NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

سجل الان!

متسلسلة جحر التعابين - حتي الجزء الأول 8/8/2025

النبطشي

نسوانجى الاصلى
العضوية الذهبيه
كاتب متميز
افضل عضو
العضو الخلوق
نسوانجى مثقف
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
ناشر افلام
ناشر صور
ناشر المجلة
مستر نسوانجي
إنضم
25 سبتمبر 2024
المشاركات
9,260
التعليقات المُبرزة
0
مستوى التفاعل
11,845
نقاط
228,745
الجزء الاول:

🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟
(عزيزي القارئ معلومة مهمة كل شخصية في القصة كتبت هي شبه مين من الممثلين المصريين علشان تتخيل نفس ردود الافعال بتاعتهم و تعبيرات وجوهم و لغة السرد هتكون عامية بين الاشخاص لكن كلام المؤلف او الراوي هيكون في اغلب الوقت باللغة العربية الفصحي و هذا للتميز بين الاشخاص و بين الراوي و شكرا لك عزيزي القارئ و اتمني لك قرائة ممتعة)

في قصر كبير من القصور الفخمة التي تدل علي الثراء الفاحش لاصحابها


شخص 1 : ده الكلام الي عندي و الي مش عجبه مع الف سلامة

شخص 2 : انت ازاي تتجرأ و تكلمنا كدا انت اجننت ولا نسيت نفسك... اوعي تنسي انت مين ....وامك مين شخص


3 : بمقاش غير ابن الخدامة الي هيمنعنا من حقوقنا

شخص 4 : اكيد جرا لعلقك حاجة و لا يمكن تكون في وعيك ابدا

شخص 5 : طبعا ياخويا يا حبيبي انا مليش دعوة و اكيد انت هتديلي حقي

شخص 6 : انا راضية ياخويا بالي هتقوله و موافقة عليه ولو عاوز تاني اديلك انت عارف انا مش محتاجة

شخص 1 : محدش هياخد حاجة من الاملاك و كل واحد فيكم له مرتب شهري ولا اكتر و لا اقل لو مشيتوا عدل زي الوصية ما بتقول و معنديش كلام غير ده


شخص 2 : (طلع مسدس من جمبه ) انت شكلك مش عاوز ترجع عن الي في دماغك انا هريحك و اريحهم كلهم و ضربه بالنار

،،،،،،،،،،،،،،،،في وقتنا الحالي ،،،،،،،،،،،،،،،،،،

في بيت بسيط في احد المناطق الشعبية. في تمام الساعة الخامسة صباحا

الاب : الحج سالم 67 سنة شبه الفنان محمود حميدة مهتم بنفسه و رياضي و عنده انضباط و انتظام و كل حاجة بمواعيد و اثناء أذان الفجر وقف الاب في صالة المنزل و هو لابس جلبية بيضة و في ايده السبحة و علي يمينه حجرتين و علي يساره حجرتين و بصوت قد يكون عالي نوعا ما راااائد ،،،هشاااااام ،،، سليييييم،،،فااااايز صباح الخير يا ولاد (ايوة يا صديقي دول اولاده شباب زي الفاكهة )
رائد: (شاب 30 سنة چان و وسيم و معظم لبسه بدل و شبه احمد عز محامي استئناف و دماغه حلوة و بيشتغل في مكتب محاماه كبير )

رائد : صباح الخير يا بابا (باس ايده) و دخل الحمام خمس دقايق بالظبط و خرج


هشام : (28 سنة شبه عمرو يوسف مهندس برمجيات و شغال في شركة انترناشونال للبرمجة دماغه شغالة مبتنمش و استاذ في مجال البرمجة و ال I T و حماية انظمة الشركات ) صباح الخير يا بابا و باس ايده و دخل الحمام و خمس دقايق بالظبط و خرج

سليم : (سليم 26 سنة باسل الخياط خريج كلية تجارة و شغال محاسب في شركة استيراد و تصدير دماغه الة حاسبة حياته كلها ارقام في ارقام ) صباح الخير يا بابا و باس ايده و دخل الحمام خمس دقايق بالظبط و خرج

فايز : ( 24 شبه كريم محمد عبد العزيز خريج فنون جميلة و رسام موهوب جدا لدرجة انه كان بيرسم الفلوس و يضحك بيها علي اخواته و اصحابه و كان صعب ان حد يشك فيها ) صباح الخير يا بابا و باس ايده و دخل الحمام و خمس دقايق بالظبط و خرج (اتجمع الاربعة امام ابوهم و قامو باداء الفريضة معاً جماعة )
نزلوا الدور الي تحت (عبارة عن دور ارضي مجهز بالادوات الرياضية ) بدا الخمسة في ممارسة رياضة الصباح لمدة نص ساعة و بعدها طلعوا جهزوا الفطار مع بعض و قعدوا يفطروا و اثناء الفطار بدا الاب في الكلام


الاب : ها وراكم اي النهاردة يا ولاد

رائد : عندي النهاردة جلسة مهمة فيها نطق بالحكم ادعيلي يا بابا

الاب : **** يوفقك يا ابني

هشام : المعتاد يا بابا هروح شغلي و الفترة ديه شغال علي برنامج لو اكتمل انا هبقي في حتة تانية خالص دعواتك يا بابا و كل شئ هيتحل


الاب : هشام اوعي يكون برنامج يضر الناس و لو هتكسب من وراه ملايين

هشام : لا طبعا يا بابا ده برنامج هيفيد الناس جدا

الاب : اذا كان كدا **** يوفقك يا ابني


سليم : عندي تقفيل حسابات الشهر علشان مرتبات الموظفين يا بابا ادعيلي **** يقدرني و ادي كل واحد حقه

الاب : **** يقويك يا ابني


فايز 🙁مداري وشه) عندي معرض النهاردة يا بابا بجهزله بقالي شهر

الاب : انا احترت فيك كل اما اقول عقل و يعتمد عليه ترجع تخيب تاني يابني حرام عليك الشخبطة الي مفيش منها فايدة ديه نفسي تركز في شغلك بقي

فايز : يا بابا يا حبيبي حضرتك قولتلي شوف شغل و اشتغل و انا اتفقت مع حضرتك ان مش هبطل رسم علشان ديه الحاجة الي بحبها و حضرتك وافقت و دلوقت انا لقيت شغل في شركة كول سنتر و شغال الحمد لله و المعرض ده هيطلعني منه مبلغ محترم بس دعواتك ليا و علشان خاطري يابابا تبقي راضي عني و مش زعلان


الاب : **** يوفقك يا فايز مقدرش ازعلك يا اخر العنقود شربوا الشاي و لموا السفرة و روقوا البيت لابوهم و لبسوا هدومهم و نزلوا من البيت و ركبوا عربيتهم هي قديمة بس بتقضي الغرض

الاب : اخيرا شوفتكم رجالة و يعتمد عليكم انا عارف ان قسيت عليكم و كنت شديد معاكم و لازم تبقوا شداد و تفوتوا في الحديد زي اخوكم الخامس الي عمركم ما شوفتوه ولا شافكم بس **** يعلم انه غصب عني علشان تعرفوا تعملوا الي ابوكم مقدرش يعمله **** يوفقكم يا ولاد

رائد راح وصل المحكمة بعد اما وصل اخواته و ديما بيكون هناك بدري علشان بيخلي اسمه ديما في اول الرول (الرول ده هي قائمة القضايا و ترتيبها للمرافعة قدام القاضي ) و قابل زميلته ليلي ( عندها 25 جميلة و رقيقة و شبه ياسمين صبري بيحبها بس مش بيعرف يبين و هيا كمان بتحبه بس عوزاه ينطق )

رائد : صباح الخير يا استاذه ليلي اتأخرتي خمس دقايق ينفع كدا يعني

ليلي : صباح النور يا استاذ رائد حرام عليك دول خمس دقايق انت الي بتيجي بدري اعمل ايه طيب

رائد : الجلسة ديه مهمة ولازم نراجع ورقها مع بعض لان جلستنا في اول الرول

ليلي : بقولك ايه تيجي نفطر و نشرب قهوة علشان مصدعة

رائد : اقولك جلسة مهمة تقوليلي فطار و قهوة اديلك في وشك دلوقت و اخود فيكي ست شهور

ليلي : قول انك بخيل و مش عاوز تعزمني

رائد : انتي عارفة مش بخرج من البيت من غير فطار ده كان بابا قام عليا الحد

ليلي : اممممم اوك خلاص نشرب قهوة

رائد : لا طبعا مينفعش تشربي قهوة من غير فطار ،،،( و بتاع البوفيه معدي ) انت يابني هاات سندوتشين و اتنين قهوة

بتاع البوفيه : حاضر يا استاذ رائد

رائد : ها مبسوطة دلوقت

ليلي : مكنش سندوتيشن يعني و بعدين خود هنا مش قولنا بلاش رسميات بينا ولا انا لازم ازعق

رائد : ( بصلها بصة استهزاء و مشي و هو ماشي ) زعقي بقي براحتك انا مش فضيلك

ليلي في سرها : ياربي يوم اما احب احب واحد جلياط زي ده


دخلت ليلي قاعة المحكمة وقعدت جمب رائد و دخل خصم رائد في القضية و هو وليد تعلب و هو فعلا تعلب و مش اول مرة يقف قصاد رائد و زي ما يكون بينهم تار و بيدخلوا تحدي مع بعض
ليلي : حبيبك وصل قابل بقي 😂

رائد : عارف من امبارح انه اخد القضية بس معايا الي يرجعه بيتهم لابس طرحة


ليلي : مغرور اوي

الحاجب : محكمة دخل القاضي و المستشارين و قعد القاضي و قال انده علي القضية الاولي

الحاجب: القضية رقم ٨٧٩٣ لسنة ٢٠٢٢ جنح قسم قصر النيل

التهمة إصدار شيك بدون رصيد لصالح المدعي


القاضي : الدفاع يتفضل استاذ رائد حابب تضيف حاجة جديدة

رائد : اشكرك يا سيادة الريس انا قولت مرافعتي كلها فيما سبق و ارجو من سيادتكم اعطائي الحق في الرد و التعقيب و اثبات ذلك في محضر الجلسة و شكرا لعادلتكم

وليد تعلب : سيادة القاضي حضارات المستشارين ده مستند بيفيد ان توفيق مراد كتب من شهرين برج يتألف من 12 طباق و كل طابق يتألف من 6 شقق لزوجته سعاد السيوفي مما يعادل 36 مليون جنيه فكيف لا يمكنه سداد مبلغ 12 مليون جنيه قيمة الشيكات ؟ و شكرا يا سيادة الريس


القاضي : استاذ رائد تحب تقول حاجة

رائد : طبعا يا ريس دا انا جاي النهاردة علشان ارد علي زميلي الاستاذ وليد حضرتك ده عقد بيع بين السيدة سعاد السيوفي بائعة و توفيق مراد مشتري بالارض الي مقام عليها البرج و ده مستند اخر و هو عبارة عن ورقة ضمان استرداد الحق و موثقة في الشهر العقاري من سعاد السيوفي تضمن بيها حقها لحين الانتهاء من اعمال البناء يعني يا سيادة الريس الحق رجع لصحابه ارضها و برجها رجعهم ليها و كمان حضرتك ديه شهادة صحية لموكلي تثبت انه تخطي سن الستين و ظروفه الصحية لا تسمح بتواجده في السجن يعني حبسه احتياطي طول الفترة الي فاتت يعتبر غير قانون و لكن نحن لا نزايد علي كرمك و عدلكم و لكن هذا للفت الانباه و ليس لاظهار التقصير و ان كان هناك خطا فهو خطا غير مقصود و بنطلب من عدالتكم الامر باعادة جدولة القروض و اعطاء فرصة مناسبة لمواعيد السداد و لاثبات حسن النية موجود في الملف ده شيك بمبلغ 5 مليون جنيه مقبول الدفع و ايضا خطة لاعادة جدول القروض و تحسين الوضع مع البنك و اكيد البنك مش هيرفض مساعدة واحد من اكبر المستثميرين في البلد عشان خطأ اداري في شركته هو غير مسئول عنه و الامر متروك لعادلتكم و شكرا سيدى الرئيس


القاضي : الحكم بعد الاستراحة رفعت الجلسة

وليد تعلب : رائد متفكرش انها انتهت


رائد : بقول اي يا ليدو يا حبيبي اي رايك تسيبك من مهنة المحامه دي اصلها مش علي مقاسك و اشتغل سواق توكتوك تصدق لايقة عليك بقرعتك دي 😂

ليلي : انت عملت كدا امتي و ازاي دا انت طلعت جامد و انا معرفش انت كان ناقص تقول كلنا فاسدون زي الاستاذ احمد زكي في ضد الحكومة

الحاجب : محمكة

(دخل القاضي و المستشارين قاعة المحكمة)

القاضي : بعد الاطلاع علي مستندات القضية و بعد اثبات حسن النية من المتهم توفيق مراد امرت المحكمة باعادة جدولة القرض مرة اخري و الافراج عن توفيق مراد اذ لم يكن مطلوب علي زمة قضايا اخري رفعت الجلسة

رائد : تعيش و تاخد غيرها يا تعلب 😛

ليلي : انت جبت الشيك منين و ازاي

رائد : لما تكبري هقولك و يلا علشان نخلص الاجرائات و نطلع الراجع
_______

هشام وصل شغله و اول اما دخل الشركة قابلته صاحبته سالي( هو ديما يقولها تسالي عندها 24 سنة شبه لباليبو نجمة التيك توك )

سالي: ديما كدا كاسفنا فين الكرافتة يا باش مهندس


هشام : بقولك ايه يا تسالي مش ناقصة علي الصبح صداعك روحي هاتيلي النسكافيه بتاعي بسرعة

سالي : هو انا علشان بساعدك هتفكرني الشغالة بتاعتك لا فوق يا بابا


هشام : (ضربها علي قفاها ) يلا بسرعة

سالي : تسلم ايدك يا سيد المعلمين ثواني و النسكافيه يكون عندك

دخل هشام مكتبه و حط اللاب بتاعه و فتحه و بدا يراجع البرنامج بتاعه الي هيعرضه علي المدير و بعد خمس دقايق جت سالي بالنسكافيه

سالي : انت متاكد من البرنامج ده ولا هتفضحنا

هشام :تسالي مش وقتك خالص انزلي من علي دماغي

سالي: بقولك ايه انت هتطلب ايدي امتي مش كفاية بقي

هشام : يا تسالي يا حبيبتي انا و انتي مينفعش نتجوز

سالي: ليه بقي ان شاء **** مشبهش يعني ولا مشبهش

هشام : ما انا و انتي لو اتجوزنا هنجيب عيال متخلفة عقليا و اثناء حديث هشام و سالي رن جرس تليفون المكتب

هشام : الوووو

المدير : تعالي يا هشام عاوزك

هشام :حاضر يا كبير خمساية و هكون عندك (بص هشام لسالي ) عاوزك بقي تروقي و ترشي مية علي اما اجيلك

سالي : حاضر ماشي،،،، ايه ايه ايه انت بتقول ايه طب و **** لما تيجي لازم اعضك ،،،،كتك نيلة و انت زي القمر كدا

هشام وصل عند مكتب سكرتيرة المدير

هشام :صباح الخير يا سرسور

سارة : يابني 100 مرة اقولك اسمي سارة سارة (بتشد في شعرها)

هشام : انتي حالتك بقت صعبة اوي مينفعش تسكتي علي نفسك كدا لازم تكشفي

سارة : (مسكت السكينة الي بتفتح ظرف الجوابات ) ادخل يا هشام للمدير و اخفي من وشي حالا

هشام : باب المكتب فين ،،،،،،يا ساتر و خبط علي الباب

المدير : اتفضل

هشام : صباح الخير علي احلي مدير شركة في مصر

المدير : يابني نفسي تبطل طريقتك ديه و تتعامل زي البشر

هشام : وهما البشر بيتعاملوا ازاي حضرتك
المدير بصلة بصة بغيظ ،،،و هشام لحق نفسه


هشام : اتفضل ياعم الكوكب البرنامج اهو خلصان و تمام

المدير : سيب اللاب و اطلع برة يا هشام


هشام : نعم مالك ؟؟!!

المدير : (بصله بصة غضب و غل )

هشام : طب بالاذن انا بقي يا رياسة


بدا المدير يتفقد البرنامج و عجبه جدا لدرجة انه نسي نفسه و هو شغال عليه
المدير في سره : يخربيت دماغك يا هشام فعلا مهندس موهوب بس لو تلم لسانك هتبقي في حتة تانية خالص **** يهديك و يصبرني عليك
__________

وصل سليم الشركة الي بيشتغل فيها سليم و دخل مكتبه و بدا يطلع ملفات حسابات العاملين في الشركة و بدا يراجع مرتباتهم عشان يبعت كشف الحساب للبنك و ينزل مرتباتهم في الفيزا و اثناء شغله دخل عليه زميله مصطفي

مصطفي : صباح الخير يا سليم ديما زي عوايدك بتيجي قبل ميعادك و اول واحد بيحط بصمه علي الجهاز


سليم: صباح النور يا مصطفي النهاردة غير اي يوم انت عارف ان الموظفين بتستني يوم القبض بفارغ الصبر و كل واحد وراه التزاماته

مصطفي : **** يعينك يا صاحبي المهم عاوزك تخلص بسرعة الي بتعمله علشان فيه كام ملف لازم يتراجعوا قبل اجتماع بكرا و الريس موصي عليهم بنفسه

سليم : كله هيبقي جاهز في ميعاده متقلقش
دخلت روان المكتب و هي زميلة سليم في قسم الحسابات


روان: (23 سنة خريجة كلية تجارة شبه امينة خليل و مرتبطة هي و سليم و بيحبوا بعض )

صباح الخير يا استاذ سليم

سليم : (وهو مركز في الكمبيوتر و من غير ما يبصلها)صباح النور يا استاذة روان هبعتلك فايل علي الميل دلوقت عاوزك تشتغلي عليه و تخلصيه النهاردة

روان: طب استني اخود نفسي و اشرب القهوة بتاعتي

سليم : براحتك طبعا بس مش هتروحي الا لما تخلصيه

روان : انت هتفضل زعلان مني كدا كتير ،،،، قولتلك مش هتتكرر تاني و ****

سليم : اعتقد ان ده مكان شغل و مينفعش نتكلم في المواضيع ديه هنا

روان: ما انت مش بترد عليا لما برن عليك

سليم : علشان بعد كدا لما اقولك بلاش تلبسي ضيق تسمعي الكلام

روان : خلاص و **** مش هتتكر تاني ،،،متبقاش رخم بقي انت وحشني

سليم : بصلها و رجع بص في الكمبيوتر تاني ،،،قولنا مش في الشغل لما اروح البيت هكلمك


روان: اوووف انت زودتها يا سليم بس اعمل ايه اتنيلت علي عيني و بحبك

سليم : بيضحك ضحكة بسيطة،،، بتقولي حاجة يا روان

روان : بغيظ لا مش بقول

سليم : طب يلا خلصي شغلك بسرعة علشان تروحي بدري ها

روان : حاضر
__________

فايز و صل مكان المعرض بتاعه و طلع لوحاته و بدأ يحطها في مكان العرض


شهد : (خريجة فنون جميلة عندها 24 سنة هنا الزاهد و كانت دفعة فايز و ديما ناقر و نقير مع بعض زي الديوك ) فيزو عامل ايه نفسي النهاردة تلاقي حد يشتري منك لوحات مش كل مرة تيجي و تمشي بيهم زي ما هما

فايز : معاكي كيس فاضي


شهد : لا اشمعنا !!؟

فايز : عاوز الم العسل الي بينقط منك

شهد : ابو تقل دمك


فايز : يلا يابت من هنا علشان هنرش مية

شهد : طب ماشي ياعم الظريف لما نشوف هتعمل ايه

فايز : اتقل تتكيف تستعجل تتليف ويلا بقي من غير مطرود (في سره )مش عارف انا بحب فيها ايه دي بس مقدرش اعدي يوم من غير ما اشوفها و استحمل تقل دمها

شهد: (و هي ماشية بتتكلم في سرها ) امتي يحس علي دمه و يجي يقولي بحبك ولا هو مش بيحبني و انا بزودها معاه كل مرة و فعلا مش طايقني ،، ما انا فعلا كلامي معاه سم هيحبني ازاي يعني

المعرض بدأ و ناس كتير اعجبت بشغل فايز جدا و اشتروا كل اللوحات بتاعته و اتفاجئ فايز باخواته التلاتة داخلين عليه و فرح اوي فايز و جري عليهم و خدهم في حضنه

فايز : ديه احلي مفاجاة في حياتي


رائد : انت متخيل اننا هنسيبك في يوم زي ده

فايز : بس عملتوها ازاي و اجمعتوا و جيتوا
هشام : (موجه كلامه لرائد ) هتحكيلوا و لا احكيلوا انا


سليم: انا هحكيلوا

،،،،،،،،،،،،،،،فلاش باااااك،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

رائد : يلا اركبوا علشان متتأخروش لاني مستعجل

هشام: رائد متجيب اسوق انا

سليم : علشان بابا يعملها قصة و يعاقبنا كلنا

فايز :طب يلا بسرعة بقي وصلوني الاولي


رائد ساق و وصل فايز للمعرض و هو ماشي بدا الكلام مع اخواته

رائد : كلنا لازم نتجمع و نروح لفايز نقف معاه و ندعمه لانه لازم يحس بانه مهم بالنسبة لينا ومهما كان ده اخونا الصغير

هشام : طبعا ده اخونا حبيبنا و لازم ندعمه ماديا و معنويا و ميحسش انه لوحده

سليم : يبقي نخلص شغل و نتجمع نروحله و توفيرا للوقت كل واحد هيطلع من شغله علي المعرض و نبقي نروح بالعربية

رائد : تمام اتفقنا

،،،،،،،،،،،،،عودة من الفلاااش باااااك،،،،،،،،،،،،،،،،

فايز : بجد انا فرحت اوي **** يخليكم ليا و متحرمش منك يا احلي اخوات في الدنيا ،،،،انا الحمد لله **** كرمني و بعت اللوحات كلها

شهد (بتبص من بعيد )مين دول اكيد اخواته ما شاء **** زي القمر هي امهم كانت اي مصنع حلويات

هشام : مين الموزة الي مركزة معاك ديه يا فيزو


فايز : دي بت رخمة اسمها شهد بس مكدبش عليكم انا معجب بيها

رائد : و**** و كبرت و بقيت تعجب و تحب


سليم : و فيها ايه المهم تكون كويسة و بنت حلال

فايز : قصدك تعجب بابا الاول

رائد : طب يا فيزو يلا لم دنيتك و يلا علشان نروح


فايز : انا فعلا خلصت و يلا بينا و ركبوا الاربعة العربية و اتجهوا للبيت و اول اما وصلوا لقوا مفاجاة في البيت مكنوش عاملين حسابها
،،،،،،،،،،،،،،،،يتبع،،،،،،،،،،،،،،،،

كدا انتهي الجزء الاول و اتمني انه يعجبكم رأيك و دعمك يهمني متبخلش علي اخوك

🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟
 
طيب يعم متكمل قصتك الأساسية الأول 😂
 
قم بتسجيل الدخول أو التسجيل لمشاهدة هذا الرد.
 
قم بتسجيل الدخول أو التسجيل لمشاهدة هذا الرد.
 
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
قم بتسجيل الدخول أو التسجيل لمشاهدة هذا الرد.
 
قم بتسجيل الدخول أو التسجيل لمشاهدة هذا الرد.
 
قم بتسجيل الدخول أو التسجيل لمشاهدة هذا الرد.
 
قم بتسجيل الدخول أو التسجيل لمشاهدة هذا الرد.
 
قم بتسجيل الدخول أو التسجيل لمشاهدة هذا الرد.
 
قم بتسجيل الدخول أو التسجيل لمشاهدة هذا الرد.
 
قم بتسجيل الدخول أو التسجيل لمشاهدة هذا الرد.
 
قم بتسجيل الدخول أو التسجيل لمشاهدة هذا الرد.
 
قم بتسجيل الدخول أو التسجيل لمشاهدة هذا الرد.
 
قم بتسجيل الدخول أو التسجيل لمشاهدة هذا الرد.
 
قم بتسجيل الدخول أو التسجيل لمشاهدة هذا الرد.
 
قم بتسجيل الدخول أو التسجيل لمشاهدة هذا الرد.
 

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%