NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

متسلسلة فانتازيا وخيال بركة والعالم الجديد - حتي الجزء الخامس - 16/1/2023

• حبيته
التفاعلات: واحد جاضض
القصه حلوه و الفكره جميله بس نا هبدا اندمج مع القصه الاقي الجزء خلص بس عاش استمر و كبر الجزء
غصب عني يغالي وهحاول اكبر الاجزاء

طبعا الجزء جامد بس هنتقل عليك ف حوار انك تطوله 😁

• عجبني
التفاعلات: محترف اربعيني (ابوالخير)
طبعا الجزء جامد بس هنتقل عليك ف حوار انك تطوله 😁
ع فكرة انا برضو كان عندي نفس الفكرة وكنت بطلب من الكتاب يزودو الجزء ولكن لما قررت اكتب القصه حرفيا انا ساعات بتوه وانا بكتب عشان اول مرة ليا بس اوعدك اني اول متعمق الموضوع هتشوف اجزاء تقرا في كل واحد شهر ونص😂😂😂

• بيضحكني
التفاعلات: واحد جاضض
ع فكرة انا برضو كان عندي نفس الفكرة وكنت بطلب من الكتاب يزودو الجزء ولكن لما قررت اكتب القصه حرفيا انا ساعات بتوه وانا بكتب عشان اول مرة ليا بس اوعدك اني اول متعمق الموضوع هتشوف اجزاء تقرا في كل واحد شهر ونص😂😂😂
لو قريت جزء من اجزاء عمنا مازن عم الجن كلهم هتعرف يعني اي تقرأ جزء ف ساعتين حرفيا 😂😂😂😂
بس عموما ادينا ف البدايه و مش هنحكم من غلاف الكتاب 👀

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
لو قريت جزء من اجزاء عمنا مازن عم الجن كلهم هتعرف يعني اي تقرأ جزء ف ساعتين حرفيا 😂😂😂😂
بس عموما ادينا ف البدايه و مش هنحكم من غلاف الكتاب 👀
طبعا لو قريت جزء من بتوع المعلم ده @الفرعون H هتلاقي الحزء بتاعه بيخلص ف ست شهور😂😂

• بيضحكني
التفاعلات: واحد جاضض و ⭐ الفرعون ⭐
  • بيضحكني
التفاعلات: ⭐ الفرعون ⭐
لا جزء جامد بس صغير سيكة

عمنا الجامد عاش يبرو أول خطوه والجاي تقيل ياعم الكل 🧡🧡🧡

h
اهلا وسهلا بيكم انا اول مرة اشارك ف المنتدي واكيد هيكون

في غلطات كتير وممكن كمان اغلبكم ميعجبهوش الحوار ولكن

القصة لسه مش مكتملة وياريت اي حد عندة اقتراح او نقد

متاخرش ويقول علطول اسيبكم مع القصه بقا

&&&&&&مرحبا بكم ف الجزء الاول من قصة بركة والعالم الجديد&&&&&&

بتبدا قصتنا بشخص فاق ولقي نفسه قاعد ع شط البحر وهدمه
متقطعه ومليانه ددمم وتحس انه لسه مخلص حرب وفضل قاعد

مكانه اكتر من ساعه بيحاول يفتكر اي حاجه وهوا مش فاكر

حاجة خالص لحد لما لقي مجموعه من الشباب نزلو ع الشط

وبداؤ يلعبوة كورة وهوا فضل مركز معاهم لحد لما الشباب اخدت بالها منه وراحت علية

الشاب الاول/بقولك اي يسطاا انت بقالك كتير مركز معانا في حاجه

البطل وهنقول علية البطل لحد منعرف اي حكايتة/انا لقيتكم بتلعبوة قلت اتفرج عليكم مش اكتر

الشاب التاني/طيب انت منين شكلك مش من هنا وكمان باين ع هدومك ددمم انت كنت بتتخانق مع مين

البطل/معرفش انا فوقت لقيت نفسي هنا ومش فاكر حاجه خالص

الشاب التالت/طيب يعني انت هتفضل قاعد هنا ولا هتروح فين اصل مش معقول انك هتفضل هنا وتاكل وتشرب هنا

البطل/معرفش اي حاجه ولا فاكر حاجة

الشاب التالت/طيب اسمك اي

البطل/ منا قولتلك اني مش فاكر حاجة

الشاب الاول /خلاص يجماعة سيبوة وانت فو احتاجت حاجة احنا جمبك

البطل/ تمام شكرا

مشيو الشباب وكملو لعبهم واتفقو انهم يتقابلو بليل ف كافية متعودين يسهرو فية وبالفعل التلاتة وصلو وبدا الحوار بينهم

الشاب الاول. بقول ي احمد (احمد دا الشاب التاني وصفة طولة 180 سم ووزنة 85 وفي اخر سنه فنون جميلة

احمد/اي يهيما(هيما او ابراهيم الشاب الاول ف طول احمد وسنه وف كليه حاسبات ومعلومات

هيما/الشاب اللي شفناه ع البحر ده غريب جدا وحاسس ان وراه حاجة

احمد/وانت اي رايك ف الكلام ده يا درش (درش او مصطفي ف طولهم وسنهم وفي كلية هندسة

درش/ معرفش بس اكيد الشاب ده وراه حكاية لان ف الطبيعي لو هوا كان بيكدب ف كلامه كان هيحاول يقنعنا بالكلام ع عكس اللي عملة كان بيكلمنا بلامبالاة وتحس انو حقيقي مش فاكر حاجه

المهم كملو سهرتهم وخرجو وكانت الساعه حوالي 10 بليل
احمد هوا راكب ف عربيته وفجاه جيه ف باله الشاب ده فقال هروح عند الشط اشوفة لو هناك هاخدة لحد اما يفتكر واهو يساعدني ف المعرض بتاعنا وبالفعل وصل الشط ولقاه هناك نزل لحد عندة وبصلة وقال

احمد/ بقولك اي انا هاخدك معايا لحد اما تفتكر حياتك

البطل. انا مش عارف اقولك اي بصراحه انت شخص محترم جدا وصدقت اني مش فاكر حاجه

احمد/يلا يعم من هنا تعالي هوديك المعرض عندي

البطل/يلا بينا

وهما راكبين العربيه احمد قال
بقولك اي انت دلوقتي مس فاكر اي حاجه انا لما انديك اقولك اي

البطل /مش عارف

احمد/طيب انا هناديك بعد كدا ب بركة

بركة. ماشي كلامك ي احمد

وصلو المعرض وكان عبارة عن معرض رسمات خاصة ب احمد وجده لان حدة برضو رسام المعرض كان عبارة عن ثلاث ادوار اول دورين دول لعرض الرسمات والتحف والدور الثالث ده كان عبارة عن شقه بيرسم فيها احمد وجدة لما بيكون حد منهم موجود ف المعرض

احمد. بص بقا ي بركة انت هتكون هنا ف الدور الاخير ده عندك سرير جوا وكمان ف المطبخ هتلاقي اقل كل ونام لحد مجيلك الصبح تكون ارتاحت ونتكلم براحتنا

بركة(بعلامة استغراب) تمام مستنيك

وبالفعل احمد مشي وساب بركة لوحدو ف المكان وكانت الساعه دخلت ع واحدة بعد نص الليل وبركة دخل ف الاول اللي فيها السرير وبصلة بتعجب وقال اية السرير دة وبيعملو علية اي وفضل مستغرب اي حاجه يشوفها ومكانش جايله نوم ف قرر انة ينزل الدور اللي تحت يشوف الحجات اللي فيه ولما نزل تحت فضل يبص ع الرسمات اللي احمد وجدة راسمنهم لحد لما شاف اللي ف الدور كلة فقرر انو ينزل للدور اللي تحت وبالفعل نزل تحت وفضل يبص ع الرسمات باندهاش لحد اما شاف رسمه سيف وفضل باصص للرسمة شويه وبعد كدا اتعصب جدا وفضل يكسر ف المكان لدرجة انو كسر كل الرسمات والتحف اللي موحودة ف الدورين وفجاة اغمي علية
الصبح احمد رايح المعرض واول مدخل اتصدم حرفيا من اللي شافة لقي كل حاجه متكسرة ف الدورين ولقي بركة مغمي عليه حاول يفوقه ولكن لاحظ ان جسم بركه ساخن لدرجه تحس انو كان بيغلي وبعد ساعه بركة فتح عينه ولقي احمد قاعد قدامه اتكلم وقال

بركة/ انا فين وانت مين وحس بحرارة ف دماغه وفضل يصرخ

احمد/ اهدي بس ي بركة حاول تهدي متخفش انا مش هاذيك بس اي اللي حصل

بركة/ لا مش ههدي انا اول مشوفت السيف حسيت ان العالم كلة عايز يموتني حسيت بحرارة ف جسمي ومش فاكر حاجه تاني

احمد/ سيف اي المعرض كله مفهوش صور سيوف

بركة. لا سيف وانا شفته وحاسس اني اعرف السيف ده

احمد بعد تفكير كتير/طيب تعالي معايا كدا

خد بركة ودخلو الاوضه اللي فيها المكتب وشغل اللاب توب بتاعه وفضل يدور ع رسمه السيف وبالفعل لاقاه
بركة اول مشاف الرسمه تاني اتعصب وكان عايز يكسر اللاب توب بس احمد لحق نفسة وخرج من الصور وبص ع بكرة اللي لقاه جسمه بدا يسخن تاني لدرجه انو فقد الوعي احمد اتصل بجدة وحكالو اللي حصل وجدة قاله انو ميعملش حاجه لحد ميوصل وقفل معاه وقام احمد وعدل بركة وبعد اكتر من ساعه يدخل جدة وصف جدو ع السريع راجل هيبه وتحس انك واقف قدام رئيس عنده 60 سنه وطوله 185 سم وشيك جدا ف لبسه علطول بيلبس بدل واسمه علي

احمد/ هوا ع الحاله دي من ساعه مكلمتك يا حدي

علي بعد مبص عليه راح فتح اللاب توب وبص ع صورة السيف وابتسم وراح عند بركة تاني وحط ايدة ع دماغ بركة وغمض عينه وفضل يقول كلام مش مفهوم لحد اما بركة فاق واتكلم

بركة/اي اللي حصل تاني هوا كل مشوف السيف ده هفضل يغمي عليا كتير

علي/متقلقش ي بركة كل حاجه هتكون تمام بس عايز ترتاح وبعد كدا هتفهم كل حاجه

احمد/اوعي يكون اللي في بالي صح يا جدي

علي بصله وابتسم وبص ع بركه تاني وقال

علي/كل حاجه ف وقتها شكله الحكاية بدات بدري عن معادها
يتبع.....................................

اهلا ومرحبا بك في الجزء الثاني من قصة بركة والعالم الجديد

في مكان مجهول اتنين بيتكلمه ف مكان كله ظلام ومش باينين

الشخص الاول/سيدي احنا كدا بيدنا النسل كله ومبقاش له وجود وانت كدا بقيت سيد الكواكب

الشخص الثاني/ انا فضلت اخطط لليوم ده من الالاف السنيين (ويضحك ضحكه شريره وسط ماهو بيضحك بيحس بتسريب قوة وبتتقلب الضحكه لذهول ) تاشي انت مش قولت انكم قضيتو ع النسل كله

تاشي/سيدي الكوكب كله بقا عبارة عن تراب وتقدر تشوف ده بنفسك

الشخص/كان لازم اكون هناك بنفسي ومعتمدش ع شويه اغبيه زيكم

تاشي/ هوا اي اللي حصل يا سيدي

الشخص/حصل تسريب قوه وده معناه ان الوريث لسه حي يعني مهمتك فشلت( وهما بيتكلو بيحس بتسريب قوة للمرة التانيه) تاشي خد مجموعه معاك وروح للمكان ده (بيديله حاجه زي بوصلة توصله للمكان) هتلاقي هناك الوريث هوا لسه متحكمش ف قوته خلص عليه وتعالي

تاشي/امرك سيدي

بيمشي تاشي وبياخد مجموعه معاه وبيروحو المكان

نرجع عند بركه
علي/بركة انت بعد اللي حصل مينفعش تفضل هنا احمد هياخدك ع مكان تفضل فيه لحد مجيلك

احمد/امرك يجدي
بيمشي احمد وبركة لمكان في وسط الصحراء تشوفه من فوق تلاقيه خيمه انما المكان موجود تحت الارض والخيمه دي اللي موجود فيها السلم ينزلو تحت واحمد بيقول

احمد/خد يا بركه الهدوم دي البسها بدل اللي مليانه ددمم دي

بركة بياخد الهدوم وبيدخل يغير وصف بركه طوله 190 سم 20 سنه مليان عضلات اول بركة مبيخلص لبس وبيوقف قدام المرايه وبيشوف نفسه وبيركز ع عينه بيفتكر امه وهيا بتطلع ف الروح وبتقوله (كنا غلطانين لما فكرنا ان السلام بينا هيدوم يبني وان حامي الكواكب(ابو بركه وصفه هيجي قدام)هيقدر عليهم وخلناك بعيد عن المشاكل خليك فاكر كلام امك انت الحامي وقريب هنتجمع تاني )فجاه بركه بيفوق وبيلاقي جسمه دهبي كله وساخن نار وبينده ع احمد وبيغمي عليه
احمد بيدخل عنده وبيلاقيه لسه ف حالته وبعد ثواني بيرجع لجسمه الطبيعي بيعدله وبيسيبه
نروح عند علي ف المعرض

علي/كنت مستنيك من بدري

تاشي/هاخد الامير وامشي ومش هعترض لحد يا علي

علي/تاشي انت عارف ان ده ع جثتي

تاشي/يبقي انت اللي اخترت
وفجاه تاشي لون جسمه بيتغير للاسود وطالع منه دخان وماسك سيف وصف السيف سيف اسود كبير وحاد وعند الايد بتعته رسمته جمجمه
ونفس الوقت علي اتحول وكان لو جسمه دهبي وماسك سيف وصف السيف ابيض وحاد جدا وعند الايد علامه تعجب !
ودخلو رزع ف بعض تاشي يضرب وعلي بيصد لحد اما خلاص تاشي كان هيقتل علي وفجاه بصو ف عيون بعض واختفي تاشي
علي رجع لطبيعته ولقي تليفونه بيرن واحمد كان المتصل

احمد/ياجدي عملت اللي قولتي عليه

علي/والنتيجه اي يا احمد

احمد/حصل ياجدي وافتكر لان بان عليه هاله الامير

علي / مسافه السكه يا احمد هكون عندك ولو بركه فاق ادخل بيه ع الباقي وبيقفل معاه وبيركب عربيته

عند احمد بعد حوالي نص ساعه كان بركه بدا يفوق ولكن لون عيونه فضلت ع اللون الدهبي
بركة/احمد انا شوفت امي وحكاله ع اللي قالته
وفجاه بركه سمع صوت ف دماغ بيقول انت الحامي والصوت بيتكرر وبركه بيحس بالم ساعتها احمد فهم اللي بيصحل واتكلم
احمد/بركه ركز معايا وسيبك من اللي لنت سامعه

بركه/ في نار ي احمد ف دماغي

احمد / حاول تفتكر امك ي بركة ركز ف عيونها
وبالفعل بركه بيركز وبيغمض عيونه وبيفتكر امه وبيحاول يكلمهت بس خاسس انه مقيد وفجاه شاف عيون امه بتتحول للون الدهبي وفجاه كيان اسود بيضرب امه بالسيف ولون عيونها بيرجع طبيعي وبيحس ان فيه حاجه اتنقلت جواه وبيفوق ع صوت علي جد احمد وبيقوله
علي/ متزعلش ي بركة امك عملت الصح

بركه/والصح انها تسبني

علي / بلاش كلام دلوقي وتعالي معايا عشان مش هينفع نتاخر اكتر من كدا

بركه/نتاخر ع اي انا مش فاهم حاجه

علي/ تعالي ورايا وانت ساكت
وبيمش بيروحلو لحد حلبه تدريب مخصصه انها تستحمل تدريب بالطاقه وفجاه علي بيتحول واحمد برضو بس كان باين ع احمد انه اضعف من علي من خلال الهاله اللي ظهرت ضعيفه عليه وعلي اتكلم وقال
علي/بركه دلوقتي انت ركز ع اللي هيحصل بينا وخد احمد ع جمب قاله حاجه واحمد فهم

احمد/ابدا يجدي

علي/فضل يوجه ضربات ع اخمد بس ضعيفه الغرض منها ان بركه يفتكر الحرب لان لو فضل مش فاكر الا جزء امه بس مش هيقدر يحرر الطاقه اللي جواه والطاقه اللي عند بركه دي محدش يقدر يوصلها لان دي طاقه حامي الكواكب اللي الشخص المجهول اعلن الخرب عليهم بسببها وفشل انو ياخدها
علي لاحظ ان بركه مش قادر يفتكر وجه في باله خطه غبيه
وهيا انو هيخلي العلامه اللي ع السيف تتخول للجمجمه وبالفعل عمل كدا وبركه اول مشاف الرسمه بدا يتعصب واتكلم

بركة/هوا انت مين يا علي السيف ده اللي قتل امي

علي/ لو ده حقيقي تعالي معايا ف قتال وخد حق امك
ساعتها بركه غضبه زاد والهاله اللي حواليه اضاعفت ودخل رزع ف علي ومع كل ضربه منه لعلي كان بيفتكر حاجه لحد اما ركز قدامه لقي علي بينزف ددمم وراح عنده واتكلم بصوت مرعب

بركه/انا الحامي انا الكواكب وفجاه اغمي عليه

علي/بص ل احمد وابتسم وقال امه كان عندها حق يا احمد الكواكب هتشوف حامي مظهرش من مليار سنه والحرب الجايه العالم مشفش زيها قبل كدا وفجاه دخل شخص خلي احمد يتعصب وعلي يبتسم وقال

الشخص/اللي جاي صعب ي علي انت واثق ف بركة

علي / ده الحامي اللي هيطهر العالم من كل شر وبيبص ع بركه اللي بداء يفوق وبيبتسم وبياخد الشخص اللي جاله وبيمشي

واحمد مع بركه وهما الاتنين ف قمه عضبهم

يتبع....
ياريت تتوقعه مين هوا الشخص
وكمان مين هوا علي واي علاقته ب ام بركه
القصه عظمه بس مشايف ان الاجزاء قصيره حبتين ولا ايه

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%