NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

انت اعمل الي تشوفو صح
و مالكش دعوى بغلط الناس

او برضو ممكن يكون مشى وره القطيع من غير ما يعرف اى الصح
ده دور الاب و الام في التربية انهم يعرفو عيالهم الصح من الغلط و يربوهم و يزرعو فيهم القيم و المبادئ مش كله مشغول بلقمة العيش و العيال تضيع

بس صعب برضو تصحح معلومه معظم الناس مقتنعه بيها مثال بسيط زى الناس الى فاكره اننا استوردنا اسلحه بتضرب لى وره دى😂😂

مينفعش برضو اشوف حاجه غلط واسكت عليها
لا !
ينفع!
لما يكون الغلط ده يخصك يبقى عندك مطلق الحرية تقول و تعترض
و لو حد طلب منك رايك او نصيحة
انما لو مش حياتك
ايه الي يحشرك فحياه غيرك؟ مين سمحلك؟
حريتك فحياتك
و غيرك ليهم الحق فحريتهم باخطائهم بتجاربهم
انت مش وصي على غيرك
الكل حر بحياتهم

ده دور الاب و الام في التربية انهم يعرفو عيالهم الصح من الغلط و يربوهم و يزرعو فيهم القيم و المبادئ مش كله مشغول بلقمة العيش و العيال تضيع
بس بقى فى اهالى كتيير جدا سايبين التلفونات لى عيالهم قاعدين عليها بى الساعات ومش عارفين هما بيعملو اى ولا بيتفرجو على ايه وازاى ***** تشوف الحجات دى على تيك توك وانت عارف القرف الى ع التيك توك والاطفال بيبقو عايزين يقلدو وهما مش فاهمين فا هيكبرو على كده

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • بيضحكني
التفاعلات: BABA YAGA
بس بقى فى اهالى كتيير جدا سايبين التلفونات لى عيالهم قاعدين عليها بى الساعات ومش عارفين هما بيعملو اى ولا بيتفرجو على ايه وازاى ***** تشوف الحجات دى على تيك توك وانت عارف القرف الى ع التيك توك والاطفال بيبقو عايزين يقلدو وهما مش فاهمين فا هيكبرو على كده
لكنهم مش عيالك
و لكنهم مش اهلك
انا ممكن تساعد لو اطلب منك
او لو في مكانة تسمحلك
غير ده
مش عندك صلاحيات و اساسا ولا عندك الطريقة الي تنفع
لان الي انت حتقولو : كلام
زي اي كلام ممكن يتقال مش حياخو و لا ينفع الا لو كنت عندك تاثير او مكانة او علم يسمحولك بكده

لا !
ينفع!
لما يكون الغلط ده يخصك يبقى عندك مطلق الحرية تقول و تعترض
و لو حد طلب منك رايك او نصيحة
انما لو مش حياتك
ايه الي يحشرك فحياه غيرك؟ مين سمحلك؟
حريتك فحياتك
و غيرك ليهم الحق فحريتهم باخطائهم بتجاربهم
انت مش وصي على غيرك
الكل حر بحياتهم
طبعا كلو حر فى حياته مدام مأذاش حد بس لازم نوعى الناس اى الصح واى الغلط وهما حرين والا كانت الدنيا خربت

لكا يكون عندك عيال ابقى حاسب عليهم
و او عندك اهل عندهم عيال ابقى وعيهم
ولو عنك اصحاب عندهم عيال ابقى فطنهم
ده اقصى شيء ممكن تعملو

يبقي الغلط عند الاهل مش عند اولادهم لان انعدمت الرقابة لما الاب نفسه يبقي يبقي قاعد بيسمع المشاهد ديه او الفيديوهات ديه ازاي هيقول لابنه عيب

• أتفق
  • عجبني
التفاعلات: Gingerale و B L A C K
لكنهم مش عيالك
و لكنهم مش اهلك
انا ممكن تساعد لو اطلب منك
او لو في مكانة تسمحلك
غير ده
مش عندك صلاحيات و اساسا ولا عندك الطريقة الي تنفع
لان الي انت حتقولو : كلام
زي اي كلام ممكن يتقال مش حياخو و لا ينفع الا لو كنت عندك تاثير او مكانة او علم يسمحولك بكده
شايفك محموق اوى اهدى على نفسك كده انا بتكلم وبقول وجهت نظرى وبعرضها ع الناس وافقت وافقت موافقوش دى حريه ولو مش عاجبك الكلام متتكلمش

شايفك محموق اوى اهدى على نفسك كده انا بتكلم وبقول وجهت نظرى وبعرضها ع الناس وافقت وافقت موافقوش دى حريه ولو مش عاجبك الكلام متتكلمش
مش محموق انا بتكلم معاك عادي
سلام

• عجبني
التفاعلات: B L A C K
بقينا فى زمن الصح فيه بقى غلط والغلط بقى اكبر صح ولما تيجى تتكلم حد وتقنعه انه غلط مبيسمعش ليك لان الاغلبيه بقت مقتنعه بى الغلط خلاص لدرجه ان الصح بقى مدفون جوانا لما قرب ينقرض
الصح هيفضل صح ولو محدش عمله
والغلط هيفضل غلط ولو كل الناس عملته

• أتفق
التفاعلات: B L A C K
بقينا فى زمن الصح فيه بقى غلط والغلط بقى اكبر صح ولما تيجى تتكلم حد وتقنعه انه غلط مبيسمعش ليك لان الاغلبيه بقت مقتنعه بى الغلط خلاص لدرجه ان الصح بقى مدفون جوانا لما قرب ينقرض
من راى منكر فليغيره بيده ان لم يستطع ف بلسانه ان لم يستطع ف بقلبه اخره الكلام و طبعا الاسطتاع هنا مش عافيه عشان تبقى فاهم بس
ومتنساش اتامرون الناس بالبر وتنسون انفسكم

من راى منكر فليغيره بيده ان لم يستطع ف بلسانه ان لم يستطع ف بقلبه اخره الكلام و طبعا الاسطتاع هنا مش عافيه عشان تبقى فاهم بس
ومتنساش اتامرون الناس بالبر وتنسون انفسكم
جبت من الاخر👏

بص نا كائن مقتنع تماما اني صح وعمري مهعمل حاجه غلط ف لو حد جه ينصحني من قبل ميبدا بقوله وانت مالك شوف نفسك الاول🙂

• عجبني
التفاعلات: Moheb sex
بص نا كائن مقتنع تماما اني صح وعمري مهعمل حاجه غلط ف لو حد جه ينصحني من قبل ميبدا بقوله وانت مالك شوف نفسك الاول🙂
ده لى كده😂

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%