NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

نقاش ثقافة رايكم في موضوع التعدد في الزوجات ؟؟

نفسي ابقي غني جداو عندي عزبة وقصرو جيش من العبيدالخصيان و عشرات من الجواري و الفلمان للنيك.
و بيوت من العمال الفقرا و مراتاتهم و عيالهم اللي هنيكهم كلهم في اث وقت

• عجبني
التفاعلات: جدو سامى 🕊️ 𓁈
رايكم في موضوع التعدد في الزوجات ؟؟

عن نفسي بصراحه مش شايفه حاجة كويسه بصراحه
أصبح حرام الواحد يفكر بتعدد الزوجات. لازم نبص قدام مش ورانا. نحترم نسوانا وبناتنا ونراعي نفسياتهم وحقوقهم عشان ينبسطو ويبسطونا ونعيش كلنا في حب واحترام. الزمن ده ولى ومعادش ينفع عشان البنات اليوم متعلمات ومثقفات وعندهم حس ووعي كبير، ومش حيقدر أي شخص يحكمهم.

• عجبني
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
رايكم في موضوع التعدد في الزوجات ؟؟

عن نفسي بصراحه مش شايفه حاجة كويسه بصراحه
موضوع مرفوض تمام بالوقت الحالي بعيدا عن الدينـ
احنا هلئ بزمن ولا ممكن بنت تقبل فيه تجيها ضرة
ولو لو قبلت فالرجل اصلا ولا ممكن يعدل بينهم وراح تروح حياة وحدة على حساب التانية
غير انه لو تفكر فيها من ناحية جنسية شوف بسبب تعدد السيد الزوج بالزواج كم ممكن يسبب امراض بينهم اتدمر صحتهم

فيا رجال اقعدو هادين وحدة بتكفيكم انتو قومو فيها صح بالاول من كل النواحي بعدها فكرو تزوجو التانية

والبنات نصيحة حطو بعقد الزواج منع للزوج انه يتزوج عليكم 😶

• حبيته
أنا مش مع التعدد حتى لو عندو المقدره الماديه والجسديه

كم من الجرائم ارتكبت بسبب تعدد الزوجات. الزوجة الثانية تسيطر على الزوج والممتلكات بمجرد إن تلد. وبهذا تضيع حقوق الزوجة الأولى مع ابنائها حتى في الميراث. هذا فضلا عن تقصير الزوج في حقهم اثناء حياته. لأن أحواله وسنه يسهل على زوجته الثانية إن تتمكن وتسيطر، وحتى هو يصبح في خبر كان. زيادة على كون القوانين الدولية الحديثة لا تؤمن بهذا النوع من الحياة، لإنه يضرب في العمق حقوق النساء.
العالم انتقل لأنواع أخرى من الاسمر ومن التعايش. مثل الايمان بأن هناك فرق بين الحب والحاجة الجنسية. الزوج غير القادر على اشباع شبق زوجته يفضل إن يتفاهم معها، ويسمح لها بتلبية حاجاتها الجنسية التي يجد نفسه عاجزا عن لتحقيقها. وهذا النوع من الاسر، المكونة من الزوج والزوجة وعاشق تختاره الزوجة للجنس، يطلق عليه إسم الأسرة الكوندولية نسبة إلى ملك يوناني قديم، كان يحب ويفخر بجمال زوجته ويستعرض جمالها امام قواد الجيش والوزراء. كما أصبح العلم يصحح الافكار الرائجة عن الحب. حيث ظهرت نظريات تؤمن بإمكانية الحب المتعدد،أي إن القلب بوسعه إن يحب أكثر من شخص. ولهذا لم تعد هناك أي ضرورة لتعدد الزوجات، لأن الواقع تجاوز هذه ال خزعبلات.

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%