NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

متسلسلة اختيار الحبيبة من أجل نسيان الماضي _ الجزء الاول

اتش الجنتل

نسوانجى مبتدأ
عضو
إنضم
2 سبتمبر 2022
المشاركات
1
مستوى التفاعل
4
نقاط
0
الجنس
ذكر
الدولة
مصر
توجه جنسي
ثنائي الميل
الحلقة الأولى من رواية
"اختيار الحبيبة من أجل نسيان الماضي"
عدد الحلقات 50 حلقة

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●
.....بقلم الروائي المستقبلي هشام العقيلي 🌺🍂
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
شخصيات رواية ((( اختيار الحبيبة من أجل نسيان الماضي )))
1- هشام محمد البدري>>> المدير المالي لشركات أيمن الجارحي وابن محمد البدري
2- أميره أيمن الجارحي>>> كتابه ومهندسة ميكانيكية وبنت أيمن الجارحي
3- ياسين أحمد السعدني >>> المدير التنفيذي لشركات أيمن الجارحي وابن المستشار أحمد السعدني
4- ساره محمد البدري>>> بنت محمد البدري و صاحبة أفضل رسمة فنية في الشرق الأوسط
5- زين الفيومي>>> أمين الصندوق لشركات أيمن الجارحي
6- ابتسام الصعيدي>>> صحبة أميره من 3 ثانوي مستشار قانوني لشركات أيمن الجارحي
7- أحمد محمد البدري>>> ابن محمد البدري مهندس ميكانيكي
8- ريم النابلسي>>> صديقة أميره من أيام الطفولة مهندسة ميكانيكية
9- محمود مصطفى الجارحي>>> أحد مافيا الأدوية في الشرق الأوسط
10- مها مصطفى الجارحي>>> مدقق حسابات لمستشفيات الجارحي
11- محمد البدري>>> صاحب شركات البدري لتجارة العالمية وهو أبا هشام وساره و أحمد
12- سهام الجارحي>>> زوجة محمد البدري وأم هشام وساره و أحمد وأخت مصطفى الجارحي وبنت عم أيمن الجارحي
13- أيمن الجارحي>>> من أكبر رجال الأعمال في العالم ومنافس قوووي لشركات بيكين الدولية على رقم واحد في العالم ورئيس مجلس إدارة شركات الجارحي وأبو أميره
14- أمينه محمد>>> زوجة أيمن الجارحي وأم الإبنة الوحيدة أميره ولكنها متوفيه
15- مصطفى الجارحي>>> أكبر دكتور جراحه في العالم
16- إيمان محمود الفيومي >>> خطيبة هشام محمد البدري المتوفيه
《《《《《《《《《《《《《《《《《《《《《《《《《《《《《《《《《《《《《《《《
((( المقدمة )))
تعريف الأبطال
"هشام البدري" 23 سنه رئيس مجلس إدارة شركات أيمن الجارحي أكبر شركة في العالم ومنافسة قوووية لشركات بيكين الدولية على رقم واحد في العالم
▪︎يتميز بجمال عيونه العسلي الجذابة وبشرته الخمرية
الل مجملاه اكتر وملامحوه البارزه وغمزته اللى البنات هتجنن عليه وتجذب اي بنت ليه بس مش متهم ليهم وحياتوه عباره عن شغل ورياضاته الخمسة اللى بيمارسها وهي 1- كمال الأجسام -2- الكونغ فو
-3- كرة القدم -4- الجري -5- الملاكمه
وطول جسمه 188 سم
"أميره الجارحي" 18 سنه مهندسة ميكانيكية وكاتبه مشهورة في العالم وبنت أيمن الجارحي صاحب أكبر شركة في العالم ومنافسة قووية لشركة صينية على رقم واحد في العالم
▪︎تتميز بجمالها الساحر وعيونها الرمادي الغزالي وبشرتها
ذو اللون الأبيض الطبيعي وطول جسمها المفيش منو 175 سم شفايفها تطير العقل يبخت اللى هيجوزها ولا هي تخينها ولا هي رفيعه هي حجمها وسط ومعقول ورشيقة
ولكن مع كل دا مختلفه لانها مختمره ولبسها اسلامي ومنتقبة عشان جمالها اللى يجذب اي شاب ليها لكن إيمانها أقوى
●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
( في فيلا رجل الأعمال أيمن الجارحي )
أميره صحيت على صوت آذان الفجر وراحت الحمام واتؤضت وطلعت وصلت فرضها لأنها ملتزمة دايما على الصلوات الخمسة وبعدها فتحت الفيس بوك لتكتب كتاباتها زي ما هي متعوده كل يوم بعد **** الفجر تنزل بوست وكتبت
"الحُب والكره ليسُ مقياساً أو معياراً فقد يكون الشخص الذي تعرف أنه يكرهُك هو الذى يعرف حدوده ،
أما الشخص الذي يُحبك هو الذي إذا إنقلب عليك إنقلب أشد من لأعداء ولا يعرف حدوده .
#عزيزى القارئ كل ماعليك قبل أن تكون علاقة مع أي شخصاً كان يجب عليك أن تكون على دراية كاملة بكل حدوده وان تعرف مدة قوة هذه العلاقة وهل سوف يستطيع على تحمُلك وقت غضبك او وقت حزنك ،وأنت أيضاً عليك أن تعلم هل سوف تستطيع أن تكون على قدرة من تحمله مهما كان ومهما حدث.
#وبذلك قد تكون نجحت فى تكوين
علاقة قوية ومستمرة مهما حدث ومهما حاول الجميع إبعادُكُم عن بعض فحاول أن تحارب من أجل من تُحب سوف تكون أجمل مافعلت"
ونامت وصيحيت الساعه 7 الصبح وراحت لأوضة أبوها أيمن الجارحي عشان تصحيه وصحته وقالتلوا يا يويو النوم دا كلوا صبح صبح ياعم الحاج زي بوحه صباح الخير يا عسل ،
أيمن صباح النور يا قمر ايه المصحيكي بدري كدا عشان ورايا محاضرات يلا يا بابا عشان تفطر عامله آكل انهارده إنما ايه حكايه هتأكل صوابعك وراها
●●
تعيش أميره في إحدى أحياء القاهرة حيث حي الزهور ويشمل العديد من الكتاب ورجال الأعمال والفنانين والوزراء وكل هؤلاء ولكن دائماً تحب أن تساعد من هم أقل من مستواها المعيشي إنها بالفعل أميره
■■
أيمن الجارحي:
عامله ايه بقا يا ست الحبايب عشان تصحينا بدري على الصبح والجو برد
أميره:
ايه رأيك في صينية فول مع شوية بطاطس مقلية وبتنجان وطعمية مفيش آكله زيها أكيد
أيمن الجارحي:
أكيد طبعاً دا أحلى آكله يلي خلصي بسرعة لغاية ما اخد شاور
أميره:
ماشي يا روحي
( في فيلا محمد البدري صاحب شركات البدري لتجارة العالمية )
هشام صحي من النوم زي عادته الساعة 3 يصلي الفجر ويقعد على مكتبه يزاكر المحاسبة المتوسطة لغاية الساعة 6 الصبح ياخد شور وبعد كدا ينزل يفطر مع العائلة الكريمة وأثناء تناولوا الفطار
محمد البدري:
ايه يا اتش يعني مقلتش رأيك في الشغل اديلك 6 شهور على الحال دا مقولتليش اي جواب
هشام:
بابا أخدت القرار بإني مش هشتغل غير لما أخلص الكلية وكمان عشان يكون في علمك أنا مش هقبل على نفسي اشتغل قبل ما أخلص اوعى تفتكر عشان عندي واسطى أفتري على الناس سلام يا سيادة الرئيس
●●
يعيش هشام في مدينة حلوان بالقرب من الجامعة ولكن يدرس في كلية التجارة جامعة القاهرة
حيث هذه المدينة يعيش فيها أصدقاءه والعديد من الآكابر والوزراء
■■
هشام طلع أوضته ياخد الشنطه وأثناء ذلك دخلت عليه أخته سارة الصغيرة البريئة
سارة:
ايه يا عم عشمااوي ممكن تبطل نرفزة عشان كدا غلط وكل ما تطلع من البيت بتيجي بمصايب والمرة دي قلبي مش مرتاح خالث مالث
هشام:
بضحك ، إنتي يا بت امشي من هنا قبل ما اضربك ، تعالي لجي مش وراكي مدرسة دلوقتي امشي اجهزي لأحسن افرمك دلوقتي يلي
...هشام قاعد في العربية و في الوقت دا كان سرحان في الماضي
¿¿¿Flash Back¿¿¿
في السنة الماضية تقريبا حيث كان في رحلة في مدينة الغردقة ومعه خطيبته إيمان التي كانت دوماً الأمل في حياته وهو راجع لبيتهم على الطريق الصحراوي كان أثر حادث تسبب في موت خطيبته ولكن هذا الحادث كان بفعل فاعل
¿¿¿Back¿¿¿
هشام حزين وتناديه أخته وهو لا يسمع إيه يا اتش سرحان في إيه
هشام:
مش سرحان خلصي بسرعة إتأخرت على الجامعة
سارة:
بضحك ، مش قلتلك انتا سرحان لسه بدري باقي نص ساعة ، قصدك سرحان في الحته
هشام:
ببصت عين سارة تبطل الكلام والعربية تتحرك
( في مستشفيات الجارحي )
يشهد كلاً من
محمد البدري صاحب شركات البدري لتجارة العالمية
ومصطفى الجارحي أكبر جراح في العالم
وعدد من الوزراء والرؤساء ورجال الأعمال و مافيا العالمية للأدوية
تعيين الدكتور محمود مصطفى الجارحي رئاسة مسشتفيات الجارحي
ولقد حظا الدكتور محمود ثقة زوج عمته الدكتور محمد صاحب شركات البدري لتجارة العالمية
( في جامعة القاهرة المقابلة الأولى في حياتهم )
أميره تقف على بوابة الجامعة لالتقاط بعض الصور هي زميلاتها ابتسام ورضوى وريم
التقطوا الصور ودخلوا الحرم الجامعي
لأنها اول سنه بالنسبالهم في الجامعة فأخذوا بعض الصور ولا منهم مشى إلى كليته
"ريم صديقة أميره من أيام الطفولة والآن أيضاً صديقتها حيث أنها في نفس القسم الهندسي"
أميره بمشيةٍ كلها ثقة واتزان تمشي نحو الكلية لتحضر المحاضرات
وفي طريقها اعترض طريقهما أحد الشباب
أميره:
ما تبعدوا عن الطريق إلا قسما عظما لهخليكوا تترموا في الشارع
شب1:
القطه ليها لسان شايف يا ابني
شب2:
ههههه اي قولتي اي ترمينا قال يا بت انتي وهيا هتصيعوا علينا بأدبكوا
ريم:
شاكلكوا كده عايزين تنضربوا ..أميره خدي الشنطة
أميره:
هتمعلي اي يا مجنونة
ريم:
مالكيش دعوه بس خدي الشنطة
أميره:
إحنا في الجامعة هاتلمي الشباب علينا و اللى بتعمليه غلط في عميد و دكاترة هيتصرفوا
...ريم ضربت قلم ل شاب1
شب1:
انتي أكيد اتجننتي انتي متعرفيش أنا مين علشان تمدي ايديك
ريم:
ياكش ابن الدكتور
شب2:
دا ابن الدكتور إسحاق ..شوفي هيعمل فيكي اي
...هشام و صديقه ياسين
ياسين:
..هشام شايف ابن الدكتور إسحاق اللى في هندسة بيستفرد ببنات الناس تعال نوقفه لحده
هشام:
وإحنا مالنا يا ياسين هما كانوا أخواتنا يعني وأنا مش عايز مشاكل
ياسين:
باستغراب! ..بتقول اي يا اتش هو ده كلامك
هشام:
ياسين أفكارك دي خليها لنفسك اللى في بالك مش هيحصل وانتا لو عايز تدافعلهم روح يا اخي دافع بس أنا لاء لاء خلاص قلبي مش هيتفتح لحد تاني اللى كان في مات وانتهى و **** يرحمها
...ياسين زعلان على صاحب عمره اللى شايفه حزين ومش عارف يفرحه
ياسين:
ماشي تعال نوريه مقامه ونمشي على طول ونمش لازم نتعرف ولا هنعمل رميو و جولييت
هشام:
يلا بس خليها حلقة في ودانك أنا مش هحب تاني فهمت
ياسين:
فهمت
...ذهبا هشام و ياسين لكي يدافعا عن البنتين و يضربا الشبين
هشام:
يا كابتن
شب1:
اي في حاجه
ياسين:
اه أصل انتوا بتعاكسوا البنتين زمايلنا واقفين لهم
شب2:
ههههه اي بجد و**** بس هما ضربوا صاحبي و لازم يتعلموا الأدب
هشام:
قبل ما تقول كده يبقى لازم تعديني
...هشام كسر ايده وراح لتاني ضاربوا على دماغه نام في الأرض والتاني هرب .. بعدها هشام مشي وساب البنات و صاحبه واقفين مبحلقين
ياسين:
علشان تعرف تستفرد ببنات الناس يا ابن دكتور إسحاق
..ياسين للبنات:
هو صاحبي كده على بيحب يعمل خير
ريم:
شكراً انتا وصاحبك عطلناكوا عن إذنك احنا ماشيين أصلنا متأخرين حبة
ياسين:
لا شكر على واجب ..دا واجب علينا بردو ..سلام
(في ميدان داخل الجامعة)
..أميره تتحدث مع ريم
أميره:
اي اللى انتي عملتيه ده مع الشاب3 اللى هو ياسين
ريم:
عملت اي ي بنتي
أميره:
هو ده اسلوب تشكري بيه الأفندي مش أنقذونا من ورطة
ريم:
يعني اقولوا اي
أميره:
خلاص متقوليش يلي ورانا محاضرة و دكتور إسحاق هيطردنا
ريم:
تصدقي فعلا ي لهوييييلي ي بت باقي دقيقتين
(في الجامعة مكان يطل على النيل)
.....يجلس هشام شارد في ذكرياته القديمة وكيف فقد سعادته ليس السعادة بل فقد كل أنواع الحب و العطاء عندما يأخد الموت أعز ما لدينا فل طعم للحياة.
¿¿¿Flash Back¿¿¿
إيمان:
يا أخينا إنتا
هشام:
إي نعم عايزه حاجه حضرتك مش كفايه القلم اللى كان وسط زمايلي
إيمان:
إنتا عارف عشان اي وكمان مكنش ينفع اللى تعملوا
هشام:
إنتي تاعبة نفسك وجاية عشان تقوليلي إنتا عارف عشان اي .. وعلى فكرة مكنش يخصك في حاجه
إيمان:
وأنا بطبق حديث النبي صلى **** عليه وسلم و أنا شوفت وقررت اغير
هشام:
حلو الحديث أوووي وصحابه كمان
إيمان:
هو إنتا متأكد إنك بني آدم و**** اي معندكش إيمان
هشام:
لا عندي بس مش لاقي اللى يخليني أقرب
إيمان:
تعرف إن بسبب تفكيرك ده هو اللى موديكوا جهنم بس **** بيحب التواب
هشام:
هههه اي هو بقا التفكير ده تعرفي كل كده
إيمان:
إنك متصور إن لما ترتبط غير شرعي هتصلي هتقرب من **** ده غلط وجريمة كل اللى بتعملوا في البنات الناس دي هيتردلك في أختك في مامتك في بنات خلاتك وعماتك
.....نزل عليها بإيده على وشها وهيا لابسه ****
بإبتسامة حزينة إيمان:
نسيت اقولك بطل تفكير فيا لإني مش من إياهم عشان اتكلمت أنا جييت اقولك غلطك و غلطي إن انصح شباب وده الكارت بتاع أخويا لو فكرت تقرب من **** هيساعدك ..اه نسيت اقولك متشكره أوووي القلم ده وغمضت عينها ومشيت بسرعة
¿¿¿Back¿¿¿
.....فاق هشام من ذكرياته وبكى كثيرا على ظلمه لها في بداية تعارفهم وبدأ يندم على خسارة روح من روحه
يارب لي كده أخدتها مني و أنا العاصي في كل شئ
يأتي صديقها ياسين زين من الخلف
زين:
مالك يا إتش فرفش يا بني
ياسين:
أنا آسف يا هشام مكنش اقصدي اجرحك بس بحاول ارجع الضحكة الحلوة اللى على وشك
زين:
هو إنتي هتعكسيه وأنا واقف ي أختي ده حبي و أخويا و عمري
ياسين:
لاء دا تبعي انا وبس
يضحك هشام ضحكه خفيفة على أسلوبهم:
اي يا بني إنتا هو اتقلبتوا شواذ ليه كده
ياسين:
يخرب بيت أمك جابت قمر زيك
هشام:
بتقول اي يا ياسين
ياسين سمع الكلمه من هنا وطار لا الحقوني هشام هيموتني
زين يضحك كثيرا
.....مجانين قولو اللى التقولوا
(في كلية هندسة)
دكتور إسحاق:
اي يا بنات أتأخرتوا عن المعياد
ريم:
فين يا دكتور التأخير ده
دكتور إسحاق:
باين عليكوا مش محترمين
أميره:
إياك تغلط ي دكتور احنا هنا جايين نتعلم و اتأخرنا عادي يعني يمكن ظروف مواصلات ولا اي حاجه
دكتور إسحاق:
لاء و**** وبقا بتردوا طب مطرودين
ريم:
أحسن و**** سلام
دكتور إسحاق:
تحصلوني عند مكتب العميد بعد المحاضرة ي قطط
أميره:
في سرها ينهار أسود هنترفد
(في مستشفيات الجارحي)
محمد البدري:
ألف ألف مبروك وعبقال الوزارة يا محمود
محمود:
**** يبارك فيك يا خال
مصطفى الجارحي:
ابني فخور بيك لإنك شايف مستقبلك صح مش زي شباب تاني
محمود:
طبعا لازم المستقبل و الوساطة و الطموح

.....ده الفرق اللى بين هشام و إبن خاله مصطفى الجارحي ده طموحه بإيده بيعيش أجواء البسطاء وده بيعيش حياة عالية فوق في السماء ده الفرق ده اللى ابتكر فكرة طبقات إجتماعية مع إنها كلوه بيكمل بعضه
نرجع لروايتنا تاني
(في شركة أكبر رجال الأعمال في العالم ومنافس قوووي لشركات بيكين الدولية على رقم واحد في العالم ورئيس مجلس إدارة شركات الجارحي)
أيمن الجارحي:
صباح الفل يا ولاد عاملين اي
موظفين الشركة:
صباحك ورد يا سيادة الرئيس..تمام الحمد****
إسراء سكرتير عام الشركة:
أهلا أيمن بيه
أيمن الجارحي:
اهلين وسهلين جيبي كل اوراق الصفقات
إسراء:
تممم حاضر +في عميل جوه عايز حضرتك
أيمن الجارحي:
أهلا يا كمال
كمال المنشاوي المسؤول الأوحد عن شركات بيكين في الوطن العربي:
وسهلا يا أيمن بيه ..اي آخبارك
أيمن الجارحي:
الحمد **** بخير ..اي قالولي إنك جاي كعميل المره دي
كمال المنشاوي:
يارب دايما .. اه جاي المره دي كعميل لشركات بيكين والمسؤول الأحد ليها في الوطن العربي
أيمن الجارحي:
و**** و كبرت يا كمال وبقا ليك مكانه
كمال المنشاوي:
ايوه يا أيمن الجارحي ندخل في الموضوع
أيمن الجارحي:
عارف الموضوع ..إنتا جاي عشان تغير كل العقودات اللى كنا عاملينها مع بهاء الورداني مش كده برده
كمال المنشاوي:
ايوه كده بس مش بالظبط لإن مش كل العقودات هتتغير
أيمن الجارحي:
يعني هنلعب في أوراق الخاصة ببنود الأدوية لكن إنتا عارف إن مصلحة الوطن العربي بيصب في مجال الصحه وأنا ما بلعبشي بصحه البني آدم يا منشاوي بيه
كمال المنشاوي:
أنا مش جاي عشان البنود وتغييرها وصحه الناس عندي غالية عندي من أي حد أو مصلحة حد
أيمن الجارحي:
اومال جاي لي يا كمال
كمال المنشاوي:
جاي اقولك إن مايكل ديفيد رئيس شركات بيكين غير المسؤول بهاء مع إنو كان أكفاء شخص فينا علشان ..و سكت
أيمن الجارحي:
علشان اي يا كمال
كمال المنشاوي:
الشركة المجهولة اللى البنود و العقود و كل الإتفاقيات اللى بينا وبينها عايزين يعرف اسمها اي
أيمن الجارحي:
بصدمه كبيرة ..بتقول اي إنتا ..إنتا عارف معناه إي الكلام ده
كمال المنشاوي:
المشكلة إني أنا و بهاء عارفين بس عمري نسيت في بداية مشوارنا مع بعض و العهد اللى أخدنها زمان من 18 سنه
أيمن الجارحي:
بس كده في خطر كبير عليكوا
كمال المنشاوي:
هو مفيش خطر علينا لكن الخطر إن بعد سنه لو معرفتش مين تبقا الشركة المجهولة هيعينوا الدكتور مصطفى الجارحي أكبر جراحين العالم وكل أعماله السوده
أيمن الجارحي:
واقف متنح ..يعني عايزين يعينوا ابن عمي اللى رماني في شارع 24 سنه اللى شاردني من كل أملاكي بسبب تفكير فكرته تفكير إن أعيش من ضمن طبقة البسطاء
كمال المنشاوي:
أنا عن نفسي لما طلبوا روحي بس مش هقول مين الشركة دي ..في خبر مكنتش عايز اقولك عليه من البداية
أيمن الجارحي:
اي هو في اي كمال
كمال المنشاوي:
بهاء اتقتل من أسبوع بس غدر
أيمن الجارحي:
وإزاي متقولش حاجه زي كده
كمال المنشاوي:
علشان كنت خايف أحسن يكتشفونا كنت عايز ابلغك بس قولت اجيلك كعميل يا أيمن
أيمن الجارحي:
تعرف يا كمال إنكوا غاليين عندي قد اي وعلشان مش اضحي لا بيك ولا بالسعدني هضحي بنفسي علشان تعيشوا ..البنود مش هتتغير وهيجي مكانك مصطفى الجارحي بس في حاجه مهمه لازم أقولها ..داس على زرار التعليمات
إسراء:
ايوه يا أيمن بيه
أيمن الجارحي:
ابعتي السعدني على المكتب
إسراء:
تمام حالا هيكون في المكتب
(في فيلا أكبر جراح في العالم مصطفى الجارحي)
سهام تجلس مع زوجة أخيها هايدي
سهام الجارحي:
أهلا مدام هايدي ازيك
هايدي الجارحي:
مسيو سهام ليكي واحشة كبيرة أوووي
سهام الجارحي:
واضح جدا اديلك فترة كبيرة غايبة عن مصر
هايدي الجارحي:
إنتي شايفها بنفسك الشغل عامل إزاي سهام هانم
سهام الجارحي:
يا بنتي داناي نسيتي اللغة ومعتيش بتتكلمي عربي كويس
هايدي الجارحي:
اه نسيت أقولك إن أخوكي أشطر جراح في العالم ده حتى رؤساء العالم بيروحوا يعملوا عمليات هناك
سهام الجارحي:
ده أخويا انا من زمان شاطر vernt هايدي
هايدي الجارحي:
عارفها طبعا بس في أمريكا اتحسن أوووي وبقا شاطر عن الأول
سهام الجارحي
تسلمي يا مدام هايدي
هايدي الجارحي:
بلاش مدام هايدي مسيو سهام هانم ممكن هايدي أحلى ..أنا لسه شباب
سهام الجارحي:
أوكي هايدي ..انا نسيت جاية عشان أي
هايدي الجارحي:
جاية لي
سهام الجارحي:
لي يا أختي
هايدي الجارحي:
مالك بلدي لي كده أوووي
سهام الجارحي:
بلدي ..هو أنا فيا حاجه غلط
هايدي الجارحي:
كلامك غلط مش بتعرفي تتكلمي كلامك بيئة أوووي
سهام الجارحي:
أساسا غلطانه إني جييت أسلم عليكي وأبارك لأبن أخويا على رئاسة المستشفيات سلام ماشية ورايا شغل كتيير في البيت
.....يلاي يا ساره اسبقيني على العربية
مها:
لسه بدري عمتوه مقعتيش حاجه ولسه بندردش سوا انا وساره
سهام الجارحي:
اجيلكوا في يوم تاني بقا سلام يا قمري
مها:
سلام يا قلبي
(في ريف من أرياف مصر)
تعيش عائلة الحاج محمود القناوي في بيت بسيط مكون من دورين أرضي و دور أول علوي
نادية الفيومي:
يا بني حرام عليك وراك ثانوية عامة سيب الشغل وذاكر
حسين:
وأنا قولت محدش نيصرف على أخواتي البنات غيري ومحدش هيجوز وكلهم هيتعلموا
سمية:
يا حسين ده مستقبلك بعد كده إنتا هترتاح وإحنا هنرتاح وإحنا راضيين ب كده
حسين:
أبويا الحاج محمود القناوي مش هو اللى يروح يشتغل خدام في بيوت الناس وأنا هشتغل مكانوا والشغلانة دي متلقش بيه وأنا و**** ما هرحم إبن الجارحي وأنا عايش وفيا الروح
محمود القناوي:
يا بني إحنا مش قديهم اديك شوفت بعينك عامل إزاي هو وابنه اكفى الشر وخلينا كده
حسين:
ويخلي الدكتور محمود القناوي اللى كان أفضل دكتور في مصر يخليه يشتغل خدام في قصره ..لا يمكن
نادية:
ياباي عليك يا ولدي دماغك ناشفها زيه ياما قولتلوا أي حاجه يشوفها ملوهش دعوه بيها هو صمم إنو يفشي الأسرار وأدي جزاتنا
حسين:
هو عمل الصح ولا نأكل حرام يا أمي مينفعش حتا الرسول صلى **** عليه وسلم قال لو شوفت حاجه غلط متسكتش
محمود القناوي:
طالما مصم خلاص اشتغل بس 8 ساعات بس علشان مذاكرتك وتخلص
حسين:
ماشي يا بابا وأنا هشوف حد من قرايبنا فاتح شركة ولا مشروع أروح اشتغل معاها
نادية:
رغم دماغك دي بس برده ضانيه روح يا بني **** يوقف في وشك ولاد الحلال
حسين:
ايوه كده ياما شوية الدعاء دول حلوين تسلميلي يا ست الكل
نادية:
شوف الولا وعاميلوا اسكت يولا عيب
حسين:
امي وبعاكسها فيها أي قمر إنتي مالك
محمود القناوي:
بطل يولا عيب كده
سمية:
بتغيير عليها يا دكتور محمود
.....وفضلوا يضحكوا و يضحكوا لما فصلوا ضحك
(في جامعة القاهرة)
(في كلية هندسة)
أميره:
اتنيلي ادينا هنترفد بعاميلك
ريم:
خايفها ليه يا ميرو
أميره:
حتى ليكي خلقه تهزري اسكتي لما نشوف حل للمصيبة اللى إحنا فيها دي داحنا لسه سنه أولى منعرفش حد
ريم:
ما تشوفي عمو أحمد السعدني يمكن يشوفلنا حل في الورطة دي
أميره:
بابي كده هيعرف وأنا مش عايزها يعرف باللى حصل
ريم:
من امتى وإنتي بتخبي على عمو أيمن
أميره:
من فتره بس في حاجات اه وحاجات لاء
ريم:
واللى العمل
أميره:
خلاص هرن عليه
..... أميره طلعت الفون من الهاند باك
أميره:
ألو يا عمو أحمد
أحمد السعدني والد ياسين:
ايوه يا أميره
أميره:
عمو أحمد ..أنا وريم في مشكلة في الجامعة أتاخرنا عن المحاضرة و ردينا رد مش حلو على الدكتور إسحاق يعقوب اللى في هندسة
أحمد السعدني:
وبعدين اللى حصل
أميره:
طلبنا عند العميد شوفلنا حل
أحمد السعدني:
بس عند شغل في الشركة و مش هعرف أجي
أميره:
شوفلنا اي طريقة
أحمد السعدني:
أنا هكلم ياسين يروحلك بس إسمك آيه قدامه إياكي تنسي علشان أبوكي منبه عليا إسمك الرباعي محدش يعرفه
أميره:
هو اي حكاية إسمي بالجامعة يا عمو
أحمد السعدني:
دي حكاية لما يجي وقتها باباكي هيحكيلك
أميره:
هو انتوا لسه شايفني صغيره
أحمد السعدني:
مش حكاية سن بس علشان خايف عليكي
أميره:
هو انتوا بتشتغلوا اي عشان تخافوا عليا
أحمد السعدني:
مش هينفع خالص وانتي كفاية عليكي كده ولما يجي وقتها أميره أنا هكلم ياسين وقفل السكه
أميره:
يوووه هو أنا كل ما اقولهم خايفين عليا ليه ولا بتشتغلوا اي تقولولي لما يجي وقتها
ريم:
اي يا بنتي في اي مش على بعضك
أميره:
مفيش إنتي عارفها إني إسمي آيه في الجامعة و المدرسة زمان
ريم:
عارفها مالك
أميره:
مفيش يلاي نروح عند العميد
ريم:
**** يستر
(في مكتب عميد كلية هندسة)
.....الدكتور إسماعيل عميد كلية هندسة جامعة القاهرة
الدكتور إسماعيل:
ازيك يا دكتور إسحاق
الدكتور إسحاق:
تمام الحمد**** بخير ي سيادة العميد
الدكتور إسماعيل:
قولت إن في اتنين بنات مشاغبين
الدكتور إسحاق:
ايوه بيردوا عليا وسط المدرج واحدة اسمها آيه محمد السعدي و ريم النابلسي
الدكتور إسماعيل:
تمام هحولهم شؤون ولسه هيكمل قاطعهم صوت الباب
الدكتور إسماعيل:
ادخل
أميره:
شكرا يا سعادة العميد ..جينا اهو قدامك
الدكتور إسماعيل:
هو انتو اللى بتردوا على الدكاتره عال عال أوووي و**** تربية
ريم:
إحنا متربيين كويس ومعملناش حاجه غلط
الدكتور إسحاق:
و اللى يمد أيده على إبني يبقا اي آنسة انتي وهيا
أميره:
مكناش نعرف وعموما هما اللى بدأو مش إحنا
الدكتور إسحاق:
لما هما بدأو مجتوش لي تبلغوا العميد ولا تأجروا شابين ويضربوهم في قلب الجامعة
ريم:
إحنل مأجرناش حد وهما ادخلو وجزاهم **** كل خير لولا **** ثم هما كنا زمان زي البنات التانية مرمين في الشوراع ترضاها لمراتك يا دكتور ولا لأختك ها ولا كلامي غلط
الدكتور إسحاق:
دانتي لسانك طول أوووي ولازم تتحولو شؤوون قان
قاطع الصوت
هشام:
ابنك هو اللى هيتحول شؤوون قانونية يا دكتور إسحاق
الدكتور إسحاق:
انتا مين ومين سمحلك بالدخول
ياسين:
أنا ابن المستشار أحمد السعدني يا دكتور و ده ابن الدكتور محمد البدري
أميره:
واقفه متنحه و مصدومه..........¿¿》》
يا ترى اي اللى خلاها متنحه كده واي اللى هيحصل في باقي الحلقات الجاية
باي استودعكم في أمان **** و حفظه
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
وإلى لقاء آخر في حلقة من حلقات رواية "اختيار الحبيبة من أجل نسيان الماضي"
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
.....بقلم الروائي المستقبلي هشام العقيلي 🌺🍂
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
 
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: العنتير, malek 112, BASM17 اسطورة القصص و شخص آخر
بداية طيبة ..
بالتوفيق فى القادم
 
  • عجبني
التفاعلات: العنتير
ينشر الجزء التالي في تعليق وتبلغنا للدمج
 
  • عجبني
التفاعلات: العنتير
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
قصه جامده الحلقه الجديده امته
 
  • عجبني
التفاعلات: العنتير
بداية جامدة وترتيب للأحداث
انت كاتب حقيقى ومتمكن من الكتابة ومحترف ولك مستقبل جامد .. استمر
وانزل بالجزء التانى
 
  • عجبني
التفاعلات: العنتير
مرحبا بكم عزيزي الكاتب عزيزتي الكاتبة طالما قصتك في هذا القسم فيعني أنها متسلسلة فعليه حينما تريد تضيف جزء جديد عليك باتباع الخطوات التالية وهي اولا تضع الجزء الجديد في مربع الكتابة بالاسفل ثانيا تدخل على هذا الرابط
وتطلب دمج الجزء الجديد من قصتك وتكتب اسم قصتك وتكتب رقم المشاركة التي فيها الجزء أو تنسخ رابط قصتك
وسيستجيب لك أحد مشرفي القصص
لو كان متاح مباشرة
 

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%