NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

Ali-elshoky

نسوانجى مخضرم
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
توجه جنسي
أنجذب للإناث

هلا هلا هلا يا جدعان بصراحة انتو وحشني فشخ وانا عارف اني راجل علق وبتناك ف الخرابة اللي عل اول المنتدي عشان مكملتش قصة ابن الوزير بس بصراحة انا حصلي سدة كتابة ف القصة عشان خيالي وقف و شغفي راح ل القصة دي لو انت مستني ان القصة دي تكون فيها ناس شيلة ازبرهم علي كتفهم او تجسوس او ناس بتعدي من الحيطة او قوة خارقة او شياطين و جن فا من الاول امشي عشان دي زومبي ايوا اللي انت قريته زومبي كمل بقي يا وحش واعمل لايك و لما تخلص قراية ابقي سيب رايك ف كومنت

الجزء الاول

يبدء اليوم ف بيت كريم وهوا بيصحا من نومه علي سريره واللي او ما بيفتح عنيه بيندهش من كمية قزازي البيرة الي ملية الاوضة و من البنت اللي نيمة جمبه عريانة

كريم : احا انتي مين ؟

(وصف كريم : طوله 172 سم وزنه تقريبا 80 وجسمه مظبوط وشعره مدرج الجناب وعامل وعامل فرد ل باقي شعره علي ورا ومن الاخر كدا علي وضعه )

البنت : ( وهيا بتفوق ) انا لانا انت لحقت تنسي امبارح

كريم بدا يفتكر ايه اللي حصل امبارح

فلاش باك امبارح بيليل

وكريم بينكها ف طيزها وعمال يضرب علي طيزها وبيشرب بيرا ويحشش

باك من البلاش باك

كريم : افتكرت اه ( وبيبص نحية النتيجة اللي علي الحيطة ) **** يخربيتكم المحكمة !!

وبيقوم يلبس بسرعة وهوا طالع بيشوف يوسف صحبه

(وصف يوسف : طوله 167 سم وزنه 60 وجسمه مليان وشوم كتييير وعامل شعره بان من فوق )

كريم : احا انت بايت هنا ؟

يوسف : ( وهوا بيلف حشيش ) صببح يا كيمو

كريم : يابن المره العرص يا بارد مين المصيبة اللي مريمية جوا دي

يوسف : دي لانا .. احا مانت شقطها امباره من البوب

كريم : اه يبن العرص انا قلتلك مبحبش اروح الاماكن دي

يوسف : يابن المتناكة بتقول كدا بعد ما صوت البت كان جايب اخر الشارع 😂😂

كريم : ارجع بس من المحكمة وهنيكك ف افكارك يا علق

وبيتحرك كريم علي المحكمة ب العربة بتعته وبيوصل متاخر 3 دقايق واول ما بيدخل القاعة

القاضي : ما لسة بدري يا افندي دا تسيب......

كريم : ( وهوا بينهد ) بعد اذن حضرتك انا كان في حادث مرور ومعرفتش اوصل عشان نقلت ناس مصابة ب عربيتي ( طبعة بيكدب 😂😂 )

القاضي : .... طيب اتفضل يا استاذ و يكون ف علمك انت استهلكت رصيد التئجيلات المسموح ليك بيه

كريم : عارف يا فندم ... اتفضل دا مستند القضية مسبت فيه كل اللي كان نقصني ف الجلسة اللي فاتت

بعد 10 دقايق

القاضي : حكمت المحكمة حضورية و باجماع الاراء علي المتهم ب الالبرائة من كل التهم المسندة اليه ..رفعت الجلسة

عند كريم ف جمب القاعة

كريم : كسمك احنا متفقناش علي كدا انا اتفقت معاك علي برائة يساوي 200 الف

الشخص : مانا مقولتش حاجا انا قلتلك 150 ف ب شيك و 50 كمان اسبوع ف حسابك عشان انا مزنوق شوية وليك عندي اي خدمة تطلبها دا كفاية انك طلعه من اعدام

كريم : ماشي فين ال شيك

الشخص : اتفضل (وبيدليه ال شيك )

كريم بيسبه وبيمشي وبرجع البيت

بيشوف يوسف علي نفس قعدة الصبح في الارض وقدامه الطربيزة القزاز اللي عليها طبق و بفرة و تبغ وحتة حشيش ملفوف ف سيلوفان بيسبه وبيدخل ينام

بعد 4 ساعات

يوسف بيصحي كريم وهوا مفزوع

يوسف : كريااام كرياام كريم اصحي يلا اصحي

كريم : ( بيقوم مفزوع ) يابن المتناكة مش انا نبهت عليك متصحنيش.....

يوسف : (بيشده علي الصالة ) بص يابن كوم الشرميط (وبيشاور علي الtv )

كريم بيبص و الصدمة بتمتلك وشه

المذيع : هاذا وقد صرح مسئول ب هيئة الصحة العالمية ب تفشي فيروس جديد اشبه ب وباء عالمي غير معروف مصدره وهوا قادر علي تحويل البشر اللي كائنات عدوانية شرهة ل الدماء و اكل لحوم البشر و ... ( الكهربة بتفصل )

يوسف : احا احا كانت نقصة كهربة دلوقتي ( وبيفتح الفلاش بتاع تليفونه )

كريم : بقلك ايه

يوسف : العب بليه 😂

كريم رزعه علي قفاه 😂

كريم : دا وقته يابن الزنيوكة دا وقت شرمطة حبكت معاك تبيض عليا دلوقت.......

يوسف : سامع ... سامع الصوت دا ؟

كريم : تعال نسشوف فيه ايه ..ثانية البنت اللي كانت هنا راحت فين ؟

يوسف : قبضتها ومشتها لما انت جيت نمت

كريم : تمام تاعل نشوف في ايه

بيتحرك كريم و يوسف مابين الصالة و طرق البيت و الاوض لحد الباب و لما بيفتحوه بيشوفو صدمة عمرهم بيشوفو طيرات هليكوبت عسكرية بتعدي علي مستوي قريب من مباني المدينة وبيشوفو الناس بتفرج من الشبابيك و البلكونات في ذهول تام

يوسف : هوا في ايه

كريم : تقريبا كدا في غزو او احتلال

يوسف بيبص نحية واحد قاعد ب مزاج ف بلكونة فيلا ومشغل ام كلثوم وعامل شاي

يوسف : يا حج .. يا حج انت شكلك قديم ف الحتا هنا .. هوا في ايه ؟

الراجل : (بيبص ل يوسف ب قرف ) في فيرس انتشر ب البلد (وبيتكلم ف سره ) عقبال مايخدكم (انت مش فاهم هوا بصصله ب قرف ليه يوسف طالع ب بوكسر و فنلة حملات وكريم ب بنطلون بيت و فنلة حملات ... لزبيان هههه )

بتظهر 3 مدرعات مشين ورا بعض من اول الشارع عليهم ميكروفون

الجندي في المكرفون : علي جميع المواطنين التزام منازلهم اكرر علي جميع المواطنين التزام منازلهم للحفاظ علي سلامتهم ( وبيضربو نار ف الجو للتنبيه )

بيخش كريم و يوسف جري علي جوا وبيفتحو شراعة الباب الحديد بتاعة البيت عشان يبصو في اللي بيحصل ف الشارع وفجئة باب المدرعة بيتفتح وبيقع منه مجند بيتشنج بشكل مرعب وعنيه مقلوبة ولنهم ابيض ب الكامل وبيقوم بيفضل يهجم علي المدرعة والمجند اللي جوا يضربه ب النار لد ما رصاصة جت ف دماغه و وقع علي الارض مقمش تاني وبتجري المدرعات من المنطقي

يوسف : انا طالع

كريم : يخربيت امك تخرج فين يابن المجنونة !! ؟؟

يوسف : يا عم استني بس ( وبيطلع من البيت )

بيتسحب يوسف ف حذر و الناس وقفين ف البلكونات مرعوبببين ومصدومين من اللي شيفينه من شوية وتخيل معايا واحد لابس فنلة حملاات بيضة وبكسر اصفر منقط سودة بيتسحب وبيسرق جثة ف نص الشارع وبياخد منه الرشاش و المسدس و الاسلكي و كل حاجا وفجئة يوسف بينشن ب الرشاش ب عشوائية علي كل البلكونات والناس بتجر علي جوا

يوسف : خشو جوا .. جوا يا ولاد ال!@#$#!$% 😂😂

وبيدخل جري علي جوا اليبت عند كريم وبيقفل الباب وراه

كيرم : يابن المجنونة اللي اللي انت عملته دا هتحبسنا وهتودينا ف ستين دهيا

يوسف : حبس مين يا عم هما لما يقتلو واحد منهم ف نص الشارع ويسبوه مريمي ف الشارع ويجرو تفتكر لسا فيها حكومة ولا نظام دا وااضح انها خربت فا انا قلت القط حتتين السلاح اللي مع الدفعة اهو نحمي نفسنة بيهم

كريم : وانت مين قلك اني معنديش سلاح ؟

يوسف : عندك ؟؟

كريم : طبعا يبني انا محامي مشهور....

يوسف : قصدك شمال 😂

وفجئة الكهربة بترجع

كريم : طب تاعل يا بورم نشوف اي حاجا ف الاخبار نفهم اي حاجا بدل محنا كدا

بيخش كريم و يوسف وبيفتحو الtv وبيشوفو كوارث ف كل حتا ف العالم ناس بتجري وناس متعورة وناس تحسها مسعور وعمالين يهجمو الناس هنا و هناك وقوات الجيش ف كل العالم قررو يتعملو مع الحالات الهجومية ب ضرب النار

كريم : ( بصدمة ) احا هما البشر اتسعرو ولا اي انا لسة نايم ؟؟؟؟

يوسف : مش عارف طب لو انت بتحلم انا بعمل ايه ف حلمك

كريم : ....

صوت تخبيط علي الباب الحديد بتاع البيت

كريم : (بخوف ) احا مين

يوسف : ( برعب ) اكيد معرفش

وقامي والاتنين واحد ماسك الرشاش و التاني ماسك المسدس وطلعين و ركبهم ب تخبط ف بعض

كريم : ميين

صوت من ورا الباب : انا جورج افتح بسرعة

يوسف بيفتح الباب

جورج : انت والاتني بسرعة في 10 طيرات بتنقل الناس اللي ف الشارع ل منطقة امان لمو حجتكو بسرعة

( وصف جورج طوله 175 ووزنه 95 شعره اصفر وعينه خضرة وجسمه مليان شوية ولبسه فورمل ديمة )

وبيطلع يجري لحد اول الشارع

وفي يجي 15 طيارة ناقلة جنود بتنقل كل سكان المربع السكني ل منطقي تم تامينها من الجيش اللي ف المدينا (معلومة المربع السكني دا مفيهوش غير 7/9 عماير هما اللي سكنين يعني حسبة 50/60 انسان بس اللي ف المنطقي )

كريم : (بيبص ل يوسف ) هتروح ؟؟

يوسف : امال نستني لما نتسعر زي المجند ولا نلاقي منهم هنا .. يلا بينا بسرعة

وبيخش يوسف و كريم يلبسو وكريم بيلم كل الفلوس اللي ف البيت ويوسف بيلم السلاح اللي ف البيت ف شنط وطلعو يجرو لحد او الشارع و النظام كلاتي

ازيد من 15 هليكوبتر وقفين ف الجو ف شكل طبور وواحد واقف ب مقياس حرارا زي بتاع ايام كرونا بيقيس بيه حرار الناس واللي تتقاس حررته يركن علي جب يكونو مجموعة من 10 افراد وطيارة من الطبور تنزل يركبو فيها كل اللي اتفحصت درجة حرارتهم وكل طيارة المفروض تركب من 10/15 شخص وكريم و يوسف اول ما وصلو ل الطبور قبلو جورج

كريم : هنعمل ايه يا جورج ؟؟

جورج : هنعمل ايه يا منيل هنستني هنا لما يجي دورنا

و كريم بيقعد يتندم علي كل الزنوب اللي عملها ف حياته

يوسف : طب علي ما دورنا يجي هروح افك واجي 😂

كريم : (بيوقف هرتقطة ) روح جتك القرف ... يا معفن

يوسف : معفن عشان مخبول ولا عشان هطرطر 😂😂 ؟؟ ( اه مانا نسيت اقلك يوسف مخبول 😂😂 )

كريم : عشان معفن عموما 😂

يوسف بيروح يطرطر علي جمب وهوا بيخلص سمع صوت غريب صوت وحدة بتعيط

بيمشي يوسف ورا الصوت لحد مدخل خلفي ل عمارة لسة بتتشطب وشاف الاتي

وحدة مربوطة وواحد واقف قدمها

الست : ( وهيا بتعيط ) طب انا .. انا اذيتك ف ايه عشان تعمل كدا

الشخص : لا ماهو لو فضلتي تعيطي كتير انا كدا هتبضن وهنيكك ب العفية .. وبعدين انا قلتلك يا تخلعي ب الذوق يا اما هنيكك ب العفية وانا مش بحبها

الست : يا كمال انا مرات اخوك حرام اللي انت بتعمله دا حتي اخوك موصيك عليا قبل ما يموت ( عياط )

الشخص ( كمال ) رزعها ب القلم وهيا عيطت اكتر

كمال : كسمك يا بنت العرص يعني هوا ياخد دهب امي يعملك بيه عملية ويخش يعمل عملية ويموت دا احا علي حظه

الست : طب انا مالي قدر **** تقوم انت عايز تاخد حقك مني طب انا ذمبي ايه ( عياط )

يوسف اتسحب لحد ماسورة من بتوع تركيب الغاز ( واللي هيقلي جت منين المسورة هفشخه دي عمارة بتتشطب مش محل ملابس ) واتسحب براحة والست اول ما شفته برقت و كمال لف نحيت يوسف راح يوسف منوله ف دماغه وقع مغمي عليه وفك الست وهيا مرعوبة

الست : انت ان ان انت مين ؟؟؟

يوسف : اللي قتل التنين 😂😂

الست : ؟؟؟ ايه ؟

يوسف : احنا هنرغي يلا نهرب قبل ما يصحي انتي مش ريحة المعسكر بتاع الجيش ؟

الست : ايوا

يوسف : طب يلا

وبيخدها وبيخرجو وبيخليها تمشي قبله وهيا بتمشي قلقانة وبيروح وراها بعدها بشوية و كل الطبور طلعو علي المعسكر مش فاضل فيه غير جورج و امه متيلدا و كريم و يوسف وكام جندي ومستنين هليكوبتر ترجع من المعسكر عشان كلهم بينقلو الناس وجه دور متيلدا عشان تقيس درجة الحرارة وبيلاقي درجة الحرارة زيادة نص درجة

الجندي بيرفع السلاح نحية ماتيلدا وجورج بيجري يقف مابين الجندي و امه ويوسف بيرفع مسدس نحية الجندي وفي مجند بيرفع رشاش علي يوسف وكريم بيرفع مسدسه علي المجند ومجند تاني بيسبت كريم وكريم بيرفع ايده التنية ب مسدس علي الجندي التاني وفجئة و في جندي بيرفع رشاش تاني علي كريم

وفجئة في 5 مصابين بيظهرو من العدم وبيجرو نحية المجندين و كريم و يوسف .. متيلدا بتسرخ من الخوف وجورج واقف مرعوب وفجئة المجندين بينشنو نحية المصابين وبيحولو يقتلوهم

مجند : كله ياخد ساتر

وبدا ضرب النار المصابين بعيد علي مسافة 200 متر او اكتر وكل ما الرصاصة تيجي ف واحد يقع ويقوم تاني بس يكون بيعرج وحركته بتكون اصعب

وفجئة كريم افتكر لما شاف المدرعة و المجند اللي يوسف سرق جثته

كريم : ف الراس بيموتو لما بيضربو ف الراس

وفعلة كل الجنود بقو ينشنو علي الراس و كل ما واحد من المصابين يتزف رصاصة ف راسه بيقع ميقومش تاني لحد ما الخمس مصابين ماتو

والكل واقف مصدوم ان في خمسة ماتو ف دقيقتين

كريم : (وهوا مصدوم ) هوا اللي حصل دا بجد !! ؟؟ ( وبيقرب يشوف المصابين وهما ميتين علي الارض )

جورج : ( وهوا مرعوب ) هما كدا ماتو.. يعني في خمسة ماتو دلوقتي حالا عشان مصابين؟؟

مجند 1 : الفيرس وقع اغلب الدول ودي الطريقة الوحيدة ل التعامل مع المصابين واديكو شيفين لو مكنوش ماتو كان زمنا احنا اللي ميتين

جورج : انت يا عم انت و هوا كسمين ام الطيرة اللي المفروض تخدنا هتيجي امتا ؟؟

المجند بيرفع عليه السلاح

مجند 1 : لا ماهو مافيش حد فيكم هيركب طيارات

مجند 2 بينزله السلاح وبيتكلم

مجند 2 : بقولكو اي لو قضيناها رفع سلاح علي بعض مش هنخلص ومش بيعيد يكون في مصابين تاني حوالينا وحنا مش دريانين

مجند 4 : انا شايف كدا برضو

مجند 3 : شايف ايه يا حبيب بابا منك ليه مش دول اللي كانو هيقتلونا من شويا ؟؟؟

يوسف بيتدخل وبتكلم

يوسف : انا رفعتك ب السلاح عشان انت رفعت السلاح علي خلتي متيلدا

متيلدا : جتك خلخلة نيابك

جورج : يما يعني حبكت الفرعنة دولقتي ؟؟؟

مجند 2 : انا اسمي محسن ( وبيمد ايده ل يوسف )

يوسف بيسلم عليه

يوسف : وانا يوسف ودا جورج ودي خلتي متيلدا امه والمصدوم اللي هناك دا كريم ( وبيشاور علي كريم )

محسن : دلوقتي احنا لزمنا مكان امن نفضل فيه لحد ما الطيارة تيجي تنقلنا

كريم اخيرا اتكلم

كريم : البيت بتاعي يعتبر امان

محسن : تمام يلا بينا

وبيتحركو كلهم و المجندين مسكين سلاحهم ف حذر لحد بيت كريم وبيدخلو وبيقفلو الباب الحديد كويس وراهم

محسن : كرم حاول تلقط اشارة راديو المعسكر

مجند 3( كرم ) : تمام (وبيطلع علي الصطح )

محسن : معتصم خليك هنا جمب الباب تامين .. يا كريم اسمك كريم صح

كريم : اه صح

محسن : في مداخل ل البيت هنا غير الباب دا ( وبيشاور علي الباب )

كريم : لا

محسن : معتصم انت مكانك هنا وخدلك ساتر كويس مههمتك لحد ما نمشي من هنا تامين الباب تمام

مجند 4 ( معتصم ) : تمام

محسن : شريف انت خليك مع معتصم هنا

محسن : كريم بعد ازنك في اي مكان هادي هنا

كريم : اه في الصالة

بيتحرك محسن و كريم و يوسف ومتيلدا و جورج علي الصالة وبيدخلو

محسن : انا بجد اسف يا مدام متيلدا عن التصرف اللي حصل لانو كان سوء تفاهم

متيلدا : واحد كان هيقتلني وتقلي سوء تفاهم !!؟؟

محسن : انا و**** كنت لسة هتكلم واقول انه ممكن ارتفاع الحرارة ممكن يكون بسبب الطبور و الانتظار او دور برد واحنا التعليمات اللي عندنا القداء علي اي اشتباه حتي لو بصيت بس طبعا انا بعدي اي حد ميكونش باين عليه اعراض الفيروس زي حضرتك

كريم : معلش بس انت قلت اعراض اعرض ايه دا الفيروس منتشر من 6 سعات لحق يكون له اعراض وتكتشفوها ؟؟

محسن : اسف اني هقلك الكلام دا بس الفيروس منتشر بقاله اسبوع او اكتر بس كان في تعتيم اعلامي عنه صحيح كان في فديوهات علي السوشيال بس مكنش في كلام رسيم من الحكومة

جورج : وليه الحكومة متعلنش عن حاجا زي كدا ؟؟

يوسف : محولة طبعة ل التظاهر ب التماسك وان لو وقعنا يتقال ان احنا اخر دولة وقعت وممكن نكون اول دولة !

محسن : انا فعلة كت لسة هقول ان الفيروس انتش من مصر ومن بعدها ل لبيا والسودان و اسرائيل ودول اللي جنبهم و البنظام دا

محسن : المهم دلوقتي اننا لازم نحمي نفسنا كويس

يوسف : ودا ازاي ؟

محسن : اولا انا مش عارف الطيارة هتيجي امتي ودا هيكون بعد ما كرم يلقط اشارة

يوسف : يعني هنطول هنا ... تمام انا هخش اعمل اكل مين جعان ؟؟

الكل عنيه بتلمع بعد ما يوسف بيتكلم بس بيكونو مكسوفين

يوسف : تمام هعمل اكل يكفينا كلنا....

كريم : هوا انت ايه ؟ انت بجد ليك نفس تاكل وفي 5 مقتولين قدامك ؟؟

يوسف : علي فكرة بقي انا ممكن اكن متاثر اكتر منك ولاكن هعمل ايه دولة بتحتضر ومصابين لو متقتلوش هيقتلونا غريزة النجاه كفية تخليني اقتل ابويا لو لزم الامر

يوسف بيخش المطبخ يدور وبيلاقي 4 علب بلوبيف وبيعملهم ب بيض كتير وبيطلع 7 اطباق وبيعمل لكل شخص سندوتشين كبار وبيطلع يوزع عليهم اطباقهم

عند معتصم و شريف

معتصم : انا مش مرتاح ل الي بيعمله محسن

شريف : عمل ايه اللي عمله هوا الصح احنا لسة منعرفش الطيارة هتيجي امتي ومحتاجين مكان امان نكون فيه

معتصم : انا مش صعبان عليا غير الناس اللي بقت تتقتل عشان بس مصابين

شريف : سب ونبي عشان كل ما بفتكر كدا بقرف من نفسي بشكل يخليني عايز انتحر

بيخش عليهم يوسف وبيدي لكل واحد طيبق اكله وبيطلع يدي اكل ل كرم وبينزل تاني يحضر الكلام اللي بيتقال

محسن : للاسف احنا متطرين اننا نفضل هنا ودا لاكتر من سبب

جورج : و ايه هما ؟؟

محسن : اولا عشان لسة منعرفش في كام مصاب علي الاقل ف المنطقة دي ثانية عشان الزخيرة اللي معايا قربت تخلص وثالثة عشان الطيارة اللي المفروض تنقلة هتيجي علي هنا

متيلدا : طب يبني ما زميلك برا معاهم سلاح

محسن : الشكلة مش ف السلاح المشكلة ف الزخيرة اللي هيا الرصاص او الطلق

يوسف : طب ماحنا معانا رصاص هنا ف البيت

محسن : رصاص ؟ رصاص نوعه ايه ؟

يوسف : تقريبة 9ملي في تقريبا كرتونتين يعني اقصد اكتر من 50 رصاصة

محسن : طيب تمام كدا ناقصنة نعرف في كام مصاب ف المنطقة و نعرف الطيارة هتيجي امتة عشن تنقلكو وتنقلنا

كل دا وكريم قاعد ساكت و سرحان ومش موجود اساسة فا بيسبهم بيدخل اوضته وبيقعد

وبيوسف بيدخل وراه ولسة هيتكلمو بيمع صوت من جوا الدولاب وفجئة بيتفتح

اشوفك بقي ف الجزء الجاي يا رايق ومتنساش تفاعل بقي مع القصة وسيب رايك ف كومنت ماشي سلام يا فخم

يا اهلا يا اهلا عشان تبقو عرفين انا بكتب الساعة 2 بليل ودا اول يوم من بعد رفع الجزء الاول فا استمتع وبجد شكرا علي كومنتات الجزء اللي فات

توضيح سريع عشان اللي بيقراء ميتوهش مني القصة ملهاش بطل محدد هيا تحسها كاميرة وسارحة ف العالم يعني شوية يوسف و شوية كريم وشوية جورج ويا عالم مين ممكن يظهر كمان شوية بس كدا انجوي

ف الاول دا وصف متيلدا و معتصم وكرم ومحسن وشريف عشان معملتلهمش وصف ليهم ف الجزء اللي فات

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(( محسن سنه 29 طوله 180 سم وزنه تقريبا ف حدود 70/80 وجسمه مقسم دبابة علي صغير وشعره اسود فحم وعنيه لونها عسلي ورتبته رائد ))
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(( معتصم سنه 23 طوله 177 سم وزنه 67 وجسمه مشدود زي احمد حلمي ف 1000 مبروك وشعره بني غامق وعنيه لونها اخضر ورتبته ملازم تاني ))
(( شريف 24 طوله 180 سم وزنه 82 وجسمه مظبوط بس مش قوي وشعره لونه اشقر وعنيه لونها خضرة ورتبته ملازم تاني ))
(( كرم 21 طوله 172 سم وزنه 60 وجسمه يعتبر نحيف شوية شعره مجعد ولونه اسود وعنيه لونها بني ورتبته عسكري ))
(( متيلدا سنه 47 طول 169 وزنها 65 جسمها بلدي بس مدي علي ميلف شعرها اصفر وعنيها لونها اخضر ))

وقفنا ف الجزء اللي فات علي

محسن : رصاص ؟ رصاص نوعه ايه ؟

يوسف : تقريبة 9ملي في تقريبا كرتونتين يعني اقصد اكتر من 50 رصاصة

محسن : طيب تمام كدا ناقصنة نعرف في كام مصاب ف المنطقة و نعرف الطيارة هتيجي امتة عشن تنقلكو وتنقلنا

كل دا وكريم قاعد ساكت و سرحان ومش موجود اساسة فا بيسبهم بيدخل اوضته وبيقعد

وبيوسف بيدخل وراه ولسة هيتكلمو بيمع صوت من جوا الدولاب وفجئة بيتفتح

-----------------------------

الجزء الثاني

-----------------------------

وبيوسف بيدخل وراه ولسة هيتكلمو بيسمع صوت من جوا الدولاب وفجئة بيتفتح باب الاوضة وجورج بيدخل

جورج : محسن بيقلك تعلة عشان في موضوع مهم و... (وبيسمع كركبة اللي ف الدولاب )

جورج : احااا ايه دا اللي ف الدولاب

كريم : مش عارف ( بخوف )

يوسف بيقوم نحية الدولاب وبيطلع مسدس من جمبه وبينشن علي الدولاب وفجئة بيسمع هوهوا من جوا

بيفتح وبيقع منه كلب جيرمن ضخم شوية وبيكون مرعوب وبيزمجر

كريم بيقوم من علي السرير مكان ما كان قاعد وبيمد ايده ل الكلب عشان يشمشم ويهدي وفعلة الكلب بيبدا يشم ف ايده بيبدا يهدي وكريم بيحط ايهد عليه وبيطبطب عليه وبيبدا يهدي

جورج : يوضع سره ف اغبي خلقه

كريم : بس يا متناك عشان مليش نفس انيكك

يوسف : طيب هنعمل فيه ايه يعني هنقول ل الجماعة ايه

جورج : مالك يا يوسف انت هتخيب وهما ملهم يعني

يوسف : مش قصدي مش يمكن يخافو عشان يكون مريض او حاجا

كريم : (وهوا بيتفحص الكلب بنظر سريعة ) لا هوا مافيهوش حاجا يادوب بس هما شوية الزعر اللي بينين من عنيه

جورج : ودا يتري بتاع مين

كريم : انا مش برغوت ف جسمه عشان اعرف هوا كان فين قبل كدا

يوسف : قكوكو من شغل العيال دا انا ... لسة مش متطمن ل الجماعة اللي برا دول

كريم : .........

جورج : مش عارف انا متطمن بس مش قوي يعني نحرص منهم عشان منتغفلش

كريم : ........

يوسف : كريم انت سرحان ف ايه ؟؟

كريم : .... ايه مافيش بس بحاول امسح منظر المصابين من ذاكرتي مش قادر

جورج : دي حاجا صعبة فعلة يعني عشان بس اتصابو فا بقي عادي قتلهم

كريم : ولا يا يوسف انت خدت بالك انه كانو اسرع و اقوي من المصاب اللي كان ف الشارع

جورج : معلش انا كنتش علمي عشان افهمها لوحدي بس حاسس انك تقصد مصيبة .. صح ؟

يوسف : دي مصيبة سودة دا معناه انهم بيتطورو مع الوقت تقريبا !!

محسن : ( من بره ) يا يوسف تعال عيزك هنا

بيطلع جورج ويوسف و كريم الكلب ماشي جمبه وخايف من حاجا

يوسف : في ايه ؟

محسن : انتو اللي في ايه الكلب دا جه منين ؟؟؟

جورج : لاقيناه ف الدولاب

محسن : نعم ؟؟؟

يوسف : لا هوا بيتكلم جد تقريبا في حد كان مستخبي من المصابين ف البيت هنا وخبي الكلب بتاعه ف الدولاب جوا ومشي او **** اعلم ممكن يكون اتصاب و مات مع المصابين براه

محسن : طيب الكلب دا كدا خطر !!

كريم : لا انا فحصته بسرعة ومفيهوش حاجا

يوسف : معلش بس في اي اشارة او حاجا حصلت ف الاسلكي ؟؟

كرم : (بعد ما كان نزل ) للاسف اشارة المعسكر بعيدة عن قدرة اللاسلكي

متيلدا : طب يا كرم يا بني مفيش اي حل تاني ؟؟

كرم : اه في بس هوا صعب شوية

محسن : ما تنطق يا عم هتنقطني ب الكلام !

كرم : الحل هوا اني اعمل راديو استقبال و ارسال .. بس في حاجات نقصاني

يوسف : ايه هيا الحجات دي

كرم : زي راديو قديم

متيلدا : عندي ف البيت

كرم : و اي مايكروفون و سمعة ب طرف جاك مش usb واي حاجا يكون فيها بوردة الكترونية وبلاستر اسود عازل

محسن بيطلع خريطة من الشنطة اللي علي ضهره بيفتحها علي الطربيظة بتاعة الصالة و الكل بيتلم حولين الطريبيظة

محسن : يا يوسف محتاج منك تعلملي علي البيت اللي احنا فيه دلوقتي وتعلملي علي كل محل مهم حولينا زي الهيبر اجهزة كربئية كل حاجا مهما فاهمني ؟

يوسف : ......

كريم : تمام انا فهمت ( وبياخد القلم المركر )

وكريم بيعدل الخريطة وبيسحبها نحيته وبيبدا دقق فيها وبيبدا يعلم علي كل الاماكن المهما

كريم : طيب هنا و...هنا واه كنت هنسا هنا ( كل دا بيعلم علي الاماكن وبيكلم نفسه )

جورج بيبص علي الخريطة

جورج : هات القلم ثانية يا كريم

وبياخد القلم وبيعلم علي مكان بيته

محسن : يا معتصم معتصم

لما بيجي معتصم

معتصم : تمام يا ريس

محسن : بص خد الخريطة دي واطلع علي السطح وشوف اعلي نقطة تكون كشفة المنطقة وشوفلي في اي مصابين ف الشارع ولا لا تمام ؟

معتصم : تمام يا كبير ( وبيمشي معتصم )

جورج : معش يعني هوا انت مش خايف من المصابين

يوسف : انا عن نفسي مرعوب ( وبيتكلم ب هزة )

محسن : .... مش قوي بس اللي فيكو مش هيقدر يجي يقول من دلوقت

متيلدا : هما هيجو معاك اصلا ؟؟ لا انا مش مستغنية عن ابني

جورج : .........

محسن : تمام ادي جورج طار مين تاني ؟؟

يوسف : انا معاك واهو عشان متوهوش ف المنطقة هنا

محسن : طب وانت يا كريم ؟

كريم : لو تضمنلي اننا نرجع سلام وبئمان هاكون تمام معاك

محسن : لا اذا كان كدا خليك هنا احسن عشان دي حاجا مش مضمونة و......

معتصم بيكون نزل وبيدخل الشقة ماهي بابها مفتوح

معتصم : تمام يا كبير الشارع فاضي تماما

محسن : تمام ..ناديلي علي شريف

بيطلع معتصم بيجيب شريف وبيرجع

شريف : تمام يا ريس

محسن : ركزو بقي شوية انا ويوسف وشريف هنطلع نجمع شوية حجات محتاجهة كرم عشان نتواصل مع المعسكر و انت يا كرم انت و معتصم هتفضلو هنا تامين و فنفس الوقت عشان تحاول تاني مع الاسلكي يا كرم تمام ؟

شريف : تمام

يوسف : ...تمام

كرم : تمام

معتصم : تمام

كلهم قالوها ف وقت واحد وبدء محسن يلقن المسدس ب خزنة متروسة طلق هوا وشريف ويوسف دخل جاب ماسورة حديد من المنور بتاع البيت وطلع وقف معاهم ف المدخل

محسن : ركزولي كويس .. احنا هنطلع من هنا علي شكل دايرة ضهرنا ف ضهر بعض عشان اي حاجا تظهر من اي نحية نكون امان تمام ؟

يوسف : تمام

شريف : تمام

ف نفس الوقت

وبيفتحو الباب في حذر وبيطلعو و الغموض في انتظارهم وبيبداو يمشو في شكل ديرة وهما في حذر شديد جدا وكل شخص ماسك سلاحه وبيتفلت حوليه في رعب شديد

محسن : خليكو ف شكل ديرة متماسك هنتحرك ف الشارع اللي جاي هشان ندخل الهيبر

وبيفضلو مشين ف شكل ديرة لحد ما وصلو ودخلو الهيبر وشكله يقبض القلب الباب الاوتومتك قزازه مكسر والنور بيرعش وفي اثار رصاص في السقف
و الرفوف بتاعة الطلبات حجات منها واقع علي الارض و الارض عيلها يجي 8/7 جثث

شريف : (بصوت واطي ) هوا ايه اللي حصل هنا واي كل الجثث دول

يوسف : (بصوت واطي ) باين انها عركة او حد كان بيسرق

محسن : (بحزم ) المهم نلم طلبات اكل وشرب من هنا ونمشي بسرعة قبل اي حاجا ما تحصل ..يلا بسرعة

بيبداو ينتشرو ف المكان ويكل واحد يلم اكل وشرب ف شنطة علي ضهره منغير صوت ويوسف بيروح نحية ركن المجمدات وبيلمح حاجا نشفت الدم ف عروقه بيلمح مصاب بس اعمة عنيه الاتنين مفقوعين وبيهز دماغه كانه بيحاول يسمع حاجا وبيتلفت حولين نفسه وبيشمشم ويسف بيشوف شريف وهوا بيضور ومش شايف المصاب اللي ورا ضهره فا بيطلع يوسف بيتسحب نحية المصاب والمصاب ماشي ورا صوت الخروشة اللي بيعمله شريف

يوسف : حاسب يا شريف

وبيرزع ب المسورة الحديد اللي معاه اول المصاب لما بيتلفت نحية صوته وبيفضل يرزع ب هسترية علي دامغ المصاب لحد ما بتتفتت وبيغرقو ددمم هوا و شريف

شريف : اء ... اء اء.. انت انقذتني !!

يوسف : ............. ( ومندهش وباصص علي الجثة علي الارض )

وفجئة بيسمعو صوت من اوضة معدات النضافة اللي جنبهم وبيتسحبو ل نحيتها واول ما بيفتحو الباب ...... بيلاقو بنت عمالة تعيط ووخدة وضع الجنين ومتسخبية

شريف : انتي يا ... يا انسة انتي يا بت

البنت بتوقف عياط وبتفتح عنيها وتبص نحيتهم

البنت : ارجوك خد كل حاجا انت عايزها وسبني اعيش ونبي ونبي متموتنيش.....

شريف : اموت مين انتي ايه اللي دخلك هنا وبتعيطي ليه

البنت : انا ...اء ....انا شغالة هنا ف التنضيف و فجئة في ناس كتير ...كتير اوي دخلو و بقو يسرقو يضرربو نار ف المكان هنا وانا استخبيت من الخوف

يوسف : ........ طيب تعالي في مكان .... امان احنا ملمومين فيه كلنا وهنطلع علي معسكر تابع ل الجيش بس هنجمع شوية حجات من هنا وهنمشي تمام ؟

البنت : ماشي

وشريف باصصله ب اندهاش ...... بيطلعو يكملو تدوير علي اي اكل و شرب ف المكان

لحد ما بيلمو كل حاجا وكله تمام وبيتقابلو عند الباب

محسن : مين دي يا شريف

شريف : .......

يوسف : دي .... دي احا تسدق معرفش اسمها لحد دلوقت انتي اسم ايه

البنت : ميرنا

يوسف : دي ميرنا

محسن : لا يا شيخ تسدق فاجئتني .. ظهرة امتي لاقيتوها فين ؟؟

يوسف : كانت مستخبية ف اوضة ادوات التنضيف اللي جوا

شريف : محسن مش وقت س و ج دلوقت لما نرجع ابقي حقق برحتك

محسن : ...... ماشي يلا

وبيطلعو وهما في شكل دايرة ومشين من الشارع في حذر شديد لحد ما بيوصلو البيت وبيدخلو والكل مبحلق في ميرنا ومش فهمين حاجا

جورج : يوسف هوا انت ليه غرقان ددمم كدا ليه ؟

يوسف : ............. ( وسبهم ودخل الحمام )

محسن : شريف انطق البت دي ظهرة فين ولا لاقيتوها فين

ميرنا : انا كنت مستخبية ف اوضة ادوات التنضيف ... انا اصلا شغالة ف الهيبر و ....... ( بتاخد نفسها ) اليوم كان ماشي عادي جدا لحد ما فجئة لاقينا ناس كتير بيكسرو ويضربو نار ويسرقو ف الهيبر مغير سبب وبعدها في واحد منهم وقع علي الارض لوحده وبضي يتشنج وقام وفضل يضرب فيهم وانا دلخت استخبيت ف اوضة المعدات

محسن : احيه دا كدا الفيرس بيتشكل باكتر من شكل

جورج : يعني ايه ؟

كريم : انا هقلكو يعني ايه يعني محسن بيه هوا و الشلة الكرام لازم يقولونا كل حاجا عشان مش هينفع نفضل وقفين حميير كدا كتير

محسن : (بتنهيدة ) .... تمام انا هقلوكو علي كل حاجا نعرفها ...... المفروض ان الفيرس دا مزيج بين سعار الكللابب و غرائز البشر المدفونة و المفروض انه كان من ضمن مجموعة فيروسات اترمت علي مصر ف حرب بايولوجية سرية حصلت و...

متيلدا : معلش بس يابني حرب ... حرب ازاي يعني حرب حصلت وعرفناش كا مواطنين يعني ؟؟

محسن : عارف ان الموضوع مش مفهوم شوية بس الدولة اكتشفت متاخر ان في اصل جها ورا الفيروسات يعني زي كرونا والفطر الابيد و الاسود و الاصفر وزي السعار البشر اللي هوا موجود دلوقتي بس اللي حصل وكان مفاجئة انه انتشر ف العالم كله تقريبا مافيش غير كوريا الشمالية وهنكونج واستراليا وجزيرة برمودة وشوية الجزر اللي مصستقلة ف العالم يعني المليد و الكاناري وجزر القمر والجزر اللي زيهم

كريم : وايه هوا حوار ان الفيرس بيتشكل دا ؟؟؟

محسن : المفروض ان حسب البحوث اللي حصل ف الاسبوعين اللي فاتو ان الفيرس بيكون سابت علي شكل واحد بس اللي ميرنا قالته معناه ان في اكتر من شكل ل الفيرس و لتحويله ل البشر واكتر من شكل

جورج : يانهار اسود و منيل

كريم : واي اسود دا السواد ب شكله الخام

ميرنا : ...... معلش انا درسة طب بس مش فهمة حاجا وحدة هوا الفيروس دا هوا هوا اللي كان منتشر ف الفيدوهات اللي علي النت من اسبوعين ؟

كريم : يااااه دي جية ف اخر الفيلم الهندي تسال مين بيحب مين

ميرنا : نعم ؟؟

محسن : افندم ؟؟؟

كريم : يعني مافيش وقت يما احنا ممكن نموت ف اي لحظة لو مجمعناش الرديو اللي الراجل دا عيزه ( وبيشاور علي كرم ) اوعدك او ما نجمعه هفهمك كل حاجا

محسن : انت عندك حق انتو جبتو ايه يا شريف من الطلبات ؟

شريف : احنا رحنا الهيبر جبنا اكل وشرب و حجات كتير منها البلاستر العازل وكل حاجا لقناها هناك تنفع تتاخد خدناها انا و يوسف

كرم : كدا مش ناقص غير......

فجئة بيسمعو الباب الحديد بيخبط بكل هستيري واكن اللي بيخبط هربان من الجحيم و

الجزء خلص يا معلم نكمل ف الجزء اللي جاي متنساش تقول رايك وتفم عليا كدا يلا انجوي

اهو رجعت بسرعة عشان مش تزعلو

الجزء الثالث

وصف ميرنا

(( ميرنا سنها 23 طولها 169 سم وزنها 70 جسمها شبه جسم ميرنا المهندس شعرها لونه بني وعنيها لونها عسلي خريجة طب ))

محسن : انت عندك حق انتو جبتو ايه يا شريف من الطلبات ؟

شريف : احنا رحنا الهيبر جبنا اكل وشرب و حجات كتير منها البلاستر العازل وكل حاجا لقناها هناك تنفع تتاخد خدناها انا و يوسف وانت ما كنت معانا جبت ايه بقي انت

محسن : جبت طلابات اكل كتير

كرم : كدا مش ناقص غير......

فجئة بيسمعو الباب الحديد بيخبط بشكل هستيري واكن اللي بيخبط هربان من الجحيم و

محسن : محدش يتحرك معتصم تعال معاية نشوف في ايه !!

وبيتحرك محسن و معتصم وهما بيطلعو مسدساتهم من اجربتها

محسن : مين ؟؟ مين برا

شخص : ارجوك افتح بسرعة المصابين هيقتلوني انا وعليتي

بيطلع كريم يفتح الباب و الكل بيكون مزهول ومحسن بيكون متعصب من التصرف السريع دا واول ما الاسرة بتدخل بيكون في مصاب هيهجم عليهم و كريم بيديله ب رجله يوقعه برا ويدخل ويقفل الباب بسرعة و المصاب بيقوم يرزع ف الباب وعمال يرمي نفسه عليه لحد لما مش بيلاقي رد فا بيمشي وهوا بيتهز

وبيفضلو يخدو نفسهم دقيقتين

الشخص : شكرا انك .... انقذتنة بجد شكرا ... انا اسمي حسام

محسن : معلش بس انت عرفت ازاي ان في حد هنا ؟؟

حسام :انا شفت ناس دخلو الهيبر و جابو طلابات وطلعو فضلت مركز معاهم من ... علي السطح بتاع بيتي لحد ما عرفت هما دخلو فين وحسيت انهم مش هيذوني انا ومراتي لو طلبنا المساعدة

يوسف ( وهوا طالع من جوا ) : اكيد مش هنذيكو بس ممكن افهم انتو مين

حسام : انا حسام الشاعر جارك علي بعد شارين العمارة اللي جمب الهيبر ودي مراتي دوكتورة سهير وابني يا دوب كام شهر مش اكتر

يوسف : انا يوسف ودا كريم ودا تقريبا الرائد محسن ودا جورج

كريم : يابني انت يا بغل سايبهم وقفين كدا ف المدخل و الهوا الساقع وشايف معاهم ط.ف.ل اتفضلو يا جماعة انتو واقفين كدا ليه

محسن : انت يا عم الحبوب انت وهوا اتفضلو فين وانا ايه يضمنلي انهم مش مصابين ب الفيروس ؟؟

كريم : هوا في اكتر من انهم بيتكلمو قدمنا عادي اهو ؟؟

محسن : ..........

كريم : اتفضلو يا جماعة

وبيدخل كريم ويوسف ومحسن و حسام ومراته وهيا شيلة ابنها ف اللفة وابيقعدو يخدو نفسهم بسبب ان الموت كان بعيد عنهمة مسافة ثنية

محسن : كدا احنا بقينا 10 انفار

كريم : حداشر يا معلم متنساش الط.ف.ل

يوسف : مش هتفرق قوي ... حد يفهمني هنمشي هنغور من هنا نمشي ازاي ؟؟

كرم : وريني الحاجا اللي جبتوها ( وقام ينعكش ف الاكياس )

كرم : كدا يبقي نقصني نحاس عشان اعمل ضفيرة و بوردة الكترونية و المايك و السماعة

حسام : معلش هتدخل بس هوا انتو بتعملو ايه ؟؟

محسن : ( بشك ) بتسال ليه

حسام : ( بقلق ) لا ابدا كنت حابب اعرف

كريم : بنعمل راديو موجة بعيدة

كرم : عشان احاول اتواصل مع المعسكر

حسام : ؟؟ معسكر ايه

كرم : معسكر تابع للجيش بيجمعو....

محسن : هوا انت مش واخد بالك انك بتسال كتير واسئلة ف الغميق ؟

كريم : هوا في ايه انا حاسس حاجا من كلامك

متليدة ظهر عليها علامات القلق هيا و جروج

يوسف : وانا كمان شامم ريحة مش تمام ف كلامو

محسن : في ان البيه دا ظهر فجئة وعمال يسال كتير واسئلته مش بتاعت واحد عاوز يفهم او حاجا شبه كدا اسئلته بتاعت جسوس

حسام : جسوس ؟؟؟

معتصم : باس اهدو شوية اهدو ... معلش يا محسن ممكن تيجي معاية علي جمب ... تعال بس متنحش

وبيخده وبيروحو علي جمب نحية سلم البيت الداخلي

ف النحية التانية عند حسام و كريم و يوسف

حسام : معلش انا عملتلكو مشكلة انا همشي يلا يا اسيا ( ولاسة هيقومو )

كريم : اقد بس اهد كدا حقك عليا وعلش هما كدا متنساش ان الفيروس و الوباء دا تاعب اعصاب الكل

عند معتصم ومحسن

معتصم : في ايه مالك .. انا طول فطرة خدمتي معاك وانا عرفك انك هادي ديمة

محسن : ...........

معتصم : مراتك و بنتك وموجدين ف المعسكر وفي هناك اكتر من 30 ظابطة و50 ظابط وازيد من 100 عسكري تامين فيك ايه بقي

محسن : .... وحشوني بقالي ازيد من اسبوع مشفتهمش وحاسس ان في حاجا مش تمام حصلة ف المعسكر

معتصم : طيب بس دا مش معناه انك تشك ف اللي حوليك انا عارف ان حسك الامني عالي بس مش لدرجة انك كنت هتحاكم الراجل بقدية تخابر عشان بيسال شوية اسئلة

محسن : مش عارف حاسس انه وراه حاجا مخبي حاجا !!

معتصم : يا ام انت بس اللي اعصابك تعبانة شوية

محسن : ..... مش عارف يمكن

وبيرجع معتصم و محسن عند الباقي

محسن : يا كرم احنا كدا ناقصنا كدا ايه قلتلي

كرم : كدا يبقي نقصني نحاس عشان اعمل ضفيرة و بوردة الكترونية و المايك و السماعة

كريم : ينفع ماوس او كيبورد عشان تاخد منهم النحاس ؟؟

كرم : ينفع

بيقوم كريم يدخل اوضته ويطلع معاه الماوس و الكيبورد

كريم : اتفضل

كرم : تمام فاضل كدا مايك سماعة وبوردة....

متيلدا : يابني انت نسيت الراديو اللي قلت عليه ؟؟

كرم : اوفف انا فعلة نسيت يبقي ناقصني الراديو و سماعة....

يوسف : تمام و**** حفظتهم

شريف : تمام يلا نطلع نجيب الراديو والحجات الباقية

يوسف : نطلع فين يا معلم انت مش واخد بالك ان الدنية بتليل ومش هنشوف حاجا غير المصابين اللي برا

شريف : عادي ايه يعني هنطلع نروح بيت جورج ونشوف بقي هنجيب السماعة و المايك منين هما و البوردة

محسن : هوا انت بيتك فين يا جورج

جورج : البيت اللي جنبنا

محسن : كدا محلولة يبقي ننزل عليه من السطح

يوسف : وهننزل ازاي ؟؟

شريف : اي حبال غسيل اي حاجا تتربط يعني ملايات سراير

كريم : في حبال ليف اللي هيا الصفرة عرفها ؟؟

شريف : اه عرفها

قام كريم ودخل المطبخ جاب لفة الحبل ورجع

كريم : اتفضل

شريف : هوا دا الكلام

وبياخد الفة الحبل وبيلف وبيقيص وبيظبط الحبال وبيقطعه ويظبط ضفيرة كبيرة و طويلة

بعد 10 دقايق

شريف : تمام انا خلصت

محسن : تمام يلا بينا

يوسف : يلا

وبيتجمعو وطلعو السطح ويبدائو يدلدلو الحبل ل السطح بتاع جورج عشان بيت جورج اوطي من بيت كريم ب دور وبيبدئو ينزلو واحد ورا التاني

علي سطح بيت جورج

يوسف : طيب كدا نزلنا هنعمل ايه دلوقتي ؟

محسن : هننزل بس ب حذر وهندور علي الي هندفري والراديو واي حاجا موجود فيها بوردة ..شفت الموضوع سهل ازاي ؟

شريف : سهل طبعة سهل لما مصاب ينط يبلعني وانا واقف يبقي سهلة

شريف و محسن بيطلعو مسدستهم من اجربتها وبيوسف بيمسك المسورة الحديد بتعته ب هدوء وبيمشو نحية الباب بتاع السطح في حذر

يوسف : 1 ..2..3

وبيخبط الباب ب رجله من عند القفل بيكسره بسبب ان الباب شخب اي كلام ومقفول ب رزة وكالون رخاص وبينزلو بي حذر شديد علي السلم

شريف : (بصوت واطي ) هوا شقة جورج ف الدور دا ولا اللي تحت

يوسف : ( بصوت اوطي ) لا اللي تحت

وبيكملو نزول علي تحت

محسن : (بصوت واطي ) هيا دي الشقة صح ؟؟

يوسف : (بصوت واطي ) ايوة

بيلتفو هما التلاتة حولين باب الشقة ومحسن بيضرب طلقة ف مكان المفتاح والباب يبتفتح وبيتسحبو ف حذر ل جوا وبيبدائو يضورو علي الراديو

محسن : بيطلع من اوضة كان بيضور فيها

محسن : (بصوت واطي شوية ) يا شريف يت يوسف انا لاقيت الراديو

بيطلع شريف هوا و يوسف

شريف : تمام انا لاقيت هندفير ف الاوضة دي يلا بينا

يوسف : تمام يلا بينا

وفجئة بيطلع مصاب من بير السلم وبيهجم علي شريف وهوا ف الهوا بينط علي شريف بيكون يوسف رزعه ب المسورة ف دماغه خل ب اتزانه وقعه علي الارض وفضل يضرب علي دماقه لحد لما بقت عجين

شريف : ( بياخد نفسه من الخضة ) انت .. انت انقذتني تاني

محسن : هوا انقذك اولاني اصلا

شريف : اه واحنا ف الهيبر كان في مصاب كان في مصاب هيقتلي ويوسف دشمله زي دا

محسن : مممممم انت سريع التسرف يا يوسف

يوسف : يا عم بوسني ف بوقي دا وقته ما تيلا يا جدع

وبيتحركو هما التلاتة وبيطلعو علي السطح بتاع كريم وبيقبلهم محسن هناك

محسن : ايه دا مالك متغرق ددمم كدا ليه ؟؟

يوسف : كنت بعملكو صلصلة و الخلاط ضرب ف وشي .. دا وقته انتو حبكتلكو تسالو دلوقتي

وبينزلو ل كرم و الباقي ويوسف بيخض ياخد دش ويلبس اي حاجا من دولاب كريم

وكل اللي موجودين علي وشهم 100 سوال

محسن : كرم الامل كله دلوقت علي البتاع اللي انت هتعمله فا لو مش مضمون قول

كرم : لا يا ريس مضمون اكيد

محسن : تمام ابدا

كرم : بس كدا ناقصني البوردة و المايك

كريم : ينفع تسلك حالك ب سماعة هند فري مقوعة منها الودنين ؟؟

كرم : مش فيها مايك

كريم : اه

كرم : تمام ماشي الحال .. طيب و البوردة

حسام : معلش اني هتدخل بس ان ممكن تشبك المكونات منغير بوردة .. عادي يعني

كرم : (وعلي وشه علامة تعجب ) وا انت بتفهم ف الاكترونيات

حسام : انا مهندس كومبيوتر وفني هردوير

كرم : يبقي هتساعدني ف الراديو دا

حسام : معنديش مانع

كل دا ويوسف واقف علي جمب و مسهم ومش موجود معاهم اصلا وكريم بيلاحظ وبيرح لعنده

كريم : مالك سارح وحسك مش معانا .. يبني ... انت ياه بكلمك

يوسف : ايه ؟ .. معلش يا كريم مش مركز شوية

كريم : ايوة ليه

يوسف : انت خنزير بري يلا .. ايه احنة ف 10 سعات بس اتشقلب حلنا ولسة منعرفش هنخرج من هنا ولا لا

كريم : ايه حيلك ي عم القطر مين قلك اني مش خايف واني مش مرعوب

يوسف : قفل علي الكلام جورج جاي

وبيدخل عليهم جورج

جورج : بقلك ايه يا يوسف انا لاحظت ان الكل بداء يجوع ما تعل اكل وانا هسعدك

يوسف : لا يا خويا انا بعرف اعمل اكل لوحدي بلاش انت بتلبخني مش بعرف اقف منك

بيقول يوسف بصوت مسموع

يوسف : يا جماعة انا هعمل اكل حد حابب يساعد

متيلدا بترفع ايدها هيا و ميرنا واسيا بتبص ل جوزها وحسام بشاورلها ب الموفقة وابترفع ايدها هيا كمان

يوسف : طيب كدا تمام انا ف المطبخ اللي هيساعد يجي

وبيدخل يوسف ومتيلدا و ميرنا و اسيا المطبخ يعملو اكل

برا ف الصالة

كرم وحسام قعدين حولين الطربيزة بيجمعو ف المكوانت بتاعة الراديو اللي كرم بيعمله

ومعتصم و شريف وقفين تامين عند باب الشقة وقرب المدخل بتاع البيت ومحسن طلع علي السطح يشرب سيجارة

وكريم و جورج قعدين علي كنبة الاتريه وابن حسام واسيا ملفوف ف الفلة ونايم علي الكنبة التانية

بعد 45 دقيقة

يوسف بيطلع وهوا ومتيلدة وميرنا واسيا من المطبخ وبيكونو عملو رز وفراخ وشوربة و ملوخية ولسان عصفور

(ولي هيقلي جابو ملوخية منين هفشخة دول سرقين هيبر مش كهربائي سلسيون )

يوسف : يلا يا جورج يا...حسام يا كريم انه المحسن والباقي وتعالو علي ما نرص الاكل

وف 5 دقايق بيكون الكل ملموم حولين طربيزة السوفرة وبياكل ف هدوء وبيبص ل بعض وابن حسام واسيا بيكون صحي وبيعيط و اسيا بتقوم تشيله و تدور علي حاجا ف المظبخ

كريم بيقوم يخش الحمام او بيعمل نفسه داخل الحمام وبيروح المطبخ

كريم : بتدوري علي حاجا ..اقدر اسعدك

اسيا : ا....اء... اه .. في اي لبن هنا

كريم : انا عندي لبن نيدو ينفع ل البيبي صح ؟

اسيا ..اه ينفع ..فين هوا

كريم : عندك ف النملية اللي هناك

اسيا : ماشي شكرا يا...

كريم : كريم

اسيا : ( وهيا بتبتسم ) شكرا يا كريم

وبيرجع كريم بيلاقيهم كلو وخلصو

وبيقوم حسام وكرم يكملو تجميع ف الحاجات بتاعة الراديو وشريف ومعتصم بيطلعو عند الباب بتاع البيت من جوا ومحسن بيطلع يراقب الجو من علي السطح

وشوية وبيكون حسام و كرم خلصو وبداو ف محولة لقت اشارة المعسك وفعلا بيلقتوها وكلهم بيكونو مبسوطين فشخ

شخص من المعسك : مين علي الراديو ((صوت تشيوش شششش)) مين علي الراديو ؟؟

كرم : فرقة 619 نقل مدنين

الشخص : ابداء الاشارة ((شششش)) ابداء

كرم : محتاجين ناقلة جنود تسيع ل اكتر من 15 مدني

الشخص : مكانك ((شششششش)) ارسل احداثيات مكانك

كرم : احنا موجودين ف منطقة د تحت الانشاء مدن الاسكان الجديد

الشخص : خلال ((شششششش))

وفجئة الارسال بيقطع

كرم : لا لا والعدرة ما وقتك انك تقطع دلوقت

فجئة الاسال بيرجع علي

الشخص : ((شششش)) 6 ساعات فخلال 6 ساعات هتوصلكو ناقلة

وبيقطع تاني عشان شحن اللاسلكي بيكون خلص

كلهم بيفرحو وبيحضنو بعض انهم خلاص هيمشو من هنا اخيرا وبيكن الوقت اتاخر والساعة دخلة علي 1 بليل

محسن : (وعلي وشه عليمات الفرح ) تمام حلو اوي كدا لازم ننام كلنة عشان هما 6 ساعات ونمشي من هنا

شريف : بس هنام ازاي

كريم : محلولة الشقة دي 3 اوض الحريم ف اوضة وانا و جورج يوسف ف اوضة وانتو ف اوضة

يوسف : بس ثواني كدا السراير مش هتكفي

كرم : محلولة نفرش الضهريات و المقاعد بتاعة الانتريه علي الارض

محسن : جميل يلا بينا نعمل كدا

بعد 15 دقيقة

بيكون الكل فعلة داخل علي اوضه عشان ينام بس القدر يلعب لعبة وسخة وبعد نص ساعة متيلدا بتقوم عتخش الحمام ولما بتطلع بتقابل معتصم

متيلدا : (ب ارتباك ) انت .. انت صاحي ليه

معتصم : بشرب تشربي

متيلدا : مش عتشانة

معتصم : مش ميه

متيلدا : (ب استغراب ) نعم امال ايه

معتصم : (وهوا بيقرب منها ) لبن

متيلدا بتزقه فا بيرزعها ب القلم ومبيمسكها فا بتهرب منه لعي اوضة الحريم كل دا بيحص وفي حد مش باي من الضلمة بيشوف كل دا من اوضة الرجالة ولما معتصم بيلمحه بيدخل جوا ومعتصم بيروح ينام

الصبح الساعة 6:30

محسن بيصحة وبيصحي كل الي معاه ف اوضهم وبيطلع يخب علي الاوضتين يصحيهم وبيبداو يصحو ويجهزو كل حاجا وبيلمو كل حاجا هيزنها ف اكياس وبيسمعو صوت الريش الناقل و الجنود اللي فيها بيدربي نار علي المصابين لحد لما بيخلصوهم و بيطلع محسن و شريف ومعتصم وكرم وكريم ويوسف وجورج وحسام واسيا وهيا شيلة ابنها وميرنا ومتيلدا وبيطلعو علي مكان الناقلة بيفضلو يهروليو او يعتبر مشي سريع شوية لحد ما بيوصولو

كرم : يا انهر اسود انا نسيت الكيس اللي فيه تجميعة الراديو

معتصم : هجيبه انا وجورج

جورج بيبصلهم ب خضة ولاكن بستجمع شجعته وبتترسم علي وشه ابتسامة شيطانية

جورج : تمام يلا يا معتصم ( وهوا بيبصله ب قرف )

و الكل بيرطب ف الناقلة ماعدة جورج و معتصم

محسن : متقلقوش هنستناكو

العسكري اللي ف الناقلة : مش هينفع يا فنتدم...

محسن : انا الرائد محسن السروجي قائد فرقة 619 دا امر نفذ الامر

العسكري : تمام يا فندم

وبيطلع جورج جري علي البيت ومعتصم بيحصله بس بيتباطئ وبيطلع المسدس بتاعه من جمبه ف الطريق وبيدخل البيت وهوا بيتسحب وبيضور علي جورج

معتصم : (ف سره ) مكنتش عايز كدا ولاكن انت اللي شفتني

وبيدور عليه لحد ما بيشوف جزمت جورج من تحت الستارة بتاعة الشباك الاوضة وبيصوب المسدس عليه وفجئة جورج بيطلع من الدولاب اللي جمب معتصم وبيوقع منه المسدس وبيضربه ب ايد الهون وفجئة بيلاقو مصاب وبقه بينزل ددمم وهنيه مقلوبة واقف عند باب الاوضة وبيهجم علي جورج ولاكن جوج بيتفداه فا المصاب بيقع علي معتصم علي الارض وبيفضل يض فيه وجورج بيسحب الكيس بتاع الراديو المفكك وبيطلع يجري للشارع وبيري من اكتر من مصاب بيظهرو فجئة وهوا ماسك الكيس بتاع الراديو وبيجري لحد الناقلة والكل بيشوفه وهوا بيجري من المصابين ب اقصي ما عنده من سرعة واول ما بينط جوا الناقلة بيكون في مصاب بينط وره محسن بيضربه ب النار يوقع من الناقلة وهيا بترتفع ف الجو

محسن : في معتصم يا جورج ؟؟

جورج : (وهوا بياخد نفسه وهيموت من كتر الجري) فيه ... في مصاببين هجمو علينا .... وهوا اتهاجم عليه من مصاب حاولت انقذه .. معرفتش (وبيمثل انه بيعيط

=========
== فلاش باك==
=========
========================================================================

لما كان جورج بيجري ورايح البيت

جورج : ( جوا دماغه ) كويس يا كسمك كنت ناوي اسلم الفيديو ل محسن وافضحك جيت ل قدرك ب نفسك

ولاما وصل البيت و استخبة سمع معتصم وهوا بيكلم نفسه وتئاكد من اللي كان كان ناوي يعمله

========================================================================
=============
==باك من الفلاش باك==
=============

والكل بيححزن علي موت معتصم ماعدا جورج ملاكن مش مبين ويوسف ومشي مبين برضو ولاكن هتعرفو يوسف ليه مش زعلان قدام

وبتكون الناقلة ف الطريق ل المعسكر وفجئة

اسف بجد ان الجزء خلص لحد هنا ولاكن دا عشان انا اصلاة عيان و في المستشفة بس اوعدكو ان الجزء الجاي هيكون اقو 100 مرة من دا

اهو رجعت بسرعة اهو

الجزء الرابع

ف الاول دا وصف شخصيات الجزء اللي فات شعان بعد كدا نعمل وصف كل شخصية لما تظهر

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(( حسام طوله 182 و وزنه 78 جسمه عادي بس مشدود شعره بني غامق وعنيه عسلي من الاخر مصري عبقري هردوير ))
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(( اسيا طولها 176 وزنها لا معرفش اسال حسام وشعرها اسود وعنيها بني ولبسة نضارة فلات فرنساوي خريجة حقوق ))

وبتكون الناقلة ف طريقة ل المعسكر وفجئة

------------------------------

الجزء الرابع

------------------------------

وفجئة لا محصلش حاجا دانا بزولك عشان تفوق وتصحصح معاية كدا ها

وبتفضل مشية الناقلة ف طريقة ل المعسكر و الكل ساكت ف حزن ماعدا جورج و يوسف وهنعرف ليه قدام لحد ما بتوصل ل المعسكر بعد 4 ساعات

عسكري : (( ف الراديو بتاع الناقلة )) اذن هبوط ناقلة 18 تطلب اذن هبوط

شخص : ((في الرديو )) اذن الهبوط مقبول منطقة الهبوط مخيم الكشف

بتتحرك الناقلة ل قدام و الكل مصعوق من شكل الحياه اللي ف المعسكر وان في اكتر من 200/300 شخص عيشين هنا والمعسكر كبير فشخ بتوصل الناقلة ل منطقة مليانة خيم لونها ابيض وعليها اعلام حمرة وتهبظ الناقلة فوق علامة H مخصصة ل الناقلات وبينزل محسن وبيرتبهم ف طبور وبيكلم عسكري الحراسة

محسن : دكتورة نجلاء جوا

عسكري الحراسة : ايوا يا فندم

بيدخل محسن

محسن : نجلاء

(( نجلاء 30 سنه طولها 168 سم وزنها 64 شبه نيكي ميناج بشرتها سمرة جسمها كريفي ميلف علي ابوه مشدود وشعرها اسود فحم وعنيها بوني وشفيفها كبيرة دكتورة ف المعسكر مسولة عن الكشوفات ))

نجلاء : (( ب ارتباك خفيف )) محسن !! ..ازيك عامل ايه

محسن : هكون احسن لو جيتي عملتيلي كشف حرارة واذن دخول

نجلاء : ماشي خليك عندك وانا جيالك

وبتلبس كمامة و وبتسحب مقياس حرارة وف الايد التنية مسدس وبترحله

محسن : طب وليه طيب البتاع دا دانا اللي معلمك ازاي تمسكيه

نجلاء : نعم !!

محسن : المسدس يا نوجة

نجلاء : اه بحسب !!

محسن : صحيح مشفتيش ثريا (( مراته ))

نجلاء : (بارتباك ) ..ايه ..اه ..اء ..لا مشفتهاش

محسن : (( بشك )) مالك يا بت انتي عبيطة ولا ايه

نجلاء : تمام اتحرك انت علي ماعملك الاذن واختمهولك

محسن : طب بقول ايه

نجلاء : ايه ؟؟

محسن : (( ب ارهاق )) الجماعة اللي برة دول خليكي معاهم وخلصيلهم كل الاوزونات و التحليل وابعتيهم علي ادارة التوظيف ماشي ؟

نجلاء : هيكون ماشي لو قلتلي هتجبلي ايه من برا

محسن : (( بزهق )) شوفي عيزة ايه

نجلاء : انا هشحت خلاص انا هعوز اي مضادات حيوية تلاقيها ف وشك واي مسكنات حتي لو متجدولة انا دخلهم ف الخباثة

محسن : ماشي مش عيزة حاجا ليكي انتي ؟؟

نجلاء : **** يخليك لعيالك روح يا عم انت فاتح بقالة

محسن : ماشي

وبيمشي محسن وهوا مخيم علي الحزن علي معتصم

وبيفضل بيتمشي لحد ما بيوصل ل منطقة كبيرة مليانة خيم ب احجام مختلفة وبيدخل خيمة بتعته وبيدخل

محسن : انا جيييت

مارته وبنته بيجرو عليه يحضنوه

ملك : (( اصغر شخص موجود ف المعسكر )) انا زعلانة منك

محسن : ليه ؟؟ هوا انا اقدر ازعل القمر

ملك : نسيت الشوكلت بتعتي

محسن : ((وهوا بيطلع من حيبه الشوكلت )) فعلة انا نسيت الشوكلت بتاعو ملوكة عشان انا اب نوتي

و البنت بتفرح وبتحضنه

ثريا : طب وانا بنت كلب يعني ؟؟

(( ثريا 25 سنه طولها 172 وزنها 65 جسمها عامل زي ريم البارودي عندها نسة خفيفة بطن وشعرها بني فاتح ولون عنيها خضرة خريجة تجارة ))

محسن : (( وهوا بيطلع الشوكلت التانية )) لولا ان ابوكي **** يرحمه كان عزيز عليا مكنتش ادتهالك

وثريا بتفرح زي العيال وبتحضنه

عند كريم ويوسف

بيكون يوسف خلص كشف ومستني كريم يخلص نجلاء بتقيس الضغط ل كريم وهوا متنح ف شق بزازها اللي باين من التوب بتاع البدي اللي من تحت البلطو

يوسف : يابني خلص انت ايه محدث دكترة ؟؟

كريم : يا عم ما تغور انت شوف دهية اقعد فيها

يوسف : بقولك ايه يا دوكتورة نجلاء متنسيش تكشفيله عليه

نجلاء : نععم !!

يوسف : اللي ف بطنه اصله بعيد عنك وعن السمعين كان بيتوحم علي سماعة وبلطو 😂

ونجلاء بتضحك من الصدمة

كريم : غور ياه دانت بضان كلبة

نجلاء : انا خلصت تقضر تستني برا لحد ما اعملك صحيفة خضرة واذن واحولك علي منطقة التوظيف

يوسف : ابسط اهو يا ابن المحظوظة هنشغلك غزية 😂

بتكون نجلاء فكت جهاز قياس الضغط من علي ايد كريم وكريم بيجري ورا يوسف ونجلاء بتضحك

وبيفضلو يضربو بعض ب هزار لح ما بيخبطو ف واحد عامل زي ضرفة الباب

كريم : احنا اسفين

الشحص : اسفين ايه حد يعمل كدا

كريم : انا اسف معلش

فا الشخص حب يشوف نفسه

الشخص : اسفين ايه يا حيوان انت و هوا ايه ؟ اللي بتعملوه دا زريبة ابوكم هيا

يوسف : خخخخخخخخخخخخخ احا انت هتظيط عشان شفته بيكلمك ب ادب

الشخص : انت بتشخرلي يا كس امك دانا هطلع كسمين ام اللي جابك

بيكون يوسف مسك فيه ورزعه بونيتين ورا بعض ف منخيره و العساكر اتلمو يحجزو ما بينهم لحد ما محسن وصل هوا و شريف

محسن : بااااس اهدي انت وهوا ((والكل بيسكت))

الشخص : محسن السروجي يا اهلا هما دول اللي انت رحت جبتهم يا خويا شوية الحوش و الجربيع دول ((بيبص ل يوسف )) ان ما علقتك وسبت المصابين يكلو منك حتي حتي ابقي راجل خول

كريم : طيب يلا يا خول من هنا اصلي انا هسيبك تلمسه

محسن : انت يبني انت وهوا في ايه بيحصل هنا ما تفهمني يا سيادت اللوة

كريم : يا عم محسن يوسف فضل يبيض عليا شوية وانا ف خيمة اكخشف اللي انت سبتني فيها قمت جريت وراه نضبش ف بعض خبطنة ف الجدع دا بقله اسف عمال يظيط ف الدور ويرسم نفسه

الشخص : ورحمة امي لانيكك انت وهوا .... يا عوض يا جابر يا جبر امسكو المنايك دول و ارموهم ف الحجز الانفرادي لحد ما افوق لهم

وفجأة كريم ويوسف يتصدمو ب 3 حيطان بيكتفوهم ويسحبوهم علي زنزتنة انفرادي علي اخر حدود المعسكر ومحسن واقف مش عارف يتصرف ازاي ولا يعمل ايه

وبيوصلو جابر و جبر و عوض وبيرمو يوسف و كريم ف الزنزاة وهيا عبارة عن اوضة ف بيت قديم جوا المعسكر وبيرموهم جوا وشوية وقت وبيسمعو

شخص : بس بسسس انت يلا انت وهوا انتو عمي

كريم : احا انت مين انت كمان

يوسف : انت مين يا عم

الشخص : وانت مال امك

يوسف : خخخخخ وحيات امي لو كنت مفكوك لا انيكك

الشخص : تحب افكك

يوسف : ........

الشخص : بقلك ايه انتو شكلكو كترتو ف الكلام مع حد بره صح .. رتبته ايه ؟

كريم : للوة تقريبا

الشخص : خخخخ احا علي الضحك دانتو هتتفشخو لو مهربتوش من هنا فورا

يوسف : ودا يبقي ازاي يا جهبذ زمانك

الشخص : انا هربت من هنا 12 مرة قبل كدا

كريم : هههه والمفروض اصدقك .. مانت قاعد قدامنة اهو

الشخص : مانا لما بوصل عند السور مش بعرف اعديه وبيتقبض عليا تاني .. وتالت .. ورابع

الشخص : انا هفككو ونطلع من هنا بليل نوصل عند السور واحد فيكو يشبكلي اطلع واسحبكو اشطي ولا ايه ؟؟

يوسف : انا مش هستني لما نطلع بليل يلا دلوقتي بس ف لاول انيك ابن العرص اللي شتمني

الشخص : لا خليك صنيعي بليل محدش هيشوف حاجا والضلمة ستارة

كريم : لا يا عم انا و هوا اكيد محسن هيتصرف

يوسف : ماشي اديني مستني لبليل لو محسن متصرفش مش هستني لما اتعلق من رقبتي

وفجئة لا متخفش الجزء لسة مكمل

وفجئة بيدخل محسن يفك القفزان من علي اديهم ويفك سلاسل الشخص اللي بيكلمهم

محسن : برعي دي اخر مرا ههربك فيها ملكش حجة معاك اتنين يشبكولك وتهربو لحسن هيقتلوكو انتو التلاتة انهردة

يوسف : خد هنا بس استي انت خاين ولا ايه نظامك انت ؟؟

محسن : مافيش وقت انتو هتتعدمو الفجر ولما تهربو برعي يفهمكو علي مهله

وبيسبهم محسن وهوا طالع واحد بيقله

الشخص : انت بتعمل ايه جوا

محسن : . اء .. اء .. وانت مالك اصلا

الشخص : هروح قول ل اللوة عزمي انك كنت جوا عند المعتقلين

محسن : اخلص يا مودي عايز ايه وتسكت

مودي : عايز دا( وبيشاور علي زب محسن )

محسن : انت عارف اني مش بحب كدا هبقي اخلي كرم يجيلك

مودي : قطيعة تاخده دا عيل غشيم وانا مش بحبه

محسن : انت عارف اني بحب مراتي ومش بعمل كدا غير لما بتكون عندها بيريود

مودي : طب بذمتك موحشتكش

محسن : لم نفسك احنا ف حولينا ناس

مودي : بس انت واحشني

محسن : لا روح وانا هشوف فاضي امتي واجيلك

ومودي بيفرح وبيمشي

محسن : **** يحرقك

وبيمشي هوا كمان

عند نجلاء ف خيمة الكشف

نجلاء : (( وهيا بتبص ف صورة ددمم )) انتي ف الشهر الكام

اسيا : شهر ايه ؟؟

نجلاء : انتي حامل ف الشهر الكام صورة الدم اللي معايا بتقول امك حامل بس مش باين ف الشهر الكام

اسيا : ((بتبص ل حسام ب حب و وبتكلم نجلاء )) لا انا معرف اصلا اني حامل

وحسام بتبان علي ملامح القلق

نجلاء : طيب انت المفروض هتستني معايا شوية لحد ما نخلص باقي التحاليل استنين علي الكنبة الخشب اللي برا من النحية دي لحد لما اخلص كشخف الاستاذ

اسيا : طب هوا انا ينفع استني انا مراته ؟

نجلاء : (( بتفكير )) هوا ف العادي مينفعش بس عشان خاطر الننو الجميل دا همشيها المرادي ((وبتلاعب بطن اسيا ))

وشوية وبتكون خلصت كشف اسيا وحسام قعدة مع نفسها

نجلاء : (( مع نفسها )) ينهار اسود لو محسن عرف اني اتسحقت مع ثريا

نفسها : ما تجمدي يا بت مالك وهوا هيعرف منين

نجلاء : من الساعة اللي انستها ف الخيمة بتاعته

نفسها : وايه يعني ما تقليلو مراتك ضظغطها وطي ولا اييح حاجا وانا كنت بكشف عليها

نجلاء : طب ماهو لو ضغط علي ثريا هتخاف وتعرفه

نفسها احا انتي غبية ليه وهوا هيعرف ازاي .. وبعدين احا ماهو كان بينام معاكي ومصوراه خيفة ليه ؟؟

نجلاء : لا شغل الشياطين دا انا مش بحبه وغوري من دماغي

نفسها : خلاص بكسمك انا مشية بس مترجعيش تقوليلي الحقيني

نجلاء : امشي يا شرموطة

عند جورج و امه

ف مكتب التوظيف

شخص : حضرتك خريجة ايه او بتعرفي تعملي ايه

متيلدا : انا خريجة طب بشري

الشخص : ايوا يعني تخصصك ايه ؟؟

متيلدا : نسا و توليد

الشخص : تمام هتدخلي الاوضي اللي ف اخر الممر تاخدي ورق تعينك

الشخص : وانت يا استاذ

جورج : انا ابنها

الشخص : يا سيدي انا مالي ابنها اخوها ابوها حتي انا دخلي ايه .. بتعرف تعمل ايه

جورج : انا دكتور صيدلي

الشخص : تمام هتروح برضو نفس الاوضة اللي ف اخر الممر وتقف ف الطابور وتستلم ورق تعينك

جورج : تمام شكرا

وبيمشو جورج و امه

عند ميرنا

بتكون ميرنا بتتمشي ف المعسكر بعد ما سلمت ورق تعينها ومستنية قرار التعين و الوحدة و المكان اللي هتتعين فيه كا دوكتورة وهيا مشية بتتزن وبتدخل حمام عمومي عبارة عن مبني صغير بي كذا كبينة وبتدخل كبينة وتعمل حمام وهيا ف الكبينا بتسمع صوت من الكبينا اللي جمبها فا بتحط ودنها عشان تسمع في ايه

شخص 1 : ما تمص عدل يا بن اللبوة

شخص 2 : اممممم اعك اكعك اك خخخخ امممم يخربيتك هتموتني

شخص 1 : بس يا بن المتناكة وكمل

شخص 2 : طب علي فكرة انا زهقت وعايزك تمصلي شوية

شخص 1 : ماشي كمل شوية وهمصلك

وبتكون ميرنا مصدومة من اللي بتسمعه وبتلبس وبتطلع من الحمام بسرعة وبتمشي لحد جورج

ميرنا ازيك يا طنط

متيلدا : ازيك يا حبيبة طنط

وبيفضلو يرغو شوية وجورج بيتكلم

جورج : محدش فيكو شاف يوسف وكريم ؟؟

ميرنا : لا

عند كريم و حسام و برعي

كريم : احا يا يوسف !!

يوسف : في ايه يا بني

كريم : احنا نسينا الكلب يسطا

يوسف : كلب ايه .اه افتكرت بس ثنية احنا صحينة و الكلب مش موجود ف البيت

كريم : قصدك ايه حد سربه

برعي انتو بتهرتلو ف ايه؟؟

يوسف : اتك علي صبر هتفهم

كريم : ومين يعني اللي هيمشيه

يوسف : وانا ايش عرفني انا مش برغوت ف فرو ديك امه عشان اعرف

كريم : يعني مين يعني

بقلك ايه تعال نروح ف المعسكر نشوف حاجا مهما ونسبهم يكلو بعض كدا شوية

ف مبنة ادارة الجيش ف المعسكر

شخص 1 : يعني ها اتطورو عليك كلام بس يا سيادة لواء

شخص 2 : .. ايوا

شخص 1 : امال انا وصلني انهم مدو اديهم....

شخص 2 : ما عاش ولا كان ولا هيكون اللي يعرف يعملها

شخص 1 : مش محتاجة عند كدا ولا كدا هيتحبسو ويتبعتو مع مساجين المعسكرات البقية منطقة العمل فا قول لو في حاجا اكتر من الكلام عملوها عشان اوصي عليهم هناك

شخص 2 : بقلك ولا عاش ولا كان

شخص 1 : تمام

ومحسن واقف وعلي وشه علامات الخبث

بعد 8 ساعات

بيكون اللي ليل والكل ف اماكن شغله او ف خيمه و الحراسة قلت شوية

عند حسام و اسيا ف خيمتهم

بيكون حسام منيم اسيا علي ضهرها وشغال

((مفكم عليك اهو ))

اسيا : يا حسام براحة عشان بطني اه اه اااااه اممممم براحة

حسام : انا بقالي يومين ف المرمطة بتاعة المصابين والقرف دا وعلي اخري

اسيا : طب براحا امممممم اه اااه ممش قدرة

وحسام بيزوم

اسيا : اكتر اه امممم اه اوي اكتر يا حبيبي

عند كريم و يوسف وبرعي

برعي : بقلوكو ايه انا مش سامع دوشة برا يلا بينا

وبيطلع حتة سلك حديد من تحت لساةه وبيفتح الكالون اللي ف ترباس الباب بتاع الزنزانة وبيطلعو يتسحبو لبرة وبيمشو بمحزاة السور لحد حتي وطية شوية

برعي : يلا شبكولي

يوسف : وليه منطلعش احنا الاول وبعدين نشدك

برعي : (( بقلق )) انجز انت وهوا مانت سمعتو محسن

كريم : (( بصوت واطي )) خلاص فككو من الهري دا يلا قب ما حد يجي ((وبيشبك ل برعي وبرعي بيطلع علي السو وبينزل من النحية التنية ))

برعي : ((باعلي صوت )) يا حراس يا حراس حالة هروب (( وبيطلع يجري بعيد عن المعسك ))

يوسف : يابنت الخول

كريم : هنعمل ايه ... احا اهم هناك (( وبيشاور علي حراس جين من بعيد ))

يوسف : اطلع وشدني ببسرعة مش ههدي غير لما انيكه (( وبيشبك ل يوسف ))

ويوسف بيطلع علي السور وبينام علي بطنه وبيشد يوسف وفي مجند بيتشعبط ف رجل يوسف وهوا بيطلع ويوسف بيخبطه ف كتفه وبيطلع وبينزل وكريم بيجي ينزل حارس بيخبط ف ايده ب كعب السلاح خبطة قوية بيقع بسببها

يوسف : يلا مافيش وقت تقع (( وبيقومه وبيسنده وبيجرو من عند السور ل بعيد ورا برعي ))

بعد شوية وقت من الجري وبيكون في عربية بتدور عليهم

يوسف : ابن المتناكة اثره بينتهي لحد هنا

كريم : انا مش قادر هاموت من كتر الجري

وفجئة برعي بينط عليه من فوق شجرة ومعاه سكينة و................

باس حلو قوي كدا عشان انا عايز انام ياريت بقي تتواقعو ف الكومنتس ليح محسن كدب وقال انهم هيتعدمو وليه برعي عمل كدا ويتري محسن هيعرف اللي بين ثريا و نجلاء وايه اللي يحصل جديد ف حيات جورج وميرنا ومتيلدا وحسام واسيا ويترية مين اللي سرب الكلب اللي لقاه كريم ومحسن

بعد شوية وقت من الجري وبيكون في عربية بتدور عليهم

يوسف : ابن المتناكة اثره بينتهي لحد هنا

كريم : انا مش قادر هاموت من كتر الجري

وفجئة برعي بينط عليه من فوق شجرة ومعاه سكينة و..............ِ

-------------------------------------------------

الجزء الخامس

-------------------------------------------------

وصف برعي عشان نسيت اعمله وصف ف الجزء اللي فات

(( برعي سنه 20 طوله 169 وزنه 56 جسمه عادي وشعرح مدرج الجناب لون الطبيعي اسود وسابغ اوكسوجين وعينه عسلي ))

وفجئة برعي بينط عليه من فوق شجرة ومعاه سكينة وكريم بيرجع خطوة لورا وبرعي بيتهبد علي الارض وبيغمي عليه

يوسف : احا مات ؟؟

كريم بيميل عليه يشوف نبضه

كريم : لا عاي بس هيموت وانا كمان هنموت لو مستخبيناش ف حتي

يوسف : (( بتوتر )) طيب اء .... اء... طيب تعال نشيله ونستخبي ف اي دهية

كريم : (( وهووا بيبص حوليه )) هناك عند الصخرة دي

يوسف بيشل برعي وهوا وكريم وبيجرو عند الصخرة

كريم : احا !!

بيكتشفو ان الصخرة تبقي مدخل كهف

كريم : احا احا احنا اكيد مش هنخش هنا وكمان ف الضلمة

يوسف : مافيش حل تاني ايه دا سامع !!

وبيكون في صوت بعيد ل رجلين بتجري علي العشب اللي ف الارض

يوسف بيدخل هوا و كريم

وبيفضلو سكتين لحد ما بيسمعو صوت الجنود بيبعد

كريم : (( بصوت واطي )) ولا يا يوسف انت فين

يوسف : انا جمبك

كريم : (( وهوا بيحسس )) جمبي في .. اااه ياه دا في ايد حد متلجة انا مسكتها

يوسف : فين ياض (( وبيطلع ولاعة من جيبه وبيولع عشان يشوف ( وخليك فتهم ان كل ما الولاعة بتطفي يوسف بيولع تاني ) ... ))

يوسف : احا جثة مين دي !!

وبيشوفو جثة شخص لابس لبس زي بتوع الكشافة قاعد ومدي ضهره ل جدار الكهف وفي ف ايده مسدس وفي خرم ف دماغه من فوق

كريم : احا مين دا ؟؟

يوسف : وانا اش عرافني (( وبيميل بحذر وقرف من ريحة الجثة باخد المسدس بيعدل لاجثة وبينزل الشنطة اللي علي ضهره ))

كريم : انت بتعمل ايه يابني حرام دا ميت

يوسف : وهونا هنيكه دانا هقلبه بس

كريم : يابني انت سيبه ماكنه

يوسف : كسمك بقي الحي ابقي من الميت

وبياخد من علي ضهر الجثة الشنطة وبيفتحها

يوسف : بص يسطا انا لاقيت خريطة وفي كشاف و ... ايه دا دا في علبتين تونة وعلبة سردين وفي حبل وبصلة وشوية حجات تاني

كريم : بجد انا جعان

يوسف : يعني من كل الحجات اللي مدهشة ملفتش نظرك غير الاكل وبعدين مش كان حرام و ميت من شوية ؟؟ .. يا علق

كريم : ما تتظبط يا منيوك في ايه اه الميت ليه حرمته

يوسف : دا لما يبقي مدفون مش ملقح ف كهف

كريم : ايه دا (( وبيشاور علي جزء من ضهر الجثة عريان وفي اثر عضة ))

يوسف : دا مصاب

كريم : امال ايه الخرم اللي فراصه دا

بوسف : ..... (( بيفكر )) يكون انتحر لما عرف انه اتصاب ومكنش عايز يتحول ؟؟

كريم : بس ثواني الجثة اغلبها متحلل يعني فات اكتر من شهر والفيرس منتشر من سبوعين بس ؟؟

يوسف : ...... يكون محسن بيكدب ؟؟

كريم : ما علينا عنهمل ايه ف الجثة دا (( وبيشاور علي برعي ))

يوسف : هكتفه واطلع ميتين امه علي الجري اللي جرهولنا

كريم : بس مش ملاحظ حاجا

يوسف : ا ملاحظ الشربمبم

كريم : ايه ؟

يوسف : انتش

كريم : (( رزعه علي قفاه )) يعني بنجري بقلنا ساعة وقعدين جمب جثة يخي احترم الرعب اللي احنا فيه !!

يوسف : الحق عليا بهون عليك الهم اللي احنا فيه

كريم : خخخ ليه بقي اسمك مربوحة

يوسف : احااااا

كريم : عرف لو طلع مقلب....

يوسف : احا يسطا العالم انتشر فيه الفيرس ومافيش كدا الكبير تاني

كريم : (( بحزن )) احا بجد

وبيفضلو سكتين بتاع 5 دقايق

كريم : بقلك في ايه تاني ف الشنطة دي ؟؟

يوسف : في تونة سردين وحبل بصلة كشاف و.. ايه دا دي عسلية ؟؟ ولنها اخضر ليه ؟

كريم : عسلية ايه يا متخلف دي عصي فسفور

يوسف : بتاعة ايه دي ؟؟

كريم : دي تبع الكشافة بتكسرها فا المواد الكميائية اللي جواة تنخلط علي بعض وتنور ف الضلمة....

يوسف : ايه دا دا في سكينة صيد و ايه الملفوف علي بعضه دا (( وبيفكه ))

يوسف : دي خريطة !!

كريم : بتتكلم جد ؟

يوسف :اه و**** اهو بص

وكريم بيبص علي الخريطة وبيلاقي في علمات من مكان ل مكان تاني

كريم : دا تقريبة الكهف اللي احنا فيه تقريبة الكشاف دا تقريبة تابع ل مجوعة او تبع ملجاء تحت الارض وفي اكتر من ملجاء تاني

يوسف : ايه دا فين

كريم : اهو (( وبيشاور ف الخريطة ))

يوسف : طيب احنا هنعمل ايه دلوقتي

كريم : امسك خد الحبل دا كتف ميتين ام الخول دا لحد ما افكر

ويوسف بياخد الحبل بيكتب برعي اللي بيكون بدا يفوق من التقليب فيه

برعي : (( وهوا بيفوق )) انا فين ؟؟

كريم : انت ف جهنم يبني الوسخة بقي عايز تموتني انا

برعي : ........

يوسف : استني بس يا كريم ((وبيوجه كلامه ل برعي )) انا عندي سوال واحد ليك ليه تنده علي الجنود وليه تجري مش محسن فهمك اننا هنروح معاك ؟؟

برعي : انت ليك عين تتكلم مانت عارف الي فيها

يوسف : (( باستغراب )) عارف ؟؟ عارف ايه ؟؟

برعي : (( باستغراب )) يا سنة سودة انت يبني مش من عصابة القنطور ؟؟

يوسف : ال ايه ؟؟

برعي : امال الوشم اللي علي رقبتك دا بيعمل ايه ؟

يوسف : وشم ايه دا مجرد وشم عادي !!

برعي : احا يعني انت مش من القنطور

كريم : معلش بس يا عم الحج ايه هما القنطور دول ؟؟

برعي : دو عصابة اكلي لحوم بشر

كريم : احا (( وبيبص ل يوسف ))

يوسف : كسمك انت هتعوم علي عومه مانت مزملني من يجي 10 سنين

كريم : ايوا صح انت شكلك بتسرح بينا

برعي : واسرح بيكو ليه مش محسن قلي اخدكو ل المعسكر التاني تفتكر هغدر بيكو ليه ؟ ها ؟

كريم : معرفش

يوسف : بص ياض انت انا مش مرتاح لشكلك من لما شفتك ف الزنزانة . الصبح يطلع وتخدنا علي المعسكر انت فاهم

برعي ماشي طب فكني طيب ما خالاص انا فهمت انك مش من مجوعة القنطور

برعي : ومعلش ثنية وحدة احا جثة مين دي ؟؟؟

يوسف : معرفش احنا لقيناها هنا

برعي : انا بشبه علي البس دا ... (( بصدمة )) دا لبس جنود مجمع الشرق

كريم : وايه مجمع الشرق دا كمان ؟؟

برعي : دا المكان اللي كنا ريحينه !!

يوسف : يعني ايه يعني الراجل دا طلع و تاه ؟

برعي : مستحيل دا كشاف يعني المفروض عارف الغابة كويس

يوسف : امال ايه ؟

برعي : ...... (( بحزن )) معرفش

كريم : بقلوكو ايه النور بتاع الفجر طلع اهو يلا بينا نتحرك

برعي : انا موافق بس فكني

يوسف : ماشي (( وبيقوم يمسك السكينة بتاعة الصيد وبيقطع الحبل ))

يوسف بيلم الحاجا اللي لقيوها ف الشنطة وبياخدها وبيلاقي ورقة ف جيب البنطلون بتاع الجثة فا بياخدها ف الخباثة وبيحطها ف جيبه

كريم : يلا نمشي بقي تمام

يوسف : تمام

برعي : تمام

وبيطلعو وبيمشو و يوسف بيبص بصة اخيرة هوا و كريم علي الكهف

وبيبداو ف المشي

بعد شوية مشي

يوسف : خخخخ هيا الغابا دي مش هتخلص

كريم : خطفتها من علي لساني

يوسف : يا برعي .. انت يابا انت بتشم شجر انا اعرف شم الكولة مسعتش عن شم الشجر قبل كدا

برعي : بشم ريحة النصل

يوسف : نصل ايه ؟؟

برعي : مجموعة مجمع الشرق بيعملو علامات صغيرة علي الشجر وبيكون نصل السكينة اللي بيعملو بيها العلامات مترقد ف ريحة معينة وبيدربو الكشافين اللي زيي علي تميز الريحه دي

يوسف : ولا يا كريم

كريم : امممم

يوسف : مبروك كسبت كلب بوليسي هههه

كريم : ههه

برعي : ماشي اتريق اتريق شوف منغير الكلب البوليسي دا كنتو هتوصلو ازاي

فا كريم و يوسف اتكبسو وسكتو

برعي : اهو الريحة علي الشجرة دي (( وبيششمشم وبيشاور علي اتجاه )) تعالو وريا

وبيفضلو مشين وراه لحد ما بيطلعو علي الطريق السريع وبيكون مليان اثار ددمم علي الارض ف بقع مختلفة

كريم : اخيرا

برعي : متفرحش قوي عشان لسة مش عرفين هنلاقي عربية فيها بنزين ولا لا

يوسف : ياخي احا

وبيتمشي برعي علي عربية وبيطلع من الكتشي بتاعة حتة حديد رفيحة شبه السلك وبيفتح بيها باب العربية وبيضور علي اي حاجا جوا وبيفتح الشنطة بيلاقي كوريك و استبن و سندوق عدة وقزازتين بنزين وحدة مليانة و التنية علي خفيف

برعي : خد حط دول ف الشنطة اللي علي ضهرك (( بيكلم يوسف ))

كريم : مش جمب الاكل يا يوسف يعني دول ف مكان و البنزين ف مكان

يوسف : ماشي يا عم انت و هوا لما نشوف اخرتها

برعي : استنو ثنية (( وبيروح عند الدواسة عند كرسي السواق وبيغيب شوية وبيسمع العربية دارت ))

برعي : اركبو يلا

وكريم ويوسف بيركبو العربي

يوسف : سوق علي مهلك سووووووق

كريم : سكسك سكسك ب الفلوس و الي بحبحه طلع موكوس و سكسك

برعي : دا الحشيشية نضيفة بقي

يوسف : (( بيديه علي قفاه )) اطلع ياض قبل ما نلقة مصاب كدا ولا كدا يجي بعبصنة

برعي : اااه وحيات امي اللي هيديني علي قفايا وانا سايق هخش بيكو ف اي جنب من جناب الطريق نعمل حدثة ونموت كلنا

كريم : عيب عليك يا يوسف ( وبيدي برعي علي قفاه )) اطلع يلا

برعي : خخخ احا بقي

كريم بيرفع عليه المسدس

برعي : احا دا انتو بتغدرو من اولها

كريم : اغدر ايه يا اهبل احنا بنهزر وبعدين اغدر بيك ليه عايز اغفلك اونيكك ؟ . وبعدين طيزك مش حلوة لدرجادي

يوسف : ههههههه

برعي : اذا كان هزار تمام

وبيدور العربية وبيمشي نحية ب العربية وهوا عينهه علي الشجر

بعد 40 دقيقة علي سرعة 100

برعي : ثواني انزل اطرطر واجي

وبينزل برعي ويرح عند شجرة علي جنب الطريق

كريم : مش واخد بالك ان في حاجا مش تمام

يوسف : حاجا ايه دا في حاجات

كريم : انت لاحظت ايه

يوسف : الواد دا ركن ف نص الطريق يعني مكشوفين يني اعفن عيل ب مسدس كباسين هيغربلنا

كريم : عموما انا مش قصدي علي كدا الفيرس المفرود اكتشفوه من قيمة شهر مثلا صح ؟

يوسف : اه صح

كريم : ازاي ف الشهر المعسكر اللي كنا فيه اتبني وجهز وازاي بقي ليهم اعداء و ومجمع الشرق دول لحقو يعملو معسكرهم امتي ها ؟

يوسف : صحيح علي قولك في حاجا غلط بتحصل

وبيرجع برعي وبيكمل سواقة لحد ما بيوصلة ل نقطة معينة

برعي : تمام وصلنا هنكمل الشوية دول علي رجلينا عشان العربية مش هينفع تخش

كريم : ممم ماشي يلا يا يوسف

وبينزلو وبيتمشو نحية الغابة

يوسف : هنوصل ازاي بقي يا عم متقفي الاثر انت

برعي : عن طريق تقفي الاثر يا ابو مخ طخين

كريم : طيب وهوا علي بعد قد ايه

برعي : يعني حوالي 2 كيلو

يوسف : يا ديك امي دانا كنت اموتلكم ف السكة

كريم : ما ترجل بقي يا عم يوسف عوزين نشوف احنا دخلين علي ايه

يوسف : ماشي يا عم اديني خرسان اهو لما نشوف اخرتها

وبيفضلو يوسف و كريم مشين ورا برعي وهوا كل شوية يقرب من شجرة وشمشم فيها شوية ويكمل مشي

لحد لما وصلو لمنطقة متدمرة كانها انفجرة وفي قبو مسله قاده شجر كتير وحجارة مكسرة

برعي : احااااااا

كريم : في ايه ايه اللي حصل هنا ؟؟؟

يوسف : دي مدعكة يا شقيق

برعي : تقريبا في صاروخ اترمي علي المكان هنا .. معايا نشيل اشجر دا

وبيتحرك يوسف و كريم مع برعي شيلو الشجر من قدام باب القبو زي بتاع فليم المصلحة

برعي : هعد 1 ..2..3 نشيل ونرمي علي جمب ماشي

كريم : تمام

يوسف : ماشي

برعي بيمسك الشجرة وكريم ويوسف زيه بظبط

برعي : 1 .. 2 .. 3 هوب (( وبيرموها علي جمب ))

وبيفتح الباب

برعي : في حد عايش هنااااا

صوت زمجرة من من جوا وبيهجم عليه متحول من جوا ولاكن برعي كان اسرع منه و طلع سكينة وضربع بيها ف دماغه قتله

وفي صوت زمجرة من جوا طالع تاني يوسف بيمسك حجر كبير شوية من الارض واول ما المتحول بيطلع يوسف بيرمي الحجر علي دماغه بيختل توزنه وبيقع وعلي دماغه الحجر يموته

برعي : بابن المحظوظة

يوسف : مش انت جتك نيلا

كريم : يسطا نتو بتهزرو وانتو لسة قتلين اتنين دلوقتي

برعي : مالك فيك ايه ؟

يوسف : كريم بس حساس شويتين مش مقتنع انها غريزة البقاء

برعي : تعجبني دماغك .. احا دول لابسن لبس القنطور

يوسف : اللي انت كنت فاكرني منهم ؟ طيب واتحولو ليه

برعي : احنا بنرغي واحتمال كل الناس ماتو جوا تعالو نشوف في ايه تاني ولا مين عايش !!

كريم : طب استني هات يا يوسف ستيك اخضر من معاك

ويوسف بيطلعله الستيك وكريم بيتنيه عشان يفعل المواد المضيئة اللي جواه وبيسحب المسدس وبينزلو جوا الباب دا ولا المخزن الغريب دا وبينزلو لتحت علي سلم يعتبر دور مثلا تحت الارض

برعي : في حد هناا في اي حد عااايش

صوت من بعيد مكتوب بيقول انقذناا

وبيتحرك كريم و يوسف وبرعي طبعا نحية الصوت

برعي : في حد جوا

صوت من ورا الباب بتاع الغرفة الامنة : (( الصوت مكتوم )) انغذنا ارجووك هنمووت

برعي : انا برعي الكشاف 33 انقذك ازاي او اخرجكم ازاي ؟؟

الصوت : افصل سكينة الكهربة من جمب باب الخروج

بيجري برعي وكريم و يوسف مكنهم واحد ب السكينة و التاني ب لمسدس مستعدين وبرعي بيفصل سكينة الكهربة وبيرجع جري

و الباب بيفتح ببطئ وبيشوفو .....؟

القائد صبحي خضير : مين دول انتو مين ؟؟

برعي : (( بيدي تحية عسكرية )) انا الكشاف برعي الكشاف 33

القائد : شكرا يا كشاف انت انقذتني شخصيا وانقذت المجمع (( وبيحزن )) او الباقي منه

برعي : معلش يا قائد بس ها في ايه اللي حصل انا شايف اتنين من الحرس متحولين وفي زي انفجار فوق المجمع

القائد : (( بيتنهد )) مش وقته يا كشاف (( بيبص نحية الاوضة جوا )) يا حراس خدو امكنكو وقفلو الابواب وامنو المجمع من جديد

برعي : معلش يا قائد انا بس عاوز افهم دلوقتي في انفجرا او حريق ضخم حصل فوق عند بووابة الدخول حصل ازاي المعسكر الغربي او مجموعة القنطور هما اللي عملو كدا قلي لو هما !!؟

القائد : قلتلك مش وقته يا كشاف حصلني علي مكتبي هفهمك هناك و.. مين دول ؟؟

برعي : دول مستجدين بعتهم محسن

القائد : (( بدون اهتمام )) تمام وابعتهم يعملولهم اختبرات ف الدور ال5 عشان يتوظفو

يوسف : انت يا عم ياللي بتكلمنة بقرف انت مش واخد بالك ان في ناس من المجمع بتاعك كانو هيموتو

القائد : انت بتكلمني ياد انتا ؟

يوسف : شيفني باصص لحد غيرك اه بكلمك انت حس شوية اعمل اي رد فعل حزين حتي دا في اتنين ميتين فوق ومتحولين وانت ورجلتك وكل اللي هنا كان ممكن تموتو

القائد : (( بيبان عليه التاثر )) ههه لما تكبر وتبقي ف سني هتعرف ان الحزن و العياط مبيعملوش حاجا الفكر و التصرف السريع هما اللي بيحلو الاذمات

يوسف : .....ن

القائد : انت مخصوص هتتبعت مهمة تخليص عشان تفهم ان الحزن مش بيفيد !!؟

وبيسبهم وبيتمش نحية طرقة ف المكان الغريب اللي تحت الارض داوبيدخل اوضة

يوسف : هوا قصده يه ب مهمة تخليص ؟؟؟

برعي : دي مهمة من اصل مجموعة مهمات بتكون مسؤل فيها عن حاجا ليها علاقة ب توسعات المجمع

يوسف : ازاي يعني فهمني براحة كدا

برعي : تقريبا بتتبعت ياما الغابة العظيمة تشتغل حطاب او الجبل تنقل حجارة او ف قلب المحجر اللي ف الجبل تقطع حجارة او ف الدور ال6 تحفر وتجهزه انت و العمال عشان يتبني

كريم : ثواني بس انت قصدك ان في 4 ادوار كمان تحت الدور اللي احنا فيه دا ؟

برعي : بظبط

كريم : احا بجد لحقتو تعملو كل دا امتا ؟؟؟؟؟

برعي : حبيبي الاماكن دي تابعة للجيش وكانت مبنية ف السر عشان لو قامت حرب نواوية يجمعو الناس فيها ومن بعد اتفقيات السلام الكتير الل حصلت ف الكام سنة اللي فاتو مبقلهاش لزمة واتكرنت واهو لقنالها فيدة

يوسف : يعني انتو تبع الجيش برضو ؟ ولا ايه بظبط ؟

برعي : تقدر تقول كلنا مت تسرحنا من الجيش بسبب اننا ممشيناش مع الاسلوب بتعهم

كريم : واللي هوا ايه ؟

برعي : الحكم الفردي يعني كل معسكر اعلة رتبة فيه هيا اللي تحكم ويكون ليها كل الصلحيات ومحدش يقترح او حتي يختار القرارات كلها ب ايد اعلة رتبة انفراد ب لاسلطة من الاخر

يوسف : يعني ايه

كريم : افهمك انا يعني المجمع اللي احنا فيه دا كل اللي فيه رفضو النظام دا ومشين ب نظام التصويت و الانتخاب و الشورة صح ؟

برعي : (( وهوا مزهول )) صح انت خريج ايه ؟؟

كريم : حقوق

برعي : عشان كدا

يوسف : هوا ايه المفروض يحصل دلوقتي

برعي : هننزل الدور الخامس نعملكو تحليل و اختبرات عشان نشوف هتبقو حرس ولا كشافة ولا بتعرفو تعملي ايه اصلا

تعال نروح ل مكان تاني وهنرجع كمان شوية

عند جورج وامه متيلدا ف الخيمة بتاعتهم

متيلدا : (( وهيا بتعيط ب الدموع منغير صوت )) انا مش مسدقة ابني انا يعمل كدا طب انا اذيت مين يا ***

جورج : (( وهوا بيدمع )) وانا كان المفروض اتصرف ازاي يعني

متيلدة : تقوم تعمل كدا تعمل فينا كدا طب مفكرتش فيا انا موفقة ولا لا (( وعياط ))

جورج : (( بعياط )) وانا يا امي كنت اعمل ايه يعمي امنا بشر مش ملاك وعندي مشاعر و كرامة

متيلدا : بس بس مش عوزة اسمع حاجا منك انت ودتنا ف دهية انت عارف لو حد من الناس اللي برا عرف هيحصل ايه..........

جورج : هما يعرفو منين اصلا ان احنا عملنا كدا......

متيلدا : اياك يا جورج تقولل احنا انت الي عملت كدا وانا مش موفقة ومستحيل كنت اوافق

جورج : (( وهوا بيهدي بعد العياط )) ماشي يا امي بس محدش برا هيعرف غير لو حد مننا فتش السر دا.......

متيلدا : (( وهيا بتدمع )) متكملش مش محتاج تكمل مستحيل هودي ابني ف دهية وافضح نفسي

جورج : شكرا يا امي شكرا علي انك هاتحفظي علي السر دا

متيلدا : (( بتبصله وبتدمع )) ليه يا جورج ليه تعمل كدا انت تقتل !!!

وميرنا : كانت بتتصنط من ورا الخيما وباين عليا الشر والخبث وهيا بتفكر ف حاجا

نرجع عند يوسف و كريم

عند يوسف و كريم وبرعي ف ممر ف الدور الخامس

كريم و يوسف خرجو من اوضة ف الممر بتاعة الكشف الطبي

برعي : ها يا ابطال ايه الكلام ؟

يوسف : مش فاهم قالولنا شوية وهيستشيرو ويبعتلونا نتبلغ ب هنروح فين

برعي : طب وانتا يا كريم ؟

كريم : انت بتتعاطة حاجا يسطا ماهو بيتكلم ب صيغة جمع يعني علينا احنا الاتنين

برعي : طب معلش الملكان مكنكو خلاص انتو شوية تبقو مننا انا شوية وراجع هروح اعمل حاجا واجي

وبيمشي برعي من قدامهم

كريم : يسطا مش واخد بالك من حاجا مريبة ؟

يوسف : ايه هوا في حاجا بس مش عارف قصدك عليها ولا لا

كريم : الي هيا ايه ؟

يوسف : الناس هنا .. بيتعمل ب اعتياد غيرب كان الوباء دا منتشر من سنين لو الي زاد وغطي ليهم اعداء يعني احا دا بيتعمل كانهم موجودين من سنين السنين

كريم : فعلا هوا دا اللي انا ملحظه !!

يوسف : طب تفتكر ايه

وبيدخل عليهم برعي ن بعيد وشكله محتقن وغاضب

برعي : انتو عملتو ايه **** يخرب بيوتكم

يوسف : انت مجنون يا عم ولا ايه ماحنا مكننا من لما سبتنا

كريم : ثواني يا يوسف نفهم في ايه يسطا

برعي : لا تفهمو بلا بتاع تعالو معايا علي مكتب القائد نشوف كان عوزكم ف ايه

كريم : يلا يا عم

وبيتحركو علي مكتب القائد ف اخر الممر شمال ف شمال وبيدخلو المكتب والقائد قاعد قدامه فنجان قهوة والدخان يتطاير منه وسيجارة ف طفاية ومشبك ايديه ف بعض وباين عليه القلق و الغضب و التوتر

القائد : خلاص يا كشاف ارجه نقطة حراستك

برعي : تمام يا قائد

ووبعد ما طلع برعي

القائد : هوا انتو فهمين ان انتو الي بتفكرو لوحدكو ؟؟

و يوسف و كريم مش فهمين حاجا

القائد : طب تفتكرو ب شعر الابيض ووسنين عمري الي راحت ف الجيش هكون غبي للدرجادي ؟؟

القائد : طيب .. بص انتا و هوا والاختيار يلكو ف الاخر وانتو احرار عوزين تكملو معانا او تمشو مع انكو مش هتعرفو تكملو 7 /8 ايام بعيد عننا بس تمام كل الي هنا موجودين بقالهم 5 سنين او اقل شوية فا عشان كدا هتحسوهم متعودين علي اسلوب العيشة هنا

كريم : مش فاهم طب بتعملو ايه هنا من 5 سنين

يوسف : بظبط كدا !

القائد : بص يبني انتا وهوا اي دولة كبيرة زي مصر لازم تخطط كويس وتحسب كويس اوي لاي فرضية حتا لو كانت تعتبر خيال علفي لان ف الوقت الراهن الشيء الي يبنان خيال كمان شوية ممكن يبقاش خيال

يوسف : ؟؟ مش فاهم ؟

القائد : اكيد من كام سنة سمعتو عن اخبار مخدر اسمه فلاكة بيحول الانسان ل زومبي ل فطرة قليلة وبسبب ان الدولة كانت مشتتا ف حروبها مع الارهاب كلفت مجموعات للتخطيط والتصدي ل فرضية ان المخدر يحول الناس ل زومبي ب الكامل ... ودا الي حصل بس مش بسبب مخدر الفلاكة

كريم : امال بسبب ايه ؟

القائد : معنديش فكرة ابدا بسبب ايه ولاكن كل الاوامر الي جتلي ان انا و الناس الي معايا هنا نكون مستعدين لاي ظرف جديد ونجمع العدد المحدد للمكان والي هوا 500 شخص انا و فريقي عددنا 50 وفي مكان ل 450 شخص

القائد : تعالو معايا عوزكة تبصو عليا حاجا

وبيقوم ويوسف و كريم بيمشو وراه بحذر والقائد بيفتح باب سري ف الحيطة وبيوريهم كمية اشولة رز و مكرونات ب مختلف انوعها ونواشف زي العدس و اي حاجا بتتخن بكيات ضخمة متخنين ف اوضة مسحتها متقلش عن 30 متر وتخبية ورا الحيطة المزيفة الي ف المكتب بتعاه

القائد : بص يابني انتا و هوا المكان دا انا ببني فيه من 5 سنين لو مش حبين تكملو معنا معنديش مشكلة مش هغصبكو مثلا لو لذمكو موئن خدو الي يكفيكو ... ها حبين تكملو معانا ولا لا

كريم : هجاوب بس بعد معرف ازاي عرفت اننا بتكلم ف الموضوع دا ؟

يوسف : وانا هجاوب بعد معرف ازاي في كهربة هنا

القائد : (( زي ميكون في هم وانزاح من عليه )) طيب عرفت ازاي بسبب ان في مايكات و كاميرات مرقبة زغيرة متركبة ف ممرات الدور الخامس كله + ازاي في كهربة عنطريق توليد الكهربة وتسيح الشحوم

يوسف : ايه ؟

كريم : يعني تبقي ازاي ؟

القائد : برعي هيبقي يفهمكو كل حاجا صحيح تقرير الحالة البدنية بتعكو طلع ولا لسة ؟

يوسف : لسة

كريم : معلش بس سوال اخير

القائد : اتفضل يا ...

كريم : كريم

القائد : اتفضل يا كريم

كريم : المفروض هنفضل هنا لحد امتي ؟؟

القائد في حالتين وحد وحشة والتنية وحشة جدا

يوسف : هكون متفائل شوية واكتفي ب الوحشة

القائد هوا ان هنفضل هنا وكل الي لسة عيشين هيفضلو ينازع مع الحياة ويحولي يفضلو عيشين لحد ما معامل الابحاث المصرية الذرية توصل ل علاق

يوسف : معالم ال ايه ؟

كريم : بلاش تبقي اطرش المصرية الذرية

القائد : بظبط

يوسف : دي فين دي انا عمري ما سمعت عنها قبل كدا

القائد ولا وزير الدفاع حتي يعر مافيش غير الرئيس و رايس الوزرة واطاقم الحراسة بتعهم هما اللي يعرفو مكان المعامل دي فين

كريم : و سمحت مش واخد بالك ان حضرتكبتقلنا معلومات مش من الطبيعي انها تتقل للعامة ؟

القائد : (( بهزار )) وحضرتك مش واخد بالك ان انا رائس جمهرية الملجاء وان انا رائس ديموقراتي جدا ودا اصلا من حقك انك تعرف

يوسف : طيب هوا حضرتك كنت قلت ان في احتمال حالة وحشة جدا .. ايه هيا بقا

القائد : هيا ان المعامل دي متوصلش ل علاج او يكون مافيش حد من فريق البحث عايش اصلا

كريم : **** يبشرك ب الخير ههه .. تمام انا موافق

يوسف : ويعني ان الي عندي جزيرة ملك عشان امشي انا كمان موافق

القائد : انتو عيال طيبة ودمكو خفيف خلاص روحو قولو ل الكشاف برعي القائد بيقولك تمام وتابع الكشوفات بتعتكو بنفسه

تعال نروح معسكر الشمال شوية بقي

ف خيمة عسكرية تبع الوئات

اللواء عزمي : يعني ايه هربو ازاي يعني دي منيكة يا افدي انتا وهوا

ظابط 1 : يا سيادة اللواء داحنا فضلة اكتر من 3 ساعات بنضور عليهم ملهمش اثر

اللواء عزمي : خخخخ الارض انشقت وبلعتم صح ؟

ظابط 2 : يا سيادة....

اللواء عزمي : بلا سيادتي بلا سيدتك انتو بتستهبلو تلاتة مسجين منهم واحد من كشافة معسكر الي اعلن انقلابه واتقبد عليه بيتجسس علي معسكرنا يعني جسوس هرب بسب اهمالكو

ظابط 1 : يا ريس دا حاول يعر ازيد من 8 مرات وكنا بنجيبه لدرجة ان اللواء حاتم امر اتنين عساكر يقفو خدمة جوا الزنزانة وقدر يهرب منهم برضو يعني الكشاف دا متدرب تدريب احنا متدربناش تدريب مضاض ليه يبقي هنتصرف معاه ازاي اصلا واحنا مش مدربين علي كدا

وهنا عزمبي اتكسف قدام باقي اللوات

اللواء عزمي : انصراف يا اخويا انتا وهوا لحد لما اشوف هتصرف ماعكو ازاي

وفجئة ايوا ايوا زي ما توقعت عزيزي القارء الجزء خلص اهو مش حرمك من حاجا جزء ب حجم 3/4 اجزاء كا نوع من انواع التعويض عن الغيبة الطويلة بس بجد اسف عشان انا كنت مختفي بسبب زحمة امتحنات وملاحق و قرف من النوع الفاخر بس خلاص انا رجعت و الجاي اشد هكمل هنا و ف قصة ابن الوزير ( المجنون ) وبفكر افشخ نفسي ب سلسلة جديدة لقصة الثانية يا بطل وبس سلام اتمني من كل حد بيقرا انه يقدر تعبي ويعمل شير لك اصحابه اللي ليهم ف القراءة ويعمل @ لكل اصحابه هنا ويعم لايك ومتابعة ويقول رايه ف كومنت وبجد الجاي اشد وسلام

• عجبني
  • حبيته
التفاعلات: Mohamed ElGarhy, 𝔱𝓗ⓔ β𝐋𝓪℃Ҝ Ã𝓓𝔞Mˢ, Siko Jimy و 40 آخرين
عاش

• عجبني
  • حبيته
التفاعلات: Shex🥷، Ali-elshoky و زهايمر
كمل حلوة

• حبيته
  • عجبني
التفاعلات: Ali-elshoky و زهايمر
  • عجبني
التفاعلات: mahmoud258
لا جمدااااااااان

• حبيته
  • عجبني
التفاعلات: Shex🥷 و Ali-elshoky
لا عاش أوي أوي أوي حاول ياجاحد والجزء الجديد امتا يابروو

• حبيته
التفاعلات: Ali-elshoky
لا عاش أوي أوي أوي حاول ياجاحد والجزء الجديد امتا يابروو
حبيبي يا برو الجزء الجديد ف خلال الاسبوع دا هحاول انزله قبل يوم الاتنين اللي جاي

حبيبي يا برو الجزء الجديد ف خلال الاسبوع دا هحاول انزله قبل يوم الاتنين اللي جاي
تمام يابوب بس يكون جزء طويل

• حبيته
  • أتفق
  • عجبني
التفاعلات: ابو زوبر جنانن و العنتير
اخويا الفشيخ الي هيودينا المريخ😂
عاااش بجد ياخويا ع الجزء إلفخم ده و مستني الجزء الجديد.......♡.......♡...............☆

• حبيته
اخويا اللي رافع معنوياتي
اخويا الفشيخ الي هيودينا المريخ😂
عاااش بجد ياخويا ع الجزء إلفخم ده و مستني الجزء الجديد.......♡.......♡...............☆

جامد يخويا بس لو اتعولقت وم نزلتهاا هزعلك

• بيضحكني
نوعي المفضل ف الخيااال😂😂❤️
اخويا المظبوط اخويا الجدععع😂❤️❤️

• حبيته
  • حبيته
جميل يا طيب ..
بداية طيبة ..
لكن ياريت تأخذ بالك من الاخطاء الاملائية ..
لانها بتفصل القراء وبتخرجه من التخيل والخيال ..
ما علينا .
بالتوفيق فى القادم ..
وفى انتظار كل جديد

• حبيته
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • حبيته
التفاعلات: متهور موت
جميل يا طيب ..
بداية طيبة ..
لكن ياريت تأخذ بالك من الاخطاء الاملائية ..
لانها بتفصل القراء وبتخرجه من التخيل والخيال ..
ما علينا .
بالتوفيق فى القادم ..
وفى انتظار كل جديد
اكيد يا كبير

• عجبني
التفاعلات: Magdy66 و mor2010

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%