين:احنا لازم نمشي من هنا
هاربينو:دقايق وهيتهموك بقتل الملك
هيكتور:مينفعش نمشي من هناا
دالسين:حجات كتيره مانعانا وعلي راسهم اننا لازم نستنا تسليم التاج للوريث
هاربينو:مين اللي هيحكم
دالسين:شارلون
هيكتور:عيله جروستا كده خلصت الاخوات هيخشو في عداوه مع بعض وده في مصلحه سانسا عشان ترجع عرش عيلتها اللي هو جدها كان واخد بالحرب من جد جدي
هاربينو:يعني اي اللفه دي انا مش فاهم حاجه
هيكتور:يعني انا الوريث الشرعي للعرش

الكل قاعد في مكان واحد هيكتور ودوناما وشارلون وانا واخواتي وعائله دوناما وعائله هيكتور وجيمي الكل موجود
سانسا:قبل م نسلم التاج للملك الجديد انا اتعرضت للهجوم في قلب القصر بتاعي والمعاون بتاعي انقتل واللي انقذ حياتي لويس ولاقينا الرساله دي مع الجندي اللي حوال يقتلني بعد م مات واللي كانو لابسين اطقم الحرس بتوعي معني كده انهم قتلو 3 من الحرس بتوعي وقتلو المعاون بتاعي الرساله بتقول
رساله من حاكم فرانكو الاول شارلون)
الامر للجندي والحارس جاندي اامرك بقتل الملكه سانسا ومعاونها وقتل لويس واخته شيفان وان لم تفعل الكل هيعلم انك الذي قتلت حاكم فرانكو
(السابق الملك جروستا
شارلون بزعيق:انا مكتبتش الكلام ده
سانسا:الختم بتاع جزر الحديد موجود عليها
شارلون:اي الفايده ورا قتلك انا مكتبتش الكلام ده
سانسا:انته قتلت 3 من الحراس بتوعي هتديني 6 من الحرس بتاعك وقتلت معاون الملكه بتاعي هتديني حالا المعاون بتاعك وبنفس السيف اللي انقتل بيه كاساني هطير رقبتو قدامك
شارلون:استحاله ادفع ضريبه حاجه انا معملتهاش
سانسا:التاج مش علي راسك ف سهل انها تطير
شارلون:بيشاور ل6 جنود يروحو مع سانسا
سانسا:فاضل المعاون بتاعك
شارلون بيبص لشيفان:انا اسف.....المعاون بتاعي هوه لويس اخويا
الكل برق واتصدم وشيفان دموعها نزلت انا الوحيد اللي كنت متوقع انه هيقول كده ببصله بخيبه امل وبقوم امشي لحد موصلت قدام سانسا ببص في عينيها وهيا مش عايزه تبصلي
انا:بطلب اذن من الملكه انها تسمحلي اودع اخواتي
رفعت ايديها اللي هوه روح وايديها بتترعش
روحت لشيفان
انا:بتعيطي ليه يا محصلش حاجه
شيفان:انته قلت انك هتفضل جمبي(بتعيط)
بحضنها وبعيط معاهااا
انا:انا اسف ده حظي اعمل ايه
روحت لاخويا هالدو وسكاربا
انا:خدو بالكم من شيفان
بحضنهم جامد وبنعيط مع بعض
روحت لامي ساليوره واخويا شارلون
انا:شكرا ليكم علي كل حاجه عملتوهالي شكرا ليكي يا امي ويا اخويا شكرا علي كرهك ليا من يوم مجبتيني الدنيا كرهتي اخويا فيا انا لو سالت اخويا انته بتكرهني لي مش هيلاقي اجابه عشان دي بزره انتي زرعتيها فيه من صغره والمصطلح قدام الناس بيهدد العرش العرش بيورثه الكبير وانته الكبير ف عمري مكنت هكون تهديد لمنصبك لا كنت ممكن اكون في ضهرك لان اخويا ابن امي هيكون الملك لاكن انتي وسختي ابنك وخلتيه يكره اخوه ووقتيه في كره اخته الوحيده اللي هوه المفروض يبقا في ضهرها انا عمري مكرهتك لا انته ولا امي عمري مكرهتكو بس انتو عمركم معملتوني ان انا منكم كنت مع الملكه سانسا قولتلها لو عرفت انك ورا قتل ابويا او فكرتي تاذي امي واخواتي هولع في مملكتك طول عمري بحبكم بس انتو عمركم مورتوني حته شويه من الحب ده

امي كانت دمعت وشارلون موطي وشه في الارض اخواتي كلك بيعيطو وسانسا ماسكه دموعها وشارلي بتعيط علشان جاندي مات

روحت للملكه سانسا
انا:بعد اذن الملكه انا بطلب منك تسيبي جندي من ال6 اللي انتي وخداهم
سانسا مدمعه:وانا اعملك كده لي
انا:هتخدي اختي مكان الجندي ده
(هنا محدش فاهم حاجه ومستغربين اني بسلم اختي)
سانسا:هتسلمني اختك
انا:ايوه
سانسا بتشاور للجنود يسيبو واحد من السته ويخدو شيفان اختي مكانه
بسحب السكينه من جمبي وبمسك ايد سانسا بوقع السيف منها وبمسكها السكينه او الخنجر
انا:اقتليني ب ده
بتبصلي في عيني وهيا مدمعه جامد ونا الدموع نازله علي خدي
سانسا:انا اسفه
وبترشق الخنجر في قلبي مع صويت اختي رقبتي بتميل وتقع علي كتفها
انا بتكلم بصعوبه:خدي بالك منها ارجوكي
سانسا بتعيط وبتسحب الخنجر من بطني رقبتي بتنزل من علي كتفها براحه وبقع في الارض وعيني مبرقه في السسقف وسانسا بتشاور للحرس يخدوني

قبلها بشويه وقبل الهجوم اللي حصل علي سانسا
دوناما واقف مع جاندي
دوناما:هتنفذ دلوقتي الكل مشغول في تسليم التاج وجروستا اللي مات ف الوقت ده مناسب
جاندي:طب وهخش عليها ازاي
دوناما:هتاخد اتنين معااك وهتروح عند الحرس اللي في الخلف هناك 3 حراس توقعوهم تقتلوهم مش مشكلتي المهم هتلبسو لبسهم واهم حاجه الخوذه وتخدو سيوفهم وهتخشو عندها المعاون بتعها مش بيفارق ظلها ف هتبقو 3 علي واحد هتقتلوه وهتريحها بعده من الدنيا
جاندي:تمام طب والحرس اللي علي باب الغرفه اللي هما فيها
دوناما:بيبقا واحد بس واقف ابعتو اي مكان وقلو انا هقف لحد م انته تيجي
جاندي:اعتبرو حصل سموك
دوناما:وامسك الرساله دي حطها هنا في الحزام
جاندي:رساله اه دي
دوناما:هو انته مش هيحصلك حاجه بس دي علشان لو وقعت ولا حاجه واتمسكت يلاقوها معاك ويعرفو اننا ملناش دعوه يبقا ضربنا ضربتين وقعن الملك اللي لسه ملبسش التاج بالورقه دي وقتلنا سانسا فهمت يلا روح

في الوقت الحالي
الكل واقف وداخل شارلون مهزوز ومش راضي عن نفسه والكاهن الاكبر بيلبسو التاج وبدا الكل يمشي بعد م قال خطاب بس الحزن كان مالي المكان بسببي وبسبب ابويا وبسبب اختي الي هيمشو ويسيبوها الكل مشي واخواتي ودعو اختي ورفضت اختي تقابل امي ولا تقف معاها حتي وشارلون نفس الكلام وكل واحد خاد جيشه وراح مملكته واعلنت رسمي بان شارلون هو حامي وحاكم الممالك الخمسه وسانسا اخدت اختي وودتها غرفه منظمه وشيك اوي وشكلها جميل جدا
سانسا:دي غرفتك
شيفان:مش فاهمه هو مش انا المفروض هتعذب وابقا عبده عندك مش انا مسجونه عندك
سانسا بدموع:اخوكي سلمك ليا ووصاني اني اخد بالي منك واحميكي
شيفان بتعيط:وانتي قتلتيه بسبب حاجه هو ملوش دخل فيها الحاجه الوحيده اللي عملها في الموضوع هو انه انقذك زي منتي قولتي
سانسا:كان لازم اعمل كده
شيفان:لا مكنش لازم كنتي ممكن تقولي ل شارلون ان محدش يعرف انك عندك معاون اصلا
سانسا:كان هيعلن عنه في وقتها
شيفان:مكنش هيعرف لانه مش ملك
سانسا:كنت هحكم علي المعاون بالموت وهو اول مهيمسك التاج كان هيسلم لويس برده
شيفان:مصعبش عليكي وانتي بتقتلي واحد يدوب لسه ناقذ حياتك قبلها بشويه واحد ابوه مات في قصرك وهو كل اللي عملو معاكي انو اتكلم عارفه لويس عطاكي الخنجر ليه ورمي السيف عشان تحسي بالوجع اللي هوه فيه مش عايز يتوجع من السيف ف عطاكي الخنجر عايز يسهلها عليكي رغم انه بعدها بشويه كان مات

شارلون بعد موصل القصر قاعد بيشرب في نبيذ وامي قاعده قدامه
امي:انته زعلان لي مش ده اللي انته كنت عايزه
شارلون:عارفه انا جه ف دماغي اني هسلمك واقلهم انك المعاون بتاعي بس قولت اسلم اخويا بس لما اخويا اتكلم قدامي عرفت انه كان الحل الوحيد اني اسلمك
امي:تسلمني انا عملت كل حاجه عشانك
شارلون بيزعق:عملتي اي..هاا عملتي اي ..خليتي الواد يقتل ابوه وخلتيني اسلم اخويا ويتقتل قدامي وانا قاعد بتفرج كنت قاعد سكران واخويا بيحرق في ابويا بسببك اختي مرهونه عند ناس ومرميه في زنزانه بسببك
امي:وانته قاعد علي العرش حاليا بسببي
شارلون بيعيط:خديه مش عايزو قاعد علي كرسي عليه ددمم اخواتي ودم ابويا خدييه خدي العرش بتاعك خدي خدي المملكه خدي فرانكو كلها ورجعيلي هيبتي قدام الناس دخلنا فلوينزا واحنا 7 طالعين منها واحنا 4 رميت هناك ابويا واتنين من اخواتي
امي:دلوقت بتعيطلي وبتلومني انا
شارلون:ايوه بلومك اي اسباب كرهي لاخواتي مش انتي
امي:كان بيهدد العرش
شارلون:ملعون الممالك والعرش اللي يخليني اعمل كده (بينده علي الحارس الشخصي)انا لازم اعمل كده دلوقتي.....ارميها في الزنزانه
امي:يرمي ميييين شارلوو وووون

الي اللقاء في الجزء الثالث وبدايه الحرب

الجزء الثالث

في منطقه جبال النار قاعد الملك دوناما مع جيمي

جيمي:يعني احتمال كبير لو جاندي كان نفذ وخلصك من سانسا كنت ممكن تطيرني
دوناما:عارف انا لما بتكلم مع الناس بقلهم اي..؟
جيمي:بتقول اي..؟؟
دوناما:ان انا مجوزك شارلي عشان جيشك اللي هوا رجالتي اصلا
جيمي:انته اللي قولت لازم نتعالمل كده مع الناس
دوناما:بص التنين هتجبلي بيه العرش وكده تبقا صفقتنا خلصت
جيمي:تؤ تؤ تؤ كده احنا بنغامر بحياتنا كلها
دوناما:بنغامر ازاي انا نفذت الجزء بتاعي وجوزتك شارلي مقعدك في قصر وحاميك وبقيت شبه الملوك لاكن متنساش لو فكرت تخون هفعصك
جيمي:تمام وانا تنيني بعد شويه هيكبر ومش ههجم بيه علي 3 ممالك مش هبوظ اللي كنت عايش عشانه
دوناما:مش فاهم انته عايز ايه...؟
جيمي:مملكه الجليد الملتهب والحاكم هيكتور
دوناما:ماله..؟
جيمي:اقعد علي الكرسي مكانه
دوناما:ودي هنعملها ازاي وليه..؟
جيمي:هنعملها ازاي هنهجم بجيشنا كلو اما ليه ف الاول عشان اللمملكه تبقا معانا واحنا قدامنا مشوار علي العرش وتنيني مش هيعرف يمسح 3 ممالك احتمال كبير يموت ولو مات هتقتل معاه ف انا عايز اضمن حقي قبل اللي انتو مستحملني عشانه يروح
دوناما:شارلون لو هجمنا مش هيسكت
جيمي:دي حاجه بتعتك انته بقا
دوناما:ملهاش حل هنتعدم كلنا
جيمي:انته وريث شرعي للعرش..؟
دوناما:لا
جيمي انته قدام اتنين النسل بتاعهم هما اللي عاملين العرش حاليا سانسا ودي مش ساهله وهيكتور الوريث الشرعي وده اضعف مملكه في في فرانكو من بعد الحرب ولسه لحد دلوقت موقفتش علي رجليها ف احنا قدامنا فرصه نكتب فيها اول صفحه في كتاب انجازاتك
دوناما:سيبني ارتبلها شويه

هيكتور قاعد مع مذراته دالسين وابنه هاربينو والمعاون بتاعه كاسلو

هيكتور:جيشنا جاهز يا كاسلو..؟
كاسلو:علي اتم الاستعداد في اي وقت بس ليه سموك
هيكتور:جه الوقت اللي المفروض اقعد فيه علي كرسي العرش بقا
كاسلو:سموك الاربع ممالك بيحسبو لبعض دلوقت وبينقو الضعيف ينصبو معسكراتهم عنده
هيكتور:ما هو ده الوقت المناسب
كاسلو:جيوشهم كبيره سموك لو دخلنا مع اي حد في معركه هنخسر رجاله كتير مهما كانت قوه رجالتنا بس الكتره تكسب
دالسين:لازم نطلب حمايه شارلون وحمايه الحاكم زي م كان ابوه حامينا
هيكتور:شارلون رمي اخوه ف النار هناك وسلم اختو يعني امه هيا اللي ممشياه فهمته ان العرش بتاعه لاكن لسه شارلون مش فاهم حاجه وبسبب ضعف قرراته كلنا تحت التهديد
دالسين:مقدمناش غير التحالف مع سانسا كدا عشان عدوتك مع دوناما
هيكتور:استحاله تتحالف معانا انا الوحيد اللي بهدد العرش اللي هيا عيزاه فرقبتي هتكون اول رقبه متعلقه علي الرمح لو هيا قعدت علي الكرسي ده
كاسلو:خلاص نسبق بخطوه ونهجم احنا
هيكتور:كده انته صح هنهجم بعد نهارين بليل هتهجم ب 80 جندي
كاسلو:هعمل ايه بال80 قدام ال 8تلاف بتوع دوناما
هيكتور:مه ده مش هجوم
كاسلو:مش هجوم ازاي امال ده ايه
هيكتور:هتعرف قبل متتحرك من هنا

سكاربا اخويا بياكل وفي الجمب التاني من المائده قاعد هالدور

هالدور بيقوم يقف وبيمشي وبيسحب كرسي وبيقعد جمب سكاربا
سكاربا:في ايه
هالدور:هوه ليه شارلون سلم لويس
سكاربا:معرفش بس لويس مش جدع اوي زي منتو فاكرين
هالدور:لا جدع
سكاربا:اصل نا كنت معدي من قدام الغرفه لقيته بيقتل ابوه بالخنجر
هالدور:ووقفت تتفرج وسكت عليه
سكاربا تايهه:خوفت يقتلني انا كمان
هالدور:وقطع الملايه وعمله منها مشنقه
سكاربا مصدوم:ان انت انته بتتتقوول ايييه
هالدور:اصل اللي انا شوفته عمل كده بعد مقتل ابويا
سكاربا:يعني انته شوفتني
هالدور:شوفتك..؟يعني انته اللي قتلته..؟؟
سكاربا:كان بامر من امك هددتني واخوك كان في صفها
هالدور:ولقط الوساخه منهم بتحاول تطلع اخوك كداب وقاتل كمان
سكاربا:انا تعبت انا تعبت
هالدور بيبصله بغضب:هترتاح

سانسا قاعده علي كرسي الملك وواقف قدامها شيدون المعاون الجديد بتعها

سانسا:انته بتخدمني من زمان يا شيدون
شيدون:شرف ليا سموك
سانسا:عملت اي في اللي قلتلك عليه
شيدون:هوا احنا اكبر عدد من كل الممالك السكان عندنا حوالي15 مليون ف لو الحرب قامت مينفعش تقوم في قلب فلوينزا عشان السكان
سانسا:رتب امورك وتعالي هنا بعد متجهز كل حاجه
سانسا بتقوم تخرج من غرفه الملك وتروح تاخد شيفان اللي كانت واقف بتتفرج علي التلج وهو نازل علي الشجر
سانسا:شكلك جميل وانتي سرحانه
شيفان:لويس وحشني مفتقداه
سانسا:يعني انتي مش عاجبك قعدتك هنا
شيفان:انا قاعده مع واحده قتلت اعز شخص في حياتي يعني لو مسكت سكينه في ايدي هادي الجنود بلحمك
سانسا:تعالي يا شيفان
بيتحركو لحد موصلو قدام غرفه مقفوله
سانسا:انتي عارفه اني كان لازم اعمل كده
شيفان:طلبت منك اشوفو قبل م تولعي الحطب باخويا

سانسا بتفتح الباب وبتخش مبتسمه وشيفان بتخش مبرقه وبعدين بتجري تحضني ايوه انا قاعد ولافف الجرح بشاش
شيفان:ازاي طيب ده
سانسا:يعني كان مجرد اتفاق صح
انا:بالظبط كده
شيفان:مش فاهمه بردو
انا:مسالتيش نفسك انا لي سيبتها تضربني مع اني كنت اصد الضربه عادي
سانسا:تصد الضربه ازاي معلهش
انا:اصدها عادي جدا(بغمز لشيفان تضرب سانسا بالقوس اللي وراها)
سانسا:هو ايه اللي عادي
شيفان بتمسك القوس وسانسا متفاجاه من اللي بيحصل ومش فاهمه حاجه بقوم اقف بصعوبه وبتقوم شيفان ضربه السهم بمسكو برده فعلي وهو علي رقبه سانسا اللي كانت هتموت من الرعب وبلف السهم وبمشيه علي رقبتها من الحته اللي ورا في السهم بزغزغها بيه لحد مبتسمت رجعت قعدت تاني
انا:عادي كده
سانسا:ازاي اصلا تعملو مع الملك كده ومش خايفين
انا:عشان عارف ان قلبك ابيض
شيفان:طب ازاي اتفقتو مع بعض انك تنضرب بالسكينه افرض موت فيها

فلاش بااك
بقرب منها لقيتها واقفه مرعوبه ومبرقه روحت عند جاندي ببص علي وشه بس خت بالي ان في رساله ملفوفه في حزام الوسط بتاعه خدتها وسانسا شيفاني وكانت مرهقه وتعبانه روحت مسكتها من ايدها ونزلنا من السلم الخارجي ومشينا لحد النهر قعدتها علي طرف المايه علي جبل صغير من الرمل وبقيت بجيب مايه وبغسلها وشها وهيا مستغرباني غسلتلها وشهالحد مهديت خالص
انا:مين دول
سانسا:انته لي مدخلتش من الاول ونقذت كاساني
انا:انا جيت علي صوت موت كاساني ملحقتوش
سانسا:دول جيشك صح
انا:لو عايز اقتلك مش هحتاج لمساعدين
سانسا:افتح الوقه اللي انته خبتها
انا:اتفضليها اهي
بديهالها ف ايديها وبقوم اسيبها وامشي وبتقوم نادهه عليا
سانسا:لويس
انا:نعم سموك
سانسا:تعاله
انا بروحلها:اتفضلي سموك
سانسا:ازاي تمشي من غير متستازن
انا بنحني سيكا برقبتي:اسف سموك
سانسا:اول مجيت كنت بتقول انها قارتك ودلوقت منحني قدامي
انا واقف عيني دمعت شويه لما افتكرت شكل ابويا متعلق ومحروق
سانسا:خلاص ارفع رقبتك
وقفت عدل ورفعت ايدي مسحت عيني
انا:اسمحيلي بالانصراف سمو الملكه
سانسا:متزعلش لو كلامي ضايقك..وخود اقرا الرساله اللي نته خدتها وكنت عايز تعرف فيها اي
انا اخدت الرساله وفتحتها
انا:سموك الرساله بتقول.....رساله من حاكم فرانكو الاول شارلون)
الامر للجندي والحارس جاندي اامرك بقتل الملكه سانسا ومعاونها وقتل لويس واخته شيفان وان لم تفعل الكل هيعلم انك الذي قتلت حاكم فرانكو
(السابق الملك جروستا
سانسا:شارلووون
انا:مش هوه
سانسا:حول قتلي وقتل المعاون بتاعي
انا:مش هوووه
سانسا:امر بقتلك انته واختك
انا:مش هوووه
سانسا:مش هوه هه...انته ماسك الرساله في ايدك
انا:ده مش خط شارلون
سانسا:اي بتخمي اللي عايز يقتلك
انا:لا بحميكي من خطر بيدور في بالك وهوه ده اللي فدماغ اللي كاتب الرساله دي
سانسا:طب والختم بتاعكم ده
انا:اتسرق من شارلون
سانسا:نا معايا دليل يخليني ادمر شارلون
انا:يبقا بتشيلي حجر من الاحجار اللي فدماغ صاحب الرساله شايفها
عقبات
انا:انا انقذت حياتك(بمسك ايدها)وعشان اطمنك هفضل معاكي مش هسيبك غير ونتي في امان
سانسا:ونته فدماغك ايه
انا:هتدخلي تطلبي جنود مكان اللي ماته من شارلون بعد متوريله الرساله اللي هتصدمو وهتطلبي منه انه يسلمك المعاون بتاعه وتقتليه قدامه
سانسا:طب مه ممكن يسلمك ليا او اختك
انا:في الارجح هو اللي كان يهمه موت ابويا فدلوقت احنا منفرقش معاه وهو ملك
سانسا:طب ولو سلمك ليا..؟
انا:للاسف هتطري تقتليني
سانسا:انته بضحي بنفسك عشان خطه الاحتمال الاكبر فيها انها تفشل
انا:مهما حصل عيزك متبانيش متهزه قدامهم جوه
سانسا:شكرا ليك يا لويس

عوده من الفلاش باك
وقتنا الحالي
شيفان:وليه معرفتونيش
انا:لانك صغيره وكلل شويه هتعوزي تشوفيني
سانسا:بس قلبها ابيض وطيبه
انا:المهم فين اللبس
سانسا:انته مشفتوش انا جايبهولك من اول ما الشمس ظهرت
انا:ساعديني يا شيفان البسو
شيفان:بس ده لبس جنود
انا:لازم محدش يعرف عني حاجه لفتره عشان في حاجه فدماغي بفكر اعملها الاول قبل ماظهر
سانسا:حاجه ايه دي
انا:بعدين....يلا يا شيفان لبسيني
شيفان بتجيب اللبس وبتعدلو وبتقلعني بنطلوني وطبعا مكنش تحتو اي حاجه كنت ملط وبتجيب بنطلون اللبس بتاع الحرس وبتلبسهولي مكان الجرح وجعني فشاورت لسانسا تسندني عبل ما شيفان تخلص فجات وقفت جمبي ولفيت ايدي حوالين رقبتها وسندت عليها فضلت باصص علي دماغها وهيا بتبص لشيفان لحد مخدت بالها وبصتلي قمت نازل بايس راسها وعيني في عينها وشيفان اخدت بالها وبتبصلي
انا:شكرا علي اللي بتعمليه معايا انا وشيفان
سانسا:انت انقذت حياتي فلازم ارداك علي الاقل ربع اللي عملتو معايا
شيفان سندتني هيا وسانسا قعدوني وشيفان بدات تلبسني اللي فوق وخلصت لقيت سانسا جايبه الخوذه ولبستهالي
سانسا:دلوقت جنود فلوينزا ذادو جندي
انا:بس نا مش هعرف اتعامل مع الجنود بالجرح والكلام ده هتكشف
سانسا:هخليك الحرس الشخصي بتلعي بس لازم تخف بسرعه عشان عايزه اللي يحميني
شيفان:طب وانا هبقا اي
سانسا:اسالي لويس
انا:هتعملي اي مش عارف
سانسا:هتبقي المستشاره بتعتي
شيفان:شكرا سمو الملكه

سكاربا واقف قدام الزنزانه اللي فيها امي
امي :عرف ازاي
سكاربا:بيقول انو شافني وانا بقتله
امي:وانته خايف من ايه
سكاربا:مش عايزو يقول لحد
امي:هيقول لمين الكل مات
سكاربا:مقلق مش عارف ليه
امي:متقلقش كلو هيبقي بخير
سكاربا:خير ايه اللي نتي بتقولي عليه ده الخير انكم تحاولو تقتلو سانسا وقتلتو المعاون واخويا وابويا ورمينا اختي الحرب لو قامت مش هتلاقي اللي يقف معاكي
امي:كلو تمام متبقاش خواف كده
سكاربا:هو اللي احنا عملناه ده صح
امي:مش عارفه

شارلون بيمشي لحد خزانه خشب وبيطلع منها ورقه وبيمسك الريشه ويبدا يكتب رساله وبيلفها وبيلزقها بختم الشمع وبيكلم الحرس
شارلون:شوفلي سكاربا فين
الحرس:تحت امرك سمو الملك

عندي انا وسانسا وسيفان
انا:انتي هتعملي اي
سانسا:هقدمك للناس
انا:الخوذه واسعه ومش شايف حاجه
سانسا:النهارده انضم للحرس الشخصي للملكه واحد جديد بيتميز بقوته عشان كده اخترته عشان يحميني...احتفاااال
انا:بس كده
سانسا:اه حاجه علي السريع كده
شيفان جايه جري شويه:شارلون داخل من البوايه مع المعاون بتاعك
انا:لوحده ولا معاه جيش
شيفان:معاه 2 الحرس بس
انا:جاي يتفاوض عشان يخدك
سانسا:وهنعمل اي
انا:هتتعملو عادي اهم حاجه متخلنيش اتكلم خالص عشان هيعرفني من صوتي واما شيفان سيبيلها القرار لو عايزه تقعد او تمشي
سانسا:تمام

قبل شويه

شارلون:شوفلي سكاربا فين
سكاربا:سمو الملك طلبتني
شارلون:هتاخد الرساله دي وهتطلع بيها علي هيكتور تسلمهاله
سكاربا:تحت امرك سمو الملك
شارلون:وتجيب الرد في رساله منه قبل مترجع هنا
سكاربا:تحت امرك
شارلون:وانا هروح اجيب شيفان
سكاربا:حاول تتجنب المعركهه سموك
شارلون:متخافش يلا طير انته علشان تلحق توصل اسرع

لوقت الحالي في فلوينزا
شيفان دخلت جوه في زنزانه بعد اوامر مني ومن سانسا وشارلون داخل علي سانسا وانا واثف ورا سانسا بشويه يجي متر ونص كده
شارلون:اهلا يا سانسا
سانسا:جلاله الملك مرحبا بيك في فلوينزا
شارلون:امال فين شيفان اختي
سانسا:موجوده في زنزانه
شارلون:بامرك انك تطلعيها
سانسا:كان حصل تبادل واخدتها قدام حكام الممالك فهيا دلوقت ملكي نا
شارلون:2000 جندي
سانسا:مالهم..؟
شارلون:خديهم وهاخد منك شيفان وانا ماشي
سانسا:لا
شارلون:ايه يرضيكي واخدها معايا
سانسا:صندوقين من الدهب وهسالها لو وافقت ولو رفضت مش هتاخدها
شارلون: موافق
سانسا بتاخد شارلون وبيمشو عشان يروحو لشيفان وانا ماشي وراهم علي اساس الحرس الملكي بنوصل الزنزانه بنلاقي شارلون نايمه في الارض ف سانسا بتبصلي اللي هوا صحيها فبطلع سيفي وبخبط بيه خبطتين علي حديد الزنزانه فبتقوم شيفاان تقف
شيفان:شارلون انته عايز اي
شارلون:جاي اخدك
سانسا:انا سيبتلك القرار انتي اللي هتقرري
شيفان:انا موافقه اروح مع شارلون
هنا انا كنت هقع من الصدمه حرفيا وسانسا مكانتش متوقعه كده خالص
سانسا:الدهب يوصل هتاخدها وتمشي

عند الملك هيكتور واقف مع كاسلو و80 جندي
هيكتور:انا مش عايز ضحايا
كاسلو:امال احنا رايحين نعمل اي
هيكتور:انا عايز النظام بتاعهم يبوظ وحكم دوناما يسقط لوحده
كاسلو:وده هنعملو ازاي
هيكتور:هنهجم علي الموارد والمخازن وكل ماوي فيه اكل او شرب او احصنه او سلاح هتخشو المملكه علي اساس انكم تجار ورايحين جزر الحديد هتقسمو نغسكم ل 8 فرق كل فرقه 10 اشخاص ودي خريطه للمملكه معلملك علي كل مكان انا عايزو يبقا رماد باللون الاحمر(بيديلو خريطه)لو حد حاول يقف ويمنع الهجوم من سكان او جيش المملكه افصل راسو عن جسمو عايز ال80 جندي ترجعو زي منتو بس بعد منخلي الشعب هايج علي دونامه من الجوع ويسقط النظام عندهم
كاسلو:هنعدي من البوابه ازاي بالاسلحه واحنا تجار
هيكتور:هتلبسو لبس تجار وهتخشو من غير اسلحه عندك في الخريطه دايره علي مكان باللون الازرق في ضهر الخريطه بالظبط ده مخزن الاسلحه والدروع بتاع مملكه جبال النار بيحرسو 2 من الجنود وعندهم ثقه عاليه والحراسه مش مشدده لانهم واثقين ان مفيش هجوم هيحصل عليهم ف انتو عليكم تخلصو منهم ولاكن بحزر ومنغير صوت
كاسلو:هنتحرك امته
هيكتور:هتتحركو دلوقت هتوصلو هنااك بليل قبل الشمس متنور عايز الشمس تنور والبلد والعه
كاسلو:تحت امر سمو الملك(بياخد الجنود وبيمشي)

في مملكه جبال النار جيمي داخل علي دوناما
جيمي:امرك سمو الملك
دوناما:احنا هنهجم علي هيكتور
جيمي:حلو اوي امتي
دوناما:عصفيري في جزر الحديد قالولي ان شارلون رامي امه ساليوره في زنزانه وبيحاول يرجع اخته وبيدور علي اللي قتل ابوه
جيمي:قصدك اي نهدي شويه
دوناما:مش كتير هنتجنب غضبه بس في الوقت الحالي
جيمي:انا معااك في الكلام ده
دوناما:عايز مملكه الجليد الملتهب تبقي اسمها بركه الدم
جيمي:قريب اوي

عندنا في فلوينزا

شارلون:دي وثيقه معاكي اني هجبلك الدهب اول مهوصل جزر الحديد
سانسا:سمو الملك هبعت معااك جندي ياخد الدهب
شارلون:وانا موافق
سانسا بتكلمني:حرر شيفان يا(ساني)تعالا سياده الملك لحد ما شيفان تجهز للرحيل
(سانسا بتطلع مع شارلون بره)
شيفان:انا اسفه عارفه انك مدايق مني
انا:يلا اظبطي نفسك كده علشان تمشي
شيفان:انا عايزه اخد حق ابويا
انا:طب يلا بس عشان تمشي قاعد بره مستنيكي

بلبس الخوذه وبقف عند الباب وشيفان بتطلع قدامي
شيفان:سمو الملك ممكن شويه عيزااك
(شارلون بيقوم يتمشي مع شيفان)
شيفان:شارلون شايف المنظر ده
شارلون:اول مره تشوفيه صح
شيفان:عايزه افضل لحد بكره حتي في المكان ده انا كنت برده في زنزانه يعني
شارلون:وانا موافق معنديش مشكله ومع اول النهار هنمشي
شيفان:شكرا يا شارلون
شارلون:انتي اختي الوحيده

عندي انا وسانسا
سانسا:متخافش شارلون مش هيعملها حاجه
انا:مش خايف بس مش عايزها تبعد عني
سانسا:اعتبرني مكانها هاخد بالي منك
انا:سانسا انا بحبك
سانسا:بدري شويه الكلام ده
انا:بجد انا بحبك
سانسا:انا بس عيزااك تدخل تريح شويه عشان الجرح وانا هبقا اجي اغسلك الجرح ونتكلم
انا:تحت امر سمو الملكه(ببتسم)

في جبال النار
شارلي قاعده مع جيمي
جيمي:مالك بقا في اي
شارلي:مفيش عادي اهو
جيمي:انا عارف انك مش بتحبيني
شارلي:انته بتقول اي
جيمي:نتي شيفاها علاقه عشان الجيوش والكلام ده بس نا بقيت جوزك وانا بحبك حاولي تتقبليني شويه في حياتك
شارلي:طب حاول تستحملني علي الاقل فتره صغيره لحد ماخد عليك
جيمي بيمسك ايديها:استحملك العمر كلو
شارلي:انته طيب جدا مع انو مش بيبان عليك
جيمي:كل واحد مننا جواه حته بيضه
شارلي:طب هوا ازاي جاندي كان مع شارلون زي ما الرساله قالت ان شارلون اللي بعته
جيمي:متفكريش في اي حاجه يلا نامي وارتاحي (بيبوس راسها)
كاسلو داخل مملكه جبال النار هو وال80 جندي اللي معاه وصلو قدام البوابه بالجمال والاحصنه المحمله بالتوابل
حارس البوابه:مين انتم
كاسلو:احنا تجار من جزر الحديد وراجعين من فلوينزا متجهين لجزر الحديد
حارس:تجار ايه
كاسلو:احنا تجار بهرات
حارس:يعني ايه بهرات تقصد مشروبات وخمر
كاسلو:اقصد توابل للطعام
حارس:كل الرجال دي كانت تتاجر في التوابل
كاسلو:ايوه يا سيدي لاننا بنتفرق لمجموعات في الاسواق
حارس:معاكم اسلحه...؟
كاسلو:لا يا سيدي
حارس:فتشوهم
الحراس بيفتشو ال80 والاحصنه والجمال
حارس2:مش معاهم اسلحه يا سيدي
الحارس1:افتحو البوابات..تشرفنا بقدومكم ايها التجاار

البوابه بتنفتح وبيدخل ال80 جندي وبيوصلو المكان اللي موجود فيه الاسلحه وكان موجود هنااك اتنين من الحراس
كاسلو بيمسك كيس بهرات وبيحاول هوه وجندي معااه يشتتو ويشغلو الحرس اللي علي المخزن
كاسلو بيتخانق مع الجندي:انته مجنون دي اجمل التوابل معانا ازاي بتبعها بالسعر ده
الجندي:ده كان اتفاقنا متزعقش دلوقت
كاسلو:مزعقش ايه ده انا هولع فيك
بيحط كيس البهرات في جيبو وبيرزع الجندي بالبوكس بيقع الارض ف الاتنين الحرس بياخدو بالهم وواحد منهم بيروح لكاسلو والجندي
حرس1:اثبت هنا في اللمملكه مفيش خناق والا قتلتكم انتم لتنين
كاسلو:اسفين لازعاجكك
حرس1:بتتخانقو ليه
كاسلو بيطلع كيس البهارات من جيبو وكانت شطه:دوق كده وقول تستاهل سعر قد ايه
الحرس1 بيلحس صباحه وبيحطو في الشطه وبيلحسو تاني
الحرس:جيده بس حاره جدا
كاسلو:طب بالشفنا
وبيلبسو بكيس الشطه فعينه الحرس بيتوجع ويعيط كاسلو بيخدو وبيلف ايدو علي رقبتو لحد ما نفسو بيروح وال80 جندي كانو مغطييت ف الحرس2 مهش شايف حاجه كاسلو بيخلص وبيخلي جندي يربطلو ايده فبعض وبيروح للحرس 2
كاسلو:سيدي ممكن تقطع الرباط اللي فايدي ده
الحرس 2:اي اللي ربطك كده
جندي من ال80:باع التوابل بسعر غير اللي قال عليه قائد التجار فربطناه لحد منرجع ودلوقت بيتوجع ومش راضي يخلي حد يفكه فقطع الرباط حل سهل وانته معااك سكينه يا سيدي
الحرس2:مفيش مشكله
الحرس2 بيطلع السكينه من جمبه وبيقطع الرباط اللي في ايد كاسلو بيقوم الجندي ساحب السيف من جمب الحرس وبيرشقو في بطنو السكينه بتقع من ايدو بيقوم الجندي ساحب السيف من بطنو بيقع علي ركبتو وقبل مينزل بجسمه علي الارض بيرجع الجندي بالسيف في رقبته بيفصل دماغه عن جسمه وبيدخلو ياخدو كل الاسلحه اللي هما عايزينها وكل الشعل اللي
هيولعو بيها

عندي في فلوينزا نايم علي السرير ببنطلون ومن فوق قالع علشان الجرح وسانسا داخله عليا ومعاها طبق فيه مايه
سانسا:مفكيتش الرباط ليه
انا:ماسك في الجرح
سانسا:طب حاول تستحمل بقا
قربت ايديها علي الرباط وبدات تفك واحده واحده بتبصلي لقيتني بتوجع جامد قامت بيساني فبقيوضاغطه علي شفتي جامد وقامت شاده الرباط مره واحده جيت اصوت كتمت الصوت بشفايفها علي شفايفي لحد مهديت شالت بوقها وبتبص علي الجرح ومسحت الدم اللي نزل من من الشده اللي حصلت وجابت المايه وغسلتلي الجرح ولفيتلي رباط تاني
سانسا:كده احسن
انا:ااه احسن
سانسا:اسفه علي اللي عملته بس كنت عايزه اخفف الوجع بتاع الجرح
انا:مفيش مشكله
سانسا:عايز حاجه طيب
انا:ايوه
سانسا:عايز ايه
انا:كنت قولتلك ان انا بحبك
سانسا:طب سيبني افكر شويه
انا:طب هيا شيفان مشيت
سانسا:لا قالو هيمشو بكره

في جبال النار
كاسلو وزعو ال80 علي 8 فرق وولعو في كل مكان كان علي الخريطه اللي هيكتور عطهالو وبدات النار تظهر وصويت الناس يعلي وبدات التجمعات والاعدات تزيد ولاكن ال80 جندي وصلو علي البوابه الخلفيه غير اللي هما داخلين منها ونفس الحوار اللي حصل وهما داخلين حصل وهما خارجين واول معدو البوابه ركبو الاحصنه وهربو بره المملكه خالص
بيطلع دوناما وجيمي وكل الجنود بعد م النار حولت الموارد لي رماد والخيول اتحولت لعضم وكان دوناما واقف مقهور وخلينا نقول دي بدايه الحرب الحقيقيه

في منطقه فلوينزا عندي انا وشيفان
شيفان:احنا هنمشي دلوقت
انا:خدي بالك من نفسك
شيفان:هرجع تاني بس ايدي هتتوسخ بدم امك
انا:استني وانا هخلص كل حاجه
شيفان:لا سيبلي امك هيا السبب في كل حاجه
في جندي داخل عليا وهو فاكرني كبير الحرس
الجندي:الرساله دي جايه لسمو الملك
انا:طب وانته محتاج مني ايه
الجندي:رافقني اسلمهاله
انا:هاتها وانا هسلمهاله دلوقت
الجندي بيديني الرساله وانا باخد شيفان اوصلها لغرفتها وباخد الرساله وبروح للملك شارلون لقيت باب غرفته مفتوح وصلت قدام الباب لقيته فوق سانسا مقلعلها هدومها وبيبوس فيها

الي اللقاء في الجزء الرابع واستنو رزع جاي يامه

اهلااااااااااا بيكممم
الجزء الرابع

الجندي بيديني الرساله وانا باخد شيفان اوصلها لغرفتها وباخد الرساله وبروح للملك شارلون لقيت باب غرفته مفتوح وصلت قدام الباب لقيته فوق سانسا مقلعلها هدومها وبيبوس فيها وقفت اتسمرت مكاني وانا شايف ان اللي بيحصل ده برضاها لحد مجمعت تركيزي وقمت خابط رجلي في الارض عشان ياخدو بالهم مني اول مبيسمعو الخبطه شارلون مش هامه حاجه لانه الملك وسانسا غطت نفسها ومصدومه ان انا شوفتها
شارلون:انته ازاي تدخل علينا كده
انا:سمو الملك الباب كان مفتوح
شارلون:دور الحارس لايق عليك اكتر من شخصيتك الحقيقيه
انا بقلع الخوذه:كويس انك عرفت
شارلون:ينفع تخش علي اخوك ومراته المستقبليه كده
انا ببص لسانسا:انا عايز اعيش في امان
شارلون:وانا مش هاذيك تعاله مملكه اخوك ونحكمها مع بعض
انا:لا انا هروح جنوب القاره
سانسا:مفيش جنوب القاره احنا منعرفش هنااك ايه اصلا محدش فكر يروح هنااك قبل كده
انا:مش عايز اعيش وسطكو
شارلون:مش عايز تعرف انا اعرف سانسا ازاي او اعرف موضوعك من امته
انا:لا مش عايز اسمحلي ان انا امشي
شارلون:ماشي يا لويس نعتبر ده وداع..؟
انا:محدش راح الجنوب قبل كده ومن صغرنا بنسمع عنه قصص ان في ناس راحت هنااك ومرجعتش ف اعتبره وداع لاني حتي لو فضلت عايش مش هرجع
شارلون:الوداع يا لويس
انا:شكرا سمو الملك(ببص لسانسا وبخرج)
مشيت وروحت غرفتي ولميت شويه حجات اكل وشرب علشان الطريق وخدت السيف بتاعي وسيبت سيف الحراسه وغيرت لبس الحرس وانا بجهز شيفان دخلت عليا
شيفان:متقولش انك جاي معايا
انا:سيبهالكو كلها وماشي
شيفان:ماشي رايح فين ايه اللي حصل
انا:سانسا طلعت مع شارلون دخلت عليها لقيتها نايمه فحضنو وعرف ان انا عايش
شيفان:ايه الحظ ده طب وانته رايح فين
انا:هسيب فرانكو
شيفان:يعني ايه هتسيب فرانكو
انا:هعدي الجنب التاني من المحيط هروح الجنوب
شيفان:هوه في حاجه بعد المحيط اصلا
انا:مش عارف
شيفان:مش هسيبك تروح اصلا
سانسا بتدخل علينا واحنا بنتكلم انا وشيفان
سانسا:ممكن تسيبينا شويه يا شيفان عايزه اتكلم مع الحارس بتاعي
شيفان:تحت امر الملكه(بتخرج بره الغرفه)
سانسا:انته عارف انته بتعمل اي..؟
انا:قتلتو ابويا ليه..؟
سانسا:مكنش قراري ومكنتش اعرف حاجه
انا:متفرقش في الاخر حصل(بتكلم وهيا في ضهري مش عايز ابصلها)
سانسا:بصلي وانته بتتكلم معايا انا الملكه بتعتك وانته الحارس بتاعي
انا ببصلها:وهتعملي ايه يا سياده الملكه هاا اقتليني لا مش هتعرفي صح اصل اللي بيحكمك قاعد علي سريرك عريان لاكن انا معنديش اللي بيحكمني اتفقتو تضربوني فبطني بالسكيه لحد مانسي موضوع ابويا وكل ملك يروح مملكته عشان منتقمش منكم لا حركه صايعه ودخلت عليا وبمناسبه الحارس بتاعك ف اعتبريه مات وده السيف بتاعه(بديها سيف الحراسه)
..سانسا:انا عارفه انك اتاذيت بسبب..
انا:لا متعرفيش حاجه وانا غلطان اني وثقت فيكي
سانسا:كل حاجه كانت كدبه الا الهجوم اللي حصل انته انقذتني
انا:لو كنت اعرف كنت شقيتك بالطول بايدي...كل حاجه كانت كدبه الا حبي ليكي
باخد حاجتي وبمشي

دوناما مع جيمي وشارلي بعد الحريق اللي حصل في مملكتهم
جيمي:مين اللي ورا الهجوم ده..لازم نعرف شارلون
دوناما:وهتقول ايه لشارلون صحينا علي حريق في المملكه مش عارفين مين اللي عمله
جيمي:هيكتور السبب واضحه خالص
شارلي:ايه اللي واضحه احنا 4 ممالك والاربعه بيتخانقو علي العرش وارد جدا يبقا مملكه غير هيكتور
دوناما:لا هوه هيكتور
جيمي:وعرفت ازاي
دوناما:لان جيشه صغير فميعرفش يقوم بمعركه قال يقلب النظام عليا
جيمي:وهنعمل ايه
دوناما:الناس حاليا جعانه صح
شارلي:بيموتو
دوناما:ده المطلوب
جيمي:هتعمل ايه
دوناما:هنرد الضربه

هيكتور مع كاسلو وابنه هاربينو
كاسلو:اللمملكه اتحولت لرماد
هاربينو:هو احنا كده مفيش خطر علينا
كاسلو:لا لازم هجوم ومفيش هجوم طول ما مفيش موارد
هيكتور:انا عيزك تزود حراسه السور وكل مداخل ومخارج المملكه واقطعو الرحلات محدش يعدي من البوابه
كاسلو:اعتبره حصل سمو الملك
هيكتور:هيهجم علينا قريب

في فلوينزا سانسا قاعده مع شارلون
سانسا:لويس مشي
شارلون:هو حر دي حياته
سانسا:اكتر واحد اتاذي
شارلون:كان لازم يحصل كده
سانسا:طب هوه خلاص كده مش هيرجع تاني صح
شارلون:بما انه اخويا ف عايز اعرفك انه خلاص كده نعتبره مات لانه لو عدي المحيط مش هيرجع
سانسا:انا السبب انا السبب(بتدمع)
شارلون:متعيطيش لازم تقفي دلوقت علي رجلك الحرب بدات
سانسا:الحرب انته بداتها بموت ابوك وهتنتهي بموتك
شارلون:رقبتي قصادها جيوش فرانكو كلها
سانسا:الرساله كان فيها اي
شارلون:مملكه دوناما ولعت كلها مخازن الموار ولعت
سانسا:هيكتور عملها
شارلون:لازم اوقف الحرب دي

عندي انا خرجت اخدت حصان وروحت لطريق الجزيره المهجوره وصلت الجزيره وربطت الحصان ومشيت ورا اثر حصان قديم واخر الاثار كان في ساحه كبيره خضرا ومبقتش فاهم حاجه ركبت حصاني وجيت امشي الحصان رجله خبطت في الغطا بتاع مخبا التنين نزلت رفعت النجيله لقيت باب فتحته كان ضلمه لميت شويه قش وبالظلط ولعت نار ودورت علي عصايه الشعله لحد ملقيت ونزلت بيها تحت لقيت 3 ابواب خشب الاول فتحته لقيته فيه صندوق خشب ومليان اخرام للهواه معرفش بتاع ايه ده والغرفه فاضيه والتانيه فتحتها لقيتها مليانه لحم بقر ولحم خنازير وغزالات تالت باب فتحته لقيت الزنزانه وجواها تنين صغير اتخضيت فشخ ومش مصدق اصلا الموضوع فتحت الترباس ودخلت جمب التنين اللي كان صغير جدا وقولت اخدو وامشي وبعدين ابقي افكر هعمل ايه جبت الصندوق الخشب وحطيت التنين جواه وطلعت قفلت المكان واخدت الحصان وقولت امشي من طريق مختلف عن اللي انا هروحله عشان ميمششوش ورا رجل الحصان جيت امشي الحصان رفع وقعت علي ضهري اول موقعت الحصان سابني وهرب كان خايف ببص علي الحصان لقيته طار الاستغراب انا مش فاهم هوه خاف من اي لحد مسمعت صوت حاجه غريبه ببص علي الارض لقيت ديناصور صغير قربت منو ونا مستغرب فشخ ومش عارف هعمل ايه وكانت رجله معلمه علي الارض صغير وكان طالع من ورا صغره ونا قمت زايح الصغره بايدي لقيت واحد كمان قمت ضاحك خدتهم في الصندوق وسيبت الصندوق ونزلت المخزن تاني جبت لحمه لاكلهم وحطيت حته في الصندوق وبدائو ياكلو ومفيش قدامي غير اني اروح المكان اللي كان فيه المراكب قبل اللملكه متتحرق روحت هناك كانت المراكب كلها الكبيره مدمره وكان في مراكب صغيره خالص سايبينها عشان مبتنفعناش في الحروب خدت مركب ولسه هتحرك لقيت مركب كبير طالع منو شخص شكله بينام فيه بس مركب بايظ
الشخص:انته مين
انا:انا اسمي لوكي واهلي ماتو ف مش لاقي مكان اروحو
الشخص:معااك اكل
انا:ايوه تعالي خود اللي انته عايزه
بيقرب الشخص مني بشيل السيف وبفصل دماغه عن جسمه بمسك دماغه ا رميها في قلب الصخر وبقلعله هدومه وبقلع هدومي والبس هدومه وبلبسه هدومي وكان جسمه شبهي تقريبا بالظبط يعني وبجيب عصايه وبربط فيها حته قماشه بتبقا شبه العلم وبجيب لوح من المراكب دي لوح خشب وبحطه تحت ضهره وبربطه في جسمه وبرشق السيف في بطنه وبطلع السيف وبحط العلم مكان السيف وبطلع الخنجر بتاعي بحطه في جنب الجثه اثبات ان انا الجثه دي وبعومه في المايه وبيمشي في اتجاه فلوينزا وجزر الحديد وجبال النار لاكن المملكه المهجوره والجليد الملتهب في جانب تاني وبركب بعدها المركب الصغير ده وبجدف بلمجاديف وبتحرك للجنوب اللي مش عارف هوه موجود اصلا ولا لا

دوناما واقف قدام 8000 جندي
دوناما:احنا اتهجم علينا وخسرنا كل الطعام اللي كان عندنا فلو عايزين تعيشو ف لازم نهجم علي مملكه الجليد الملتهب اقتلو كل الناس وحملو الاحصنه بالموارد وارجعو بلدكم مره تانيه لو معملناش كده هنموت من الشعب
جيمي:الحرب دلوقت مش فصالحنا ومملكتنا في الوقت الحالي مهزوزه لازم نرجع نقف علي رجلينا
دوناما:يلا اتحركو

سانسا قاعده مع شيفان
سانسا:هتبقي تيجي تشوفيني صح
شيفان:هحاول انسي اللي حصل واني من يوم مدخلت مملكتك وانا بخسر في اهلي
سانسا:لويس كان بيحميكي وشارلون هيعمل نفس الكلام
شيفان:محدش هيعرف يحميني زي لويس انا كنت بنته مش اخته
سانسا:الحرب جايه جايه ولازم تقفي في مكانك في جزر الحديد محدش هيعرف يهجم عليكي لانك عندك اقوي جيش
شيفان:لويس هيبقا اول شخص فالتاريخ يعدي المحيط
سانسا:محيط شانكا واسع وكبير لو تاه وفكر يرجع مش هيعرف معهوش دليل
شارلون بيدخل عليهم بياخد شيفان وبيودع سانسا وبيركب حصانه وبيمشي

قبل ما سانسا تخبطني بالسكينه فبطني بشويه علشان بس متروحش مني وتفهم الدنيا
بعد ماتكلمت معاها وانقذتها من الموت وقبل متخش المكان اللي فيه الملوك متجماعين راحت لشارلون
سانسا:بتحاول تقتلني يا شارلون
شارلون:محصلش يا سمو الملكه
سانسا:خود اقرا الرساله دي
شارلون:مش انا اللي كاتبها وده مش خطي
سانسا:طب والختم
شارلون:ده ختم مرسوم مش مختوم(بيطلع الختم بتاعه وبيختم بيه علي الورقه) شايفه الفرق وعشان اسبتلك انه مرسوم(بيمسك كوبايه مايه وبيفضيها علي حته من الختم المزيف الحبر بيسيح وبيعلم علي الورقه)
سانسا:طب ومين اللي عمل كده انا معرفش
شارلون:هتخشي جوه وهتتهميني وهتطلبي اني اسلمك مكان اللي ماتو ناس والمعاون بتاعي وتقتليه قدامنا
سانسا:ومين المعاون بتاعك
شارلون:هختار اي جندي
سانسا:تمام يا شارلون
بعد الاجتماع مخلص وضربتني بالسكينه في بطني
سانسا:ايه اللي خلتني اعمله ده
شارلون:مش عارف انا متلغبط
سانسا:كويس انه لسه عايش
شارلون:متعرفهوش اني عارف انه عايش سيبيها بظروفها
سانسا:حاضر مش هقوله
شارلون:كان نفسك تبقي حاكمه فرانكو
سانسا:وهبقي حاكمه فرانكو
شارلون:اتجوزيني ونحكمها مع بعض
سانسا ابتسمت

الوقت الحالي
هجوم جيش دوناما علي هيكتور
وصلو ال8000 قدام سور المملكه وعملو سور كبير بالدروع بتاعتهم وقدامهم جيمي راكب علي حصان وكانت الارض تحت رجليهم زي اللي مكبوب عليها مايه
جيمي بصوت عالي:افتح البوابه
الحارس:عندنا امر باننا نقفلها
جيمي:وانا عندي امر اني احولهالكو رماد

جندي داخل علي هيكتور وكاسلو
الجندي:سمو الملك جيش جبال النار واقف قدام البوابات وهيهجمو علينا
كاسلو بيقوم يجري بامر من هيكتور وهيكتور بيقف علي قمه القصر وبيبص علي البوابات بس مش شايف الي وراها

عند جيش جيمي
جيمي:جهزووووو الاقووواس(انا مش عايز ضرب عشوائي انا عايز كل واحد منكم يوقع واحد)
كاسلو من علي السور:عايز ايه يا جيمي
جيمي:عايز روحك يا كاسلو
كاسلو:مش هتعرف(بيشاور بجهزو السهام بالنار)
جيمي بيبص علي جيش كاسلو بيلاقيهم بيولعو في طرف السهم قبل مهيضربوه فبيبص تحت الحصان بيلاقي الارض كلها مبلوله تحت جيشه فبيعرف انها بنزين
جيمي:ارجعوووووووو
كاسلو:اضربوووووو
جيش كاسلو بيرمي السهام في الارض فبتولع النار اللي بتلف حوالين المملكه دايره كبيره من النار وبتولع في جيش جيمي اللي قدر يهرب ومعاه حوالي 4 تلاف جندي ونص العدد كان بيتحرق قدامه جيمي بيص لكاسلو اللي بيلاقيه واقف مبتسم ف جيمي بياخد الباقي من الجيش وبيرجعو وبينسحبو مهزومين ولنار والعه حوالين المملكه وهيكتور واقف بشموخ اعلي قمه القصر بتاعه

عند دوناما في ممملكه جبال النار
جيمي داخل بنص جيشه المملكه الجنود عندها حروق وشكلهم متبهدل مكان مكانو بيهربو من النار جيمي بيوصل ل دوناما
دوناما:حصل ايه..؟
جيمي:كانو عارفين اننا رايحين ونصبو الفخ وولعو فينا مات نصنا
دوناما:مات 4000 جندي معااك في الهجوم 3 ليالي وتجندلي 4000 مكانهم من الشعب
جيمي:الشعب جعان وهياكلنا
دوناما:في مخازن مولعتش هتاخد 300 واحد معااك وهتروح المنطقه المهجوره عند التنين هتجيب كل اللحوم اللي هنااك ومتخليش حد يشوف التنين مهما حصل
جيمي:اللحمه بايظه فاسده
دوناما:هيقطعونا لو ملحقناش نفسنا
جيمي:تحت امرك سمو الملك

شارلون وصل مملكه جزر الحديد
سكاربا:شيفان عامله اي
شيفان:انا بخير وانته يا هالدور
هالدور:انا كويس اهو وحشتينا
شيفان:وانا كنت مفتقداكم جدا..امال فين ماما
شارلون:موجوده في زنزانه جوه
شيفان:ليه..؟
شارلون:لانها السبب في كل حاجه
شيفان:طب انا عايزه اشوفها
شارلون:بعدين خد شيفان يا سكاربا ترتاح وتعالالي هستناك هنا مع هالدور
سكاربا:تحت امرك
شارلون:شوفولي فين ليون
عندي في المحيط لسه بجدف ايدي كانت وجعتني فريحت شويه بس متابع عشان المركب متسوحنيش وقعدت اكل واشرب فتحت الصندوق لقيت الدينصورات فوق بعضها خايفين من التنين قمت مطلع التنين وربطو في خشبه وكل ميجي يطير الرباط يمسكو وحطيت اكل للدينصورات وحطيت لحمه قدام التنين اخد حته زي اللي معجبتهوش قام مقرب منها وفاتح بوقو وطلع منها شويه دخان الاول كده وبعدين ضرب الناار من بوقو في اللحمه وقام واكلها انا اتخضيت الخشبه اللي كان عليه اللحمه مسكت فيها النار خفيف جبت مايه من المحيط وطفتها وقمت فاكك التنين وطيرته في الجو بس ممشاش من فوقي وبدات اجدف شويه والتنين طاير فوقي لحد ملقيت التنين سابني وطار لقدامي لحد ما اختفي وبعد شويه رجع وهو في بوقه طائر النورس عرفت ان في جنوب وان فيه يابس واني قربت فقدفت بسرعه اكبر واكبر وانا فرحان والتنين نزل قعدت علي كتفي

بعد مرور 3 ليالي

دوناما:عملت ايه في الجيش
جيمي:قدرت اجند 6700 جندي بس المملكه مبقاش فيها غيرهم يعني لو ماتو مش هنلاقي تاني
دوناما:المره دي هخليهم هما اللي يهجمو
جيمي:ازاي
دوناما:انا عيزك تحاوط المملكه كلها مايه واتاكدت انها متنشفش زي مهما كانو راشين بانزين
جيمي:تحت امرك سمو الملك

في فلوينزا
جندي واقف في وش المحيط بيعمل حمام فيه بيلاقي جثه فيها علم ابيض عايمه في المايه بياخد مركب من بتوع المملكه وبينزل يجيبو بيطلعو وبياخدو وبيروح القصر الملكي
الجندي:سمو الملكه
سانسا:اتفضل
الجندي:سمو الملكه لاقينا جثه في المحيط علي شاطئ المملكه منغير راس
سانسا:ولعو فيها
الجندي:تحت امرك سمو الملكه
سانسا بتفتكرني:فين الجثه دي
الجندي:بره سمو الملكه
سانسا:هاتها بسرعه
بيطلع الجندي وبيدخل شايل الجثه علي ايده وبيحطها قدام سانسا اللي بتنصدم والموع بتنزل لوحدها بتنزل للجثه بتلاقي الخنجر بتاعي في البنطلون بتمسكو وبتكون منهاره في العياط
سانسا:ابعت غراب برساله للملك شارلون
الجندي:محتوي الرساله سموك
سانسا:قولو تعاله خود لويس
الجندي بيطلع بره الغرفه وسانسا بتقعد جمب جمب الجثه بتعيط ومنهاره في العياط

عندي انا في المحيط
انا لسه بجدف لحدمظهر قدامي اليابس والجبال فرحت جدا جدفت اكتر واول موصلت مسكت التنين وحطيته في الصندوق وربط المركب في حجر كبير خت حجاتي والصندوق ونزلت مشيت في قلب الجبال بس انا سامع صوت جرسان عاليه في دماغي لحد مطلعت فوق قمه الجبل ولقيت مملكه كبيره جداا بس شكلها خرافي وكانت قدامها معركه كبيره جدا كانو حوالي 100 الف جندي نازلين رزع في بعض وجبال من الجثث واحصنه بتهرب حطيت عيني علي حصان هربان فضل يجري لحد موصل علي الشاطئ مشي في اتجاهو كان بعيد بس مش اوي مشيت لحد موصلتلو وركبت عليه وصوت الجرسان دق 3 دقاات كده يعني انسحاب ركبت الحصان وحطيت الصندوق قدامي وطلعت سيفي وجريت فوسط الجيس اللي انسحب عشان ادخل معاهم من بوابه المملكه عرفت ادخل فوسطهم والجيش التاني واقف قدام البوابه بيكسر فيها نزلت من علي الحصان لقيت جندي ماسكني من ايدي
الجندي:انته اي اللي جابك هنا احنا مش قلتا محدش من المدنيين يطلع
انا:طلعت غصب عني يا سيدي
الجندي:طب امزل القبو بسرعه استخبي
انا مش عارف المكان:انا خايف اروح يا سيدي
الجندي:تعاله اوديك هتموت لو فضلت هنا
انا:شكرا يا سيدي
الجندي خدني ووراني القبو وقلي انزل لقيت ناس كتير تحت بيمدولي ايديهم عشان يخدوني استخبي في وسطهم نزلت وحطيت الصندوق وقعدت عليه
هيام:انته اي اللي طلعك فوق وجبت السيف ده منين
انا:اخويا تايه ومش عارف راح فين فكنت لازم ادور عليه
هيام:والسيف
انا:خدته من جمب جثه من اللي فوق عشان اتدافع عن نفسي
هيام:بتعرف تستعمله
انا:لا

في المملكه المهجوره عند جيمي بيوصل المكان وبيفتح المخزن وبينزل وبيخلي الجنود تطلع اللحمه كله وتستني فوق وبيخش للتنين مش بيلاقيه بيتعفرت وبيتجن وبيقلب المكان والغرف وبردو مش لاقيه
بيطلع فوق وبيوكل واحد من الجنود قديم يكون القائد مكانو وبياخد الجندي كل الجنود وبيمشي وجيمي بيقفل الباب وهو لسه مش مستوعب اللي بيحصل بيشوف اثار حصان علي الارض بيركب حصانه بيمشي وراه كتير جدا لحد مبيوصل للحصان بيلاقيه واقف قدام كوخ خشب صغير كده وفي طفله قعده قدام الكوخ بتلعب بينزل من علي الحصانوبيحطو جمب التاني
جيمي:اسمك ايه
الطفله:عايزه اركب الحصان
جيمي:هركبك بس انتي اسمك ايه
الطفله:عايزه اركب الحصان
جيمي:طب بابا فين
الطفله بتشاور علي الكوخ جيمي بيروح بيخبط راكل بيفتح
الراجل:اهلا مين حضرتك
جيمي:انا كنت معدي من هنا وكنت عايز اشرب بس وهمشي علطول
الراجل بيخش يجيب مايه لجيمي بيرجع بيلاقي جيمي مربع في الارض وواخد الطفله علي رجله والخنجر علي رقبتها
جيمي:التنين فين
الراجل:تنين ايه سيب البنت
جيمي:كل رد مش عاجبني هقطع حته من جسمها
الراجل:معرفش تنين ايه اللي انته بتتكلم عليه
جيمي:كنت عارف(بيمسك صباع الطفلع الصغير وبيقطعو)
الراجل:حرام عليك نا لو اعرف حاجه هقولك
جيمي بيمسك صباع تاني بيقطعو:هاااا
الراجل:سيب البنت وانا هقولك
جيمي:حاضر(بيدبح رقبت البنت بالخنجر والدم بينزل عليه وهو قاعد وبيقوم رامي البنت جامبه)هااا سيبتها اهو
الراجل بيجري علي جيمي يضربو جيمي بيقابله بالسيف في بطنه وبيخش الكوخ يقلب الدنيا مش بيلاقي حاجه بيطلع يركب حانه وبيجي يمشي بيبص للحصان اللي مربوط فبيقوم نازل واخد سيفه ونازل بيه علي رقبه الحصان فبيقع جسمه في حته ودماغه في حته بيركب جيمي الحصان وبيمشي

شارلون قاعد مع اخواته في جندي بيخشله برساله فبيقرائها وبيفرح
شارلون:لويس رجع عند سانسا
سكاربا:ازاي هو مش مات
شارلون:لا ده موضوع طويل انا هروح اجيبه
هالدور:انا هاجي معااك
شارلون:تمام هروح غرفتي وهرجع الاقيك جاهز تمام
هالدور:انا موافق بس مش هنقول لشيفان
سكاربا:روحو ولما تقوم م النوم هعرفها
شارلون:تمام
شارلون بيقوم بيخش غرفته بيغير اللبس اللي كان لابسه الباب بيخبط
شارلون:ادخل
محدش بيخش بيفضل يقول مين مين محدش بيرد بيروح يفتح الباب بيلاقي صندوق متغطي بياخد الصندوق وبيخش بيه علي سريره وبيشيل الغطه بيتنفض لورا من الخضه بعد ما شاف دماغ امه ساليوره في الصندوق

اليييي اللقااء في الجزء القادددمم

الجزء الخامس
قبل موت ساليوره بيومين

هيكتور قاعد مع كاسلو
هيكتور:احنا كده في خطر لو شارلون وقف مع دوناما
كاسلو:وهيقف مع دوناما لي
هيكتور:لان نا الوريث الشرعي وبعدين شارلون مش هو اللي بياخد القرار
كاسلو:امال مين اللي بياخد القرار غير حاكم فرانكو
هيكتور:ساليوره امه
كاسلو:ودي حلها ايه
هيكتور:هتعمل ايه في الشخص اللي يهددك وتبقا نايم وحاسس انه واقف فوق رقبتك بسكينه
كاسلو:هريحو بنفس السكينه اللي ف ايده
هيكتور: صح كده اهو الشخص ده هيا ساليوره والسكينه اللي في ايديها هيا جيشها ف احتا هنريحها بالسكينه اللي في ايديها يعني هنخلي جيشها يقتلها
كاسلو:وده هتعملها ازاي
هيكتور:هاتلي اكفأ جندي عندك
كاسلو:تحت امر معاليك
كاسلو بيخرج وبيرجع بجندي
هيكتور:اسمك ايه
الجندي:اسمي ساكا
هيكتور:عندك اولاد
ساكا:انا مش متجوز سمو الملك
هيكتور:بتحب..؟
ساكا:ايوه يا سياده الملك
هيكتور:انا هديك 1000عمله نقديه من الدهب وهجوزك اللي بتحبها مهما كانت هيا مين هيا وهتعملي مهمه صغيره خالص
ساكا:تحت امرك سمو الملك
هيكتور:هتاخد حصانك وهتلبس لبس تاجر وهتاخد قزازه كبيره من النبيذ وهتاخد الترياق ده معااك(بيديله قزازه قد صباعه) وهتخش مملكه جزر الحديد علي اساس انك تاجر نبيذ بعد التنتيش وكل حاجه هتخش المملكه هتشوف اي جندي هتشربو النبيذ اللي معااك علي اساس انك بتدوقو وهتنقط بالترياق فكوبايته بس مش قدام الناس هيقع قدامك هتلبس لبسه وسلاحه والخوذه بتعته وتاخد لبس التاجر بتاعك وتخبيه عشان هتخرج بيه وهيبقا قدامك مهله صغيره لد ما الجندي يفوق ويعرف الناس المهله دي هتخش القصر ونته الحارس محدش هيكلمك هتعرف مكان الزنزانه بتاعه ساليوره هاخش علي الحارس بتلع الزنزانه بكوبايه نبيذ برده وفضي فيها حبه من الترياق وهتاخد المفتاح من جمبه وتفتح الزنزانه وتخلص علي ساليوره وتسيب تذكار ل شارلون وترجع تلبس لبس التاجر وتطلع من البوابه وترجع هنا
ساكا:وهتحرك امته
هيكتور:دلوقت

في الوقت الحالي

ساكا اخد النبيذ واتحرك ووصل للبوابه بتاعه جزر الحديد وعرف يدخل وشرب جندي من الترياق ولبس لبسه ودخل القصر وعرف مكان الزنزانه
وراح لقا الحارس بتاع الزنزانه مقتول في الارض وساليوره مرميه في الزنزانه من غير دماغ بيمشي بيلاقي شارلون طالع من غرفته متعصب وبيمسك ساكا من رقبته
شالورن:مييين اللي خبط وحط الصندوق ده قدام الباب
ساكا:معرفش سمو الملك انا اخو سموك بعتني ليك بالكاس النبيذ ده
شارلون:اخويا مين..؟
ساكا اتلغبط لانه مش عارف حاجه:الصغير سموك
شارلون بياخد يشرب علشان يهدي شويه بس بيكون النبيذ في مايه الترياق وبيقع في الارض بيجري ساكا بيشوف ايه اللي في الصندوق بيلاقي دماغ ساليوره بيجري بيغير هدومه وبيطلع من المملكه هرباااااان

عندي في الجزيره اللي رحتها بعد ما المعركه خلصت طلعت من القبو وعلي بطني الصندوق شايله ومشيت في وسط الناس مش عارف اي حاجه ولقيت صوت جاي من ورايا
هيام:انته اسمك ايه
انا:انا اسمي لوكي
هيام:وساكن فين
انا قولت احور:ساكن هنا جمب السوق
هيام:انا ساكنه جمب القصر الملكي
انا:طب انتي متعرفيش ايه اللي بعد المحيط
هيام:مفيش حاجه بعد المحيط
انا:مين اللي قال كده
هيام:اهالينا من صغرنا وهما بيقولو كده
انا:طب بصي وديني مكان امان وانا هعرفك سر
هيام:سر اي
انا:المكان الامان الاول
هيام خدتني ودخلنا بيتهم كان بيت عادي جدا بس كان فيه دهب في كل حته ع الحيطان ومرمي في الارض ونا مستغرب
انا بشاور علي الدهب:هو ايه الاصفر ده
هيام:دي مايه مجمده بيسيحوها بالنار وبيعملولنا بيها اشكال نلعب بيها

عرفت انها مش حاجه قيمه عندهم وميعرفوش قيمه الدهب
انا:طب هو المكان ده امان
هيام:ايوه
انا:بصي هو انا مش من هنا
هيام:منا عارفه انك من السوق منتا قولتلي
انا:لا انا مش من البلد دي انا جاي من ورا المحيط
هيام:دي خرافات
بقوم فاتح الصندوق بيطلع منه التنين يقف علي كتفي وبتشوف الدينصورات بتترعب وبتخاف بقوم مدخلهم تاني في الصندوق
انا:متعرفيش حد حاجه انا جاي هنا هربان من الموت كانو عايزين يقتلوني
هيام:الحجات اللي معااك دي نته سرقتها ازاي
انا:سرقت ايه الحجات دي منقرضه من زمان ومفيش منها غير اللي معايا ده
هيام:لا حاكم البلد هنا معاه تنين من ده
انا:انتي بتقولي ايه
هيام:انته سرقته ازاي
انا:مسرقتوش وهتشوفي الحاكم بتاعك وهو معاه تنينه فيوم اكيد وهتعرفي
هيام:مفيش حد ورا المحيط
انا:في قاره كامله هنااك فيها خمس ممالك وفيها ملايين الناس
هيام:وعايز اي مني دلوقت
انا:عايز مكان اعيش فيه بالتنين والدينصوارت دي
هيام:انا عايشه لوحدي مينفعش تعيش معايا
انا:هتجوزك ومهرك ديناصور

في منطقه جبال النار دوناما قاعد مع بنته شارلي
دوناما:امال فين جوزك يا شارلي
شارلي:بابا انته بعته مع الجيش والجيش وصل بدري وهو لسه مرجعش
دوناما:لو اللي ف دماغي طلع صح هولع فيه

في جذر الحديد عند شارلون
هالدور رايح يستعجل شارلون عشان يمشي لقاه واقع في الارض جاب مايه وفضل يفوقه قام جري راح يشوف الزنزانه لقاها نضيفه مفيهاش حاجه والحرس مش موجود رجع جري يشوف الصندوق اللي فيه الدماغ بتاع ساليوره ملقهوش فضل يجري ويدور زي المجنون
هالدور:في ايه مالك وكنت قاعد في الارض بتعمل ايه
شارلون:امك فينن
هالدور:في الزنزانه هتكون فين
شارلون:امك مش في الزنزانه روح هات اخواتك
هالدور بيجري يجيب شيفان وسكاربا
سكاربا:في اي.؟
شارلون:امكم ماتت
هالدور:ماتت ازاي هيا عشان مش موجوده في الزنزانه يبقا ماتت
شارلون:كان دماغها في صندوق علي سريري
شيفان:وفين الصندوق ده
شارلون:مش عارف الباب خبط فتحت لقيت دماغها فصندوق وشربت النبيذ اللي هالدور باعتهولي ولسه فايق دلوقت
هالدور:وانا ابعتلك نبيذ لي مبعتش حاجه اصلا
شيفان:شارلون انته تقعد ترتاح امك هتلاقيها هربت وشويه وهتظهر هالدور خلي الحرس يقلبو المملكه عليها وانا هاخد اسكاربا وهروح بعد شويه اجيب لويس من عند الملكه سانسا

هيكتور قاعد مع دالسين مراته وكاسلو المعاون بتاعو
هيكتور:مفيش اي اخبار جات من جزر الحديد
كاسلو:لسه مفيش حاجه
هيكتور:طب اخبار عن ساكا
دالسين:في خبرين وصلو المملكه خبر ساليوره هربت وخبر انها ماتت
هيكتور:الاجابه مع ساكا
الحارس داخل عليهم:سمو الملك
هيكتور:في ايه
الحارس:في حصان كان جاي في اتجاه البوابه فاضي فتحنا البوابه دخلنا الحصان لقينه في رقبته شنطه والشنطه اهي
هيكتور بياخد الشنطه بيبص فيها بيتخض جامد بيقوم رميها في الارض بيقع منها دماغ ساكا بيقوم كاسلو واقف وبيقعد يدب برجله في الارض ويصوتت

جيمي داخل منطقه جبال النار بالحصان وقدامه شوال علي الحصان مليان بيوصل القصر عند دوناما وشارلي وبينزل ياخد الشوال علي كتفه وبيخش بيه عند دوناما
دوناما:كنت فين يا جيمي
جيمي:كنت في المملكه المهجوره مع الجيش
دوناما:الجيش واصل من بدري
جيمي:التنين اتسرق
دوناما:انته بتقول اي لا بقلك تستنا هناك وتنقله لمكان تاني وتيجي تقول كده احنا في مركب وحده
جيمي بيفتح الشوال وبيكب منه جثه من غير دماغ وبعدها بينزل الدماغ بيكون دماغ ساليوره شارلي بتصوت ودوناما بيقعد من الخضه والخوف
جيمي:دي اللي سرقته
دوناما:وعرفت ازاي

فلاااااش بااك
جيمي بعد مقتل الراجل وابنه اللي كان في الكوخ وراح يمش بالحصان ولاكن بص علي الحصان اللي كان مربوط لقا عليه ختم جزر الحديد وتاج للنساء كل مملكه بتخنم الاحصنه بتاعتها بالنار وبتعلم يا تاج للنساء يا تاج للرجاله والحصان ده كان بتاع ساليوره لما كانو رايحين فلوينزا كان سكاربا راكب عليه ورجع جزر الحديد بعد موت ابوه باي حصان مفرقش نزل جيمي المهم وقطع رقبه الحصان وخاد الحصان ومشي راح عند جزر. الحديد عشان يقتل ساليوره وصل البوابه
الحارس:انته مين
جيمي:انا جيمي من جبال النار
الحارس:وعايز ايه
جيمي:جاي برساله لجلاله الملك
الحارس:اخبرنا بيها واحنا هنوصلها
جيمي:مينفعش لانها اسرار الحرب
الحارس:افتحو البوابه
البوابه بتنفتح وبيخش جيمي والحارس بيبعت جندي بيعدو من قدام شارع بيلاقو حارس واقع في الارض ملط وفاقد الوعي الجندي اللي ماشي جمب جيمي بيروح يفوقو وجيمي بيخلع منه وبيخش القصر وكل م حد يقابلو رايح اوصل رساله للملك لحد معرف مكان زنزانه ساليوره ودخل سالها عن التنين بعد مقتل الحارس بتاع الزنزانه ولاكن قالت معرفش حاجه قام قاتلها وواخد الدماغ ودخل بيه الاوضه اللي جمبه والدم نازل علي الارض لحد ملقا صندوق حطو فيه وخطاه وعرف ان شارلون في الاوضه فحطو وخبط واستخبي بعدها شاف ساكا بتاع هيكتور داخل بيبص علي الزنزانه وفي ايده كوبايه نبيذ بس المشكله ساكا مجراش يقول للملك شارلو طلع من الاوضه وقع في الارض بعد مشرب النبيذ بتاع ساكا بعدها ساكا بيجري بيقابلو سيف بيشيل رقبتو من جيمي راح جيمي يشوف من انهي مملكه فضل يفتش ويقلع فيه لحد ملقاه مخصي عرف انه من جيش هيكتور لانهم بيخصو الجنود هنااك جاب شوال وحط فيه دماغ ساليوره وجسمها ودماغ ساكا وخاد جثه ساكا وجثه الحارس وحطها تحت سرير شارلون وجاب قماش ومايه وفضل يمسح الدم اللي في كل حته وبعدها غير هدومه ولبس لبس حرس من اوضه شارلون وخاد حصان كمان وحط عليه الشوال وراح عند البوابه وفتحولو لانه من حراس وجيوش المملكه وصل هناك قدام مملكه الجليد ونزل لم شويه قش وولع نار وطلع سكينته وحطها في النار لحد محمره لهب وراح علي ختم الحصان وبدا يبوظو ويشخبطو لحد مخلص والختم مبقاش باين وحط الدماغ في كيسه قماش وحطها في رقبه الحصان واستنا اي صوت من المملكه عشان الحصان يروح عليه وبعد شويه يامه كانت جرسان المملكه دقه دقتين وساب الحصان والحصان راح علي الصوت وهو خاد الشوار وحصانه ومشيو

عوده من الفلاش باااااااك
الوقت الحالي عند شارلون وسكاربا
شارلون:انا شوفت الصندوق بعيني
سكاربا:في مصيبه اكبر
شارلون:اي هيا
سكاربا:هالدور ممكن يقول لشيفان انه شافني ونا بقتل ابونا
شارلون:ده عيل صغير واستحاله يعمل كده
سكاربا:متدنيش الثقه ولما تخدوها تخدوها مره واحده
شارلون:مهو يا تثق فيا يا هتقتلو ولو قتلتو هبعتك تونسو في السكه
سكاربا:تمام هثق فيك
شارلون:يلا اتحرك دلوقت انته وشيفان ومترجعش الا ب لويس معاك
بيقوم سكاربا يمشي بيروح لشيفان وبيتجهو لفلوينزا عشان يجيبو لويس

عندي انا وهيام ورا المحيط
انا:يا هيام افهميني لو حد عرف ان احنا معانا تنين هنموت عشان يخدوه
هيام:انا قلتلك هوافق انك تعيش معايا وتتجوزني بس مهري تنين مش ديناصور
انا:انتي عايزه التنين ليه
هيام:عشان بيطير وشكاو حلو عن الديناصور
انا:يا هيام شكلو حلو ايه انا عايزه ادمر بيه مملكه
هيام:انا عايزه اللي بيطير يا اما هعرف الملك انك من بره المدينه ومعااك اتنين من الدينصورات وتنين
انا:طب بصي ده ديناصور مجنح شايفه اهو بس لسه صغير يعني ده هيكبر وهيطير برده
هيام:انا مش عايزه حاجه
انا:والمقابل ايه....؟؟
هيام:هتخدني معاك الحته اللي اسمها فرانكو دي ولو بقيت ملك زي منتا قولت ابقا زوجه الملك
انا:هما بيتزوجو هنا ازاي
هيام:مفيش هنا زواج
انا:امال انتي ازاي كنتي بتقولي هاخد تنين وهتجوزك
هيام:كنت عايزه اعرف نيتك معايا ايه
انا:طب ومفيش زواج ازاي
هيام:بص احنا مملكتنا اسمها شيمور وجمبنا مملكه اسمها كاربي ودي متحالفه معا مملكتنا وفي مملكه فريوم الحره ودي اللي كان مبينا ومبينها المعركه اللي شوفتها ساعه موصلت وبيفصلها عننا احنا وكاربي جدار اسمه جدار الشعله وده عباره عن براكين الجيش مبيعرفش يعدي منها اللي بصعوبه جدا كل فين وفين سبب المعركه ان فريوم الحره بلد حره ماسكها ملك اسمه حجيره ف حجيره ده فك قيود العبيد البلد كلها بقت حره مبقاش فيها اسياد وعبيد بقا كلو شبه بعضو ف هوا بيحاول يقتحم شيمور وكاربي عشان ينشر الحريه
انا:ايوه ده اي علاقته بالزواج
هيام:ممنوع نحمل هنا اللي بيحمل بيولع في الست باللي في بطنها وفي جوزها او عشيقها
انا:يعني انا مش هخلف منك
هيام:مش لما تنام معايا اصلا
انا:طب هو انا عايز اعرف انا هنام فين يعني عشان عايز ارتاح شويه
هيام:بص هوا البيت مش قد كده بس هيا دي اوضه النوم بتاعتنا ادخل نام فيها
باخد الصندوق وبخش انام
في فلوينزا عند الملكه سانسا شيفان دخلت ومعاها سكاربا اللي بعد مشافو سانسا قعده جمب جثه استغربو ولاكن شيفان عرفت ان انا الجثه دي من هدومها لانها كانت موجوده ساعه منا كنت ماشي ولاكن سكاربا لسه مش فاهم شيفان قربت والدموع بدات تنزل وسكاربا قرب معاها لحد مقرب خالص وشاف الخنجر بتاعي في ايد سانسا وبيعرف وبيقعد يعيط هوا كمان وشيفان بتكون منهاره في العياط
شيفان:ايه اللي حصل
سانسا:لقيناها مرميه في المحيط
سكاربا:ودماغه..؟
سانسا:الجثه وصلت من غيرها
شيفان بتقعد تعيط وبتمسك ايد الجثه الشمال وبتبوس فيها وسكاربا بيجي ياخد الخنجر بتاعي سانسا بتمسك فيه وبتاخده هيا وبعدها سكاربا وشيفان بيخدو الجثه وبينطلقو ل جزر الحديد عشان شارلون يشوفها

هيكتور وكاسلو وهاربينو بيتمشو مع بعض
كاسلو:عايزين نعرف الخطوه الجايه
هيكتور:دلوقت دوناما بيجهز جيش جديد ف ده وقت ان انا اهجم
هاربينو:جيشنا احتمال ميعرفش يتجاوز السور
هيكتور:جيشنا هيجيب كل جندي في اللمماكه دي الارض
كاسلو:ازاي
هيكتور:حاليا هما بينصبو الفخ عشان جيشهم حاليا ناقص عدد ف لازم ينصب فخ يامن نفسو بيه زي محنا عملنا بس لازم احنا يبقا عندنا تركيز ونكشف الفخ ده قبل ميخسرنا جنودنا عشان كده انا بقول نقف بعيد عن البوابات وشخص واحد اللي هيروح يكلمهم من علي البوابات ويعرفهم انهم لو استسلمو ف رحمه كبيره هتبقا مننا اتجاهم ووهو بيتكلم مع الحرس يحاول يكشف الفخ لانهم كده كده هيرفضو بس حاول تكسب وقت لحد متكشف الفخ وتبوظهلهم ساعتها هيحسو بالضعف وهيستسلمو

دوناما بيكلم جيمي وهما واقفين في حته عاليه في القصر
دوناما:اتاخرو اوي في الهجوم ده
جيمي:احنا هنوقفهم ازاي بالمايه اللي احنا راشينها دي
دوناما بيشاور:المايه هتجبرهم انهم يقفو بعيد هنا في وسط الشجر خوفا من الفخ وكده لازم نستغل الكلام ده فهنولع الغابه بيهم الشجر ده من فوق هتعلقلي فيه برميلات بنزين بس عيزك تخليلي الربميل من بره متغرق بنزين ومليان من جوا و خلي الجنب الضعيف وشه لعندي كده هيقفو كلهم تحت الشجر هنضرب الاسهم في البرميلات اللي مستخبيه وسط ورق الشجر الغابه هتولع
جيمي:الغابه فيها اكتر من 100 شجره اهنا هنفجر الصف الاول القريب من المملكه بالاسهم اللي فيها النار البرميلات اللي ورا كده مش هتولع
دوناما:هتخلي الجنود يجمعو ملايات من السراير ويعملوها زي رباط طويل وهتوصلولي كل البرميلات ببعض بحيث النار اما البراميل ينفجل النار تمسك في القماش وتفجر البرميل اللي وراه لحد ما اشفها جهنم حمراا
جيمي بيمشي بيعلق البرميلات علي الشجر وبيوصلهم ببعض بالقماش زي م دوناما قال وبيرش المايا حوالين المملكه تاني

عندي انا في مملكه شيمور نايم وفي ايد بتحسس علي وشي وماشيه في شعري لا استنا دي مش ايد بفتح عيني بلاقي التنين ماشي فوق وشي بنط اقوم من النوم وبلاقي هيام وقفه بتضحك وفهمت انها هيا اللي حطهولي
هيام:هههه طلعت خايف منهم
انا:لا استحاله اخاف منهم وبعدين ينفع كده تصحيني بجد تعبان
هيام:صحيتك عشان تاكل حاجه وتكمل نوم وبعدين الصندوق ده طالع من صوت التنين وعامل صداع
انا:تلاقيهم عايزين ياكلو
هيام:طب يلا تعاله
بتيجي تطلع من باب الغرفه بمسكها من ايدها وبشدها تقعد جمبي ببص فعنيها ثنيتين تلاته وبقرب ابوسها من شفتها بوسه براحه جدا
انا:شكرا علي اللي بتعمليه معايا
هيام:المره الجايه هقطعلك ايدك لو حصلت
انا:المفروض اني انا بقول كلام حلو يعني
هيام:يلا ياحلو علشان تاكل
طلعنا بره وقعدت اكل وخدت لعمه من الاي كنت جايبها معايا وحطيت منها للتنين والدينصورات ونا باكل ببص علي هيام لقيت في ايد معلمه علي رقبتها ف مديت ايدي بزيح شعرها لي ورا لقيتها رجعتو تاني
هيام:قلتلك بلاش هقطعهالك بجد
انا:اي العلمات دي
هيام:ملكش فيه كل يلا
انا:انتي مش قلتي هبقا مراتك لازم اعرف كل حاجه
هيام:قلت هنبقا ومبقيناش
انا:مل معاكي كده ليه طيب
هيام:هو مين ده
انا:اللي ايدك حمره بسبب مسكه ايدو ورقبتك نفس الكلام
هيام:دي حياتي وهعرف اتصرف
انا:تتصرفي في ايه
هيام:بص بما انك هتقعد هنا ف لازم تحاول تجيب اي عملات عشان علي الاقل نعرف نجيب اكل
انا:مكنتش مستنيكي تقولي ويعدين انا معايا 2000 عمله
هيام متفاجئه:2000 عمله ازاي ده
انا بطلع كيس العملات وبفضي منه شويه:اهي 2000 عمله
هيام:عمله اه دي
انا:عمله فرانكو
هيام:دي حته حديده هيا دي عملتنا(بتطلع حته الماظه)
انا:دي الماظ
هيام:يعني ايه
انا:ده نادر جدا
هيام:ميهمنيش المهم حاول تتصرف في اي عملات عشان نعرف نعيش
انا:طب والعلمات دي اللي علي رقبتك ايه سببها
هيام:سرقت الاكل اللي انته بتاكلو ده عشان ابقا شكلي حلو قدام ضيوفي ف اتمسكت والعلمات دي ونا بحاول اهرب من التاجر
انا:متنزليش من البيت تاني غير لما ارجع
هيام:هتروح فين لوحدك انته متعرفش حد هنا
انا:عمرك خوفتي علي حد قبل كده
هيام:لا
انا:يعني انا اول واحد تخافي عليه
هيام:انا مش خايفه عليك انا خايفه عليك متعرفش ترجع او تسوح نفسك
انا:ملقيش عندك سيف درع
هيام:عندي درع خشب بس ليه
انا:تعالي انتي معاكي كام الماضه
هيام:معايا7 ليه
انا:هنراهن عليهم
هيام:لا طبعا لو خسرنا هنموت من الجوع
انا:متخافيش مش هنخسر
هيام:هتراهن في ايه
انا:هاتي الالماظ وتعالي معايا
باخد هيام وبنقفل البيت كويس بعد مبخبي الصندوق اللي فيه التنين والدينصورات كويس في البيت وبنخرج لحد مكان فيه شويه حرس حلوين كان قدام القصر الملكي وبعدين رفعت سيفي في الجو
انا:انا اخويا مات في الهجوم اللي كان قدام البوابه ف انا عايز اموت واروحله حد ينزل قتال ولو قتلني هياخد 7 الماضات ولو قتلته هيديني 7 الماضات هاا حد عايز يقتلني مبعرفش امسك السيف مبعرفش اضرب انا جبان حد ينزل يقتلني ويريحني
واحد من الجنود:انا معايا 5 الماضات ينفع 5
انا:ينفع خمسه بس كده هتحاربني من غير درع
الجندي بيشاور بياخد الازن من شخص تقريبا كان كبير الحرس وبينزلي بيقرب مني كنت بحاول ابين اني مبعرفش امارس السيف نزل علي ضربه بسيفه صاروخيه ولاكن صديتها بالدرع الخشبي اللي كان مع كل خبطه بيتكسر منه حته وكل ده سايبه يهاجم ويضرب وانا بصد بالدرع بس لحد ملقيت هيام خايفه جدا قمت زاقه بالدرع لي ورا ورفعت وشي وجاي عليا يغز سيفه في وشي عديت وشي من السكه وحطيت السيف تحت دراعه من عند الكتف وقمت رافع السيف لفوق قطعت دراعه اللي وقع بالسيف في الارض وفضل هوا واقف من غير دراع وقمت راجع لي ورا 4 خطوات وبقيت بلف بجسمي اكني برقص والسف في الارض بيعمل صوت ولفيت زي الطنوره لحد مجيت قدامه بالسيف شيلت رقبته من علي جسمه وقع في الارض مديت ايدي غي جيبه وخدت ال5 الماظات وكان في غضب شويه من رائيس الحرس بتعهم اللي شاور لجندي تاني ينزل
انا:معاك كام
الجندي:مش معايا
رائيس الحرس:معاه 10 بس ده بيلعب برمح
نا:100 الماظه واسيب اللي ف ايدي وابعتلك دماغو تلعبو بيها *******..اه نسيت احنا هنا معندناش *****
رائيس الحرس:انا مش هديك غير ال10 دول لانك لو طلعت حي الحاكم مش هيسيبك
انا ببص لفوق بلاقي الحاكم واقف علي سور بلكونه من القصر ف بنحني بدماغي بديله التحيه بيشاولي بايده ان انا اكمل قتال
بشاور للجندي ينزل بقوم رامي السيف من ايدي وبقف قدامه بالدرع بيجي يغزني بالرمح بتفاداه وبخبطه بالدرع في بطفنه بيمسك الرمح من النص وبيفضل يلف بيه في الجو وبينزل بيه عليه عايز يكسر الدرع وانا بصد وفعلا الدرع خلاص بقا بيتكسر بنزل في الارض من قوه الخبط علي ركبتي والدرع فوق دماغي وهو نازل عليا ونا بصد السيف بتاعي كان في الارض مسكته وجيت عند الجزمه بتعته الحته اللي بتبقا فوق كعب الرجل دي قمت ساحب عليها السيف اتقطعت وكده رجله وقفت وقع عليها والرمح وقع من ايده وبقا قاعد علي ركبته ووشه في الارض بيتوجع بقوم ماسك دماغه رافعها ومقلعه الخوذه وساحب السيف وبمسكه بايد من شعره والتانيه بالسيف وبفصل دماغه برده عن جسمه بيقع في الارض بروح لي دماغه وبزيح فيها برجلي لحد مبحطها جمب دماغ الجندي اللي قبله وبمشي عند رائيس الحرس وبمد ايدي وباخد الالماظ وببص للحاكم ونا مبتسم
رائيس الحرس:استنا انته رايح فين لسه بدري
انا:مش هقاتل غير تلي 100 الماظه
رائيس الحرس:يبقا حكمت علي نفسك بالموت
انا بقوم قاعد في الارض علي ركبتي ومدلدل رقبتي لي قدام علي اساس انا جاهز اموت رائيس الحرس بيسحب سيفه وانا سمعه وكنت خايف ينفذ الحكم لقيت كيسه اتحدفت قدامي علي الارض بيص لقيته الحاكم واقف قدامي رفعت وشي وقمت وقفت وببص عليه لقيته لابس سلسله فيها العمله ثواني ازاي ده وفي جمبه نفس الخنجر بتاعي اللي انا سيبته مع الجثه معقوله هوا لا استحاله
قبلها ب7 سنين
كنت قاعد مع جدي
جدي:خود الخنجر ده هتخليه معاك علطول
انا:بس ده بتاعك يا جدي
جدي:ده بتاع ابو ابويا المفروض كان يخدو ابوك بس هو قال اعفيني من التقاليد دي
انا:بتدهولي ليه دلوقت
جدي:عشان لازم انته تكمل الطريق مكاني
انا:طريق ايه يا جدي
جدي:ابويا قبل ما يموت عطاني السلسله دي فيها عمله نادره جدا وعطا لاخويا كاستلو واحده هوا كمان وعطاني الخنجر وقلي ورثه لنسلك واخويا كاستلو نفس الكلام
انا:ايوه طريق ايه برده
جدي:انا خدت عمري كلو بدور علي خريطه الكنز ابويا قلي الكنز في ايدك انته واخوك بس انته مش شايفينه
انا:طب السلسله دي بتاعه ايه
جدي:ابويا قال السلسله دي كان واخدها من ابوه اللي هوا جدي يا لويس كل عمله من العملتين بتفتح المكان اللي فيه نصيب الشخص اللي معاه السلسله
انا:طب والكنز فين
جدي:الخريطه مش لقينها دورنا عليها سنين
انا:طب متديني السلسه
جدي:متلبسهاش وتمشي بيها هتتقتل هتبقا علطول موجوده عند الكاهن الاكبر لو احتجتها في حاجه وغالبا انته مش هتحتجها

في الوقت الحالي
بعد م الحاكم رمي قدامي كيسه من الالماظ قمت وقفت وشوفت الخنجر والسلسله استغربت شويه لحد مهوا اتكلم
لحاكم:لو عرفت تغلبه هتاخد 5 اكياس من دول
انا:وانا موافق(باجي امسك السيف)
الحاكم:لا انته قلت هغلبه من غير حاجه
انا حسيت ان في غدر هيحصل وانا بكلمه ببص ورايا لقيت جندي ماسك رمح بتاع متر كده وبعيد عني شويه وبيحدفه عليه ولاكن بسبب قوه رده الفعل اللي عندي مسكته وقمت لافه وحدفه رشق في صدر الجندي اللي حدفه الحاكم بقا واقف مستغرب
انا:نزله لو قتلته هاخد 500 الماظه
رائيس الحرس بينزل لابس خوذه ودرع وفي ايده سيف من الفولاذ بيقرب مني وبيغز السيف اللي بيلمس دراعي وبيجيب ددمم جامد
انا:كنت مستنيك تغلط
بقوم ناطط في الارض مرتين وبقوم منشقلب في الجو ورزعه برجلي في وشه بيقع علي ضهره بمسك سيفه بايده وبرشقه في بطنه بقوم اروح للحاكم
انا:الالماظ سموك
الحاكم بيشاور لجندي يجيبه وعبل مبيروح الجندي يجيبه باخد السيف بتاعي وبردح للجندي اللي كان حادف عليا الرمح وبقطه راصه بفصلها وباخد الدماغ والرمح وبحط الدماغ جمب اخوتها والحاكم مستغربني وبروح لرائيس الحرس وبفصل راسه برده وباخده وبروح اربع رجلي جمب الادمغه وبمسك الرمح وبشك الادمغه فيه زي الفراخ في عصيان الشيش كده لحد مركبت الاربعه وكان الجندي جه وعطاني اربع اكياس والخامس كان في الارض خدته وجيت امشي
انا:اه نسيت سمو الملك دي هديه بسيطه(بديله الرمح اللي فيه الروس)وباخد بعضي وباخد هيام ونمشي نروح البيت وبندخل
انا:امسكي دول 515 الماظهودول ال7 بتوعك(ساكته مبتتكلمش)ساكته لي جبتلك الماظ كتير اهو...ثواني انتي خايفه مني
هيام:ايوه ازاي مسكت الرمح
انا:متخافيش مني لاني هعيشك في قصر كمان يومين
هيام:هو انته ممكن تقتلني فيوم زي اللي عملته بره ده
انا:استحاله طبعا انتي هتبقي مراتي(بحضنها)قولي مش خايفه منك
هيام:مش خايفه منك

عند شارلون في المملكه داخل غرفته بيشم ريحه وحشه بيمشي ورا قوه الريحه بيلاقيها تحت السرير بينزل يبص بيلاقي جثتين بيتخض وبيجري لبرا بيطلع بيلاقي شيفان وسكاربا داخلين شايلين جثه من غير راس
شارلون:مين ده
سكاربا:سانسا لقيت لويس مرمي في المحيط مقتول
شارلون:كنت حاسس عيل غبي قولتلو محدش بيرجع
سكاربا:مش وقته الكلام ده
شارلون:وامكم كمان ماتت
شيفان:بطل تخاريف بقا مش وقته
شارلون:تعالو معايا بياخدهم وبيوريهم الجثث وكان فيهم جثه الحرس
سكاربا:ممكن هيا اللي عملت كده وقتلتهم
شارلون: حالتين قتل مع بعض اخوك وامك واول مره حد يحاول يهرب من المحيط والجثه بتاعتو تبان التانيين كانو بيختقفو انا تيزك تجمعلي حكام الممالك في اقرب وقت

كاسلو اخد الجيش بامر من الملك هيكتور ورايح يهجم علي مملكه جبال النار وصلو قدام المملكه وزي مهما اتفقو بيحاولو يفكو الفخ ويكشفوه بيلاقو قدام المملكه مايه كتيره والارض مبلوله بيتقدم كاسلو لوحده يكلم جيمي
كاسلو:قدامك فرصه تنقذ نفسك وتنقذ الجنود دي انسحب وخلص الموضوع
جيمي:داخل وسط البنزين وقلبك جامد
كاسلو:مش بنزين بس انا حبيت اتفاوض معااك(بيوطي وبيعط صباعه في الارض وبيدوقه وبيتف بعدها وبيبص لجيمي وبيبتسم)
جيمي بيغمز للجنود اللي بولعو الاسهم في المستخبي بيركب كاسلو الحصان وبيلف وبيمشي في اتجاه جيشو وقبل ميوصل بيلاقي انفجاار في الغابه كبير قدامه من النار بيبرق من الخضه وبيلف يبص لجيمي بيكون جيمي ماسك قوس وبيضرب سهم بيلبس في كتف كاسلو اللي بيهرب بالحصان ويبقا هوا الوحيد اللي رجع عايش من الجيش وكده ضربه لدول وضربه لدول

عندي في مملكه شيمور نايم علي ضهري وفي حضني هيام ماسكه الالماظ
بتلعب بيه
انا:بقيتي بتلعبي بالالماظ كمان
هيام:اول مره امسك الكميه دي انا دلوقت غنيه جدا
انا:بس يعني مشوفتكيش نزلتي دمعه كده ولا حاجه لما كنت ف القتال
هيام:وهنزل دمعه ليه هوا نا اعرفك غير من يوم وحبه
انا:طب وواثقه فيا دلوقت ليه بقاا
هيام:لانك بما خلصت القتال جيت ادتني الالماظ حسيت انك عرضت حياتك للخطر علشاني
انا:طب مهو دي حقيقه نا عملت كده عشان شوفتك ونتي بتقولي سرقتي الاكل وحسيت ان انا السبب
هيام:عارف يا لويس
انا:قوليلي يا لوكي هنا عشان متعرفش
هيام:تتعرف من مين
انا:هوا الحاكم اسمه ايه..؟
هيام:اسمه جرايدون
انا:بس ايه القمر ده
هيام:انا قايمه اقعد بره
انا:خلاص هسكت ده اي ده
هيام:تفتكر الحاكم ده هيسكتلك
انا:تعالي نروحله
هيام:انته مجنون نروح لمين
انا:تعالي بس
قمت خدت هيام وروحت القصر بتاع الملك وطلبت من الحرس اقابله وكان الحرس عارفني من القتال منا اللي لسه قاتل اللي كان واقف مكانه دخل للملك ووافق انه يقابلني دخلت عليه كان قاعد علي كرسي الملك في مكان فاضي تماما لوحده
انا:كنت مفكر ان اول مهخش هلاقي الرمح الهديه بتاعتي حطو جمبك
كاستلو:عندك شويه جراه هيوصلوني اني اقطع رقبتك
انا:مه انا واحد جاي من فرانكو وواخد المحيط تجديف
هيام:انته بتقول ايه ياغبي
كاستلو:بس مفيش حاجه ورا المحيط عايز ايه
انا:جلاله الملك انته اسم حضرتك ايه
كاستلو:اسمي جرايدون
اانا:معناه ايه الاسم ده
كاستلو:انته مين اللي معااك دي
انا:دي هيام مراتي الحبيبه
كاستلو:وانته متعرفش ان هنا اللي بيتجوز بيموت
هيام:جلاله الملك انا معرفهوش ده عايش عندي عشان مش لاقي مكان مش اكتر
انا:هيام قالتلي ان عندك تنين صغير وعايز اشوفه الصراحه
كاستلو:اخر مره شوفتي التنين ده كان امته يا هيام
هيام:من فتره كبيره سموك من وانا صغيره تقريبا
انا:نعم ياختي يعني زمانه مات ولا اي
كاستلو:لا التنين الصغير بقا كبير بقا كامل النمو
انا:انا عايز التنين بتاعك في حاجه كده
كاستلو:ولو وافقت هيبقا ايه المقابل
انا:مش هعرف حد انك جدي كاستلو اخو حاكم فرانكو وانك حابس الشعب هنا ومعرفهم ان مفيش حاجه ورا المحيط
كاستلو:انته مين
انا:انا لويس جروستا ابن حاكم فرانكو
كاستلو:الناس مش هتصدقك شوف غيرها
انا:هوصلك للكنز
كاستلو:وانته وصلت للكنز ازاي
انا:هسلمك الخريطه بتعتك تديني التنين
كاستلو:انا موافق
انا:هات الخنجر بتاعك
كاستلو بيديني الخنجر بقوم مايكه ورازعه في الرض مرتين جامدين بيقوم واقع منه من ورا حته زي غطا كده وبتبقا الخريطه جوه الايد
انا:ابوك لما ادالك الخنجر قلك ابوه كان قيلو ان الكنز فايديكو
كاستلو:وانته عرفت مكان الخريطه ازاي
انا:جدي اداني الخنجر وانكسر مني وعرفت ساعتها
كاستلو:انته هتقعد هنا ولا هترجع فرانكو
انا:لا (ببص لهيام)هعيش هنا مع مراتي
كاستلو:تعاله خود التنين يابن الغالي
روحت معاه انا وهيام للتنين الاول كنا خايفين وبعدين بدات انا وهيام نحسس علي وشه وكان كبير فشخ ولونه احمر وفيه اسود كده المهم بصيت لهيام وقمت واخدها ورايح ملبسها لبس ملوك وركبت التنين بعد معاناه وانا ركبت التنين الاول مكنش مستريحلنا وبعدها بقا هادي شويه لفيت وشه فياتجاه الجو وقمت قايله اضرب النار قام مطلع من بوقه نار كتيره جده الناس اللي ماشيه في المملكه شافوها اتخضو هيام كانت قدامي ومسكنا في ضهر التنين وطيرنا في الجو

في جزر الحديد الملوك اتجمعت وواقفين حطين جثه المفروض بتاعه لويس وجثه ساكا طبعا وجثه الحارس بتاع الزنزانه كان دوناما وهيكتور مش طايقين بعض وسانسا حزينه عليا وشارلون واقف في النص لابس التاج وبعدين الجثث قدامهم في وسط الخشب والمفروض هيولعوهم شارلون بيتقدم بالشعله لانه الحاكم ولاكن بيسمع صوت غريب وصوت هوا وبعدين التنين بيظهر فوقهم في الجو السكان بيصوتو ويجرو وسانسا وشارلون مش مصدقين ان في تنين اصلا وكان الزهول علي وشهم كلهم نزلت بالتنين وقفت قدام الجثث وقدامهم اول ما شافوني الزهول زاد ازاي انا جاي بتنين وشارلون كان خايف من الانتقام وانا عيني في عين سانسا كلها شر وغضب ولقيت شيفان مستغربه ازاي كانو هيولعو في جثتي ودلوقت انا عايش بصيت ل سانسا وقمت ماسك وش هيام وطابع بوسه علي شفتها وقمت قايل للتنين
انا:اضرب النار

نلقاكم في الجزء الساااااااااادس

الجزء السادس

اهلا ومرحبا بكم في فرانكوو الجزء السادس
التنين بيظهر فوقهم في الجو السكان بيصوتو ويجرو وسانسا وشارلون مش مصدقين ان في تنين اصلا وكان الزهول علي وشهم كلهم نزلت بالتنين وقفت قدام الجثث وقدامهم اول ما شافوني الزهول زاد ازاي انا جاي بتنين وشارلون كان خايف من الانتقام وانا عيني في عين سانسا كلها شر وغضب ولقيت شيفان مستغربه ازاي كانو هيولعو في جثتي ودلوقت انا عايش بصيت ل سانسا وقمت ماسك وش هيام وطابع بوسه علي شفتها وقمت قايل للتنين
انا:اضرب النار
التنين بيفتح بوقو وبيطلع نار بيحرق الجثث اللي كانت محطوطه قدامهم وهما لسه واقفين مستغربين ومرعوبين
انا:اهلا يا جيمي متستغربش ده مش التنين اللي انته كانت مخبيه في المملكه المهجوره عشان لما يكبر تغزو بيه فرانكو مع دوناما(اللي واقفين مش فاهمين حاجه وبيبصو لجيمي ودوناما)التنين التاني انا قتلته عشان عندي اللي يخليني اغزو العالم(بحسس علي التنين)بس نا مش جاي علشان كده انا جاي علشان اخد حقي متخافوش حقي مش منكم حقي من سانسا(سانسا بتقف مرعوبه وانا بنزل من علي التنين وبقرب منها وببص فعينيها وبمد ايدي فاتحها قدامها)هاتي الخنجر اللي اخدتيه من الجثه
سانسا بتديني الخنجر وبرجع تاني اطلع اركب التنين
انا:الكرسي اللي انته قاعد عليه ميلزمنيش يا شارلون كان نفسي اشوفك وانته بتحكم وقاعد علي الكرسي اللي قتلت ابوك علشانه وحبست امك عشانه
هالدور:امنا اتقتلت
انا:يبقا قتلت ابوك وامك علشان الكرسي
هيكتور:انته اخوه يعني ابوك وامك برده
انا:بس عمرهم معتبروني كده ف مش هزعل عليهم اختي شيفان فرقبتك يا شارلون لو حصلها حاجه مش هيبقا من فرانكو غير الرماد بتعكو(برفع الخنجر في الجو)اللي انا جيت علشان خدته..سلااام
التنين بيطير بيا انا وهيام في اتجاه المحيط

عندهم وهما واقفين
سكاربا:جاب التنين ده منين
شارلون بيكلم الحرس:هاتلي سيف الاعدام
هيكتور:معني كده ان في يابس ورا المحيط
سانسا:الحرب هتقوم والتنين هيولعنا كلنا
شيفان:ليه انتي ناويه تقتليني ولا ايه
هيكتور:هو قال اللي هيمسك هيولع فيه
سانسا:لويس مش سهل
الحرس بيجيب السيف ل شارلون وشارلون بيمسك السيف في ايده
شترلون:بامر من حاكم فرانكو بحكم علي جيمي كاربن ودوناما سيون بالقتل لخيانه العرش والتخطيط لقتل الملك
دوناما:التنين مكنش بتاعي هو اللي كان مخبيه
جيمي:بس انته اللي خطط لكل حاجه انته اللي قلت هنغزو فرانكو عشان تاخد العرش
دوناما:وانته اللي قتلت الملكه ساليوره وقتلت الجندي وبعته ل هيكتور علي حصان وحطيت الجثث تحت سرير الملك انته عملت اوسخ حاجه ممكن تتعمل
جيمي:وانته انا بتكلم معااك وانا عمري متوقعت ان يكون فيه ناس وسخه وزباله كده انته راجل بيعت بنتك ليا مقابل ان تنيني لما يكبر يكبلك العرش انته واحد انا اتكسف البسو في رجلي
دوناما:ازاي تتكلم معايا كده
جيمي:السيف طايلني وطايلك
شارلون بيقرب من جيمي:انته اللي قتلت امي
جيمي:كنت مفكر انها خدت التنين
شارلون:قتلتها ولا لا
جيمي:قتلتها
شارلون بيرشق السيف في بطنه ويسحبو ويرشقو تاني ويسحب ويرشقو تاني ضربو بيه 5 مرات بطنو بقت شوارع بينزل جيمي علي ركبته بيقع بيقوم شارلون نازل بالسيف علي رقبته وساحب السيف وحطه في بطن دوناما بيطلعو وبيشيل رقبتو هوا كمان بيقعو الجثتين في الارض
شارلون:اخويا سكاربا هيبقا من النهارده حاكم جبال النار

عندي انا راكب التنين وداخل مملكه شيمور ورا المحيط وهيام قاعده معايا علي التنين وصلنا فوق قصر عمي كاستلو نزلت من التنين انا وهيام والتنين طار تاني لفووق
كاستلو:عملت ايه يا لويس
انا:جبت خنجري اهو وفيه الخريطه
كاستلو:هما الورقتين بيكملو الخريطه ولا كل نصيب لوحده
انا:انا المفروض اللي اسالك السؤال ده يا خبره
كاستلو:طب افتح هات خريطك ونا اعرف
انا:لا يغالي انا هنام الاول وبعدين نيجي نتكتك ونخطط
كاستلو:طب متقعدو هنا في القصر
انا:معلش يا سيد الناس نا مراتي اول قصر هتنام فيه هيبقا قصري
كاستلو:طب متتاخرش بقا هااا
انا:تمام يا عمي
باخد هيام وباخد حصان من عند عمي كاستلو وبركب عليه بنرجع بيتنا انا وهيام
انا:انا جعان اوي بجد
هيام:انته ايه اللي عملته ده
انا:عملت ايه
هيام:بوستني واحنا في مملكتك ونا مش بحب كده
انا:حقك عليا
هيام:وبعدين كل شويه مراتك مراتك انا لسه مش مراتك
هيام:ومركبني تنين ومعرضني للخطر كمان
هيام:عايز ايه انته
انا:هموت واكل بجد
هيام:طيب
بتيجي تمشي بمسكها من ايدها وبكل رومانسيه وحب وابتسامه علي وشي كبيره جدا
انا:عايز اكل لحمه
هيام:منتا مبتدفعش حاجه
انا:نعم ده انا كنت هموت عشان اجيب الالماظ ده
هيام:ههههه عارفه بس(صوت طبله عاليه جدا بره)
انا:اي صوت الطبله دي
هيام:المملكه بتتعرض للهجووم
انا:انتي مش قولتي في براكين وزنابير مش بيعرفو يعدوها
هيام:وهو انته شايف ده وقته
انا:حصل مش وقت خناق خالص يستنو شويه اما اطفح
هيام:طب غور من وشي
انا:حاضر حاضر هتدخلي تقعدي جوه وهتقفلي الباب وهطلعي التنين الصغير علي رجلك وتقعديه اي حد يخش عليكي قولي اضرب النار هو صغير بس بيطلع نار بس مش قويه بس يقدر يحميكي متخافيش تمام مش عايز ارجع من بره الاقيكي راكبه عليه قتلاه مش عايز غباء
هيام:حاضر وخود بالك من نفسك كده وحاسب تموت
انا:خايفه عليا يا هماهيمو
هيام:لا خايفه تموت الالماظ ملقيهوش تاني هههه
انا:ايه ده يعني انت بشخ الماظ
هيام:الناس بتموت بره رووووح
بطلع بره بلاقي جيش اللمملكه طالع طوابير رايح في اتجاه البوابه ف بجري اروح القصر لعمي كاسلو
انا:هوا في ايه
كاسلو:هجوم علينا من فريوم
انا:طب وانته معرض للهزيمه(التنين واقف قدام وشي)
كاسلو:لو عدو البوابه هنخسر
انا:طب م تخلي التنين يخلص الموضوع ده
كاسلو:التنين السنه اللي فاتت كان في معركه واخد رمح في بطنه ف هما مفكرين ان هوا مات وانا خافيه انه ميطلعش بره اللمماكه لحد منتا جيت وروحت بيه فرانكو
انا:اسف يعمي بس حاان وقت الظهور
بركب التنين وببعد عن المملكه من وره عكس البوابه عشان جيشهم ميشوفنيش وكانو هما وقفين قدام البوابه 20 الف جندي وجيش عمي كاستلو12الف جندي وواقفين بيتفاوضو
حرس البوابه:مش هتتفتح
جندي فريوم:مش هنقف كتير وهناكل كل شخص في مملكتك
حرس البوابه:مش هتتفتح لو هنحميها منغير روح
جندي:اخر فرصه والا هولعهالك لحد مهتبقا رماااد
انا جاي عليه بالتنين والتنين بيصوت من وراهم كلك بصو عليا اتخضو وصل فاقو وببصلو تحت
انا:طلبت النار وهتنولها (اضرب النار)
التنين بيضرب في الجنود ومن قوه نار التنين العضم ظاهر بتاع الجثث قدمنا في دماغي سيبت يجدي400 جندي يهربو عشان يحكو اللي شافوه ووانا طاير بالتنين ببص لبره سور المملكه بشويه لقيت زي باب زنزانه مقفول بيه حفره كبيره في الارض مغطيين بيه الحفر وباب الزنزانه مدخل نور الحفره طيرت بالتنين لحد موصلت فوق فوق الحفره وكانت كبيره ولقيت فيها ناس كتير محبوسه يجي 200 واحد قربت عليهم اكتر ونزلت لحت شويه بالتنين مش شايف بردو كويس قمت نازل بالتنين جمب الحفر وسمعت من الحفره اصوات وحوش قربت من الحفر لقيت الحفره مليانه زومبي واللي من غير دراح واللي وشه متاكل انا اول مره اشوف حاجه زي كده ف اترعبت وكل الزومبي اتجمع تحت المكان اللي انا واقف فيه بعد ما شمو ريحتي ولاكن الغطا الزنزانه كان مانعهم عني رجعت للتنين ركبت عليه وطيرت روحت فوق القصر نزلت منه وروحت لعمي
كاستلو:كده انته بدات حرب دمويه
انا:وانته كنت عايز ايه
كاستلو:انا هنا في مملكه شيمور مفهمهم ان العبوديه افضل بكتير من الحريه والمملكه دي بتهاجمنا عشان تحرر العبوديه ف انا كده هبقا غبي لو كل شويه استعملت التنين كده هيخافو مني ويكرهوني ونا مش عايز شعبي يكرهني
انا:انا شوفت في الزنزانه اللي في الارض بشر متحول
كاستلو:دول اللي فاضلين من الحرب
انا:ودول انته ساجنهم لي متقتلهم
كاستلو:دول الناس اللي كانو قريبين مني واعرفهم بس اتحولو ل زومبي
انا:وساجنهم ليه مه انته مش هتعالجهم
كاستلو:هتجيب الخريطه اللي معااك اشوفها ولا اي
انا:اهو الخنجر اهو
كاستلو بياخد الخنجر وبيرزعو جامد غي الارض مرتين الخطه بتاعو بيتفك وبيطلع الورقه منه
انا:اي كماله الخريطه ولا كل كنز في مكان
كاستلو:لا كل كنز في مكان امسك خريطك
انا:هات..هتروح امته تدور عليه
كاستلو:هنروح حالا
انا:الخريطه موصلانا لفين
كاستلو:فرانكوو

شارلون قاعد مع سكاربا وهيكتور
شارلون:اتفقنا ولا ايه..؟
هيكتور:اتفقنا علي ايه
شارلون:المملكتين اللي انتو حكامهم هيتعاونو مع بعض في كل حاجه الصلح هيعم فرانكو والدم الارض هتشربو قولتو ايه
سكاربا:تحت امر سمو الملك
هيكتور:كان عندي اقتراح صغير سمو الملك
شارلون:اي هوا
هيكتور:حاليا فرانكو تحت التهديد من الجنوبيين
شارلون:ايوه ايه الجديد
هيكتور:الجديد اننا لازم نبقا عارفين كل حاجه عنهم
شارلون:ودي هنعملها ازاي
هيكتور:الجواسيس هتقضي الغرض

سانسا قاعده مع شيفان
شيفان:اللي بيحصل ده بسبب خيانتك
سانسا:انا عايزه اشوفو واتكلم معاه
شيفان:ودي هتعمليها ازاي
سانسا:هعدي المحيط بسفينه واروح الجمب التاني
شيفان:وافرضي قتلك
سانسا:اخوكي طيب

عندي انا وهيام في البيت بتاعنا
انا نايم علي السرير:طب هو انتي مش هتعيشي معايا في فرانكو
هيام:طب متخلينا هنا
انا:هيام انا بحبك
هيام اتكسفت:ماشي
انا:ماشي ايه
هيام:انا كمان حبيتك
بشدها من ايدها بجيبها فوقي وانا نايم علي السرير وبعدين بقلبها تحتي وببص فعينها شويه وبعدين بنزل بوس في في كل حته في وشها
هيام:انته عارف انا خايفه تبقي بتضحك عليت عشان تقعد هنا
انا:انتي غبيه منا لو عايز اقعد في القصر هقعد انا عمي الملك
هيام:بس انته طيب عنو بكتييير جدا
انا:انتي قمر لي كده
هيام:انته اللي عيونك حلوه
انا:بجد نتي جميله نتي عارفه البيضه عارفه الصفار اللي جوه اهو انتي شبهو قمر
هيام:انته عيل نتن ومقرف وزباله
انا:لي كده
هيام:بيضه ايه يا زباله انته انا شبه النبيذ كل الناس بتحبو
انا:انتي جاهله مش فاهمه حاجه في الرومانسيه
هيام:ولا انته فاهم حاجه في الحياه
انا:عارفه ايه الفرق بيت هنا وفرانكو اي
هيام:اي الفرق
انا:ان هنا...بصي انا كنت جاي اجاملكم واقول كلام حلو بس نسيت الصراحه
هيام:تعرف تنكتم ومتتكلمش تاني
انا:طب انا زوري بجد واجعني وببلع ريقي بالعافيه
هيام:من الجو عشان كنت متعود علي مكان وسيبته وجيت مكان تاني ف المناخ مختلف وبعدين فرانكو دي برد جدا وفيها تلج كتير
انا:طب انا اعمل ايه..؟
هيام:هنروح للحكيم هيشربك اي اعشاب حاجه تخففك
انا:لو انا لو خونتك هتعملي فيا ايه
هيام:هشرب المملكه من دمك
انا:ولو خونتيني هشرب انا من دمك خدي الخنجر ده خليه معاكي(بديها الخنجر اللي فيه رساله الكنز)
بطلع اروحوالقصر للحاكم عمي كاستلو

سكاربا قاعد مع شيفان اختي
شيفان:الناس عامله معاك ايه
سكاربا:مملكه جبال النار محترمه جدا بس عايزه حمايه اكتر
شيفان:مه انته خلاص الملك احميها
سكاربا:مه انا هعمل كده مملكه كامله مفيهاش ولا برج نار علي السور حتي هبني 8 ابراج في كل جمب برجين اتنين
شيفان:ومشكله الاكل...؟
سكاربا:شارلون بعتلي مخزون واكلت بيه الناس ودلوقت خلاص بقو بيزرعو يعني
شيفان:هيا ممكن الحرب تقوم بين الاخوات زي مقامت قبل كده مع اجدادنا
سكاربا:مفيش سبب يخلي لويس يهجم علي فرانكو
شيفان:حق ابوه ممكن
سكاربا:هياخدو من مين
شيفان:من شارلون حاكم فرانكو يبقا هياخدو من فرانكو

انا واقف مع عمي كاستلو في القصر بتاعه
كاستلو:الخريطه اللي معاك موصلاك فين
انا:فرانكو برضو في فلوينزا
كاستلو:انا في الجليد الملتهب
انا:هتروح تجيبه امته بقا
كاستلو:مش عايز اخش فرانكو اخد كنز واطلع بحرب
انا:وايه اللي هيخليها حرب
كاستلو:شارلون مش هيخليني اخد الكنز وامشي بسهوله
انا:انته لسه متعرفوش ده خواف روح بالتنين وانته هتخش تاخد دهبه هوا شخصيا وتمشي
كاستلو:يعني هيخاف ولا هيبقا عنده ثقه ان انا مش هاذيه
انا بروح اقعد علي سور البلكونه:يعمي مش هيظهر اصلا من الرعب
(التنين بيعمل صوت عالي بقوم مقلوب لورا برا السور بقع وانا نازل علي الارض بكل قوتي بلاقي جسمي وقف في الجو قبل ميرزع في الارض ومبيني ومبين الارض يجي نص متر ف بقوم اقف وبحط رجلي في الارض ف بنزل ونا مستغرب ايه اللي بيحصل وعمي فوق مشافش اللي حصل وبيقعد جوا السور انا واقف مستغرب ف مجاش في دماغي انها قوه ف بحط ايدي في الارض في المكان اللي كنت طاير فوقه وكانت ارضيته سابته اسمنت يعني فبلاقي ايدي بتسخن جدا وبتبدا الارض تتشقق حوليا وجسمي بيترفع والاسمنت بيشكل بيطلع معايا لفوق زي خرطوم كده علي اشكال حلزونيه فبفضل طالع لحد مبوصل قدام عمي اللي قاعد اللي اول مبيشوفني بيقوم يقف ويتخض شويه وبيبص لتحت بيلاقي الرمل محاوطني بقوم رافع ايدي اليمين بيترفع معايا واحده من الاسهم الكبيره اللي من الرمل دي فبنزل ايدي بتنزل معاها فبضحك لعمي وبقوم ضامم جسمي كلو وبكل قوتي فارد ضهري ودراعاتي فبتقوم الرمل عامل عاصفه علي شكل دايره كده بدخان كتير تحت علي الارض ببتسم لعمي اللي بلاقيه بيضحك عليا ببص تحتي بلاقي الجو هادي ومفيش رمال حوليا ولا حاجه ببص فوقي بلاقي التنين ماسكني من هدومي من ورا بسنانه اول مببصله بيقوم سايبني اقع علي الارض اللي نازل وانا مطمن اوي بقوم نازل في قلب الحفره اللي اتفحرت مع الاعصار وبفقد الوعي بعدها بصحي علي ايد هيام واحنا ف بيتنا
هيام:انته كنت طاير في الجو ازاي
انا:مين اللي طاير
هيام:انته لما التنين مسكك
انا:تنين مين
هيام:طب متقولش حاجه مش عايزه اعرف
انا:انتي مين اصلا
هيام:قوم يبتاع البيض عمك كاستلو باعتلك واحد من الحرس وكان عيزك
انا:طب هاتي حضن
هيام:لا طبعا
انا:طب هاتي بوسه
هيام:لا بردو
انا:طب هاتيلي اشرب
هيام:قوم اشرب لنفسك
انا:طب اكل طيب
هيام:وهو انته مبتشبعش
انا:انا هقوم اروح لعمي ابو شكلك
بقوم اروح لعمي كاستلو وبقعد معاه
كاستلو:اي يبطل البلد كلها بتتكلم عنك
انا:انا مش عارف ايه اللي حصل
كاستلو:بس انا عارف ايه اللي حصل
انا:طب متقول ايه اللي حصل
كاستلو:بعد منيجي من فرانكو
انا:نعممم.....؟
كاستلو:انته هتروح جزر الحديد عند اخوك شارلون ف اكيد هيبعت يجيب حكام الممالك يقعدو معاه وهيحولو يعلنو السلام وهو اصلا مفيش حرب بس هما خايفين بعدها بيوم لما اتاكد ان انته هناك وقاعد معاهم هتحرك بالتنين بتاعي علي مكان الكنز تاني يوم اول ما القمر يظهر في السما هتتحرك من هناك
انا:انته هتروح علي تنين انا هعدي المحيط ازاي
كاستلو:هوصلك لحد الشاطئ بالتنين وهرجع هنا تاني وبعد منخلص هتروح المكان اللي نزلتك فيه هتلاقيني موجود عشان اخدك
انا:طب وبعد متنزلني هناك هتحرك ازاي علي رجلي...؟
كاستلو:متقلقش..المهم لازم اوكل حد يبقي مسؤل عن البلد اوكل مين من المعاونين والحراس بتوعي
انا:هياام
كاستلو:هيام مين متهزرش
انا:هيام شخصيتها اقويومني ومنك حرفيا
كاستلو:قدامك شويه قبل متتحرك وده الوقت اللي متاح ليك تقنعها فيه
باخد الحصان بتاعي وبروح عند البيت بتاعي انا وهيام وبدخل وبتبقا واقفه بتعمل اكل بقوم جاي من ورا وحاضنها جامد هيا بتبقا حاسه بيا وشيفاني ونا داخل عشان كده متخضتش وبزيح الشعر اللي علي رقبتها وببوسها في رقبتها ونا لسه حاضنها
هيام:مالك فيك ايه
انا:هروح فرانكو نهارين تلاته كده
هيام:مع مين
انا:لوحدي
هيام:معاك التنين
انا:لا لوحدي
هيام بتفك نفسها من ايدي وبتلفلي:لا طبعا مش هتروح لوحدك
انا:وده لي بقا
هيام:ممكن الناس اللي هناك تاذيك وانته لوحدك
انا:مش هيحصل حاجه من الكلام ده دول اهلي وبيحبوني
هيام:انته جاي هنا هربان منهم علشان كانو هيقتلوك
انا:مفيش حاجه هتحصل
هيام:طب خدني معاك
انا:مش هينفع خالص
هيام:لي بقا مش هينفع هه
انا:لانك هتحكمي المملكه لحد م انا وعمي نرجع من مهمه صغيره بنعملها
هيام:بجد..وانته اقنعته ازاي بقا
انا:عادي هوا هيغيب نص يوم انتي هتحكمي نص يوم
هيام بتحضني:طب متتاخرش عليا وحاول مترجعش جثه
انا بمسكووشها وببوسها في خدها:حبيبك لو مات هياخد القره قصادو
بعدها بروح لعمي وبلاقيه واقف جمب التنين وبقولو ان هيام تمام وافقت بلاقي الحراس جايبين صندوق خشب كبير وبيحطوه قدامي بيفتحوه بلاقيه فاضي وبلاقي الحرس داخل علينا بالحصان بتاعي بيقوم جايبين رباط ورابطين الحصان من رجلو ورابطين الرجلين التانيين بردو ويجي 50 حرس بيشيلوهوبيحطوه في الصندوق وبيسمرو الصندوق وبيربطوه جامد وبعدين بيربطو الصندوق في وسط التنين كده وبقوم راكب ورا عمي وبيطلع بالتنين لحد المملكه المهجوره وبينزلني هناك وبينزل الصندوق وبيمشي ونا بفتح الصندوق وبربط الحصان علشان اول مهفكو هيجري ف ربطو في سفينه من المتكسر دي بس كانت في حديده تستحمل يعني وبعدين فكيت رجلو الاربعه وفعلا جري بي الرباط حاشو وبعدين ركبت الحصان وطلعت علي فلوينزا قبل ماروح علي جزر الحديد

سانسا قاعده علي كرسي الحكم بتاعها وواحد واحد من الناس بيخش عليها بتحل مشاكلهم
الحارس:اللي بعدو
بقوم انا داخل ولاكن سانسا بتبقا واقفه وعاطيه ضهرها للمكان اللي نا داخل منو
سانسا:قول مشكلتك
انا:مشكلتي انك لسه عايشه
سانسا بدور وشها:لويس انته جاي ليه
انا:جاي اقعد معاكي
سانسا:انا ماذيتكش في حاجه عشان تقتلني يا لويس
انا:اي ده انا متكلمتش اصلا
سانسا:طب عايز ايه طيب
انا:الخريطه اللي كانت في الخنجر تيجي حالا بدل مهولع فيكي
سانسا:مش معايا
انا:خلاص..اضرب النار......بووووم
سانسا بتنط من الخضه
انا:لو حد من الحرس اللي واقف ده قرب مش هرحم حد
بمشي في اتجاه سانسا بلاقي اتنين الحرس وقفو في وشي برجع لور وبفتح كف ايدي الاتنين في اتجاه الارض بطير قدامهم وكلهم مصدومين من اللي بيحصل قلت اوجه ايدي في اتجاه الحرس اشوف ايه اللي هيحصل لاقيت سهم من الرمل طلع من الحيطه شال الرقبتين ووقعو الجثتين والارض بلعت الجثتين سانسا بتخاف فبقوم نازل علي الارض ورايح في اتجاه سانسا بقرب منها بقوم مدخل ايدي في صدرها ومطلع الخريطه
انا:عيب لما ابقا مديكي الخنجر مع جثه بعتهولك وتبدلي الخريطه
سانسا:وانته عرفت منين
انا:لان انا فتحت الخنجر وشوفت الخريطه قبل كده
سانسا:طب انته بطير في الجو ازاي
انا:قوه عندي(ببوسها في خدها)بلاش نلعب مع بعض تاني باخد بعضي وبطلع اركب حصاني وبمشي في طريق جزر الحديد

هالدور قاعد مع سكاربا في مملكه جبال النار
هالدور:انته قتلت ابونا عشان توصل للحكم ده..؟
سكاربا:انا مقتلتش حد ولو حد عرف هدفنك
هالدور:انا عايز اخويا بتاع زمان
سكاربا:سيبتو في الاوضه اللي ولعت فيها ب ابوك
هالدور:هتقتلني زي منتا بتقول
سكاربا:لو لسانك اتكلم هشقك بالطول

انا داخل جزر الحديد بالحصان وروحت القصر الملكي ودخلت ل شارلون
شارلون:اهلا يا اخويا
انا:جيت اقعد معاك
شارلون:عيزك ترجع تعيش معانا ونعلن السلام
انا:سلام اي اللي اعلنو مفيش حروب مبينا اصلا
شارلون:دخلتك بالتنين وسطنا دي لوحدها حرب
انا:انته مش فاهم
شارلون:فهمني
انا:انا ورا المحيط مفيش سفن مكنش في وسيله اوصل بيها هنا غير كده
شارلون:والتنين جبتو منين
انا:انا جبتو من حاكم البلد اللي ورا المحيط
شارلون:وسابهولك وهو لسه عارفك كده
انا:حاكم البلد يبقا عمك كاستلو اللي كانو بيقولو هرب ومات
شارلون:وده ازاي ده
انا:انا استغربت زيك كده بس بعدها فهمت الحوار يعني
شارلون:في بلاد يامه وره المحيط
انا:اللي اعرفهم 3
شيفان بتخش علينا وكنت مستنيها تحضني بس هيا قعدت من غير متتكلم
شارلون:معاكو كام تنين
انا:يعم هوا واحد اللي انته شوفتو
شارلون:ارجع عيش معانا وهتلاقي السلام
شيفان:عايز تعيش غريب في وسط اخواتك افرض قتلنا واحنا نايمين...؟
انا:غريب واقتلكو..؟
شارلون:ايه اللي نتي بتقوليه ده
شيفان:اللي سمعتو ده عدو لينا
انا:واي سبب عدوتي طب عدو ليكو لي انتو اللي حطين في دماغكو اننا اعداء لاكن مفيش حاجه حصلت اصلا
شيفان:لو صوتك علي عليا تاني مش هتطلع منها عايش
انا:حاضر يا اختي
شارلون بيكلم الحرس:ابعت غراب برساله هات هيكتور وسانسا وسكاربا وهالدور ضروري
انا بقوم امشي شويه في البلد وبفتح الخريطه اللي بلاقي الكنز فيها موجود جو جبال النار مع عمي بكمل مشي وبرجع وكانت شيفان في غرفتها ف بخش عليها
انا:انا اسف
شيفان:انته اي اللي دخلك هنا عايز تقتلني
انا:انا محبتش حد في الدنيا دي قدك اقتلك ليه
شيفان:انا مش عايزه اشوفك مش عايزه اعرفك
انا دموعي بتنزل بعد مبسمع الكلام ده وهيا بتحس بزعلي
انا:حاضر انا مش هاجي هنا تاني ولا هظهر في حياتك تاني وياريت تبقي مبسوطه وقتها كنت جاي ومستني حضنك يا ريتني مجيت(بلف وشي وبخرج من باب الاوضه وهيا بتقعد تعيط)
تاني يوم كان الكل اتجمع
شارلون:دلوقت احنا عايزين نجوز سكاربا ل دره
سكاربا:هوه ده المطلوب هههه
سانسا:والفرح يتعمل عندي
هيكتور:اخر مره الفرح اتعمل فيها عندك حصلت مصايب
شيفان:ايوه العيله ادمرت في اليوم ده
شارلون:رايك ايه يا لويس
انا:اللي يفرح اخويا انا معاه فيه
شارلون:عايزك تحضر الفرح
انا:انا اسف بجد بس نا همشي معا ظهور القمر ومش هرجع فرانكو تاني
سانسا:ولي هتعمل كده
انا ببص لشيفان اللي حاسه اني مكسور بسببها
انا:يمكن عشان اختي مش عايزه تشوفني
شارلون:انا حاكم البلد وبقلك تيجي ف اي وقت
انا:بلاش الكلام ده دلوقت وافرحو لسكاربا
هالدور:انا هاجي معاك ورا المحيط
شيفان:لا طبعا مش هتروح مع حد
شارلون:عايز تروح معاه لي يا هالدور احنا زعلناك في حاجه
هالدور:ايوه...هدتوني بالقتل
انا:مين اللي هددك وليه...؟
هالدور:سكاربا اللي هددني
انا:هددك ليه...؟
هالدور:عشان شوفتو وهو بيقتل ابونا جروستا وبيولع فيه........

نلقااكم في الجزء السابع والي اللقاء⚔️⚔️

الجزء السابع

اهلا ومرحبا بكم في فرانكو الجزء السابع

شارلون:عايز تروح معاه لي يا هالدور احنا زعلناك في حاجه
هالدور:ايوه...هدتوني بالقتل
انا:مين اللي هددك وليه...؟
هالدور:سكاربا اللي هددني
انا:هددك ليه...؟
هالدور:عشان شوفتو وهو بيقتل ابونا جروستا وبيولع فيه
انا وشيفان الوحيدين اللي استغربنا وهيكتور كان قاعد عادي مش مستغرب
انا:لو حد ضاغط عليك تقول الكلام ده ومهددك قول وانا اخلصك منه
هالدور:لا انا شوفته
شيفان:قتلت ابوك يا سكاربا ضحكو عليك
انا:ضحكو علي مين وهو صغير عشان ينضحك عليه
سكاربا بيبصلي بغضب:انته في قلب جزر الحديد والتنين اللي بيحكميك بعد متطلع من هنا ميت مش هيعرف يعمل حاجه
انا:وانته مفكر انك هتكلمني كده وحاكم فرانكو قاعد وهيسيبك
سكاربا:حاكم فرانكو مين حاكم فرانكو هو اللي هددني عشان اقتل ابوك ويقعد علي الكرسي بعده
شيفان:انتو الوساخه دي فيكم من امته
انا:متستغربيش قعدتك معاهم وسختك اكتر منهم(بسحب سيفي وبحطو علي رقبه شارلون وبلاقي الحرس بتاعو حط سيفو علي بطني بس مضربش واقف زيي)
شارلون:اقعد لو عايز تطلع من هنا سليم
انا:تفتكر هتفرق معايا حياتي وانا شايف الي دمرو عيلتي عايشين قدامي
(سكاربا بيطلع خنجر وبيحطو علي رقبه هالدور)
سكاربا:يبقي تقعد بالتهديد بدل مهحصرك عليه
شيفان:تفتكر انا لقط فعلا الوساخه منكم(بتحط السيف بتاعها علي بطن سكاربا)
شارلون:حلو اوي كده ف كل الحالات لويس مش هيطلع عايش من هنا
هيكتور:ده لسه الضرب مبدائش(بيوجه سيفه علي رقبه شيفان)
انا:انته في المركب الغلط يا هيكتور
هيكتور:خلينا نحسم الامور انا لو قتلت اختك دلوقت انته هتتجن وهتقتل اخوك اللي تحت ايدك وانا هقعد علي الكرسي اللي انا الوريث الشرعي ليه
انا:تفتكر انا هسييك بعد مقتل اخويا
سانسا:لا مش هتسيبو وهنا هيجي دوري(بتقوم تقف وبتسحب السيف بتعها وتشق بطن الحارس اللي كان واقف ورايا بالسيف ببتسملها علشان جات في صفي بتقوم رافعه السيف علي رقبتي)
سكاربا:هههه اللعب بقا علي المكشوف وريني هتعمل ايه
انا:اللي هعمله هينزل من عينك من الخوف بدل الدموع ددمم
شارلون:احنا زهقنا من كتر التهديدات لو انته ماسك حته حديده ف ايدك ف كل واحد مننا ماسك حديده زيها
سانسا:مش هتلحق تستخدم قوتك
هيكتور:وهيا رده الفعل السريعه دي بتسميها قوه
(انا بسيب السيف من ايدي شارلون بيقوم وبيوجه السيف علي رقبتي وانا بعدل ايدي ف وش الارض وبطير لفوق)
انا:رده الفعل قوه يا هيكتور
(الكل بيسيب السيف من ايده ومستغرب مني)
انا:انا همشي عشان مقلبهاش مدبحه قدامك نهارين تسلملي نفسك فيهم انته واخوك يا شارلون لو عدو مش هيهمني الناس اللي هتموت من غير سبب حتي لو اخواتي(اقصد الناس اللي هتموت الحرس والجيش لاني لو قتلته الجيش هيجري ورايا في المدينه عايز يقتلني وانا بقوتي هقتلهم ف كده الضحايه هتبقا كتير)
هالدور:خدني معاك
انا بنزل علي الارض:تعاله معايا يلا
شيفان:خدني انا كمان معاك
انا:اخاف تقتليني وانا نايم
شيفان:انا اسفه بس لو فضلت هنا هيقتلوني
انا:انا وانتي وهما عارفين ان انتي الحاجه الوحيده اللي مخلياني صابر عليهم
هالدور:هاتها معانا خليك جمبها
انا:تمام بس الجايه هتبقا عليكي تعالي فحضني

باخد اختي شيفان وهالدور وبطلع بنركب الاحصنه بتاعتنا وبنمشي نروح عند الجزيره المهجوره

عند عمي كاستلو
عمي بيركب التنين وبيطلع علي جبال النار والخريطه بتوديه في مكان كلو جبال ومفيهوش حد خالص والجبال كلها زرع اخضر بينزل علي الارض وكان شايفها ارض جامده اول مبينزل التنين بينزل في قلب الزرع رجله مش بتبان بينزل عمي من علي التنين بينزل في قلب الزرع لحد فوق ركبته بشويه كده بس كان بيمشي عادي فضل شويه اتخنق ومش فاهم حاجه ولا ايه اللي بيحصل بيقوم طالع راكب التنين وطاير لفوق وبيخلي التنين يضرب نار في الزرع بيولع فيه وبيطير يولع في كلو لحد مبيظهر تحت الزرع ده مايه كتير زي بحر كده بس مساويه كلها بينزل من التنين في المايه بدماغه علي اساس انه هيعوم ولاكن دماغه ببتخبط في المايه وبيقف عليها عادي وكان بيتوجع من الخبطه ومبقاش فاهم حاجه المايه السطح بتعها زي المسلح بيحط ايده في المايه بيمسك المايه في ايدو عادي ولاكن مينفعش تنزل فيها بقا واقف عليها مش فاهم حاجه خالص مسك الخريطه في ايدو ولقا العنوان اللي في الخريطه مكتوب علي رسمه مايه في الخريطه قام قاعد وكاتب جبال النار بصباعه علي المايه واكيد بتتمسح ولاكن بعد 5ثواني لقي زي انفجار تحت المايه من الارض ماصوره كبيره جدا مدوره والغطا بتعها حديد بيجري عليها بيلاقي الغطا مرسوم عليه شويه حجات وفيه راسمه محفوره للخنجر بيستوعبها بعد شويا بيقوم حاطط الخنجر في الرسمه بيقوم الغط لافف وواقف وبيطلعلو من الغطا بعد مبيقف مقبض كبير بيقوم واخد الخنجر في جمبه وماسك المقبض وفاتح الغطا التقيل فشخ بيلاقي سلم بينزل عليه بيلاقي منطقه كبيره جدا بحجم الجبال اللي فوق كلها دهب والماظ وخرايط بيقرب من حته الماظ يمسكها بيلاقي شكل جمجمه علي الحيطه بيقوم ماسك فيها النار وولعه وبتبدا تتكلم
الجمجمه:انته مين
كاستلو:انا كاستلو من نسل جزر الحديد
الجمجمه:قول المقوله
كاستلو:المقاوله كانت بتقول(جمجمه النار حاميه العائله)
الجمجمه:اهلا ومرحبا بك في الكنز
كاستلو:المكان ده كان اسمو ايه
الجمجمه:اجدادك سموه الكنز مش عشان الدهب عشان الناس اللي فيه
كاستلو:ناس مين ده مكان مقفول
الجمجمه:الاموات اللي تحت رجلك
كاستلو:كانو بيولعو في الناس في المكان ده بعد مبيموتو يعني
الجمجمه:لو عرفت تتخطاني هينفتح الباب وهتشوف الحقيقه

عندي انا وشيفان وهالدور
شيفان:احنا جينا هنا نعمل ايه
انا:مستنيين التنين اللي هيودينا الجمب التاني
هالدور:البلد اللي احنا رايحينها دي اسمها اي..؟
انا:اسمها شيمور والحاكم بتعها اسمه كاستلو ويبقا التنين ده بتاعه ويبقا اخو ابونا جروستا يعني عمكم
شيفان:يعني انته قبلت عمك وقاعد معاه
انا:بالظبط كده
هالدور:وهيرضي يخلينا نعيش معاه في القصر
انا:انا مش عايش معاه في القصر انا عايش مع هيام وهنتجوز قريب
شيفان:دي اللي كانت معاك علي التنين
انا:ايوه بالظبط كده
(التنين بيظهر في الجو وعليه عمي كاستلو لحد مبيوصل قدامنا)
انا:اهو وصل اهو كنت هاخدها عوم من الملل
كاستلو:انا شوفت بلاوي بس اما نقعد كده ونتكلم
انا:الخريطه بتعتي جمبك في نفس المكان طلعت سانسا اللي كان معاها الخنجر مبدلاها
كاستلو:متقلقش من حاجه محدش يعرف يوصل هناك صول ما المفتاح معاك
انا:بس انا مش معايا مفتاح
كاستلو:الخنجر بتاعك هوا المفتاح هوا فين
انا:مع هيام
كاستلو:متسيبهوش من ايدك بقا هشان هنروح هناك تاني بس اما الدنيا تهدي كده ونبقي جاهزين
انا:طب يلا بينا يلا
كاستلو:طب ودول جايين يوصلوك ولا اي
انا:نسيت اعرفك دي اختي شيفان وده اخويا هالدور الصغير وده عمكم كاستلو يا جدعان
(بيسلمو علي بعض وبيحضنو بعض وبعدها بنركب التنين
ونرجع شيمور)

في جزر الحديد بيكون هيكتور وسكاربا مشيو وفاضل سانسا وواقفه مع شارلون
سانسا:هتعمل ايه..؟
شارلون:مقدميش غير اني اسلمله نفسي والا هنضيع كلنا
سانسا:في حل بس لو متلعبش صح يبقي بتكتب نهايتنا بايدينا
شارلون:حل ايه بس ده
سانسا:انا اعرف مكان كنز عيلتك
شارلون:دي خرافات وانا زهقت من الكلام ده
سانسا:مش خرافات خريطه الكنز كانت في خنجر لويس طول السنين دي وكانت مع ابوك وجدك ومحدش عرف يكتشفها لان محدش الخنجر اتكسر ف ايده
شارلون:طب وفين الخريطه
سانسا:مع لويس
شارلون:وانا كده استفدت ايه
سانسا:الكنز في جبال النار
شارلون:حتي لو وصلتله قبله ده هيحميني ازاي
سانسا:اكيد جواه دهب فهنحاول ننقلو باسرع وقت وهنساومه بيه ياخده مقابل انه ميرجعش فرانكو تاني ولا ياذي حد مننا
شارلون:مش هنلحق نعمل الكلام ده
(جندي من مملكه جبال النار داخل عليهم)
شارلون:عايز ايه
الجندي:كنت جاي لسمو الملك سكاربا
سانسا:سكاربا لسه متحرك من شويه
شارلون:كنت عايزه في اي
الجندي:سمو الملك كنا في اللمملكه ولقينا دخان جاي من الجبال كتير قربنا عليه لقينا نار كبيره والعه روحنا احنا والحرس لقينا واحد طالع من حته في الارض ومش عارف عمل سحر ولا ايه ده الحفره دي اختفت وركب التنين ومشي
سانسا:لويس كان هنا عشان تجمعنا لحد معمك يكتشف المكان اللي علي الخريطه
شارلون:لعبوها صح بس مش هيعرفو يكملوها

قبلها بشويه كاستلو واقف قدام الجمجمه
كاستلو:اتخطاك ازاي
الجمجمه:هنعمل قتال ولازم تفوز
كاستلو:وانا موافق(بيسمع صوت احصنه والتنين بيصوت بيجري عند الفاتحه بيبص بيلاقي يجي30 جندي واقفين بس خايفين من التنين بيطلع كاستلو من الحفره وبيقفل الغطا بالخنجر تاني واول مبيتقفل بترجع المايه مكانها والزرع بيجي فوقها تاني بيقوم راكب التنين بسرعه وطاير بيه)

عندي انا بعد موصلنا بالتنين وقولت لعمي اني هروح ارتاح شويه وخدت اخواتي وروحنا عندي بيت هيام ودخلنا وكانت هيام نايمه
انا:هياااام هيااااااام
هالدور:شكل محدش هنا
شيفان:هو الدخب هنا مرمي في كل مكان كده لي
انا:الدهب هنا ملهوش قيمه....هياااام بصو اقعدو هنا وانا هدخل اشوفها جوه
(بدخل بلاقي هيام نايمه وجمبها التنين والدينصورات علي السرير بقوم ماسكهم حاطتهم في الصندوق وقاعد جمب هيام)
انا بضربها براحه علي خدها:انتي يبت
هيام:اا اا مممم مييين
انا:صحي النوم طيب
هيام:انته جيت امته
انا:لسه واصل دلوقت
هيام:طب وبتصحيني ليه ايه الرخامه دي
انا:اصل انا هروح اقعد مع عمي في القصر علطول
هيام:لي كده طيب هو انا زعلتك في حاجه
انا:ثواني ثواني هو انا مش كنت قيلك وعمي سلمك البلد قبل ما يمشي
هيام:ايوه بس انا لسه نايمه من ساعه ممشيتو من شويه كده
انا:ومنمتيش ليه
هيام:كنت خايفه حد يجي يحتل البلد وانا نايمه
انا:طب ولو وصلو عشان يحتلوها وانتي صاحيه هتعملي اي
هيام:هعمل نفسي نايمه
انا:ههههه طب انا هروح القصر عشان انا معايا بره اختي واخويا الصغير وعايز اقعدهم ف مكان زي اللي هما كانو قاعدين فيه
هيام:طب حاسب كده(بتطلع تسلم علي اخواتي)
هيام:هو انتي اكبر من لويس ولا هوا اكبر
شيفان:هو اكبر بشويه قليلين هوا نزل قبلي
هيام:شبه بعض اووووي
شيفان:في الشكل بس لاكن الطبع مختلف
انا:كنا واحد في كل حاجه بس اهو اللي حصل
هيام:المهم انا عيزاكم تقعدو معايا هنا
هالدور:مه لويس قال ان احنا هنقعد هنا
شيفان:هو قلك اننا هنمشي ولا اي
هيام:اما انته قايلهم هنقعد هنا بتكدب عليا ليه
انا:بصراحه كنت مستنيكي تقوليلي متسبنيش اعيش لوحدي يا روحي هههه
هيام:ولا اطلع من بيتي مش عايزه اعرفك هههههه
شيفان:عيل مهزق بجد هههه
انا:عيب يبت لما تشتمي واحد غريب كده
شيفان:بقا قلبك اسود اوي علي فكره
(لقينا الباب بيخبط روحت افتح لقيته عمي كاستلو دخل واللي قاعدين عطولو السلام ووقف الحرس بتاعو)
انا:احنا مش هنام في ام اليوم ده ولا ايه
كاستلو:انتي ازاي تسيبي القصر والحكم وتيجي هنا نا مبثقش ف حد من اللي في القصر ف معرفش ممكن يعملو ايه
هيام:انا اسفه يا سمو الملك بس نا تعبت قلت اريح شويه وهرجع
كاستلو بيزعق:ارتاحي واتزفتي هناك انا مش بلعب
انا:عمييييي عميييي صوتك ميعلاش عليها تاني
كاستلو:انا الحاكم هنا وانا اللي اقول ايه اللي يحصل وايه اللي ميحصلش
انا:انا اللي قلتلها متنامش في القصر عندك
كاستلو:يعني انته السبب طب وليه بقا
انا:القصر عندك مفيهوش وحده ست كلو حرس رجالي ونا مش هنيم مراتي فوسط جيش من الرجاله
كاستلو:وانا هحتاج الحريم ف ايه ف القصر
انا:في التنضيف في الطبيخ الكلام ده
كاستلو:تمااام يا لويس بس القرار بعد كده ابقا عارفه مش من ورايا..ارتاح وتعلالي علي القصر عشان عيزك
(عمي بيمشي )
انا:طب يا هيام يا ريت تودي شيفان وهالدور المكان اللي هينامو فيه وانا هخش ارتاح شويه
(بسيبهم وبخش اقلع كل هدومي وبتغطا وبنام علي السرير ممدد ولاكن عيني مفتحه وبفكر ف اخواتي بعدها بشويه الباب بينفتح وبتخش هيام وكانت ماشيه علي طرطيف صوابعها ولتقفل الباب وراها براحه)
انا:مالك في اي
هيام:اي ده انته لسه صاحي انا بتسحب عشان متصحاش
انا:وبتتسحبي ليه
هيام:الاكل بتاع التنين والدينصورات
انا:تمام....متيجي تنامي شويه عشان كنت صحيتك
هيام:هخلص وهنام بعد مهحضر الاكل ليك انته واخواتك
(بشدها من ايدها وبجيبها فوق مني علي الغطا)
انا:هوا احنا متقلين عليكي
هيام:ابدا..ثواني ايه ده
انا:في اي
هيام:انته مش لابس حاجه
انا:لا منا هنام
هيام:انته عيل وسخ ينعل ابو شكلك
(بتيجي تقوم بمسكها عليا جامد)
هيام:سيب يلا بدل مهضربك
انا:انا بحبك تعالي نتجوز
هيام:هنا مفيش جواز
انا:وافقي وانا هحل الموضوع ده
هيام:ده لو الحاكم عرف هنروح ف داهيا
انا:هيام موافقه ولا لا
هيام:بص يا لويس هوا
انا:هوا اي اخلصي
هيام:مش هينفع نتجوز ياريت نفضل زي محنا كده
انا:زي محنا ازاي...؟
هيام:اصحاب كده
انا بفك ايدي من عليها:مفيش مشكله يلا هنام انا شويه
هيام بتقوم تقف:ياريت متكونش زعلان مني
انا:لا مفيش زعل ولا حاجه
(بعدها بتحط اكل في الصندوي للتنين وبتخرج وانا قعدت افكر شويه لحد ما النوم غلبني)

سانسا واقفه مع شارلون علي شاطئ المحيط ومعاهم سكاربا
سانسا:انا هروح ل لويس وهفهمه وهحاول اهديه
سكاربا:ولو مسمعش
سانسا:هيبقا لازم تسلمو نفسكم
شارلون:حاولي متموتيش
سكاربا:انتي ليه بتسعدينا رغم انك عايزه العرش
سانسا:لان العرش مش هيصمد قدام الشعب اللي ورا المحيط لو قامت حرب
شارلون:يعني انك تهدي اللعب في مصلحتك انتي
سانسا:لا في مصلحه شعب فرانكو وبلاخص انته واخوك اان رقبتكو مطلوبه
(سانسا بتركب السفينه وبيبقا معاها 2 جنود واحد متحكم في السفينه والتاني بيساعده)

هالدور. قاعد مع شيفان
هالدور:انتي هتفضلي تكلمي لويس وحش كده
شيفان:لا يحبيبي لويس ده احسن حد في الدنيا
هالدور:امال بقا في اي
شيفان:انته عارفنا من زمان واحنا كده
هالدور:انا كنت مرعوب وانا راكل التنين
شيفان:اول مره امشي بالسرعه دي وفي الجو كمان
هالدور:هو احنا اخر ناس علي الارض ولا في حد بعدنا
شيفان:لا في ناس بعدنا اكيد زي مكان في ناس قبلنا
هالدور:طب لو فرانكو وكل الناس اللي فلعالم ماتو ايه اللي هيحصل
شيفان:انا معرفش حاجه من الحجات دي انتي اي الاساله الرخمه دي
هيام بتدخل عليهم ومعاها صنيه اكل
شيفان:كنتي ناديلنا واحنا نيجي بدل التعب ده
هيام:كول انته ياض يا هالدور عشان اختك شكلها بتتكسف
هالدور:اي ياض يا هالدور دي انا هبقا ملك لما اكبر قوليلي كول يا سمو الملك
شيفان:اطفح وانته ساكت يا نتن
هالدور:بحط شويه شطه علي الكلام يعني عشان الكلام يحلو
هيام:قصدك يحدق هههه
شيفان:سيبك منو ده عيل تعبان..امال فين لويس ياكل معانا
هيام:اخوكي نومه تقيل
هالدور:زي دمك يا شيفان
شيفان:اسكت بقا اله..طب متصحيه ياكل ولا اصحيه بمعرفتي هههه
هيام:يست سيبيه نايم هيقوم يرخم علينا
(انا بدخل عليهم وانا شايل الصندوق اللي فيه التنين والدينصورات)
انا:دلوقت انا شامم ريحه اكل يا شيفو
شيفان:بدلعني عشان تاكل اقعد كول يا اخويا
هالدور:فين اللحمه يا عالم معفنه
انا:ولا انته بتزعق ليه..الا صحيح فين اللحمه يا عالم زباله
هالدور:يعم نا مش واكل اي قفله النفس دي(مسح الطبق اللي قدامه)
هيام:لا اتفضل تعاله كولني
(بقعد قدامهم وبحط الصندوق قدامي)
انا:شيفان انتي لو خلفتي ولد هتسميه ايه
شيفان:منتا عارف هسميه لوكي
انا:عارفه انا دخلت البلد هنا وانا اسمي ايه
هالدور:الفراشه الطائره
انا:اخرس يلا...دخلت وانا اسمي لوكي
شيفان:ايوه في اي برضه
انا بطلع التنين علي ايدي من الصندوق وشيفان مستغربه)) وهالدور بيفكر ف افيه بضان يقفلنا بيه)
شيفان:انته جبت ده منين
انا:ده اللي كان جيمي حابسه انا خدته
شيفان:انته مش قولت انك قتلته
انا:لا معايا اهو وهنسميه اسم
هالدور:سميه الفراشه الطائره
هيام:انته ساكت من اول مطلعو عشان تقول كده.؟؟
هالدور:هيا وحشه.؟
هيام:متتكلمش لاخر القعده دي
هالدور:طب فين اللحمه...هسكت خلاص ده اي ده
شيفان:هتسميه ايه..؟
انا:لوكي اي رايك
شيفان:حلو
(بطلع الدينصورات)
هالدور:اي يعم في اي انته بتشخهم
انا:ششششش اسكت متتكلمش
شيفان:جبت دول منين وايه دول اصلا
انا:دول دينصورات جبتهم من المملكه المهجوره لقيتهم هناك طالعين من البيض
شيفان:ودول بيعملو ايه
انا:بصي هوا الكبير شويه ده بيطير(بطير الدينصور قدامها)
لان ده ديناصور مجنح وده بيمشي علي الارض عادي
شيفان:بس دول صغيرين اوي
انا:بيكبرو بسرعه بس في الحريه مش في الخنقه دي
شيفان:طب متسيبهم يطيرو فوق المملكه ويكبرو
انا:محدش يعرف بيهم غير احنا الاربعه كده
هالدور:وعمي كاستلو
انا:ميعرفش حاجه بس عايز اعرفه
هالدور:طب تعالو نسميهم
انا:هوا الديناصور اللي بيطير ده هيبقا اسمه سكار واللي بيمشي هيبقا اسمه اختاروه انتو
هالدور:الفراشه الطائره...؟؟
هيام:يخي ينعل الفراشه لاجلك
شيفان:هنسميه روستا
هيام:يعني ايه روستا
شيفان:المفروض هالدور اول متولد كانو عايزين يسموه هالدور ولويس كان بيقول هنسميه روستا وكان اسموحلو بس هما موافقوش ففضل لويس زعلان شويه وبعدين فك مع الايام يعني
انا:حصل روستا اسم حلو
هالدور:ويشلام لو روستا الطائره
شيفان بتديله علي قفاه:ارحم بقا يعم ارحم
هيام:يبقا كده لوكي وسكار وروستا
انا:والفراشه الطائره هههههه
شيفان:انته اتعديت
انا:ايوه تقريبا..لمهم انا هروح لعمي تعاله معايا يا هالدور
هالدور:انا لسه باكل وجعان
نا:اي يلا النتانه دي يلا قوم
(بشيل الصندوق بالتنين والدينصوارت وباخد هالدور وبمشي)

سكاربا وشارلون في قلب الجبل في جبال النار
سكاربا:هوه ده مكان الحريق
شارلون:ازاي حريق والزرع ده لسه اخضر بلونه كده
سكاربا:يعني بيقولولك كان واقف علي مايا وطالع من حفره ومستغرب من دي
شارلون:طب واحنا هنعمل ايه برده
سكاربا:هنولع في الزرع وهنشوف اللي تحته

سانسا في السفينه مع الجنديين
سانسا:هو احنا لسه قدامنا يامه
جندي1:سمو الملكه احنا كلنا اول مره نعدي المحيط
سانسا:بس احنا كده ماشيي صح..؟
جندي2:سمو الملكه اليابس ظهر اهو
سانسا بتبص وراها بتلاقي حتت باينه من جبال كده
جندي1:احنا هنقف فين
جندي2:هنا جمب الشجره دي عشان نربط هنا
بيوصلو للشاطئ وبيظهر قدامهم شويه جنود يامه وبيخدو) منهم الاسلحه وبيمشو معاهم ل حاكم المملكه)
الحاكم:انتو مين وجايين منين
سانسا:انا سانسا حاكمه مملكه فلوينزا في قاره فرانكو
الحاكم:وتبقا فين قاره فرانكو دي
سانسا:ورا المحيط
الحاكم:بس مفيش حاجه ورا المحيط
سانسا:ازاي وانته كنت في جبال النار وولعت في الجبل عشان الكنز
الحاكم:كنز اي وجبل ايه
سانسا:بعتلنا لويس يشغلنا وعملت انته اللعبه دي
الحاكم:انتي عارفه انا ابقا مين
سانسا:تبقا كاستلو اخو جروستا عم لويس
الحاكم:انا سيمون حاكم فريوم الحره ومش عندي اخوات ولا عيال عم
سانسا:يعني دي مش مملكه كاستلو ..؟
سيمون:لا مش مملكه كاستلو
سانسا:طب هو انته تعرف توصله اصل انا عايزه لويس
سيمون:هنروح كلنا نشوف لويس (بيكلم الحرس) جهزو الجيش

عندي انا وعمي وهالدور قاعدين بيحكي
عمي:ولعت في الزرع بقا ساعتها ولقيت مايه شبه السخره فكتبت جبال النار علي المايه ف طلع من الارض منزل للكنز والمايه بدات تقل شويه شويه فتحت بالخنجر نزلت تحت لقيت جوااهر كتير جدا ودهب كتيير ولقيت جمجمه شخص ولعت وبدات تتكلم معايا وقالتلي عشان تشوف الكنز لازم تتخطاني في قتال ولسه هقاتلها لقيت الجيش حضر بره فقفلت كل حاجه وهربت بالتنين
انا:طب ثواني الجيش شافك وانته بتطلع منها
كاستلو:يعم متقلقش محدش هيعرف يفتح حاجه من دي
انا:طب وانته كنت هتتقاتل معاه
كاستلو:ايوه يبني ده اللي حصل
انا:في حاجه غلط
كاستلو:زي ايه.؟
انا:اصل مش معقوله اجدادي كانو كل ميجو يدخلو المكان يتقاتلو ويعرضو حياتهم للخطر
كاستلو:تقصد ايه مش فاهم حاجه
انا:اقصد زي مفي مفتاح بيفتح الباب اللاول في مفتاح بيفتح الباب التاني
هالدور:هو المملكه دي مفيهاش حد قدي
كاستلو:لا يا هالدور
انا:احنا عايزين نتكلم في الموضوع ده
كاستلو:موضوع ايه
انا:انك تسمح بالزواج والخلفه وتمنح الحريه داخل المملكه
كاستلو:من بعد ملقيت الكنز وانا بفكر في كده
انا:طب كويس ونكسب الحرب قدام فريوم الحره دي ونعيش بقا وننبسط بالكنز
(جندي داخل علينا جري)
الجندي:في هجوم علي البوابه وعايزين يكلمه لويس
انا:يكلموني انا هو انا في حد يعرفني
كاستلو:روح شوف في ايه
انا:بالتنين مضمنش في ايه
كاستلو:علي رجلك علشان متقومليش حرب دخلتك بالتنين لوحدها باعتبار قيامه حرب
انا:الحرب قايمه بس انته نايم علي ودانك..خلي هالدور معاك لو حسيت باي غدر انسف البوبات حتي لو انا عليها اخواتي ميحصلهومش حاجه
(بروح عند البوابه)
الجندي:ده يبقا لويس(بيكلم يجي 40 الف جندي بره البوابه)
انا:اي كل دول
سيمون:احب اعرفك بنفسي
انا:قائد الجيش
سيمون:لا
انا:قائد الحرس
سيمون:لا بردو
انا:طباخ الجيش..؟
سيمون:في ايه
انا:طباخ الحرس طيب ولا ايه
سيمون:انا سيمون حاكم مملكه فريوم الحره
انا:ايوه واللي بعده
سيمون:تفتح البوابه تستلم الهديه اللي جيالك من فرانكو
انا:اي فرانكو دي
سيمون:فرانكو جيلك اخبار من مكان الكنز
انا اتصدمت وخوفت:انا مش عارف انته بتقول ايه
سيمون:هاتوها(الحرس بتوعه جايبين واحده ولابسه كيس قماش في دماغها وبيقوم شايل الغطا في اللحظه دي بحس بكسره كبيره اوي)
انا:انا معرفهاش
سيمون:ولا انا اعرفها بس الرجاله حبينها وممكن اسيبهم يعملو اللي هما عايزينه
انا:مش هفتح البوابه قتال مبيني ومبين حد من عندك مقابل مملكتي ومملكتك
سيمون:وانا موافق تعالي
انا:سيب سانسا الاول
سيمون:حاضر( بيفكها وفي حرس بيمسكها من شعرها علي الارض بيفضل ماشي بيها لحد البوابه ومناخيرها بتنزل ددمم ووشها بايظ بقوم مشاور للحرس يفتح البوابه وبياخد سانسا وبيقفل البوابه)
انا:قدامك شويه تجهز وتودع جيشك يا سمو الملك
(بنزل لسانسا وبتبقا قاعده علي ركبتها بقومها وبمسك وشها)
انا:انا اسف مهما كنتي بتكرهيني بس اللي حصلك ده بسببي وانا مش هسيبه علي كسرتك دي حقك عليا(ببوس راسها وبضمها في حضني وبعدها باخدها بوديها ل شيفان وبرجع تاني عند البوابه بلاقي الجيش بتاعه رجع لي ورا جامد وبقف بلاقيه بيبصله وهو ماسك شعله في ايده والعه وراسم بنزين علي شكل دايره كبيره في الارض وبيقوم مولع الدايره بالشعله فبتقوم والعه الدايره كلها وهوا واقف في قلبها وبيشاورلي انزله)
انا بقف ورا البوابه وبرفع نفسي عن الارض وبعدها البوابه)
وبعدها البوابه بتنفتح قدام سيمون اللي بيلاقيني طاير في الجو وبيبتسم ابتسامه خفيفه قربت من النار وابتسمتله وقمت طالع لفوق ونازل عليه علي اخر ما فيا بالبوكس ولاكن صد الضربه بايده ومسك ايدي وبدا يرزعني في الارض وكان ماسك قطه بيقلبني من جمب لجمب وجسمي بيرزع في الارض واتشلفط وبقا وشي كلو ددمم ورماني علي طرف النار ولقيت هدومه بتتفرتك من عليه لحد مبقا ملط وفي عضم بيطلع من ضهره وهو بيقع في الارض مش مستحمل الوجع فضل كده ولقيته بصلي وقام طالعله جناحابيض وكلو ددمم وضهره غرقان ددمم وقام طاير لفوق ونازل عليا علي اخره قمت انا مقابله بالسيف في بطنه وقع اترمي جمبي انا قمت وقف ولسه همشي في اتجاه البوابه لقيته بيقف وسحب السيف من بطنه ومشي كف ايده علي الجرح ساعتها الجرح اختفي وهنا مسكنا بعض من غير قوه وبقينا نبكس في بعض رزعته بالرفس في بطنه وقع في الارض وشاورت للجيش بتاعي يضرب لاني عرفت انه هيقوم وانها نهايتي الجيش بتاعي ضرب الاسهم والبوايه اتفتحت وطلع منها الجيش واتقفلت تاني وبقت مدبحه جيشه اكبر بكتير من جيشنا وانا شايفه واقع وبيقوم مستنتوش يقوم وقمت طاير وعملت حوليا انا وهو دايره من الرمل شبوره كبيره واحنا في النص وجثته بقيت برفعها معايا وقمت نازل عليه ماسه ونازل وانا حاضنه رازعه في الارض الدم طلع من بوقي من الخبطه وهوا ولا هنا زي اللي فقد الوعي فايق خفيف سمعت صوت التنين لقيت عمي جاي راكب التنين وبيضرب نار علي الجيشين اللي في الارض بتاعنا وبتاع سيمون ولاكن جيش سيمون كان كبير لحد معمي نزل بالتنين الارض وهنا جيش سيمون واقفين كل واحد ماسك رمح وقامو حدفين الارماح دي علي التنين اللي اخد وحده في عينه وصوت جامد وبعدها واحده في رقبته وبوقع في الارض وقام واحد راشق رمح في صدر عمي بعد ما حدفه عمي كاستلو وقع في الارض والتنين حدفو عليه 7 ارماح بعدها عشان يتاكدو ان هوا مات خدت سيفي وجريت وهما مشغولين وقمت جاري كاسر القفل بتاع الزومبي وفتحت الباب وجريت بعيد اخدت سلم من اللي كان جيش سيمون جايبه عشان يقتحم بيه السور وطلعت فوق سور المملكه وبقا الزومبي هاجم علي الجيش
وهما مرعوبين وبقا كل ميعض الزومبي واحد يقع 3 دقايق ويقوم ويتحول معاهم وكل ما واحد من الجيش يقتل واحد من الزومبي يقع وبعدها بشويه يقوم تاني الا لازم يقطع الرقبه والزومبي هاجم علي كله وبياكلو في جثه عمي لحد مخلصو علي كل الجيش اللي اتحول كلو ل زومبي وبقو واقفين كلك قدام السور بس مش بيكسرو في الباب ولا حاجه لانهم بيمشو ورا الصوت دخلت روحت البيت عند هيام وسانسا اللي اول مشفوني اتخضو من شكلي وشي كان كلو ددمم احمر صافي غسلت نفسي وطلعت وقفت عن السور مع بقايه الجيش اللي كانو جوه المملكه وهنا كنت خايف يعضعضو في التنين ويفوق زيهم مش عارف خت نفسي ورجعت عند السلم اللي كنت طلعت من عليه علي السور ومشيت بعيد عن الزومبي لحد مبعدت عن المملكه وبقيت بعمل صوت عالي عشان يجو علي الصوت وكنت ماسك خشبه وقاعد ادب بيها علي شجره لحد مقربو مني قمت طالع علي الشجره ولاكن هما وصلو للشجره قبل منا اطلعها كلها ف لفيت ايدي علي الشجره ووقفت مكاني والمشكله انهم وقفو تحت الشجر ومنظرهم يرعب يجي 30 الف زومبي وانا فوقهم ايدي بدات تتسيب وانا بنهج بسرعه جدا وبحاول امسك نفسي ولاكن مقدرتش وايدي اتسيبت
........ووقعت فوق الزومبي.......

نلقاكم في الجزء الثامن انا عارف ان الجزء مكنش قد كده ولاكن كان لازم امهد للاحداث الجايه عشان متتفاجئش بيها شكرا علي كل كومنت كتبته علي القصه برد علي كلو انا عارف ان القصه مش هتاخد حقها عشان مفيهاش جنس بس اشطا ايزي يعني يكفيني ال30 واحد/ه اللي بيقرو القصه وعجباهم⚔️⚔️⚔️ سلااااام⚔️⚔️⚔️

الجزء الثامن
اهلا بيكم ايها الجنود

انا فوقهم ايدي بدات تتسيب وانا بنهج بسرعه جدا وبحاول امسك نفسي ولاكن مقدرتش وايدي اتسيبت ووقعت فوق الزومبي وقبل منزل عليهم كنت وقفت في الجو طاير بس المشكله اني مش متعود علي القوه ولا بعرف اقاتل بيها ولا اعرف اصلا مميزاتها ولا هيا بتعمل ايه كل اللي اعرفو اني اعرف اطير وقفت في الجو وشايف الزومبي تحتي رافعين ايديهم وشكلهم يقرف الكلب الجعان وانا كانت عيني علي عمي وهوا متحول زومبي زيهم وعايز اخد الخنجر بتاعه عشان الكنز وده المفتاح وعمي كان مع الزومبي في المقدمه نزلت قدامهم ومبيني ومبين الارض يجي 50 سنتي وهما بدائو يجرو عليا ولاكن هما كانو جنود متحوله ف تلاقي خطوتهم سريعه عن عمي اللي كان حاكم وملك بكرش فضلت اسحب فيهم وانا قدامهم لحد موصلت ل شاطئ المحيط وخلاص عمي كان في الاخر قمت طاير من فوقهم كلك ووصلت للاخر كان عمي وحولينه شويه بيعرجو وحالتهم تصعب ع الكافر وانا لسه في الجو شيلت رقبه عمي بالسيف بتاعي ووقعت الجثه في الارض ف طلعت قدام الزومبي تاني ومشيتهم ورايا لحد مبعدو عن الجثه خالص وقمت راجع واخد الخنجر ودماغ عمي مرميه في الارض وقاعد يطلع لسانه والزومبي كلو واقف حوالين الشاطئ رجعتلهم تاني وفضلو ماشيين ورايا وانا قدامهم طاير وانا بعملهم صوت يمشو عليه لحد مبعدهم علي قد ما اقدر وقمت طالع لفوق خالص ومتحرك في اتجاه المملكه وانا لفوق علشان ميمشوش ورا الصوت وفعلا فضلو ماشيين في الاتجاه مخالف اللي انا كنت ممشيهم فيه رجعت المملكه ونزلت وكان التنين مرمي قدام البوابه دخلت البوابه وخليت الحرس يفوقو شويه ويركزو علي الحراسه ورجعت البيت عند اخواتي وكان جسمي مدغدغ
سانسا:اي اللي حصل..؟
انا:بقيت كل ما اشوفك بتحصل مصيبه
شيفان:اي اللي حصل
انا:عمي كاستلو مات والتنين مات والجيش كلو مات واتحولو ل اكلين لحم البشر
هالدور:اكلين لحم البشر اختفو من ايام اجداد اجددنا
هيام:انته عرفت الكلام ده منين
انا:عرفها من القصص اللي كانت بتتحكيلنا واحنا صغيرين
شيفان:طب متقتلوهم
انا:هنقتلهم ازاي لازم تقتليهم واحد واحد تقطعي رقبتو عن جسمو وفي الحاله دي محتاج جيش اكبر منهم وهما حوالي 30 الف مجرد مبيمسكو واحد كده الواحد ده بقا واحد منهم
هيام:طب وهتعملو ايه
انا:ولا حاجه هنعيش حياتنا مهددين بالخطر في اي لحظه
هالدور:انته كنت اتعورت ازاي كانو عضوك
انا:لا كنت في قتال مع....ثواني في حاجه غلط كان في واحد بيطير بجناحات ولما كنت ببعد الزومبي من المكان مكنش موجود لانه لو كان موجود كان زمانه طاير معايا
(في الوقت ده الدنيا برقت جامد ومطرت اوي وسمعنا صوت كركبه وصويت وناس بتجري في البلد ولقيت الباب اتفتح وجندي اترمي جواه مليان ددمم وبرا الباب نار والعه وناس بتجري والع في جسمها النار الجندي بيقوم رازع قافل الباب برجلو وقايل
الجندي:التنين فاااق
اخدت اخواتي وسانسا وهيام ودخلتهم اوضه مكنش فيها شبابيك ولا مخارج غير الباب وخدت سيفي وطلعت لقيت التنين طاير فوق المملكه وبيحرق فيها كلهاا والناس بتجري والعين فيهم والشوارع كلها ناار والقصر الملكي بيقع من قوه النار اللي مطلعها التنين روحت فاتح البوابه اللي كانت خلاص بتقع وقمت جايب شعله وواقف مولع في الارض في قلب الضلمه وواقف ماسك الشعله عشان اخلي انتباه التنين معايا وفعلا وقف النار وقرب مني التنين ونزل علي الارض وكان راكب فوق منه(سيمووون)

(قبلها بشويه ساعه المعركه)

انا لما سيبت سيمون والتنين وقع في الارض مات جريت فتحت للزومبي سيمون اول م شاف الزومبي طالع فضل يمشي بجسمه علي الارض وبعدها قام وقف وحاول يطير ولاكن جسمه كان تاعبه لحد موصل تحت شجره وطار طلع فوقها وبعدها بشويه الجو هدي ولاكن مش كتير وسمع صوت خبط تحت منو جامد بيبص لقاني ماسك خشبه وواقف بدب بيها علي الشجره اللي هوا قاعد فوقها وبيبص لبعيد لقي الزومبي جاي وانا بحاول اطلع ومش عارف وهوا مستخبي فوق الشجره لحد موقعت وطيرت فضل قاعد لحد مشفني وانا راجع والجو هدي خالص ف طار ونزل وصل وهو ماشي في وسط الشجر لحد الساحه اللي قدام المملكه ولقي التنين ميت وقدامه شويه جثث من غير روس ميتين قرب وهو مستخبي للنار اللي كانت والعه مكان التنين مكان بيضرب وولع منها خشبه وجري بيها في وسط الزرع والشجر والحراس شافو نار ماشيه ف جهزو الاسهم وضربت ولاكن هوا كان استخبي لحد مبعد عن التنين من الجمب التاني من سور المملكه وقام رامي الخشبه في الزرع والنار فولعت نار كبيره ف ده خلي الحرس ينشغل في الجمب ده ورجع هوا راح للتنين في الضلمه وسحب الارماح منو وحط ايدو علي الجروح شفاها زي مشفي نفسو في القتال معايا وبعدها بثواني التنين فاق ولاكن بقا تحت قياده سيمون طلع ركب التنين وطار بيه وبدا في تدمير المملكه لحد مولعت كلها وانا عرفت وظهرت)

في الوقت الحالي
التنين واقف قدامي وفوقه سيمون
انا:ازاي عايز تحرر الناس ودلوقت بتقتلهم
سيمون:اديني خريطه الكنز وهسيبك تعيش انته واللي باقي من شعبك
انا:الخريطه مع عمي وعمي مات
سيمون:هات الخريطه وهتفضل عايش ودي اخر مره هكلمك فيها
انا:قلتلك الخريطه...(لسه بتكلم سمعت صوت وحوش ورايا ببص لقيت الزومبي جاي علي صوت التنين والنار ف جريت وسيمون طار لفوق بالتنين وطار فوق المملكه وقرر يقتلني قبل مهرب وسور المملكه وقع والزومبي دخل جوا المملكه وبقا بيعض اي شخص قدامه انا وصلت البيت وخدت اختي وهيام وهالدور وسانسا والصندوق اللي فيها التنين والدينصورات وطلعنا وبقيت بجريهم قدامي في وسط الناس وبحاول احميهم من الزومبي لحد موصلنا للثور اللي كان واقع طلعنا براه ووصلت للزنزانه اللي فلارض اللي كان فيه الزومبي ونزلتهم كلك فيها ونزلت معاهم الصندوق وقفلت عليهم وخلاص قررت اقتل سيمون بس معرفش ازاي ببص لفوق لقيت سيمون طاير فوق الزومبي ولاكن الزومبي والع فيه النار وماشي عادي مبيموتوش بالعكس دول بيذيدو قوه وبقو كلك والعين فيهم النار قمت نا طاير لفوق وجيت من تحت التنين وبقيت زي اللي شايله علي كتفي وقمت قالب نفسي قعدت علي ضهره ورا سيمون وقمت زااقف سيمون عشان يقع في قلب الزومبي ولاكن وقع في الجو واستخدم جنحاته والتنين فضل يرفس ويقلب فيا لحد موقعت انا كمان وبقيت قدام سيمون وبنتخانق في الجو جاي اضربه في وشه لقيته صد الضربه بجناحه وقام ضربني بالجمب بتاع الجناح التاني ضميت ايدي بوكس جامد لقيت ايدي زي اللي ماسك فيها الكهربا جامد نويت اضربه بوكس ولاكن ايدي سخنت جامد وطلع منها زي قمبله من الكهربا في الارض فجرت فحره وقتلت كام واحد من الزومبي قمت عاملها تاني وضاربها في سيمون اللي خبطت في جناحه وهوا بيحاول يتفداها كسرت جمب من جناحه جه يقع في الارض التنين لحقه وخده وهرب بيه نزلت في الارض ببص علي الزومبي لقيتهم كتير جدااا ومش هقدر عليهم روحت فتحت الزنزانه ودخلت جواها وطلعت ايدي من مبين الحديد قفلتها من برا
انا:دول لو عدو المحيط العالم هينتهي
شيفان:هيعدو المحيط ازاي دي حاجه استحاله
هالدور:ازاي مبيموتوش من النار
هيام:فين القصه اللي انته كنت بتقريها عنهم
هالدور:كانت في جزر الحديد
هيام:انا عيزاها حالا يا لويس
شيفان:وهوا ده وقت قصص يعني
سانسا:انا فكرت زيك يا هيام كده بس استحاله ده يبقا حقيقي
شيفان:فكرتو في ايه انا مش فاهمه اي حاجه
هيام:لو انتو بتقولو ان القصه اتذكر فيها التنين والناس اللي بتاكل بعضها دي علي الاقل احتمال نلاقي ازاي كانو بيحاربو الناس دي ويقتلوها
هالدور:القصه في جزر الحديد
هيام:لازم نجيبها لو عايزين تنقذو نفسكم وتعيشو بجد
انا:هطير وهروح اجيبه بس انتو لازم تفضلو هنا
سانسا:ولو اللي معاه التنين رجع
انا:مش هيرجع تاني
هالدور:طب منعدي كلنا الجامب التاني
انا:ودي هنعملها ازاي مش هعرف امسكو كلكو ولو وقعنا في المحيط هنموت خلاص
شيفان:طب متتاخرش
انا:تمام وانتو متعملوش صوت وهما هيمشو
هيام:خد بالك من نفسك
انا بتجاهل:خدي بالك من اخواتي يا سانسا
(بطلع من الزنزانه وبخرج منها وببعد عنها شويه وبطير لفوق والزومبي في ناس منهم بتمشي ورايا لحد شاطئ المحيط وبعدي لحد مبوصل مملكه الجليد الملتهب لانها الاقرب للمحيط بعد المملكه المهجور بنزل وبطلب من الحرس اني اقابل هيكتور لحد ما دالسين مراته بتشوفني)
دالسين:لويس انته اي اللي عمل فيك كده وايه الدم ده
انا:انا عايز هيكتور حالا
دالسين:طب تعاله معايا تعاله
بنخش علي هيكتور
هيكتور:لويس..لو جاي تنتقم ف انا ماذيتكش ف حاجه
انا:انا طالب المساعده
هيكتور:وانا اقدر اساعدك ازاي
انا:انته كان اتحكالك القصه بتاعه الناس اللي بيتحولو وبياكلو البشر
دالسين:احنا كلنا اتحكالنا الخرافات دي
هيكتور:ايوه اي علاقه ده بالي انته عايزه
انا:العلاقه ان الناس دي ظهرو ورا المحيط كانو حوالي 200 واحد الجيوش هجمو عليهم بقو حوالي 30 الف واقتحمو مملكه يعني حاليا هما اكتر من 200 الف واحد
هيكتور:بص هوا موضوع بعيد وصعب يتصدق بس خليني معاك انا هساعدك ازاي
انا:مش طالب منك كتير انا عايز اعرف ازاي كانو بيقتلو الزومبي دول زمان
هيكتور:وانا هعرف منين
انا:من القصص اللي كانت بتتحكي
هيكتور:القصه كانت هجوم الزومبي علي البشر مكملوش القصه وجابو رد البشر وهوا بيهجم علي الزومبي ف مش عارفين ايه اللي كان الزومبي بيموت بيه
انا:فين القصه
هيكتور:القصه الورقيه كانت مع ابوك في مملكتكم
انا:طب وهوا في حاجه تانيه غير الورقيه
هيكتور:في بس معتقدش انها هتتكلم
انا:وهيا مين دي وانا هجبرها تتكلم
هيكتور:اسينا دي اسمها يبقا اسينا دي حضرت معركه الزومبي
انا:طب ودي قاعده فين
هيكتور:اسال شارلون عارف مكانها
(من غير سلام قومت طيرت وروحت جزر الحديد اللي كان شارلون رجع من جبال النار كلمت الحرس وانا معروف فدخلت وهما دخلو معايا القصر)
شارلون:لويس انا عايزك تفهم انا بعتلك سانسا عشان امك هيا اللي كانت السبب مش انا
انا:انا عايز اقابل اسينا
شارلون:اسينا مين
انا:شارلون الموتي اللي بياكلو البشر مطلعتش قصه فاضلهم شويه ويعدو المحيط فين القصه الورقيه

شارلون بيطلع زي كتاب صغير مكون من 16 صفحه ولاكن الكتاب اللي كان موجود فيه 15 صفحه بس وباين ان في صفحه انقطعت)
انا بعد مقريت الكتاب:الصفحه دي فين
شارلون:الكتاب احنا ورثناه كده
انا:الصفحه دي هيا اللي فيها الحل
شارلون:حل اي يا لويس فهمني
انا:الناس دي مش بتموت باسهل كده لو ولعنا فيهم بيزيدو قوه اجدادنا قتلوهم ومنعوهم وده اللي كان مذكور هنا في الصفحه دي انا عايز اشوف الست اللي كانت في المعركه دي
شارلون:تعاله معايا
بمشي معاه بيوديني كوخ من الحجاره صغير وتحس انه) مهجور بيخش قدامي وبدخل وراه الكوخ ريحته وحشه والست دي عجوزه جدا خلاص بتموت )
شارلون:هيا دي اسينا
انا:اسينا انا عايزك تسعدينا
اسينا بتتكلم بصعوبه:انته مين
انا:انا لويس ابن جروستا
اسينا:وعايز ايه مني
انا:اكلين البشر رجعو تاني
اسينا:امشي من هنا مش عايزه اموت
انا:مش هتموتي عرفيني الطريقه اللي كنتو بتقتلوهم بيها
اسينا:احنا مقتلناش حد
انا:امال خفيتوهم ازاي
اسينا:دي لعنه وكان لازم يتشفو منها احنا شفيناهم مقتلناش حد
انا:شفيتيهم ازاي انتي والجيش ولعنه ايه دي
اسينا:اللعنه صيبانه كلنا بس واحد واحد وبالدور
انا:اي الحاجه اللي كنتو بتشفوهم بيها
اسينا:كانو جيش كبير كان الملك بتاعهم كبير جدا كان من النار كانت التنانين بتخاف منو هوا اللي قتل كل التنانين الحرب كانت في المملكه اللي اتهجرت دلوقت
انا:ايه الحاجه اللي كنتو بتقتلوهم بيها وازاي الملك ده اختفي وقتلتوه
اسينا:شفيناهم ب لهب ال(لسه مكملتش الكلمه وشها بيترفع للسما وبيطلع منها ضوء ازرق للسما وبتقع في الارض تموت)
شارلون:شافوهم باللهب
انا:كانت جايه تقول حاجه بعد اللهب
شارلون:ممكن الكلمه ميكونش ليها لازمه وهوا مفيش غير لهب واحد
انا:جدار الشعله
شارلون:ده اي جدار الشعله ده
انا:ده جدار فاصل مبين مملكتين هناك والجدار ده من النار والبراكين
شارلون:هيبقا هوا ده
انا:ازاي والمعركه كانت هنا في فرانكو
شارلون:مقدمكش حل تاني
انا:هحاول اسحبهم هناك ثواني اي ده(بشوف حته زرقه تحت رقبه اسينا بقلب دماغها الجمب التاني بلقيها عضه)
شارلون:اي ده...؟
انا:كانت خايفه علشان كانت منهم
شارلون:كانت منهم وخفت مقدمكش غير جدار النار اللي انته بتقول عليه ده
انا:جدار الشعله هروح ولو منجحتش هنحتاج جيوش المملكه هنا عشان نمنعهم يعدو المحيط
شارلون:هما هيعدو المحيط ازاي وفين التنين
انا:التنين مات مع عمك ودلوقت تحت قياده واحد اسمه سيمون مجنح عنده جناحات وبيطير وانا كسرتله جمب من جناحه الرويات والقصص طلعت كلها حقيقه
شارلون:هبعت وراك سفينه هتستناك في المايه هتبعت كل الناس اللي لسه عايشين فيها علي هنا لحد منشوف حل
انا:كنت عايز اقولك كده
شارلون:مقابل الخنجر بتاع عمي اللي بيفتح مكان الكنز
انا:الناس يرجعو للبر هنا في امان هسلمك الخنجر وانته عارف كلمتي
شارلون:وانا موافق
(باخد بعضي وبرجع شيمور عند الزومبي اللي بلقيهم بعدو في اتجاه بلد فريوم وبعدو عن دمار مملكتنا بروح عند الزنزانه وبفتحها براحه وبطلعهم كلك منها)
هيام:اي عرفت الحل
انا:اجددنا مقتلوهمش يا شيفان اجددنا شافوهم
سانسا:ازاي
انا:باللهب والنار اللي في جدار الشعله
سانسا:اي جدار الشعله ده
انا:بعدين هتعرفو كل حاجه دلوقت مفيش قدمنا وقت غير اننا نروح عند الشاطيئ شارلون باعت سفينه هناك
(باخدهم وبروح عند الشاطئ وبعدها كان اليوم خلاص قرب يخلص والسفينه بدات تظهر في المايه بقيت بشيل واحد واحد لحد السفينه عشان انجز وقت لحد معدتهم كلك وكان عليها تلاته من جنود شارلون قتلتهم ورميتهم المايه وخليت سانسا تاخد السفينه وتطلع علي الجزيره المهجوره ويستنوني هناك رجعت في اتجاه البركان وجدار الشعله بعد معرفت مكانو من هيام ولاكن اتفاجئت لما لقيت كل الزومبي واقف قدام البركااان قربت منهم وانا طاير وطلعت سيفي وطلعت فوق قمه البركان وانا طاير وكان جلدي خلاص بيسيح من الحراره قمت راشق سيفي في قلب البركان طلع كلو مليان لهب ونار قربت فوق الزومبي من فوق وركزت علي شخص وقمت راشق السيف في رقبته ولاكن جسمه كله اتحول لشخص من النار بس وجسمه اكبار شويه وتحسه بقا قوي جامد انا كنت هنط في البركان من الصدمه قربت منو تاني من فوق ولاكن المره دي شيلت رقبتو وقع في الارض ومكملش ثواني وكان البركان انفجر جاامد لفوق وطلع منو كائن من اللهب والنار طويل جامد وماسك عصايه من اللهب ووشه تحسها جمجمه ولابسه تاج والع واول مطلع كل الزومبي ركعو قدامه افتكرت اسينا لما كانت بتتكلم علي كبيرهم وهو ده شكلو شاور بايدو للجثه اللي انا قتلتها قامت من غير دماغ وقعدت قدامه انا كنت مذهول من اللي انا شايفه طرت وجريت وقفت عند الشاطئ ولقيته جاي ورايا طيرت ووقفت في نص المحيط عايز اعرف هيعرف يعدي ولا لا لقيته قعد علي ركبته وحط ايده الاتنين علي الارض جمب بعض في المايه ووسع مبين ايده اتفتحله طريق للجمب التاني في فرانكو في قلب المحيط وبدا هوا وجيشه يعدي منه ولقيت جاي فوقه طاير بالتنين وكان سيمون وملك اللهب بص لفوق للتنين ولاكن التنين زي اللي اتفزع منه وطلع لفوق اكتر طلعت ورا التنين لحد موصلت قدام سيمون في الجو
سيمون:انته اللي طلعت الزومبي وعملت فينا كده
انا:كان لازم اوقفك
سيمون:ودلوقت لازم توقفهم انا معرفش الجمب التاني فيه ناس قد ايه بس لازم علي الاقل نحاول
انا:التنين خاف منو ونشف لنفسو طريق يمشي فيه في البحر
سيمون:معني كده انه احتمال تكون المايه بتقتله م هوا نار برده
انا:محتاجين نقفل البحر عليه قبل ميعدي الجمب التاني
سيمون:مهمتك انته بقا دي حاول تعمل اي حاجه تقفل البحر عليه بقوتك
(انا طيرت وجيت في الجمب التاني من المايه ولاكن انا مش عارف اتحم في قوتي ف مش عارف اعمل حاجه قمت قاعد وحطيت ايدي الاتنين زي مهوا عمل ولاكن انا موسعتش مبينهم انا قفلت مبين ايدي لايدي لحد ممسكت ايدي في بعض محصلش حاجه طيرت وروحت الجزيره الهجوره عند سانسا وكانت قريبه جدا من الكان اللي ملك النار طلع فيه
انا:لازم تمشو من هنا حالا
شيفان:حصل اي
انا:الزومبي عدي المحيط ودخل فرانكو واللهب طلع بيزيدهم قوه والملك بتاعهم ظهر ونشف المحيط قدامه عشان يعدي
سانسا:الافضل اننا نروح جزر الحديد بعيده عن المحيط وفي امان
انا:خدو بالكم من بعض اهم حاجه
هالدور:هنروح ازاي من غير احصنه
انا:هتروحو بالسفينه من هنا في الاتجاه ده هتوصلو اسرع وامان عن البر لانهم خلاص وصلو البر
هيام:حاول متموتش
انا:حاضر

برجع للمكان اللي هما داخلين منه ولاكن بلاقي سيمون واقف في الممر اللي هما عاملينه والتنين طاير فوق وواقف قدامه ملك النار ووراه جيش الزومبي بتااعه وواقف سيمون عايز يمنعه انه يعدي فبروح عندهم وبقوم عامل ضربه كهربا في ايدي وضاربها في دماغ ملك النار اللي تقريبا محسش بيها اصلا ورفع دماغو لفوق وبيقوم رافع العصايه اللي في ايدو يجي 5 سنتي عن الارض وخابطها في الارض تاني بينفتح تحت مني دايره كبيره ملفوفه من النار في الارض وسوده من جوه وفيها زي شعاع بيسحبني لتحت جامد فضلت اقاوم واهرب السيف اتسيب من ايدي واتسحب في الحفره دي وانا نزلت علي اولها والنار طالت رجلي وهتحرقني عرفت انها النهايه ومكملتش ثواني وكانت الحفره سحبتني في قلبها وملك النار خبط بالعصايه تاني في الارض قامت الارض مقفوله عليا وانا جواها

اسف لو الجزء نازل الصبح بدري بس انا عندي مشوار مهم واحتمال لو استنيت معرفش انزلو
نلقاكم في الجزء التاسع يا شباب شكرا لكل الناس اللي متابعه القصه والكلام الحلو اللي بيتكتب منكم شكرا بجد واسف لو الجزء كان قصير عن اللي فات...سلااااام ⚡⚔️⚔️

الجزء التاسع

عرفت انها النهايه ومكملتش ثواني وكانت الحفره سحبتني
في قلبها وملك النار خبط بالعصايه تاني في الارض قامت الارض مقفوله عليا وانا جواها ولاكن تحت كان عالم من السواد وتحس انك طاير في الفضاء كده لحد ملمحت نور من بعيد وعايز امشي اروحله مش عارف اخرك رجلي مش بمشي حاولت اعوم لقيت نفسي باحرك في اتجاه بس اللي انا فيها مش مايه لحد مقربت من النور ده والحراره كانت بتزيد والعرق عليا كتيير جدا ودخلت المكان ده لقيتو مكان وااسع اوي وفيه اكتر من مليون شخص والع ومحروق وهياكل عظميه الحم ساح من شده الحراره من عليها ولاكنهم واقفين عادي وانا جسمي بدا يسيح برده من النار ودخلت في قلب الناس دي اكتر لحد مسمعت صوت تنين جاي ووراه تنين ووراه تنين ووراه تنين كانو اربع تنانين والعين والعضم بتاعهم باين من الحروق تخيل انته التنين اللي من النار اتحرق من شده النار انا الهدوم ساحت من عليا والجلد فار شبه المايه ولاكن من غير وجع مش حاسس بوجع قربت من واحد وقولت
انا:هوا احنا فين
الشخص:في مقبره ملك النار
انا:يعني ايه مقبره ملك النار
الشخص:كل اللي ملك النار بيقتلهم بيوصلو هنا
انا:طب ومبتحاولوش تخرجو
الشخص:احنا ميتين
انا:انته مت ازاي
الشخص:قطع رقبتي
انا:طب ورجعت تاني ازاي
الشخص:هوا كان هنا وهوا اللي بيجمع الجثث وبيرجعهم تاني
انا:كان هنا فين
الشخص:كان محبوس هنا
انا:محبوس هنا..احنا تحت البركاان
الشخص:انا معرفش احنا فين غير اننا في المقبره
انا:انته مت امته
الشخص:انا ميت في معركه فرانكو
انا:حضرت معركه الاموات
الشخص:انا اتقتلت وانا بحاول اشفي ملك النار بالسيف بتاعي
انا:كنتو بتشفيهم ازاي
الشخص:ب لهب الدهب
انا:انا عايز اخرج من هنا حالا
الشخص:مينفعش تخرج وانته ميت
انا:انا مموتش انا الارض شفطتني
الشخص:الخروج من هنا مستحيل
انا:احنا هنخرج كلنا
روحت في وسط التنانين وقمت حاطت ايدي علي صدري اللي العضم خلاص كان باين منو وقمت ضارب القوه اللي في ايدي في صدري قام صدر مطلع قوه وضربه كهربا كبيره جداا ووجهتها لي فوق ولاكن فيش حاجه حصلت ولا اي رمل حتي نزل من فوق قعدت مع نفسي شويه لحد ما في تنين جه وقف قدامي واتفاجئت ان التنين اتكلم
التنين:قوتك تقدر تفتح ونخرج بس لازم تضرب في المكان الصح
انا:وهوا فين المكان الصح
التنين:محدش يعرف ده لغز
انا:وانته عرفتو ان هوا لغز منين
التنين:ملك النار اتحبس هنا سنين وكان بيقول
انا:ثواني هوا بيتكلم..؟
التنين:ملك النار شخص عادي بس اتحول
انا:وقال اي
التنين:كان بيستغلنا وبيتسلا بينا وبيضحك علينا ويخلي واحد واحد ينزل ويقولو لو حليت اللغز هتخرج من هنا لحد معرفنا ان مفيش لغز وانه بيتسلا بين
انا:انته بتتكلم ازاي
التنين:انا شخص زيك بس ملك النار قتلني ودمجني في جسم تنين
انا:مقلش اللغز عباره عن اي
التنين:مفيش لغز احنا الامواات
انا:ولي قولتلي ان انا بضرب في المكان الغلط والمكان الصح هيفتح المكان
التنين:لان(لسه مكملش الكلمه)
انا:ثواني اللغز موجود انا اول منزلت هنا والارض اتقفلت جسمي اتشقلب لحد موصلت هنا معني كده
التنين:معني كده ان كلنا اتشقلبنا واحنا نازلين فين برده اللغز في كده
انا:معني كده ان السما تحت رجلينا والارض اللي فوق دماغنا دي لازم نضرب تحت رجلينا
وقفت انا والاربع تنانين والاربع تنانين وضربنا تحت رجلينا وبدا لهب البركان يوصل علينا والارض اتفككت والبركان انفجر وخرجت انا والاربع تنانين وبدائنا ننقل في الناس لبره لحد مبقينا جيش كبير فشخ وكلهم عباره عن هياكل عظميه الا انا لسه ملامحي موجوده والخنجر بتاع عمي اللي كان في جمبي ساح من النار اللي كانت تحت وكده الكنز ضاع والخنجر بتاعي كان مع هيام ركبت تنين من الاربعه وكنت ملط وجسمي كلو سواد وحروق وخدت الجيش وبدات اتحرك في اتجاه المحيط ورا جيش ملك النار

عند ملك النار وسيمون
ملك النار كان عدي المحيط وسيمون بعد ما شافه وهوا بيخفيني مشي من قدامه وبقا طاير فوقه وملك النار مشي في اتجاه مملكه النار ولاكن من الجبال من عند ارض الكنوز وصل ملك النار في المكان الواسع ده ووراه الجيش بتاعه ورفع العصايه ودبها في الارض كل الارض ولعت نار جحيم والجيش بتاعه كلو مسكت فيهم النار والارض بقا بيطلع منها جثث والعه نار وفرد ايدو الاتنين اترفع عن الارض يجي 30 سنتي ونزل علي الارض حصلت دابه كبيره في القاره وزلزال ولاكن صوت الدابه كان عالي فشخ

في جبال النار في قصر سكاربا
سكاربا قاعد معا شارلي بنت دوناما
سكاربا:يعني موافقه بس بشرط طب اي هوا الشرط
شارلي:ننفصل عن القاره نبقا بلد حره مش مستنيه اخوك اللي قتل ابويا يحكمني
سكاربا:يعني عشان نتجوز تخليني ابيع اخويا
جندي الحرس:سمو الملك شارلون بره
شارلون:مش محتاج حد يوصلني لاخويا يا عم الحرس انته
سكاربا:سمو الملك
شارلون:اهلا شارلي
شارلي:سمو الملك
شارلون:خير قاعدين مع بعض لي
سكاربا:هتجوز شارلي
شارلون:طب ودره
سكاربا:لا دره متلزمنيش
شارلون:اللي يعجبك بس(صوت الدبه والزلزال)
سكاربا:ايه اللي بيحصل ده
شارلي:الصوت جاي من بره
شارلون:حاسب(النجفه بتقع جمب سكاربا)
شارلي:اي كان صوت الدبه دي
سكاربا:ده زلزال عادي مفيش حاجه
جندي داخل جري:سمو الملك...جيش الاموات في الجبال ومولعين نار في مدفنه الجثث
شارلون:عرفو يعدو المحيط
(بيجري هوا وسكاربا وشارلي لحد مبيروحو الجبل وبيلاقو قدامهم الملك واقف ووراه جيش الاموات واقف والمكان كلو نا)

عند سانسا في السفينه
هالدور:خلاص قربنا علي جزر الحديد اهو
شيفان:احنا هنروح جبال النار
سانسا:بس دي قريبه للمحيط واحتمال يروحوها الاول
هيام:ثم ان لويس قلنا روحو عند شارلون
شيفان:لو روحنا عند شارلون هيقتلنا
(فضلو يزعقو شويه لحد متفقو علي جبال النار وراحو في جبال النار ودخلو القصر ووقفو علي اعلي قمه في جبال النار وبقو شايفين ملك النار والجيش وكل الاموات وهما واقفين)
شارلون بيبعت غراب ل فلوينزا ان الجيش كلو يحضر ولهيكتور في جليد النار يحضر هوا وجيشه وبعت غراب في جزر الحديد عشان يجيب جيشه والكل بدا في التحرك)

عندي انا وصلت المحيط ودخلت في الممر بتاع ملك النار لحد معدينا الجمب التاني وبصيت علي الارض اثر الاقدام ماشيه في اتجااه جبال النار بدانا نتحرك وكانت حركتنا بطيئه علشان جيش كبير

في جبال النار سيمون راكب التنين وواقف فوق جيش ملك النار بس لفوق اوي وبعدها بتحرك وبيروح يقف عند اخواتي فوقهم وشويه وبينزل تحت في الارض جمبهم
سيمون:مين حاكم البلد دي
سكاربا:انا حاكم البلد وده حاكم القاره
شارلون:انا حاكم القاره انته معانا ولا علينا
سيمون:انا معا لويس
سكاربا:انته تعرف لويس
سيمون:لويس كان بيضرب في ملك النار ده كان بيحمي بلد عمه لوحده ومع اني كان معايا تنين بس هوا كان معاه ثقه الناس
شارلون:والاخر هرب ومش موجود معانا
سيمون:لويس مات وهوا بيمنع الجيش عند المحيط علشان ميوصلكمش
سكاربا:اكيد مش دي النهايه في نهايه افضل
سيمون:طلع كل السفن اللي انا شوفتها في البحر عندك وانا طاير حط عليها كل الناس السكان وابعتههم ابعد حته في القاره دي
شارلون:واحنا هنعمل كده لي
سيمون:اولا ده لحميتهم وثانيا ده لانهم مش هيعرفو يقاتلو وكل واحد هيموت مننا يبقي واحد هيزيد عندهم فهمت
شارلون:سكاربا نضفلي البلد انته وجيشك مش عايز حد في قصرك ولا في البلد غير الجيش
سكاربا دخل في وسط البلد وبدائو الناس يجرو في اتجاه المحيط ويروحو السفن وسكاربا دخل القصر وبقا بيطلع واحد واحد هوا والجنود بتوعو لحد مطلع فوق خالص ولقا سانسا واخواته
سكاربا:انتو بتعملو اي هنا
سانسا:بنحمي نفسنا
سكاربا:كده انتو بتموتو نفسكو
هيام:هوا انته شوفت لويس وصل قدام جيش النار ده لاننا مش شايفينو من هنا
سكاربا:لويس كان في معركه مع ملك النار ومات
شيفان:اكيد لا محصلش كده انته جبت الكلام ده منين
سكاربا:لويييس مات ولازم تتحركو دلوقت بدل مهنموت كلنا

عندي انا فضلت ماشي وداخل علي الجيش بتاع ملك النار لقيت ناس بتجري في اتجاه المحيط وخايفين من الجيش بتاعي وشوفت هيام واخواتي بيجرو معاهم سبقت جيشي وروحت عندهم وهما بيجرو وطير من علي التنين ونزلت في الارض قدامهم لقيت سانسا فاتحه السيف عليا وشيفان شايله الصندوق قامت حطاه في الارض وطلعت التنين فوشي علشان يضربني قام التنين طاير من ايديها وواقف علي كتفي
انا:التنين عرفني وانتو لا
هيام:لويييس(بتحضنيي)
انا:انتو اي جابكو هنا انا مش قلت جزر الحديد
شيفان:انته ايه اللي حصلك ده يا حبيبي تعاله نمشي من هنا
انا:قدامي معركه واحد يا قاتل يا مقتول
هيام:انا اسفه علي كل حاجه تعاله نمشي من هنا ونتجوز ونخلف بس خلييك معايا
انا:لو مشينا من هنا كلنا مش هنلاقي اللي يقف قدامهم وهيخلصو علي البشريه هتمشو من هنا سواء رجعت ولا لا متتحركوش من مكانكم هيام هاتي الخنجر بتاعي

باخد منهم الخنجر وبركبهم السفن وبرجع اركب التنين وعندهم في جبال النار ملك النار بدا يتحرك علي البلد وشارلون وجيشه واجياش المملكه كلها وصلت وواقفين وملك النار جيشه وصل يجي500 الف بعد مطلع كل الاموات من الارض وفجاه صوت الصويت والتنانين ظهر ودخلت عليهم من الجمب وورايا اربع تنانين ووراهم جيش فيه اكتر من مليون جندي الكل واقف مش عارف احنا مين وقفت الجيش بالتنانين وطيرت بالتنين بتاعي طلعت ل سيمون
انا:شيفك جاي من ورا المحيط عشان تقاتل
سيمون:هوا انته ازاي لسه عايش
انا:الناس اللي هوا بيقتلهم بيتجمعو في مكان وفي لغز صغير للخروج انا حليته وطلعت انا والجيش ده كلو
سيمون: طب وشكلكو
انا:كنا تحت البركان ف الجسم باظ
سيمون:وهنعمل اي
انا:تعاله معايا
باخد سيمون وبروح عند شارلون وسكاربا وبعد سؤال انته ازاي حصلك كده والكلام ده
سيمون:وازاي هنمنعهم
انا:شارلون انته جيشك كلو هترجعو بيه لورا ومعاك هيكتور وسكاربا وكل الناس
سكاربا:كده مين اللي هيحمينا
انا:سيمون هيبقا قائد الجيش بتاعي وهيتحرك بيه لبعيد بس يضرب بالتنانين في جيش ملك النار عشان يخدو معاه
وانا هفتح الكنز لان العلاج بتاعهم هوا لهب الدهب
سيمون:واي علاقه الكنز بي كده
انا:عمي لما اتكلم معايا بعد مشاف الكنز قال كان كلو دهب احنا لازم نسيح الدهب ده ونحطو علي سيوف جيش شارلون اللي هيشفي بيه الناس
(لسه بتكلم لقيت صوت ضربه نار قويه جايه من ورايا وكانت من عصايه ملك النار فبحط ايدي اكس فوق بعضها الضربه بتتصد وبقوم فارد ايدي ملك النار بيرجع لورا خطوتين وكانو بيقع)
انا:يا مرحب بالغالي
لسه بجري عليه طاير بالتنين لقيت سيمون والجيش بتاعي والتنانين بتضرب فيهم من الجمبي ف ملك النار بيروح في اتجاههم وبتبدا المعركه(معركه السلام)وانا بجر ي بقف في المايه المسلحه وشارلون بياخد جيشه وبيرجع بعيد انا بكتب علي المايه جبال النار ولاكن مفيش حاجه بتحصل بستنا شويه وبكتب ملك النار المايه بتنشف وبيطلع من الارض فاتحه كبيره بغطا لونها دهبي ملك النار اول محس بيها جاي عليا جري وكنت مخضوض فشخ اتاري هوا واقف هنا بيحميها حطيت الخنجر فوق غطا الفاتحه ووقفت وقابلت ملك النار بالتنين وبضربي فتح حفره في الارض تسحبنا بس مفيش حاجه حصلت لاننا دلوقت شبهو يعتبر اموات والحفره بتسحب الاحياء بس بقوم ضاربه جامد في بطنه ولاكن ايدي بتطلع من ضهره وده عباره عن نار بس مفيش جسم اصلا وسمعت باب الفتحه بينفتح ببص لقيتها هيام بتبتسملي شاورت لجيش شارلون ينزل الفتحه دي وبدا الجيش كلو ينزل في قلبها وسيمون تايهه في وسط الجيشين كلهم عضم والنار ماسكه فيهم ف مش فاهم حاجه ولاكن التنانين فاهمه بس جيش ملك النا مش بيموت من نار التنين اصلا سمعت صوت غريب لقيتو جاي من الحفر ببص لقيت هيام طالعه راكبه تنين دهبي وبيبخش نار بيبخ نار الدهب سايح والجيش وراها كلهم بسيوف دهب واخواس واسهم من الدهب هيام بتطير فوق كل الناس دي وبتيجي عدالي بتحدفلي الخنجر بيقوم ملك النار طاير لفوق وبيحاول يهرب ف انا بطير وراه اول ما التنين بيضرب لهب الدهب الناس بترجع لطبيعتها تاني وكمان اللي كانو محبوسين تحت الارض شكلهم بيرجع تاني وبقا كل واحد ماسك سيف او قوس بيضرب في المتحولين عندي انا وملك النار اتبادلنا ضرب انا وهوا لحد والتنين بيضرب نار فيه قم ماسك العصاي اتحولت في ايدو ل رمح ثلاثي ب3 اسنان وقام رازعها في دماغ التنين وقع في الارض ميت علطول فتح كف ايدو علشان الرمح يرجعله والرمح الثلاثي راجعع انا قابلته بالخنجر الصغير ده قسمته بالنص جه يضربني اتفديت من الخبطه من تحت دراعه وقمت رايح وراه وراشق الخنجر في ضهره رجع شخص عادي ميت قدامي روالتاج علي راسو وجع يقع انا مسكتو وببص علي الخنج لقيتو كلو دهب وعرفت ان هيام اللي عملاه اول مقتلت ملك النار الاموات بتوعو في الارض بقو بيرجعو واحد واحد بقا بيقع(ورا المحيط اول مقتلت ملك النار البركان النار فيه انطفت وبقا اسود) والجيش شايفني داخل عليهم شايل جثه الملك علي ايدي وصل قدامهم ورميته في الارض
سيمون:عملناها يا لويس عملناها
شارلون:اول مقتلته كل اللي هنا وقع
انا:عايز الجيش بتاعي يرجع لطبيعته والحروق دي تروح
هيام:بالدهب
انا:اكيد(بمسك واحد من اللي كانو تحت الارض بالخنجر وبضربو مفيش حاجه بتحصل)
هيام:مرجعش ليه
انا:احنا لما قتلنا الملك الكل مات
سيمون:ايوه ده اللي حصل
انا:يبقا لازم نضرب الملك بتاع دول علشان يرجعو
هيام:مين الملك
انا بمسك الخنجر وبرشقو في قلبي(انا الملك)
الكل بيرجع ل طبيعته فيهم اللي بيموت واللي بيطلع عايش كل التنانين بتقع تموت
سكاربا:دول ماتو لي
انا:لان دول اصلا كانو اتقتلو
شارلون:طب واللي عاشو
انا:اللي عاشو زيي الارض كانت بلعتهم متقتلوش
سيمون:عرفت منين ان انته الملك
انا:انا اللي فتحت البىكان واول واحد طلعت وقوتي زادت وعرفت اتحكم فيها قلت اجرب
هيام:ههههه افرد مكنتش انته الملك كان هيبقا شكلك وحش
انا:ههه كنت خايف من كده
لقيت التنين الدهبي طار ودخل الفتحه اللي في الارض والجيش راه وراه ونزلو كل اسلحه الدهب وقفلت الفتحه بالخنجر
سيمون:يعني خلاص دي النهايه
انا:نهايه ايه انته هتجيب سكانك وهتعيش معانا في فرانكو هنا
سيمون:والملك موافق
شارلون:موافق طبعا بس انا عندي سؤال ازاي لما روحنا للمره العجوزه كانت عايشه مع انها كانت راجعه من الزومبي
انا:لان المره اللي فاتت ملك النار مكنش مات
لقيت سانسا وهيام وشيفان داخلين علينا
انا:امال فين هالدور
بيوسعو عن بعض لقيت هالدور شايل التنين علي كتفه والدينصورات كل واحد علي ايد
انا:انته بتعمل اي يعبيط ههه
سيمون:دول جابهم منين
انا:دول بتوعي كانو معايا في شيمور ورا المحيط
شارلون:وهتعمل بيهم اي دول الحرب خلاص خلصت
انا:دي يدوب كانت حرب الاموات لسه حرب الاحياء
سيمون:ودي حرب ايه دي
انا:روح هات بلدك وعدي المحيط وتعاله
سانسا:هيكتور فين
سكاربا:اتقتل
انا:اتقتل ازاي
سكاربا:خاد خنجر في قلبه من الاموات
سانسا:بتدور علي الجثه لحد مبتلاقيها وبيولعو في باقي الجثث وكل واحد بيرجع مملكته وانا وشيفان وهيام وهالدور بنروح فلوينزا معا سانسا
انا:انتي متاكده انك مش زعلانه اننا هنقعد هنا عندك
سانسا:فرانكو كلها تحت امر حاميها هههه
انا:فقريه من يومك كل مشوفك تقوم معركه
شيفان:انا تعبانه ولازم انام حالا
الكل راح ينام وانا قمت واخد هيام وداخل بيها الاوضه بتاعتي ومن غير مقدمات نزلت بوس فيها وهيا بدات تتجاوب معايا وايدي بتقفش في بزازها والايد التانيه علي ضهرها ضاممها بيها عليا جامد فضلت اتحرك وانا لسه ببوس فيها لحد موصلت للسرير ونامت علي ضهرها قمت انا جاي ومسكلها هدومها من عند رجليها ورافعها لحد بزازها ومعدي دماغها ودراعها وبقت ملط قدامي وقمت قالع هدومي انا كمان ونايم فوقها وماسك بزازها اعصر فيهم وارضع فيهمهم وببدل بين الفردتين وهيا ساحت مني خالص نزلت علي كسها اللي كان فيه شعر خفيف وفتحته ودخلت لساني كدا وبقيت بمص في زنبورها وبلعبلها فيه بلساني فضلنا كده شويه وكانت جابت عسلها علي وشي قمت بالل زبي من عسلها وبدات ادخل زبي فكسها براحه وحده وحده لحد ملقيت كسها بلع زبي وكانت مفتوحه(هنعرف السبب قدام)
مفكرتش كتير وبقيت برزع برزع اي بقيت بحفر في كسها وهيا اهاتها عليت وصويتها تقريبا الكل سمعو وانا عبيط ونازل نيك فيها شويه وقلبتها وضع الكلب وقمت راشق زبي في كسها من تحت وبيقيت بنيك فيها وحاطت ايدي علي طيزها وبدخل صباعي الكبير في خرم طيزها وهيا الوجع فاشخها(يللي مستنيني اكتب ااه اف اح مش هكتب)
فضلنا شويه كده لحد مجابت شهوتها تاني وانا كنت نطرتهم في كسها ونيمنا جمب بعض واتفقنا اننا نتجوز وكل تمام
(سامحوني علي بشاعه المشهد مش بعرف اكتب مشاهد جنسيه بس ده عشان القصه تفضل في القسم ده)

نيمنا والسلام عم القاره وبقا كلو تمام وسيمون مسك الجليد الملتهب بعد هيكتور م مات وبدات انا في بناء مملكه في المملكه المهجوره اسمها مملكه روستا والتنين كبر بس مش بالحجم المطلوب والدينصورات كبرت برده بس لسه مش اكبر حاجه واتجوزت انا وهيام وحامل في ابني حاليا وقربت تولد كمان

سيمون قاعد مع شارلون
شارلون:متيجي نروح نصتاد
سيمون:تحت امر سمو الملك
شارلون:هو ازاي التنين بتاعك مات مع انك كنت ميت زيه قبل كده
سيمون:التنين انا رجعته للحياه بعد ما مات اما انا كنت شفيت نفسي قبل ما اموت
شارلون:ااه كده فهمت
سيمون:تاكل بقا سموك لحم غزال ولا خنزير
شارلون:انا عن نفسي عايز لحم خنزير واكله حلوه كده
سيمون:عمرك روحت ورا المحيط
شارلون:لا ولا مره ليه
سيمون:في بلاد يامه ورا المحيط
شارلون:انا اتذكرلي 3 ومنهم واحده اتدمرت
سيمون:ايوه عايز ابقا اخدك في رحله هناك كده الممالك هناك جميله عن هنا
شارلون:وهيسيبونا نتفرج علي الممالك كده عادي
سيمون:هتدفع هتعدي وهناك الناس طيبه

هيام قاعده معا شيفان وسانسا
شيفان:امال فين هالدور
سانسا:تحت في جنينه القصر
شيفان:وانتي عامله اي دلوقت يا هيام
هيام:انا دلوقت تمام جدا ومبسوطه اننا ملمزمين اللمه الحلوه دي من غير حروب
سانسا:مش هيقعد السلام كتير
شيفان:يا باي يولاد هو انتي اخبارك طول عمرك كده
سانسا:اصلها عاده في فرانكو الجو هيهدي وهيرجعو يفتكرو المشاكل القديمه
هيام:انا كنت حاسه بكده فعلا وهوا لويس كان ظالم ولا مظلوم في المشاكل القديمه
شيفان:وهو محكلكيش
هيام:حكالي كل حاجه بس كل واحد بيحكي الحكايه اللي هوا مظلوم فيها
سانسا:لا لويس اتظلم كتير

انا قاعد معا سكاربا
انا:الواحد بيقول فينك يحرب كنا مشغولين بدل الزهق ده
سكاربا:الحرب بتبلع الكل مبتسيبش حد
انا:احنا اللي بنقتل نفسنا بنفسنا يعني مثلا انته في الحرب قولت هيكتور اتقتل من الاموات بخنجر صح مع ان الاموات مكنوش بيمسكو اسلحه يعني انته اللي قتلته واكيد بامر من شارلون علشان بيهدد العرش بتاعه وقتلت قبل كده ابويا وكنتو السبب في قتل امي وحاولتو تقتلوني
سكاربا:كل الكلام ده انتهي وفات
انا:دي بدايه
سكاربا:بدايه ل اي
انا:بدايه حرب الاحياء حرب البشر(برشق الخنجر في بطنو)

نلقاكم في الجزء العاشر والاخير وشكرا لكل كومنت اتكب علي القصه شكرا ليكم سلااااام⚡⚔️⚔️⚔️

في الاول هارد لك لكل واحد اهلاوي للاسف ومبروك اكل واحد زملكاوي هتسئلني زملكاوي اي النهائي كان اهلي ووداد اقلك دي حاجه مش بعيده علي جمهور بايع مبادئه يزميلي بيشجع فرقه زبها في طيزو لسه من الذهاب والعوده بتاع المجموعات هتقولي مه صن داونز خدك رايح جاي برده وبتاع اقلك بس ملبستش التيشيرت بتاعه وشجعته لاكن انته طلعت من المجموعات وجمهورك شجع الرجاء ووفاق اسطيف والنهارده الوداد كسم الضحك انا اسف ع الاطاله بس انا كنت ف القهوه وشايف ناس قعده فوسط مئات بتشجع الوداد حرفيا هوا زملكاوي ومش عنده حتي ددمم ولا تقدير للناس اللي قعده يلا مش مهم كسم اي فقير النادي بتاعه معندهوش 10 ابطال كسم اي فقير النادي بتاعه مخدش الابطال من ايام م الحكم كان بيصفر بايدو..بم بم

الجزء العاشر

اهلا بيكم ومرحبا بيكم

سكاربا:كل الكلام ده انتهي وفات
انا:دي بدايه
سكاربا:بدايه ل اي
انا:بدايه حرب الاحياء حرب البشر(برشق الخنجر في بطنو)
سكاربا بيتكلم بوجع:طول عمرك شايف نفسك بس كنت بقول ده اخويا
انا:اخوك ده انتو وسختوه من جوه خليتو السواد يملي قلبو قتلتو اهله اللي هما اهلكم ورغم كل ده رجع من اخر الدنيا عشان يحميكم وفي ظل مهو كان بيحمبكم كنت انته واخوك بتصفو حسابتكم وقتلتو هيكتور شايف الفرق بينا
سكاربا:مش هترتاح فيها مش هترتاح وانته الملك اللعنه بتعتنا مش هتفارقك هنبقا شبه ظلك علي شكل عفاريت مش هتعيش يوم مرتاح طول ما في حد مننا عايش هتقتل شارلون بعدي وزعلان اني قتلت ابوك وانته دلوقت قتلت اخوك الصغير وهتروح تقتل الكبير ابوك اتقتل علشان اخوك اللي انته راشق الخنجر في بطنه ده كان تحت تهديد امك واخوك
انا:بتتك اوي علي كلمه اخوك لا وانته تعرف معني الاخوه اخوك استغلك لانك غبي ومغفل واختك فيها طبع الرجاله عنك
سكاربا:انتو خسرتوني كل حاجه خلتوني اعمل كل حاجه غصب عني ودلوقت بتقتل انا اتظلمت اكتر منك بس دي حكايتك ف لازم تشوف نفسك مظلوم ومينفعش تبقا ظالم
انا:الحرب انتو بدأتوها (بسحب الخنجر وبرشقو تاني في قلبه) وان الاون اني انهي اللي انتو بدأتوه
بيموت سكاربا وباخد الجثه وبلفها في ملايه وبحطها علي حصاني وبطلع في المحيط وفي مركب صغير بحط فيه الجثه وكان الليل داخل مسكت خشبه ولعتها وطلعت من المركب ده شمع كتير ورصصته علي المركب كلو وولعت كل الشمع اللي حوالين الجثه وقمت مسوح المركب ومشي في المحيط منور والدموع نزلت من عيني في الوقت ده لما افتكرت قبل م ابويا يموت لما كنا عيله واحده
بعدها اتحركت ورجعت فلوينزا في قصر الملكه سانسا ودخلت غرفتنا انا وهيام وكان قاعد معاها شيفان
انا:ازيكم
شيفان:اهلا ببطل الابطال
انا:من ساعه الحرب ونتي بتقولي الكلمه دي لما خنقتيني
شيفان:يعني مش عاجبك بطل الابطال
انا:لا عاجبني...ازيك يا حبيبتي عامله اي
هيام:انا بخير يحبيبي انته كنت فين
انا:كنت مع سيمون
هيام:طب اكلت ولا لسه
انا:انتي يبت معندش ميتينك ددمم اتنين متجوزين بيتكلمو انتي لازقه كده لي
شيفان:اله اي القلبه دي
انا:مش عارف بس جات حلوه
شيفان:طب اسبكو انا عشان انا عندي نظر
هيام:يا سلام علي الاحساس
شيفان:بياعه اوي مراتك دي كانت مرميه جمبي من شويه وشوف اول منته جيت باعتني
انا:عيزك تقنعي هالدور يرجع يكمل تدريباته علي السيف تاني
شيفان:ده مهووس بالدينصورات ده بيقعد علي ركبته وبيمشي في وسطهم زيهم
انا:معلهش حاولي معاه
شيفان:حاضر(بتخرج وبتقفل الباب)
هيام:مالك بقا فيك اي
انا:انا قتلت اسكاربا اخويا
هيام: يلهوووي وعملت كده لي
انا:ده تصفيه حسابات
هيام:واخواتك هيعملو اي لما يعرفو
انا:مفيش الكلام ده محدش هيعرف
هيام:طب وبعدين
انا:هروح اشوف الكنز بكره
هيام:محنا فتحنا وشوفنا الكنز في المعركه
انا:الكنز محدش شافه لسه

ورا المحيط في مملكه غريبه الجنود بيلاقو المركب الصغير ماشي وفيه الجثه بتاعه اسكاربا فبيخدوها وبيروحو بيها للحاكم
الجندي:سمو الملك شانتي
شانتي:في ايه
الجندي:الجثه دي لقينهاها جايه من المحيط
شانتي:وطلعت جثه حد من المملكه..؟؟
الجندي:سمو الملك الشخص مش معروف
شانتي:شوفو اللي مفقودين بسبب لعنه شابرين
الجندي:هبلغ كل اهالي المفقودين سموك

عندي انا وصلت للكنز وطلعت السيف وفضلت اشوح في قلب الزرع الكتير لحد معرفت اخلي المايه تظهر وكتبت ملك النار مفتحش ف قولت يمكن علشان مات ف كتبت جبال النار فتح معايا وطلع من قلب المايه والزرع المنزل بتاع الكنز روحت عند الغطا وفتحته بالخنجر نزلت تحت ولقيت تحت السلم كل الاسلحه مكان ما الجيش كان بيرميها من فوق بعد المعركه والتنين واقف علي جمب ثابت ولونه دهبي شبه التمثال بس مفيش دهب ولا الماظ زي مقال عمي المكان كلو عباره عن اسلحه وانا مش فاهم حاجه لقيت شعله في الحيطه طلعت فوق وجبت جوز ظلط ونزلت فضلت ادب بيهم لحد ما الشعله ولعت فضلت ادور علي اي دليل مش فاهم حاجه طلعت الخريطه وبدات افتكر الحوار اللي دار بيني وبين جدي
(لو فاكرين ده مشهد من الجزء الخامس)
قبلها ب7 سنين
كنت قاعد مع جدي
جدي:خود الخنجر ده هتخليه معاك علطول
انا:بس ده بتاعك يا جدي
جدي:ده بتاع ابو ابويا المفروض كان يخدو ابوك بس هو قال اعفيني من التقاليد دي
انا:بتدهولي ليه دلوقت
جدي:عشان لازم انته تكمل الطريق مكاني
انا:طريق ايه يا جدي
جدي:ابويا قبل ما يموت عطاني السلسله دي فيها عمله نادره جدا وعطا لاخويا كاستلو واحده هوا كمان وعطاني الخنجر وقلي ورثه لنسلك واخويا كاستلو نفس الكلام
انا:ايوه طريق ايه برده
جدي:انا خدت عمري كلو بدور علي خريطه الكنز ابويا قلي الكنز في ايدك انته واخوك بس انته مش شايفينه
انا:طب السلسله دي بتاعه ايه
جدي:ابويا قال السلسله دي كان واخدها من ابوه اللي هوا جدي يا لويس كل عمله من العملتين بتفتح المكان اللي فيه نصيب الشخص اللي معاه السلسله
انا:طب والكنز فين
جدي:الخريطه مش لقينها دورنا عليها سنين
انا:طب متديني السلسه
جدي:متلبسهاش وتمشي بيها هتتقتل هتبقا علطول موجوده عند الكاهن الاكبر لو احتجتها في حاجه وغالبا انته مش هتحتجها
الوقت الحالي وانا قاعد
انا:السلسله هيا المفتاح
طلعت من المكان وقفلت ورايا كل حاجه وروحت جزر الحديد ودخلت المعبد ولقيت الكاهن موجود بس كان صغير في السن
الكاهن:سموك اهلا بيك
انا:اهلا بيك
الكاهن:اي خدمه سموك
انا:كنت عايز سلسله جدي
الكاهن:سلسله جدك ايه دي
انا:كانت مع الكاهن الاكبر قبل ميموت المفروض انكم تستلموها بعد سلسله العمله النادره
الكاهن:ايوه عرفتها تعاله معايا انا يوم مجيت هنا قالو هيجي يوم وحد هيجي ياخد منك السلسله دي ولو مجاش هيجي للكاهن اللي بعدك ولو مجاش هيجي للبعده بس انته جيت بدري
انا:اصل جدي وحشني
الكاهن:جدك كان سايب رساله مع السلسله
انا:هاتها ضروري عايزها
الكاهن:الرساله مش فورقه جدك كان قايل للكاهن الاكبر اللي يجي ياخد السلسله قولو(المفتاح في النار)
الكاهن بيوصل وبيفتح صندوق وبيطلع السلسله وبلبسها وبمشي بروح للكنز وبنزل جواه ومعايا الشعله وبدور علي مكان وطلعت الخريطه في ايدي تاني علشان اوصل لاي حاجه ولاكن انا تايهه افتكرت رساله جدي للكاهن قلبت الخريطه لقيت ضهرها فاضي قمت مثبت الشعله وممشي الخريطه بوشها فوق النار بدا يظهرلي كلام علي ضهرها ورسمه كانت مخفيه ببص علي الرسمه لقيتها موجوده تحت رجلي وكانت زي غطا مدور وفي الخريطه احط الخنجر فيه وافتحه قعدت وفضلت ادور علي الفتحه لحد ملقيتها وقمت جايب سن الخنجر وقمت راشقو فيها ومسكت الجنخر ولفيت بيه الفتحه دي لحد مسمعت صوت التكه قامت الارض قدامي مفتوحه زي غطا بردو كده وطلع منها زي صندوق كبير وعليه من فوق علبه مدوره وفيه مكان للعمله المعدنيه قلعت السلسله وشيلت منها العمله وحطيتها في مكانها في ثانيه الصندوق ده نور والعلبه اللي فيها العمله دي طلع منها نور بنفسجي كبير والعمله اترفعت شويه عن الفتحه بتعتها والنور اللي كان رافعها ولقيت الحيطه اللي فوشي بتتفتح دخلت وراها لقيت دهب كتير وجواهر كتيره فشخ والمكان اللي كانو بيسيحو فيه الدهب وعلبه قزاز مدوره وكبيره جدا كبيره وجمبها جهاز زي جهاز كبير وفيه زراير وبتاع وانا مش فاهم حاجه وجمبها ورقه للشرح
الورقه
لاي حد هيخش المكان الاله دي من صنع ناس متقدمه مش احنا اللي عملناها دي اله الزمن كان جايلنا واحد فيها من المستقبل وكان بينزل فيها وهوا اللي عملها...طريقه التشغيل ادخل جوا الكبينه واقفل الباب واكتب علي الشاشه التاريخ واضغط ابدا.
انا جريت قفلت باب الكنز اللي فوق من تحت بالخنجر والزرع والمايه رجعت مكانها ونزلت تاني بس مش عارف ولا فين الشاشه ولا اضغط فين ولا اكتب فين عملت زي مهوا قال دخلت ركبت جوه وقفلت الباب واول مقفلت الباب ظهر قدامي شاشه الكترونيه شفافه وصوت بنت بيتكلم
البنت:مرحبا يافندم ضغط الدم&والحاله&والنفسيه&والامراض& وشويه حجات كده يعني
بصيت علي الشاشه
وكلام داخل في بعضو انا مغيرتش حاجه وكان في مربع ازرق تحت انا شوفتو مختلف ف ضغط عليه لقيت المركبه بتلف والنور عمل يولع فقلبها ويطفي لحد موقفت فجاه وانا مكنتش جواها ظهرت في مكان تاني في نفس علبه شبه دي نزلت منها اجري بس لقيت المكان اتغير لقيت سلم طلعت عليه لقيت واحد عجوز قاعد وقدامه شاشه وكلام كده انا مش فهمو
انا:انته مين
العجوز:انته اللي مين
انا:انا جيت في البتاعه اللي بتلف تحت دي
العجوز:جيت منين
انا:من فرانكو
العجوز:بس اللعنه صابتني ومينفعش اي حد يركب المركبه دي يعني انا مبقاش ينفع اتحرك بيها واجي عندكم ممكن اسافر بالزمن في اماكن تانيه الا عصركو
انا:لعنه مين اللي صابتك
العجوز:لعنه شابرين
انا:احنا سمعنا عنها قصص
العجوز:والاموات برده قصص وهيا حقيقه
انا:انا قتلت ملك النار
العجوز:بس انته محضرتش المعركه انته شكلك صغير
انا:المعركه حصلت تاني ملك النار طلع من البركان ومات
لعجوز:انته مش هينفع تمشي بره باللبس ده خود طقم من اللي متعلقين دول
انا:ولي مش هينفع
العجوز:لان العصور اتغيرت وانته دلوقت في زمن اكلهم ولبسهم غير لبسك
انا:مين حاكم فرانكو دلوقت
العجوز:انته هنا مش في فرانكو لان مفيش فرانكو اصلا فرانكو بقت دول باسامي مختلفه
انا:طب احنا فين
العجوز:انته هنا في مصر 2018
لبست الهدوم والراجل عطاني تيلفون كده علشان لو توهت يعرف يرجعني وخرجت بره ولاكن ناس مختلفه مفيش احصنه عاملين صنديق كده وبيمشو في قلبها اللي هيا العربيات جو كان جديد ووحش في نفس الوقت كل واحد ماشي رازع عينه في الحته الحديده اللي في ايده اللي هيا التيلفون واغاني شغاله جو مصر يشباب هوا انا لازم اقول ههه فضلت اتمشي في وسط الناس لحد ملقيت مجموعه شباب واقفين بيتكلمو
شاب 1:يبني افهم الحكومه منزله بيان انهم هيقتلوه قبل ميشكل خطر
شاب2:ازاي بس وهوا مشكل خطر اصلا
شاب3:ده اخطر راجل في العالم ده بيصنع اسلحه وصواريخ ده غير الجهاز اللي بيطير بيه وعمليات السرقه والقتل ده واحد عايز الفوضي تعم في البلد
شاب2:ده غير الطيرات اللي بتقع يسطا نهايه العالم قربت
شاب1:اهو هناك اهو
ببص لقيت واحد طاير لابس بدله حديديه قربت علي الشباب
انا:هوا مين ده
شاب1:ده محمود المصري انته مش عايش في العالم ولا اي
انا:متشغلش بالك بس هوا عايز اي من الناس بردو
شاب3:عايز الفوضي تمسك البلد ومحدش يحكمها عشان يعرف يخلص شغله
في الوقت ده صوت انفجار كبير في الجو ببص بلاقي نار كبيره في الجو
انا:اي اللي انفجر ده
شاب2:اكيد طياره
انا:وكان فيها اي البتاعه دي
شاب3:اكيد فيها ناس كتير دي
انا:قد اي كده
شاب1:مركبتهاش قبل كده بس اللي اعرفو اني بيبقا فيها كتير
ببص لفوق والناس بتبقا واقفه كتير ملمومه وهوا فوق واقف جمب الانفجار قمت طاير لفوق كل اللي واقف اتخض ومحمود المصري مش مستوعب ان في حد بيطير غيره في مصر طلعت عنده من غير مقدمات لقيت في جهاز في ايده بيضرب منه ضربات ناريه زي توني ستارك كده رده فعلي القويه خليتني اعدي من كل الضربات وصلت عندو رزعتو بوكس وقمت حاطط ايدي في رقبتو ونازل طاير بيه لتحت لحد مضهرو نزل في الارض فحر فحره من قوه الخبطه والقناع اللي كان لابسو اتقلع والناس استغربت اول ما شافو وشو معرفش ليه وقمت مطلع الخنجر بتاعي وراشقو في بطنو الواد اتبخر تحت ايدي

في مركبه طايره في الجو في لندن
محمود المصري:مين الشخص اللي ظهر في مصر فجاه ده
بيتر:معاه خنجر فرانكو المفقود
محمود المصري:عايز اعرف ده مين ووصل للخنجر ده ازاي
بيتر:ممكن يكون من كوكب تاني
محمود المصري:اعرفلي ده تبع مين واجمع كل (الانقياء)

انا واقف في نص الناس وخايفين مني وطايرات هيلكوبتر بتيجي طايره فوقي وعربيات بوليس وبتاع بقوم طاير من فوق البيوت ومستخبي لحد مبهرب وبوصل للمكان اللي انا جاي منه وبخش وبركب المركبه وبرجع فرانكو تاني مصر انقلبت بقا ظهور بطل تاني واللي كان لابس القناع مطلعش محمود المصري الكل بقا بيتكلم والسيره بقت علي كل لسان
في فرانكو في مملكه فلوينزا كل الحكام موجودين عشان سبب اختفاء اخويا سكاربا اللي قتلته
شارلون:ده اجتماع ملوك وغايب ملك مننا
سيمون:سمو الملك احنا ممكن نستني شويه يمكن سكاربا يظهر
سانسا:انا مع سيمون جدا خصوصا انك مستعجل اوي
سيمون:ممكن نطلع فرق من الجيش تدور علي اي اثر ليه
شارلون:او ممكن نستني لويس ونسالو
سانسا:ولويس هيعمل ايه زياده عن اللي احنا هنعمله
شارلون:اخر حد من الحرس شاف سكاربا كان لويس موجود معاه
سانسا:قصدك اي مش فاهمين
سيمون:لويس انا اتعاركت معاه في قتال قبل كده وكسرلي جمب من جناحي وسامحته لانه كان بيدافع عن ناسه بس لويس مش هيقتل اخوه دي حاجه استحاله
شارلون:انا مقولتش قتله انا قولت نستني لويس ونساله
شيفان بتخش عليهم:الحقوني بسرعه هيام بتولد
سانسا بتروح معا شيفان جري وبيجيبو ست كبيره وفي الوقت ده انا بوصل وبقف جمب هيام ماسك ايدها الست بتجيب مايه سخنه وبتقعد تولد فيها اول مبيطلع دماغه مع اول صرخه(البركان اللي ورا المحيط بينفجر وبتولع فيه النار تاني)بمسك الطفل في ايدي و لفيتو بقماشه وشيلتو كده وقعدت بيه جمب هيام لحد مهديت وكل الي في الاوضه طلعت بعد مخلصت ولاده وكلو تمام وشيلينه علي ايدينا احنا الاتنين مع بعض ونا قاعد جمبها
هيام:فيه شبه منك
انا:الواد لسه مولود مش عايزين نعلمو الكدب شبهي اي ده وشه ابيض من حياتي
هيام:ومالها حياتك بقا
انا:هوفيه شبه منك انتي معلهش
هيام:قلنا مش عايزين نعلمو الكدب هههه
انا:طب استني ادورلو علي اسم
نسميهولو
هالدور بيخش علينا
انا:ارمي الواد من الشباك
هيام:ارميه انته مش قادره
انا:مه الرغاي وصل
هالدور:اي ده ده فيه شبه مني اوي ده عينه زرقه شبهي يجدعان
انا:يبني انته عينك عسلي وبعدين هوا لسه مفتحش عينو اصلا..وتقولي مش عايزين نعلمو الكدب ده مش هيقول كلمه صادقه في حياتو
هيام:تعاله يا هالدور فكر في اسم معانا
انا:يلهوي يما الواد لو عرف انك عمه هيطلع معاق
هالدور:خلاص بقا طيب..انا في فدماغي اسم نفسي اسميه لاي حاجه قبل م اموت عشان ابقا مرتاح
هيام:قول ياهالدور سيبك منه ده عايز يهزر بس
هالدور:الفراشه الطائره..؟
انا:امشي اطلع بره
هيام:هنسميه لوكي
انا:حلو لوكي
هالدور:انا هروح اشوف اي حد مش لاقي اسم وهسميه انا

سانسا رجعت لشارلون وسيمون تاني
شارلون:هاا خير
سانسا:جاب ولد زي القمر
سيمون:كويس انه مخلفش الا بعد السلام
شارلون:لو طلع هوا اللي ورا اختفاء اسكاربا عمرها مش هيبقي فيها سلام
سيمون:مش هيبقا هوا لانه بقا عنده اللي يخاف عليهم
شارلون:بعد معركه الاموات قبل منمشي سمعت كان قال اي قال حرب الاحياء لسه جايه او مخلصتش قال حاجه زي كده
سانسا:طب هوا هيقتل سكاربا لي
انا بفتح الباب وبخش عليهم وانا شايل لوكي
انا:سمو الملك..سمو الملك..سموك الملكه(برمي السلام عليهم كلك)
سيمون:بقيت اب كمان ده اي الحلاوه دي
انا:امال هيا مش الحرب خلصت واعلنا السلام(ببص لشارلون)
شارلون:فين سكاربا يا لويس
انا:بعتله غراب علشان يجي يشوف لوكي
سانسا:لوكي مين
انا:لوكي ابني اللي علي ايدي ده
شارلون:بس سكاربا مختفي بعتله غراب برساله فين
انا:مختفي فين
شارلون:قتلته ليه
انا:اسمع انا من اول مدخلت من الباب وانته بترمي تهم عليا وانا بحاول اتجنبها لاكن وحياه ابني اللي لسه مفتح ولا شاف الدنيا لو عايز اخد حق ابويا اللي انته قتلته مفي حد في ام المملكه دي هيعرف يبعدني عنك وهقتلك في وسط جيشك علي سريرك لاكن انا سايبك عايش وماشي فيها بمزاجي واوعي تفكر نفسك انك فيوم هتبقا ملك عليا لا وقول للجندي اللي قلك ان سكاربا اخر واحد كان معاه هوا لويس عرفو ان بعدها لويس راح عند الكنز وفي ناس تشهد علي الكلام ده وساعتها كان اخوك قاعد علي سفرته بيطفح
سيمون:وانته كنت عند الكنز بتعمل اي
انا:وانته مال امك دي حاجه بتعتي
شارلون:انته بتهددني
انا(بزعيق)..:ايوه بهددك وريني هتعمل اي هتقتلني الالاف حاولو قبلك ومعرفوش بس بوعدك لو انته خدت خطوه في اتجاهي ف انا هاخط روحك والطريق طيران من النهارده المملكه اللي كانت مهجوره بقا ليها اسم اسمها روستا وانا الحاكم بتعها ومنفصله عن قرتك ف لو لمحت حد من قرتك عند المملكه هعتبره عدو وهبعتهولك حتت علي ضهر تنيني
(بسيبهم وبخرج وبقفل الباب ورايا)
سانسا:فتحت علينا فاتحه وانته متعرفش اخوك فين اصلا
سيمون:انا عن نفسي بحط نفسي في حروب انا مليش دخل فيها ف عن اذن سمو الملك انا بستازن علشان امشي
انا بخرج باخد هالدور واختي وهيام والتنين والدينصورات وبنركب الاحصنه وهيام كانت تعبانه ف ركبت في كبينه حصان شاددها ومعاها لوكي والتنين والدينصور طايرين فوقنا وفي ديناصور علي الحصان معا هالدور

في مصر 2018
محمود المصري لابس بدله وكرفته وماسك شنطه محاميين في ايدو و ماشي في مصر هتقولي ازاي مش معروف هقلك هتفهم بعدين ماشي في شوارع لحد مبيوصل في شارع فاضي شويه وتحت رجله زي غطا بلاعه في الارض كان في وحده ست في اخر الشارع بيستناها تعدي لحد م الشارع والشارع بقا فاضي وفي سماعه في ودنه
محمود:فصلت الكاميرات
بيتر:كلو تمام والسبب عطل فني علشان محدش يدور ورانا
محمود:كده تمام اوي..افتح الباب وراقب الشارع..ودخل شبيهي
بيتر:تمام يكينج
محمود واقف وداخل عليه واحد في نفس جسمه ولابس وش علي وشه شبه محمود بالظبط المقنع ده بيوصل لاخر الشارع وكان لابس بدله وكرفته وماسك نفس الشنطه وعاطي ضهره للكاميرا وبيقوم الغطا اللي تحت رجل محمود المصري مفتوح ونازل فيه ومقفول تاني بيقوم بيتر مرجع الكاميرات والمقنع بيكمل طريقه وضهره للكاميرات عادي ولا اكن حاجه حصلت ولو فتحنا الكاميرات هنلاقي الكاميرا فصلت 25 ثانيه وكان محمود ماشي بلشنطه لما فصلت ورجعت محمود كان وصل اخر الشارع ومعاه الشنطه بردو بس في الواقع محمود نزل في الفتحه تحت واللي ماشي حاليا مش محمود
محمود بينزل تحت علي سلم كهربائي وتحت بيكون في ناس كتير لابسين بالطوهات بيضه زي الداكتره وانابيب زجاجيه تخينه وفي اللي فيها حيوانات وفي اللي فيها بشر بس نايمين جواها وواقف قدامهم مبتسم فشخ وكانه عامل انجاز

في فرانكو في جبال النار واقفه شارلي بنت دوناما بتصب الحديد السايح والفولاز والدهب في قالب ل سيف بتعمله ليها وداخل عليها شارلون
شارلي:سياده الملك
شارلون:سيف جميل
شارلي:كان القالب اللي سيف ابويا اتعمل فيه
شارلون:فين اسكاربا اخويا
شارلي:حاكم المملكه مختفي بس معرفش هوا فين
شارلون:انتي وريثه جبال النار بعد ابوكي ولازم تملكي حكم جبال النار
شارلي:واسكاربا
شارلون:لو رجع يبقا نتكلم

هيام قاعده معايا انا وشيفان
شيفان:هو انته عملت حاجه ف اخويا
انا:استحاله اعمل كده
هيام:انا مش عارفه انتو شاكين ف لويس بس لي
شيفان:لان محدش ليه مصلحه وحق يعمل كده غيره
انا:لا في..في انتي مثلا كنت راحه فيوم تقتلي امك عشان ابوكي اتقتل وروحتي لقيتيها مقتوله صح
شيفان:بس انا مقتلتوش
انا:ولا انا قتلتله
(لوكي بيعيط وبيفتح عينو اللي كانت لونها احمر)
(في نفس الوقط ورا المحيط اول ما لوكي فتح البركان انفجر تاني)
سمعت صوت صويت هالدور تحت جامد
هالدور:لويييييس الحقوووني
انا بجري ببص من فوق بلاقيه هالدور واقف قدام هالدور في نسخه من هالدور واقف قدامه مستنسخ وشه وصوته ولبسه
انا بطير بنزلهم تحت(هنقول علي المستنسخ المزيف)
انا:هالدور
المزيف:احميني منو انا معرفهوش عايز يقتلني
هالدور:الفراشه الطائره
انا ببتسم وبقوم قافل ايدي وبتمسك فيها الكهربا ووموجهها للمزيف اللي بيطير وبيعدي من اسور اللي بيقع عليه وبعدها بنسمع تحرك في الطوب وبيقوم واحد يقف بس ضهره لينا وبيلفلنا وشه وكان وشه في حتت منه مش موجوده زي ودنه اليمين وخدوده كانت مشققه وكانت عيونه سوده كان شكله مرعب
انا:انته مين
المزيف:شابرين
اول مبيقول الاسم في ناس شبهو بيعدو السور بجسمهم بيخترقو الحيطه وبيقشو بتاع 50 شخص وبيقفو معاه بيقوم شابرين رافع ايدو الاتنين ومبتسم
شابرين:اهلا بيكم في الجزيره المهجوره

محمود المصري واقف وداخل عليه واحد لابس بلطو اسمه اسامه
اسامه:من امبارح مش عارفين نسيطر علي كبيرهم
محمود:هما ليهم كبير
اسامه:راجل غريب كده
محمود:انا عايز اتكلم معاه
بياخد اسامه محمود وبي قفو قدام صندوم مربع قزا ز وجواه مليان دخان
محمود:اسحبو الدخان
الدخان الابيض كلو بينشفط وبيبقي في شخص قاعد جوا وعاطي ضهره لمحمود المصري
محمود:كنت عايز اتكلم معاك شويه
الشخص:ساكت
محمود:انته من كوكب ايه
الشخص:ساكت
محمود:طب اسمك ايه
الشخص:شابرين
بيقوم كل البشر اللي في الانابيب القزاز مفتحين ومخترقين القزاز وواقفين كلك حوالين محمود المصري والدكاتره اللي معاه وبيقوم الشخص اللي في الصندوق المربع واقف ولافف وشه لمحمود المصري وهوا نفس الشخص اللي كان مع لويس بيقوم معدي القزاز ومخترقو
شابرين:اهلا بيكم في الجزيره المهجوره

انا واقف تحت في جنينه القصر قدام شابرين وهيام وشايفان واقفين فوق في البلكونه شيفان بتبص بتلاقي لوكي مرفوع من علي السرير وحوالينه شعاع احمر نار ومغمض عينو
شيفان:الحقي يا هيام(هيام بتبص ومخضوضه)
فجاه لوكي بيفتح عينه وبيتكلم
لوكي:شابرين
(البركان بيفتح وينفجر وبيضرب شعاع نار في السما اللي بتقوم مفتوحه)

نهايه السلسله الاولي من قصه فرانكو اتمني انها تبقي عجباكو واسف لو في اي غلطات ف انا اول مرا اكتب بشكر كل واحد كتب كومنت اذ كان ايجابي او سلبي مش هتفرق لاكن انا اتشرفت جدا بالمشاركه الاولي معاكم واتشرفت اكتر بمتابعه كل واحد كان بيستناني انزل جزء اذا كان صغير او كبير ف انا بحبكم كلكم وقبل م اختم واقولكم سلام لازم(((تعرف يزميلي اني 3 ثانوي حرفيا مفشوخ ف ياريت تدعي لاخوك وللاسف نلقاكم بعد العيد الكبير لاجل امتحاناتي سلااام)

شكرا ليكم كلكم..ونلقاكم قريبا علي خير..سلاام
⚔️⚔️⚔️⚔️⚔️⚔️⚔️⚔️⚔️⚔️⚔️⚔️⚔️

التعديل الأخير بواسطة المشرف:
  • عجبني
  • نار ياحبيبي نار
التفاعلات: Dgr77, بطاطا 🥔, pop44 و 2 آخرين
بدايه حلوه جداا متتاخرش بقا ف الجزء التاني

• عجبني
التفاعلات: Elshenawy و السنجل
🤪 🤪 😘 😘 😍 😍 :unsure: :unsure: 👏 👏 :D :D (y) (y) :ROFLMAO: :ROFLMAO: o_O o_O :coffee: :coffee: :love: :love:

• عجبني
تسلم ايدك بدايه موفقه

• عجبني
جامد يفنان ونزل الجزء الجديد علطول

• عجبني
  • عجبني
  • عجبني