السلسلة الأولي من قصة
القصة وما فيها
بص ي زوز قبل اي حاجه القصه دي عباره عن قصة إنسان محب للحياة بس للأسف الحياة بتكرفله شوية وتحبة شوية وتنيكة شوية عشان ميزهقش يعني فا ياريت يكون نفسك طويل معايا شوية عشان محدش عارف منين بيودي علي فين ولا مين دول ولا مين انا
ويلا بينا نروح نصحي العرص دا عشان انا زهقت
الفصل الاول
متصحي يبني هفضل اصحي فيك كتير كده
(ماما ست الحبايب ي حنانه منه
الوليه اللي بحبها دي اسمها حنان وهي فعلا حنان مش عارف بحبها ليه تكونش امي وانا معرفش)
انا: يووووه مش عايز اصحي اطلعي يا وليه انتي من هنا
(انا اكبر علوق البلد وبيقولولي محاميحو دلع محروس عشان مبحبوش الاسم دا مش عارف تلاقي ابويا كان شارب حته ب ٢٠٠ لوحده وهو بيسميني
انا عندي ١٨ سنه طويل يعني بتاع ١٩٠ سم طالع للنخله ابويا ههه بهزر محدش يقولوا
انا جسمي حلو وبتاعي احلي واسمه رمسيس تعبير عن الشموخ والهيبه انا في كلية تجارة إنجلش لو سمحت لسه سنة اولي )
أمي: يبني يلا ابوك قاعد برا مستنيك عشان تنزلوا
انا: يووه مش هنخلص من الحوار بتاعه دا
أمي: بس يلا احسن يسمعك
انا: حاضر يما قايم اهو
قومت دخلت الحمام استحميت عشان كنت ضارب عشره طرش وطلعت لبست وروحت لابويا
أبويا: ما لسه بدري ي خول انتا
(أبويا الطرش اللي مبيهزرش الحج علي ابو فرخه ههه بهزر اسمه علي الشهاوي راجل غلبان شغال سواق نقل وعسليه بس الزمن بقي عنده دلوقتي ٤٠ سنه وماشي ف ٤١ )
أنا: لمؤاخذه ي لول بس كانت النموسيه كحلي
أبويا: طيب يلا بقي افطر عشان ننزل
أنا: يا لول هنروح فين ع الصبح كده بس متفكك من الحوار دا
أبويا: لا ويلا بدل منزلك من غير فطار
أنا: لا وعلي اي الطيب احسن هفطر اهو وننزل علطول
فطرت ونزلنا انا وابويا روحنا المشوار اللي هو عايزه
وكلاك انا عارف هتموت وتعرف رايحين فين ياااه عليك حشري موت انتا ي زوز
روحنا انا وابويا لصاحب الشغل عنده عشان يشغلني معاهم اي حاجه بدل منا قاعد زي خيبتها كده ف البيت
أبويا: صباح الفل ي ريس خلف
(مش مهم نوصفه هتلاقيه راجل عرص كده لو شوفتوا من بعيد اه وهو هو الراجل اللي مشغل ابويا ريس انفار زي مبيقولوا )
خلف: صباحو ي علي اومال اي أتأخرت يعني مش عوايدك
أبويا: معلش ي ريس الموصلات بس
خلف: ولا يهمك ي ابو محروس هو دا محروس
أنا: ايوه انا ي ريس
أبويا: هو ي ريس وزي مقولتلك شوفلي اي شغلانه لي
خلف: وانتا بتعرف تعمل اي ي حوس
أنا: شوف ي ريس عايزني ف اي وهتعلم يعني
خلف: لا شكلك مش بتاع بهدله بص انا عندي سوبر ماركت هوقفك فيه بدل الواد العلق اللي شغال واهو تسترزق وتشتغل بدل القعده
أبويا: تسلم ي ريس خلف
أنا: خلاص اتفقنا ي ريس هنزل امتي بقي
خلف: بكره وعليك خير هو تحت البيت عندي اظن ابوك عارف البيت يبقي يقولك
أبويا: تمام ي ريس هنزل شغلي انا امتي بقي
خلف: لسه مش دلوقتي الباشا الشغل معاه مريح حبتين الفتره دي
أبويا: تمام ي ريس هنستأذن احنا وبكره هبعتلك محروس من الصبح
مشينا انا وابويا نروح
أنا: يعني ي لول يقولك الواد مش شكل بهدله وانتا برده عايزني انزل اشتغل
أبويا: اه اومال اي هتفضل قاعد ف البيت كده كتير
أنا: اه منا عارف عايز الجو يخلالك ف البيت ي لول ي شقي
أبويا: لا ي حبة عين امك انا عايزك تنزل شغل بدل قعدتك ع الكمبيوتر الزفت دا
أنا: يعم هو انا اشتكيت لك
أبويا: لا مشتكيتش بس لازم تنزل وتتعامل مع البشر
أنا: طب منا بنزل اقعد ع القهوه مع الالديش صحابي
أبويا: لا معاملتك ف الشغل مع الناس غير لما تبقي مع صحابك ومعارفك
أنا: يعم مهو انا كده كده مبحبش اتعامل مع حد كتير وبعدين دا بيقولك شغل سوبر ماركت يعني دوشه بقي وعيل يجي يقولي عايز ب جنيه لبان منا قاعد وبلقط رزقي من ع الكمبيوتر والدنيا حلوه
أبويا: لا يعم الحلو انا عايزك تنزل وفكك من البتاع دا
أنا: اللي تشوفوا يبا
روحنا انا وابويا وقعدت مبضون شويه من حوار الشغل دا وكان الليل دخل خلص فقولت ارن ع اي شرموط ننزل ع القهوه شويه
كلمت الشرموط المخضرم سيد
أنا: مسا مسا ع اكبر شرموط ف الشرق الاوسط كله
سيد: قلب الشرموط من جوا فينك ي لبوه من الصبح برن عليكي مبترديش
(سيد تاني اكبر علوق البلد بعدي صاحبي وابن خالتي ف نفس الوقت ونفس سني مولود معايا عيل جدع ومصايبنا مع بعض علطول وتقريبا نفس جسمي واقصر مني سيكا)
أنا: مفيش يعم كنت مع ابويا ف مشوار كده انتا فين كده
سيد: انا ع القهوه اي هتيجي ولا
أنا: حمامه واكون عندك
قومت غيرت ونزلت ع القهوه
انا: اي ي ابو الصحاب عامل اي
سيد: زي كل يوم
انا: مش تباركلي
سيد: اي دخلتك انهارده يبطه ولا اي
انا: لا ي خول هنزل شغل بكره
سيد: اه هاااا هذا ما لم نراه من قبل معقول ي ناس بقي محروس بيه علي باشا هينزل شغل
انا: الزمن بقي ي سيوده
سيد: طب بقولك اي انا كلمت الواد حافظ زي مقولتلي
انا: حلو اوي عشان نخلص من حواره
سيد: طب بنسبه لشغلنا هنعمل في اي
انا: زي مهو يعم ماشي ادينا بنلقط رزقنا
سيد: طب اي مش هنعمل صفقايه من الصفقات اللي شغاله دي
انا: اومال احنا مكلمين حافظ ليه عشان جمال خرم طيزه مهو عشان يشوفلنا اي حاجه
سيد: نفسي ف طلعه زي اللي فات ناخد شنطه نوصلها وناخد الخمسين باكو ومنجلكش ف حاجه وحشه
انا: اه يخي فكرتني دنا مكنتش عارف اعمل بيهم اي المهم مفيش اي حاجه علينا كده عايز ابل السفنجه
سيد: لا مش دلوقتي انا عايزك بصحتك عشان لما كلمت حافظ قالي ممكن خلال اليومين دول يبقي عندنا طلعه وانتا بتريح ف الخط بعد مبتنيك
انا: ياض افهم لازم الواحد يستجم كده اش فهمك انتا ف النيك النيك دا فن يبابا مش عن عن لازم الواحد يبقي مرتاح نفسيا وهو بينيك عشان يبقي مستمتع
سيد: كسمك كل دا عشان قولتلك لا قوم يعم بينا يلا عشان امي مستنياني عشان نازلين انا وهي
انا: خلاص ماشي يلا وابقي سلملي عليها عشان بقاليكتير مشوفتهاش
قومنا انا وسيد كل واحد روح وانا طلعت البيت
انا: يماااععع انتي ي وليه
امي: اي ي زفت انتا بتجعر لي كده
انا: فين سميره
امي: مهي ف اوضتها روح خبط عليها
انا: طب اي مش هنطفح اي حاجه ي وليه انتي
امي: وليه فعينك يزفت انتا روح شوف اي حاجه اطفحها ف التلاجه
انا: انتي وليه مفتريه مش عارف خلفتينا لي طالما مجوعانا كده
سيبتها ورحت اكل اي حاجه ف التلاجه وبعد كده روحت لأختي
انا: ي سمسمه انتي ي بت
سميره: عايز اي بذاكر يعم
(سميره اختي الكبيرة عندها ٢٢ سنه ف اخر سنه الجامعه بتاعتها واوزعه خالص بتاع ١٥٥ سم)
انا: افتحي ي وليه انتي كمان تعبتوني معاكوا يبتليكوا بشلل
قامت فتحت بعد محيلات
سميره: اي عايز اي ي نخله انتا
انا: هعوز منك اي كنت بمسي عليكي ي اوزعتي
سميره: طيب يخويا مسيت يلا بقي هوينا
انا: استني بس خدي جبتلك شوكلاته
سميره: بجد مش عارفه اقولك اي انتا احلي نخله ف حياتي احمم قصدي احلي اخ
انا: طب وحياة امك منتي واخدها
سميره: هات وحياة امك بقاي كتير مكلتش شوكلاته ي بارد
انا: خلاص خديها اهي
وروحت رافع ايدي فوق وهي عماله تتنطط عشان تطولها
سميره بعد مخلاص فرهدت ومش عارفه تطولها
سميره: بقولك اي غور من هنا مش عايزه منك حاجه دانتا عيل بارد مش عارفه انا ابويا كان بيأكلك اي وانتا صغير دماغك خلاص قربت تخبط ف السقف اي هتروح فين تاني
انا: بلح كان بيأكلني بلح ي سنفوره
سميره: يبني احترم امي شويه انا اختك الكبيره وال**حرام بقي كده
انا: السن مجرد رقم ي سنفوره انتي
ويأتي من حيث لا ادري كف ثلاثي الابعاد يرن ع قفايا
انا: يعم خلصانه واحد واحد كده احلي مسا عليك ي ابو اللول
ابويا: انتا يلا مش هتبطل تريقه ع اختك
انا: اي ابويا منتا اللي جيبلنا عروسه لعبه
سميره: شايف ي بابتي بيقولك عليا اي
انا: بابتك بقي المعلم علي الشهاوي يتقالو بابتي احيه ي ابو سوسو احيه
ابويا: بس يلا انتا سيبها تقول اللي هي عايزه مش احسن متعمل زيك من ساعة مبلغت وانتا ماشي تجعر ف البيت ي ابوياااععع جتك القرف ف وشك
انا: مش عارف انا منغير مدحك فيا ي حج كنت هعيش ازاي تسلم ي لول ع الكومبليموه دا
ابويا: انتا منمتش لي لغاية دلوقتي مش وراك شغل الصبح
انا: كنت رايح انام اهو بس قولت اديها الشوكلاته دي قبل منام
ابويا بصلي شويه صغيرين وحسيت عينه دمعت سيكا وانا اخدت بالي
ابويا: طيب اديهالها يلا وروح نام
انا: اي دا يحج انتا بتدمع طب لي كده بس يغور النوم في اي بس ضنايا
ابويا: غور يلا ي علق انتا انا عيني اتطرفت بس
انا: اتطرفت هااا عليا انا بردو ي لول
ابويا: اه يعم بدمع بس بدمع من الفرحه عشان شايفك انتا واختك بتحبوا بعض وعايزكوا كده دايما اوعوا تتفرقوا عن بعض واوعوا تخلوا حد يخش مبينكم عايز لما اموت ابقي مطمن اني سيبلها جبل تتسند عليه مش حيطه مايله
انا للاسف دمعت من كلاموا واخدتو بالحضن ودخلت اختي معانا وفضلنا كده شويه لغاية !
امي: اه يولاد الجزمه بقي انا مستنيه ابوكوا كل دا وانتوا واخدين بعض بالح
ضن هنا طب خدوني معاكوا حتي دا زي امكم يعني
فضلنا نضحك ونهزر شويه ونتريق عليها وكل واحد اخد بعضه بعد كده ونمنا كلنا عشان نشوف بكره اي اللي هيحصل
تاني يوم الصبح
(بص ي زوز انا حسك تايهه مني لغاية دلوقتي ومش فاهم منين بيودي ع فين من الاخر كده انا شغال هكر بس ع خفيف اهكر فيز اخد اللي ف النصيب وطبعا كله من الدارك ويب والبيتكوين وشغال ف المخدرات هتقولي ازاي يعم انتا لسه ١٨ سنه هتحور علينا هقولك تعالي نرجع فلاش باك شويه حلوين وطبعا مش هنقول اعمار عشان سياسه المنتدي بس كله لاجل متفهم الليله ماشيه ازاي وازاي احنا جينا هنا اشطااات يلا بينا نروح باي
انا: بابا عايز اروح البلايستيشن شويه عشان خطري
ابويا: لا يعني لا البتاع دا انتا بتروح تقعد عليه كتير ونظرك كده هيضعف
انا: شويه صغيرين بس
ابويا: لا ويلا روح شوف مزاكرتك
امي: خلي ي ابو محروس يروح يلعب شويه مع صحابه
ابويا: ي وليه بطلي دلع ف الواد
انا: معلش ي بابا المره دي بس عشان خطري ومش هتأخر
ابويا: خلاص روح بس اوعاك تتأخر
انا خدت بعضي وروحت البلايستيشن
انا: ازيك ي عمو ايهاب عامل اي
ايهاب: اهلا ازيك ي محروس عامل اي ي حبيبي
انا: بخير ي عمو انا جيتلك اهو عشان تعلمني زي مقولتلي ولا هتضحك عليا
ايهاب: لا يعم مش هضحك عليك انا المره اللي فاتت مش قولتلك لازم تتعلم انجليزي
انا: يااااه ي عمو ايهاب انتا لسه فاكر دانا بقيت اينشتاين ف الانجليزي انتا كنت قايلي الكلام دا السنه اللي فاتت
ايهاب: ايوه قولتلك كده عشان البرمجه يعتبر كلها انجليزي وانتا عايزني اعلمك قولي بقي اعلمك ازاي وانتا مبتعرفش تقرا انجليزي ولا تكتبه
انا: انا طلعت الاول السنه اللي فاتت وجايب الفولمارك ف الانجليزي زي مطلبت
ايهاب: طب قولي بس الاول انتا حابب تتعلمها لي
انا: مش انتا قولتلي ان الالعاب اللي احنا بنلعبها دي بتتعمل بالبرمجه
ايهاب: ايوه عشان كده يعني
انا: ايوه عشان اعمل العاب وابيعهالك هنا عشان تخلي العيال يلعبوها وانا العب ببلاش
ايهاب: طب تعالي ي لمض بص دا كتاب برمجه ابتدائي
زي تمهيد كده عشان تعرف الاساسيات عايزك تزاكر اول درس وتجيلي نطبق عليه وامتحنك فيه واشوفك ذاكرت صح ولا لا
انا: بس كده من عنيا
وفعلا خدت الكتاب وكنت فرحان اني هعرف اعمل العاب زي اللي بلعبها ع البلايستيشن وروحت ع البيت
بابا: اي دا انتا جيت بجد
انا: شوفت ي بابا انا شاطر ازاي
بابا: طب شاطر اي بقي الكتاب اللي ف ايدك دا
انا: دا كتاب عمو ايهاب ادهوني عشان اذاكرو
بابا: عمو ايهاب مين
انا: عمو ايهاب ي بابا بتاع البلايستيشن
بابا: دا كتاب اي دا اللي ادهولك دا وهو ايهاب دا مش ابن الست ام ايهاب تقريبا مهندس كمبيوتر
انا: ايوه ي بابا هو ودا كتاب بيتكلم عن الكمبيوتر عشان انا عايز ابقي زيه بيعرف يشتغل ع الكمبيوتر
بابا: طب ذاكر الاول الكتب بتاعتك وبعد كده ابقي ذاكر كتاب ايهاب دا
انا: حاضر ي بابا
وسيبت ابويا ودخلت اوضتي وفضلت ازاكر ف اول درس واحفظ فيه بس مش عارف اطبق وهو قالي اذاكرو واروحلوا روحت رايح ل ماما استأذن منها انزل
انا: ماما ممكن انزل البلايستيشن
ماما: لا انتا مش روحت الصبح وبعدين ابوك مش هيرضي
انا: عشان خاطري ي ماما قوليلو نزل يجيب حاجه وانا مش هتأخر
ماما: طب روح بس بسرعه إياك تتأخر
سيبت امي ونزلت جري ع عمو ايهاب
انا: عمو ايهاب عمو ايهاب
ايهاب: اي ي محروس في اي مالك بتنهج كده لي بابا كويس
انا : كويس انا بس بجري عشان متأخرش
ايهاب: تتأخر ع اي وجاي لي دلوقتي
انا: متأخرش ع البيت عشان ماما قالتلي متأخرش وجست عشان اقولك اني ذاكرت الدرس الاول ف الكتاب
ايهاب: (باصصلي ومستعجب)ذاكرت اي دا الدرس الاول عشر صفحات انتا متأكد
انا: ايوه ذاكرت حتي امتحني او اسألني
ايهاب : ماشي هنشوف
وفعلا بدأ يسألني شويه اسئله وانا اجاوب صح لغاية مجت مرحله التطبيق ع الكمبيوتر وطبقت ع الكمبيوتر وفضلنا انا وعم ايهاب ع هذا الوضع كل كام يوم اروحله عشان اطبق اللي ذاكرته وطبعا كان بيبقي في دروس كبيره بتاخد ايام عقبال ماعرف اذاكرها صح واطبق عليها وحاجات كنت بغلط فيها وهو يعيد عليها لغاية مبقيت مبرمج محترف في اي حاجه تتخيلها واللي متتخيلهاش
انا: اي عمو ايهاب اي الملل دا مفيش حاجه نتعلمها بدل محنا قاعدين كده
ايهاب: تسمع الدارك ويب
انا: لا صراحه اول مره اسمع عنه
ايهاب: طب بص الكلام دا يبقي سر مبيني وبينك
انا: عيب عليك ي عمو انا عمري قولت حاجه
ايهاب: انا بنبه عليك بس بص ي سيدي الدارك ويب دا عباره عن نت مظلم
انا: هو في نت مظلم ونت مش مظلم
ايهاب: ايوه فيه بص النت اللي مش مظلم دا النت اللي بنستخدمه عادي انما الدارك ويب دا حاجه كده مخفيه مش اي حد ينفع يخش فيه عشان بيبقي خطر ولازم عشان تخشه تبقي فاهم انتا بتعمل اي ف المكان دا وتعرف تأمن نفسك كويس جداً عشان ممكن حد يحاول يخترقك او يهكر الجهاز بتاعك
انا: طب وانا الاقيه فين دا
ايهاب: بص ي سيدي احنا هنزل تور ومنه هنخش عشان دا المدخل بتاعه
انا: تمام يلا
وراني شويه حاجات اامن بيها نفسي واخش ازاي واطبع ازاي وبعد كده لقيت بيطلع كتاب درج المكتب بتاعه
انا: اي دا ي عمو ايهاب
ايهاب : مش كنت عايز تتعلم وزهقان اهو يعم دا كتاب جديد
الكتاب دا كان مكتوب عليه كلمة هيدرا بالانجليزي والكتاب مترب جدا والكتاب دا كان عباره عن تعليم ادوات اختراق وهاكينج وهاكر غير اخلاقي
انا: ماشي يعمو ايهاب هذاكر واجيلك
ايهاب: لا بص خد دا
لقيت بيطلع لابتوب جديد لسه بالكرتونه بتاعته
انا: ( طبعا فرحت فشخ) اي دا يعمو ايهاب دا عشاني
ايهاب: ايوه يعم دي مكافئه عشان انتا ذاكرت الكتاب الاولاني
انا: شكرا ي عمو ايهاب واوعدك هذاكر الكتاب اللي انتا اديتهولي دا وهطبق عليه وهفرحك
وفعلا خدت الكتاب واللابتوب وروحت البيت
ابويا: اي دا ي محروس وجبته منين
انا: دا لابتوب ي بابا وعمو ايهاب ادهولي عشان انا نجحت
بابا: هات البتاع دا يجبلك هدايا بتاع اي
انا: ي بابا مهو عمو ايهاب بيذاكرلي ولما انا نجحت جابلي الابتوب دا هديه
(ملحوظه ف الوقت دا كنت خلصت سنه ما ف التعليم ونجحت فيها فعلا)
بابا: طيب انا لما هقابله ابقي اسأله واوعي تكون بتكدب ويلا خش كل اي حاجه عشان انتا من الصبح برا
روحت اكلت لي حاجه فعلا وروحت ع الاوضه بتاعتي فتحت اللابتوب وشغلته وكنت فرحان فشخ بيه وقعدت ابعبص في اي حاجه لغاية منمت ع نفسي وتاني يوم الصبح صحيت بدري شحنت اللابتوب وفتحته وفعلا بدات اذاكر واطبق عليه وكل فتره اكون ذاكرت كام حاجه كده اروح لعمو ايهاب واوريه اللي انا عملته
انا: كده انا خلصت ي ريس بقالي سنه بذاكر ف ام الكتاب دا اي يعم مش بيخلص
ايهاب: اهم حاجه انك اتعلمته
انا: بس بقولك اي الحوار دا بيطلع ملايين
(بصوا احنا هنرجع من الفلاش باك دا علي فلاش باك قريب اوي مننا دلوقتي)
انا: الحوار دا كده بيطلع ملايين
ايهاب: انتا وشاطرتك بقي بس ي محروس عايز اعلمك حاجه
انا: هو لسه في تاني
ايهاب: ايوه في طبعا بص ي سيدي الهكر دا او البرمجه او اي مسمي ليها بتنقسم لشقين ملهمش تالت
اول شق ان تبقي هاكر اخلاقي يعني تأمن برامج تعمل نظام حماية تكتشف الثغرات للبرامج وطبعا بعلم صاحبها عشان متبقاش غلط تعلم لعبه زي مكنت عايز كده يعني
اما الشق التاني دا بقي بلوه سوده ومهببه وانا لما علمتك الاتنين كنت بعلمك عشان تعرف ان انتا معاك سلاح ذو حدين ولازم تعرف دا وتعرف دا زي مهديك السم اديك العقار بتاعه ودا بقي بيبقي عباره عن سرقه ونصب وهاكر غير شرعي زي مبيقولوا ف اتمني متعملش حاجه غلط ولو وانا عارف ان دا هيحصل عشان انتا فضولي وبتحب تخش ف اي حاجه ووقعت ف مشكله اتمني اكون اول واحد تجيله ويلا ي بطل روح بقي عشان ابوك ميقلقش عليك
انا: خير ي عم ايهاب خير متقلقش عليا هعرف اصرف نفسي يلا اسيبك انا
وهنا نرجع لوقتنا الحالي ي زوز
تاني يوم الصبح
ابويا: انتا يلا يله عشان متتاأخرش ع الريس خلف
انا: حاضر يبا هقوم اهو
قومت بسرعه لبست وكلت حاجه خفيفه ونزلت مع ابويا عشان نروح لعم خلف عشان انا كمان معرفش الطريق ووصلنا هناك لقينا الريس خلف قاعد قدام الماركت
انا: صباح الفل ي عم خلف ي عسليه
خلف: صباحك عسل ي حوسو ازيك علي
ابويا: بخير ي ريسنا جبتلك محروس اهو ومعاه بس واحده واحده عقبال مياخد ع الشغل
خلف: متقلقش خالص ي علوه يلا ي محروس ي بني خش جوه شوف الدنيا وانا مشيت صح الواد اللي كان شغال هنا ومعاك بنتي نور هتفضل واقفه معاك شويه بس عقبال متاخد ع الشغل ماشي ي عم محروس
انا: ماشي ي عم خلف استأذن انا بقي
ودخلت جوه لقيت الماركت كبير اوي ولقيت واحده موكيه ف الارض وبترص بضاعه
انا: احممم ممكن اعدي
نور: اتخضت طبعا واتكفت ع وشها من الخضه
نور: انتا مين وداخل تتسحب كده لي
(نيجي بقي لحته الملبن اللي هطري علينا القصه دي عارف انا بقالكم كتير مستنين اي تاءمربوطه ف ام القصه)
( نور دي بقي ي معلم تشوفها كده حته لو لبسه شوال هتبقي بطه مدملكه وعودها ميلف اصلي هي طولها بتاع ١٦٠ سم ولو بصيت ورا عليها وهي ماشيه هتلاقي طياز هتبقي هتموت وتركبها طيزها مبططه بس عندها ديڤوهين من الجناب محلين طيزها وتحسهم جيلي بيلعب (بتاعي وقف وانا بكتب) وتعالي بقي نغير زاوية الكاميرا ونبص ع احلي فردتين بزاز لابسه سنتيانه كاب عليهم بقي عاميلن زي المهلبين من كتر مهما خارجين منها وعندها ٢٠ سنه)
انا: انا انا انا محروس محروس كنت جاي اشتغل
نور: اه انتا محروس طب ي سي محروس عارف هتشتغل ازاي ولا اعلمك
انا: هكون شاكر جدا لو علمتيني عشان انا مش عارف ولا حاجه ف اي حاجه
نور : طب تعالي الاول نخش المخزن نجيب بضاعه عشان التلاجات فاضيه والاستندات فاضيه كمان
انا: يلا بينا جدا انا عايز اشتغل
وقامت نور من ع الارض ومكنتش واخده بالها اصلا انها بتكلمني وهي قاعده ومشيت قدامي طبعا بحكم ان معرفش مكانه ويا ويلك تمشي ورايا ميلفايه زي دي وعايز اقولك ي زوز ان هي كانت لابسه عبايه سمرا وكان قاعده ف الارض والتراب طبع ع طيزها الكبيره وسايب خط مبين فلقت طيزها يجنن فشخ وانا مقدرتش اقاوم صراحه وسرحت معاها وهي ماشيه ورمسيس مسبنيش وقال يقف معايا ف المحنه دي لغاية مدخلنا المخزن .
القصة وما فيها
بص ي زوز قبل اي حاجه القصه دي عباره عن قصة إنسان محب للحياة بس للأسف الحياة بتكرفله شوية وتحبة شوية وتنيكة شوية عشان ميزهقش يعني فا ياريت يكون نفسك طويل معايا شوية عشان محدش عارف منين بيودي علي فين ولا مين دول ولا مين انا
ويلا بينا نروح نصحي العرص دا عشان انا زهقت
الفصل الاول
متصحي يبني هفضل اصحي فيك كتير كده
(ماما ست الحبايب ي حنانه منه
الوليه اللي بحبها دي اسمها حنان وهي فعلا حنان مش عارف بحبها ليه تكونش امي وانا معرفش)
انا: يووووه مش عايز اصحي اطلعي يا وليه انتي من هنا
(انا اكبر علوق البلد وبيقولولي محاميحو دلع محروس عشان مبحبوش الاسم دا مش عارف تلاقي ابويا كان شارب حته ب ٢٠٠ لوحده وهو بيسميني
انا عندي ١٨ سنه طويل يعني بتاع ١٩٠ سم طالع للنخله ابويا ههه بهزر محدش يقولوا
انا جسمي حلو وبتاعي احلي واسمه رمسيس تعبير عن الشموخ والهيبه انا في كلية تجارة إنجلش لو سمحت لسه سنة اولي )
أمي: يبني يلا ابوك قاعد برا مستنيك عشان تنزلوا
انا: يووه مش هنخلص من الحوار بتاعه دا
أمي: بس يلا احسن يسمعك
انا: حاضر يما قايم اهو
قومت دخلت الحمام استحميت عشان كنت ضارب عشره طرش وطلعت لبست وروحت لابويا
أبويا: ما لسه بدري ي خول انتا
(أبويا الطرش اللي مبيهزرش الحج علي ابو فرخه ههه بهزر اسمه علي الشهاوي راجل غلبان شغال سواق نقل وعسليه بس الزمن بقي عنده دلوقتي ٤٠ سنه وماشي ف ٤١ )
أنا: لمؤاخذه ي لول بس كانت النموسيه كحلي
أبويا: طيب يلا بقي افطر عشان ننزل
أنا: يا لول هنروح فين ع الصبح كده بس متفكك من الحوار دا
أبويا: لا ويلا بدل منزلك من غير فطار
أنا: لا وعلي اي الطيب احسن هفطر اهو وننزل علطول
فطرت ونزلنا انا وابويا روحنا المشوار اللي هو عايزه
وكلاك انا عارف هتموت وتعرف رايحين فين ياااه عليك حشري موت انتا ي زوز
روحنا انا وابويا لصاحب الشغل عنده عشان يشغلني معاهم اي حاجه بدل منا قاعد زي خيبتها كده ف البيت
أبويا: صباح الفل ي ريس خلف
(مش مهم نوصفه هتلاقيه راجل عرص كده لو شوفتوا من بعيد اه وهو هو الراجل اللي مشغل ابويا ريس انفار زي مبيقولوا )
خلف: صباحو ي علي اومال اي أتأخرت يعني مش عوايدك
أبويا: معلش ي ريس الموصلات بس
خلف: ولا يهمك ي ابو محروس هو دا محروس
أنا: ايوه انا ي ريس
أبويا: هو ي ريس وزي مقولتلك شوفلي اي شغلانه لي
خلف: وانتا بتعرف تعمل اي ي حوس
أنا: شوف ي ريس عايزني ف اي وهتعلم يعني
خلف: لا شكلك مش بتاع بهدله بص انا عندي سوبر ماركت هوقفك فيه بدل الواد العلق اللي شغال واهو تسترزق وتشتغل بدل القعده
أبويا: تسلم ي ريس خلف
أنا: خلاص اتفقنا ي ريس هنزل امتي بقي
خلف: بكره وعليك خير هو تحت البيت عندي اظن ابوك عارف البيت يبقي يقولك
أبويا: تمام ي ريس هنزل شغلي انا امتي بقي
خلف: لسه مش دلوقتي الباشا الشغل معاه مريح حبتين الفتره دي
أبويا: تمام ي ريس هنستأذن احنا وبكره هبعتلك محروس من الصبح
مشينا انا وابويا نروح
أنا: يعني ي لول يقولك الواد مش شكل بهدله وانتا برده عايزني انزل اشتغل
أبويا: اه اومال اي هتفضل قاعد ف البيت كده كتير
أنا: اه منا عارف عايز الجو يخلالك ف البيت ي لول ي شقي
أبويا: لا ي حبة عين امك انا عايزك تنزل شغل بدل قعدتك ع الكمبيوتر الزفت دا
أنا: يعم هو انا اشتكيت لك
أبويا: لا مشتكيتش بس لازم تنزل وتتعامل مع البشر
أنا: طب منا بنزل اقعد ع القهوه مع الالديش صحابي
أبويا: لا معاملتك ف الشغل مع الناس غير لما تبقي مع صحابك ومعارفك
أنا: يعم مهو انا كده كده مبحبش اتعامل مع حد كتير وبعدين دا بيقولك شغل سوبر ماركت يعني دوشه بقي وعيل يجي يقولي عايز ب جنيه لبان منا قاعد وبلقط رزقي من ع الكمبيوتر والدنيا حلوه
أبويا: لا يعم الحلو انا عايزك تنزل وفكك من البتاع دا
أنا: اللي تشوفوا يبا
روحنا انا وابويا وقعدت مبضون شويه من حوار الشغل دا وكان الليل دخل خلص فقولت ارن ع اي شرموط ننزل ع القهوه شويه
كلمت الشرموط المخضرم سيد
أنا: مسا مسا ع اكبر شرموط ف الشرق الاوسط كله
سيد: قلب الشرموط من جوا فينك ي لبوه من الصبح برن عليكي مبترديش
(سيد تاني اكبر علوق البلد بعدي صاحبي وابن خالتي ف نفس الوقت ونفس سني مولود معايا عيل جدع ومصايبنا مع بعض علطول وتقريبا نفس جسمي واقصر مني سيكا)
أنا: مفيش يعم كنت مع ابويا ف مشوار كده انتا فين كده
سيد: انا ع القهوه اي هتيجي ولا
أنا: حمامه واكون عندك
قومت غيرت ونزلت ع القهوه
انا: اي ي ابو الصحاب عامل اي
سيد: زي كل يوم
انا: مش تباركلي
سيد: اي دخلتك انهارده يبطه ولا اي
انا: لا ي خول هنزل شغل بكره
سيد: اه هاااا هذا ما لم نراه من قبل معقول ي ناس بقي محروس بيه علي باشا هينزل شغل
انا: الزمن بقي ي سيوده
سيد: طب بقولك اي انا كلمت الواد حافظ زي مقولتلي
انا: حلو اوي عشان نخلص من حواره
سيد: طب بنسبه لشغلنا هنعمل في اي
انا: زي مهو يعم ماشي ادينا بنلقط رزقنا
سيد: طب اي مش هنعمل صفقايه من الصفقات اللي شغاله دي
انا: اومال احنا مكلمين حافظ ليه عشان جمال خرم طيزه مهو عشان يشوفلنا اي حاجه
سيد: نفسي ف طلعه زي اللي فات ناخد شنطه نوصلها وناخد الخمسين باكو ومنجلكش ف حاجه وحشه
انا: اه يخي فكرتني دنا مكنتش عارف اعمل بيهم اي المهم مفيش اي حاجه علينا كده عايز ابل السفنجه
سيد: لا مش دلوقتي انا عايزك بصحتك عشان لما كلمت حافظ قالي ممكن خلال اليومين دول يبقي عندنا طلعه وانتا بتريح ف الخط بعد مبتنيك
انا: ياض افهم لازم الواحد يستجم كده اش فهمك انتا ف النيك النيك دا فن يبابا مش عن عن لازم الواحد يبقي مرتاح نفسيا وهو بينيك عشان يبقي مستمتع
سيد: كسمك كل دا عشان قولتلك لا قوم يعم بينا يلا عشان امي مستنياني عشان نازلين انا وهي
انا: خلاص ماشي يلا وابقي سلملي عليها عشان بقاليكتير مشوفتهاش
قومنا انا وسيد كل واحد روح وانا طلعت البيت
انا: يماااععع انتي ي وليه
امي: اي ي زفت انتا بتجعر لي كده
انا: فين سميره
امي: مهي ف اوضتها روح خبط عليها
انا: طب اي مش هنطفح اي حاجه ي وليه انتي
امي: وليه فعينك يزفت انتا روح شوف اي حاجه اطفحها ف التلاجه
انا: انتي وليه مفتريه مش عارف خلفتينا لي طالما مجوعانا كده
سيبتها ورحت اكل اي حاجه ف التلاجه وبعد كده روحت لأختي
انا: ي سمسمه انتي ي بت
سميره: عايز اي بذاكر يعم
(سميره اختي الكبيرة عندها ٢٢ سنه ف اخر سنه الجامعه بتاعتها واوزعه خالص بتاع ١٥٥ سم)
انا: افتحي ي وليه انتي كمان تعبتوني معاكوا يبتليكوا بشلل
قامت فتحت بعد محيلات
سميره: اي عايز اي ي نخله انتا
انا: هعوز منك اي كنت بمسي عليكي ي اوزعتي
سميره: طيب يخويا مسيت يلا بقي هوينا
انا: استني بس خدي جبتلك شوكلاته
سميره: بجد مش عارفه اقولك اي انتا احلي نخله ف حياتي احمم قصدي احلي اخ
انا: طب وحياة امك منتي واخدها
سميره: هات وحياة امك بقاي كتير مكلتش شوكلاته ي بارد
انا: خلاص خديها اهي
وروحت رافع ايدي فوق وهي عماله تتنطط عشان تطولها
سميره بعد مخلاص فرهدت ومش عارفه تطولها
سميره: بقولك اي غور من هنا مش عايزه منك حاجه دانتا عيل بارد مش عارفه انا ابويا كان بيأكلك اي وانتا صغير دماغك خلاص قربت تخبط ف السقف اي هتروح فين تاني
انا: بلح كان بيأكلني بلح ي سنفوره
سميره: يبني احترم امي شويه انا اختك الكبيره وال**حرام بقي كده
انا: السن مجرد رقم ي سنفوره انتي
ويأتي من حيث لا ادري كف ثلاثي الابعاد يرن ع قفايا
انا: يعم خلصانه واحد واحد كده احلي مسا عليك ي ابو اللول
ابويا: انتا يلا مش هتبطل تريقه ع اختك
انا: اي ابويا منتا اللي جيبلنا عروسه لعبه
سميره: شايف ي بابتي بيقولك عليا اي
انا: بابتك بقي المعلم علي الشهاوي يتقالو بابتي احيه ي ابو سوسو احيه
ابويا: بس يلا انتا سيبها تقول اللي هي عايزه مش احسن متعمل زيك من ساعة مبلغت وانتا ماشي تجعر ف البيت ي ابوياااععع جتك القرف ف وشك
انا: مش عارف انا منغير مدحك فيا ي حج كنت هعيش ازاي تسلم ي لول ع الكومبليموه دا
ابويا: انتا منمتش لي لغاية دلوقتي مش وراك شغل الصبح
انا: كنت رايح انام اهو بس قولت اديها الشوكلاته دي قبل منام
ابويا بصلي شويه صغيرين وحسيت عينه دمعت سيكا وانا اخدت بالي
ابويا: طيب اديهالها يلا وروح نام
انا: اي دا يحج انتا بتدمع طب لي كده بس يغور النوم في اي بس ضنايا
ابويا: غور يلا ي علق انتا انا عيني اتطرفت بس
انا: اتطرفت هااا عليا انا بردو ي لول
ابويا: اه يعم بدمع بس بدمع من الفرحه عشان شايفك انتا واختك بتحبوا بعض وعايزكوا كده دايما اوعوا تتفرقوا عن بعض واوعوا تخلوا حد يخش مبينكم عايز لما اموت ابقي مطمن اني سيبلها جبل تتسند عليه مش حيطه مايله
انا للاسف دمعت من كلاموا واخدتو بالحضن ودخلت اختي معانا وفضلنا كده شويه لغاية !
امي: اه يولاد الجزمه بقي انا مستنيه ابوكوا كل دا وانتوا واخدين بعض بالح
ضن هنا طب خدوني معاكوا حتي دا زي امكم يعني
فضلنا نضحك ونهزر شويه ونتريق عليها وكل واحد اخد بعضه بعد كده ونمنا كلنا عشان نشوف بكره اي اللي هيحصل
تاني يوم الصبح
(بص ي زوز انا حسك تايهه مني لغاية دلوقتي ومش فاهم منين بيودي ع فين من الاخر كده انا شغال هكر بس ع خفيف اهكر فيز اخد اللي ف النصيب وطبعا كله من الدارك ويب والبيتكوين وشغال ف المخدرات هتقولي ازاي يعم انتا لسه ١٨ سنه هتحور علينا هقولك تعالي نرجع فلاش باك شويه حلوين وطبعا مش هنقول اعمار عشان سياسه المنتدي بس كله لاجل متفهم الليله ماشيه ازاي وازاي احنا جينا هنا اشطااات يلا بينا نروح باي
انا: بابا عايز اروح البلايستيشن شويه عشان خطري
ابويا: لا يعني لا البتاع دا انتا بتروح تقعد عليه كتير ونظرك كده هيضعف
انا: شويه صغيرين بس
ابويا: لا ويلا روح شوف مزاكرتك
امي: خلي ي ابو محروس يروح يلعب شويه مع صحابه
ابويا: ي وليه بطلي دلع ف الواد
انا: معلش ي بابا المره دي بس عشان خطري ومش هتأخر
ابويا: خلاص روح بس اوعاك تتأخر
انا خدت بعضي وروحت البلايستيشن
انا: ازيك ي عمو ايهاب عامل اي
ايهاب: اهلا ازيك ي محروس عامل اي ي حبيبي
انا: بخير ي عمو انا جيتلك اهو عشان تعلمني زي مقولتلي ولا هتضحك عليا
ايهاب: لا يعم مش هضحك عليك انا المره اللي فاتت مش قولتلك لازم تتعلم انجليزي
انا: يااااه ي عمو ايهاب انتا لسه فاكر دانا بقيت اينشتاين ف الانجليزي انتا كنت قايلي الكلام دا السنه اللي فاتت
ايهاب: ايوه قولتلك كده عشان البرمجه يعتبر كلها انجليزي وانتا عايزني اعلمك قولي بقي اعلمك ازاي وانتا مبتعرفش تقرا انجليزي ولا تكتبه
انا: انا طلعت الاول السنه اللي فاتت وجايب الفولمارك ف الانجليزي زي مطلبت
ايهاب: طب قولي بس الاول انتا حابب تتعلمها لي
انا: مش انتا قولتلي ان الالعاب اللي احنا بنلعبها دي بتتعمل بالبرمجه
ايهاب: ايوه عشان كده يعني
انا: ايوه عشان اعمل العاب وابيعهالك هنا عشان تخلي العيال يلعبوها وانا العب ببلاش
ايهاب: طب تعالي ي لمض بص دا كتاب برمجه ابتدائي
زي تمهيد كده عشان تعرف الاساسيات عايزك تزاكر اول درس وتجيلي نطبق عليه وامتحنك فيه واشوفك ذاكرت صح ولا لا
انا: بس كده من عنيا
وفعلا خدت الكتاب وكنت فرحان اني هعرف اعمل العاب زي اللي بلعبها ع البلايستيشن وروحت ع البيت
بابا: اي دا انتا جيت بجد
انا: شوفت ي بابا انا شاطر ازاي
بابا: طب شاطر اي بقي الكتاب اللي ف ايدك دا
انا: دا كتاب عمو ايهاب ادهوني عشان اذاكرو
بابا: عمو ايهاب مين
انا: عمو ايهاب ي بابا بتاع البلايستيشن
بابا: دا كتاب اي دا اللي ادهولك دا وهو ايهاب دا مش ابن الست ام ايهاب تقريبا مهندس كمبيوتر
انا: ايوه ي بابا هو ودا كتاب بيتكلم عن الكمبيوتر عشان انا عايز ابقي زيه بيعرف يشتغل ع الكمبيوتر
بابا: طب ذاكر الاول الكتب بتاعتك وبعد كده ابقي ذاكر كتاب ايهاب دا
انا: حاضر ي بابا
وسيبت ابويا ودخلت اوضتي وفضلت ازاكر ف اول درس واحفظ فيه بس مش عارف اطبق وهو قالي اذاكرو واروحلوا روحت رايح ل ماما استأذن منها انزل
انا: ماما ممكن انزل البلايستيشن
ماما: لا انتا مش روحت الصبح وبعدين ابوك مش هيرضي
انا: عشان خاطري ي ماما قوليلو نزل يجيب حاجه وانا مش هتأخر
ماما: طب روح بس بسرعه إياك تتأخر
سيبت امي ونزلت جري ع عمو ايهاب
انا: عمو ايهاب عمو ايهاب
ايهاب: اي ي محروس في اي مالك بتنهج كده لي بابا كويس
انا : كويس انا بس بجري عشان متأخرش
ايهاب: تتأخر ع اي وجاي لي دلوقتي
انا: متأخرش ع البيت عشان ماما قالتلي متأخرش وجست عشان اقولك اني ذاكرت الدرس الاول ف الكتاب
ايهاب: (باصصلي ومستعجب)ذاكرت اي دا الدرس الاول عشر صفحات انتا متأكد
انا: ايوه ذاكرت حتي امتحني او اسألني
ايهاب : ماشي هنشوف
وفعلا بدأ يسألني شويه اسئله وانا اجاوب صح لغاية مجت مرحله التطبيق ع الكمبيوتر وطبقت ع الكمبيوتر وفضلنا انا وعم ايهاب ع هذا الوضع كل كام يوم اروحله عشان اطبق اللي ذاكرته وطبعا كان بيبقي في دروس كبيره بتاخد ايام عقبال ماعرف اذاكرها صح واطبق عليها وحاجات كنت بغلط فيها وهو يعيد عليها لغاية مبقيت مبرمج محترف في اي حاجه تتخيلها واللي متتخيلهاش
انا: اي عمو ايهاب اي الملل دا مفيش حاجه نتعلمها بدل محنا قاعدين كده
ايهاب: تسمع الدارك ويب
انا: لا صراحه اول مره اسمع عنه
ايهاب: طب بص الكلام دا يبقي سر مبيني وبينك
انا: عيب عليك ي عمو انا عمري قولت حاجه
ايهاب: انا بنبه عليك بس بص ي سيدي الدارك ويب دا عباره عن نت مظلم
انا: هو في نت مظلم ونت مش مظلم
ايهاب: ايوه فيه بص النت اللي مش مظلم دا النت اللي بنستخدمه عادي انما الدارك ويب دا حاجه كده مخفيه مش اي حد ينفع يخش فيه عشان بيبقي خطر ولازم عشان تخشه تبقي فاهم انتا بتعمل اي ف المكان دا وتعرف تأمن نفسك كويس جداً عشان ممكن حد يحاول يخترقك او يهكر الجهاز بتاعك
انا: طب وانا الاقيه فين دا
ايهاب: بص ي سيدي احنا هنزل تور ومنه هنخش عشان دا المدخل بتاعه
انا: تمام يلا
وراني شويه حاجات اامن بيها نفسي واخش ازاي واطبع ازاي وبعد كده لقيت بيطلع كتاب درج المكتب بتاعه
انا: اي دا ي عمو ايهاب
ايهاب : مش كنت عايز تتعلم وزهقان اهو يعم دا كتاب جديد
الكتاب دا كان مكتوب عليه كلمة هيدرا بالانجليزي والكتاب مترب جدا والكتاب دا كان عباره عن تعليم ادوات اختراق وهاكينج وهاكر غير اخلاقي
انا: ماشي يعمو ايهاب هذاكر واجيلك
ايهاب: لا بص خد دا
لقيت بيطلع لابتوب جديد لسه بالكرتونه بتاعته
انا: ( طبعا فرحت فشخ) اي دا يعمو ايهاب دا عشاني
ايهاب: ايوه يعم دي مكافئه عشان انتا ذاكرت الكتاب الاولاني
انا: شكرا ي عمو ايهاب واوعدك هذاكر الكتاب اللي انتا اديتهولي دا وهطبق عليه وهفرحك
وفعلا خدت الكتاب واللابتوب وروحت البيت
ابويا: اي دا ي محروس وجبته منين
انا: دا لابتوب ي بابا وعمو ايهاب ادهولي عشان انا نجحت
بابا: هات البتاع دا يجبلك هدايا بتاع اي
انا: ي بابا مهو عمو ايهاب بيذاكرلي ولما انا نجحت جابلي الابتوب دا هديه
(ملحوظه ف الوقت دا كنت خلصت سنه ما ف التعليم ونجحت فيها فعلا)
بابا: طيب انا لما هقابله ابقي اسأله واوعي تكون بتكدب ويلا خش كل اي حاجه عشان انتا من الصبح برا
روحت اكلت لي حاجه فعلا وروحت ع الاوضه بتاعتي فتحت اللابتوب وشغلته وكنت فرحان فشخ بيه وقعدت ابعبص في اي حاجه لغاية منمت ع نفسي وتاني يوم الصبح صحيت بدري شحنت اللابتوب وفتحته وفعلا بدات اذاكر واطبق عليه وكل فتره اكون ذاكرت كام حاجه كده اروح لعمو ايهاب واوريه اللي انا عملته
انا: كده انا خلصت ي ريس بقالي سنه بذاكر ف ام الكتاب دا اي يعم مش بيخلص
ايهاب: اهم حاجه انك اتعلمته
انا: بس بقولك اي الحوار دا بيطلع ملايين
(بصوا احنا هنرجع من الفلاش باك دا علي فلاش باك قريب اوي مننا دلوقتي)
انا: الحوار دا كده بيطلع ملايين
ايهاب: انتا وشاطرتك بقي بس ي محروس عايز اعلمك حاجه
انا: هو لسه في تاني
ايهاب: ايوه في طبعا بص ي سيدي الهكر دا او البرمجه او اي مسمي ليها بتنقسم لشقين ملهمش تالت
اول شق ان تبقي هاكر اخلاقي يعني تأمن برامج تعمل نظام حماية تكتشف الثغرات للبرامج وطبعا بعلم صاحبها عشان متبقاش غلط تعلم لعبه زي مكنت عايز كده يعني
اما الشق التاني دا بقي بلوه سوده ومهببه وانا لما علمتك الاتنين كنت بعلمك عشان تعرف ان انتا معاك سلاح ذو حدين ولازم تعرف دا وتعرف دا زي مهديك السم اديك العقار بتاعه ودا بقي بيبقي عباره عن سرقه ونصب وهاكر غير شرعي زي مبيقولوا ف اتمني متعملش حاجه غلط ولو وانا عارف ان دا هيحصل عشان انتا فضولي وبتحب تخش ف اي حاجه ووقعت ف مشكله اتمني اكون اول واحد تجيله ويلا ي بطل روح بقي عشان ابوك ميقلقش عليك
انا: خير ي عم ايهاب خير متقلقش عليا هعرف اصرف نفسي يلا اسيبك انا
وهنا نرجع لوقتنا الحالي ي زوز
تاني يوم الصبح
ابويا: انتا يلا يله عشان متتاأخرش ع الريس خلف
انا: حاضر يبا هقوم اهو
قومت بسرعه لبست وكلت حاجه خفيفه ونزلت مع ابويا عشان نروح لعم خلف عشان انا كمان معرفش الطريق ووصلنا هناك لقينا الريس خلف قاعد قدام الماركت
انا: صباح الفل ي عم خلف ي عسليه
خلف: صباحك عسل ي حوسو ازيك علي
ابويا: بخير ي ريسنا جبتلك محروس اهو ومعاه بس واحده واحده عقبال مياخد ع الشغل
خلف: متقلقش خالص ي علوه يلا ي محروس ي بني خش جوه شوف الدنيا وانا مشيت صح الواد اللي كان شغال هنا ومعاك بنتي نور هتفضل واقفه معاك شويه بس عقبال متاخد ع الشغل ماشي ي عم محروس
انا: ماشي ي عم خلف استأذن انا بقي
ودخلت جوه لقيت الماركت كبير اوي ولقيت واحده موكيه ف الارض وبترص بضاعه
انا: احممم ممكن اعدي
نور: اتخضت طبعا واتكفت ع وشها من الخضه
نور: انتا مين وداخل تتسحب كده لي
(نيجي بقي لحته الملبن اللي هطري علينا القصه دي عارف انا بقالكم كتير مستنين اي تاءمربوطه ف ام القصه)
( نور دي بقي ي معلم تشوفها كده حته لو لبسه شوال هتبقي بطه مدملكه وعودها ميلف اصلي هي طولها بتاع ١٦٠ سم ولو بصيت ورا عليها وهي ماشيه هتلاقي طياز هتبقي هتموت وتركبها طيزها مبططه بس عندها ديڤوهين من الجناب محلين طيزها وتحسهم جيلي بيلعب (بتاعي وقف وانا بكتب) وتعالي بقي نغير زاوية الكاميرا ونبص ع احلي فردتين بزاز لابسه سنتيانه كاب عليهم بقي عاميلن زي المهلبين من كتر مهما خارجين منها وعندها ٢٠ سنه)
انا: انا انا انا محروس محروس كنت جاي اشتغل
نور: اه انتا محروس طب ي سي محروس عارف هتشتغل ازاي ولا اعلمك
انا: هكون شاكر جدا لو علمتيني عشان انا مش عارف ولا حاجه ف اي حاجه
نور : طب تعالي الاول نخش المخزن نجيب بضاعه عشان التلاجات فاضيه والاستندات فاضيه كمان
انا: يلا بينا جدا انا عايز اشتغل
وقامت نور من ع الارض ومكنتش واخده بالها اصلا انها بتكلمني وهي قاعده ومشيت قدامي طبعا بحكم ان معرفش مكانه ويا ويلك تمشي ورايا ميلفايه زي دي وعايز اقولك ي زوز ان هي كانت لابسه عبايه سمرا وكان قاعده ف الارض والتراب طبع ع طيزها الكبيره وسايب خط مبين فلقت طيزها يجنن فشخ وانا مقدرتش اقاوم صراحه وسرحت معاها وهي ماشيه ورمسيس مسبنيش وقال يقف معايا ف المحنه دي لغاية مدخلنا المخزن .