NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة واقعية الهلفوت ـ عشرة أجزاء 25/9/2022

Le loup

نسوانجى الاصلى
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
إنضم
7 فبراير 2022
المشاركات
2,477
مستوى التفاعل
382
نقاط
429
الجنس
ذكر
الدولة
مصر
توجه جنسي
أنجذب للإناث
الهلفوت

الجزء الاول

////////////////////////////////////////////////
كله هيعدي وكل شيء هيهون طمن قلبك ومتفكرش كتير وتدخل في مود زعل وكآبة إنتَ أقوى من أي حاجة تأثر عليك بص على اللي فات أهو كله عدى وإنت نجحت في صعوبات كتير مش ناوي تكمل قصتك يا بطل، مش هتدون هزايمك وتتعلم منها وتكتب إنتصاراتك وتبص لنفسك في المراية وتشوف قد إيه ملامحك الباهتة حلوة، وقد إيه إنت كل تفاصيلك حلوة؟ إنت أحلى ما بالكون حب نفسك وإدعمها
//////////////////////////////////////////////////////////////
يبدا المشهد الاول من جوه جهاز الامن الوطني لراجل عنده 27سنه هدومه متغرقه ددمم وعلي رجله كلب قاعد بياكل فيه وبيشرب سجاره وقدامه اثنين محققين محتارين فيه بس قرروا يبداوا في استجوابه برغم من استغرابهم منه...
المحقق الأول: انت مين
الراجل بملامح ثابته وهدوء غريب: أنا الهلفوت..... وبعدها يرجع بزاكرته لورا ويفتكر من وقت ما كان لسه مخلص ثانويه
( فلاش باك)
///////////////////////////////////////////////////////////
في احد الاحياء الشعبيه
وخصوصا في ورشه ميكانيكا نلاقي شاب على مشارف سن 18 شاب وسيم جدا و وشه مليان طيبه بطريقه رهيبه ونلاقي راجل كبير داخل عليه وبيقوله....
عم رجب: ها خلصت يابشمهندس
احمد ( بطل القصه اسمه احمد حسن مختار الجمال لسه مخلص ثانوي ومستني النتيجه طيب لاقصي درجه وديما بينطبق عليه كلمه علي نياته او الاصح ماشي جنب الحيط غلبان جدا وسيم جدا وجسمه مظبوط شعره اسود وعنده دقن لسه بتظهر شغال ميكانيكي جنب دراسته وبيعشقها وسبب شغله ده حاجه هنعرفها قدام وكمان احمد يتيم الام وليه اخ وابوه عايش)
أحمد: لسه بدري يا خال بس بشري حلوه انك قولتها
عم رجب : ( خال أحمد ويعتبر هو ال مربيه راجل طيب اوي وبيحب احمد كأنه ابنه) نفسي يا ابني الاقيك انت ومحمد ابني مهندسين اد الدنيا وافرح بيكم ( وهنا يقاطهم حسام ابن رجب وصاحب احمد وزميله ويعتبر صاحبه الوحيد وقده ف السن وصفه طويل ومعضل شويه واسمراني سيكا وشعره مفلفل)
حسام بفرحه: هتفرح يا حج رجب
عم رجب بفرحه: النتيجه بانت
حسام: اه يا بابا
احمد: طمني يا حسام انت عملت أي
حسام: طب أسأل ع نفسك الاول
احمد: اخلص يا زفت
حسام بياس من صاحبه ال عمره ما فكر ف نفسه: 97%
أحمد بيحضنه: ألف مبروك يا صاحبي تستاهل اكتر من كده كمان **** يوفقك ديما
حسام بيابدله الحضن: **** يبارك فيك يا اخويا بس انت تستاهل اكتر وهو ده ال حصل
عم رجب: طمني يا ابني
حسام بفرحه: احمد جاب 98.5%
رجب هنا حضنهم وباركلهم وكان فرحان بيهم لحد ما احمد قال
احمد: بعد ازنك يا خال هغير واروح افرح ابويا
عم رجب بحب: بتستازن مني ليه الورشه بتاعتك متنساش ده
احمد بطيبه: انت الكبير يا خال بعد ازنك ومشي يغير
وبعد ما مشي اتبدلت الفرحه لحزن عليه من حسام ورجب
حسام: تفتكر هيفرحلو يا بابا
عم رجب بحزن: مهما كان ده اب وده ابنه يا حسام
حسام بحزن: ياريت يا بابا كده كتير
عم رجب بغموض: كله بسبب واوان......
//////////////////////////////////////////////////////////////////
في بيت اقل ما يقال عليه انه قصر كلاسيكي يظهر قدامنا راجل في اوائل الاربيعنات بس السن مش ظاهر عليه ويدخل عليه شاب ويبداء يكلمه.....
شهاب ( اخو احمد الكبير عنده 19 سنه في كليه حقوق بس مش حاببها طويل ومعضل وشعره ناعم وابيضاني بيحب اخوه بس ديما مستغرب من طريقه معامله ابوه ليه) بابا نتيجه الثانويه بانت
حسن ( ابو احمد راجل غني جدا بداء من الصفر وبني نفسه بنفسه ملوش غير اخ واحد عنده مشاريع كتير وداخل في مجالات كتيره اوي متجوزش من بعد موت مراته ال من بعدها وهو بيعامل احمد وحش)
حسن بلامبلاه: طيب اخوك عمل أي
شهاب: هيفرق مع حضرتك
حسن بنظره غير مفهومه: اعتقد أنا سألت سؤال
شهاب باحترام: اسف لحضرتك احمد نجح وجاب 98.5%
حسن: ماشي وانت ناوي تعمل أي
شهاب: أنا هقدم ف اختبارات شرطه وكلمت عمي حسين
حسن: تمام يا شهاب ( وهنا يقاطعهم دخول واحد من الشغالين)
شاب: احم أنا آسف يا فندم أحمد بيه ابن حضرتك عايز يدخل
حسن: خليه يدخل ( ويخرج الخادم ويدخل احمد ويحضنه اخوه)
شهاب بحب: مبروك يا احمد ألف مبروك يا هندسه
احمد بحب لأخوه: يبارك فيك يا حبيبي (وهنا عينه جت ف عين ابوه واحمد حط وشه ف الأرض) ازي حضرتك يا بابا أنا جنت جاي ابلغ حضرتك اني نجحت ونويت اقدم هندسه
حسن ببرود: طيب يا احمد بس اعمل حسابك انت بردو ال هتتحمل مصاريف كليتك متنساش اني سيبتلك نص الورشه وكمان الشقه ال انت قاعد فيها ده ورث المرحومه امك بس أنا ادتهولك وحطيت لاخوك حقه ف البنك يعني تعتمد ع نفسك
احمد بحزن شديد بس كان مبتسم: ال حضرتك تشوفه يا بابا هستازن حضرتك اسلم ع داده احلام وامشي
حسن: بس متطولش ( وهنا يخرج احمد وشهاب يتكلم)
شهاب بغضب: نفسي افهم ليه بتكرهو كده وع طول قاسي عليه يا بابا حرام ارحمه ده **** بيرحم
حسن بهدوء: أنا مش بكرهو مفيش اب بيكره ابنه (وكمل كلامه بغموض ) بس كله بسبب وليه أوان........
/////////////////////////////////////////////////////////////////
في ملحق الفيلا
نلاقي ست جميله جدا وقاعد معاها بنتها ال بتبارك ليها
احلام ( رئيسه خدم القصر ارمله ويعتبر هي ال مربيه احمد بعد موت امه لحد ما بقي عنده 10 سنين وراح عاش مع خاله بس ديما كانت بتزوره عندها 39 سنه وجميله جدا شبه Kendra lust بس احلا وجسمها اتخن سيكا بس ميلف كما قال الكتاب)
احلام: ألف مبروك يا حبيبتي اخيرا فرحتيني
( ياسمين بنت احلام جميله اوي من سن أحمد وبتحبه بس هي عارفه انه ملوش ف جو الجو شبه becky crocker )
ياسمين: يبارك فيكي يا ماما متعرفيش احمد عمل أي
احلام بحزن: محدش عارف
ياسمين: نفسي اعرف ليه باباه بيعاملو كده
احلام بخنقه: من يوم موت امه وابوه اتغير معاه كده وبعته يعيش مع الحاج رجب اخو المرحومه ومن وقتها وهو بعيد (وهما بيتكلمو الباب خبط وكان احمد ال ع الباب واول ما دخل احلام خدته ف حضنها جامد)
احلام بعتاب: كده متسالش عليا كل ده هونت عليك
احمد: مقدرش يا طنط حقك عليا أنا آسف
احلام: تاني طنط معتش بتقولي يا لوما
أحمد ببتسامه: حاضر ازيك يا ياسمين عملتي اي ف النتيجه
ياسمين برتباك: الحمد**** نجحت وجبت 96% وانت
احمد: مبروك انتي تستهلي كل خير أنا الحمد**** نجحت وجبت 98% ( وهنا هاله شدته في حضنها و ياسمين بان عليها الفرح)
احلام بحب: ألف مبروك يا حبيبي وناوي ع اي بقا
أحمد: هندسه أن شاء **** وانتي ياسمين
ياسمين: زيك بالظبط
احمد بيقوم: **** يوفقك هسيبكم أنا واشوفكم بعدين مع السلامه يا جماعه بعد ازنكم ومشي ( وبعد ما مشي)
ياسمين: حساه مكسور اوي
احلام بغموض: كسرته هتبقي سبب ف قوته بعد كده........
///////////////////////////////////////////////////////////
علي كورنيش النيل
واقف حسام مع جارته وحبيبته داليا ( داليا نفس سن حسام وأحمد وكمان ساكنه ف البيت ال قدامهم وزميلتهم ف الدروس هي وحسام بيحبو بعض اوي شبه Kendra Sunderland )
داليا: اخيرا نجحنا وهندخل الكليه
حسام بحب: ايوا وكمان علشان اجي اخطبك
داليا بكسوف: أن شاء **** يا حبيبي
حسام بحزن: كده مش هيبقي فاضل غير حاجه واحده
داليا باستغراب: هي اي
حسام: اني اشوف أحمد فرحان و واقف ع رجليه وقوي
داليا بحب: هيحصل بس احمد مش وحش
حسام بغضب: بس مخلي نفسه هالفوت وغلبان بيخلي اي حد يقولهاله ويسكت لو حد ضربه مبيدفعش ع نفسه المهم عنده انه يساعد كل ال حواليه لكن هو طز يولع
داليا بهدوء: يا حسام متقساش ع احمد انت كمان أنت اكتر واحد عارفه وعارف انه طيب اوي وغلبان وعارف هو شاف اد أي خليك جنبه وربنا هيفرحه أن شاء ****
حسام برجاء: يارب يا داليا
داليا: مش يلا بقا متنساش ال عتريس قالك عليه
حسام بضحك: معرفش اي ال محببه ف أحمد كده رغم ان عتريس اكبر مننا ب سنتين وطول عمره فتوه من وهو صغير بس مبيسمعش غير لأحمد
داليا: طب يلا پقا علشان متاخرش علي البيت
حسام: يلا وياخدها ويمشي...................................
//////////////////////////////////////////////////////
في المقابر
واقف أحمد قدام قدام قبر امه وبيبصلها وزكرياته بترجع بيه لآخر لقاء جمعه مع امه قبل ما تموت بيوم
فلاش باك
( طبعا انتي حفظتني بنعمل فلاش باك جوه الفلاش باك)
أحمد كان عنده 9سنين بيلعب ف جنينه القصر وامه معاه وندهت عليا راح ليها جري
أحمد: نعم يا ماما
امه بحب: تعالي عايز اقولك على حاجه
احمد: سر يعني
امه بضحك: حاجه زي كده
أحمد: أي هي
امه: مش انت عايز تبقي كويس وربنا يحبك
أحمد: اه ياماما
امه بحب وطيبه: يبقي لازم تصلي وتقرب من **** ومتكذبش ومتازيش حد وتحب كل الناس وتكون طيب وحنين واعوا تجري ورا الشر مهما اتقالك اوعا يا حبيبي
احمد بطفوله: يعني اي شر واجري وراه ازاي
امه: الشر هو كل حاجه وحشه بتزعل الناس
احمد: وبيخليهم يعيطو
امه بضحك: اه يا حبيبي
احمد: حاضر يا ماما
امه: اوعا من الشر يا احمد خليك ديما ف الخير واتمسك بطيبه قلبك واوعا تقسيه ع حد ولا علي نفسك فاهم
احمد: فاهم ياماما أنا بحبك اوي
امه: وأنا كمان بس اوعا تنسي كلامي ده
احمد: حاضر يا ماما......
( عوده من الفلاش باك )
احمد واقف ولسه باصص للقبر ومره واحده كانه انهار
احمد بدموع: أنا منستش يا امي بس انتي ال نسيتي وسبتيني ومشيتي وحشتني اوي امي الحياه من غيرك وحشه اوي أنا لسه حافظ كلامك وماشي بيه لدرجه انهم بقو مسميني الهلفوت علشان طيب بس مش مهم المهم اني بنفذ كلامك ليا أنا اه بزعل شويه (وسكت مره واحده وانفجر في العياط اكتر ) لا أنا بموت في كل مره بيتريقو عليا فيها بس بسكت ومبقدرش اتكلم يا امي تعبت اوي ومش قادر كان نفسي تكوني معايا وتقوليلي اعمل أي سبتيني ليه امي بس أنا ماشي بالي قولتهولي زمان حتي لو هيجبلي الاهانه والوجع انا راضي
راضي يا امي علشان ده كلامك وهنفذه ( وابتسم بوجع) تعرفي اني نجحت النهارده وهدخل هندسه واحقق حلمك يا امي كان نفسي تكوني معايا وافرحك زي ( وسكت وبكي اكتر وهو بيضحك) ما فرحت بابا كان فرحان اوي يا ماما وخدني ف حضنه وقالي الكليه ال انت عايزها هدخلهالك ( وعيط اكتر) باين اني بكذب صح أنا آسف يا امي بس أنا قولت ال اتمنيته انا مش زعلان منه ومش عايزك تزعلي أنا مش زعلان من بابا انتي عارفه اني بحبه اد اي واي حاجه هيعملها أنا راضي بيها منه ومش زعلان بس موجوع من غيرك يا امي وفضلت يبكي ويعيط لحد ما لقي ايد بتتحط ع كتفه وبتطبطب عليه
حسين ( عم احمد وبيحبه جدا ظابط جيش ومطلق وعنده بنت و ولد بس عايشين مع امهم) قوم يا احمد كفايه عياط
احمد: أنا آسف يا عمي بس غصب عني
حسين بغضب: لازم تقوم ولا عايز تفضل كده ه وسكت
احمد ببتسامه: هالفوت قولها يا عمي
حسين بيشده ف حضنه: متزعلش مني يا حبيبي انت عارف انا بحبك اد أي وبعدين نستني ألف مبروك يا بشمهندس
احمد بضحك: **** يبارك فيك انت 5واحد يباركلي
حسين: ليه من ال4 ال سبقوني
احمد : خالو وحسام وياسمين وطنط احلام وغمز لعمه
حسين: بطل لماضه ويلا بينا ع الحته خالك مستنينا
احمد: حاضر وانت بطل مكابره
حسين:طب يلا بينا ومشيوا.....
( كان واقف من بعيد راجل لابس جلابيه سوده بيبص عليهم)
حارس بغموض : لسه مانش اوانك يا ابن الغوالي بس هانت قريب هتبقي الخليفه.........
///////////////////////////////////////////////////////////////////
في شقه بعيده
نايم شاب ع السرير و واقفه قدامه واحده لابسه عبايه وطرحه
حسنه ( قشطايه بالمعني الحرفي نفس جسم الهام شاهين وشكلها في فيلم جنون الحياه عندها 26سنه مطلقه ومدورها)
حسنه: وحشتني اوي يا عتريس
عتريس ( عماد عصام الشهير بعتريس شاب بايع الدنيا بعد موت ابوه ف كليه تجاره وده بفضل احمد ال اقنعه يكمل تعليمه عنده 20سنه فتوه ع حق ملوش غير امه ف الدنيا)
عتريس: مش هنقضيها رغي ارقصي يلا
حسنه وهي بتقلع: من عنيا(وهنا قلعت حسنه وكانت لابسه قميص نوم تايجر واصل عند اول كسها وابتداء ترقص بس مش رقص كانت بتهز كل حته ف جسمها ومع رقصها كان عتريس بيهيج اكتر لحد ما جاب اخره وشدها ع السرير ونزل بوس فيها وكان بياكل ف شفايفها وايده سرحت ف جسمها كله)
حسنه بهيجان: اكتر يا حبيبي متعني اكتر طفي ناري
عتريس عيوني يا لبوه ونزل ع بزازها يرضع فيهم وكان عنيف معاها وهي كل ال عليها اهات ونزل ع كسها يلحس فيه ويبعبص في طيزها ويلحس في كسها بغباء وراح مدخل زبه
حسنه: ايوا كده نكني اوي
عتريس: هعشرك يا شرموطه
(وابتدت هنا المعركه بين اوف واح وانتهت بلبن ع عسل )
حسنه نايمه في حضن عتريس وبتلعب ف شعر صدره
حسنه: بتبص ف ساعتك ليه
عتريس: علشان اروح الحته علشان أحمد نجح
حسنه بتريقه: احمد الهلفوت
عتريس بغضب: اظبطي يا كسمك بدل ما افشخك
حسنه: نفسي اعرف بتحبه كده ليه ومبتستحملش عليه الهوا
عتريس: لانه يستاهل وغلبان وطيب ونضيف عمره ما فكر ف نفسه غير انه اكتر واحد شجعني ودعمني اكمل تعليم بعد ما كنت سلمت نفسي للضياع اه ملحقتش غير جزء بسيط بس لحقت نفسي وكله بسبب أحمد غير ان امي بتحبه
حسنه باستغراب: كل ده انت كده هتخليني اعوز اجربه
عتريس بضحك: ملوش فيه ياختي ده حتي مش مرتبط
حسنه بلبونه: وحياتك لاخد منه اول اطفه
عتريس: هنشوف يلا بينا وقاموا لبسو ومشيو.....
////////////////////////////////////////////////////////////////
في الحته
كانت مليانه نور ومعمول مسرح وعليه فرقه والناس ملمومه والكل بياكل من ال دبحه عم رجب وحسين عم أحمد والكل فرحان بيبارك لعم رجب وهنا يظهر أحمد وحسين والناس تباركله ورجب وحسين خدو بعض بالحضن وهنا احمد اتكلم
أحمد: اي كل ده يا خالو
رجب: دي علشان نجاحكم يا حبيبي أنا مليش غيركم
احمد: مكنش ليه لزوم بس ده رزق الغلابه
حسين: بالظبط كده ومينفعش نقطع برزقهم
احمد: طبعا يا عمي وهنا لقا ايد بتتحط ع كتفه بيلف لقي اخوه
شهاب: مكنش ينفع مكنش معاك يا اخويا
احمد بيحضنه: متحرمش منك ابدا
شهاب: ولا منك يا حبيبي وراح سلم ع خالو وعمه وابن خاله
رجب: اخيرا جيت يا واطي
شهاب بضحك: معلشي يا خال
وهنا الكل يسكت لأن عتريس ظهر وطلع ع المسرح واتكلم
عتريس: سمع هوص الكل يسمع اخواتي يا جدع نواره الحته مهندسين البلد بإذن **** ال رفعو راس الحته فوق وشرفوها اخويا أحمد واخويا حسام وكل بيت ف الحته عنده حد ناجح وسمعني سلام الناجح يرفع ايده ودلوقتي في مطلب جماهير لازم عندليب الحته يغني وشاور ع احمد ال طلع وحضن عتريس ومره واحده غني اغنيه وحيات قلبي وافراحه وخلص ونزل لعتريس ال فضل حضنه....
احمد: عجبك ال انت دبستني فيه ده
عتريس بضحك: واعمل حسابك هتتعشي معايا بتقولك امي
أحمد: حاضر ( وهما بيتكلمو لقوا عربيات دخلت الحته وكان منصور الراوي رجل الأعمال الكبير واهله كانو ف الحته بس راجل متكبر و بيمثل انه بيحب الحته علشان يظهر بصوره الراجل الاصيل عتريس مش بيحبه واحمد مش بيقبله اوي)
منصور: مبروك يا رجب ع نجاح الأولاد
رجب: **** يخليك يا باشا
منصور: اهلا يا حسين باشا
حسين: منور الحته كلها يا منصور باشا
منصور: بنورك مبروك يا ولاد ها نويين ع اي
احمد و حسام: هندسه أن شاء ****
منصور: امممم **** يوفقكم
عتريس: مش يلا يا احمد علشان مشورنا بعد ازنكم يا جماعه
وخد احمد ومشي............
///////////////////////////////////////////////////////////////
في بيت عتريس
يدخل عتريس هو واحمد يلاقوا ام عتريس ال خدت احمد بالحضن كأنه ابنها
نجاه ( ست مصريه بس لسه جميله ميبنش عليها السن كانت صاحبه ام احمد وجارتها من وقت ما كانوا ف الحته)
نجاه: مبروك يا حبيبي ألف مبروك
احمد: **** يبارك فيكي ياست الكل
نجاه: بس أنا زعلانه منك كده متجيش تسأل عليا
احمد بيبوس ايديها: حقك عليا يا ست الكل مقدرش
عتريس: فين الأكل ياما جعان
نجاه: اصبر يا مفجوع هحضره اهو ( ودخلت حضرت الاكل وقعدو كلهم كلو وبعد الأكل قعدت تتكلم مع احمد)
نجاه: هتدخل هندسه صح
احمد: اه يا امي ادعيلي
نجاه: دعيالك ديما يا ابن الغاليه **** يرحمك يا امال كانت من صغرك تقول هيطلع مهندس لما يكبر
احمد: واديني بحقق حلمها اهو بس ادعيلي يلا هقوم أنا بقا وهبقي اجيلك أنا تاني
عتريس: استني هوصلك
نجاه بتريقه: بدل ما تقوله اعد يا ابن الموكسه
احمد بضحك: خلاص يا ست الكل يلا سلام وخد عتريس وخرج
نجاه: مع السلامه يا ابن الغاليه ( وكملت بغموض) **** يحرصك ويقويك ع حملك ال متشالك ويقدرني اوصلك الوصيه........
/////////////////////////////////////////////////////////////////
في قاعده عسكريه ف مصر
يدخل حسين علي معمل القاعده يلاقي دكتور قاعد مبسوط
حسين: خير اول مره الاقيك مبسوط اوي كده
صلاح ( دكتور في علم الوراثة بيعمل دراسه علشان يطور من الجنود المصرين بس ف السر مستني موافقه الدوله)
صلاح: عندي ليك خبر حلو
حسين: اي هو
صلاح بفرحه: اخيرا وافقو ع المشروع ومن بكره هيتجهز المعمل بكل المعدات ال طلبتها وهبدا اشتغل بجد
حسين: اخيرا احنا كنا قربنا نيأس
صلاح: هانت بس فاضل حاجه
حسين: هي أي
صلاح: الشخص ال هنجرب عليه
حسين بغموض: خلص انت بس ومتقلقش الشخص موجود........
//////////////////////////////////////////////////////////////
في ايران
وخصوصاً وسط السياح ال بيزورو قلعه آلموت نلاقي واحد بيبص للقلعه بتمعن كبير كانه ابن بيبص لابوه وقرب من واحد
مجهول 1 : ممكن اعرف ليه حضرتك صممت تيجي هنا
مجهول 2 بهدوء: لأن هنا كان الأصل والبدايه
مجهول 1: حضرتك اهو بتقول كان يبقي ليه ندور ع الاطلال
مجهول 2 بغموض: وهيكون من هنا البعث ورجوعنا لتوبنا القديم بس كله ف وقته
مجهول 1: وامتا ده هيحصل ولا حلم
مجهول 2 بغموض اكتر : لما يجي اوان ابن الغاليين........يتبع
/////////////////////////////////////////////////////////////////
ما حد يرفضك رفض نهائي .. أبعد .. أبعد بشكل حازم وقاطع، مهما كانت درجة تعلقك أو حبك للشخص ده لازم تبعد .. مفيش قدامك حل تاني غير أنك تخلعه من جواك، اللي يسيبك سيبه، أنت أغلي من أي رفض.. خلي مشاعرك غالية حتي لو شايفه أفضل انسان في الوجود .. بكره هتشوفه أقل من العادي
واحمد الكل رافض طيبته ونضافته وبيزيدو ف ظلمه وخصوصا ابوه ياتري اي السبب ومين هما المجهولين واي الوصيه ال عند ام عتريس و اوان اي ال اتكلم عنه حارس المقابر وياتري هيفضلو يقولو عليه هالفوت كل ده واكتر هنعرفو في الاجزاء الجايه كنتم مع الهالفوت الجزء الأول من السلسله الأولي
محدش يقولي ده فيلم nobody اتقل هتتكيف واعذروني ع الغياب بس الصحه كانت ف النازل وبجد وحشتوني اوي ولو الجزء صغير ال جاي هيبقي احلا دي البدايه وبس يارب تعجبكم انجوووووووي 😍♥️
وافتكرو أنا مبغبش اونطه والذئب رجع تاني



الجزء الثاني....

/////////////////////////////////////
قد يسأل المرء نفسه أي حزن سأعيشه قادمًا؟ نعم، أي حزن سيأتي؟ لا أظن أن هناك حزن يودعنا، نحن هنا إما أن نموت أو ستموت أرواحنا قبل أجسادنا، نحن هنا أشباح، بل عكس ذلك، نحن هنا جثث تمشي. كيف يجد الإنسان لنفسه جوابًا لكل هذا؟ حسنًا ، لمَ هذا الحزن؟ لمَ الاكتئاب قاسٍ هكذا؟ لماذا نتمنى الموت ونحن كما يُقال نعيش ربيع أعمارنا؟ ما الذي دفعك لتقرأ كلامي هذا؟ هل تسمع صوتًا ينساب بين أذنيك؟ كيف لي أن أكمل تساؤلي وأنا ركام من الحطام؟ كيف لي أن أعثر على حل لسؤالٍ حتمي؟ أعلم ألا إجابة مشفية له. أين أصدقاء طفولتنا؟ هذا إن وجدت لنا طفولة أصلًا، كيف لي أن أجيب بينما يتوارى في ذهني سؤال آخر ، أين من أحببت؟ أين أنت؟ ضائع كيف أجيب؟ حسنًا، لمَ أنا الأسوأ بين إخوتي؟ لمَ دائمًا أنا المُلام على خطأ لم أقترفه؟ لمَ أنا طيّب هكذا؟ أو لنقل هل حقًّا أنا ضعيف لأنني لم أرد الأذى بأذى؟ كيف أسرد لك ما يقتلني وأنا أعلم أن دمي يتناثر في باحة أوراق كتابي هذا؟ كيف نجد الجواب؟ أين أبناء عمومتنا وشبابنا؟ لمَ تخلينا عن أحلامنا؟ لمَ تُعاش الحياة هكذا؟ وماذا سنعيشه إن كنا نريد فعلًا العيش؟ لمَ أجد ًا في التاسعة من عمره يتمنى الموت؟ وذاك الذي ظن أن الحياة لا تحلو إلا به، من يخال نفسه حتى ربط سعادتنا برحيله.كيف أجد الجواب وأنا من وضع السؤال؟ حقًّا كيف كبرنا مائة عام ونحن **ٌ رُضّع نلهو ونلعب بأصابعنا؟ هل حقًّا نلعب أم نحن مجانين؟ ما هذا السرحان، البؤس، والاكتئاب، والتعاسة ، والوحشية، الشناعة والجبن، الشجاعة الزائفة التي نسمعها في قلوبنا بينما أقدامنا ترتعش؟ لمَ نصنع عالمًا رقميًّا كاذبًا ونحن بواقع نجد النمل فيه أقوى منا؟ لمَ قد يتمنى المرء أن تنتهي حكايته كحكاية طائر مكسور ، كسر جناحيه فمات حزنًا؟ كيف تُكسر القلوب؟ وكيف تُعاش السعادة إن أتت إلينا بغتة؟ كيف نحمل طنًّا من الأسئلة بينما لا نجد إجابة واحدة تشفي فضولنا.خريف أعمارنا، وصيف شقائنا ، وربيع أمنياتنا ، وشتاء قلوبنا، من المسؤول عنها؟ أ حقًّا مشاعرنا أصبحت لعبة بيد من جعلناهم يختلطون بها أم الحب كان بوابة الدخول إليها؟ لمَ الخداع والخذلان؟ ماذا عن مصلحة الأصدقاء؟ كم كتابًا يجب عليّ أن أكتبه لأجيب عن كل هذا؟ نحن بحد ذاتنا ضائعون، لن نجد أنفسنا حتى وإن عاد ذاك القلب اللعين لمجاله المغنطي ليعمل ، بوصلته تشير للأيام المزهرة لا عن هذه الصحراء الجافة التي متنا فيها جوعًا وظمأ.......
////////////////////////////////////////////////////////////
في الحته
بعد مرور شهر وخصوصا في الورشه نلاقي احمد واقف شغال ومش حاسيس بأي حاجه حواليه ويدخل عليه خاله رجب
رجب: اي يا أحمد العربيه معصلجه معاك اوي كده
احمد بتوهاا: ها حضرتك بتقول حاجه
رجب باستغراب: مالك يا احمد سرحان في اي
أحمد: ابدا يا خال أنا شغال اهو
رجب: ولا خايف من الكليه ال هتبدا بكره ومصريفها ال انت رفضت اني ادفعهالك زي حسام
أحمد: تعرف عني الخوف يا خالي ولو ع المصاريف دفعتها وأنا بقدم واكيد حسام قال لحضرتك
رجب بهدوء : اول حاجه حسام لو ابني فهو اخوك ومقليش حاجه ثاني حاجه المشكله انك مبتخفش من يوم ما جيت عشت معايا وضربت الولا ال اكبر منك وباين انك مبتخفش بس بعد ما ابوك عرف والولا جالك تاني كنت واقف ساكتله وهو بيضربك ومعملتش حاجه ومن وقتها وأنا عمري ما لقيتك داخل ف خناقه او اي حاجه حتي لو حد ضربك او شتمك مبتعملش حاجه ومش عارف انت بقيت كده إزاي وليه
أحمد بهدوء شديد وابتسامه: بقيت كده علشان ده قدري وأنا راضي بيه وليه علشان ده نصيب هستازن حضرتك اروح مشوار وع فكره حسام راح مشوار وهيجي ع الورشه سلام عليكم ومشي احمد ورجب فضل واقف يبصله بحزن وقال
رجب بحزن: الظاهر ان الحزن اتكتب عليك يا ابن اختي من نحيه غير انهم عاوزينك علشان البعث الجديد............
/////////////////////////////////////////////////////////////
في كافيه
دخلت داليا علي حسام ال كان مستنيها وشكله متضايق
داليا باستغراب: في اي يا حسام ليه صممت انك تشوفني بره ما احنا هنتقابل بكره ف الجامعه وبقينا ف كليه واحده
حسام: ما أنا عايزك علشان كده
داليا بقلق: في اي يا حسام قلقتني
حسام بانفعال: بصي بقا بكره اول يوم ف الكليه الاقي لبس ديق واقفه بتكلمي ولد اصله زميلي اصله بيديني محاضره اصل اصل اقسم ب**** العظيم هموته و هفرمك
داليا بخبث: وده اسمه غيره بقا
حسام: سميها زي ما انتي عايزه
داليا بخبث اكتر: وانت تغير ليه بتحبني مثلا ولا حاجه
حسام وهو بيمسك ايديها: اه بحبك من اول ما فتحت عيني ع الدنيا وأنا بحبك من اول لعبنا ف الشارع واحنا عيال صغيره لحد دلوقتي وأنا بحبك وعمري ما حبيت غيرك يا داليا ويحرم علي قلبي الحب لو كان لغيرك
داليا بكسوف: وأنا كمان بحبك اوي يا حسام وهعمل ال انت عايزه بس ليا شرط
حسام: واي هو
داليا بشر: ملكش دعوه بأي بنت ف الكليه وإلا هقتلك
حسام بيمثل الخوق: وأنا اقدر بردو
داليا: بحسب المهم اتفقنا
حسام بحب: اتفقنا يا روحي.............
//////////////////////////////////////////////////////////
علي النيل
واقف احمد مع نفسه سرحان بيهرب ديما بوقفته دي من الدنيا وقرفها بيحب ديما يقف كده قدام الميه لحد ما لقي راجل عجوز قرب منه وكلمه
العجوز: مالك يا ابني اي ال فيك
احمد: مالي ع **** يا راجل يا طيب قولي انت محتاج حاجه
العجوز: محتاج اشوف الأصيل ال قدامي بيضحك
احمد وهو بيبوس راسه: ده من اصلك يا عم الحاج
العجوز: الطيبه باينه ف ملامحك وعنيك بس باين عليها مشيلاك هم وحمل كبير اتكلم يا ابني وخرج ال جواك
احمد بابتسامه: ال جوايا غربه واستغراب من ناس شايفه ان الطيب ال ف حاله ال مبيحبش يازي حد ومسامح ديما هلفوت ولا يسوي بس مع انه قادر يرد ع كل ده بس مش عايز هو راضي ومرتاح كده ليه الناس بقا مستكتره عليا الراحه دي
العجوز: لأن محدش عاجبه حاله مبالك بحال غيره الناس ديما بتخاف من الديب مع انهم بيتشبهو بيه بس بياخفو منه بس للأسف كلنا عرفنا مفهوم الطيبه غلط خليك ع طيبتك وافتكر ديما أن قلب الطيب من ربه قريب
احمد بص للنيل: ياريت يا راجل يا بركه وبيلف تاني ملقاش العجوز فضل يبص حواليه بس للأسف مش لقيه خالص.
احمد مبتسم وباصص قدامه: الظاهر اني بداءت اتخيل ان في حد بيهون عليا وأنا لوحدي...............
////////////////////////////////////////////////////////////
في كليه الشرطة
نلاقي شهاب داخل وهو فرحان بالبس الكليه وكأنه اتولد من جديد مهو اخيرا حلمه اتحقق ودخل الكليه ال بيحبها ووقف في طابور للدفعه الجديده ولقوا العميد ظهرلهم وبدء الكلام
العميد: اهلا بيكم يا رجاله ف اول يوم ليكم هنا بس عايز اقولكم ع حاجه زمان كان في ناس منك بتفرح لما تلبس بدله ظابط ف العيد النهارده وفي اليوم ده بدلتك ال هتلبسها بتجهز وهتتستلمها بس لازم تكونو عارفين انكم هتستلمو البدله دي بواجبتها كلها هتلبسوها علشان تحمو البلد دي هتلبسوها وانتم مستعدين تموتو علشان شرف البلد وشرف البدله ومش شرط علشان تحمي البلد تكون لابس البدله دي احسبها في عقلك هتلاقي البلد مش عايزه بدله عايزه رجاله تحميها الجيش بره وانتم هتبقو جوه وبره ولازم تكونو رجاله قولتلو أي
الكل: رجاله يا فندم
العميد: اخر كلمه هقولهالكم الراجل متغيروش المظاهر ولا المناصب خليكم متواضعين علشان **** يكرمكم دلوقتي تقدرو تتفضلو ع المبيت بتاعكم...........
وهنا الكل بداء يتحرك ع المبيت وشهاب بداء يتعرف ع زمايله وال حس انه فعلا وسط اهله وفضلو يتكلمو لحد ما كل واحد راح علي سريره علشان ينام وهنا شهاب طلع صوره وفضل يبصلها كتير وعينه كانت مليانه حب وكانت صوره ياسمين
شهاب بمشاعر كتير: ياتري قلبك امتا هيحس بيا طب هفضل احبك كده من بعيد لبعيد حاولت ابطل ومش عارف وكأن قلبي اتخلق علشان يحبك بصلى وبطلبك ف كل ركعه بس ياترى هتبقي من نصيبي وتحبيني ولا قلبي هيتحرم من قربك لحد ما اموت يا ياسمينتي وباس الصور ونام.....................
/////////////////////////////////////////////////////////////////
في الجامعه تاني يوم
وخصوصا في كليه هندسه نلاقي أحمد وحسام واقفين
أحمد: هنفضل واقفين كده في محاضره كمان عشر دقايق
حسام: هنستني داليا وياسمين وندخل سوا
احمد: عتريس كلمني وقالي انه هيقابلنا هنا بعد المحاضره
حسام بضحك: يبقي جاي يسيطنا في الجامعه
احمد: ليه يعني
حسام بحزن: علشانك يا أحمد لأن مهما حصل انت مش هترد ولا هتعمل اي حاجه مع اي حد فكر يتشاكل معاك
أحمد بابتسامه : ده مش ضعف ولا خوف دي مسالمه مني بس مكنتش اعرف انكم شايفني عاله عليكم
حسام بسرعه: لا طبعا مش كده يا أحمد
احمد: أنا فاهم يا حسام ويلا البنات هناك اهم وخدو البنات ودخلو المدرج وفضلوا قاعدين وهنا دخلت عليهم دكتوره زي القمر ولسه هتتكلم دخلت بنت من الباب وهي مستعجله
البنت: سوري يا دكتور ع التاخير
الدكتوره: ولا يهمك ادخلي بس عرفيني بنفسك الأول
انجى: اسمي انجي الروي ( انجي بنت منصور الراوي من سن احمد بنت زي القمر جمالها ملفت شعر اصفر وبيضه جدا لكن جسمها شبه Alexis Morgan) اول ما دخلت انجي وأحمد شافها كأنه اتسحر ولقي قلبه بيدق بطريقه رهيبه وكانه بيجري في سبق وال لاحظ ده حسام وياسمين ال حست بالحزن
الدكتوره: ادخلي يا انجي ( وهنا انجي دخلت ومعاه عيون احمد)
الدكتوره: اهلا بيكم في اول يوم ليكم ف كليه هندسه واتمني تكونو مبسوطين في السنين ال جايه احب اعرفكم بنفسي أنا الدكتوره سلمي التركي ( مرات الذئب 🐺 ملك الوادي)
وبداءت تبص لكل الموجودين وركزت مع أحمد وكملت كلام
سلمي: اول حاجه لازم تكونو عارفينها يعني اي معني هندسه او الغرض من اسم العلم ده هو التعمير والابداع ع حسب الفرع
ال هتختاروه الهندسه كل هدفها البنا والتعمير وده ال الخالق طلبه من البني ادمين انهم يعملوه طلب مننا نبني علشان البشريه تستنفع من بنانا ده سواء النهارده او بكره او بعد مليون سنه خلو ف دماغكم الكلام ده كويس واعرفو ان واجبكم هنا بعد ما تخلصو انكم تفيدو بلدكم ولو قدرتو فيدو البشريه وديما اختارو طريق الخير وخليكم ف النور واحب اقولكم انكم تختارو الرفيق قبل الطريق واعرفو ديما ان مكتبي مفتوح ليكم ديما في اي وقت واي حاجه تمام يا جماعه
الكل: تمام يا دكتوره
سلمي: يلا بينا نبداء محاضرتنا وتعرفوني عليكم ف اخرها ( وفعلا ابتدت المحاضره والكل كان مركز وفي اخر المحاضره الكل بداء يعرف نفسه ولما جه دور احمد سلمي كانت مركزه معاه اوي وكأنها بتحلله وخلصت المحاضره والكل خرج)
أحمد خرج وكان ماشي مع حسام والباقي لكن نظره كان مع انجي ال حس انها سحرته من اول ما شفها....
حسام: مركز اوي كده ليه يا حماده ولا وقعت
احمد بستغراب: ها بتقول أي
هنا جه عتريس وقال بضحك: لا اجمد يا ريكو قصدي يا أحمد انت لسه اول يوم الجامعه اجمد كده
احمد بابتسامه حزينه: حاضر أنا همشي أنا علشان الشغل خلص براحتك يا حسام وتعالي سلام
(في الوقت ده كان في حد بيبص ع احمد وهو مركز مع انجي واستني احمد لما قرب منه وراح موقفه)
تامر ( تامر البسيونى ابوه من اغني الناس ف مصر في 3 هندسه شاب معضل وبتاع نسوان بس بيموت ف انجي ومتابعها من وهي ف ثانوي واي حد بيقربلها بيروح يضربه لأن ابوه ال مخليه يقرب منها لانها بنت الراوي)
تامر بغضب: اسمع يلا يا هالفوت انت لو بصيت تاني للبنت ال كنت بتبص عليها دي تاني أنا هفرمك فاهم ولا لا
احمد بهدوء: حاضر حاجه تانيه حضرتك
تامر: لا ويلا غور من قدامي
احمد: حاضر ومشي
( من بعيد كانت واقفه سلمي متابعه الموقف ومسكت الفون)
سلمي للبتكلمه: الو الظاهر انك معاك حق وان الجماعه لقو ال هيبعثهم ويرجع قوتهم ولقو الماده الخام لده ف ابن الغاليين ...
///////////////////////////////////////////////////////////
في قصر حسن الجمال
قاعد في مكتبه وفجاءه الباب خبط ودخل حسين اخوه
حسن: ازيك يا حسين تعالي ادخل اعد
حسين: ازيك يا حسن عامل
حسن: كويس الحمد****
حسين: مرتاح يا حسن
حسن باستغراب: اه طبعا بتسأل ليه
حسين بحده: مظنش انك مرتاح وابنك متهان وبعيد عنك إلا لو كنت جاحد وموت قلبك
حسن بانفعال: خلي بالك من كلامك كويس ومتنساش اني اخوك الكبير وف الأول والآخر ده ابني وانا حر
حسين: انا طبعا منستش ان حضرتك الكبير وعلشان حضرتك الكبير لازم تفوق من غلطك ال بقالها 8سنين تفتكر امه هتبقي مبسوطه وهي شايفه ابنها كده
حسن بغضب: ملكش دعوه بأمه وقبل ما تحاسبني روح دور ع ولادك ال انت سايبهم مع امهم ومتعرفش عنهم حاجه
حسين: وانت قولت اهو مع امهم مش مع خالهم
حسن: الكلام خلص يا حسين
حسين بهدوء: ماشي يا حسن بس خلي بالك انت ال عملت ف ابنك كده وخليته بقا لقمه سهله للجماعه ال سبتهم سلام يا اخويا وعيد حساباتك... وسابه ومشي
بعدها حسن داس علي زرار ف المكتب واتفتح باب دخل منه لاوضه ضلمه فيها صوره مراته وكمان لبس محارب بغطا للراس بس ال كان شكله غريب فضل يبص ليه اوي وبعدها
حسن بغموض: شكلي هرجع البسك من تاني ..........
//////////////////////////////////////////////////////////////////
في جنينه القصر ال جنب الملحق
واقفه احلام بتسقي الورد ال زرعاه وفجاءه سمعت صوت
حسين بشوق: ازيك يا احلام
احلام بتلف وقلبها بيدق اوي: كويسه يا حسين وانت
حسين بحب: بقيت كويس لما شوفتك
احلام بهدوء عكس ال جواها : تاني يا حسين مش هينفع
حسين بحب: ولو بعد مليون سنه يا احلام هفضل اطلبها ونفسي تقبلي بقا تتجوزيني
احلام بحزن: مش هينفع يا حسين
حسين: ليه يا احلام ده أنا بحبك
احلام: وانا كمان يا حسين بس بنتي اهم
حسين: وهتبقي بنتي أنا كمان بس فكري كويس
احلام: حاضر بس متعشمش نفسك اوي
حسين: هستناكي لآخر العمر يا احلام سلام ومشي وسابها
احلام ف سرها: مع السلامه يا حبيبي
( من بعيد كانت واقفه ياسمين ال رجعت من الكليه وشافت الموقف ال حصل كله)
ياسمين بفرح: يا حبيبتي يا ماما لازم تفرحي وتعيشي الفرح كله (وكملت بحزن) مش هتبقي انتي وبنتك قلبكم حزين..............
////////////////////////////////////////////////////////////////////
في الحته
قاعد الحاج رجب ف الورشه ولقي ام عتريس داخله عليه
نجاه: سلامو عليكو يا حاج رجب
رجب: وعليكم السلام يا ام عماد اتفضلي
نجاه: كنت عوزاك ف كلمتين ع جنب
رجب: طب اتفضلي ف المكتب يا ام عماد ( ودخلو المكتب)
رجب: خير يا نجاه
نجاه: وبعدين يا رجب هنفضل مستنين كتير
رجب باستغراب: علي اي
نجاه: علي وصيه المرحومه انا حاسه انهم هيظهرو قريب
رجب مقاطعها: لازم هيجيلهم يوم ويظهرو ولا نسيتي انهم ديما بيلعبو ف العلن مهما كان ال قدامهم
نجاه: واخرتها يا رجب هنعمل اي
رجب: هعد مع حسين ونشوف هنعمل اي وهبلغك
نجاه بتقوم: ماشي يا رجب وخلي بالك سلام وخرجت...وبعدها فضل رجب يفكر وسرح جامد مفقش غير ع صوت أحمد
أحمد: حضرتك هنا ده أنا جيت واشتغلت وقالولي انك هنا من ساعتين وكمان ان ام عتريس كانت هنا خير يا خالي انت كويس
رجب بهدوء: أنا كويس وام عماد كانت هنا علشان توصيني اتكلم مع عماد شويه قولي بقا انت رايح فين
أحمد: هطلع اغير واصلي العشا وانام لأني مش قادر خالص
بعد ازنك يا خال سلام وخد بعضه ومشي وبعدها رجب بصله
رجب بحزن: ياتري الزمن مخبيلك اي يا ابن الغاليه ......
///////////////////////////////////////////////////////////////
نروح عند تامر البسيوني
نلاقيه في شقه خاصه بيه ومعاه شباب وبنات وشادد واحده و واخدها وداخل الاوضه واول ما دخل نامي ع السرير
تامر: يلا يا لوجي شوفي شغل عايز اتمتع
لوجي ( فورتيكه جامده وكمان كيرفي عندها 23 سنه شبه Victoria mosis)
لوجي: من عنيا يا روحي ( وراحت قالعه هدومها ومقلعه تامر البنطلون و باقي هدومه)
لوجي وهي بتمسك زبه: واحشني اوي ونزلت عليه مص ولحس وكانت بتشفطه وتامر كان بيتاؤه وبعدين طلعت عليه 69
لوجي: الحس كسي اوي مش قادره
تامر: هاكله يا لبوه واشتغل لحس في كسها وهي مص في زوبره لحد ما الاتنين اترعشو واهاتهم طلعت سوا ونزلو وبعدها ريحو جنب بعض علي السرير وبداءت لوجي تتكلم
لوجي: قولي بقا طلبتني ليه النهارده
تامر: عايزك تجيبي الولا ده سكه و (وراها صوره احمد ع فونه)
لوجي: وده ماله ده
تامر بغضب: كان مركز اوي مع انجي النهارده ما المفروض كنتي تنزلي النهارده الكليه بس مجتيش
لوجي بدلع: اصلي كنت ف الساحل مع جروب حلو المهم الولا ده باين عليه غلبان فكك منه
تامر بانفعال: ازاي ده بص لحاجه ملكي نفذي كلامي وانتي ساكته فاهمه ولا لا
لوجي بخوف: حاضر حاضر
تامر بشر: لازم انجي تكون ليا مهما كان التمن.......
////////////////////////////////////////////////////////////////
في معمل خاص بالقوات المسلحه
نلاقي الدكتور صلاح قاعد ودخل عليه حسين بسرعه
حسين: خير يا صلاح جايبني ليه ع ملا وشي
صلاح بيطلع ازازه صغيره: اخيرا وصلت لاول تركيبه
حسين بفرحه: اخيرا وده خاص بايه
صلاح: ده اهم جزء ده ال هيحفز المخ ويزيد زكائه وقدراته وعلشان مفعوله يتم لازم يتحقن بيه الشخص في منتصف دماغه بالظبط من خلاص الحقن دي وطلع واحده غريبه
حسين: كويس جدا بس مالك متضايق ليه
صلاح: لان لسه اهم حاجه الشخص ال هياخد المصل ده
حسين بهدوء شديد: هات الحقنه وعلمني مكانها هيبقي فين وكمل بغموض وانا بنفسي هحقن الشخص ده....................
////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مكان سري
نلاقي حيطه عليها صوره شخص من زمن بعيد اوي ونلاقي كمان المجهولين الاتنين ومعاهم وناس تانيه وعمالين يعملو طقوس دينيه مختلفه عننا وبعدها الناس مشت وفضلو هما
مجهول 1: ها بعت الرساله
مجهول 2: اه بعتها بس ممكن اعرف ليه واخرتها اي
مجهول 1 بهدوء: اول حاجه علشان نعرف رد جناب الأغا والثاني هيبقي بناء علي رده نفضل مراقبين عادي ولا نكثف مراقبتنا عليه
مجهول 2 بغضب: اشمعنا ده ال عاوزينه ما في كتير
مجهول 1: بعيد عن انه ابن الغاليين بس ده خامه ممتازه لل احنا عايزينه متنساش ان كل العالم دلوقتي عارف تاريخنا ورغم ال بنعمله في الضلمه ومحدش يعرفه بس عايزين نرجع للعلن
مجهول 2 باستهزاء: وده ال هيرجعنا
مجهول 1 بغموض: ده ال هيبعثنا من جديد....................
///////////////////////////////////////////////////////////////////
في شقه احمد
قاعد علي السرير وماسك صوره امه وبيعيط وكانه بيشكلها كل ال جواه لحد ما تعب وساب الصوره ونام ومحسش بأي حاجه وحلم حلم غريب اويييييييييييييييييييي.....
احمد واقف في ارض واسعه ولقي شخص غريب قدامه لابس نفس اللبس ال كان عند حسن ف الاوضه الضلمه وماسك في ايده لبسين زي ال لابسه واحد ابيض والتاني اسود
احمد بخضه: انت مين
الشخص: أنا هكون ع حسب اختيارك
احمد: وأنا هختار اي
الشخص: هتختار بين دول (وشاور علي اللبس) بس لازم تختار بال انت شايفه وحسه شبهك
احمد بسرعه: الابيض
الشخص: ليك اختيارك بس ليه اخترت ده
احمد: علشان الابيض لون الخير والطيبه
الشخص: وانت تستاهله ( ومره واحده احمد لقي نفسه لابس اللبس الابيض ولقي الشخص ال قدامه بقي صوره منه طبق الأصل واحمد كان مخضوض اويي)
الشخص: دلوقتي انت اخترت و جه الاوان انك ترجع اصلك بس ترجعو في الخير يا ابن الغالييين واختفي......
في الوقت ده كان احمد نايم في سريره بيتنفض وسخن وعرقان ورعشته كان شديده ونلاقي حد داخل عليه الاوضه وطلع حاجه ورشها نحيه مناخيره ومره واحده احمد هدي خالص وفجاءه الشخص ده طلع حاجه من جيبه شكلها غريب وفيها زي سائل شفاف وحطها في نص راس احمد من فوق وداس عليها لحد ما السائل دخل جوه دماغ احمد والشخص ده خد الحقنه الغريبه دي وعانها في جيبه وبص لأحمد وكشف وشه وكان حسين ال اتكلم بحزن
حسين بحزن: سامحني يا احمد بس بكره هتشكرني بسبب ال هتبقي فيه أنا لولا واثق من طيبه قلبك والنور ال جواك مكنتش هعمل كده بس غصب عني أنا شايف طيبتك بتاذيك ( وكمل بغموض) وكمان لازم احميك من ال جاي....................
////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مقر طائفه الاغاخانيه
نلاقي صور كتير محطوط في نصهم صوره لرابع الخلفاء الراشدين وناس كتير ملمومه وبيعملو طقوس دينيه وبعد ما خلصوا راحوا وقفوا قدام راجل كان بيأمهم وبداؤ يبوسو ف ايده وبعدين الراجل ده دخل مكتب وجه وراه واحد اول ما دخل نزل باس ايده وانحني قدامه......
الخادم: مولاي الأغا الرابع
الاغا: اي وراك من اخبار
الخادم بيديله رساله ع جلد: دي جنابك
الاغا بعد ما قرائها: اممم قوله يستني دلوقتي لسه المشوار طويل بس خليه يكثف المراقبه ولو حس بخطر يتدخل
الخادم بينحني: اوامر جنابك
الاغا بغموض: وقوله محدش عارف الايام مخبيه اي لينا وخصوصا لابن الغاليين.................. يتبع
///////////////////////////////////////////////////////////////////
المثل بيقول كتر الحزن يعلم البكا واحمد شاف حزن كتير وبكا اكتر بس برغم كل ده مكمل علي طيبته ونضافته بس ياتري الدنيا مخبياله اي وهل هيفضل ثابت علي طبيعته وليه عمه حقنه بالمصل والاهم ليه ابوه بعده ورفضه واي هي الوصيه ومين المجهولين واي علاقه الاغاخانيه بيه والاهم ليه مسمينه ابن الغاليين كل ده واكتر هنعرفو في الاجزاء الجايه كنتم مع الهالفوت الجزء الثاني من السلسله الأولي انجوووووووي 😍
وآسف ع التاخير بس انتم عارفين ظروف شغلي اخوكم الذئب 🐺 والجاي هيبقي الخميس في السهره زي دلوقتي او الجمعه



الجزء الثالث

//////////////////////////////////////////
مفيش حاجه اسمها خسرت فى الدنيا اسمها اتعلمت، كل موقف بتمر بيه تجربة بتخوضها مشروع دخلته او علاقة ما انتهوا بالفشل فده مش معناه إنك خسرت أبدًا بالعكس هتكون اتعلمت دروس كتيير تساعدك إنك تكون أفضل وتتعلم وتطور من نفسك وتنظر للأمور بوجهة نظر مختلفه عن الأول وتكون أقوى وتتفادى أخطائك السابقة، أكيد وقتها هتحقق النجاح بالمستوى إللي كنت منتظره وبترجوه وده مكنش هيحصل لولا فشلك ف أول مرة اتعلمت بعدها، عشان كده أوعى تخلي فشلك ف أي حاجة يحبطك أو يوقفك أو يخليك تستسلم وتقول مفيش أمل، الأمل موجود طالما انت بتتنفس.
////////////////////////////////////////////////////////////
تاني يوم الصبح في الورشه
واقف رجب ومعاه حسام ابنه وباقي الناس ال شغاله
حسام: مالك يا حاج في اي
رجب بستغراب: اول مره احمد مينزلش في معاده ولا حتي بيرد علي تليفونه
حسام مكمل: والأغرب اني خبط عليه مردش وبرن عليه وسامع صوت تليفونه جوه
رجب بقلق: لا أنا كده قلقت يعني هيكون فين كل ده
حسام: اهدي يا حاج هتلاقيه ظهر دلوقتي متخفش
رجب بخوف: مخفش إزاي يا ابني وانت عارفه كويس مهما حصله مش هيرد ولا هيعمل حاجه ومتنساش أحمد امانه ف رقبتي لحد ما اموت لو حصله حاجه مش هسامح نفسي
حسام: بعد الشر عليك يا حاج متقلقش مش هيحصل حاجه
( وهما بيتكلمو دخل ونش محمل عربيه ووقف قدام الورشه)
الامين سعد: ازيك يا حاج رجب ازي يا حسام
رجب: اهلا يا سعد خير ف أي
سعد: محمد بيه باعتلك العربيه وبيقولك عايزها جاهزه ع الضهر والنبي يا حاج تخلصها علشان شايط علينا النهارده
رجب بهدوء: خلاص يا سعد روح واحنا هنعمل اللازم
( مشي سعد وفضل رجب وحسام وباقي الصنايعيه شغالين)
حسام: طب يلا بينا ياحاج نشوف باقي الشغل
رجب: يلا يا ابني ع ربك يطمنا ع أحمد..........
////////////////////////////////////////////////////////////////
في المعمل
نلاقي صلاح قاعد هو وحسين وقدامهم لاب توب ظاهر فيه اوضه أحمد وهو نايم على سريره........
صلاح: احسن حاجه انك حطيت الكاميرات ف الشقه كلها
حسين: كان لازم اعمل كده بس دلوقتي اي ال هيحصل
صلاح: ده هيتحدد علي حسب قبول المخ والجسم للمصل ممكن الاتنين ميبقلهوش وكاننا معملناش حاجه
حسين بقلق: يعني كده في خطوره عليه
صلاح بهدوء: لا متقلقش لو الجسم رفضه هيدخل ف دور سخنيه شديد لمده 3 ايام
حسين: ولو قبله هيحصل اي بالظبط
صلاح بابتسامه: هيحصل كتير كتير اولها المخ بتاعه هيبداء يستخدم جزء اكبر من قدراته ومش بعيد يستخدمها كلها وهيبداء يخلي الجسم كله يتحفز لده وكل ده هيتوقف علي كذا عامل هما ال هيحددو
حسين: زي اي كده مثلا
صلاح: اول حاجه استجابته للمصل وتحفزه وعلي حسب طبيعه الشخص نفسه قدراته اي وبيفكر ازاي ده هيبقي ليه تاثير كبير بس كل ده مش هياثر في حاجه واحده وال هي ان لو العقل تقبل المصل اعرف انه هيحفز الجسم علشان يواكب قدرات العقل ده يعني مثلا انت بنيت جسمك بعقلك العادي في 5 سنين هو ممكن في 3 شهور او 5 يكون عامل جسم احسن منك ومتعلم حاجات انت اتعلمتها ف عمرك كله
حسين بفرحه: ياريت جسمه يقبله
صلاح بيطبط ع كتفه: قول يا رب وانا بجهز حاجه هتطوره اكتر
حسين برجاء: يارب حاجه اي وهيستحملها
صلاح: لو قبل المصل هيستحملها وده ال هيحدد مشوارنا ال جاي هيبقي فين
حسين: هيكون فين
صلاح: لاما هنروح لرائيس المخابرات الحربية لاما هنطلع علي اكتر حد هيساعدنا
حسين بتساؤل: مين هو
صلاح بغموض: هنروح لنائب الملك.......................
///////////////////////////////////////////////////////////////////
في شقه أحمد
صحي احمد من النوم كان حاسس جواه بالنشاط والطاقه وبيبص جنبه لقي الساعه 9:30 قام بسرعه دخل الحمام وصلى وغير هدومه وبيبص في الساعه بقت 9:35 مستغرب جدا وحاسه ان الساعه بايظه فقرر يتاكد من الساعه ولقى الوقت مضبوط وبيبص على نفسه في المرايه حاسس ان في حاجه متغيره بشرته كانت افتح والنشاط والندره كانوا باينين في ملامحه وحسن نفسه خفيف في كل حاجه وحس ان جسمه مشدود ( هو اه جسمه ناشف من الشغل بس احساسه كان مختلف عن ال بيحسه وقتها) وكان مركز مع الاصوات بدرجه كبيره وكان مستغرب من كده جدا المهم قرر ينزل ويروح الورشه بس قبل ما ينزل سائل نفسه سؤال
أحمد: هو ايه اللي انا حاسه ده وكمان ايه الوجع اللي في دماغي هو انا وقعت ولا نائم ولا ايه يلا اما اروح الشغل...........
///////////////////////////////////////////////////////////////
في الورشه
دخل احمد لقي فيه شغل كتير وكله ملبوخ لكن اول ما خاله شافه هو وحسام راحو عليه..
رجب بقلق: انت كنت فين
احمد: كنت في البيت
حسام باستغراب: إزاي وأنا خبط عليك
احمد: ولله كنت في البيت
رجب بهدوء: عموما يلا علي شغلكم وأنا هروح اشوف عربيه رايس المباحث وانت يا احمد ابداء بالعربيه ال هناك دي ولا اقولك تعالو نفطر وبعدين نكمل شغل
احمد: ال تشوفه يا حاج وفعلا راحو فطرو وطول الاكل رجب عمال يركز مع احمد واحمد كان واخد باله بس محطش ف دماغه ولقي نفسه ملاحظ حاجات كتير اوي في نفس الوقت وبعد ما خلصو فطار بدأوا ف الشغل وهنا احمد لقي نفسه بيشتغل بسرعه وونشاط مش من عادته وكمان كان تركيزه عالي لدرجه انه في خلال ساعتين كان مخلص الشغل ف 5 عربيات ومظبطهم وبداء يساعد الصنايعيه ال كانوا مستغربين حتي رجب وحسام كانو مستغربين جدا احمد اه شاطر جدا ف شغله بس ال بيعمله غريب عليهم وهنا قاطع كل ده محمد بيه....
محمد بيه: ازيك يا حاج رجب
رجب: بخير يا باشا اتفضل
محمد بيه: ها خلصت العربيه
رجب باحراج: للاسف يا باشا العربيه معصلجه شويه
محمد بغضب: يعني اي يعني جايب العربيه لاحسن صنايعي ويقولي معصلجه شكلت كبرت يا رجب
احمد بهدوء وسط استغراب الكل: أنا اسف يا فندم هو لحضرتك مسكت قضيه صاعبه هتحلها ف وقتها
محمد بغضب: معتش كمان إلا هلفوت الحته ويكلمني انت نسيت نفسك ولا علشان بقيت ف كليه هندسه هتنسي نفسك
احمد بهدوء: لا منستش وهسبتلك اني استاهل الهندسه
وسابهم وراح علي عربيته وسط استغراب الكل وبداء يشتغل وفي ظرف خمس دقائق كانت دايره وراح ليه وبصله
احمد: عربيتك خلصت واتمني منشوفهاش هنا تاني وسابهم ومشي وبعدها محمد حاسب رجب واعتزرله واول ما خرج من الورشه والحته رفع تليفونه وكلم حد
محمد: ايوا يا حسين باشا
حسين: حصل اي
محمد: حكاله كل ال حصل
حسين: شكرا يا محمد
محمد: العفو يا باشا احنا ديما ف الخدمه ووقفل معاااه......
في نفس الوقت كان في حد واقف بعيد عمال يصور في أحمد من اول ما دخل الورشه لحد ما خرج منها وكلم حد ف الفون
شخص: كله تمام يا باشا......
////////////////////////////////////////////////////////////////
في كافيه
قاعده ياسمين ودخل عليها مره واحده حسين وقعد معاها
حسين بحب: خير يا حبيبتي طلبتي تقابليني ف حاجه
ياسمين: أنا اسفه يا اونكل اني جبت حضرتك فجاءه كده
حسين: لا يا حبيبتي خير ف أي
ياسمين بتوتر: بصراحه أنا سمعت حضرتك انت وماما
حسين بهدوء: وانتي أي رأيك في ال سمعتيه
ياسمين: الأول هو حضرتك بجد بتحب ماما ولا عايزها زوجه وبس علشان تونسك
حسين بحب ولمعه ف عنيه: بحبها لا بعشقها بردو لا قولي عايش بيها بتنفسها مدمنها ومش عايز اتعالج من ادمانها لو وجود احلام في الدنيا أنا كان زماني ميت من زمان حتي لما مكنتش من نصيبي بس كفايه وجودها ف الدنيا وانها عايشه ده كان عندي سبب اني اكمل واعيش
ياسمين: وليه متجوزتهاش طلاما بتحبها كده
حسين بهدوء: لأن امك اكتشفت حبي متأخر
ياسمين: إزاي
حسين بحزن: أنا بحب امك من زمان لكن هي كانت بتحب ابوكي ال مكنتش هي ف دماغه واكتشفت ده بعد ما اتجوزته يعني أنا كنت بحبها وهي بتحب ابوكي ال مكنش ف دماغه اصلا اي حد ولا كان بيفكر ف الحب نهائي بس لولا ابويا وابوه ال خلونا نتجوز يعني تفكيرنا ضيعنا زيك كده
ياسمين بتوتر: زيي إزاي
حسين بهدوء: يعني انتي بتحبي أحمد واحمد زي ابوكي مفيش حب ولا حاجه غ دماغه لكن في ال بيحبك زي ما أنا حبيت امك
ياسمين: وهو مين بقا ده
حسين: شهاب وقبل ما تسألي عرفت إزاي شهاب وأحمد مش بيخبو عليا حاجه وأنا كذلك زيهم
ياسمين: بص يا اونكل حضرتك عارف بحب حضرتك اد أي فهطلب من حضرتك اسبوع وارد عليك ف موضوع ماما ممكن
حسين بخبث: طب وشهاب
ياسيمن بحزن: مش عارفه أنا متلخبطه اوي
حسين بهدوء: فكري واستخيري ربك وهتوصلي
ياسمين بتقوم: حاضر يا اونكل واسفه لو كنت عطلت حضرتك بس علي اتفقنا بعد اسبوع او عشر ايام بالكتير سلام يا اونكل
حسين: مفيش حاجه يا حبيبتي وأنا هستناكي مع السلامه
( مشيت ياسمين وفضل حسين قاعد بيفكر مع نفسه شويه)
حسين بحب: هتبقي اطول مده تعدي عليا بس هستحمل علشان خاطرك يا كل احلامي ( وكمل بغموض) ياتري هتوصل لحد فين يا احمد واي ال هيحصلك وخصوصا من الجماعه.........
///////////////////////////////////////////////////////////////
في الجامعه
بعد يومين كان احمد مبيقدرش يشيل عينه من علي انجي وهي كمان كانت ملاحظه نظراته ليها وحابه هدوؤه وطيبته ال لاحظتهم من تعامله مع الناس وفي اليوم ده كان احمد وحسام وداليا وياسمين وعتريس قاعدين ف الكافتيريا وكانت قاعده بعدهم انجي وعتريس ملاحظ نظرات احمد لانجي فقال....
عتريس: اي يا عم متفك القاعده وتغنيلنا كده حاجه حلوه
داليا بتاكيد: ياريت يا احمد الواحد زهقان جدا
ياسمين: غني يا احمد وفك الجو
احمد بهدوء: حاضر ( وغنا اغنيه بتلوموني ليه هتسالني يا اخويات وتقولي اشمعنا هقولك قاعد بسمعها) احمد غنا بإحساس عالي اوي وخصوصا الجزء بتاع ( من يوم حبه ما لمس قلبي) كان بيغنيها وعينه راحت لانجي وكله لاحظه حتي انجي ال حست باحساس غريب كان عينه كانت بتخترقها وكان قلبها بيدق جامد واول ما احمد خلص
كل ال في الكافتيريا سقفله ومره واحده لقي صوت وراه
انجي: لو سمحت يا بشمهندس
احمد بيلف وقلبه بيدق: ايوا حضرتك
انجي ببتاسمه: ممكن حضرتك تعيد الكوبليه بتاع من يوم حبه
احمد بتوتر وكسوف: حاضر حاضر ثواني
احمد خد نفسه ومره واحده غني وبص لانجي مره واحده غني باحساسه كله وكل ال كان قاعد في الكافتيريا شاف ان أحمد بيقول الكلام ده لانجي وفي الوقت ده كانت ياسمين بتبصله بحزن وحسام كان بيبص لدعاء بحب وهي زيه وأول ما احمد خلص انجي والكل سقفله اوي وبنات كتير كانت مركزه معاه
انجي: شكرا جدا يا بمشهندس
احمد : العفو تحت امر حضرتك
انجي بتمد ايديها: انجي الراوي
احمد بيسلم عليها: احمد الجمال اتشرفت بمعرفتك
انجي: الشرف ليا بعد ازنك
احمد: اتفضلي ( ومشيت وهو خد الباقي ومشي)....
كان واقف من بعيد كان واقف تامر بيبص عليهم وشايط
تامر بغضب: هنشوف قريب يا عندليب اخره اغانيك.........
//////////////////////////////////////////////////////////////
في شقه تامر
تامر بيدخل الشقه لقي لوجي واقفه لابسه قميص نوم كحلي مع بشرتها البيضه كان مخليها مثيره جدا جدا جدا اول ما تامر شافها هاج اوي وجري هجم عليها.........
تامر بهيجان: يخربيتك خلتيني اولع
لوجي بدلع: طب اهدي واشرب العصير ده وادخل خد شاور
وانا مستنياك وهجهزلك قاعده حلوه معاك حشيش
تامر بيطلع طرف من جيبه: اهو يا لبوتي ظبطي الدنيا وخد منها العصير شربه وقالها راجعلك هوا يا روحي ودخل خد شاور وخرج لقي لوجي مشغله اغاني وراحت شداه ومقعداه و ولعت جوب وحطيته ف بؤه واشتغلت رقص بس كانت بترقص باغراء رهيب وتامر مع الحشيش حس بسخونيه ف جسمه رهيبه ولقي زبه واقف بطريقه غبيه ومره واحده هجم علي لوجي ودخل بيها الاوضه ونزلها ع السرير وطلع فوقيها ونزل بوس وتقفيش
لوجي بهيجان: اه براحه
تامر: بس يا شرموطه
ونزل علي بزازها رضاعه بغباء وكان بيدعك فيهم جامد ويشد حلاماتها اوي وبعدين قلعها القميص وهجم علي كسها مص ولحس بطريقه غبيه اوي
لوجي وهي بتزنق راسه ف كسها: اكتر الحس اكتر مش قادره
تامر وهو بيلحس: اهو يا لبوه وبيلحس اكتر لحد ما لوجي جسمها بداء يترعش وغرقت وشه وجسمه تامر راح مقومها
تامر: يلا دورك يا لبوه
لوجي وهي بتمسك زبره: عنيا ونزلت بوس ومص في زبره ونزلت علي بيوضه تلحس فيهم وتمص فيهم وتنزل لحد خرم طيزه تلحسه وهنا تامر كان بيوحوح ومكنش قادر
تامر بهيجان: الحسي كمان اويي وهي كملت مص ولحس ومره واحده تامر شالها وفتح رجليها ونزل نيك فيها وباوضاع مختلفه واستمروا علي كده لمده ساعه لحد ما نزلو وريحو ع السرير
تامر بياخد نفسه: اخيرا أنا كنت حاسيس اني مولع
لو بتضحك: اصل حطيتلك فياجرا في العصير
تامر بغضب: كده يا بنت الشرموطه
لوجي بدلع: كنت عوزاك تطول ونتمتع سوا
تامر: المهم دلوقتي فين ال طلبته منك
لوجي بتديله ظرف: امسك
تامر بيفتح الظرف ولقي جواه صور لأحمد فضحك بشر
تامر بشر: كده بالصور دي والمعلومات ال عندي هوريه مين هو تامر البسيوني وازاي يجي ع حاجه بتاعتي............
///////////////////////////////////////////////////////////////
عدا اسبوع علي ابطالنا كلهم كان فيهم احمد وانجي ال نظراتهم زادو اوي لبعض وكمان انجي بعتتله اد ع الفيس بتاعه بس مكنوش بيتكلمو كانوا بيتابعو بعض في صمت غير أن ياسمين كمان بداءت في التفكير بجد في كلام حسين ال كان مستني ردها علي احر من الجمر وحسام ودعاء ال بيحبو بعض اكتر من الاول وحبهم بيزيد غير الباقين مبين مراقب و منتظر ياتري اي ال هيحصل ( متخفش لسه مخلصتش هغير الحجر بس 😂)
///////////////////////////////////////////////////////////////////
بعد اسبوع في كليه هندسه
ركز بقى معي كده يا صاحبي هنشوف مشهد زي فيلم الباشا تليمذ احمد لقي صور ليه وهو شغال في الورشه بهدوم الشغل وفي صوره ليه وحد بيضربه ( الرفاعي عيل بلطجي) وبانر مكتوب عليه كلام بيقول: ادي الغامض ال عملي فيها عندليب اهو طلع حته هالفوت ولا يسوي وكله بيهين فيه وهو ولا بيعمل أي حاجه ويجي ف الآخر يترسم فنحب نقوله فوق ومتنساش نفسك ده حتي ابوك طردك علشان انت هالفووووووت
طبعا هنا كله واقف يبص علي أحمد وكلها مبين نظرات نفور ونظرات شفقه وكان في نظرات حزن من اصحابه وهنا يقطع كل ده تامر وهو بيتكلم بشماته....
تامر بضحك: اي يا اسطا العندليب صوتك راح فين ولا نسيته تحت عربيه من ال بتصلحهم وفضل يضحك هو وشلته وناس كتير من ال كانوا واقفين ضحكو وهنا تامر قرب من احمد اوي
تامر بشر: علشان تبقي تسمع الكلام ومتقربش من حاجه أسيادك
هنا الكل اتفاجئ من احمد ال ضحك بصوته كله اويييي
احمد بابتسامه بعد مخلص ضحك: ايه يا عم تامر انت غاوي افلام عربي ولا ايه اه يا عم باشتغل ميكانيكي والشغل مش عيب واه ياعم اتضربت وكنت قادر ارد الضربه بس معملتش كده انت وغيرك شايفين طيبتي ضعف وماله مش عيب ده حتي الضعيف ربك بينصره بس الأهم تكون راضي وبتقول ان ابويا طردني لا مطردنيش ابويا بيعلمني ازاي اكون راجل وبقيت الدور والباقي علي بتاع بابي ال من غير ابوه ولا يسوي اوعا تفتكر ان بحركه الصور دي هتخليني اتكسف لا ده بتعرف الناس حقيقتي واني راجل بكافح مش بعتمد ع بابي زي ناس اما بالنسبه لكلامك أنا مليش اسياد الا لو كلاب زي ناس
تامر بغضب: تفصد اي
احمد بهدوء: ال علي راسه بطحه
عتريس اتدخل: لو ع مقاسك البسها
واحد من شله تامر: خلاص يا عتريس
عتريس: يلا كله يشوف مصلحته
كله مشي واحمد خد بعضه وراح قعد بعيد مع نفسه برغم القوه ال كان فيها بس من جواه كان مكسور وحزين وضايع كاره الظروف وكاره ال بيحكمو ع طيبته غلط كل ده علشان طيب وف حاله طب يعمل اي يبدل الطيبه بشر وفضل يفكر ويفكر لحد ما سمع صوت وراه بيقوله...
انجي: سيب نفسك بطبيعتها اوع تحاسب نفسك على طيبتك ورجولتك انت بقيت شخص نادر في الزمن ده مبقاش فيه منك خليك بطيبتك واوعا تتغير
احمد ببتاسمه: وياريت عاجب كله بيتريق وبيجرح فيا
انجي ببتسامه: سيبك وخليك بنفسك
احمد ببتسامه: حاضر
انجي بابتسامه: طب ينفع بقا أسألك انت ليه بتفضل تبصلي كتير ومركز معايا
احمد بتوتر: طب ما انتي كمان بتركزي معايا
انجي: علشان بتبص عليا
احمد بهدوء وابتسامه: خلاص نشوف الدنيا هتصولنا لايه والاتنين فضلو يتكلمو مع بعض ويضحكوا..................
////////////////////////////////////////////////////////////////
في كافيه
نلاقي احلام قاعده فيه ويدخل عليها مره واحده حسين
احلام متفاجي: انت بتعمل اي هنا
حسين: ياسمين كلمتني وقالتلي اجي هنا
احلام: وانا كمان بس تفتكر ليه ( هنا ياسمين تدخل عليهم)
ياسمين: اهدو وانا هفهمكم كل حاجه
احلام بتوتر: ياريت
ياسمين: دلوقتي يا اونكل حسين انت لسه بتحب ماما وعايز تتجوزها وتقضي معاها باقي حياتك
حسين بحب: طبعا ولاخر نفس فيا
ياسمين: وانتي ياماما موافقه وعايزه ولا لا
احلام بحزن: أنا استحاله اسيبك يا ياسمين واجبلك جوز ام
ياسمين بفرحه: بس أنا موافقه وبحب اونكل حسين
حسين بحب: كده مفضلش غيرك ولا مش عوزاني
احلام بسرعه: لا طبعا عوزاك وبعدين اتكسفت وسكتت
ياسمين: خلاص يا اونكل يبقي بعد ما اخلص السنه دي تتجوزو ممكن (وكملت بحزن) وع فكره أنا موافقه ع الموضوع التاني وع فكره في حاجه حصلت لأحمد النهارده
حسين بقلق: اي ال حصل
ياسمين حكتله كل ال حصل وال احمد عمله
حسين: وهو فين دلوقتي
ياسمين: محدش عارف
حسين بيقوم: أنا لازم امشي دلوقتي بعد ازنكم ومشي
احلام بصت لبنتها وكانت صعبان عليها احمد وال بيحصله
احلام بحزن: **** معاك يا ابن الغاليه...........................
////////////////////////////////////////////////////////////////////
في حته فاضيه
احمد ماشي بعد ساب انجي وال رفض انها توصله وقالها انه عايز يتمشي شويه وفجاءه وهو ماشي ظهر 3 عربيات مره واحده وحوطوه ونزل منهم ناس ولقي نفسه واقف وسط 10 رجاله ولقي واحده منهم بيدليه بوكس في وشه والباقي مسكه
وهنا نلاقي تامر نازل من العربيه و واقف قدام احمد ال بداء وشه جاب ددمم مش ده البوكس ال خده......
تامر بضحك: مش كده يا شباب براحه ع حماده اصله هالفوت
احمد مبتسم رغم الوجع: ولما انا هالفوت جايب كل دول ليه ولا طلعت خايف وجبان
تامر بغضب بيشده من شعره: معتش غيرك يا هالفوت ال اخاف منك أنا جيبك لوحدك علشان متتحماش ف صاحبك ودلوقتي انا هربيك وهعلمك علامه متنسهاش ( وفتح مطوه) ولسه هيقرب منه لقوا فاجأه 6 عربيات ظهرو من العدم ونزل منها رجاله كتير وف ثواني رجاله تامر كانو نايمين ع الأرض
تامر بخوف: انتو مين
كاظم ( مجهول 2 شخص تحسه ان البصه ف وشه هتموتك معضل وعنده وشم ف رقبته وعينه بني وشعره اسود )
كاظم: ملكش فيه يا ابن البسيوني يلا ع ابوك وقوله يمشي ع النظام بدل ما النظام يمشي عليه ولا اقولك متجبلوش سيره
تامر بخوف: حاضر وجري ع عربيته وخدها وطار
كاظم بيقوم احمد: انت كويس
احمد بوجع: اه كويس بس انتو مين
كاظم بيلف علشان يمشي: بكره تعرف يا ابن الغاليين لسه مانش الاوان سلام يا باعث وسابو ومشي وبعدها احمد خد بعضه ومشي علشان يروح الحته وهو مش قادر...........................
///////////////////////////////////////////////////////////////////
في الحته
رجب قاعد في الورشه بس حاسيس بقلق لحد ما ظهر حسام
حسام: عامل أي يا حاج
رجب: اتاخرتو ليه وفين احمد
حسام بقلق: معرفش
رجب بانفعال: ازاي يعني مش كنتم مع بعض
حسام بتوتر: اصل في حاجه حصلت وبعدها مشي
رجب بقلق: اي ال حصل
حسام: بصراحه: حصل وحكاله كل حاجه
رجب بانفعال: وانت سيبته يمشي إزاي وجيت
حسام: وأنا اعمل أي مهو هو ال مشي امسكه يعني
لسه رجب هيرد لقي احمد داخل عليهم وقميصه متقطع وعليه ددمم اول ما رجب شافه شده من ايده
رجب بقلق: في اي ال حصل وانت عامل كده ليه مش محصلش خناقه وكان كلام بس
احمد: ما اكيد حسام قالك
رجب بقلق: فهمني اي ال حصل
أحمد : حكاله ال حصل كله
رجب بتوتر: متأكد انه قال نظام
احمد لاحظ توتره: اه وكمان قالي ابن الغاليين تعرفه
رجب بهدوء: لا ويلا اطلع غير وارتاح
احمد بيبص لحسام بحزن: ع فكره يا حسام انت مش ملزم تمسك فيا ولا مسؤل عني وسابهم ومشي
حسام بحزن: يارتني ما اتكلمت
رجب: اطلع راضيه وانا هروح مشوار.................
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر حسن الجمال
حسن قاعد في مكتبه لقي الباب بيتفتح بعنف وحسين داخل
حسين بغضب : ممكن تقولي هتفضل قاسي كده لحد امتا
حسن باستغراب: في اي
حسين: ابنك
حسن: شهاب ماله ف أي
حسين: والتاني احمد مالوش لزمه
حسن بهدوء: اي ال حصل يا حسين
حسين: اتهان وحكاله كل ال حصل
وكان حسن بيسمع وهو مبسوط بال قاله احمد عنه
حسين: قولي لحد امتا فهمني
لسه حسن هيرد لقا رجب داخل عليهم وملامحه غضبانه
رجب: سيبه يا حسين مهو ميعرفش ال حصل
حسين: لسه قايله
رجب: في لسه جديد
حسن: اي تاني
رجب بانفعال: نظام بعت ناس حمت احمد.
اول ما قال كده حسن قام من مكانه وحسين ملامحه اتغيرت
حسن بتوتر: ازاي
رجب: حكالهم كل ال حصل من اوله لاخر
حسين ف نفسه: كده لازم اكمل الجرعتين التانيين
رجب: قولي هتفضل زي ما انت كده لازم احمد يعرف القصه كلها ويعرف اصلنا ودوره ال هيحصل
حسن بغموض: لا مش قبل ما اروح مشوار الأول..............
///////////////////////////////////////////////////////////////////
في مكان مظلم
قاعد نظام بيفكر( مجهول 1 شخص تحسه ثعلب ف نفسه ابيض وطويل وعيون عسلي وشعر اشقر وجسمه متقسم)
ويدخل عليه كاظم يبصله نظام ويتكلم
نظام: عملت اي
كاظم: كل تمام
نظام بهدوء : اي ال حصل
كاظم بخنقه: حكاله ال حصل كله وكمل كلامه) بس بردو أنا لسه مصر علي كلامي بردو ده مينفعش
لسه نظام هيرد لقي شخص ظهر من الضلمه ولابس لبس زي الحشاشين ( اللبس ال كان عند حسن 😉) وفي سيف علي رقبته بالظبط لسه كاظم هيتحرك لقي نظام بيضحك
نظام بضحك: مش معقول فارس الصحرا حسن الجمال بنفسه
حسن بغضب: عايز اي من ابني يا نظام
نظام بهدوء: عايز ابن الغاليين يكون الباعث
حسن بغضب: انسي يا نظام مش ابن الجمال ال هيمشي في طريق الظلام والاغتيالات والدم
نظام بهدوء: بس ده طول عمره طريقنا واساسنا
حسن: كان يا ابن الصباح
نظام: ولما هو كان جاي ليه
حسن بتحذير: علشان انسيك ال بتفكر فيه
نظام بمكر: ولو منستش
حسن بضحك: هتعرف وقتها واختفي مره واحده........
///////////////////////////////////////////////////////////
في مقر الاغاخانيه تاني
قاعد الاغا ودخل عليه الخادم بسرعه
الخادم: جناب الاغا
الاغا: قول ال عندك
الخادم: نظام بيقول وحكاله ال حصل كله
الاغا بضحك: يعني ابن الجمال بيهددنا ( وشاور لواحد)
فتح باب ودخل منه اتنين ستات فيهم ملامح من بعض
الاغا بغموض: شكل اوان ظهوركم قرب اوييي........
////////////////////////////////////////////////////////////
في قاعده تبع القوات المسلحه
نلاقي صلاح خارج من المعمل وماسك اللاب بتاعه وبيجري علي مكتب حسين ودخل بسرعه
حسين مستغرب: في اي
صلاح بينهج: افتح تسجيل الكاميرات وهتعرف بنفسك
خد حسين اللاب وفتح التسجيلات وكل تسجيل يفتحه يلاقي حاجات بتتحرك بسرعه رهيبه اوي حوالين احمد وفي كل تسجيل يلاقي كده لحد اخر تسجيل وظهر معاه كلام ع الكاميرا
بيقول: أنا في الخدمه لو احتجتوني
حسين بقلق: وده اي بقا ومعناه أي
صلاح بهدوء: تفتكر هو
حسين باستغراب اكتر: هو مين
صلاح بخوف: ذئب العالم ملك الوادي.............يتبع
//////////////////////////////////////////////////////////////////
الراحه حاجه مبنشتريهاش بالمال وتغور قدامها اي حاجه ومفيش حاجه تعوضها واحمد كان فاكر ان طيبته هنريحه بس الظاهر انه مكتوب عليه الشقي ديما ياتري اي ال هيحصل وليه نظام اتدخل واي هي القصه ال عاوزين علي يعرفها واوان اي بالظبط ومين هما الاتنين ال الاغا كلمهم والاهم من كل ده ليه احمد بيتقال عليه ابن الغالييين كل ده واكتر هنعرفو في الاجزاء الجايه كنتم مع الهالفوت الجزء الثالث من السلسله الثانيه انجوووووووي 😍
بحبكم جدا واسف لو كنت اتاخرت أنا نزلت روحت مشوار وللاسف تعبت وده ال اخرني اعزروني اسف ليكم واتمني الجزء يعوضكم غيابي



الجزء الرابع

///////////////////////////////////////////////
أنا إنسان حياتو كلها واقفه علي الامان والكلمه الحلوه الي مش لقيها انطوائي عن كل الناس حاسس انه هيبقا في امان ويصبر نفسو ب الكلمه الحلوه لوحده من غير ما حد يشارمه بتفاصيل حياتو, إنسان هرب من حياتو الطبعيه عشان كان حاسس انو مختلف عن كل البشر حاسس انو النبزه الوحيده جرب يتفاعل مع الناس بس محدش اتقبله راح الي الانترنت في البدايه انه بقا ليه صوت مسموع ناس تحبه ويحبها بس الفرحه مش بتكمل زاي ما في ناس طيبه وقلبها ابيض في ناس قلبها مليان بلحقد والغيره والكره اتقلم عشان كان نفسو يبقا زاي اي شخص طبيعي مبين الي حوليه مش عاوز يبقا مختلف عاوز يبقا زايه زاي اي انسان عادي الاختلاف وحش اوي بيخلي الناس الي حوليك يبقا في كره في قلبها من نحيتك , وعادي اهي عيشه وهنموت محدش يقلق من بكرا .................
////////////////////////////////////////////////////////////
في الحته
وخصوصا في شقه احمد باليل قاعد مع نفسه ولقي الباب بيخبط وكان مستغرب من هيجيلو دلوقتي ولقي حسام
احمد ببتسامه: اتفضل يا حسام ادخل ( ودخل حسام)
حسام ووشه في الارض : أنا كنت جايلك ف موضوع
احمد ببتسامه: ملوش لزوم يا حسام
حسام باستغراب: هو اي ده
احمد بهدوء: اعتزارك ال انت جاي تقوله
حسام بحرج: لا ليه يا أحمد مكنش ينفع
احمد ببتسامه وبيطب ع حسام: احنا اخوات يا حسام
حسام بخنقه: وعلشان كلامك ده لازم اتاسف بس صدقني غصب عني أنا صعبان عليا اشوفك كده يا أحمد
احمد بضحك: وماله كده ما أنا كويس اهو
حسام بحزن: لا يا احمد مش كويس طول ما انت طيب بزياده وبترضي بالإهانة وبتسامح وبترضي بكل حاجه
احمد بابتسامه: وهيفيد بأيه لما استقوي ع غيري وفي الاقوي مني انت اكتر واحد عارف اني قادر ارد ع كل ده بس بسامح وراضي بأي حاجه وكده أنا مرتاح
احمد بيطبطب عليه: **** يريح قلبك ويراضيك زي ما انت راضي يا اخويا.................
////////////////////////////////////////////////////////////////////
في كليه الشرطة
جوه مكتب العميد يدخل شهاب بعد ما اتطلب هناك
شهاب بيدي التحيه: تمام يا فندم
العميد: في مفاجاءه ليك يا شهاب
شهاب بتوتر: خير يا فندم
العميد ببتسامه: بص كده جنبك
( يبص شهاب يلاقي عمه حسين ال خده في حضنه)
حسين: شكرا جدا يا سياده العميد
العميد: متقولش كده يا حسين باشا احنا اخوات
حسين وهو ماسك شهاب: بعد ازنك وياخدو ويخرجو وينزلو يعدو في استراحه الكليه ويفضل شهاب يبص لحسين
حسين ببتسامه: أسأل ال جواك
شهاب: اي سر الزياره دي بقا
حسين: مفاجاءه ليك
شهاب بحماس: اي هي
حسين بابتسامه: ياسمين عرفت انك بتحبها و وافقت تديك فرصه توريها حبك
شهاب بزهول: وهي عرفت منين
حسين بيضحك: مني أنا
شهاب بانفعال: ليه يا عمي عملت ليه
حسين باستغراب: مش ده ال كنت عايزه
شهاب بحزن: لا طبعا أنا كنت عايزها تحس بحبي ليها من غير ما حد يقولها علشان نفسي مش علشان حد بس طبعا دلوقتي اكيد هي فاهمها اني أنا ال قولتلك تعمل كده
حسين بهدوء وهو بيطبط عليه: المساعده مش عيب واكيد **** ليه حكمه انه خلاني اتكلم ف الموضوع ده علشان يقربكم
شهاب بحزن: تفتكر
حسين بيقوم: افتكر انك بعد اسبوع هتنزل اجازه فتعزمها بره وتحط اساس الموضوع و استغل الفرصه سلام ومشي.........
////////////////////////////////////////////////////////////////////
في الحته
وخصوصاً في مكتب ورشه رجب نلاقيه قاعد مع نجاه
نجاه بخضه: بتقول مين ال انقذه
رجب بهدوء: اهدي بس بقولك ال انقذه قاله يا ابن الغاليين وكمان قال اسم نظام قدامه
نجاه بقلق: كل ده وعايزني اهدي معني كلامك ده انهم مراقبينه
رجب: اكيد
نجاه بخوف: يعني هيحاولو يوصلولو قريب
رجب بشك: مظنش لان معني ظهورهم ده انهم ممكن يوصلولو قريب بس شكلهم مستنين حاجه معينه
نجاه: وال هي اي بقا
رجب بخنقه: مش عارف ومش عارف اعمل أي
نجاه بقلق: كده لازم نسلمه الحاجه ونقوله الوصيه بتاعت امه
رجب بخوف: مش وقته خالص أحمد مش هيستحمل كفايه ال هو فيه وبعدين متنسيش ان الامانه ناقصه حاجه محدش عارف هي فين واخاف عليه من المتضررين وانتي بنفسك سمعتي من حارس انه هيعرف كل حاجه لما يحقق حلم امه ويكون عدا سن ال 21 واهي هانت هو 18 سنه دلوقتي وماشي ف ال 19
نجاه: وده ال مستغرباله اشمعنا الشرط ده
رجب بحزن: علشان عوزاه واعي مش زينا دخلنا ف اللعبه ولولا وجودها وكمان جوازها من حسن ال اتحدو فيه الدنيا كلها كان زمانا لسه جوه
نجاه بحزن شديد: اهو حسن اكتر حد مستغربه منه منين كان بيعشق آمال وبيحبها ومنين بيعمل كده ف احمد
رجب: تفتكري الحاجه فيها سبب لده
نجاه بغموض: شكل الجزء الناقص فيه كتييير اوي.........
//////////////////////////////////////////////////////////////////
في بيت لوجي
نلاقي عتريس دخل عندها البيت واول ما شافته اتخضت
عتريس بضحك: اي شوفتي عفريت ولا أي
لوجي بخوف: لا بس بقالك كتير مبتجيش
عتريس بهدوء: ولا خايف
لوجي بتوتر: وهخاف من اي بس
عتريس بنظره غريبه: علشان انتي ال صورتي احمد
لوجي بخوف وهي بترجع لورا: و**** يا عتريس مكنتش اعرف انه تبعك وكمان تامر البسيوني ال قالي اعمل كده وانت عارف مقدرش اقوله لا
عتريس هجم عليها وادالها بالقلم وشدها من شعرها: علشان حبيتي الوساخه ال دخلك فيها تامر مليون مره قولتلك ابعدي عنه لكن الظاهر انك حبيتي الوساخه
( ومن جواه كان بيتقطع لانه للأسف بيحبها واوي كمان)
هنا لوجي فضلت تعيط وتبكي ع صدره لدرجه انها كانت هتقع من طولها وهنا عتريس شالها ودخلها في سريرها وجه يمشي مسكت فيه اوي
عتريس من غير ما يبصلها : خير عايزه اي تاني
لوجي بعياط: سامحني يا عماد حقك عليا أنا غلطانه ويارتني كنت بسمع كلامك مكنتش وصلت للي أنا فيه ولا كنت ازيت حد زي أحمد ال ميستهلش كل ده
عتريس بهدوء عكس ال جواه: متطلبيش مني السماح المفروض تطلبيه من احمد وسابها ومشي وهي فضلت تعيط وقالت
لوجي بدموع: حقك عليا يا عماد بس انا مسكت في ال أنا فيه علشان أنا مستهلكش ولا استاهل حبك ال في قلبي اه بحبك بس مش عوزاك تاخد واحده زيي وفضلت تعيط...............
////////////////////////////////////////////////////////////////////
في شقه حسنه
بتفتح الباب لقت عتريس في وشها واول ما دخل شدها من ايديها وخادها ودخل ع الاوضه وراح مقطعلها القميص ال هي لبساه وهجم عليها بوس وتقفيش ولعب ف جسمها
حسنه بوجع: اهدا بس براحه هو أنا هطير
عتريس: بس يا شرموطه اسكتي
حسنه بهيجان بداءت تحس بيها: وأنا قولت حاجه براحتك
عتريس بغضب: طب تعالي وراح رميها ع السرير وقلع هدومه وراح حاطط زبه في كسها ونزل نيك فيها
حسنه بألم: احوووو براحه شقتني اهدي شويه
عتريس بانفعال: بس يا كسمك ما انتي متكيفه اهو وكسك غرقان اتناكي وانتي ساكته بقا
حسنه بهيجان: نيك اكتر افشخني شرمطني
عتريس بقوه: خدي يا شرموطه وفضل ينيك فيها ويقلبها في كذا وضع وهي بتوحوح وع اخرها لحد ما عتريس نزل بعد ساعه إلا ربع بينيك فيها وقام من جنبها
حسنه بتتمطع: يخربيتك اي كل ده
عتريس بيلبس: يعني هي اول مره
حسنه: لا بس المره دي في حاجه غريبه
عتريس بيتحرك: ولا غريبه ولا حاجه سلام ومشي
حسنه بشك: احلق شعري ده لو مكنتش بتحب يا عتريس وشكل الحب ده وجعك اوييي .............
///////////////////////////////////////////////////////////////////
(وبعد اسبوع مكنش فيه اي احداث غير مقابلات احمد وانجي في الكليه وكلامهم القليل ونظارتهم الكتير لكن مكنش فيه اي احداث غير تعلق قلوبهم ببعض بس الاتنين ساكتين)
في كافيه شيك
تدخل ياسمين وتلاقي شهاب قدامها واول ما شافها وقف
ياسمين: شكلك هنا من زمان اسفه لو اتاخرت
شهاب بنفي: لا ابدا أنا ال جاي قبل المعاد اتفضلي اقعدي
بعد ما ياسمين قعدت شهاب فضل يبصلها كتير
ياسمين: احم هنفضل ساكتين
شهاب فاق: ها لا تشربي اي ولا اطلبلك ع زوقي
ياسمين: خلاص ماشي ع زوقك ( وهنا شهاب طلبلهم)
ياسمين باستغراب: احم ليه طلبتلي كده
شهاب بحب: لان ده مشروبك المفضل
ياسمين: وانت اي ال عرفك
شهاب بيرجع بضهره لورا: ياااه يا ياسمين أنا اعرف كل حاجه بتحبيها من واحنا صغيرين كنتي كل ما تزعلي اجبلك ايس كريم بالكراميل ومعاه ميلك شيك بالكراميل علشان تبطلي زعل وغير الورد ال انتي بتحبيه كنت كل يوم احطهولك قدام البيت وكمان لما نجحتي ف الثانويه حطتلك بوكس كبير قدام البيت
ياسمين بدموع: وليه متكلمتش
شهاب بحزن: علشان قلبك اتعلق باخويا ال الوجع اتكتب عليه
ياسمين بحزن شديد: معاك حق بس خلاص أنا قررت افتح قلبي لل بيحبني واديلو الفرصه
شه‍اب بيمسك ايديها: وأنا مش هخليكي تندمي ابدا يا ياسمين
ياسمين بكسوف: وأنا متأكدة من ده يا شهاب
شهاب بحب: بحبك اوي..............................................
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في شقه احمد
كان نايم وشاف نفس الحلم ال مش بيسيبه نهائي
كان احمد واقف والشخص ال ظهرله واقف قدامه بردو
احمد بقلق: انت ظهرت تاني ليه مش قولتي اختار علشان تمشي
الشخص: وهفضل اجيلك وهتختار لحد ما أتأكد من اختيارك
أحمد: واي ال هيغير اختيار أنا بختار الابيض لانه لون الخير
الشخص: ولو الشر ال هينجيك
أحمد: بردو هختار الخير
الشخص: خلينا نشوف
وظهر تعبان صغير قرب من اللبسين ال مع الشخص راح عند الابيض وبلعه كله واول ما راح للاسود التعبان اتحرق
الشخص: ها هتختار اي
احمد بكل ثقه: الأبيض
هنا احمد لقي نفسه لبس اللبس الابيض وظهر تعبان كتير بيهجم عليه واحمد فضل يجري ومش لاقي حته يستخبي فيها لحد ما وقع والتعبان قرب منه وهو فاتح بؤه وهنا الشخص اتكلم
الشخص: ها فكر كويس في اختيارك لسه مصمم
احمد بتصميم اكتر: مليش بديل غيره هفضل مختار الابيض لون النور ورمز الخير
الشخص: يبقي تتحمل نتيجه اختيارك
وهنا التعبان هجم علي احمد ال كان مبتسم وقبل ما التعبان ياكله لقاه اختفي والشخص قرب منه اوي
الشخص: المره دي فضلت مصمم علي اختيارك رغم ال شوفته بس هتفضل كده ولا لا بكره هنعرف واختفي واحمد بداء يصحي من نومه وكان عرقان وبينهج اوي ومكنش قادر
احمد بخنقه: ياتري اخرتها اي مع الحلم ده
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
( ويمر الوقت وتعدي السنه الاعداي في هندسه وهي جواها كتير وكتير من مشاعر بتتولد ومشاعر بتوصل لمكانها الصحيح وقلوب متعزبه وناس بتراقب وناس خايفه تتكلم وناس مظلومه بس مش قادره تتكلم لكن احمد قرر يتكلم ويعبر عن ال فقلبه)
////////////////////////////////////////////////////////////////////
في الكليه
وبعد ظهور النتيجه كان الكل متجمعين وأحمد كان واقف ف مكان لوحده ولقي انجي جياله...
انجي: اي يا احمد الجماعه قالولي انك عايزني
احمد بتوتر: احم كنت عايز اقولك على حاجه
انجي باستغراب: خير ف أي
احمد بتوتر: بصي يا انجي أنا مليش ف اللف والدوران بصراحه كده أنا بحبك ومش عارف ازاي بس عارف امتا من اول ما عيني شافتك وأنا حبيتك حاولت اخبي واداري بس مقدرتش حبك جوايا اقوا مني أنا عارف انك ممكن متوافقيش علشان أنا طيب وف حالي او زي ما الناس بتقول عليا اني هالفوت بس و**** أنا بحبك واول مره اقولها في حياتي لحد
( هنا انجي كانت بتسمعه وفضلت ساكته وطال سكوتها)
احمد ببتسامه حزينه: أنا اسف لو كنت اتعديت حدودي معاكي ف الكلام بعد ازنك وجه يمشي لكن انجي مسكته
انجي بحب: رايح فين ده أنا مصدقت انك اتكلمت اخيرا
احمد باستغراب: يعني أي
انجي بحب: يعني بحبك من اول يوم كنت بتغني فيه في الكليه كنت حاسه وقتها ان كلامك ده ليا وكنت بسمعه بقلبي
احمد بحب: بس أنا فعلا كنت بقوله ليكي انتي وهفضل اقولهولك لحد ما نتجوز وهفضل اقول بردو
انجي بكسوف: بس بردو لسه بدري ع جوازنا
احمد: بس أنا هخليه بدري في فكره ف دماغي هتسهل الدنيا
انجي: بجد هي أي
احمد: تعالي نروح للشباب وهقولك
( نروح للباقين كان حسام و داليا ومعاهم ياسمين ولقو شهاب داخل عليهم مره واحده بلبس الكليه ومعاه ورد)
ياسمين بابتسامه: كان في حد بيقول انه مش نازل اجازه
شهاب بيديلها الورد: ده الحد بقا انما حبيبك يجيلك ف أي وقت
حسام: سهلو ياعم ايوا يابا
داليا بتريقه: اتوكس طب قول زيه الأول
شهاب: تستاهل يا حيوان امال احمد فين
( هنا بيجي احمد هو وانجي وكان فرحان انه لقي اخوه)
احمد بيحضن شهاب: وحشتني يا شهاب
شهاب بيبادله الحضن: وانت اكتر يا حبيبي
احمد: كويس انك هنا علشان عايزكم ف موضوع
الكل: خير في اي
احمد: دلوقت كل واحد مننا عايز الوقت يعدي علشان يكون مع اللي بيحبه بس ما تنسوش ان احنا قدامنا اربع سنين في الكليه فانا فكرت في حاجه اننا نكمل دراسه بنظام الساعات وبكده هنقدر ان احنا بدل ما يكون قدامنا اربع سنين هنقدر نخلص في سنتين او اقل قولتو أي
( طبعا هنا الكل كان بيفكر وكل واحد بيبص للي بيحبه)
شهاب: على فكره حل كويس جدا وخصوصا ان كمان جاء لي زي فتره تدريب هيبقى فيها تقيم عالي وهتبقى دوره هناخذها بره مصر وعلى حسب تقييمنا فيها هيقلل مده دراستنا
احمد ببتسامه: كويس جدا ها قولتو أي
الكل: موافقين
احمد: كويس جدا أنا حاليا هطلع لدكتوره سلمي اشوف اي ال المفروض نعمله علشان نقدر نعمل كده وكمان هشوف الموضوع ده هيتم ف كل الاقسام ولا لا وخصوصاً اننا عملي مش نظري هروح واجيلكم...................
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مكتب الدكتوره سلمي
كانت قاعده وقدامها طالبه بتتكلم معاها وبتطلب منها حاجه
سلمي: ده كلام كويس وخصوصا ان حاليا في شركات في كافه تخصصات الاقسام هنا تقدري تعملي العملي فيهم او لو في مؤسسه معين انتي بتشتغلي فيها تقدر تقيمك وبنعملك اختبار
( وقبل ما البنت ترد الباب يخبط ويدخل احمد)
سلمي: اهلا بالاول ع الدفعه تعالي يا أحمد
احمد بابتسامه: شكرا لحضرتك اسف لو ازعجتك
سلمي: لا أبدا خير اتفضل
احمد: كنت حابب استفسر من حضرتك النظام الدراسه بالساعات وهل ينفع في كل الاقسام او بالمعنى اصح هينفع في قسم ميكانيكا وقسم الهندسه المعماريه
سلمي: وليه السؤال
أحمد: بصراحه يا دكتور كنت أنا ومجموعه معايا عوزين نعمله وكمان هنحتاج مساعده من حضرتك لان في 3 هيدخلو معماري وانا و ابن خالي هنكون ميكانيكا
سلمي بابتسامه: بس انتو هتكونو 3 ميكانيكا
احمد باستغراب: ازاي مش فاهم
سلمي: احب اقدملك بشمهندسه يسرا زميلتكم ف الدفعه بس هي اماراتيه وكانت بتطلب نفس طلبك من شويه واتمني انك تضمها ليك انت وباقي المجموعه
احمد بابتسامه: طبعا في اي وقت
يسرا ( يسرا بنت اماراتيه بتدرس ف مصر اهلها اغنيه اوي بس هي بتحب العربيات جدا وحبت تتعلم كل حاجه عنها نسخه من يسرا محنوش في كليب بفكر فيك اصلها كانت كراش 😂)
يسرا: شكرا جدا ليك وانا كنت بشوف معاملتك مع الكل وانك دايما بتساعدهم
احمد: العفو بس حضرتك بتتكلمي مصري كويس جدا
سلمي : تعالو بقا افهمك هتعملو اي وأنا هخلصلكم الإجراءات
وقعدت تشرحلهم وتفهمهم كل حاجه وبعدين احمد خد يسرا معاه علشان يعرفها علي باقي المجموعه وبعد ما خرجو سلمي طلعت تليفونها وبداءت تكلم حد فيه
سلمي بضحك: الظاهر كده ان احداثك جزء منها بيتكرر...........
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
( نرجع تاني عن باقي الشله وكان معاهم عتريس)
ويدخل احمد عليهم ومعاه يسرا والكل كان متفاجيئ بيها
عتريس بضحك: اي ياسطا انت بتعرف نسوان من ورايا
احمد بضحك: بس يا جزمه
داليا: ازيك يا يسرا
يسرا: كويسه وانتي
احمد: كويس انكم عارفين بعض دلوقتي أنا روحت لدكتوره سلمي وحكلهم ال حصل كله
انجي: بس ليه اخترتي ميكانيكا يا يسرا
يسرا: بصراحه بحب العربيات جدا وحبيت ادرسها
ياسمين: طلام بقيتي معانا ف الشله يعني خلاص بقيتي واحده مننا وأنا بعزمك علي فرح مامتي
يسرا بفرحه: مبروك يا ياسمين وأنا هاجي مع الباقيين
احمد: كلنا هنكون هناك لانها هتتجوز عمي وبكره كلنا هنكون موجودين ويلا بينا بقا علشان ورايا شغل وبص لانجي وكمل
اصل النهارده نفسي اتفتحت ع الدنيا كلها..................
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر حسن الجمال
كان معمول نور في جنينه القصر ال صمم حسين ان الحفله تكون فيه علشان يخلي أحمد يدخل القصر وجه رجب وحسام وعتريس وامه وناس كتير من الحته وكمان داليا وبعد شويه جيت انجي وابوها وجزء كبير من رجال الاعمال وكان من ضمنهم خيرت البسيوني ابو تامر وكانت ياسمين واقفه مع شهاب وحسين وحسن ال كان بيستقبل المدعوين وكله واقف في انتظار العروسه ال صممت تدخل في ايد احمد وفعلا ثواني وظهر احمد وهو في ايده احلام ال كانت جميله واحمد برغم جسمه الرفيع وملامحه البهتانه ال بتدراي وسامته بس كان شيك جدا و وسيم جدا وبداء يكلم احلام
احمد بابتسامه: نفسي اعرف ليه حضرتك صممتي ادخلك أنا
احلام بضحك: انت لسه بتتكسف يا واد ده أنا لوما
احمد بطيبه: وأنا عمري ما أتأخر عليكي و وصلو عند حسين
احمد بضحك: أنا هسلمك البنت يا حسين حافظ عليها
حسين بحب: جوه قلبي وامشي يا حيوان
( هنا احمد فضل يضحك وجيت عينه ف عين ابوه )
احمد وعينه ف الأرض: ازيك يا بابا اخبار حضرتك اي
حسن بفتور: كويس يلا يا حسين المازون مستعجل
احلام بسرعه: لحظه يا مستر حسن
حسن بابتسامه: مليون مره قولتلك أنا حسن وبس ولا نسيتي
احلام: معلشي أنا ليا طلب طلبته من حسين
حسن: اي هو
احلام بتوتر: عايزه أحمد يكون وكيلي
طبعا هنا كل ال واقفين كانو مصدومين ومستغربين من الطلب)
احمد بسرعه: مش هينفع يا لوما
احلام: ليه بس
احمد بيبص لابوه: مينفعش وكبيرنا موجود وسابهم وراح وقف لوحده في جنب ( وهنا حسن ال كان مبسوط من رده فعل ابنه قعد وحط ايده في ايد اخوه وكتبو الكتاب وفجاءه ظهر شهاب وهو ماسك المايك والكل ركز معاه)
شهاب: احم احم بعد ازنكم يا جماعه ركزو معايا شويه الأول مبروك يا سحس مبروك يا لوما بالمناسبة دي أنا حابب اطلب طلب قدامك كلكم من سحس ولوما وبعد ازنك يا ابو علي أنا قررت النهارده ( وبداء يمشي لحد ما وقف قدام ياسمين ومسك ايديها) اطلب ايد الانسانه ال خطفت قلبي تقبلي تشاركيني حياتي الجايه بحلوها ومرها
ياسمين بكسوف: موافقه
( هنا الكل سقفله وباركله واحمد حضنه وراح لانجي)
احمد بحب: اي الجمال ده خطفتيني
انجي بحب: وانت كمان كنت مخبي الشياكه دي فين والكلام الحلو ده
احمد بحب وصدق في كلامه: كله كان جوايا ومكنتش اصدق انه هيظهر لحد ما قلبي حبك وأنا بقيت زيه بحبك
( وهنا تيجي يسرا وتسلم علي كل الموجودين وتروح لأحمد)
يسرا: مبروك يا احمد وعقبالك ازيك يا انجي عقبالك
احمد: يبارك فيكي وعقبالك
انجي بتسلم عليها وتحضنها: عقبالك انتي كمان اتاخرتي ليه
يسرا: سوري كنت ف مشوار
(يسرا وانجي كانو بينافسو بعض ف الجمال وكانوا ملفتين اوي)
والكل بيتكلم وفرحان والكل بيبارك فجاءه الانظار كلها تتجه نحيه ست ومعاه شاب وبنت وهنا حسين يلاحظهم ويقف مره واحده يبص عليهم لحد ما الست اتكلمت اخيرا.......
سهام: اي يا حسين مش هترحب بينا انت وحسن
( سهام النزاري طليقه حسين وام اولاده ست غنيه اوي ومن عيله كبيره وعايشه ف اوربا وشبه Summer Brielle )
ونلاقي بنت كده كيرفي فشخ بتجري علي حسين وبتحضنه
سيرين: وحشتني اوي يا بابا
( سيرين بنت حسين بنت زي القمر من سن أحمد وتبع امها بس اوعا وشك بقا شبه jessithic بنفس كل حاجه)
حسين طبعا كان مصدوم من مجيتهم المفاجاءه دي
حسين: وانتي كمان ياروح بابا
سيرين: هو كان في فرح هنا ولا اي
حسين بضحك: اه فرحي ( يجي هنا شاب ويحضن حسين)
محمد: مبروك يا سحس عشت وشوفتك عريس
( محمد ابن حسين ملوش علاقه بتحكم امه وعكسها ديما من سن شهاب شاب وسيم ومعضل وطويل)
( علشان تفهم علاقه سهام و ولادها ال هي متقسمه حزبين حزب فيه سهام وسيرين وحزب فيه محمد لوحدهم)
حسين: مش هتكلم علشان انت واحشني بس
سهام: وياتري مين العروسه
احلام بضحك: أنا ياسهام ولا نستيني
سهام بتقرب منها وبتحضنها: مقدرش انساكي يا احلام مبروك ( وقالت بصوت واطي) خطفتيه يا بنت الخدامين
احلام بصوت واطي: هو ليا من قبلك يابنت النزاري
(وهنا خلصت الحفله وكله دخل القصر والكل كان متجمع واحمد كان معاه رهف ال اصر انه يوصلها وخصوصا ان عربيتها عطلت وجيت ب اوبر)
احمد بكسوف: شهاب ممكن عربيتك اوصل زميلتي
شهاب بحب لاخوه: العربيه وصاحب العربيه كمان وخليها معاك أنا هجيلك اخدها منك
سيرين بسرعه: هترجع تاني يا احمد
احمد: لا هروح البيت القديم أنا عايش هناك
محمد: هجيلك بكره مع شهاب
احمد: هستناك ومشي ومعاه يسرا ( وبعدها الكل بص لبعضه)
سيرين: وانت يابابا هتمشي
حسين: يومين وهكون معاكم يا حبيبتي
سهام بتريقه: سبيه اصله عريس
حسين بيقوم: اه عريس والنهارده دوخلتي سلام وسابهم ومشي
حسن: شهاب خد ولاد عمك وطلعهم اواضهم فوق
شهاب: حاضر يا بابا ( وخدهم وطلع وبعدها حسن بص لسهام)
حسن بهدوء: خير يا سهام اي جابك تاني
سهام ببرود: والمفروض اني مجيش مع ولادي
حسن بضحك: ده لو كان السبب الحقيقي هما
سهام: تقصد اي
حسن بيقوم: انتي فاهمه كويس ومرحب بيكي هنا ضيفه لكن لو فكرتي تعيدي القديم انتي عارفه مصيرك كويس هيبقي اي يا بنت النزاريه ( وسابهم ومشي دخل مكتبه وبعدها هي قالت)
سهام لنفسها: شكل المهمه هتكون صعبه عليا اوي............
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في عربيه شهاب
كانت يسرا مع احمد وكانت عماله تبصله وكانها بتحفر تفاصيله بعينها واحمد كان ملاحظ كده بس بسبب طبيعته فضل ساكت
يسرا: مكنش ليه لزوم تتعب نفسك
احمد: مينفعش طبعا انت كنتي ضيفتي
يسرا بضحك: بس انت مكنتش مركز غير مع انجي
احمد بابتسامه: مقدرش مركزش معاها
يسرا: بتحبها
احمد بحب: اوي وهي زي بردو
يسرا بخنقه بسيطه: **** يخليكم لبعض ( وساد الصمت بينهم خالص لحد ما احمد وصلها تحت بيتها ومشي)
يسرا لنفسها: يابخت انجي بيك بس شكلك خطفتني يا مصري....
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مبني جديد في قصر الجمال
نلاقي حسين داخل المكان ال فيها احلام ال كانت متوتره
حسين بحب: مبروك يا حبيبتي
احلام بكسوف: يبارك فيك يا حبيبي
حسين مسك ايديها: متعرفيش أنا كنت مستني اللحظه دي بقالي اد أي من زمان وأنا نفسي اقضي عمري كله جنبك بس اتجبرت ع اختيار زمان والنهارده الاختيار ده رجع يخنقني تاني
احلام مسكت ف ايده: وأنا جنبك ومعاك ومش هسيبك ابدا وهنعدي اي حاجه سوا يا حبيبي
حسين بيبصلها بغمزه: طب اي
احلام بضحك: اي يا سحس
حسين بوش حمدي الوزير: مش هنرفع السقف بقا
احلام بتقوم تمشي وبتضحك: ارفع براحتك حد حاشك وبتجري
( يابخت حسين افتكرو وصف احلام وتخيلو 😂😂)
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مقر جماعة المتضررين
( وعلشان متوهش مني دي جماعه اتكونت من كل ال اتضرو من جماعه الحشاشين ونسل الجماعه دي مستمر لحد النهارده زيهم زي الحشاشين بس محدش قادر يثبت يا صديقي)
كلهم متجمعين وكان لكل دوله كبير للجماعه ال فيها وبداؤ اجتماعهم وسط منواشات كتير لحد ما كبير الجماعه بداء يتكلم
القائد: بالرغم من تعاملنا مع الاغاخانيه بس لازم نمنعهم انهم ييعدو بعث جماعه الحشاشين تاني وهنا لازم نهدم خططهم وخصوصا ان الكل تقرييا عارف هما عاوزين مين ومن هنا يجي دور القائد الراوي ( ايوا هو منصور الراوي ابو انجي)
منصور: أنا ف خدمه جنابك متقلقش كله تحت السيطرة
( واستمر اجتماعهم وبداؤ يجهزو لمنع الحشاشين من العوده)
وبعد الاجتماع واقف الراوي مع البسيوني ابو تامر مهو معاهم
خيرت: وبعدين هنعمل اي دلوقتي
منصور: ولا حاجه هنستني الاوامر
خيرت: بس في مشكله دلوقتي
منصور باستغراب: وال هي أي
خيرت: انجي بنتك باين انها مياله لابن الجمال وانت عارف ده يبقي مين ومينفعش وخصوصا ان ده الولد المنتظر
منصور بضحك: متقلقش لو ع الجمال رامي الولد ده من بدري وعايش مع خاله وبردو متقلقش من خاله لانه باعده عن اي حاجه ولو عي بنتي هتبقي لابنك متقلقش اما بقا المنتظر ده او زي ما بيسموه الباعث كسرته هتكون علي ايدي.............
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مقر الاغاخانيه
وكان عندهم احتفال ديني ( لسه حاصل قريب) بس طبعا كانوا بيحتفلو بطريقه سريه مش معلنه زي الباقيين ونلاقي الاغا قاعد في مكتب ومعاه نظام وكاظم و الخادم
نظام: هتفضل مستنين كتير جنابك من غير اي تحرك
الأغا: لازم نتعامل بحرص اكبر
نظام باستغراب: ازاي ودلوقتي بقاله سنه بيتحرك عادي
الاغا بابتسامه: بس تحت عنينا ودي مهماتكم ولا اي
كاظم: جنابك هو مبيغبش عن عنينا لحظه و ده ساعدنا اننا نتدخل وقت ما حاول ابن البسيوني يهاجمو بس هل جنابك تدخل ابن البسيوني ليه علاقه بمعرفه المتضررين
الاغا بهدوء: هما عارفين بيه اكيد بس ميعرفوش احنا وصلنا معاه لايه وده ف صالحنا ال هيخلينا سابقين بخطوه ونتحرك براحتنا وننفذ ال احنا عاوزين
نظام بهدوء: بس جنابك دلوقتي في علاقه بين احمد وانجي بنت منصور الراوي و ده هيسببلنا مشكله
الاغا بضحك: تبقي غلطان يا نظام لو شوفت الموضوع ده مشكله لينا ده هيبقي مكسب كبير لينا من كل النواحي
نظام: ازاي ودي بنت كبير المتضررين
الاغا: خلي منصور دلوقتي وافق ع جوازهم ده لو حصل كده احنا كسبنا صلح معاهم ولو موفقش وقتها مش هيبقي رفض عادي منصور هيرفض بالطريقه ال تكسره حرفيا وده هيبقي وقتنا ال ندخل فيه علشان نطبطب ع ابننا بس الصبر
كاظم بزهق: لحد امتا أنا اصلا مش مقتنع بيه
الاغا بغموض: كله في وقته هيبان ومتنساش كلام المصريين ال قالو اتقل تتكيف.................................
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في المقابر
وخصوصا عند قبر ام احمد نلاقي حارس واقف وعمال يبص للقبر وجنبه صندوق كبير ونظره بيتنقل من الصندوق للقبر وكان الصندوق ده حمل كبير عليه.......
حارس لنفسه: شكل العد التنازلي بداء يا غاليه وعهد عليا اوافي امانتك لو اخر لحظه في عمري بس الاهم اوفي الامانه والعهد وافهم ابن الغالييين واختفي...................
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
عدا اسبوع كانت الاحداث فيه عاديه بس الحدث الرئيسي هو قرب احمد وانجي اوي من بعض والايام الورديه ال كانو بيعيشوها بكل حب وحبهم بيزيد كل يوم عن اليوم ال قبله
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في شقه احمد
بعد ما عدا الاسبوع وكان فيهم الحلم بيتكرر كل يوم وفجاءه صحي من النوم علي خبط الباب وقام فتح ملقاش حد بس لقا ظرف ع الأرض خده ودخل الشقه وفتحه ولقي جواب مكتوب
فيه: خليك علي اختيارك مهما لون الدنيا حواليك اتغير ومهما قابلت اثبت علي بياضك وطيبتك وحافظ علي الخير ال جواك واصبر على معادك كله بيكون ف وقته وتدابير الخالق احسن من اي حاجه انت متعرفنيش بس هيجي وقت ونتقابل وعايزك تعرف انك ف اي وقت هتحتاجني هتلاقيني جنبك وخلي بالك أن الورقه ال في ايدك هتتحرق دلوقتي سلام يا ابن الغاليين وخلي بالك من نفسك صديقك الذئب 🐺.........يتبع
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
الحياه ملهاش غير لونين ابيض واسود وقت ما تبقي سودا افتكر الابيض علشان تقدر تكمل و وقت ما تبقي بيضا فكر ف الاسود علشان تتعامل بحرص وتعرف انها مش دايمه وتعمل للجاي احمد دلوقتي بيعيش الحب مع انجي وحس ان الدنيا كلها بقت وردي حواليه بس ياتري اللون ده هيدوم ولا اي ال هيحصل والاهم هنا ليه الذئب بيساعده واي ال هيحصله كل ده واكتر هنعرفو في الاجزاء الجايه كنتم مع الهالفوت الجزء الرابع من السلسله الأولي اتمني تعجبكم انجوووووووي 😍
حابب اقول كلمتين الأول اعتزار ع التاخير ال مكنش بأيدي لاني كنت ف المستشفي بعمل فحوصات وكمان تعبان
ثاني حاجه أنا فعلا كنت هوقف كتابه خالص بس رجعت تاني علشان احاول اخرج ال جوايا وأنا بكتب لأني مبعرفش احكي لحد واتمني انكم تقدرو ده وتستحملوني أنا مش بجبر حد ولا مطلوب مني اوضح لحد انا حبيت بس انقلكم الصوره لأننا هنا كلنا بنتعامل بطبيعتنا بعيد عن اي قيود وفي الآخر اتمني الجزء يعجبكم اخوكم الذئب 🐺....
أنا جيت يا ساده ذئب السعاده 🐺


الجزء الخامس...

//////////////////////////////////////////
على عكس ما البعض بيعتقدوا، الإنسان مش محتاج سنين عشان يتغير، ممكن ليلة واحدة دوقت فيها طعم كسرة النفس، ليلة واحدة قضيتها لوحدك تستوعب مرارة الخذلان اللي اتغدرت بيه، كفيلة تغيَّرك وتقسّيك حتى على روحك.. تجربة صادمة في شخص كنت مآمنله، تقدر تخليك تشوف الدُنيا بشكل مختلف تمامًا.. ممكن نكبر ونتغير في يوم أو كام ليلة، بنكبر لما بندرك بالتجربة إنك ممكن تقدم أجمل ما عندك، وتتوجع عادي، وإن الحياة أحيانًا بتوريك غصب عنك إنها مش بالبساطة ولا العدالة اللي كُنت متخيلها.
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
بعد يومين ف بيت أحمد
لقي الباب بيخبط ولقي شهاب ومحمد وسيرين واتفاجئ بيه
احمد بترحيب: اهلا اتفضلو ادخلو نورتوني
محمد: بنورك يا حماده شقتك حلوه
سيرين بقرف: بقي تسيب القصر وتيجي تعيش هنا ف المكان ده
شهاب: وماله المكان يا سيرين هانم
سيرين بقرف: عامل زي الاسطبل والمنطقه كمان وحشه (وكملت بخبث) ولا زي ما بيقولو عمي طردك وخلاك تعيش هنا
محمد بغضب: انتي بتقولي اي يا زفته اسكتي
احمد بهدوء: سيبها يا محمد لا يا سيرين عمك مش طردني أنا ال طلبت اعيش هنا في شقه امي **** يرحمها بعد وفاتها وكمان علشان طول عمري بحب العربيات قررت اتعلم الميكانيكا وكان لازم اكون هنا جنب خالو رجب علشان اتعلم والصراحه بابا كان معترض واتحايل عليا كتير ارجع وقدامك شهاب تقدري تسأليه اهو ولا أنا غلطان يا شهاب
( شهاب طبعا كان بيسمع الكلام وهو واقف مصدوم من اخوه)
شهاب بلغبطه: طبعا ده ال حصل يا سرين
احمد بضحك: وع فكره يا شهاب العربيه كان فيها شغل عملته
محمد: المهم يا معلم أنا جايلك ف موضوع عايزك فيه
احمد: عنيا طبعا اتفضل
محمد بجديه: دلوقتي أنا عرفت من شهاب انك هتعمل نظام دمج السنه الدراسيه وانت عارف اننا هنستمر هنا ف مصر فماما نقلت اورقنا هنا الجامعه الامريكيه وسألت ع النظام فيها وعرفت انه متاح فيها نظام الدمج وأنا هندسه زيك فبستازنك انك تبقي تساعدني في المزاكره وخصوصا اني نفس تخصصك
احمد بحب: بس كده عنيا ليك وانتي ياسرين محتاجه حاجه
سيرين بدلع: بصراحه يا حماده هحتاج مساعدتك الرياضه لأني في تجاره وهتخصص اداره اعمال وعرفت انك شاطر فيها
شهاب بضحك: ولا المهم ياسمين تزاكرلها زي ما هتزاكر للمزه
سيرين باستغراب: هو انت مرتبط يا أحمد
أحمد: لسه ف البدايه ( وفضل يتكلم هو و الشباب و سيرين دخلت البلكونه علشان تتكلم ف الفون) وطلعت الفون ونقلت كل حاجه حصلت لامها وبعدين قالت بغموض
سيرين بغموض وشر: هخدك يا احمد مهما حصل وهنرجع امجاد جدودنا من تاني وهبقي الملكه...............
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مكان عام
نلاقي سهام قاعده ويدخل عليها حسين بملامحه مليانه ضيق
حسين: خير يا سهام
سهام بهدوء: اعتقد انك ال طلبت تقابلني
حسين بضحك: ما أنا بقولك خير جايه ليه
سهام بخبث: ياااه ضحكتك وحشتني اوي
حسين بهدوء: مش هينفع معايا
سهام بستغراب: هو أي
حسين: اسلوبك وياريت تقولي جايه ليه
سهام بغموض: مش ناوي ترجعلنا تاني
حسين: كان في وخلص ولو ده ال جايبك يبقي ترجعي احسن
سهام: بس مش ده السبب ال جابني
حسين: امال أي
سهام بهدوء: جايه علشان ابن الغاليين الباعث
حسين: انسيه مش شبهكم
سهام: ده اكتر واحد شبهنا وعلشان كده حسن طرده
حسين بانفعال: حسن مطردوش أحمد ال كان متعلق بامه وقرر يعيش ف الشقه القديمه وحسن سابه براحته
سهام: يمكن كلامك يكون صح بس هيفضل هو هدفنا و باعثنا والأهم هو ابن الغاليين
حسين بيقوم: فكرو تقربو منه وأنا مستنيكم يا بنت النزاري
وسبها ومشي وبعدها فضلت سهام تبص عليه وتضحك وفجأة
سهام بشر: هاخده منكم وهجوزه بنتي و وقتها هخليكم تحصلو امه الغاليه............................
//////////////////////////////////////////////////////////////////
في الكليه
متجمع الشباب كلهم وفجاءه يدخل عليهم شاب من دفعتهم
الشاب: السلام عليكم
الكل وعليكم السلام
الشاب: أنا شريف الفارسي زميلكم وكنت حابب انضم معاكم في نظام الدمج وكلمت دكتوره سلمي وقالت اجي لاحمد حسن لأني تخصص ميكانيكا
( شريف الفارسي ابن صادق الفارسي من اغني رجال الاعمال ف الوطن العربي بس شخص محترم جدا وابن اصول وشريف زيه شاب محترم جسمه رياضي وطويل وعيونه بني)
احمد بابتسامه: طبعا يشرفنا وجودك واحنا دلوقتي متجمعين علشان نبلغ الدكتوره بالاماكن ال هنعمل فيها العملي بتاعنا علشان الكليه تتابع تقيمتنا فيها وناخد عليها دراجات العملي
شريف: الشرف ليا أنا وعموما أنا جبت موافقت والدي أن العملي بتاعي وتدريبي يكون عنده ف مصانعه
حسام بضحك: نفس ال أنا عملته أنا وأحمد
شريف: هتتدربو فين
احمد: في الورشه بتاعت خالي هي زي مركز صيانه صغير بس بسجل تجاري وضريبي يعني هتبقي معتمده مش عارف بقا الباقي هيتدرب فين
انجي: شركات بابا
يسرا: ممكن في مراكز الصيانه بتاعت بابا ( ابوها زهير الكعبي نسيب العيله الحاكمه في الإمارات وحدث بقا ولا حرج)
احمد: وانتي يا داليا انتي وياسمين
داليا وياسمين بتوتر: في شركات الجمال
أحمد بابتسامه: ومالكم متوترين ليه كده
ياسمين بتوتر: لا لا أبدا مفيش
احمد: طب يلا نطلع للدكتوره سلمي علشان بعد كده رايح مشوار وبص لانجي........
//////////////////////////////////////////////////////////////////
في مكتب سلمي التركي
كانت سلمي قاعده في مكتبها ودخل عليها الشباب كلهم
سلمي: اهلا بيكم
الكل: وبحضرتك
سلمي: ها طمنوني جهزتم نفسكم
هنا الكل بداء يقولها علي هيحصل وكله قدم اوراقه
سلمي: كل ده كويس بس في مشكله بالنسبه ل احمد وحسام
أحمد بقلق: خير يا دكتور
سلمي: دلوقتي أنا جالي ورق من شركه A.C انهم سجلوك انت وحسام علشان تدريبكم يكون هناك ولما سألت ليه قالو بسبب تفوقكم وانكم اول اتنين ع الدفعه ودلوقتي لازم تحددو انتم عايزين أي بالظبط الورشه ولا الشركه
حسام: الشركه طبعا
أحمد: حضرتك شايفه اي
سلمي: أنا من رأي حسام وهيفيدكم جدا
أحمد: تمام يا دكتور
وخرج الشباب من عندها واول ما بقت لوحدها كلمت حد
سلمي: اللعب بداء والجماعه اتحركت خطوه حلوه
الشخص: سبيهم هما هيزرعو ال هيحصدهم كلهم.............
//////////////////////////////////////////////////////////////////
في الحته
وخصوصا في مكتب الورشه قاعد رجب وحسين ونجاه
نجاه: أنا مش مرتاحه لمجيه سهام دي خالص
رجب: ومين سمعك أنا زيك واكتر
حسين بهدوء: بس هي صرحت بسبب ال جيت علشانه
رجب ونجاه: ال هو أي
حسين: احمد او الباعث
رجب ونجاه: نعمممممممم
حسين حكالهم علي كل ال دار بينه وبينها كله
رجب: لازم نتحرك باسرع وقت
نجاه: بس لازم نروح لحارس ال بقاله فتره كبيره مختفي
حسين: نفسي اعرف حارس ده مين وعارف تاريخنا كله إزاي
رجب: حارس ظهر ف اخر ايام اختي قبل ما تموت
نجاه: وبسببه فوقنا من كتير ويكفي انه وسيط بينا وبين الملك
حسين: وعلشان كده الملك سايبنا ومش قادر ينسي اصلنا
رجب: لا يا حسين ده كان طلبنا أننا نفضل ف الضل
( وهنا يدخل عليهم حسام ال استغرب من تجمعهم ده)
حسام: اي ده خالتي نجاه بنفسها وكمان سحس كتير كده
نجاه بضحك: يلا يا بكاش مبتجيش ليه يا واد
حسام: غصب عني احمد دبسنا في محط بس هيريحنا قدام
رجب: بمناسبه المحط بقا عملتو اي النهارده
حسام بيحط رجل ع رجل: هنتدرب ف شركه A.C
( وهنا وقع عليهم الخبر زي الصدمه ال مكنوش متوقعنها)
حسين بقلق بيحاول يداريه: واي ال وصلكم ليها
هنا حسام حكالهم كل ال حصل من اوله لاخره مع صدمتهم
رجب بهدوء: واحمد فين دلوقتي
حسام بضحك: عنده راندفو
رجب: طب يلا اطلع ارتاح انت
حسام: حاضر ( وسابهم ومشي وبعدها بصوا لبعض التلاته)
نجاه بخوف: هنعمل اي دلوقتي لازم نتصرف
رجب: فعلا لازم وخصوصا مع علاقته ببنت الراوي
حسين بيقوم: لازم تصرفنا يكون محسوب كويس
وبيمشي التلاته وبيظهر قدامنا شاشه مقسومه ل3 مشاهد
الاول فيه حسين
التاني فيه رجب
التالت فيه نجاه
والتلاته ف صوت واحد: لازم نصون الامانه ونحمي ابن الغاليين.......
//////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر صادق الفارسي
يدخل شريف القصر يلاقي ابوه مستنيه واول ما بصله
شريف بابتسامه: عين حضرتك فيها ألف سؤال
صادق بضحك: الأول حمدلله بالسلامه
شريف: **** يسلمك يا بابا
صادق بجديه: ها طمني عملت
شريف: قابلته (وبداء يحكيله ال حصل) بس ال مستغربله ليه شركه كبيره زي دي تطلبه وليه حضرتك متجبوش الشركه عندنا
صادق: اصل دي بدايه لعب واضحه اوي هتفهمها بعدين
شريف بجديه: و ليه حضرتك تخليني اقرب منه كده مع انه شخص طيب وف حاله ليه القرب منه اوي كده أنا عارف اننا بنساعد الناس و بنقف جنبهم بس في حاجه تانيه حاسيس انها سبب كبير علشان اقرب منه
صادق بهدوء: هفكرك بحاجه شكلك نسيت اننا ع العهد ومن جنوده وانصاره والكبير امر ولازم نطيعه ومتنساش تدريبك ف الدار وعيشتك هناك لازم تطيع وتنفذ وغير كل ده ام الشاب ده تهم العهد اوي وتهمني أنا شخصيا
شريف: حاضر يا بابا هطيع حاضر
صادق بغموض : هنطيع علشان العهد من نحيه وكمان علشان الغاليه......
//////////////////////////////////////////////////////////////////
في مقر شركه A.C
نلاقي نظام وكاظم قاعدين بيتكلمو في المكتب
كاظم: تفتكر اي ال هيحصل دلوقتي
نظام بهدوء: هيبتدوا يظهرو نوايهم
كاظم باستغراب: مش فاهمك
نظام بابتسامه : شويه وهتشوف بنفسك
( وهنا تدخل السكرتيره تبلغهم ان فيه شخص عايز يقابلهم )
نظام بضحك: خليه يدخل
( وتخرج السكرتيره ويدخل رجب ال كان باين عليه الغضب)
نظام: بنفسك عندي هنا ده شرف كبير اوي ليا
رجب بهدوء: وبعدين
نظام بهدوء: بعدين اي مش فاهمك اكيد هتاخد واجبك كامل
رجب بانفعال: اظن انت فاهم قصدي كويس وبلاش تتذاكي عليا أنا عارفك كويس وانت عارف أنا مين
كاظم بغضب: مهما تكون صوتك ميعلاش علي جناب المعظم
نظام بسرعه: اسكت يا كاظم انت
كاظم بغضب: لا مش هسكت ولازم يعرف مقامه
فجاءه رجب اتحرك وزق كاظم وسحب خنجر من علي مكتب نظام وحطه ع رقبه كاظم وكل ده حصل ف ثواني بسيطه
رجب بهدوء: تحب تعرف أنا مين دلوقتي
نظام بهدوء: ومن امتا بنهاجم بعض
رجب: من وقت ما نويتو ترجعو لعهد الظلام تاني
نظام: ودلوقتي انت عايز أي
رجب وهو ع نفس الوضع: جاي اعرف انت عايز اي من ابن اختي وكمان ابني
نظام وهو بيقعد ع كرسيه: ابدا بحمي ابن الغاليين وبساعده
رجب بضحك: ولا عايز تحمي الباعث ال بتفكرو فيه
نظام بضحك: وليه لا ده ابن الغاليين ابن حفيدالجمال اول من انضمو لسيدي الصباح وابن حفيده ركن الدين خورشاه ال من نسل القاهر يعني بتتوفر فيه تنبؤ سيدي الصباح يعني غالي ابن غالين ولازم يكون الباعث
رجب بهدوء: بس خلي بالك كويس اني موجود وابوه كمان موجود ومش هنسمحلك بكده و وقتها الميثاق هيظهر
نظام بابتسامه: اعتبر ده تهديد
رجب: اعتبره زي ما انت عايز وسابهم ومشي
كاظم: مكنتش اعرف ان رجب قوي كده ابدا
نظام بغموض: سيبك المهم ان ال أنا عايزه هيحصل
//////////////////////////////////////////////////////////////////
قدام الشركه
كان احمد خلص مع انجي وقرر يتمشي وبالصدفه لقي نفسه قدام الشركه وقرر انه يطلعها لكن لقي قدامه خاله مره واحده
احمد باستغراب: بتعمل اي هنا يا خالو
رجب بتوتر: كنت بسال عن تدريبكم انت بقا رايح فين
احمد بعد ملاحظ توتره:كنت بتمشي لقيت نفسي هنا فكنت جاي اشوف الشركه من بره
رجب بخبث: وكنت فين بقا
احمد بكسوف: احم كنت ف مشوار
رجب: وهتروح فين دلوقتي
احمد: هتمشي شويه وبعدين اروح
رجب: ماشي خلي بالك من نفسك كويس........
//////////////////////////////////////////////////////////////////
في بيت بعيد
نلاقي نجاه قاعده مع واحده لابسه **** مش باين منها غير عنيها وبس....
نجاه: وبس هو ده كل ال حصل
الغريبه: وحسين ورجب عملوا اي بعد ما عرفو
نجاه: قالو لازم نتصرف
الغريبه بهدوء: وحسن عرف
نجاه: معرفش الصراحه
الغريبه: المهم انتي دلوقتي تحافظي ع الامانه لوقتها
نجاه: حاضر وانتي هتعملي أي
الغريبه بغموض: لسه دوري مجاش دلوقتي خالص
( وينتهي الحوار بينهم وتخرج نجاه وتتفاجي بحسن قدامها)
حسن: اي ده معقول ام عماد بنفسها
نجاه بتوتر: ازيك يا حسن عامل أي محدش بيشوفك
حسن: في الدنيا يا ام عماد بس مالك كده حسك متغيره
نجاه: ابدا زعلانه شويه بسبب احمد
حسن بقلق: ماله
نجاه تحكيله كل ال حصل في الكليه عند احمد وال عرفته
حسن بغضب: مش هيبطلو لعبهم الوسخ ابدا
نجاه: قرب ابنك منك واحميه
حسن بيلف ضهره ليها: صدقيني ب بعده عني أنا كده بحميه والاهم بنفذ وصيه الغاليه......................
//////////////////////////////////////////////////////////////////
علي النيل
واقف احمد ال سرحان في كل ال بيحصله وبعدين فكر بصوت عالي وكأنه بيكلم نفسه
أحمد بتفكير: اب يبعدني عنه بعد موت امي ويجبرني اني متخانقش مع حد مهما كان وام فضلت توصيني ابقي طيب وماشي جنب الحيط واتحمل كل ده واكبر وادخل الكليه والاحظ اني بقيت بفكر احسن وبعمل كل حاجه بسرعه وحاسيس ان جسمي بيتغير واستمر ف التعليم ويجيلي تدريب ف شركه أنا مكنتش احلم ادخلها والاقي خالي هناك واحب بنت وتحبني مع اني مش عارف حبتني ليه واي ال ممكن يحصل بعدين والدنيا ناويه معايا ع أي تاني
وهنا احمد يسمع صوت ويلف يلاقي العجوز ال شافه هنا
العجوز: هتخبيلك الخير بس تفائل انت يا ابني
احمد بابتسامه: ازيك يا راجل يا طيب كده تمشي فجاءه
العجوز بضحك: ما أنا جيت تاني اهو مالك بقا
احمد بحزن: حاسيس اني تايهه ومتلغبط
العجوز: مش جايز الهدي يجي بعد التوها دي
احمد: ياريت ده يحصل
العجوز: اسمع يا ابني هقولك كلمتين افرح بال ف ايدك واوعا تزعل لو راح وعيش يومك بيومه وسيب بكره لبكره
احمد: واخرتها أي بس انا راضي بأي حاجه بس اعرف اخرتها
العجوز بغموض: خليك فاكر ان اخره الصبر جبر وخليك فاكر ان القطيع يساع كتير بس احذر
احمد باستغراب: من اي
العجوز بغموض: من السهام ومطلقيها وتوابعها واختفي
احمد بخضه: هو أنا خلاص اتجننت ولا أي.........
//////////////////////////////////////////////////////////////////
في بيت حسنه
نلاقيها ف اوضتها علي السرير وعتريس بين رجلها بيلحسلها
حسنه بهيجان: الحس اوي مش قادره
عتريس: كده يا شرموطه وفضل يلحس اوي لحد ما غرقته
حسنه وهي بتشده: قوم خليني ادوقه
عتريس: اهو عندك وريني
حسنه وهي بتمسك زبه: هتشوف ونزلت مص ف زبه ولحس في بيوضه وهو كان ع اخره من مصها ليه وفجاءه
حسنه بهيجان: يلا نكني معتش قادره
(وابتدات المعركه ال انتهت بواحد عالميييييييييييييييييي)
حسنه نايمه ع صدره: كنت عايز أسألك ع لوجي
عتريس بخنقه: معرفش عنها حاجه
حسنه بخبث: ليه دي حبيبه القلب
عتريس بانفعال وهو بيقوم: حسنه قولتلك بلاش السكه دي
حسنه: خلاص يا عم ع فكره أنا خلاص هعمل مشروعي
عتريس باستغراب: مشروع اي
حسنه ب بجاحه: بيت المزاج يا روحي
عتريس وهو ماشي: بشوقك بره عني سلام ومشي
حسنه: كان نفسي اجيب لوجي بس وقتها هخسرك......
( وينزل عتريس من عندها ويقابل لوجي ف وشه)
لوجي بحب: اخيرا شوفتك
عتريس بجمود: خير
لوجي بحزن: بلاش اشوفك يعني
عتريس بتريقه: ما كفايه عليكي تامر ولا بقي كخه دلوقتي
لوجي بوجع: بس انت ال بحبه زي ما بيحبني مش تامر
عتريس رغم فرحه بس كمل بجمود: بس أنا مش هاخدك علشان انتي حبيتي الوساخه وعشتي فيها وسابها ومشي وهي فضلت واقفه مكانها تعيط وكانه قتلها بكلامه
(من بعيد كانت معديه نجاه وشافت وسمعت كل حاجه )
نجاه بحزن: كأن الزمن بيعيد نفسه وهيبقي نصيبك زي ابوك.....
//////////////////////////////////////////////////////////////////

وبداءت الدراسه وكانو كلهم ملتزمين ومجتهدين وقدروا يخلصو سنه اولي ف خلال 5شهور وكان العملي بتاعهم جوه الكليه علشان يحددو هيقدرو هيستمرو ولا لا ومكنوش لسه راحو الشركات علشان يتمرنو فيها وخلال الفتره دي احمد وانجي اتعلقو ببعض اكتر لكن ف نفس الوقت يسرا كانت بتحبه وحبه جواها بيكبر بس مكنتش قادره تتكلم خالص ......
//////////////////////////////////////////////////////////////////
في الورشه
احمد كان فيها وبيشتغل ولقي عمه حسين داخل عليه
احمد: اهلا سحس
حسين: ماشي يا جزمه علشان بس ال جايلك فيه
احمد باستغراب: خير ف أي
حسين: عايزك تيجي معايا الوحده علشان تصلح عربيه دكتور معايا هناك وبالمره تبقي خدمه قصاد الاعفا ال انت عايزها
احمد: بتستغلني صح
حسين بضحك: اه يا عم روميو
احمد بضحك: ماشي يا سحس يلا بينا وخرجو ركبو العربيه
وهما في العربيه فضلو يتكلمو لحد ما مره واحده حسين قال
حسين بخنقه: اوف اي الحر ده الواحد ريقه نشف
احمد: هنعمل اي بس
حسين وهو بيدي احمد عصير: امسك اشرب
احمد بضحك: يدووم يا سحس وشرب العصير
وبعدها بعشر دقايق العصير وقع من ايد احمد ونام مكانه......
//////////////////////////////////////////////////////////////////
في القاعده العسكريه
وخصوصا ف المعمل نلاقي صلاح بيجهز آله زي ال في فيلم كابتن اميركا ونلاقي حسين داخل وهو شايل احمد
صلاح: طمني شرب العصير كله
حسين: تقريبا نصه ونام بعد عشر دقايق
صلاح وهو بيدي احمد حقنه: متقلقش ده بينج علشان نطمن
حسين بخوف: صلاح انت قولتلي ان مفيش خطر عليه
صلاح: متقلقش هو كده مش هيقوم غير بعد 5 ساعات
حسين: وهنعمل اي دلوقتي
صلاح: شيله وحطه جوه الاله دي واربط ايده ورجله ف امكانهم
(وفعلا حسين شاله وحطه جوه الاله وقفلها عليه )
صلاح وهو عند اللاب بتاعه: دلوقتي نبداء الشغل
وشغل الاله وهنا هنشوف مشهد زي فيلم كابتن امريكا مع اختلاف بسيط ان احمد متخدر مش حاسس بحاجه وبدا زي المصل يدخل في كل حته في جسمه حرفيا واستمر دخول المصل ده لمده نص ساعه كامله
صلاح بقلق: في حاجه غلط
حسين بخوف: في اي
صلاح: المفروض بعد تدفق المصل جواه تبداء مؤشرات الجسم تتغير لأنه استجاب للمصل قبل كده لكن دلوقتي مفيش اي تغير والمؤشرات بتقل
حسين بخوف: اي ال بيحصله بالظبط انطق
( ومره واحده يقاطعمهم صوت صدمهم)
احمد بصراخ: ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه
وهنا الاتنين اتصدموا وراحو للاله لقو احمد لسه متخدر
صلاح مخضوض: ازاي ده في أي
حسين برعب ع ابن اخوه: في اي احمد ماله
صلاح بفرحه: المؤشرات بتعلا بطريقه سريعه وفي زياده ف معادلات الذكاء والصحه والقوه والطاقه والكتله العضليه بقت في التحفز للزياده و التضخم
حسين: يعني هيبقي كويس
صلاح بفرحه كبيره: هيبقي كويس وهيبقي خارق حرفيا وهيقوم علشان يخدم بلده ويحميها
حسين بحزن: وتفتكر هيسامحني
صلاح بشفقه عليه: لما يعرف ان كان كل ده علشان مصلحته هيسامحك ويقدر موقفك ويلا بينا نخرجه ونسيبه يرتاح علشان نفوقه ونشوف ال هيحصل..
(وفعلا خرجوه وودوا على سرير في مكتب صلاح وبعدها اداه له حقنه علشان يفوق وبعد نصف ساعه بدا يفوق)
احمد بدوخه: أنا فين واي ال حصل
حسين بقلق بيمثله: اخيرا فوقت ده انت وقعت قلبي
احمد باستغراب: هو اي ال حصل
حسين: اغمي عليك ف العربيه وجبتك هنا ودكتور صلاح لقي عندك هبوط وادالك حقنه وكنت مستنيك تفوق
صلاح: حمد**** بالسلامه يا بطل لازم تهتم بنفسك شويه
احمد بابتسامه: شكرا يا دكتور ع تعبك
حسين: ابقي اشكره بتصليحك للعربيه بعدين ودلوقتي قولي انت كويس حاسيس بحاجه
احمد بسرحان: وانا مغمي عليا شوفت حاجه غريبه اوي
حسين وصلاح بقلق: اي هي
احمد بنفس الرياكشن: كاني كنت جوه مشهد كابتن امريكا بس كنت مكان البطل جوه الجهاز ومره واحده حسيت بوجع جامد وصرخت اوي لدرجه اني سمعت
صرختي وف نفس الوقت سمعت صوتك انت ودكتور صلاح بس استغربت ازاي أنا بحلم وانتم معايا ف نفس الحلم
صلاح بتوتر: يمكن علشان كنا جنبك وبنحاول نفوقك وننده عليك فعلشان كده عقلك استجاب و وصلك صوتنا
احمد: تفتكر يا دكتور
حسين: افتكر انك تقوم يلا علشان اوصلك وترتاح
احمد: حاضر يا سحس (وقام وسلم ع صلاح ومشي مع حسين)
صلاح بعد ما مشيو: شكل قدرك كله مواجع يا ابن الغالييين وعلشان كده لازم الملك بنفسه يعرف..........
( يا دكتره الذئب عارف كل حاجه اسمع مني بس 😂)
//////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر الراوي
تدخل انجي القصر وتلاقي الخادم بيبلغها ان منصور مستنيها في مكتبها علشان عايزها وفعلا تدخل عليه انجي
انجي بضحك: منصور باشا بنفسه عايزني
منصوره بابتسامه: اعدي يا بكاشه عايزك
انجي بهزار: ناويت تتجوز يا منصور صح اعترف
منصور بهدوء: او ان ف عريس متقدملك
انجي بهدوء: حضرتك عارف اني مش بفكر في الموضوع ده
منصور: مش تعرفي العريس مين الأول
انجي: مين
منصور بابتسامه: تامر البسيوني
انجي: لا طبعا ده انسان بايظ مستهتر
منصور: يعني علشان كده مش موافقه عليه
انجي: طبعا يا بابا
منصور بخبث: ولا علشان الهلفوت اقصد احمد الجمال
انجي بتوتر: واي علاقه احمد أحمد يبقي مجرد زميل ف الكليه وصديق مش اكتر
منصور: متاكده
انجي بنفس التوتر: طبعا متاكده
منصور بهدوء: ماشي يا انجي وانا هصدقك وهحترم قرارك تقدري تطلعي ترتاحي دلوقتي ( وبتقوم انجي ويفضل منصور)
منصور بغموض: عايزك تحبيه كمان وتعلقيه بيكي و وقتها هيجي دوري أنا و ساعتها هدمرلهم الحلم.............
//////////////////////////////////////////////////////////////////
بعد مرور شويه وقت ف الكليه
الكل كان متجمع في الكلية ومعاهم شهاب ومحمد من غير أحمد ال كان في الشركه ال بيتضرب فيها لانه ليه ايام وحسام ايام بس حسام كان موجود وكان باين عليه الحزن....
شهاب باستغراب: مالك يا حسام
حسام: مفيش حاجه
داليا: لا يا حسام فيك
يسرا: سبوه يا جماعه جايز مش عايز يتكلم قدامنا
انجي: ممكن يكون كده فعلا
محمد: اتكلم يا زفت مالك
حسام بيبص لشهاب: ناسي بكره أي
شهاب بحزن: للأسف كنت نسيت
ياسمين: وأنا كمان كنت ناسيه بس هنعمل اي
انجي باستغراب: هو ف أي
حسام بحزن: بكره عيد ميلاد أحمد
محمد: هو لسه زي ما هو
شهاب: واكتر كمان
شريف: ياريت تفهمونا يا جماعه في اي
عتريس: اتقل احكيلهم يا شهاب
شهاب بحزن: أنا هحكيلكم بكره عيد ميلاد أحمد بس بعده ذكري وفاه ماما **** يرحمها ومن يوم وفاتها واحمد مش بيحتفل بعيد ميلاده لأن ماما ماتيت وأحمد بين ايديها واليوم ده بيكون اسوء يوم بيعدي عليه بيفضل حابس نفسه ف البيت ولما بيخرج منه بيروح علي المقابر يزور ماما
( طبعا هنا الكل الحزن كان كاسي ملامحهم خالص)
شهاب بيكمل بحزن: ويارتني بكره هكون معاه اليوم كله ده أنا لازم اكون ف المطار الساعه 6 علشان الفرقه بتاعت التدريب لازم تكون بكره باليل ف اسبانيا
يسرا بتفكير: خلاص لقيتها بس ده يعتمد ع انجي
الكل: إزاي
يسرا: هقولكم............
//////////////////////////////////////////////////////////////////
في مصانع شركة A.C
كان احمد بيشتغل والكل كان مبهور بيه وبنشاطه وغير كده الكل حبه بسبب طيبته وطريقه معمالته وف عز شغله جاله حد
شخص: بشمهندس أحمد
أحمد: نعم يا فندم
شخص: ممكن تتفضل معايا
أحمد بقلق: خير يا فندم في حاجه
الشخص بابتسامه: ابدا نائب رئيس مجلس الاداره عايز يشوفك
احمد: حاضر يا فندم ( وراح معاه ودخلو مكتب واتفاجئ جدا)
كاظم بابتسامه: اتفضل يا بشمهندس ( وشار للشخص فمشي)
احمد باستغراب: هو حضرتك
كاظم: لسه فاكرني
أحمد: طبعا وبشكر حضرتك علي انقاذي
كاظم: مفيش بينا شكر وبعدين قولتلك انت ابن الغالييين
احمد باستغراب: غالييين تاني
كاظم: متستغربش كل حاجه هتعرفها ف وقتها
احمد بهدوء: حضرتك كنت عايزني ف أي
كاظم بابتسامه: عايزك تعرف انك هنا صاحب مكان يعني كأن الشركه بتاعتك بالظبط واتعامل براحتك خالص وبعد ما تخلص دراستك مكانك موجود هنا وممكن يكون الكرسي ده ومش عايزك تستغرب كل حاجه هتعرفها ف وقتها يا ابن الغاليين
احمد: ازاي مستغربش
كاظم وهو بيقوم يسلم عليه: كمل تدريبك وكله ف وقته
احمد بيقوم وبيسلم: حاضر يا فندم بعد ازنك وبيمشي
( وبعد ما بيمشي بيخرج من باب جوه المكتب نظام)
نظام: لسه مصمم ع رأيك يا كاظم
كاظم: مش عارف الشاب ده غريب بيقدر يجذبك ليه ف ثانيه
نظام بغموض: وعلشان كده لازم يكون الباعث..........
//////////////////////////////////////////////////////////////////
في مكان ع النيل
نلاقي انجي واقفه بتعيط هي وياسمين واحمد داخل عليهم
احمد بخوف: في اي شهاب ماله
ياسمين بعياط: تعب مره واحده واغمي عليه
أحمد بنفس الخوف: وهو فين دلوقي
انجي بعياط: جوه تعالي ندخله وشديته ودخلو المكان جوه واول ما دخلو النور اتطفي ومره واحده ظهر الكل ومعاهم تورته كبيره عليها صوره احمد وبدؤا يغنولو وبعدين
الكل: كل سنه وانت طيب يا حماده
( طبعا هنا احمد واقف ساكت وملامحمه كلها حزينه)
شهاب قرب منه: انسي يا اخويا وعيش يومك لو بتحبها
احمد اترمي ف حضنه وعيط: مش قادر ولا عارف
الكل ف صوت واحده: علشانها هتقدر واحنا جنبك ومعاك
انجي: يلا يا احمد وحيات مامتك
احمد بيمسح وشه: حاضر يا جماعه ( وهنا بداؤ الاحتفال والكل بداء يغني وادولو الهدايا حتي سيرين جيت وادمتله هديته وكان حاسيس بفرحه بس الحزن جواه لحد ما انجي خدته وراحو وقفو لمكان لوحدهم وقدمتله هديته)
انجي بحب: كل سنه وانت طيب يا حبيبي
أحمد بنفس الشعور: وانتي طيبه يا حبيبتي ( ومسك ايديها) مكنش ليه لزوم هديتك لانك هديتي يا انجي
انجي: غمض عنيك ممكن
احمد بابتسامه: اهو
انجي هنا قربت منه وباسته ف شفايفه بوسه رهيبه اوي
احمد بكسوف: احم وده اي بقا
انجي: باقي الهديه يا روحي بس قولي انت نزلت جيم من ورايا
احمد باستغراب: لا أنا زيك مستغرب ال بيحصل لجسمي
انجي: طب تعالي نرجع علشان نشوف شهاب
( ورجعو للباقي ولقي شهاب بيسلم علي الكل واحمد راحله)
احمد باستغراب: انت رايح فين
شهاب: نسيت اني عندي تدريب بره مصر
احمد: هتسافر دلوقتي
شهاب : اه زمايلي بره
احمد: هاجي اوصلك
شهاب: لا كمل يومك وزمايلي بره (وشده ف حضنه) خلي بالك من نفسك كويس ومن ال حواليك
احمد وهو بيحضنه: حاضر وانت كمان
وبعدها شهاب سلم ع ياسمين وعلي الباقي ومشي............
//////////////////////////////////////////////////////////////////
في شقه احمد
دخل احمد الشقه ومعاه الهدايا بس استغرب علشان شاف هديتيني ملفوفين محطوطين ع التربيزه وراح علشان يفتحهم
الاولي كانت عباره عن صوره مرسومه لأحمد ومعاها جواب
بيقول: كل سنه وانت طيب يا حبيبي اه حبيبي بس مش هقدر اصرح بالجوايا وكمان علشان قلبك مع انجي بس اتمني تسمع الاغنيه ال هتقراء كلامها دلوقتي ( ليه يا قلبي فايزه احمد) احمد سمع الاغنيه وكان مستغرب مين البنت دي لكن قرر انه يستني لحد ما يشوف الهديه الثانيه وراح علشان يفتحها ولقي سيف كأنه جاي من زمن تاني وكان محفور عليه كلام بيقول: (الهلفوت ملك آلموت) وكان معاها ورقه مكتوب فيها : كل سنه وانت طيب اتمني الهديه تعجبك صديقك الذئب 🐺
احمد هنا كان مستغرب اكتر واكتر وفضوله زاد وبداء يكلم نفسه: مين الذئب ده ال ديما يبعتلي شكل الدنيا لسه شيلالي كتير اوي..............
//////////////////////////////////////////////////////////////////
في اسبانيا
تاني يوم كان شهاب وصل وبداء يتحرك مع باقي زمايله لحد ما وصلو زي قلعه خاصه برجاله الشرطه فراح يكلم القائد...
شهاب: بعد ازنك يا فندم هو احنا هنا ليه
القائد: منتظرين قائد التدريب وع فكره هو مصري ياشهاب
شهاب: هنتدرب هنا يافندم
القائد: اه يا شهاب وعايزك تشرفني وترفع راسي
شهاب بابتسامه: تربيت يا قائد
وهنا جه واحد كلم القائد وبعدها القائد بص للفريق واتكلم
القائد: يلا يا رجاله كله يجمع علشان نتحرك ( وهنا الكل اتحرك ودخلو زي ساحه كبيره والقائد راح سلم ع واحد ال بداء يكلم)
نسيم ( نسيم الصفواني كتله عضليه متحركه طويل شعره بني متقدرش تحدد سنه عيونه عسلي ونظرته حاده جدا)
نسيم : اهلا بيكم يا رجاله نورتو اسبانيا أنا اسمي نسيم الصفواني مصري بس مش معني كده اني هكون متساهل معاكم التساهل هيحصل وانت بتادي الدور ال انت جاي علشانه هنا وقتها هتبقي فوق دماغي لكن ال هيتخازل ويقصر ملوش عندي إلا تذكره رجوعه ع مصر وعايزك تعرفو اني زي ما أنا القائد بتاعكم أنا اخ وصديق ليكم ودلوقتي تقدرو تترتاحو ومن بكره لحد 8 شهور هنكون ف تدريب مستمر اتفضلو (الفرقه اتحركت)
نسيم فجاءه: الطالب شهاب الجمال يحضر هنا
شهاب وهو بيجري وبيادي التحيه: تمام يا فندم
نسيم: استرح يا شهاب
شهاب: شكرا يا فندم
نسيم بابتسامه: قولي بقا اخبار حسن وحسين الجمال أي
شهاب: بخير يا قائد
نسيم: والحاج رجب عامل أي
شهاب: بخير يا قائد
نسيم بيحط ايده ع كتفه: عايزك يا شهاب تعتبرين زيهم واي حاجه تحتجها تجيلي ع طول وعايزك ترفع راسهم
شهاب بابتسامه: شكرا جدا يا قائد واوعدك بده
نسيم بغموض: متقولش كده ده انت ابن الغالييين.............
//////////////////////////////////////////////////////////////////
في مقر الاغاخانيه
يدخل الخادم ع الاغا في مكتبه ال اول ما شافه ابتسم
الاغا بابتسامه: سمعني ال عندك
الخادم بينحني: اخبار كويسه فخامتك
الاغا: ال هي أي
الخادم: نظام بيبلغك أن احمد بقي معاهم في الشركه خلاص هو وابن رجب وكمان بياكد ان رجب راحله وهدده بالميثاق
الاغا بابتسامه: عظيم جدا جدا واي تاني
الخادم: سهام اكدت ان الطرد مجرد خدعه مسربه من الجمال وان احمد هو ال سايب البيت بارادته وكمان بتقول ان موضوع حسين مفروغ منه نهائي
الاغا باستفهام: وده ليه
الخادم: سهام بتأكد انه خلاص وخصوصا بعد جوازه من احلام الامين بنت كبير الخدم
الاغا: واي تاني
الخادم: نسيم بيبلغك ان دلوقتي ولاد الغاليين معانا وحاليا الجميع مستني اوامر حضرتك
الاغا بهدوء: بلغهم يستعدو فاضل سنه
الخادم: اوامر جنابك
الاغا بغموض: والاهم دلوقتي الميثاق......
//////////////////////////////////////////////////////////////////
في المقابر
نلاقي احمد واقف قدام قبر ولدته وبيبصله بشوق ولهفه
أحمد: النهارده ذكري وفاتك يا امي متعرفيش انتي وحشتيني اد أي كان نفسي تكوني معايا انبارح شهاب اجبرني احتفل بعيد ميلادي مش هو وبس هو و حبيبتي وزمايلي ما أنا حبيت يا امي ( وكمل بدموع) بس الدنيا وحشه من غيرك اوي وأنا تعبت وبقا بيحصلي كتير وخايف اصدق الفرح الاقي الهم والحزن رجعنلي تاني مع انهم لسه جوايا ومحتاجك اوي
( هنا يجي شخص ويحط ايده ع كتف احمد ويبداء يتكلم)
حارس: عيش حياتك يا احمد
احمد بنفس الدموع: ازاي والوجع جوايا
حارس: بس كله هيعدي زي ال قبله ما عدا ولسه اوانك جاي
احمد: يمكن هو حضرتك تعرفني
حارس بابتسامه: طبعا اعرفك كويس اوي يا ابن الغاليين
احمد بوجع: انت متعرفش حكايتي ايه، متعرفش عمق مشاكلي ومصاعب حياتي كان قد ايه، ولا تعرف كام مره اتأذيت ووقعت وكنت لوحدي، انت متعرفش اي حاجه عني، انت بس عارف اسمي، وحتى دي كمان انت مش عارفها، كلنا بنعاني ومحدش عارف حاجه، كلنا بنخوض صعاب ومشاكل محدش هيحس بيها غيرنا.......................... يتبع.....
//////////////////////////////////////////////////////////////////
ليتني أبكي جبراً .. فقد أرهقني بُكاء التمنّي وده حال كل واحد وجعه اكتر بكتير من فرحه ال يتعد ع الصوابع وأحمد رغم فرحه بالحب وال حواليه بس ال شافه من الوجع كتير ومحدش عارف هيفضل طيب زي ما هو ولا هيتغير الغموض كتير والاساله اكتر واهمها الغامضه والميثاق ياتري هما اي ومين واي ال هيحصل كل ده واكتر هنعرفو في الاجزاء الجايه كنتم مع الهلفوت الجزء الخامس من السلسله الأولي انجوووووووي 😍 واتمني تعجبكم
اولا انا آسف جدا بس كنت بخلص ورق وفحوصات بس الحمد**** **** ستر ومش هعمل العمليه واحب اقولكم
أنا لما بخيب مبغبش اونطه أنا بتكتك وبخطط 😂
أنا جيت يا ساده ذئب السعاده 🐺



الجزء السادس

/////////////////////////////////
من وسط علاقات كتير ، علاقة واحدة منهم اللي هتقسم قلبك نصين ، أو زي ما بيقولوا هتعلم عليك للأبد. من وسط قصص حب هتعيشها على مدار حياتك، شخص واحد منهم هيفضل معلّق معاك ويمكن تفضل تحبه، هو مش مناسب .. وكلنا عارفين انه مش مناسب، وفيه العِبر ..‏بس اداك حاجة كلهم فشلوا يدوهالك ف هتفضل محتفظ بجزء كبير من قلبك ليه هو. شخص واحد من وسط ملايين هيفضل جزء منك، وهتفضل تضعف قدامه وعلشانه، وهيفضل قلبك خاضع ليه مهما عمل وارد تحب غيره، ووارد تتخطى وتكمل حياتك، بس مهما عملت هتفضل متعلق بيه،‏ومهما لفيت وهربت عقلك وقلبك هيرجعوا يفكروك بيه للأسف......
//////////////////////////////////////////////////////////////////
في اسبانيا
كان عدا شهر علي وجود شهاب هناك وفي يوم بالليل بعد ما الكل نام شهاب لقي اللي بيصحي فجاه.......
نسيم بهدوء: قوم يا شهاب
شهاب بخضه: خير يا قائد
نسيم بصوت واطي: اششش وطي صوتك البس وحصلني تحت ف الساحه ومن غير ما حد يحس بيك يلا وسابه ومشي نزل تحت وبعدها بشويه نزل شهاب واول ما نزل نسيم قرب منه
نسيم بهدوء: غمض عينك
شهاب بطاعه عسكريه: حاضر
واول ما شهاب غمض كان نسيم مديله حقنه ف رقبته ال نيمته فورا وقتها نسيم طلع كشاف وقلب بيه نور وظهرت عربيه ونزل منها ناس خدو شهاب وبعدها نسيم ركب ومشوا لبعيد....
//////////////////////////////////////////////////////////////////
في نفس الوقت نروح لشقه بعيده
نلاقي سهام قاعده مع اولادها وباين عليها الغضب الشديد
سهام بغضب: هتفضلو قاعدين كده
محمد بهدوء: وحضرتك المفروض نعمل أي احنا في كليتنا ومهتمين بيها وحتي عايزين نخلصها بسرعه وعملنا الدمج
سهام بانفعال: في الاهم من كل ده وانتو مش حاسين
محمد بنفس الهدوء: وهو اي بقا ال احنا مش حاسين بيه
سهام بانفعال: أحمد ال انتو مش عارفين تقربوه منك وتخلوه زي الخاتم في صباعكم ويعمل ال انتو عاوزينو
محمد: ال احنا عايزينه ولا ال حضرتك عوزاه انتي وال شغاله معاهم انتي والهانم بنتك
سهام بشر: ايوا ال أنا عوزاه ولازم تعملوه
محمد وهو بيقوم: احب اقول لحضرتك أن أحمد مش صغير ومعتقدش انه هيفيدك ولا حتي يفيدهم ده انسان طيب وف حاله وفوق ده كله ابن عمي واخويا ومش هسمح بحاجه تازيه مهما حصل اتمني حضرتك تفهمي ده بعد ازنك ومشي وساب سهام وهي بتغلي من طريقته وانه ديما عكسها هي واخته
سهام بانفعال: عجبك اخوكي وال بيعمله ده
سيرين بلامبلاه: سيبك منه دي طبيعته
سهام: طب وانتي عملتي اي معاه
سيرين: انسي اي حاجه تحصل طول ما انجي موجوده ومش هينفع تبعديها لانهم بيحبو بعض ومتنسيش ابوها
سهام بخبث: يبقي مقدمناش غير حاجه واحده
سيرين: ال هي أي
سهام وهي بتتفحص جسم بنتها: سلاحك وسلاح اي ست سري ومفيش راجل هيقاوم وخصوصا لو كان هلفوت.....
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في شقه احمد
نلاقي احمد نايم في سريره بيتنفض وبيحلم بنفس الحلم بس المره دي لأول مره يكون حاسيس انه بيحلم عكس كل مره
( جوه الحلم)
الشخص: اول مره متكونش قلقان او خايف
احمد: لأني متأكد انه حلم وهيخلص وهصحي منه
الشخص مبتسم لأول مره: كده انت قربت اوي
احمد: من أي
الشخص بيديه ضهره: قريب هتعرف واختفي
( في الوقت ال كان احمد بيحلم فيه دخل شخص عليه لابس اسود في اسود وقرب منه وحط جهاز ع دماغه وبعدين خد بعضه ومشي وكمان أحمد كان ابتدا يفوق من حلمه)
هنا أحمد فاق وقعد يبص حواليه وبعدين فضل يبص لنفسه وشكل جسمه ال بيتغير كل يوم عن اليوم ال قابله لدرجه انه بقا بيلبس هدوم واسعه عليه علشان يداري جسمه ال بيتقسم.
احمد باستغراب لنفسه: أنا حاسيس أن كان في حد بس يا تري مين وبعدين اي ال بيحصلي ده أنا فيا اي جسمي وبداء يشد ويتقسم ولا دماغي ال بقت بتفكر في كذا حاجه وبطريقه سريعه كأن حد حطلي مخ تاني جنب مخي أنا لازم اتصرف ف اقرب وقت واحل ال أنا فيه ده.....
//////////////////////////////////////////////////////////////////
نرجع تاني لإسبانيا
وخصوصاً في حى البيازين نلاقي العربيه الي فيها شهاب ونسيم وقفت قدام بيت قديم ونزل نسيم والرجاله نزلت شهاب ودخلوه جوه وبعد عشر دقايق خرجو وخدو العربيه ومشيو
ندخل جوه البيت ال يبان انه عادي لكن يدخلك ع مكان تاني
نلاقي شهاب نايم علي كنبه من الخشب ومره واحده يبداء يفوق ويفضل ماسك دماغه ويبص حواليه
شهاب بيقوم بدوخه: أنا فين والقائد راح فين وفجاءه يلاقي قدامه باب مفتوح وجاي منه نور فيمشي نحيته واول ما يدخل يتفاجي باللي شايفه ( ركز بقا معايا علشان الوصف ده هنحتاجه قدام ماشي يا مون اميي 😂) شاف قدامه زي ميدان تدريب كبير وكانك في العصور والوسطي وكان فيه ساحات مخصصه لكل انواع الاسلحه والمركبات من اول السيف لحد الطياره وكمان كان في خيل وحواجز غير حلقات مخصصه للجري غير مكيتات الأشخاص للتدريب والاستغرب منه اكتر كانت زي ابراج خشبيه اطوالها مختلفه وعلي بعد مسافات كبيره من بعضها كانها مدينه بس مبنيه من الخشب غير أن لقي مكان مليان مايه وبعمق كبير كانه قطعه من محيط ولقي نسيم واقف
شهاب باستغراب شديد: احنا فين يا قائد
نسيم بهدوء: انت ف ميدان التجهيز
شهاب باستغراب: تجهيز اي وليه مش المفروض احنا ف الأكاديمية علشان التدريب امال المكان ده ليه
نسيم بخبث: اسمعني كويس يا شهاب انت والدك ليه فضل كبير عليا ولازم اردهوله فيك المكان ده أنا ال بتمرن فيه وده ال وصلني لمستوايا ونويت اخليك زي ولا مش عايز
شهاب بفرحه: طبعا عايز يا قائد
نسيم بجديه: بس تستحمل والاهم محدش يعرف نهائي حتي لو كان ابوك نفسه اتفقنا
شهاب: اتفقنا يا قائد
نسيم: دلوقتي شايف ال 7 حلقات ال هناك دول يا شهاب
( 7حلقات كبار زي التراك الصغير كده ف اخر كل حلقه مدخل للبعدها واول ما يخلصو هتلاقي قدمهم برج كبير)
شهاب: مالهم
نسيم: هتلفهم وبعد كده هتتسلق البرج ال قدامك ده وده شغل النهارده وكل يوم باليل هنيجي هنا تمام يلا ابداء
وابتدى شهاب في الجري في اول حلقه وكان رشيق وبعد كده كمل الثانيه بنفس الرشاقه ودخل على الثالثه وفي نصفها ظهر قداموا حاجز مره واحده وهو بيجري فخبط فيه و وقع
نسيم بتحفيز: لازم تكون مركز ومستعد لأي حاجه ابداء من الأول وكل ما تقع هتعيد من الأول يلاااا
وفعلا رجع شهاب بدا من الاول وكان كل ما يعدي حاجز او فخ يظهر جديد ويوقعه ويرجع يبداء من الأول واستمر ع كده لمده 3ساعات لحد ما قدر يعديهم وقعد ع الارض بينهج
شهاب بينهج: كده فاضل البرج ارتاح بس واطلعه
لقي جردل مايه ساقعه بتلج اترمي عليه ومعاه صوت نسيم
نسيم بزعيق: مفيش راحه يلا اتحرك قوم بسرعه
شاب بيقوم وهو مش قادر اصلا يتحرك ومسك الحبل اللي نازل من اول البرج وبدا يطلع واول ما وصل لربع البرج لقى حاجه زي الاوله بتترمي عليه من كذا اتجاه فساب الحبل و وقع
نسيم بيبصله وهو نايم ع الأرض: قولتلك لازم تكون جاهز ديما لأي حاجه وخليك مركز ع هدفك مهما حصل
ورجع شباب تاني يحاول وتكرر موضوع الاولل وكل ما يتفداه يلاقي حاجه غيره مبين سهام خشب ومبين عصيان فيها جلفزات ملاكمه بتضربه ويقه ويقوم لحد ما قدر بعد ساعه ونص انه يطلع البرج وينزله وقتها وقع من كتر التعب
نسيم بهدوء: برافو عليك بس خلي بالك دي البدايه وبس......
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في القاعده العسكريه
وخصوصا في المعمل نلاقي حسين داخل وهو باين عليه الارهاق وكانه كان بيجري بقاله ساعات
حسين بيقعد بتعب: هووووف كان مشوار مهلك
صلاح باستغراب: ليه ده انت راجل صاعقه
حسين بحزن: بس أنا اب وده زي ابني بالظبط
صلاح بتفهم: عارف وعملت اي
حسين بيطلع جهاز يديهوله: امسك عملت زي ما قولتلي
صلاح وهو بايخد الجهاز: حلو اوي استني اشوف الاشارات بتاعته وصلت لفين ( وبداء صلاح يوصل الجهاز باللاب بتاعه ويشوف الاشارات بتاعت مخ احمد واول ما الاشارات بداءت تظهر قدامه فضل يبصلها باستغراب وكانه مش مصدق)
حسين مستغرب: مالك يا صلاح في اي
صلاح باندهاش: في كتير الاشارات بتاعته في تطور رهيب لمعدلات ذكائه واشارات باقي الجسم للعقل في تطور رهيب متخيلتش ان هي كده بس مستغرب في حاجه
حسين: في اي بالظبط
صلاح باستغراب: اول حاجه احمد وقت القياس ده كان بيحلم وكان بيتعامل جوه الحلم انه ف حلم فعلا وكان مدرك لكل حاجه حواليه حرفيا
حسين بقلق: يعني معني كده انه حس بيا
صلاح: مظنش
حسين بقلق: إزاي
صلاح بهدوء: رغم نشاط العقل واشاراته للجسم إلا انه بيطور ببطء وكان أحمد ال رافض التطور ده
حسين: والحل اي دلوقتي
صلاح بغموض: لازم نتحرك ف اسرع وقت لان مبقاش قدام احمد إلا شهور ويخلص كليته وهنا يجي دورنا......
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في الكليه
كان احمد قاعد لوحده علشان مواعدهم حاليا متغيره بس في أيام بيتجمعه فيها ومره واحده لقي شريف داخل عليه
شريف: أنا اسف جدا يا أحمد اني اتاخرت عليك
أحمد مبتسم: ولا يهمك مفيش حاجه أنا مش جاي من بدري
شريف بيبصله باستغراب: امال مالك حسك فيك حاجه
احمد بتوتر: احم لا مفيش حاجه خالص
شريف: ينفع أسألك سؤال
احمد: اي اتفضل طبعا
شريف بهدوء: هو انت ليه بقيت تلبس هدوم واسعه كده وبقيت مغير شكل شعرك ومبقتش تظهر زي الأول وع طول ف التدريب او ف البيت بتزاكر لواحدك
احمد بهدوء: ما هو ده ال طلبتك علشانه
شريف بقلق: في اي
احمد: بص يا شريف أنا دلوقتي بلاقي حاجات غريبه بتحصلي حاسيس ان جسمي بيتقسم وبيتشد ويحصل فيه تضخم غير حاجات تانيه كتير
شريف: حاجات أي
أحمد: مش مهم دلوقتي أنا طالب منك خدمه
شريف باستغراب: اي هي
احمد: احم بما انك مهتم بجسمك ف عايزك تاخدني معاك الجيم ال بتروحه بس ليا طلب عندك أن محدش يعرف نهائي ينفع ولا
شريف بابتسامه: موافق بس ترجع تزاكرلي
احمد بضحك: طبعا أنا متشكر اوي ليك يا شريف
شريف بابتسامه: متقولش كده احنا اصحاب انت فاضي دلوقتي
احمد: اه سلمت التسكات للدكاتره وخلصت
شريف: طب هعمل تليفون بس وارجعلك نتحرك
( وراح شريف كلم حد و حكاله كل ال حصل وبعدها رجع تاني)
شريف: دلوقتي هنروح نجيب لبس تتمرن بيه وبعدين نتحرك
احمد بابتسامه: ماشي يلا بينا......
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مكان تاني
نلاقي نظام قاعد وداخل عليه نظام ال كان مبتسم ....
نظام بهدوء: وراك أي مخليك مبتسم
كاظم: الاخبار من جناب الاغاخان بخصوص نسيم
نظام بهدوء: اي هي
كاظم: شهاب دخل ميدان التجهيز وبيجهز دلوقتي
نظام: وعرف حاجه ولا لسه
كاظم: لا لسه بس هو مستمر في التجهيز بس في حاجه تانيه
نظام بابتسامه: احمد ماله
كاظم: دي تقرير تدريبه وشغله ف المصانع واكتر من نظام شغل
كأنه جهاز وحد حط فيه فلاشه بالانظمه كلها
نظام بهدوء: تفتكر نتصرف إزاي
كاظم بانفعال: مهو ده ال هيجنني كل ما اعمله اختبار بينجح فيه ف الشغل ومش عارف الولد اصلا ميبنش عليه حاجه
نظام بيطلع ملف بيديهوله: اديلو ده ووقتها هيبان ذكائه
كاظم: وبعدين
نظام بغموض: لو نجح يبقي كسبنا باعث وكمان صانع.....
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
قدام مبني فيه جيم كبير
نبص ع الجيم من بره تحس انك داخل حلبه قتال كبيره ونلاقي وجهه الجيم عليها رمز ايادي ماسكه بعض ( اصحي نفس العلامه ال علي خاتم الاب الروحى وافتكر المعني بقا 😂)
ونبص ع احمد ال كان واقف مزهول من ال هو شايفه
شريف بضحك: اي ياعم مالك ف أي
أحمد باعجاب: ها المكان شاكله جميل جدا
شريف: طب يلا تعالي ندخل جوه ( و لسه هيتحرك سمع صوت)
شخص: شريف يا شريف
شريف بيلف : اونكل سراج ازي حضرتك
سراج ( ده عباره عن كتله عضليه وطويل وميبنش عليه سن نهائي): يا بكاش فينك يا ولد مش بتسأل ليه
شريف: ملبوخ في الكليه والتدريب العملي أنا اسف جدا
سراج: سماح المره دي انت داخل الجيم
شريف: ايوا احب اقدملك احب الجمال صاحبي
سراج: اهلا يا أحمد
احمد: اهلا بحضرتك
سراج: طب يلا ندخل يا ولاد
وفعلا دخلو وبداء احمد ينبهر اكتر بالمكان وراح علشان يغير هدومه وخرج وهو غضبان وراح لشريف ال بصله بانبهار بسبب شكل جسمه ال باين انه متقسم كانه ف الجيم كل يوم
احمد: ينفع كده يا شريف
شريف بضحك: في اي بس ما الترنج مظبوط اهو احسن من الواسع اوي ال انت اخترته
احمد: مكنش ليه لزمه كده هيبان شكل جسمي
الكابتن بيقاطعهم: ها يا شريف فين ال قولتلي عليه
شريف: احمد اهو يا كابتن
الكابتن مستغرب: هو انت فعلا اول مره تدخل جيم
احمد: اه يا كابتن
الكابتن باستغراب اكتر: طب انت بتشتغل اي
احمد: ميكانيكي
شريف بسرعه: اصل احمد غاوي شغل كتير
الكابتن: تمام بص يا أحمد انت هتبداء بحاجات خفيفه
وبداء يشرحله هيعمل اي واحمد بداء فعلا وكان بيتعامل كانه متعود وخلص ال الكابتن قاله ف وقت سريع وراحله
احمد بحماس: ها يا كابتن اعمل أي تاني
الكابتن مستغرب: انت خلصت ال قولته
احمد: اه يا كابتن
الكابتن: تمام هتلف ع الاجهزه دي كلها هتعمل مجموعتين علي كل جهاز المجموعه 15 عده يلا يا وحش ابداء
وأحمد هنا ابتدا التمرين وكان بيتحرك بكل خفه ونشاط كانه ف سباق ومكنش عنده اي احساس بالتعب وكل ال موجود كان بيبصله پزهول لحد ما خلص والكابتن قاله كده خلاص وانه يقدر يجي ف اي يوم مع شريف وفعلا احمد راح عمل الاشتراك وبعدين غير ومشي مع شريف وبعد ما خرجو تحت نظرات سراج ال كان متابعهم وبعد ما خرجو طلع فونه وكلم حد
سراج بغموض: الظاهر ان الباعث هيكون كنز ليهم ولازم نكون جاهزين جلالتك......
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مكان قديم
نلاقي نجاه داخله بيت قديم وتلاقي الغامضه مستنيها....
نجاه بقلق: خير في اي
الغامضه: مالك يا نجاه هي اول مره تقابليني
نجاه بتوتر: لا ابدا بس اول مره تطلبيني فجاءه كده
الغامضه بهدوء: مش ممكن يكون في سبب
نجاه بقلق: خير ف اي
الغامضه: السبب الأول البنت ال طلبتي مني اعرفلك هي مين
نجاه بلهفه: طمنيني
الغامضه: الظاهر ان ابنك اتكتب عليه يكون زي ابوه
نجاه بكسره: والسبب التاني
الغامضه: كمان 3 شهور هتاخدي الامانه ال معاكي وال مع رجب وهتروحي تسلميها لحارس
نجاه باستغراب: اشمعنا دلوقتي
الغامضه: اوانها قرب اوي........
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في شركه AC
بعد اسبوع كان احمد شغال وكاظم طلبه في مكتبه راحله
احمد: خير يا فندم حضرتك طلبتني
كاظم بيبصله: اتفضل اقعد يا بشمهندس
احمد: شكرا يا فندم
كاظم بابتسامه: باين عليك مهتم بصحتك وبقيت تمارس رياضه
احمد بابتسامه: بحاول يا فندم خير حضرتك كنت عاوزني
كاظم بيديله ملف: اي رأيك في الملف ده
احمد بياخده ويبص فيه: حضرتك عايز تعمل Iron Man مصري ولا أي يافندم ( بص يا مون اميي ال كان ف الملف ده كان عباره عن حاجه زي Iron Man بس في صوره لبس عادي بس مدرع وف نفس الوقت خفيف ومرن الشكل كان زي لبس Assassin's Creed بس كانه لبس انسان آلي)
كاظم بضحك: لا طبعا ده مجرد خيال بس تفتكر ينفع
احمد: مفيش حاجه مستحيله يا فندم
كاظم بابتسامه: خلاص ورينا همتك يا بطل
احمد بابتسامه: أن شاء **** بعد ازنك يا فندم ( وسابه ونزل تحت يكمل شغل بس اتفاجئ مره واحده بمحمد قدامه)
احمد بقلق: خير يا محمد انت كويس فيك حاجه اختك وطنط كويسين ساكت ليه يا ابني انطق
محمد بضحك: اهدي يا ابني احنا كويسين بس كنت جنبك قولت ادخل ابص عليك علشان البيه مش بيظهر ولما بتظهر بتكون مع القلب وبيغمزله
احمد بابتسامه: غصب عني شغل ومذاكره
محمد وهو بيحط ايده ع كتفه: وچيم وعضلات
احمد بابتسامه: مش انت وحسام ال كنتو بتتحيلو عليا
محمد بضحك: امال هو فين
احمد: لسه مروح لانه فاصل خالص وبقينا نيجي نفس الأيام
محمد بهدوء: المهم يا احمد عايزك تخلي بالك من نفسك كويس ومن ال حواليك وخليك عارف ان مش كل ال هيقرب من هيبقي بيحبك وحافظ ع حبك واتمسك بيه
احمد باستغراب: اي كل ده
محمد بغموض: ابدا بنصح اخويا يلا سلام ومشي........
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مكان سري
نلاقي منصور الراوي وخيرت البسيوني قاعدين مع بعض
البسيوني: خير يا كبير طلبتني ليه
الراوي بضحك: وحشتني قولت اشوفك
البسيوني بيبصله: في اي يا منصور
الراوي: مش ان الأوان بقا
البسيوني باستغراب: لايه بالظبط
الراوي: ان تامر يروح المعسكر ( حاجه زي ميدان التجهيز)
البسيوني بقلق: خايف عليه يا منصور
الراوي: لازم يروح علشان يقدر يتجوز بنتي ويكمل مسيرتنا ويقف لعدونا
البسيوني: علشان كده قولتلي هاته معاك
الراوي: يلا هاته خليه يدخل ( خرج خيرت جاب ابنه وجه)
الراوي: اهلا يا باشمهندس
تامر: اهلا بيك يا اونكل
الراوي بهدوء: قولي يا تامر انت لسه بتحب بنتي وعايز تتجوزها ولا بطلت تحبها
تامر بسرعه: طبعا يا اونكل
الراوي: طبعا انت عارف اصلنا وعدونا
تامر بتوتر: طبعا وحافظه
الراوي: ومستعد لأي حاجه علشان انجي
تامر بحماس: افديها بحياتي
الراوي بهدوء شديد: لا بانك تروح المعسكر
تامر بتوتر شديد: معسكر المتضررين
الراوي: اي خوفت ولا مش هتقدر عموما هي كمان هتروح زيك و وقتها هي ال هتكون خلفتي حتي لو اتجوزتها
تامر بسرعه: لا مخوفتش وهتشوف أنا هعمل اي وهروح
الراوي بغموض: كده الضربه القاضيه جهزت........
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في شقه احمد
في يوم احمد داخل البيت وهو بيكلم انجي ف الفون وبيدخل اوضته اتفاجئ من ال شافه شاف سيرين بنت عمه نايمه عريانه ع السرير وبتبصله وبتضحك ( تخيل كده jessithic عريانه)
احمد بصدمه: اي ده واي ال دخلك هنا قومي البسي وبيلف وشه يخرج لقي ال لفته ليها وشديته نحيتها
سيرين بدلع: اي مش عجباك ولا اي
احمد من غير ما يبص: مينفعش يا سيرين انتي بنت عمي
سيرين بتقرب منه اكتر لحد ما بزازها بتلمس صدره وايديها بتمشي علي زبه وقالت: يعني مش عجباك ولا نفسك فيا ولا مش هشبه انجي حبيبه القلب
احمد بنفس وضعه زقها: لا طبعا مش هتشبهيلها لانها حبيبتي وانتي زي اختي واكتر وحرام عليكي ال بتعمليه في نفسك ده انتي مش كده ولا عمرك هتكوني كده اغزي الشيطان والبسي هدومك وحافظي ع نفسك لليستاهلها وسابها وخرج ( هنا سيرين كأن حد دلق عليها مايه ساقعه فوقها و كأنها انهارت وبعد شويه لبست بصعوبه وخرجت لأحمد بره)
أحمد: تعالي يلا علشان اوصلك
سيرين و وشها ف الأرض: عربيتي تحت وع فكره أنا متشكره اوي ليك يا احمد واسف ع الموقف ده
احمد بابتسامه: مفيش شكر بين الاخوات ( وهنا سيرين مشيت واحمد اتفاجئ ان تليفونه لسه منور ونسي انجي خالص)
احمد بتوتر: الو طبعا انتي سمعتي كل حاجه
انجي بحب: احمد أنا بحبك اوي
احمد بنفس شعورها: وأنا كمان بحبك اوي
انجي: طب يلا ارتاح يا حبيبي وهكلمك الصبح باي
احمد: باي يا روحي وقفل وبعدها فضل قاعد مع نفسه شويه
احمد لنفسه: ياتري هو ده ال محمد حذرني منه ولا في غيره.....
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر حسن الجمال
بعد 3 شهور وكان يوم عيد ميلاد ياسمين والكل كان متجمع
حتي شله الكليه ورجب وعتريس ونجاه والكل كان فرحان إلا ياسمين ال كانت زعلانه علشان شهاب مش معاها وجابولها تورته كبيره وفيها صورتها والكل اتجمع علشان تطفي الشمع
عتريس بضحك: اتمني امنيه يلا يا بنت احلام
احلام بتضربه ع دماغه: اتلم يا حيوان
يسرا بضحك: يلا يا سمسمه اتمني امنيه
ياسمين بشوق وحزن وبدون ما تحس: شهاب ( وفجاءه سمعت)
شهاب بحب: وشهاب عمره ما يتأخر عنك يا روح شهاب كل سنه وانتي طيبه يا روح قلبي ♥️
ياسمين بصراخ: شهااب وجرت عليه اترمت ف حضنه ونسوا ال حواليهم وفضلو يبصو في عيون بعض ولسه هيبوسها
احلام بتضربه ع دماغه: لسه بدري يا روح امك
حسين: ارجع ورا يا حيوان لسه بدري علي كده
شهاب بضحك: ماشي يا سحس انت ولوما هصبر
وبعدها سلم علي الكل وبدؤا الاحتفال والكل كان مبسوط ( وبعدها هنلاقي كل واحد بقي مع حبيبه او لوحده مع نفسه)
في جنب نلاقي يسرا واقفه لوحدها وعنيها بتبص علي أحمد وهو واقف مع انجي بس نظراتها كلها شوق ولهفه وفجاءه
احلام: الصبر محدش عارف اي ال ممكن يحصل
يسرا بتوتر: صبر ع اي يا لوما
احلام بهدوء: ع ال جوه قلبك وعينك هتطلع عليه
يسرا بوجع: ياريت كان بأيدي بس غصب عني
احلام بحنان: اصبري ربك قادر يعدلها من عنده اسالي مجرب
يسرا بتفاؤل: يارب بس امتا
احلام: محدش عارف بس كله بايده هو لو ليكي نصيب فيه
يسرا بدموع: يارب يكون ليا بعد ازنك ومشيت وبعدها جه حسين: مالك يا حبيبتي
احلام بحزن: الظاهر كده ان في غيرنا هيعيش قصتنا....
(نروح لجانب تاني)
نلاقي نجاه ال كانت واقفه مع رجب في جنب بعيد خالص
نجاه: ها جهزت الامانه
رجب: جاهزه بس نفسي افهم ليه
نجاه باستغراب: من امتا واحنا بنسالها من اول ما ظهرتلنا زي ما اختك قالتلنا قبل ما تموت
رجب: مش حكايه سؤال بس اشمعنا يعني
نجاه بحزن: قالت علشان الوقت قرب
رجب بقلق: تفتكري أي ال هيحصل
نجاه بقلق: محدش عارف أنا هاخد الحاجه اديها لحارس وبس...
( في جانب تاني)
نلاقي شهاب وياسمين قاعدين مع ابوه وبيتكلمو ويضحكو
شهاب بضحك: بس وحشتني بجد يا ابو على
حسن بضحك: وعلشان كده نزلت لياسمين بس كويس انك خلصت واخيرا هترجع هنا تاني
شهاب بقلق: احم بس أنا راجع بكره باليل
ياسمين وحسن: ليه امال جيت ازاي
شهاب: اهدو بس ده لولا القائد خلاني انزل ع فكره يا بابا يعرفك انت وعمي
حسن باستغراب: هو مين ده
شهاب: اسمه نسيم الصفواني
حسن بقلق: وانت مالك بيه
شهاب باستغراب: بقولك يابابا القائد بتاعي
حسن بانفعال: ما أنا عارف بس اي طبيعه العلاقه بينكم
شهاب بكذب: مش اكتر من انه القائد بتاعي بس
حسن بهدوء: اتمني كده يا شهاب.........
( في جانب تاني)
واقف حسام وداليا قاعدين يحبو ف بعض وناسين الكل
حسام: ع فكره وحشتني
داليا: بجد وعلشان كده مش بشوفك
حسام: علشان كده محضرلك مفاجاءه
داليا بفرح: هي اي
حسام بيشدها: تعالي معايا وخدها وراح وقف في نص الحفله
حسام: يا جماعه كله يركز معايا كده
عتريس: هتغني يلا ولا أي
احمد بابتسامه: سيبه يا عتريس اتكلم يا احمد
حسام بفرح: دلوقتي احنا فضلنا كام شهر ونخلص خالص كليتنا كلنا فبعد ازنك يا بابا اليوم ال نخلص فيه امتحاناتنا هاخدك انت وعمي حسن وحسين ونروح نخطب داليا قولت اي
رجب بفرحه: طبعا موافق ميروك يا ولاد وحضنهم وهنا الكل فضل يباركلهم ونجاه واحلام زغرطو والكل كان فرحان
احمد وهو بيقرب من انجي: وحياتك هنكون بعدهم وبيبص وهو بيضحك شاف ابوه بيبصله واول ما شافه لف وشه بعيد عنه
انجي لاحظت ومسكت ايده: كله هيعدي وأنا جنبك ومعاك
احمد بابتسامه حزينه: اتمني ده بجد
( في الوقت ده نلاقي عتريس راح ف جنب لوحده وقتها شريف خد باله وراح وراه)
شريف: اي عم عتريس ولا اقول يا عماد
عتريس بلامبلاه: اي حاجه مش فارقه
شريف: مالك فيك أي
عتريس: مفيش أنا كويس
شريف بخبث: شكل قلبك تعبك
عتريس من غير ما يحس: اوي بيوجعني ونفسه يشوفها ويسمع صوتها ويلاقيها جنبه
شريف بضحك: ده انت طلعت حبيب بقا
عتريس بيفوق: ها شريف محدش يعرف ال قولته خالص
شريف بيطبط عليه: متقلقش وريح قلبك يا صاحبي
عتريس بوجع: من بعدها مفيش راحه..........
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
بعد اسبوع في منطقه فاضيه في المقابر
نلاقي نجاه ماشيه باليل ومعها صندوقين زي علبه الدهب كده شكلهم مستطيل ومره واحده ظهر قدامها حارس
حارس: اهلا يا نجاه
نجاه بخوف: اهلا يا حارس
حارس: رغم معرفتك بيا بس ديما بتكوني خايفه مني
نجاه بتوتر: لا مش خايفه أنا عادي اهو
حارس: ولا تخافي هاتي الامانه
نجاه بتديلو الصندوقين: اتفضل بعد ازنك وبتلف تمشي
حارس بهدوء: اخبار عماد اي يا ام عماد واخبار قلبه أي
نجاه بتلف بخوف: عماد كويس وقلبه كويس تقصد اي
حارس: اطمني بعد وجعه هيرتاح يا ام عماد
نجاه بقلق: يعني ابني هيبقي كويس
حارس بغموض: نصيبه زي ابوه....
( عارف انك زهقت بس كله ف وقته يا مون اميي 😂)
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
( وتعدي الايام والشهور بدون احداث تذكر وكل واحد عايش مستني الوقت يعدي مبين منتظر ومراقب واهمهم كان شهاب ال كان مستغرب من ابوه واستغرب اكتر أن بعثتهم اتمدت كمان سنه وهيرجع منها وهو ملازم اول قوات خاصه)
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في الحته
وبعد ما عدي الوقت والشباب خلصو امتحانتهم جه اليوم الموعود لحسام وداليا وراح حسام ورجب وحسين وحسن وكان احمد وعتريس وامه وكمان احلام وياسمين وباقي الشله كلها لبيت داليا وقابلو ابوها صالح
صالح: نورتنا يا حاج رجب و**** زمان يا ولاد الجمال
رجب: بنورك يا حاج صالح
حسن: لسه زي ما انت يا صالح
حسين: المهم دلوقتي ندخل ف الموضوع
صالح بابتسامه: تحت امركم
رجب: دلوقتي يا حاج صالح أنا جاي اخد بنتي داليا لابنك حسام وكل طلباتكم مجابه
صالح: انت قولت بنتك وابني يعني ولادي نقراء الفاتحه
( وقراؤ الفاتحه والزغاريط بداءت وهنا رجب طلع علبتين)
رجب بسعاده: امسك يا حسام لبس عروستك لحد ما تجيب شبكتها ال تخترها براحتها
حسام: دول اي يا بابا
رجب بحزن بيداريه: دول خاتم عمتك ** يرحمها كان موصياني ادهولك وموجود لأحمد وشهاب امانه معايا والعلبه التانيه وصيه امك ** يرحمها سلسلتها والحلق بتاعها
حسام بحزن: **** يرحمهم بعد ازنك يا عمي ممكن طلب
صالح: اتفضل يا حبيبي
حسام: احنا هناجل كتب الكتاب والجواز لحد ما شهاب ابن عمتي يرجع بعد ازنك
صالح: من عنيا يا ابن الأصول
احمد مقاطعهم: بالمناسبه دي بقا بعد ازن حضرتك يا بابا انجي خادتلي معاد من ابوها بكره وهروح اقابله واحدد معاه معاد علشان نروحله نطلب ايديها
حسن بيقوم: لو فاضي هبقي اجي معاك بعد ازنكم ومشي
حسين بحزن: متزعلش من ابوك يا احمد اصل
احمد بابتسامه: حقه لأني معرفتوش من الأول بعد ازنكم هنزل اوصل انجي علشان متتاخرش
يسرا بسرعه: وانا كمان علشان الحق احضر حاجتي علشان هسافر بكره يلا سلام وسلمت ع الكل ونزلت مع احمد وانجي
يسرا بحزن وهي بتبص لأحمد: اشوف وشك بخير
أحمد بابتسامه: خلي بالك من نفسك وهنستناكي ف خطوبتنا
يسرا بحزن: اكيد طبعا سلام ومشيت.............
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
تاني يوم في قصر الراوي
نلاقي احمد ال رايح وجواه سعاده الدنيا لانه اخيرا هيحقق حلمه ب انجي وهنا يستقبله منصور بترحاب
منصور بابتسامه: اهلا بيك يا بشمهندس
احمد بابتسامه: اهلا بحضرتك يافندم
منصور: اتفضل اعد يا احمد
احمد بابتسامه: شكرا لحضرتك
منصور: ها يا احمد انجي قالتلي انك عايزني خير
أحمد بابتسامه: أنا جاي لحضرتك وطالب ايد انجي ولو حضرتك موافق نحدد معاد واجيب والدي والعيله واجي
منصور بابتسامه: وأنا موافق طبعا انت شاب ممتاز ومحترم
احمد بفرح: شكرا جدا لحضرتك بس ينفع ان جوازنا يكون بعد سنه علشان اخويا يرجع وكمان انجي تعمل الرساله بتاعتها علشان احم نحقق حلمنا سوا
منصور بهدوء: بص يا احمد أنا اديتك موافقتي بس ناقص حاجه مهمه اوي
احمد باستغراب: هي اي يا فندم
منصور: موافقه انجي وناده عليها بصوت عالي ( وهنا تدخل انجي ال كانت زي القمر وخطفت احمد لتاني مره)
انجي بكسوف: نعم يا بابا
منصور بهدوء: بشمهندس أحمد طالب ايدك
انجي بكسوف: (فضلت تضحك ومره واحده ملامحها اتغيرت وبقت كلها ملامح اشمازاز ) أنا اتجوز ده مستحيل طبعا
(هنا احمد وكانه صحي من حلم علي كابوس)
احمد بصدمه: انجي انت بتقولي اي أنا احمد
انجي قاطعته بقرف: الهلفوت احمد الهلفوت اوعا يابني تكون نسيت نفسك انت هلفوت يا بابا انت ولا تسوي اصلا اوعا تكون فاكر علشان قربت منك ولا عاملتك حلو تبقي حاجه لا أنا اصلا مستنضفش اشغلك عندنا وبعدين أنا كنت بردلك وقفتك قدام سيدك حبيبي ال هيكون جوزي تامر البسيوني ال حته هلفوت زيك رد عليه ف الكليه فوق يا بتاع الورش انت وارجع لاصلك ويلا مش شربت الشاي عندنا اوه سوري هخليهم يلفولك الجاتوه وانت ماشي يا حرام اصل باباك لما طردك طردك من غير الجاتوه بس معاه حق أنا لو عندي ابن زيك كنت طردته علشان ميبقاش عندي انسان هلفوت يا هلفوت
( احمد كان قاعد بيسمع وكل حرف بيسمعه بيمزع فيه وف قلبه ال بيتفتت حته حته مع كل همسه بتقولها)
منصور بهدوء: اسكتي يا بنت سوري يا بشمهندس انت سمعت ردها وكده وصلك الرد وفرصه سعيده وبيقوم
انجي بضحك: ناوي تبات ولا عايز تسمع تاني
احمد بيشاور بايده ليها وقام وقف بالقوه وبصلها وبداء يتكلم
احمد بصوت في وجع الدنيا ودموع ف عينه رفضه تنزل: لا يا انجي هانم سمعت بما فيه الكفاية بس احب اقولك حاجه الهلفوت ال انت بتقولي عليه لو كانو خرجو الحب ال ف قلبه ليكي كان هيغرق الكون كله بس فعلا محدش بياخد اكتر من نصيبه بس عارفه مكنتش اتخيل النصيب هيبقي بالقسوه والوجع ده بجد شكرا ليكي انك فوقتينيي وعرفتينيي قيمه نفسي شكرا من كل قلبي ال فتتيه وسابها ومشي.......
بعد ما مشي منصور في يبص لبنته ال ملامحها كانت ثابته
منصور بضحك: ال حصل ده نكته الموسم
انجي بجمود: اشمعنا
منصور بنفس الطريقة: علشان الهلفوت كان عايز يتجوزك ونسي انتي تبقي مين وبنت مين كان هيعلمك الهلفته هههههه
انجي بدون ملامح: بس حبني بجد..
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في المقابر
وقدام مدافن الجمال نلاقي حد بيجري ويفتح الباب ويدخل عند قبر آمال ويقع علي الأرض ومره واحده يصرخ
احمد بعياط: امييييييييييييييييي صرخه طلعت منه بكل الوجع
احمد بعياط اشد: قومي يا ماما وخديني ف حضنك ابنك بيموت (وسكت وانفجر مره واحده) لااااا ابنك مات أنا موت يا امي بس وأنا حي قومي يا امي شوفي الهلفوت بعد ما اخر نفس فيه طلع وعلي ايد مين علي ايد ال كانت كل الدنيا عندي الوحيده ال اخترتها بس هي رفضت الهلفوت وقتلته يا امي
( وبعدها فضل يبص حواليه علي قبور افراد عيلته)
احمد بوجع وحزن وقهر ودموع: اي يا موت عامل تاخد كل الناس وسايبني حتي خدت امي وسيبتي سيبتني لييييه ولا حتي انت يا موت شايفني هلفوت مستهلكش وانهار ع الأرض
وفجاءه وهو بيبكي لقي ايد اتحطت علي كتفه وقومته
حارس بهدوء: فوق انت اوانك لسه مجاش وليك دورك ال اتخلقت علشانه وهتنفذه وشده من ايده وخرج واحمد ماشي معاه زي المغيب لحد ما دخلو اوضه شكلها غريب
احمد بضياع: انت مين وأنا فين وعايز مني اي
حارس: أنا هنا علشان اقولك الحقيقه و اوصلك الامانه
احمد باستغراب: حقيقه اي
حارس: حقيقتك يا باعث
احمد باستغراب اكتر: باعث اي
حارس بهدوء: باعث الحشاشين
احمد بزهول: نعم
حارس بيبصله: من سنين كثير قوي قرر واحد اسمه حسن الصباح انه ينشر افكاره ويعمل مملكه لنفسه وفعلا استغل ملك اكرامه وعيشه معه وقدر ياخذ قلعته قلعه الموت
احمد بيقاطعه: أنا عارف كل ده زي ما الدنيا كلها عارفاه
حارس: بس اللي انت ما تعرفوش ان اول الفدائيين اللي كانوا بيسموا نفسهم كده هو جدك الجمال الكبير اللي فضل هو وكل اللي جاء من بعده من نسله في خدمه الحشاشين وكان يعتبر الدرع على اليمين لحسن الصباح وبعد ما الصباح وجه بعده خلفاء كتير لحد ما وصلنا لآخر حاكم ركن الدين خورشاه اللي كان الوضع وقت حكمه بيحتم عليه انه لازم يصطدم ويحارب المغول اللي كانوا اسياد العالم وقتها وطبعا ده كان هدف كبير لجماعه المتضررين طبعا انت ما تعرفهمش دول الجماعه اللي تكونوا من كل الممالك والبلاد اللي شافه اذى من الحشاشين وهنا ما كانش قدام ركن الدين الا الحرب بس هو عمل الاحسن اختار الاتفاق مع المغول على انهم يبان ان المغول قضوا عليهم وانهوهم وفعلا ده ال حصل بس اللي ما تعرفوش ولا احد يعرفه ان ركن الدين قرر انه يضحي بكل خائن وكل من شكك في الحشاشين وفكرهم وبدات الجماعه بعد المذبحه اللي خدعوا بها العالم يتكونوا من جديد في صور مختلفه وكان النظام منتشر واهدافهم ماشيه و وقرروا انهم يلعبوا على جانب ثاني زي السياسه والاقتصاد وتاسست جماعه الاغاخانيه بس برده فضلت الحشاشين موجوده لحد ما قادر شخص يسيطر عليهم ويفصلهم عن الاغاخانيه وظهر هنا الاعتقاد القديم عند الحشاسين لما قالو لو وقعنا في يوم هيجيء شخص من نسل الجمال والقاهر اللي هو جد ركن الدين اللي امك من نسله هيبعث الجماعه من ثاني علشان تحكم العالم الشخص ده هو انت يا احمد الباعث
احمد بيسمع كل حرف بيقوله حارس وكانه جوه حلم
أحمد: يعني كل ده كنت في وهم وابويا وخالي وعمي كانو عارفين حقيقتي ومحدش فهمني للدرجه دي أنا رخيص
حارس بغضب: بيحطله صندوق قدامه: شوف ده وبعدين احكم
احمد بيفتح الصندوق يلاقي فيه زي كتاب كبير متقسم علي شكل حرف تى بس مقلوب ويلاقي جنبه ورقه يفتحها يلاقي
آمال: احمد ابني حبيبي لو الورقه دي ف ايدك يبقي أنا موت وحشتني اوي يا ابني سامحني لو كنت خبيت عنك الحقيقه واعرف اني ضحيت بحياتي علشان احميك انت متعرفش أنا شوفت اي أنا وابوك قبل ما انت تيجي بس حاربنا لحد ما انت جيت ال انت شايفه قدامك ده ميثاق الحشاشين ال فيه اسم كل عضو وكل العمليات ال عملوه من اول ما بداؤا كنت مامنه اجزاءه عند خالك ونجاه وحارس ال سلمهولك حافظ عليه ده حمايتك وامانك حافظ عليه وهتلاقي اسم عندك وعنوان روحله وده اكتر حد هيساعدك وال يقولك عليه اعمله ع طول وهو هيطلب منك تقابل حد اسمع كلامه وسامح خالك وعمي ونجاه واحلام و سامح ابوك يابني لو مزعلك مش بايده والاهم سامحني يا ابني وخلي بالك من نفسك وحرص من المتضررين
احمد بيقراء بدموع وبص ع الاسم والعنوان ال قالت عليه امه
احمد بدموع: طب ليه أنا مش شهاب
حارس بهدوء: علشان.......( في الآخر هتعرف 😂)
حارس: المهم دلوقتي هتعمل أي.....
احمد بيقوم وباصرار: هنفذ وصيه امي.........
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر الراوي
بعد 3 ايام نلاقي منصور وخيرت البسيوني وتامر ابنه ومراته وانجي قاعدين بيقراء الفاتحه والزغاريط من الخدم شغاله
خيرت: مبروك يا تامر مبروك يا انجي
تامر بفرحه: يبارك فيك يا بابا
انجي بهدوء: ميرسي يا اونكل
منصور: مبروك يا ولاد مبروك يا جيجي
انجي بنظره ليه: شكرا يا بابا
تامر بفرحه: عايزيين نحدد معاد الفرح ع طول بقا يا عمي
انجي بسرعه: أنا ليا شرط
منصور بهدوء: اي هو
خيرت: عنينا ليكي يا بنتي
انجي بهدوء: الخطوبه بعد النتيجه بتاعتي اما بالنسبه للجواز هيكون بعد سنه اكون خلصت رساله الدكتوراه وده شرطي
خيرت اتكلم: واحنا موافقين يابنتي صح يا تامر
تامر بزعل: طبعا يا بابا
منصور بغموض: بس فيه شرط قصاده
انجي بهدوء: اي هو
منصور بهدوء: تروحي المعسكر
انجي: موافقه
منصور: وأنا هعملك ال عوزاه.........
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في الحته بعد مرور شهرين
وفي شقه رجب متجمع هو وحسين وحسام وداليا وياسمين وعتريس وشريف ونجاه واحلام وكانت النتيجه بانت بتاعتهم
رجب بحزن: مبروك يا ولاد
حسام بحزن: ومين ليه نفس يفرح واحمد مش موجود
نجاه بوجع ام: **** يجازي ال كان السبب
شريف: ابوها السبب وخصوصا لما صور كل ال حصل وبعته لينا كلنا حتي لاونكل حسن حتي يسرا
ياسمين بحزن: حتي كمان لشهاب ال كان هينزل لولا القائد هداه وخلاه يكمل البعثه بتاعته
عتريس بغضب: ياما نفسي اقتلهم وارتاح
احلام: بس هو مش هيرتاح يا ابني
حسين بحزن: كله مكتوب ده أنا جهزتله شهاده الاعفا بتاعته زي ما كان عايز وهنا الكل سكت لانهم سمعو خبط علي الباب وراح حسام يفتح لقي احمد في وشه بس كان شكله متغير شاعره طول و سايب دقنه وكانه واحد تاني شده حسام ف حضنه
حسام بفرحه: اخيرا ظهرت يا اخويا وحشتني اوي
احمد بهدوء: وانت كمان ودخل سلم ع الكل بطريقه عاديه خالص وكله عمال يساله انت كنت فين وعامل اي
احمد بهدوء: أنا كويس وكنت بريح اعصابي وبص لحسين عملتلي اي ف الاعفا يا عمي
حسين باستغراب: جاهزه لو عايزها نجيبها دلوقتي
احمد: ياريت لو ينفع
حسين طلع تليفونه وبعت رساله لحد وقال: ماشي يلا بينا
نجاه بسرعه: اعد ارتاح يا ابني
رجب برجاء: ارتاح شويه وروح بكره
احمد بجمود: شكرا ليك يا حاج رجب وليكي يا ام عماد بعد ازنكم ونزل مع عمه وبعدها رجب بص لنجاه وهي بصتله
رجب بهدوء: الظاهر الامانه راحت لصاحبها.......
( ونروح لاحمد وحسين بعد ما نزلو)
في عربيه حسين
كان الصمت مسيطر عليهم لحد ما حسين حب يكرر حاجه
حسين بزهق : الجو حر اوي والواحد عطشان
احمد بهدوء: طب ما تقولي نام احسن او غميلي عيني
حسين بتوتر: تقصد اي
احمد: اصل خايف يغمي عليا بعد ما اشرب العصير ال هتطلعه
حسين باستغراب: خلاص بلاها عصير ورجع الصمت تاني
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مبني وزاره الدفاع
يدخل احمد وحسين واحمد كان هادي خالص ويروحو مكتب ويلاقي فيه رئيس المخابرات العامه ورئيس المخابرات الحربية و الدكتور صلاح والاهم يلاقي ابوه قاعد معاهم
ر.العامه : اتفضل يا احمد اعد
ر.الحربيه : طبعا انت متعرفناش
احمد بابتسامه: لا طبعا ازاي حضرتك رئيس المخابرات الحربيه وسيادته رئيس المخابرات العامه وده الدكتور صلاح وطبعا حسن باشا الجمال ياريت اعرف انا هنا ليه
ر.الحربيه : دلوقت انت اتعمل عليك تجربه او بمعنى اصح تجرب عليك مصل ونجح واثبت نجاحه عليك بالي أنا شايفه وبعدها طلع ظروف ظرف واداه لاحمد
ر.العامه : اللي في ايدك ده شهاده الاعفاء النهائيه من الخدمه العسكريه ومعها طلب منك بالانضمام لنا علشان تخدم بلدك وتكون سلاحها السري بس واقف على امضاء منك قولت أي
احمد بهدوء: للاسف ما ينفعش وابويا وعمي عارفين السبب اللي هو اصلي واصلهم واعتقد ان حضراتكم عارفينه
ر.العامه : وده اكبر سبب يخليك توافق علشان تبرا اصلك
حسن: اسمع كلامهم يا احمد و وافق
أحمد متجاهله: ولو فضلت علي موقفي
ر.الحربيه : انت حر واحنا برده حرين ابسط حاجه ممكن نعملها انك تختفي خالص وما حدش يعرف عنك حاجه نهائي
احمد: وماله عادي بس وقتها هعمل كده وراح طلع تليفونه ودخل ع برنامج وداس علي تشغيل وهنا اشتغل علي كل جهاز في المكتب ال هما فيه كل حاجه حصلت لأحمد من حسين وصلاح من اول الحقنه لحد الاله
احمد بهدوء : حضرتك لسه علي موقفك
ر.العامه : انت عايز اي يا احمد
احمد بهدوء: أنا عايز اعيش جنب الحيط مليش دعوه بحد واشتغل ف مجالي وحتي هسيبلك البلد وامشي عايز اكون ف حالي وبس مش عايز اكتر من كده
ر.الحربيه : موافقين يا احمد ولو غير رايك الظرف معاك
احمد بيقوم: شكرا ليكم وشكراً ليك يا عمي انت ودكتور صلاح انكم عملتوني فار تجارب ولف وشه ومشي..... وبعدها
ر.العامه بضيق: احنا خسرنا كنز
حسن بوجع: وأنا خسرت ابني للابد.....
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في اكبر قاعه افراح ف البلد
كانت خطوبه انجي وتامر وكل الكبار في البلد حاضرين وكله عمال بيبارك للعرسان وفجاءه ظهر احمد قدامهم وهنا تامر قام
تامر بغضب: اي ال جابك هنا يا هلفوت
احمد بهدوء: جاي ابارك يا تامر باشا ليك ولزميلتي انجي هانم
انجي بتبصله وساكته وهو عينه هتطلع عليها وتامر شاور للجارد ال جه منهم 3 كتفوا أحمد
تامر: خدو الكلب ده ارموه بره مش عايز اشوفه هنا
أحمد بابتسامه: اي يا منصور باشا هو ده جزاء ال بيجي يبارك
منصور بغضب: نفذو كلام تامر باشا ولف هو وتامر علشان يرجعه جنب عروسته سمعو حاجه بتتهبد ع الأرض وبيلفو لقو ال3 ال كانو مكتفين احمد مرمين ع الأرض
احمد بهدوء: أنا جيت وعملت الواجب وانتو رفضتوه وكنت جاي علشان اسامح ونبداء صفحه جديده فكده أنا ليا حق وال اعرفه انكم ناس كريمه بس ميلزمنيش سلام يا بشوات....
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مكان غريب
مجتمع فيه الاغاخان مع كاظم ونظام وهو في قمه غضبه
الاغا بغضب: يعني اي متعرفوش عنه حاجه
نظام بهدوء: فخامتك هو اختفي شهرين ورجع قابل قرايبه
كاظم: وبعدها راح فرح بنت الراوي وحصل خناقه ومشي
الأغا بانفعال: وهو فين دلوقتي لازم تجيبوه حالا ده وقته خلاص اتصرفو
نظام بتوتر: للأسف منعرفش راح فين
الاغا بغضب شديد: ازاي اتصرفو وهاتوه
( وفجاءه يسمعو صوت معاهم يخليهم مزهولين)
احمد: متتعبوش نفسكم أنا جيت لفخامتك اهو
الاغا بهدوء: معني مجيك ده ودخولك كده انك عرفت اصلك
احمد بهدوء: عرفت كل حاجه بس عايز اعرف انت عايز اي
نظام: الأول لازم تتعامل مع جناب الاغاخان باحترام اكتر
احمد بهدوء: ما أنا مش علي ملته أنا **** علي السنه لكن انتم ع مذهب الشيعه الاسماعيليه
الاغاخان: مش مهم المهم انك تكون الباعث
احمد بابتسامه: تفترض اني استاهل الامل الكبير ده عليا
الاغاخان بهدوء: بينا هتستاهل هنكمل بعض وكل يتوقف عليك
أحمد بابتسامه: وأنا ايدي ممدوده لفخامتك وفي خدمتك بس بدون ما اضر بلدي مهما حصل وعارف انك موافق
الاغاخان بيقوم ويحط ايده ع دماغه: مبارك يا امير الحشاشين ودلوقتي لازم تنزل
احمد بهدوء: ميدان التجهيز القديم ال من ايام طائفه القديمة
كاظم: وأنا ال هدربك بنفسي
احمد بهدوء: جاهز يلا بينا بعد ازن فخامتك ومشي مع كاظم
بعدها فضل نظام يبص عليه وبص للاغاخان وقاله
نظام بهدوء: تفتكر ده كنزنا ال استنناه
الاغا بابتسامه: بس محتاج يتنضف من التراب.......
( ونروح لاحمد ال وصل ميدان التجهيز)
واللي كان اكبر من اللي عند نسيم واحمد كان مبهور بيه وبعدها كاظم بدا يعرفه يعمل ايه احمد كان بيستجيب وبينفذ بطريقه خلت كاظم في منتهى الزهول وكان بيتمرن بطريقه صعبه جدا لدرجه اوقات كان كاظم بيتعب واحمد بيكمل وادرب على كل حاجه من السيف لحد الصاروخ وتعلم الركوب من اول الخيل لحد الطياره غير انه درس وتعلم كل اساليب التنكر وكمان بقى بيتكلم اكثر من لغه او بمعنى اصح الاغلبيه العظمى من لغات العالم وكان كل يوم يبهر كاظم والاغاخان ب ال بيعمله........
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر الراوي
بعد مرور سنه وفي احتفال اسطوري كان حفله جواز انجي الراوي علي تامر البسيوني وكان في ناس كتير وشخصيات كبيره ومن مختلف الدول لدرجه ان كان في مناديب من السفارات الأجنبية حضرو الفرح وفجاءه والفرح شغال النور قطع عن المكان كله ولقو نار بتولع بتشكل كلام مكتوب بيقول:
بكره تعرفو ان الهنا كان معايا أنا وعلامه وظهر علامه الحشاشين.......
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مكان مظلم جدا ومخيف
قاعد اتنين بيلعبو شطرنج بكل هدوء وكانهم بيحركو العالم
الشخص الأول: تفتكر هيعمل اي يا ذئب
الشخص الثاني: هنشوف يا بعبع........يتبع
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
أكتر حاجة ممكن تأذي أي بني آدم فينا هو إن حد يقلل منه ، يتريق عليه ، على شكله / لبسه ، أو يستخف بيه أو بمشاعره ، والموضوع عُمره ما كان ليه علاقة بهزار ولا حد يربطها بكدا دي قلة أصل وقلة رباية وانت كدا انسان قليل الذوق ، الكلام مؤذي جداً حتى لو من باب الهزار ، ولو حد فينا قدر يعديها فيه غيره مش هيقدر ، وياما ناس حياتها اتغيرت للأسوأ ، واتعقدوا وكرهوا نفسهم وشكلهم وكرهوا يبصوا في مرآية بسبب كلمة ، وبرضوا مالوش علاقة بالثقة بالنفس والكلام الفارغ دا ، الكلام المؤذي والسخرية قادرين يهدوا الإنسان نفسه مش ثقته بنفسه بس ، فقيس كلامك على نفسك قبل ماتقوله واحمد اتاذي كتير واختار طريق محدش كان عايزه يدخل فيه ياتري اي ال هيحصله وهيعمل اي اساله كتير هنا بس كل ده واكتر هنعرفو في الاجزاء الجايه كنتم مع الهلفوت الجزء السادس من السلسله الأولي اتمني تعجبكم انجوووووووي 😍
اعزروني ع التاخير الناس ال عرفاني عارفه الظرف ال حصل واتمني الجزء يعوضكم غيابي ده اطول جزء كتبته لحد دلوقتي علشانكم وبس وانا جيت يا ساده ذئب السعاده 🐺



الجزء السابع

////////////////////////////
في فكرة اتبنت غلط في دماغنا ان اللي بيحب مبيمشيش وان اللي بيحب حد مش هيسيبه ، غلط ومينفعش نرسخ الجملة دي في تفكيرنا ابدا ، لان اللي بيحب ممكن يمشي لما يتأذي او ان وجوده ميبقاش كافي ، الحب مش سبب كفاية اننا نكمل يعني ممكن اكون بحبك بس وجودي مسببلك اذى بمشي او ان وجودي تقيل ، لو حبي ليك بيأذيك هدوس على قلبي واريحك ولو انت بتأذيني انا وحبي هريح نفسي وهوفر مشاعري وابعد ، ممكن اودعك وانا كلي غاوي القرب حقيقي ، ياما يكون وجودي مرحب بيه ياما العدم.
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر الجمال
بعد مرور وقت كان شهاب رجع بقاله شهرين وفي يوم كان الكل متجمع ف القصر علشان كانوا معزومين كلهم عنده حتي صالح ابو داليا وامها ونجاه وكمان شريف وبعد الأكل قعدو يتكلمو
حسن بهدوء : ها يا ولاد مش ناوين بقا تحددو الفرح
صالح بتاكيد: ايوا يا ولاد عايزين نفرح بيكو كلكو
شهاب بهدوء: لسه شويه مش دلوقتي
حسن بحزن: ليه يا ابني
رجب بحزن زيه: خلونا نفرح شويه بدل الحزن ده
شهاب بانفعال: افرح ازاي واخويا مش موجود قولولي ازاي
حسام مكمل: مفيش فرح قبل ما نطمن ع احمد
ياسمين وداليا: وده رأينا احنا كمان
شهاب بيقوم: ردنا وصلكم بعد ازنكم ( وسابهم ومشي ومعاه الشباب ال خرجو وراه بسرعه)
حسن بحزن: أنا ال ضيعت ابني بقسوتي عليه بس غصب عني
حسين بيكمل بوجع: كلنا قصرنا ف حقه
رجب بيبص لنجاه: ده غير ال حصل تاني
الكل مستغرب: هو أي
صالح بيقوم: طب هستازن أنا علشان تاخده راحتكم يلا يا ام دليا نسيب الجماعه براحتهم
حسن بسرعه: اعد يا صالح انت عارف اصلنا كويس ده انت وعيلتك من الحماه ال وقفو جنبنا اعدي يا ام داليا
حسين بيبص لرجب: اي ال حصل يا رجب
نجاه بهدوء بتاقطعهم: حارس طلب الامانه قبل ما احمد يمشي بحاولي سنه وشهرين او 3
حسن بقلق: معني كده ان ابني انضملهم
رجب: محدش عارف ويارتنا حتي عارفين الامانه فيها أي
حسن بغضب: بس أنا متأكد انك عارف
رجب بحزن: اقسملك ب**** لا أنا ولا نجاه نعرف حاجه وانت عارف اختي كويس مكنش حد يقدر يرفضلها طلب حتي لو هيشيل حاجه هو ميعرفش عنها حاجه
احلام بهدوء: بس مظنش أنه انضملهم
نجاه: اشمعنا يا احلام
احلام بصت لحسين: لو كان انضملهم كانت سهام مشيت من بدري بس دي لسه ماشيه انبارح وكمان مجرد زياره وراجعه
حسن برجاء: ياريت كلامك يكون صح
نجاه بحزن: ياريت ويهديك يا ابني.....
( في حديقه القصر)
خرج شهاب وهو مخنوق و وراه الشباب كلهم علشان يهدوه
محمد: اهدا يا شهاب مينفعش كده براحه شويه
شريف: وانت كمان ياعم حسام في أي
عتريس: لازم تفهمو ان اهلكم عايزين يفرحو بيكم
شهاب بغضب: طب ازاي واخويا مش موجود مهو لو كان اخوكم مكنتوش قولتو كده
(صدمه علي وشوش الشباب قطعها بوكس ف وش شهاب)
عتريس بغضب: فوق يا حمار احمد اخونا زي ما هو اخوك انت كنت هنا ف القصر مع ابوك وهو معانا لو في حد هيزعل عليه يبقي احنا يا شهاب فووووق
حسام بغضب: اهدو انتو الاتنين احمد أخونا كلنا
( لسه شهاب هيرد لقي فونه بيرن برقم دولي فستغرب ورد)
شهاب: الو
المتصل: ازيك يا شهاب ولا اقول يا سياده النقيب
( ايوا شهاب بعد البعثه وتدريب بقا نقيب في فرقه خاصه )
شهاب: مين حضرتك
المتصل بضحك: هو أنا غبت كتير كده لحقت تنساني
شهاب بفرحه: احمد ( هنا الكل وشوشهم بقت مليانه فرحه)
احمد بهدوء: وحشتني يا شهاب
شهاب: وانت اكتر ( وفتح الاسبيكر وفضلو يكلموه)
احمد: ها الفرح امتا
حسام: مفيش فرح غير لما انت تيجي هو انت فين
احمد: متربطوش نفسكم بيا أنا مش راجع أنا ف اوربا
عتريس: انسي يا صاحبي وارجع سيبك منها
احمد بضحك: ولا ف دماغي كل الموضوع اني عندي شغل كتير الفتره دي وهسافر اكتر من مكان غصب عني بس علشان خاطري لو بتحبوني اعملو الفرح وابقو اعزموها هي برضو كلت معانا عيش وملح وصدقوني أنا مسامح ومفيش حاجه اصلا
شريف: متأكد انك مسامح يا أحمد
أحمد: اه يا شريف يلا هسيبكم أنا علشان عندي شغل سلام ومتنسوش تسلمولي ع الكل مع السلامه وفرحوني بقا
الكل: مع السلامه يا احمد ( بعدها بصو لبعض)
محمد بهدوء: نويتو ع أي
حسام وشهاب مع بعض: هنفرح اخونا ( واتحركو للجوه القصر)
رجب بفرحه: باين كده ع وشوشكم الفرحه
شهاب: فعلا يا خالو لأن أحمد كلمنا بره
الكل: طب وهو فين ( وبداء شهاب يحكي ال حصل)
شهاب : بعد ازنكم اتفقنا أن الفرح يكون اخر الشهر ده قولتو اي
( هنا الكل بص لحسن وركز معاه ال فجاءه اتكلم بصوت حزين)
حسن بحزن: المهم نفرح اخوك.....
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في إيطاليا
وخصوصاً في مدينه ميلانو نلاقي احمد بيجري في الشارع وشكله اتغير كتير بقا كتله عضليه متحركه ومربي دقتنه وشكلها كبير ومنكوش وشعره كبير كمان ودخل بيت لقي فيه كاظم
كاظم: اخيرا جيت
احمد بهدوء: خير يا كاظم
كاظم: جناب الاغاخان هيزور مصر قريب وقالي ابلغك
احمد: في حاجه تانيه
كاظم بتريقه: حضرتك ناوي تكون فين الفتره الجايه
احمد بنفس التريقه: اي مش قادر ع بعدي ولا أي
كاظم بانفعال: لازم نعرف انت بتكون فين بدل الدوخه وراك من بلد للتانيه ومبيكونش عندك فيها مهمات بترحوها ليه
احمد بهدوء شديد: اولا صوتك لو عليي عليا تاني أنا هنسي انك المعلم بتاعي اما بقا بالنسبه للبلاد دي افهمك مع انه مش من حقك تعرف انت لو ملاحظ أن كل البلاد ال روحتها ليها علاقه بدراستي كنت بعد ف كل بلد منهم شهرين بيكونو دراسه علشان اجمع شهادات غير الشغل علشان مسيبش حيره لحد يسألني انت كنت فين فهمت ولا لا
كاظم: فهمت
أحمد بهدوء: أنا بقا ال عايز اعرف ال مخبينه ومتنكرش فاهم
كاظم بتوتر: مش هنكر بس كله بايد الاغاخان
أحمد بغموض: بكره مش بعيد بس كل واحد هياخد نصيبه....
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مقر الاغاخانيه
نلاقي سهام وسيرين واقفين قدام الاغاخان وملامحه متوتره
سهام بتوتر: وبعدين فخامتك أي ال هيتم
الاغا بهدوء: عايزه اي سهام
سهام بهدوء: عايزه اتفقنا
الاغا بابتسامه: بس انتي منفزتيش حاجه
سهام بانفعال: يعني احمد مش معاكم
الاغا بهدوء: معانا بس جه لوحده من غير مساعدتك خالص
سهام بغضب: وده ال انتو طلبتو ودلوقتي لازم يتجوز بنتي
سيرين بحزن: بس أنا مش عوزاه فخامتك
سهام بانفعال: اخرسي خالص
الاغا بهدوء: صوتك يا سهام وبص لسيرين ليه مش عوزاه
سيرين بتوتر: علشان ( وحكتلهم كل حاجه حصلت)
الأغا: شوفتي تفكيرك وصلنا لايه يا سهام
سهام بقلق: أنا اسفه فخامتك بس ده طلبي
الأغا بهدوء: هنشوف بس علشان خاطر سيرين مش اكتر........
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في سويسرا
وخصوصا في مقر شركه الكعبي نلاقي يسرا قاعده بتتكلم ف الفون ولكن عنيها حزينه جدا....
يسرا بفرح: مبروك يا ياسيمن
ياسمين: مش ف الفون لازم تيجي
يسرا بحزن: صدقيني مش هعرف والدي مشيلني شغل كتير
ياسمين بحزن: علشان خاطري تعالي
يسرا: غصب عني بس باركي للداليا والشباب واي....
ياسمين بحزن عليها: اسألي عنه يا يسرا بس أنا هقولك
يسرا بلهفه: عرفتو حاجه عنه
ياسمين حكتلها كل ال حصل وال احمد قاله
يسرا بوجع: حتي بعد ال حصل لسه بيحبها
ياسمين بسرعه: لا بس ده احمد ابو قلب كبير بيسامح اي حد
يسرا بحزن: عموما مبروك مره تانيه أنا هروح اشوف الشغل سلا يا ياسمين وسلمي ع باقي الشله وقفلت معاها ودموعها نزلت
يسرا بدموع: معتش قادره يا احمد قلبي بيصرخ بحبك وانت لا معايا ولا حتي مع غيري واتحرم عليا انساك حتي.......
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر الراوي
قاعد منصور مع تامر وانجي ودخل الخدام ومعاه ظرف لانجي
منصور باستغراب: في اي الظرف ده
انجي بحزن: فيه دعوه فرح
تامر باستغراب: فرح مين
انجي بهدوء: شهاب الجمال وحسام الخوارشي
تامر بانفعال: استحاله تروحي الفرح ده
منصور بهدوء: أنا كمان جالي دعوه من رجب وهيبقي ف الحته
انجي بصت بهدوء لتامر: بس أنا هروح
تامر بغضب: وأنا قولت لا
انجي بتقوم: بس أنا هروح يا جوزي
تامر بغضب: عايزه تروحي علشان الهلفوت
منصور بهدوء: الهلفوت محدش عارف هو فين تعالي معايا يا تامر علشان تجيب ال قولتلك عليه وخده ومشي وسابو انجي ال فضلت سرحانه مع نفسها ومستغربه من العزومه وسرحت
( فلاش باك)
انجي راجعه مبسوطه من خطوبه داليا وفرحانه ان اخيرا احمد هيجي بكره يخطبها واول ما دخلت لقت ابوها مستنيها
منصور بابتسامه: اي الفرحه دي كلها
انجي بكسوف: احم عادي يا بابا علشان صاحبتي
منصور بهدوء: ولا علشان بكره
انجي بكسوف: بصراحه اه
منصور بهدوء: عايز أسألك سؤال لو أنا ليا عدو بيحبك هتحبيه
انجي بسرعه: لا طبعا
منصور بهدوء: ولو قولتلك أن احمد عدوي
انجي بصدمه: إزاي يا بابا مستحيل
منصور بهدوء: دي الحقيقه وان الاوان تعرفي اصلنا واصله
انجي بصدمه: اصلنا
منصور بهدوء: اه يا بنتي طبعا انت عارفه جماعه الحشاشين
انجي: طبعا كل العالم يسمع عنهم وعارفهم بس دول انتهو
منصور: ده ال كل الناس عرفاه لكن هم لسه موجودين وعايزين يجمعو نفسهم من اول وجديد ومستنين الباعث الجديد بتاعهم
عارفه هو مين
انجي باستغراب: هيكون مين يعني
منصور بهدوء: احمد الجمال ابن الجماليه اول الفدائيين وكمان من نسل ركن الدين خورشاه حتي لاحظي اسم خاله رجب الخوارشي
انجي بقلق: وأحمد يعرف كل ده
منصور بهدوء: كان ممكن اكذب واقولك انه يعرف بس للاسف أحمد حرفيا هلفوت انه يعرف حاجه زي دي
انجي بفرحه: يعني كده هو ملوش دعوه وملوش دخل
منصور بهدوء: ازاي و اصله من الحشاشين
انجي باستغراب: واحنا مالنا بيهم
منصور بهدوء وهوبيقوم: مهو ده اصلنا ال لازم تعرفيه
انجي باستغراب: هو اي بقا اصلنا
منصور بهدوء: تدمير الحشاشين خالص
انجي بفزع: لييه وازاي
منصور بهدوء: من اللي انت قراتيه واللي الناس كلها تعرفه ان الحشاشين اذوا ودمره جامعات وخلافات كثير ومن ضمنهم كانت عيلتنا وبعد كده قرر كل المتبقي من الجماعات والخلافات دي انهم يتحدو علشان يقدروا يقضوا على الحشاشين وسموا نفسهم المتضررين اللي انا اكون كبيرهم في مصر عرفت بقى ليه احمد عدوي وعدوك انتي كمان
انجي بصدمه: عرفت ودلوقتي ناوي ع اي يا بابا
منصور بخبث: اول حاجه اوافق انك تتجوزي وبعدها اقتله او في حل ثاني
انجي بسرعه: هو أي
منصور بشر: انك تكسريه
انجي بلهفه: موافقه بس توعدني ان ما حدش ياذيه
منصور بهدوء: وكمان تتجوزي تامر
انجي بوجع: موافقه
منصور بيحضنها بفرح: كده انت بنتي حبيبتي وهتبقي اميره المتضررين بنت الراوي.......
( عوده من الفلاش باك)
انجي بحزن: غصب عني يا حبيبي سامحني....
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في الحته
كنا وصلنا ليوم الفرح ال صمم رجب انه يتعمل في الحته ( ولاد البلد عارفين يعني ايه مهرجان معمول ف الشارع) وكان الحته كلها بتفرح النور مالي الحته كلها والمعازيم ملين الحته وتلاقي الغني والفقير وشخصيات كبيره في البلد ونلاقي مسرح كبير اوي مقسوم نصين نص فيه الفرقه والنص التاني نلاقي فيه شهاب وجنبه ياسمين وكمان حسام وجنبه داليا وفجاءه تدخل عربيات حراسه ونلاقي منصور وانجي وتامر جوزها
منصور بابتسامه: مبروك يا حاج رجب مبروك يا حسن باشا مبروك يا حاج صالح مبروك يا حسين باشا
كلهم: يبارك فيك شرفت اتفضل
ودخل منصور و انجي راحت سلمت ع العرسان بس لقت نظراتهم كلها لوم وعتاب وهي فضلت مبتسمه ورجعت مكانها وهنا المزيكا تشتغل ونلاقي النور مره واحده يضلم ويسمعو صوت بيغني اغنيه ( الي ملهوش كبير بيشتريلو كبير) وهنا النور ينور ويتفاجؤ باحمد ال شكله كان متغير كان نفس استايل ( تيم الحسن ف مسلسل الهيبه ) وهنا حرفيا كان في كوكتيل مشاعر بين فرح وصدمه وحزن وقلق واحمد كمل غنا وراح حضن اخوه وحسام وسلم علي الكل ال كانو فرحانين وأحمد كان جواه شوف وحنين ليهم وكمل الفرح وبقا المطربين بيطلعو ورا بعض لحد ما طلعت يارا محمد ولسه هتقول مبقتش بهرب نلاقي عتريس طلعلها ع المسرح وسكت الفرقه
عتريس: بعد ازن الملكه عايزين نتسلطن ع الاغنيه كامل اه احنا في فرح بس بردو لازم يكون خمسه لوسطك وخمسه لودنك وطلب من اخوكي عتريس عايزين الاغنيه دي تبقي مع عندليب الحته مهندس الاذن الوسطى اخويا احمد
يارا بضحك: يلا يا هندسه ( وقتها شهاب وحسام بصو لبعض)
وطلع احمد وبداء هو و يارا يغنو ( اغنيه اسمها مش كل حب بينتهي بتاعت ذكري اسمعهوها وركزو ف المشهد) ولأول مره من اول ما دخل الفرح عينو جت في عين انجي وكان بيغني وكأنه كان بيوجه كلامه ليها واول ما خلص غنا نلاقي انجي وابوها وجوزها مشيو وبعدها الفرح خلص واحمد راح مع عتريس البيت علشان امه حلفت لياكل عندها
( في بيت عتريس)
بعد الاكل عتريس خرج يجيب سجاير واحمد قعد مع امه
نجاه: انت رجعت ف الوقت المناسب يا احمد
احمد باستغراب: ليه بتقولي كده
نجاه بحزن: عماد بيحب
احمد بيكمل: واحده اسمها لوجي او ليلي وسمعتها مش كويسه وليها ماضي وحش بس تابت وهو مش راضي يسامح ومقضيها مع واحده اسمها حسنه صح يا ام عماد
نجاه بصدمه: انت عرفت منين
احمد بهدوء: اللي انت ما تعرفيهوش ان هي دي اللي صورتني ونزلت الصور في الكليه لكن بعدها جتلي وطلبت مني اني اسامحها واشوف لها شغل وفعلا ده اللي حصل ومن وقتها وهي فعلا تابت بس ابنك ال مجروح منها مع انه جرحها
نجاه بحزن: والحل أي أنا موافقه يتجوزها
احمد بغموض: سبيها عليا وأنا هتصرف.....
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر الجمال
وخصوصا في الجناح بتاع حسين واحلام يدخل حسين ال يتفاجي باحلام لابسه بيبي دول اسمر علي بياضها كان يجنن
حسين بحب: اي القمر ده
احلام بنفس الشعور: القمر ده بتاعك وعايزك
حسين بيقرب منها: عيوني ليكي اؤمري
احلام بتلف ايديها حوالين رقبته: عايزه بيبي منك ودلوقتي
حسين بيحاوط وسطها بايده: حيس كده بقا يلا بينا وبداء
وهنا خد شفايفها بين شفايفه وكانت معركه من البوس وايده كانت بتلمس كل حته فيها وشالها مره واحده ونزلها ع السرير وبداءت رحله من بوس حسين لكل حته في جسم احلام ال كانت طايره في السما لدرجه ان كسها مكنش مبطل تنزيل وكانه بينزل مع كل دقه قلب منها واستمرت المعركه ال انتهت بعسل احلام ولبن حسين ( خلي بالك من سن 40 دمار فشخ 😉)
احلام بفرحه: بس تعرف رجوع احمد كان فرحه كبيره اوي
حسين بهدوء: واي فرحه بس بردو لسه عيونه مليانه حزن وخصوصا لما كان بيغني وقبلها لما سلم ع ابوه من بعيد
احلام بحزن: مهو غصب عنه برده ال أحمد شافه في حياته مش قليل غيير قسوه ابوه و جرح انجي غير الجماعه
حسين بقلق: خايف من الجماعه اوي
احلام بتطمنه: متخفش احمد مش شبهم
حسين بغموض: بس يقدر عليهم كلهم.....
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
بعد يومين
وفي عماره فخمه واقف احمد قدام باب شقه وتفتحله بنت لابسه من غير هدوم
البنت بدلع: ايوا انت عايز مين يا قمر
أحمد بهدوء: عتريس موجود
البنت: راح مشوار وجاي اهو
صوت من جوه: مين يابت يا لوزه
لوزه: ده واحد بيسال ع سي عتريس
الصوت: خليه يدخل يابت ( وهنا يدخل احمد ويقابل الصوت)
حسنه بمحن: اهلا بيك يا قمر
احمد بابتسامه: اهلا بيكي يا ست حسنه
حسنه مستغربه: وكمان عارف اسمي بس الشكل مش غريب عليا خالص ( ايوا يا مون اميي حسنه عملت مشروعها 😉😂)
احمد بضحك: أنا أحمد الجمال
حسنه بدهشه: مش معقول يخربيت عقلك اتغيرت اوي
احمد بابتسامه: ما انتي كمان بقيتي نانا
حسنه: طب استناني خمسه ورجعالك ( ودخلت غيرت ولبست عبايه زي بتاعت نانسي والطشت كده)
أحمد بضحك: اي ناويه ترجع الحاره ولا أي
حسنه بتحط رجل ع رجل: لا ناويه انفذ وعدي
( وهنا الباب يخبط ويكون عتريس ال اتفاجئ ب أحمد)
عتريس متفاجيئ: اي يا ابني كنت فين بعد الفرح وجيت هنا ليه
أحمد بهدوء: بعدين أنا جايلك ف مشوار
حسنه: سيبو يا عتريس
احمد بيقوم: مره تانيه (وقرب منها وكمل) للأسف اول قاطفه ليا هتبقي بالحلال سلام يا نانا وخد عتريس ومشي
حسن بشهوه: بعد ال شوفته مش هسيبك
( نروح لأحمد وعتريس وهما واقفين قدام سوبر ماركت كبير)
عتريس بزهق: ممكن اعرف انت جايبنا هنا ليه
احمد بهدوء: بص جوه وانت تعرف
عتريس بينفخ: اهو وسكت مره واحده لأنه شافها ايوا هي لوجي واقفه علي الكاشير ولابسه اسدال و وشها منور في ال**** فضل يبصلها كتير ويشبع عينه منها وقلبه فضل يقوله يروح لانه فضل زي الصنم واقف وقال بغضب
عتريس بانفعال: جايبني اشوفها وهي عامله فيها ستنا الشيخه انت هيخيل عليك الكلام ده وبيزقه لكن احمد مسك ايده بقوه ونزلها جنبه وهنا عتريس اتفاجئ من قوته
أحمد بهدوء: لا يا عماد فوق دي الحقيقه (وحكاله ال قاله لأمه) ومن وقتها وهي مستقيمه وانت بتحبها ملوش مانع ال خلقنا سامحها سامح وعيش معاها ولا عايز تفضل عايش مع حسنه كأنك قواد ليها اي الكلمه زعلتك لما تيجي مني احسن ما تيجي من حد تاني فوق وخد ال بتحبه ويحبك يا صاحبي قبل ما الاوان يفوت وتندم وسابه ومشي.........
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
عدا اسبوع ع الجميع احمد كان رافض فيه يعيش ف شقته و عايش في اوتيل مع نفسه وكان العرسان سافروا وجم وكمان سهام وبنتها وبعد ما رجع العرسان الشله اتجمعت وفضلو يضغطوا ع احمد علشان يقضي معاهم يوم في القصر و وافق
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر الجمال
كان الكل متجمع وفي انتظار أحمد وفجاءه لقو أحمد داخل وماشي جنبه كلب وكانو مستغربين لأن أحمد كان عنده فوبيا من الكللابب ( زيي 😂) ودخل وسلم عليهم وقعدو مع بعض
سيرين بفرحه: اخيرا رجعت ياعم
أحمد بابتسامه: لما رجعت مكنتيش موجوده
حسام: بس غريبه يا أحمد
أحمد باستغراب: هي أي
شهاب بضحك: ال جنبك ده
رجب بضحك: ده انت كنت بتترعب منهم
أحمد بابتسامه: تقصدو زيوس
احلام بضحك: وياتري بيطلع رعد بردو
ياسمين: جبتو منين يا أحمد
أحمد بهدوء: من اليونان كنت ف دوره هناك و هنا أحمد سرح
( فلاش باك)
كان أحمد في اليونان وطلع بعدها ع قبرص علشان ينفذ أول مهمه ليه وكان في نيكوسيا وخصوصا في بيوت الجبل ونلاقي أحمد لابس نفس لبس الحشاشين وكان بيتحرك في خفه وسرعه رهيبه لحد ما دخل بيت وكان واحد نايم وحط السيف ع رقبته وهنا الشخص ده فاق.....
الشخص بخضه: انت مين وعايز أي
أحمد: عايز عمرك
الشخص بخوف: ابوس ايدك متموتنيش أنا عندي اولاد
أحمد: والوساخه اللي انت بتعملها ما بتدمرش ناس عندهم اولاد برده انت شخص حقير بتلعب في اي فريق تعمل اي حاجه ومع اي احد ولاي احد بس المهم يكون معتك فلوس بمعنى اصح انت كلب فلوس سعران وعلاج الكلب السعران قتله وهنا احمد سحب سيفه على رقبه الشخص ده وبعدها خرج من بيته وبداء يتحرك وهو بيتحرك شاف كلب صغير متعور جامد ونايم ف جنب قرب منه وشاله وبصله وكانه شايف نفسه
أحمد بحزن: شكلك هلفوت زيي بس أنا هراعيك....
( عوده من الفلاش باك وركزو معايا ده الكلب ال كان ف اول مشهد واحمد كان بيأكله مش بياكله هياكل كلب ليييه 😂)
أحمد بيكمل: ولقيته لسه جرو صغير بتاع مهندس يوناني كنت باتدرب معه بعد التدريب اقدمه لي هديه وقبلته وبس
محمد بضحك: بس شكل زيوس بيروح معاك الجيم ولا اي يا شريف ما تدربني زييه
شريف بسرحان: من عنيا
احمد قرب منه وبصوت واطي: بطل تبص وتركز مع بنت عمي في نيتك حاجه خد خطوه لاما هفرمك يلا وبيضحك
شريف بضحك: ده رأيك يعني
احمد بضحك: ومش شايف غيره
حسن بهدوء: مش ناوي ترجع تعيش هنا بقا يا احمد
احمد بهدوء: مظنش يا ب احم يا حسن باشا للاسف
حسن بحزن: ليه يا ابني
احمد بيقوم: لأني مش ناوي اعد ف البلد كلها سلام ومشي.......
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مكان بعيد
نلاقي نجاه ومعاها الغامضه قاعدين ونجاه قدامها متوتره
الغامضه بهدوء: اسألي ال جواكي يا نجاه
نجاه بحزن: ابني خايفه عليه اوي
الغامضه بهدوء: من أي ده ابنك راجل
نجاه بدموع : من ال هيعرفه وهبقي ف نظره أي
الغامضه بهدوء: ده نصيبك ونصيبه زي ابوه ومتقلقيش وجود احمد جنبه هيساعدك ويساعده اطمني متخفيش
نجاه بقلق: مهو ده بردو قلقني اوي
الغامضه باستغراب: هو اي
نجاه بحزن: احمد وال منعرفش هو كان فين
الغامضه بغموض: احمد اختار وقد اختياره.......
( الجزء ال جاي هتعرفو هي مين ومن غير شتيمه 😂😂)
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مكان سري
نلاقي الاغاخان ومعاه كاظم ونظام ويدخل عليهم احمد وبعدها بيعد قدام الاغاخان وهو حاطط رجل ع رجل وابتسم
أحمد بابتسامه: نورت مصر جنابك
الاغاخان: منور بيك يا باعث بس مستغربك شويه
احمد بهدوء: ليه بس جنابك
الاغاخان بهدوء: حسك بقيت مغرور شويه
نظام بهدوء: كأنك طاووس ماشي ع الأرض
أحمد بهدوء: وليه لا مكنش طاووس وجانبك خلتني الباعث الجديد امير آلموت وده شرف كبير يغنيني عن الدنيا كلها
الاغاخان بابتسامه: عمر ما نظرتي فيك خيبت ابدا وبص لنظام
نظام بابتسامه: اتفضل ده ال طلبته وقدمله ظرف
كاظم بهدوء: بس سؤال يا احمد
احمد بابتسامه: اتفضل
كاظم: اشمعنا المكان ده
أحمد بهدوء: اولا دي حريه شخصيه ثانيا بقى والاهم مش ناويين تصرحوا لي باللي انتم مخبيينه عليه وخصوصا زعيم ال متضررين هنا في مصر وليه كل السريه دي ولا جنابك لسه ما وصثقتش فيا ولا نظام ماكدش اللي انا اهل للثقه
الاغاخان بهدوء: لا طبعا يا احمد احنا واثقين فيك بس تعلم دائما ان كل شيء وليه اوانه اما بقى بالنسبه لنظام فالنظام المسؤول الاول عن حمايتك بعيدا عن ان كاظم اللي دربك
نظام بهدوء: بالضبط كده يا احمد زي ما قال جنابه
أحمد بيقوم: تمام جنابك بعد ازنكم ولسه هيمشي
الاغاخان بهدوء: مش ناوي تتجوز بقا
احمد بيلف: جايبلي عروسه
الاغاخان بهدوء: أي رأيك في سيرين الجمال
أحمد بضحك: لا وياريت مدام سهام تشرفنا بدل ما هي متداريه
طبعا كل الموجودين اتصدموا وهنا فعلا ظهرت سهام قدامهم
سهام بهدوء: مش عايز تتجوز بنت عمك ليه دي من النسل
أحمد بهدوء: مزاجي وبعدين مراتي ال هتبقي اميره الحشاشين لسه مجتش ومش اي حد يستاهلها يا بنت النزاري ولف ومشي
وبعدها الاغاخان بغموض: شكلك مستعجل على الحرب اوي وناوي انك تعمل حشاشين جدد......
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في بيت عتريس
يدخل عتريس البيت يتفاجي ب لوجي قاعده مع امه واول ما بصلها وشه كله اتحول لغضب ولسه هيتكلم لقي احمد داخل
عتريس بغضب: اه شكلك انت ال عامل كل ده وانتي يا ست لوجي يلا اطلعي بره يلا
أحمد بهدوء: وافرد اني ال عملت كده مش دي ال بتحبها
عتريس بغضب: لاااا دي واحده وسخه ويلا اطلعي بره قبل ما توسخي بيتنا برررره فجاءه صوت قلم ملا المكان كله
عتريس بصدمه: انتي بتضربيني يا امي علشان دي
نجاه بغضب : علشان انت ظالم البت تابت وانت مصمم تفضل تدوس عليها فوق يا روح امك
عتريس بغضب: لو مليون تابت هترجع تاني أنا عارفهم كويس
نجاه بقوه: كان زماني أنا رجعت يا ابن بطني
نجاه اول ما قالت كده كل ال كان موجود اتصدم حرفياً
عتريس بصدمه : تقصدي اي يا ماما
نجاه بهدوء: ال فهمته
لوجي بسرعه: ارجوكي يا طنط مش علشان تساعديني تتبلي علي نفسك ارجوكي
نجاه بهدوء: دي حقيقه ولازم تتعرف
عتريس بصدمه: حقيقه اي فهميني يا ماما
نجاه: هحكيلك زمان وانا صغيره كنت لسه 17 سنه ابويا وامي ماتو للاسف كان ليا عم كان اكبر قواد ف الحته حاول بكل الطرق انه يدخلني الطريق ده كنت كل مره برفض لحد ما رماني في الشارع بس قبلها كان قبض الثمن تمن شرفي وفي نفس الوقت اللي ترميت فيه في الشارع لقيت اربعه شايلينني ومدخليني عربيه وفي اليوم ده كان يوم موتي لكن بعدها حلفت اني لازم اردله نفس ال عمله فيا ودخلت الكار ده وأنا كل يوم بموت عن اليوم ال قبله لحد ما حققت انتقامي و كان بموت الكلب عمي وعدت الايام وأنا لسه ف نفس الكار لحد ما قبلت ابوك حبني وحبيته وحكيتله حقيقتي ونويت التوبه وهو قبلها وتوبت واتجوزنا ومن وقتها وأنا ع توبتي وصايناه حتي بعد ما مات بس ابوك كان راجل يا عماد قبل توبتي ومحسبنيش وعمره ما قالي كلمه تعيب فيا هي دي الحقيقه يا ابن بطني فكر وشوف انت عايز اي وصدق قلبك
طبعا هنا الكل كان مصدوم ومحدش فيهم قادر ينطق وفجاءه
احمد بهدوء: اسمع يا عماد ربك ليه حكمه ف كل ده فكر يا صاحبي واخطف حبك من الدنيا وخليك فاكر كويس من شابه اباه فما ظلم.......
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في الإمارات
وخصوصاً في دبي في مقر شركات الكعبي نلاقي زهير الكعبي ابو يسرا قاعد في مكتبه وفجاءه يدخل عليه السكرتير
السكرتير: سمو الشيخ المهندس احمد الجمال بره
زهير بسرعه: خليه يدخل فورا ( ويخرج ويدخل أحمد)
أحمد بابتسامه: سمو الشيخ أنا بعتزر ع التاخير
زهير بابتسامه: متقولش كده يا بشمهندس مفيش بينا آسف وبعدين فينا التأخير ده أنا بعتلك العرض وقولتلك معاك شهر تفكر فيه براحتك وترد عليا وجيت بعد اسبوع
أحمد بابتسامه: شكرا بس ممكن اعرف ليه حضرتك اخترتني
زهير بهدوء: انت عارف اني بتوسع في مجال السيارات وكمان المعادات والسفن وكان نفسي في شخص في مجال الميكانيكا عموما يفدني ف كل فروعها لحد ما تم ترشيحك ليا من شخصين صديق منتمي للطائفه الاغاخنيه والثاني دكتوره سلمي التركي واتمني ان بوجودك هنا تكون موافق على عرضي
احمد بابتسامه: موافق وده شرف ليا طبعا
زهير بابتسامه: يبقي يلا بينا نمر ع اماكن العمل
وخد احمد ونزلو اتحركو علي مركز تقفيل وصيانه لاكبر علامات السيارت وأحمد كان فرحان بتطور العرب في الصناعه
زهير بابتسامه: ده اكبر مكان مختص في مجموعتنا وف الخليج كله وهتلاقي هنا مشرفين اجانب بس كلهم تحت اشرافك
احمد بص حواليه وشاف شخص مديله ضهره وبيشتغل بس بيعمل حاجه فراح نحيته واتكلم بالانجليزي
أحمد: excuse me the way you work is wrong
يسرا بترد: كل واحد اجنبي فاكر نفسه بيفهم
احمد بضحك لانه عرفها لما اتكلمت: وفي ناس مهما علمتها الصح بردو بتغلط بقالي 3سنين بعلمك وبردو بتغلطي
هنا يسرا قلبها كان بيدق ولا كانه طبول الحرب ولفت لأحمد
يسرا بفرحه: مش معقول احمد الجمال بنفسه
أحمد بابتسامه: شوفتي الدنيا عامله أي
زهير باستغراب: انتو تعرفو بعض
يسرا بابتسامه: ده أحمد يا بابا زميلي ال حكتلك عنه
زهير بفرحه: عارف يا أحمد أنا دلوقتي صممت انك لازم تكون معانا هنا لأن ال عرفته انك شخص نادر دلوقتي اعتبر نفسك متعين معانا بس هعدل العقد وهبعتهولك مكتب يسرا .....
( في مكتب يسرا)
احمد يبقي قاعد ومره واحده تدخل عليه يسرا بعد ما غيرت لبس الشغل بس كان شكلها احلا ( بص وش يسرا محنوش علي جسم Shady shainarae تخيل المكس ده بقا )
احمد: اتفضلي
يسرا باستغراب: مضيته من غير ما تقراءه
أحمد بابتسامه: الدار امان يا يسرا
هنا يسرا فضلت تبصله ومركزه معاه لحد ما قررت تتكلم
يسرا: احم وانت عامل أي واخبار انجي أي
احمد بضحك: علي أساس ان الفيديو بتاعنا موصلكيش
يسرا: احم وصل
احمد بيقوم: عموما دي صفحه وانتهت بعد ازنك ومشي
يسرا برجاء: ياريت تكون راجع علشان تكون نصيبي.....
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مكان سري جدا
نلاقي كل اعضاء المتضررين متجمعين حتي قائدهم وفجاءه يدخل عليهم شخص لابس اسود وملثم وينحنو ليهم
القائد: شرفت جنابك اتاخرت علينا اوي
الملثم بغضب: لازم تتحركو مش لازم اكون موجود ديما
القائد: جنابك الملهم لينا
الملثم بهدوء: يا راوي اي اخبار مصر وخصوصا الباعث
منصور بتوتر: ما تقلقش جنابك ولا في باعث ولا غيره ده حته هلفوت عرفت اكسره وساب البلد وعمال يتعلم واهو سابها تاني وغار ف داهيه متقلقش
الملثم بغضب شديد : غبي خلاص الباعث رجع لاصله وابقى وسط جماعته واستعدو كلكم للي جاي
الكل: إزاي ومحدش يعرف
الملثم : ولا حد هيعرف والأكبر انه راح اشتغل مع الكعبي يعني كده بقي مامن نفسه من جميع النواحي
الراوي بتوتر: والحل اي جنابك
الملثم بهدوء: هنهاجم ولو منفعش هنستغل السريه.....
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
نرجع لدبي
عدا كذا شهر واحمد هناك اثبت كفاءته وف نفس الوقت كان بيعرف ينفذ مهماته و ده غير حب يسرا ليه ال بداء يلاحظه وفي يوم كان مع يسرا ف الشغل و كان معزوم عندهم وخدها وركب عربيته ومشي وفجاء طلع عليه 3 عربيات قطعو عليه الطريق و نزل من كل عربيه 4 رجاله ملثمين بسلاح وراحولهم
بلطجي: انزل يلا انت وال معاك
احمد بهدوء: ليسرا اوعي تنزلي ( ونزل من العربيه) اديني نزلت خليك معايا وقولي عايز أي
بلطجي بغضب: عايزينك تسيب البلد دي وترجع بلدكم ومتخرجش منها فاهم ولا لا
احمد بهدوء: وده ليه
بلطجي: مزاجنا يا روح امك
أحمد ببرود: طب ليه كده أنا بكلمك باحترام ترد عليا باحترام
بلطجي: هو ده ال عندنا هتتفذ ولا لا
احمد بهدوء: ولو قولت لا
بلطجي بيشاور للرجاله ال رفعو السلاح: يبقي ده موتك
احمد بابتسامه: يبقي انتو اختارتو
وفجاه احمد داس على زرار في ريموت في ايده خلال العربيه طلع حوليها زي دروع غطتها لا تخلي ال بره شايف ولا ال جوه شايه وداس بعدها وهو بيسحب البلطجي علي حزامه وهنا كانه كان بيتحول لايرون مان بس بشكل مختلف) ما هو نفذ المشروع اللي اديه له كاظم اصحي يا مون اميي 😂) وهنا بقا
احمد اول ما داس علي الحزام البدله ال اتكونت علي جسمه كانت شبه بدله فيلم assissin's creed وفجاءه احمد
احمد بشر: ورونوي اخركم
وهنا الرجاله فرغت كل السلاح في احمد ال فضل واقف زي ما هو متحركش ولا اتاثر بأي حاجه خالص وهما كانهم اتشلو
احمد بابتسامه شر: دوري بقا
ومره واحده طلع من البدله سيفين واحمد اتحرك وكل ما يقرب من واحد تكون رقبته علي الأرض لحد ما وصل لآخر واحد
احمد بشر: متخفش مش هموتك بس هخليك تتمني الموت
وهنا كان وصل كاظم ال اتفاجي من ال حصل بس في الوقت ده كان احمد لغي البدله وخلي كاظم خد الجثث والراجل ال عايش ومشي واحمد هنا لغي درع العربيه ولقي يسرا مغمي عليها فضل يفوقها لحد ما فاقت حضنته وعيطت اوي
أحمد بهدوء: اهدي أنا كويس مفيش حاجه
يسرا بعياط: بجد كويس
احمد بابتسامه: اه كويس وهنا انجي بعدت لانها اتكسفت وبعدين احمد اتحرك علي بيتهم
( في قصر الكعبي)
كان ولا القصر الملكي ودخل احمد واستقبله زهير بس لاحظ ان بنته شكلها متغير خالص
زهير بقلق: مالك يا يسرا فيكي اي
يسرا بدموع: حككت كل حاجه لابوها وهي بتعيط
زهير بفخر: مكنتش غلطان يوم ما تمسكت بيك أحمد ان من اللحظه زي ابني بالظبط
أحمد: أنا معملتش غير الواجب وشرف ليا اني اكون ابنك
بعدها اعدو كلو وبعد الأكل احمد خرج يتمشي في جنينه القصر لحد ما لفت نظره كوخ صغير فراح نحيته واكتشف انه مرسم صغير ولقي فيه لوح كتير بس هنا كانت الصدمه لما لقي نفس اللوحه ال جتله ف عيد ميلاده وهنا أحمد واجه حقيقه مهمه وهي أن يسرا بتحبه وهنا تدخل يسرا عليه وتلاقي اللوحه في ايده فتبصله بتوتر لكن تتكلم
يسرا بتوتر: احمد هفهمك كل حاجه بس ممكن تهدا
أحمد بهدوء: هو انتي فعلا بتحبيني يا يسرا
يسرا بدموع: ومحبتش غيرك لا قبلك ولا بعدك بس خبيت حبك ف قلبي وأنا شيفاك مع انجي واقسملك اني مكنتش هتكلم ولا
اقولك حاجه وكنت هفضل مخبيه بس المهم عندي اني اشوفك مبسوط حتي لو هموت بس اشوفك مبسوط وفرحان
احمد قرب منها ومسح دموعها: تتجوزيني يا يسرا.....
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مكان بعيد خالص
منتشر في الظلام يدخل الاغاخان المكان لوحده ويلاقي شخص
الاغاخان بابتسامه: اخيرا رجعت تاني لبيتك يا سليم
الشخص بغضب: متقوليش سليم تاني
الاغاخان بابتسامه: ليه بس مش ده ال سيدك سماكم بيه وبقي اي حد منكم اسمه سليم ( حشاشين علي الصمدي اصحي 😉)
الشخص بغضب: خلاص معتش فيه نهائي منه أنا عايز ارجع قوتنا تاني أما بقا النوح خليه فرحان بنفسه و بجحيمه وأنا من النهارده هلبس توب الصباح من تاني وهبقي الصباح الجديد المهم دلوقتي طمني اخبار الباعث أي
الاغاخان بفخر: خلاص بقي معانا وبداء يحكيله كل حاجه
الشخص بغموض: كده ده هيبقي العلاج لفيرس النوح.....
( هينيكك يابني ابقي سلم ع الشهدا بقا 😂😂😂)
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مكان تاني
قاعد اتنين قدام بعض ومره واحده واحد فيهم اتكلم
الذئب: تفتكر اي ال جاي
البعبع: هيفشخه الكاتب 😂
الذئب: هيعرفهم الجزء الجاي
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر الجمال
واقف حسن قدام صوره مراته ف الغرفه السريه ومره واحده
حسن بحزن: سامحيني يا امال لازم يعرفو الوصيه ال بينا وكمان يعرفو السر المستخبي عنهم ...... يتبع
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
هو ايه الفرق بين الصح و الغلط حد عارف من وجهه نظري اني الفرق بنهم هيا شعره صغيره الرسام يعرف يظبط الالوان و يعادل بين الابيض و الاسود علشان يطلع اللون الرمادي و الحياه كده لونها رمادي ابيض ده الخير و الاسود ده الشر و الفرق بنهم فعلاَ شعره صغيره يا تمشي عليها و ساعتها تكون وصلت لي اللون الرمادي يا تقع من عليها و تغرق في اللون الاسود و ياكل روحك و يستنفذ الخير اللي جواك (احذره السقوط كي لا تصبحه كا اول الساقطين ابليس) احمد انضم للحشاشين وايده عرفت طريق الدم بس يا تري اي ال هيحصل وهل ده الصح ومين الغامضه ال الكل عايز يعرفها ومين الملثم واي علاقه البعبع والذئب واحمد ليه مش راضي يصرح بالعمله ولحد دلوقتي كان فين طول الشهرين وياتري انجي عملت الصح ولا كل ده واكتر هنعرفو في الاجزاء الجايه كنتم مع الهلفوت الجزء السابع من السلسله الأولي اتمني تعجبكم انجوووووووي 😍 وبجد آسف ع التاخير بس أنا طالع عيني في الشغل وانتظرو اقوي الاجزاء الجزء الجاي اخوكم ذئب السعاده 🐺



الفصل الثامن

/////////////////////////
الذي يدفع شخصًا للانتحار ليس أكثر من معركة تحدث بداخله، معركة تستهلك طاقته كل يوم، هي زحمة أفكار وقرارات ورغبات واضطرابات لا يعرفها إلا الشخص نفسه؛ نحن وبشكل يوميّ ومع بداية كل يوم جديد نخوض معركة واحدة على الأقل في حياتنا، البعض يخوضها من أجل المال، السلطة، النفوذ، اليأس، أو حتى الموت، لكن لن يخضع أحد لقرار الانتحار إلا عندما يخوض معركة دامية مباشرة ضد الحياة؛ فقسوة المعركة مع الحياة ليست في هزائمها، وإنما في شعورنا الدائم أن مهما حققنا من إنجازات وانتصارات سنُهزم في النهاية .
////////////////////////////////////////////////////////////////////
في دبي
بعد مرور شهرين وفي خلال الفتره دي كان أحمد وصل لمكانه كبيره في الشغل وكمان كان قرب اكتر من يسرا وفعلا لقي ان حبها ليه كبير لحد ما جه يوم وام يسرا رجعت من سفرها واحمد حدد معاد معاهم وراح علشان يقابلهم ويتقدم ليسرا
( في قصر الكعبي)
يدخل احمد ال كان في قمه شياكته وف ايده بوكيه ورد وعلبتين من الدهب صغيرين ويستقبله زهير وابنه الصغير
زهير بابتسامه: نورتنا يا احمد
أحمد بابتسامه: البيت منور بأهله يا فندم
زهير بابتسامه: مش اتفقنا تقولي يا عمي وبص لابنه مش هتسلم يا مروان ( شاب صغير عنده 16 سنه اصغر ابن لزهير)
مروان بابتسامه: ازيك يا اونكل احمد
احمد بابتسامه: قولي احمد بس احنا مش اصحاب علشان كمان اخدك الجيم معايا زي ما طلبت
مروان بفرحه : خلاص ماشي يا أحمد
(وهنا يقطع كلامهم صوت حد نازل ع السلم ونلاقي ال نازله دي فيها ملامح من يسرا)
ريناد بشموخ: اهلا فيك يا بشمهندس ( ريناد ام يسرا من العيله الملكه فيها ملامح من يسرا ونفس جسم Eva notty)
احمد بهدوء: اهلا فيكي يا سمو الشيخة ( وقعدو بعدها)
زهير بهدوء: اعتقد ندخل ف الموضوع ال انت جاي ليه يا أحمد
أحمد بهدوء: أنا النهارده جاي اطلب ايد بنتك واتمني ان حضرتك توافق وبعتذر عن عدم مجيه حد من اهلي بس ده لانهم كلهم في مصر بس لو حضرتك وافقت هخليهم يجو هنا ونتمم الموضوع رسمي ف أي رأي حضرتك
ريناد بغرور: وتعتقد اي ال يخلينا نوافق نجوز بنتنا بنت الشيوخ وحفيده الشيوخ لشخص غريب وعادي زيك
أحمد بهدوء: افهم من كلام حضرتك ان ده تقليل مني
ريناد بتحط رجل ع رجل: ولو كان هتعمل اي
أحمد بهدوء وهو بيقوم: كنت هقدم لحضرتك الهديه دي ( وادلها علبه من ال كانو معاه) واستازنكم تدو التانيه للانسه يسرا وامشي بعد ازنكم ولف وشه علشان يمشي
ريناد بهدوء: من غير ما تبرر او تدافع عن نفسك
أحمد من غير ما يلف: وهيعمل اي دفاعي قدام حكم كان القاضي بتاعه هو نفسك بس هي كلمه واحده بس ال احب اقولهالك هسيب الايام تبينلك أنا مين وحضرتك يا شيخ زهير اعتبرني مستقيل وبالمره افوق لشركتي بعد ازنكم
زهير بسرعه: استني يا أحمد احنا موافقين
ريناد بهدوء: أنا مش هلاقي لبنتي احسن منك ومن اليوم انت فرد من البيت ده واتمني انك متزعلشي من طريقتي
( وهنا تنزل يسرا ال كانت ولا الملاك كانت جميله اوي)
يسرا بحزن: مش هترجع يا احمد ولا عايز تسيبني
أحمد بيلف وبيمسك العلبه يديهالها: خلاص مش هسيبك تاني
مش نقراء الفاتحه بقا ياعمي ولا أي
زهير بفرحه: نقراء يا جوز بنتي
( وقراؤ الفاتحه وسط فرحه يسرا وهدوء احمد وفرح الاهل وهنا ريناد ويسرا فتحو العلب وكان في كل علبه سلسله تحفه وخصوصا بتاعت يسرا ال كان مكتوب جواها ( ان حبك يسرا داخل قلبي) ويسرا كانت فرحانه اوي)
احمد بهدوء: دلوقتي يا عمي كده انا هاحدد الميعاد مع اهلي وييجوا ان شاء **** بس في موضوع تاني عايز حضرتك فيه
ريناد بابتسامه: لو ع اهلك هنبعتلهم الطياره الخاصه
زهير بابتسامه: اتكلم يا أحمد
أحمد بهدوء بيطلع فلاشه: ده عرض شراكه مع حضرتك في مراكز الصيانه والتصنيع في مصر والفلاشه عليها المشروع
زهير خد الفلاشه وجاب اللاب وبص عليها ورجع بص لأحمد
زهير بهدوء: المشروع كويس يا أحمد برغم ان ليا شركاء مصريين زي الراوي والبسيوني وغيرهم بس المبلغ ال عارضه وكمان دخول شركه زي شركه A .C في مشروعك ال انت عارضه شايف انها احلام بالنسبه ليك بس أنا ممكن اقدملك عرض بما انك هتبقي جوز بنتي و الاهم أنا في مجال الميكانيكا مفيش زيك فهديلك اداره كل مشاريعي ف مصر
احمد بهدوء: أنا مقدر عرض حضرتك بس ال حضرتك متعرفوش اني بملك 70% من اسهم شركه A.C وكمان المبلغ ال عرضته ف المشروع متوفر
زهير باستغراب: ازاي
أحمد بيطلع فلاشه تانيه بيدهاله: حضرتك دي كل الاماكن ال خدت منها شهادات وكانت المده ال بدرس فيها ف مكان منهم كان بيكون معاه شغل لمده شهر او اتنين بأجر عالي غير مكافآت التفوق غير بعض المدخرات وقدرت اشتري اسهم ف البرصه ومع الازامات العالميه ال اثرت ع العالم كله قررت اخوض المغامره واشتريت اسهم تانيه وضاربت ف البورصه وف الاخر حققت نجاح كبير جدا ها حضرتك قولت اي
زهير بفخر: هفضل ديما موافق عليك يا احمد
( هنا تيجي رساله لأحمد علي تليفونه يشوفها بثبات)
أحمد بغموض: هسنازنكم اني انزل مصر بنفسي اجيب اهلي...
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في بيت عتريس
تلاقي نجاه الباب بيخبط وتفتح وتتفاجي بعتريس ال كان غايب من يوم ما اعترفت بماضيها قدامه كان شكله متغير وكأنه فاق من غيبوبه طويله واول ما امه شافته شديته في حضنها
نجاه بدموع: اخيرا رجعت يا ضنايا وحشتتني يا عماد هونت عليك تفارقني كل ده هانت عليك امك
عماد وهو بيبوس ايديها: حقك عليا يا امي
نجاه بعياط: أنا عارفه انت شايفني إزاي بس غصب عني يا ابني كان مقدر ومكتوب وده ماضي وانتهي
عماد وهو بيعد ع الأرض وبيبوس ايد امه: شايفك اعظم ست ف الدنيا شايفك حمايتي وسندي شايفك الجنه ال عيشت طول عمري ف خيرها سامحيني يا امي ( وهنا يقاطعهم صوت)
ليلي ( لوجي) : ماما نجاه انا خلصت وسكتت مره واحده
نجاه بابتسامه: تعالي يا ليلي
ليلي بحزن: هسيبكم لوحدكم وادخل جوه
عماد بابتسامه: تعالي يا ليلي علشان عايزك ف موضوع
نجاه بجمود: عايز منها اي يا عماد هي مش هتخرج منها
عماد بضحك: مفيش واحده بتخرج من بيت جوزها يا ماما
ليلي بفرحه: تقصد اي
عماد بحب: تتجوزيني يا ليلي
نجاه بتزغرط: بجد يا ابني
عماد بحب: وحياتك يا امي
ليلي بفرحه: اخيرا يا عماد بس انت كنت فين
نجاه بتأكيد: صح انت كنت فين يا ابني
عماد بغموض: كنت بجهز نفسي علشان ابقي عريس..........
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في فرنسا
نلاقي منصور الراوي ومعاه انجي وتامر وابوه متجمعين هناك
منصور بابتسامه: مش ناويه تفرحيني بقا يا حبيبتي
انجي بهدوء: لما اخلص بس الشغل
خيرت: يابنتي استمتعي باجازتك وكمان نفسي اكون جد بقا
تامر بسخريه : قولوها يا جماعه دي مش بتفكر ف حاجه غير الشغل دي حتى بتهتم بيه اكتر مني مع اني بشتغل زيها بس مش بعمل ال بتعمله
انجي بتقوم: لما الاقي الاهتمام والجواز العدل يا جوزي ها واخد بالك وقتها افكر واعملكم ال عايزينه وسابتهم ومشيت
تامر بغضب: دي عيشه تزهق ومشي هو كمان
خيرت بتريقه: الظاهر بنتك شديده ع الولا
منصور بضحك: انت ال ابنك خايب زيك وفضلو يضحكو
خيرت باستفهام: بس ليه صممت تجيبهم معانا
منصور بهدوء: متنساش اننا هنعد شهر علشان الاجتماع وبالمره نحدد معاد ضربتنا لبن الجمال
خيرت: أنا سمعت انه خطب بنت زهير الكعبي هنعمل أي
منصور بهدوء: ولا اي حاجه هنستني
خيرت : غير شركه AC ال ملكها اتغيرو دي ومحدش عارف اي حاجه عنهم غير النائب بتاعهم عماد عصام وبس
منصور بهدوء شديد: كل ف وقته هيباااان......
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مقر الاغاخانيه
يدخل نظام هو كاظم وكان باين علي نظام الغضب الشديد
نظام بغضب: ممكن افهم جنابك ليه اديته الشركه
الاغاخان بهدوء: الأول توطي صوتك ثانيا ده حقه
كاظم بيهدي الدنيا: احنا اسفين فخامتك بس عاوزين نفهم
نظام بانفعال: ايوا ياريت تفهمنا حقه إزاي
الاغاخان بهدوء: ده حقه و ورثه ومتنسوش ده حفيد مين ده ابسط حق ليه لولا الثروه بتاعت جدوده مكناش زمانا موجودين فلو بتتكلم ع الشركه ده ابسط حاجه ليه ومتنساش انه الأمير
نظام بغل: والمفروض نعمل أي
الاغاخان بيقوم: تطيع يا نظام وسابهم ومشي وبعدها
كاظم: في اي اهدا شويه مينفعش طريقتك دي
نظام بغضب: بلا مينفعش بلا زفت وسابه ومشي وبعدها
كاظم بحيره: مبقتش عارفلك حل يا نظام الأول كنت بتغلطني لما كنت بكره احمد بس لما قربت منه ولقيته احسن انسان ممكن اعرفه وحبيته لقيتك انت بتكرهو حيرتني معاك لا بقيت عارف انت معاه ولا عايز تهنئه......
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر الجمال
بعد يومين كان الكل متجمع وجالهم عتريس وامه ومعاهم ليلي وحكالهم علي نيته في الجواز والكل باركله
رجب بفرحه: مبروك يا عماد
حسن بابتسامه: اخيرا يا عماد هنفرح بيك
وهنا يقطع كلام الكل صوت ياسمين وداليا ومعاهم احلام
احلام بهدوء: أنا والبنات عندنا ليكم مفاجاه
الكل باستغراب: خير
التلاته ف نفس الوقت: أنا حامل
طبعا هنا الكل فرح بطريقه رهيبه ومره واحده نلاقي حسين رااح شال احلام ولف بيها وحضنها اوي
محمد بضحك: براحه يا سحس حافظ ع الام والجنين يا شقي
الكل ضحك وشهاب وحسام قامو حضنو مراتتهم ورجب كان فرحان والكل سعيد وشريف بارك وراح وقف في جنب ونجاه زغرطت وسهام كانت هتموت من الحصره إلا حسين كان كأنه في عالم تاني وهو باصص ومركز مع احلام وهي ف حضنه
احلام بهدوء: مالك يا حبيبي
حسين بحب: مالي اني بحبك ومتعرفيش أنا استنيت اللحظه دي اد اي عارفه من امتا يا احلام
احلام بحب: من امتا يا روحي
حسين بعشق ف صوته: من يوم ما قلبي دقلك وحبيتك وحضنها
محمد بضحك عالي: **** عليك يا سحس يا جامد يابتاع زمان
( في جنب كد من حديقه القصر)
نلاقي شريف واقف مع نفسه بس يسمع صوت مره واحده
سيرين بهدوء: اي يا شريف واقف ليه لواحدك
شريف بهدوء: ابدا بفكر شويه
سيرين بضحك: ف اي اوعا تكون بتحب
شريف بحب: ده أنا دايب مش بحب وبس
سيرين بحزن: وهي بتحبك بردو ولا
شريف بابتسامه: للأسف متعرفش
سيرين بنفس الحزن: خلاص قولها
شريف: ده رأيك
سيرين: طبعا مفيش احسن من المواجها
شريف بسرعه: يعني اقولك اني بحبك
سرين باستغراب: قولت اي
شريف بحب: بحبك يا سيرين من اول ما عيني شافتك ونفسي اقضي عمري كله معاكي قولتي أي
سيرين بكسوف: وأنا كمان بحبك وسابته وجريت
شريف بيطلع فونه: ايوا يا فارسي يا كبير......
( نرجع تاني للباقيين)
الكل كان قاعد بيضحك وترجع سيرين تعد معاهم وفجاءه
أحمد بابتسامه: متجعين ديما ف الفرح
شهاب بيقوم: عم ابني وصل
حسام بيجري: وعم ابني أنا كمان وصل
وجرو عليه وحضنوه والكل سلم عليه حتي شريف جه وسلم عليه وبداؤ يحكوله ع كل حاجه من اول الحمل لفرح عتريس
احمد بابتسامه: اي الاخبار الحلوه دي وبالمناسبه دي أنا جايلكم بخصوص حاجه مهمه وهتفرحكم
الكل بلهفه: اي هي
احمد بص لابوه: أنا اتقدمت ليسرا واهلها وافقو وبعد ازنك يا حسن باشا تتواصل معاه وتكلمه لاننا هنسافرله علشان نطلب ايدها رسمي ده بعد إذن حضرتك
حسن بحزن رغم فرحه: وماله يا ابني ده يوم المني
رجب بفرحه: اخيرا يا احمد هفرحك بيك
حسين بفرحه: مبروك يا هندسه
احمد بابتسامه: تسلمولي واعملو حسابكم كلكم جايين معايا حتي انت يا عماد انت والجماعه وكمان انت يا شريف
شريف بتوتر: بالمناسبه دي أنا كنت عايزك يا اونكل حسين
حسين باستغراب: خير يا شريف
شريف بتوتر: أنا طالب ايد بنت حضرتك
حسين بيبيص لبنته شاف فرحتها وكسوفها: وانا موافق
سهام لسه هتعترض بصه من احمد سكتتها: احم وانا كمان
شريف بفرحه: عموما يا اونكل والدي جاي ف الطريق
( وفعلا وبعد خمس دقايق وصل صادق الفارسي واتكلمو)
صادق بابتسامه: طلبتكو اي يا جماعه احنا تحت امركم
حسن بابتسامه: ملناش غير طلب واحد وبعدين احنا اهل وشريف ابننا زي مهو ابنك بالظبط
صادق بابتسامه: احنا عنينا ليكم
حسن بهدوء: فرح الولاد هيتعمل هنا مع فرح عماد بعد اسبوع
صادق بهدوء: وماله انت بردو الكبير وكلمتك فوق راسي.....
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
وفعلا تاني يوم كان حسن مكلم زهير ال كأنهم يعرفو بعض من زمان وكمان عزمو ع فرح سيرين وعماد وهنا زهير وعدو انه يحضر وفعلا بعد اسبوع وقبل الفرح بيومين كان زهير وكل اولاده بما فيهم اخوات يسرا الكبار وكمان مراته جم مصر وحضرو الفرح ال كان كبير وحضره ناس كتير وشخصيات كبيره وكان الجو مليان فرح وبعد الفرح يسرا وعيلتها قعدو ف مصر اسبوع كان أحمد فرجها القصر ال هيعيشو فيه والكل كان مستغرب من أحمد وتصرفاته وبعد اسبوع سافرو كلهم دبي
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في دبى
وخصوصا في اكبر قاعه افراح ف الامارات وكأنها قصر كان فرح احمد و يسرا وكان اسطوري بمعني الكلمه وكان احمد كأنه امير فعلا ويسرا ال كانت حوريه بجد وحضر الفرح شخصيات كبيره وافراد كتير من الاسره المالكه الفرح كان زي جامعه الدول العربيه بسبب الوفود ال حضرو غير المصريين ال حضرو كتير لحد فجاءه دخل شخصيه قلبت الفرح و سلم ع زهير وكمان علي حسن وزهير خده وقرب من احمد ويسرا
زهير بابتسامه: احمد احب اقدملك الشيخ عبد الرحمن الطحان
عبدالرحمن بضحك: اي شيخ زهير انت نسيت اني مصري ولا اي مبروك يا عريس وعقبال ما اباركلك وانت شيخ
أحمد بابتسامه: شرف كبير ليا تشريف حضرتك النهارده الفرح
عبدالرحمن بضحك: حضرتك اي بس ده ال أنا اعرفه انك ابن بلد بس المهم لما تبقي شيخ نحتل الامارات ( وقرب من احمد) ومش عايزك تقلق ف ضهرك ديما يا ابن الغاليين وسابه ومشي
وبعدها طلع حسن ورجب ادو لأحمد كل واحد علبه وهنا ولأول مره من سنين حسن يحضن احمد وبعدها راح قعد مكان وفتح احمد العلب طلع منهم سلسله وخاتم بتوع امه وبعدها بداء الفرح فعلا بدخول البحراوي ال جابه شهاب الفرح وال كان مولع الامارات حرفيا لحد ما وجه كلامه للاحمد...
البحراوي: ها يا عريس هتقول اي للعروسه
احمد بحب: أنا ممكن أبص فـِ عينك وأقولك شِعر جميل فـ تقومي أكيد مُبتسمة وطبيعي الحِلوة تميل ، لو غاوية أماكن عالية فـَ أنا لِسة كتافي تشيل بحبك وبعدها حضنها
البحراوي: حبيه أنا لو مكانك ابيع الدنيا واشتريييه اضرب ياعم
واستمر الفرح لحد ما احمد خد يسرا وطلعو السويت بتاعهم
( في السويت)
اول ما دخلو غيرو وصلو سوا وبعدها يسرا بصتله واتكلمت
يسرا بحب: أنا عارفه انك مكنتش عايزني أنا بس ربك بيغير الاقدار بالدعا ومفيش حد اتمني حد اد ما اتمنيتك
احمد بهدوء: عارفه يا يسرا انتي عوض ليا عن كل ال شوفته ونعمه كبيره **** بعتهالي وعمري ما هفرط فيكي ابدا
وراح مقرب منها ودابو في بعض بكل الحب ال جواهم رغم ذكريات انجي ال كانت بتهاجم احمد بس اتمسك بيسرا......
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في شركه AC
بعد مرور شهر يدخل تامر وانجي الشركه علشان مناقشه مشاريع بينهم وبين الشركه ويطلبو يقابلو استاذ عماد المسؤل واول ما يدخلو تتفاجي انجي ان عماد هو عتريس....
عماد بابتسامه: نورتو الشركه اتفضلي يا انجي هانم اتفضل يا بشمهندس تامر
انجي بهدوء: هانم اي يا عماد ده احنا بينا عشره
تامر بتكبر: احسن حاجه فيك انك بتحفظ المقامات
عماد بهدوء: طبعا وعلشان كده قولتلها يا هانم المهم خير أنا وصلي ان حضرتك عايزه تقابليني ضروري
انجي بعمليه: أنا جايه بخصوص المشاريع ال بين الشركه هنا وشركه الراوي المشاريع فعلا كان تم الاتفاق عليها من 4 شهور من قبل نقل الملكيه للمالك الجديد وطلع تقرير من الشركه بعدها بالتزامها بيهم حتي في مندوب من عندكم جه وجددنا العقود علي حسب رغبه المالك المشكله الكبيره دلوقتي ان من شهر بالظبط صدر قرار منكم بوقف المشاريع دي كلها اقدر اعرف اي السبب ف ده
عماد بهدوء: في الحقيقه الاجابه مش عندي عند المالك
انجي بهدوء: وهو فين
عماد بيبص ف ساعته : علي وصول
( وهنا يقاطعهم فتح الباب ودخول احمد بطلته المهيبه)
تامر بتريقه: هي الشركه دي بقت بتلم ولا أي
عماد متاجهله: احب اقدملك بشمهندس احمد الجمال المالك الجديد للشركه ( طبعا انجي وتامر كانوا مصدومين) بعدها عماد قام من علي المكتب وأحمد قعد وبص لانجي واتكلم بهدوء
أحمد: خير عرفت انك عوزاني ف أي
تامر بانفعال: في اننا بنخسر بسببك
أحمد بهدوء: انت بتتكلم ليه اعتقد ان المشاريع بيني وبين شركه الراوي يعني انت هنا مجرد جوز الست ملكش لزمه يا عماد خده خليه يستني بره بعد إذن الست طبعا
انجي بهدوء: من فضلك يا تامر استني بره ارجوك
احمد لتامر: قبل ما تخرج تصاميم التصنيع ال هتقدمها لمراكز الكعبي لو مكنتش كويسه اعتبر التعامل منهي معاكم
تامر بغضب: اه مهو بقي حماك
احمد بابتسامه: وكمان شريكي وأنا المسؤل هنا ف مصر
( تامر من الصدمه خرج مع عماد وفضل انجي وأحمد)
انجي بهدوء: مبروك وبارك ليسرا
أحمد: معتقدش انك جايه هنا علشان تباركيلي
انجي بوجع: ياااه للدرجه دي
أحمد بهدوء: اعقد ندخل ف الشغل يا مدام
انجي بهدوء وحزن ف عنيها: وقفت المشاريع ليه يا أحمد
أحمد بهدوء: اولا اسمي البشمهندس أحمد ثانيا مزاجي
انجي: بس دي خساره لينا كبيره
أحمد: ابوكي عنده كتير وكمان ظروف السوق بتجبرني علي ده وانتم وافقتو ع العقد الجديد
انجي بحزن: اتغيرت اوي يا أحمد
أحمد بجمود: الصوره وضحت ليكي شرفتي يا مدام
انجي بتقوم: أنا همشي بس هفضل ف قلبك...............
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر الراوي
كان قاعد غضبان هو والبسيوني بعد مكالمه تامر ليهم...
خيرت بغضب: تقدر تقولي هنعمل اي دلوقتي
منصور بانفعال: وأنا بأيدي اي انت عارف ان الاوامر مش بس بتيجي من الزعيم لا ده من جناب الملثم
خيرت: وهنفضل مستنين كتير
منصور بهدوء: أنا منتظر مكالمته ( وهنا بيرن الثريا ال ف ايده)
منصور بتوتر: تحياتي لجنابك
الملثم بهدوء: بدون كلام كتير أنا هبعتلك حاجات دلوقتي
منصور باستغراب: حاجات أي
الملثم: هتعرف لما توصلك ولازم تنفذ المطلوب ( وقفل السكه)
خيرت بقلق: ها قالك اي طمني
منصور بيبص ف اللاب وابتسم بشر: الوقت المناسب جه.......
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
بعد يومين انتشار خبر في كل وسائل الإعلام المختلفة في العالم حوالين المهندس احمد الجمال واصوله ال بترجع لآخر حاكم للحشاشين من نحيه واول الفدائيين ف الطايفه من نحيه وعلاقته بالاغاخانيه وصور ليه مع الاغاخان وتساؤلات كتير حوالين ثروته وشراه لشركات AC المدعومه بشكل مباشر من الاغاخانيه وهنا الدنيا كلها ركزت مع أحمد
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في شركه AC
وفي قاعه المؤتمرات نلاقي احمد منظم مؤمر صحفي كبير وكمان كان بيزيعه علي الهواء وفجاءه الاساله انهالت عليه من كل شخص موجود في المؤتمر بشكل كبير اوي لحد ما اتكلم
أحمد بهدوء: انا طبعا مش بنكر أصولي الحقيقه ال بترجع للحشاشين لان ده اصلي والاصل زي الجدر من غيره هنتوه وديما لازم تفتكرو ان ال ملوش ماضي ملوس حاضر ولا مستقبل وعلاقتي بالاغاخان الرابع لانه جاي من نفس اصلي وكان مجرد طلب في رؤيتي وتكريمي في ذكري تاسيس طائفته علشان أنا من النسل المباشر بس احب اوريكم حاجه بسيطه توضحلكم انا مين ( واتعرضت هنا علي شاشه كبيره السيره الذاتيه لأحمد وشهاداته وتكريمه من شركات مختلفه ودول مختلفه وعروضهم للشغل معاهم والتدريس والاكتر التجنيس غير تكريم البلد ليه وعروضهم المستمر لتوليه مناصب كتيره)
احمد بهدوء بيطلع جواب من جيبه: ده اخر عرض جايلي من رئاسه الجمهوريه من ساعه أنا عايز اقولكم اني مصري اتولدت وعشت وهموت هنا وهفضل اخدم البلد دي بس إزاي مصري يكون ناجح وميميلش لاي حتي تانيه غير مصر لازم يشوهو صورته بس ده مش تشويه دول بيعرفو الناس تاريخي وأنا مانكرتش بس اتمني الناس تفهم وتعرف مين هو احمد الجمال المصري ابن البلد دي وشكرا ليكم وخلص المؤتمر بتايد لأحمد
( في مكتب أحمد)
يدخل المكتب ويعد وفجاءه يدخل عليه حماه بغضب
زهير بغضب: انت يا بذره التطرف لازم تتطلق بنتي وتعفينا من نسب المغتالين امثالك
احمد بهدوء: لو اختارت ده هعمله ( يقاطعه هنا دخول يسرا)
يسرا بدموع: لا يا أحمد أنا مش عايزه غيرك من الدنيا
احمد بحب: وأنا علشانك ابيع الدنيا كلها
زهير بيطبط ع كتفه: مغلطش لما قولتلك هفضل موافق عليك يا احمد ديما ( وطلع ظرف من جيبه) اتفضل يا سمو الشيخ دي كل اوراقك الاماراتيه وانك بقيت من الاسره المالكه وغير كمان رساله من سمو الشيخ عبدالرحمن الطحان بيقولك وقت ما تحتاجه هو موجود وف ضهرك ديما ( وخد يسرا ومشي)
وبعدها احمد فضل يفكر مع نفسه ورجع بذاكرته لورا
( فلاش باك)
( ملحوظه أنا هنا بردو لسه زي ما أنا مجرد راوي للقصه)
(فلاش باك هتحبوه اوي)


حارس : قوم يابن الغاليين شوف طريقك فين عهدك متاخد عليك طريقك مفروش بالدم مخاوي الشياطين و مستأنث الاسود قدامك الطريق و بأيدك تختار يا طريق الضلمه يا طريق النور و كل طريق من عكسه يشوف قوم يابن الغالين اعرف مين الظالم و مين المظلوم

يفتح احمد عينه يلقي نفسه قدام قبر امه نايم على الارض يتعدل و يقعد و يضم رجله على صدره و يرجع يبكي تاني بحرقه مش قادر يفرق بين الحقيقه و الخيال الصح و الغلط يوجه نظره نحيه اليمين يلقي الصندوق اللي شافه في الحلم و متكوب عليه (إن انتهيت من الدموع قف فلا احد يستطيع ان يبكيك مره اخرا و ان لم تنتهي فعلم ان حتي صوت البعوضه سوف يأذيك فجفف دموعك و إجعلها من الماضي فقد جفت احبار الماضي و انتهت)
مسح احمد دموعه و فتح الصندوق لقي نفس الحجات اللي شافها في الحلم اخد الكتاب و ورقه و بص في العنوان عرفه و قام بص لي قبر امه بحزن بس افتكر كلام الصندوق استقوي شويه و مشي
في نفس المكان يدخل لي ساحه القبر ذئب رمادي ضخم و معاه شخص و يبص حوليه يلقي الصندوق اخده و بص لقي جاكت بدله على الارض ميل جابه و حطه قدام الديب الرمادي و الديب قعد يشمشم فيه
شخص : تتبعه

يحط ايده على راس الذئب و يختفي الاتنين

بعد مرور ساعتين

احمد نايم في مكروباص على طريق صحراوي و اول مره ينام من غير الحلم اول مره ينام و دماغه مش مشغوله بالحلم لا مشغوله بالعنوان و المكان اللي هو رايحه
صحي على المكروباص اللي وقف و نزل منه شاور لي تاكسي و ركب
سائق : على فين يابني
احمد : (اده الورقه) العنوان ده
سائق : (بص في العنوان و رجع بص تاني على احمد) و انتا ايه اللي يوديك المكان ده يابني
احمد : النصيب
سائق : طيب المشوار اجرته كبيره المكان بعيد
احمد : مش مهم
سائق : و سامحني مش ها قدر ادخلك لحد جوه مش علشان حاجه بس ممنوع الدخول هناك
احمد : اتحرك يا استاذ خلينا نلحق نوصل

اتحرك السواق على الطريق و بعد ساعه كامله وصل و ركن العربيه قبل ما يتكلم السواق نزل احمد و دفع ليه الاجره و راح عند سور القصر الكبير و قابله واحد من الحرس
الحارس : خير
احمد : (مش عارف يقوله ايه) اييي
الحارس : ايوه حضرتك مين و جي ليه
احمد؛. مش عارف
الحارس : مش عارف ازي يعني
احمد؛ هو انا كنت عايز اقابل صاحب البيت
الحارس : صاحب البيت طيب اسمع ها دخلك و تتكلم بأدب صاحب البيت عصبي اطلب اللي تطلبه و تاخد اللي فيه القسمه و تمشي علشان صاحب البيت ميقلبش
احمد : هو انا مش عايز حسنه حضرتك بس انا عايز صاحب البيت في موضوع شخصي
الحارس : طب تمام ثواني

شاور لي ثلاثه جم و كانه حرس برده عده من البوابه و اتفتش جامد و اخدوه ماشي وسط اربع افراد حراسه من وره القصر ده لحد باب خلفي دخل على مكتب
دخل احمد المكتب و انبهر بشكل المكتب التحفه و يدل على الفخامه الشديده و واحد من الحرس شاور ليه يتفضل يقعد
و قعد دقيقتين و دخلت واحده ست كبيره في السن لبسه عبايه استقبال محترمه شكلها شيك و قاعده على كرسي متحرك كهربائي
ست : انتا مين يابني
احمد : انا انا احمد
ست : ايوه احمد مين
احمد : احمد الجمال
ست : (فضلت بصه ليه و هو ساكت) فا
احمد : فا ايه
ست : ايوه اسمك احمد الجمال جي تعمل ايه هنا و جي لي مين
احمد : انا جي لي صاحب البيت
ست : انا صاحب البيت انتا مين
احمد؛ بس اللي اعرفه ان صاحب البيت راجل مش ست
ست : يعني انتا تعرف مين صاحب البيت
احمد؛ لا بس مكتوب في الورقه اني اقابل راجل في البيت ده
ست؛. ورقه فين الورقه دي
احمد : (طلع الورقه من جيبه دي)
ست : (فتحت الورقه و قرأت رساله ام احمد لي ابنها طلعت نظاره نظر و لبستها تقرا الرساله تاني) ايوه انتا مين و امك مين و اهلك مين جي تجبلي ورقه زي دي
احمد؛. حضرتك
ست : اسمع يابني انتا مش عارف انتا فين و له قدام مين انتا قدام غاده العدوي في بلدي و بيتي روح للي باعتك و قاله غاده العدوي مش اي حد يقرب منها انا ها سيبك تمشي بس علشان شكلك عيل صغير و دخلت لعبه كبار بالغلط
احمد : يا حجه ارجوكي فهميني ايه حكايه الورقه دي ابوس ايدك انا مش فاهم حاجه دي ورقه بعتتها امي ليا بعد ما ماتت
غاده؛. و هو في حد بيبعت حاجه بعد ما يموت انتا شكلك اهبل فعلا
احمد : يا جماعه حد يفهمني حاجه ابوس اديكم انا عايز اقابل صاحب البيت
غاده : اطلع بره بدل ما اخلي الحرس دول يطلعوك و لو قاومت ها يضربوك بالنار دي مش اول مره يعملوها

كل الحرس شده الاجزاء و وجه السلاح في وش

قام احمد و هو متوتر اتجه لي باب الخروج و هو بيقدم رجل و يأخر رجل مش عايز يمشي من غير ما ياخد اجوبه بس مينفعش ميمشيش الان على دماغه السلاح طلع بصعوبه و الحرس وصلوه لحد البوابه الخاريجيه و قفله وره
في المكتب مسكت غاده الورقه و قرتها كويس مره و اتنين و ثلاثه لحد ما تأكدت بصت لي شاشه بتعرض الكاميرات الخاريجيه لي القصر اللي موقعه هو خان الصمدي في صعيد مصر محافظه المنيا و تطلع تلفونها
غاده : الو..... لا تمام....... بص في واحد جيه زياره لحد بيتي الشخص ده شكله خطر..... ايوه خطر علينا و على البيت عايزك تتصرف معاه بحكمه شكله شاب صغير و اتشنكل في لعبه غلط..... لا مش عايزه ددمم انتا عارف لو عايزه مكنش طلع من البيت بس اقرص ودنه وريه الوش التاني..... ها خلي الرجاله توصله لحد المطار و استلمه من هناك...... تمام سلام (قفلت الخط و اتصلت على رقم تاني) الو... في واحد لسه خارج من البيت دلوقتي امشه وره و اسحبوه لي المطار و هناك في ناس ها تستلمه منكم..... تمام (قفلت الخط و بصت لي الكاميرات و شايفه احمد واقف بحيره شديده قدام باب القصر لحد ما مشي كلمت نفسها بحزن) الحيره مكتوبه علي نسلك كله سامحني يابني شكلك عيل صغير ملكش فيها بس نصيب نصيب يابن الغالين


رجع احمد موقف العربيات و ركب عربيه متجه لي القاهره حملت العربيه و اتحركت على الطريق السريع لي القاهره من تاني قبل دخله القاهره كل الركاب و السواق طلعه حقن صغيره خالص حقنه نفسهم بيها و السواق داس على زرار شغل التكيف و طلع مع الهواء غاز منوم نام احمد بس الباقي لا الانه مأخدش الحقنه زيهم
غير السواق الطريق و دخل على طريق فرعي مشي فيه ساعه كمله مفيش عمار لحد ما وصل لي مطار مهجور من ايام العدوان الثلاثي وقف المكروباص و فتحه الباب و نزله احمد حطوه في طياره هيلوكوبتر مع اتنين و اتحركت الطياره في الجو و مشي المكروباص

وصل لي مكان المطار الشخص المجهول اول ما وصل تلفونه رن
شخص٢ : انتا فين
شخص : في مشوار مهم
شخص ٢ : طيب فاكر من فتره كده اكتشفنا ان في اكتر من جهاز مخابرات في العالم مخترق بنفس الاسلوب مصدر خارجي بياخد البيانات منهم
شخص : ايوه وصلته لي ايه
شخص٢ : وصلنا لي نهايه الخيط
شخص : و ده فين
شخص ٢ : ها بعت ليك موقع حالاً
شخص : طيب اقفل

قفل السكه و وصله الموقع شافه و لقي انه نفس الموقع اللي هو فيه بالملي
بدأ يمسح بعينه المكان كله مش لقي حاجه غمض عينه و اخد نفس عميق و طلعه ببطء و اطلق إشاره روحيه بس مجاش رد او مجيب استغرب اكتر فتح عينه و بص لي الذئب بتاعه
شخص : قولي فقدت اثره وله لا
الذئب : (رجع يشمشم في الارض و بعدها كشر عن انيابه)
شخص: شاطر

حط ايده على الذئب و اختفه الاتنين

في مكان مظلم يفوق احمد
احمد؛ انا فين
مجهول : (مبتسم و باصص لي احمد بالرضا) انتا وصلت لي المكان الصح اخترت انهي لون يا احمد
احمد : الابيض
مجهول : انتا اخترت و انا وصلتك فوق و شوف انتا وصلت فين

يفتح احمد عينه بصعوبه يلقي نفسه نايم على ارضيه من الرخام الابيض و الحيط لونه ابيض في ابيض و إضائه بيضه شديده
بدأ يفوق احمد و قام بصعوبه و وره احمد كان واقف شخص هادي و بارد كالثلج يطلع من جيبه ريموت صغير يدوس على زرار يطفي جميع الانوار و تبقي الاوضه ضلمه كحل
احمد : مين مين اللي طفا النور
صوت : ايه خايف
احمد : انا فين انتا مين
صوت : خايف
احمد : انا مش بخاف من حد
صوت؛ لا خايف مش بس كده ده انتا كمان كذاب
احمد : انا مش بكذب و بعدين تعاله واجهني انا مش خايف منك (سمع صوت ولاعه و انتشرت ريحه الدخان في المكان دخان سيجاره)
صوت : عارف انا عشت سنين كتير في الضلمه مش علشان بخاف من ناس زيك او اللي بعتوك لا علشان بخاف عليهم مني الضلمه ستاره يكفيك شري في النور بس مردتش على سؤال خايف
احمد؛. رديت (قام و مشي بخطوات بطيءة وره ريحه الدخان لحد ما خلاص قرب يمسكه)

صوت : (اتحرك خطوه صغيره خالص من مكانه و احمد حضن الهوا قام زاقه موقعه على الارض) يابني انا لسه قايل عشت عمري كله في الضلمه عايز انتا تغلبني فيها يابن امبارح هههههه (كل ده و هو ماشي يبعد عنه) احمد حسن الجمال ابن حسن الجمال مهندس طالب نابغه في مجال الهندسه لدرجه ان المعيدين بيغيره منك
احمد : انتا تعرف كل ده منين
صوت : انا مفيش نمله مش بعرف هيا فين و مين وبتعمل ايه
احمد : (سكت شويه و كمل) ايه نسيت تقول عليا هلفوت زيهم
صوت : هلفوت ازي
احمد؛. (ضحك بقهر) ههههه بقي معقول واحد يعرف كل ده ميعرفش ان اسمي هلفوت
صوت : وله تزعل نفسك هلفوت بس الهلفوت ده خبط في الكل اخد ضربه اتنين خناقه مشكله تتحل لكن الهلفوت تعدا على اسياده راح لي ناس اعلا منه قولي روحت قصر الصمدي ليه
احمد : بدور
صوت : و المفروض اني اعرف بتدور علي ايه
احمد؛. علي واحد لقيت اسمه في ورقه
صوت : (بسخريه) يا عسل ايه تايه من بابا
احمد : (سكت)
صوت؛. قولي رايح تدور على مين
احمد : واحد اسمه محمد راضي الصمدي
صوت : و هو محدش قالك ان محمد راضي الصمدي مات من سنين السنين
احمد : معرفش انا روحت ادور عليه بوصيه من امي
صوت : يا روح امك و هو محمد كان نسوانجي اه بس اكيد لالا يا راجل اكيد لا
احمد؛. (اتعصب جدا و وقف على حيله) اوعي تجيب سيره امي تاني على لسانك
صوت : (جيه من وراه و ضربه في ركبته وقعه في الارض) متعليش صوتك في بيتي
احمد : (سكت)
صوت : (سكت هو كمان)
و استمر الصمت لي دقايق
صوت : عايز محمد الصمدي في ايه
احمد : (ساكت مش بيرد)
صوت : طيب نغير السؤال انتا مين
احمد : (استغرب السؤال) انا مجرد بني ادم الجلاله اخدته دخلت في امور مش من اختصاصي روحت لي ناس مش شبهي عشت في جلد مش جلدي وسط ناس مش فاهمهم وله فهمني عشت غريب وسط ناس غريبه
صوت؛. عايز ترتاح
احمد ؛ انا عايز الحقيقه
صوت : ههههههههه كلنا يابني عايزن الحقيقه كلنا نفسنا نعرف الحقيقه بس مش ها تحبها كل اللي جرحك في حياتك لعب عيال لكن الحقيقه جد سكين تلم عايز الحقيقه
احمد : (سكت)
صوت : شوفت انك خايف و جبان و فعلا هلفوت طول مانتا بتخاف ها تبقي هلفوت طول مانتا جبان ها تبقي هلفوت طول مانتا متسامح و مش بتاخد حقك ها تفضل هلفوت
احمد : (بغضب) انا اقدر اجيب حقي بس بسيبه علشان انا مش بحب الشر
صوت : و مين قال ان الدفاع عن النفس شر مين قال انك لما تاخد حقك بدراعك تبقي شراني متمشيش معاك رجوله مثلاً
احمد : الرجوله مش بالدراع
صوت : اممم ممكن يكون عندك حق بس انتا مش قادر تفهم ان الرجوله محتاجه احترام و الاحترام ده من الناس ليك و احترام الناس ليك مش ها تكسبه غير بالخوف زي مانتا خايف مني دلوقتي..... انا زهقت من الكلام تحب تموت وله تعرف الحقيقه
احمد : (اتكلم بكل يأس) اموت
صوت : يبقي اخترت الحقيقه مهي كلها موت يابن الغاليين

في لحظه الغرفه الضلمه بقت نور مش من إضاءة لا ده نوع كبير مبهر و ضهر منه الشخص المهجول و رجع المكان ضلمه من تاني
شخص : اظهر
صوت؛. ههههههه انتا اقتحمت مكاني مدرك حجم ده وله لا
شخص : اظهر نفسك احسن ليك بدل ما اطلعك من وسط الضلمه زي الفار
صوت : ههههههه شكل الهلافيت اتجرأه فعلاً علينا هههههه انتا مين يا هلفوت انتا كمان
شخص : انا ملك الوادي

النور بينور فجأة و ملك الوادي يلقي مسدس في وشه و شخص كبير في السن و هو صحاب الصوت
صاحب الصوت : و انا نوح تحب تعلب معايا
ملك الوادي : فاكر ان المسدس ها يحميك او يخوفني
نوح : (اتكلم بتون صوت هادي و بارد و بطيء و في عينه نظره برائه كاذبه ) تؤتؤتؤتؤ ازعل منك اوي حبيبي انتا في بيتي في الجحيم اصل افهمك معلش بص افهمك انا شيطان و ده الجحيم انتا يا ملك الوادي ها تعمل ايه و انتا في الجحيم لوحدك قدام الشيطان
ملك الوادي : (في لحظه مسدسه كان في وش نوح) اقتل الشيطان نفسه
نوح؛ هههههههه تقتل الشيطان ازي يابني انا شيطاااااان الجحيم نوح و ها تدفع التمن غالي

صوت رخيم و قوي و كان صوت صلا مرسول النوري
صلا : كفايه لعب عيال
ملك الوادي : انا مش بلعب انا بخلص علي طول
نوح : توتو عيل توتو بيقول و ميعرفش يعمل

فجأه يظهر حارسه مدينه الملوك و الملكات
حارسه : حضره المعظم صلا مرحب بيك في ارض الجحيم يا مولاي

يظهر نور شديد يصيب الكل بالدهشه و يطلع منه عجوز
صلا : حارسه المدينه
حارسه : حضره المعظم بعتذر بالنيابه عن الحشاشين و نوح عند سوء التعامل اللي تعرض ليه ملك الوادي
ملك الوادي : (بص لي الحارسه و استغرب) غريب
حارسه : مش غريب يا مولاي انا جنية اتبع لي عهد قديم من قبل عهد سليمان فا اكيد دي اول مره نتقابل
صلا : اخواتك عملين اي
حارسه : بخير يا حضره المعظم
نوح : طب اجيب شاي وله لمون وله حاجه ساقعه لي الضيوف ايه داخلين بيتي بدون ازن ازي
صلا : انتا اكيد علي
نوح : علي مين يا حماده
صلا : علي نوح البعبع الكونت دراكولا تاجر الموت كلها مسميات لي نفس الشخص وله ايه
نوح : معلش مش واخد بالي مين دول
صلا : تاجر الموت اللي اشتغل مع فرحات السوري في المخدرات بره مصر و الكونت دراكولا ده اسمك في مجلس اللوردات و البعبع ده اسمك في مصر و اخدته من البرتفا الروسية كل دول ستار لي الاسم الحقيقي علي محمد راضي الصمدي زعيم الحشاشين صاحب النسل الصريح من حسن الصباح نسل مباشر و حارس مدينه الملوك و الملكات من بني البشر و مندوب الحراس
نوح : ده انتا متابع
صلا : بج فان (بص لي ملك الوادي) مشفتش التحذير الطيفي يا ملك الوادي ممنوع اقتحام ارض الجحيم بدون اذن
ملك الوادي؛. الكلام ده ليا انا
صلا؛. ايوه
ملك الوادي ؛ انا جاي ارجع احمد
صلا؛. ملكش دعوه باحمد هو في مكانه الصحيح
نوح : طيب لحد بقي ما نفهم انته مين و بتعمله ايه هنا اقتلكم (شد اجزاء المسدس) يله نموت ننه
حارسه؛. نزل سلاحك يا نوح اللي بتعمله غلط كل ده مجرد سوء تفاهم
ملك الوادي : احمد لزم يرجع معايا احمد خطر (مد ايده ملك دراع احمد و هو على الارض لا حول له وله قوه)
نوح؛. (مسك ايد ملك الوادي) تاخد مين هو في مكانه الصحيح
ملك الوادي؛. نزل ايدك بدل ما احزنك عليها
نوح : واو دكر بيهدد اتفضل حزني عليها ده لو انتا فعلا دكر
احمد؛ (صرخ في الاتنين بأعلا صوت) بااااااس انته مين و عايزن مني ايه
ملك الوادي : (بحزر شديد) اهدا ياحمد
احمد : محدش يقولي اهدا
نوح؛. ايه الهلفوت بقاله صوت وله ايه نسيت نفسك يا صعلوك ارجع على الارض مكانك
ملك الوادي : متسمعش ليه ياحمد لزم تهدا
نوح؛. هههههه ها تفضل هلفوت يا هلفوت مهما حصل ههههه عمرك ما ها تبقي راجل يحترم ها تفضل تعمل بوصيه امك

ثار احمد و كانت القشه التي قصمت ظهر البعير و اطلق العنان يا كيانه الحقيقه كيانه الاسود القاتم كل إنسان منا جوه الكيان ده بيتشكل من حزننا و خوفنا و كرهنا و حقدنا المكبوت مستني بس شعره علشان بم انفجار بم يظهر الشخص على حقيقته السواد اللي جوه يطلع بس سواد بجد

الحارسه بتحاول تتحرك و ملك الوادي كمان باصص ليه بزهول كم الشر الرهيب اللي شايفه قدامه كم الكرهه اللي شايفه كم الدمار اللي شايفه لا يوصف
نظر الكل كان مبهور و خايف او قلقان من انتشار القوه دي في الارض بس نوح لا نوح كان باصص ليه بسعاده شديده وصل للي هو عايزه
داس على زرار تاني في الريموت في لحظه غاز مخدر قوي انتشر في الغرفه و نام احمد بعد ما وقع على الارض

قرب منه نوح و ميل عليه و طبطب عليه بابتسامه
نوح : شرفت يابن الغالين
ملك الوادي؛. (حط سيفه على رقبه نوح) اديني سبب واحد بس يمنعني اني اقتلك عارف الشر ده لو كان طلع كان ها يحصل ايه
نوح : اديك سبب يا سيدي بس كده انتا جيت في سبب السبب انك مش ها تقتلني الفضول و تشوقك ليه ها يجاننك هههههه صدق اللي قال الفضول غريزة قاتله يا صديقي
صلا : نزل سلاحك يا ملك الوادي
ملك الوادي : انزل سلاحي ازي ده اطلق العنان لي الشر
صلا : لا
نوح : مش ها تفهم اصل اللي هو اطلق عنانه ده مش الشر لا ده الظلام
ملك الوادي : تفرق
نوح : كتير جدا يا صديقي و الفرق بنهم شعره النور و الظلام بس نيجي بقي لي الخير و الشر الخير بيعيش فين في النور و الشر بيعيش يله فكر معايا ها اهي جايه ملك الوادي شاطر و ها يرد يله جاوب اعملك موسيقه تحفيزيه ماشي (بدأ يعمل صوت قرع طبول)
ملك الوادي : الظلام
نوح : (بندفاع) شاااااطررررر ملك الوادي ياخد جايزه اكبر اهبل في الدنيا حد ميعرفش الشر بيعيش فين ملك الوادي ازي انتا
صلا : من الاف السنين كان في مدينه مصريه قديمه فيها دهب و كنوز اكتر من مدينه الدهب نفسها المدينه وقعت و الرمل بلعها و واحد من الكهنه عمل عهد قديم مع حراس المدينه عهد الاوائل انهم يحرسه المدينه كل حارس منهم ممثل لي لون من الوان الطبيعه النور المايه الارض النار الهواء و حارس الظلام و اهمهم حارسه المدينه كل حارس من دول بيتخذ منه صوره بشريه ممثل ليه في البشر علشان يحمي المدينه حارس الظلام كان الوحيد اللي مش عايز ممثل ليه الانه شاف ان البشر ضعفاء جدا لحد ما قابل ست هيا ام الواد ده شافها و شاف قوتها شاف اللي شافه اخواته في جنسكم القوه الصلابه حتي الضعف و ده اللي عجبه و عمل معاها العهد
ملك الوادي؛. و اشمعنا الست دي بالذات و البتاع ده
نوح : كده تقول على عمو نوح بتاع ياعم انا مش مسامحك
صلا : الان ببساطه الحشاشين لما اختفه عن العالم اختلطة بالناس وقتها عن طريق النسب و الجواز اسسه عيله و سموها الصمدي و رجع اصلاها في اللغه العربيه لي معاني كتير غير صريحه و منها الحشاشين و صافتهم و نزله مصر و خبطه في المدينه و عمله عهد تاني مع الحراس عهد انهم يختاره منهم الشخص المناسب اكتر لي قيادتهم يعني زعيم الحشاشين بيكون من النسل المباشر لي حسن الصباح و بيكون نوح و من عيله الصمدي عنده بقي باقي الحراس يختاره عن طريق النسب مين من الانساب المنتشره فيه اكبر قدر من جينات الصباح و حارس الظلام قابل ام احمد و ورثت احمد حراسه المدينه بصوره الظلام بس لزم يكون قلبه ابيض علشان يقدر يتحمل حجم الظلام و الوحده ده قدر
حارسه : و من وقت عهدنا مع الصمدي و احنا بنختار زعيم الحشاشين و الخليفه بتاعه
نوح : يا سلام يا سلام اما قصه عبره بصحيح المهم دلوقتي حضراتكم تتفضله علشان عندي كلام عائلي مع احمد شويه بس اصله قريبي يله شرفته
ملك الوادي : مش ماشي غير و رجلي على رجله انتا مجنون و مختل ممكن تعمل اي حاجه
نوح؛. (ببلاها) ايه ده انتا كشفتني اني مجنون شاطر لالا شاطر كده ملك الوادي واحد و نوح صفر (اتكلم بجديه) حضر بيجامه علشان معندناش مقاسك في الجحيم و متحولش تستخدم تلفونك علشان هنا مفيش شبكه اصلا وله حتي اقمار صناعيه انتا معزول عن العالم الاكل عندنا بمواعيد يوم سبت و اربع بيعمله لحمه في الكنتين باقي الايام بناكل فراخ عادي علشان انا بحبها
دخل ثلاثه من الباب رفعه احمد يودوه اوضه تانيه علشان يرتاح
نوح : (بص لي ملك الوادي بعينه الباهته) انتا عرفت اكيد انا مين ايوه انا علي محمد راضي الصمدي الميت و عشت ميت ١٥ سنه و محدش يعرف طريقي لو خبر صغير طلع منك و وصل لي أهلي اني عايش الوادي ها يحتاج ملك جديد و افتكر علاقاتك مع البرتفا و الروس تقدر عن طريقها تعرف سموني ليه البعبع اتفضل اوريك اوضه نومك
( حوار جانبي بين صلا والحارسه)
حارسه : جناب المعظم ممكن أسألك سؤال
صلا بابتسامه: اكيد عايزه تسألي سبب هجوم نوح وهدوء ملك الوادي صح كده ولا أي
حارسه: بالظبط كده خصوصا أن بالرغم من معرفه ملك الوادي بكل التفاصيل والحقيقه انه مردش وبان انه ميعرفش حاجه غير انه رغم قوه ملك الوادي انه ساكت اه نوح قوي والحشاشين وجحيمهم ف ضهره بس بردو ملك الوادي لو استدعي طيف واحد هيبيدهم كلهم
صلا بهدوء: ولو ده حصل هتقفي مع مين
حارسه بحيره: أنا بحمي نوح بس ف نفس الوقت انا طيف تمت ترقيته لجنيه حارسه علشان المدينه يعني طاعه الملك واجب فهقف علي الحياد و وقتها مظنش ان هيحصل حاجه
صلا بابتسامه: وهو ده الواقع هما الاتنين مكملين لبعض سواء ماديا او معنويا ومتنسيش انهم جربو الموت وعارفينه وجالهم النهارده ال هيوصلهم لبعض لو مكنوش واصلين اصلا وفاهمين اللعبه من بدري.....
( نرج للباقين تانى يوم)
نوح بضحك: اهلا يا حماده ياريت الخدمه تكون عجبتك في جحيمنا المتواضع لانك هتعد ف خلقتنا لمده شهر وأنا اصلا مش طايقك علشان أنت رخم ههههه
احمد بقلق: شهر ليه
نوح بهدوء: علشان تعرف اصلك ف الحشاشين وتكون واحد منهم وتتعلم كل حاجه عنهم وتبقي ف قوتهم وبعدها تمشي مع الراجل ال بيقولو عليه ملك الوادي ال هيخلص الفراخ بتاعتي هو و الذئب ال معاه
أحمد بتوتر: هو أنا هاجي معاك فين
ملك الوادي بهدوء: المعبد يا احمد معبد النور انت طبعا مستغرب من الهاله والكيان ال ظهرو عليك بس زي ما المجنون ال وراح ده قالك
نوح بضحك: حبيبي تسلم كفايه مدح فيا بقا هتغر يا عمو
ملك الوادي بيكمل: انت ممثل لحارس الظلام الحراس كلهم كانو اطياف لحد ما مجلس الملوك جاله امر من كبير النور النوري وامره بتحويل الأطياف دي لحراس وانه يدي لكل واحد من لون حراسه يمثله والحارس ده يسخر صوره بشريه ليه وقوه الظلام ال جاتلك جيت عن طريق الملك شقير ال جه باشتراك بين الظلام والنور او عالم النور و ارض الظلام بس ظلامك غير ظلامهم هما الشر وانت الخير احنا النور وهما الظلام واعرف ان كل الحراس وانت منهم مكلفين بحمايه المدينه
احمد باستفهام: وليه كل ده
ملك الوادي بهدوء: علشان نحمي المدينه او بمعني اصح البوابه الي فيها بص يا احمد الوادي ده مكان التقاء جميع الابعاد الكونيه كلها وليه بوابتين الاولي ف الوادي والتانيه وال تعتبر نافذه الابعاد هي ال في المدينه ودلوقتي بعد ما تخلص الشهر هنا هتيجي معايا وهتجهز لكيانك فهمت يا احمد
نوح بتريقه: ساقفلو طلع شاطر اوي
احمد بهدوء: فهمت وجاهز
( وهنا ابتدا الفشخ في احمد في الجحيم وتدريباته والمعبد وتدريباته ال قام بيها ملك الوادي نفسه معاه ونوح كان مرافق احمد ديما لحد ما عدا الشهرين واتجمعو في مكان بعيد)
نوح بهدوء: دلوقتي انت جاهز وعرفت المطلوب منك
احمد بهدوء: طبعا هروح واترمي ف الحضن بس هكون شوك
بس عندي سؤال دلوقتي انت ف الجحيم وملك الوادي ف الوادي والمعبد أنا هبقي فين بعد كده
ملك الوادي: أنا علشان مجنون بقيت ف الوادي والمعبد ونوح علشان اجن مني بقي ف الجحيم بس انت ال هتتفشخ جمعت بين الاتنين وهتلبس يا وحش
نوح بضحك: بالظبط هو ده
احمد بابتسامه: انتو مش هتبطلو تسخفو ع بعض
ملك الوادي بيضحك وبيقوم يحط ايده ع كتف نوح: ومين ال قالك اننا بنسخف علي بعض ولا بنتحدي بعض او بنكره بعض
نوح بيعمل زيه: بص يا احمد في لعبتنا دي الطرفين بتوعها بيكون طالع منهم اطراف وأنا وملك الوادي مسكين الطرف بتاعنا فلازم لما واحد يشد
ملك الوادي بضحك: التاني يرخي علشان الحبل ميتقطعش ونخسر اللعبه كلها
احمد باستغراب: يعني أي
نوح بضحك: يعني اتنين بس احنا واحد بحب الاغنيه دي اوي
( ملك الوادي بيمسك صنودق بيقدمه لنوح ال بيفتحه )
ملك الوادي بابتسامه: ده هديه مني ليك ده من سلاله ليل مفيش منه اتمني انك تقبلها
نوح بابستامه: وأنا قبلتها واتمني انك تزورني ديما
ملك الوادي بيحضنه: طبعا مش اخويا وانت هترضها اكيد
نوح بابتسامه: سلام يا ذئب
ملك الوادي بابتسامه: سلام يا بعبع وبص لأحمد سلام يا ملك آلموت واختفي.............
( اي حد هيشتم الشتيمه حرام واخد بالك يا حماده 😂😂😂)
( عوده من الفلاش باك)
نرجع لأحمد ال كان غرقان في افكاره لحد ما جاله تليفون خلاه قام يجري زي المجنون..........
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في الحته
نلاقي الحته كلها متجمعه تحت بيت الحاج رجب والكل باين عليه الحزن ونلاقي حسام منهار وجنبه مراته ال حالها ميختلفش عنه ابدا ايوا يا ساده هو الموت الحقيقه الوحيده ال ف حياتنا ودور رجب جه والموت زاره بس وجع قلوب كتير اوي ابنه والحته كلها وعماد وامه وعيله الجمال نسايبه واصحابه حتي شريف وكل دول واقفين منهارين وهنا يوصل أحمد ال ف نفس اللحظه لقي حماه ومراته قدامه سابهم ودخل الحته وهو تاييه ومش حاسيس بحاجه لحد ما وصل عند البيت والكل باصصله وطلع ودخل شقه خاله ولقاه متغطي علي سريره وهنا احمد قرب من السرير وكشف وشه وانهار حرفيا
أحمد بدموع: كده يا خال تسبني وتمشي طب اقول يا خالي ولا اقول يا ابويا ايوا انت ابويا ال ربتني وكبرتني مشوفتش حنيه غير منك وف الاخر اهون عليك وتسبني كده وتمشي لييييه قوم يا اباااااااااااااااااااااااااااااا وصرخ بعلو صوته وهنا تدخل يسرا ال تخده في حضنها ويعيط وبعدين يطلع حسام وينهار هو وأحمد في حضن بعض والكل كان بيبكي بسببهم بعدها أحمد قام وقف وبص لابوه وعمه ال كانو بيبصوله باتهام
احمد بجمود: لسه وقت الاتهام مجاش يا جماليه بس الحساب قرب و وقتها الكل هيدفع التمن وغالي اوي اوي وسابهم ونزل
وبعدها اتنصب العزا بطول الحته كلها وطبعا انتشر الخبر وخصوصا ان رجب اصوله معروفه وفوق كل ده بقا خال سمو الشيخ أحمد وشخصيات كتير جيت العزا سواء من الخليج او العرب و وقف احمد ف اول الصوان ياخد عزا خاله لحد ما دخل شخصين وقربو من احمد ال اول ما شافهم قام وسلم عليهم
أحمد بهدوء: شرفت يا سراج انت ومالك
سراج: شد حيلك يا احمد وبعدين من ايام التدريب وبقولك تقولي يا جوكر انت عرفت كل حاجه ( حارس الذئب)
مالك: شد حيلك يا احمد ( حارس نوح)
احمد بهدوء: محدش يجيلكم ف حاجه وحشه يا رجاله
الجوكر بيطلع ظرف يديه لأحمد: اتفضل
احمد بهدوء: خير في اي
مالك بهدوء: هتروح العنوان ده وهناك هتفهم ال محدش قالهولك وخد الجوكر ومشي... وبعدها أحمد عمل تليفون ورجع مكانه تاني .....
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مكان مظلم
نلاقي الاغاخان داخل لسليم ( المنشق) ال كان هادي خالص
الاغاخان بهدوء: ازيك يا سليم
سليم بغضب: قولتلك قولي يا صباح فاهم المهم دلوقتي طمني أحمد عامل أي بعد ال حصل
الاغاخان بهدوء: اتصرف صح وخصوصا بالمؤتمر ال عمله بس الاهم دلوقتي طلبه بخصوص المتضررين
الصباح: لسه مصمم يعرفهم
الاغاخان بهدوء: طبعا ومصر كمان ع ده
الصباح بهدوء: خلاص يبقي يعرف
الاغاخان بتوتر: ناوي ع اي
الصباح بغموض: ناوي ارجع الموت من جديد تاني.....
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مكان غريب
وخصوصا انه المكان ال الغامضه بتقابل فيه نجاه نلاقي أحمد داخل وهو ده ال اتطلب منه في الظرف ال ادهوله الجوكر ويدخل احمد المكان يلاقي ست مغطيه وشها وهنا يتكلم
احمد بهدوء: انتي مين
الغامضه بهدوء: نسيتني يا وريث حارس الظلام
أحمد بابتسامه: متقبلناس من زمان خير
( الغامضه بتكشف وشها ونتفاجي انها حارسه المدينه )
حارسه بهدوء: أن الأوان تعرف حقيقة غايبه عنك واولهم ان الراوي زعيم المتضررين هنا في مصر والاهم دلوقتي وراحت مقربه منه وحطت ايديها علي دماغه وهنا هيظهر قدامنا
( زي مشهدين الاول فيه رجب وهو نايم وشخص بيديله حقنه والمشهد الثاني لآمال وهي نايمه وشخص بيديها بردو حقنه بس الغريبه ان الشخص ده هو الملثم ال بيساعد المتضررين وهنا احمد اكتشف هو مين)
حارسه بهدوء: عرفت المستخبي
احمد بوجع: للأسف اه
الحارسه بهدوء: وناوي ع اي
احمد وعينه بتكون سوده: ناوي ابداء انتقام الموت....... يتبع
/////////////////////////////////////////////////////////////////////هتصحى يوم على خبر حلو كنت بتحلم بيه من زمان وعمرك ما توقعت إنه يتم.. هتقابل حد ماتعرفوش هيقتنع بيك أكتر من اقتناعك بنفسك.. هتصادف نزولة تكسب بيها صديق يكمل معاك حياتك بعد ما تخيلت أنك عمرك ما كنت هتعمل صديق جديد..
حاجات كتير جميلة ممكن تحصلك بشكل ماحلمتش بيه.. زي ما حاجات وحشة حصلت من غير ما يكون ليك فيها يد زي ما عكسها ممكن تكون على ميعاد به.. ممكن النهارده.. ممكن بكرة.. ممكن السنة اللي جاية.. اتمسك بحلم النعمة المفاجئة اللي هتزور قلبك وتداويه واحمد لقي كل ده في يسرا ال بوجودها جنبه كانت سند وداعم ليه وعوضته عن جرح انجي ليه بس ياتري هتقدر تبعده عن قراره والاهم هنا مين الملثم وناوي ع أي واي علاقته بالمتضررين وليه قتل رجب وامال الاساله تبان قليله الجزء ده بس مظنش الغموض انتهي كل ده واكتر هنعرفو في الاجزاء الجايه كنتم مع الهلفوت الجزء الثامن من السلسله الأولي انجوووووووي 😍
اعتزار واجب للجميع بس غصب عني أنا بشتغل من 8ونص الصبح لاتنين باليل ومضغوط جامد بس عايزكم تعرفو ديما اني لما بغيب مبغبش اوانطه وانتم ال تحكمو واخر حاجه أنا جيت يا ساده ذئب السعاده 🐺 ♥️ واحب اشكر اخويا حماده فتحي وكمان اخويا صقر انهم سمحولي اقتبس شخصايتهم هنا ف قصتي المتواضعه دي واشكر كمان كل ال بيدعموني وآسف ع التاخير


الجزء التاسع

/////////////////////////////////
متزعلش على اللي فات ولا اي حاجه راحت منك وكنت متعشم فيها، اللي من نصيبك هتشوفه وهيحصلك وهيقابلك حتى لو انت هربت منه واللي ملكش نصيب فيه مش هتطوله حتى لو لفيت الدنيا وراه، متعرفش يمكن ** خد منك نجمة عشان يديك بدالها القمر،.. اللي عليك بس إنك تصدق بكل ما فيك إن كل اللي هيجيبه ** ليك وهيكتبلك فيه نصيب، هيكون "خير" لأنه رب الخير ولا يأتي إلا بالخير وتصدق كمان إن صبرك كل ما طال كل ما زاد العوض جمال وكل ما تلاقي نفسك تعبت قول "يا رب أنا اهو راضي ومستني وعشمان وظني فيك عمره ما خاب ولا هيخيب" واتفرج على قلبك والسعادة اللي هيشوفها والرزق اللي هينزل عليك والفرح اللي هيحتل قلبك بسبب يقينك ده... قلقان من بكره ليه، هو **** قصر معاك امبارح!...
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في شركة AC
كان عماد في المكتب بيباشر اعمال الشركه لأن أحمد بعد الوفاه بتاعت رجب وهو ديما قاعد ف الورشه مع حسام وبيتابع الشركات بالتليفون و بيروح البيت ع النوم ودخل عليه كاظم
كاظم بهدوء: وبعدين يا عماد
عماد باستغراب: في اي بالظبط
كاظم بغضب: في الشركه ال احمد سايبها هو مش عارف حجم الشركه وشغلها ولا هو اي ال ف دماغه
عماد بهدوء: امال بقا لو عرفت انه بردو سايب شركاته مع الكعبي وبيدرها بالتليفون بس ارجع واقولك هو ده أحمد
كاظم باستغراب: إزاي
عماد بابتسامه: مهما كبر وعليي مبيغيرش اصله وعلشان كده ديما ربك بيكرمه ويعوضه وهو يستاهل كل ده بس ال أنا مستغربله ليه انت الوحيد من مجلس الإدارة القديم ال فضلت موجود في الشركه
كاظم بهدوء: تقدر تساله هو بس ده شرف ليا
(وهما بيتكلمو يدخل عليهم فجاءه تامر ال كان ف قمه الغضب)
تامر بغضب: انت يا بيه الهلفوت ال مشغلك فين
عماد بهدوء: وانت عايزه ليه
تامر بانفعال: علشان خسارتنا وشغلنا ال واقف
عماد ببرود: اعتقد رده وصلكم
تامر بغضب: يبقي يغيره
عماد بهدوء: ولو مغيروش
تامر بانفعال: وقتها أنا ال هتصرف
كاظم بهدوء: يبقي تلحق تتصرف لانه مش هيغير
تامر بغضب: انت كمان هنا
كاظم بضحك: أي نستني ولا وحشتك
تامر بانفعال: لا وهردلك ال عملته ومش هيهمني نظامك حتي و دلوقتي جه وقت التصرف سلام يا كلاب الهلفوت ومشي
عماد بقلق: لازم نبلغ احمد فورا
كاظم بغموض: متقلقش و متنساش اني الحارس بتاعه................
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في الحته
احمد وحسام في الورشه شغالين ودخلت عليهم نجاه فجاءه
نجاه بحزن: ال خلف مامتش يا ولاد ويازين ماربي يا أحمد
حسام بحزن: اترحمي عليه يا خالتي
احمد بهدوء: ادعيلو يا ام عماد
نجاه بدموع: مفيش اغلا منه ادعيلو يا ولاد وعيطت
أحمد بهدوء: اهدي بس واطلعي فوق ليلي قاعده مع داليا ويسرا في البيت اطلعيلهم
نجاه بهدوء: حاضر ومشيت ( بعدها احمد وحسام بصو لبعض)
حسام بحزن: فاكر يا أحمد لما نزلنا هنا اول مره وبداء يعلمنا
أحمد بابتسامه: ولما كنا نغلط كان يقولنا محدش هيصلحها غيركم بس عمره ما زعق لينا ولا ضربنا
حسام: فاكر لما علمنا السواقه
احمد بابتسامه: ويومها انت خبط العربيه وقولتله أنا
حسام بابتسامه: وانت قولت انك ال عملتها
أحمد بابتسامه: يومها قال أنا عارف ال حسام ال عاملها بتقول انت ال عملتها ليه قولتله علشان ده اخويا
حسام بيطبط عليه: وانت اخ يا احمد مع اني طول عمري مقصر في حقك بس اوعدك خلاص هعوضك عن اي تقصير
أحمد بابتسامه: مفيش حاجه يا حسام احنا اخوات
( وهنا يقاطعهم دخول شهاب و محمد وشريف عليهم)
محمد بابتسامه: ازيكم يا شباب
أحمد بهدوء: تمام يا محمد ازيكم انتو عامل أي شهاب وانت يا شريف كويس والبنات عاملين اي
شهاب: أنا تمام طمني عليك
شريف بابتسامه: طلعو فوق للبنات البيت
حسام بترحيب: ارتاحو طيب ( وفعلا قعدو بس بصمت كبير)
احمد بيكسر الصمت ده: اتكلم يا شهاب قول ال جاي علشانه
شهاب بتردد: أنا جاي اشوفك مش لازم يكون ف حاجه
شريف: بلاش نيجي نطمن عليكم
محمد بضحك: بقيت بخيل اوي يا ابن عمي
حسام بهدوء: في اي يا احمد الشباب جايين يطمنو علينا
احمد بهدوء شديد: اتكلم يا شهاب
شهاب بتردد: هو انت فعلا انضميت للاغاخان
أحمد بهدوء: وده سؤالك ولا سؤال ابوك
شريف بتوتر: مهو ابوك بردو ولا اي يا أحمد
محمد بنرفزه: ما تهدا شويه ياعم ف أي
أحمد بهدوء: كمل يا شهاب كلامك
شهاب بهدوء: ابوك عايز يعد معاك
أحمد ببرود وهو بيكنسل ع عماد ال بيتصل بيه: لا
حسام بغصب: ليه ده حقه
احمد لسه هيرد لكن يقاطعهم صوت صريخ عربيات عالي وبعدها يلاقو صوت بيزعق بصوت عالي
تامر بزعيق: انت فين يا هلفوت اخرجلي هنا
( خرج احمد والشباب ال لقو تامر ومعاه رجاله كتير بسلاح)
احمد بهدوء: عايز اي يا ابن البسيوني
تامر بتريقه: سيدك يا هلفوت متنساش نفسك
احمد بنفس الهدوء: وبعدين
تامر بغضب: تلغي قرار الوقف بتاع المشاريع وترجع الشغل تاني
احمد بهدوء: وأنا قولتلك كلمتي لا
تامر بص لاتنين: هاتوه
احمد بص لشباب: محدش يتدخل نهائي
( وهنا قرب راجلين من احمد بس ف ثواني كانو ع الأرض وهنا الكل كان واقف مصدوم من ال حصل)
أحمد بهدوء: بقولك ايه يا تامر تعالي نحلها أنا وانت وبس
تامر بغضب: وماله يلا
وهجم ع أحمد ال كان بيصد و وبيفادي تامر بخفه وسرعه عاليه ( متنسوش تامر متدرب) وفي وسط الهجوم ده كان واقف شهاب ال مستغرب من اسلوب احمد ( متنسوش نسيم) وتامر لسه مستمر في الهجوم ع احمد لحد ما خبطه في صدره
احمد بابتسامه شر: كده انت خلصت دوري أنا بقا
( وهنا البنات كانو نزلو كلهم بسبب الصوت والصويت وياسمين كانت واقفه بتصور بموبايلها ال بيحصل)
احمد ف ثانيه كان مقرب من تامر وفجأة بضربات ف وشه ملحقش يصدها ومره واحده سرعه احمد زادت و ضرباته كانت في كل حته في جسم تامر حرفيا لحد ما وقع واحمد داس عليه
احمد ورجله فوق صدر تامر: أنا ممكن دلوقتي اقتلك بس خساره دمك النجس ده يلمس الأرض أنا هسيبك المره دي وبس لكن من غير حلفان المره الجايه راسك هتروح لابوك ( وبص لرجالته ال معاه) خدو الكلب ال بتحرصوه وغورو من هنا
( وهنا كان وصل كاظم وعماد ومعاهم رجاله كتير)
كاظم بغضب: الرجاله دي هتتدفن هنا
يسرا بصراخ: بلاش يا احمد مشيهم علشان خاطري
احمد لكاظم: سمعت اوامر الهانم وجهز العربيه بعدها علشان هنتحرك ع المطار واديهم امر يجهزو الطياره لدبي وخد مراته وطلع البيت وف الوقت ده شهاب كان وصل لاقصي دراجات الاستغراب وهنا قال لنفسه
شهاب باستغراب لنفسه : شكل اسلوب نسيم منتشر اوي........
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في القاعده العسكريه
حسين قاعد كل شويه يبص في تليفونه من بعد بعد ما كان بيطمن ع البنات وسمع صوت زعيق وعرف ان احمد بيتشاكل وطلب من ياسمين تصورله كل ال هيحصل من غير ما حد يحس بأي حاجه وفعلا هنا وصلو الفيديو وفتحه وبان ع وشه كل ملامح الصدمه والحزن وخد التليفون وطلع بسرعه علي المعمل لدكتور صلاح واول ما دخل رماله التليفون ع المكتب
حسين بغصب: اتفضل شوف اخر نتايج مصلك
صلاح مسك التليفون وكان منبهر بالي شايفه وفرحان
صلاح بفرحه: اخيرا الحلم اتحقق فعلا بعد ما كان مجرد قياسات بس لستاجبته بس يا خساره مش معنا
حسين بيعد بتعب: مش هي دي المشكله
صلاح باستغراب: امال أي
حسين بوجع: أنا حولته من مجرد انسان برئ ل آله حرفياً
صلاح بهدوء: انت كنت بتحاول تساعده يخرج من دور الغلبان
حسين بانفعال: بس مكنتش عايز اقدمه هديه مجانيه
صلاح بقلق: تقصد أي
حسين بحزن: الاسلوب بتاع احمد ف القتال هو اسلوب جدودي وانت عارف اصلي كويس يا صلاح
صلاح بصدمه: تقصد أي
حسين بوجع: يعني أنا خرجته من دوامه الدنيا ورميته في جحيم الحشاشين وكمان متعدل وراثياً
صلاح بسرعه: كده مفيش غير حل واحد
حسين بلهفه: اي هو
صلاح بيطلع تليفونه وبيتصل بحد: هتعرف دلوقتي
صلاح بهدوء: ازيك يا مجدي باشا
مجدي: اخيرا اتصلت يا دكتور
صلاح بابتسامه: مستغناش يا باشا
مجدي بضحك: طب قول ال عندك
صلاح بهدوء: لازم جنابه يتدخل الوضع بقا صعب اوي
مجدي بهدوء: متقلقش يا صلاح
صلاح برجاء: أنا عارف ان مجدي باشا النمر هيقدر يفدني
مجدي بهدوء: عيب يا صلاح انت عارفني كويس وعارف جنابه
صلاح بابتسامه: شكرا يا باشا
مجدي بهدوء: مع السلامه يا صلا ومتقلقش (وانتهي الاتصال)
حسين باستغراب: مين ده
صلاح بهدوء: ده مجدي النمر شريك علي الطحاوي وصاحبه وجوز اخته وكمان اخو مرات اخوه
حسين باستغراب: واي دخلهم في موضوعنا
صلاح بهدوء: دخلهم ان الموضوع كله عندهم
حسين بقلق: واي ال هيحصل
صلاح بغموض: ملك الوادي هيتدخل بنفسه.............
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر الجمال
كان قاعد حسن الجمال في مكتبه بيخلص اوراق لشغله ويدخل عليه مره واحده شهاب وهو حزين
حسن باستغراب: مالك يا شهاب فيك أي
شهاب بهدوء: أنا كويس يا بابا بس اخويا لا
حسين بقلق: احمد ماله ف أي جراله حاجه فهمني
شهاب بحزن: رغم طيبته اتحول وبقا وحش
حسن بصدمه: إزاي
شهاب بداء يحكيله كل حاجه حصلت في الخناقه لحد اخرها
شهاب باستغراب: ولحد دلوقتي مستغرب
حسن بهدوء: من اي بالظبط
شهاب بحيره: الأسلوب ال احمد كان بيقاتل بيه هو نفس الاسلوب ال دربني عليه القائد نسيم ال حضرتك اتفاجات بردو لما عرفت انه القائد بتاعي
حسن بهدوء: وهو دربك ع أي بالظبط
شهاب بهدوء: تدريبات قتاليه بس بسلوب مختلف وبداء يحكيله
حسن بانفعال: وليه مقولتليش من وقت ما حصل
شهاب بهدوء: ده كان وعد محكيش وكسرته دلوقتي وبعدين مهو عارفك كويس وكمان عارف عمي حسين حضرتك انفعلت ليه عليا مهو صاحبك
حسن بتغير للموضوع: وانت زعلان اني انفعلت انك خبيت عليا ولا مش عجبك كلامي يا شهاب باشا
شهاب بأسف: لا طبعا مقدرش يا بابا
حسن بهدوء: مهو واضح فعلا من كلامك
شهاب بنفي: لا أنا استغربت بس من انفعال حضرتك
(هنا يجي لحسن الفيديو بتاع احمد في الخناقه ويكون مزهول)
شهاب باستغراب: مالك يا بابا
حسن بوجع: الظاهر ال امال كانت خايف منه حصل و آلموت جالها اميرها الجديد..........................
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في دبي
وخصوصا في قصر الكعبي نلاقي احمد وصل مراته وخد كاظم والسواق ومشي وهي دخلت لأهلها ال استقبلوها بفرحه
ريناد بفرحه: اخيرا جيتي امال فين جوزك
زهير بابتسامه: صح جوزك فين
يسرا بحزن بسيط: قال رايح مشوار وهيجي لحضرتك ع الديوان الملكي زي ما حضرتك قولت
ريناد بشك: انتو متخانقين
زهير باستفهام: اوعي يكون مزعلك
يسرا بدموع: مفيش حاجه هو بس مزعلني بس عليه وبداءت تحكيلهم ال حصل في الحته اخر مره
زهير بحزن: ده غير ال حصله قبل كده وخصوصاً قبل المؤتمر
ريناد بهدوء: ابوكي قالي ع موقفك بس دلوقتي عايزه اعرف موقفك بجد عايزه تكملي معاه ولا لا
يسرا بسرعه ودموع: ومش عايزه غيره هو وبس
زهير بيقوم: خلاص اهدي وأنا هروحله وارجع ويكون اخواتك وصلو من السفر و خليكي عارفه اني معاكي ف اي قرار..........
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر الراوي
نلاقي الرجاله شايله تامر بعد ما ودوه المستشفي ومدخلينه القصر وانجي اول ما تشوفه تتفزع وتجري عليه
انجي بقلق: في اي مالك واي ال حصل
( يقاطعها دخول خيرت البسيوني ال كان مرعوب )
خيرت بخوف: مالك اي ال حصل ومين ال عمل فيك كده
تامر وهو بيبص لانجي: احمد الجمال الهلفوت حبيب قلب الهانم
انجي بهدوء: ع فكره أنا مراتك انت يا جوزي
خيرت بغضب: الحيوان ده لازم يموت بأي طريقه
( هنا يخرج منصور من مكتبه بهدوء شديد)
منصور بهدوء: ولا هنعرف نعمل معاه اي حاجه دلوقتي
خيرت متفاجيئ: ليه
منصور بنفس الهدوء: علشان هو دلوقتي في دبي علشان يتم تنصيبه ويبقي سمو الشيخ احمد ال جمال
خيرت بتوتر: وبعدين هنعمل اي دلوقتي
منصور بيبص لبنته بغموض: المهم الصبر وهنشوف........
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مكان سري
يدخل احمد وكاظم ويلاقو الاغاخان وجنبه شخص مداري وشه
الاغاخان بابتسامه: اهلا ب امير آلموت ولا اقول سمو الشيخ
أحمد بهدوء: كلها مسميات بس الشخص واحد
الاغاخان بابتسامه: ازيك يا كاظم
كاظم بهدوء: بخير جنابك
الاغاخان بهدوء: ياتري كاظم بيحرسك كويس يا أحمد
احمد بابتسامه: كاظم مش حارس كاظم بالنسبه ليا اخ مش كده يا كاظم ولا أي
كاظم بابتسامه: كده يا أحمد
الشخص بهدوء: اعتقد تقوله سمو الأمير احسن
أحمد بهدوء: بعيد عن ان احنا منعرفش انت مين بس ده شئ ميخصك ولولا وجودك مع جنابه كان هيبقي في كلام تاني
الشخص بيستفزه: ليه فاكرني تامر ال خطف حبيبتك
احمد بضحك شديد استغرب منه الموجودين كلهم
احمد بضحكه شر: لا فاكرك سليم كلب سيدك نوح
سليم ( الصباح) : لا برافو عليك طلعت شاطر بس اول حاجه تقولي يا صباح وتاني حاجه تقولي عرفت منين
احمد بهدوء: معتقدتش انك تستاهل لقب جدنا الكبير وإلا مكنتش تقبل تكون تابع لنوح ومتنساش اني الوريث والاحق بالبتطمع فيه والأهم أنا امير آلموت وطرقي للمعرفه كتير اوي
الصباح بهدوء: اعتبره مجرد لقب اما بالنسبه للوريث مظنش بوجود نوح ال معاه اكبر جزء لو مكنش كل قوتنا
أحمد بابتسامه: واو ولما انت عارف انه قوي كده سيبته ليه
الصباح بهدوء وتأثر: علشان ارجع الورث لصاحبه والحلم يتحقق
احمد بتريقه وتأثر رهيب: بجد لا لا انت مش ممكن أبدا هات يا كاظم منديل امسح دموعي ( وملامحه اتغيرت للجمود) تؤ تؤ مينفعش تفكر كده انت عملت كل ده علشان تخلص من نوح من نحيه ومن نحيه تانيه تسيطر ع الهلفوت ال انتو خلتوه قوي وعملتوه امير آلموت وتبقي انت الكبير وأنا مجرد ظل ليك
الصباح بتوتر: لا مش كده أنا سيبته بعد ما عرفت كل حاجه عنه وحبيت أن الحق يرجع لاصحابه مش اكتر
احمد بهدوء: اممم وبردو عايز تكون سيد مش تابع
الصباح بهدوء: اكيد ومحدش يكره ده وبعدين متنساش اني اعلي منك في الوجود هنا يعني تحترمني
أحمد بجمود: ومتنساش اني الأمير
الاغاخان بسرعه: ياريت تفكرو مع بعض علشان نستفاد
أحمد بهدوء: أنا عايز اعرف المقابله دي ليه
الصباح بشر: علشان نخلص من نوح ونلم الشمل بتاعنا تاني
احمد ببرود شديد: وأنا أي ال يجبرني اعمل كده وأنا الأمير
الصباح بغضب: ال يجبرك المصلحه العامه او السيف
احمد بيقوم يقف: هختار السيف
الصباح بتريقه: يبقي شكلنا خسرنا الامير الجديد
( والاتنين قامو وقفو وجه خادم و ادلهم كل واحد سيف)
كاظم بقلق: بلاش يا أحمد
الاغاخان بخوف: ياريت تهدو يا جماعه وكله هيتحل
الصباح بتريقه: هو اختار ولا خايف عليه ولا هو لسه جبان
احمد بهدوء: اعتقد نبدأ احسن ويلا اجبرني
الصباح بغضب: يلا بينا
وهجم علي احمد ال كان ثابت في مكان وأول ما قرب منه احمد حرك السيف طير سيفه وف ثانيه كان موقعه ع الارض وحاطط السيف ع رقبه الكل هنا كان مزهول من أحمد
أحمد بهدوء: تحب دلوقتي ابعتك للخلقني وخلقك
الصباح بخوف: كل ده علشان عايزلك الخير والقوه
أحمد بهدوء: لا علشان بتؤمرني وفاكرني تابع ليك
( ومد ايده قومه من علي الأرض)
احمد بجمود: كله هيتم بطريقتي وياريت متنساش نفسك تاني انت بردو هنا مجرد تابع ليا سلام وخد كاظم ومشي........
الاغاخان بعدها: ازاي غلبك بسهوله كده
الصباح بهدوء: متنساش ان العرق يمد لسابع جد...............
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في الديوان الملكي
يوصل أحمد هناك ويلاقي حماه مستنيه وأول ما يشوفه
زهير بقلق: اتاخرت ليه انت كويس فيك حاجه
أحمد بابتسامه: متقلقش يا عمي أنا كويس بس كنت بخلص شفل مهم أنا آسف ع التأخير
زهير بابتسامه: ماشي امسك دي وبيديله علبه كبيره
احمد باستغراب: ده أي
زهير بابتسامه وفرح: ده رداءك الجديد يا سمو الشيخ
( احمد خد العلبه وراح لبس الهدوم ال كانت عباره عن لبس خليجي ابيض مطرز بالدهب ومكتوب عليه بخط من الدهب سمو الشيخ أحمد ال جمال وخرج لزهير)
زهير بفرحه: يلا يا سمو الشيخ علشان يتم تنصيبك
( ودخل احمد وزهير وتمت المراسم وبقي الشيخ احمد ال جمال) وهما خارجين قابلو الشيخ عبدالرحمن ال طحان
عبد الرحمن بابتسامه: مبروك ياسمو الشيخ ومبروك عليك يا شيخ زهير بقا عندك جوز بنت شيخ ولا اقول ابن
زهير بابتسامه: لا ابن طبعا
عبد الرحمن بابتسامه: خلاص سبهولي علشان عايزه في كلمه
زهير بابتسامه: طبعا أنا هسبقك يا أحمد ع البيت متتاخرش وبالمره علشان اولادي زمانهم وصلو
احمد بابتسامه: حاضر يا عمي هحصلك ع طول
(ومشي زهير وعبد الرحمن خد احمد وراحو قعدو ف استراحه)
أحمد بهدوء: خير يا سمو
عبدالرحمن بيقاطعه: عبدالرحمن وبس
احمد بابتسامه: خير يا عبدالرحمن
عبدالرحمن بهدوء: طبعا انت مستغرب أنا طلبت اعد معاك ليه ومستغرب اكتر من ال قولتهولك ف فرحك
احمد بهدوء: هي دي حقيقه منكرش بس انت مش شخص عادي علشان استغرب من كلامك انت عبد الرحمن الطحان
عبدالرحمن بابتسامه: أنا عرفك كويس يا أحمد
أحمد بهدوء: وأنا متأكد من ده
عبدالرحمن بهدوء: بس مستغرب من اختيارك للجانب ال فيه
أحمد بهدوء: أنا اخترت ناسي و ورثي مش عيب
عبدالرحمن بهدوء: بس ده طرف اللعبه الغلط
أحمد بابتسامه: من امتا كانو طرفين بس
عبدالرحمن بابتسامه: عارف ان من كل طرف في اطراف مش بقولك عارفك كويس وعارف ذكائك
أحمد بهدوء: والمطلوب أي
عبدالرحمن بهدوء: اختار صح ومتقلقش أنا في ضهرك بعيد عن اننا مصرين زي بعض بس احنا شبه بعض
احمد بيقوم: خلاص اخترت وشرف ليا معرفتك
عبدالرحمن بهدوء: بمعني
احمد بابتسامه وهو ماشي: الأصل غلاب يا طحان
عبدالرحمن بابتسامه: هنشوف يا جمااال..................
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر الكعبي
نلاقي زهير قاعد مع ولاده وزوجاتهم ومراته بس كان الجو متوتر وكأنهم دخلين ع حرب وخصوصا من ناحيه طلال
( طلال اخو يسرا الكبير انسان متكبر طماع مناسب العيله الملكه ومراته اسمها هيا الجسم الخليجي الجبار مقرطسه جوزها مع السواق جسمها زي Luna star)
( ماجد اخو يسرا الوسطاني شخصيه طيبه وملوش علاقه ب طلال ديما مع نفسه ومناسب بردو زي طلال بس مراته محترمه جدا وبتحبه اسمها خديجه شبه Nicole Aniston)
طلال بتريقه: خلاص جوزك استغلنا وبقي شيخ
يسرا بهدوء: مش عيب ما انت استغليت مراتك ولا هو حلال ليك وحرام لغيرك
طلال بغضب: تقصدي اي
يسرا بهدوء: انت فاهم قصدي كويس
ماجد بهدوء: اهدو يا جماعه ويا طلال هما حرين مع بعض
هيا بخبث: يا حبيبتي اخوكي بيوعيكي اسمعي كلامه وده نفس رأي بردو هو اقل مننا وبيستغلنا
يسرا بغضب: ملكوش دعوه وكل واحد يدور ع نفسه
طلال بغضب: احترمي نفسك يا قليله الأدب
زهير بغضب: بس اسكتو خالص
ريناد بغضب: مش عاملين احترام لابوكم خالص
طلال بغضب: ما انتي شايفه بنتك وطريقتها
مروان بتوتر: انت ال غلطان بتدخل ليه بين اختك وجوزها
طلال بيشده من هدومه بغضب: اسكت خالص ملكش دعوه
يسرا بتزقه: سيبه ملكش دعوه بيه
طلال بتريقه: طلعلك صوت دلوقتي
يسرا بتحدي: طبعا علشان معايا جوزي ال هيقفلي ديما
طلال بوقاحه: شكلك جربتيه قبل الجواز علشان كده استنيته
يسرا بزهول: انت سامع يا بابا بيقول ايه رد عليه
طلال بتريقه: هيرد يقول اي مهو شاكك فيكي وعارف انك ممكن تكوني ضيعتي شرفنا يا وسخه
يسرا بقوه: اخرس انت فاكرني مراتك روح شوف مراتك بتعمل اي وبعدين أنا اشرف منك ومنها بمليون مره بتاعت الخدم
هايا بغضب: أنا بردو وال كانت في مصر وجابتلنا المصري وراها
خديجه بصدمه: اهدو يا جماعه عيب كده
ماجد بانفعال: عيب يا طلال احترم حتي وجود ابوك
طلال بانفعال: اسكت دي واحده زباله حقيره
هنا صوت قلم يسكت الكل كان من يسرا لطلال ضربته بكل قوه وقهر و وجع من كلامه ليها
يسرا بوجع: اخرس يا وسخ أنا اشرف منك ومن مراتك
طلال بغضب الدنيا: اه يا وسخه بتضربيني أنا هوريكي
وبيرفع ايده علشان يضربها ولسه هينزل لقي ايد من حديد مسكته كانت هتخلع ايده وكانت ايد احمد ال دخل فجاءه
طلال بغضب: سيب ايدي يا حيوان
احمد بجمود: اي محدش مالي عينك عمال تشتم وتغلط ولا عملت حساب لحد بس العيب ع اهلك ال وقفو ساكتين بس مراتي قالتهالك كلمه جوزها هيقفلها والايد ال تترفع بس علي مراتي هتتقطع بس علشان اهلك هكتفي بده بس ( وضغط ع ايده سمعه هو وكل الموجودين عضمه ال بيتكسر) وهنا وقع طلال بيصرخ من الوجع واحمد نزل جنبه وراح عند ودنه
احمد بهدوء: وبعدين بتغلط ف مراتي وسايب مراتك ال من حضن السواق للحارس لابن عمها كمان يا راجل دي عرضت عليا نفسها وأنا رفضت بس هي ع السرير موت الصراحه حتي شوف وطلع تليفونه وشغل فيديو ورهوله وطلال هنا ف تماما
زهير بكسوف وحزن: ارجوك يا احمد سيبه وحقك عليا أنا
احمد بجمود: متعتزرش يا زهير ولولا انكم اهلا مراتي اقسملكم بغلاوتها عندي كان زمان البيت ده مفيش فيه حد حي ( وبص لمراته) شنطك لسه جاهزه طبعا يلا بينا هنمشي (وكلم واحد من الحرس جم علشان ياخدو الشنط ) أنا همشي بس صدقوني لو حد فكر بس يقول علي مراتي كلمه همحيه من الوجود أما الباقيين بيت بنتكم في مصر مفتوح تنوره في اي وقت من غير الكلب ده والنجسه مراته وخد مراته وراح باس ايدها قدامهم وراح شايلها بين ايده وخرج..............................
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر أحمد الجمال
( كأنك في قصر من قصور العصور الوسطي بفخامته)
تاني يوم بعد ما وصلو مصر كان احمد في المكتب بيتكلم في التليفون وهو بيقفل لقي يسرا داخله عليه المكتب
أحمد بابتسامه: الناس ال استحلت الشيله انبارح
يسرا بدلع: حقي ولا لا
احمد بحب: طبعا يا روحي
يسرا بابتسامه: أنا عطلتك عن شغلك
احمد بنفي: لا ده أنا كنت بكلم عماد ابقي كلمي ليلي باركلها علشان حامل عقبالك يا روحي
يسرا بكسوف: احم مينفعش يبقي عقبالي
احمد باستغراب: ليه
يسرا وهي بتاخد ايده ع بطنها: لأني حامل يا حبيبي
( احمد هنا برغم فرحته علي قد ما حس بجمود وخوف جواه)
يسرا باستغراب: مالك يا احمد انت مش فرحان
احمد بهدوء: طبعا فرحان بس خايف
يسرا باستغراب: من أي
احمد بوجع وحزن: خايف ال جاي يطلع حظه زي حظي ويعيش طول عمره موجوع وحزين
يسرا بحنان وهي بتضمه: متخفش يا حبيبي مفيش حاجه هتحصل وبعدين أنا جنبك ومعاك ومش هسيبك
احمد وهو بيشد ع حضنها: يارب يارب
( وهنا يدخل الخادم يبلغ احمد ان فيه حد في انتظاره)
( في صالون القصر)
يدخل أحمد يتفاجي بمنصور الراوي قاعد واول ما شافه وقف
أحمد بهدوء: شرفت يا منصور بيه
منصور بابتسامه: باعتزر عن اني جيت من غير ميعاد
احمد بهدوء: تنور ف أي وقت
منصور بهدوء: اولا أنا جاي اعتزر ليك عن ال عمله جوز بنتي
احمد ببرود: عادي هو ملحقش يعمل حاجه
منصور بابتسامه: واتمني ده مياثرش ع شغلنا
احمد بهدوء: الشغل هيفضل ماشي طول ما انتو ماشين بنظامي
منصور بهدوء: اه طبعا طبعا وفي حاجه اخيره كمان
منصور بابتسامه: عاملين حفله بكره بمناسبه عيد ميلاد انجي واتمني انك تشرفني انت والمدام كمان العيله معزومه
أحمد بهدوء: اكيد وشكرا ع الدعوه
منصور بيقوم: في انتظارك بعد اذنك ومشي........
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر الراوي
تاني يوم وخصوصا باليل في الحفله الكبيره لعيد ميلاد انجي وكان موجود ناس كتير مهمه في البلد و شخصيات كبيره وكمان مطربين كتير وهنا يوصل احمد ويستقبله منصور واغلب الشخصيات الموجوده كانت بتبص عليه وبص ع عيلته ال كانو بيبصوله بنظره غريبه وراح هو ومراته سلموا ع انجي وقدمولها هديتها وبعدين راحوا قعدو في جنب وأحمد بملامح غامضه
يسرا بهدوء: تحب نمشي يا حبيبي
أحمد بابتسامه: وافوت ع نفسي فرصه اسهر معاكي خلينا قاعدين ونستمتع بالعرض مع بعض
يسرا باستغراب: عرض أي
أحمد بهدوء: عيد الميلاد يا روحي
وبداءت المزيكا وطلع كام مطرب هاديين كده لحد ما الناس طلبت حاجه شعبي كان مع دخول احمد شيبه ال كان معدي من جنب احمد و احمد وشوشه ف ودنه وطلع ع المسرح وبداء يغني وقال بعدها مقطع بيقول ( اه من وجع قلبي حزين مكسور ومتعبي ومن ف الدنيا شاف ادي وقال الاه) وقت الاغنيه احمد كان بيبص ع عيلته وع انجي ومن جوه حزن الدنيا وفجاء ابتسم وهنا النور قطع مره واحده واشتغلت الشاشات ال ف الحفله وهنا كانت الفضيحه فعلا تامر في كذا فيديو وهو نايم على بطنه وفي واحده في كل فيديو وشها متداري وبتلحس طيزه وعماله تبعبصه وهو موحوح زي النسوان وهنا الكل فضل يبص لتامر ال بقت فضحته ظهره والكلام بداءت والناس بداءت صوتها يعلي وكله مستغرب لحد ما فصلو الكهربا خالص وهنا الشاشات اتقفلت ورجعو النور تاني وهنا أحمد وقف وخد مراته
أحمد بابتسامه: للاسف بعد ال حصل ده اخاف افضل هنا علشان سمعتي متتاثرش ومش اخلي مراتي تشوف الارف ده سلام وخد مراته ومشي من الحفله خالص ..................
( في العربيه بتاعت احمد)
احمد راكب مع مراته وقدام كاظم والسواق وسرح شويه
( فلاش باك)
احمد قاعد في مكتبه و ف ايده فلاشه كانت ادتهاله لوجي زمان وهي بتعتذرله ( اصحي ال حصل مع لوجي وتامر وصورته اوعي تنسي واصحي معايا كده يا مون اميي 😂) وافتكر كلامها ع تامر وعرف بطريقته انه بيروح لحسنه وفجاءه قام ونزل خد كاظم ومشي راح ع بيت حسنه
( في بيت حسنه ال اول ما فتحت اتفاجئيت باحمد)
احمد بابتسامه: هتسبيني واقف ع الباب
حسنه بدلع: مقدرش ده أنا مصدقت انك جيت
دخل احمد واول ما قعد لقي حسنه بتقرب منه اوي
حسنه وهي بتحسس ع وشه: متيجي ندخل جوه احسن
احمد بضحك: متستعجليش هيحصل بس لو طلعتي شاطره
حسنه بدلع اوفر: علشانك ابقي اشطر واحده
احمد بهدوء: تامر البسيوني
حسنه بضحك: ماله
احمد بهدوء: عايزك تصوريه وانتي معاه وقتها هتدخلي جوه
حسنه بابتسامه: كده يبقي هدخل جوه بسرعه اوي
احمد باستغراب: اشمعنا
حسنه بضحكه فاجره: اصل العلق بتجيبه طيزو
أحمد بضحك: اما نشوف يا خبره وقام مشي
( وبعد اسبوع اتصلت عليه حسنه وراحلها ومعاه كاظم)
حسنه بضحك: اتفضل وبتديلو فلاشه
احمد بابتسامه: بالسرعه دي
حسنه بضحك: وحياتك كان ممكن قبل كده بس مش بيشبع فقولت نزود عدد المشاهدات
احمد بضحك: ماشي يا حسنه وبيدلها ظرف ف 10000اخضر
حسنه بمحن: طب مش هتدخلني جوه
احمد بابتسامه: عنيا يلا يا كاظم نفذ ( هنا كاظم شال حسنه)
حسن برغبه شديده: بس أنا عوزاك انت
احمد بابتسامه: كان ع عيني بس نايم وحياتك يلا يا كاظم
وهنا كاظم خدها ودخل الاوضه وثواني وحسنه كانت بتوحوح وتصرخ وتشخر وصوتها يجيب اخر الدينا
( عوده من الفلاش باك)
احمد بيضحك بصوت عالي مره واحده ومش قادر
يسرا باستغراب: مالك يا حبيبي
احمد بضحك: اصل كاظم عنيف وعنفه بيطلع صوت عالي
كاظم بضحك: وأنا مالي يا لمبي مش انت ال قولت
أحمد بضحك: وانت ما بتصدق
كاظم بضحك: الحياه فرص وكله بالحسنه ال وصلتنا للنفق
احمد بهدوء: ولسه كمان وكمان.................
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر الراوي
بعد يومين من الحفله ال أثرت ع شغلهم وع حياتهم وحتي تامر اختفي وابوه مش بيظهر كتير وفي ساعه متاخره وفي نص الليل والقصر كان هادي نلاقي حد لابس اسود ف اسود وبينط من ع سور القصر وكان قدر يعدي من الحراسه كلها لانه قدر انه يخدرهم وفضل ماشي لحد ما وصل لحد باب القصر وفتحه ودخل لحد ما وصل لحد المكتب ودخل وفضل يفتش لحد ما وصل لخزنه سريه في المكتب وفتحها وصور ورق فيها وعمل علامه علي المكتب ( رقم ٨ بالعربي وتحته نص قوس ) وخرج لكن اتفاجئ هنا بانجي قدامه ال كانت قلقت ونزلت ومره واحده هجمت ع الشخص ده لكن زقها وجري وهي جرت وراه وفضلت وراه لحد ما دخل حته مقفوله في القصر
انجي بسخريه: طب كان اي لزمتها تجري ولا خايف
الشخص بضحك: بس مكنتش اعرف انهم ودوكي المعسكر
انجي بقوه: وأنا هوديك قبرك وهجمت عليه
( وهنا نشوف مشهد نفس مشهد فيلم زورو لحد ما فضلت واقفه قدامه بالاندر بس وهنا الشخص كشف وشه)
انجي بصدمه: احمد مش معقول
احمد بيجيب هدومها من ع الارض ورايح يداريها مسكت ايده
انجي برجاء: متبعدش يا احمد
احمد بهدوء: مينفعش اقرب يا انجي
انجي بترمي الهدوم: بس أنا بقولك عايزاك تقرب واوي كمان
(هنا يا مون اميي اعزر أحمد وتخيل كده جسم زيalexis Morgan ابيض زي الشمع وفوق كل ده بتحبها او كنت حتي شوف هتعمل اي) وهنا احمد قرب منها وباسها بعنف وقوه والاهم ب حب وهي كانت بتبادله نفس ال بيعمله والاتنين كانهم كانو في معركه شديده حسمها أحمد وهو بيعزف علي جسمها لحن محدش يقدر يحدد هو اي بالظبط لحن حب ولا لحن موت ولا شوق ولا عذاب وكانت معركه تفوق الخيال استمرت لوقت كبير هما محسوش بيه ابدا وانتهت وانجي جوه حضن أحمد
انجي بحب: هو ليه النهايات مبتكونش حلوه زي البدايات
احمد وهو بيقوم : مهو ده الطبيعي اصلك مش هتيجي ف الأول تقوليلي سوري أنا حقيره وهستسلم واضحي بيك علشانك وكله تحت مسمي الحب استحاله بس عارفه يا انجي بس بجد انتي صعبانه عليا لأنك عرفتي ابوكي ع حقيقته وكملتي جنبه وف طريقه هتقوليلي ما أنا زيك هقولك لا أنا ال اخترت ورثي وحقي بس عارفه لو كنتي اخترتيني وصممتي عليا و وقفتي جنبي كنت هتحدا الكون كله علشان بس يا خساره بعتيني ف اول محطه تحت اسم التضحيه سلام يا اميره المتضررين ومشي وبعدها هي فضلت تفكر كتير
انجي بحزن: عندك حق أنا مستهلكش ابدا لأني بعتك يا غالي......
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر احمد
يدخل احمد ويتفاجئ بيسرا قاعده مستنياه واول ما شافته
شدته في حضنها وضميته اوي كأنها امه
احمد باستغراب: في اي يا حبيبتي
يسرا بدموع: ارتحت يا أحمد لما خرجتلها ال جواك متستغربش الزوجه اول واحده بتحس بجوزها فمبالك بقا لو بتعشقك زي أنا عارفه يا احمد أنها لسه جواك وصدقني لو جوازك منها هيفرحك أنا موافقه طلاما هشوفك مبسوط بس متبعدنيش عنك ابدا
احمد بحنان شديد : وليه الدموع بس يا يسرا أنا اسف حقك عليا بس ده كان لازم يحصل بس أنا استحاله ابعد عنك انتي نعمه كبيره عليا **** عوضني بيها وبتمني اني اقدر اسعدك وافرحك ولو حتي ربع الفرحه ال بتفرحهالي
يسرا بحب: أنا عوزاك انت وبس يا أحمد
احمد بيشيلها: طب يلا علشان ترتاحي بقا وطلع بيها نيمها في السرير وبعدين نزل في حديقه القصر
(في حديقه القصر)
ينزل احمد ويتفاجئ بكاظم جاي عليه بدون ملامح خالص
أحمد بهدوء: جاي منين كده
كاظم بجمود: ارتحت لما نمت معاها وقولتلها ال جواك
احمد بهدوء: وانت بقي بتحرسني ولا بتراقبني للاغاخان
كاظم بهدوء: أنا بحرسك وبراقبك واحميك بعمري مش علشان الاغاخان أنا بعمل كده رد لدين و وصيه ف رقبتي
أحمد بهدوء: لمين
كاظم بحزن: لولدتك صاحبه الفضل عليا
احمد باستغراب: وانت تعرفها منين انت يدوب تسمع عنها
كاظم بحزن: زمان وأنا عندي 10 سنين كانو هيموتوني علشان كنت ضعيف ومش نافع لحد ما ولدتك اتدخلت وانقذتني وخلتهم يدربوني ويربوني كويس وكمان بعتتني لمكان سري اتدربت فيه زي ما انت اتدربت فيه الجحيم طبعا ولولا ولدتك مكنتش وصلت لحالي ده وكان زماني ميت من زمان وزي ما ولدتك وصت نوح عليك وصتني أنا كمان وأنا عارف كل حاجه يا احمد ومتستغربش وتقدر تسال نوح والاكتر تسال جناب الملك وهو هيقولك واعرف ديما ان كل طرف ليه خيوط كتير
ومتقلقش أنا ديما في ضهرك ومعاك يا احمد ف أي حاجه واعتبرني صاحب ديما
احمد بابتسامه: بس انت اخ كبير يا كاظم
كاظم بفرحه: ده شئ يشرفني
احمد بهدوء: بس عايزك جاهز للجاي........
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر الجمال
بعد مرور 6 شهور وخصوصا كان سبوع كبير بمناسبه ولاده داليا وياسمين واحلام وكان معمول سبوع كبير اوي
شهاب و ياسمين خلفو آدم
حسام و داليا خلفو غنوه
حسين و احلام خلفو جاسر
والكل كان فرحان و أحمد راح لان اخوه وعمه كلموه وحسام اصر عليه أنه يحضر وفعلا راح ومعاه مراته ال كان الحمل عامل عمايله معاها وكانت بطنها منفوخه بس كانت زي القمر ودخل وبارك للكل ونقط الولاد وجبلهم هدايا بس كان شايف نظرات غريبه في عين الكل لحد ما السبوع خلص واتبقي ( اهل داليا وشريف وابوه وسليمان ومراته وامه وسهام طليقه حسين واحمد كان حاسيس انه محاصر بنظرات غريبه من الكل بس لقي ايد يسرا بتضغط ع ايده بتشجعه لحد ما ابوه اتكلم)
حسن بجمود: إلا قولي يا أحمد الهدايا ال جبتها فلوسها منين
أحمد بهدوء: من شغلي
حسن بهدوء: ولا من الاغاخان
أحمد بهدوء: مهو شغلي بردو
حسن بانفعال: يبقي تاخد حاجتك وتخرج من بيتي ولما تبقي تعقل تبقي تدخله فاهم ولا لا
أحمد بهدوء: ومن امتا كان بيتي يا حسن باشا ( وكمل بوجع وقهر) بتحاسبني ع اي وكلكم متجمعين علشان تحاسبوني انتم مفيش حد فيكم ليه الحق ال يحاسبني واولهم انت يا حسن يا جمال يا ال رمتني ف لخالي بعد موت امي أنا محدش فيكم اداني حاجه شهاب اخويا ال زعل مني وكان فاكر اني بحب ال بيحبها لحد ما اكتشف الحقيقه وعرف وقبل السبوع كان متردد يعزمني ولا حسام ابن خالي ال كان بيغير من معامله ابوه ليا وكان زهقان مني ولا عماد ال زهق من كتر ما بيدافع عني وشايفني حمل عليه ولا امه ال خبت عني الحقيقه هي وخالي ولا مراته ال اذتني بس هي ندمت وأنا سامحت ولا عمي حسين باشا الجمال ال عملني فار تجارب وطليقته ال جت مخصوص علشان تخليني اتجوز بنتها علشان تبقي اميره ولا احلام ال كانت صاحبه امي وخبت عليا حقيقتي وسري ولا انت يا شريف يا الي انت عارف كويس انت صاحبتني ليه ولا ابوك ال لولا حبه لامي واوامر الكبير مكنش قربك مني ولا انت يا عم صالح يا زميل ابويا وخالي وليك نفس ماضيهم كلكم خبيتو عليا وكله بيقول علشان مصلحتي فين هي مصلحتي وأنا بنفذ وصيه اتقالت لعيل عنده عشر سنين من امه وهي بتموت وفضل ماشي عليها وراضي بكل ألوان الوجع ومستحمل ردو عليا فين مصلحتي ها ردو طبعا مش لاقين رد عارفين ليه علشان وجعي كان بيحللكم تصرفتكم انها لمصلحتي بس أنا مفيش حد اداني ولا حبني زي دي ( شاور ع يسرا) هي وخالي ( وبص لابوه) أنا مش عايز منك حاجه غير اني اعرف ليه رمتني بعيد عنك وليه اختروني أنا مع ان شهاب الاكبر فهمني ياااا( وكمل بدموع) يا ابويا رد عليا يا حسن يا جمال فهمني
( الكل هنا كانو في حاله وجع محتله قلوبهم الا سهام الشمتانه)
حسن بتعب: علشان دي وصيه امك متستغربش اول ما اتولدت كنت لسه أنا ف الجماعه وكنت متعلق بيا اوي وانت صغير وامك حاولت كتير انها تبعدني عن الجماعه وكانت بتفشل بس كان ديما جواها خوف ان من كتر ما انت متعلق بيا تطلع زي فوصتني قبل ما تموت اني اخرج من الجماعه وبلاش اخليك تبعد عن سكتهم وسكتي وخرجت وبعدتك عنهم وعني يا ابني
احمد بوجع وهو بينزل ع الأرض: يعني هي ام وتخاف عليا وتوصيك وانت تحقق وصيتها بانك ترميني يا راجل ده أنا لو كلب في الشارع مش هتوريه القسوه دي كلها بس دلوقتي زي ما اتفرض عليا الطريق فهمني اشمعنا أنا
حسن بوجع وحزن: علشان شهاب اخوك من الأب بس
( طبعا الكل هنا اتصدم الا احمد وصادق الفارسي)
شهاب بصدمه: انت بتقول أي يا بابا
حسن بحزن شديد: زمان أنا اتجوزت واحده بعيد عن اهلي وأنا متغرب مع اني كنت بحب آمال ال اتحدت الدنيا كلها علشاني لحد ما الست دي حملت وخلفت ابني شهاب وبعدها بيوم اختفت خالص ونزلت ع مصر وكنت مخبيك يا شهاب وحكيت لآمال كل حاجه ال اصرت اني اتجوزها وانك هتتكتب باسمها وفعلا عملت كده وسافرنا وال ساعدني على كده هو صديق ليا اتعرفت عليه وهو صادق الفارسي وفعلا عملنا كده ورجعنا بعد سنه وكانت حامل ف احمد وع ايديها شهاب واتكتب في شهاده ميلاده انها امه ومحدش عرف غير أنا وآمال وصادق بس
شهاب بحزن: وامي الحقيقيه فين
لسه حسن هيرد قاطعه أحمد بهدوء: أسأل خالتك سهام مستغربش يا اخويا مهي خالتك بس مكتتش تعرفك
( الكل كان هنا هيموت من الصدمات ال ورا بعض)
سهام بوجع: انت ابن غرام اختي
شهاب برجاء: ارجوكي امي فين
سهام بحزن ودموع: ماتيت
احمد بهدوء: قصدك اتقتلت زي امي وخالى
الكل بصدمه: انن بتقول أي
احمد بيقوم وبيمسك مراته: بقولكم الحقيقه ال متعرفوهاش ومن امتا اصلا انتم بتعرفو حاجه من النهارده أنا هكمل ف الطريق ال اتفرض عليا وبايع الكل مش هشتري إلا ال يشتريني ولو كنتم فاكرين نفسكم شارين راجعو نفسكم هتلاقو انكم اول ناس باعت وسابهم ومشي...........
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في المقابر
نلاقي كاظم واقف قدام قبر آمال وعمال يبص عليه ويدمع
كاظم بحزن: ازيك يا مولاتي اعزريني مقدرتش احميكي بس أنا عملت بوصيتك وحميت احمد وبحرسه بس النهارده جايلك علشان اقولك ان احمد ( وهنا يقاطعه احمد من وراه)
احمد بوجع: ناوي ياخد تارك يا امي ايوا يا امي خلاص مبقاش فضلي غير تارك أنا رضيت يا امي بكل ال وصتيني بيه واستحملت بس استحاله اسامح ف حقك سامحيني يا امي يلا بينا يا كاظم ( وخرجو من المقابر علي مكان تاني)
( في المكان التاني ده)
يدخل احمد ويلاقي رجاله كتير متقسمين لمجموعتين
احمد بقوه: طبعا انتم عارفين دور كل واحد فيكم
الكل: عارفين
احمد بهدوء: المجموعه الأول تتحرك والتانيه هتتحرك معايا
كاظم باستغراب: وأنا فين
احمد بهدوء: انت هتحمي بيتي مراتي امانه في رقبتك يا كاظم والعيله كمان خلي بالك منهم لو حصلي حاجه
كاظم بانفعال: استحاله اسيبك يا احمد
احمد بابتسامه: اوعدني يا كاظم ( وهنا تدخل يسرا)
يسرا بعياط: وأنا يا احمد فين
احمد باستغراب: انتي جيتي هنا إزاي
يسرا بعياط: استخبيت في عربيتك وانت بتغير هدومك وقولتلك اني داخله اخد شاور وانام
احمد لكاظم: خدها وامشي يلا
يسرا بتحضنه: اوعدني انك ترجع
احمد بحب: اوعدك اني هرجعلك ( ومشيت يسرا مع كاظم)
احمد بغضب وشر: ودلوقتي يلا بينا نتحرك .........
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مكان سري
متجمع جماعه المتضررين من غير الراوي والبسيوني والملثم
عضو باستغراب: جناب القائد احنا ليه اتجمعنا هنا في مصر ومتجمعناش في اي مكان تاني
القائد بضيق: بسبب ان الجماعه مديقه علينا الحركه في اوربا غير ان دي اوامر جناب الملثم
عضو باستفسار: وفين كبير مصر ومساعده
القائد بهدوء: مع جناب الملثم
عضو 2: وباقي الاعضاء فين
القائد: تخلفو لظروف امنيه ( وهنا يدخل الخادم بسرعه وخوف)
خادم بخوف: جناب القائد في حركه بره غريبه
القائد بانفعال: يعني أي
وهنا النور يتطفي ويبداء يدخل رجاله كلهم لبسين اسود بالون الليل ومره واحده بداء ريحه الدم تنتشر في كل المكان لحد ما النور رجع والقائد لقي المكان كله جثث ومفيش غيره و الخادم
القائد برعب: انتو مين متموتونيش
قائد الفرقه: احنا الرعب الجديد للعالم وجايبنلك رساله
القائد بخوف اكتر: رساله اي هتموتوني
قائد الفرقه: لا بس لازم تعرف وتعرف باقي الاعضاء او فتات جماعتكم أن آلموت بقا ليها ملك هيبدكم كلكم واختفو من قدامه وسابوه في رعب قادر انه يموته.....
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر الراوي
وخصوصا جوه قاعه سريه نلاقي الملثم والبسيوني والراوي
البسيوني باستفسار: بس ليه جنابك جمعتنا هنا
الراوي بهدوء: اكيد في حاجه كبيره
( وهنا تيجي رساله للملثم ع جهاز في ايده)
الملثم بهدوء: يكفي اننا كان زمنا اموات
البسيوني بصدمه: إزاي
الملثم بهدوء: كل الاعضاء ال حضرو الاجتماع ماتو إلا القائد والخادم بتاعه وبس
الراوي بخوف: مين ال عمل كده
الملثم بغضب: الهلفوت ( وهنا يقاطعهم صوت بيضحك)
احمد بضحك وهو لابس البدله: تؤ تؤ ليه الغلط ده أنا حتي جاي اقولك ازيك يا جناب الملثم ولا اقول اهلا بقاتل امي وخالي ومعاونيه ال ساعدوه منصور وخيرت ولا اقول اهلا بحفيد الوزير السلچوقي المختال نظام الملك ولا اقول اهلا يا نظام
الملثم وهو بيقلع القناع ويظهر انه نظام: بيسقف لا برافو عليك يا احمد بس نسيت تضيف حاجه كمان مهمه
أحمد بهدوء: ال هي أي
كاظم بضحك: اني هقتلك انت كمان
احمد بهدوء: بس ليا سؤال بسيط إزاي وليه
كاظم بابتسامه: هجاوبك علشان ده اخر حاجه هتعرفها زمان كان فلول الجماعه او بمعني اصح الاغاخانيه بيشترو ******* الصغيرين ويدربوهم وهنا كبير المتضررين ال هو كان جدي دخلني وسط الأطفال دي واتربيت وكبرت وسطهم وبقي ليا شأن كبير وهنا عرفت نسب أمك ال كانت وقتهالسع ما اتجوزتش ابوك وعرفت ال مكتوب ع نسلها وانها وريثه الميثاق وقتها عرفت ان امك كانت كشفتني وقبل ما تكشفني للباقي كنت قاتلها من نحيه اضمن سكوتها وبعدين اقدر اشكلك زي ما أنا عايز حتي مرات ابوك الاولانيه قولت اخلص منها علشان رفضت تشتغل لحسابي أما بقا خالك قتلته علشان كان بيحميك وكمان كان قرب يكشفني اما بقا كل ليه علشان قسم عيلتي ال اقسموه انهم يبيدو الحشاشين للأبد وحصل لما سلموهم للمغول وقضو عليهم فدلوقتي اسمحلي اخلي رجلتي يموتوك
احمد بضحك: اسكت هو انا مقولتلك اني خليت رجلتي يموتوهم كلهم ( وهنا يظهر شخص يحط السيف ع رقبته)
نسيم بضحك: بس لسه أنا ورجالتي يا هلفوت
( وفجأة الايد ال فيه السيف تتقطع والصراخ يملا المكان)
شهاب بغضب: الايد ال تترفع ع اخويا تتقطع
( يا مون اميي 😂 خليت كاظم يقولو اصحي كده معايا)
نظام بغضب: بتتحامي في اختراعي ال ادتهولك يا جبان ما تقلعو ونصفيها أنا وانت ( يقصد البدله)
احمد بيضغط ع زرار والبدله بتختفي: كده كويس
نظام بغضب: يلا علشان تحصل امك وخالك ومرات ابوك
وهنا طلع سيف وهجم ع احمد ال فضل ثابت ومغمض عينه واول ما نظام قرب منه والسيف لمسه اتكسر ع طول
( وقتها هنلاقي مشهد ليسرا وآلام الولاده بتجيلها وكاظم بياخدها علي المستشفي وقالو انها لازم تولد بسرعه وإلا هتموت هي والجنين ال صمم احمد ميعرفش نوعهم نهائي )
نظام بصدمه: ازاي انت مين علشان تعمل كده
احمد بيفتح عينه ال بقت لونها اسود واتكون حواليه هاله سودا
احمد بشر وغضب: أنا حارس الظلام أنا ظلام الخير وشره ع اعداءه أنا نقطه النور السودا ال بتبيد الجبارين أنا الرعب انا الموت لاعدائي أنا ابن الغاليين أنا امير آلموت ( وهنا صرخ احمد) وهدوقك الموووووووووووت
وهنا تتطلع هاله سودا كبيره اوي تنتشر في المكان كله وفي نفس الوقت نلاقي صوت طياره هيلوكوبتر وسرينه بوليس وصوت رجاله كتير اوي...........
ونلاقي هنا المشهد بيتقسم ل 3 مشاهد
الأول : احمد بصرخنه وكيانه الأسود
التاني: يسرا وهي بتولد وبتصرخ
الثالث: كان ل نوح وملك الوادي وهما شايفين ال بيحصل
............... يتبع
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
مفيش أسوأ من التظاهر قدام الناس إلي بتحبها عشان أنت بس حاسس أن مش دا الوقت المناسب عشان عارف أن الشخص إلي قدامك بيمر بِظروف مش لطيفة زيك فَ الموضوع مش متحمل أنك تشيله هم فوق همه فـ تفضل تكبت والزعل يطلع في التعامل فـ تتخانق أنت والشخص الي بتحبه بس أنت تعبان وهو بردو تعبان واحمد كان وصل لاقصي مراحل تعبه وعاتب الكل ونفذ مراحل انتقامه بس ياتري هي كده خلصت وياتري يسرا هتعيش واحمد هيعمل اي ف طلب سليم واي ال هيوصله مع عيلته كل ده واكتر هنعرفو في الجزء القادم والأخير من الهلفوت السلسله الأولي انجوووووووي 😍 واتمني انها تعجبكم اخوكم ذئب السعاده 🐺♥️
أنا بعتزر جدا عن التاخير بس **** ال يعلم بيا وبظروفي الفتره دي واد اي أنا محتاج لكل دعوه من ال اعرفهم بس مهما حصل مقدرش اتاخر علي اخواتي بحبكم اويييييييييييييييييييي ♥️



الجزء العاشر والأخير

//////////////////////////////
فى مرحلة فى حياتك ، هتكون فيها ملهى فى نفسك .. بعيد عن تفاصيل حياة حد ، و تفاصيلك بعيدة عن أى إنسان مميز..
فترة بتحقق فيها نجاحات كنت بتسعالها زمان ، لكن فرحتك بيها بتكون سادة ..
فرحة هادية بدون أى زيطة أو دوشة ، بدون مشاركة من حد لأن طريقك بقاله كتير طريقك لوحدك .. ماحدش بيمشيه معاك عشان يفرحلك كأنها فرحته هو..
و مكافأتك هتديها إنت لنفسك ، بشئ بسيط مختلف عن روتينك عشان تقول لنفسك براڤو ..
و برغم ملل المرحلة دى و تشابه أيامها ، دى أهم أيام حياتك .. دى إللى هتخليك تتفاجئ فى يوم بالطريق الطويل إللى مشيته خطوة خطوة ،طريقك إللى ماحسيتش بيه عشان ماكنش فيه محطة صاخبة بالإحتفال !
هتتفاجئ بإنك مش محتاج حد فى يومك فعلاً ، و هنا تبتدى إختياراتك تختلف عن زمان ..
هتلاقى نفسك بتختار الشخص إللى يستحق يشاركك إللى جاى من باب إرادتك ، مش من باب إحتياجك .. و فى الغالب هيكون ده أكتر إختيار صح تعمله !......
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مبنى جهاز الأمن الوطني
جوه قاعه تحقيق نلاقي شخص متكلبش ايد ورجل و بيشرب سيجاره وعلي رجله كلب بيأكله وهدومه متغرقه ددمم وفي اتنين محققين قدامه .....
محقق 1 : انت مين
احمد بهدوء: أنا الهلفوت
محقق 2: مش بنسألك عن صفتك انت مين يلا
احمد بهدوء: أنا احسن واحد في الدنيا واجمل ما فيها أنا ال اتخلقت علشان اعمر فيها شوفت كتير واستحملت اكتر وفضلت ع حياتي ادور رضيت بالقليل واتوجعت كتير اديت اكتر ما خدت وكنت كل يوم بتهد حتي الامانه اديتها بس حياتي ما لقيتها عرفت أنا مين
محقق 2: لحظه واحده ابكي علشان اتاثرت اوي يا عيني
احمد بضحك: معلشي كنت بحط التاتش بتاعي
محقق 1 بغضب: انت مين يا روح امك
( هنا احمد عينه بتسود ونلاقي المحقق اترزع ف الحيطه)
أحمد بهدوء: عرفت ولا لسه ( وهنا الباب يتفتح منه 3أشخاص)
شخص 1: ياريت تتفضل معانا بهدوء
احمد بهدوء: اوي اوي وماله يلا بينا
( خدوه وخرجو ركبو عربيه مصفحه وهما مغمين عينه لحد ما وصلو مكان معين ونزلوه ودخلو جوه المكان)
( جهاز المخابرات العامه المصريه)
يدخل احمد وعينه متغميه ومعاه الكلب بتاعه ويقعد ويفكه الغمامه ال ع عينه ويلاقي قدامه رئيس المخابرات العامه
ورئيس المخابرات الحربية و رئيس الأمن الوطني
ر العامه بتريقه : اول مره اشوف كلب شايل كلب
احمد بابتسامه: زي ما في كلب واقف قدامي بيتكلم
ر الامن الوطني بغضب : الكلب ده يخرج من هنا
أحمد بهدوء: اي واحد فينا
ر العامه: ال انت شايله يا كلب
( احمد لسه هيرد بس سمع صوت جواه بيقوله شيل ايدك من ع الكلب واول ما احمد شال ايده الكلب اختفي)
ر الحربيه بصدمه: إزاي
احمد بهدوء حضرتكم طلبتو انه يخرج فخرجته
ر العامه بضغب: هو خرج بس لوحدو اما انت زي ما بتقول انك عملت المجزره لوحدك بردو هتفضل هنا لوحدك زمان مدينالك ايدينا وانت رفضتها بس دلوقتي الايد دي هي ال هتقضي عليك ( وزعق بغضب) خدوه من وشي
وفعلا دخل ناس خدت احمد ال كان مسالم جدا بس فضل يفكر
( فلاش باك)
وقت القتال واول ما أحمد نشر كيانه في المكان كل الموجود بقو جثث والدم كان مغرق المكان فجاءه صوت البوليس اختفي و شهاب كان بيترعش من الخضه وهنا يظهر الجوكر مره واحده
الجوكر بهدوء: يلا أحمد
أحمد بهدوء: خد شهاب وامشي انت
شهاب بقوه: مش هسيبك لوحدك ابدا
احمد بيزقه: اسمع كلامي علشان خاطري وروح معاه
الجوكر بابتسامه: جناب الملك كان عنده حق
احمد باستغراب: ليه
الجوكر: لأنه كان عارف تصرفك ده متنساش انه الذئب بردو
احمد بيطلع ظرف من جيبه: امسك ده هتسلمه في ايد مراتي
الجوكر بهدوء: حاضر والذئب بيقولك قريبك هيتصرق لأنهم كانو عارفين اختيارك وكمان بياكد عليك انه مش سايبك بس هيظهر في الوقت المناسب ( ومره واحده نيم شهاب وخده واختفي خالص ودخل البوليس قبض ع احمد)
( عوده من الفلاش باك)
احمد بغموض: وأنا في انتظاركم
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في المستشفى
نلاقي الكل متجمع هناك حسن وحسين ونجاه وابنها ومراته واحلام و شهاب ومراته وشريف ومراته وابوه وحسام وداليا وكمان اهل يسرا ومع كل دول كاظم الحارس الوفي وكلهم متجمعين قدام اوضه مستنين يسرا تفوق علشان يطمنو عليها وخصوصا بعد ما ولدت بدري وجابت كمان توأم ....
زهير بعتاب: ليه يا حسن سبت احمد يوصل للوصله ده
حسن بحزن: هو ال اختار طريقه
حسين بحزن: كلنا سيبناه بس هو ضاع
حسام بهدوء: بس هو مضعش
زهير بهدوء: ازاي يا ابني
شهاب بقوه: علشان اخويا جوز بنتك خد تار امه وامي وخاله واخيرا الكل هيرتاح في قبره فهمت يا عمي اخويا راجل
( وهنا يخرج الدكتور ويبلغهم ان يسرا فاقت وكلهم دخلولها)
ويدخلو ليها والكل يسلم عليها وتتفاجي باخوها طلال و مراته وهنا تسال علي أحمد
حسن بحزن: للأسف احمد مقبوض عليه ومحدش عارف هو فين نهائي
يسرا بخضه: أحمد كويس
شهاب بسرعه: متخفيش اقسملك انه كويس
يسرا لابوها: اتصرف يا بابا متنساش ان احمد شيخ بردو
زهير بيبص لطلال: للاسف اتعزل والبركه ف اخوكي ومراته
طلال بتكبر: كان لازم يحصل ده بعد ما اهاني أنا ومراتي ويلا علشان هترجعي معانا ونطلقك من الشخص ده
( فجاءه كف خماسي الابعاد ينزل علي وش طلال يوقعه)
كاظم بغضب: شيخ زهير مع احترامي لحضرتك انت وكل الموجودين ال هيفكر بس يقول للهانم كلمه تضايقها روحه هتطلع عند ال خلقها اظن كلامي واضح
( وهنا الباب يخبط ويدخل الجوكر وطبعا كاظم عارفه)
الجوكر بابستامه: مساء الخير
الكل: مساء النور
كاظم بابتسامه: شرفت المكان
الجوكر لحسن: اخبار اي يا جمال يا كبير
حسن بهدوء: خليك في نفسك وقول ال جايله
الجوكر وهو بيروح نحيه يسرا: أنا مش جايلك أنا جاي للهانم ( وقرب منها) حمدلله بسلامتك يا هانم ( وادلها ظرف) دي امانه من جوزك وبيبلغك هيجيلك قريب اوي بعد ازنك ومشي وسابهم
( يسرا مسكت الظرف فتحته لقت صوره ليها مرسومه وجواب وهنا فتحت الجواب ال كان فيه ريحه احمد وبداءت تقراءه)
أحمد: وحشتيني يا حبيبتي ايوا حبيبتي ال بحبها ومقدرش اعيش من غيرها أنا بحبك اوي يا يسرا انتي الفرحه ال جيت طبطبت علي قلبي وحسسته انه عايش بعد ما كان ميت وكاني كنت جسم من غير روح لحد ما سكنتي جوايا وحييتيني معشتش غير وأنا بين ايدك انتي عوض **** ليا نعمته الكبيره ال من بيها عليا بس أنا زعلان منك كده تبقي حامل في توام من غير ما تقوليلي حبيبتي تفاجايني وتفرحيني وتفتكري بعد فرحه العيش معاكي هفرح اكتر من كده انتي فرحتي فاكره كنا مختارين اسامي أي قولنا لو ولد هنسميه زين وانتي قولتي لو بنت هتسميها آمال علشان انتي اصيله سمي الولاد وعايزك تعرفي أن مهما طال البعد اعرفي أن طول ما فيا نفس هرجعلك تاني واعرفي ان طريقي كان قدر وأنا زينته لحد ما ناسبني والأهم من كل ده اني بحبك ومش هبطل احبك ابدا
( وهنا يسرا دموعها غلبتها وضحكتها نورت وشها)
يسرا بابتسامه: كاظم روح طلع شهاده ميلاد زين وآمال
( وهنا يتفاجؤ بصراخ ليلي ال كانت بتولد و ب سيرين ال وقعت من طولها واكتشفو انها حامل ليلي جابت خلفت ولد وسميته عصام وهنا نجاه اشتالته وراحت لحسن وحسين وافتكرت كلام احمد ان كله لازم يبان ومعاها عماد)
نجاه لابنها ولحسن وحسين: ده وقت الوصيه يا عماد
عماد بابتسامه: تقصدي اني اسلم ع اعمامي
( اصحي عصام يبقي اخو حسن وحسين بس وقت ما صمم يتجوز نجاه ابوه طرده واتبرا منه ومحدش كان يعرف انه اخوهم غير رجب وصالح والاهم ال عرف بعد كده احمد)
نجاه مستغربه: انت عرفت منين
عماد بابتسامه: البركه ف ابن عمي ال عرفني
حسن بحزن: سامحنا يا ابني دي كانت وصيه ابوك انك متعرفش اي حاجه غير مع ولاده اول ابنك ليك
عماد بهدوء: أنا مقدر يا عمي المهم انتو مقدرين
شهاب بحزن وهو بيبصلهم: محدش مقدر كل همهم يوجعو اخويا ويحزنوه اكتر واكتر
حسن بوجع: مهما نقدر ونعمل بردو القدر ليه رأي تاني........
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في جهاز المخابرات العامه
وخصوصا في المكان المحجوز فيه احمد وهو قاعد يلاقي طيف بيظهر قدامه احمد يبصله بابتسامه وهدوء ويتكلم
أحمد بهدوء: خير
الطيف باحترام: في رساله لجنابك
أحمد: قول ال عندك
الطيف بهدوء: جلاله الملك بيبلغ أن اللقي مترتب بس لازم تعرف ان الاقرابون اولي بالمعروف
احمد بهدوء: واي تاني
الطيف بنفس الهدوء: بيبلغ أن الفرج قرب بس تقبل ال جاي انت رضيت بالحلو و الوحش وكل ما ترضي هتتراضي واعرف ان كل شيء ف وقته ومعاده وان ال لبس عبايه الظلام كان بيداري نوره علشان بعرف يخدمه يا ابن الغاليين واللقي قرب
احمد بهدوء: بلغه اني راضي ومرضي ومنتظر اللقي
الطيف بهدوء: تحت امر جنابك بعد ازنك
(وهنا ينحني الطيف ويختفي من قدام احمد ال فضل يبتسم)
أحمد بهدوء وهو بيبص لفوق: ها يا امي مرتاحه دلوقتي انتي وخالي ومرات ابويا ولا زعلانين منين لو زعلان عايزك تعرفي اني موافق بعقاب الدنيا وراضي بس الاهم اني خدت تاركم وتاري حتي لو كان بالدم بس زي ما خالي كان بيقول كله مقدر ومكتوب ولازم يتشاف ويتعاش مهما حصل.......
( في الوقت ده كان الحرس بيبصو عليه ومستغربين هو بيكلم نفسه ولا بيكلم مين وال كان بيحصل كانو بيبلغوه لرئيس الجهاز ال كان في مكتبه و مستغرب من ال بيحصل)
( اصحي وركز معايا ف ال جاي يا مون اميي 😂✌️)
(في مكتب مدير جهاز المخابرات)
الساعه اتنين بليلقاعد في مكتبه و دخل عليه مالك خازن النار
مدير الجهاز : عايز ايه مالك
مالك : ايه الوش ده
مدير الجهاز : مالك عندي يوم طويل قول هو عايز ايه و اخلص عندي شغل كتير
مالك : الصراحه و انا كمان بس نوح بقاله فتره كده مكتأب و مش في حالته الطبيعيه
مدير الجهاز : عايزني ترفه على اهله يعني
مالك : لا هو بيعرف يرفه عن نفسه كويس هو بيفكر انه يجي زياره ليكم هنا او يروح زياره لي القصر الجمهوري او حابب يفتح كم ملف قديم جدا زي منتدي غاز شرق المتوسط و ملف الشراكه المصريه الخليجيه يعني بيفكر يعدل فيهم شويه
مدير الجهاز : انتا جي تهددني
مالك : لا تهديد ايه انا بس بفكرك ان اي اتفاقيه بين اي دولتين لزم نوح يصدق عليها و ليه الحق انه يغير في بنود الاتفاقيه (بكل برائه) ممكن يطلع بند كده وله كده في اتفاقيه كده وله كده تخسر الدوله حقها في غاز شرق المتوسط مثلا او ممكن يطلع بند صغير قد كده هو يطلع الدوله من مخططات الاستثمارات الخليجيه عشر سنين لي قدام
مدير الجهاز : (بغضب مكتوم ابتسم لي مالك) و انا تحت امر نوح
مالك : عندكم واحد هنا اسمه احمد الجمال عايز اخده و انا مروح دلوقتي اصله معزوم على العشاء عندنا
مدير الجهاز : بس احمد مينفعش يخرج ده قتل كتير جدا
مالك : في اللحظه دي اتحركت الرجاله و دخله قسم الادله الجنائيه يغيره الاحراز من حادث قتل لي انفجار مسوره غاز و كمان فجرنا القصر بتاعهم و اللي وصل لي النشرحه جثث متفحمه ياااااه ده الغاز اللي دخل البيوت بقي مصلحه كبيره شكرا لي حكومه مصر
مدير الجهاز : (كان قاعد هيموت و يقطع شرينه ها يعيط خلاص اصل بالطريقه دي هو يقدر يحط ايده على احمد بشكل قانوني كامل احمد ها يدخل السجن و خلاص الورق موجود احمد يطلع من النحيه التانيه على قاعده عسكريه شويه غسيل لي مخه المضطرب خلاص بقي عنده الجندي الخارق بتاعه) انته عايزن احمد الجمال ليه
مالك : امور عائليه مش مشكلتك انا بره في عربيتي هاته و حصلني .........................
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في عرين الذئب ( ملك الوادي)
يدخل الجوكر عليه يلاقيه قاعد باصص لفوق لكن قاطع الجوكر
الذئب بهدوء شديد: نفذت المطلوب
الجوكر بابستامه: طبعا بس قلقان
الذئب بهدوء: من أي
الجوكر بهدوء: من المقابله وال هيحصل بعدها
الذئب بابتسامه: المقابله تمت وخلصت وسواء هي او ال هيحصل بعدها دلوقتي كل ده مسائل عائليه ومتنساش ان كله مقدر ومكتوب ومهما كنا محدش يقدر يمنع القدر
الجوكر مستغرب: وياتري انت شايف أي ال هيحصل
الذئب بهدوء: كتير بس الاهم ان كل واحد هياخد نصيبه
الجوكر باستفهام: تفتكر
الذئب بدون ملامح: ده القدر وحكمه نافذ مهما حصل...........
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر احمد الجمال
وصل احمد القصر عنده و هو ماشي في الممر بعد البوابه الحديديه يظهر قدامه شخص مقنع مرتدي ملابس الحشاشين و يكشف المقنع عن وشه و كان حسن الجمال امين السر
احمد : حسن باشا منور بيتي
حسن : انتا عملت كده ليه
احمد : (بكل ثقه) حقي و بعدين من امته و القوي يسأل انتا عملت كده ليه ههههه شكلك نسيت نفسك يا حسن يا جمال
حسن : انا همنعك انك تعمل حاجه تأذيك انا هاحميك حتي من نفسك

طلع سلاح الخنجر من اكمام الزي بتاعه و فجأه الظل ( طيف) بتاع احمد بدل مكان على الارض بقي طاير في الهوا و طلع منه شيطان برجل ماعز و قرون طويله جدا و قامه طويله جدا جدا و ماسك في ايده سيف طوله خمسه متر سيف طويل جدا و عريض جدا و حبطه في الارض قدام حسن
حسن؛. (مزهول من شكل الشيطان)
احمد؛ متخفش ده مش كياني ده مجرد شيطان صغير بيوسوس ليا اقتلك
حسن : انتا بتعمل كده ليه
احمد : ههههههههه يااااااه يا حسن جي تسأل دلوقتي بعمل كده ليه اول مره تسأل عمرك عمرك ما فكرت تسأل حتي انا فين و بعمل ايه و مع مين انتا عارف شاب تاني في حياتي و وضعه ده كان زمانه ميت بجرعه زياده من صديق السوء او مسجون لي مصيبه عملها في حياته كنت بتعمل ايه ها كنت بتبعت مصاريف ليا حتي دي قطعتها و نزلت اشتغلت نحت في الصخر حبيت و اترفضت و اتهانت و انتا عايش (بكل حزن كمل) ياخي ده انا طول عمري اسمع ان اللي في ضهره اب مستحيل حد يجي عليه انتا مكنتش اب ليا نهائي انتا كنت بالنسبه ليا اسم في البطاقه و انا بالنسبه ليك قنبله موقوته كنت عايز تبعدها عندك بقدر الامكان عمرك جيت سألت دي اول مره و علشان كده هرد عليك انا احترت طريقي طريق الحشاشين طريق امير الموت طريق حارس مدينه الملوك و الملكات و كرسي الظلام انا اخترت نوح اللي في مجرد شهر شوف شهر قعدته معاه قدر يعوضني عنك ياااا هههههه ابويا
حسن : نوح... نوح ده مجنون
احمد؛. ههههه مجنون انتو اللي مجانين الوحيد العاقل اللي شوفته كان هو تخيل تخيل يا راجل يصحيني من النوم يقولي تعاله نلعب كوره ههههههههه يا لهوييييي قال مجنون قال اسمع يا حسن انا ها سيبك تمشي و مش عايز اشوفك تانى
مشي حسن وهو مكسور وحزين واحمد كمل لحد ما دخل بيته
( جوه قصر احمد الجمال)
يدخل احمد القصر وهو جواه احساس بالدفا اول مره يحسه في مكان وفجاءه يسمع بكاء ***** يلاقي نفسه بيجري علي السلم لحد ما طلع فوق ودخل اوضه واول ما فتحها يسرا جريت عليه وخدته في حضنها وضميته اوي ودموعها نزلت
يسرا بدموع: اخيرا رجعت يا حبيبي اتاخرت اوي
احمد بحنان: وليه الدموع بس ما أنا معاكي اهو ومش هسيبك
يسرا بحب: طب مش عايز تشوف ولادنا وشديته من ايده لحد ما وصلت عند سرير الولاد وأحمد مع كل خطوه كان بيتهز من جواه ويسرا كأنها كانت بتطمنه بضغطها ع ايده لحد ما شالت الولاد وحطيتهم في ايده وهنا أحمد كل حته في جسمه كانت بتترعش وحس انه مالك الدنيا كلها ( اجمل لحظه في حياه اي انسان وهو شايل ابنه او بنته بين ايده) ومره واحده عيط اوي
يسرا بقلق: مالك يا حبيبي فيك أي بس
احمد بدموع: كنت فاكر اني هعيش طول عمري حزين وكنت راضي بكل الوجع لحد ما اتجوزتك وكانت بدايه الفرح والنهارده و ولدنا بين ايدي كأني اتولدت من جديد وكله بسببك
يسرا بحب وحنان: ولو حياتي تمن لفرحتك هقدمها بكل رضي علشان اشوفك فرحان بس
احمد بيضمها وهما شايلين ولادهم وكان وقتها فعلا ف قمه فرحه وساعدته
( بعد مرور ايام)
وصل لأحمد اعتزار رسمي من رئاسه الجمهوريه وكمان اعلان في كل الوسائل الإعلامية سواء محليه او عالميه ببراءه رجل الاعمال الشاب المصري أحمد الجمال وهنا قرر أحمد يعمل سبوع لأولاده وعزم عيلته وعيله مراته
( في حديقه القصر)
كان معمول حفله كبيره جدا بمناسبة سبوع ولاد أحمد وحضر ناس كتير اوي وكمان عيله أحمد وعيله يسرا كانو موجودين بس عماد معرفش يحضر علشان ليلي كانت تعبانه شويه وكان جنبها والكل كان بيبارك لأحمد سواء علي الولاد او علي رد اعتباره وبراءته وكان جو الحفله جميل وأحمد كانت عينه جايبه كل الموجودين لحد ما الحفله خلصت واتبقي عيله احمد وعيله يسرا و وقف احمد وبص لعيلته الأول واتكلم بصوت قوي واثق
أحمد بقوه: نورتو يا جماليه بس لسه دوركم مجاش دلوقتي
( وبص لعيله يسرا وقرب من طلال اخوها و وقف قدامه)
احمد بهدوء: اما انت بقا حسابك تقيل اوي ( ومره واحده رزعه بالقلم وقعه ع الأرض) انا اكتفيت بده إكراماً لابوك وامك وقبلهم اختك بس من اللحظه دي مشوفش وشك تاني ابدا ( وصرخ بصوته) كاااااظم ارمى الزباله ده بره
كاظم وهو بيسحب طلال من هدومه: اوامرك يا كبير
احمد بهدوء شديد: الكلام للكل ال هيحترمني هحترمه وال يشوفني بعين هشوفه بالاتنين بس ال يفكر يجي عليا مهما كان قبل ما يفكر يكون حفر قبره بايده قبلها ................
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في شركه AC
تاني يوم احمد قاعد في مكتبه بيفكر بعد ما الاغاخان والصباح كلموه وقالولو ان الجو مناسب علشان يقتل نوح وخصوصاً أن اعوانهم في الجماعه انقلبو عليه لكن يقطع تقكيره دخول عماد
عماد بابتسامه: مبروك يا ابو زين
احمد بابتسامه: يبارك فيك يا ابو عصام ولا اخليها ابن عمي احسن والاتنين ضحكو وسرحوا مره واحده
( فلاش باك)
الفتره ال عماد كان غابها كان ف الوقت ده احمد خده معاه لمكان عامل زي القصر المهجور كده وكان عماد مستغرب
عماد باستغراب: انت جايبني هنا ليه دلوقتي
أحمد بهدوء: علشان ارجعك عماد بتاع زمان
عماد بغضب: وأنا كنت اشتكتلك
أحمد بهدوء: مش لازم يا صاحبي علشان خاطري أنا طاوعني المره دي بس مش أنا بردو اخوك الصغير
عماد بهدوء: حاضر يا أحمد اي المطلوب مني
أحمد بابتسامه: بص يا عمده انت دلوقتي هيتعملك برنامج تدريب مكثف سواء من النحيه البدنيه او العقليه بس الأهم موافق ولا لا
عماد بحزن: موافق المهم ابعد عن اي حاجه دلوقتي
احمد بهدوء: هيحصل يلا هنبدا من دلوقتي
( وهنا يدخل 4 اشخاص ويبداء من هنا عماد مرحله تدريب بدنيه سواء من خلال اللياقه او القتال وبعدها ابتدا دراسه شامله عن اداره الاعمال والاقتصاد ( هتسالني وتقولي احمد جاب دول منين هقولك هديه من الذئب ونوح اصحي) وبعد مده كان عماد خلص وجاله احمد من تاني وهنا عماد ابتسم
عماد بابتسامه: كده أنا خلصت صح
أحمد بهدوء: لا لسه ناقص حاجه
عماد مستغرب: هي أي
أحمد بهدوء: الحقيقه ( واداله ملف ف ايده) زمان كان في واحد اسمه الحاج مختار الجمال كان عنده 3 ولاد حسن وحسين وعصام جه يوم وعصام حب ينت بس كان ماضيها وحش بس عصام مهموش واختارها تكون مراته هنا بقا ابوه رفض وخيره بس عصام اختار حبيبته وابوه طرده واتبرا منه فعصام راح وغير لقب عيلته في البطاقه واتجوز حبيبته واخواته كانو ديما جنبه وبيساعدوه حتي بعد موته فضلو جنب مراته وابنه
( هنا عماد كان بيسمع وبيبص في الورق وجواه وجع كبير)
عماد بوجع: وليه امي و الباقي خبو عليا
أحمد بهدوء: لأن دي وصيه ابوك انك متعرفش اي حاجه غير وانت شايل اول ابن ليك علي ايدك علشان تعذره وتسامحه
عماد بدموع: مسامحه بس انت عرفت منين
احمد بابتسامه: بعدين هتعرف يا ابن عمى
( عوده من الفلاش باك)
عماد بابتسامه: مش ناوي تقولي عرفت منين بقا
( يقاطعهم دخول كاظم وهو بيجري ومتوتر جدا)
احمد باستغراب: في اي
كاظم بتوتر: سياده سفيره الامارات بره وعايزه تقابلك
احمد بهدوء: دخلها (يخرج كاظم و تدخل هنا السفيره الإماراتية مريم الكعبي)
مريم بابتسامه: مساء الخير يا بشمهندس
احمد بابتسامه: اهلا بسيادتك اتفضلي يا فندم
مريم بابتسامه: مبارك ما جبت صار بالعيله عرق مصري
أحمد باستغراب: اي عيله بالظبط
مريم بابتسامه: ما أنا نسيت اخبرك انا مريم خليفه الكعبي بكون بنت اخو الشيخ زهير الكعبي يعني هلا انت زوج بنت عمي
أحمد بابتسامه: ده شي يسعدني جدا وحتي بدون القرابه دي زيارتك تسعدنا ف اي وقت يا سعاده السفيره
مريم بهدوء : اتفضل يا بشمهندس ( بتديله ظرف مختوم بختم دوله الامارات) ده اعتزار رسمي من الديوان الملكي ومعاه كمان تأكيد ع منصب سموك وغير كمان ورق قصر حضرتك الجديد احم وفي كمان حاجه هي ان في حد هينضملنا دلوقتي
أحمد بهدوء: مين هو
صوت وراه: أنا يا ابن الجمال
احمد بضحك: الشيخ عبد الرحمن الطحان بنفسه
( حضنو بعض والاتنين قعدو)
مريم بابتسامه: ع فكره سمو الشيخ هو السبب في ال بيحصل رغم تدخل طلال ابن عمي وزوجته لمنع الامر بس الامور تمت ع خير ( وقامت وقفت) واتمني اننا نتقابل تاني يا سمو الشيخ أحمد ال جمال بعد اذنك ومشيت ( وبعدها الاتنين بصو لبعض)
عبد الرحمن بابتسامه: اتكلم
أحمد بهدوء: السبب
عبدالرحمن بهدوء: اصلك دخلت دايره الاخوه ومن اوسع ابوبها
احمد باستغراب: اي دايره واي اخوه
عبد الرحمن بابتسامه: أنا ليا اخوات منهم اخ اسمه نوح واخ اسمه الديب وال معاهم معايا واخويا فهمت يا جمال
احمد بابتسامه: فهمت يا طحان
عبدالرحمن بهدوء: جاهز للجاي
احمد بابتسامه: هيعدي زي ال قبله
عبدالرحمن الرحمن بيقوم: متنساش ان الطرف الواحد فيه اطراف تانيه مسكاه علشان ميفلتش وكلهم بيخدموا حاجه واحده بس مهما اختلفت الطريقه يا جمال......
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر حسن الجمال
حسن الجمال قاعد في مكتبه و تلفونه رن من رقم غريب رد
حسن؛ الو مين
شخص؛ انا سليم يا حسن
حسن؛ عايزين ايه
سليم : عايزنك ترجع تاني
حسن : صفحه الحشاشين اتقفلت بالنسبه ليا
سليم؛. لا الحشاشين اتغيره خالص من فتره كده نوح دخل شاب صغير مجهول و ادله لقب الهلفوت الواد ده نوح كبره علينا اوي و كان لزم يبقي في رد على الاتنين احنا عزلنا نوح و منتظرين قرار اعدامه عايزن نرجع لي مجدنا من جديد و علشان نرجع محتاجينك انتا اخر الحراس القدامه لي تاريخ الحشاشين
حسن : اقفل و ها كلمك تاني

قفل معاه و قعد حسن بينه و بين نفسه و ظهر قدامه شخص يرتدي ملابس الحشاشين
شخص : ايه ها تقعد تتفرج
حسن؛ عايزني اعمل ايه
شخص : لزم تتحرك
حسن : اتحرك في انهي اتجاه لي نوح وله لي الاغاخان وله لي مين
شخص؛ اتحرك في طريق الحشاشين يا حسن طريقك و طريق اجدادك انتا عارف كويس اوي انهم مش عايزن يرجعه تاريخ الحشاشين من تاني دول عايزين يسايسه الجماعه و يدخلوها في لعب السياسه و الاقتصاد القذر لي خدمه مصالحهم انتا فاهم غرضهم الاول ايه
حسن؛. ما يتحرقه بجاز كلهم
شخص؛ مستحيل يتحرقه ازي يتحرقه و تاريخنا
حسن : يتحرق التاريخ فادني بأيه التاريخ ده انا بسبب التاريخ ده خسرت ابني
شخص : انتا خسرت ابنك علشان انتا عايز تخسره
حسن : مش عايز
شخص : هههههههه طول عمرك بتحب تكذب علي نفسك يا حسن
حسن : انا مليش مصلحه في الحرب دي
شخص : يبقي اخترت تخلع توبك و توب اهلك و اجدادك انتا لا تستحق الحياه (طلع سيف من ايده) الموت اولا بيك

تبارز الاتنين في معركه ملحاميه كبيره حسن مبارز مخضرم ولكن بيحارب حاجه مينفعش يكسبها نهائي لسبب بسيط خالص متقدرش تكسب نفسك غير لما تختار تخسر قدمها
شخص : (زرع السيف في صدر حسن)
حسن : (اتصدم من خسارته) بلاش
شخص؛. مينفعش عشت كتير في الضلمه و انتا طريقك بالنور انتا اخترت و دي نتيجه اختيارك نسيت انا مين
حسن؛. انتا جدي
شخص : انا اصلك انا تاريخك انا الماضي لي مستقبلك و مستقبل اهلك لزم تفضل فكرني كويس اوي علشان مينفعش تبعد عني في طريقك لي المستقبل

سقط حسن في الارض

يستفيق حسن يلقي نفسه على الارض في مكتبه و كل ده كان مجرد حلم و لكن يلقي كلمه بتتكتب بحروف من نور بتتحفر قدامه على الارض جنبه مكتوب عليها (و لك في التاريخ عبره و عظا) ( طبعا عارفين مين ال كتبها 🐺😂)
قام حسن بسرعه راح نحيه مكتبه في مكتبه حرك كتاب و اتفتح ليه باب سري دخل من الباب اللي يودي على سرداب و في السرداب كتب و اوراق و سجلات تاريخيه مهمله و قدامه اتنين استند واحد عليه الزي الحربي بتاعه زي الحشاشين و التاني عليه زي جده الكبير الجمال اللي وقف كتف في كتف مع حسن الصباح اول الحشاشين في الوقت اللي حاول اعوانه ينقلبه ضده و صفاهم بايده
لحظه صمت التاريخ بيعيد نفسه من تاني نسله ملزم انه يقف جنب الحشاشين من تاني تاريخه و تاريخ اجداده يعاد امامه مشاهد حربيه مهيبه في انتصارات عظيمه و كمان هزائم اختاره فيها يموته بشرف و امانه اختاره ان يوم ما يموته يموته و هما وقفين على رجلهم الحشاشين لا تعلم معني الهزيمه او السقوط ولكن بدايه تاريخهم لا تأتي إلا بسقوطهم المهيب ففيه يأخدون الاخضر و اليابس فهو الأمير السابق لي كتيبه الموت اعتا المحاربين و اقوي الأقوياء و اشجع الشجعان و هنا يعاد صياغه التاريخ لي الامير الهارب و يخير من الحياه اين سوف يضع يده و يبتسم من خلفه الشر و الخوف و الجبن و يصرخ في اذنه الخير و يقول له (قم يا حارس الامانه) و يقف امام الطريقين مزبزب ولكن في الاقدار يا عزيزي يجب ان تختار إما ان يكتب اسمك بحروف من ذهب و فضة لكي يخلد اسمك في التاريخ او تحيا كما حييت بين طيات الظلام و الخزي و الخوف و يتذكر اخر كلمات زوجته الراحله (تفنا العوالم و الحضارات و تبقي الكرامه)

ارتدى ردائه و شعر براحه كبيره فيه فقد غابه عنه كثيراً .....
( وفي الوقت نفسه كان امير آلموت بيتحرك لمكان معين)
( استوووووب ركز معايا كده طبعا كلنا فاكرين الحشاشين بتوع نوح وأن اي حد فيهم كان اسمه سليم
سليم الخاين ال عند نوح وسليم ( الصباح) ال مع الاغاخان الاتنين واحد كل غرضه انه يسيطر ع الجماعه هتقولي طب ليه قال لحسن أن نوح مدخل احمد ابنه ال هو الهلفوت ما اكيد حسن عارف لا يبقي انت كده غلط حسن ميعرفش غير ان ابنه انضم للاغاخان علشان ينفذ الحلم المنتظر فلما يعرف ان ابنه انضم لنوح هيثور علي الاتنين و وقتها نوح هيموت ومعاه الاب او الابن وكده سليم هو ال يكسب ويخلص من ال عايش فيهم او يغسله دماغه ويسيطر علي الجماعه من جوه ومن بره فهمتني يا مون اميي 😂)
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر الاغاخان السري
هنشوف مشهدين......
الأول قدام القصر: ...
فيه الأب حسن الجمال وهو ف رداء الفرسان وقدامه ابنه أحمد الجمال الأمير الجديد ومره واحده الاتنين يحضنو بعض واحمد يبوس ايد ابوه ويبتسمو بشر ويدخلو القصر.......
المشهد التاني جوه القصر: ( اصحي معايا بقا كده وركز 💪)
نلاقي الاغاخان و الصباح قاعدين مع بعض وهما في عز احساسهم بالانتصار وان اغراضهم بداءت تتحقق لكن فجاءه يسمعو صوت بره في جنينه القصر فيتحركو يشوفو في اي وال
كان فايت محترم يجمع بين الاب و ابنه يصفو الحرس كلهم و بعدها ياخده سليم و الاغاخان بره في الجنينه ويبتسمو
الصباح : ها تقتلونا
حسن؛. اكيد
الاغاخان : احمد فوق انتا نسيت حلمنا
احمد؛. حلمكم بلاش تجمع في النقطه دي
الاغاخان : ازي ده انتا الامير المنتظر انتا اللي ها توحدنا جي تصفينا
احمد؛. مهو علشان اوحدكم لزم في الاول اقلع الزرع الشيطاني من ارضي علشان ازرعها على نضافه
الصباح : ها تندم رجالتي زمنها خلصت من نوح و عيله الصمدي في الصعيد مع عيله المحمدي في وقت واحد ههههه و فرق التأمين ها تخلص عليك انتا و ابوك ههههه

و هما وقفين سمعه صوت متوسكل داخل لي القصر مش متوسكل عادي لا ده متوسكل جاوا بلحه يا عزيزي ايوه بلحه و عليه صب صغير و مشغل اغنيه اركب يا عبدو
دخل لي الجنيه و ركن عندهم
نوح : (قلد عاطف السكري في العيال كبرت) شوفت الوليا
حسن : (بص لي احمد بغضب)
احمد؛ (بص في الارض بكسوف)
حسن: ( بصله وابتسم)
نوح ؛ اركب يا عبدو نينينينيني اركب يا عبدو نينينينين
الصباح؛ لا لا مش ها موت اوعا تسبوه ياخدني
نوح؛. اركب يا عبدو
الاغاخان : اخترت ده ده انسان زباله
احمد؛ على اساس انكم ملايكه بلاش تتمليك عليا و حيات ابوك
نوح : واو وليمه دسيما جدا اكلك منين يا بطه اكلك منين
الصباح : خاين حطيت ايدك في ايد الخائن ياحمد خاين الحشاشين
احمد؛. قريبي و الشيطان قريبي اللي اعرفه احسن منكم بكتير
نوح : (طلع مسدسه و نزل لي مستوي الاتنين على الارض) عايزن تخلعوني انا ده انا اخلع الاسد من مراته جاين تخلعوني انا يا شويه رعاع لا تبقه مجانين متعرفوش اني جدري ممدود لي سابع ارض في اللعبه دي انا مدخلتهاش بالصدفه خالص ده كان قدري عايزن تاخدوه مني تبقه مجانين (ضرب الاغاخان بالرصاص في دماغه)
الصباح : ها نثور عليك تاني و تالت و رابع لحد ما نخلعك من كرسيك يا نوح
نوح : بس كده اتفضل ليكم حريه الاختيار شوفت انا ديمقراطي ازي بس ليا دكتاتوريه القرار هههههه سلام سلام با صبوحه هههه قال الصباح قال (ضربه بالرصاص في دماغه وقع ميت)
احمد؛. انتا كنت فين
نوح؛. الكللابب بعته اللي يصفي عيله الصمدي و عيله المحمدي في الصعيد خلصت عليهم و رجعت
احمد : كويس المهم
نوح؛. (ركب المتوسكل) احمد كمل حياتك عادي انتا معفي من واجباتك
احمد؛. متقدرش تعفيني انا خلاص دخلت اللعبه يا نوح
نوح : (تنهد بصعوبه) معلش كنت بحاول بس فشلت يله سلام و اوعا كده خليني اضرب منفله
احمد : منفله؟؟؟؟؟
نوح ؛ مهندس ميكانيكا قد الدينا و ميعرفش المنفله يا خساره فلوس التعليم فيك اوعا ياض اوعا
احمد بابتسامه: بس افتكر ان الطرف الواحد فيه اكتر من طرف
نوح ابتسم دور مكنته و مشي
احمد : (بص لي ابوه)
حسن : يله نرجع بتنا ياحمد
احمد : يله
( وهنا هنشوف مشهد بيجمع الماضي والحاضر)

مشي هو و ابوه جنب بعض و معاهم يسير في الماضي حسن الصباح و بجانبه الجمال و لكن كما اختار القدر في الماضي اختار في المستقبل ان لا تكتمل المسيره و تختم بطلقه قناص يأخدها حسن الجمال في قلبه من الخلف و يسقط صرعا بين يدي ابنه
حسن؛. (بوهن) احمد
احمد؛. ايه مالك ايه اللي حصلك قوم معايا نروح بابا قوم
حسن : احمد احمد احمد الل الحق الحقيقه مش مش دايما زي ما بتشوفها يابني فتح عينك كويس ال الح الحقيقه لي ليها مليون وش (اغمض عينة لي يعلن انها نهايه طريقه)
احمد : (بيبكي زي *******) بابا قوم يا بابا قوم يا بابا نروح بتنا قوم يا بابا انتا مش بترد عليا ليه زعلان مني قوم يا بابا ده أنا ما صدقت اترمي في حضنك اتحرم منه تاني ليه ( وصرخ بعلو صوته) يا باااااااباااااااااااااااااااااااااااااا ................
/////////////////////////////////////////////////////////////////////

( مشهد خيالي)

امام ابواب ضخمه من الذهب و الفضه
تقف امامها فات في سن العشرين فتاه رقيقه جميله بسيطه تدلل نفسها باللعب في خصلاتها ذهبية اللون و يأتي من جانبها ريح محمله برائحه جميله رائحه تعلمها جيداً
فتاه : (بتاخد نفس عميق و تبتسم) حبيبي (تلتفت لي ترا عجوز كهل) جيت يا حسن (نعم يا عزيزي انها ام احمد)
حسن : (بفرحه الطفل) امال
امال : وصلت بالسلامه يا حبيبي تعاله
حسن : (جري اخدها في حضنه و لف بيها و هو شايلها و من فرحته بيها يرجع شاب من جديد ابن العشرين) واحشتيني اوي اوي اوي
امال : و انتا اكتر يا حبيبي تعاله ندخل

عده من البوابه الاخيره

المشهد الواقعي ( الحقيقه الوحيده في حياتنا)

موت دفن حسن الجمال .............................
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر حسن الجمال ( الجمال الكبير)
واقف احمد وشهاب وحسين وابنه وعماد وحسام وشريف وابوه يخادو عزا حسن الجمال الراجل ال من النادر يتكرر تاني احمد كان واقف وحاسيس ان قلبه بينبض وجع وحزن علي فراق ابوه ال محبش حد ف الدنيا اده نهائي وخلص العزا واحمد جمع الكل جوه في القصر مع الحريم ال كانو جوه وبصلهم واتكلم.
احمد بوجع و حزن ف صوته: النهارده بعد موت ابويا اكتشفت حاجات كتير اوي اكتشفت اني متكون من كل واحد موجود هنا ومعاهم ابويا وامي وخالي ( واتنهد بصوت عالي) متكون من اب بعدني علشان يحميني وخال احتواني ورباني و اخ كبير ( وبص لشهاب) كان ديما بيدعمني ويقويني ( وبص لحسام) و ابن واخ كأنه قدري ف الدنيا كان ديما معايا ف كل خطوه ( وبص لعماد) وصاحب العمر ال بقي ابن عمي ال ديما كان بيدافع عني ومستعد لأي حاجه علشان ( وبص لعمه) عمي سحس ال ديما كان سند وقدر انه يقويني ويغيرني ( وبص لمحمد) وابن عم بيغيب بس وقت ما احتاجه بلاقيه ف ضهري ( وبص لشريف) وصديق الايام حطته ف سكتي وساعدني رغم انه دخل حياتي متضطر بس ربك ال اراد ( وبص لصادق) وانت يا عم صادق ليك دور من اول ما ساعدت ابويا وامي رغم ان مساعدتك كانت من حبك لأمي بس ليك الفضل بعد **** انهم يتجمعو ويستقرو وأنا اكون موجود وبص ( لاحلام ونجاه) وانتم اقول خالات ولا امهااات ادوني حنان ودفا الأم ( وعينه دمعت) ( وبص ل ياسمين و داليا وسيرين) وانتم اخواتي البنات ال كنتم دعم ليا في حياتي ( وبص لسهام) وحضرتك من مرات عمي لخاله اخويا مشت طريق مغيبه بس فاقت منه شكرا ع وجودك ( واتنهد جامد كانه بيطلع ف الروح وراح وقف قدام صوره امه وعيط) والاهم من كل ده ام امنتلي امانه و شيلتهالي وأنا واثق ان لولا رضاها عليا مكنتش هقدر اشيلها وعيط جامد ( وهنا يلاقي ايد يسرا بتطبط عليه) ( احمد بيبصلها) انتي العوض يا يسرا وفرحتي في الدنيا وضمها في حضنه ( وبعدين وقف وبص للكل ال كانو ف منتهي الحزن) أنا قولت كل الحلو ال عملتو لأن ده ال أنا فاكره لكن اي حاجه وحشه انا ناسيها ومسامح الكل بس ليا طلب نفضل ايد واحده ومنبعدش عن بعض تاني محدش عارف الموت جاي امتا وهنا كلهم عيطو واتلمو حاوالين احمد وبقي كل ال موجود يدخل يحضن فيه..)
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في عرين الذئب
قاعد ملك الوادي ( الديب) ويدخل عليه احمد وهو بيبصله ويقوم الديب يعزيه وبعدين يقعدو هما الاتنين
الديب بهدوء: خدت انتقامك وفقدت ابوك بس يا تري ارتحت
احمد بحزن: انت قولت فقدت ابوك يبقي إزاي هرتاح
الديب بهدوء: مهي كده الدنيا محدش بياخد كل حاجه يا احمد
احمد برضي: وأنا هفضل راضي زي ما أنا
الديب وهو بيقوم وبيقرب منه: وأنا هرضيك زي ما رضيت ( ورفع ايده ولمس دماغ احمد وهنا احمد شاف ابوه واقف قدام الذئب ال فهمه وعرفه احمد بيعمل اي واختار طريق و احمد وقتها شاف ابوه فرحان باختيار ابنه وف نفس الوقت كان خايف عليه وهنا احمد أتأكد ان ابوه ميت وهو راضي عنه)
احمد بينهج: حصل امتا وازاي
الديب بهدوء: بعد الفايت ال كان بينكم قدام القصر وقتها ظهرتله وفهمته كل حاجه وابوك وقتها قال ان مهما كان اختيار هيفضل في ضهرك لاخر نفس فيه
احمد بحزن: وده ال حصل فعلا المهم دلوقتي جهزتلي ال طلبته
الديب بهدوء: جهز ومستنيك بس خليك ديما مختار صح وافتكر ديما انك سليل الظلام ولكن خادم للنور
احمد بيقوم:فاكر ديما شكرا يا ديب
الديب بابتسامه: مفيش شكر ف دايره الاخوه يا جمال
احمد وهو ماشي : سلام يا ملك الوادي
الديب بهدوء: سلام يا ملك آلموت................
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في مقر الرئيس لجماعه المتضررين
قاعد القائد ال نجي من الهجوم ومجمع معاه باقي الاعضاء المتبقين ومعاهم تامر البسيوني وانجي الراوي
القائد بغضب: لازم نتجمع من تاني ونقوي نفسنا اكتر واكتر لأن عدونا بقي اقوي من الأول
عضو1: بس لازم ناخد بتارنا ونرد الضربه
عضو 2: بس الأهم اننا نختار قائد لمصر
القائد بحماس: بالظبط نختار القائد وده هيساعدنا اننا نكون عملنا استقرار لكل جباهتنا واهمهم مصر ف اي رأيكم في اختيار تامر البسيوني قائد لمصر
الكل: موافقين
انجي بهدوء: وليه مكنش أنا
القائد بهدوء: وليه نختارك وانتي حبيبك دمرنا وقتل ابوكي
( وهنا يدخل شخص غريب ومعاه 10 جنود)
الشخص: وليه تختاره بعد فضيحته ( الكل هنا اتصدم)
القائد بصدمه: انت مين ودخلت هنا إزاي
الشخص: أنا الاغاخان الرابع كبير الاغاخانية الجديد وجاي وبعرض عليكم الصداقه قدام عدونا المشترك
القائد: واي يضمن انك صادق ف كلامك
الاغاخان الرابع: ان تارنا عند واحد وعدونا واحد وده اكبر ضامن
القائد بهدوء: هنشوف ( وبص لانجي) دلوقتي بقا ليه لازم نختارك يا بنت الراوي
انجي بقوه وثقه: علشان أنا معايا البذره ال هتنبت مجدكم
القائد باستغراب: إزاي
انجي بهدوء: انتو طبعا عارفين اني حامل والكل فاكر انه من تامر بس لا ال ف بطني ده ابن أحمد الجمال ومن غير استغراب اليوم ال اتجمعنا فيه كان قبل مجزرته بأيام بسيطه ( وبصت لتامر) وكان في القصر عندنا بعد هروب جوزي
القائد بضحك: ولو حتي كان يوم المجزره مش هتفرق ( وكمل بشر) المهم ان احنا معانا البذره ال هتقضي علي امير الحشاشين الجديد والكل فضل يضحك بشر...........
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
في قصر علي الطحاوي ( الديب ملك الوادي)
بعد أيام رجع الديب قصره قصر ملك الوادي و طلع تلفونه و اتصل على احمد صقر
الديب : ابو سليم عامل ايه
احمد صقر ؛. كويس
الديب؛ انا نفذت وزرعت القنابل مكنها الصحيح مستنيا اشاره واحد مجنون
احمد صقر ؛. هو فين صحيح مش باين
الديب؛ اخر حاجه اعرفها انه بعد مقابلتنا امبارح سافر المجر النهارده (سكت شويه و اتصدم) يا خربيته ده رايح يخلص على الجماعه لوحده الغبي
احمد صقر ؛. اتحرك علي المجر بسرعه هيحتاج دعم هما كتير
الديب ؛ اقفل بسرعه **** يخربتك ويخربيته ويخربيتي علي شحطتتكم ليا دي اقفاااااااال..........

و اتحرك الديب على المجر تفتكره ها يلحق ينقذ نوح وله لا
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
( في مكان مظلم جدا محدش يعرف عنه حاجه)
نلاقي قصر شبه قلاع العصور الوسطي بس اول ما تشوفها تحس انك قدام مكان مخصص للموت وبس وفعلا دي حقيقه احنا قدام قلعه آلموت الجديده ( ده ال طلبه احمد من الديب) ونلاقي احمد داخل القلعه ومعاه كاظم والاتنين كانو لابسين الرداء المخصص للحشاشين بس ال احمد اخترعه وطوره ويقف احمد قدام جنود كتير ويفضل يبصلهم وبعدين يعد علي عرش من الجرانيت الاسود ويشاور لكاظم
كاظم بقوه: انتو مين
الجنود: احنا فرسان الظلام جنود آلموت وخدام ملكها
احمد بهدوء: زي ما انتم عرفتوني انتو مين انا هقولكم أنا مين ( وكمل بقوه) أنا فارس الليل حارس الظلام أنا صديق الموت أنا ملك آلموت في صوره هلفوت.......... تفتكرو كده خلصت
/////////////////////////////////////////////////////////////////////

هيجي يوم والتجربة اللي انت بتعدي بيها هتعدي
هيجي يوم وترجع تتنفس أحسن وتنام أحسن ونشاطك يرجع أحسن
بس المهم إن ماتنساش كل اللي التجربة كشفته ليك
ناسك الحقيقية مين.. اللي انت غالي عنده مين.. مين ممكن تعتمد عليه ومين ممكن تضحك معاه وبس على كدة..
هتكتشف عيوبك والصعب فيك وتحتاج تشتغل عليه
هتكتشف حتة حلوة في قلبك ماكنتش عارفها وتستاهل تحب نفسك عشانها
هتكتشف إن الحياة أبسط من ما كنت شايفها.. وإن المضمون فيها مش مضمون
هتعدي وتقوم وترجع قوي.. بس المهم ماتنساش ولا اكتشاف عرفته وقت التجربة..!
احمد خاض التجربه من اولها لاخرها بحلوها ومرها وقع وقام حزن وفرح بس ياتري التجربه كده خلصت ولا ليها تكمله الصراحه مش عارف بس الايام هتبين كل حاجه كنتم مع الهلفوت الجزء الاخير من السلسله الأولي واتمني تعجبكم انجوووووووي 😍
في واققه بسيطه هنا لازم نقفها هي وقفت شكر وتقدير مني لاخويا حماده فتحي لمساعدته الكبيره في الجزء ده ال تقرييا ساهم فيه ب نص الجزء ولو فضلت اشكر فيه مش هوفيه حقه
تاني شكر احب اقدمه لاخويا احمد صقر اول حاجه بسبب سؤاله عليا الدايم وكمان انه شرفني ودخلني في قصته وكمان انه سمحلي ادخل شخصيتين مهمين زي الطحان و صقر في القصه
وهنا احب اقول لكل ال بيتابعني شكرا جدا ليكم علي دعمكم ليا واتمني اكون قدرت اقدملكم حاجه تليق بيكم واسف جدا علي التاخير اخوكم ذئب السعاده 🐺♥️
 
  • عجبني
التفاعلات: غريب عن العالم, mido013, ليل الشرق و 9 آخرين
اول واحد يقرأ القصه بجد عااااش عليك يبروووووووو جامد فشخ
 
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: يوليوس قيصر, King66693, K-a و 3 آخرين
بدايه موفقه
 
  • عجبني
التفاعلات: King66693، Le loup و ناقد بناء
عاشش ي بطل مستني الجديد
 
  • عجبني
التفاعلات: Le loup و ناقد بناء
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
اخوياااا جزء جامد و مستني الجاي علي نار
 
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: Hanter، Le loup و ناقد بناء
عااااالمى مع انك خليته يصعب عليا وحزنت عليه بس عااااش ومستنى ابدعااااتك الجميله وياريت متتاخرش 👏👏👏
 
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: Le loup و ناقد بناء
بداية بتقول انها تبقى قصه دمار واتمنى تكون كدا فعلا
بس طلب ياريت تحط مواعيد ثابته للاجزاء وتكمل القصه للاخر
وبالتوفيق دايما ومنتظرين الجديد
 
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: امير الجنس العربى، Le loup و ناقد بناء
الهلفوت
الجزء الاول
////////////////////////////////////////////////
كله هيعدي وكل شيء هيهون طمن قلبك ومتفكرش كتير وتدخل في مود زعل وكآبة إنتَ أقوى من أي حاجة تأثر عليك بص على اللي فات أهو كله عدى وإنت نجحت في صعوبات كتير مش ناوي تكمل قصتك يا بطل، مش هتدون هزايمك وتتعلم منها وتكتب إنتصاراتك وتبص لنفسك في المراية وتشوف قد إيه ملامحك الباهتة حلوة، وقد إيه إنت كل تفاصيلك حلوة؟ إنت أحلى ما بالكون حب نفسك وإدعمها
//////////////////////////////////////////////////////////////
يبدا المشهد الاول من جوه جهاز الامن الوطني لراجل عنده 27سنه هدومه متغرقه ددمم وعلي رجله كلب قاعد بياكل فيه وبيشرب سجاره وقدامه اثنين محققين محتارين فيه بس قرروا يبداوا في استجوابه برغم من استغرابهم منه...
المحقق الأول: انت مين
الراجل بملامح ثابته وهدوء غريب: أنا الهلفوت..... وبعدها يرجع بزاكرته لورا ويفتكر من وقت ما كان لسه مخلص ثانويه
( فلاش باك)
///////////////////////////////////////////////////////////
في احد الاحياء الشعبيه
وخصوصا في ورشه ميكانيكا نلاقي شاب على مشارف سن 18 شاب وسيم جدا و وشه مليان طيبه بطريقه رهيبه ونلاقي راجل كبير داخل عليه وبيقوله....
عم رجب: ها خلصت يابشمهندس
احمد ( بطل القصه اسمه احمد حسن مختار الجمال لسه مخلص ثانوي ومستني النتيجه طيب لاقصي درجه وديما بينطبق عليه كلمه علي نياته او الاصح ماشي جنب الحيط غلبان جدا وسيم جدا وجسمه مظبوط شعره اسود وعنده دقن لسه بتظهر شغال ميكانيكي جنب دراسته وبيعشقها وسبب شغله ده حاجه هنعرفها قدام وكمان احمد يتيم الام وليه اخ وابوه عايش)
أحمد: لسه بدري يا خال بس بشري حلوه انك قولتها
عم رجب : ( خال أحمد ويعتبر هو ال مربيه راجل طيب اوي وبيحب احمد كأنه ابنه) نفسي يا ابني الاقيك انت ومحمد ابني مهندسين اد الدنيا وافرح بيكم ( وهنا يقاطهم حسام ابن رجب وصاحب احمد وزميله ويعتبر صاحبه الوحيد وقده ف السن وصفه طويل ومعضل شويه واسمراني سيكا وشعره مفلفل)
حسام بفرحه: هتفرح يا حج رجب
عم رجب بفرحه: النتيجه بانت
حسام: اه يا بابا
احمد: طمني يا حسام انت عملت أي
حسام: طب أسأل ع نفسك الاول
احمد: اخلص يا زفت
حسام بياس من صاحبه ال عمره ما فكر ف نفسه: 97%
أحمد بيحضنه: ألف مبروك يا صاحبي تستاهل اكتر من كده كمان **** يوفقك ديما
حسام بيابدله الحضن: **** يبارك فيك يا اخويا بس انت تستاهل اكتر وهو ده ال حصل
عم رجب: طمني يا ابني
حسام بفرحه: احمد جاب 98.5%
رجب هنا حضنهم وباركلهم وكان فرحان بيهم لحد ما احمد قال
احمد: بعد ازنك يا خال هغير واروح افرح ابويا
عم رجب بحب: بتستازن مني ليه الورشه بتاعتك متنساش ده
احمد بطيبه: انت الكبير يا خال بعد ازنك ومشي يغير
وبعد ما مشي اتبدلت الفرحه لحزن عليه من حسام ورجب
حسام: تفتكر هيفرحلو يا بابا
عم رجب بحزن: مهما كان ده اب وده ابنه يا حسام
حسام بحزن: ياريت يا بابا كده كتير
عم رجب بغموض: كله بسبب واوان......
//////////////////////////////////////////////////////////////////
في بيت اقل ما يقال عليه انه قصر كلاسيكي يظهر قدامنا راجل في اوائل الاربيعنات بس السن مش ظاهر عليه ويدخل عليه شاب ويبداء يكلمه.....
شهاب ( اخو احمد الكبير عنده 19 سنه في كليه حقوق بس مش حاببها طويل ومعضل وشعره ناعم وابيضاني بيحب اخوه بس ديما مستغرب من طريقه معامله ابوه ليه) بابا نتيجه الثانويه بانت
حسن ( ابو احمد راجل غني جدا بداء من الصفر وبني نفسه بنفسه ملوش غير اخ واحد عنده مشاريع كتير وداخل في مجالات كتيره اوي متجوزش من بعد موت مراته ال من بعدها وهو بيعامل احمد وحش)
حسن بلامبلاه: طيب اخوك عمل أي
شهاب: هيفرق مع حضرتك
حسن بنظره غير مفهومه: اعتقد أنا سألت سؤال
شهاب باحترام: اسف لحضرتك احمد نجح وجاب 98.5%
حسن: ماشي وانت ناوي تعمل أي
شهاب: أنا هقدم ف اختبارات شرطه وكلمت عمي حسين
حسن: تمام يا شهاب ( وهنا يقاطعهم دخول واحد من الشغالين)
شاب: احم أنا آسف يا فندم أحمد بيه ابن حضرتك عايز يدخل
حسن: خليه يدخل ( ويخرج الخادم ويدخل احمد ويحضنه اخوه)
شهاب بحب: مبروك يا احمد ألف مبروك يا هندسه
احمد بحب لأخوه: يبارك فيك يا حبيبي (وهنا عينه جت ف عين ابوه واحمد حط وشه ف الأرض) ازي حضرتك يا بابا أنا جنت جاي ابلغ حضرتك اني نجحت ونويت اقدم هندسه
حسن ببرود: طيب يا احمد بس اعمل حسابك انت بردو ال هتتحمل مصاريف كليتك متنساش اني سيبتلك نص الورشه وكمان الشقه ال انت قاعد فيها ده ورث المرحومه امك بس أنا ادتهولك وحطيت لاخوك حقه ف البنك يعني تعتمد ع نفسك
احمد بحزن شديد بس كان مبتسم: ال حضرتك تشوفه يا بابا هستازن حضرتك اسلم ع داده احلام وامشي
حسن: بس متطولش ( وهنا يخرج احمد وشهاب يتكلم)
شهاب بغضب: نفسي افهم ليه بتكرهو كده وع طول قاسي عليه يا بابا حرام ارحمه ده **** بيرحم
حسن بهدوء: أنا مش بكرهو مفيش اب بيكره ابنه (وكمل كلامه بغموض ) بس كله بسبب وليه أوان........
/////////////////////////////////////////////////////////////////
في ملحق الفيلا
نلاقي ست جميله جدا وقاعد معاها بنتها ال بتبارك ليها
احلام ( رئيسه خدم القصر ارمله ويعتبر هي ال مربيه احمد بعد موت امه لحد ما بقي عنده 10 سنين وراح عاش مع خاله بس ديما كانت بتزوره عندها 39 سنه وجميله جدا شبه Kendra lust بس احلا وجسمها اتخن سيكا بس ميلف كما قال الكتاب)
احلام: ألف مبروك يا حبيبتي اخيرا فرحتيني
( ياسمين بنت احلام جميله اوي من سن أحمد وبتحبه بس هي عارفه انه ملوش ف جو الجو شبه becky crocker )
ياسمين: يبارك فيكي يا ماما متعرفيش احمد عمل أي
احلام بحزن: محدش عارف
ياسمين: نفسي اعرف ليه باباه بيعاملو كده
احلام بخنقه: من يوم موت امه وابوه اتغير معاه كده وبعته يعيش مع الحاج رجب اخو المرحومه ومن وقتها وهو بعيد (وهما بيتكلمو الباب خبط وكان احمد ال ع الباب واول ما دخل احلام خدته ف حضنها جامد)
احلام بعتاب: كده متسالش عليا كل ده هونت عليك
احمد: مقدرش يا طنط حقك عليا أنا آسف
احلام: تاني طنط معتش بتقولي يا لوما
أحمد ببتسامه: حاضر ازيك يا ياسمين عملتي اي ف النتيجه
ياسمين برتباك: الحمد**** نجحت وجبت 96% وانت
احمد: مبروك انتي تستهلي كل خير أنا الحمد**** نجحت وجبت 98% ( وهنا هاله شدته في حضنها و ياسمين بان عليها الفرح)
احلام بحب: ألف مبروك يا حبيبي وناوي ع اي بقا
أحمد: هندسه أن شاء **** وانتي ياسمين
ياسمين: زيك بالظبط
احمد بيقوم: **** يوفقك هسيبكم أنا واشوفكم بعدين مع السلامه يا جماعه بعد ازنكم ومشي ( وبعد ما مشي)
ياسمين: حساه مكسور اوي
احلام بغموض: كسرته هتبقي سبب ف قوته بعد كده........
///////////////////////////////////////////////////////////
علي كورنيش النيل
واقف حسام مع جارته وحبيبته داليا ( داليا نفس سن حسام وأحمد وكمان ساكنه ف البيت ال قدامهم وزميلتهم ف الدروس هي وحسام بيحبو بعض اوي شبه Kendra Sunderland )
داليا: اخيرا نجحنا وهندخل الكليه
حسام بحب: ايوا وكمان علشان اجي اخطبك
داليا بكسوف: أن شاء **** يا حبيبي
حسام بحزن: كده مش هيبقي فاضل غير حاجه واحده
داليا باستغراب: هي اي
حسام: اني اشوف أحمد فرحان و واقف ع رجليه وقوي
داليا بحب: هيحصل بس احمد مش وحش
حسام بغضب: بس مخلي نفسه هالفوت وغلبان بيخلي اي حد يقولهاله ويسكت لو حد ضربه مبيدفعش ع نفسه المهم عنده انه يساعد كل ال حواليه لكن هو طز يولع
داليا بهدوء: يا حسام متقساش ع احمد انت كمان أنت اكتر واحد عارفه وعارف انه طيب اوي وغلبان وعارف هو شاف اد أي خليك جنبه وربنا هيفرحه أن شاء ****
حسام برجاء: يارب يا داليا
داليا: مش يلا بقا متنساش ال عتريس قالك عليه
حسام بضحك: معرفش اي ال محببه ف أحمد كده رغم ان عتريس اكبر مننا ب سنتين وطول عمره فتوه من وهو صغير بس مبيسمعش غير لأحمد
داليا: طب يلا پقا علشان متاخرش علي البيت
حسام: يلا وياخدها ويمشي...................................
//////////////////////////////////////////////////////
في المقابر
واقف أحمد قدام قدام قبر امه وبيبصلها وزكرياته بترجع بيه لآخر لقاء جمعه مع امه قبل ما تموت بيوم
فلاش باك
( طبعا انتي حفظتني بنعمل فلاش باك جوه الفلاش باك)
أحمد كان عنده 9سنين بيلعب ف جنينه القصر وامه معاه وندهت عليا راح ليها جري
أحمد: نعم يا ماما
امه بحب: تعالي عايز اقولك على حاجه
احمد: سر يعني
امه بضحك: حاجه زي كده
أحمد: أي هي
امه: مش انت عايز تبقي كويس وربنا يحبك
أحمد: اه ياماما
امه بحب وطيبه: يبقي لازم تصلي وتقرب من **** ومتكذبش ومتازيش حد وتحب كل الناس وتكون طيب وحنين واعوا تجري ورا الشر مهما اتقالك اوعا يا حبيبي
احمد بطفوله: يعني اي شر واجري وراه ازاي
امه: الشر هو كل حاجه وحشه بتزعل الناس
احمد: وبيخليهم يعيطو
امه بضحك: اه يا حبيبي
احمد: حاضر يا ماما
امه: اوعا من الشر يا احمد خليك ديما ف الخير واتمسك بطيبه قلبك واوعا تقسيه ع حد ولا علي نفسك فاهم
احمد: فاهم ياماما أنا بحبك اوي
امه: وأنا كمان بس اوعا تنسي كلامي ده
احمد: حاضر يا ماما......
( عوده من الفلاش باك )
احمد واقف ولسه باصص للقبر ومره واحده كانه انهار
احمد بدموع: أنا منستش يا امي بس انتي ال نسيتي وسبتيني ومشيتي وحشتني اوي امي الحياه من غيرك وحشه اوي أنا لسه حافظ كلامك وماشي بيه لدرجه انهم بقو مسميني الهلفوت علشان طيب بس مش مهم المهم اني بنفذ كلامك ليا أنا اه بزعل شويه (وسكت مره واحده وانفجر في العياط اكتر ) لا أنا بموت في كل مره بيتريقو عليا فيها بس بسكت ومبقدرش اتكلم يا امي تعبت اوي ومش قادر كان نفسي تكوني معايا وتقوليلي اعمل أي سبتيني ليه امي بس أنا ماشي بالي قولتهولي زمان حتي لو هيجبلي الاهانه والوجع انا راضي
راضي يا امي علشان ده كلامك وهنفذه ( وابتسم بوجع) تعرفي اني نجحت النهارده وهدخل هندسه واحقق حلمك يا امي كان نفسي تكوني معايا وافرحك زي ( وسكت وبكي اكتر وهو بيضحك) ما فرحت بابا كان فرحان اوي يا ماما وخدني ف حضنه وقالي الكليه ال انت عايزها هدخلهالك ( وعيط اكتر) باين اني بكذب صح أنا آسف يا امي بس أنا قولت ال اتمنيته انا مش زعلان منه ومش عايزك تزعلي أنا مش زعلان من بابا انتي عارفه اني بحبه اد اي واي حاجه هيعملها أنا راضي بيها منه ومش زعلان بس موجوع من غيرك يا امي وفضلت يبكي ويعيط لحد ما لقي ايد بتتحط ع كتفه وبتطبطب عليه
حسين ( عم احمد وبيحبه جدا ظابط جيش ومطلق وعنده بنت و ولد بس عايشين مع امهم) قوم يا احمد كفايه عياط
احمد: أنا آسف يا عمي بس غصب عني
حسين بغضب: لازم تقوم ولا عايز تفضل كده ه وسكت
احمد ببتسامه: هالفوت قولها يا عمي
حسين بيشده ف حضنه: متزعلش مني يا حبيبي انت عارف انا بحبك اد أي وبعدين نستني ألف مبروك يا بشمهندس
احمد بضحك: **** يبارك فيك انت 5واحد يباركلي
حسين: ليه من ال4 ال سبقوني
احمد : خالو وحسام وياسمين وطنط احلام وغمز لعمه
حسين: بطل لماضه ويلا بينا ع الحته خالك مستنينا
احمد: حاضر وانت بطل مكابره
حسين:طب يلا بينا ومشيوا.....
( كان واقف من بعيد راجل لابس جلابيه سوده بيبص عليهم)
حارس بغموض : لسه مانش اوانك يا ابن الغوالي بس هانت قريب هتبقي الخليفه.........
///////////////////////////////////////////////////////////////////
في شقه بعيده
نايم شاب ع السرير و واقفه قدامه واحده لابسه عبايه وطرحه
حسنه ( قشطايه بالمعني الحرفي نفس جسم الهام شاهين وشكلها في فيلم جنون الحياه عندها 26سنه مطلقه ومدورها)
حسنه: وحشتني اوي يا عتريس
عتريس ( عماد عصام الشهير بعتريس شاب بايع الدنيا بعد موت ابوه ف كليه تجاره وده بفضل احمد ال اقنعه يكمل تعليمه عنده 20سنه فتوه ع حق ملوش غير امه ف الدنيا)
عتريس: مش هنقضيها رغي ارقصي يلا
حسنه وهي بتقلع: من عنيا(وهنا قلعت حسنه وكانت لابسه قميص نوم تايجر واصل عند اول كسها وابتداء ترقص بس مش رقص كانت بتهز كل حته ف جسمها ومع رقصها كان عتريس بيهيج اكتر لحد ما جاب اخره وشدها ع السرير ونزل بوس فيها وكان بياكل ف شفايفها وايده سرحت ف جسمها كله)
حسنه بهيجان: اكتر يا حبيبي متعني اكتر طفي ناري
عتريس عيوني يا لبوه ونزل ع بزازها يرضع فيهم وكان عنيف معاها وهي كل ال عليها اهات ونزل ع كسها يلحس فيه ويبعبص في طيزها ويلحس في كسها بغباء وراح مدخل زبه
حسنه: ايوا كده نكني اوي
عتريس: هعشرك يا شرموطه
(وابتدت هنا المعركه بين اوف واح وانتهت بلبن ع عسل )
حسنه نايمه في حضن عتريس وبتلعب ف شعر صدره
حسنه: بتبص ف ساعتك ليه
عتريس: علشان اروح الحته علشان أحمد نجح
حسنه بتريقه: احمد الهلفوت
عتريس بغضب: اظبطي يا كسمك بدل ما افشخك
حسنه: نفسي اعرف بتحبه كده ليه ومبتستحملش عليه الهوا
عتريس: لانه يستاهل وغلبان وطيب ونضيف عمره ما فكر ف نفسه غير انه اكتر واحد شجعني ودعمني اكمل تعليم بعد ما كنت سلمت نفسي للضياع اه ملحقتش غير جزء بسيط بس لحقت نفسي وكله بسبب أحمد غير ان امي بتحبه
حسنه باستغراب: كل ده انت كده هتخليني اعوز اجربه
عتريس بضحك: ملوش فيه ياختي ده حتي مش مرتبط
حسنه بلبونه: وحياتك لاخد منه اول اطفه
عتريس: هنشوف يلا بينا وقاموا لبسو ومشيو.....
////////////////////////////////////////////////////////////////
في الحته
كانت مليانه نور ومعمول مسرح وعليه فرقه والناس ملمومه والكل بياكل من ال دبحه عم رجب وحسين عم أحمد والكل فرحان بيبارك لعم رجب وهنا يظهر أحمد وحسين والناس تباركله ورجب وحسين خدو بعض بالحضن وهنا احمد اتكلم
أحمد: اي كل ده يا خالو
رجب: دي علشان نجاحكم يا حبيبي أنا مليش غيركم
احمد: مكنش ليه لزوم بس ده رزق الغلابه
حسين: بالظبط كده ومينفعش نقطع برزقهم
احمد: طبعا يا عمي وهنا لقا ايد بتتحط ع كتفه بيلف لقي اخوه
شهاب: مكنش ينفع مكنش معاك يا اخويا
احمد بيحضنه: متحرمش منك ابدا
شهاب: ولا منك يا حبيبي وراح سلم ع خالو وعمه وابن خاله
رجب: اخيرا جيت يا واطي
شهاب بضحك: معلشي يا خال
وهنا الكل يسكت لأن عتريس ظهر وطلع ع المسرح واتكلم
عتريس: سمع هوص الكل يسمع اخواتي يا جدع نواره الحته مهندسين البلد بإذن **** ال رفعو راس الحته فوق وشرفوها اخويا أحمد واخويا حسام وكل بيت ف الحته عنده حد ناجح وسمعني سلام الناجح يرفع ايده ودلوقتي في مطلب جماهير لازم عندليب الحته يغني وشاور ع احمد ال طلع وحضن عتريس ومره واحده غني اغنيه وحيات قلبي وافراحه وخلص ونزل لعتريس ال فضل حضنه....
احمد: عجبك ال انت دبستني فيه ده
عتريس بضحك: واعمل حسابك هتتعشي معايا بتقولك امي
أحمد: حاضر ( وهما بيتكلمو لقوا عربيات دخلت الحته وكان منصور الراوي رجل الأعمال الكبير واهله كانو ف الحته بس راجل متكبر و بيمثل انه بيحب الحته علشان يظهر بصوره الراجل الاصيل عتريس مش بيحبه واحمد مش بيقبله اوي)
منصور: مبروك يا رجب ع نجاح الأولاد
رجب: **** يخليك يا باشا
منصور: اهلا يا حسين باشا
حسين: منور الحته كلها يا منصور باشا
منصور: بنورك مبروك يا ولاد ها نويين ع اي
احمد و حسام: هندسه أن شاء ****
منصور: امممم **** يوفقكم
عتريس: مش يلا يا احمد علشان مشورنا بعد ازنكم يا جماعه
وخد احمد ومشي............
///////////////////////////////////////////////////////////////
في بيت عتريس
يدخل عتريس هو واحمد يلاقوا ام عتريس ال خدت احمد بالحضن كأنه ابنها
نجاه ( ست مصريه بس لسه جميله ميبنش عليها السن كانت صاحبه ام احمد وجارتها من وقت ما كانوا ف الحته)
نجاه: مبروك يا حبيبي ألف مبروك
احمد: **** يبارك فيكي ياست الكل
نجاه: بس أنا زعلانه منك كده متجيش تسأل عليا
احمد بيبوس ايديها: حقك عليا يا ست الكل مقدرش
عتريس: فين الأكل ياما جعان
نجاه: اصبر يا مفجوع هحضره اهو ( ودخلت حضرت الاكل وقعدو كلهم كلو وبعد الأكل قعدت تتكلم مع احمد)
نجاه: هتدخل هندسه صح
احمد: اه يا امي ادعيلي
نجاه: دعيالك ديما يا ابن الغاليه **** يرحمك يا امال كانت من صغرك تقول هيطلع مهندس لما يكبر
احمد: واديني بحقق حلمها اهو بس ادعيلي يلا هقوم أنا بقا وهبقي اجيلك أنا تاني
عتريس: استني هوصلك
نجاه بتريقه: بدل ما تقوله اعد يا ابن الموكسه
احمد بضحك: خلاص يا ست الكل يلا سلام وخد عتريس وخرج
نجاه: مع السلامه يا ابن الغاليه ( وكملت بغموض) **** يحرصك ويقويك ع حملك ال متشالك ويقدرني اوصلك الوصيه........
/////////////////////////////////////////////////////////////////
في قاعده عسكريه ف مصر
يدخل حسين علي معمل القاعده يلاقي دكتور قاعد مبسوط
حسين: خير اول مره الاقيك مبسوط اوي كده
صلاح ( دكتور في علم الوراثة بيعمل دراسه علشان يطور من الجنود المصرين بس ف السر مستني موافقه الدوله)
صلاح: عندي ليك خبر حلو
حسين: اي هو
صلاح بفرحه: اخيرا وافقو ع المشروع ومن بكره هيتجهز المعمل بكل المعدات ال طلبتها وهبدا اشتغل بجد
حسين: اخيرا احنا كنا قربنا نيأس
صلاح: هانت بس فاضل حاجه
حسين: هي أي
صلاح: الشخص ال هنجرب عليه
حسين بغموض: خلص انت بس ومتقلقش الشخص موجود........
//////////////////////////////////////////////////////////////
في ايران
وخصوصاً وسط السياح ال بيزورو قلعه آلموت نلاقي واحد بيبص للقلعه بتمعن كبير كانه ابن بيبص لابوه وقرب من واحد
مجهول 1 : ممكن اعرف ليه حضرتك صممت تيجي هنا
مجهول 2 بهدوء: لأن هنا كان الأصل والبدايه
مجهول 1: حضرتك اهو بتقول كان يبقي ليه ندور ع الاطلال
مجهول 2 بغموض: وهيكون من هنا البعث ورجوعنا لتوبنا القديم بس كله ف وقته
مجهول 1: وامتا ده هيحصل ولا حلم
مجهول 2 بغموض اكتر : لما يجي اوان ابن الغاليين........يتبع
/////////////////////////////////////////////////////////////////
ما حد يرفضك رفض نهائي .. أبعد .. أبعد بشكل حازم وقاطع، مهما كانت درجة تعلقك أو حبك للشخص ده لازم تبعد .. مفيش قدامك حل تاني غير أنك تخلعه من جواك، اللي يسيبك سيبه، أنت أغلي من أي رفض.. خلي مشاعرك غالية حتي لو شايفه أفضل انسان في الوجود .. بكره هتشوفه أقل من العادي
واحمد الكل رافض طيبته ونضافته وبيزيدو ف ظلمه وخصوصا ابوه ياتري اي السبب ومين هما المجهولين واي الوصيه ال عند ام عتريس و اوان اي ال اتكلم عنه حارس المقابر وياتري هيفضلو يقولو عليه هالفوت كل ده واكتر هنعرفو في الاجزاء الجايه كنتم مع الهالفوت الجزء الأول من السلسله الأولي
محدش يقولي ده فيلم nobody اتقل هتتكيف واعذروني ع الغياب بس الصحه كانت ف النازل وبجد وحشتوني اوي ولو الجزء صغير ال جاي هيبقي احلا دي البدايه وبس يارب تعجبكم انجوووووووي 😍♥️
وافتكرو أنا مبغبش اونطه والذئب رجع تاني
بداية مشوقه استمر بالتوفيق
 
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: Le loup و ناقد بناء
حمدله علي سلامتك ي ذئب ومستنين جديدك ي غالي
 
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: Le loup و ناقد بناء
انت برنس وشكرا على القصه الجميله وديما فى الاحسن
 
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: Le loup و ناقد بناء
هايل يافنان
 
  • عجبني
التفاعلات: Le loup و ناقد بناء
قطعت قلبي و عيوني دمعت عليه بس عاش يا جامد بدايه روعه و أسلوب و تدرج سلس من المقدمه للاحداث خاصه عنصر التشويق الفشيخ
 
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: Le loup و ناقد بناء
اخويا الجامد رجع من تانى الجزء جامد جدا جدا ومن غير كلام كتير قصصك كلها جامدة اوى والف سلامة عليك يا غالى وبالتوفيق فى الى جاى ♥💪
 
  • حبيته
  • عجبني
التفاعلات: Le loup و ناقد بناء
اخويا الديب اللي هايبهرنا كالعادة منتظرين الجديد ♥♥♥😍😍😍
 
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: Le loup و ناقد بناء
اى ياجدع الجمداااان ده لااااا جامد اووووووووووووى اقسم ب**** اكيد هتكون قصه جاحده ادام اخويااا الى كتبها ومستنين بقا نشوف ام الاوان الى مزولنى من اول الجزء
 
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: Le loup و ناقد بناء
ذئب جارح عاش يا خوياا
 
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: Le loup و ناقد بناء
مش تتاخر عليناة وكسم جمال كتاباتك
 
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: Le loup و ناقد بناء
عاش يابشا الجزء الاول عظمة بجد وانا متشوق الأجزاء التانية و حط مواعيد الأجزاء
 
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: Le loup و ناقد بناء
ان شعور شخصيه وهميه ف قصه يوصل للقارء دا صعب انك تعيش جوه القصه وتحبها دا صعب انك تخلي تدرج الاحداث والتعريف بالشخصيات بالسلاسه دي دا صعب برضو بس اكيد كله بسبب وليه أوان اهنيك يصديقي ع العظمة دي واتمنى اشوفلك كتاب ف يوم من الايام لانه هيبقا فوق العظمة❤️❤️
 
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: الرهوان, رجل من هذا الزمن, Le loup و شخص آخر
جميله وأسلوب رووعه بدايه قويه
 
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: Le loup و ناقد بناء

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%