NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

( قصة كافيه المتعة 🥂 ) | السلسلة الثالثة |

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
شكرا جدا لحضراتكم .... انا مش عارف اقولكم ايه على الكلام الجميل ده كله بس للاسف مش هينفع اكمل القصه لان فى ناس اعترضت وبلغت الاداره اعتراضها والاداره قررت انى ماكملش كتابه فى القصه ........ علشان كده انا سيبت القصه خلاص وهرجع اكمل قصة تاجر السعاده تانى بس ارتب افكارى الاول وبعد كده هنزلها ..... اشوفكم بخير
طيب كمل على الفيس طيب ولا ما ينفعش

• عجبني
التفاعلات: Waleedsobhy76، ناقد بناء و The king soliman
اكمل ونحن معك

• عجبني
التفاعلات: Waleedsobhy76 و ناقد بناء
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
شكرا جدا لحضراتكم .... انا مش عارف اقولكم ايه على الكلام الجميل ده كله بس للاسف مش هينفع اكمل القصه لان فى ناس اعترضت وبلغت الاداره اعتراضها والاداره قررت انى ماكملش كتابه فى القصه ........ علشان كده انا سيبت القصه خلاص وهرجع اكمل قصة تاجر السعاده تانى بس ارتب افكارى الاول وبعد كده هنزلها ..... اشوفكم بخير
ازاي بس دا اقوي جزء في السلسله اصلا بتاعك

• عجبني
يسطا سيبك منهم هما عيزين يحبطوك +انتا عامل جزء مهاب مكنش يعرف حتي يفكر فيه

• عجبني
يا صقر في كتير عايزين تكمل القص

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء و Waleedsobhy76
عودا حميدا يا برنس بجد شابو لحضرتك

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء
بص انا في الاول استغربت ان حد تاني هيكملها بس بصراحة طريقتك عجبتني و زودت حجات انا متوقعتهاش بس جامدة الصراحة كمل يصحبي عاش ❤

• عجبني
هلا بالعوده يا كبير ليك واحشه و**** مش عارف هتبقا فاكرني ولا لا لاني مكنتش بعلق كتير المهم استمر بجد في ناس كتيره عاوزاك تكملها وقليلين الي معترضين مع كامل احترامي ليهم بس اكيد اغلبهم مش عارفينك لانهم لو يعرفوك هيفهمو انك انسب حد يكمل القصه بطريقتك المميزه في الكتابه ف استمر بجد ولو عاوزنا نكلم الاداره نحاول معاهم ف احنا معاك

• عجبني
اين الجزء الجديد يابرنس

• عجبني
ما الإدارة هيا طلبت حد تاني يكملها
ايه وجه الاعتراض علي دا
واحنا كدا اصلا طالبين حد يكمل القصص غير المكتملة الي أصحابها بطلوا يكتبوا
لازم يبقي فيه حل كدا المنتدي فيه حاجة غلط وللاسف هيشجع ناس كتير تخرج لانه بقا عادي جداااا ومفيش حاجة جديدة وتقريبا كل الكتاب الكبار بقي معاهم مشاكل وبيسيبوا المنتدي

• عجبني
التفاعلات: Alkn Drakol2 و ناقد بناء
طب لو احنا عاوزينك تكملها نتواصل مع إدارة المنتدي تاني عادي

• عجبني
انا بجد مش عارف اشكركم ازاى على دعمكم ده .... النهارده بس عرفت ان ورايا ناس بتحبنى .... بالنسبه لقصة كافيه المتعه ياريت محدش يكلم الاداره لانى مش هفرض نفسى على قصه اصلا مش بتاعتى .... وانا علشان عارف انكم بتحبوا كتاباتى هنزل سلسله جديده من تاجر السعاده وقبل ما اخلصها هكون فكرت فى قصه جديده وهنزلها برضه على طول

• عجبني
التفاعلات: Kokoboya, ༺Ƈҽȥαɾ༻, Wesxxx و 3 آخرين
كمل عل الفيس او تليجرام نعمل جروب تكمل فيه القصه

• عجبني
  • حبيته
التفاعلات: Elzoo00ooz و ناقد بناء

لمتابعة السلسلة الغير مكتملة للكتب @Mohab Ahmed

الجزء الأول

فى الاول وقبل كل حاجه .... انا عارف ان فى ناس كتير هنا ماتعرفنيش وجايز يكونوا مش متحمسين ان انا اللى اكمل القصه .... الناس اللى مش عارفانى انا احمد صقر صاحب مجموعة قصص حكايتى والسراب وتاجر السعاده .... انا كنت ناوى ارجع بسلسله جديده من تاجر السعاده بس محتاج شوية وقت ارتب فيه افكارى علشان كده قولت اشتغل شويه فى القصه دى لحد ما ارتب افكارى بالنسبه للقصه التانيه .....علشان كده عملت الجزء ده جس نبض ولو الناس حابه انى اكمل ياريت يعرفونى .... مش هطول عليكم واسيبكم تشوفوا الجديد

بعد مرور شهر .... الامور مستقره مع شهاب ما بين شغل الكافيه وشغله التانى مع ماجد الحلفاوى والد شرين ..... سافر فى الشهر ده مرتين لاسكندريه مره للميناء علشان يستلم صفقة عربيات ومره تانيه راح للمول عند امير صاحبه علشان يتفرج على المكان

فى يوم بعد ما رجع من الكافيه الساعه 8 الصبح دخل الشقه وكانت الدنيا هاديه على الاخر ..... دخل اوصة النوم وكانت نرمين نايمه دخل الحمام اخد شاور وبعدها دخل على السرير ونام

الساعه 5 قبل المغرب كان شهاب نايم ودخلت عليه نرمين

نرمين : اصحى يا شهاب كفايه نوم
شهاب : الساعه كام دلوقتى
نرمين : الساعه 5
شهاب : ياه انا نومت كل ده
نرمين : انا قولت اسيبك تشبع نوم براحتك
شهاب : طب انا جعان
نرمين : الاكل جاهز يلا بقى قبل ما الاكل يبرد
شهاب : يلا بينا يا قمر

قام شهاب اتغدى وبعد الاكل نرمين جهزت القهوه وقعدوا مع بعض

نرمين : ماقولتليش عملت ايه فى الكافيه اللى فى المول
شهاب : كل حاجه جاهزه تقريبا ودلوقتى بنجهز لحفلة الافتتاح بعد اسبوع
نرمين : بس ايه اللى خلاك تغير رائيك وتدخل كريستين شريكه معاك فى الكافيه مع انك كنت ناوى تعمله لوحدك من غير شريك
شهاب : لأسباب كتير بس اهمها ان كريستين بنت جدعه وليها مكانه خاصه عندى وانا حابب اشاركها ..... ده غير انها وقفت جمبى فى وقت صعب وظهر معدنها الاصيل
نرمين : بصراحه كريستين بنت جدعه وانا بحبها جدا ودينا كمان بالرغم من شقاوتها ولسانها الطويل بس برضه حبيتها
شهاب : دينا غلبانه وشقاوتها دى بتدارى وراها وجع كبير محدش يعرفه غيرها
نرمين : وجع ازاى يعنى مش فاهمه
شهاب : دينا بتحاول تتغلب على مشاكلها باللعب والهزار والشقاوه بتاعتها بتحاول تعمل اصحاب كتير وتخرج وتتفسح علشان تنسى مشكله عندها .... المشكله دى هى مش عاوزه تواجهها او بمعنى اصح مش قادره تواجهها ..... انا يمكن معرفش ايه هى المشكله بس من خبرتى فى الحياه باكدلك ان فى مشكله ومشكله كبيره كمان
نرمين : جايز يكون عندك حق ..... عارف يا شهاب قبل ما اعرفك انا كنت تايهه فى الدنيا وحياتى فاضيه ملهاش معنى ومش بعمل اى حاجه فى حياتى غير النوم والاكل وعلى طول قاعده لوحدى لكن بعد ما دخلت حياتى غيرتها تماما وشغلت تفكيرى وبقى ليا اصحاب بحبهم وبيحبونى ..... عارف يا شهاب لو كنت اتاخرت عليا شهر واحد كان ممكن انتحر او على افضل الاحتمالات كنت هتجنن
شهاب : بعد الشر عليكى يا حبيبتى .... انا اللى مش عارف حياتى من غيرك كانت هتبقى ازاى
نرمين : ممكن اسالك سؤال وتجاوبنى بصراحه .... انا كل ما بسالك بتتهرب منى
شهاب : خير
نرمين : ايه المشكله اللى بينك وبين والدك واللى بسببها مقاطعين بعض
شهاب : هو ده بقى السؤال اللى محيرك
نرمين : يا شهاب على ما اظن انك لما سالتنى عن اهلى انا جاوبتك بصراحه ووضوح من غير تفكير .... فتحتلك قلبى وحكيتلك عن حياتى كلها وقتها مكانش يهمنى انت هتشوفنى ازاى ولا ايه هيبقى رد فعلك .... حاجه واحده اللى فكرت فيها ..... ان لازم يبقى اساس علاقتنا الصراحه والوضوح
شهاب : ايه يا بنتى المحاضره دى كلها ..... على العموم انا هجاوبك وبكل صراحه بس فى حاجه عاوز اوضحهالك ..... انا وابويا مش مقاطعين بعض ولا حاجه .... كل الحكايه سوء تفاهم بينا وانا واثق ان هيجى اليوم اللى يفهم فيه وجهة نظرى
نرمين : وايه وجه الخلاف ما بينكم
شهاب : بصى يا ستى ..... انا من عيله على قد حالها .... والدى بيشتغل محاسب فى مصلحة الضرايب ..... عاش طول عمره شايل الهم علشان يربينى انا واختى ويصرف علينا بالحلال بالرغم من ان كان قصاده فرص كتير يكسب بيها فلوس تخلينا عايشين ملوك بس كان دايما يقولى يابنى الحرام اخرته خراب
نرمين : عنده حق فى كلامه
شهاب : انا عارف ان عنده حق بس مش دى نقطة الخلاف ما بينا
نرمين : امال فين المشكله
شهاب : ابوبا عاش طول عمره ببحلم انى ادخل كلية الهندسه وابقى مهندس واحقق اللى مقدرش هو يحققه .... كان دايما بيكتبلى على كتبى وكراساتى المهندس شهاب حلمى .... علشان يخلينى احب الهندسه وتبقى هدفى فى الحياه ..... وبالفعل حبيت الهندسه وضغطت على نفسى فى المذاكره لحد ما قدرت احققله حلمه اللى مع الوقت بقى حلمى انا كمان ..... مش قادر انسى فرحته بيا يوم نتيجة الثانويه العامه لما جبت مجموع كبير ولا فرحته يوم ما اتقبلت فى كلية الهندسه ..... قصاد فرحته دى انا نسيت كل التعب اللى شوفته فى المذاكره وسهر الليالى والفرحه دى ادتنى دافع انى اتعب اكتر فى الجامعه علشان انجح اكتر واكتر وبالفعل كل سنه كنت بنجح بتقدير وكل سنه كنت بشوف نفس الفرحه فى عيون ابويا لحد ما اتخرجت من الجامعه وهنا بقى كانت المشكله
نرمين : ايه اللى حصل
شهاب : اللى حصل زى ما بيحصل مع اى شاب لسه متخرج من الجامعه ومش معاه اى واسطه تقدر تشغله بشاهدته اللى عاش طول حياته يحلم بيها .... لفيت على كل الشركات والمصانع ومفيش فايده واخر ما تعبت روحت لابويا قولت اكيد ليه علاقات فى شغله وبسهوله يقدر يكلم اى حد يشغلنى
نرمين : وايه اللى حصل
شهاب : اقولك بقى ايه اللى حصل

فلاش باك ..... فى يوم شهاب رجع البيت بعد المغرب بعد ما تعب من اللف على الشركات ..... دخل البيت وكان والده قاعد مع والدته ( سميره )

حلمى : عملت ايه يا شهاب
شهاب : زى كل مره .... سيب رقم تليفونك وهنبقى نكلمك
حلمى : خلى املك فى **** كبير وربك هيدبرها اهم حاجه انك تسعى وربنا مش هيضيع تعبك على الفاضى
شهاب : انا خلاص تعبت ومش باينلها اى حل
حلمى : يابنى ما ضاقت الا اما فرجت
شهاب : طب ايه رائيك تكلملى اى حد من معارفك وانت اكيد تعرف ناس كتير وممكن بسهوله يشغلونى
حلمى : كله الا كده
شهاب : ليه كده يا بابا
حلمى : يا بنى انا عشت طول عمرى راسى مرفوعه ومفيش مخلوق قدر يمسك عليا غلطه واحده تيجى بعد العمر ده عاوزنى اكسر نفسى قصاد واحد وبعد كده يستغل الموضوع ده ويبقى مسك عليا غلطه
شهاب : حضرتك مكبر الموضوع بزياده
حلمى : لا يا شهاب الموضوع كبير ..... يابنى انا بشتغل فى مكان حساس ومفيش حد بيقدم خدمه الا وعاوز قصادها حاجه
شهاب : افهم من كده ان حضرتك بتتخلى عنى
حلمى : يابنى انا مش بتخلى عنك ولا حاجه بس قدر ظروف المكان اللى انا بشتغل فيه
شهاب : يعنى حضرتك عاوزنى اقدر ظروفك وحضرتك مش عاوز تقدر التعب اللى تعبته طول السنين اللى فاتت
حلمى : يابنى ** مش بينسى تعب حد واكيد هيجى اليوم اللى ** هيكافئك فيه على تعبك
شهاب : اللى حضرتك شايفه صح اعمله ..... عن اذنك انا تعبان وهدخل ارتاح
سميره : مش هتتغدى يا شهاب
شهاب : شكرا يا امى مليش نفس

عوده من الفلاش باك

نرمين : وايه اللى حصل بعد كده
شهاب : بعدها بفتره لقيت شغل فى مصنع .... كان شغل متعب والمرتب ضعيف بس قولت مش مهم مع الايام اكيد الدنيا هتتظبط بس برضه المشاكل مش بتخلص وعلشان كل حاجه فى بلدك ماشيه بالتعريص شغلى كمان كان مليان معرصين ولو مابقيتش زيهم مش هعرف اكمل وفى يوم اتخانقت مع رئيس القسم وسيبت الشغل ولما رجعت البيت وابويا عرف باللى حصل اتخانق معايا وقالى ان انا مش قد المسئوليه ..... وقتها شوفت ابويا انانى علقنى بحلم مش حلمى وسابنى اواجه الدنيا لوحدى وفى الاخر طلعت مش قد المسئوليه ..... يومها اخدت القرار وسيبت البيت وسافرت ادور على شغل فى اى مكان ..... سافرت مطروح والغردقه ومرسى علم اشتغلت فى السياحه وفى الفنادق وبرضه كان التعريص فى كل حته اروح فيها ومفيش شغل قعدت فيه اكتر من شهرين لحد ما اشتغلت فى الكافيه بتاع احمد والباقى انتى عارفاه
نرمين : بقى كل الحكايه دى وانا مش عارفه
شهاب : انا بحاول انسى كل الكلام ده ومش عاوز افتكر اى حاجه منه
نرمين : انا اسفه يا حبيبى اذا كنت فكرتك بحاجه بتضايقك
شهاب : تصدقى ارتحت لما اتكلمت معاكى وفضفضت باللى جوايا
نرمين : طب مش ناوى ترجع لوالدك وتتصافى معاه
شهاب : بقالى فتره عاوز اعمل كده بس مستنى الفرصه المناسبه
نرمين : وامتى الفرصه المناسبه من وجهة نظرك
شهاب : لسه شويه كده لما اوقف على رجلى وقتها ابقى ارجع لابويا
نرمين : زى ما تحب يا حبيبى
شهاب : قوليلى بقى انتى مش ناويه تسامحى اهلك
نرمين : صدقنى يا شهاب انا نفسى اشوفهم بس مش هعمل كده طول ما هما ماشيين فى طريقهم الوسخ
شهاب : يعنى لو حالهم اتصلح وبعدوا عن الطريق اللى ماشيين فيه هتسامحيهم
نرمين : اكيد طبعا بس ده مستحيل ..... اللى مشى فى طريق النجاسه مستحيل يبعد عنه
شهاب : مسير الايام هتصلح الاحوال
نرمين : ياريت يا حبيبى
شهاب : احنا الوقت سرقنا وكده هتاخر على الكافيه
نرمين : طب يلا اجهز علشان ماتتاخرش اكتر من كده
شهاب : طب انا هنزل الكافيه هتيجى معايا ولا ايه نظامك النهارده
نرمين : كريستين كلمتنى وقالت هتعدى عليا علشان نروحلك الكافيه مع بعض
شهاب : كده تمام وانا هستناكى هناك

قام شهاب جهز ونزل للكافيه وشاف الشغل ماشى ازاى وبعد كده دخل المكتب وقعد يراجع الفواتير وبعد شويه دخل عليه اشرف ومعاه القهوه

اشرف : ايه الاخبار يا هندسه ..... الفواتير مظبوطه
شهاب : كله تمام يا اشرف
اشرف : عرفت اخر الاخبار
شهاب : خير يا سيدى
اشرف : احمد عمل تطورات جديده فى الكافيه علشان يرجع يفتح من تانى وينافس
شهاب : يا عم **** يوفقه ..... فى الاول ولا فى الاخر كان فى بينا عيش وملح وبتمناله كل خير
اشرف : اكتر حاجه بحبها فيك يا هندسه قلبك الطيب وانك بتتمنى الخير لكل الناس
شهاب : سيبك من احمد وركز معايا علشان فى موضوع مهم عاوز اتناقش معاك فيه
اشرف : خير يا هندسه
شهاب : اقعد كده واسمعنى كويس
اشرف : حاضر يا هندسه ..... وادى قعده
شهاب : انا شايف ان الايام دى ان الكافيه ماشى ببطء ومفيش زباين جديده
اشرف : شئ طبيعى يا هندسه خصوصا ان الايام دى مفيش ماتشات كوره ولا اى حاجه تخلى الناس تقعد فى الكافيهات
شهاب : علشان كده كنت بفكر اخصص جزء فى المكان واعمل فيه بلايستيشن وزى ما انت شايف ان الكافيه كبير وفيه جزء مش مستغلينه صح
اشرف : فكره حلوه يا هندسه وممكن كمان بعد فتره نعمل دورى فى الكافيه وساعتها هيبقى فيه اقبال جامد وهنجذب العيال الصغيره والشباب للكافيه
شهاب : دماغك عاجبانى يا اشرف ..... وفى حاجه كمان عاوز اعملها
اشرف : ايه تانى يا هندسه
شهاب : بفكر اعمل جزء كمان فى الكافيه وجبات سريعه وساندوتشات شاورمه وبانيه وبطاطس وكبده .... انا اعرف اتنين شيفات جامدين واحد سورى والتانى مصرى
اشرف : هى دى الافكار يا هندسه وبكده كل الناس هتيجى الكافيه اللى عاوز ياكل واللى عاوز يشرب واللى عاوز يلعب وبكده هنرضى كل الناس
شهاب : يعنى اتوكل وابدا
اشرف : ابدأ فورا يا هندسه ..... وفى عندى فكره لو اتنفذت وقتها مفيش مخلوق هيقدر يوقف قصادنا
شهاب : اطربنى يا سيدى
اشرف : ممكن نتفق مع اى مطربين ونعمل حفله كل خميس او حتى كل اول شهر وساعتها الحضور هيبقى بتذاكر وحاجه سبيشيال وكل حفله يبقى فى مطرب جديد وفرقه جديده علشان الناس ماتزهقش
شهاب : ايوه كده يا اشرف هى دى الافكار ..... حسسنى بقدراتك مش كل شويه جامد يا هندسه وتمام يا هندسه ..... ورينى ابداعاتك
اشرف : يا هندسه انا مستنى فرصه بس وكل الافكار اللى عندى تطلع
شهاب : كده تمام يا اشرف ..... انا هظبط الموضوع ده واشوف هنتحرك ازاى
اشرف : احنا ممكن نشترى المحل اللى لازق فى الكافيه ونفتحهم على بعض علشان نوسع الكافيه اكتر .... المحل ده كبير ومساحته قد مساحة الكافيه تقريبا
شهاب : بس كده الكافيه هيبقى واسع فشخ
اشرف : عارف يا هندسه ... احنا ممكن نشترى كام طرابيزة بلياردوا كمان ونوسع النشاط بقى
شهاب : لا انا كده اخاف منك يا اشرف
اشرف : ليه كده يا هندسه ده انا حبيبك
شهاب : طب هو المحل ده لسه معروض للبيع
اشرف : المعلومات اللى عندى ان مفيش حد اشتراه لحد دلوقتى لان صاحب العماره طالب مبلغ كبير
شهاب : طالب كام
اشرف : طالب مليون وربع كاش
شهاب : ليه يا عم كل ده
اشرف : ده اللى سمعته
شهاب : طب انا هرتب افكارى واشوف هتصرف ازاى
اشرف : تمام يا هندسه .... عن اذنك بقى اروح اشوف شغل
شهاب : روح يا اشرف

بعد شويه باب المكتب خبط

شهاب : ادخل

دخلت نوال ( نونو )

شهاب : اهلا باللى نسيانا
نوال : ازيك يا شهاب واحشنى
شهاب : طبعا من لقى احبابه نسى اصحابه .... بقى علشان بنتك رجعت من السفر تنسينا كده ومتساليش
نوال : سامحنى يا شهاب بس لمار كانت واحشانى وكنت عاوزه اقضى معاها اكبر وقت ممكن لوحدنا علشان كده اخدتها وسافرنا الساحل وقفلت تليفونى ولسه راجعه النهارده ويادوب ريحت من السفر وجيتلك على طول
شهاب : حمد ** على السلامه ياستى ..... ** يخليكم لبعض .... امال هى فين ماجتش معاكى ليه على الاقل نتعرف عليها
نوال : انا سبقتها وهى شويه كده وهتيجى .... انا كلمتها عنك كتير وهى مشتاقه تشوفك
شهاب : تنور المكان كله يا قمر
نوال : طمنى عليك وعلى اخبارك
شهاب : انا تمام جدا والامور مستقره
نوال : عملت ايه فى الكافيه بتاع اسكندريه
شهاب : خلصت كل حاجه وبعد اسبوع هعمل الافتتاح وطبعا انتى اول المعزومين انتى ولمار
نوال : انا مش محتاجه عزومه يا شهاب
شهاب : طبعا انتى صاحبة مكان
نوال : على قد ما انا فرحانه بنجاحك على قد ما انا زعلانه لان الكافيه ده هياخدك مننا ويشغلك
شهاب : شهاب عمره ما ينشغل عن حبايبه .... هتلاقينى دايما موجود .... هو بس فى الاول اظبط الدنيا وبعد كده افضالكم
نوال : اتمنى
شهاب : لا متقلقيش انا مظبط امورى كلها
نوال : المهم ظبطت حفلة الافتتاح ولا لسه
شهاب : لسه ..... كنت ناوى اكلم شركة دعايا واعلان علشان اعمل اعلانات للكافيه وكنت عاوز اتفق مع فرقه علشان نعمل حفله جامده للافتتاح
نوال : سيب الموضوع ده عليا وانا هخلصلك كل حاجه واعتبر الموضوع ده هديه منى ليك بمناسبة الافتتاح
شهاب : فهمينى هتعملى ايه بالظبط
نوال : انا معايا شركة دعايا هكلمهم يخلصولك كل حاجه وهيتفقوا مع الفرقه اللى انت تختارها
شهاب : ايه ده اول مره اعرف ان عندك شركة دعايا
نوال : لمار بنتى كانت بتدرس ميديا فى امريكا ومن سنه قالتلى انها ناويه بعد ما تخلص دراسه ترجع مصر وتستقر هنا علشان كده عملتلها الشركه دى بحيث لما ترجع تلاقى شغلها جاهز وتبدأ على طول من غير ما تتعطل ..... لكن انا مش بروح الشركه خالص يادوب بكلمهم فى التليفون اتطمن على الشغل ولو محتاجين حاجه بيكلمونى
شهاب : ياريت كل الاهالى تهتم باولادهم زيك كده
نوال : يا شهاب دى بنتى الوحيده اللى مليش غيرها وبسببها انا عايشه ولولاها كنت انتحرت من زمان ..... هى الفرحه اللى فى حياتى وعلشانها ممكن اعمل اى حاجه حتى لو غصب عنى
شهاب : **** يخليكم لبعض بس كده انا هغير من لمار
نوال : يا شهاب انت عارف غلاوتك عندى ماتقولش الكلام ده تانى
شهاب : عارف يا ستى بس بنكشك
نوال : ماشى يا سيدى انكش براحتك .... على العموم بكره الصبح هكلمهم فى الشركه وابعتلك حد من هناك علشان يشوف طلباتك ويشتغل عليها
شهاب : ماشى يا ستى وانا منتظر

فجأه الباب خبط ودخلت كريستين

شهاب : ازيك يا كريستين
كريستين : تمام ..... ازيك يا مدام نوال
نوال : تمام يا حبيبتى ..... بس بالش مدام نوال دى بتحسسينى انى عجزت
كريستين : عجزتى ايه يا قمر ..... طب هقولك يا نونو زى ما بتحبى
نوال : ايوه كده احبك
شهاب : جيتى امتى
كريستين : لسه واصله .... عديت على مراتك ونهاد ونسرين جبتهم معايا وسبتهم قاعدين بره وجيتلك
شهاب : طب كويس انك عملتى كده
كريستين : انتوا مش زهقانين من قعدة المكتب دى
شهاب : يلا بينا نقعد بره

طلع شهاب مع كريستين ونوال وسلموا على البنات وقعدوا

شهاب : امال دينا فين مش ظاهره
نهاد : كلمتها وقالت جايه فى الطريق
شهاب : طب تمام ..... بقالى كام يوم مش بشوفها الجزمه دى

فجأه دخلت عليهم دينا

دينا : انا جزمه يا شهاب
شهاب : وحشتينى يا جزمه مختفيه كده ليه
دينا : مفيش يا سيدى بس كنت واخده دور برد ومش قادره اخرج
شهاب : طب ليه ماقولتيش ياجزمه كنا جينا اتطمنا عليكى
دينا : ياعم ده دور برد بسيط مش حكايه بعنى
شهاب : ماشى يا ستى حمد **** على سلامتك بس عاوز اقولك ان الكافيه مكانش ليه اى طعم من غيرك وكان كئيب
دينا : ده انا قولت انكم اكيد كنتوا مرتاحين من الدوشه بتاعتى
نرمين : ليه بتقولى كده يا دينا ..... الدوشه بتاعتك هى اللى عامله جو للكافيه ومن غيرك الكافيه ملهوش طعم زى ما قال شهاب
دينا : انا كده هتغر على فكره
نهاد : اتغرى براحتك يا قمر
دينا : انتوا اجدع صحاب عرفتها فى حياتى **** يخليكم ليا ومايحرمنى منكم

قعدوا يرغوا شويه مع بعض ..... لحد ما نوال جاتها مكالمه قامت ردت وبعد كده رجعت تانى للطرابيزه

شهاب : خير فى حاجه يا نونو
نوال : لمار كلمتنى وقالت انها جايه فى الطريق وبعتلها اللوكيشن
شهاب : طب تمام

بعد شويه وصلت لمار اللى اول ما شافت كرستين اتفاجأت

لمار : كريستين حبيبتى وحشتينى
كريستين : لمار ! ..... ازيك يا واطيه
نوال : ايه ده انتوا تعرفوا بعض
كريستين : طبعا ..... لمار تبقى صاحبة اختى فى امريكا
شهاب : ايه الصدف الجامده دى
لمار : اكيد انت شهاب .... نونو بتحكيلى عنك كتير
شهاب : نونو دايما بتشردلى ياترى قالت ايه بالظبط
نوال : كده برضه يا شهاب ..... انا بقى بشردلك .... طب شوف مين اللى هيظبطلك موضوع الافتتاح
شهاب : انا اقدر برضه ده انا بنكشك يا نونو
نوال : ايوه كده اظبط
لمار : ههههههه ماتقلقش يا شهاب ..... نونو بتقولى قد ايه انت انسان جدع
كريستين : رجعتى امتى من امريكا
لمار : من اسبوعين تقريبا
كريستين : اسبوعين يا جزمه وماتتصليش بيا
لمار : معلش بقى نونو كانت وحشانى وسافرنا الساحل ولسه واصلين النهارده
كريستين : ماشى يا جزمه لينا قعده مع بعض بعدين
شهاب : بالمناسبه الجميله دى انا عازمكم كلكم على العشاء
لمار : واضح كده ان نونو كان عندها حق فى كلامها عليك
شهاب : طب يلا بينا نتعشا وبعد كده نرجع تانى نكمل سهرتنا هنا

خرج الجماعه مع بعض وراحوا مطعم وبعد العشاء رجعوا تانى للكافيه ..... اول ما شهاب دخل الكافيه شاف حاجه عصبته

شهاب : روحوا اقعدوا على الطرابيزه وانا هحصلكم
نرمين : خير يا شهاب فى حاجه
شهاب : لا مفيش حاجه بس عاوز اتطمن على الشغل واحصلكم
نرمين : حاضر يا حبيبى

راح الجماعه للطرابيزه وشهاب اتمشى لحد ما وصل لطرابيزه قاعد عليها شاب ومعاه الويتر وواضح انهم بيتكلموا فى حاجه ..... كيس عليهم شهاب ومد ايده مسك كيس كان فى ايد الويتر

الويتر : خير يا هندسه فى ايه
شهاب : مش عاوز اسمع اى صوت علشان الفضايح ..... يلا معايا على المكتب
الويتر : افهمنى بس يا هندسه
شهاب : هفهم كل حاجه بس فى المكتب .... يلا اخلص

دخل شهاب المكتب ومعاه الويتر ..... قعد شهاب على المكتب وفتح الكيس اللى كان جواه تذكرتين هيروين

شهاب : تقدر تفهمنى ايه ده بالظبط ..... انا بقالى فتره شاكك فيك بس انا مش بحب اظلم حد واحكم من غير دليل .... بقول جايز تكون واد غلبان وعاوز تاكل عيش ومش عاوز اقطع عيشك
الويتر : انا اسف يا هندسه دى اخر مره ومش هعمل كده تانى
شهاب : للاسف مش كل غلط ينفع فيه السماح ..... الكافيه ده اسمه كافيه المتعه بس انت فهمت الاسم غلط .... المتعه هنا مش مقصود بيها القرف ده ..... انا ممكن ابلغ عنك واسجنك بس انا عارف انك مسئول عن عيله بتصرف عليها علشان كده انا هسيبك تمشى من غير ما اسجنك ومش هفضحك قصاد زمايلك بس خلاص كده انت ملكش اكل عيش فى المكان ده تانى
الوبتر : ارجوك يا بشمهندس سامحنى
شهاب : خد ده حساب شهر كامل لحد ما تلاقى شغل نضيف بعيد عن هنا ..... يلا اتفضل من غير مطرود وسلم عهدتك لاشرف
الويتر : ارجوك يا بشمهندس
شهاب : خلاص الكلام انتهى تقدر تتفضل تمشى

مشى شهاب الويتر فى وسط دهشه من زمايله وكلهم حاولوا يتدخلوا بس شهاب وقفلهم

بعد ما خلص الحوار رجع شهاب للطرابيزه عند البنات

نرمين : خير يا شهاب فى حاجه
شهاب : لا مفيش حاجه بس فى واحد من اللى شغالين والدته تعبت واستاذن علشان يروحلها
كريستين : طب تمام انا افتكرت فى مشكله كبيره ولا حاجه
شهاب : لا يا ستى متخافيش
نوال : اهم حاجه ان الدنيا تبقى تمام
شهاب : كله تمام .... بس فى حاجه عاوز اخد رائيكم فيها خصوصا انكم اقرب ناس ليا
نهاد : خير يا شهاب
شهاب : انا شايف ان الشغل نايم فى الكافيه
كريستين : ليه بتقول كده ده الكافيه مليان زباين بس ممكن الايام دى الدنيا هاديه شويه بس احنا ليما الزبون بتاعنا
شهاب : بس فى تطورات فى دماغى عاوز اعملها ومحتاج رائيكم
كريستين : قول اللى فى دماغك .... انا واثقه ان عندك افكار جامده

حكى شهاب كل الكلام اللى اتناقش فيه مع اشرف

دينا : ايه الافكار الجامده دى ..... لا ده انت كده هتعمل نقله جامده
نهاد : طول عمرى بقول عليك عبقرى ومفيش منك
كريستين : اتوكل على طول وابدأ فورا من غير تفكير
لمار : انا شايفه انك تبدأ فى التوسيعات اللى عاوز تعملها فى الاول وبعد كده تضيف البلياردو والبلايستيشن والوجبات مع بعض وبعدها بفتره تعمل موضوع الحفلات .... ماتبقاش سخن كده علشان يفضل عنصر التشويق موجود علشان مايبقاش فيه ملل والناس تزهق بسرعه لازم الناس تتشوق وينتظروا الجديد واكيد مع الوقت هتظهر افكار جديده وساعتها تنفذها بهدوء برضه بالطريقه دى اضمنلك انك تحافظ على زبونك لسنين كتير جايه ومع الوقت هينضم زباين تانيه وتتوسع اكتر وتبقى صاحب اكبر سلسلة كافيهات فى البلد وممكن تتوسع بره مصر ويبقالك فروع تانيه عالميه زى ستاربكس وممكن تتفوق عليهم
شهاب : واضح انك فاهمه بيزنس كويس يا لمار
نوال : لا ده انا كده اتطمنت عليكى يا لوما
كريستين : طب المحل اللى انت عاوز تشتريه ده هيكلف كام
شهاب : اللى سمعته ان صاحب العماره طالب مليون وربع بس لسه هقعد معاه واحاول انزل فى المبلغ شويه
كريستين : مايهمكش الفلوس اعتبرها موجوده
شهاب : متخافيش انا عامل حسابى ومعايا فلوس
كريستين : يابنى انت ناسى ان احنا شركاء يعنى المفروض ادفع معاك
شهاب : لا ياستى مش ناسى بس مستنى اعمل حساباتى واشوف هنتحاج كام بالظبط وبعد كده نشوف هنتصرف ازاى
نوال : انا عاوزه ادخل معاكم فى الكافيه وابقى شريكه
شهاب : يا باشا انت صاحب مكان مش شريك
نوال : انا بتكلم بجد يا شهاب ..... انا عاوزه اشاركم فى الكافيه
شهاب : وانا موافق .... هظبط الدنيا واكلمك
نوال : وانا مستنياك تظبط براحتك

اخد الجماعه سهرتهم مع بعض وبعد كده مشيوا كلهم وكل واحد رجع بيته

عند نوال وبنتها فى شقتهم

نوال : ايه رائيك فى السهره يا حبيبتى
لمار : سهره جميله خصوصا ان كريستين كانت واحشانى وبقالى كتير ما شوفتهاش
نوال : ايوه صحيح انتى تعرفى كريستين من فين
لمار : زى ما قالتلك .... اختها صاحبتى وبتدرس معايا فى الجامعه
نوال : بصراحه صدفه غريبه
لمار : عندك حق
نوال : بس ايه رائيك فى شهاب
لمار : من ناحية ايه بالظبط
نوال : بوجه عام يعنى مفيش حاجه محدده
لمار : عامة هو باين عليه شخص كويس وباين عليه ذكى جدا .... دى وجهة نظرى بس انتى بتسألى ليه
نوال : لا بس يهمنى اعرف رائيك
لمار : طب هسألك سؤال وجاوبينى بصراحه
نوال : اتفضلى يا ستى
لمار : فى علاقه حصلت بينك وبين شهاب
نوال : بصراحه مره واحده بس والكلام ده من فتره كبيره
لمار : انا برضه شكيت فى حاجه زى دى على العموم براحتك دى حياتك الشخصيه وانتى حره فيها
نوال : انتى بقى مانفسكيش فى علاقه مع شهاب ولا ايه اللى فى دماغك
لمار : لا شهاب دخ مش الاستيل بتاعى
نوال : ازاى بقى .... شهاب ده قمر
لمار : انا مش بتكلم عن الشكل .... انا بتكلم عن الطبع والاسلوب
نوال : ماله اسلوب شهاب
لمار : انا بحب الانسان الواضح الصريح مليش فى اللف والدوران
نوال : ازاى يعنى مش فاهمه
لمار : اقولك يا ستى .... يعنى شهاب مثلا نام معاكى مره واحده بس على حسب كلامك ومن خبرتى باكدلك ان المره دى جات بعد محايله جامده منك وقعد يقولك انه بيتحكم فى نفسه والجنس عنده حاجه مش اساسيه والهرى ده كله .... صح ولا غلط
نوال : انتى عرفتى ازاى كل ده
لمار : خبرتى فى الدنيا .... بس اللى انتى مش عارفاه ان شهاب بينام مع كرستين ونهاد ودينا ده غير مراته واكيد فى ستات تانيه كتير بس اللى معملش معاها حاجه لحد دلوقتى هى نسرين صاحبة نهاد ..... وتقريبا بيقولهم كلهم نفس الكلام
نوال : وانتى عرفتى ازاى انه نام مع كل دول واشمعنا نسرين اللى قولتى عليها انها مفيش حاجه بينها وبين شهاب
لمار : من نظراتهم لشهاب .... كلهم نظراتهم واضحه ومفضوحه ومفيش واحده فيهم عارفه تسيطر على نفسها ..... انا مش بقول ان شهاب نصاب لا خالص واضح ان شهاب شخص طيب بس بيحب الستات وفى نفس الوقت مش عاوز يبين ان عنده نقطة ضعف حد يقدر يمسكها عليه او جايز يكون هو نفسه مش عارف
نوال : انتى دماغك دى ايه .... ازاى قدرتى تعرفى كل ده من اول قعده
لمار : انا اقدر افهم اللى قصادى مجرد ما يتكلم ..... وانا فى امريكا درست علم نفس علشان اعرف اتعامل كويس مع الناس
نوال : يخرب عقلك ده انتى طلعتى مصيبه
لمار : ليه هو انتى فاكره ان انا بنت هبله وعبيطه وبسهوليه يتضحك عليا
نوال : بصراحه ده اللى كنت عامله حسابه وخايفه منه
لمار : لا متخافيش .... بنتك مش ساهله
نوال : انا كده اتطمنت عليكى
لمار : طب كفايه كده ويلا بينا ننام الساعه دلوقتى 7 الصبح
نوال : مش هتاكلى حاجه قبل ما تنامى
لمار : انتى عارفه انى مش باكل اى حاجه قبل ما انام مش عاوزه جسمى يبوظ
نوال : ماشى يا حبيبتى يلا بينا ننام

من ناحيه تانيه فى بيت والد شهاب ..... والد شهاب ( حلمى ) ووالدته ( سميره ) قاعدين بيفطروا مع بعض

سميره : هتتاخر فى الشغل النهارده ولا هترجع بدرى
حلمى : خير فى حاجه
سميره : لا عادى مفيش حاجه بس كنت محتاجه شوية طلبات وكنت عاوزه انزل معاك نشتريهم
حلمى : طلبات ايه دى
سميره : انت ناسى انك فبضت الجمعيه من يومين
حلمى : لا مش ناسى وانا اديتلك كل الفلوس اللى انا قبضتها
سميره : عارفه يا حلمى بس انا كمان كنت محوشه قرشين كده على جنب من مصروف وبقى معانا مبلغ محترم علشان كده كنت عاوزه انزل انا وانت وبنتك نشتريلها شوية حاجات لجهازها
حلمى : ياستى مش لازم الاستعجال ممكن الموضوع ده يستنى يوم او اتنين .... الدنيا مش هتطير
سميره : انا عارفه ان الدنيا مش هتطير بس الاسعار كل يوم بتزيد عن اليوم اللى قبله وخايفه كمان الفلوس تتصرف .... وبنتك فاضلها اقل من سنه على فرحها ولسه ناقص حاجات كتير
حلمى : يا ستى ماتفلقيش من الكلام ده انا قابلت النجار ودفعتله مقدم للحاجات اللى اختارتيها انتى وبنتك ودفعتله مقدم وهيبدأ يشتغل فى الحاجه .... والاجهزه الكهربائيه احنا يعتبر اشترينا كل حاجه مش ناقص غير شوية رفايع وحاجة النيش انتى اشتريتها من زمان مع انى لحد دلوقتى مش عارف ايه اهمية ام النيش ده حاجه كده عامله زى اسرار الفراعنه ..... هيفضل السجاد والستاير الشهر اللى جاى هقبض جمعيه تانيه ساعتها نشترى اللى ناقص
سميره : انا عارفه ومقدره انك بتعمل اللى عليك بس انا مش عاوزه الوقت وانت شايف الاسعار اللى كل يوم بتزيد
حلمى : ياستى ماتشيليش هم وربك هيدبرها
سميره : ونعم ب****
حلمى : ايه اخبار شهاب
سميره : وانا هعرف من فين
حلمى : انتى هتعمليهم عليا ما انا عارف ان شهاب بيكلمك كام يوم
سميره : وانت عرفت من فين الحكايه دى بقى ده مش بيكلمنى غير وانت فى الشغل
حلمى : لو مش هعرف ايه اللى بيدور فى بيتى يبقى مليش لازمه واموت احسن
سميره : بعد الشر عليك
حلمى : المهم هو كويس
سميره : كويس وبخير
حلمى : شغال فين دلوقتى
سميره : شارك واحد صاحبه وفتح كافيه فى القاهره
حلمى : بقى بعد ما تعب فى الدراسه وخلص هندسه يروح يشتغل قهوجى .... يلا **** يصلح حاله
سميره : هو صاحب كافيه مش قهوجى
حلمى : كلها مسميات على الفاضى ...... الكافيهات والمطاعم شغل اللى ملهوش شغل .... انا مش بقلل من الناس اللى بتشتغل كده بالعكس انا بحترمهم لانهم بيحاولوا ياكلوا عيش بالحلال لكن ابنك مهندس وتعب فى دراسته يقوم بعد كل التعب ده يسيب شغله
سميره : طب ما هو يا ما اتحايل عليك علشان تكلمله اى حد يشغله
حلمى : احنا هنضحك على بعض يا سميره ولا ايه ..... طب ما هو راح اشتغل فى مصنع بشهادته تقدرى تقوليلى ايه كانت النتيجه .... ابنك ماستحملش الشغل وسابه بعد اقل من شهرين بحجه فارغه .... بس ابنك كده عاوز يعيش مرتاح وخلاص ومش عايز يتعب .... ابنك شايف انه طالما تعب فى الدراسه يبقى خلاص كده خلص كل التعب اللى فى الدنيا وهيرتاح الباقى من عمره .... ابنك مش عارف ان الانسان اتخلق علشان يتعب مش علشان يرتاح .... يلا **** يهديه .... هو انا هعوز ايه غير انه يعيش حياته ويستقر
سميره : ادعيله يا حلمى **** يهديه
حلمى : بدعيله فى كل وقت **** يهديه وينور طريقه ..... انا اتاخرت على الشغل يلا مع السلامه وهحاول استاذن بدرى النهارده علشان اشوف المشوار بتاعك انتى وبنتك

مر كام يوم بعد كده من غير اى جديد .... شهاب فى الكافيه شغال عادى والدنيا مستقره

فى يوم شهاب صحى بعد العصر واتغدى مع نرمين وبعد كده قعدوا مع بعض

نرمين : هتنزل الكافيه امتى
شهاب : لا مش هنزل الكافيه دلوقتى
نرمين : امال هتعمل ايه
شهاب : قومى اجهزى كده علشان فى مشوار مهم لازم نعمله
نرمين : مشوار ايه يا شهاب
شهاب : اجهزى وفى الطريق هقولك
نرمين : حاضر يا شهاب خلينى وراك لحد ما اشوف اخرك
شهاب : كل خير يا حبيبتى .... يلا بس اجهزى بسرعه
نرمين : حاضر يا شهاب

بعد شويه جهزت نرمين ونزلت مع شهاب ركبوا العربيه واتحركوا ووقفوا قصاد العماره اللى فيها الشقه اللى قاعده فيها والدة نرمين واخواتها .... والدة نرمين اسمها نوال برضه علشان محدش يتلخبط بينها وبين نوال التانيه والدة لمار .... واخواتها هاله وامانى

نرمين : انت جايبنى هنا ليه يا شهاب
شهاب : قبل ما اقولك انا جايبك هنا ليه عاوزك تعرفى حاجه مهمه جدا
نرمين : حاجة ايه يا شهاب
شهاب : ان انا بحبك وعملت اللى انا عملته ده علشان خاطرك وعلشان تكونى سعيده ومفيش حاجه تبقى ناقصاكى
نرمين : انت هتقلقنى ليه يا شهاب ..... انت عملت ايه بالظبط
شهاب : امك واخواتك قاعدين هنا
نرمين : انت بتقول ايه يا شهاب
شهاب : بعد ما حكيتلى حكايتك انا دورت على اهلك وقررت اساعدهم علشان يبعدوا عن القرف اللى انتى شوفتيه ..... وبالفعل ساعدتهم وبعدت عنهم جوز امك وجبتهم هنا من كام شهر وكنت مقرر ان لو حالهم اتصلح اعرفك بيهم لكن لو كانوا فضلوا على حالهم كنت هرميهم وراء ضهرى وانساهم واخليكى انتى كمان تنسيهم ..... بس اللى انا شوفته ان عندهم استعداد للتغير ..... علشان كده جبتك هنا دلوقتى ... لو عندك استعداد تشوفيهم ندخل لكن لو مش مستعده نرجع
نرمين : .......
شهاب : ساكته ليه
نرمين : مش عارفه اقول ايه
شهاب : لا يا نرمين لازم تعرفى .... القرار قرارك دلوقتى
نرمين : انت متاكد انهم اتغيروا
شهاب : انا لو كنت شاكك ولو بنسبه 1% ماكنتش جبتك هنا دلوقتى
نرمين : هما عارفين ان انا جايه
شهاب : لا محدش فيهم عارف لانى مش ضامن رد فعلك
نرمين : خلاص يا شهاب يلا بينا نطلع وزى ما قولتلك قبل كده لو كانوا مستعدين للتغير انا هساعدهم
شهاب : انا كنت واثق فى قلبك ..... يلا بينا

نزل شهاب ونرمين من العربيه ودخلوا العماره ووقفوا قصاد الشقه ونرمين قلبها بيدق جامد وماسكه فى ايد شهاب ..... رن شهاب الجرس وبعد شويه فتحت هاله الباب واول ما شافت شهاب ونرمين اتخضت بس دخلت فى حضن اختها على طول

هاله : نرمين حبيبتى وحشتينى
نرمين " بعياط ": هاله حبيبتى ازيك

فجأه طلعت نوال على صوت هاله ونرمين واول ما شافت بنتها وقعت من طولها واغمى عليها جريوا كلهم عليها وفوقوها وبعد كده اخدت نرمين فى حضنها واشتغل الاتنين عياط لحد ما هديوا وقعدوا مع بعض

نوال : مش عارفه اقولك ايه يا شهاب .... وعدت ووفيت
شهاب : انا عملت اللى اى حد فى مكانى كان هيعمله
هاله : لا يا شهاب انت عملت كتير
نرمين : كلمة بحبك دى كلمه قليله جدا على احساسى
شهاب : انا اللى بعشقك ومستعد اعمل اى حاجه علشان تكونى سعيده
امانى : شجره واتنين لمون هنا للحبيبه
شهاب : اخرسى يا جزمه

قعد الجماعه مع يتكلموا ويهزروا اكتر من ساعتين

شهاب : طب انا هقوم امشى دلوقتى يا نرمين معايا مواعيد مهمه فى الكافيه .... اقعدى براحتك مع الجماعه وبعد ما اخلص هعدى عليكى علشان اخدك ونرجع
نرمين : حاضر يا حبيبى

سابهم شهاب ونزل راح الكافيه .... دخل الكافيه اتطمن على الشغل الاول وبعد كده دخل المكتب .... بعد شويه دخل اشرف المكتب عند شهاب ومعاه القهوه بتاعة شهاب

شهاب : ايه اخبار الشغل يا اشرف
اشرف : كله تمام يا هندسه
شهاب : والاتنين الجداد اللى استلموا الشغل ايه دنيتهم
اشرف : شغالين كويس يا هندسه .... بس الناس هنا خايفه عيشهم يتقطع زى ما حصل مع جمال
شهاب : طب اسمعنى كويس يا اشرف فى الكلام اللى هقولهولك .... انا مشيت جمال علشان عمل مصيبه هنا فى الكافيه كانت هتودينا كلنا فى ستين داهيه .... انا مش هقدر اقولك هو عمل ايه بالظبط علشان مش عاوز كلام كتير فى الموضوع ده ..... عاوزك توصل رساله لكل زمايلك وقولهم ان شهاب مش بيقطع عيش حد كده من غير سبب وانا لو مكنتش عاوزكم ماكنتش جبتكم من البدايه واظن ان انت عارفنى كويس
اشرف : خلاص يا هندسه زى ما تحب وانا مش هسأل على اللى حصل
شهاب : اقفل بقى كلام فى الموضوع ده
اشرف : حاضر يا هندسه ..... تؤمرنى بحاجه تانيه
شهاب : بعد شويه فى شخص هيجى اسمه مروان يسأل عليا اول ما يوصل دخله هنا على طول
اشرف : حاضر يا هندسه
شهاب : يلا روح شوف شغلك

خرج اشرف يشوف شغله وبعد شويه وصل مروان ودخل المكتب عند شهاب

شهاب : تشرب ايه يا استاذ مروان
مروان : ممكن قهوه مظبوط
شهاب : تحت امر حضرتك

طلب شهاب من اشرف القهوه وبعد شويه وصلت

مروان : خير يا استاذ شهاب .... حضرتك كلمتنى بخصوص المحل اللى جمب الكافيه بتقول انك عاوز تشتريه
شهاب : فعلا يا فندم ..... انا كنت عاوز اعمل توسيعات فى الكافيه وكنت محتاج المحل ده
مروان : وانا معنديش مانع بس نتفق على السعر ..... اول حاجه انا عاوز ابيع كاش مش قسط
شهاب : انا مش بحب نظام التقسيط اصلا وعاوز اشترى كاش
مروان : كده ممكن نتفق ..... حضرتك عارف انا طالب كام فى المحل
شهاب : احب اسمع منك
مروان : مليون وربع
شهاب : حضرتك عارف انا اشتريت الكافيه ده بكام من استاذ ماهر
مروان : بكام
شهاب : اشتريته بمليون جنيه من كام شهر ..... اشتريته على نفس هيئته كده من غير ما اعمل فيه اى حاجه ..... لكن المعلومه اللى عندى بتقول ان المحل بتاع حضرتك على الطوب الاحمر يعنى هيحتاج مبلغ جامد علشان يتشطب وعلى ما اظن ان حضرتك عارض المحل بتاعك للبيع بقالك فتره ومفيش اى حد راضى بالسعر ده
مروان : وحضرتك عاوز تدفع كام
شهاب : 900 الف جنيه
مروان : لا صعب يا استاذ شهاب الكلام اللى حضرتك بتقوله ده بعيد
شهاب : صدقنى مش بعيد ولا حاجه ولاحظ حضرتك ان انا هدفع كاش
مروان : طب هز المبلغ شويه
شهاب : صدقنى يا فندم ده اخر كلام عندى .... انا طول عمرى ليا كلمه واحده .... بسبب الكافيه ناس كتير رافضه تشترى المحل يعنى بمعنى اصح انا انسب مشترى ومفيش حد هيدفعلك اكتر من اللى انا بقولك عليه
مروان : طب سيبنى افكر واحسبها وارد عليك
شهاب : خد راحتك فى التفكير .... انا كده ولا كده اليومين دول مشغول بافتتاح الفرع التانى للكافيه فى اسكندريه وطبعا حضرتك معزوم على الافتتاح
مروان : حضرتك بتعمل فرع تانى للكافيه
شهاب : انا ناوى اعمل سلسلة كافيهات مش مجرد كام فرع
مروان : على العموم انا هفكر فى العرض بتاع حضرتك وارد عليك فى خلال يومين تلاته بالكتير
شهاب : براحتك يا فندم

قام مروان مشى وبعد شويه وصل البنات وشهاب خرج قعد معاهم بيضحكوا ويهزروا

فجأه عربية شرطه وقفت قصاد الكافيه ودخل ظابط .... شهاب اول ما شاف اللى حصل قام بسرعه من مكانه وراح للظابط

شهاب : خير حضرتك فى حاجه
الظابط : انت شهاب حلمى
شهاب : ايوه يا فندم
الظابط : معايا اذن من النيابه بتفتيش المكان
شهاب : خير يا فندم ايه اللى حصل
الظابط : جالنا بلاغ ان الكافيه ده ستاره للتجاره فى المخدرات
شهاب : حضرتك بتقول ايه

• ياترى ايه هيحصل مع شهاب .... ده اللى هنعرفه الحلقه اللى جايه ده طبعا لو حابين ان انا اكمل القصه لكن لو مش حابين انا معنديش اى مانع وممكن انسحب منها عادى
احمد باشا صقر ويلكم باك ي عمنا وكمل جميله ♥️

انا بجد مش عارف اشكركم ازاى على دعمكم ده .... النهارده بس عرفت ان ورايا ناس بتحبنى .... بالنسبه لقصة كافيه المتعه ياريت محدش يكلم الاداره لانى مش هفرض نفسى على قصه اصلا مش بتاعتى .... وانا علشان عارف انكم بتحبوا كتاباتى هنزل سلسله جديده من تاجر السعاده وقبل ما اخلصها هكون فكرت فى قصه جديده وهنزلها برضه على طول
انت ياسطا الناس الي عايزك ترجع كتير وعارفين الصقر وابدعت ومن غير ما تخود قصه حد انت مافيا لوحدك ياعم

• حبيته
التفاعلات: The king soliman
ماهو ياريت اللى يبدا قصه مش يخلى الناس ترتبط بقرائتها وتندمج مع القصة وفى النص يقطع الكتابه كدا عيب لازم نحترم زوار واعضاء المنتدى ونكمل ونحاول نقفل القصة بالوضع اللى يليق بعقل القارئ وطالما كاتب القصه ((اعتذر عن اكمالها نهائي)) وتقدم كاتب له احترامه وتقديره ولم يخرج على سياق القصة ح وحاول ان يكمل القصة لما وجه الاعتراض وايقافه عن اكمال القصة بعد ما لاقى استحسان القراء...
للاسف موجود قصص كتير جدا لم تكتمل
تحياتي للجميع

• عجبني
التفاعلات: Wesxxx و Ghosts only
نفسى أعرف الإعتراض سببه إيه أولا الكاتب أحمد صقر معروف بقصصه من قبل أنها من أفضل القصص ...
ثانياً الجزء اللى كتبه جميل مش حقول 100/100 لكن كل الأعضاء مبسوطه منه... إلا إذا كانت إدارة المنتدى يوجد لديها كاتب أخر سيكمل القصة....منقدرش نقول إلا شاكرين مجهودك استاذ أحمد صقر ومنتظرين السلسلة الثانية لتاجر السعادة وبالتوفيق فى القاادم..

مع خالص تحياتى...

• عجبني
  • حبيته
التفاعلات: النمر الاسمر, Wesxxx, Ghosts only و شخص آخر
مع انها خساره انت عملت جزء بالسلسلة الأخيرة كلها
بس احنا معاك فى اللى انت تحبه انت اخ اكبر
واحنا مستنيين تاجر السعادة السلسلة الجديدة متتاخرش علينا
ممكن تقولنا هتنزلها امتى علشان اللى بيمتحن

• حبيته
التفاعلات: The king soliman
مع انها خساره انت عملت جزء بالسلسلة الأخيرة كلها
بس احنا معاك فى اللى انت تحبه انت اخ اكبر
واحنا مستنيين تاجر السعادة السلسلة الجديدة متتاخرش علينا
ممكن تقولنا هتنزلها امتى علشان اللى بيمتحن
شكرا جدا على رائيك وبالنسبه لقصة تاجر السعاده هبدأ فيها خلال كام يوم بالكتير

• عجبني