NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

متسلسلة واقعية عتريس في بيت الاباليس (ولد الهلالي) ـ حتي الجزء السادس 6/11/2022

القصة حلوة بس الاجزاء صغيره وبتقعد فترة كبيرة على متنزل جزئ جديد استمر في الابداع 💞💕💞💕
 
  • عجبني
التفاعلات: ملك الراوئع
جزاء حلو بس كبره شويه يسطا الوحد لسه هيندمج ويدخل في المود الجزاء بيخلص 😂😂
 
  • عجبني
التفاعلات: ملك الراوئع
جزء رائع تابع
 
  • عجبني
التفاعلات: ملك الراوئع
فينك يا ملك طمنى عليك ياغالي
 
  • عجبني
التفاعلات: ملك الراوئع و مرحب
  • عجبني
التفاعلات: برنس الكون و مرحب
  • عجبني
التفاعلات: ملك الراوئع
  • عجبني
التفاعلات: ملك الراوئع
.... يعينك ومنتظر رجوعك
شكرا ليكم يا محترمين، أنا عارف اني مقصر معاكم بس غصب عني ، بحاول بس عشان اكتب حاجة حلوة لازم يكون عندي وقت وانا عايز اكتبلكم حاجة على مستوى ثقتكم وعشان انتو تستاهلوا التعب والمجهود الذهني
 
  • حبيته
التفاعلات: مرحب
عاش قصه جامده
 
  • عجبني
التفاعلات: ملك الراوئع
شكرا ليكم يا محترمين، أنا عارف اني مقصر معاكم بس غصب عني ، بحاول بس عشان اكتب حاجة حلوة لازم يكون عندي وقت وانا عايز اكتبلكم حاجة على مستوى ثقتكم وعشان انتو تستاهلوا التعب والمجهود الذهني
منتظرينك يا اخويا و براحتك تماما
 
  • عجبني
التفاعلات: ملك الراوئع
مشاهدة المرفق 300067

يا ولدي الزمن مش زمنك ولا ليك في مكان ،
عودك في نبوتك شارد كمالحصان ،
عتريس يا ولد بهية ولا الهلالي وادي اللي حصل وكان ،
عقلك مش كامل بس الطيبة فيك تبني اوطان ،

الجزء الاول :

لكل قصة بداية وبدايتنا قديمة سالم ابن الحسب والنسب اتجوز بهية اللي مش قد القيمة ، فعيلته قامت كرشته وقلبت قصة في السيما .

المكان : في أحد قرى مصر.
يلتفون الناس حول بعض في حالة ذعر وارتباك ،
شخص (١): ما تروحو تقولو للعمدة يساعدني يا جماعة ، الجاموسة بتموت
شخص (٢) : وهو العمدة هيعمل ايه يعني ، هو قادر يشيل كرشه
الغفير: عيب يا واد يا مخيمر ، دا العمدة برضه
شخص (٣) : مفيش غيره هو اللي يقدر يطلعها
الغفير : مين يا ولا
شخص (٣) : عتريس ولد الهلالي
الغفير : قصدك عتريس ابن بهية، العبيط
مخيمر: تصدق هو اللي يقدر فعلا ، تعالو نروحله
واتجاه أهل القرية كلهم لبيت عتريس وكأنهم في مظاهرة وكلهم يا عتريس يا عتريس الحقنا يا عتريس الحقنا
فتحت بهية (ام عتريس ) الباب : في ايه يا جماعة
شخص (١) : يا ام عتريس الجاموسة وقعت في الساقية و مفيش الا عتريس اللي هيعرف يطلعها.
يا عتريس يا عتريس
بهية : يا نهار اسود بس عتريس مش هنا يا ابو مندور
ابو مندور : وايه العمل يا ام عتريس
بهية : يمكن يكون في الأرض
واتجه أهل القرية كلهم إلى أرض اللي بيشتغل فيها عتريس .
وكلهم على نفس واحد الحقنا يا عتريس والمفاجأة أن عتريس مش موجود وكلهم يا عتريس وفجاه يظهر صوت من فوق وكأنه من السماء.
في ايه يا رجاله
مندور : دا عتريس يا ابويا
ابو مندور: هو فين يا ولا
مندور : فوق النخلة الكبيرة
مخيمر : انت بتعمل ايه يا عتريس فوق النخلة
ينزل عتريس من النخلة بخفة وسرعة وكأنه طرازن.
عتريس : انتو عايزين ايه
ابو مندور : الحقني يا ابني يا عتريس ، الجاموسة وقعت في الساقية.
عتريس : يا خبر اسود ، طب أنا جاي واركم.
وجري عتريس بكل سرعته زي الحصان ووقف عند الساقية.
ابو مندور : مالك يا عتريس وقفت ليه .
عتريس : قبل ما احط ايدي في أي حاجة ، أنا اسمي ايه
مخيمر : عتريس
عتريس : انت جبت التايهه كده ، أنا قصدي عتريس ايه
ابو مندور : مش وقته يا عتريس يا ابني
عتريس : لا وقته
شيخ القرية : يا ابني الجاموسة بتموت
احد الاشخاص: دا عبيط بجد
عتريس : وانا مش هتحرك قبل ما تقولوا اسمي
ابو مندور : يا ابني الهلالية لو عرفوا هيموتونا كلنا.
عتريس : ماليش دعوة
تقدم واحد من الخلف وكان يرتدي لبس مختلف عن أهل القرية كان لابس زي أهل البندر وقال بأعلى صوته : اسمه عتريس الهلالي يا رجاله.
كل الحضور بصوا واراهم عشان يشوفه مين اللي بيتكلم وراح عتريس جري عليه وحضنه بكل قوة
عتريس : عصام ابن عمي
عصام : ايه يا عتريس مش عايز تساعد أهلك وناسك .
عتريس : معقولة يا ابن عمي ، دا أنا ولد الهلالي.
ونزل عتريس الساقية وبقى يرفع الجاموسة وأهل القرية بيشدوها بالحبال وعتريس رافع الجاموسة وكأنه في نزال مصارعه يابانيه وطلعت الجاموسة وكل أهل القرية التفو حول عتريس وكأنه جاب كاس العالم
عصام : قولوا ورايا يا جماعة ، عتريس اهو ابن الهلالي اهو
ورفعوا عتريس على أكتافهم وكلهم بيهتفوا ورا عصام .
عتريس اهو ابن الهلالي اهو ، وعتريس مش مصدق نفسه ولفو كل القرية وأمه سمعت الهتاف وبقت تعيط من الفرحة .
بهية : يا حبيبي يا ابني يا مسكين خدوا منك كل حاجة حتى اسمك.
__________________________________
( في بيت العمدة )
الغفير : يا حضرة العمدة ، يا حضرة العمدة
العمدة : في ايه يا اهبل يا ابن الهابلة
الغفير : عتريس
العمدة : طلع الجاموسة
الغفير : مش بس كده يا حضرة العمدة
العمده : امال ايه قول
الغفير : كل اهل البلد طالعين بيقولوا عتريس ابن الهلالي
العمدة : انت بتقول ايه يا ولا
الغفير : زي ما بقولك كده ، ومعهم الباشمهندس عصام الهلالي.
العمدة : لا دي حاجة ما يتسكتش عليها ، قوم حضر العربية
الغفير : انت خارج يا عمدة ولا ايه
العمدة : اسمع الكلام يا ولا ما تتكلمش كتير
دخل العمدة غرفته وكانت مراته بتتفرج عالتلفزيون.
العمدة : حضرلي العباية يا توحيدة
توحيدة : انت خارج يا ابو علي
العمدة : أيوة
توحيدة : رايح فين في الوقت دي
العمده : عند ابن اخوكي جاسم الهلالي
توحيدة : ورايح ليه بقى
العمده: عتريس
توحيدة : ابن بهية ماله
العمده: ما بقاش ابن بهية بس دا بقى ابن الهلالي
توحيدة : انت بتقول ايه يا راجل انت
العمدة : كل اهل البلد طالعين بيقولوا عتريس ابن الهلالي
توحيدة : يا لهوي انت بتقول ايه ، دا لو جاسم عرف هيموتهم كلهم
العمدة: واحنا قبلهم
توحيدة: طب أنا هروح معاك
العمدة : اقعدي يا وليه ، هو أنا ناقص
وخرج العمدة وركب عربيته وراح قصر الهلالية اللي زي قصور الملوك ودخل وطلب مقابلته جاسم الهلالي، وقعد يستنى ونزل جاسم من السلم وكأن القصر حصل فيه زلزال ،( جاسم طويل وعريض وعنده شنب يوقف عليه الصقر ولابس جلابيه وعمة وماسك نبوت العيلة ودا بيدل أنه بقى كبير العيلة مع أن أبوه لسه عايش )
جاسم : في ايه يا جوز عمتي
العمدة : خير يا جاسم بيه
جاسم: مش باين كده
قعد جاسم قصاد العمدة
جاسم : قول اللي عندك يا جوز عمتي
العمدة : اهل البلد عايزين قرصة ودن
جاسم : ليه بقى
العمدة : الحقيقة مش هما بس
جاسم : ومين كمان يا ابو علي
العمده: أنا مش عارف اقولها ازاي
جاسم : قول متخافش
العمدة : والباشمهندس عصام
جاسم : اخويا
العمدة : مانا قولتلك هتزعل يا جاسم بيه
جاسم : قول يا جوز عمتي بدل ما اخلي عمتي أرملة.
العمدة (ابتلع ريقه بصعوبة) : عتريس.
جاسم ( رجع برأسه وسند عالكرسي ) : عتريس مين.
العمدة : عتريس ابن سالم عمك
نظر جاسم له نظرة نمر
ارتعد العمدة : قصدي ابن بهية
جاسم : والجربوع دا عاوز ايه
العمده: كل اهل البلد شايلينو على كتافهم وقاعدين يقولوا عتريس ابن الهلالي والباشمهندس عصام معاهم.
جاسم : ههههههههه ، هو انت لازمتك ايه في البلد عمدة ولا طرطور
العمدة : عمدة يا جاسم بيه
جاسم: أنا شايف طرطور
العمده: اللي تشوفه سعادتك ، بس انا عملت ايه غلط
جاسم : هو أنت بتعمل حاجه صح
العمدة : أنا أول ما عرفت جيت قولتلك.
جاسم ( ماسك تفاحة ورايح يأكلها ) : وأهل البلد عاملين كل الدوشة دي ليه
العمده: عشان طلع جاموسه ابو مندور
جاسم : خلاص أنا هتصرف.
_____________________________________
( بيت عتريس )
عتريس : شفتي ياما اهل البلد قالوا ايه
عتريس : أنا ابن الهلالي ، أنا عتريس الهلالي
بهية : أيوة يبني انت ابن سالم الهلالي ولازم ترجع حق ابوك اللي عمك سرقه.
عتريس : صدقيني ياما أنا مش عاوز فلوس ولا اطيان ولا حاجة خالص
بهية : امال عاوز ايه يبني
عتريس : خوخة ياما
بهية : يخيبك ولا ، خوخة مرة واحدة بس اهلها
عتريس : مالهم ياما ، انتي هتعملي زي ما الهلالية عملوا معاكي.
بهية: مش قصدي يبني ، أنا قصدي أنه أهلها طماعين وبيحبوا الفلوس.
عتريس : بس انا بحبها ياما
بهية : انت طيب اوي يا عتريس
ونام عتريس على رجل أمه وهو بيحلم بمستقبله وبخوخة.
وفجأة اهل البلد كانوا رايحين يصلوا الفجر لقوا ابو مندور قاعد على الأرض وبيصرخ بأعلى صوت
ابو مندور: يا اهل البلد يا اهل البلد
راحو كل اهل البلد عنده وبقوا يسالوه في ايه يا ابو مندور.
ابو مندور : الهلالية قتلوا الجاموسة.


عتريس في بيت الاباليس:

iStock_000000801527Small.jpg



الدم صعيدى ما زال الوش الحامي والقول صادق من القلب، وعمره ما كان كذاب أو معمول، إذا حط ايديه فى مشروع لا بد يبوظ، صراحته بتفسد أيها موضوع، لكن الصدق ما بيتبعش بمال، ما دام الدم صعيدى ما زال ولا بيعرفش إلا الصدق، حتى لو هو وولاده يموتوا من الجوع . قلت لنفسي وبعدين! راح تفضل كده لامتى يا غلبان؟ ما لقتش الراحة في الموت، يمكن تلاقيها ورا القضبان، أطلعت على الشبابيك وعلى القضبان، على الموقف، على السجن وعلى السجان، ولقيتني طول عمري كنت كده، كلب، محاصر، متهان، منبوذ، جربان، وأنا يا ابنى الحلم اللى ما لهش أوان، معروف عشي في قلب البستان، معروف صوتي في زمن الأحزان.

الجزء الثاني :

عرفو اهل البلد الرسالة ، وان الهلالية مش هيسمحوا لحدا بأنه يختلف معهم وان موضوع عتريس خط احمر و عمرهم ما هيقبلوا بي في عيلتهم ، وعتريس اللي كان بطل امبارح بقى النهاردة منبوذ.
صحى عتريس على أصوات اهل البلد ومفيش حدا بيكلمه وكأنه هو اللي قتل الجاموسة ، حس عتريس بأنه كان سبب لانه طلب من أهل البلد حاجة هما مش قدها ، حس بالذنب مع أنه مش مذنب ومن امتى صاحب الحق مذنب ، وراح الارض عشان يشتغل وكان بيضرب فاسه بالأرض وكأنه بيضرب الزمن والظلم ، وبعد كل لحظات تعب لازم تعدي عليك نسمه حلوة وكانت النسمة دي خوخة ، عدت خوخة وعتريس مصدقش نفسه ، خوخة هي حلمه الوحيد ونفسه ياخدها ويهرب ، خوخة كانت في نظره اجمل واحدة في الكون ، عيونها وشفايفها ، دلعها وهي ماشية كان دايما بيبص عليها و ينسى الدنيا كلها لما تعدي من جنبه

20220623_204614.jpg


عتريس ساب الفاس من أيده ونسى كل أحزانه وهمومه وجرى باتجاه خوخة
عتريس : يا خوخة يا خوخة
خوخة : ايه ، عايز ايه يا عتريس
عتريس : طب قولي صباح الخير الاول
خوخة : صباح الخير ، حاجة تانية
ومشيت
عتريس : طب استني يا بنت الحلال ، دا الكلام اخد وعطاء
خوخه : قول عايز ايه يا عتريس وخلصني
عتريس : أنا قصدي شريف ، وعايز اقابل عم عوض.
خوخة : مينفعش يا عتريس
عتريس : ايه هو اللي مينفعش ( ومسك دراعها بقوة )
خوخة : سيب دراعي يا حيوان انت ومشيت
جرى وراها عتريس
عتريس : أنا آسف يا خوخة مكانش قصدي
خوخة : يا عتريس احنا مننفعش لبعض، احنا فقراء لا عندنا طين ولا فلوس ، وانا وحيدة ابويا وامي ، وانت حالك من حالنا
عتريس : لا ابن الهلالي وهرجع حق ابويا
خوخه: انت بتحلم
ورحلت خوخة والحزن بيزيد جوا عتريس ، وراح يقعد تحت شجرة ويداري حزنه بس الحزن مكانش عايز يسيبه وفجأة دخل الأرض احمد ابو عوف ودا صاحب الأرض اللي ماجرها لعتريس
ابو عوف : ازيك يا عتريس
عتريس : ازيك يا حج احمد
ابو عوف: يا ابني يا عتريس أنا عايزك في موضوع محرج
عتريس : اتفضل يا حج
ابو عوف : أنا عايزك تسيب الأرض وباقي حقك هتاخده
عتريس : ليه بقى يا عم الحج ، انا عملت ايه ، طب والعقد اللي بينا طب بلاش العقد والكلام اللي بينا
ابو عوف : غصب عني يبني ، أنا مش قد الهلالية
عتريس : بقى كده ، خلاص يا عم الحاج هسيب الارض.
ابو عوف: يبني أنا وشي منك في الأرض بس يشهد **** على انك جدع وراجل وبتصون الأمانة.
عتريس : مفيش فايده من الكلام يا حاج .
وقام عتريس ولبس جلابيته
عتريس : سوال يا حج احمد مين اللي طلب منك امشي
ابو عوف : العمدة يبني
واتجه عتريس لبيته وكان عايز يرمي نفسه في حضن أمه ويعيط ، بس عتريس قرر ميعيطش ويبقى هلالي بجد ، غير جلابيته ولبس جلابية أبوه البيضاء اللي لبسها يوم فرحه والعمة البيضاء بتاعة أبوه وبتاعة جده ونبوت أبوه وأمه بهيه بتبص لعتريس وهي مش مصدقها كأنها شايف جوزها يوم فرحهم كان ابنها بقى هلالي بجد عليه هيبة وكأنه كبير الهلالية.
بهية : مالك يا عتريس ، انت رايح فين
عتريس : أنا عايز حصان خالي عباس
بهية : ليه رايح فرح
عتريس : ايوه
بهية : فرح مين
عتريس : هتعرفي لما ارجع
وخد عتريس الحصان وركبه ، وأمه بتنادي عليه
بهية: يبني يا عتريس قولي رايح فين يا عتريس .
وعتريس طلع بالحصان وكأنه عنتر ابن شداد قرر ومفيش حاجة تقدر توقفه وكل أهل البلد شايفينه ومش مصدقين أن دا عتريس وعتريس طالع وكأنه راكب إعصار أو بركان زهق وتعب .
______________________________________
( بيت العمدة )
العمدة : عملت ايه يا واد في موضوع الواد ابن بهيه.
الغفير : قصدك عتريس يا عمدة ، خلاص كله في السليم ، هيسيب الأرض ومفيش حد في البلد هيتعامل معها ولا بيع ولا شراء هيبقى زي الكلب الجربان
العمدة : مش كفايه يا ولا
الغفير : طب هعمل ايه يا عمدة ، اقتله
العمدة : لا قتل ايه يا ابن العبيطة ، انا عايزه يسيب البلد كلها ويقول حقي برقبتي
واحد من الحرس : يا عمدة يا حضرة العمدة
العمدة : في ايه يا ولا
الغفير التاني : عتريس دخل البيت وبيكسر كل حاجة برا وعامل زي التور
العمدة : عتريس
وفجأة ضرب عتريس الباب برجله ودخل البيت
العمدة : انت بتعمل ايه يا واد انت ، دا أنا هوديك في ستين داهية .
وعتريس يقترب منه وكأنه مش سامع وعيونه كلها شر
العمدة : انتو واقفين بتعملوا ايه يا بهايم امسكوه.
وراحوا الغفر على عتريس وعتريس بنبوت أبوه بقى يضرب بكل قوة وثواني وقعوا كلهم عالارض والعمدة واقف مش مصدق وقرر يجري وطلع عالسلم يجري وفجاه لقى اللي نط عليه زي الفهد الاسود ومسكوا من رقبته وبقى يضربوا
العمده : أنا العمده يا عتريس
وعتريس بيضرب القلم ورا القلم وكأنه مش شايفة قدامه وكأنه مجنون والعمدة فاقد الوعي وفجأة نزلت توحيدة (مرات العمدة وعمة عتريس) وباقي أهل البيت وكانت مش مصدقه نفسها كأنها شايف اخوها قدامها ونزلت تمسك في عتريس وتقوله سيبه وعتريس مش شايف حد قدامه
توحيدة : الحقوني يا ناس الراجل هيموت.
وقام عتريس ضرب العمدة بالروسية وشده على الأرض. وراح عتريس نادى على واحد من الغفر .
عتريس : انت يا يالاه ، هات حمارك وركب سيدك عليه بالمقلوب
الغفير: مقدرش دا العمدة
نظر له عتريس نظرة كانت كفيلة بأن الغفير يسمع الكلام وركب العمدة عالحمار بالمقلوب وحصان عتريس قدامهم ولف بيهم البلد كلها وكان كل اهل البلد مش مصدقين حتى خوخة طلعت تتفرج عالعمده وعتريس طالع قدامه وفجاه اتجه على قصر الهلالية وكل نص اهل البلد راحو وراه والنص التاني راحو لام عتريس عشان تلحق ابنها اللي داخل الوكر برجله.
يا ام عتريس يا ام عتريس الحقي ابنك
بهيه : يا نهار اسود ابني هيروح مني .
وعتريس ماشي زي القطر مفيش حاجه توقفه ودخل قصر الهلالية ووقف في نص الأرض وضرب العمدة برجله فنزله من الحمار عالارض
عتريس : دا الكلب بتاعكم اهو عالارض ، بتحاربوني ليه ، خايفين مني ليه عشان صاحب حق وصاحب الحق سلطان ، واهو قدام بيتكم وقدام كل الناس وأهل البلد، أنا عتريس الهلالي ، عتريس الهلالي.
وفجأة من غير مقدمات التفوا حواليه كل رجالة الهلالية وابتدات المعركة وعتريس واقف عالساحة بيقاتل لوحده وجاسم واقف بيراقب المشهد من فوق بنظرة صقر ودخل عليه واحد من رجالته
يا سي جاسم دا خلص عالرجاله كلها نزله عرفان والدهشوري وهنداوي .
عتريس شجاع مفيش كلام بس الكترة دايما بتغلب الشجاعة اتكتروا عليه ووقع عالارض وبقى بياخد الضربات من كل مكان وكأنهم ما صدقوا أنه يقع شويه ووقع البطل والدياب بقت فوقه. وبعدين نزل جاسم وهو بينفخ في خاتمه ونزل ومسك وش عتريس اللي كان كله ددمم ، وعتريس بيبص على وش جاسم والاتنين بيبصوا في عيون بعض
جاسم : بقى يا جربوع يا ابن الحرام جاي تعمل راجل في ارضي ، انا هعلمك الادب يا ابن بهية ، اربطو ابن الحرام دا في الشجرة وهاتوا النبوت اللي كان معاها دا نبوت المعيلة ورجع للعيلة
ربطوا عتريس في الشجرة وهو مكانش قادر يقف وجاسم مسك الكرباج وبقى يضرب بكل قوة وبعدين وقف جاسم وقال سلموه للمركز ، دا عبرة لكل كلب يتجرأ على أسياده تاني.
المشهد دا شد اتنين وهما ابو جاسم (عم عتريس ) اللي كان واقف عالشباك وشايف كل حاجة والتانية كانت سعاد اخت جاسم وبنت عم عتريس. وفعلا سلموا عتريس للمركز بتهمة التعدي على الغير.
وام عتريس بتلف وتدور وعايزة تشوف ابنها اللي كانت حالته وحشة ودخل مستشفى المركز وقررت تاخد خطوة جريئة وتروح قصر الهلالية وكلمته اخوه عباس اللي كان شغال وعايش في الاسكندريه.
بهية: الحقني يا اخويا ، عتريس بيموت.
عباس : في ايه ، ايه اللي حصل
بهية: تعالى ضروري
عباس : طيب انا هاخد إجازة واجي .
______________________________________
( قصر الهلالية)
عصام: ايه اللي أنا سمعته دا يا جاسم
جاسم : ايه اللي أنت سمعته يا باشمهندس ، واحد هلفوت ضرب جوز عمتك وجي يتهجم علينا ، عايزني اخده بالحضن
عصام : هو عمل كده لانك مش سايبه في حاله
جاسم : انت اللي بقيت طري يا ابن الهلالي ونسيت احنا مين ، قعدة البندر خلتك خواجه ونستك ازاي تكلم اخوك الكبير
الخدام: في واحدة عايزة تقابلك يا جاسم بيه
جاسم : واحد مين يعني
بهيه : أنا جاسم بيه
جاسم : انتي مين يا وليه انتي.
عصام : ازيك يا ام عتريس
جاسم : اه بقى كده ، وانا اقول الواد دا طالع لمين قليل الادب لمين ، طلع طالع لامه
عصام : عيب يا جاسم
جاسم : عالعموم ابنك مش طالع من السجن ولو طلع هقتله
بهيه : أنا ماليش كلام معاك ، أنا عايزة اكلم ابوك سليم .
جاسم : اطلع برا يا وليه عشان متحصليش ابنك
سليم : سيبها يا جاسم
والتفوا كلهم وكان سليم الهلالي نازل بكل شموخ وهيبة
سليم : سيبونا يا ولاد
نظر جاسم لابوه باستغراب
سليم : أنا قلت سيبونا
ومشى جاسم وعصام
سليم : عايزة ايه يا بهية
بهية: ابني
سليم : ابنك قليل الادب
بهية: ابني يطلع من السجن ويرجعلي يا سليم و لا
سليم : ولا ايه يا بهية
بهية : هطلع كل الورق اللي عندي وعليا وعلى أعدائي يا ابو........ وسكتت
سليم : موافق بس بشرط ابنك يسيب البلد كلها لو ضل في البلد هيموت
بهية وعينها بتدمع: ماشي ، حسبي **** ونعم الوكيل ، انت سبب كل الخراب دا
وخرجت بهية ، بس الخادمة صبحية كانت واقفة ورا الباب وسامعة كل حاجة وكمان نرمين كانت واقفة عالدرج وسامعة وبقت تسال نفسها مين عتريس وليه المره دي بتدعي على ابوها كده.
سليم : يا جاسم يا جاسم
جاسم : نعم يا ابوي
سليم : كلم المركز وجوز عمتك واسحب الشكوى
جاسم : انت بتقول ايه يا ابوي
سليم : اسمع اللي بقوله
جاسم : بس جوز عمتي في المستشفى
سليم : خلي توحيدة تروح تسحب الشكوى
______________________________________
( المستشفى)
عباس : انتي كنتي فين يا بهية
بهية : عند الهلالية
عباس : انت اتجننتي ، ازاي تروحي لبيت الهلالية لوحدك ، انتي مش عارفة ممكن يعملوا فيكي ايه
بهية : هيعملوا ايه اكتر من كده، ابني بيروح مني يا عباس .
عباس : وايه اللي حصل
بهية: اتفقت معهم
عباس : على ايه
بهية : لازم عتريس يسيب البلد
عباس : بسيطة ، اخده يشتغل معايا
ومرت الايام ورجع عتريس لصحته وأمه وخاله اقنعوه بالسفر ، وهيقعد ليه خوخة رفضته والبلد كلها رافضها بس اكتر حاجة زعلته أنه خسر نبوت أبوه اللي كان هدية أبوه قبل ما يموت و وصه يحافظ عليه .
وحضر اغراضه ولبس هدومه وحضن امه ورمى ذكرياته وركب القطر وكان نفسه يشوف خوخة بتودعه وهو مش عارف ايه اللي مستنيه.
وبهيه واقفة واول مرة تسيب ابنها وابنها يسيبها

الي غاب عن عيني متى يا ناس يجيني
بحنانه يغطيني يشوف الي حصلي
خد شاله الحرير وطاقيته الكشمير
راح يغيب كتير
ومين ياناس يقولي
لما يقوم من نومة من يناولة
هدومة راح يواسي
همومة ومين يا ناس يقلي



عتريس في بيت الاباليس

61Fy-JgpSCL.jpg


وبرغم ونس الديار حجر الطريشة قريب.. وبرغم ضى النهار حرص وخاف من الديب.. خليك حريص من الرزيا وعضة الأيام.. واعمل حساب الضلام بعد القمر مايغيب .

الجزء الثالث :

عتريس ركب القطر وعينه كلها دموع ساب أرضه وأرضه هيا امه ، وخوخة كانت حلمه ، كل حاجة راحت.
( فلاش باك وعتريس راكب القطر )
عتريس كان بيبص عالعيال كانت بتلعب وتاكل حلويات وهو واقف جنب أبوه في الغيط ، لمح أبوه في عينه نظرة حرمان وكان يتمنى الأرض تنشق وتبلعه ولا يشوف ابنه محروم . قعد سالم تحت الشجرة مكانش قادر يصلب طوله .

سالم : تعالى يا عتريس ، تعالى يا ولدي
عتريس: نعم يابا
سالم : خد دا ( وادله النبوت )
عتريس : ودا هعمل في ايه يابا ، دا مبيتاكلش
سالم : هههههه، واه يا ولد الهلالي ، غلباوي طالع لجدك.
سالم : انت عايز ايه ، قولي نفسك في ايه ، وانا اجيبه من تحت الارض، ومتخافش من حد واصل ، طول ما أنا جنبك.
عتريس : عايز بسبوسه
سالم : بس كده، دا أنا هجيبلك بسبوسه وكنافة وهريسة وتفاح وبرتقال وموز وكل اللي نفسك فيه وجلابيه جديدة كمان
عتريس : لا يابا كده كتير عليك
حضن سالم ابنه : يا ابن الغاليه ، قنوع زي امك .
سالم : اسمع يا ولدي الكلمتين دول من دهب، الفاس دا رزقك وعملك، والنبوت دا عزك وفخرك واصلك ، وامك بيتك وارضك وشرفك ، لو عايز تبقى هلالي صح ما تفرطش فيهم واوعى تطاطي واصل ، ولو على رقبتك .

(نرجع للأحداث)
و ادي عتريس خسر كل حاجة

عتريس : أنا دلوقتي ابن بهية وكيف اكون ولد هلالي ونبوتك ضاع مني يا ابوي ومش هاكون ابن الهلالي الا لما ارجع نبوتك واركب حصانك ، ايه يابا مش مصدقني وكيف ما تصدقني وانا صعيدي
صعيدي

أنا ليا عاداتى وتقاليدي..
أصلى صعيدي.
اللى يروح منى بالقوة..
إتعلمت إنجيبه...
بإيدي.
واللى يقدرنى بتقديري..
عمى وسيدي.
واللى يحس اللى جوايا..
يبقى حبيبي.
إتربيت وكبرت صعيدي.
عمرى منزعل م الأيام..
أصلى مآمن...
إن اللى يصيبني...
دا نصيبي.
أصلى صعيدي...
ويابخت اللى أساسه صعيدى

عتريس مسافر للمجهول وهو مهزوم

______________________________________
( قصر الهلالي )

سليم قاعد في غرفته وشريط حياته بيمر قدامه وبيكلم نفسه .

سليم : معقول لسه ضعيف قدامك يا بهية ، ياه عالزمن شفايفها لسه فيها الرعشة بتاعة زمان لسه حلوة ، انتي اللي خلتيني اكره اخويا خلتيني شيطان ، طب رفضتيني ليه وانا قاصدي خير ، نفس الوقفة دي وقفتيها قدامي زمان ، وانا ببقى زي العيل ، أنا كبير الهلالية اللي مفيش يقدر يقف قدامه كسرتني حرمه ، بس مش اي حرمه دي بهية ، عودها لسه عود بنت العشرين ومع الهم والحزن بقى عودها اقوى واحلى وعينها لسه بتنور وتلمع ولا كأني الزمن عدى وفات.

قصة هابيل وقابيل عمرها ما هتخلص طول مافي ناس بتحركهم الشهوة وتتحكم فيهم .

______________________________________

( غرفة عصام )

خبطت نرمين على غرفة اخوها عصام

نرمين : ممكن ادخل يا باشمهندس

عصام : اه طبعا يا دكتوره ، دا انتي تنوري
نرمين: شوف بقى أنا عايزة اعرف ايه اللي حصل ومين عتريس دا

عصام : عايزة تعرفي ايه بالزبط

نرمين : كل حاجة

عصام : سمعتي عن عمك سالم

نرمين : اه طبعا ، مش دا اللي صورته في الديوان جنب صورة بابا وجدو

عصام : ايوه هو دا ، عمرك ما سألتي نفسك هو فين ولا حتى ليه احنا منعرفش عنه حاجة.

نرمين : تعرف أنا مر سالت بابا عنه

عصام : وقالك ايه

نرمين : وشه اتشنج وكأنه كان هيقع وعينه احمرت وكأنه هيعيط وقالي أنه مات

عصام : عارفه ليه

نرمين : لا

عصام : ابوكي بيحس بالذنب ، طب أنا هقولك سر ، ابوكي بيتفزع كل يوم من نومه وهو بيقول أنا آسف يا سالم ، سامحني يا سالم

نرمين : وليه كل دا

عصام : دي قصة طويلة

نرمين : وانت عرفت منين

عصام : جدك ماهر قبل ما يموت قالي على كل حاجة وكان نفسه يشوف عمك ، وعم رضوان كبير الغفر اللي مات قالي على كل حاجة.

نرمين : طب أنا عايزة اعرف

عصام : عتريس دا يبقى ابن عمك سالم

نرمين : انت بتقول ايه

عصام : زي ما بقولك كده ، الحكاية أنه عمك سالم اتجوز الست اللي كانت بتكلم ابوكي اللي هيا بهية ، وجدك مكانش موافق وابوكي كان سبب في أن جدك يغضب على عمك ، وجدك كان بيحب عمك سالم اكتر من ابوكي ولما عرف أنه عمك بقى عنده ولد اللي هو عتريس ، كان جدك هيسامحه ويرجعه البيت تاني ، بس بعد ايه كان ابوكي بقى جبروت وسلطته اكبر من جدك زي جاسم دلوقتي كده، وابوكي حبس جدك في البيت ، وقفل كل السكك قدام عمك سالم اللي مات بحصرته ، وجدك بقى زي المجنون قاعد في غرفته يبكي لغاية لما المرض بقى يقطع في جسمه وهو رافض العلاج ، وكان نفسه يشوف ابن سالم فكان بيطلب من رضوان كبير الغفر أنه يساعده عشان يشوف ابن سالم، وكان رضوان بيطلعه من القصر لما ابوكي يكون مسافر ، ويروح قدام بيت عتريس ويشوفه ويبكي على حال ابن سالم حبيبه ، وهو شايف عتريس ابن سالم الهلالي بيجر البهايم ويشتغل في الأرض وهو لسه عيل والشقاء باين في عيونه والفقر باين عليه ويشوفنا احنا هنا في القصر بنسافر وبنلعب في العاب بتيجي لينا من مصر مخصوص ، جدك كان راجل عارف **** وحس بأنه ظلم ابنه سالم وعتريس .

الدموع بدأت تنزل من عيون نرمين

نرمين : احنا لازم نساعده يا عصام

عصام : ودا اللي أنا بحاول اعمله و جاسم واقف قدامي

نرمين : وانا معاك يا عصام وهعمل كل حاجة عشان اساعدك

____________________________________________

( غرفة جاسم )

صبحية : خلاص يا بيه مش قادره ، دخله

جاسم : اسكتي يا لبوة ، مفيش حد يقولي خلاص

صبحية: امرك يا سيدي يا تاج راسي ، أنا خدامتك

وجاسم بيستمتع بعظمته وساديته وصبحية بقت تصوت

جاسم: صوتك يا بنت الفرطوس

صبحية : هموت يا سيدي ارحمني
جاسم : أنا مين يا بت

صبحية : انت سيدي وسيد البلد والرجاله

جاسم : تعالى مصي لسيدك

وبعدين خلص جاسم ونزل لبنه على وش صبحية ونام وخد صبحية في حضنه

صبحية: يارتني ما جبتلك الفطار ، دا انت وحش

جاسم : قومي حضري الجلابيه والعبايه

صبحية : بس عايزة اقولك سر

جاسم : بخصوص ايه

صبحية: سيدي الحاج ، أنا سمعت حاجة وبهية ام عتريس بتكلمه

جاسم : بتقوله ايه

صبحية : طب والحلاوة

جاسم: مش لما اعرف الاول ايه هو السر

صبحية : سمعت بهية بتقوله أنه عندها ورق

جاسم : ورق ايه

صبحية : مش عارفة ، بس سيدي الحاج وشه جاب الوان ووقف ساكت

جاسم : انتي متاكده

صبحية : وعشان كده سيدي قالك تسيب عتريس

جاسم : طيب هات المحفظة ،خدي دول لو عرفتي حاجة تاني قوليلي وانا هبسطك ، يلا قومي اطلعي و اوعي حد يشوفك

صبحية: تؤمر يا سيدي يا اللي مغرقني في خيرك

ولبس جاسم جلابيته وركب حصانه وخد نبوت عمه سالم ومشي في البلد عشان الناس تشوفه وتعرف أن الساحة بتاعته ومحدش يقدر يقف قدامه.

الظلم ساح يا بداح في البلد وجاسم راكب حصانه وكأنه سلطان زمانه

عتمان : هنروح فين يا سعادة البيه

جاسم : نشوف اخبار المحصول ، ونروح نشوف العمدة ، هو رجع بيته ولا لسه

عتمان : اه رجع من يومين

راح جاسم لدوار العمدة

جاسم : ازيك يا عمتي.

توحيدة : أنا بخير يا كبير يا ابن الكبير

جاسم : جوزك عامل ايه دلوقتي

توحيدة : اهو راقد عالسرير ، **** ينتقم من عتريس ابن بهية

جاسم : حق جوزك عندي ، جوزك من رجالتي ومش هسيب حقه

توحيدة : **** يخليك لينا كبيرنا ونعيش في خيرك

جاسم : طب أنا هدخل اشوفه ، في حد عنده جو

توحيدة : لا اتفضل ، دا انت تنورنا ، شوف يا عمدة مين اللي جاي يشوفك بنفسه

العمدة ( كان بيحاول يقوم) : جاسم بيه بنفسه ، دا احنا زارنا النبي

جاسم : خليك نايم ، جتك خيبة ، بقى انت عمده انت

العمده ( بيحاول يحافظ على كرامته قدام مراته ) : الشاي يا توحيدة

جاسم : بقى واد يعمل فيك كده ، في دوارك وقدام اهلك ، يا عيب عليك وعلى الرجاله اللي من اشكالك.

العمده : اعمل ايه بس يا بيه ، الواد كان عامل زي التور ، دا حتى ضرب رجالتك

جاسم : هما دول رجاله ، أنا عايز رجاله تاكل الحديد مش البهايم اللي انت جايبهم ، تجيب رجاله جديده ، رجاله بجد

العمده : حاضر يا بيه

جاسم : عملت ايه في البضاعة

العمده : كله في السليم ، وصلت والأمور كلها تمام

جاسم : طب عال ، يلا أنا هقوم ، ولو عايز تكمل علاج في مصر قولي
العمده : دي كلها يومين وهبقى كويس

خرج جاسم من بيت العمد وراح وقف بحصانه في السوق وقدام كل اهل البلد وكل أهل سابوا اللي في ايديهم واللي كان قاعد وقف ، ومسك نبوت عتريس ورفعوا قدامهم وكأنه عايز يعرفهم أن دي أخرة اللي يقف قدامه وكانت خوخة واقفة في السوق ومبهورة بجاسم اللي كان زي السبع وكاسر عين البلد كلها ، وكمل جاسم طريقه وراجع على قصره وسمع صوت ناعم بينادي عليه وبص وراه لقى غزالة وجسم فاير ، وقف حصانه

خوخه: يا بيه يا جاسم بيه

جاسم : مين دي يا عتمان

عتمان : دي خوخة بنت عوض

خوخة : يا سعادة البيه

عتمان : عايزة ايه يا بت يا خوخة

وجاسم بيتفحص جسم خوخه بعين خبير ، وعارف أنه صبحية تبقى دكر جنب خوخة

جاسم : عايزه ايه

خوخة : شغل يا سعادة البيه ، أنا غلبانة واهل على قدهم

جاسم : عايزة تشتغلي ايه

خوخه : خدامتك يا باشا ، أي حاجة

جاسم : بكرا تجيبها يا عتمان وتشغلها في القصر

خوخه : **** يرزقك يارب يا بيه يا كبيرنا

______________________________________
( بيت بهية )

اول مرة يكون البيت فاضي كده ، اتعودت على صوته وضحكته وطيبته ، وازاي كان بيشيل عنها كل حاجة ، شال الحزن والهم من وهو صغير ، عمره مكان *** اتولد راجل ولما أبوه مات مسك الفاس ومخلاش امه تشتغل في الأرض ، كانت أمه معززة مكرمة وهو راجل البيت .

عتريس يا ولدي قتلتك بايدي لما وافقت انك تروح والبعد عنك موت ، يا ترى بتاكل يا ترى بتشرب يا ترى كيف هيكون من غيرك النوم ، حزين من يومك وحزنك كله هموم ، طب تعالى ارجع ولو دقيقه وانا مش عايزة غير كده قوم تعالى قوم، كنت تحرم نفسك من الحلو عشاني ولا عمري شفت في عينيك شكوى ولا لوم .

( فلاش باك )

بهيه : يا سالم خلينا نمشي ونسافر من هنا ، أنا خايف عالواد

سالم : واه عاد يا بهيه ، أنا مش عايز اسمع الحديت دا واصل ، خايفة عالواد من ايه من أهله ، دول أهله ، أنا مسبش بلدي وابويا هيسامحني ابويا بيحبني .

( فلاش باك تاني )

رضوان : يا ست بهية

بهيه : ايه يا عم رضوان

رضوان : في حد عايز يشوفك ضروري

بهية : حد مين

رضوان : متخافيش يا بنتي ، أنا زي ابوكي

راحت بهية مع رضوان وكانت خايفة لأن رضوان كبير غفر الهلاليه بس هي عارفة أن رضوان راجل كويس وبتاع **** ، واتفاجئت لما شافت اللي قدامها كان ماهر الهلالي ابو جوزها ، كان قاعد تحت شجرة بعيدة وكأنه مستخبي وكأن الزمن كبره عشرين سنة والهم كسر هيبته ، ولما شافته كانت عايزة ترجع .

ماهر : استني يا بنتي استني

بهيه : عايز مني ايه

ماهر : أنا عايز اديكي حقك انتي وحفيدي ، حق سالم

بهية : جيت متاخر يا بيه ، ابنك كان نفسه في اللحظة دي ، بس اللحظة جات وابنك راح ، احنا مش عايزين حاجة منكم ، سيبونا نعيش

ماهر : أنا هعوضكوا عن اللي فات كله

بهية : هتعوضنا ازاي ، هترجع سالم اللي ظلمته ، احنا مش عايزين حاجة

ماهر : خدي الورق دا هيثبت حقك انتي وابنك في كل املاكي وهياخد حقه وحق أبوه بالورق دا

بهية : قولتلك مش عايزين حاجة

وكان المشهد قدامها ميتصدقش شافت كبير الهلالي بينزل عالارض ويعيط ويقولها

ماهر : ساعديني يا بنتي ، أنا مش عارف انام مش عارف انام ، عايز اقابل **** وانا مرتاح

صعب على بهية وخدت الورق اللي هيبقى سلاح في ايديها تحارب الهلالية بيه ويا ترى هتستعمله امتى.
بص الجزء حلو وتمهيد لإحداث كتير بس كبر الجزء شويه
 
  • عجبني
التفاعلات: ༺Ƈҽȥαɾ༻ و ملك الراوئع
استمر
 
  • عجبني
التفاعلات: ملك الراوئع
امتي الجديد يا ملك
 
  • عجبني
التفاعلات: ملك الراوئع
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
تحفه فنيه تسلم افكارك
 
  • عجبني
التفاعلات: ملك الراوئع
اتأخرت علينا جدا ياصديقي في نهاية البرتيتا الأخيرة وفي الجزء الرابع هنا ، فينك ؟
 
  • عجبني
التفاعلات: ملك الراوئع
سهل اختطافك رغم انك ملك الروائع
فتأخرك عن النشر يعد من اشد الفظائع
هذا انذار و تحذير لعلك تطيع و ترتدع
فى منتدانا هذا الخطف حق و فعل شائع
 
  • عجبني
التفاعلات: ملك الراوئع
قصه جميله كملها يا غالى
 
  • عجبني
التفاعلات: ملك الراوئع
اتأخرت علينا جدا ياصديقي في نهاية البرتيتا الأخيرة وفي الجزء الرابع هنا ، فينك ؟
عارف يا صاحبي بس غصب عني
 
سهل اختطافك رغم انك ملك الروائع
فتأخرك عن النشر يعد من اشد الفظائع
هذا انذار و تحذير لعلك تطيع و ترتدع
فى منتدانا هذا الخطف حق و فعل شائع
يا عم انت حبيبي ، أنا عارف أني مقصر بس غصب عني و**** ، ومش عايز اكروت القصة وتطلع وحشة
 
  • حبيته
التفاعلات: Ehab Demian

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%