NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

متسلسلة اسير الظلمات | حتي الجزء الثامن | 6/1/2023

فاشيخه يا صديقي استمتعت بقراتها جدا جدا
 
انت فين يا عم يوكي......وحشنا ابداعاتك
 
ياسطا فينك
 
غيابك طول ى يوكى
 
اتاخرت علينا لي كدا
 
التاسع امتااااااااا
 
عليا النعمه اسيادنا راضين عليك سا عمهم
 
الجزء هينزل انهرده يشبب وبعتزر عالتاخير ظروف قهريه
 
  • عجبني
التفاعلات: mahmoud258
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
الجزء التاسع

دخلنا عالمأمور
انا : احا هو انت
المأمور بصدمه : عمر فاروق .. ابتسم .. اي اللي فكرك بينا
انا : انت عبيط يبني .. هو انا جي بيتكو .. انا جاي متكلبش للقسم صباحك رمان
المأمور وده يبقي ابن الظابطاللي عمر راحله يوم ما قتل اخو سمر لو فاكرين : عارف يلا يعمر يلا .. انا مش عارف سر حب ابويا ليكو اي
انا : و**** يبني انا مش عارف السر برده .. هنفضل متكلبشين كدا كتير
المأمور لعسكري : فكهم يبني
الظابط اللي جايبنا : مينفعش يباشا دول ضاربين شارع كامل
المأمور بصلي : انت لسه فيك العاده الوسخه دي
انا : يعني هو انا كنت ببقي لوحدي .. منت كنت بتيجي معايا
عز : دانتو سوابق بقي
المأمور (( اسمه عادل )) : يلاهوي .. ياما دخلنا احداث والجوكر كان بيطلعنا
عز بصلي : الجوكر مين
انا : جدي جدي متشغلش بالك .. بصيت للعسكري .. ما تفكنا يبني هو الباشا مش قالك فكهم
الظابط اللي جابنا : بس يلا
انا بصيت لعادل : لو الكلبش متفكش قبل عشره معرفش اي اللي ممكن يحصل ..
عادل قام خد المفتاح من العسكري وفكنا : اطلعو برا .. سيبونا لوحدنا

طلع العسكري والظابط وهما متزرجنين وبقينا لوحدنا
انا مبتسم : يعجبني فيك زاكرتك القويه
عز : ما تفهمونا يخوانا
عادل قعد مكانه تاني : احكيلك انا .. مره من المرات اللي اتمسكنا فيها كان المأمور راجل تقيل ومسنود ورخم حبيتن .. ولما جاله جد عمر قاله مش هيطلعو .. ودول معاهم مطاوي وست شهور وبتاع .. الجوكر قاله هعد لعشره والكلبش لو متفكش معرفش اي اللي ممكن يحصل .. والمأمور نشف دماغه .. تاني يوم كنا في البيت وخبر حدوث سطو مسلح علي قسم العطارين وهروب كل المساجين كان مغطي كل الاخبار
عز : معلش بس .. الجوكر ده الي هو يبقي فاروق المحامي مش كدا
انا : جدي
عز : خخخخخخخخخخخ ... احا
انا : خرمت ودني يبن الكلب في اي
عز : بعدين بعدين .. المهم .. هتروحنا ولا لا
عادل : اكيد يعني .. ولو في محضر اعتبره اتقطع ... هو خلص كلامه من هنا ودخل علينا شخص ملثم كدا ولابس لبس القوات الخاصه ... انت مين يحيوان انت .. وازاي تخش كدا
خاصه : الزم الصمت .. انت مقبوض عليك بتهمه التواطئ والرشوه
عادل : تواطئ ورشوه مع بعض .. انت عبيط يلا ..مين في البلد دي يعرف يديني رشوه اصلا .. اعرف انت بتتكلم مع مين يحضره الظابط
انا بكلم عز : هنتاخر علي العشا كدا
عز : هناكل اي
انا : نطلب ماك
عز : يعم اي القرف ده .. هطلبلك اكله من فرنسا انما اي .. عجب
انا : هتبرد ؟!
عز : هتوصل اسرع من ماك .. نفاثه
بصينا لقينا عادل والظابط التاني دول بصينلنا ومستغربين من كلامنا
انا : في حاجه
عادل : لا خالص .. انا بس مستغرب الثقه
انا : اتقل تتكيف .. مديت ايدي عشان الظابط يكلبشنا .. اتفضل يباشا .. مهي بقت سايبه
الظابط كلبشني انا وعز وعادل اتكلبش معانا

واحنا طالعين عالباب
عادل ميل عليا : هو جدك هيجي يطلعنا ولا اي
انا : مش مستاهله .. انا كدا كدا كنت هجيلك عشان عاوزك بس اللقي نصيب

طلعنا برا لقينا الشارع مردوم عربيات عليها مسلحين ملثمين ولابسين لبس قوات حفظ السلام وعربيات بنمر دبلوماسيه ومدرعات وليله سعادتك
صوت بايدز من مايكروفون : سلم الامير عمر والسيد عز
انا بصوت عالي : والظابط عادل يا بيتر والنبي
بايدز : والظابط عادل
خاصه : انت مين عشان تكلمني كدا

هوب كله رفع سلاحه في وش القسم وبقو متحاوطين
بايدز : ده امر .. سلم الرهائن .. والا هنعتبر ده نقض لكل اتفاقيات مجلس الامن
خاصه رفع سلاحه هو واللي معاه : هموت قبل ما اسلمهم ..
بايدز : يبقي هتموت .. صوت طلقه واحده طلع بس دول مكانوش طلقه واحده دي طلقه في كل راس من راس اي حد كان لابس زي اخينا بس طلقه قناصه .. خرجت منين .. **** اعلم ..

طلعنا نجري وركبنا العربيات ومشينا واحنا بنجري
عادل : هو في اي .. انا مش فاهم حاجه
عز : عادل يحبيبي انت دخلت لعبه اكبر منها بكتير .. وغلطك الوحيد ان ابوك عارف الخول ده
انا : تسلم يرجوله .. متقلقش يا عادل دي حاجه اقرب للحرب كدا .. ولا اقولك .. اقلق يا عادل انت في خطر دلوقتي .. اقلق اي انرعب يحبيبي
عادل : تصدق طمنتني ياخي .. كسم الطاقه الايجابيه اللي بتطلع منك دي
انا : بايدز .. افتح خط تواصل مع جاسر
بايدز : علم .. اداني التليفون
جاسر : سامعك
انا : زيدان فين
جاسر : قاعد معايا اهو
انا : في قوات في مصر عامله ازاي
جاسر : زي ما تحب .. لو عاوز من واحد لألف ربعايه ويكونو عندك
انا : مين في اسكتدريه
جاسر : حرس تامين البيوت ودول مش كتير
انا : حلوين .. حركهم بقي علي بيت عادل تاخد ابوه وعيلته كدا زي الشطار وعلي انجينكو عدل .. انتو اكيد عرفتو مين عادل يعني .. دا بقاليه معايا نص ساعه
جاسر : علم .. حاجه تانيه
انا : اه ابعت حد ياخد منه برده .. واسحب اي حد في مصر .. هفضل انا وعز بس
جاسر : انت متاكد من كلامك ده
انا : مش بقول حاجه مش متاكد منها .. ونفذ اللي قولتلك عليه .. ابعت لوكيشن مزرعه الصحراوي ..
جاسر : طيب .. حاجه تانيه
انا : اه .. انت تخلي ٥٠٠٠ واحد كدا في لبيا بحيث لو حصل حاجه عكس اللي في دماغي
جاسر : طب انا هعرف منين لو حاجه عكس اللي في دماغك حصلت
انا : هتعرف ساعتها متخافش
جاسر : طيب

قفلت مع جاسر
عادل : افهم
انا : بايدز اطلع علي البيت هناخد عربيه من هناك وانتو هتطلعو علي انجينكو
بايدز : معنديش اوامر بكدا
انا : طيب يا سيدي .. انا بأمرك ترجع انجينكو انت وكل اللي في مصر .. وتقدر تعتبر ده امر من نائب عزرائيل ..
عادل : افهممم ؟!
انا بصتله : هتفهم بعدين .. كلمه كمان وهفجر دماغك انا فيا اللي مكفيني

وصلنا البيت نزلنا ركبنا عربيه سوده مترخصه باسم واحد غريب وورقها ورق غريب وفيها شخصيات مزيفه ليا ولزيدان وعز وطلعنا عالصحروي كان جاسر بعتلي لوكيشن المزرعه واللي كانت في ارض المطار في وادي النطرون (( ودي حته لا اتمني لاعدائي زيارتها )) ودخلنا فيلا المزرعه
عادل : افهم بقي في اي
عز بصلي : صاحبك ده رغاي قوي
انا : هفهمه خلاص
عز : انا بقي هنام علي ما تحكيله الحدوته .. وسابنا وطلع نام

انا لعادل : بص يسيدي .. الحكايه كلها بدأت وانا راجع من الكليه واكتشفت ان في حد اغتصب اختي الصغيره .. ومن حظه السعيد اني عرفت هو مين .. ابلغ عنه وكدا .. ازاي .. قتلته .. دخلت السجن علي ايد ابوك وخدت ١٠ سنين سجن .. وانا في السجن بقي جدي بعتلي واحد قريبي عشان يونسني .. جدي دا بقي جدي ابو ابويا .. اهو انا اتعرفت عليه من هنا .. وزي ما تقول جهنم نفخت في الارض نفخه ولعتها وبقتي جحيم للي يبصلي بصه مش حلوه .. اهو قريبي ده يبقي زيدان .. او زي ما بيسموه في عالم الجريمه عزرائيل .. او المعاقب .. المهم يسيدي ان زيدان بقي اعز اصحابي .. وبقيت انا النائب بتاعه .. ومش بس كدا .. اما بقيت اهم منه كمان .. لاني غالبا انا اللي كنت بعمل المشاكل انت عارف اخوك بيحب المشاكل .. خدت الجنسيه البريطانيه واتنسبت للعيله البريطانيه وخدت الحمايه الدبلوماسيه .. كل ده بقي عادي .. اللي مش عادي هو اللي جاي .. اننا رايحين فين .. احنا رايحين نموت
عادل : امم .. كمل قصه الفيلم اللي عاوز تصوره ده
انا : بتكلم بجد علي فكره
عادل : وانت عاوزني اصدق
انا : ...
عادل : انا اه عيدت تالته ثانوي ٣ مرات وجبت ٥٠% بس عندي مخ بفكر بيه
انا : يعني مش مصدق
عادل : اكيد لا .. انت اشتغتلت تاجر مخدرات صح ... متقولش .. سلاح مش كدا
انا خبطت علي ايد الكرسي طلع منها مسدس سحبته وحطيته علي راسه : دلوقتي صدقت
عادل : اي حد بيتاجر في السلاح بيعملها عادي
انا : طيب .. صفرت نزل من السقف متعدد
عادل : لا كدا صدقت .. طيب انت جيت القسم ازاي طالهما انت عندك النفوذ ده كله
انا : عشان انا لو مكنتش جيت كنت هموت
عادل : نورني
انا : مكاني كان اتكشف واظن لو كان اللي لابسن القوات الخاصه دول طالوني وانا في الشقه كانو قتلوني
عادل : فجيت القسم عشان نحميك
انا : تحمي مين يمتخلف انت .. انا كنت ناوي امحي القسم ده من الوجود لولا شفتك هناك .. انت اي جابك القاهره صح .. انت يبني مش المفروض في اسكندريه
عادل : اتنقلت في حركه النقل اللي فاتت .. يس انا بردو معرفتش مين دول
انا : الناس الوحشين
عادل : وحيات امك
انا : لا وحيات امك انت .. هما فعلا الناس الوحشين .. تقدر تقول التنظيم الكبير اللي بيسوق التنظيمات الصغيره
عادل : انت قولت انك كنت هتدور عليا .. لي
انا : عشان محتاج حد يكون عارف بقوه الداخليه .. حد يعرف شوارع هروب تجار المخدرات .. الحواري الديقه في اسكندريه
عادل : حد قالك اني شغال ديلر
انا بصيتله :..
عادل : ماشي اشتغلت فتره اه بس توبت من زمان
انا بصيتله تاني : ..
عادل : مش من زمان قوي يعني .. انت عارف ان عندي هوايه الهروب من الشرطه دي من زمان
انا : اهو انا بقي محتاج الهوايه دي
عادل : وانت ناوي تهجم علي قسم ولا حاجه
انا : غشيم .. انا عاوز اقتل واحد
عادل : وهتعوز الشوارع في اي
انا : عاوز اغرب طريق توصل منه لمطار برج العرب
عادل : ونخلع علي برا من مطار برج العرب
انا : تؤ .. انا مش هخلع .. انا هستخبي في المطار
عادل : مش فاهم
انا : عمرك سمعت عن حد استخبي في مزرعه
عادل : نص اللي بيستخبو بيستخبو في مزارع
انا : طب جبل
عادل : النص التاني
انا : طب مطار
عادل : لا جديده دي الصراحه
انا : بالظبط
عادل : افتح الخرايط عندك وانا هديلك السكه
انا جبت لاب توب وفتحتها قدامه
عادل : بص يسيدي .. انت منين ما تركب تاكسي للقلعه .. ومن القلعه تركب تاكس لسعد زغلول .. ومن سعد زغلول تركب مشروع للموقف .. من الموقف تركب عربيه مخصوص للعامريه .. من العامريه تركب عربيه القاهره بس هتنزل في نص السكه عند مكان اسمه البنجر .. هتنزل يكون في حد مستنيك بعربيه لي مدخل البنجر ياخدك يوديك المطار ،. وانت تخش المطار بمعرفتك بقي
انا : اشمعنا القلعه وسعد زغلول والعامريه
عادل : بص يسيدي .. القلعه زحمه والتكسيات هناك متعوده علي وحود سياح

وانت منظرك اجنبي اجنبي يعني .. اما سعد زغلول .. المخبرين هناك قليلين .. طب لي متركبش من الموقف القاهره عشان ركاب اسكندريه القاهره اغلبهم بيفتحو نت في السكه .. اما اهل العامريه اقل تطورا ف مش بيفتحو نت .. وطريق البنجر هو اكتر طريق مش واضح للمطار .. بس هتخش اسكندريه ازاي .. هتتقفش علي كمين الكارته
انا : مش هخش من هناك
عادل : ازاي
انا : هطلع طريق الضبعه ومنه للدولي ومن الدولي هخش اسكندريه من بوابه ٢١ (( للعلم كل الطرق المزكوره دي فعلا كدا و ٩٩% من المعلومات دي صح ))
عادل : عالبركه يخويا .. **** معاك

طبعنا نمنا عشان نريح شويه وانا لسه مش عارفه مين علاء اللي هو جوست ومش عارف اي حاجه .. كل اللي اعرفه انه واحد في اسكندريه اللي فيها اكتر من ١٠ مليون بني أدم .. حاجه منتهي الاحا .. صحيت تاني يوم الصبح نزلت لقيت عز قاعد تحت
انا : امال فين عادل
عز : شحنته علي انجينكو
انا : جدع .. هنتحرك ازاي بقي وبما انك شحنته يبقي عرفت انه خاين .. الا انت بتعرف تقري الافكا ياد يا عز
عز : لا بس مش مغفل .. (( افهمك انت بقي يا عزيزي القارئ عشان انت زمانك تايه .. فاكر لما قولت انهم عاوزين يبعتونا للقسم عدل .. يبقي القسم تبعهم بكل اللي فيه .. مش هتيجي علي المأمور يعني .. وبعدين لما اتمسكو في المكتب بتاعه .. اكيد اكيد اكيد مش هيلحقو يلفقوله قضيه بالسرعه دي .. المسرحيه كانت متحبكه بالملي بس هما معملوش حساب ذكاء عز وقدره عمر علي قرائه الافكار ع .. اصل دا دخل قبض علينا احنا التلاته لانه عارف اننا كدا كدا هنهرب .. فلازم يخلو حد معانا .. مسا عليك ))
انا : طب هنعمل اي
عز : عارف الطياره اللي خدته انجينكو .. هي نفس الطياره اللي هتودينا اسكندريه
انا : افهم من كدا انك غيرت الخطه
عز ولع سجاره وبصلي : انا اللي بحط الخطط في الفرق ده ويريت منخشش علي شغل بعض لو سمحت
زيدان داخل من الباب: متجمعين عند النبي يخواتي
انا : انت هنا .. ارزق ياللي بترزق .. اي هي الخط يا انشتين عصرك
عز بصلي بقرف : متشبهنيش بابن الخنازير ده
انا : هتديني درس تاريخ وانا مش ناقص ارغي اللي هترغيه واسكت
عز : بص يا راس البخاخه منك له ...................... فهمتو
انا : يبن الجنيه .. لا بتفهم يلا
زيدان بيبصلنا باستغراب : عيد تاني لو سمحت عشان انا فهمي علي قدي
عز بصلي : انا بقول نرجعه انجينكو تاني
انا : بقول كدا برده
زيدان : معلش تاني تاني
عز بص لزيدان بتركيز
زيدان اتبدل مع سفير الموت : انا بتهان علي فكره
عز : اسفين يا عم السفير بس زيدان فهمه بطيء شويتين
انا : هو اي اللي حصل ده
عز : القيصر الاسير ليه سلطه علي سفير الموت و اسير الظلمات .. بمعني اصح .. انا خليت القيصر ينادي السفير والسفير اقنع زيدان
السفير اتكلم بغيظ : هيجي يوم وهاخد حقي منكم كلكم
عز : كل مره بتقول كدا وبتاخد علي دماغك برده
السفير سابنا وطلع برا
انا : انا مش فاهم حاجه يسط
عز : فاكر لما عماد قال ان زيدان قوته مختومه
انا : اه .. لما كان مغمي عليه
عز : اهو ده سبب ان ليا سلطه علي سفير الموت .. هبقي احكيلك بقيه الحكايه بعدين



مشهد مستقبلي

زيدان كبر في السن يجي ٥٠ سنه كدا وقاعد علي كرسي اسود كبير في قاعه مظلمه سوده ولافف ايده الاتين ب رباط اسود ومغمض عينه .. دخل عليه شاب في التلاتينات وهو علي ابنه وهو برده رابط ايده بنفس الرباط الاسود
علي : مش ناوي تخرج برده
زيدان : لا .. انا مرتاح كدا
علي : انا محتاجك
زيدان : اعتمد علي نفسك شويه .. لسه شويه قبل ما اخرج
علي : الزعيم رجع
زيدان فتح عينه اللي بقت كلها ابيض ومفيهاش اي حاجه في النص بياض ناصع (( اتعمي يا عزيزي )): لو خرجت وملقتهوش هقتلك انت
علي : مش مستنيك تعرفني .. وسابه وخرج
زيدان بيكلم نفسه بصوت مرعب ومبحوح : شاممم دمممممممم

عوده

خرجنا كلنا واتحركنا عالقاهره وركبنا هناك طياره تبع روسيا خدتنا لمطار برج العرب ومنه نزلنا ركبنا عربيات تبع السفاره الروسيه خدتنا للسفاره وخرجنا من باب خلفي ركبنا تاكسي و اتحرك بينا علي العامريه لبيت واحد بدوي بس شكله راجل واجهه يعني
البدوي : منورين ارض البدو يا ولاد الصعيد ..
انا : نورك يا شيخ العرب .. كنا عاوزين بس مكنه ننام فيها الليله
البدوي : الدار داركو يولدي ..

وخدنا ودخلنا مضيفه وحضرولنا عشا اتعشينا و قعدنا شويه
السفير لعز : ادينا في اسكندريه هنعمل اي بقي
عز : هو صاحبك غبي وانت اغبي منه ؟ .. هنتحرك بكره مع الفجر نامو دلوقتي

الفجر صحينا وطلعنا ركبنا عربيات تبع الراجل العرباوي خدتنا لحد بيتي نزلنا قدام البيت
عز : معانا ٣ دقايق ندخل البيت ونجيب العربيات ونطلع
انا وزيدان : تمم

دخلنا البيت جري علي اساس كل واحد ياخد عربيه من العربيات المتجهزه ونطلع ....
اول ما دخلنا البيت لقينا في جيش واقف جوا رافعين السلاح في وشنا وواقف قدامهم واحد لابس قاناع
انا : منورين بيتي يجماعه .. طب مش كنتو تقولو كنا فرشنا الارض ورد
المقنع : ملوش لزوم .. كدا كدا مش هنطول
عز : طب ما ترفع القناع ونبقي راجل لراجل .. ولو اني ملاحظ فرق العدد
المقنع رفع القناع وكان علاء : اتقابلنا تاني يشباب
السفير : انا اضلا شاكك فيك من ساعه ما كنا في السجن
علاء : وانا جيت ااكدلك شكوكك يا عزرائيل
انا : مكنش العشم الصراحه .. بعد العيش والملح اللي بينا تطلع في الاخر جوست
علاء ضحك بجنون : وانت مفكر ان جوست هيلطخ ايديه النضيفه بدمكم النجس
انا مستغرب : يعني انت مش جوست
علاء تعبيرات وشه قلبت جد مره واحده وكلم اللي معاه : حاتوهم

٣ طلقات مخدره اتضربت علينا اغمي علينا لحد ما صحيت لقيتني في زنزانه مقفوله ونايم جمبي زيدان وعز والنور فوق دماغنا بس
انا بهز عز : ولا يعز اصحي
عز بيفوق : احنا فين
انا : مش عارف .. اصحي يلا يغيبوبه انت
زيدان : يعم عاوز انام .. خخ احا احنا فين
انا بصيت لعز : عز .. هنعمل اي التخطيط اتضرب كله
عز : مش عارف .. تفتكر هيعرفو يوصلولنا
زيدان : علي حد علمي نظام تحديد المواقع بتاعنا هيجيبنا
صوت علاء طالع من مكبرات صوت : لا مهو احنا جبناكو منغير هدومكو
زيدان : مظنش بردو وصلتوله
علاء : قصدك الجهاز اللي تحت الجلد في رجلك .. ههههههههه .. مش هتخرجو من هنا يا زيدان
زيدان : طب بما اني كدا كدا مش خارج من هنا .. احب اعرف انا هموت فين
علاء بخبث : بس كدا .

نور المكان ظهر وظهر اننا في زنزانه في وسط هنجر كبييييررر علاء واقف بعيد وجمبيه حد لابس رداء ابيض و جمبيه كلبين متغطين بنفس الرداء الابيض
علاء : اهلا بيك في المقبره .. مقبره الشر .. حيث ينتهي مسيره كل المجرمين اللي زيك
زيدان : يبني انت مصدق نفسك .. علاء متبقاش غبي .. انت في لجانب الغلط من المعادله
علاء : ميخصكش .. اه صح فكرتني .. كنت جايبلكو هديه بما انكو كدا كدا ميتين ...

سحب الغطا اللي كان فوق الكلبين اللي جمبه . . . . . . توقف الزمن لحظات مرت علينا كما انها كانت سنوات طوال ..فكان تحت الغطائين فتاتين .. وليستا كأي فتاتين .. بل هم اخواتنا
علاء ضحك بجنون : لسه العالم هينتقم منكم كمان وكمان .. دخل اتنين حجمهم ضخم وفي ايد كل واحد منهم سكينه .. قربو من خواتنا وحطو السكينه عي رقبتهم
ساره وهي منهاره من العياط : زيدان .. زيدااااااااانننننننننن .. الراجل قطع رقبتها زي ما عمل في اختي

وبينما انا لا ازال في صدمتي لم افق ..
زيدان اندفع ناحيه القضبان وبيخبط فيها : اههههههههععععععععععععععععععععععععععععععغغغغغغغغغغ .. ساااارررررهههههه
رفع اللي جمب علاء الغطاء عن نفسه فإذا ب امرأه تلبس ملابس من الجلد (( هدوم الساديه دي )) وكانت اسماء ام حنان واتكلمت بخبث : عامل اي يا جوز بنتي
زيدان اتصدم صدمه تانيه .. وتوالي الصدمات علي رأسه : اااغغغغغغعععععععهههههعهغعههعغعغهععغ .. هقتلكو .. هقتلكو
اسماء : ههههه .. مش لما تعرف تطلع من هنا ... احب اعرفك بنفسي .. جوست

سكت زيدان ثانيه وهدي .. حسيت في اللحظه دي ان زيدان نبضه وقف ومات من مستوي الهدوء اللي وصله .. مسك قضيبين من قضبان الزنزانه وتناهم وكأنه ماسك صلصال .. واترك براحه مشيا ناحيه حنان و علاء .. وسط صدمه واستغراب من الكل .. حاولت اتحرك لكني حسيت اني اتشليت ..فعلا احساس العجز وحش

علامات الزعر ظهرت علي وش الكل محدش قادر يتحرك .. زيدان قرب علي جثه اخته واخد الرداء اللي كان عليها من علي الارض و لفه حوليها .. في اللحظه دي حسيت فعلا اني بتحرك غصب عني .. وعملت زي ما عمل زيدان ورجعت مكاني تاني .. زيدان قرب من السكينتين اللي عالارض وراح ناحيه حنان
وبصلها بوش خالي من التعبيرات : فاكره اخر مره مسكتلك فيها سكينه كانت ليه .. اللي منعني عن قبض روحك ساعتها كان بنتك .. بس خلاص بنت بالنسبالي راحت ومش راجعه .. بس بردو مش هقتلك .. هخليكي تتمني الموت ومتطوليهوش

مشي ناحيه علاء و مسكه من دماغه : اما انت بقي فانا مليش حساب معاك قبل كدا عشان كدا هريحك واموتك ... ضغط علي راسه بقوه احد ما دماغه انفجرت في ايده

حسيت اني اتحررت من الاسر .. طلعت جري ناحيه حنان وخدت وشها بالبوكس وانا بجري .. طارت لورا ٣ متر
زيدان بيتكلم بنبره حاده : لو ماتت هعذبك بدالها
انا بشمر القميص : متخافش .. مش هتطوله .. نطيت فوقيها واشتغلت ضرب فيها لحد ما خليت مفيهاش حته مش زرقه

لقيت عز وزيدان واقفين روحتلهم
انا : احنا فين
زيدان : مش عارف
عز : المكان كله مفيهوش تليفون يوحد ****
انا : طب والعمل
زيدان بيبص علي اسماء : ان الخنزيره دي تنطق
انا بصيت عليها : سيبهالي ... سيبتهم وروحت عليها .. احنا فين
اسماء : .....
انا ضربتها بالرجل في بطنها : هتقولي ولا انطقك بالعافيه
اسماء : فر .. فرنسا
انا ضربتها تاني : شاطره يكسمك .. رجعتلهم .. فرنسا
عز : تحسهم بيحسبو الخطط بالملي
انا : اشمعنا
عز : لو لاحظت فرنسا هي الوحيده اللي لسه غير معترفه بانجينكو وبتتبعبص علينا في اي حاجه
زيدان : طب والعمل
عز بص لزيدان : الباسبور البريطاني معاك
انا : عنك انت الطلعه دي يا زيدان يخويا ... انت يلا متخلف .. هو احنا معانا حاجه اصلا .. انت مفكرنا جيين نصيف
عز : يعم نسيت .. استنا .. احنا هنطلع من هنا نشوف اي مكان نعمل منه مكالمه نكلم منه الخليه اللي فرنسا تيجي تاخدنا
زيدان : انا مش طالع من هنا منغير كل اللي هنا
انا : خلاص انت هتستنانا هنا واحنا هنروح نجيب حد ياخدنا

طلعت انا وعز واطن
تشفنا اننا في نص باريس .. تخيل الجحود .. خاطفينا في قلب العاصمة .. غبنا ساعه ورجعنا وكان معانا فريق من الشباب وروحنا عشان ناخد زيدان واللي في المكان .. اول ما دخلنا لقينا زيدان قاعد فوق كومه بشر حوالي ٢٠٠ ولا ٣٠٠ واحد كدا
انا : دا كانو فين دول
زيدان : معرفش .. اي حد كان بيخش كنت بقتله
عز بص لزيدان بتركيز
زيدان بصله بلامبالاه : متحاولش .. ولع سجاره وخد نفس .. الختم اتفك ،
عز اتصدم
زيدان نط من فوق الكومه دي وبيكلم الشباب : مين قائد الفيلق
طلع واحد منهم : أمرك يعزرائيل
زيدان مد ايده : جهازك

قائد الفيلق اداله التليفون بتاعه ورن علي جاسر
جاسر : وصلتو
زيدان : معاك عزرائيل
جاسر : زيدان .. انت بخير
زيدان : ابعت طياره شحن اسلحه ومعاها سرب طيرات شبح تأمين .. المكان اللي كنت مخطوف فيه عاوز كل مسمار فيه .. وابعت طيراه خاصه هتاخد جثث ساره واسماء
جاسر : منقدرش نعمل كدا .. سرب طيرات الشبح ده لو طلع يعتبر اعلان حرب علي فرنسا
زيدان : اممممممم ... طيب انا في فرنسا يومين كدا بعد كدا هقولك تبعت الطيارت دي ولا تبعت الجيش علي باريس
جاسر : مش هتيجي
زيدان : لا .. ابعتلي علي ابني
جاسر : عاوز علي لي
زيدان : اظن ان ده قراري وقراراتي مفيهاش مناقشه .. نفذ
جاسر : امرك يعزرائيل

زيدان ادا الجهاز لقائد الفيلق
زيدان : صفتكو اي
القائد : قوات حفظ سلام
زيدان : اعلنو خبر اختطاف الامير يوكي والعثور عليه في المبني ده وتحفظو عليه لحد ما اتصرف
القائد : والجثث
زيدان : في واحده حيه جوه .. عاوزها في انجينكو علي اول طياره مع جثه ساره واسماء **** يرحمهم .. طياره طبيه .. عاوزها حيه حته واحده .. وتتعالج لحد ما اجي .. هبعتلك دعم يأمنو المكان هنا .. اما بقي الميتين خد من كل واحد عينه DNA وسلمهم للسلطات الفرنسيه
القائد : امرك يعزرائيل

طلعنا مع زيدان وركبنا عربيه وروحنا علي بيت من بيوت زيدان في فرنسا
زيدان : انا هطلع انام و بكره نتكلم .. وسابنا وطلع
عز : شفت اللي انا شوفته
انا : عز لو تعرف حاجه انا معرفهاش قولي
عز : زيدان قوته اتحررت .. وفعليا الوحيد اللي عرف يحرر قوته قبله كان ابوه .. بس يوم ما اتحررت اتقتل اعضاء مجلس النور والظلام في يوم واحد ولحد انهرده مجهول ماتو ازاي .. بس هو كان ليه علاقه بالموضوع .. زيدان حاليا خطر علي اي حاجه هتيجي في وشه
انا : بمعني
عز : الاسطوره الحقيقيه بتقول .......... ظهر قدامنا عماد
عماد : الاسطوره الحقيقيه مش بتقول ولا بتتقال وافتكر انك عارف كدا
عز : اي اللي جابك يا عماد
عماد : جاي انقذ العالم من اللي جاي ظهر جمبه اعضاء مجلس النور والظلام كلهم
عز : دي خيانه
عماد : قوه زيدان لازم تتختم لانها خطر علينا وعلي غيرنا وحتي انها خطر عليكم انتم

صوت زيدان من فوق : ارجع يا عماد انتا واللي معاك عشان ورحمه اللي في الترب هكرر التاريخ تاني
عماد ظهر علي وشه الامتعاض : زيدان .. اسمع الكلام وانزل ومتقاومش
انا : زيدان .. متنزلش .....،...... بدلت مع الاسير ... اللي هيخطي خطوه زياده هيموت
عز بدل مع القيصر : اظنكو عارفين طريق الخروج
عماد عارف ان عز وعمر فعليا حاليا اقوي منهم .. اصل معلش حتي لو دول معاهم سحر فدول ملاعين : ارجعو .. هوب اختفي عماد واعضاء مجلس الظلام
واحد من اعضاء مجلس الظلام : فكركو كدا هنخاف (( اعذرهم يا عزيزي ميعرفوش القيصر والاسير ))
القيصر نط خبط واحد بالرجل وقعه تحته وحط ركبته علي رقبته بحيث لو ضغط شويه رقبته هتتكسر ومسك اتنين من رقبتهم بسكينه والاسير نطيت جبت اتنين تحت سكينتين (( هتقولي جابو السكاكين منين .. اهلا بيك في بيت عزرائيل ))
القيصر : خلص يا اسير
صوت زيدان من فوق : متقتلوهومش .. سيبوهم انا عاوزهم

القيصر والاسير بعدو عنهم وهما قعدو يكحو واختفو من قدامهم
انا رجعت انا وعز : تفكر هيرجعو
عز : مظنش ... عمااااددد
عماد ظهر قدامنا وهو مبتسم : عرفت انها مش هتخيل عليكو
عز : صراحه انتو فاشلين في التمثيل .. بس بما انكو مش عاوزين ده يحصل جيتو ليه
عماد : في عهد اتعمل زمان ان لو وريث قوه زيدان ظهر لازم قوته تتختم .. لما ظهرت علي احمد الحيني كان لازم ظهر مجلس النور والظلام عشان يختموها .. ونظرا لتعادل القوي احمد الحيني مات مقابل انه يقتل المجلسين .. بس المرادي ظهرت علي زيدان .. كان المفترض اننا نظهر ونضحي بنفسنا مقابل اننا نختمها .. بس بما انكو كنتو هنا فده يخلي موازين القوي تختلف
انا : معلش ثانيه .. مش المفروض اللي قتل احمد الحيني عيله الباشا... قصدك انننن
عماد : بالظبط .. زي ما عيله الحيني مرتبطه بمجلس الظلام .. عيله الباشا مرتبطه بمجلس النور
انا : انا مش فاهم حاجه ... طب معلش .. اي جاب بقي عز للحوار
عماد : عز هو اخر افراد عيله المالكي .. اللي المفروض .. المفروض يعني يتنيل علي عينه امه ويتجوز ويخلف حد يكمل النسل
عز بضيق : عماد .. احنا اتكلمنا في الموضوع ده قبل كدا
عماد : طيب خليها بعدين .. المهم بقي ان عز طرف من اطراف المعادله
انا : ايوا بقي اي هي المعادله
عماد : بص يسيدي .. المعادله بتقول عيله المالكي والحيني وعيله امك وعيله زاهر ومجلس الظلام .. قصاد مجلس النور والباشا واللي تبعهم
انا : يعني الموضوع وراثه
عماد : تقدر تقول كدا .. وللعلم انت وزيدان و عز تعتبرو انقي نسل لل٤ عائلات .. لان بكل بساطه انتو خليك ناتج من تزاوج الاربع عائلات
انا لعز : حاسسني كلب هجين
عز : نفس الشيء هنا .. كمل يا شيخ عماد كمل
عماد : بس .. ف غالبا اللعبه بتكتب اخر سطورها
زيدان نزلنا : تفتكر ؟!
حلاااااوتك يا عالمي
 
  • عجبني
التفاعلات: الطيب00
اععععععع قفلة عايزين الجديد 🙁
 
جاحد عاااااااااااااااااااااااااااش بس بتأخر كتير
 
عاش يرايق مع انك اتعولقت فترة بس عودة قويه يبرو
 
جامد يخويا وربنا يعينك يارب وتخلص ثانويه علي خير
 
الجزء التاسع

دخلنا عالمأمور
انا : احا هو انت
المأمور بصدمه : عمر فاروق .. ابتسم .. اي اللي فكرك بينا
انا : انت عبيط يبني .. هو انا جي بيتكو .. انا جاي متكلبش للقسم صباحك رمان
المأمور وده يبقي ابن الظابطاللي عمر راحله يوم ما قتل اخو سمر لو فاكرين : عارف يلا يعمر يلا .. انا مش عارف سر حب ابويا ليكو اي
انا : و**** يبني انا مش عارف السر برده .. هنفضل متكلبشين كدا كتير
المأمور لعسكري : فكهم يبني
الظابط اللي جايبنا : مينفعش يباشا دول ضاربين شارع كامل
المأمور بصلي : انت لسه فيك العاده الوسخه دي
انا : يعني هو انا كنت ببقي لوحدي .. منت كنت بتيجي معايا
عز : دانتو سوابق بقي
المأمور (( اسمه عادل )) : يلاهوي .. ياما دخلنا احداث والجوكر كان بيطلعنا
عز بصلي : الجوكر مين
انا : جدي جدي متشغلش بالك .. بصيت للعسكري .. ما تفكنا يبني هو الباشا مش قالك فكهم
الظابط اللي جابنا : بس يلا
انا بصيت لعادل : لو الكلبش متفكش قبل عشره معرفش اي اللي ممكن يحصل ..
عادل قام خد المفتاح من العسكري وفكنا : اطلعو برا .. سيبونا لوحدنا

طلع العسكري والظابط وهما متزرجنين وبقينا لوحدنا
انا مبتسم : يعجبني فيك زاكرتك القويه
عز : ما تفهمونا يخوانا
عادل قعد مكانه تاني : احكيلك انا .. مره من المرات اللي اتمسكنا فيها كان المأمور راجل تقيل ومسنود ورخم حبيتن .. ولما جاله جد عمر قاله مش هيطلعو .. ودول معاهم مطاوي وست شهور وبتاع .. الجوكر قاله هعد لعشره والكلبش لو متفكش معرفش اي اللي ممكن يحصل .. والمأمور نشف دماغه .. تاني يوم كنا في البيت وخبر حدوث سطو مسلح علي قسم العطارين وهروب كل المساجين كان مغطي كل الاخبار
عز : معلش بس .. الجوكر ده الي هو يبقي فاروق المحامي مش كدا
انا : جدي
عز : خخخخخخخخخخخ ... احا
انا : خرمت ودني يبن الكلب في اي
عز : بعدين بعدين .. المهم .. هتروحنا ولا لا
عادل : اكيد يعني .. ولو في محضر اعتبره اتقطع ... هو خلص كلامه من هنا ودخل علينا شخص ملثم كدا ولابس لبس القوات الخاصه ... انت مين يحيوان انت .. وازاي تخش كدا
خاصه : الزم الصمت .. انت مقبوض عليك بتهمه التواطئ والرشوه
عادل : تواطئ ورشوه مع بعض .. انت عبيط يلا ..مين في البلد دي يعرف يديني رشوه اصلا .. اعرف انت بتتكلم مع مين يحضره الظابط
انا بكلم عز : هنتاخر علي العشا كدا
عز : هناكل اي
انا : نطلب ماك
عز : يعم اي القرف ده .. هطلبلك اكله من فرنسا انما اي .. عجب
انا : هتبرد ؟!
عز : هتوصل اسرع من ماك .. نفاثه
بصينا لقينا عادل والظابط التاني دول بصينلنا ومستغربين من كلامنا
انا : في حاجه
عادل : لا خالص .. انا بس مستغرب الثقه
انا : اتقل تتكيف .. مديت ايدي عشان الظابط يكلبشنا .. اتفضل يباشا .. مهي بقت سايبه
الظابط كلبشني انا وعز وعادل اتكلبش معانا

واحنا طالعين عالباب
عادل ميل عليا : هو جدك هيجي يطلعنا ولا اي
انا : مش مستاهله .. انا كدا كدا كنت هجيلك عشان عاوزك بس اللقي نصيب

طلعنا برا لقينا الشارع مردوم عربيات عليها مسلحين ملثمين ولابسين لبس قوات حفظ السلام وعربيات بنمر دبلوماسيه ومدرعات وليله سعادتك
صوت بايدز من مايكروفون : سلم الامير عمر والسيد عز
انا بصوت عالي : والظابط عادل يا بيتر والنبي
بايدز : والظابط عادل
خاصه : انت مين عشان تكلمني كدا

هوب كله رفع سلاحه في وش القسم وبقو متحاوطين
بايدز : ده امر .. سلم الرهائن .. والا هنعتبر ده نقض لكل اتفاقيات مجلس الامن
خاصه رفع سلاحه هو واللي معاه : هموت قبل ما اسلمهم ..
بايدز : يبقي هتموت .. صوت طلقه واحده طلع بس دول مكانوش طلقه واحده دي طلقه في كل راس من راس اي حد كان لابس زي اخينا بس طلقه قناصه .. خرجت منين .. **** اعلم ..

طلعنا نجري وركبنا العربيات ومشينا واحنا بنجري
عادل : هو في اي .. انا مش فاهم حاجه
عز : عادل يحبيبي انت دخلت لعبه اكبر منها بكتير .. وغلطك الوحيد ان ابوك عارف الخول ده
انا : تسلم يرجوله .. متقلقش يا عادل دي حاجه اقرب للحرب كدا .. ولا اقولك .. اقلق يا عادل انت في خطر دلوقتي .. اقلق اي انرعب يحبيبي
عادل : تصدق طمنتني ياخي .. كسم الطاقه الايجابيه اللي بتطلع منك دي
انا : بايدز .. افتح خط تواصل مع جاسر
بايدز : علم .. اداني التليفون
جاسر : سامعك
انا : زيدان فين
جاسر : قاعد معايا اهو
انا : في قوات في مصر عامله ازاي
جاسر : زي ما تحب .. لو عاوز من واحد لألف ربعايه ويكونو عندك
انا : مين في اسكتدريه
جاسر : حرس تامين البيوت ودول مش كتير
انا : حلوين .. حركهم بقي علي بيت عادل تاخد ابوه وعيلته كدا زي الشطار وعلي انجينكو عدل .. انتو اكيد عرفتو مين عادل يعني .. دا بقاليه معايا نص ساعه
جاسر : علم .. حاجه تانيه
انا : اه ابعت حد ياخد منه برده .. واسحب اي حد في مصر .. هفضل انا وعز بس
جاسر : انت متاكد من كلامك ده
انا : مش بقول حاجه مش متاكد منها .. ونفذ اللي قولتلك عليه .. ابعت لوكيشن مزرعه الصحراوي ..
جاسر : طيب .. حاجه تانيه
انا : اه .. انت تخلي ٥٠٠٠ واحد كدا في لبيا بحيث لو حصل حاجه عكس اللي في دماغي
جاسر : طب انا هعرف منين لو حاجه عكس اللي في دماغك حصلت
انا : هتعرف ساعتها متخافش
جاسر : طيب

قفلت مع جاسر
عادل : افهم
انا : بايدز اطلع علي البيت هناخد عربيه من هناك وانتو هتطلعو علي انجينكو
بايدز : معنديش اوامر بكدا
انا : طيب يا سيدي .. انا بأمرك ترجع انجينكو انت وكل اللي في مصر .. وتقدر تعتبر ده امر من نائب عزرائيل ..
عادل : افهممم ؟!
انا بصتله : هتفهم بعدين .. كلمه كمان وهفجر دماغك انا فيا اللي مكفيني

وصلنا البيت نزلنا ركبنا عربيه سوده مترخصه باسم واحد غريب وورقها ورق غريب وفيها شخصيات مزيفه ليا ولزيدان وعز وطلعنا عالصحروي كان جاسر بعتلي لوكيشن المزرعه واللي كانت في ارض المطار في وادي النطرون (( ودي حته لا اتمني لاعدائي زيارتها )) ودخلنا فيلا المزرعه
عادل : افهم بقي في اي
عز بصلي : صاحبك ده رغاي قوي
انا : هفهمه خلاص
عز : انا بقي هنام علي ما تحكيله الحدوته .. وسابنا وطلع نام

انا لعادل : بص يسيدي .. الحكايه كلها بدأت وانا راجع من الكليه واكتشفت ان في حد اغتصب اختي الصغيره .. ومن حظه السعيد اني عرفت هو مين .. ابلغ عنه وكدا .. ازاي .. قتلته .. دخلت السجن علي ايد ابوك وخدت ١٠ سنين سجن .. وانا في السجن بقي جدي بعتلي واحد قريبي عشان يونسني .. جدي دا بقي جدي ابو ابويا .. اهو انا اتعرفت عليه من هنا .. وزي ما تقول جهنم نفخت في الارض نفخه ولعتها وبقتي جحيم للي يبصلي بصه مش حلوه .. اهو قريبي ده يبقي زيدان .. او زي ما بيسموه في عالم الجريمه عزرائيل .. او المعاقب .. المهم يسيدي ان زيدان بقي اعز اصحابي .. وبقيت انا النائب بتاعه .. ومش بس كدا .. اما بقيت اهم منه كمان .. لاني غالبا انا اللي كنت بعمل المشاكل انت عارف اخوك بيحب المشاكل .. خدت الجنسيه البريطانيه واتنسبت للعيله البريطانيه وخدت الحمايه الدبلوماسيه .. كل ده بقي عادي .. اللي مش عادي هو اللي جاي .. اننا رايحين فين .. احنا رايحين نموت
عادل : امم .. كمل قصه الفيلم اللي عاوز تصوره ده
انا : بتكلم بجد علي فكره
عادل : وانت عاوزني اصدق
انا : ...
عادل : انا اه عيدت تالته ثانوي ٣ مرات وجبت ٥٠% بس عندي مخ بفكر بيه
انا : يعني مش مصدق
عادل : اكيد لا .. انت اشتغتلت تاجر مخدرات صح ... متقولش .. سلاح مش كدا
انا خبطت علي ايد الكرسي طلع منها مسدس سحبته وحطيته علي راسه : دلوقتي صدقت
عادل : اي حد بيتاجر في السلاح بيعملها عادي
انا : طيب .. صفرت نزل من السقف متعدد
عادل : لا كدا صدقت .. طيب انت جيت القسم ازاي طالهما انت عندك النفوذ ده كله
انا : عشان انا لو مكنتش جيت كنت هموت
عادل : نورني
انا : مكاني كان اتكشف واظن لو كان اللي لابسن القوات الخاصه دول طالوني وانا في الشقه كانو قتلوني
عادل : فجيت القسم عشان نحميك
انا : تحمي مين يمتخلف انت .. انا كنت ناوي امحي القسم ده من الوجود لولا شفتك هناك .. انت اي جابك القاهره صح .. انت يبني مش المفروض في اسكندريه
عادل : اتنقلت في حركه النقل اللي فاتت .. يس انا بردو معرفتش مين دول
انا : الناس الوحشين
عادل : وحيات امك
انا : لا وحيات امك انت .. هما فعلا الناس الوحشين .. تقدر تقول التنظيم الكبير اللي بيسوق التنظيمات الصغيره
عادل : انت قولت انك كنت هتدور عليا .. لي
انا : عشان محتاج حد يكون عارف بقوه الداخليه .. حد يعرف شوارع هروب تجار المخدرات .. الحواري الديقه في اسكندريه
عادل : حد قالك اني شغال ديلر
انا بصيتله :..
عادل : ماشي اشتغلت فتره اه بس توبت من زمان
انا بصيتله تاني : ..
عادل : مش من زمان قوي يعني .. انت عارف ان عندي هوايه الهروب من الشرطه دي من زمان
انا : اهو انا بقي محتاج الهوايه دي
عادل : وانت ناوي تهجم علي قسم ولا حاجه
انا : غشيم .. انا عاوز اقتل واحد
عادل : وهتعوز الشوارع في اي
انا : عاوز اغرب طريق توصل منه لمطار برج العرب
عادل : ونخلع علي برا من مطار برج العرب
انا : تؤ .. انا مش هخلع .. انا هستخبي في المطار
عادل : مش فاهم
انا : عمرك سمعت عن حد استخبي في مزرعه
عادل : نص اللي بيستخبو بيستخبو في مزارع
انا : طب جبل
عادل : النص التاني
انا : طب مطار
عادل : لا جديده دي الصراحه
انا : بالظبط
عادل : افتح الخرايط عندك وانا هديلك السكه
انا جبت لاب توب وفتحتها قدامه
عادل : بص يسيدي .. انت منين ما تركب تاكسي للقلعه .. ومن القلعه تركب تاكس لسعد زغلول .. ومن سعد زغلول تركب مشروع للموقف .. من الموقف تركب عربيه مخصوص للعامريه .. من العامريه تركب عربيه القاهره بس هتنزل في نص السكه عند مكان اسمه البنجر .. هتنزل يكون في حد مستنيك بعربيه لي مدخل البنجر ياخدك يوديك المطار ،. وانت تخش المطار بمعرفتك بقي
انا : اشمعنا القلعه وسعد زغلول والعامريه
عادل : بص يسيدي .. القلعه زحمه والتكسيات هناك متعوده علي وحود سياح

وانت منظرك اجنبي اجنبي يعني .. اما سعد زغلول .. المخبرين هناك قليلين .. طب لي متركبش من الموقف القاهره عشان ركاب اسكندريه القاهره اغلبهم بيفتحو نت في السكه .. اما اهل العامريه اقل تطورا ف مش بيفتحو نت .. وطريق البنجر هو اكتر طريق مش واضح للمطار .. بس هتخش اسكندريه ازاي .. هتتقفش علي كمين الكارته
انا : مش هخش من هناك
عادل : ازاي
انا : هطلع طريق الضبعه ومنه للدولي ومن الدولي هخش اسكندريه من بوابه ٢١ (( للعلم كل الطرق المزكوره دي فعلا كدا و ٩٩% من المعلومات دي صح ))
عادل : عالبركه يخويا .. **** معاك

طبعنا نمنا عشان نريح شويه وانا لسه مش عارفه مين علاء اللي هو جوست ومش عارف اي حاجه .. كل اللي اعرفه انه واحد في اسكندريه اللي فيها اكتر من ١٠ مليون بني أدم .. حاجه منتهي الاحا .. صحيت تاني يوم الصبح نزلت لقيت عز قاعد تحت
انا : امال فين عادل
عز : شحنته علي انجينكو
انا : جدع .. هنتحرك ازاي بقي وبما انك شحنته يبقي عرفت انه خاين .. الا انت بتعرف تقري الافكا ياد يا عز
عز : لا بس مش مغفل .. (( افهمك انت بقي يا عزيزي القارئ عشان انت زمانك تايه .. فاكر لما قولت انهم عاوزين يبعتونا للقسم عدل .. يبقي القسم تبعهم بكل اللي فيه .. مش هتيجي علي المأمور يعني .. وبعدين لما اتمسكو في المكتب بتاعه .. اكيد اكيد اكيد مش هيلحقو يلفقوله قضيه بالسرعه دي .. المسرحيه كانت متحبكه بالملي بس هما معملوش حساب ذكاء عز وقدره عمر علي قرائه الافكار ع .. اصل دا دخل قبض علينا احنا التلاته لانه عارف اننا كدا كدا هنهرب .. فلازم يخلو حد معانا .. مسا عليك ))
انا : طب هنعمل اي
عز : عارف الطياره اللي خدته انجينكو .. هي نفس الطياره اللي هتودينا اسكندريه
انا : افهم من كدا انك غيرت الخطه
عز ولع سجاره وبصلي : انا اللي بحط الخطط في الفرق ده ويريت منخشش علي شغل بعض لو سمحت
زيدان داخل من الباب: متجمعين عند النبي يخواتي
انا : انت هنا .. ارزق ياللي بترزق .. اي هي الخط يا انشتين عصرك
عز بصلي بقرف : متشبهنيش بابن الخنازير ده
انا : هتديني درس تاريخ وانا مش ناقص ارغي اللي هترغيه واسكت
عز : بص يا راس البخاخه منك له ...................... فهمتو
انا : يبن الجنيه .. لا بتفهم يلا
زيدان بيبصلنا باستغراب : عيد تاني لو سمحت عشان انا فهمي علي قدي
عز بصلي : انا بقول نرجعه انجينكو تاني
انا : بقول كدا برده
زيدان : معلش تاني تاني
عز بص لزيدان بتركيز
زيدان اتبدل مع سفير الموت : انا بتهان علي فكره
عز : اسفين يا عم السفير بس زيدان فهمه بطيء شويتين
انا : هو اي اللي حصل ده
عز : القيصر الاسير ليه سلطه علي سفير الموت و اسير الظلمات .. بمعني اصح .. انا خليت القيصر ينادي السفير والسفير اقنع زيدان
السفير اتكلم بغيظ : هيجي يوم وهاخد حقي منكم كلكم
عز : كل مره بتقول كدا وبتاخد علي دماغك برده
السفير سابنا وطلع برا
انا : انا مش فاهم حاجه يسط
عز : فاكر لما عماد قال ان زيدان قوته مختومه
انا : اه .. لما كان مغمي عليه
عز : اهو ده سبب ان ليا سلطه علي سفير الموت .. هبقي احكيلك بقيه الحكايه بعدين



مشهد مستقبلي

زيدان كبر في السن يجي ٥٠ سنه كدا وقاعد علي كرسي اسود كبير في قاعه مظلمه سوده ولافف ايده الاتين ب رباط اسود ومغمض عينه .. دخل عليه شاب في التلاتينات وهو علي ابنه وهو برده رابط ايده بنفس الرباط الاسود
علي : مش ناوي تخرج برده
زيدان : لا .. انا مرتاح كدا
علي : انا محتاجك
زيدان : اعتمد علي نفسك شويه .. لسه شويه قبل ما اخرج
علي : الزعيم رجع
زيدان فتح عينه اللي بقت كلها ابيض ومفيهاش اي حاجه في النص بياض ناصع (( اتعمي يا عزيزي )): لو خرجت وملقتهوش هقتلك انت
علي : مش مستنيك تعرفني .. وسابه وخرج
زيدان بيكلم نفسه بصوت مرعب ومبحوح : شاممم دمممممممم

عوده

خرجنا كلنا واتحركنا عالقاهره وركبنا هناك طياره تبع روسيا خدتنا لمطار برج العرب ومنه نزلنا ركبنا عربيات تبع السفاره الروسيه خدتنا للسفاره وخرجنا من باب خلفي ركبنا تاكسي و اتحرك بينا علي العامريه لبيت واحد بدوي بس شكله راجل واجهه يعني
البدوي : منورين ارض البدو يا ولاد الصعيد ..
انا : نورك يا شيخ العرب .. كنا عاوزين بس مكنه ننام فيها الليله
البدوي : الدار داركو يولدي ..

وخدنا ودخلنا مضيفه وحضرولنا عشا اتعشينا و قعدنا شويه
السفير لعز : ادينا في اسكندريه هنعمل اي بقي
عز : هو صاحبك غبي وانت اغبي منه ؟ .. هنتحرك بكره مع الفجر نامو دلوقتي

الفجر صحينا وطلعنا ركبنا عربيات تبع الراجل العرباوي خدتنا لحد بيتي نزلنا قدام البيت
عز : معانا ٣ دقايق ندخل البيت ونجيب العربيات ونطلع
انا وزيدان : تمم

دخلنا البيت جري علي اساس كل واحد ياخد عربيه من العربيات المتجهزه ونطلع ....
اول ما دخلنا البيت لقينا في جيش واقف جوا رافعين السلاح في وشنا وواقف قدامهم واحد لابس قاناع
انا : منورين بيتي يجماعه .. طب مش كنتو تقولو كنا فرشنا الارض ورد
المقنع : ملوش لزوم .. كدا كدا مش هنطول
عز : طب ما ترفع القناع ونبقي راجل لراجل .. ولو اني ملاحظ فرق العدد
المقنع رفع القناع وكان علاء : اتقابلنا تاني يشباب
السفير : انا اضلا شاكك فيك من ساعه ما كنا في السجن
علاء : وانا جيت ااكدلك شكوكك يا عزرائيل
انا : مكنش العشم الصراحه .. بعد العيش والملح اللي بينا تطلع في الاخر جوست
علاء ضحك بجنون : وانت مفكر ان جوست هيلطخ ايديه النضيفه بدمكم النجس
انا مستغرب : يعني انت مش جوست
علاء تعبيرات وشه قلبت جد مره واحده وكلم اللي معاه : حاتوهم

٣ طلقات مخدره اتضربت علينا اغمي علينا لحد ما صحيت لقيتني في زنزانه مقفوله ونايم جمبي زيدان وعز والنور فوق دماغنا بس
انا بهز عز : ولا يعز اصحي
عز بيفوق : احنا فين
انا : مش عارف .. اصحي يلا يغيبوبه انت
زيدان : يعم عاوز انام .. خخ احا احنا فين
انا بصيت لعز : عز .. هنعمل اي التخطيط اتضرب كله
عز : مش عارف .. تفتكر هيعرفو يوصلولنا
زيدان : علي حد علمي نظام تحديد المواقع بتاعنا هيجيبنا
صوت علاء طالع من مكبرات صوت : لا مهو احنا جبناكو منغير هدومكو
زيدان : مظنش بردو وصلتوله
علاء : قصدك الجهاز اللي تحت الجلد في رجلك .. ههههههههه .. مش هتخرجو من هنا يا زيدان
زيدان : طب بما اني كدا كدا مش خارج من هنا .. احب اعرف انا هموت فين
علاء بخبث : بس كدا .

نور المكان ظهر وظهر اننا في زنزانه في وسط هنجر كبييييررر علاء واقف بعيد وجمبيه حد لابس رداء ابيض و جمبيه كلبين متغطين بنفس الرداء الابيض
علاء : اهلا بيك في المقبره .. مقبره الشر .. حيث ينتهي مسيره كل المجرمين اللي زيك
زيدان : يبني انت مصدق نفسك .. علاء متبقاش غبي .. انت في لجانب الغلط من المعادله
علاء : ميخصكش .. اه صح فكرتني .. كنت جايبلكو هديه بما انكو كدا كدا ميتين ...

سحب الغطا اللي كان فوق الكلبين اللي جمبه . . . . . . توقف الزمن لحظات مرت علينا كما انها كانت سنوات طوال ..فكان تحت الغطائين فتاتين .. وليستا كأي فتاتين .. بل هم اخواتنا
علاء ضحك بجنون : لسه العالم هينتقم منكم كمان وكمان .. دخل اتنين حجمهم ضخم وفي ايد كل واحد منهم سكينه .. قربو من خواتنا وحطو السكينه عي رقبتهم
ساره وهي منهاره من العياط : زيدان .. زيدااااااااانننننننننن .. الراجل قطع رقبتها زي ما عمل في اختي

وبينما انا لا ازال في صدمتي لم افق ..
زيدان اندفع ناحيه القضبان وبيخبط فيها : اههههههههععععععععععععععععععععععععععععععغغغغغغغغغغ .. ساااارررررهههههه
رفع اللي جمب علاء الغطاء عن نفسه فإذا ب امرأه تلبس ملابس من الجلد (( هدوم الساديه دي )) وكانت اسماء ام حنان واتكلمت بخبث : عامل اي يا جوز بنتي
زيدان اتصدم صدمه تانيه .. وتوالي الصدمات علي رأسه : اااغغغغغغعععععععهههههعهغعههعغعغهععغ .. هقتلكو .. هقتلكو
اسماء : ههههه .. مش لما تعرف تطلع من هنا ... احب اعرفك بنفسي .. جوست

سكت زيدان ثانيه وهدي .. حسيت في اللحظه دي ان زيدان نبضه وقف ومات من مستوي الهدوء اللي وصله .. مسك قضيبين من قضبان الزنزانه وتناهم وكأنه ماسك صلصال .. واترك براحه مشيا ناحيه حنان و علاء .. وسط صدمه واستغراب من الكل .. حاولت اتحرك لكني حسيت اني اتشليت ..فعلا احساس العجز وحش

علامات الزعر ظهرت علي وش الكل محدش قادر يتحرك .. زيدان قرب علي جثه اخته واخد الرداء اللي كان عليها من علي الارض و لفه حوليها .. في اللحظه دي حسيت فعلا اني بتحرك غصب عني .. وعملت زي ما عمل زيدان ورجعت مكاني تاني .. زيدان قرب من السكينتين اللي عالارض وراح ناحيه حنان
وبصلها بوش خالي من التعبيرات : فاكره اخر مره مسكتلك فيها سكينه كانت ليه .. اللي منعني عن قبض روحك ساعتها كان بنتك .. بس خلاص بنت بالنسبالي راحت ومش راجعه .. بس بردو مش هقتلك .. هخليكي تتمني الموت ومتطوليهوش

مشي ناحيه علاء و مسكه من دماغه : اما انت بقي فانا مليش حساب معاك قبل كدا عشان كدا هريحك واموتك ... ضغط علي راسه بقوه احد ما دماغه انفجرت في ايده

حسيت اني اتحررت من الاسر .. طلعت جري ناحيه حنان وخدت وشها بالبوكس وانا بجري .. طارت لورا ٣ متر
زيدان بيتكلم بنبره حاده : لو ماتت هعذبك بدالها
انا بشمر القميص : متخافش .. مش هتطوله .. نطيت فوقيها واشتغلت ضرب فيها لحد ما خليت مفيهاش حته مش زرقه

لقيت عز وزيدان واقفين روحتلهم
انا : احنا فين
زيدان : مش عارف
عز : المكان كله مفيهوش تليفون يوحد ****
انا : طب والعمل
زيدان بيبص علي اسماء : ان الخنزيره دي تنطق
انا بصيت عليها : سيبهالي ... سيبتهم وروحت عليها .. احنا فين
اسماء : .....
انا ضربتها بالرجل في بطنها : هتقولي ولا انطقك بالعافيه
اسماء : فر .. فرنسا
انا ضربتها تاني : شاطره يكسمك .. رجعتلهم .. فرنسا
عز : تحسهم بيحسبو الخطط بالملي
انا : اشمعنا
عز : لو لاحظت فرنسا هي الوحيده اللي لسه غير معترفه بانجينكو وبتتبعبص علينا في اي حاجه
زيدان : طب والعمل
عز بص لزيدان : الباسبور البريطاني معاك
انا : عنك انت الطلعه دي يا زيدان يخويا ... انت يلا متخلف .. هو احنا معانا حاجه اصلا .. انت مفكرنا جيين نصيف
عز : يعم نسيت .. استنا .. احنا هنطلع من هنا نشوف اي مكان نعمل منه مكالمه نكلم منه الخليه اللي فرنسا تيجي تاخدنا
زيدان : انا مش طالع من هنا منغير كل اللي هنا
انا : خلاص انت هتستنانا هنا واحنا هنروح نجيب حد ياخدنا

طلعت انا وعز واطن
تشفنا اننا في نص باريس .. تخيل الجحود .. خاطفينا في قلب العاصمة .. غبنا ساعه ورجعنا وكان معانا فريق من الشباب وروحنا عشان ناخد زيدان واللي في المكان .. اول ما دخلنا لقينا زيدان قاعد فوق كومه بشر حوالي ٢٠٠ ولا ٣٠٠ واحد كدا
انا : دا كانو فين دول
زيدان : معرفش .. اي حد كان بيخش كنت بقتله
عز بص لزيدان بتركيز
زيدان بصله بلامبالاه : متحاولش .. ولع سجاره وخد نفس .. الختم اتفك ،
عز اتصدم
زيدان نط من فوق الكومه دي وبيكلم الشباب : مين قائد الفيلق
طلع واحد منهم : أمرك يعزرائيل
زيدان مد ايده : جهازك

قائد الفيلق اداله التليفون بتاعه ورن علي جاسر
جاسر : وصلتو
زيدان : معاك عزرائيل
جاسر : زيدان .. انت بخير
زيدان : ابعت طياره شحن اسلحه ومعاها سرب طيرات شبح تأمين .. المكان اللي كنت مخطوف فيه عاوز كل مسمار فيه .. وابعت طيراه خاصه هتاخد جثث ساره واسماء
جاسر : منقدرش نعمل كدا .. سرب طيرات الشبح ده لو طلع يعتبر اعلان حرب علي فرنسا
زيدان : اممممممم ... طيب انا في فرنسا يومين كدا بعد كدا هقولك تبعت الطيارت دي ولا تبعت الجيش علي باريس
جاسر : مش هتيجي
زيدان : لا .. ابعتلي علي ابني
جاسر : عاوز علي لي
زيدان : اظن ان ده قراري وقراراتي مفيهاش مناقشه .. نفذ
جاسر : امرك يعزرائيل

زيدان ادا الجهاز لقائد الفيلق
زيدان : صفتكو اي
القائد : قوات حفظ سلام
زيدان : اعلنو خبر اختطاف الامير يوكي والعثور عليه في المبني ده وتحفظو عليه لحد ما اتصرف
القائد : والجثث
زيدان : في واحده حيه جوه .. عاوزها في انجينكو علي اول طياره مع جثه ساره واسماء **** يرحمهم .. طياره طبيه .. عاوزها حيه حته واحده .. وتتعالج لحد ما اجي .. هبعتلك دعم يأمنو المكان هنا .. اما بقي الميتين خد من كل واحد عينه DNA وسلمهم للسلطات الفرنسيه
القائد : امرك يعزرائيل

طلعنا مع زيدان وركبنا عربيه وروحنا علي بيت من بيوت زيدان في فرنسا
زيدان : انا هطلع انام و بكره نتكلم .. وسابنا وطلع
عز : شفت اللي انا شوفته
انا : عز لو تعرف حاجه انا معرفهاش قولي
عز : زيدان قوته اتحررت .. وفعليا الوحيد اللي عرف يحرر قوته قبله كان ابوه .. بس يوم ما اتحررت اتقتل اعضاء مجلس النور والظلام في يوم واحد ولحد انهرده مجهول ماتو ازاي .. بس هو كان ليه علاقه بالموضوع .. زيدان حاليا خطر علي اي حاجه هتيجي في وشه
انا : بمعني
عز : الاسطوره الحقيقيه بتقول .......... ظهر قدامنا عماد
عماد : الاسطوره الحقيقيه مش بتقول ولا بتتقال وافتكر انك عارف كدا
عز : اي اللي جابك يا عماد
عماد : جاي انقذ العالم من اللي جاي ظهر جمبه اعضاء مجلس النور والظلام كلهم
عز : دي خيانه
عماد : قوه زيدان لازم تتختم لانها خطر علينا وعلي غيرنا وحتي انها خطر عليكم انتم

صوت زيدان من فوق : ارجع يا عماد انتا واللي معاك عشان ورحمه اللي في الترب هكرر التاريخ تاني
عماد ظهر علي وشه الامتعاض : زيدان .. اسمع الكلام وانزل ومتقاومش
انا : زيدان .. متنزلش .....،...... بدلت مع الاسير ... اللي هيخطي خطوه زياده هيموت
عز بدل مع القيصر : اظنكو عارفين طريق الخروج
عماد عارف ان عز وعمر فعليا حاليا اقوي منهم .. اصل معلش حتي لو دول معاهم سحر فدول ملاعين : ارجعو .. هوب اختفي عماد واعضاء مجلس الظلام
واحد من اعضاء مجلس الظلام : فكركو كدا هنخاف (( اعذرهم يا عزيزي ميعرفوش القيصر والاسير ))
القيصر نط خبط واحد بالرجل وقعه تحته وحط ركبته علي رقبته بحيث لو ضغط شويه رقبته هتتكسر ومسك اتنين من رقبتهم بسكينه والاسير نطيت جبت اتنين تحت سكينتين (( هتقولي جابو السكاكين منين .. اهلا بيك في بيت عزرائيل ))
القيصر : خلص يا اسير
صوت زيدان من فوق : متقتلوهومش .. سيبوهم انا عاوزهم

القيصر والاسير بعدو عنهم وهما قعدو يكحو واختفو من قدامهم
انا رجعت انا وعز : تفكر هيرجعو
عز : مظنش ... عمااااددد
عماد ظهر قدامنا وهو مبتسم : عرفت انها مش هتخيل عليكو
عز : صراحه انتو فاشلين في التمثيل .. بس بما انكو مش عاوزين ده يحصل جيتو ليه
عماد : في عهد اتعمل زمان ان لو وريث قوه زيدان ظهر لازم قوته تتختم .. لما ظهرت علي احمد الحيني كان لازم ظهر مجلس النور والظلام عشان يختموها .. ونظرا لتعادل القوي احمد الحيني مات مقابل انه يقتل المجلسين .. بس المرادي ظهرت علي زيدان .. كان المفترض اننا نظهر ونضحي بنفسنا مقابل اننا نختمها .. بس بما انكو كنتو هنا فده يخلي موازين القوي تختلف
انا : معلش ثانيه .. مش المفروض اللي قتل احمد الحيني عيله الباشا... قصدك انننن
عماد : بالظبط .. زي ما عيله الحيني مرتبطه بمجلس الظلام .. عيله الباشا مرتبطه بمجلس النور
انا : انا مش فاهم حاجه ... طب معلش .. اي جاب بقي عز للحوار
عماد : عز هو اخر افراد عيله المالكي .. اللي المفروض .. المفروض يعني يتنيل علي عينه امه ويتجوز ويخلف حد يكمل النسل
عز بضيق : عماد .. احنا اتكلمنا في الموضوع ده قبل كدا
عماد : طيب خليها بعدين .. المهم بقي ان عز طرف من اطراف المعادله
انا : ايوا بقي اي هي المعادله
عماد : بص يسيدي .. المعادله بتقول عيله المالكي والحيني وعيله امك وعيله زاهر ومجلس الظلام .. قصاد مجلس النور والباشا واللي تبعهم
انا : يعني الموضوع وراثه
عماد : تقدر تقول كدا .. وللعلم انت وزيدان و عز تعتبرو انقي نسل لل٤ عائلات .. لان بكل بساطه انتو خليك ناتج من تزاوج الاربع عائلات
انا لعز : حاسسني كلب هجين
عز : نفس الشيء هنا .. كمل يا شيخ عماد كمل
عماد : بس .. ف غالبا اللعبه بتكتب اخر سطورها
زيدان نزلنا : تفتكر ؟!
اووووف جامد كالعاده ي رايق❤️
 
الجزء العاشر امت ياسطا
 
الجزء الجديد امتي يا كبير
 

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%