AHMED 511
نسوانجى الاصلى
العضوية الذهبيه
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
نسوانجي قديم
- إنضم
- 17 فبراير 2022
- المشاركات
- 4,310
- مستوى التفاعل
- 4,088
- العمر
- 44
- الإقامة
- منعزل عن الواقع
- نقاط
- 24,519
- الجنس
- ذكر
- الدولة
- egypt
- توجه جنسي
- أنجذب للإناث
عندي حماصه مجتهد جدا في شغله و شاطر و قريب هنرقيه ....
طيب معلش ... هو ممكن سؤال هحدد كتير ؟
Your evaluation of success اي مفهومك عن تقيم النجاح في الشغل ؟
هو انت اي ال KPIS بتاعتك للنجاح ؟؟
مفيش KPIS الشخص ده عنده ولاء ليا
مين ولاء دي معلش ؟؟ تقصد عين ليك صح !!
هو ده الاجتهاد و النجاح من وجهة نظرك
اه
لا طبعا في KPIS لازم نمشي عليه تدريجيا في اي مكان عشان نعرف ده فعلا
Qualified لحاجات كتير ولالا
مش فاهمك !!!
سيبك من ولاء و خليك معايا هو انت لما بتيجي تختار الموظف مش بتحط Job Basics اساسيات للوظيفة
متطلبات مطلوبه منه في شغله بنسبة 100% يقدر يقوم بيها ... صح ؟؟
مظبوط ....
طيب انت مدرك انت بتعمل اي دلوقتي ؟
انت بتطبق التميز في بيئة العمل ..
بس ده حاجه كويسه
لا مهو يفتقر التميز هنا ل Rules and basics of the job القواعد و الاساسيات المهنية لطبيعة العمل ...
انت بتميزه للاسف عشان ولاء مش اكتر 😁
مين ولاء ؟؟!!
سيبك منها و خليك معايا هعرفك عليها في الاخر 😁
عارف التميز بيعمل اي في بيئة العمل ؟؟
لو انت متابعني هتبقي عارف كويس اننا بتكلم بالارقام دايما مش بحب اهري في الفاضي خد شوية احصائيات عنب هتعجبك :
وفقًا لدراسة من American Psychological Association، 64% من الموظفين الذين يعانون من التمييز في مكان العمل أبلغوا عن مستويات عالية من التوتر والقلق.
مش مرتاح معاك و مسألة و قت و هشوف غيرك عارف يعني اي ؟
يعني معدل ال Employee turnover rate دوران الموظفين او الخروج من الشركة في السما و شوية و هتقعد فيها لوحدك انت و ولاء 😁
مين ولاء ؟؟؟!!
هتعرف في الاخر 😁
خد الاحصائية دي بقي :
تؤدي المعاملة غير العادلة والتمييز إلى انخفاض كبير في رضا الموظفين عن وظائفهم. أظهرت الإحصائيات أن 60% من الموظفين الذين يعانون من التمييز يشعرون بعدم الرضا عن وظائفهم مقارنة بـ 22% فقط من الذين لا يواجهون هذه المشاكل【 (Pew Research Center)
البيئات السلبية تزيد من احتمال ترك الموظفين لوظائفهم. تشير التقارير إلى أن الشركات التي لا تتعامل مع قضايا التمييز والتحرش بجدية تواجه ارتفاعًا في معدلات دوران الموظفين يصل إلى 50%【3 (DOIT)
شوفت بقي ولاء بتعمل كل ده وانت مش حاسس 😁
انت ك CEO او حتي TEAM LEADER او انت Employee Evaluation Specialist و مسؤول عن تقيم الناس دي
In-Enterprise داخل العمل و كمان مسؤول عن الOutside او خارج العمل :
مسؤول عن ال Job satisfaction الرضا الوظيفي و درجاته
مسؤول عن توفير ال Positive work environment بيئة عمل ايجابية
مسؤول عن نجاح الموظف ده لازم فعلا تبقي قدوه له و يبقي عنده امتنان ليك و امتنان دي مش قريبة ولاء 😁
مسؤول عن الPsychological state للموظفين
مسؤول انك تأهل الناس دي و تبقي اقوياء فعلا في مجالهم و تسيب بصمه حلوه و تأثيرك.
مش معني انك في position عالي انك متكونش قابل للتعلم و مطلع و غير قابل للقياس كلنا بنتعلم و هنتعلم ة اليوم الي هنوقف نتعلم فيه هكون نهايتنا .
هتقولي انجح الاشخاص مين ؟؟ في مجال ال Management
هقولك هو الي عنده صفه جميلة جدا اسمها الLearnability قابلية التعلم و كل يوم بيبتكر اساليب جديدة يطبقها في شغله و يكون نقطة التحول و مصدر القوة للتيم بتاعه .
محتاجين ندرس بجد اي هي الHuman Psyche Management ادارة النفس البشرية و اساليب التعامل مع بيئة العمل و تهيئة بيئة ايجابية.
فهمت حاجه ؟؟
لسه سارقه من شوية 🤭🤭🤭
طيب معلش ... هو ممكن سؤال هحدد كتير ؟
Your evaluation of success اي مفهومك عن تقيم النجاح في الشغل ؟
هو انت اي ال KPIS بتاعتك للنجاح ؟؟
مفيش KPIS الشخص ده عنده ولاء ليا
مين ولاء دي معلش ؟؟ تقصد عين ليك صح !!
هو ده الاجتهاد و النجاح من وجهة نظرك
اه
لا طبعا في KPIS لازم نمشي عليه تدريجيا في اي مكان عشان نعرف ده فعلا
Qualified لحاجات كتير ولالا
مش فاهمك !!!
سيبك من ولاء و خليك معايا هو انت لما بتيجي تختار الموظف مش بتحط Job Basics اساسيات للوظيفة
متطلبات مطلوبه منه في شغله بنسبة 100% يقدر يقوم بيها ... صح ؟؟
مظبوط ....
طيب انت مدرك انت بتعمل اي دلوقتي ؟
انت بتطبق التميز في بيئة العمل ..
بس ده حاجه كويسه
لا مهو يفتقر التميز هنا ل Rules and basics of the job القواعد و الاساسيات المهنية لطبيعة العمل ...
انت بتميزه للاسف عشان ولاء مش اكتر 😁
مين ولاء ؟؟!!
سيبك منها و خليك معايا هعرفك عليها في الاخر 😁
عارف التميز بيعمل اي في بيئة العمل ؟؟
لو انت متابعني هتبقي عارف كويس اننا بتكلم بالارقام دايما مش بحب اهري في الفاضي خد شوية احصائيات عنب هتعجبك :
وفقًا لدراسة من American Psychological Association، 64% من الموظفين الذين يعانون من التمييز في مكان العمل أبلغوا عن مستويات عالية من التوتر والقلق.
مش مرتاح معاك و مسألة و قت و هشوف غيرك عارف يعني اي ؟
يعني معدل ال Employee turnover rate دوران الموظفين او الخروج من الشركة في السما و شوية و هتقعد فيها لوحدك انت و ولاء 😁
مين ولاء ؟؟؟!!
هتعرف في الاخر 😁
خد الاحصائية دي بقي :
تؤدي المعاملة غير العادلة والتمييز إلى انخفاض كبير في رضا الموظفين عن وظائفهم. أظهرت الإحصائيات أن 60% من الموظفين الذين يعانون من التمييز يشعرون بعدم الرضا عن وظائفهم مقارنة بـ 22% فقط من الذين لا يواجهون هذه المشاكل【 (Pew Research Center)
البيئات السلبية تزيد من احتمال ترك الموظفين لوظائفهم. تشير التقارير إلى أن الشركات التي لا تتعامل مع قضايا التمييز والتحرش بجدية تواجه ارتفاعًا في معدلات دوران الموظفين يصل إلى 50%【3 (DOIT)
شوفت بقي ولاء بتعمل كل ده وانت مش حاسس 😁
انت ك CEO او حتي TEAM LEADER او انت Employee Evaluation Specialist و مسؤول عن تقيم الناس دي
In-Enterprise داخل العمل و كمان مسؤول عن الOutside او خارج العمل :
مسؤول عن ال Job satisfaction الرضا الوظيفي و درجاته
مسؤول عن توفير ال Positive work environment بيئة عمل ايجابية
مسؤول عن نجاح الموظف ده لازم فعلا تبقي قدوه له و يبقي عنده امتنان ليك و امتنان دي مش قريبة ولاء 😁
مسؤول عن الPsychological state للموظفين
مسؤول انك تأهل الناس دي و تبقي اقوياء فعلا في مجالهم و تسيب بصمه حلوه و تأثيرك.
مش معني انك في position عالي انك متكونش قابل للتعلم و مطلع و غير قابل للقياس كلنا بنتعلم و هنتعلم ة اليوم الي هنوقف نتعلم فيه هكون نهايتنا .
هتقولي انجح الاشخاص مين ؟؟ في مجال ال Management
هقولك هو الي عنده صفه جميلة جدا اسمها الLearnability قابلية التعلم و كل يوم بيبتكر اساليب جديدة يطبقها في شغله و يكون نقطة التحول و مصدر القوة للتيم بتاعه .
محتاجين ندرس بجد اي هي الHuman Psyche Management ادارة النفس البشرية و اساليب التعامل مع بيئة العمل و تهيئة بيئة ايجابية.
فهمت حاجه ؟؟
لسه سارقه من شوية 🤭🤭🤭