NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة ذاكرة السمكة ـ خمسة أجزاء 3/6/2022

كريم مندور

نسوانجى بريمو
عضو
ناشر قصص
توجه جنسي
أنجذب للإناث
صباحكم فل وورد أينما كنتم

المقدمة

احب اشكر كل من تابعني وعلق تعليق بسيط على قصتي السابقة

واحب اشكر كل من بدأ يتابع قصة قصة الثانية التي سانشرها في قسم القصص غير الجنسية

وهي قصة رومانسية عميقة شوية

احترت كتير عشان الاقي اسم ولحد الوقتي مش لاقي

بس في الاخر اقتنعت شوية باسم "ذاكرة السمكة"

كلنا بيكون ذاكرتنا زي ذاكرة السمكة وبننسى بسرعة لما بنكون عاوزين نفتكر موقف معين

واحيانا من كتر همومنا بنتمنى يكون عندنا ذاكرة السمكة عشان ننسى حاجات كتير

ودايما بننسى الي المفروض نفتكره وبنلاقي في قلوبنا الي نفسنا ننسى

رغم ان القصة مش هتكون عميقة قوي هتكون قصة لايف رومنسي كده بس زي ما قلت هتكون عميقة شوية بس صغننه

قصة ذاكرة السمكة

في مدينة الإسكندرية في صيف ، تنافسنا مع قبيل التضحية بعدة أيام

قام المحاسب كريم مندور من النوم " ده طبعا ملهوش علاقة بكريم الدكتور " انا عندي شيزوفرينا عادي في القصة دي محاسب وهناك دكتور وقريبا كريم والبحار الي هتبقى تحفة فنية 😊

المهم بعد لما قام من النوم عادي قام غسل وشه بس النهاردة مش زي أي يوم لا كمان حلق دقنه النهاردة وبكره اخد إجازة قبل العيد بيومين وهيلضم في إجازة العيد

النهاردة يوم مش عادي النهاردة قرر كريم الجبان الي بقالوا عشر محاسب في شركة كبيرة من ساعة لما اتخرج انه يكون مدير حتى لو في شركة صغيرة والنهاردة هيروح يعمل انترفيو في شركتين تواصل معاهم على النت

كل أصحابه الي من عمره خاضوا التجربة وغيروا شركاتهم وفكروا ان البقاء طويلا حتى لو في منظمة كبيرة بيخليك معندكش تجارب غير في جزئية واحده من غير لما تتعلم حاجه جديدة

بس هو جبان يمكن عشان كده كمان انفصل عن زوجتة وأولاده عشان دايما مش بيحب يخاطر فكان حتى في علاقته بمراته متحفظ بشكل يخنق

تجاربه في الحياه بتخليه يخاف ياخد قرار رغم المفروض ان كل تجاربك تزيد تاخد قرار بشكل أجرأ

بعد لما ترك شقة الزوجية عشان الحضانة عاش لوحده في شقة صغيرة بيشتغل في نفس الشركة وبيدفع النفقة كل شهر و دايما مصاريف الحياة بتزيد و ....

المهم هو أن يتنفس في هذه الحياه.

فالجزء الأكبر من دخله يذهب لأولاده رغم أنه الدخل لا يكفيهم أيضا

و ....

"يخربيتك ويخربيت سواقتك ايه الزفت ده" كريم زعق في العربية المرسيدس من جمبه بسرعه وكانت ركباها مزة حلوة حتى صوته يوصلها لانها صاروخ

فعلا صاروخ في سرعتها وشكلها ملحق يشوفها بس لمحها بالعافية وملحقش يشتمها

فوقته من أحلامه ان اتقبل في الوظيفة الأعلى دخلا والأعلى منصب رغم ان الشركة أصغر

وكمان كان سرحان يروح انهي شركة الأول

الشركة بتاعت مستحضرات التجميل ولا شركة الشاي الي لسه نازل جديد في السوق

الشاي بييفكر يروح شكرة الشاي بتاعت مستحضرات التجميل دي صاحبتها واحده ستينعم هو حرف من الاتش انها مسافرة بتعمل صفقة جديدة وان معندهمش منصب مدير مالي هو مدير حسابات على مجموعة محاسبين في المركز الرئيسي للشركة ليها فرعين الفرع الرئيسي الي الإسكندرية وفرع تاني في القاهرة وفرع في بورسعيد

وشكرة الشاي دي بقى لسه

هيكون اقسام جديدة في مدينة مخزن صغير بمكتب اصغر وهيقابل صاحب الشركة مباشرة ومدير البيع

طلع حظه حلو قدر انه ياخد معاد الانترفيو في نفس اليوم

بس في خرائط جوجل لقى ان شركة المستحضرات الأقرب

دور على ركنة a a a a a a a a A a A A A A A A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + +

وسال البواب: باشا بقولك هو شركة نسمة لمستحضرات التجميل في البرج ده

قال البواب: ايوه يا بيه الدور التلاتاشر

كريم: شكرا

وبيدخل للاسناسير

البواب: الاسانسير سياسات يا بيه

كريم بيطلع عشرة جنيه من جيبه وبيوقله يا باشا امال الي بيشتغلوا في الشركة كل يوم يعني بيطلعوا على رجليهم

البواب بياخد العشرة الجنيه وبيشدها من ايد كريم : لما تشتغل بيتاخد مفتاح الاسانسير التاني بتاع الشركات تعالى هطلعك في بتاع السكان عشان تطلع قبل الشركة بدور واحد حكم بتاع الشركة بيطلع للعاشر بس

كريم : شكرا يا با.... باشا

وركب كريم الاسانسير ووصل الشركة

دخل لاقي مكتب استقبال في مزة : اهلا وسهلا يا فندم حضرتك تأمر بايه

كريم : انا كريم مندور عندي معاد النهاردة مع الاتش ار

المزة : اتفضل أستاذ كريم هبلغهم حالا

بيقعد كريم وهو متوتر جدا اول مرة يروح انترفيو أصلا هو راح شركته الي هو فيها من زمان عن طريق صديق رغم انه عمر انترفيو بس كان صوري اما الوقتي فهو رايح بجد اينعم هو كويس في مجاله ويقاله شهر بيذاكر في كل الأسئلة المتوقعه هو مسمعش كلام أصدقائه المقربين لما بيقولوه روح انترفيو حتى لو مش عاوز تشتغل عشان تكسر حاجز الخوف تاخد خبرة من كل مكان تروحه طريقة الأسئلة وأسلوب الاتش ار المستفز أحيانا

المهم المزة ندهت عليه ودخل مكتب الاتش ار لا بنت امزز طلع لمستوى اعلى 😊 بيقول لنفسه ايه يا واد يا كريم خليك ياض في الشركة دي ايه المشكلة ان صاحبتها واحده ست دول كلهم حاجه عسل كده على الأقل تشوف حاجه حلوة بقالك كتير متنيل على عينك من الشغل للشغل وبعدين تروح الشغل وكل شغلك القديم تلاقي رجاله حتى حريمهم رجالة في نفسهم.

المزة التانية بتاعة الاتش ار قامت من على مكتبها وقالتله : اتفضل

كريم بيقعد قدامها على الكرسي بيشد نفسه بتثقة مصطنعه وهو من جوه متوتر

مزة الاتش ار: حضرتك السي في بتاعك بيقول عن دورات كتير بس حضرتك ملكش خبرة الا في شركة واحده صح

كريم لنفسه ابتدينا أسئلة مستفزة وبيقول : ايوة بس شركة " كذا " شركة كبيرة في مجالها وتعتبر مدرسة اتخرج منها مديرين كتير

مزة الاتش ار : حضرتك اترقيت مشرف حسابات من سنة واحده بس زي ما هو مكتوب صح

كريم : ايوة بس قبلها كنت مشرف قائم باعماله لمدة سنتين

مزة الاتش ار فضلت تسال أسئلة مستفزة وكريم لقى نفسه ثابت وبيلاقي إجابات بس خلاص هيقوم يضربها حتى وان كانت مزة😊

المهم مزة الاتش ار قالتله : حضرتك لازم تقابل مدام ريهام هي القائمة بأعمال رئيس مجلس الإدارة عشان مدام صفيناز في باريس بتعمل صفقات للشركة ولو حصل نصيب حضرتك هتكون معانا بعد العيد

كريم : شكرا

وقام وقف وقالها : وحضرتك هو فين مكتبها

المزة : في اخر الطرقة الي في وش مكتب الاستقبال الانسة سلمى هتساعدك وتوصلك

فهم كريم ان اكيد سلمى دي المزة بتاعت الاستقبال طلع و سالها وشاورتله على مكتب جمب مكتب ريهام وقالتله الانسة سهام سكرتيرة مدام ريهام هتدخلك

راح كريم لقى سهام افشخ منهم اوبا شكل ريهام دي ليفيل الوحش بقى

كريم : أستاذة سهام صح

سهام الي هي بسكوتة بالشيوكلاتة : ايوة حضرتك أستاذ كريم

كريم وكأنه لأول مره يسمع اسمه يقول لنفسه فين لما كان بيتقاله يا كريم هات عيش وانت جاي كان بيسمع كريم دي وكانها شتيمة معقول فيه رقة كده وقالها : ايوة يا افندم وكان هيبوسها " على فكرة قصة غير جنسية على الاطلاق بس دي مشاعر عادية لما تشوف شيوكلاتة بالكريمة في صورة ملاك "

سهام : اتفضل مدام ريهام في انتظارك

سهام هامسة : أستاذ كريم مدام ريهام مش بس نائب رئيس مجلس الإدارة دي بنت صاحبة الشركة وهي الي بتابع إدارة البيع امال مدام صفيناز هي الي بتابع الإدارة المالية الي حضرتك مرشح لادارتها

كريم : متشكر لمعلوماتك القيمة ممكن سؤال كمان قبل ما ادخل

سهام برقة غير مصطنعه هي فعلا كريمة بالقشدة خالص مالص 😊 " ملحوظة تانية مش هتظهر تاني " : اتفضل يا أستاذ كريم

كريم وهو بيحاول يتخيل حروف اسمه وكأنها غريبه عنه : هو ليه صاحب المنصب السابق استقال او ترك المنصب

سهام مبتسمة : هو مستقلش هو فعلا لقى فرصة مدير مالي وعلى فكرة هيقابل حضرتك بعد العيد لو فيه نصيب يسلم حضرتك الشغل

كريم بيحاول يتماسك وبيقول انه اتاخر قوي في البحث عن فرصة بس كويس هو لسه في اول التلاتين لسه فيه فرصة بس لازم يحاول ان كان هنا مع الكريمة دي او مع الشاي

كريم بيدخل وبيعتقد انه هيقابل ليفيل الوحش بقى بعد تلت مزز امزز من بعض فجأة بيلاقي .... ثواني كده ايه ده دي الصاروخ لا بجد معقول

هو اينعم ملحقش يشوفها كويس بس هي نفس الملامح تقريبا من الجمب نفس البلوزة البيضا هو اخر حاجه شافها تسريحة الشعر و ...

بلهجة صارمة سمع صوت فوقه من السرحان : اتفضل أستاذ كريم

كريم فكر في كلام أحد أصدقائه اعمل نفسك مش عاوز الوظيفة عزز نفسك اتعامل بتناكه

كريم حاول يبقى تنك وقعد ومنتظر الصاروخ يتكلم اينعم هي اعلى من ليفيل الوحش وفعلا هو مع الصاروخ شخصياً بس ايه الصرامة دي الكريمة الي بره احلى ينفع يرجع مستوى الكريمة 😊

وقال لنفسه اوبا ممكن تكون أخدت بالها لا مش معقول ملحقتش معقول كده اترفض من قبل ما يتقبل

ريهام : حضرتك احب أوضح اني اصريت اقابلك بنفسي النهاردة عشان كنا لازم نقيم كل السيفيز " جمع سي في بالانجليزي " المقدمة لينا وحضرتك اخر سي في اتقدم وكان المفروض يقابلك الأستاذ / احمد عبد العال بس هو النهاردة جاله اجتماع مفاجئ في شركتة الجديدة

كريم مكنش عارف يجمع يعني هي مقابلة تحصيل حاصل ولا ايه : طبعا يا افندم كان هيشرفني اني اقابله

كملت كلامها وكانها لم تسمعه بكل صرامه وتناكه: النهاردة اخر يوم عمل ليه كان منلغيش المعاد او نأجله

بيحاول يدور على إجابه تنقذه الأسلوب البارد: شكرا يا فندم واكيد ، فندم كان ، واقابله لاني اعتقد اني كنت همر اختبار في الإدارة أو المحاسبة

ريهام على ركب على ركب على متن طائرة ، وكذا في الردهة الطويلة ، وقد طالتهم الصورة الكبيرة.

وبتطلع تليفون ايفون 7 وكريم بيمليها رقمه وبتسجله وبترن عليه وبتقوله: ده رقم الإدارة لان الرقم اللي حضرتك تواصل معاه ده رقم الاتش ار انا او الأستاذ / احمد هنتواصل مع حضرتك بعد العيد لاما تليفونيا او على الواتس

وتليفون تاني بيرن شكله كده ايفون 11 بترد: اكيد هكلمك بكره وانا في الطريق .... بتسمع ... بترد: لا هروح المكان الجديد ... بصي هقفل معاكي دلوقتي وهكلمك كمان نص ساعة سلام

بتوجه كلامها لكريم ببرود: شرفتنا يا أستاذ كريم

كريم بيحس انها بتطرده بيقوم وهو بيحاول يبتسم

ووشه احمر ونفسه بنزل ويطلع بالعربية على الكورنيش وهو مشيف قدامه

خارج البيت ، يدخل الحمام ، بيكون عاوز يغسل وشه بيتمنى يفقد وينسى الأمر.

وهو خارج من الحمام سمع ضحكات هامسه

صوت: يا بنتي انا مش عارفه انه طايقنها ازاي خلعت جوزها ومشت الراجل المحترم الأستاذ احمد الي اقبل يشتغل محاسب في سلسلة سوبر ماركت مش مدير زي هنا ومحدش طايقها دي تطفش بلد انا لو عليا وجالي أي شغل في مكان تاني بفلوس اقل اوافق

خرج الصوت وقف ولقى تلت بنات وافقين قرب الريسبشن مع مزة الريسبشن مكنش مركز هما حلوين ولا مزز ولا ايه بس رغم انها اتكلمت معاها باحترام انما حس انها بتقل منه باسلوبها البارد

نزل كريم على السلم وقال لنفسه : قلتلك روح الشاي على الأقل المدير راجل وحتى لو الشركة كلها رجاله احسن بلا مزز بلا بتاع

وصل كريم شركة الشاي واتقابل من صاحب الشركة شخصيا الي كانت مقابلة اكثر ودا الراجل قام بنفسه سلم عليه وشد على ايديه وكمان قام لف معاه في الشركة واتكلم معاه في تفاصيل المرتب و المسئوليات وقاله انه هياسس معاه كل حاجه وانه فعلا في اكتر من متقدم وبرده من حقه يدرس ويقابل كل شخصية بس كان ودود جدا

اينعم الشركة مفيهاش غير سكرتيره واحده أصلا عيلة صغيرة شكلها لسه متخرجة اينعم كريم نفسه احلى منها بس يعني مش مهم لو بتوع الشاي وافقوا هيغامر حتى لو شركة بتتأسس لازم يغامر لازم يكبر والتجربة لازم تفيده

مشي كريم واتمشى بالعربية على الكورنيش راح محل جزارة واشترى لحمة وراجع الفيزا لقى فيها مبلغ مش كبير من القبض يدوبك يكفوه لاخر الشهر فول من غير عيش كمان

وصل اللحمة لاولاده الصغيرين وطليقته الي العلاقة بينهم محترمة في اطار مراعاة من ليس لهم ذنب في الخلافات

ورجع ناحية البيت عشان يركن ويطلع ينام ونفسه ينسى حاجات كتير

ينسى انه اتجوز اصل و الجوازه خلصت على انه مش عايش مع عياله وعايش لوحده وبيصرف عليهم نظرا لالتزامه كراجل ناحية الأطفال بغض النظر عن أي شي

ينسى الفرص الي ضيعها يسنى أصحابه الي سبقوه لانهم اجرأ منه ينسى النهاردة الصبح و المقابلة الباردة

و ......

طلع نام

تاني يوم كان رغم إجازة وقرر ياخد الأطفال يفسحهم وفعلا اتصل بامهم وفسحهم شوية ورجعهم قبل المغرب واعدى على واحد صاحبه استلف معقول يعني مش هيغدي العيال اينعم معتش معاه فلوس بس برده عيب بيشوفهم كل فترة وبصراحه طليقته مش بتمانع انه يشوفهم في أي وقت "روحهم وساق بالعربية تجاه بيته وركن تحت البيت

تليفونه رن من صاحب شركة الشاي واتفق معاه وكان فرحان ان الاختيار وقع عليه وفعلا حس انها مقابلة ناحجه وان المستقبل افضل وفعلا كان لازم يخوض التجربة من بدري

تليفونه رن من تليفون شركة التجميل

ايه ده مش هي قالت بعد العيد

اكيد هتقوله مفيش نصيب

طيب افرض قالتله تعالى بعد العيد هيقول ايه أصلا هو مش عاوز يروح وخلاص اتفق مع صاحب شركة الشاي

ده حتى الراجل المحترم بعتله رسالة على الواتس بعد المكالمة يباركله عشان العيد ويقوله ان هيكون سعيد بانه هيشتغل معاه وكريم رد انه هو كمان هيكون سعيد بالعمل مع شخص محترم بيقدر الموظفين الي شغالين عنده

عشان يرد الحج صاحب الشركة ويقوله : لا يا ابني انتوا شغالين معايا مش عندي وبعد العيد اكيد هيكون لينا لقاء طيب وخير

كريم فاق على تكرار الرنه معقول هو فضل سرحان لحد ما الرنة خلصت بس ايه كده هيبان انه تقيل وكده

رد كريم

لقى صوت راجل مش ريهام

معقول احمد عبد العال الي اتصل بيه

الصوت : حضرتك تعرف صاحبة التليفون

كريم فاق تاني من سرحانه: ايوة يا فندم

الصوت: طيب هي عملت حادثة كبيرة حضرتك من أهلها

كريم: لا انا زميلها في الشغل

الصوت: طيب هي الوقتي في مستشفى الإسكندرية العام وللأسف مش عارفين نوصل لحد غير اخر رقم اتصلت بيه ممكن حضرتك تقدر حد من أهلها أو تيجي تشوف الوضع

كريم: حاضر هبلغ أهلها

الصوت: شكرا يا ريت بسرعه لان الوضع مش ظريف

كريم بيقفل ويتصل برقم الاتش ار بيلاقيه مقفول بيقوله لنفسه: اوبا خدوا إجازة هنيل ايه دلوقتي

كريم طلع بالعربية تجاه المستشفى

سال في الاستقبال

موظف استقبال: ايوة الدكتور جوه الحالة بتاعت طريقة الساحل

كريم دخل بسرعه عند الدكتور قاله خير يا دكتور انا كلموني عشان مدام ريهام

الدكتور: انا الي اتصلت بيك

كريم: خير يا دكتور

الدكتور: حضرتك تواصلت مع أهلها

كريم: تليفون الي اعرفه من أهلها مقفول حاليا بس قلت اجي بنفسي

الدكتور: الأمل كبير الحالة الحالة تستقر المشكلة ان ملقوش حاجه في متعلقتها تدل على شخصيتها حتى التليفون الي لقوه الي اتصلت بيه شاشته متبدهله ومكسوره يدوبك اتصلت باخر رقم ومكنتش عارف بتصل وبعدها التليفون هنج اكتر من الأول

كريم: يعني هي الحالة ايه

وبيبص للدكتور وبيحس انه شافه قبل كده بس مش عارف فين

الدكتور: في شبه ارتجاج كده في المخ بس حسن الحظ أن الوسادة هوائية حمت الجسم بس العربية اتحرقت والناس بيقولوا انهم طلعهوها بالعافية قبل الحريق بلحظات

كريم: انا قاعد معاها لحد ماتفوق

بعد حوالي ساعات ريهام بتفوق وبيندهوا الدكتور وكريم بيكون قاعد سرير السرير بتاعها

الدكتور بيطمن عليها وبيقول لكريم: كده مرحلة الخطر اقل كويس انها فاقت

كريم: سلامتك يا مدام ريهام كويس اهو قمتي بالسلامه

ريهام: ريهام مين هو انت مين وانا فين

الدكتور بيقيس الحرارة وضغطها: حضرتك هنا في المستشفى وعملت الآنتي مش عارفة الأستاذ

ريهام: لا ومين ريهام دي

الدكتور : بيبص لكريم متشكك

كريم : أستاذة ريهام انا كريم الي كنت مع حضرتك النهاردة في الشركة

ريهام : شركة ايه بجد انا مش عارفة ايه الي جابني هنا

الدكتور : طيب انتي اسمك ايه

ريهام : اسمي انا انا مش عارفة انا مش حاسة بحاجة وهنا في صداع فظيع

الدكتور : بس كده لازم نعمل محضر عشان شكلها مش فاكر حاجه لازم حد من أهلها يجي يستلمها

ريهام : محضر هو انت قلتيلي انا فين

والدكتور بيتجه ناحية الباب كريم بيحصله وبيوقفه على الباب و يبص قوي ويركز

كريم بيبص للدكتور ويركز قوي

ويوقله : دكتور عادل عباس صح

الدكتور : ايوة صح

كريم : انا عرفت حضرتك

الدكتور : عرفت ايه يا أستاذ انا اسمي مكتوب على الكارت طبيعي

كريم : لا حضرتك اخوك اسمه تامر عباس الي كان معايا في كلية التجارة صح

الدكتور : كريم كريم ايوة صح انا فاكرك اظن كنتوا صحاب قوي

كريم : ايوة هو فين دلوقتي

الدكتور عادل : في السعودية من زمان

كريم : فعلا انا معرفش عنه حاجه من بدري

وبيستردد : ممكن طيب يا دكتور استلم انا مدام ريهام دي كمان مديرتي في الشغل و والدتها في باريس والدتها صاحبة شركة بسمة للتجميل بتوع اعلان بسمتك معنا اجمل

الدكتور : ايوة طبعا انا كمان اعرف والدها الي يرحمه فعلا بنته اسمها ريهام وهو كان جارنا من زمان

كريم : اصل موضوع محضر و تسليم وأهلها هيبهدلها ومامتها في باريس يعني هتيجي بعد العيد انا مش عاوز تجاوز بس عاوز روح القانون بس هي كده حالتها تستدعي ايه

الدكتور : حالتها محتاجه ملاحظة عشان نشوف فيها ايه هي عموما بما انها فاقت فعدت مرحلة الخطر بس لازم تفوق يمكن بس الصدمة مخليها مش فاكرة ممكن تفضل كده يوم او حاجه

كريم : انا هوصلها بنفسي ولو عاوز أي توقيع انا تحت امر حضرتك هديك رقمي ونتواصل

الدكتور : انا اعرف والدك كويس هو عامل ايه صحيح

كريم : تمام وممكن تاخد رقمه كمان

الدكتور : بص انا هخرجها على مسئوليتي الشخصية والطبية بس بشرط تابعني بالتليفون لو حصل حالة اغماء يبقى لازم تجبها هنا تاني او تطلع طبعا على أي مستشفى استثماري هي اكيد تقدر بس عموما الحالة مستقرة

كريم : شكرا يا دكتور

وبيرجع كريم لريهام وهو مش عارف ليه تعاطف معاها وكمان كدب على الدكتور

الدكتور بيسلمه متعلقاتها الباقية الي اغلبها مشوه من اثر النار لان الناس الي حضرت الحادثة بكل شهامه طلعتها الأول وبعدين طلعوا الي قدروا عليه من بقية متعلقاتها وواتصلوا بالاسعاف الي خدوها على المستشفى

كريم بياخد كيس نايلون في المتعلقات وريهام بتكون عاوزة تخرج بعد لما سمعت كلام عن محضر وكده وبعدين تسال مين ده وواخدها على فين كانت مدركة انها في حادثة وان دي مستشفى بس مش فاهمه حاجه حاسه انها في حلم هتفوق دلوقتي تفهم هي مين

و...... وبكده يتنهي الجزء الأول أراكم في الجزء الثاني قريبا

صباحكم فل وورد أينما كنتم

المقدمة

احب اشكر كل من تابعني وعلق تعليق بسيط على قصتي السابقة

واحب اشكر كل من بدأ في قصتي الثانية التي سانشرها في قسم القصص غير الجنسية

وهي قصة رومانسية عميقة شوية

احترت كتير عشان الاقي اسم ولحد الوقتي مش لاقي

بس في الاخر اقتنعت شوية باسم " ذاكرة السمكة "

كلنا أحيانا بيكون ذاكرتنا زي ذاكرة السمكة وبننسى بسرعة لما بنكون عاوزين نفتكر موقف معين

واحيانا من كتر همومنا بنتمنى يكون عندنا ذاكرة السمكة عشان ننسى حاجات كتير

ودايما بننسى الي المفروض نفتكره وبنلاقي في قلوبنا الي نفسنا ننسى

رغم ان القصة مش هتكون عميقة قوي هتكون قصة لايف رومنسي كده بس زي ما قلت هتكون عميقة شوية بس صغننه

قصة ذاكرة السمكة

في مدينة الإسكندرية في صيف احد الأعوام قبيل العيد الأضحي بعدة أيام

قام المحاسب كريم مندور من النوم " ده طبعا ملهوش علاقة بكريم الدكتور " انا عندي شيزوفرينا عادي في القصة دي محاسب وهناك دكتور وقريبا كريم والبحار الي هتبقى تحفة فنية 😊

المهم بعد لما قام من النوم عادي قام غسل وشه بس النهاردة مش زي أي يوم لا كمان حلق دقنه النهاردة وبكره اخد إجازة قبل العيد بيومين وهيلضم في إجازة العيد

النهاردة يوم مش عادي النهاردة قرر كريم الجبان الي بقالوا عشر محاسب في شركة كبيرة من ساعة لما اتخرج انه يكون مدير حتى لو في شركة صغيرة والنهاردة هيروح يعمل انترفيو في شركتين تواصل معاهم على النت

كل أصحابه الي من عمره خاضوا التجربة وغيروا شركاتهم وفكروا ان البقاء طويلا حتى لو في منظمة كبيرة بيخليك معندكش تجارب غير في جزئية واحده من غير لما تتعلم حاجه جديدة

بس هو جبان يمكن عشان كده كمان انفصل عن زوجتة وأولاده عشان دايما مش بيحب يخاطر فكان حتى في علاقته بمراته متحفظ بشكل يخنق

تجاربه في الحياه بتخليه يخاف ياخد قرار رغم المفروض ان كل لما تجاربك تزيد تاخد قرار بشكل أجرأ

بعد لما ترك شقة الزوجية عشان الحضانة عاش لوحده في شقة صغيرة بيشتغل في نفس الشركة وبيدفع النفقة كل شهر و دايما مصاريف الحياة بتزيد و....

المهم خلص حلاقة دقنه ولبس طقم الزيارات ونزل ركب عربيته القديمة وهو متفائل ان يتضاعف راتبه أخيرا حتى يستطيع ان يتنفس في هذه الحياه

فالجزء الأكبر من دخله يذهب لأولاده رغم انه هذا الدخل لا يكفيهم أيضا

و....

" يخربيتك ويخربيت سواقتك ايه الزفت ده " كريم زعق في العربية المرسيدس الي عدت من جمبه بسرعه وكانت ركباها مزة حلوة بس ملحقش حتى صوته يوصلها لانها صاروخ

فعلا هي صاروخ في سرعتها وشكلها ملحقش يشوفها بس لمحها بالعافية وملحقش يشتمها

فوقته من أحلامه ان اتقبل في الوظيفة الأعلى دخلا والأعلى منصب رغم ان الشركة أصغر

وكمان كان سرحان يروح انهي شركة الأول

الشركة بتاعت مستحضرات التجميل ولا شركة الشاي الي لسه نازل جديد في السوق

الشاي بييفكر يروح شكرة الشاي بتاعت مستحضرات التجميل دي صاحبتها واحده ستينعم هو حرف من الاتش انها مسافرة بتعمل صفقة جديدة وان معندهمش منصب مدير مالي هو مدير حسابات على مجموعة محاسبين في المركز الرئيسي للشركة ليها فرعين الفرع الرئيسي الي الإسكندرية وفرع تاني في القاهرة وفرع في بورسعيد

وشكرة الشاي دي بقى لسه

هيكون اقسام جديدة في مدينة مخزن صغير بمكتب اصغر وهيقابل صاحب الشركة مباشرة ومدير البيع

طلع حظه حلو قدر انه ياخد معاد الانترفيو في نفس اليوم

بس في خرائط جوجل لقى ان شركة المستحضرات الأقرب

دور على ركنة a a a a a a a a A a A A A A A A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + A + +

وسال البواب: باشا بقولك هو شركة نسمة لمستحضرات التجميل في البرج ده

قال البواب: ايوه يا بيه الدور التلاتاشر

كريم: شكرا

وبيدخل للاسناسير

البواب: الاسانسير سياسات يا بيه

كريم بيطلع عشرة جنيه من جيبه وبيوقله يا باشا امال الي بيشتغلوا في الشركة كل يوم يعني بيطلعوا على رجليهم

البواب بياخد العشرة الجنيه وبيشدها من ايد كريم: لما تشتغل بيتاخد مفتاح الاسانسير التاني بتاع الشركات تعالى هطلعك في بتاع السكان عشان تطلع قبل الشركة بدور واحد حكم بتاع الشركة بيطلع للعاشر بس

كريم: شكرا يا با .... باشا

وركب كريم الاسانسير ووصل الشركة

دخل لاقي مكتب استقبال في مزة: اهلا وسهلا فندم حضرتك تأمر بايه

كريم: انا كريم مندور عندي معاد النهار مع الاتش ار

المزة: اتفضل أستاذ كريم هبلغهم حالا

بيقعد كريم وهو متوتر جدا اول مرة يروح انترفيو أصلا هو راح شركته الي هو فيها من زمان عن طريق صديق رغم انه عمر انترفيو بس كان صوري اما الوقتي فهو رايح بجد اينعم هو كويس في مجاله ويقاله شهر بيذاكر في كل الأسئلة المتوقعه هو مسمعش كلام أصدقائه المقربين لما بيقولوه روح انترفيو حتى لو مش عاوز تشتغل عشان تكسر حاجز الخوف تاخد خبرة من كل مكان تروحه طريقة الأسئلة وأسلوب الاتش ار المستفز أحيانا

المهم المزة ندهت عليه ودخل مكتب الاتش ار لا بنت امزز طلع لمستوى اعلى 😊 بيقول لنفسه ايه يا واد يا كريم خليك ياض في الشركة دي ايه المشكلة ان صاحبتها واحده ست دول كلهم حاجه عسل كده على الأقل تشوف حاجه حلوة بقالك كتير متنيل على عينك من الشغل للشغل وبعدين تروح الشغل وكل شغلك القديم تلاقي رجاله حتى حريمهم رجالة في نفسهم.

المزة التانية بتاعة الاتش ار قامت من على مكتبها وقالتله : اتفضل

كريم بيقعد قدامها على الكرسي بيشد نفسه بتثقة مصطنعه وهو من جوه متوتر

مزة الاتش ار: حضرتك السي في بتاعك بيقول عن دورات كتير بس حضرتك ملكش خبرة الا في شركة واحده صح

كريم لنفسه ابتدينا أسئلة مستفزة وبيقول : ايوة بس شركة " كذا " شركة كبيرة في مجالها وتعتبر مدرسة اتخرج منها مديرين كتير

مزة الاتش ار : حضرتك اترقيت مشرف حسابات من سنة واحده بس زي ما هو مكتوب صح

كريم : ايوة بس قبلها كنت مشرف قائم باعماله لمدة سنتين

مزة الاتش ار فضلت تسال أسئلة مستفزة وكريم لقى نفسه ثابت وبيلاقي إجابات بس خلاص هيقوم يضربها حتى وان كانت مزة😊

المهم مزة الاتش ار قالتله : حضرتك لازم تقابل مدام ريهام هي القائمة بأعمال رئيس مجلس الإدارة عشان مدام صفيناز في باريس بتعمل صفقات للشركة ولو حصل نصيب حضرتك هتكون معانا بعد العيد

كريم : شكرا

وقام وقف وقالها : وحضرتك هو فين مكتبها

المزة : في اخر الطرقة الي في وش مكتب الاستقبال الانسة سلمى هتساعدك وتوصلك

فهم كريم ان اكيد سلمى دي المزة بتاعت الاستقبال طلع و سالها وشاورتله على مكتب جمب مكتب ريهام وقالتله الانسة سهام سكرتيرة مدام ريهام هتدخلك

راح كريم لقى سهام افشخ منهم اوبا شكل ريهام دي ليفيل الوحش بقى

كريم : أستاذة سهام صح

سهام الي هي بسكوتة بالشيوكلاتة : ايوة حضرتك أستاذ كريم

كريم وكأنه لأول مره يسمع اسمه يقول لنفسه فين لما كان بيتقاله يا كريم هات عيش وانت جاي كان بيسمع كريم دي وكانها شتيمة معقول فيه رقة كده وقالها : ايوة يا افندم وكان هيبوسها " على فكرة قصة غير جنسية على الاطلاق بس دي مشاعر عادية لما تشوف شيوكلاتة بالكريمة في صورة ملاك "

سهام : اتفضل مدام ريهام في انتظارك

سهام هامسة : أستاذ كريم مدام ريهام مش بس نائب رئيس مجلس الإدارة دي بنت صاحبة الشركة وهي الي بتابع إدارة البيع امال مدام صفيناز هي الي بتابع الإدارة المالية الي حضرتك مرشح لادارتها

كريم : متشكر لمعلوماتك القيمة ممكن سؤال كمان قبل ما ادخل

سهام برقة غير مصطنعه هي فعلا كريمة بالقشدة خالص مالص 😊 " ملحوظة تانية مش هتظهر تاني " : اتفضل يا أستاذ كريم

كريم وهو بيحاول يتخيل حروف اسمه وكأنها غريبه عنه : هو ليه صاحب المنصب السابق استقال او ترك المنصب

سهام مبتسمة : هو مستقلش هو فعلا لقى فرصة مدير مالي وعلى فكرة هيقابل حضرتك بعد العيد لو فيه نصيب يسلم حضرتك الشغل

كريم بيحاول يتماسك وبيقول انه اتاخر قوي في البحث عن فرصة بس كويس هو لسه في اول التلاتين لسه فيه فرصة بس لازم يحاول ان كان هنا مع الكريمة دي او مع الشاي

كريم بيدخل وبيعتقد انه هيقابل ليفيل الوحش بقى بعد تلت مزز امزز من بعض فجأة بيلاقي .... ثواني كده ايه ده دي الصاروخ لا بجد معقول

هو اينعم ملحقش يشوفها كويس بس هي نفس الملامح تقريبا من الجمب نفس البلوزة البيضا هو اخر حاجه شافها تسريحة الشعر و ...

بلهجة صارمة سمع صوت فوقه من السرحان : اتفضل أستاذ كريم

كريم فكر في كلام أحد أصدقائه اعمل نفسك مش عاوز الوظيفة عزز نفسك اتعامل بتناكه

كريم حاول يبقى تنك وقعد ومنتظر الصاروخ يتكلم اينعم هي اعلى من ليفيل الوحش وفعلا هو مع الصاروخ شخصياً بس ايه الصرامة دي الكريمة الي بره احلى ينفع يرجع مستوى الكريمة 😊

وقال لنفسه اوبا ممكن تكون أخدت بالها لا مش معقول ملحقتش معقول كده اترفض من قبل ما يتقبل

ريهام : حضرتك احب أوضح اني اصريت اقابلك بنفسي النهاردة عشان كنا لازم نقيم كل السيفيز " جمع سي في بالانجليزي " المقدمة لينا وحضرتك اخر سي في اتقدم وكان المفروض يقابلك الأستاذ / احمد عبد العال بس هو النهاردة جاله اجتماع مفاجئ في شركتة الجديدة

كريم مكنش عارف يجمع يعني هي مقابلة تحصيل حاصل ولا ايه : طبعا يا افندم كان هيشرفني اني اقابله

كملت كلامها وكانها لم تسمعه بكل صرامه وتناكه : النهاردة اخر يوم عمل لينا فكان لازم نقابل الجميع و انا هوصل السي في بتاعك للأستاذ / احمد الي كان في المنصب الي حضرتك مترشح ليه عشان انا بحب اقابل كل الموظفين بنفسي لان كان من احترامنا ليك منلغيش المعاد او نأجله

كريم برده مش عارف يرد بيحاول يدور على اجابه تنقذه من الأسلوب البارد : شكرا يا فندم واكيد يا فندم كان نفسي اقابله لاني اعتقد اني كنت همر باي اختبار في الإدارة او المحاسبة

ريهام لا تعلق على ثقة كريم في الرد وكأنها لا تراه : انا عموما هاخد رقم واتس حضرتك هسجله على تليفون الشركة عشان نتواصل بعد العيد

وبتطلع تليفون ايفون 7 وكريم بيمليها رقمه وبتسجله وبترن عليه وبتقوله : ده رقم الإدارة لان الرقم اللي حضرتك تواصلت معاه ده رقم الاتش ار انا او الأستاذ / احمد هنتواصل مع حضرتك بعد العيد لاما تليفونيا او على الواتس

وتليفون تاني بيرن شكله كده ايفون 11 بترد : اكيد هكلمك بكره وانا في الطريق .... بتسمع ... بترد : لا هروح المكان الجديد ... بصي هقفل معاكي دلوقتي وهكلمك كمان نص ساعة سلام

بتوجه كلامها لكريم ببرود : شرفتنا يا أستاذ كريم

كريم بيحس انها بتطرده بيقوم وهو بيحاول يبتسم

ووشه احمر ونفسه بنزل ويطلع يجري بالعربية على الكورنيش وهو مش شايف قدامه

وهو خارج بيطلب يدخل الحمام بيكون عاوز يغسل وشه بيتمنى يفقد الذاكره وينسى طريقة الكلام البارده رغم انها لم تقم باهانته انما كان مضايق

وهو خارج من الحمام سمع ضحكات هامسه

صوت : يا بنتي انا مش عارفه انه طايقنها ازاي دي خلعت جوزها ومشت الراجل المحترم الأستاذ احمد الي اقبل يشتغل محاسب في سلسلة سوبر ماركت مش مدير زي هنا ومحدش طايقها دي تطفش بلد انا لو عليا وجالي أي شغل في مكان تاني بفلوس اقل هوافق

خرج الصوت وقف ولقى تلت بنات وافقين قرب الريسبشن مع مزة الريسبشن مكنش مركز هما حلوين ولا مزز ولا ايه بس رغم انها اتكلمت معاها باحترام انما حس انها بتقل منه باسلوبها البارد

نزل كريم على السلم وقال لنفسه : قلتلك روح الشاي على الأقل المدير راجل وحتى لو الشركة كلها رجاله احسن بلا مزز بلا بتاع

وصل كريم شركة الشاي واتقابل من صاحب الشركة شخصيا الي كانت مقابلة اكثر ودا الراجل قام بنفسه سلم عليه وشد على ايديه وكمان قام لف معاه في الشركة واتكلم معاه في تفاصيل المرتب و المسئوليات وقاله انه هياسس معاه كل حاجه وانه فعلا في اكتر من متقدم وبرده من حقه يدرس ويقابل كل شخصية بس كان ودود جدا

اينعم الشركة مفيهاش غير سكرتيره واحده أصلا عيلة صغيرة شكلها لسه متخرجة اينعم كريم نفسه احلى منها بس يعني مش مهم لو بتوع الشاي وافقوا هيغامر حتى لو شركة بتتأسس لازم يغامر لازم يكبر والتجربة لازم تفيده

مشي كريم واتمشى بالعربية على الكورنيش راح محل جزارة واشترى لحمة وراجع الفيزا لقى فيها مبلغ مش كبير من القبض يدوبك يكفوه لاخر الشهر فول من غير عيش كمان

وصل اللحمة لاولاده الصغيرين وطليقته الي العلاقة بينهم محترمة في اطار مراعاة من ليس لهم ذنب في الخلافات

ورجع ناحية البيت عشان يركن ويطلع ينام ونفسه ينسى حاجات كتير

ينسى انه اتجوز اصل و الجوازه خلصت على انه مش عايش مع عياله وعايش لوحده وبيصرف عليهم نظرا لالتزامه كراجل ناحية الأطفال بغض النظر عن أي شي

ينسى الفرص الي ضيعها يسنى أصحابه الي سبقوه لانهم اجرأ منه ينسى النهاردة الصبح و المقابلة الباردة

و ......

طلع نام

تاني يوم كان رغم إجازة وقرر ياخد الأطفال يفسحهم وفعلا اتصل بامهم وفسحهم شوية ورجعهم قبل المغرب واعدى على واحد صاحبه استلف معقول يعني مش هيغدي العيال اينعم معتش معاه فلوس بس برده عيب بيشوفهم كل فترة وبصراحه طليقته مش بتمانع انه يشوفهم في أي وقت "روحهم وساق بالعربية تجاه بيته وركن تحت البيت

تليفونه رن من صاحب شركة الشاي واتفق معاه وكان فرحان ان الاختيار وقع عليه وفعلا حس انها مقابلة ناحجه وان المستقبل افضل وفعلا كان لازم يخوض التجربة من بدري

تليفونه رن من تليفون شركة التجميل

ايه ده مش هي قالت بعد العيد

اكيد هتقوله مفيش نصيب

طيب افرض قالتله تعالى بعد العيد هيقول ايه أصلا هو مش عاوز يروح وخلاص اتفق مع صاحب شركة الشاي

ده حتى الراجل المحترم بعتله رسالة على الواتس بعد المكالمة يباركله عشان العيد ويقوله ان هيكون سعيد بانه هيشتغل معاه وكريم رد انه هو كمان هيكون سعيد بالعمل مع شخص محترم بيقدر الموظفين الي شغالين عنده

عشان يرد الحج صاحب الشركة ويقوله : لا يا ابني انتوا شغالين معايا مش عندي وبعد العيد اكيد هيكون لينا لقاء طيب وخير

كريم فاق على تكرار الرنه معقول هو فضل سرحان لحد ما الرنة خلصت بس ايه كده هيبان انه تقيل وكده

رد كريم

لقى صوت راجل مش ريهام

معقول احمد عبد العال الي اتصل بيه

الصوت : حضرتك تعرف صاحبة التليفون

كريم فاق تاني من سرحانه: ايوة يا فندم

الصوت: طيب هي عملت حادثة كبيرة حضرتك من أهلها

كريم: لا انا زميلها في الشغل

الصوت: طيب هي الوقتي في مستشفى الإسكندرية العام وللأسف مش عارفين نوصل لحد غير اخر رقم اتصلت بيه ممكن حضرتك تقدر حد من أهلها أو تيجي تشوف الوضع

كريم: حاضر هبلغ أهلها

الصوت: شكرا يا ريت بسرعه لان الوضع مش ظريف

كريم بيقفل ويتصل برقم الاتش ار بيلاقيه مقفول بيقوله لنفسه: اوبا خدوا إجازة هنيل ايه دلوقتي

كريم طلع بالعربية تجاه المستشفى

سال في الاستقبال

موظف استقبال: ايوة الدكتور جوه الحالة بتاعت طريقة الساحل

كريم دخل بسرعه عند الدكتور قاله خير يا دكتور انا كلموني عشان مدام ريهام

الدكتور: انا الي اتصلت بيك

كريم: خير يا دكتور

الدكتور: حضرتك تواصلت مع أهلها

كريم: تليفون الي اعرفه من أهلها مقفول حاليا بس قلت اجي بنفسي

الدكتور: الأمل كبير الحالة الحالة تستقر المشكلة ان ملقوش حاجه في متعلقتها تدل على شخصيتها حتى التليفون الي لقوه الي اتصلت بيه شاشته متبدهله ومكسوره يدوبك اتصلت باخر رقم ومكنتش عارف بتصل وبعدها التليفون هنج اكتر من الأول

كريم: يعني هي الحالة ايه

وبيبص للدكتور وبيحس انه شافه قبل كده بس مش عارف فين

الدكتور: في شبه ارتجاج كده في المخ بس حسن الحظ أن الوسادة هوائية حمت الجسم بس العربية اتحرقت والناس بيقولوا انهم طلعهوها بالعافية قبل الحريق بلحظات

كريم: انا قاعد معاها لحد ماتفوق

بعد حوالي ساعات ريهام بتفوق وبيندهوا الدكتور وكريم بيكون قاعد سرير السرير بتاعها

الدكتور بيطمن عليها وبيقول لكريم: كده مرحلة الخطر اقل كويس انها فاقت

كريم: سلامتك يا مدام ريهام كويس اهو قمتي بالسلامه

ريهام: ريهام مين هو انت مين وانا فين

الدكتور بيقيس الحرارة وضغطها: حضرتك هنا في المستشفى وعملت الآنتي مش عارفة الأستاذ

ريهام: لا ومين ريهام دي

الدكتور : بيبص لكريم متشكك

كريم : أستاذة ريهام انا كريم الي كنت مع حضرتك النهاردة في الشركة

ريهام : شركة ايه بجد انا مش عارفة ايه الي جابني هنا

الدكتور : طيب انتي اسمك ايه

ريهام : اسمي انا انا مش عارفة انا مش حاسة بحاجة وهنا في صداع فظيع

الدكتور : بس كده لازم نعمل محضر عشان شكلها مش فاكر حاجه لازم حد من أهلها يجي يستلمها

ريهام : محضر هو انت قلتيلي انا فين

والدكتور بيتجه ناحية الباب كريم بيحصله وبيوقفه على الباب و يبص قوي ويركز

كريم بيبص للدكتور ويركز قوي

ويوقله : دكتور عادل عباس صح

الدكتور : ايوة صح

كريم : انا عرفت حضرتك

الدكتور : عرفت ايه يا أستاذ انا اسمي مكتوب على الكارت طبيعي

كريم : لا حضرتك اخوك اسمه تامر عباس الي كان معايا في كلية التجارة صح

الدكتور : كريم كريم ايوة صح انا فاكرك اظن كنتوا صحاب قوي

كريم : ايوة هو فين دلوقتي

الدكتور عادل : في السعودية من زمان

كريم : فعلا انا معرفش عنه حاجه من بدري

وبيستردد : ممكن طيب يا دكتور استلم انا مدام ريهام دي كمان مديرتي في الشغل و والدتها في باريس والدتها صاحبة شركة بسمة للتجميل بتوع اعلان بسمتك معنا اجمل

الدكتور : ايوة طبعا انا كمان اعرف والدها الي يرحمه فعلا بنته اسمها ريهام وهو كان جارنا من زمان

كريم : اصل موضوع محضر و تسليم وأهلها هيبهدلها ومامتها في باريس يعني هتيجي بعد العيد انا مش عاوز تجاوز بس عاوز روح القانون بس هي كده حالتها تستدعي ايه

الدكتور : حالتها محتاجه ملاحظة عشان نشوف فيها ايه هي عموما بما انها فاقت فعدت مرحلة الخطر بس لازم تفوق يمكن بس الصدمة مخليها مش فاكرة ممكن تفضل كده يوم او حاجه

كريم : انا هوصلها بنفسي ولو عاوز أي توقيع انا تحت امر حضرتك هديك رقمي ونتواصل

الدكتور : انا اعرف والدك كويس هو عامل ايه صحيح

كريم : تمام وممكن تاخد رقمه كمان

الدكتور : بص انا هخرجها على مسئوليتي الشخصية والطبية بس بشرط تابعني بالتليفون لو حصل حالة اغماء يبقى لازم تجبها هنا تاني او تطلع طبعا على أي مستشفى استثماري هي اكيد تقدر بس عموما الحالة مستقرة

كريم : شكرا يا دكتور

وبيرجع كريم لريهام وهو مش عارف ليه تعاطف معاها وكمان كدب على الدكتور

الدكتور بيسلمه متعلقاتها الباقية الي اغلبها مشوه من اثر النار لان الناس الي حضرت الحادثة بكل شهامه طلعتها الأول وبعدين طلعوا الي قدروا عليه من بقية متعلقاتها وواتصلوا بالاسعاف الي خدوها على المستشفى

كريم بياخد كيس نايلون فيه المتعلقات وريهام بتكون عاوزة تخرج بعد لما سمعت كلام عن محضر وكده وبعدين تسال مين ده وواخدها على فين كانت مدركة انها في حادثة وان دي مستشفى بس مش فاهمه حاجه حاسه انها في حلم هتفوق دلوقتي تفهم هي مين

و...... وبكده يتنهي الجزء الأول أراكم في الجزء الثاني قريبا

الجزء الثاني

صباح الفل وبجد مبسوط القصة دي نالت اعجاب لانها قصة غير جنسية وعلى فكرة هي نفسية بشكل كبير

هيبان ابعادها النفسية مع توالي احداثها

وبعتذر عن ظروف التأخير بسبب ظروف خارجة عن ظروف أخرى.

وصلنا لما ريهام نزلت مع كريم عشان هي مش عارفة حاجه وتايهه وكريم مضطر ياخد ريهام عشان موقف انساني هو خلاص قرر يشتغل في مكان تاني

ملوش مصلحة شخصية هو بس كلم الدكتور عشان هيحاول يوصلها لبيتهم وخلاص

ريهام بتركب جمب كريم

بتفكر هي مين وايه الي حصل ومين ده أصلا

طيب هو الطبيعي تنزل مع حد اول مرة تشوفوه

طيب مش ممكن يخطفها أو يأذيها

عادي هتعمل محضر وتبلغ عنه

أصلا طيب هي خافت ليه أصلا قالوا في المستشفى هنعمل محضر

معقول ممكن تبقى مجرمة هاربة من العدالة

صوت في عقل ريهام بيرن: مدام ريهام مدام ريهام

فتحت عينها على صوت كريم واقف قدام برج كبير وهي لابسه روب المستشفى ومحرجة من حاسة نفسها حد مهم

ردت: معلش انا فعلا سرحانه وحتى مش فاكرة اسمي حضرتك قلتلي اسمك ايه

كريم: اسمي كريم

ريهام: احنا كده وصلنا بيتي صح

كريم: لا انا معرفش بيتكم فين

ريهام: امال حضرتك اخدتني من المستشفى ليه

كريم: عشان اعرف مكان الشركة بتاعة والدتك

ريهام: بجد يا أستاذ ... معلش حضرتك قلتلي اسمك ايه

كريم: صدقيني مش بضحك عليكي وجيت هنا عشان ممكن البواب يعرف يوصل لحد من الشركة

ريهام: هو فين البواب

كريم: هنزل اشوفه طبعا عارف ان حضرتك صعب تتحركي بالمنظر ده

بصي خدي ده تليفوني الصغير هتصل على نفسي من التليفون الرئيسي بتاعي وهشغل الاسبيكر عشان تسمعي عشان متقوليش اني بضحك عليكي

ريهام: متشكرة جدا

نزل كريم وراح للبواب عشان يحاول يعرف حاجه عن الشركة أو أي موظف فيها وشغل الاسبيكر وحط التليفون في جيبه عشان البواب مياخدش باله

كريم طلع عشرين جنيه من جيبه ووصل للبواب

كريم: مساء الفل يا معلم

البواب بنفس الطريقة شد الفلوس من كريم: مساء الفل يا بيه

كريم : فاكرني انا كنت موجود امبارح وجيت عشان الشركة الي في التلاتشر و طلعتني في الاسانسير بتاع السكان

البواب : لا يا بيه انا ذاكراتي ذاكره سمكة مش فاكر مين الي دخل من شوية

كريم : امال اخدت العشرين جنيه

البواب : عشرين جنيه ايه يا بيه مش الكلام ده حصل من ثلت دقايق

كريم : ايوة ما انت فاكر اهو

البواب : لا يا بيه انا عاوز اثبتلك اني نسيت الموقف الي من تلت دقايق بقولك ذاكرة سمكة.

كريم بيقول لنفسه : لهف العشرين جنيه

كريم للبواب : طيب المهم عارف الست ريهام بنت صاحبية الشركة

البواب : ايوة دي عارفها كل يوم تقولي اتنيل يا زفت هاتلي سجاير وبتديني أربعين جنيه و السجاير باتنين وأربعين لو تعرفها قولها عاوز منها الف جنيه

كريم : الف جنيه ليه يا عم

البواب : تخيل يا بيه كل يوم تقولي اتنيل يا زفت وكل يوم عليها اتنين جنيه في سنتين بعد حساب الاجازات يبقى الف جنيه مش هسبهم

كريم : طيب لو قلتلي عنوانها هروح اجبلك الالف جنيه

البواب : لو اعرفه هروح بنفسي انا مبؤوء منها هو حد بيحبها في الشركة كل لما احكي لحد حكايتي واقولها قولها تجيب الي عليها يشتمها ويشتم الي يوم الي شافها فيه

كريم : لا يا عم قولي بس أوصل لعنوانها او عنوان أي حد من الشركة ازاي وهجبلك فلوسك وعليهم فلوس كمان

البواب : يا بيه انا معرفش غير ان الموظفين بيجيوا كل يوم الصبح وبيفضلوا شوية ويمشوا وفيه شركات كتير في البرج مش هفتش وراهم انا يا بيه

واستردد البواب : هي كانت بتبعتك تجيب سجاير برده و ضحكت عليك يا بيه

كريم : لا يا معلم بس عاوزها ضروري ويا ريت لو حد ظهر من الشركة تقولي

وكريم طلع كارت من جيبه وقال للبواب اتصل بيا وقت ظهور أي حد من الشركة

البواب : مش معايا رصيد

كريم : هشحنلك لما تتصل

البواب : وهكلمك ازاي اشحنلي الوقتي

كريم وهو بيتنهد : عاوز كام عشان تشحن يا معلم

البواب : ميتين جنيه يا بيه

كريم طلع مائة جنيه وقالوه : ويا عم خد ميه الوقتي و ميه لما تتصل

وساب البواب و رجع لريهام الي كانت بتعيط وقالتله بعياط : دا راجل كذاب اكيد انا مش ممكن أكون الست الي بيقول عليها وبعدين دا راجل حرامي عمال يقلبك في فلوس مش ممكن أكون بنصب عليه

كريم بصلها بهدوء : طيب ممكن تهدي عشان نعرف نفكر

واتصل تاني برقم الاتش ار الي كان معاه لقاه مقفول

ابتدا يدور على النت على ارقام تليفونات للشركة

كل الأرقام مقفولة

بصلها وقالها : شكل الأرقام كلها مقفولة عشان إجازة العيد

كانت عماله تعيط وعينيها مليانه دموع وبتقوله : خلاص سلمني تاني المستشفى واكيد هما هيعرفوا يوصلوا

مردش عليها ومسك الكيس الي فيه متعلقاتها

دور فيه بهدوء

كارت فيزا محروف من اطرافه ظاهر جزء من اسمها والباقي مطموس

سلسلة مفاتيح فيها مفتاح من بتاع الغرف اللي شكله مختلف شوية وبقية مفاتيح عادية

والميدالية الي فيها المفتاح عليها اسم وإعلان لقرية سياحية ومكتوب رقم 138 – A2

بصلها وقالها : انتي عملتي الحادثة في طريق الساحل واتذكر وانتي بتعملي معايا الانترفيو كلمت وحده صاحبتك وقلتلها هتقابليها مممم نتستنتج من كده مع العنوان الي في الميدالية دي ومكان الحادث انك كنتي رايحة القرية الي مكتوبه في الميدالية

بصتله وقالته : أستاذ كريم متشكرة رجعني المستشفى

كريم : يا ستي احنا في إجازة عيد تعالي هوديكي القرية اكيد هتقابلي اصحابك وهما بقى هكملوا معاكي مع الادوية الي كتبها الدكتور وتقريبا كده زي ما قهمت منه ان الموضوع صدمة عصبية مع ارتجاج بسيط في المخ الموضوع بسيط وبكره ولا بعده هتفتكري كل حاجه

ريهام : رجعني بس كده هتعبك معايا و....

كريم : يعني مش عاوزة تعزميني في الشالية بتاعكوا تعرفي انا عمري ما رحت الساحل

ضحكت وهي لسه بتعيط : ماشي بس انا اول ما ترجعلي ذاكرتي وحياتي انا بجد هرد لحضرتك كل حاجه

كريم : عيب حضرتك الكلام ده وقال وهو بيضحك ابقي بس ردي فلوس السجاير

وبصلها يعني نائي رئيس مجلس إدارة و بتشربي سجاير شكك

ريهام : شكك ايه بس أولا انا مش فاكرة اني بشرب سجاير ثانيا شكله بجد نصاب وبيحب يقلب الناس في فلوس

كريم طلع بقايا علبة سجاير من حاجتها : لا وكمان حمرا

ريهام قفلت الضحكة : هي ايه الي حمرا

كريم : السجاير يعني حامية يعني ايه بتشدي بتشدي

ريهام بضحك : طيب يلاا وهات سيجارة كده من العلبة المتقطعه دي

كريم : لا بقولك ايه انا مش بحب ريحة السجاير خصوصا وانا سايق وبعدين يعني ناسية كل حاجه وافتكرتي دلوقتي انك بتشربي سجاير

وابتدا كريم يسوق في اتجاه عنوان القرية بعد ما شغل شير لوكيشن وشغل أغاني

وايتدت قارئة الفنجان تشتغل : مقدورك ان تمضي ابدا بين الماء وبين النار

ريهام غمضت عينيها وحاولت تنام وقالتله : هو انت معندكش حاجه غير الكلام الصعب ده

كريم : اكيد كبعا هيكون مزاجك مختلف في الأغاني تحبي تسمعي ايه

ريهام : ممممم انا اكيد مش فاكره بس حاسه ان الكلام صعب يعني بجد مش فاكره أي حاجه حتى عن نفسي ولا عن أي حاجه وبعدين انا طريقي مسدود لوحده مش لازم يعني تفكرني

كريم حاول يقلب في الأغاني وبيقولها : معلش بقى انا راجل مليش غير في القديم

ريهام : هات بس انت وقولي اعمل ايه في الموبايل وانا هحاول ادور يمكن افتكر حاجه لما اشوف العالم الافتراضي

كريم : يعني فاكره اهو ان في حاجه اسمها موبايل وفي عالم افتراضي

ريهام : اعتقد ان الدكتور قال اني فقدت الذاكرة بشكل جزئي مش فقد عقلي يعني انا مدركة كل حاجه حواليا بس فعلا ناسية انا مين هما شوية خيالات بتلف حوالين دماغي حاسه اني عاوزه انام بس مش عارفه

بصلته وقالتله : هتضايق لو لعبت في الموبايل بتاعك عشان مش اسببلك احراج

كريم : لا براحتك دوري على أي اغنية انتي عاوزها اكتبي اسم المطرب او اسم الاغنية يعني شوفي عاوزه تعملي ايه

ريهام : تعرف مش فاكره حاجه خالص

بس الاغنية الي شغاله دي بتعبر عن الي انا فيه يعني طريقي مسدود خالص اهو ومش عارفه رايحه فين وجايه منين

كريم بيضحك : لا اكيد كل حاجه هتبقى زي الفل خلاص احنا بس نوصل وتشوفي صحابك واكيد هتعرفي كل حاجه من خلالهم

ريهام بتغمض عينيها وبتقولي خلاص خلي مسدود ده شغال لما نشوف اخرتها

بيكمل كريم طريقه لحد ما بيوصل للقرية السياحية وكانت تقريبا الساعة اثنين قبل الفجر

بيدخل على البوابة وبيكلم الامن : الشالية ده هنا صح

الامن : ايوة ده شاليه صفيناز هانم

كريم : ايوة ودي مدام ريهام بنتها كانت في المستشفى ولسه خارجة

الامن شرحله مكان الشاليه وقاله هيلاقي يافطة A2 وقاله ان دي منطقة ايه تو وفيها شاليهات من رقم 100 الى رقم 200

كريم فهم منه و مشي ورا الارشادات لحد ما وصل الشاليه

وقال لريهام : تقريبا هو ده مكتوب عليه 138

ريهام اتنهدت وقالتله : انا مش فاكره حاجه وفين صحابي دول

كريم : الوقت متأخر او اكيد كل واحد في الشاليه الخاص بيه

ريهام وكريم نزلوا وهو بيقولها : اكيد هنلافي المفتاح في سلسلة المفاتيح دي

وجرب كريم المفاتيح لحد ما واحد من المفاتيح اشتغل

الشاليه كان فيه جنينه جميلة وفيها عجلة لونها بينك وفيها سلة صغيرة من قدام

" تحياتي لصاحبة الفكرة وهذا الجزء من القصة لاحدى صديقات العمل الكتابي القصة قصتي ولكن إضافة بعد المشاهد وخصوصا بعد التغيرات التي حدثت لريهام من أفكار الصديقة الفلانية "

نعود الى القصة

دخلوا الشاليه عبارة عن صاله واسعه فيها حمام سباحة داخلي صغير وقدامه مجموعه من الكراسي المفرودة و رسبيشن فيه مطبخ صغير وفيه في اخر الريسيبشن كنبتين واضح انهم بيتفردوا سرير

وسلم بيطل للدور التاني

ريهام بصتله وهي بتضحك: يعني ابتديت اصدق انك مش هتخطفني

كريم : معقول كل ده فاكره اني هخطفك

ريهام : اكيد لا مكنتش هاجي معاك

كريم بيشاور لفوق ويقول : طيب تعالي يمكن نلاقي اودتك يمكن نلاقيلك هدوم بدل لبس المستشفى ده

ريهام بتطلع معاه

بيلاقي اربع غرف وحمامين

بيجرب كريم المفتاح الكبير مش بيفتح غير غرفة واحده

بيخلوا يولعوا النور

الغرفة كالتالي

صورة كبيرة لريهام على احد الحوائط ودولاب كبير و سرير صغير وردي نفس لون العجلة الي تحت

وفيه مرايه في درفة الدولاب

ريهام بتخش تتفرج على الصورة وتقول دي انا صح وبتضحك وتبص في المرايه انا وحشة قوي بلبس العيانين ده دي كده مش انا خالص

كريم بيربع ايديه قدامه وبيتفرج عليها وهو بيبتسم

بتفتح الدولاب وبتقول بضحك طفولي : هيييي لبس كتير

كريم بيقولها : طيب هسيبك وانزل ممكن بقا تاخدي دي كده وتغيري هدومك وانا هنتظرك تحت

ريهام بتخش تاخد دش وهي مش مستوعبه الي حصل وكل شوية تدوخ وخيالات بتيجي في دماغها

بتطلع من الحمام لابسه برنس حمام وبتحط هدومها الي مليانه ددمم في كيس اسود كبير لقيته في الحمام

وتلبس طقم بحر ظريف لونه اخضر فاتح في ابيض " بدي نص كم و جيبة على الركبة "

بتنزل وهي رافعه شعرها ولابسه توكه نفس اللون بعد لما قعدت على التسريحة وظبطت نفسها

كريم لما نزلت كان فرد كنبة من الي بتتفرد سرير وريح شوية وكان هيروح في النوم خلاص

صوت رجليها على السلم فوقه كده وبصلها كان شكلها مختلف قوي هو شافها تلت اربع مرات بس شكلها يعني كيوت

عاوز ينام ساعة عشان يعرف يرجع بس مستني النهار يطلع يسيبها مع أي حد تعرفه ويرجع يقضي العيد مع عياله

اكيد طليقته هتسبله العيال تاني يوم لانها اكيد هتقضي العيال اول يوم مع أهلها

يبقى يرجع بقى بكره لما النهار يجي كده يكون يوم الوقفة ينام يومين بعد رحلات الفرهده الي شافها

فاق على صوت ريهام : أستاذ كريم اسفة شكلك نمت بس انا معلش نفسي الاقي حد يعرفني و بصراحه انا انا ...

كريم : لا عادي انا بس هغسل وشي ونطلع نلف بره منها نلاقي منطقة الكافيهات يمكن ناقي صحابك ومنها تاكلي انتي اكيد جعانه

هزت راسها بشي من الاحراج

كريم دخل غسل وشه وبيقول لنفسه حتى الساعة الي بحلم بيها مش هطولها بس صح الصبح هيكون أي حد في القرية نايم اهل المصيف في أي مكان هيصحوا على العصر يبقى صح اشوف أي حد يعرفها عشان اخلص بقى عاوز اروح انام كده كمان يوم الوقفة ضاع مش مهم هنام اول يوم العيد عشان افوق للعيال تاني يوم

خرج كريم وهي كانت وافقة ساكته وهو بيكمل تفكير معقول ذاكرة البنت السلطوية وبقت كيوت

خرجوا سوا من الشاليه وابتدا يسال عن أماكن الكافيهات والاكل

وسط القرية مكان زحمة غير الهدوء الي كان في منطقة الشاليهات

نزلوا وابتدوا يلفوا على الكافيهات وفي الاخر قعدوا في كافيه منهم

كريم طلع الفيزا وكان عارف انه مش معاه فلوس وكده الموضوع هيبوظ منه بس اكل اقل عشان يوفر

محرج منها طبعا بس اكيد بقى حد هيظهر يعرفها بصلها وهي بتقوله: طريقك مسدود يا ولدي وبعدين بقى انا مش عارفه حد ومحدش عرفني او جه يسلم عليا

كريم: يمكن انتي وصلتي قبل صحابك مثلا

ريهام: وانت متعرفش حد من صحابي

كريم: انا اعرفك بالعافية

ريهام: يمكن شكلي متغير مش طريقة تسريحة شعري

كريم: ايوة هي مش دي تسريحتك بس انتي احلى بكتير بجد

ريهام: بتعاكس بقى

كريم: لا بجد شكلك كيوت قوي وانتي في التسريحة دي

ريهام: ميرسي ممكن طيب تكلمني على تعرفه عني يمكن افتكر حاجة عن نفسي

كريم ممم بيفكر هيوقلها انك كنتي اسوء حد عرفه اكيد لا وبيقول: يعني معرفش غير انك مديرة البيع الي مامتك صاحبتها بتشتغلوا في المكياج والبرافانات الحريمي اغلب شغلكوا من فرنسا وشكلك شعرك منكوش شوية غير اني شفتك مرة واحده نغمة موبايلك أغاني كوري زي الجيل الجديد ووو ممم وانتي ... مش عارف أقول ايه تاني

ريهام: وانت بقى عرفت منين اني هقابل صحابي هنا

كريم: جالك تليفون عشان كده فاكر نغمة فونك يعني لفتت نظري اصل مش بحب الجو الكوري بتاع الجيل ده بيسمعوا لغة مش عارفنها وحافظينها انا راجل بتاع قصايد جوهرة الانترفيو

ريهام: على العموم ميرسي لانك بجد بتحاول تساعدني

كريم: ولا يهمك المهم شبعتي

ريهام: جدا انا مش عاوة اتقل عليك

كريم: كلي بس و على العموم ابقى اعزميني بقى على غدوة حلوة لما ترجعلك الذاكرة

ريهام : بس كده واحلى عزومة يعني اكيد انا عندي شاليه زي ده اكيد غنية بقى و بتاع هو بقى انت بتقولي يا مدام هو انا متجوزة

كريم : لا خالعه

ريهام : مش فاهمه يعني ايه خالعه

كريم بضحك : يعني كنتي متجوزة وبعدين خلعتي جوزك

ريهام : كمان يعني خالعه جوزي وضاحكة على البواب في فلوس وشكلك مخبي حاجات كده شكلي كنت حد شرير

كريم : لا مش قوي الحقيقة

ريهام : كمان مش قوي

بيضحك : فعلا مش عارف عنك حاجه تاني

ريهام : وانت بقى اكيد عاوز ترجع لمراتك وعيالك عشان العيد وانا حطاك في موقف صعب انت شكلك شهم ومحرج تقولي كفاية عليكي كده صح

كريم : لا هو مش كده هو أولا انا مش متجوز حاليا تقدري تقولي مخلوع بس بمزاجي والعيال هيكونوا مع امهم اول يوم يعني اكيد هحلق ارجعلهم

ريهام بتضحك وهي بتشرب العصير بعد الاكل : متقلقش اكيد هلاقي حد يعرفني

وكملوا كلام واتمشوا شوية وملقوش حد يعرفها وقبل ما يسبوا المكان كريم راح لحد من بتوع الكافتريا راحلوه بعد لما ساب ريهام في العربية

كريم : ايه يا صاحبي هي مدام ريهام كانت متعودة تيجي هنا كتير

وطلع فلوس من جيبه و ادهاله

النادل : انا شوفتها اكتر من مرة كانت بتيجي من أصحابها بس هما واخدين الشاليه جديد وبس يا بيه يعني معرفش حاجه تاني

كريم : قول بس اصلك كنت مركز معاها قوي

النادل : ايه يا بيه الي بتقوله ده انا مش بركز مع الزباين انا براعي اكل عيشي يا بيه بس انت يعني بتسالني كده ليه

كريم : قول بس الي تعرفه هبسطك انا

النادل : صدقني يا بيه معرفش غير كده وهي بتيجي مع أصحابها قليل مش كتير و اغلبهم غرب عن القرية وفي منهم الي في القرية هنا

كريم : طيب انت مشفتش صحابها النهاردة او في أماكنهم اصل مش لاقيهم وهي عاوزاهم انت بس متقلش مني وبجد هخليك مبسوط

النادل : يا بيه انا مبسوط من غير حاجه بس انا مشفتش صحابها النهاردة ولا امبارح اصل مش ده بس المكان الي بيتجمعوا فيه

كريم : ممكن يكونوا فين عشان اروح اسأل

النادل: مش عارف يا بيه صدقني ممكن أن يكونوا مش هنا النهاردة

كريم: فين المرحلة الأولى دي

النادل: يعني في الأول خالص قبل القرية دي بقرتين تلاتة

كريم لف مع ريهام على بقية الكافرتيات بس المرة دي ريهام بقت تسال بثقة شوية بعد لما اطمنت انها حد معروف هنا

بقت تسأل اغلب الامن او الي شغالين في الكافتريا عن حد من صحابها بصيغه: هو محدش جه من صحابي النهاردة الي بظهر معاهم دايما

اغلب الردود لا او انهم ميعرفوش ولما يظهر حد هيكلموها وكريم كان بيسيب رقم تلفونه وتليفون راجعين اشتروا حاجات من السوبر ماركت وقهوة وشوية طلبات ورجعوا بعد الفجر

مرة كانت بتضحك من قلبها وحاسه انها مبسوطة قوي وكريم كام مرهق احساسه بالتعب فوق احساسه بالسعادة ونفسه ينام

طلعوا الحاجات حطوها في التلاجة وكان فيه ورق دعاية مسابقة الشاطئ قرتها ريهام بسرعه وسابتها مكانها وكريم سابها وراح نام بهدومه على الكنبة بدون كلمة

ريهام سابته لانها حست اد ايه انهم تعبوا من اللف

وانها اكنت بتلف بحماس قوي عشان املها انها تلاقي حد يعرفها بس كريم اكيد متكدر

طلعت غيرت ونامت للصبح ومش عارفه لسه طريقها مسدود ولا هتوصل وتفتكر

الى اللقاء في الجزء الثالث

وبعتذر عن التأخير واكيد الجزء التالت نازل قبل رمضان

الجزء الثالث

وصلنا في الجزء السابق لحد ما كريم نام بعد ما لف مع ريهام عشان يعرف فين أصحابها عشان تفتكر بقية احداث حياتها

وريهام كمان طلعت تنام

صحيت تاني يوم وفضلت قاعدة على السرير تفكر في الي بيحصل معاها وقامت تدور على أي حاجه في الاودة يمكن تلاقي أي حاجه تفكرها كوميدنو في تلت ادراج كلها مقفولة

فكرت تكسر الادراج بس رجعت في كلامها قالت اكيد هلاقي مفتاح في مكان ما وكمان وهي بتحاول تفتح الدرج ضافرها كمان اتكسر خدت بالها من ان ايديها متبهدله شوية من الحادثة شوية جروح بسيطة بس جست فعلا انها متربية على العز اكيد النعومة دي من حياه مرفهة اكيد هي كانت بنت عز قوي هي حاسه بكده

حاسه بان طبيعتها غير ما هي كده مستكينة

قامت غيرت هدومها ونزلت لقت انها صحيت بدري قوي يدوبك النهار مشقشق

معقول هي نامت الفجر هي حاسه بصداع يمكن مفعول الدوا يمكن مش قادرة تنام

طلعت قدام الشالية لقت الجو ساكت قوي ومحدش موجود تقريبا غير مجموعه ناس قليلة جوه البحر من غواة النزول بدري

فضلت تتمشى على البحر والذكريات بتيجي زي وميض في راسها

وفضلت تسال نفسها

هي فعلا زي البواب ما قال حد الكل مش بيحبه

يمكن هي فعلا كانت بنت غنية وبتتعالى على الناس

معقول هي مش فاكرة حاجه عن حياتها معقول هي ناسيه كل حاجه

وهي هتفضل ناسية كده

ولا زي ما الدكتور قال هي صدمة هتفوق منها بعد أيام

طيب هي الوقتي حاسة بانها متلخبطه من الداخل

ومين الي معاها ده وممكن تكون مخطوفة ودي لعبة من الأعداء

ايه الأفلام الهندي دي لا اكيد مش كده

لا اكيد البواب كداب لانه شكله حرامي يعني هي مش عارفة حاجه كده

وظلت الاحداث تجري في راسها وتأتي لقطة حول حريق في سيارتها في راسها فجأة

ولقطة حول ضحكاتها العالية وخلفها دار القضاء العالي

ولقطة وهي تلاعب كلب صغير ابيض

تعود سريعا ودقات قلبها متسارعة حيث تسارع تلك اللقطات أدى الى انها قد تفقد اتزانها

دخلت الشاليه حيث وجدت كريم مستيقظ يعد فنجان قهوة

دخلت و هي تنهج وكأنها كانت تجري مسافة طويلة

نظر اليها كريم بهدوء وقال بصوت متزن : ايه بس مالك تعالي اقعدي تحبي اعملك فنجان قهوة

ريهام : يا ريت

وظلت وكأنها تبحث عن شيْ

كريم : بتدوري على ايه

ريهام : علبة السجاير الي كانت مع الحاجات الي لقوها معايا

كريم : هتلاقيها في الكيس كان معاكي امبارح تقريبا طلعتي بيه اودتك اول لما جيتي

ريهام طلعت بسرعه ونزلت معاها العلبة وراحت وقفت معاه وهو بيعمل القهوة

وقالت وهي لسه بتنهج : ممكن تولعلي

كريم : البوتاجاز بتاعكو ده اشعال زاتي ومفيش كبريت او ولاعة

ريهام : برده طريقك مسدود مفيش حاجه ماشية ورمت السجاير وهي بتعيط وشاطت معاها القهوة من على النار بحركة عفوية وطبعا كانت سخنه ولسعتها

ووقفت تنهج كريم بتلقائية جري مسك ايديها وحطها تحت الميه وحضنها وهي فضلت تعيط وتضرب في صدره لحد ما هديت واستمرت بالعياط

خدت بالها انها واقة حاضنة راجل اول مرة تشوفوه في حياتها

بعدت بهدوء وقالت : اسفة دلقت لك القهوة بتاعتك

كريم : فداكي اهم حاجه ايديكي تمام

ريهام : اعتقد بسيطة انا بجد مخنوقة وحاسة كأني لسه جوه العربية وهي بتولع

كريم : يعني افتكرتي اني في حادثة

ريهام : بص هعملك قهوة بدل الي دلقتها رغم اني معتقدتش اني عملت قهوة قبل كده

كريم مسك ايديها ودلك مكان الحرق وقالها : لا يعني كمان مش كفاية دلقتيها روحي انتي وانا هعمل اتنين قهوة بس قهوتك ايه صحيح

ريهام : يا عم مش فاكرة اسمي تفتكر هبقى فاكرة قهوتي ايه

كريم ضحك وقالها روحي اقعدي في المرجيحة الي بره في جنينة الشاليه وانا هجيبلك القهوة عشان اعملها على مزاجي وخلاص

ريهام راحت قعدت في المرجيحة وبتقول لنفسها انتي كده الواد حضنك من اول خمس دقايق ايه هيقول عليكي ايه معقول تكوني كنتي بت سهلة كده ممكن أوافق ان أكون أي حاجه الا أكون سهلة كده لا بس بجد انا مكنتش حاسة بنفسي انا نفسي اعيط وهو شكله شهم مش قليل الادب

مممم خليكي بس في اللي انتي فيه مش وقت تفكير

وكمان ده بيقول عليكي خالعه جوزك يعني انا كنت متجوزة

يخربيتك وكمان قاعدة معاه في شاليه على البحر اوبا يبقى هو عاوزك عشان يستفرد بيكي

لا لا لا هو بجد شكله ظريف ومؤدب ومحت....

كريم بصوت هادي : بصي عملتها مظبوط

ريهام اتخضت وحركت ايديها بعفوية كريم بعد الصينية وقالها : لا بقى هتدلقي القهوة تاني شكلك قاصدة بقى

ريهام بتضحك : كويس اهو مدلقتش

وخدت نفسها : بجد اسفة انا متلخبطة قوي

كريم : لا عادي دوقي بس القهوة وقوليلي بقى حسيتي انك في عربية ازاي يعني هتبتدي تفتكري

ريهام : بتعدي مشاهد كتير قدام عيني يعني عربية بتعمل حادثة وشوية زي ما تقول كده صور بتجري قدام عيوني

كريم : طيب اهم حاجه بعد القهوة نقوم نفطر سوا عشان تاخدي الدوا عشان يساعدك انك تهدي وتفتكري

ريهام : مليش نفس اكل مليش نفس اعمل حاجه

كريم :لا لازم تاخدي الدوا وطبعا لازم تاكلي عشان تاخدي الدوا ... صحيح حلوة المسابقة الي عاملنها على الشط دي مسابقة رماية وسباحة و شوية حاجات تانية وحفلة وغنا ورقص اكيد لازم نروح

ريهام : مش عارفة انا بجد مخنوقة

كريم : هو انا بعزمك على طبقين كشري على النيل انا بقولك عشان يمكن نلاقي حد هناك نعرفه

ريهام حست انه مش بيعاكس زي ما هي توقعت وبصتله وهي وشها احمر وسرحت لحظة وهي بتتخيل انها بتقوله ايه يا عم اكيد يعني لو حتى رجعتلي الذاكرة مش هبص لواحد زيك انت ولا عضلات ولا وسيم ولا باين عليك مستوى انت بعربيتك دي موديل قبل الميلاد مش نافع باي حاجه ورجعت تقول لنفسها ايه يا بت يا ريهام متفكريش كده الراجل جدع معاكي ... ايوة بس يعني مش يحضن ويعاكس ... طيب بس بس لما تتنيلي تخفي

وبعدين رحعت لنفسها وقالت لكريم : ايوة ايوة لازم نروح بجد انت تعبت معايا ولازم ترجع لاولادك في العيد على الأقل النهاردة الوقفة لازم الموضوع يخلص النهاردة

كريم : تعرفي ممكن كمان اشترك في مسابقة الرماية زمان وانا في الجيش كنت شاطر ممكن اكسب وبعدين لو كسبت بقى هعزمك على العشا

كريم هو كمان كان بيفكر وهو بيقول الكلام ده انه لازم يجيب فلوس أصلا الي باقي معاه يدوبك حق البنزين

لازم يكسب عشان فلوس المسابقة تظبط معاه شوية على الأقل هو محرج منها

بس لازم يقولها عشان يوفروا في المصاريف

مممم رجع للواقع وقالها : ملقتيش حاجه في اودتك تخليكي تفتكري حاجه

ريهام : لقيت ادراج مقفولة مش عارفة اكسرها ولا هعرف افتحها كنت هعور نفسي

كريم : طيب تعالي بعد القهوة نطلع يمكن اعرف افتحلك الادراج بدون ما نكسرها

بعد لما شربوا القهوة طلعوا سوا

دخلوا الاودة وكريم حاول يفتح الادراج معرفش

وقالها : طيب دوري كده على المفتاح ممكن تكوني حاطاه في الدولاب

فتحت الدولاب وبعدين لقت هدوم داخليه على مايو ليها وقعت اول لما فتحت

اتكسفت اكتر بشعور انثوي طبيعي

كريم ضحك وقالها شكلك بتعرفي تعومي بقى حلو المايوه ده جربي بقى اشتركي في السباحة

ريهام بعصبية : يا عم بص الناحية التانية مش كفاية الحضن الي في الزحمة كمان بتبص على هدومي

كريم بص الناحية التانية وهو بيضحك : على العموم انا لفت نظري المايوه عشان اكيد الكل هيكون باصص على المتسابقين وده هيخلي فرصة ان حد يعرفك اكتر

ريهام : ماشي عندك حق بس برده ميدكش الحق انك تحضني ماشي

كريم رجع بصلها : انا بجد كنت عاوزك تهدي وكنت بفكر انك تبقي ريلكس

ريهام : ماشي يا سيدي حلوة فكرة ان لما اطلع في المسابقة دي بس تفتكر انا بعرف اعوم يعني

كريم : عندك بسين بره ممكن تجربي وبعدين انتي نفسك قلتي فقدتي الذاكرة مش فقدتي الحياة

ريهام : قصدي ممكن اكسب يعني

كريم : مش للدرجة دي انا بس عاوزك تلفتي الأنظار ولو كسيتي اهو اضمن بعد لما اكسب طبعا في المركز الأول وهعزمك على العشا ممكن كده تاخدي المركز بعد الأخير و تعزميني على بيبسي

ريهام : طب اطلع بره بقى

كريم بصلها باستغراب

ريهام : يا عم عشان اغير و البس المايوه وانزل اجرب في البسين

كريم طلع مفتاح من تحت السجادة وقالها : سيبك انتي افكارك قديمة جدي أي حد يعرف انها تحت السجادة زي أفلام الرعب الامريكاني القديمة

ريهام بتحاول تخطف المفتاح من كريم بس هو بيطلع يجري ويجري ناحية باب الاودة ويقولها : لما تتطعي بتعرفي تعومي هديكي المفتاح

ريهام : هات يا كريم بقى

كريم : لللللللللللءه لما تلبسي المايوه وتعرفي تعومي

ريهام بتزقه بره الاودة بتزرع الباب وهي بتضحك وتقوله : طيب اطلع بره بقى

ريهام بتلبس مايوه اسود بيخليها زي القمر وهي حلوة أصلا وبتحط بونيه على راسها و بتنزل

كريم بيبصلها بانبهار اد ايه هي جميلة وزي القمر

وبتنط في البسين وبتغطس زي السمكة وبتطلع بسرعه وتقوله : مممممممممم طلعت بعرف اعوم اهوووو

كريم بيسقف ويقولها : سمكة سمكة يعني

ريهام بتفضل تعوم بحرفيه واضح انها كانت فعلا بتعرف تعوم

كريم : تعرفي شكلك حلو في الميه

ريهام : شكلي حلو على طول

كريم : صحيح انا جعان هو ايه انا الي هعمل كل حاجه

ريهام : يا عم شكلي كنت بت مدلعه مش بعمل حاجه

كريم : يبقى تلاقيه يا حبة عيني معملش فطار قومتي خلعتيه

ريهام : طيب يلاا بقى على المطبخ اعمل فطار

كريم : تعرفي بحب اكل ايه مع الفطار

ريهام : اعمل الي نفسك فيه مش هعمل حاجه

كريم : بحب اعمل توست مع المفاتيح

ريهام : لا انت قلت هتدهوني لو طلعت بعرف اعوم

كريم : عادي رجعت في كلامي لما تعرفي تعومي وتعملي فطار

ريهام : برده هتضحك عليا

كريم : ايوة انا ندل عادي

ريهام بتطلع وهي بترش كريم بالميه

كريم : رشي رشي معنديش غير الطقم ده هقلع ملط ومش رايح في حته

ريهام : اقلع وريني الكرش يا عم

كريم ابتدي يفك زراير القميص

ريهام وهي بتغمي عينيها : طيب طيب هطلع اعمل فطار خلاص متقلعش

كريم : انتي الكسبانة اني مقلعتش احسن كرش في الساحل

ريهام بتطلع من البسين وتقف تعمل فطار خفيف وبيقفوا باكلوا وهما بيضحكوا وتقوله : انت لازم تجيب لنفسك طقم تاني

كريم : مش مهم بليل هستحمى بقا وهلبس نفس اللبس انا مضطر

ريهام : لو كسبنا هجبلك طفم هدية

كريم : خلي الفلوس احنا مش عارفين قاعدين اد ايه

ريهام بتبصله : يعني انت مش هتزهق تسبني لوحدي

كريم : هفضل معاكي لحد الاخر اكيد يعني شركتكم هتفتح بعد العيد ومامتك هترجع او هنعرف هترجع امتى يعني الموضوع هيكون اسهل

ريهام : بجد مش عارفة هرد جميلك ده ازاي

كريم : هتوافقي على أي طلب هتطلبه منك ماشي

ريهام مسكت السكينة الي بتقطع بيها الاكل الي كانت قدامها : هتطلب ايه ... بتقولها وهي بتضحك وبتحمر عينيها

كريم : لا لا لا هطلب طلب سهل

ريهام : ايه هو

كريم : هتنفذي يعني

ريهام : مش اعرف الأول

كريم : متحاوليش تشكريني وبجد الموضوع هيخلص بدون جمايل ولا حاجه

ريهام : انت انسان جميل بجد

كريم : مش بحب كلام الشكر بجد انا عملت كده وبجد عمري ما فكرت في مقابل

ريهام : مش كنت المفروض متقدم لوظيفة عندنا

كريم : انا كنت مقدم السي في باكتر من مكان

ريهام : واعتبر نفسك اتقبلت عندنا احنا مش هنلاقي احسن منك

كريم : خلي الموضوع ده لما ترجعلك الذاكرة ولو اخدتي قرار في حاجه اوعي ترجعي فيها خلي الحياه تمشي كما خطط لها

يلاا بقا عاوزين نلحق المسابقة

ريهام : ماشي يا عم

وبتلبس كاش مايوه على المايو الأسود وبيتحركوا لمكان المسابقة

الدور الأول كان على مسابقة السباحة ولما راحت طلبوا البطاقة او كارنيه او أي اثبات شخصية

ريهام بتقول انها يعني جايه بالمايوه مش بهدوم او أي شنطة

في شوية بنات بيندخلوا وبيقولوا يا جماعة دي ريهام بنت صافيناز هانم

وريهام بتدخل المسابقة

ريهام بتلاقي نفسها بتعوم كويس قوي قوي

حتى انها كانت سابقة لحد اخر لحظة في المركز الأول

كانت بتعوم زي السمكة

بس حتى وهي بتعوم كانت بتجلها ذكريات زي صدمة بتخليها ترتعش

فجأة لقت المسابقة خلصت بتفتح عينيها لقت نفسها في المركز التاني وكريم واقف مبهور بيها وبيسقف

طلعت وهي لسه بترتعش

كريم جري عليها بالفوطة : مالك يا ريهام

ريهام : مش عارفة نفس الاحلام

كريم : المهم انتي في المركز التاني مبروك

بتبدي تلفت حواليها بتلاقي بتدور على البنات الي طلعوا عارفينها لقتهم بيشاوروا وبيقولوا : هي ريهام مبروك

بتروح عليهم : هاي عاملين ايه ازيك يا.. " وكانها ناسية اسمها "

البنت الأولى : سالي انتي للدرجة ناسية

ريهام : معلش بقى ذاكراتي زي السمكة

سالي : بصراحة وكمان كنتي بتعومي زي السمكة

ريهام : ميرسي معلش احنا شفنا بعض فين

سالي : يا بنتي انا في الشالية الي جمبك معلش بقى انا مش من الشلة بتاعتك الي دايما بتقعدي معاها

ريهام بلهفة : بجد هي فين الشلة بتاعتي مشفتيش حد منهم

سالي : مش عارفة لا محدش منهم ظهر

ريهام : متعرفيش ليه

البنت التانية : اعتقد هيقضوا العيد في قرية كذا وذكرت اسم قرية تانية

ريهام : انتي تعرفي حد منهم

البنت التانية : ايوة اعرف سندس من شلتكم

ريهام : طيب ممكن رقمها اصل تليفوني مش معايا

البنت التانية : ماشي يا ريهام خدي ... وبتديها الرقم

ريهام بتسجله على تليفون كريم

وبتقولهم : ميرسي اوي يا بنات

بيكون معاد مسابقة كريم

بتبصله خدي التليفون اتصلي وانا هروح مسابقة الرماية

ريهام بتمسك التليفون وبتلاقي نفسها رايحة بعيونها مع كريم بتركز معاه و بتأجل الاتصال

كريم بيدخل المسابقة الي كانت عبارة عن مراحل

بينجح في المرحلة الأولى

وبيقرب من الفوز

بس واضح ان معاه ناس تقيلة

وبياخد المركز الثالث بصعوبة

وفي الاثناء دي بيتصل على كريم الحاج صاحب شركة الشاي

وريهام مش عارفة تعمل ايه

بتسيب كريم يركز في المسابقة ومش بتحاول تلفت انتباهه و بعدين بيبعت الحاج رسالة على الواتس بيقوله: أستاذ كريم اتصلت بس اقولك كل سنة وانت طيب واكيد معانا بعد العيد

بتفتح الواتس بفضول بنلاقي اتفاق كريم على الشركة الجديدة وبتفتكر كلامه على انها تسيب كل حاجه زي ما هي وانه كان مقدم لاكتر من شركة وخصوصا كلمة سيبي كل حاجه كما خطط لها

بترجع تركز معاه بيكون المسابقة خلصت

بتجري عليه وبتقوله : مبروك يا عم

كريم : مبروك انتي يا ستي انتي المركز التاني اهو

ريهام : طيب يلاا يا عم

وبتديله الفون وبتقوله : معلش جالك فون معرفتش اعمل ايه مش قصدي لانه بعت رساله على الواتس و ....

كريم بياخد الفون وهو بيضحك : ولا يهمك يا ريهام المهم اتصلتي بصحابتك

ريهام : رد على الراجل الأول ومبروك الشركة الجديدة

كريم : مبروك انتي الفوز وعلى فكرة كنتي المفروض تاخدي المركز الأول

ريهام : مش عارفة كانت دايما بتجيلي لقطات كده بتخليني ارتعش يمكن عشان كده اتأخرت

كريم : مش مهم المهم ان معانا فلوس ناكل

وراحوا استلموا الجايزة

واكلوا في مطعم سوا وروحوا على الشاليه وكريم أدى المفتاح لريهام

وريهام نسيت مؤقتا موضوع سندس وطلعت جري استحمت و دخلت الاودة فتحت الادراج

لقت نوته مكتوب فيها شوية كلام متفرق

اكيد يعني لو ليها يوميات هتكون في البيت

بس لا

النوتة فيها ذكريات عن المصيف

عن صحابها

شوية كلام عن حياتها هي كاتباه

ابتدت ريهام تقرا الكلام

لقت نفسها بتشتم صحابها كلهم

سندس دي بنت بارده وشايفة نفسها

رباب دي كانت عاوزة تخطف أي حد كويس انها خلعت جوزها

انهم بيحبوا بتقابلوا في قرية كذا زي ما قالت سالي

وهي كاتبة انها بتحب هنا عن هناك والي عاوز يجي منهم يجي

قعدت تقرا الكلام

هي شايفة نفسها صح وبتشتم الكل

وكاتبة في الاخر يا ريتني افقد الذاكرة وانساكم مش بحب اصحابي

فضلت تعيط وهي بتقرا

يا ترى هي اللي وحشة

هي الي شايفة كل الناس يستاهلوا الشتيمة وهي الي حلوة

فضلت تعيط ليه كل الحيرة دي

يا ترى هتعمل ايه ولسه طريقك مسدود

هتتصل بسندس وهي أصلا شتمتها في النوتة ولا تستنى بعد العيد ترجع الشركة الي اكيد هتفتح بعد العيد

واكيد هتعرف توصل لامها

هي بتحب أصحابها ولا أصحابها مش بيحبوها ولا هي زي ما قال البواب ست مفترية كده ووحشة وخالعه جوزها

فضلت تنهج وهي بتعيط

بيعدي علينا وقت نبقي عاوزين نفقد الذاكرة عشان ننسى كل حاجه

ياريتها ما قرت النوتة هي مش عاوزة تعرف حاجه عن الماضي

ولا حتى عاوزة تفتكر أي حاجه يا ريتها تبدأ من جديد

كريم فضل ينده عليها فاقت على صوته وفكرت فيه لازم هو كمان يرجع لحياته

هي ممكن تعجب بيه

مش فتى احلامها هو شخص عادي كمان بكرش اينعم كرش صغير بس مش وسيم و...

هو لازم تفكر بطريقة ريهام القديمة

هي ريهام القديمة بتفكر في فتى الاحلام ازاي

هي الحنية الي فيه كفاية

هو كمان مطلق يعني ممكن يكون محتاج لحد في حياته

نزلت وهي بتحاول تسيطر على دموعها

كريم كان بيضحك ويقولها متيجي نتفسح شوية

ريهام : انا عاوزة اروح

كريم : افتكرتي بيتكم فين

ريهام : لا هروح الشركة يمكن اعرف افتحها بالمفاتيح دي

كريم : لا طبعا

ريهام : مش عاوز اقعد هنا تاني

كريم : ليه ومش عاوزة تكلمي سندس

ريهام : لا روحني يا كريم وارجع انت لعيالك على الأقل تغير هدومك

كريم: لو مصممة يبقى نمشي على بيتي

ريهام : يا سلام عاوزني ابات معاك في بيتك كمان

كريم : انا بقالي ومين بايت معاكي اظن محصلش مني حاجه تضايقك

ريهام : لا حضنتني

كريم : كنت لازم احضنك عشان اسيطر على غضبك مكنش تحرش

ريهام كانت لسه بتعيط : مش عاوزة اقعد هنا وخلاص

كريم : طيب تعالي اقعدي عندي لحد بعد العيد وبعدين نطلع على الشركة

ريهام : ممم ماشي بس هبقى معاك على سبيل الأمانة

كريم : صدقني مش هستغل أي ظروف

ريهام : وافرض عيالك جولك البيت

كريم : لا محدش منهم بيجيلي انا بعزمهم على الاكل بره او بلف بيهم شوية في أي مكان وبرجعهم لامهم

ريهام : ماشي يا كريم انا فعلا عاوزة امشي من هنا واكيد لما ارجع الشركة هعرف اشوف امي وهقدر ارجع لحياتي وبجد مش هنسى وقفتك جمبي

كريم : ماشي

وبيتحركوا بعد ما كلموا اليوم في طريق العودة للاسكندرية

معلش بره القصة ثواني :

ومعلش بقى استحملوني في موضوع ربط القصة بالاغاني

لان القصة دي أساس فكرتها قبل ما تتحور شوية بفضل صديقتي الكاتبة الي ذكرت انها غيرتلي جزئية هامة كانت كريم الي هيفقد الذاكرة

والاغنية الي كان كريم بيعشقها قبل ما يفقد الذاكرة كانت قصيدة لست ادري فخليني اربطها تاني بالقصة

وتكون ربطها بالقصة هي نهاية الجزء الثالث ولو عجبتكم نتقابل بعد العيد

ولو كانت مش مثيرة للاهتمام ممكن نعتبرها نهاية مفتوحة لان المعنى الأساسي هي امنية

كل واحد فينا ان يكون عنده ذاكرة السمكة ويفقد الذاكرة و ينسى جزء من حياته

زي كريم الي بيلف في دايرة مغلقة زي أي انسان بيكافح في الحياة ومتردد انه ياخد قرار

زي ريهام الي هي رغم منظرها السئ و ان الكل شايفها متغطرسة انما هي كمان نفسها تنسى كل الي حواليها

المهم وعلى لسان الابطال

هنقول نفس الكلام الي نختم بيه الجزء الثالث بطريقة ملهمه وجميلة من وجهة نظر الكاتب

نعود للقصة:

كريم وريهام بيركبوا العربية

وريهام كل شوية بتعيط مش عارفة تسيطر على نفسها

كريم : لا بقى لام نشغل أغاني تروق القمر وبيضحك

ريهام : بطل تتريق انا بجد مخنوقة من كل حاجه ولا عاوزة اروح ولا عاوزة اروح في حته نفسي بس اعرف انا مين

كريم : تعرفي يا ريهام

" في كتير مننا نفسه تجيله الفرصة الي جتلك "

ريهام : فرصة اني ابقى تايهه

كريم : لا فاقدة الذاكرة مش ممكن تكوني مش فاكرة اسوء فترة في حياتك و لسه الاحلى مجاش

ريهام : تعرف أحيانا بقول يا ريت افضل كده

كريم : كلنا نفسنا ننسى هممونا ننسى جزء من حياتنا ننسى فترة ونمحيها نعمل " ديليت في ريسكل بن " يبقى عندنا زرار عشان نرستر دماغنا عشان اهم نعمة عرفها الانسان بقى موجوه عندك

ريهام : وهي ايه بقى اهم نعمة

كريم : النسيان

تحي اشغلك اغنية على زوقي

ريهام : هيكون طريقي مسدود اكتر من كده

كريم : لا اكثر نكدا وبيضحك وهو بيشغل الاغنية

وبتنزل كلمة النهاية و العربية ماشية في اتجاه الإسكندرية وكلمات الاغنية تدوي بهدوء وريهام تبكي تعيش مع لست ادري

جئت لا اعلم من اين ولكني اتيـــــــت

ولقد ابصرت للدنيا طريقاً فمشيــــت

وسأبقى سائراً ان شئت هذا ام ابيــت

كيف جئت كيف ابصرت طريقـــــــــي

لست ادري ...

انا لا أذكر شيئاً من حياتي الماضيـــه

انا لا أعلم شيئاً من حياتي الآتيـــــــه

لي ذاتٌ غير اني لست ادري ما هـــي

فمتى تعرف ذاتي .. كنه ذاتـــــــــــي

لست ادري ...

اين ضحكي وبكائي وانا ***ٌ صغيــر

اين جهلي ومراحي وانا غضٌ غريــر

اين احلامي وكانت كيفما سرت تسيـر

كلها ضاعت .. ولكن كيف ضاعـــــت

لست ادري

وكانت ريهام تزاد بكاءا كلما جائت الكلمات انا لا اذكر شيئا عن حياتي الماضية انا لا اعلم شيئا عن حياتي الاتية لي ذات غير اني لست ادري ما هي
فمتى تعلم ذاتي كونها ذاتي لست أدري

الجزء الرابع

كل سنة وانتم طيبين

بعتذر عن التاخير

لاني بجد كنت مشغول جدا وكمان نزلت جزء جديد في قصة هناك في نفس المنتدى

بس انا مهتم ارجع اكمل القصة دي

لانها قصة نفسية جدا

واعتقد انها لطيفة

المهم معلش للمتابعين بعتذر تاني و اكيد هكمل القصة

وصلنا لما ريهام وافقت ترجع مع كريم اسكندرية بعد لما حاولوا في الساحل يلاقوا حد يعرف عنها حاجه

وفي طريق العودة كانت ريهام سرحانه جدا في ماضيها

يا ترى هي اصلا عاوزة تفتكره يا ترى هي نفسها ترجع لحياتها

مش يمكن حياتها كده هتبقى احسن

مش يمكن كان نفسها تبدأ من جديد

فاقت على صوت كريم

كريم : وصلنا

ريهام : تفتكر هعملك مشكلة في تواجدي معاك

كريم : لا خالص اتفضلي

وطلعوا فوق الشقة عند كريم

كانت دماغ ريهام مش فاهمه حاجه هتقعد مع كريم لوحدهم

مش يمكن تكون هي اصلا شخصية منحرفة وعادي

طيب هي متجوزة امال فين جوزها

طيب يعني هي عندها حل تاني

كمان هو محاولش يعمل ليها حاجه وهي البكيني وهي معاه في الساحل بالعكس كان مؤدب جدا ومحترم

هو ممكن ميكونش عاجبها

بس هو حد كويس على كل حال

هي مش فاهمه حاجه خالص

فاقت على صوت كريم : اتفضلي

دخلت البيت عينها لفت بعنيها حوالين البيت

بيت متواضع من الوهلة الاولى عفش متواضع واضح انه قديم

ريهام : بجد انا مش عارفة اشكرك ازاي

كريم : يا ريت متكلميش في موضوع انك تحاولي تشكريني او يكون في مقابل على اي حاجه بعملها بجد

ريهام : ليه بتقول كده

كريم : عشان بجد اي حاجه بعملها بعتبرها واجب عليا تجاه حد فعلا مش عارف يوصل لحقيقته

ريهام : بجد انت حد جميل

كريم : كلها بكره وبعده وهنروح الشركة

ريهام : افرض مفتكرتش حاجه

كريم : مش مهم يمكن لما تروحي وتتعاملي تفتكري كل حاجه

ريهام : انت متاكد اني مدام مش كده

كريم : ايوة وتقريبا انتي الوقتي مطلقة او جوزك مش معاكي باي صيغة يعني مش هتفرق

ريهام : يعني انت عارف ولا بتتوقع

كريم : مممم اا ايوة سمعت انك خلعتيه

ريهام بضحك : شكلي كنت شريرة

كريم : ممم يعني

ريهام : وكمان ناصبة على البواب صح

كريم : ممكن يكون هو الي نصاب

ريهام : عندك عشا

وبتكمل فرجة على البيت وبتحاول تغير الموضوع

كريم : هعزمك على دليفيري تطلبي ايه

ريهام : اي حاجه انا بس جعت رغم اني مليش نفس اكل بقي عندي شيزوفيرنيا مع فقدان ذاكرة كوكتيل يعني

كريم : طيب هطلب بيتزا اكيد يعني كنتي بتحبيها

ريهام : اكيد مش فاكرة شكلي هبدأ من الاول احب كل حاجه واتعرف على كل حاجه

كريم : طيب انا هطلب ويمكن طلبي يعجبك

ريهام بضحك لطيف : ماشي

وبتقوله وهي بتتفرج على الشقة: ممم هنا بقى في اكتر من مكان للنوم

كريم : انتي هتنامي في اودتي وانا هنام على الكنبة الواسعه الي في الصالة

ريهام : لا طبعا انا ضيفة يومين هنام على الكنبة الي في الصالة

كريم : خلاص ننام سوا على الكنبة الي في الصالة

ريهام : يا سلام هتستغل الظروف وتتحمرش بيا

كريم : لا مش ممكن انا مش بتحمرش غير بالحلوين

ريهام : ماشي يعني انا وحشة

كريم : لا انا بعاكس الحلوين بس انتي حلوين قوي الي مش ممكن الاقكي كلام اعاكسهم بيه

ريهام : بطل تحمرش وخش نام في اودتك

كريم : لا انا بحب انام جمب الشباك تعالي كده

وبيمشي بيها في اتجاه الكنبة وبيقولها : شايفه الشاحن وكمان ازازة الميه انا بحب انام هن

ريهام : ماشي يا سيدي هما يومين لحد ما حد يتصل بامي واكيد هريحك مني

كريم : ابدا خالص انا مش مستعجل انك تمشي انا عايش لوحدي واكيد اليومين دول انا مش ممكن اناسهم

بيعدي وقت وبعدين الاكل بيوصل وبيتعشوا

ريهام بتستمتع بالبيتزا قوي وخصوصا المتوزاريلا مممم وبتقول لكريم : طعمها يجنن قوي قوي قوي انت طالبلي طعم ايه

كريم : انا طالب مشكل جبن وانتي شاورما لحمة لانها مميزة قوي عند بتاع البيتزا الي تحت البيت ده

ريهام : طيب دوقني كده

بيبتدي يدوقوا بعض و يسود جو لطيف من هزار والفة لحد الصبح ومش بيناموا اصلا غير لما ريهام بتسقط بتخش تغير هدومها وتنام وكريم بينام على الكنبة لحد تاني يوم الظهر

بيصحى كريم على صوت تليفون من عياله بيقوم بصعوبة وبيكون مكسوف يدخل على ريهام وعاوز يدخل يغير هدومه

بيخبط على الباب اصلا بيلاقي الباب مفتوح بينده من بره عليها

ريهام بتكون لابسه هدوم خفيفة اصلا كل لبسها فضايح بتقوم حاطه الغطا عليها وتقوله : اسفة احتلال وكده

كريم : على فكرة لو بس العيال مكنوش صحوني مكنتش حاولت ادخل اجيب هدومي وتعرفي كنت المفروض اركز واجيب هدوم وكده عشان اسيبك تنامي براحتك

ريهام : لا عادي مش هكون ضيفة تقيلة دي اودتك وبعدين شكل لبسي كله منيل وعريان وبعدين مش عارفة انت مش هتفهم غلط وكده

كريم : لا انتي امانة عندي ومش هركز معاكي

ريهام : مكسوفة اقوم ومش عندي لبس غير ده

كريم : اتحركي براحتك بجد انا اصلا شفتك بالبكيني

ريهام : طيب هدخل الحمام وانت خد هدومك عقبال لما اخلص وهنزل اتمشى شوية لحد ما ترجع

كريم : شكلي لما اخرج من الحمام هحبسك هنا تنزلي فين انتي زي ما قلت انتي امانة عندي لحين ما اسلمك تسليم اهالي وكده

ريهام : مش عارفة بجد اشكرك ****

كريم : قلنا بلاش كلام في الشكر و كده

ريهام : ماشي يا عم

وبتقوم تدخل الحمام وكريم فعلا مش بيركز معها رغم لبسها لانه فعلا بيعتبرها امانه

وهي بتطلع من الحمام وهو بيخش ويلبس وبيقولها قبل ما ينزل : اعتبري البيت بيتك وعيشي فيه زي ما تحبي عندك اكل في التلاجة لو جعتي هتلاقي جبن وعيش وبيض و كده ماشي افتحي الشاشه عندك اهي و سلي نفسك زي ما تحبي

و ينزل يروح يتغدى مع عياله ويرجع

و اول لما بيدخل بينبهر

وبيكون جايب اكل من بره وبيلاقيها قاعدة على الكنبة وقدامها اللاب

بيقولها : ايه ده معقول هو ده بيتي ازاي كده

ريهام : معلش قعدت على اللاب عشان مش معايا موبايل

كريم : فاتتني ده اسيبلك موبايلي الصغير

ريهام : لا مش مشكلة انا كنت عاوزه نت عشان عمري ما عملت اكل بس بقى اعتبرته بيتي زي ما قلت

كريم : عملتي اكل

ريهام : ايوة وحاولت ارتب الهرجلة الي انت عايش فيها

كريم : معلش بقى اغلب الوقت في شغلي بس معقول انتي رتبتي الدنيا بشكل لطيف و كمان اكل ايه

ريهام : الست بطبعها بتميل للمكان اللطيف

كريم : انتي تعرفي ريهام قبل كده

ريهام : شكلها كانت حد وحش خالص

كريم : وحش ونص

ريهام : بتضحك طيب مش هتاكل بقى من الاكل الي عملته

كريم : بجد عملتي اكل

ريهام : ايوة انت ايه يا عم ده منظم التلاجة حلو لقيت كيس لحمة متقطعه عملت كباب حله ولو معايا تليفون كنت قتلك جيب عيش

كريم : لا تعالي نعمل معها شوية مكرونة مش بتاخد وقت

ودخلوا المطبخ سوا و ابتدوا يعملوا مكرونة

كريم : شكرا بجد خليتي البيت شكله جميل زيك

ريهام : اولا بلاش كلمة شكرا عشان بتضايقني زي ما بتضايقك وكمان بلاش تحمرش و كده وجميل وحلو

كريم : طيب يلاا يا وحشة هاتي الزيت من عندك عشان نعمل المكرونة

بعد الغدا عدى تاني يوم العيد

ونزلوا سهروا سوا بليل و فضلوا على ستانلي لحد الصبح

وقضوا يومين حلوين وبكره السبت اول يوم عمل بعد ما خلص اسبوع العيد

وهما الوقتي بليل وقرروا يناموا بدري بس ريهام مش بتعرف تنام

عشان الجزء الي جاي ريهام هتبدي رحلتها مع الناس الي تعرفهم في الشركة وهي لسه مش فاكرة حاجه
سلام مؤقت

الجزء الخامس

وهو الجزء الاخير ونهاية السلسلة الاولى لتصبح السلسلة الاولى مكتملة

طبعا النهايات المفتوحة مش بتعجب كل الناس

بس هي دي نهاية القصة

ممكن يكون فيه سلسلة تانية مستقلة

بس بجد هي دي نهاية القصة مقصودة زي ما هتشوفوها

النهايات السعيدة موجودة في الخيال العلمي

انما واقع الحياة فوق الخيال

انا بدات بكلمات النهاية عشان بعد لما الكلام يخلص انتوا هتحسوا ان مكنش ينفع اتكلم

عاوز اوصلكم احساس كلمة النهاية بكل معانيها

وممكن يكون في سلسلة تانية لحياة كريم او حياة ريهام بس لازم القصة دي تخلص زي ما هتحسوها

زي كل كلمة موجودة في نهاية التتر وكانها دراما عاليه تتحدث دون وصف

على امل ان نلتقي قريبا في سلاسل غير جنسية

التسامح بين الأصدقاء يحتاج قوة عظيمة تمكن الإنسان من تجاهل الأخطاء التي يرتكبها شقيق عمره ورفيق دربه من أجل بقاء الود الذي يجب ألا يفنى بخطأ او اثنين

ريهام عاشت حياة مختلفة عن حياتها الي هي فيها

هي الوقتي شايفة حياتها الي فاتت من خلال حكاوي كريم والي سمعته وشافته

خايفه من بكره

خايفه تروح وتشوف نفسها وتعرف عن نفسها حاجات جديدة

تفتكر هي هتعجب نفسها وهي اي شخصية وهي تميل لايه

تقريبا منمتش ولا ثانية

فافت على صوت كريم وهو بيخبط عليها من بره الاودة

رجليها مش شايلاها

قامت خلاص غيرت هدومها لبست لبس ملتزم بشكل ما رغم ان لبس ريهام مش كله ملتزم

بس هي اختارت افضل حاجه طبعا من الهدوم الي كانت في الشاليه

وطلعت لكريم وهي متلخبطة : كريم انا خايفة

كريم : ليه انتي مش عاوزة تفتكري انتي مين

ريهام : اكيد بس تفتكر حياتي افضل ولا كانت لازم تتغير تعرف انا عندي فرصة اني انسى كل حياتي السابقة و ابتدي من جديد

كريم : كلنا نفسنا تكون عندنا ذاكرة السمكة او يكون عندنا زرار ننسى فيه كل حاجه

ريهام : يمكن تكون حياتي افضل اكيد كانت افضل اكيد انا بنت غنيه صاحبة شركة شاليه في احن حتة في مصر اكيد كنت في قمة السعادة

كريم : طيب وخايفة ليه

ريهام بتضحك : مش خايفة عادي

ونزلت بهدوء

ونزل كريم

راحوا بالعربية لحد الشركة

نزلت بثقة مكنتش موجودة من شوية

بس احساسها انها هتستعيد كل حياتها خلاها تقول لنفسها انتي خايفة من ايه حياتك كانت احسن انتي ايه التعاطف غير المبرر ده مع كريم يمكن عشان انقذك

خلاص يعني مش هتفرق ترجع لحياتها الاول

البواب اول لما شافها : منورة يا هانم اجبلك سجاير زي كل يوم

ريهام : انت بتشتري السجاير بكام

البواب : بخمسة واربعين جنيه يا ست هانم

ريهام :طيب انا هروح اجبها المرة دي

البواب بتلعثم : ليه بس يا ست هانم

ريهام بثقة : قول بكام

البواب : على حسب احيانا باخد بالباقي لبان يعني

ضحكت في نفسها :يبقى اكيد هي مش هتاكل حقه اكيد هو الي نصاب مش لازم تصدق انها كانت ست استغلاليه

طيب هات علبة وتعالى فوق اديك الفلوس

البواب راح ينفذ

وهي طلعت مع كريم وطبعا البواب قبل ما يروح فتح الاسانسير

وطلعوا على الشركة

اول لما دخلت

كل البنات قاموا وقفوا

ايه الهيبة دي معقول دي حد مهم

هي ناسية بس احساس حلو حلو احساس الغرور غريبة هي ازاي ناسية اد هي كانت مهمه

ازاي هي حد الكل بيخاف منه كده

ومشيت معاها واحده منهم وهي بتبص لكريم عشان يفضل معاها

والبنت بتبص لكريم باستغراب وهو مش عاوز يبين انها فاقدة الذاكرة

وكريم عارف مكتبها فماشي بيوجهها بعينه وهي ماشيه على خطوات عينيه

وماشية ورا البنت الي طبعا مش فاكرة اسمها

وبتحاول متبنيش حاجه

واول لما قعدت على مكتبها سالت سؤال واحد : هي ماما هتيجي امتى

البنت بصت باستغراب : وقالت لنفسها ماما ايه يا ريهام هانم مش كانت مامي

وقالت بصوت عالي : مش عارفة المفروض المعلومة عند حضرتك وحاولنا نتصل بيكي بس تليفونم مقفول

ريهام : عشان كده بسال تليفوني فيه مشكلة وملحقتش اصلحة عشان محدش فاتح في العيد

البنت بنفس الاستغراب وبتقول لنفسها : ارميه وهاتي غيره تصلحي ايه

وقالت بصوت عالي : هنتصل بيها حاضر

ريهام : البواب هيجيب علبة سجاير اديله 50 جنيه وهبقى احاسبك

البنت : حاضر بس بس

ريهام : بس ايه

البنت بتبص لكريم : بس فيه حاجه عاوزة اقول عليها

ريهام : قولي

البنت : اصل اصل

كريم بينسحب على خفيف

ريهام : خليك يا كريم

البنت : اصل اصل

ريهام : قتلك قولي

البنت : الاستاذ ال داخل قدام استاذ كريم بره وحضرتك قلتي ان الاستاذ صفوت هو الي هيشتغل و الاستاذ كريم فلسعوه

ريهام بتضحك وكريم بيضحك : ماشي بس قوليلي ينتظر دلوقتي

بتخرج

ريهام : انا اسفة انا ...

كريم : انا كمان اخترت شركة الشاي

ريهام : بس اكيد انا هغير رأ...

كريم : معتقدش الحياة لازم تمشي زي ما هي مخططة وده موقف عابر وانا بسلمك لحياتك الطبيعية

ريهام : بس ازاي انا ...

كريم : المهم نعرف امك جاية امتى

ريهام : هخليهم يتصلوا بيها اكيد لما اسمع صوتها هفتكرها

وكان في الوقت ده البنت طلعت بره بتكلم سلمى الي هي السكرتيرة الي بره الي كانت مزة في اول القصة وبتقولها : مين دي يا سلمى

سلمى :ايه يا سهام شكلها تعبان بس مالها

سهام : بتقول ماما ريهام هانم بنت سلطح باشا بتقول ماما مش مامي " سهام بتقولها بمايصة مصطنعه وهي بتكسر في الميم والياء الاخيرة "

مزة الاتش ار الي اصلا مقلناش اسمها هنسميها مرام : مدام صافيناز جاية بكره على العموم وبعدين الي اسمه كريم ده هراني اتصالات بس كان خط الشركة مقفول مش عارفة كان عاوزاني ارد عليه في العيد يعني شكله زنان وفضل يتحايل عليها لحد ما جابته

سهام : لا مش ممكن دي مش ريهام هي بتكلمني كويس

مرام : عادي تلاقيها شاربة حاجه ولسه مفقتش

البواب طلع قطع الحديث : علبة السجاير للست هانم

سهام بتطلع خمسين جنيه وتدهاله

بيقولها شكرا ولسه هيطلع سبعه جنيه ويقولها خدي سبعه جنيه اهو ولبانه يبقى كد سبعه ونص

سهام : لا خلاص

البواب : لا يا ست هانم لتنزل تسال على علبة السجاير وتعلقني على باب العمارة

سهام : لا يا عم انت هي الي قالتالي

البواب : متأكده انها هي الي قالت كده لو علقتني هقولها تعلقك معايا

مرام : ايه يا عم الي بتقوله ده

سهام : سبيه يا مرام ... خلاص يا عمنا امشي انت ومتقلقش

البواب بيبرطم زيكلم نفسه بصوت عالي : يخراب بيتك لتفوق من الغيوبية وتحاسب على اللبان الي انت اكلته عليها وبيكلم سهام تاني : طيب ما تاخدي الخمسين جنيه وقولي للهاتم جبتلهل سجاير باللبان وهي هتفهم

سهام بتضحك : لا يا عم انزل بقى متخافش

ولما نزل الراجل ده خوفني اكتر

ممكن تفوق وتعلقه وتعلقني وتعلقنا كلنا

ضحكوا وهما خايفين من جواهم

نرجع لريهام وكريم : طيب يعني انت هتسبني ولا هتعمل ايه

كريم : لا لما امك تظهر

ريهام : طيب يعني اعمل ايه

اكيد فيه في مكتبك جرس اضربيه واسئليهم تاني

دورت لحد ما لقت جرس

وقبل ما تضرب الجرس سالت كريم : هي ماما اسمها ايه

كريم : صافيناز ..... مدام صافيناز

ضربت الجرس

لقت سهام جاية تجري

ريهام للبنت الي لسه مش فاكرة اسمها : هي بقى مدام صافيناز جاي امتى

سهام : مرام بتقول بكره

ريهام : طيب ابعتيلي مرام

سهام طلعت تجري تنده مرام

وريهام : قالت لكريم اديني عرفت اسم واحده منهم

انت فاكر اسمهم

كريم انا فاكر اسمك بالعافية لولا ان ولدتك اسمها معروف لانها حد تقيل في المهنة مكنمتش هفتكره انا كمان عندي ذاكرة السمكة

ريهام ضحكت

ومرام كانت جت تجري

مرام : اامري ريهام هانم

ريهام حست برعشة كده وزهو من كلمة اامري يا ريهام هانم

ريهام : هي مدام صافيناز جاية بكره اكيد

مرام : ايوة يا هانم بس عارفة هتيجي الشركة امتى اكيد ممكن ترتاح يومين في البيت

ريهام بتحس انها مش قادرة تسألها البيت فين

ريهام : طيب اقعدي مع الاستاذ الجديد وعرفيه مهام عمله

مرام بتبص لكريم باستغراب : اصل الاستاذ اتصل بيا كتير في اجازة العيد

ريهام : انا الي طلبت منه تليفوني باظ بالشرايح ومش عارفة اتواصل مع حد والاستاذ ساعدني مش اكتر

مرام : ايوة ده يفسر كل حاجه

ريهام : طيب بتتواصلي ازاي مع مدام صافيناز

مرام : بالواتس

ريهام : طيب هتصل بيها من عندك يا كريم

مرام : مش هترد اعتقد على ارقام غريبة

ريهام : هاتي فونك هبعتلها رسالة

مرام ادتها الفون

ريهام بعتت رسالة ماما انا ريهام عاوز اكلمك ضروري اتصلي بيا على الفون الي هكتبلك رقمه ده ضروري عشان تليفوني باظ

وبتدي كريم القون : اكتب رقم تليفونك

وكريم بيكتب رقم تليفونه

وريهام بتقول لمرام وهي بتطرقع صوابعها : اندهيلي الي كانت هنا دي اسمها اسمها ايه ...

مرام : على سهام

ريهام : ايوة سهام بسرعه بس

سهام بتيجي : فين السجاير

سهام بتديها السجاير

ريهام : اعمليلي قهوتي المعتادة

سهام بتمشي وهي عنيها هتطلع من مكانها

بتجري على البنات

سهام : دي مش ريهام

مرام : ليه

سهام : هي ريهام هانم بتشرب ايه عمرها شربت قهوة

مرام : بتشرب نسكافيه معروفة مش بتحب القهوة

سهام : بتقولي اعمليلي قهوتي المعتادة يعني مستحيل تكون هي

مرام : لا ازاي مين دي يعني

سهام : الواد الي اسمه كريم ده جايب وحده شبه ريهام عاوزين يستولوا على الشركة

سلمى : ايه الافلام الهندي دي

مرام : ايوة مفيش حاجه غير كده لازم نبلغ البوليس

سلمى : طيب كلمي مسز صافيناز الاول

مرام : بعتت فيوس لمدام صافيناز انها عاوزاها ضروري

وشوية وصافيناز بعتت فيوس

وقالت بصوت رخيم : بكره الصبح ويمكن النهاردة بليل هكون في الشركة هدور على حجز سريع عشان اعرف اجي النهاردة بليل

مرام : لازم حضرتك تعرفي ان احنا شاكين ان في حاجه غلط اني ريهام هانم مش هي يعني ريهام هانم اصل لازم اكلمك مش هينفع رسايل فيوس

رسالة صوتية : ملكوش دعوة انا لما اجي هتصرف

سهام بتقولهم : انا عاوزة الخمسين جنيه بتاعاتي يعني كمان هتنصب عليا في الخمسين جنيه

سلمى : افلام هندي صدقوني خشيلها بالنسكافيه ولا كانها طلبت قهوة

سهام نفذت وهي متحفزة

وسابت النسكافيه وطلعت تتصنت على الباب

وريهام بصت لها ومش عارفة تعلق

وبصت لكريم

الي مسبهاش لحظة

.وشاورلها بعنيه تسكت

واستنت لما خرجت ولسه هتكلم كريم شاور تسكت تاني

وقام اتاكد ان الباب مقفول وسهام جريت من الخوف ليكون معاها مسدس يقتلها

وجريت عليهم بره : دول عصابة يا رتني دخلتهم قهوة اكيد هما عرفوا اننا كشفناهم

وريهام كانت بتقول لكريم : هو ايه ده هو انا فقدت الذاكرة لدرجة مش عارفة شكل القهوة من النسكافيه ده مش قهوة صح

كريم : اكيد ريهام دي مكنتش بتشرب قهوة

ريهام : يا عم انا ريهام انت هتشككني ليه

كريم : قصدي اقول قبل ما تفقدي الذاكرة اصل الشخص زي ما له بصمة له نوع قهوة الي بيشربها سادة او مانو او على الريحة يعني المفروض كل واحد له مزاج لا يتغير

ريهام : وانت بتشرب قهوتك ايه صحيح انا مش فاكرة عملتها ازاي في الشاليه

كريم : انتي دلقتيها الحقيقة

ريهام : اها وانت قمت عملتها لنفسك

كريم : ايوة

ريهام : عملتها ايه بقى صحيح

كريم : سادة

مممم وتفتكر ريهام الي هي انا قبل ما افقد الذاكرة كانت بتشرب نسكافيه مش قهوة

كريم : اكيد

ريهام : هيوقلوا عليا مش ريهام

كريم : المهم ان امك كلمتك على طول اهو وهي قاللتلك بنفسها انها هتحاول تيجي الليلة دي حتى لو اخترعت طيارة

ريهام : ايوة اصلا كده كده حجزها يوصلها الفجر هي بتحاول تغير طيارتها بس عشان الاعياد هيكون صعب

كريم : متقلقيش انا معاكي لحد لما توصل

ريهام : انا كده معطلاك عن شغلك

كريم : انا اتصلت بشغلي القديم قلتلهم همد الاجازة يوم وحتى لو رفضوا انا كده كده لازم اقابل صاحب شكرة الشاي وكده كده هو عارف اني بصفي في شركتي يعني قدامي وقت وبالكتير بكره هتكون امك موجودة

..............

سهام : انا عاوزة الخمسين جنيه مليش دعوة

مرام : ام الخمسين جنيه

سهام : انا هحبسهم شكلهم بيسرقوا الشركة

سلمى : يا مخرجين الافلام الهندي صاحبة الشأن قالت ان محدش له دعوة

سهام : هي اكيد مش فاهمه

مرام : هي الست الي جوه دي بعتت رسالة قالت لمدام صافيناز تكلمها على تليفون كريم

سهام : يبقى ضحكت عليها

سلمى : صح عندك حق

سهام : اخيرا اقتنعتي

سلمى : الست دي كانت خرمانه ونفسها تشرب سجاير و اتصلت بكريم وجابته معاها وطلبت علبة السجاير

ودفعتك الخمسين جنيه وكمان دفعت بقشيش زيادة خطة في منتى الذكاء

سهام: انتي بتهرجي الناس دول حرامية

مرام : بقولكم ايه صاحبة الشان قلت محدش له دعوة حتى لو حراميه هي تيجي تبلغ البوليس بنفسها احنا لو عملنا كده وطلعت الي جوة دي ريهام وشاربة زفت على دماغها وانا واثقة انها بتتنيل تشرب هتخرب بيتكم كلكم

سهام : طيب انا بقى مش هروح الا لما تيجي صافيناز بنفسها

سلمى : وانا لما تيجي هقولها انك بتقولي صافيناز حاف

ريهام من جوه بعد لما رجعت من الطرقة وسمعت طرطيش كلام : تفتكر انا هكون مبسوطة وانا على شخصية الكل بيكرهها

كريم : مش هتفرق كتير لو حسبنا حب الناس لينا ممكن ننتحر من اقل حاجه

ريهام : اكيد انت شخص كيوت يمكن تكون حياتي كانت زبالة واحده بتشرب اكيد مخدرات او حاجه زبالة واضح انها حد وحش او حياته لا تطاق او ظروف حياته خلته يشرب ويغيب عن الدنيا

كريم : لو كل واحد فكر في حياته بالمنظر ده يبقى لازم ننتحر انتحار جماعي وعلى راي المثل من شاف بلوة غيره هانت عليه بلوته

ريهام : ليه بقى انت بلوتك شكلها ايه

كريم : انا راضي بحياتي زي ما وصلتله لا بندم على اللي فات ولا شايف الي جاي اسود

انا الوقتي ببدا من جديد بعد جواز دام لمدة طويلة بغض النظر عن اني انا الغلطان او طلقتي بس خلاص مفيش شقة لان الشقة من حق الزوجة مفيش مرتب لاني عيالي اولى بفلوسي مفيش عيال لانهم عايشين مع امهم

كل المسلسلات بتكلم عن حق الزوجة حق الام الضحية محدش شايف الاب من وجهة نظرهم اهو انا اب ولا مثالي ولا حاجه بس فقدت كل حاجه والمفروض ابدا من الاول مش القانون الي هخيليني حنين على عيالي

القوانين عماله تشد على الراجل وحق الرؤية نص ساعه ممكن الام تغيب وتضرب شهادة مرضية كنا عند الدكتور

ممكن الام تركه العيال في ابوهم ممكن تجيب فواتير وترفع قضية والاب الحنين من غير قضة هياكلها حاف ويدي عياله وممكن ووممكن ومحدش بيبص لانه مش هيقدر يبدأ حياته من جديد لان العمر مفهوش اد الي راح يعني هيبدأ من جديد و والست تاخد كل حاجه وتمشي

ريهام : يااه انت شايل من الستات قوي

كريم : مش مسالة كده يمكن اكون انا علاقتي بعيالي افضل من غيري ولكن مش كل الرجالة ظلمه ولا كل الستات مظلومين لو عليا عشان اسنى كنت لازم اكون مدمن

ريهام : تقصد تقول اني حد ضعيف عشان كده بقيت مدمنه ده ان صدق البنات الي بيتكلموا بره دول ممكن يكونوا كدابين او مش فاهمين يعني شكل البواب طلع هو اليى نصاب وانا مش حراميه

كريم : مش هتفرق وجهة نظر الاخريين

ريهام : دي مش وجهة نظر دي حقيقة اكيد بس لازم أتأكد منها

كريم : كلها ساعات وتتأكدي من كل حاجه

.....................................

والساعات الي باقية هتمر ولا كأنها سنين بل دهور ☹ وكل شوية طعم المر بيزيد جوة النفوس والقلب بيدق ومقهور

ومهما حصل فكل حاجه في دماغنا بتلف وتدور ☹ ودموع محبوسة وعقل بكل تصرفاته معزور

ولا كل الكلام في العالم يقدر يوصف الحزن المنشور ☹ وكل واحد هيموت بطل في روايته بس عن بقية العالم بطل مغمور

وبتيجي صافيناز وبتاخد ريهام في حضنها اكيد عرفتها

دي برده يا ناس بنتها

حتى لو العالم شكك ريهام كده حست بالامان

حتى لو مفيش ذاكرة بس فيه طمأنينة و فيه اطمئنان

وكريم سلم الامانة

ونزل في الشوارع من تاني

مهو مش هيستنى يحس باهانه

ده ناس من عالم اناني

ونزل تايه يفكر في كل الماضي الي فات

حياته القديمة الي بقت مجرد ذكريات

بيحاول يبدا من جديد وقدامه سدود كتير وعقبات

اوبا كان هيعمل حدثة فاق عليها وقبلها حس بشوية دربكه